Verwijderd
Hoe dan ook. Ik zie dat de 6600 128/256mb erg goed uit de tests komt. Ook bij anandtiech scoort hij goed als mid-range budget kaart. Het eventueel oc'en van die 6800 vind ik niet zo'n gaaf idee, kijk ik had ook al geschreven in m'n eerste post dat ik geen super prestaties verwacht van deze pc. Er zit maar een 2.4Ghz processor in en 2x512mb 133 geheugen. Niet shocking zoals je begrijpt. Dan weegt het risico van het overclocken zwaarder dan de mogelijk winst. Ik neem liever het zekere voor het onzekere en koop dan een 6600GT waarmee ik zonder zorgen ( en stilletjes ) een jaar kan overbruggen en warcraft spelen. In ieder geval bedankt voor de info.
Op dit moment heb ik het volgende:
AMD Atlhon XP2000+
Asus A7V333 moederbord
1GB pc2700 RAM (geen idee welk merk)
ATi 9800Pro 128MB AGP
DVD/Cd-toestanden
Omdat ik niet genoeg geld heb om alles in 1x te doen heb ik mij het volgende bedacht en wilde eik weten of ik daar het jusite aan gedaan heb.
Ik heb een Asrock S939 SATA2 DUAL PCi-e / AGP moederbord gekocht zodat ik mijn huidige videokaart nog een tijdje kan gebruiken en waar ok mijn huidige gehuegen nog in past.
Daarbij heb ik een AMD 64 3200+ Venice 512Kb L2 cache boxed gekocht.
Daar moet ik het dus mee doen tot ik geld heb om een nieuwe PCI-e videokaart te kopen en evt sneller geheugen.
Het gaat me dan met name om games spelen. Half-Life2 draaide ik bijvoorbeeld nog op 1024x768 alles op max, maar met games als F.E.A.R. en Call of Duty 2 moet ik met mn huidige systeem toch al flink de resolutie en details terugdraaien wil het een beetje speelbaar blijven.
De vraag is dus of ik met die upgrade van moederbord en processor toch al wat hoger detail en/of resolutie kan spelen, of dat die 9800pro al aan zijn max zat op mn huidige XP2000+?
In principe maakt het me niet zoveel uit, want binnen afzienbare tijd was ik toch van plan om een fatsoenlijke videokaart te kopen, maar ik vroeg het me gewoon even af
Om games zoals FEAR en CoD2 goed te kunnen spelen moet je wel minimaal een 6800GS pci-e hebben (b.v. die van gigabyte, lekker goedkoop voor 190€)vosss schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:23:
Ik wil (omdat Oblivion er nu toch echt aan zit te komen) mijn pc ook upgraden.
Op dit moment heb ik het volgende:
AMD Atlhon XP2000+
Asus A7V333 moederbord
1GB pc2700 RAM (geen idee welk merk)
ATi 9800Pro 128MB AGP
DVD/Cd-toestanden
Omdat ik niet genoeg geld heb om alles in 1x te doen heb ik mij het volgende bedacht en wilde eik weten of ik daar het jusite aan gedaan heb.
Ik heb een Asrock S939 SATA2 DUAL PCi-e / AGP moederbord gekocht zodat ik mijn huidige videokaart nog een tijdje kan gebruiken en waar ok mijn huidige gehuegen nog in past.
Daarbij heb ik een AMD 64 3200+ Venice 512Kb L2 cache boxed gekocht.
Daar moet ik het dus mee doen tot ik geld heb om een nieuwe PCI-e videokaart te kopen en evt sneller geheugen.
Het gaat me dan met name om games spelen. Half-Life2 draaide ik bijvoorbeeld nog op 1024x768 alles op max, maar met games als F.E.A.R. en Call of Duty 2 moet ik met mn huidige systeem toch al flink de resolutie en details terugdraaien wil het een beetje speelbaar blijven.
De vraag is dus of ik met die upgrade van moederbord en processor toch al wat hoger detail en/of resolutie kan spelen, of dat die 9800pro al aan zijn max zat op mn huidige XP2000+?
In principe maakt het me niet zoveel uit, want binnen afzienbare tijd was ik toch van plan om een fatsoenlijke videokaart te kopen, maar ik vroeg het me gewoon even af
Maar wat is je budget verder? een 7800GT voor 300€ is ook leuk
Ik raad je wel aan om ook je geheugen later eens te vervangen. PC2700 werkt prima samen met een Athlon 64, maar je levert wel wat bandbreedte in ten opzichte van PC3200 of hoger.
En echt een budget heb ik niet; het is meer hoeveel wil ik er aan uitgeven
Zeg na deze upgrade nog maximaal 350 a 400 euro wat ik eraan wil spenderen.
Dus dat zal dan of een (redelijk) dikke videokaart worden, of een iets minder dikke videokaart en 1GB sneller geheugen.
Maargoed; de performancewinst zal met die 9800pro toch al duidelijk merkbaar zijn? Mooi.
Als het goed is heb ik de spullen woensdagavond in huis.
Ik denk zelf dat het in deze volgorde het meest oplevert. Als ik nu bv een 7800 in mn XP2000+ zou hangen denk ik dat dat echt zo zwaar overkill is dat ik het verschil niet zoveel zou merken als nu eerst moederbord en processor vervangen en over een paar weken de videokaart; maargoed, da's een beetje koffiedik kijken.
Ik weet niet echt waardoor het komt dat FEAR niet goed draaid, maar ik vermoed dat mijn 2200Mhz(AMD3500+) CPU het wat laat af weten. Iig hier zijn de specs.
AMD Athlon 64, 2200 MHz 3500+
Asus A8N-E.
RADEON X800 XT Secondary (256 MB).
Onboard geluid.
Maxtor 6L300S0 (300 GB, 7200 RPM, SATA).
2x 512 MB Kingstone geheugen.
Dat zijn wel de belangrijkste onderdelen dacht ik zo.
Maar ik heb het gevoel dat deze config heel goed op elkaar is afgesteld, dus als ik nieuwe CPU koop dat ik dan ook een nieuwe GPU moet kopen omdat anders mijn GPU de bottlenek is.
Tjah prijs? Ik heb eigenlijk nog niet veel geld om te upgraden maar ik wil graag weten wat voor de beste upgrade mogelijkheden zijn zodat ik naar dat doel kan werken, financieel dan.Maar toch, ~400 euro, daar moet het ook wel ophouden.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Op welke instellingen loopt FEAR en Quake4 niet lekker? want met een 7800GTX kan je FEAR al niet op ze hoogst spelen zonder irritante frame drops. En met Quake 4 moet het gewoon perfect lopen @ 1280x1024 en hoogste instellingen.MrVegeta schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 18:50:
Ik wil mijn PC ook upgraden, ik heb dit systeem ergens in November vorig jaar in elkaar gezet en heeft tot nu toe alle games en aplicaties goed gedraaid. Maar met de wat nieuwere games, zoals FEAR, Quake 4, draaid het niet altijd lekker.
Ik weet niet echt waardoor het komt dat FEAR niet goed draaid, maar ik vermoed dat mijn 2200Mhz(AMD3500+) CPU het wat laat af weten. Iig hier zijn de specs.
AMD Athlon 64, 2200 MHz 3500+
Asus A8N-E.
RADEON X800 XT Secondary (256 MB).
Onboard geluid.
Maxtor 6L300S0 (300 GB, 7200 RPM, SATA).
2x 512 MB Kingstone geheugen.
Dat zijn wel de belangrijkste onderdelen dacht ik zo.
Maar ik heb het gevoel dat deze config heel goed op elkaar is afgesteld, dus als ik nieuwe CPU koop dat ik dan ook een nieuwe GPU moet kopen omdat anders mijn GPU de bottlenek is.
Tjah prijs? Ik heb eigenlijk nog niet veel geld om te upgraden maar ik wil graag weten wat voor de beste upgrade mogelijkheden zijn zodat ik naar dat doel kan werken, financieel dan.Maar toch, ~400 euro, daar moet het ook wel ophouden.
Je moet dus gaan kijken voor een nieuwe videokaart. Ergens in de richting van een 7800GT/GS rondt de 300€ of een GTX rondt de 400€ (ik zou nog even wachten totdat de 7900 serie goed leverbaar is, zodat de prijsen van de GTX dalen. Want van een X800XT naar een 7800GT is niet een hele grote stap, maar van een X800XT naar een 7800GTX weer wel)
De nieuwere spellen zijn niet zo erg CPU gebonden, dus je 3500+ is nog meer dan genoeg. Pas wanneer spellen gebruik gaan maken van dual core zou ik upgraden naar een AMD X2 CPU
Je kan in de tussen tijd wel je CPU en Videokaart iets overclocken en kijken of dat wat uit haalt.. Ik vindt het wel erg vreemd aangezien ik FEAR en Quake4 echt makkelijk heel mooi kan spelen met een 6800GS die in de zelfde klasse valt als een X800XT.. Ik kon FEAR en Quake4 ook nog heel mooi spelen met een XP2200+ en een 6800GE.. Maybe is er wel wat anders bij jou mis
>> link 3Dmark05, ff kopieeren plakken
[ Voor 38% gewijzigd door KappeNou op 08-03-2006 19:23 ]
Hoewel je huidige systeem ook niet verkeerd is, hoor.
Hoezo? hij heeft problemen met FEAR en Quake 4.. en sorry daar heb je niet meer dan 1gig voor nodig. voor BF2 en rome total war heb je wel meer dan 1gig nodig als je met echt hoge instelling wilt spelen.MPmad schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:17:
Ik zou er nog 2x 512MB bij kopen en van het geld dat overblijft (of wat je nog wilt besteden) een videokaart, een Geforce 7800 GT bijvoorbeeld.
Hoewel je huidige systeem ook niet verkeerd is, hoor.
Ze CPU en Geheugen is dus zoizo niet de bottleneck (als het allemaal goed werkt) Ik denk dus dat hij een ander probleem heeft aangezien een echte X800XT echt nog snel genoeg is voor die spellen. imo check 3Dmark05 score zodat je kan zien of je score ongeveer goed is voor je specs
[ Voor 23% gewijzigd door KappeNou op 08-03-2006 19:25 ]
Ik kan FEAR natuurlijk wel wat lager spelen, weer zo even niet op wat ik nu speel, maar dat is meer een uitstel van het onvermijdelijke, dat mijn systeempje wat ouder wordt.
Dus het is waarschijnlijk wel zo dat er iets moet gebeuren aan mijn X800XT, ik kan de cpu wel overklokken tot een ~2600 en me in het overclocken van een GPU verdiepen, maar het nadeel (tevens de reden dat ik alles weer terug heb geklokt) is dat de kamertemp laag moet zijn. En ik ben een koukleum, haha dus overclocken is niet echt een goede optie
Ik ben (om één of andere reden) een van ATI, het maakt mij niet veel uit ATI of Nvidia, maar ik wil wel een kaart kopen die in sli/crossfire kan werken. Dus waarschijnlijk wordt het ~2 á 3 maanden sparen voor een goede X1900XT (of andere variant) en over ~6 maanden een nieuwe CPU er bij. Zit ik zo wat in de goede richting?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Er is niet zo'n hele grote performens winst met overclocken van je CPU.. Heb je je videokaart al is overgeclocked? want dat help wel meer. Maar wat ik al zei, als je FEAR op ze hoogst wil spelen heb je wel zo'n X1900tje nodigMrVegeta schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:50:
Bedankt voor jullie snelle replys, en bedankt voor de link. Ben nu 3DMark05 aan het binnenhalen, dus zal zo ff de resultaten posten.
