Mijn review:
Zoals je uit de foto's kunt opmaken gaat de review over de K610im, oftewel de K610i + kpn imode ondersteuning. Voor de inhoudelijke review gebruik ik als referentie de nokia 6230 en T630.
Allereerst om even een idee te geven hoe groot het toestel is heb ik een tweetal foto's genomen. Als referentie objecten heb ik een oude nokia 6310i gebruikt die iedereen wel eens in zijn handen heeft gehad en een ipod mini.
foto naast elkaar
foto op elkaar
Bouwkwaliteit
Het toestel zit degelijk in elkaar en heeft geen last van vervelende "kraakjes". Mijn SE T630 en Nokia 6230 hadden allebij last van kraken omdat de behuizing niet goed aansloot. Wat verder opvalt is dat de oude Ericsson stanby lampje weer aanwezig is, het lampje licht iedere 10sec eventjes groen op.
De joystick die in de T630 en andere SE toestellen zat is gelukkig vervangen voor een soort d-pad. Bekend fenomeen bij de joystickjes was dat ze op een moment lam werden en daardoor gerepareerd moesten worden. De d-pad toets kan 5 richtingen op naast links, rechts, boven, onder en kan het middelste knopje worden ingedrukt. Het navigeren werkt zeer prettig vanwege de grootte van het d-pad.
Het toetsenbord is prettig te noemen, er is duidelijk een feedback gevoel wanneer je een toest indrukt. De snelkoppelings knoppen berichten en imode (zie foto) zijn zeer handig in gebruik. Met de berichtenknop kom je heel snel in het menu berichten waarmee je snel een smsje kunt tikken of even je inbox kunt lezen. De imode knop is niet de knop waarmee je direct op imode gaat wat velen zullen denken. Het beste kun je dit vergelijken met een soort startmenu van windows, je krijgt een scherm te zien met 4 tabbladen. Het eerste tabblad is voor imode bedoeld, het tweede tabblad is voor "events" bedoeld; hierop kun je gemiste oproepen, sms meldingen etc. etc. terugvinden. Het derde tabblad is bedoeld voor actieve applicaties; de telefoon kan dus multi-tasken en zodoende kun je door je actieve applicaties wandelen. Het laatste tabblad is bedoeld voor snelkoppelingen bijvb. snel je bluetooth of stille modus in te schakelen.
Enig minpuntje aan het toetsenbord zijn de 2 keuze knoppen (die met die min tekens onder het scherm). Als je niet goed op het midden druk van de toetsen dan voelen de knoppen dood aan. Je kunt je voorstellen dat als je met je duim kruist om de linker of rechterknop aan te raken dat je soms mis zit en dus geen reactie krijgt. Gelukkig baart oefening kunst en heb je gauw door waar je de knoppen moet aanraken
Menu
Het menu is snel in vergelijk met de T630 en 6230 en het ziet er leuk nog uit ook. Het doet me een beetje denken aan een menu dat is gemaakt met flash. Het zit allemaal logisch in elkaar en al gauw weet je je weg erin te vinden, meer is er eigenlijk niet over te vertellen.
Geluid
Geluid van het toestel is goed al maakt de Samsung ladyphone 530 ofzoiets van mijn vriendin meer herrie. Als zakelijk gebruiker vind ik dat niet erg, maar ik kan me voorstellen dat als je je toestel in je tas hebt zitten je niet altijd kan horen of je mobieltje af gaat.
Telefoon gespreken klinken van beide kanten zeer goed, bij sommige gesprekken kreeg ik het gevoel alsof er een soort ruisfilter in zit. Vooral bij gesprekken met de bijgeleverde koptelefoon kreeg ik dit gevoel. Het is absoluut geen nadeel maar je krijgt het gevoel alsof de lijn dood is omdat je geen ruis hoort als het gesprek even stil valt. De telefoon heeft ook een ingebouwde mp3 speler waarmee je je mp3's kunt afluisteren. In vergelijking tot mijn ipod mini klinkt dit zeker niet verkeerd al zit er wel wat verschil in.
Beeldscherm
Het scherm is prima en geeft een goed kleurijk contrast weer. In de review van newmobile.nl wordt aangeven dat het scherm van de 6233 beter is maar ik vraag me af hoeveel beter dit zou mogen zijn. Misschien meten ze op basis van specs maar voor zover ik heb kunnen zien zit er weinig verschil in mijn toestel en die van mijn collega.
Foto's
Tja... ik ben eigenlijk nooit voorstander geweest om plaatjes te schieten met mijn mobieltje. Immers heb ik daar een digitale camera voor. Het boeit me dan ook echt geen flikker wat de kwaliteit er van mogen zijn. Gelukkig

zijn hier op dit forum wel mensen die dit intereseerd en vandaar dat ik even een paar foto's heb genomen. Ik heb als vergelijkings materiaal een Sony Cybershot P9 gebruikt met dezelfde resolutie van 1600*120 en modus "fine" op beide aangezet. Ik alle foto's op dezelfde plaats genomen en de nummers komen dan ook overeen met elkaar.
De P9 heeft 4 mega pixels en de K610i(m) 2 mega pixels.
P9
1-P9
2-P9
3-P9
4-P9
K610im
1-K610im
2-K610im
3-K610im
4-K610im
Zoals je kunt zien is het niet wint de digitale camera het met gemak. Toch valt het me reuze mee wat de K610im me laat zien.
Conclusie
Voor mij is het een prettige telefoon zonder al te veel poeha. De K610im is degelijk, makkelijk in gebruik en prima geschikt voor zakelijke doeleinden. Zoek je een echte gadget en gebruik je de telefoon niet voor zakelijk gebruik dan zit je bij dit toestel aan het verkeerde adres, betere opties zijn dan de N73 of K800i.