Ik ben blij dat ik MTW2 gedownload had met Bittorrent in plaats van het te kopen, om dat ik mijn twijfels had over de kwaliteit van deze game. Ik ben er nu eigenlijk grotendeels op afgekeken, en ik sta op het punt om het van mijn harddisk af te flikkeren. Zodra er echter een goede mod beschikbaar is zoals
Medieval 2 Total Realism zal ik overwegen om M2TW te kopen.
Rome Total War had ik wel gekocht, maar die game was op zichzelf ook niet het geld waard omdat het pas de moeite waard werd toen mods Rome Total Realism en Europa Barbarorum verschenen (Europa Barbarorum heeft recent 0.8 gereleased, en het overtreft Rome Total Realism wat ook al een geweldige mod was).
Recent heb ik een campaign gespeeld met het Holy Roman Empire. In het begin rush ik snel om de rebel provinces te veroveren zodat mijn rivalen ze niet hebben. Al snel heb ik Hamburg, Magdeburg, Stettin, Antwerp, Frankfurt, Nuremberg, Prague, Metz, Bern, Staufen, Innsbruck, Vienna, Bologna en Florence in handen. Dit was wel binnen 10 turns, en ik speel op normale difficulty. Ik heb dan met niemand oorlog en heb trade rights met mijn buren.
Ik heb een normale relatie met de paus (no ill will) en dat leidde er toe dat inquisitors mijn generaals en gouverneurs (en zelfs mijn priesters met redelijk wat piety!) gingen uitmoorden. Uiteindelijk na wat advies met diplomaten de paus wat geld toeschuiven, dat verbeterde mijn relatie. Ook Jerusalem en Gaza die ik met kruistochten veroverd had waren toch moeilijk te bezetten (ook in MTW2 heb je grote steden die voor 50% bezet zijn met een garrison, en dan nog is de public order te laag voor een high tax rate) heb ik aan de paus gegeven, en mijn relatie met de paus was het allerbest. Het gevolg was dat ik toen helemaal geen last meer had van inquisitors (inquisitors slaan echt helemaal nergens op, ik hoop dat ze geschrapt worden in Medieval 2 Total Realism).
Maar goed, ik had dus veel steden. De AI werd jaloers op mij, Venice (ze hadden alleen Venetie in Italie) viel Bologna aan. Voordat ik reinforcements op tijd naar Bologna kon sturen vielen ze de tweede beurt van de siege al aan. Zij hadden Italian Spear Militia, Armoured Sergeants, Ballista's en Catapults, ik had alleen Spear Militia, Crossbow Militia en de keizer zelf. Ze vernielen de muur en kwamen binnen stromen. Venetie had meer kans om te winnen, maar uiteindelijk won ik met 2 units zwaar gehavende crossbow militia in mijn stad (de keizer was gemold) en Venetie op de vlucht. Dat was wel een memorabele battle.
Venetie was deze oorlog begonnen, dus ik ging gelijk in de tegenaanval. Een keertje stuurde ik ook een klein leger ter assistentie door de bergpas ten zuiden van Innsbruck, Venetie valt aan met een superieur leger. Het is een bergpas, dus ik zet mijn leger ergens op een hoge berg in een hoek van de map, met 3 units Peasant Crossbowman op de rand van de berg. Venetie kwam aanvallen en werd afgemaakt. Zij krijgen vanaf een gigantische afstand door mijn hoogtevoordeel er van langs door mijn Peasant Crossbowman, en als ze iets dichterbij komen stuur ik mijn Mailed Knights er op af. Ze werden echt gigantisch afgemaakt, na afloop zag ik dat een van mijn Peasant Crossbowman units (zonder experience) iets van 150 kills hadden.
