Preview Novell Linux Desktop 10*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Ik vond wat preview videos van Novell Linux Desktop 10, die over een paar maanden uitkomt.
Het systeem draait op XGL ipv X11, dus een volledig OpenGL geaccellereerde omgeving zonder die Compostie crap ed.

De video's zijn echt indrukwekkend, zie:

http://www.linuxedge.org/?q=node/55

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ben het wel eens met:
Exactly the same effects and concepts than OS X (a really deep copy-paste)...4 years later at least...even microsoft doesn't copy as well.
Het zit er iniedergeval wel goed uit :)

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 21:15

Zjemm

...

ziet er idd lekker uit. goede vooruitgang. nu nog behoorlijk gamen op dit soort os-en

opensecure.nl

Verwijderd

Voor zover ik weet is het MET die compositie 'crap' ;)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Luminocity werkt best wel leuk ja. Alleen ik vraag me af hoeveel resources dat vreet in vergelijking met de huidige techniek van X.ORG. Maar dit werkt geloof ik met hardware rendering, dus het zou minder moeten wezen dan nu het geval is, of heb ik dat verkeerd?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb even de topictitel wat verduidelijkt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ziet er goed uit :) Dit soort grappen kunnen we ook van Vista verwachten. Een OS wordt weer leuk :)

;)

We are shaping the future

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Hebben..... wel nu... ziet er echt super stoer uit, weer wat genot voor het oog. Heeft toch wel te lang geduurd, als het bij Apple al jaren geimplementeerd is... :P

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
eghie schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 18:49:
Luminocity werkt best wel leuk ja. Alleen ik vraag me af hoeveel resources dat vreet in vergelijking met de huidige techniek van X.ORG. Maar dit werkt geloof ik met hardware rendering, dus het zou minder moeten wezen dan nu het geval is, of heb ik dat verkeerd?
Idd, het is volledig OpenGL accelerated dat is juist het vette eraan :)

Verwijderd

Klein detail, als ik het goed heb draait XGL op dit moment bovenop X11?
Maar Luminocity is niet te vergelijken met XGL, Luminocity alleen voor Metacity, de Window Manager van GNOME. XGL zou ook voor andere WM's bruikbaar zijn.

Ik had het vandaag al gezien, stond een bericht op GNOME Desktop. Tot nu toe heb ik echter alleen flashy graphics gezien. Graphics zijn ook leuk, maar nieuwe features zijn belangrijker. Ik vraag mij af hoe XGL nuttig is voor nieuwe features.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 21:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:54:
Ik vraag mij af hoe XGL nuttig is voor nieuwe features.
Simpel: responsiveness!

Een grote klacht over de Linux desktop is dat 'ie er wel lekker uitziet, maar tering-traag is, zelfs op nieuwe hardware. Hiermee krijg je geliktere overgangen bij menu-dropdowns, en directe graphical responsiveness bij user actions (mouseclick, etc.).

Lijkt me reden genoeg om te gaan juichen, want de grafische prestaties van Linux waren nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Verwijderd

Niet echt nieuw dus. zelfs niet voor Unix / Linux.
Xi Graphics,Inc bestaat al een tijdje en is weliswaar commerciëel en kan bij lange na niet de foefjes die je hier ziet, maar is wel snel in het renderen van de "standaard" die we nu kennen.

Dit ziet er goed uit. Heel goed zelfs.
Een welkom extra duwtje richting Linux voor de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker.
(en uiteraard vinden wij tweakers het ook leuk ;))

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Lijkt me reden genoeg om te gaan juichen, want de grafische prestaties van Linux waren nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Ik denk dat dat eerder met de kwaliteit van de geleverde videodrivers te maken heeft, net als in windows heb je met slechte videodrivers een minder responsive desktop, ik heb zelf juist een omgekeerde ervaring, mn desktop is onder linux een stuk sneller ;)

maw: dat "probleem" wordt hier niet mee opgelost, dat zal pas weg gaan als meer gpu-boeren fatsoenlijke drivers maken (want die heb je ook nodig voor xgl)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

^^ zoals blouwekip hierboven al verteld, systemen _kunnen_ onder linux een heel stuk sneller draaien.

Zowel mijn laptop, als mijn werkstation functioneren onder windows veel minder vlot dan onder linux.

Maargoed, om niet te ver offtopic te gaan.
Hoe zit het met de rest van de werkbaarheid/features van de novell desktop?
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe alles is ingedeeld, hoe het zit met package management (hoewel ik er vanuit ga dat het bij novell wel in orde is gezien de ervaring met zenworks)

De mooie gelikte interfaces zijn leuk maar hoeven voor mij niet zo, sowieso zijn de technieken tot nu toe vaak wat buggy helaas (de composite mogelijkheden van X.Org zijn nog niet zo fantastisch, ICM. KDE dan)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Niet mee eens. Standaard Linux X GUI is 1 en al software en is gewoon baggertraag, let's face it.
Ik heb hier machine's met en zonder Xi Graphics en het verschil is enorm.
Wat novell hier nu doet, daar wachten veel mensen al een tijdje op. hopelijk ook snel open-source.
(SUSE???)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 01:11:
[...]

Simpel: responsiveness!

Een grote klacht over de Linux desktop is dat 'ie er wel lekker uitziet, maar tering-traag is, zelfs op nieuwe hardware. Hiermee krijg je geliktere overgangen bij menu-dropdowns, en directe graphical responsiveness bij user actions (mouseclick, etc.).

Hmm, bedankt voor de uitleg, daar had ik niet aan gedacht.

Ik vraag mij alleen wel af wanneer dit het beta stadium uit is en echt bruikbaar is, zal waarschijnlijk nog wel een jaar of langer overheen gaan, niet?

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb deze shit al lang draaien :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Wanneer komt Novell Linux Desktop 10 nu uit? Ik las ergens dat het volgende week is, terwijl in dit topic "over een paar maanden" staat :?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

http://www.techworld.com/...ews/index.cfm?NewsID=5288

"Novell has demonstrated the next release of Novell's Linux for desktops - even though the version of the software is not expected for some months."

en

"Novell is expected to release the finished version of Novell Linux Desktop 10 at the same time as it releases the next enterprise version of Suse Linux."