Ik kan FEAR natuurlijk wel wat lager spelen, weer zo even niet op wat ik nu speel, maar dat is meer een uitstel van het onvermijdelijke, dat mijn systeempje wat ouder wordt.
Dus het is waarschijnlijk wel zo dat er iets moet gebeuren aan mijn X800XT, ik kan de cpu wel overklokken tot een ~2600 en me in het overclocken van een GPU verdiepen, maar het nadeel (tevens de reden dat ik alles weer terug heb geklokt) is dat de kamertemp laag moet zijn. En ik ben een koukleum, haha dus overclocken is niet echt een goede optie.
Ik ben (om één of andere reden) een van ATI, het maakt mij niet veel uit ATI of Nvidia, maar ik wil wel een kaart kopen die in sli/crossfire kan werken. Dus waarschijnlijk wordt het ~2 á 3 maanden sparen voor een goede X1900XT (of andere variant) en over ~6 maanden een nieuwe CPU er bij. Zit ik zo wat in de goede richting?
Ik zal me nu wat verdiepen in het overclocken van mijn GPU. Iig bedankt, nu weet ik waar ik me op moet richten. Een nieuwe videokaart i.p.v een nieuwe CPU/Ram.
Zou inderdaad gaan voor een lekker dikke videokaart. Dat geeft meer winst in gameperformance dan een snellere s939 processor (in ieder geval zolang er nog geen games geoptimaliseerd zijn voor X2)
Dat is idd gewoon een normale score en je CPU bench FPS kloppen idd ook. gewoon niet op lettenMrVegeta schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:47:
3Dmark05 net geinstalleerd en gedraaid, mijn score (niet overgeclockt) is 5480. Game test had ik tussen de 25 en 30 FPS maar bij de CPU test bleef daar niets van over, is dat normaal? Dat heb ik namelijk ook met die 06 versie, De 1e 2 filmpjes heb ik tussen de 10 en 20 FPs en bij de CPU test minder dan 1 FPS.
Ik zal me nu wat verdiepen in het overclocken van mijn GPU. Iig bedankt, nu weet ik waar ik me op moet richten. Een nieuwe videokaart i.p.v een nieuwe CPU/Ram.
Het wordt dus overclocken en kijken of je het dan goed vindt en anders idd een betere videokaart kopen. Succes
Zo ja. 2*256 doen?
Geen flauwekulletjes
Ja aangezien de nieuwste spellen het meeste van je videokaart vragen. een pentium 4 op 2.8Ghz is nog niet zo'n grote bottleneck.Y3LLoW schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:39:
Zie sig voor mijn systeem nuPentium loopt nu op 2800Mhz, heeft het voor mij zin om een 7800gs en 512 ram te kopen?
Zo ja. 2*256 doen?
En ja het beste wat je dan kan nemen is een 7800GS.. dan kan je nog wel fftjes vooruit. vervolgens over 1 a 2 jaar als de spellen gebruik gaan maken van dual core upgraden naar een betere CPU.
Ja 512MB is tegenwoordig echt te weinig om alles uit je PC te halen. Ik zou wel 512MB nemen, want als je nog 1 a 2 jaar wilt verslijten met deze PC moet je binnenkort waarschijnlijk nog wel een 512MB reepje kopen.
[ Voor 20% gewijzigd door KappeNou op 09-03-2006 00:19 ]
Kijk eens even in de TS. Graag even je volledige lijstje met specs geven. Sommige mensen (waaronder ik) hebben sigs uit staan. Bovendien mis ik je budget en wat je met je pc doet.Y3LLoW schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:39:
Zie sig voor mijn systeem nuPentium loopt nu op 2800Mhz, heeft het voor mij zin om een 7800gs en 512 ram te kopen?
Zo ja. 2*256 doen?
Als je wilt gamen dan is de 7800GS wel een goede keus, die heeft een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Zorg er voor dat je minstens 1GB aan geheugen in totaal hebt, want dat heb je tegenwoordig wel nodig.
Mobo: Gigabyte 7VRXP (S-A VIA KT333 chipset, max 266 FSB 333 RAM)
CPU: AMD Athlon XP-M 2800+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 266MHz FSB) (@2250 MHz, 16x141)
RAM: 512MB PC2700 DDR CL2.5 (Kingston ValueRAM) (1x)
Video: Club3D Radeon 9500 64MB (AGP) (@9700 softmod, 310/310 MHz)
NIC: Intel ProLAN 100 MBit
HDD: Maxtor 160GB PATA 7200RPM
Optical: Plextor 40x12x40
PSU: Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01)
Met de huidige config haal ik ongeveer 3600 3dMark03's.
• Wat doe ik zoal met mijn PC •
Voornamelijk downloaden, internetten, cd's branden en office. Bij uitzondering een game (3D-shooter). Muziek/video doe ik met een HTPC, daar hoeft de upgrade dus niet voor.
• Wat is er mis/mist er met/aan mijn PC •
De algemene "responsiveness" is niet geweldig meer. Ondanks dat mijn WinXP installatie vrij vers is reageert hij niet meer zo vlot als ik zou willen.
Ook begin mijn setup wel ERG oud te worden om te gamen.
• Wat wil ik •
Meestal staan GaiM, Direct Connect en BitComet (bittorrent) wel aan, soms ook Shareaza. Ook verschillende notifyers en andere kleine progjes (AntiVir, GMail, PaiQ) draaien op de achtergrond.
Ik wil dat mijn systeem bij office/internet gebruik wat sneller wordt, bijvoorbeeld directer reageert wanneer ik een programma open.
Ook wil ik af en toe naar een LAN-party, en daar wil ik de spelletjes mee kunnen spelen. Ik hoef geen superkwaliteit (AA e.d.) of supersnelle FPS, maar ik wil wel fatsoenlijk de moderne 3D-shooters mee kunnen spelen op 1280x1024 (vanwege TFT).
Het hoeft allemaal niet het nieuwste van het nieuwste te zijn, stabiliteit en "voldoende" performance zijn voor mij het belangrijkst. De performance begint mij nu te irriteren (vandaar een upgrade), en voor de stabiliteit ben ik geneigd om vaak iets meer te betalen voor een A-merk.
• Wat heb ik zelf bedacht •
[goedkoop]
Voor de responsiveness zou misschien 512 MB RAM extra een goede optie zijn (en niet zo duur).
Voor de videokaart dan een nieuwe generatie AGP kaart (6800?) dan zou dat ook weer mee moeten kunnen komen met de laatste games. Ik hoop alleen dat de rest van mijn systeem dan niet de bottleneck is.
[/goedkoop]
[duur]
Het aanvullen van mijn huidge set heeft nadelen... Het moederbord loopt al op zijn tandvlees, AGP wordt binnenkort uitgerangeerd (plus zijn AGP videokaarten momenteel duurder per performance), en de FSB en RAM snelheid zijn ook al niet om over naar huis te schrijven en de CPU zit aan het plafond.
Een ander moederbord met een simpele AMD64 (Sempron?) en een PCI Express videokaart en wat RAM zou de set een flinke boost moeten geven, en ik ben meteen weer "klaar voor de toekomst".
[/duur]
[sidetrack]
Eventueel een snellere harddisk (Raptor) zou de responsiveness van mijn systeem kunnen verbeteren, al denk ik dat de snelheidswinst de prijs niet waard is.
[/sidetrack]
• Hoeveel wil ik ongeveer uitgeven •
Tsja, in principe een euro of tweehonderd voor de [goedkoop] upgrade (welke mijn voorkeur heeft), maar als dat het geld niet echt waard is, of de "back for the buck" echt veel hoger is bij de [duur] upgrade moet ik omhoog met mijn budget. De [duur] upgrade heb ik nog niet echt bekenen, maar ik hoop dat een euro of 350 daarvoor realistisch is. Het geld is geen harde grens, ik ben vooral op zoek naar een goede config die aan mijn wensen voldoet, maar ben dus geen performance monster
[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 09-03-2006 13:19 . Reden: opmaak :D ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Tja, ik zou even doorsparen en dan in 1x nieuw moederbord, processor, geheugen en grafische kaart halen.Empie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:14:
*knip*
• Hoeveel wil ik ongeveer uitgeven •
Tsja, in principe een euro of tweehonderd voor de [goedkoop] upgrade (welke mijn voorkeur heeft), maar als dat het geld niet echt waard is, of de "back for the buck" echt veel hoger is bij de [duur] upgrade moet ik omhoog met mijn budget. De [duur] upgrade heb ik nog niet echt bekenen, maar ik hoop dat een euro of 350 daarvoor realistisch is. Het geld is geen harde grens, ik ben vooral op zoek naar een goede config die aan mijn wensen voldoet, maar ben dus geen performance monster.
Als je dit nog wilt upgraden dan wordt het inderdaad alleen een snellere videokaart, maar dan zit je CPU / geheugen nog wel in de weg. Ik zou het zonde vinden van je geld.
Zeker als je op de achtergrond vaak dingen als Bitcomet draait zou ik toch overwegen een snellere processor en geheugen te nemen, en daaraan vast dus ook een nieuw moederbord. Kost je wel meer dan 350 euro. Ik zou denken aan:
CPU - athlon 64 3000+ voor 140,-
mobo - 50 - 75 euro
geheugen - 2x 512mb 80 euro
videokaart - 6800gs 200 euro
Samen 470 - 500 euri. Als je dan je oude dingen verkoopt kom je wel aan je 350
Verwijderd
Pentium 4 2,8GHz
Asus P4P800 moederbord
Corsair TWINX 512 (2x256) 3200 LL
Corsair TWINX 1024 (2x512) 3200 ..
Sapphire ATi Radeon 9800 PRO 128MB DDR mem
RAID-opstelling: 2x Maxtor Diamondmax 10 (6B160M0)
Waarschijnlijk is het vernieuwen van de grafische kaart het beste idee. Maar moet ik dan zowel het moederbord als de grafische kaart vernieuwen? En kan de processor nog wel mee?
Alvast bedankt!
Dual core lijkt me ideaal voor jou, maar dat zit er budgetair niet in. Ik zou zeggen 512MB extra en een Geforce 6800 GS. Die XP-M moet ook nog wel hoger kunnen eigenlijk, lijkt me. Daar moet ook nog wat winst te behalen zijn.Empie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:14:
• Compleetoverzicht van huidige specs •
Mobo: Gigabyte 7VRXP (S-A VIA KT333 chipset, max 266 FSB 333 RAM)
CPU: AMD Athlon XP-M 2800+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 266MHz FSB) (@2250 MHz, 16x141)
RAM: 512MB PC2700 DDR CL2.5 (Kingston ValueRAM) (1x)
Video: Club3D Radeon 9500 64MB (AGP) (@9700 softmod, 310/310 MHz)
NIC: Intel ProLAN 100 MBit
HDD: Maxtor 160GB PATA 7200RPM
Optical: Plextor 40x12x40
PSU: Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01)
De oplossing van B-Buster is ook een goede, als je de moeite wilt nemen om wat te verkopen.
