Hallo allemaal,
Daar ben ik dan weer met een aantal dingen die me opvielen tijdens de eerste vier dagen van gebruik:
- de meegeleverde
batterij vind ik
dikke poep, hij is na ongeveer twee dagen leeg (75 min. video spelen, 4 uur mp3 (196 kbps, half volume), 1 uur radio, 25 min. bellen, 7 smsjes). Ik vind dit erg teleurstellend, aangezien in een aantal reviews de batterij juist geprezen werd om z'n prestaties. Ik til er niet al te zwaar aan, ik laad 'm gewoon iedere keer als ie rond de 8% zit op, maar toch had ik er meer van verwacht. (Hebben meer van jullie dat wanneer ie uit staat als je 'm oplaadt, het scherm dan fel wit blijft branden zolang ie aan de adapter hangt? Is dit niet slecht ivm "inbranden" ofzo?)
- Ik gebruik 't toestel veel als mediaspeler en heb hier dan ook wat meer aandacht aan besteed. De
radio is qua ontvangst de
beste die ik ken, ik heb drie portable radiotjes gehad (1 cheap-ass, 1 van rond de 30 euro van Philips, en 1 in een mp3-speler) en deze is veruit het beste, bijna overal prima ontvangst, de moeilijkst te ontvangen zender hier in Tilburg (3FM) komt ruisloos door, en op plaatsen waar ruis ontstaat is een paar cm schuiven al voldoende om de ruis weer weg te krijgen.
- De video's converteer ik met River Past Video Cleaner. een aflev. Family Guy van 21 min. (orig. 170 MB) zet ik in 7 minuten om naar een .3gp file van ongeveer 100 MB (video-> 320*240, 800 kbps, MPEG-4 encoder. Geluid ->22.05 khz, 32 kb/s stereo).
- De video's zien er I.m.o. het beste uit op 800 kbps, iets hoger dus dan wat ik hier voorbij zag komen (640). Ik heb geprobeerd met de h.264 codec te encoden, dit is een redelijk nieuwe codec die bv. gebruikt wordt voor HD, superhoge compressie met een ongeëvenaarde beeldkwaliteit. Maar helaas is dit te zwaar voor 't toestel, afspelen wordt een diashow. Daarom de vertrouwde MPEG-4 codec, die dus prima voldoet. Toestel is
heel goed geschikt voor 't kijken van
tekenfilms en shows die niet teveel details hebben (Daily show (soort komisch journaal) is prima, maar Lost vind ik te klein, er gaat teveel detail verloren op zo'n klein scherm). Het "opstarten" van een filmpje (van 21 min.) duurt ongeveer 8 seconden, hoe langer de video hoe langer de laadtijd.
- Met video kom ik ook meteen op een groot probleem van dit toestel, iedere keer als ik gebeld of ge-smst wordt als ik video aan het kijken ben, loopt het hele zaakje vast. Ik kan dan wel opnemen, of het bericht lezen, maar als ik vervolgens afsluit en terug ga naar de video, verspringt het beeld een paar frames en bevriest dan.Bij de radio of walkman heb ik dit niet. Dit is me al meerdere keren onderweg gebeurd, en thuis mezelf met een tweede 'foon opbellen leverde steeds hetzelfde probleem op. De batterij eruit is dan de enige optie

Op het moment heb ik hier de grootste problemen mee, want ik zit veel in de trein (gebruik te maken van de video-functie). Ik hoop dat hier snel een oplossing voor komt.
- De
Walkman-functie vind ik ronduit
fantastisch! Je eigen playlists maken, supersimpele interface en mooie visuals. Tip: Covers haal ik gewoon van Amazon.com (die zijn nl. al klein en perfect voor het scherm van de W950) en sla ik dan meteen op de telefoon op in de bijbehorende map.
- Ik raak
steeds meer gewend aan handschriftherkenning. Je moet sommige letters opnieuw leren schrijven omdat ie alleen voorgeprogrammeerde schrijfwijzen herkend (die goed uitgelegd staan in de handleiding), afhankelijk van je eigen handschrift kan dit lastig zijn, maar mijn handschrift sluit op drie letters na precies aan op die van het toestel. Ik hoef steeds minder op te zoeken hoe ik iets moet schrijven. Het toetsenbord gebruik ik nauwelijks, al vind ik het op 't randje qua grootte mocht je niet willen schrijven maar aan old-skool button-bashing doen om een smsje te maken.
Ik zal proberen een filmpje te maken van het vastlopen en die te posten. Dit in de loop van de week.
Al met al: nu heb ik ongeveer alles gebruikt (behalve 't internet-gebeuren, dit kost me teveel geld op dit moment en is dus voor mij niet zo interessant) en
ik ben heel tevreden met dit toestel. Video is echt cool en vloeiend, muziek perfect en radio ook het beste dat ik ken. Alleen die vastloper steeds "als iemand me stoort tijdens de film" vind ik een flink probleem waar écht wat aan moet gebeuren.
Nou, dit was alweer zo'n voorlopige conclusie

Vraag maar raak, en anders tot later met 'n filmpje (verzoekjes?)