[ Voor 28% gewijzigd door zomertje op 05-02-2006 15:04 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• irondog

irondog

An OpenGL based compositing manager, 'Compiz' is currently in the works and a release is expected in February.
Ik ben benieuwd naar Compiz. Ik heb geen idee wat dit moet voorstellen, maar volgens mij wordt dit wel een aangename verrassing.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Zjemm

Zjemm

...

dat duurt dus nog wel even

opensecure.nl

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Exactly the same effects and concepts than OS X (a really deep copy-paste)...4 years later at least...even microsoft doesn't copy as well.
Grappig, als/dan-fouten worden in het Engels ook gemaakt :P

Ik kan niet wachten tot Xgl gemerged wordt met Xorg, ben er erg benieuwd naar, maar het is me nu nog allemaal teveel werk. Het liefst trek ik het gewoon uit m'n ports-collectie zonder erover na te denken.

Maar dit soort releases brengen het natuurlijk allemaal stukken dichterbij! Goede zet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Prachtig inderdaad, die effecten van XGL, alhoewel ik minstens even enthousiast ben over andere features in Linux Desktop 10.

Software zoals Banshee, ook al lijkt het nog zo simpel, zal een grote sprong zijn in usability voor gratis Linux-distributies voor de desktop.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:52
Weet iemand precies over hoeveel maand die uitkomt?

• Zjemm

Zjemm

...

dat geven ze niet aan..... gewoon een aantal maanden als ik het goed heb begrepen.

opensecure.nl

• blouweKip
Niet mee eens. Standaard Linux X GUI is 1 en al software en is gewoon baggertraag, let's face it.
Ik heb hier machine's met en zonder Xi Graphics en het verschil is enorm.
Wat novell hier nu doet, daar wachten veel mensen al een tijdje op. hopelijk ook snel open-source.
Dan doet X (heeft overigens wel 2d accell als je een fatsoenlijke videokaart hebt) het toch verrekte goed als t al sneller aanvoelt dan dat andere os wat ik op mn pc moet moet hebben.

Wat novell hier doet is gewoon wat bestaande oss zut gebruiken (xgl/gnome/3ddesktop etc) en wat progjes toevoegen (al weet ik niet zeker of die alt-tab functie niet gewoon in xgl zit) en een kloon maken van expose (gek, zou hebben verwacht dat apple patent had op die manier van vensters tonen)

Opzich wel prima dat novell dit zo ondersteund (want je kunt nog zulke goede software maken, ondersteuning is belangrijker dan kwaliteit om het groot te maken, zie windows)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

blouweKip schreef op maandag 06 februari 2006 @ 05:53:
Wat novell hier doet is gewoon wat bestaande oss zut gebruiken (xgl/gnome/3ddesktop etc)
Ehh, is het belangrijkste deel van deze oss zut, namelijk Xgl, niet grotendeels door Novell ontwikkeld?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Is dit nu straks alleen Novell Linux Desktop specifiek? Of kan ik de benodigde software straks zo uit portage trekken zodat ik deze heerlijke effecten ook op mijn gentoo bak heb?

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

M-ThijZ schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:46:
Is dit nu straks alleen Novell Linux Desktop specifiek? Of kan ik de benodigde software straks zo uit portage trekken zodat ik deze heerlijke effecten ook op mijn gentoo bak heb?
Dit hoop ik wel, gezien ik geen zin heb om Novell Linux Desktop te installeren en daarbij m'n Ubuntu desktop op moet geven.

• Zjemm

Zjemm

...

Novell ....... Jij wel! :P

opensecure.nl

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

M-ThijZ schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:46:
Het is de bedoeling dat Xgl uiteindelijk in Xorg gemerged wordt. Het lijkt me dat tzt de wm's gnome-libs, kdelibs etc. de nieuwe features zullen gaan gebruiken.

• blouweKip
Ehh, is het belangrijkste deel van deze oss zut, namelijk Xgl, niet grotendeels door Novell ontwikkeld
Voor zover ik zie is het "gewoon" een oss project waar novell mogelijk aan meegewerkt heeft

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Novell heeft een paar mensen aan het project werken, waarbij er enige geheimzinnigheid rond het project zit, de code is niet door iedereen te bekijken. Novell houdt zich netjes aan de GPL door gewoon geen binaries uit te geven, dan mogen ze de source ook voor zichzelf houden. Ze hebben dan een voorsprong van een paar maanden op andere distro's op het moment dat ze de boel wel verkopen, en dan ook meteen de sources vrij moeten geven.

Maar een paar weken geleden is er gelukkig van Novell wel iets aan code naar buiten gekomen, en er zijn verhalen dat dat de komende tijd nog meer gebeurt.

Kort gezegd: waarschijnlijk zal Novell het eerst zijn, maar zullen andere distro's snel volgen. Waarbij gentoo en ubuntu zoals gewoonlijk snel zullen zijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

blouweKip schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:51:
[...]

Voor zover ik zie is het "gewoon" een oss project waar novell mogelijk aan meegewerkt heeft
http://aseigo.blogspot.co...ouldnt-be-it-be-nice.html

• blouweKip
jammer idd dat novell geforked heeft, laten we hopen dan t dan snel uitkomt zodat de wijzigingen rap mee kunnen worden genomen in het originele project

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat Novell alle patches weer heeft vrijgegeven en dat ze in open source XGL worden toegevoegd.
Helaas kan ik alleen de bron niet meer vinden :(

Koffie werkt echt!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Offtopic:
Dank je! Ik heb de link gelijk opgeslagen :)

[ Voor 6% gewijzigd door koffiedrinker op 06-02-2006 17:34 ]

Koffie werkt echt!

• Alex)
Fout.

Open Source > Jij wel > Novell B)

http://www.novell.com/netherlands/img/open_source.swf B)

Vooral leuk om die als radio-advertentie te horen. Slechts 1x gehoord, na "Heb jij Novell Linux Desktop al geprobeerd? > Jij wel > Novell".

Novell _o_

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Xgl heeft niets met Luminocity te maken. Luminocity was een probeerprojectje zonder enig serieuze insteek. Luminocity heeft de boel wel op gang gebracht om met Xgl aan de slag te gaan.

Let wel, deze Xgl is nog altijd Xglx, dat betekent dat het eigenlijk een fullscreen glx X-Window betreft waarbinnen de desktop wordt gerenderd. Een XServer die opengl native gebruikt voor het renderen wordt nu ontwikkeld en heet Xegl. Ik weet niet of novell daar al een aandeel in heeft. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Zjemm

Zjemm

...

Alex schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:39:
[...]

Fout.

Open Source > Jij wel > Novell B)

http://www.novell.com/netherlands/img/open_source.swf B)

Vooral leuk om die als radio-advertentie te horen. Slechts 1x gehoord, na "Heb jij Novell Linux Desktop al geprobeerd? > Jij wel > Novell".