Wat is precies je budget? Als je zo weinig mogelijk wilt upgraden voor wat performancewinst, dan kun je tips van MPmad opvolgen. Mocht je echter een ruim budget hebben, ga dan voor cpu + mobo + videokaart. Bijvoorbeeld een AMD 64 setje met een PCI-E kaart. Dan ben je ook beter op de toekomst voorbereid.Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:15:
Wat kan ik het beste veranderen aan het volgende systeem als ik als ik BF2 op een hogere kwaliteit wil spelen?
Pentium 4 2,8GHz
Asus P4P800 moederbord
Corsair TWINX 512 (2x256) 3200 LL
Corsair TWINX 1024 (2x512) 3200 ..
Sapphire ATi Radeon 9800 PRO 128MB DDR mem
RAID-opstelling: 2x Maxtor Diamondmax 10 (6B160M0)
Waarschijnlijk is het vernieuwen van de grafische kaart het beste idee. Maar moet ik dan zowel het moederbord als de grafische kaart vernieuwen? En kan de processor nog wel mee?
Alvast bedankt!
Het is handig als je even de startpost doorleest, je post voldoet niet aan alle eisen om een goed advies te kunnen geven.
De CPU heb ik tot 2350 MHz gekregen (prime95-stabiel) met 10% VCore erbij, maar dan is hij 46/58 graden (idle/stressed). Met de standaard Vcore is hij 36/48, dat vind ik toch een stuk prettigerMPmad schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:23:
[knip]
Dual core lijkt me ideaal voor jou, maar dat zit er budgetair niet in. Ik zou zeggen 512MB extra en een Geforce 6800 GS. Die XP-M moet ook nog wel hoger kunnen eigenlijk, lijkt me. Daar moet ook nog wat winst te behalen zijn.
De oplossing van B-Buster is ook een goede, als je de moeite wilt nemen om wat te verkopen.
Anyways, ik heb gisteren 512 MB (exact zelfde dimm als er nu in zit) en, na wat lezen van agp-kaart reviews, een XFX Dual-DVI 6800GS 256MB AGP besteld.
Totaal 280 euro (dus wat over het upgrade budget), maar ik denk dat de set het nog wel even volhoud, en dan kan ik wat mij betreft de de huidige generatie mobo/cpu overslaan tot de volgende upgrade
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik heb nu:
- voeding: Tagan 480W
- Mobo: Asus P4PE (geen sata, S478)
- cpu: Pentium 4 2,4 GHz
- graka: Sapphire Radeon 9800Pro
- RAM: 512 MB PC2700 (merkloos)
- geluid: SB Audigy 2 ZS
- randapparatuur is ok
Alles zit mooi en stil verpakt in een Centurion 5 met flinke fan. Processor en graka worden gekoeld met zalman spul (7000AlCu en 80C HP). Dit pc'tje is erg stabiel en redelijk stil, maar tegenwoordig niet meer zo snel. Drie jaar geleden was het hip
Ik game veel, vooral multiplayer. Probleem zijn de nieuwste singleplayer games: FEAR moet op de allerlaagste settings en B&W2 heeft gigantische laadtijden. Nu zit Oblivion eraan te komen, en dat zal wel 640x480 gaan worden...
Maar nu het grootste probleem: mijn budget. Met vakantie en rijlessen in het verschiet, wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven aan nieuwe onderdelen. Dan blijven er weinig opties over natuurlijk.
Na dit veel te lange verhaal de vraag: wat kan ik het beste upgraden, met het oog op Oblivion, en een budget van €200? En is er een duidelijke bottleneck aan te wijzen in deze set-up?
Bij voorbaat dank
ik zou Oblivion dan eerst maar op lage(re) settings spelen, en dan in 1 keer een goeie upgrade erdoor rammen, CPU/VGA/MEM alles tegelijk
[ Voor 10% gewijzigd door Colan op 16-03-2006 23:53 ]
Simplicity is de bom...
Videokaart op #1 en geheugen op #2Bozozo schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:47:
Met nog een paar nachtjes slapen tot Oblivion eraan komt:
Ik heb nu:
- voeding: Tagan 480W
- Mobo: Asus P4PE (geen sata, S478)
- cpu: Pentium 4 2,4 GHz
- graka: Sapphire Radeon 9800Pro
- RAM: 512 MB PC2700 (merkloos)
- geluid: SB Audigy 2 ZS
- randapparatuur is ok
Alles zit mooi en stil verpakt in een Centurion 5 met flinke fan. Processor en graka worden gekoeld met zalman spul (7000AlCu en 80C HP). Dit pc'tje is erg stabiel en redelijk stil, maar tegenwoordig niet meer zo snel. Drie jaar geleden was het hip![]()
Ik game veel, vooral multiplayer. Probleem zijn de nieuwste singleplayer games: FEAR moet op de allerlaagste settings en B&W2 heeft gigantische laadtijden. Nu zit Oblivion eraan te komen, en dat zal wel 640x480 gaan worden...
Maar nu het grootste probleem: mijn budget. Met vakantie en rijlessen in het verschiet, wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven aan nieuwe onderdelen. Dan blijven er weinig opties over natuurlijk.
Na dit veel te lange verhaal de vraag: wat kan ik het beste upgraden, met het oog op Oblivion, en een budget van €200? En is er een duidelijke bottleneck aan te wijzen in deze set-up?
Bij voorbaat dank
B.v. 6800GS
of
6800XT + 2x512MB sneller geheugen
maja het beste is upgraden naar een heel nieuw systeem aangezien je CPU ook een bottleneck gaat vormen. Maja dan ga je al snel tegen de 500€ aan zitten.
Dus het beste is denk ik een 6800GS nemen en 512MB en misschien je CPU een beetje overclocken. Dan zit je rondt de 250€
De 512MB kan overigens nog wel heel ff wachten als je echt aan 200€ vast zit
[ Voor 144% gewijzigd door KappeNou op 17-03-2006 00:27 ]
En nu kom ik heel lui over misschien, maar wil iemand even de site van kingston uitleggen?
Of korter, kan http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--500 erin?Blabla...
dit kan er op jouw mobo:
128MB 266MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
256MB 266MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
512MB 266MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
1GB 266MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
128MB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
256MB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
512MB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
1GB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM
Edit: die 200 is niet echt een harde grens, maar ik ken mezelf een beetje en als ik geen duidelijke grens stel dan koop ik meestall te dure spullen
[ Voor 13% gewijzigd door Bozozo op 17-03-2006 00:35 ]
333Mhz is pc2700. zo ver ik weet kan pc3200 er gewoon in maar wordt het automatisch terug geclocked naar 333Mhz inplaats van 400Mhz.Bozozo schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:33:
Een 6800 XT is toch stiekem een 6800 LE, of zit ik er naast?
En nu kom ik heel lui over misschien, maar wil iemand even de site van kingston uitleggen?![]()
[...]
Of korter, kan http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--500 erin?
Edit: die 200 is niet echt een harde grens, maar ik ken mezelf een beetje en als ik geen duidelijke grens stel dan koop ik meestall te dure spullen
Een 6800XT is idd een LE, dus niet echt een hele snelle kaart. Als je geluk hebt kan je hem unlocken en dan is die wel aardig snel.
Maar als je echt zeker er van wilt zijn dat je FEAR en alle andere nieuwe spellen echt lekker kan spelen, dan kan je het beste een 6800GS nemen. Die ook nog een redelijk grote kans heeft om unlockt te worden zodat die even snel is als een 6800GT
Mn 9800 Pro verkoop ik dan gewoon met koeler en al (euro of 70?), en het geheugen moet maar even wachten.
Bedankt voor de hulp
AMD XP 2600+
512 MB DDR SDRAM
GeForce 4 Ti 4600
NForce4 moederbord (twijfel een beetje over het nummer, maar het is zeker NForce)
120 GB HD
DVD+/-RW
Gebruik
Tsja, ik doe zo'n beetje alles met deze PC: Office, internet, photoshop, 3DS max, gamen. Ik ben geen fervent gamer, geen photoshop of 3DS expert, maar ik verwacht wel dat het allemaal een beetje soepel loopt.
Tekortkomingen
Photoshop opstarten duurt een eeuwigheid. Ik moest laatst 10 minuten wachten op een Boolean operatie in 3DS, gamen is niet optimaal meer. Wat me ook irriteert is dat downloads van usenet veel sneller gaan als het decoderen.
Mogelijke oplossingen
In eerste instantie zat ik te denken aan meer geheugen (1024 totaal) en een nieuwe videokaart (niet een van de nieuwste modellen, maar een wat ouder model, 9800 Pro of zo?). Misschien een extra HD voor de windows pagefile, en de photoshop scrap files. Nieuwe voeding zal ook wel nodig zijn, als ik ga upgraden. Maar toen kwam ik erachter dat mijn hardware toch wel een beetje achterloopt op wat er tegenwoordig te krijgen is. geen SATA, geen PCIe, langzaam geheugen (PC2700 geloof ik). Maar ja, dan kom ik ongeveer een compleet nieuw systeem aan het kopen, waar ik op het moment geen geld voor heb.
Vraag
Wat is de beste optie, wachten en sparen voor een nieuw systeem, of kan ik met een relatief kleine uitgave toch nog een nuttige upgrade doen. Budget voor upgrade: 250 euro, alternatief is over een half jaar of zo een nieuw systeem kopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Byte_Me op 17-03-2006 12:18 ]
als je wilt dat alles verbeterd zou je door moeten sparen voor b.v. een AMD X2 systeempje. voor 250€ kan je alleen een videokaart upgrade doen en of geheugen er nog bij.Byte_Me schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 10:52:
Systeem
AMD XP 2600+
512 MB DDR SDRAM
GeForce 4 Ti 4600
NForce4 moederbord (twijfel een beetje over het nummer, maar het is zeker NForce)
120 GB HD
DVD+/-RW
Gebruik
Tsja, ik doe zo'n beetje alles met deze PC: Office, internet, photoshop, 3DS max, gamen. Ik ben geen fervent gamer, geen photoshop of 3DS expert, maar ik verwacht wel dat het allemaal een beetje soepel loopt.
Tekortkomingen
Photoshop opstarten duurt een eeuwigheid. Ik moest laatst 10 minuten wachten op een Boolean operatie in 3DS, gamen is niet optimaal meer. Wat me ook irriteert is dat downloads van usenet veel sneller gaan als het decoderen.
Mogelijke oplossingen
In eerste instantie zat ik te denken aan meer geheugen (1024 totaal) en een nieuwe videokaart (niet een van de nieuwste modellen, maar een wat ouder model, 9800 Pro of zo?). Misschien een extra HD voor de windows pagefile, en de photoshop scrap files. Nieuwe voeding zal ook wel nodig zijn, als ik ga upgraden. Maar toen kwam ik erachter dat mijn hardware toch wel een beetje achterloopt op wat er tegenwoordig te krijgen is. geen SATA, geen PCIe, langzaam geheugen (PC2700 geloof ik). Maar ja, dan kom ik ongeveer een compleet nieuw systeem aan het kopen, waar ik op het moment geen geld voor heb.
