Preview Novell Linux Desktop 10*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik hoor jullie over snelheid in Xgl, maar die is bagger in vergelijking met Xorg + DRI? Vooral het scrollen in bijvoorbeeld Firefox.

Iemand een idee wanneer de nvidia-binary GLX_EXT_texture_from_pixmap gaat ondersteunen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48
Ik heb gisteren gespeeld met de Kororaa liveCD, nou dat is echt gaaf spul zeg! En het leuke is, is dat het voor een groot deel ook functioneel lijkt. Ik heb natuurlijk niet echt goed kunnen testen, maar het ziet er zeer goed uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Ik zag wat screenshots van openSUSE 10.1 beta 8, En ik zag in het GNOME control panel een optie om Xgl in te stellen:

http://www.tuxmachines.org/gallery/suse101b8/gnome1

Dus zou het kunnen dat het al met SUSE 10.1 wordt meegeleverd? Dat zal wel raar zijn omdat openSUSE helemaal open source is en de ATI/nvidia drivers propietary zijn. Of zouden ze daar een uitzondering op maken? Ze kunnen het natuurlijk ook op een online repository zetten. Ik hoop het in ider geval. :D

Ik heb Xgl al op openSUSE 10.1 beta 3 geprobeerd, had toen wel erg veel glitches, maar de snelheid was goed en de glitches worden steeds minder bij elke release. De Kororaa live cd werkte gewoon perfect! Dat ligt dus nietaan mijn video kaart (Geforce 6200 +-50euro :P). Ik hoop dat alles bij de final release van openSUSE goed werkt.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

zAo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:26:
Iemand een idee wanneer de nvidia-binary GLX_EXT_texture_from_pixmap gaat ondersteunen?
Nvidia heeft aangekondigd dat ze het gaan implementeren. Ze hebben geen datum of versie gezegd.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Breepee schreef op zondag 19 maart 2006 @ 08:33:
Ik heb gisteren gespeeld met de Kororaa liveCD, nou dat is echt gaaf spul zeg! En het leuke is, is dat het voor een groot deel ook functioneel lijkt. Ik heb natuurlijk niet echt goed kunnen testen, maar het ziet er zeer goed uit.
Ik heb vandaag even de Kororaa LiveCD + XGL geprobeerd en dat ziet er echt supergoed uit. Ik ben MacOSX direct zat! :P

Wanneer komt Novell Linux Desktop 10 XGL/SUSE Enterprise uit? Kan t niet vinden op de Novell website

[ Voor 6% gewijzigd door Matias op 20-03-2006 12:17 ]

Verwijderd

matiasjansen schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:43:
[...]

Ik heb vandaag even de Kororaa LiveCD + XGL geprobeerd en dat ziet er echt supergoed uit. Ik ben MacOSX direct zat! :P

Wanneer komt Novell Linux Desktop 10 XGL uit volgens de laatste aankondiging?
ergens in Mei 2006, en NLD10 heet nu SUSE Linux Enterprise Desktop 10 (SLED10)

• Brent
Met XGL klaar voor de start?

Verwijderd

Hier trouwens nog wat leuke nieuwe filmpjes:

http://www.novell.com/video/desktop/

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

zAo schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:26:
Ik hoor jullie over snelheid in Xgl, maar die is bagger in vergelijking met Xorg + DRI? Vooral het scrollen in bijvoorbeeld Firefox.

Ik heb Xgl en Gnome op m'n laptop staan, naast Xorg en KDE, en het werkt net zo soepel of misschien zelfs wel beter dan Xorg. Ik verbaas me er echt over de soepelheid, snelheid en stabiliteit. Alleen het compileren gaat nog lang niet geweldig, maar daar is het Alpha voor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ziet er wel goed uit :9~

• digit7722
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

ik probeerde gister even op Suse oss 10 xgl met compiz te instaleren, xgl ging meteen goed maar met compiz kwam ik in dependency hell ;) ben een beetje lui geworden van yast maar die vlieger gaat hier niet op.

Mischien toch maar apt-get gebruiken.

You can't free a fish from water.

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Jazeker ... ben erg benieuwd wat deze nieuwe release gaat brengen, te samen met Ubuntu 6.04. Dit kan zeker een duw in de goede richting zijn om MS te gaan verslaan ..... :P

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

RD schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:52:
[...]