Novell _o_
idd echt een uber reclame. ze zouden er t-shirts van moeten maken. net zoals "unix...... Wij ook nix"

:P

opensecure.nl

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

mOrPhie schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:14:
[...]

Xgl heeft niets met Luminocity te maken. Luminocity was een probeerprojectje zonder enig serieuze insteek. Luminocity heeft de boel wel op gang gebracht om met Xgl aan de slag te gaan.

Let wel, deze Xgl is nog altijd Xglx, dat betekent dat het eigenlijk een fullscreen glx X-Window betreft waarbinnen de desktop wordt gerenderd. Een XServer die opengl native gebruikt voor het renderen wordt nu ontwikkeld en heet Xegl. Ik weet niet of novell daar al een aandeel in heeft. :)
hehe ja, ik haalde ze een beetje door elkaar. ;)

Dit is ook wel een interessant stuk: The State of Linux Graphics. Ik moet hem alleen zelf nog helemaal doorlezen.

Ik vind het wel vet als dit uitkomt. Eindelijk eens een fatsoenlijk lopende GUI onder Linux. Vond X altijd al zo log aanvoelen en veel resources vreten, maar dit ligt ook sterk aan je video drivers. Hopen dat een beetje goed gaat werken, ook op wat oudere hardware. Nu met komende Vista, die de desktop ook 3D accelerated gaat renderen, wordt dit wel een leuk alternatief.

Verwijderd

Nog meer linkjes naar aanleiding van de Xgl bijdrage van Novell (eerste link is boven mij net al gepost zie ik)

weblogpost van Miguel de Icaza
bericht op news.com met goede uitleg en achtergrondinfo

Ik hoop ook al een nieuwssubmit ingestuurd naar T.net. Die nieuwe videotjes die te downloaden zijn, het ziet er allemaal zo stoer uit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
blouweKip schreef op maandag 06 februari 2006 @ 05:53:
[...]

Dan doet X (heeft overigens wel 2d accell als je een fatsoenlijke videokaart hebt) het toch verrekte goed als t al sneller aanvoelt dan dat andere os wat ik op mn pc moet moet hebben.

Wat novell hier doet is gewoon wat bestaande oss zut gebruiken (xgl/gnome/3ddesktop etc) en wat progjes toevoegen (al weet ik niet zeker of die alt-tab functie niet gewoon in xgl zit) en een kloon maken van expose (gek, zou hebben verwacht dat apple patent had op die manier van vensters tonen)

Opzich wel prima dat novell dit zo ondersteund (want je kunt nog zulke goede software maken, ondersteuning is belangrijker dan kwaliteit om het groot te maken, zie windows)
Gewoon wat bestaande OSS zut pakken... nee, ze hebben het grondig aangepast.

Lees deze thread maar eens van voor tot achter door, snap je wat ik bedoel:
http://mail.gnome.org/arc...06-February/msg00092.html

• Alex)
Zjemm schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:50:
[...]

idd echt een uber reclame. ze zouden er t-shirts van moeten maken. net zoals "unix...... Wij ook nix"

:P
Kan je zelf doen bij shirtshop.com ofzo :)

Verwijderd

ziet er veelbelovend uit!, ik ben erg benieuwd.

• blouweKip
Gewoon wat bestaande OSS zut pakken... nee, ze hebben het grondig aangepast.
Is dat de juiste thread? ik kan er alleen wat vinden over wat minor gnome patches en niets over xgl?

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
@kenneth en blouwekip

Hoewel het misschien jammer is dat alles achter gesloten deuren is gedaan voor een tijdje moet je je ook niet verkijken op de aandacht van de community voor het project, die was namelijk behoorlijk afwezig.
Ja, Novell heeft zelf achter gesloten deuren aan Xgl gewerkt, maar al die tijd heeft er ook een 'open' Xgl project bestaan waaraan vrijwel niemand werkte.
Een tijd geleden (al meer dan een half jaar) zat ik om de een of andere vage reden op de mailinglist van X.org (als ik me niet vergis) te lezen, daar werd onder andere door een van de twee (ja je leest het goed TWEE!) developers die aan Xgl werkten toendertijd, geschreven dat het project te groot was voor hem, hij er te weinig tijd voor had en dat hij wilde stoppen en op zoek was naar een nieuwe maintainer (toen was hij al een tijdje op zoek). Er heeft zich op dat moment voor zover ik zag niemand aangemeld.

Dus misschien niet leuk dat het achter gesloten deuren was, maar wel heel goed dat nu in elk geval een bedrijf heeft gezegd wij betalen een paar mensen om dit te doen, dan gebeurt het tenminste en is het net afhankelijk van hoeveel vrije tijd iemand heeft.

Verwijderd

Ja, echt geweldige dingen laat Novell zien de laatste tijd! _/-\o_ Het ziet er beter uit dan Vista.
Verder zijn ze ook bezig met het Tango Project (http://www.tango-project.org) om een consistente gebruikerservaring te bieden op icon-gebied en hebben ze http://www.betterdesktop.org gelanceerd voor usability testen. Wat mij betreft is het dag Vista.

• blouweKip
Dus misschien niet leuk dat het achter gesloten deuren was, maar wel heel goed dat nu in elk geval een bedrijf heeft gezegd wij betalen een paar mensen om dit te doen, dan gebeurt het tenminste en is het net afhankelijk van hoeveel vrije tijd iemand heeft.
Heb ik ook geen problemen mee ;)

Verwijderd

Er is een nieuw filpje uitgekomen:

http://www.linuxedge.org/?q=node/58

Laat nog meer mogelijkheden zien! Het is wel 50 MB en 11min. maar zeker de moeite waard om een beeld te krijgen wat er allemaal mogelijk is! :9~
Zelfs een preview van filmpje in de alt+tab switcher :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 22:02 ]

• Zjemm

Zjemm

...

geweldig filmpje. ziet er dus echt heel goed uit he. ik denk dat vista daar niet aan kan tippen.

ben wel benieuwd wat voor hardware je nodig hebt wil het lekker draaien. zeker een videokaart met aardig wat geheugen

opensecure.nl

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Wow, dat filmpje. Petje af. En ik moet het toch even zeggen, het was misschien volgens sommigen een slecht plan voor novell om dergelijke dingen achter gesloten deuren te gaan doen, maar al met al heeft het wel z'n vruchten afgeworpen en is dit wellicht gewoon even de beste methode geweest om mensen wakker te schudden en warm te krijgen mee te helpen aan het door-developen van deze fantastische techniek. Het ziet er namelijk niet alleen cool uit, we hebben er daadwerkelijk wat aan. Compiz + Xgl is echt een killer imho. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zjemm schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 22:51:
geweldig filmpje. ziet er dus echt heel goed uit he. ik denk dat vista daar niet aan kan tippen.
Heb je presentaties of video's van Vista gezien?? Ik namelijk wel, en ik denk dat Vista -op het nuttige vlak- hier zeker wel aan kan tippen.