Vraag
Wat is de beste optie, wachten en sparen voor een nieuw systeem, of kan ik met een relatief kleine uitgave toch nog een nuttige upgrade doen. Budget voor upgrade: 250 euro, alternatief is over een half jaar of zo een nieuw systeem kopen.
Dus het beste is nog even door sparen
voor 250 euro zou ik kunnen kopen:KappeNou schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:52:
[...]
als je wilt dat alles verbeterd zou je door moeten sparen voor b.v. een AMD X2 systeempje. voor 250€ kan je alleen een videokaart upgrade doen en of geheugen er nog bij.
Dus het beste is nog even door sparen
videokaart: 2e hands videokaart
geheugen: 512 MB DDR
harddisk: 100GB (evt SATA + SATA controller, met het oog op een toekomstige upgrade)
Maar in hoeverre dit zou helpen mijn systeem wat sneller te maken weet ik niet. 3DS en photoshop lijken me behoorlijk processor afhankelijk, en minder van geheugen/harddisk.
[ Voor 4% gewijzigd door Byte_Me op 17-03-2006 13:09 ]
Verwijderd
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen, maar ben niet meer zo op de hoogte van de laatste technologien. Nu heb ik al het eea aan onderdelen thuis liggen en ben op zoek naar een lekker setje voor de basis.
Nu zou ik graag wat advies willen over mij configuratie, wat kan beter en wat is niet nodig.
Processor:
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Moederbord:
- Asus A8N32-SLI Deluxe
Geheugen:
- GeIL Value Series 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
Videokaart:
- Club3D VGA Radeon X1800XL 256 MB
Hardde Schijf:
- Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Voeding:
- Cooler Master Extreme Power 380 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Totaal € 1092,94 bij Salland Automatiseringen. Budget is € 1200,-.
Overige onderdelen: (Deze heb ik zelf al)
- Plextor DVD + speler/brander
- CDROM speler/brander
- Diskette station
- Toetsenbord en muis
- Beeldscherm (Dell 17 inch TFT lcd scherm met DVI aansluiting)
- Kast om alles in te bouwen.
Weet iemand of dit een juiste configuratie is? ik ben van plan meerdere zware programma's tegelijk te draaien, vandaar de X2 processor.
Ik weet niet of dit nu in het juiste topic staat, maar mijn indicatie van het verbeteren(upgraden) van de configuratie lijkt mij hier goed bij passen.
Ik zou een 7900GT halen en 2x 1gig geheugenVerwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 15:44:
Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen, maar ben niet meer zo op de hoogte van de laatste technologien. Nu heb ik al het eea aan onderdelen thuis liggen en ben op zoek naar een lekker setje voor de basis.
Nu zou ik graag wat advies willen over mij configuratie, wat kan beter en wat is niet nodig.
Processor:
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Moederbord:
- Asus A8N32-SLI Deluxe
Geheugen:
- GeIL Value Series 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
Videokaart:
- Club3D VGA Radeon X1800XL 256 MB
Hardde Schijf:
- Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Voeding:
- Cooler Master Extreme Power 380 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Totaal € 1092,94 bij Salland Automatiseringen. Budget is € 1200,-.
Overige onderdelen: (Deze heb ik zelf al)
- Plextor DVD + speler/brander
- CDROM speler/brander
- Diskette station
- Toetsenbord en muis
- Beeldscherm (Dell 17 inch TFT lcd scherm met DVI aansluiting)
- Kast om alles in te bouwen.
Weet iemand of dit een juiste configuratie is? ik ben van plan meerdere zware programma's tegelijk te draaien, vandaar de X2 processor.
Ik weet niet of dit nu in het juiste topic staat, maar mijn indicatie van het verbeteren(upgraden) van de configuratie lijkt mij hier goed bij passen.
ik denk dat ik toch nu een upgrade ga doen, maar een totaal andere.RoD schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:33:
Ik zou gewoon wachten en een nieuw systeem kopen. Anders moet je nu nog een AGP kaart kopen om beter te kunnen gamen. Bovendien heb je ook meer geheugen nodig wil je spellen op redelijke kwaliteit wil spelen. Processor kan ook wel een upgrade gebruiken, dus het lijkt me zinvoller om te wachten.
kan een AMD A64 3700+ met een Abit KN8 Ultra op de kop tikken voor 200 euro. nog een PCIe videokaartje erbij en waarschijnlijk een voeding, dan ben ik ook klaar, voor 350 euro. verkoop ik mijn oude meuk voor 100 euro (als ik er dat nog voor krijg), dan moet het precies kunnen.
Over een tijdje komt er dan nog nieuw geheugen in, een SATA HD, en over een nog langere tijd kan ik upgraden naar een dual core athlon en een wat snellere videokaart.
CPU: Pentium D 920 @2.8
RAM: 768MB DDR400 (MOBO ondersteunt tot DDR2-667)
MOBO: Asrock 775Twins-HDTV (met ATI Xpress200 chipset)
VGA: Gigabyte X600 Pro 128MB DDR @ 510/610
HDD: Samsung 40GB ATA
PSU: Huntkey 6400 400W
Gebruik
Dit systeem gebruik ik dagelijks voor office en gamen, ook de nieuwste games.
Eigen suggesties:
Mijn X600 heeft moeite met de nieuwste games, dus deze komt wat mij betreft als eerste in aanmerking voor een upgrade. Omdat de chipset Crossfire ondersteunt, wil ik dan upgraden naar eentje die dit ondersteunt. Mij leek een X800 of hoger een behoorlijke verbetering (trekt de voeding dat?)
Daarnaast begint de HDD een beetje krap te worden. Als upgrade hiervoor zat ik te denken aan een Raptor SATA.
geef altijd je budget aan.. anders kunnen we je niet helpen.theroman schreef op zondag 19 maart 2006 @ 01:59:
Huidig systeem
CPU: Pentium D 920 @2.8
RAM: 768MB DDR400 (MOBO ondersteunt tot DDR2-667)
MOBO: Asrock 775Twins-HDTV (met ATI Xpress200 chipset)
VGA: Gigabyte X600 Pro 128MB DDR @ 510/610
HDD: Samsung 40GB ATA
PSU: Huntkey 6400 400W
Gebruik
Dit systeem gebruik ik dagelijks voor office en gamen, ook de nieuwste games.
Eigen suggesties:
Mijn X600 heeft moeite met de nieuwste games, dus deze komt wat mij betreft als eerste in aanmerking voor een upgrade. Omdat de chipset Crossfire ondersteunt, wil ik dan upgraden naar eentje die dit ondersteunt. Mij leek een X800 of hoger een behoorlijke verbetering (trekt de voeding dat?)
Daarnaast begint de HDD een beetje krap te worden. Als upgrade hiervoor zat ik te denken aan een Raptor SATA.
Je kan een 6800GS agp nemen voor rondt de 200€ of een 7800GS voor rondt de 280€.
512MB erbij is ook handig, maar waarom een raptor schijf
Ik ga toch liever voor een ATI-kaart, vanwege de Crossfire. En wat betreft die harde schijf, een raptor wilde ik gebruiken voor mn windowspartitie + meestgebruikte programma's. Maar voor die prijs heb je ook een 7200RPM met een stuk meer ruimte inderdaad
crossfiretheroman schreef op zondag 19 maart 2006 @ 02:30:
M'n budget is ongeveer 300 euro.
Ik ga toch liever voor een ATI-kaart, vanwege de Crossfire. En wat betreft die harde schijf, een raptor wilde ik gebruiken voor mn windowspartitie + meestgebruikte programma's. Maar voor die prijs heb je ook een 7200RPM met een stuk meer ruimte inderdaad
De rest van de pc werkt nog prima en is dan ook niet aan vervanging toe (heel misschien nog de geluidskaart?)
De config:
AMD 64 3000+
MSI K8N Neo platium (s754)
2x512mb pc3200
Mad-moxx Burstfire 6800LE (garantie op 12 pipes en 6 vertex, daarnaast stock speeds @ 350/800)
160 Gb sata (ook hier is een upgrade mogelijk, bv meer schijf ruimte of sneller een raptor?)
Sounblaster 5.1 Live! Digital
Logitech x530
Logitech MX1000 muis + toetsenbordje
Benq FP937+ beeldscherm
Het loopt nu allemaal wel prima dus maar mn beeld freezes nog wel eens door die probelemen met mobo en graka. Als ik ga upgraden moet ik of nieuwe AGP kaart, maar dit kan max voor 200 euri zijn, dus de 7800GS valt echt af. Of ik moet naar socket 939 overstappen, maar dit gaat me denk ik al meer geld kosten dan 200 euro.
Budget dus: 200 euro
Eisen: nieuwste games goed kunnen spelen, verder veel intensief gebruik.
Ik zou even doorsparen en voor een S939 setje gaan inclusief PCI-E kaart. Als je echt niet kunt leven met die freezes is het misschien handig om wel een upgrade te doen, echter zou ik dan wel een wat ruimer budget nemen. Anders zou je eventueel nog een ander (goedkoop) S754 mobo kunnen kopen om te gebruiken totdat je naar S939 over gaat.
Met een budget van rond de 200 moet het toch wel lukken dacht ik. Bedoel bij 250 klaag ik niet aangezien ook mn oude kan verkopen maar je moet het in die richting zoeken. Ik dacht meer aan een ATI-kaart maar ik kan niet echt goede kaart ervoor vinden. Maar naast het freezes probleem, wat af en toe gebeurd wilde ik misschien mn pc sneller maken door een andere harde schijf. Is dit een echte performance boost?RoD schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:41:
Je videokaart is nog best redelijk. Je zou een 6800GS kunnen kopen, maar die valt zelfs nog net buiten je budget. Het lijkt mij weinig zinvol om te gaan upgraden met zon beperkt budget, beetje zonde van het geld.
Ik zou even doorsparen en voor een S939 setje gaan inclusief PCI-E kaart. Als je echt niet kunt leven met die freezes is het misschien handig om wel een upgrade te doen, echter zou ik dan wel een wat ruimer budget nemen. Anders zou je eventueel nog een ander (goedkoop) S754 mobo kunnen kopen om te gebruiken totdat je naar S939 over gaat.
Verwijderd
ik heb even een vraagje over dit volgend systeem, ik ben van plan dit aan te gaan schaffen voor de dagelijkse dingen zoals gamen, office, downloaden etc. etc. Maar nu vraag ik me af of hij wel goed in elkaar zit of moeten er aanpassingen gemaakt worden
AMD 3200+ Venice Boxed
Asrock 939Dual-Sata2
TwinMos 1024 mb (2*512 mb)
Maxtor 160 gig S-ata2 8 mb
en7900gt 256mb
380watt Tagan voeding (deze heb ik namelijk nog van mijn vorige systeem maar zal het waarschijnlijk nog wel goed doen)
En daarnaast heb ik nog wel een beeldscherm, toetsenbord, muis, NEC DVD-brandertje en een kast. Alvast bedankt
Nope, het scheelt alleen bij het laden. De harde schijf heeft geen invloed op de in-game prestaties.TrippleSix schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:54:
En enkel de harde schijf upgraden, ik weet dat laadtijden sneller zullen zijn. Maar gaan spellen ook sneller en is het dan slimmer om nog een 160Gb schijf te kopen voor raid0 of toch een raptor?
