AlterEgo schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 11:49:
Heeft iemand al benchmarks qua CPU-gebruik?
Ik denk aan:
filmpje afspelen in X vs. XGL of
browsen met 10 tabs open in firefox of
hard xmms of gkrellm over het scherm trekken (100% cpu in X).
* AlterEgo is meer geinteresseerd in efficiency dan eye-candy.
Ten eerste hapert alles in Xgl als een process op de achtergrond veel cpu vreet met een lage niceness.
Ik kan in Xorg-x11 twee divx-jes afspelen met mplayer -vo xv. Hierbij blijft de CPU load ontiechelijk laag (2%). Als ik dit in Xgl doe, dan is de load veel hoger (tegen de 80% totaal). Ik kan welleswaar allerlei comische dingen doen zoals het filmpje bekijken terwijl ik de desktop kubus draai, maar het systeem lacht er zeker niet bij!
edit:
Ik kom er net achter dat ik Xv acceleratie uit had staan in Xgl. De cpuload is nu veel lager bij het spelen van filmpjes. Ik zit nu tegen de 10% cpuload i.p.v. 80% bij het afspelen in mplayer. Op een of andere manier is dit verschil niet te zien in xine based players, daar blijf ik zelfs met Xv acceleratie een hoge load zien.
Over het algemeen is de desktop erg responsive. Firefoxen met 10 tabs is toevallig wat ik nu aan het doen ben. Het over het scherm slepen van een transparant venster trekt
net als bij Xorg-x11* de hele CPU in het rood. Als een gek met vensters spelen met het wobbly effect doet hetzelfde. Het voelt aan de ene kant dus wel goed aan, maar aan de andere kant vreet het wel je hele CPU op. Nogmaals, XGL hapert als ie zijn CPU cycles niet krijgt.
edit:
*Dit blijkt na controle mee te vallen bij de NVIDIA binary drivers
Er is dus nog veel te doen en ik vraag me werkelijk af hoe ze dit programma in een serieuze stabile distro willen gaan stoppen. Het is geinig, maar er is veel werk aan de winkel qua performance. Volgens mij werkt het ook maar op twee of drie soorten grafische kaarten.
[
Voor 14% gewijzigd door
irondog op 11-02-2006 13:31
]
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]