Dat maakt het niet minder cool.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik denk dat we uit moeten kijken dit met vista te vergelijken. Dat is namelijk een discussie die waarschijnlijk net zo lang door kan gaan als de reguliere windows vs. linux discussie. Uiteindelijk is dit pas het eerste wat we ervan hebben kunnen zien en zover ik begrijp is Compiz plugin-based. Dat betekent dus simpelweg dat andere toepassingen van Xgl wel zullen komen als daar vraag naar is. :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Tja, uiteindelijk is het een en al eye-candy (errrrug cool overigens!), maar geen ontzettend bijzondere nieuwe functionaliteit. Hier staat ter vergelijking een 40 minuten lange video over Windows Vista trouwens. Ik heb 'm nog niet helemaal bekeken, maar er zit leuk spul in.

(Denk nu niet dat ik zit te springen om Vista hoor, ik gebruik Windows bijna niet eens meer in 't dagelijk leven. ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Bergen op 11-02-2006 11:00 ]

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Bergen schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 10:59:
Hier staat ter vergelijking een 40 minuten lange video over Windows Vista trouwens. Ik heb 'm nog niet helemaal bekeken, maar er zit leuk spul in.
Wat ik dus probeerde te zeggen is dat je dit niet kan vergelijken met vista. Dit is slechts Xgl + Compiz. KDE 4 (en gnome 3?) die hier (actiever) gebruik van zullen gaan moeten maken zijn nog maar net onderweg. Je kan de vergelijking pas doen als de desktops erop zijn ingesteld en actief nuttig gebruik maken van de features, anders vergelijk je appels met peren. ;)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft iemand al benchmarks qua CPU-gebruik?
Ik denk aan:
filmpje afspelen in X vs. XGL of
browsen met 10 tabs open in firefox of
hard xmms of gkrellm over het scherm trekken (100% cpu in X).

* AlterEgo is meer geinteresseerd in efficiency dan eye-candy.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Zoals gezegd is dat 1 van de meest merkbare voordelen. Een compleet geaccellereerde desktop ontziet de CPU zo veel mogelijk en zet de GPU juist meer "aan het werk". Dit "aan het werk" is relatief, omdat "3D-technisch" dit niet zwaar is; het zou gewoon goed moeten draaien op een i810 integrated intel chip en daar wil ik nog best wel aan ook. Dit voordeel heb je al als je Xgl zonder composite manager, en dus zonder effecten, draait. :)

Browsen met 10 tabs open in firefox heeft trouwens volgens mij geen impact op het blitten van pixels naar je GPU.

[ Voor 3% gewijzigd door mOrPhie op 11-02-2006 12:24 ]

• irondog

irondog

AlterEgo schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 11:49:
Heeft iemand al benchmarks qua CPU-gebruik?
Ik denk aan:
filmpje afspelen in X vs. XGL of
browsen met 10 tabs open in firefox of
hard xmms of gkrellm over het scherm trekken (100% cpu in X).

* AlterEgo is meer geinteresseerd in efficiency dan eye-candy.
Ten eerste hapert alles in Xgl als een process op de achtergrond veel cpu vreet met een lage niceness.

Ik kan in Xorg-x11 twee divx-jes afspelen met mplayer -vo xv. Hierbij blijft de CPU load ontiechelijk laag (2%). Als ik dit in Xgl doe, dan is de load veel hoger (tegen de 80% totaal). Ik kan welleswaar allerlei comische dingen doen zoals het filmpje bekijken terwijl ik de desktop kubus draai, maar het systeem lacht er zeker niet bij!
edit:
Ik kom er net achter dat ik Xv acceleratie uit had staan in Xgl. De cpuload is nu veel lager bij het spelen van filmpjes. Ik zit nu tegen de 10% cpuload i.p.v. 80% bij het afspelen in mplayer. Op een of andere manier is dit verschil niet te zien in xine based players, daar blijf ik zelfs met Xv acceleratie een hoge load zien.

Over het algemeen is de desktop erg responsive. Firefoxen met 10 tabs is toevallig wat ik nu aan het doen ben. Het over het scherm slepen van een transparant venster trekt net als bij Xorg-x11* de hele CPU in het rood. Als een gek met vensters spelen met het wobbly effect doet hetzelfde. Het voelt aan de ene kant dus wel goed aan, maar aan de andere kant vreet het wel je hele CPU op. Nogmaals, XGL hapert als ie zijn CPU cycles niet krijgt.
edit:
*Dit blijkt na controle mee te vallen bij de NVIDIA binary drivers

Er is dus nog veel te doen en ik vraag me werkelijk af hoe ze dit programma in een serieuze stabile distro willen gaan stoppen. Het is geinig, maar er is veel werk aan de winkel qua performance. Volgens mij werkt het ook maar op twee of drie soorten grafische kaarten.

[ Voor 14% gewijzigd door irondog op 11-02-2006 13:31 ]

Verwijderd

Mayco schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 00:52:
vanwaar heb je die? is daar meer uitleg van?
Ik geloof dat ik ze ergens had gevonden in een thread op gnomedesktop.org , meer weet ik niet :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
even een kickje. Ik heb de XGL-interface onlangs ook geinstalleerd. Alhoewel het op mn test PC (XP1800, geforce ti4200) niet helemaal vloeiend loopt ben ik toch best onder de indruk. Niet alleen van de 'eye-candy', maar ook de extra mogelijkheden.

Wat ik me alleen afvroeg. De CPU mag dan wel ontlast worden, maar kennelijk heeft de grafische kaart het er best zwaar mee. Krijg je nu niet dat je grafische kaart constant loeiheet wordt? En aangezien de brakke koelertjes die fabrikanten op hun videokaarten zetten, icm. stof/slechte airflow e.d. van de gemiddelde PC, lopen die dingen allemaal vast na verloop van tijd... Of zal dat wel meevallen?
En hoe zit het met energieverbruik? Moderne videokaarten vreten nl. nogal wat stroom...