Ik heb 2 systemen die ik binnekort wil upgraden. Je begint echt te merken dat ze traag worden voor de nieuwste spellen en gewoon windows werk al...
PC1:
Enlight 350 Watt
Is dit krachtig genoeg voor een AMD64 systeem?
Gigabyte GA-7VT600-L
Asrock S939DUAL-SATA2, alternatieven met AGP en PCI-E zijn er niet toch?
AMD Athlon XP2200+
Ik zat zelf te denken aan AMD64 3000+ of 3200+ (merk je dat verschil? zit namelijk 20 euro verschil in)
1024 MB DDR PC2700 (Samsung 512+256MB+ S3+256MB)
Gaat het problemen geven als ik het geheugen in deze combinatie op dat ASrock mobo stop? Dual Channel zal zoiezo niet werken neem ik aan?
ASUS Radeon 9600XT/TVD 128MB [is aan het overlijden, coolertje kan er elk moment mee kappen, en ViVo (TV-in/out) is kapot]
Ben van plan de AGP kaart van PC3 in deze pc te stoppen (die is net nieuw)
Meenemen in Upgrade:
Creative Soundblaster Live! Player 5.1
Samsung SyncMaster 730BF 17" 4Ms
Western Digital 200GB UDMA100 7200RPM 8MB Cash
NEC DVD±RW [ND-2500A] (Herrie firmware 1.08v3-2)
LG 16x48x [HL-DT-ST DVD-ROM GDR-8162B]
PC2:
ASUS 450 Watt A-45GA
MSI K8N Neo2 Platinum-54G [deze gaat naar PC3]
Wil een mobo met PCI-E met de volgende dingen erop:
• standaard passief gekoeld (of iig gekoeld kan worden met alleen passieve blokje van Zalman)
• C&Q + Q-FAN (of vergelijkbaar, iig moet de FAN geregeld kunnen worden door het mobo)
• FireWire onboard (indien die er niet is, 1 PCI slot meer)
• 2 PCI kaarten (M-Audio Revolution 7.1 en Hauppauge WinTV PCI-FM) samen met PCI-E (eventueel dualSlot cooler) videokaart te gebruiken
• Zalman CNPS-9500LED moet er op passen
• ben niet van plan CF te gaan draaien, dus het liefst mobo zonder (scheelt kosten)
• liefst rond de €100 voor het mobo
Dacht zelf aan een van de volgende borden:
ASUS A8R-MVP
ASUS A8R32-MVP (duur)
ASUS A8N-E (veel problemen?, heb Maxtor schijf..)
MSI K8N Neo4 Platinum (passief te koelen?)
MSI RD480 Neo2
MSI RX480 Neo2-F
Iemand nog andere tips?
AMD Athlon64 3200+ Venice
AMD Athlon64 3500+ Venice (mn huidige gaat naar PC3)
1024 MB DDR PC3200 (Kingston Value RAM 512+512MB)
Ik wil 2x 1GB: Welk geheugen raden jullie aan, dat een beetje te overklokken valt, met dit ValueRAM kom ik niet verder dan 5% (2100Mhz dus)..
ASUS Radeon AX800XT/TVD 256MB Platinum Edition [AGP8x]
Deze gaat naar PC3, en zit nog te twijfelen welke nieuwe ik dan moet halen... zit te twijfelen tussen (wil ATI, geen NVIDIA):
• ATI Radeon X850XT (€199 bij Mycom)
• ATI Radeon X1600XT
• ATI Radeon X1800
Welke van de 3 is het het meest waard?
Meenemen in Upgrade:
M-Audio Revolution 7.1
Hauppauge WinTV PCI-FM met ab
Maxtor 200GB 7200RPM UDMA 133 8MB & Maxtor 15GB 7200RPM UDMA100
Samsung SyncMaster 730BF 17" TFT 4Ms
NEC DVD±RW [ND-3500A] (geflasht naar ND4551A)
TSSTcorp CDW/DVD TS-H492A [16x52x32x52x]
PC3:
ASUS 450 Watt A-45GA
ASUS A7V600-X
MSI K8N Neo2 Platinum-54G [van PC2]
AMD Athlon XP 2400+ [Thoroughbred-B]
AMD Athlon64 3200+ Venice [van PC2]
1024 MB DDR PC3200 (Kingston Value RAM & S3+)
Gaat dit in Dual Channel draaien? en anders ook van PC2
ASUS Radeon 9600XT/TD 128MB [Gaat naar PC1]
ASUS Radeon AX800XT/TVD 256MB Platinum Edition [van PC2]
Meenemen in Upgrade:
Maxtor 80GB 7200RPM UDMA 133 + Maxtor 40GB 7200RPM UDMA 133
Compaq P920 19" 1280x960@100Hz optimaal (2048x1536 max)(.24 dotpitch
LG 32x10x40x [HL-DT-ST CD-RW GCE-8320B]
TSSTcorp 16x48x [DVD-ROM TS-H352A)
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 19-03-2006 19:53 ]
Verwijderd
Oude setup:
p3 (of misschien nog een 2) 1,8 ghz
64 mb PCI (geen id welk merk)
512 ddr1
Nieuwe setup:
CPU: Intel Pentium 4 920, 2.80 GHz
MOBO: Asrock 775Dual-880Pro
VGA: ATI Radeon 9600 Pro, 256 MB, DVI, AGP, tv-out
RAM: 512 MB, PC-4200, 533 MHz, CL4, DDR2 Sdram Dimm
POWER: SP-ATX-500W, RockeTeer III , 500W, 120mm, 21.0 db(A), SATA Ready
Dit komt neer op ongeveer 525 euro. Veel meer dan dat wil ik ook niet uitgeven.
Het lijkt me logisch dat de performance omhoog zal gaan, maar zie ik nog dingen over het hoofd? (bottlenecks, compatibilaty (?) problemen, slechte keuze, etc, etc ?)
Ik zou in ieder geval nog wel overwegen iets aan die 9600pro te doen als je wilt gamen met die pc.
Verwijderd
Arctic Silencer ultra TC €10,-
Twinmos 1GB pc-3200 (2 x 512 dualchannel) €72,-
Asrock dual-sata2 €58,-
Huntkey LW-6500H 500 Watt €44,-
Asus 7600GT €194,-
Totaal €560,-
Lijkt mij wel een goede keuze.....
Verwijderd
Welke vga (of anders pci) kaart zou je dan aanraden in dezelfde prijsklasse (max 100-120 euro)?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 16:13 ]
Zoals ik al zei, heeft mijn bord de Xpress200 als chipset. Die ondersteunt dus crossfire. Als ik dus een kaart haal, die in combinatie met een later te halen kaart crossfire ondersteunt, zit ik dus beter.KappeNou schreef op zondag 19 maart 2006 @ 03:23:
[...]
crossfirenet of jij een crossfire mobo hebt.. En Nvidia heeft sli wat beter is
was je van plan dan om 2 kaarten te kopen en een crossfire mobo?
Kijk eens in de Pricewatch, zoek een paar kaarten uit die aan je budget voldoen, en ga daar eens benchmarks van lezen (bijvoorbeeld op Tom's Hardware). Mocht je er dan nog niet uitkomen, stel dan je specifieke vragen hier eens.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 16:11:
heh weet ik tik weet dat ie 1,8 is iig
Welke vga (of anders pci) kaart zou je dan aanraden in dezelfde prijsklasse (max 100-120 euro)?
Over je systeem, wat ga je er nou mee doen?
weinig prestatie winst voor dat geld. en aangezien jij zoizo niet echt een groot budget hebt, denk ik niet zo van toepassing bij joutheroman schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:14:
[...]
Zoals ik al zei, heeft mijn bord de Xpress200 als chipset. Die ondersteunt dus crossfire. Als ik dus een kaart haal, die in combinatie met een later te halen kaart crossfire ondersteunt, zit ik dus beter.
Verwijderd
Als je wil upgraden --> kijk even naar mijn vorige post (stuk 4 naar boven).Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 16:11:
heh weet ik tik weet dat ie 1,8 is iig
Verwijderd
Ik zal idd dan de budget kaarten gaan vergelijken, en hopen dat ik de goede kies
Na, als ik eerst een kaart haal, dan kan ik later altijd nog een tweede halen. Je hebt idd wel gelijk dat dat voor die centen niet gaat lukken, maar als zich iets geschikts voordoet, kan ik misschien nog wel ergens een paar euro vandaan plukken.KappeNou schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:59:
[...]
weinig prestatie winst voor dat geld. en aangezien jij zoizo niet echt een groot budget hebt, denk ik niet zo van toepassing bij jou
Asus a8n-sli SE
geforce 6800GS
200gb maxtor diamondmax10
amd 3700+ san diego
2x 512mb corsair cl2,5
400watt noname
[ Voor 49% gewijzigd door __xeno__ op 19-03-2006 22:11 ]
Verwijderd
Vooral je voeding, noname is niet aan te raden ivm dat als het uitvalt het je hele pc kan verneuken, en misschien wat RAM erbij__xeno__ schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:10:
wat kan ik hier het best aan upgraden volgens jullie?
Asus a8n-sli SE
geforce 6800GS
amd 3700+ san diego
2x 512mb corsair cl2,5
400watt noname
Misschien een Geforce 6800 GS erbij. Je hebt een SLI mobo. Nu een geod excuus om er ook gebruik van te maken.__xeno__ schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:10:
Asus a8n-sli SE
geforce 6800GS
amd 3700+ san diego
2x 512mb corsair cl2,5
400watt noname
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Lees het topic__xeno__ schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:10:
Asus a8n-sli SE
geforce 6800GS
amd 3700+ san diego
2x 512mb corsair cl2,5
400watt noname
Wat wil je ermee doen, en wat is je budget. Je kan niet zomaar gaan posten: wat kan ik hier het best aan upgraden volgens jullie? hebben we niet echt veel aan
Video: Asus Extreme N7800GT 256MB
Mobo: Asus A8N-E
CPU: AMD64 3200+ Venice
Memory: Corsair 2x512MB DDR400
HD: Maxtor 80GB SATA
Voeding: BeQuiet! BQT P5-420W-S1.3
Dit wil ik ermee doen:
Ultiem gamen
Film kijken
Ik heb laatst GhostRecon geinstalleerd en dan merk ik dat af en toe het beeld stil staat. Het loopt dus niet helemaal soepel. Ook bij F.E.A.R heb ik hier last van. En daar erger ik me aan. Het beeld moet gewoon vloeiend lopen zonder af en toe een tikje. Ik denk zelf dat het aan de cpu ligt maar dat weet ik dus niet zeker, vandaar deze reactie. Ergens las ik dat een AMD 4000+ beter is om te gamen dan een AMD 3800+ X2. Geldt dit voor de huidige games? en worden toekomste games wel gemaakt voor X2 cpu's? Is er mss iets anders wat ik moet/kan upgraden zodat mijn systeem wel weer lekker loopt?
wat raden jullie aan?