Jazeker ... ben erg benieuwd wat deze nieuwe release gaat brengen, te samen met Ubuntu 6.04. Dit kan zeker een duw in de goede richting zijn om MS te gaan verslaan ..... :P
Dit wordt zeker leuk. Ubuntu Dapper Drake heeft Gnome 2.14. Gnome 2.14 is al een hele verbetering ten opzichte van 2.12 wat betreft snelheid. In 2.14 is namelijk het geheugen gebruik een stuk beter geworden. Zou gauw XEGL klaar is en die geimplementeerd is in XOrg dan wordt het tekenen ook al een stuk efficienter. KDE 4 gaat gebruik maken van QT4 wat ook een stuk efficienter met geheugen om gaat. En die 3 projecten zullen denk ik een eind maken aan de trage Linux desktop. Eindelijk een goed reagerende desktop. ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mOrPhie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:19:
Er is een Xgl live CD uit. Dus niets compileren of installeren, maar gewoon direct gaan:

http://getkororaa.com/index.html

Ik tik dit nu vanaf een werkende test van deze live-cd. Het draaide allemaal out-of-the-box. Het is aan te raden om de torrent te gebruiken voor het downloaden namelijk. Er zijn zat seeders en leechers (je moet je alleen even registreren niet dus, ik keek met m'n neus), maar de mirrors slippen helemaal dicht vanwege de populariteit. :)
Net gedraaid hier met een GF2 MX200 en een P4 3,2 HT en echt => :9~ 8) O+

Ik hou niet van eyecandy (teveel dan he) maar dit is nog eens functioneel ook !!! Echt hopen dat dit straks ook met FluxBox/BlackBox en XFce ook werkt :Y)

Trouwens het draaien gaat met CTRL+ALT+ je linkermuisknop op de linker of rechter scherm rand.
Uitgezocht met Firefox @ LiveCD :D

Vergeet ik het bijna van alle enthousiasme : Nog steeds wel veel CPU bij draaien van kubus helaas, maar dit komt wel goed hoop ik in de toekomst.

/EDIT : Misschien boeiende info voor het archief :

Op een PC met een ATI 9200SE crasht de LiveCD.
Op een PC met een ATI 9600 Pro werkt de boel :)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 23-03-2006 11:12 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

BlackJack schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 08:38:Hier trouwens nog wat leuke nieuwe filmpjes:
[...]

Ziet er wel goed uit :9~
Over smaakt valt niet te twisten, maar ik vind het echt super lelijk. Alles is Gnome tegenwoordig. Ik snap die keuze niet helemaal. Welke distro's hebben KDE nog als standaard? Bitter weinig.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Brent
Volgens mij valt dat ook wel weer mee hoor, Slackware heeft bijvoorbeeld Gnome gedropt, er is Kubuntu en Fedora levert netzogoed KDE als Gnome mee.

Als het zo zou zijn, zu ik dat trouwens niet erg vinden. Ik vind persoonlijk Gnome het lekkerste werken en het beste eruit zien (zeker met XGL) en kan ik unificatie op de Linux desktop alleen maar aanmoedingen omdat dat volgens mij het de bruikbaarheid van Linux als desktop OS ten goede komt. Voor commerciele softwaremakers is 1 standaard GUI natuurlijk handiger dan 2.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

De snelste vooruitgang gebeurt nog steeds door concurrentie, de featuritis van KDE, de schoonheid van Gnome en de gezondheids-voordelen van XFCE (is goed voor je bloed-druk).

Wat mij betreft mogen er zelfs nog een of twee bij komen, als dit maar betekend dat de ontwikkeling versneld.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Brent
Da's ook weer waar.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Op geen enkele distro kwam KDE zo goed tot zijn recht als onder SUSE. KDE wel meeleveren is natuurlijk niet hetzelfde als het meeleveren als standaard. Een paar meta distributies opnoemen die nog KDE als standaard hebben vrolijkt mij niet op. Geef me nu eens een waslijst met grote linux distributies die achter KDE staan, lukt je niet. Dat is voor Gnome echt minder moeilijk.
Breepee schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:58:
[...] en kan ik unificatie op de Linux desktop alleen maar aanmoedingen omdat dat volgens mij het de bruikbaarheid van Linux als desktop OS ten goede komt.
Die "unificatie" gebeurt in mijn optiek net ietsje te weinig. Je zult toch moeten toegeven dat je als Gnome gebruiker liever geen KDE applicaties gebruikt. Dat aangenomen denk ik, dat voor alle Gnome programma's die jij gebruikt er hier of daar wel één KDE alternatief bestaat die simpelweg beter is. Vind je het dan niet op zijn minst jammer dat die applicatie gewoon slecht integreert in de omgeving?