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 26-02-2006 12:55 ]

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Palomar schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:52:
even een kickje. Ik heb de XGL-interface onlangs ook geinstalleerd. Alhoewel het op mn test PC (XP1800, geforce ti4200) niet helemaal vloeiend loopt ben ik toch best onder de indruk. Niet alleen van de 'eye-candy', maar ook de extra mogelijkheden.
Ik vind het jammer dat het op zo'n potente hardware niet soepel draait...
De nieuwe Enlightenment 17 draait bij mij op een 400 mhz met een voodoo 3 16mb vloeiend...
Terwijl deze ook hele mooie en vooruitstrevende effecten heeft en opengl accelerated desktop.
Als je enlightenment wil proberen moet je de elive 0.4 live cd gebruiken, daar zitten de closed source nvidia drivers in!

Opleiding Brandveiligheid

• irondog

irondog

Een computer hoort helemaal niet vast te lopen. Ook niet hartje zomer op een bloedhete dag onder 100% belasting. Punt.
Als je je pc zodanig overklokt dat ie alleen stabiel is wanneer je hem niet al te zwaar belast, dan ben je gewoon een prutser. :) De door jouw omschreven vorm van instabiliteit zal bij het werken onder XGL waarschijnlijk eerder naar voren komen dan onder een niet geaccelereerde desktop. Maar dat is weer vergelijkbaar met het zelf compileren op een bak met een kapotte geheugen strip of een precompiled distro nemen en dan zeggen dat de laatste "stabieler" is.
En hoe zit het met energieverbruik? Moderne videokaarten vreten nl. nogal wat stroom...
Dat zal met XGL wel hoger worden. Ik weet eigenlijk niet hoeveel energie een videokaart omzet. Volgens mij gaat dit onder belasting extreem omhoog.

• Palomar
  • Niet online
irondog schreef op zondag 26 februari 2006 @ 13:12:
[...]
Een computer hoort helemaal niet vast te lopen. Ook niet hartje zomer op een bloedhete dag onder 100% belasting. Punt.
Als je je pc zodanig overklokt dat ie alleen stabiel is wanneer je hem niet al te zwaar belast, dan ben je gewoon een prutser. :) De door jouw omschreven vorm van instabiliteit zal bij het werken onder XGL waarschijnlijk eerder naar voren komen dan onder een niet geaccelereerde desktop. Maar dat is weer vergelijkbaar met het zelf compileren op een bak met een kapotte geheugen strip of een precompiled distro nemen en dan zeggen dat de laatste "stabieler" is.
Iemand die overklokt heeft denk ik wel vaak voldoende koeling. Ik doel eigenlijk meer op de gemiddelde gebruikers die hier juist niet mee bezig zijn. Ik heb al zo vaak van die standaard koelertjes gezien die na een jaar al dermate zijn aangetast door stof of gewoon slijtage, waardoor de PC het nog wel gewoon doet (met een gloeiend hete videokaart, dat wel), maar in (3D-)spellen vastloopt. Maak maar eens een willekeurige PC open dan zie je wat ik bedoel ;)
Natuurlijk zullen de fabrikanten hun videokaarten/koelers wel aanpassen als dit soort interfaces echt gemeengoed worden (Windows Vista?), maar het kwam gewoon even in me op dat het bij veel huidige kaarten (van 1-2 jaar oud) best een probleem kan worden...
[...]
Dat zal met XGL wel hoger worden. Ik weet eigenlijk niet hoeveel energie een videokaart omzet. Volgens mij gaat dit onder belasting extreem omhoog.
Ja precies, die dingen hebben niet voor niks vaak een extra stroomaansluiting en een vereiste voeding van 350 watt of meer. Ik weet alleen niet of de XGL interface het ding ook daadwerkelijk constant 100% belast. Maarja, als ik zie dat mijn ti4200 (tegenwoordig nog best een redelijke kaart) al moeite heeft met scrollen en filmpjes afspelen... (al is XGL nog wel in een beta (oid) fase, dus er kan nog veel geoptimaliseerd worden).

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Palomar schreef op zondag 26 februari 2006 @ 13:32:
[...]

Iemand die overklokt heeft denk ik wel vaak voldoende koeling. Ik doel eigenlijk meer op de gemiddelde gebruikers die hier juist niet mee bezig zijn. Ik heb al zo vaak van die standaard koelertjes gezien die na een jaar al dermate zijn aangetast door stof of gewoon slijtage, waardoor de PC het nog wel gewoon doet (met een gloeiend hete videokaart, dat wel), maar in (3D-)spellen vastloopt. Maak maar eens een willekeurige PC open dan zie je wat ik bedoel ;)
Natuurlijk zullen de fabrikanten hun videokaarten/koelers wel aanpassen als dit soort interfaces echt gemeengoed worden (Windows Vista?), maar het kwam gewoon even in me op dat het bij veel huidige kaarten (van 1-2 jaar oud) best een probleem kan worden...
de meeste videokaarten laten hun fan gewoon altijd op dezelfde snelheid lopen, de fan zal dus niet sneller slijten. De chip misschien wel, warmte zorgt er gewoon voor dat die chips sneller slijten. Maar die dingen hoeven ook niet langer dan zeg 6 jaar mee te gaan, en dat zulen ze nog steeds bijna allemaal wel halen.
[...]

Ja precies, die dingen hebben niet voor niks vaak een extra stroomaansluiting en een vereiste voeding van 350 watt of meer. Ik weet alleen niet of de XGL interface het ding ook daadwerkelijk constant 100% belast. Maarja, als ik zie dat mijn ti4200 (tegenwoordig nog best een redelijke kaart) al moeite heeft met scrollen en filmpjes afspelen... (al is XGL nog wel in een beta (oid) fase, dus er kan nog veel geoptimaliseerd worden).
Voedingen moeten nu ook vol vermogen kunnen leveren bij een spelletje ofzo, als ze dat aankunnen moeten ze Xgl ook aankunnen. Bovendien maken mensen niet de hele tijd gebruik van alle effecten in Xgl, dus die kaart draait niet de hele tijd voluit.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:31
Palomar schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:52:
Wat ik me alleen afvroeg. De CPU mag dan wel ontlast worden, maar kennelijk heeft de grafische kaart het er best zwaar mee. Krijg je nu niet dat je grafische kaart constant loeiheet wordt? En aangezien de brakke koelertjes die fabrikanten op hun videokaarten zetten, icm. stof/slechte airflow e.d. van de gemiddelde PC, lopen die dingen allemaal vast na verloop van tijd... Of zal dat wel meevallen?
Dan had m'n mac al 500 keer vast moeten lopen :+ Dat zit wel goed hoor.