Deze ruimte is te huur
Verwijderd
specs:
CPU Type Intel Pentium 4, 2933 MHz (22 x 133)
Moederbordnaam Gigabyte GA-8I915PM (dus een standaart moederbord waar je geen flikker mee kan)
Geheugen 1024mb Dual channel (ddr)
videokaart: pci-e ati x600 pro (oid)
ik wil nu dat mijn pc spellen beter kan draaien wat moet ik hier dan als eerste vervangen, zelf dacht ik meteen alles maar zoveel geld heb ik niet. Die processor is eigenlijk nog wel goed (in mijn ogen), maar mijn videokaart niet denk ik, dus als ik een andere videokaart wil moet ik meteen een andere kast (anders past die koeling niet) een andere voeding (dit is te weinig) en een ander moederbord (anders kan ik die koeling niet zelf regelen.)
dus mijn vraag is: waarmee moet ik beginnen als ik mijn pc beter wil maken.
zelf wil ik eigenlijk dat mijn pc er zoiets uit komt te zien (op het einde):heb je verbeteringen van ongeveer de zelfde prijs zeg het dan
Amd Athlon X2 3800+ (of miss beter een Athlon 3800+ voor meer snelheid)
Moederbord: weet ik niet, het liefst een waar 2 videokaarten op kunnen (pci-e)
Geheugen: 2048 Dual channel (ddr amd heeft nog geen ddr2 dacht ik)
Videokaart: weet ik ook niet (iets van een 6800 XT oid mag ook ati zijn) heel misschien al meteen 2
alvast bedankt, heb je verbeteringen zeg het dan want ik weet er niet zoveel van eigenlijk. ik wil hierna er eigenlijk ook een paar jaar goed van kunnen genieten. ik gebruik hem eigenlijk alleen voor gamen/school/films/muziek.
Verwijderd
Asus A8N-Sli deluxe
AMD Athlon 64 3000+ 1,8 ghz
Asus EN6800gt 256mb
1024 mb geheugen (weet niet precies welk merk)
120gb HD 7200 rpm
Geen idee welke voeding en hoeveel W
Wat ik doe:
Gamen, muziek, photoshop, programmeren, school enzo.
Wat is mis:
Ik merk tijdens het gamen dat ik steeds vaker last heb van framedrops, met name bij FEAR en CS: S (speel ik ook het meest, dus zal wel zijn waarom het het vaakst bij die spellen gebeurt
Wat heb ik in gedachten:
Ik zat te denken aan misschien een nieuwe processor en nieuw geheugen. En eventueel nog een 2e 6800gt erbij voor SLI, maar ik weet niet of mijn budget dat toe laat. Ik heb verder helemaal geen verstand van geheugen.
Budget:
Tussen de 300 en 400 euro.
Als je zware programma's draaid, en veel tegelijk een AMD X2 CPU.. Kijk anders eerst ff wat er gebeurd als je je CPU flink overclocked. Dan kan je een beetje zien of het aan je CPU ligt.Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:20:
Mijn systeem:
Asus A8N-Sli deluxe
AMD Athlon 64 3000+ 1,8 ghz
Asus EN6800gt 256mb
1024 mb geheugen (weet niet precies welk merk)
120gb HD 7200 rpm
Geen idee welke voeding en hoeveel W
Wat ik doe:
Gamen, muziek, photoshop, programmeren, school enzo.
Wat is mis:
Ik merk tijdens het gamen dat ik steeds vaker last heb van framedrops, met name bij FEAR en CS: S (speel ik ook het meest, dus zal wel zijn waarom het het vaakst bij die spellen gebeurt) en met photoshop bijvoorbeeld duurt het heel lang voordat het is opgestart.
Wat heb ik in gedachten:
Ik zat te denken aan misschien een nieuwe processor en nieuw geheugen. En eventueel nog een 2e 6800gt erbij voor SLI, maar ik weet niet of mijn budget dat toe laat. Ik heb verder helemaal geen verstand van geheugen.
Budget:
Tussen de 300 en 400 euro.
Op welke settings speel je FEAR etc? want voor hoge settings heb je minimaal wel een 7800GT of 7800GTX nodig. (Als je echt hoge settings speeld zou ik gaan voor een 7900GT, als die leverbaar is)
Als het aan je CPU ligt kun je gaan voor een 3700+ die redelijk geprijst is voor 200€. Als je een duurdere CPU wilt zou ik voor een X2 gaan, aangezien die lekker werkt met programma's en over 1 a 2 jaar ook nog uitstekend is voor gamen. (vanwege de dual core)
Verder kan je nog 2x512MB erbij nemen of de set die je nu hebt verkopen en 2x 1 gig nemen. Maar dat gaat niet helpen bij spellen zoals FEAR. Dat merk je alleen met BF2
En altijd kijken of je een beetje redelijke voeding hebt. gewoon kast open maken en lezen.
1. Wat is je budgetVerwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:03:
ik heb nu een standaart packard bell pc, ja weet het had ik niet moeten doen maar mijn vader heeft die gegeven en dacht dat hij het goed deed.
specs:
CPU Type Intel Pentium 4, 2933 MHz (22 x 133)
Moederbordnaam Gigabyte GA-8I915PM (dus een standaart moederbord waar je geen flikker mee kan)
Geheugen 1024mb Dual channel (ddr)
videokaart: pci-e ati x600 pro (oid)
ik wil nu dat mijn pc spellen beter kan draaien wat moet ik hier dan als eerste vervangen, zelf dacht ik meteen alles maar zoveel geld heb ik niet. Die processor is eigenlijk nog wel goed (in mijn ogen), maar mijn videokaart niet denk ik, dus als ik een andere videokaart wil moet ik meteen een andere kast (anders past die koeling niet) een andere voeding (dit is te weinig) en een ander moederbord (anders kan ik die koeling niet zelf regelen.)
dus mijn vraag is: waarmee moet ik beginnen als ik mijn pc beter wil maken.
zelf wil ik eigenlijk dat mijn pc er zoiets uit komt te zien (op het einde):heb je verbeteringen van ongeveer de zelfde prijs zeg het dan
Amd Athlon X2 3800+ (of miss beter een Athlon 3800+ voor meer snelheid)
Moederbord: weet ik niet, het liefst een waar 2 videokaarten op kunnen (pci-e)
Geheugen: 2048 Dual channel (ddr amd heeft nog geen ddr2 dacht ik)
Videokaart: weet ik ook niet (iets van een 6800 XT oid mag ook ati zijn) heel misschien al meteen 2
alvast bedankt, heb je verbeteringen zeg het dan want ik weet er niet zoveel van eigenlijk. ik wil hierna er eigenlijk ook een paar jaar goed van kunnen genieten. ik gebruik hem eigenlijk alleen voor gamen/school/films/muziek.
2. Je hebt geen ander mobo nodig om je koeling te regelen. dit kan doormiddel van een fan controller, die je b.v. bij een zalman koeler erbij krijgt.
3. Past een andere videokaart echt niet
4. Je hebt een AGP mobo lijkt me. Dus ja kan ik niet veel mee aangezien je niet eens een budget geeft. lees het topic voordat je iets post tbh
Als je een agp videokaart neemt, een 6800GS of een 7800GS agp. en als je pci-e neemt een 6800GS/7600GT of een 7900GT. maja budget
[ Voor 55% gewijzigd door KappeNou op 20-03-2006 19:02 ]
Over 3 weken ben ik jarig en ik krijg 250 euro van mijn ouders. Behoorlijke smak geld en ik wou het eigenlijk uit gaan geven aan een upgrade. Ik heb al wel wat in gedachten, maar ik weet niet of ik er wel op vooruit ga enzo.
Ik heb een ding wat ik zowieso wil gaan kopen, dat is een nieuwe voeding. Mijn huidige voeding maakt best nog wel lawaai en hij is niet heel erg krachtig (duikt vaak onder de 11.7v). Ik heb mijn oog laten vallen op de Enermax Liberty 400w. Deze spreekt me erg aan vanwege de sterke 12v-lijnen, de losneembare kabels en de hoge efficientie. Maar dan heb ik de rest van de 250 euro en ik ben er nog niet over uit hoe ik die in ga vullen
Optie 1:
Creative T6060 5.1 + Creative Audigy 4 (€110)
Ik wil al een tijdje een 5.1 setje, omdat me dat wel leuk lijkt voor in mijn kamer. Dan had ik het idee van als ik het doe, wil ik het ook gelijk goed doen, dus dan maar een wat duurder setje. Maar nu zit ik een beetje te twijfelen of ik het wel nodig ben, aangezien ik nu nog prima op onboard sound en stokoude boxjes draai. Ik ben dus niet echt een audiofiel, maar ik heb wel vaak muziek aan staan. Ik zit dus een beetje te twijfelen of die 110 euro het waard is.
+
Asus ATI Radeon X800XL PCI-E + Gigabyte K8NE
Deze zag ik staan bij salland automatisering, voor 145 euro. Ik ben eens naar benchmarks gaan zoeken en na een beetje speuren zag ik dus dat deze kaart bijna 2x zo snel is als mijn huidge 6600 (in 3dmark05). Dat vind ik nogal wat en aangezien de kaart helemaal niet duur is, staat hij hoog aan mijn verlanglijstje. Maar.. Ik heb een AGP slot. Dus dan moet ik een nieuw moederbord kopen. Socket 754 mobo's met PCI-E zijn schaars, maar ik heb een mooie gevonden. De Gigabyte K8NE. Nforce 4 chipset, pci-e slot en nog wat meer dingen die mij wel aanstaan. Mijn 'oude' MSI K8T Neo-FSR hoop ik dan via marktplaats te verkopen (evenals mijn 6600, die staat al in de verkoop, maar het loopt op dit moment nog niet echt super)
Maar toen begon ik een beetje te twijfelen, mede doordat ik niet zeker wist of ik al die audiokracht wel nodig was, en ik moet een nieuw mobo aanschaffen voor PCI-E, waarom dan niet gelijk een Socket 939 venice kopen. Het lijkt mij ook wel wat om te gaan overclocken, aangezien ik vaak lees dat het met de Venice nogal goed lukt. (2.5 ghz zonder voltmod werd me verteld).
Dus heb ik het volgende samengesteld, optie 2
AMD Athlon64 3200+ Venice.
Ik had eerst de 3500+ in gedachten, maar de 3200+ schijnt beter over te clocken, dus met oog op eventuele overclock plannen.
Asrock DualSataII
Ik lees veel goeds over het bordje, ik weet dat het geen super OC bordje is, maar het wil wel heb ik mij laten vertellen. De SataII aansluitingen op het mobo staan mij ook wel aan, aangezien ik een SataII HD heb.
Corsair TWINX 1024CL2PT
Mijn oude geheugen verkoop ik, omdat het geen dual channel is en omdat het niet echt gemaakt is voor overclocken (heb het niet geprobeert, maar het zijn bijde value latjes). En over de TWINX serie lees je aardig goede dingen op hwi, dus mijn keuze viel op deze latjes.
Arctic Freezer64 pro
Goedkoop, goed koelertje, ook gekozen ivm overclocken. Ik had hem al wel wat langer op het oog, maar mijn silencer64 voldoet nu nog goed.
En dezelfde X800XL kaart die ik bij salland had gezien, en het hele setje wat ik nu heb probeer ik wel via marktplaats te slijten.
Pfoe, lang verhaal Nouja, ik hoop dat jullie wat tips, adviezen of weet ik het meer kunnen geven.
