Laat ik dit ook maar eens posten, aangezien ik hier al een tijdje mee bezig ben.
De afgelopen weken heb ik wat gewerkt aan een server monitor tool voor TrackMania, gemaakt in Java. Aangezien communicatie met dedicated servers via het niet al te toegankelijke XML-RPC protocol loopt en de beschikbare tools ook niet echt geweldig zijn, heb ik er zelf maar eens wat aan gedaan. Het resultaat tot nu toe kun je hier downloaden:
http://ndp.xs4all.nl/~nlp/download/TMServerMonitor.zip.
Gewoon ergens unzippen en TrackMania Server Monitor.jar starten. Je kunt er nog lang niet alle dingen mee doen die mogelijk zijn, maar het gaat om het idee.
Nog ff wat technische blaat, hoort erbij. Sla deze alinea maar over als je er geen zin in hebt

.
Om te beginnen heb ik de PHP scripts die bij de dedicated server zaten geport naar Java. Dit omdat TrackMania zich nét niet helemaal aan het XML-RPC protocol houdt, waardoor bestaande Java XML-RPC libraries niet of niet goed werken.
Een andere vervelende eigenschap van de TM server is dat ie normaal gesproken alleen op de localhost luistert naar XML-RPC commando's. Als je dus een server draait in een text-based shell, dan kun je het beheren via een GUI wel vergeten. Om dat te omzeilen heb ik de mogelijkheid toegevoegd om een SSH tunnel te maken naar de server, mits die server SSH connecties accepteert natuurlijk. Commando's gaan dan mooi veilig door die tunnel naar de server en TrackMania heeft geen idee dat het een andere computer is die tegen 'm praat.
Tot slot heb ik proxy classes gemaakt voor de beschikbare commando's, wat het maken en versturen van XML-RPC requests een stuk simpeler maakt. Het was alleen wel een teringwerk om de interfaces te maken voor al die commando's
Het probleem is alleen de GUI, die laat namelijk nogal te wensen over. Ik zuig in 't maken van GUI's, ik vind 't ook niet leuk, en ik heb er ook niet veel tijd meer voor omdat ik net begonnen ben met een stage. Misschien dat andere mensen zich geroepen voelen om er wat beters van te maken, zo ja dan zit er een complete documentatie van de beschikbare classes in de zip. Ik vind 't ook geen punt om de sources openbaar te maken als iemand dat wil.
Nou ja goed, genoeg geblaat. Tegen alle server admins, probeer het eens uit. En tegen alle devvers hier, kijk maar of je 't een interessante uitdaging vindt.