Ik molde nog een paar van hun legers, komt de paus MIJ vertellen dat ik moet ophouden met "shedding the blood of your fellow christians"? Inmiddels was mijn relatie met de paus verslechterd omdat ik mijzelf blijkbaar niet mocht verdedigen. Dus ik mag Venetie niet meer aanvallen voor X aantal beurten, dus gebeurde er eventjes niets. Even later besluit Milan ook aan te vallen (zij hadden Milan en Genoa, en Dijon (domme Fransen breidden nauwelijks uit)), zij belegeren Bologna. Ik kill ze, en beleger Milan. De tweede beurt van de siege heb ik Milan verovert, en krijg ik weer van de paus te horen dat ik moet kappen met aanvallen terwijl Milan begon. Tijdens mijn oorlogen met Venetie en Milan wist ik mijn relatie met de Paus nog zeer goed te houden door de paus een aantal beurten zo'n 500 of 1000 florins te betalen. Milan had Genoa nog in Italie, en ik kon ze niet aanvallen. Milan besloot de stad Milan al snel weer aan te vallen omdat ze het niet cool vonden dat ik het nu had, en daarom werden ze geexcommuniceerd. Toen ik had ik vrij spel van de paus, ik veroverde ik ook Genoa. Milan heeft nu alleen nog Dijon, een onderontwikkeld stadje, en blijkbaar hebben zij toch nog het geld om een full stack leger op mij af te sturen, wat ik zag met een spy.
De eis van de paus om Venetie voor X aantal beurten niet aan te vallen was inmiddels weer voorbij, maar toch besloot ik hun stad Venetie niet direct aan te vallen. Ik positioneerde een groot leger precies voor hun stad Venetie, op dat bruggetje, zodat hun wegen geblokkeerd waren en zij flink aan trade income verliezen. Zij vallen mij aan, met een klein leger vallen zij mijn leger in de rug aan. Deze battle was ook wel cool. Ik sta aan de ene kant van de brug op de battle map, hun kleine leger wat mij aanviel aan de andere kant. Hun grote groep reinforcements uit Venetie komen aan mijn zijde van de brug mij aanvallen in mijn rug. Ik weet dat de andere zijde van de brug makkelijker te verdedigen is, dus ik rush snel mijn cavalerie naar de andere kant. Dat kostte aardig wat dode ridders aan mijn zijde omdat zij Italian Spear Militia en een General hadden, maar omdat ik mijn 3 units Mailed Knights en mijn General er op afstuur zijn ze snel dood. Ik rush dus op tijd naar de andere kant van de brug, die makkelijk te verdedigen is. Ik zet mijn 4 units Armoured Sergeants precies voor de brug neer zodat zij de weg blokkeren. Verdeeld over links en rechts van mijn Armoured Sergeants zet ik in totaal 4 units Peasant Crossbowman neer die alles wat de brug over durft te lopen af gaan schieten. Mijn General en 3 units gehavende Mailed Knights staan in Reserve, en ik heb ook nog een ballista op de brug gericht. Uiteindelijk proberen zij natuurlijk de burg over te lopen, maar ze werden dus logischerwijs afgeslacht en ze begonnen te routen. Ik stuurde mijn knights nog af op de gasten die vluchtten, en omdat er zo weinig overlevenden konden vluchten was het voor mij eenvoudig om Venetie in te nemen.
Op dit moment heb ik dus ook alles in Noord-Italie erbij, en Frankrijk en Polen hebben mij ook zonder reden de oorlog verklaard. Op een moment werd er ook een Franse paus gekozen, en mijn relatie met de paus ging opeens van supergoed naar matig, en de inquisitors gingen weer feestvieren. Ook was er een leger van Polen dat mijn grondgebied binnendrong en het platteland in mijn provincies begon te vernielen. Als ik zonder military access verdrag het grondgebied van buren betreedt verslechteren de relaties altijd. Ik val ze aan en moord ze uit, maar dan verslechterd mijn relatie met de paus weer omdat ik ze aanval??
Met Denemarken had ik al een langere tijd oorlog, en het enigste wat zij deden was mijn fortress Hamburg aanvallen, en telkens werden hun aanvallen weer afgeslagen door mij. Een keer hadden ze een ballista bij zich, en zij begonnen op de muur van mijn fortress te schieten. Ok, het duurde even, maar na wat wachten had mijn steden muur dus 50% damage omdat ie geraakt werd door wat grotere pijlen van een ballista!! Ook toen ze geen balistas hadden en ze met ladders naar de muren komen en met een ram naar mijn gate, had ik 3 units Peasant Crossbowmen op de muren. Ik had verwacht dat, zeker met het voordeel dat je had wanneer je als verdediger in een kasteel zit in de tijd dat er nog geen kanonnen waren, mijn Crossbowmen veel van hun aanvallers af zouden schieten. Maar nee hoor, mijn kruisboogteams schieten de lucht in i.p.v. dat ze direct op de aanvallers schieten. Uiteindelijk hadden ze nauwelijks casualties veroorzaakt. Op dit moment zit ik op turn 50 van mijn campaign en ben ik eigenlijk al zo sterk dat ik zo goed als gewonnen heb. Ik heb nog helemaal geen vuurwapens in actie gezien in een campaign, wanneer krijg ik die?