Alvast bedankt,
Michiel
[ Voor 3% gewijzigd door lezut op 20-03-2006 19:28 ]
Specs:
AMD Athlon64 2800+
MSI K8T Neo-FSR
2x512mb geheugen (gskill/pqi)
Asus N6600td (GF6600 128mb)
Hitachi Deskstar T7K250/7K80 (160/80 GB)
DVDrom Speler/ NEC DVD brander
Chieftec 360w voeding
Qtec kastje met wat arctic casefans.
[ Voor 41% gewijzigd door lezut op 20-03-2006 19:34 ]
Ik zou in ieder geval zo min mogelijk meer uitgeven aan Socket 754, aangezien die met de komst van de nieuwe AMD socket (AM2 geloof ik) gaat verdwijnen.
Als je geen audiofiel bent, waarom gebruik je dan niet de onboard 5.1 optie van je mainboard? Of heb je je microfoonaansluiting nodig?
Hoef je alleen maar een keertje een 5.1 setje te kopen.
Optie 2 lijkt mij persoonlijk de meest interessante.
Socket AM2 heb ik ook aan zitten denken, maar ik ben bang dat ze veel duurder zullen zijn als S939 en ze zijn niet heel erg veel sneller (5-10% las ik laatst)
Verwijderd
P4 2,8 Ghz
2*512 mb RAM
Ati 9800SE (Club 3D)
300W no name voeding + El cheapo behuizing.
budget: 400€
Wat doe ik er mee: basisdingen (internet, games, hier en daar fotootje bewerken)
Wat kan ik hier aan upgraden of aanschaffen zodat ik eventueel over kan naar een ander systeem (in stapjes!)
Help!
agree, als het allemaal zo sloom gaat stel ik voor eerst eens windows opnieuw te installeren en je te verdiepen in fatsoenlijk systeembeheer. Tenzij je dat allemaal al hebt gedaan natuurlijkDopdeDouwer schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 00:17:
Als je er alleen basis dingen mee doet waarom zou je het dan upgraden? Dat moet toch lukken met dit systeem?
Hallo met Tim
Voor gamen nieuwe videokaart en voeding (6800GS of 7800GS Agp + leuk tagan voedingkje b.v.) Of een CPU upgrade naar een AMD 64 + Asrock dual bordje + voeding en je huidige videokaart behoudenVerwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 00:11:
ASUS p4p800 (AGP dus)
P4 2,8 Ghz
2*512 mb RAM
Ati 9800SE (Club 3D)
300W no name voeding + El cheapo behuizing.
budget: 400€
Wat doe ik er mee: basisdingen (internet, games, hier en daar fotootje bewerken)
Wat kan ik hier aan upgraden of aanschaffen zodat ik eventueel over kan naar een ander systeem (in stapjes!)
Help!
maar is een x2 op dit moment dan langzamer dan een normale amd? als je kijkt naar game-prestaties?KappeNou schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:52:
Als het aan je CPU ligt kun je gaan voor een 3700+ die redelijk geprijst is voor 200€. Als je een duurdere CPU wilt zou ik voor een X2 gaan, aangezien die lekker werkt met programma's en over 1 a 2 jaar ook nog uitstekend is voor gamen. (vanwege de dual core)
Verder kan je nog 2x512MB erbij nemen of de set die je nu hebt verkopen en 2x 1 gig nemen. Maar dat gaat niet helpen bij spellen zoals FEAR. Dat merk je alleen met BF2
welke cpu kan ik dan het beste aanschaffen met mijn systeem (zie mijn post hierboven of onderschrift) ? ik ga toch niet tegelijk dvd's branden, internetten, fotosoepen en gamen. Het gaat me erom dat de games soepel lopen, verder nix
Deze ruimte is te huur
Atm is een normale AMD 64 nog het snelste. Pas over 1 a 2 jaar wanneer spellen gebruik gaan maken van de dual core techniek zal je een grote performens winst hebben met een Dual core CPU.Qris schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:53:
[...]
maar is een x2 op dit moment dan langzamer dan een normale amd? als je kijkt naar game-prestaties?
welke cpu kan ik dan het beste aanschaffen met mijn systeem (zie mijn post hierboven of onderschrift) ? ik ga toch niet tegelijk dvd's branden, internetten, fotosoepen en gamen. Het gaat me erom dat de games soepel lopen, verder nix
Als je echt alleen vooruit wilt gaan met spellen zou je een nieuwe videokaart kunnen kopen en voeding.
Je kan ook al je huidige spullen verkopen en kijken of je een AMD 64 systeempje kan samenstellen.
Je zou dus nu ook een 7800GS agp kunnen kopen en een tijdje later een Asrock dual bordje kopen en een leuke AMD CPU zodat je die 7800GS agp gewoon kan houden totdat je een PCI-e kaartje koopt. Dat heb ik ook gedaan, en bij mij werkte het uitstekent
Sweeet!KappeNou schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:03:
[...]
Atm is een normale AMD 64 nog het snelste. Pas over 1 a 2 jaar wanneer spellen gebruik gaan maken van de dual core techniek zal je een grote performens winst hebben met een Dual core CPU.
Als je echt alleen vooruit wilt gaan met spellen zou je een nieuwe videokaart kunnen kopen en voeding.
Je kan ook al je huidige spullen verkopen en kijken of je een AMD 64 systeempje kan samenstellen.
Je zou dus nu ook een 7800GS agp kunnen kopen en een tijdje later een Asrock dual bordje kopen en een leuke AMD CPU zodat je die 7800GS agp gewoon kan houden totdat je een PCI-e kaartje koopt. Dat heb ik ook gedaan, en bij mij werkte het uitstekent
ik denk dat je verkeerd gekeken hebt.. dit is mijn huidige systeem:
maar je raadt dus wel een amd 4000+ ofzo aan ipv een 3800+ X2? dan moet ik maar ff kijke wat er zo allemaal te krijge is. toch bedankt
Deze ruimte is te huur
Geluidskaart = nutteloos(vooral je bent geen audiofiel dus ja en 5.1 zul je egt niet horen met 2 stokoude boxjes:p)
Moederbord + nieuwe graka + nieuwe cpu lijkt me ook redelijk nutteloos: je kunt nog gwn een agp kaart blijven gebruiken. Die cpu is nog snel genoeg en het verschil met de 3200+ is zijn geld dus niet waard.
Ik raad je aan, als je een gamer bent ofwel een zeer goeie videokaart van rond de 250 euro te kopen(6800 gs bijvoorbeeld, kweet prijs niet ongeveer, of de 7600) ofwel een wat mindere kaart en een nieuwe geluidsset.
Overigens versta ik niet hoe je met 250 euro een nieuwe geluidskaart, moederbord, graka en cpu kunt kopen van die specificaties

oww haha, mja was nog niet echt wakkerQris schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:55:
[...]
Sweeet!![]()
ik denk dat je verkeerd gekeken hebt.. dit is mijn huidige systeem:
maar je raadt dus wel een amd 4000+ ofzo aan ipv een 3800+ X2? dan moet ik maar ff kijke wat er zo allemaal te krijge is. toch bedankt
Maja om het effect te testen van een snellere AMD 64 CPU kan je gewoon overclocken.. Verder heeft meer geheugen ook alleen maar zin bij spellen zoals BF2.
Dus wat wil je nou precies? dat je nog hogere resoluties of settings kan spelen? kijk dus eerst ff met je CPU overclocken en je videokaart overclocken, dat is beide niet zo moeilijk en bespaard waarschijnlijk een hoop moeite als je straks voor niks een snellere CPU hebt gekocht.
Want de nieuwste games hangen meestal aan je videokaart.. En voor spellen als FEAR heb je al snel een 7800GTX of 7900GTX nodig, als je echt hoog gaat spelen.
wat heeft raid 0 en 2x1GB nou met spellen te makenRoD schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:35:
Een nieuwe videokaart lijkt me zonde als je al een 7800GT hebt. Ik kan het me niet voorstellen dat je vindt dat games niet goed genoeg lopen op een 7800GT. Je zou er een hdd bij kunnen zetten en dan in Raid0 zetten. 2x1GB geheugen is ook wel aan te raden. Kijk dan nog eens of je nog meer wilt upgraden.
waarom snap je het niet? een 7800GT is voor spellen als fear niet genoeg als je alles hoogste wilt spelen
[edit] wrom is 2x1GB slomer? moet ik dan 4x512MB pakken als ik wil upgraden?
[ Voor 15% gewijzigd door Qris op 21-03-2006 16:02 ]
Deze ruimte is te huur
Mja dat is een beetje een probleemQris schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:01:
ik heb gewoon auto performance ofzoiets gekozen toen ik FEAR startte. dus denk niet dat hij op het allerbeste staat nu, en toch tikt het af en toe. maar zal eens kijke naar dat overclocke en naar de instellingen in FEAR. alé, bedankt
[edit] wrom is 2x1GB slomer? moet ik dan 4x512MB pakken als ik wil upgraden?
Dus als je geen BF2 speeld zou ik gewoon 2x512MB houden, want dat is nog genoeg. Je gaat namelijk bij spellen geen performens boost merken (behalve dan met BF2)
En waarom 2x 1 gig langzamer is moet je ff googlen. er was een tijdje terug een paar benchmarks van op tomshardware en het stond ook in het tweakers nieuws (waarschijnlijk zal het niet merkbaar langzamer worden, maar imo niet een rede om geld aan uit te geven)
Dus check idd ff met settings en overclocken. FEAR zou je makkelijk heel mooi kunnen spelen zonder schokken. Kijk vooral naar AA en FSAA. Ik speel het namelijk ook nog heel mooi en zonder schokken met een 6800GS PCI-e en hiervoor met een 6800GE agp en een XP2200+
[ Voor 26% gewijzigd door KappeNou op 21-03-2006 16:11 ]
Moederbord: MSI KT3 Ultra
Processor: AMD Athlon 2400+
Grafische kaart: Geforce 3 TI200
Geheugen: 512mb PC2100
Harddisk1: 80Gb Maxtor 740DX
Harddisk2: 40Gb Maxtor 740DX
Ik speel weinig tot geen spellen, doe wel vrij veel aan videobewerking, fotobewerking en afspelen van video, mp3 e.d. Daarnaast internetten, mailen, office toepassingen. Ik heb een budget van zo'n 200 euro en ben in ieder geval een andere harddisk aan het overwegen (het liefst een stille).
Je kan 2x512MB PC3200 kopen (wordt terug geclocked naar PC2700 maar als je wilt upgraden naar een ander mobo en CPU heb je gewoon PC3200)hars73 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:03:
Dit is mijn huidige systeem:
Moederbord: MSI KT3 Ultra
Processor: AMD Athlon 2400+
Grafische kaart: Geforce 3 TI200
Geheugen: 512mb PC2100
Harddisk1: 80Gb Maxtor 740DX
Harddisk2: 40Gb Maxtor 740DX
Ik speel weinig tot geen spellen, doe wel vrij veel aan videobewerking, fotobewerking en afspelen van video, mp3 e.d. Daarnaast internetten, mailen, office toepassingen. Ik heb een budget van zo'n 200 euro en ben in ieder geval een andere harddisk aan het overwegen (het liefst een stille).
Ik zou een Western Digital HDD nemen als je stilte wilt. Ik heb zelf een Itachi en een WD, en hiervoor altijd maxtors gehad. maar WD is het stilste en imo ook het snelste.