Van het weekend ff snel Ubuntu Dapper Flight 4 geïnstalleerd (XGL e.d is gewoon uit apt te vissen :) ).
Na installatie van de fglrx driver draaide 't gelijk als een zonnetje :D
Gewoon een kwestie van de juiste pakketjes uit apt trekken en ik heb deze howto gevolgd:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131253

Eerste indruk is erg soepel op een Athlon XP 3000 met 1Gb RAM en een Ati Radeon 9600 XT (256 mb). Benchmarken e.d. moet ik nog ff doen.

• Norm2782
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2016

Norm2782

Norm Trooper

Via Ubuntu Dapper is het idd makkelijk te installeren. Heb het op mn lappy met GF4 GO draaien :)
Dat het traag is kan best kloppen overigens. Geen enkele driver bied nog ondersteuning voor GLX_EXT_texture_from_pixmap. Dit word nu via Mesa geregeld, waardoor er dus nog een softwarematige vertaalslag gemaakt word voordat alles naar de GPU gaat.
Zowel nVidia en ATI zijn op het moment bezig om hun drivers XGL te laten supporten :)

Norm 2782, why are you here?

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Die traagheid met XGL kun je verhelpen door Compiz te installeren.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik draai het op een XP1700, 512Mb en Geforce 6800LE. En het draait echt veel beter dan ik verwachtte. Ik vind het 100% bruikbaar en het beweegt bij mij net zo soepel als in de demo film.

Alhoewel het draaien van compiz met alle eye-candy geen zichtbare load oplevert (wat ik in de cpu meter van gnome taskbar kan zien), merk je het dus wel als een ander process veel cpu eist. Dat is het enige minpuntje wat ik eraan kon ontdekken (plus dat ik nu gnome moet gebruiken en veel meer van KDE houd)

Het is zeer bruikbaar en ik denk zelfs dat het functioneel is. Zeker de taskswitcher en die apple Compose rip-off zijn erg handig. Nu op werk mis ik mijn gezellige windows, wobbly voegt toch veel toe vind ik.

PSN ID: Aapzak

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

eghie schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:00:
Die traagheid met XGL kun je verhelpen door Compiz te installeren.
Nee. Zodra je OpenGL applicaties draait onder Xgl (in mijn geval glxgears), wordt alles ietsje trager. Nog steeds bruikbaar, maar trager. Dat lost compiz niet voor je op. Terwijl glxgears onder non-xgl gewoon prima gaat. Of dat te maken heeft met een software-matige vertaalslag wil ik zo aannemen, aangezien Nvidia inderdaad de texture-from-pixman extentie nog niet ondersteunt. :)

En "traag" moet even worden uitgeschreven. Hetgeen dat ietsje trager is, is het updaten van de texture. Ofwel, wanneer er iets veranderd in een window, zoals scrollen, filmpjes, flash of opengl bijvoorbeeld. Dat is waar de "texture_from_pixmap" zwaar onder vuur komt te staan, met 60/75 keer per seconde dynamisch textures refreshen. :) Verder is de cube, het wobbly-windows effect, expose-effect enz gewoon retesnel. :)

[ Voor 31% gewijzigd door mOrPhie op 27-02-2006 16:17 ]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

mOrPhie schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:13:
[...]

Nee. Zodra je OpenGL applicaties draait onder compiz (in mijn geval glxgears), wordt alles ietsje trager. Nog steeds bruikbaar, maar trager. Terwijl glxgears onder non-xgl gewoon prima gaat. Of dat te maken heeft met een software-matige vertaalslag wil ik zo aannemen, aangezien Nvidia inderdaad de texture-from-pixman extentie nog niet ondersteunt. :)
Nou ja, ik heb het van een maat van me (tevens collega, die hier naast me zit) en die heeft het onder Ubuntu draaien met Compiz. Hij heeft echter een ATI kaart en daarvoor de binairy drivers van gedownload. Volgens hem werkte hij sneller met dan zonder compiz.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Compiz is een plugin-based window-manager voor Xgl-enabled xservers, dus wat een window-manager nou sneller maakt aan Xgl ontgaat me even. Xgl is xgl, met of zonder compiz. :)

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Als de window-manager niet inhaakt op de optimalisaties/feautures van de server dan zul je waarschijnlijk geen of minder verschil merken dan bij een window-manager die dat wel doet (zoals compiz).

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Keeper of the Keys op 27-02-2006 18:30 ]

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Zoals ik het heb begrepen van de mailinglists en (het beetje) documentatie, is compiz een window-manager. Ook als je Xgl zonder glxcompmgr of compiz draait, heb je gewoon een OpenGL-desktop, alleen dan zonder effecten. Ik heb hier even de proef op de som gedaan en hoog dynamische window-acties (glxgears en hevig scrollen bijvoorbeeld) hebben dezelfde vertragen met of zonder compiz, terwijl ze in gewoon een plain (non-xgl) X-sessie wel gewoon snel zijn.

Verwijderd

Even een kickje. Aangezien ik toch wel onder de indruk was van de filmpjes, en ik gisteren hier een topic zag met een vervanger voor amaroK in Gnome ben ik vandaag zelf eens bezig geweest met Xgl+compiz.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk sceptisch was toen ik hoorde dat Suse de overstap ging maken van KDE naar Gnome als main DE. Maar nu ik uit de eerste hand ervaar wat de mensen bij Novell aan het klaarstomen zijn: petje af hoor. Het ziet er zo mooi strak uit en het werkt gewoon vloeiend. Ik denk dat ik vanavond maar eens een "emerge -C kde" ga doen.
mOrPhie schreef op maandag 27 februari 2006 @ 18:56:
Zoals ik het heb begrepen van de mailinglists en (het beetje) documentatie, is compiz een window-manager. Ook als je Xgl zonder glxcompmgr of compiz draait, heb je gewoon een OpenGL-desktop, alleen dan zonder effecten.
Juist, XGL is de server, compiz is de vervanger van Metacity in Gnome.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 19:00 ]

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Er is een Xgl live CD uit. Dus niets compileren of installeren, maar gewoon direct gaan:

http://getkororaa.com/index.html

Ik tik dit nu vanaf een werkende test van deze live-cd. Het draaide allemaal out-of-the-box. Het is aan te raden om de torrent te gebruiken voor het downloaden namelijk. Er zijn zat seeders en leechers (je moet je alleen even registreren niet dus, ik keek met m'n neus), maar de mirrors slippen helemaal dicht vanwege de populariteit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mOrPhie op 09-03-2006 20:21 . Reden: registreren hoeft niet ]

• Palomar
  • Niet online
Vet! wil wel even proberen of dat beter draait dan onder Ubuntu. Kan die site op het moment alleen niet openen :( Heb je misschien een direct (torrent) linkje oid?