Ik vind bijvoorbeeld Firefox en Thunderbird beter dan konqueror en kmail. Ik kan met theming doen wat ik wil: Firefox voelt alien aan onder KDE. Het snapt mijn bestandsasosiaties niet, mijn netwerk locaties niet en het geeft vreemde dialogen met lelijke iconen en onlogische GUI elementen. Kortom de desktops kunnen elkaar (voor mij) nooit volledig vervangen en de "unificatie" is beroerd.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Brent
Ik bedoelde ook "unificatie" in de zin van "iedereen standaardiseerd op Gnome/GTK" :P

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Ter ieders informatie :P : Als je de laatste CVS van XGL & Compiz binnenhaalt, is het probleem met GLX_EXT_texture_from_pixmap verholpen! Geen trage boel dus meer bij hoge load.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Heb eindelijk ook Xgl kunnen gebruiken dmv de Kororaa liveCD. Heb het op mijn eigen gentoo install niet aan de praat kunnen krijgen (wel maand geleden), kreeg het wel geinstalleerd, maar Xglx segfault binnen een paar seconden als ik een xterm start. Onder ubuntu kreeg ik driverproblemen, maar dat was denk ik vanwege een oude GF2 videokaart.

Kororaa werkte ongelooflijk stabiel, alles is erg usable, enige waaraan ik merkte dat het alpha software is is dat ik heel af en toe wat glitches kreeg, windows werden soms bijna niet gerenderd, maar even heen en weer switchen van desktop lost dat op. Hebben anderen ook dat soort glitches?

Verder was ik een beetje teleurgesteld over de zoom-plugin. Dat ding pakt alleen maar een deel van je desktop en trekt dat fullscreen uit. Had gehoopt dat dingen netjes zouden schalen, vector-wise zeg maar, maar je ziet gewoon de pixels. Ook zou ik het veel functioneler vinden als je 1 venster kon uitvergroten, waarbij de rest van je desktop (menubalken en andere windows) gewoon hetzelfde gerenderd wordt. Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is met deze technologie?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

smokalot schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:06:
Verder was ik een beetje teleurgesteld over de zoom-plugin. Dat ding pakt alleen maar een deel van je desktop en trekt dat fullscreen uit. Had gehoopt dat dingen netjes zouden schalen, vector-wise zeg maar, maar je ziet gewoon de pixels. Ook zou ik het veel functioneler vinden als je 1 venster kon uitvergroten, waarbij de rest van je desktop (menubalken en andere windows) gewoon hetzelfde gerenderd wordt. Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is met deze technologie?
Ik denk dat deze dingen makkelijk kunnen, het is alleen wachten to iemand de juiste plugin schrijft. Misschien kan je deze features voorstellen aan een ontwikkelaar.

Ik kijk ook vaak op http://moosy.blogspot.com, daar komen vaak nieuwe dingen langs.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

smokalot schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:06:
Nu gebruikt Xgl een nieuwe OpenGL extensie "texture_from_pixmap". Wat deze doet is gebruik maken van de offscreen composite buffer van XWindow's om geaccellereerd de pixmaps naar textures te blitten. Een pixmap heet niet voor niets een pixmap, aangezien dit en map van pixels is. Er is dus niets vector aan.

Zou je dat willen, dan moet de XClient (Qt, Gtk, Motif (for that matter)) ten eerste vrijwel compleet in vectoren gaan werken (Cairo en Arthur zijn goed op weg, maar het zal never nooit volledig vector-based worden) en belangrijker is, dat Xgl de XClient duidelijk moet maken dat hij moet scalen als Xgl wil gaan zoomen, of Xgl moet afstappen van pixmaps en heel painting van XClients (vaak Xrender) gaan afpakken en dat zelf gaan doen. Beide zijn haalbaar, maar de hele X-Architectuur omver werpend en bovendien een beetje heel erg lelijk.

De manier die dit eventueel mogelijk zou maken is Xegl, daarbij draait Xgl niet meer boven op een full-blown XServer, maar draait de XServer op opengl. Wellicht dat het zo makkelijker en vooral beter (qua architectuur e.d.) mogelijk is, maar de vraag is nog altijd of je dat wel echt wilt.

Zoomen is trouwens aan accessibility-topic an sich. Je kunt er in de Freedesktop-mailing lists veel leuke dingen over lezen. Vector-scaling is daar al een paar keer besproken en daar rijst (net als hier) hoe je de samenwerking tussen XClients, de XServer en renderers coordineert.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1 2 Laatste