Dan zit je wel een beetje aan je budget.. Als je veel verschil wilt merken zou ik doorsparen voor een Asrock dual bordje met een AMD 64 CPU.. Dan kom je uit op 300 a 400€
Als hij alles op de hoogste grafische instellingen wil spelen dan moet hij inderdaad een betere videokaart. Ik zeg alleen dat ik dit een beetje zonde vind en dat hij meer gebaat is bij Raid0 (snellere laadtijden) en 2x1GB geheugen. Je kunt het misschien nog steeds niet op zn hoogst spelen, maar het bevordert de algemene prestaties wel.KappeNou schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:44:
[...]
wat heeft raid 0 en 2x1GB nou met spellen te maken2x 1 gig is zelfs slomer.
waarom snap je het niet? een 7800GT is voor spellen als fear niet genoeg als je alles hoogste wilt spelen
Maargoed, als F.E.A.R. nou echt persé op het hoogst gespeeld moet worden, tsja zet er dan maar een nieuwe videokaart in

Die 2x1GB geheugen is meer een upgrade voor de toekomst, dat ga je binnenkort toch wel nodig hebben voor de nieuwste spellen.
[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 22-03-2006 13:40 ]
Ik zat eventueel zelf te kijken naar twee nieuwe harddisks.. op dit moment overweeg ik 2x een Samsung 250Gb. Daarnaast bekeek ik vanochtend de geheugenprijzen en bedacht me dat uitbreiden met 512MB PC2100 geheugen ook nogal wat performance kan opleveren.KappeNou schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:31:
[...]
Je kan 2x512MB PC3200 kopen (wordt terug geclocked naar PC2700 maar als je wilt upgraden naar een ander mobo en CPU heb je gewoon PC3200)
Ik zou een Western Digital HDD nemen als je stilte wilt. Ik heb zelf een Itachi en een WD, en hiervoor altijd maxtors gehad. maar WD is het stilste en imo ook het snelste.
Dan zit je wel een beetje aan je budget.. Als je veel verschil wilt merken zou ik doorsparen voor een Asrock dual bordje met een AMD 64 CPU.. Dan kom je uit op 300 a 400€
Verwijderd
Processor: Intel Pentium 4 1.6
Moederbord: Dell
Geheugen: 256 MB RDRAM 100Mhz?
Videokaart: Radeon 8500 128mb
Harde schijf: 80 GB sata
Spelers:DVD speler
Voeding: Dell
Budget is max. 500
Doel is het gebuikelijke werk (zoals ofice, internet etc.)
en games zoals Call of Duty 2 en F.E.A.R. moeten normaal
te spelen zijn.
Zelf heb ik al wat onderzoek gedaan en kwam uit op het volgende:
Processor: AMD 64 3200+ S939 (2Ghz)
Moederbord:Asus K8N-E S939
Geheugen:2x 512 MB TwinMos CL2.5
Videokaart:Asus X800XL 256MB PCI-E
Is dit een verstandige upgrade? vooral prijs/kwaliteit 480,-
je kan mijne 3200+ venice boxed kopenVerwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:03:
[ Voor 59% gewijzigd door Qris op 22-03-2006 14:43 ]
Deze ruimte is te huur
Ja maar hij heeft het niet nodig. En het help totaal niet voor een betere prestatie bij FEAR. Alleen bij bf2.. maar dat speeld hij niet eens.RoD schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:37:
[...]
Die 2x1GB geheugen is meer een upgrade voor de toekomst, dat ga je binnenkort toch wel nodig hebben voor de nieuwste spellen.
Raid 0 is idd alleen voor laadtijd etc. Dus ook totaal niet van toepassing op zoek naar betere game prestaties.
Nee want een MSI KT3 ultra mobo kan 333Mhz geheugen aan(tenminste mijn oude KT3 Ultra2 wel, Dus lijkt me ook die van jou), dus neem PC2700. Je moet absoluut geen PC2100, want PC2700 is een stuk sneller. Verkoop dus je 512MB PC2100 wat je nu hebt, en koop 2x512MB PC3200 wat je later ook nog in een upgrade PC kan zetten omdat het PC3200 is. 2x512 kost zo'n 80 a 90€hars73 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:45:
[...]
Ik zat eventueel zelf te kijken naar twee nieuwe harddisks.. op dit moment overweeg ik 2x een Samsung 250Gb. Daarnaast bekeek ik vanochtend de geheugenprijzen en bedacht me dat uitbreiden met 512MB PC2100 geheugen ook nogal wat performance kan opleveren.
Ik heb geen ervaring met Samsung. Ik weet alleen dat van de bekenste HDD fabriekanten (WD, HD en Maxtor) WD het stilste is.
Dat is wel een goede upgrade. Ik zou alleen gaan voor een 6800GS voor 180€ (of ff wachten tot die daalt in prijs vanwege de nieuwe 7600GT en GS) Dan kan je lekker FEAR en CoD2 spelenVerwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:03:
Huidig Systeem:
Budget is max. 500
te spelen zijn.
[ Voor 42% gewijzigd door KappeNou op 22-03-2006 15:33 ]
Lijkt me een nette upgrade. Je zou ook ipv de x800xl een 7600GT kunnen overwegen. 6800GS zou ik nu niet meer nemen, aangezien de 7600gt net wat beter presteerd en bijna niets extra's kost tov de 6800gs.Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:03:
Huidig Systeem:
Budget is max. 500
te spelen zijn.
Misschien dat je nog een amd 3500+ kunt overwegen. Die kost inmiddels ook al minder dan 200 euro.
@ Kappenou: de stilste hardeschijven zijn op dit moment toch echt de laatste spinpoint series van Samsung. Een Hitachi schijf zoals de T7K250 is ook lekker stil. Niet te verwarren overigens met de Hitachi 7K250, die is verre van stil
Bij die nieuwe geluidskaart koop ik dan een T6060 5.1 setje van creative.skelleniels schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:18:
Ik denk niet dat je met stokoude boxjes ook maar iets van geluidsverschil gaat horen... Je cpu is zekers nog goed genoeg en ik raad je aan om een AGP kaart te kopen.
Geluidskaart = nutteloos(vooral je bent geen audiofiel dus ja en 5.1 zul je egt niet horen met 2 stokoude boxjes:p)
Moederbord + nieuwe graka + nieuwe cpu lijkt me ook redelijk nutteloos: je kunt nog gwn een agp kaart blijven gebruiken. Die cpu is nog snel genoeg en het verschil met de 3200+ is zijn geld dus niet waard.
Ik raad je aan, als je een gamer bent ofwel een zeer goeie videokaart van rond de 250 euro te kopen(6800 gs bijvoorbeeld, kweet prijs niet ongeveer, of de 7600) ofwel een wat mindere kaart en een nieuwe geluidsset.
Overigens versta ik niet hoe je met 250 euro een nieuwe geluidskaart, moederbord, graka en cpu kunt kopen van die specificaties
En 250 vind ik wel wat veel voor een videokaart, ik blijf liever een prijsklasse lager.
En ik ga er maar vanuit dat ik mijn oude onderdelen verkoop
3500+ is imo te groot verschil. dan kan je alweer een 3700+ overwegen omdat die maar 15€ duurder is. Ik verwacht wel dat die 6800GSen zullen dalen door die 7600GT. Als dat zo is kan je weer beter een 6800GS nemen aangezien hij anders te ver over ze budget heen gaat.B-Buster schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 17:15:
[...]
Lijkt me een nette upgrade. Je zou ook ipv de x800xl een 7600GT kunnen overwegen. 6800GS zou ik nu niet meer nemen, aangezien de 7600gt net wat beter presteerd en bijna niets extra's kost tov de 6800gs.
Misschien dat je nog een amd 3500+ kunt overwegen. Die kost inmiddels ook al minder dan 200 euro.
@ Kappenou: de stilste hardeschijven zijn op dit moment toch echt de laatste spinpoint series van Samsung. Een Hitachi schijf zoals de T7K250 is ook lekker stil. Niet te verwarren overigens met de Hitachi 7K250, die is verre van stil
Mijn huidige computer begint toch al een beetje verouderd te raken en daarom zat ik te denken aan kleine upgrade. Ik speel eigenlijk alleen maar games, helaas laat mijn budget niet toe om de nieuwste hardware te kopen en alles op de hoogste resoluties te spelen. Ik wil maar één ding en dat is meer performance en niet 10% maar direct > 50% (jullie snappen wat ik bedoel)
Huidige systeem:
Processor AMD Athlon XP 2400+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 266MHz FSB)
Moederbord Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound, LAN, SATA, RAID, 1394)
Intern Geheugen 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
Videokaart Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)
Harde schijf Western Digital WD800BB, 80GB (7200rpm, ATA100, 2MB)
CD-ROM & DVD-ROM drives AOpen 16x48x, DVD-1648 (Retail)
CD- & DVD-branders AOpen 48x12x50x CRW4850
Geluidskaart Creative SoundBlaster Live 5.1
Speakers & Headsets Creative Fourpointspeakers FPS1500
Monitor (CRT) Iiyama Vision Master 452 MF901U 19"
Behuizing Cooler Master ATC-710-SX2 Zilver
Voeding Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)
Ik dacht zelf aan het volgende:
Asrock 939Dual-SATA2 - € 55,70
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB) € 138,95
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 € 123,70
Totaal: ~€ 316.-
Een grotere hardeschijf komt later wel, hier red ik het nog wel en zoveel performance krijg ik niet met een SATA2 HDD. Groot struikelblok voor mij is de videokaart, ik weet echt niet meer welke videokaart ik moet nemen. Veel tests door gelezen maar daar wordt ik niet veel wijzer uit.
Ik wil minimaal anderhalf jaar een beetje normaal kunnen gamen op dit systeem.
Alvast bedankt
[ Voor 7% gewijzigd door Loev op 22-03-2006 22:32 ]
De processor lijkt me prima keuze, daar red je het voorlopig wel weer mee. Dat moederbord is ook erg goed.
Videokaart... is wel redelijk wat sneller dan een 9800pro, maar verwacht geen enorme stap vooruit. Ik zou als ik jou was even doorsparen voor een 6800GS. Ik vond zelf mijn overstap van 9800pro naar 6600GT namelijk niet echt een grote vooruitgang. Vervolgens naar een 6800GS wel. Echter hij is wel wat duurder en aangezien je aangeeft een beperkt budget te hebben zou de 6600GT de klus voorlopig ook nog goed kunnen klaren.
Wat ik je echt aanraad is je harde schijf vervangen. Je zegt dat je niet zoveel winst behaald als je een sata2 schijf erin doet... nou reken maar van wel. Vooral de 2mb cache is een bottleneck, zeker met laden van games is die WD die je nu hebt gewoon erg traag. Een cache van 16mb maakt tevens windows redelijk wat sneller.
Je upgrade op zich is dus best goed, zeker als je een klein budget hebt, maar wil je echt merken dat je erop vooruitgaat, dan zou ik nog even de videokaart heroverwegen en naar de HD kijken. Misschien dat als je je oude onderdelen verkoopt dat je nog wat extra inkomste genereert om zo nog wat extra erin te kunnen stoppen
[ Voor 15% gewijzigd door B-Buster op 23-03-2006 00:14 ]
Dit topic is gesloten.