[edit] lijkt nu wel te werken, link: http://linuxtracker.org/d...a-Xgl-Live-CD-0.1.torrent

[ Voor 29% gewijzigd door Palomar op 09-03-2006 20:27 ]

• gwystyl
  • Laatst online: 14:08

gwystyl

Beugeltje dan maar?

mOrPhie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:19:
Er is een Xgl live CD uit. Dus niets compileren of installeren, maar gewoon direct gaan:

http://getkororaa.com/index.html

Ik tik dit nu vanaf een werkende test van deze live-cd. Het draaide allemaal out-of-the-box. Het is aan te raden om de torrent te gebruiken voor het downloaden namelijk. Er zijn zat seeders en leechers (je moet je alleen even registreren niet dus, ik keek met m'n neus), maar de mirrors slippen helemaal dicht vanwege de populariteit. :)
Ik heb me niet geregistreerd, maar perongeluk wat muisklikjes gedaan die ook de torrent opleverden :?. Oh, bij het uitzoeken van de link nog 's gelezen. Ze vragen wel of je je wil registreren, maar het hoeft dus niet. Alleen op ok drukken om dat popup-venstertje weg te klikken is genoeg.
Hij loopt nu in ieder geval, zodat ik hem vanavond nog even kan proberen.

@William: ik dacht dat SuSe met rpm's werkte? Ik ken emerge alleen van Gentoo eigenlijk.

Verwijderd

gwystyl schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:30:
[...]
@William: ik dacht dat SuSe met rpm's werkte? Ik ken emerge alleen van Gentoo eigenlijk.
Geen idee waar SuSe mee werkt. Maar ik doelde op het feit dat Novell een tijdje geleden SuSe heeft gekocht en nu met deze mooie desktop komen.

• Palomar
  • Niet online
Heb die live-cd net even geprobeerd. Ik kon mn resolutie niet wijzigen naar 1280x1024 (17"tft), maar dat heb ik even handmatig in xorg.conf aangepast. Ook deed mn internet het niet (dhcpcd kreeg voor 1 seconde een IP-adres kon ik zien in ifconfig, maar daarna was het adres weer weg :?). Maar de interface enzo reageerde erg smooth :) Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 10-03-2006 00:23 ]

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

gwystyl schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 20:30:
[...]

Ik heb me niet geregistreerd, maar perongeluk wat muisklikjes gedaan die ook de torrent opleverden :?. Oh, bij het uitzoeken van de link nog 's gelezen. Ze vragen wel of je je wil registreren, maar het hoeft dus niet. Alleen op ok drukken om dat popup-venstertje weg te klikken is genoeg.
Hij loopt nu in ieder geval, zodat ik hem vanavond nog even kan proberen.
Kijk 'ns naar m'n edit die jij ook gequote hebt. Waarschijnlijk was jou quote precies op het moment dat ik m'n edit maakte. ;)
Palomar schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 00:22:
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden :)
Als je wilt weten hoe het uiteindelijk gaat worden, dan moet je de ontwikkelingen van Xegl volgen. Xegl is een nieuwe Xserver gebaseerd op Xorg, waarbij verschillende backends (waaronder egl, een extentie op OpenGL) gebruikt kan worden, zonder dat je indirect rendering om zeep helpt. Als ik Zack Rusin moet geloven komt er over niet al te lange tijd een werkende beta voor uit. Zack Rusin zegt namelijk, en terecht, dat Xgl nu niets meer dan een (hoewel heel erg bruikbare) demo is, omdat het X + Xrender + GLX is. En GLX is, zoals men weet Direct Rendering en negeert dus alles wat X is. De mensen die "import" hebben gebruikt voor het maken van een screenshot van Xgl hebben daar lichtjes de gevolgen al van ondervonden.

[ Voor 39% gewijzigd door mOrPhie op 10-03-2006 10:16 ]

• E-jey
  • Niet online
Ik heb gister de kororaa live cd gedownlaod en geboot. Het ziet er geweldig uit. Ik wil nu toch wel eens proberen om over te stappen naar linux. Het probleem is alleen dat XGL ed nog niet af is. Ik lees soms ook dat xgl meer een oefen versie en dat het pas een goed product word als XEGL ofzo af is.

Wanneer ben ik in staat deze fratsen optimaal en stabiel te gebruiken op me linux installatie. Wanneer dat het geval is stap ik meteen over op linux :) Ik moet alleen nog iets vinden om me windows telefoon te syncen met linux.

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Weet iemand wat de status van XEGL is? Het lijkt wel dood te zijn op dit moment. Op http://www.freedesktop.org/wiki/Xegl staat dat het alleen nog Radeon R200 hardware ondersteund, maar die pagina is op Augustus 2005 voor het laatst bijgewerkt, dus ik weet niet wat het nu allemaal kan. Ik heb zelf een Radeon R300 denk ik (Radeon 9500), dus volgens dat documentje zou het niet gaan werken, maar ik denk dat ik van het weekend eens eigenwijs ga wezen en het toch eens ga proberen.

En E-jey, mischien voor jou eens leuk om de live-cd van Ubuntu Dapper Drake te downloaden. Het is nog wat buggy soms, maar het gaat een mooie distro worden. Gaat ook een stuk sneller worden dan de huidige Ubuntu (Breezy). Hier kun je er meer info over vinden: http://www.ubuntu.com/testing/flight5

• E-jey
  • Niet online
ubuntu heeft het er ook over dat het very experimental is. Kortom het zal nog wel even duren voordat het allemaal stabiel en goed draait.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

eghie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:14:
Weet iemand wat de status van XEGL is? Het lijkt wel dood te zijn op dit moment. Op http://www.freedesktop.org/wiki/Xegl staat dat het alleen nog Radeon R200 hardware ondersteund, maar die pagina is op Augustus 2005 voor het laatst bijgewerkt, dus ik weet niet wat het nu allemaal kan. Ik heb zelf een Radeon R300 denk ik (Radeon 9500), dus volgens dat documentje zou het niet gaan werken, maar ik denk dat ik van het weekend eens eigenwijs ga wezen en het toch eens ga proberen.
Nvidia heeft de steun aan Xegl aangekondigd, maar op dit moment worden er alleen een stuk of wat open source drivers ondersteund. Dit is omdat Xegl helemaal nieuw is. Die status-page wordt overigens niet geupdated, maar ze zijn wel een stuk verder hoor. Je kunt het beste de mailinglist archives erop na slaan. :)

Je kan ook the linux link tech show luisteren van 1 maart 2006, waarin Zack Rusin het 1 en ander uitlegd. Dit kun je hier doen: http://tllts.org/dl.php

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
was ubuntu hier ook niet mee bezig, en was dat niet ook reden voor het uitstellen van de volgende release?

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

engelbertus schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:21:
was ubuntu hier ook niet mee bezig, en was dat niet ook reden voor het uitstellen van de volgende release?
Nee, zoals hierboven ook gezegt is; Xgl in ubuntu wordt niet ondersteund; het zit in Universe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:59:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk sceptisch was toen ik hoorde dat Suse de overstap ging maken van KDE naar Gnome als main DE.
Fout, dat was het plan maar het ging niet door, nieuwsbericht daar over heeft ook op T.net gestaan. Zie ook dit weblog van een KDE/Novell developer.
E-jey schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:21:
Wanneer ben ik in staat deze fratsen optimaal en stabiel te gebruiken op me linux installatie.
Xgl wordt door Novell meegeleverd in SUSE Linux Enterprise Desktop, en dit wordt er gezegd over SLED op de Novell website.:
SUSE Linux Enterprise Desktop is scheduled to be available in the summer of 2006. For more information, visit http://www.novell.com/products/desktop/preview.html.
engelbertus schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:21:
Nee, lees deze post op de Ubuntu mailing list.

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:02:
[...]

Fout, dat was het plan maar het ging niet door, nieuwsbericht daar over heeft ook op T.net gestaan. Zie ook dit weblog van een KDE/Novell developer.
Grappig aangezien er alleen maar GNOME screenshots staan op de aankondigingspagina van SUSE Linux Enterprise Desktop.

Mijn keuze in OpenSUSE 10 voor desktopenvironment was als 1e GNOME en als 2e KDE, bij Novell Linux Desktop 9 was dit andersom.

Haal ik nou wat door de war, of haal jij wat door de war? Ik volg het niet meer :P

Verwijderd

Ik weet niet of dit het goede topic is. Ik heb gister succesvol ubuntu + xorg + compiz + gnome op een laptop met een radeon kaart geinstalleerd. Alle effecten werken prima enkel kan ik niet meer van thema wijzigen. Zodra een ander thema wordt geladen door gnome-theme-manager crashed de applicatie. Ik vermoed dat dit in een incompatibiliteit ligt met gtk+. Op google wordt er niet veel wijzer over misschien kunnen jullie mij helpen.

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:57:
[...]

Grappig aangezien er alleen maar GNOME screenshots staan op de aankondigingspagina van SUSE Linux Enterprise Desktop.

Mijn keuze in OpenSUSE 10 voor desktopenvironment was als 1e GNOME en als 2e KDE, bij Novell Linux Desktop 9 was dit andersom.

Haal ik nou wat door de war, of haal jij wat door de war? Ik volg het niet meer :P
Ze zijn daar bij Novell GNOME fans, dus vandaar dat er wellicht alleen GNOME screens zijn. Het zou i.i.g. gewoon mogelijk moeten zijn om voor KDE te kiezen. Zie ook nieuws: Novell blijft KDE leveren bij Linux-distro's

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:17:
[...]

Ze zijn daar bij Novell GNOME fans, dus vandaar dat er wellicht alleen GNOME screens zijn. Het zou i.i.g. gewoon mogelijk moeten zijn om voor KDE te kiezen. Zie ook nieuws: Novell blijft KDE leveren bij Linux-distro's
Dan gaat het hier dus niet om het veranderen van hoofd desktopomgeving maar van het schrappen van een desktopomgeving, imho een verschil tussen dag en nacht. Die verandering hebben ze wel gedaan aangezien GNOME nu als default geselecteerd staat i.p.v. KDE (beide zijn te selecteren en je kunt ook voor een andere kiezen) in de installer.

Overigens is het filmpje wat op de aankondigingspagina staat van Novell Linux Desktop 10 (wat nu dus omgedoopt is in SUSE Linux Desktop 10) de moeite van het bekijken waard. Er wordt veel info gegeven over de nieuwe userinterface en het xgl gebeuren. Linkje staat in mijn vorige post trouwens.

[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 14-03-2006 14:01 ]

Verwijderd

mOrPhie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:48:
[...]
Je kan ook the linux link tech show luisteren van 1 maart 2006, waarin Zack Rusin het 1 en ander uitlegd. Dit kun je hier doen: http://tllts.org/dl.php
Zeer interessante info van de heer Rusin. Ik ben benieuwd wanneer de bevindingen van XGL/AIGLX in de xorg-server gaan opduiken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb van de week ook een poging gedaan om Xgl en Compiz te draaien. Na veel problemen (gentoo is wat tricky als het om alpha software gaat...) heb ik de Kororaa cd gedownload om te testen of het überhaubt wou werken op m'n laptop. En dat gaf me moed.

Ik heb het nu onder Gentoo draaien. Helaas gaat het niet echt samen met KDE... Ik draai voor m'n normale werk nog steeds KDE (ik blijf die prettiger vinden dan Gnome) en als ik wil spelen kill ik X11 en start ik met een speciaal script Gnome. En ik ben echt onder de indruk van de snelheid.
Ik heb gister wat zitten testen en met een spelende wmv het venster versleept terwijl ik een resource monitor had draaien. Wat ik ook deed, de belasting kwam niet boven de 50% terwijl m'n cpu op z'n laagste snelheid bleef draaien (864MHz).
Het is vooral grappig om een filmpje op 2 schermen te zetten en dan de desktop te draaien... Dan merk je hoe goed de code al is. Zowieso is de stabiliteit bewonderingswaardig, gezien het Alpha stadium waar het nog in zit. Menig windows app is minder stabiel.

Ik vind het echt jammer dat KDE er op het moment nog niet meer overweg kan...

[ Voor 15% gewijzigd door deepbass909 op 15-03-2006 15:12 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• blouweKip
Ik heb het nu onder Gentoo draaien. Helaas gaat het niet echt samen met KDE... Ik draai voor m'n normale werk nog steeds KDE
hoewel ik zelf gome gebruik zit er bij een van de xgl overlay's volges mij ook een aagepast qt/kdelib versie om kde op xgl te draaien

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Klopt, die is ook geïnstalleerd bij mij, maar als ik KDE dan start, dan crasht de boel... Ik moet nog even uitzoeken waarom. Het kan namelijk ook komen door een bekende bug dat Xgl niet altijd op display 0 wil werken. En daar start ik op het moment KDE op.

Nu is het vooral nog spelen en verbazen over de stabiliteit en snelheid binnen Gnome, KDE komt later wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 Laatste