Kortom, de AI is nog steeds klote. Toen ik als HRE speelde verklaarde zowat iedereen mij de oorlog zonder reden, en ze gaan allemaal ook nog allianties aan om tegen mij samen te spannen, de paus is achterlijk en de rol van 'politieman van Europa' die hij in MTW2 speelt om mij te vertellen dat ik mijn aggressors niet mag aanvallen is niet realistisch, en de inquisitors die op killing spree gaan al helemaal niet. Diplomatie is ook waardeloos, Venetie viel mij aan, ik versloeg hun legers, ik bood hen een ceasefire aan en zij weigerden, terwijl ik oppermachtig was en zij klein. Ook kwam er een diplomat van Egypte aan om een ceasefire aan te bieden als ik hun geld zou betalen. Right, ik had die gasten net geowned in een kruistocht, zij waren zwak en ik sterk. Ik vind het echt niet leuk meer.
Verder heb ik nog zoveel te klagen. Ik ben Heilige Romeinse Keizer en ik geef orders om bordelen in mijn steden te bouwen zodat ik spies kan recruiten? Balkenende geeft toch ook geen orders om bordelen in Amsterdam te openen zodat hij daar AIVD'ers kan aantrekken? Dat merchants bestuurd worden door facties slaat ook nergens op, het is toch geen communisme. Het is niet dat merchants niet nuttig zijn (in mijn HRE campaign had ik een merchants die maximum skill had ontwikkelt door takeovers van andere merchants, die gast kon wel meer 75 florins per turn verdienen als ie op een zilvermijn stond) maar het is totaal niet realistisch. En katholieke priesters die zonder problemen in door orthodoxe facties bezette gebieden de bevolking kunnen converten? Echt niet, die zouden gewoon er uit gegooid worden. Bonafatius werd ook vermoord toen ie hier in Nederland een eik omhakte, en als katholieken missionarissen naar Iran zouden willen sturen om moslims te bekeren naar het katholicisme zou ze dat ook echt niet lukken. Er is geen eens een mogelijkheid om religieuze vervolging in te stellen in MTW2, en er is geen joodse religie. Priesters zouden geschapt moeten worden. De snelheid waarmee afstanden worden afgelegd is ook niet echt, toen ik als de Russen speelde wilde ik een diplomaat vanuit Novgorod naar Byzantium sturen, dan kostte bijna 10 turns = 20 jaar in MTW2. In werkelijkheid zou je die afstand te paard af kunnen leggen in een paar maanden, zeker weten.
De Total War reeks focust naar mijn idee te veel op micromanagement van steden (bordelen bouwen..) en heeft te weinig strategische diepgang met het oorlog voeren. Supply lines, het plunderen van het platteland, hongersnood en ziekte, een
verassingaanval op het kamp van een vijandig leger, ik zie er veel te weinig van terug.
Ongetwijfeld zullen er wel realism mods komen die het een en ander wat onrealistisch is gaan corrigeren, maar er blijven waarschijnlijk dingen die hardcoded zijn (zoals de faction limit, ook al is die hoger dan in RTW) die niet te fixen zijn. Ik vind het irritant dat Creative Assembly denkt meer casual gamers aan te trekken door MTW2 minder realistisch te maken, als het realistischer zou zijn kan zelfs nog leuker zijn. Daarom hoop ik eigenlijk dat er een stel fans aan de slag gaan en een uber-realistische open source kloon van MTW2 maken, maar ik zie dat niet snel gebeuren.
Kaap schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:11:
Ik hoop zelf dat het volgende nog eens behandeld wordt.
Heirs
Daarnaast is het zo dat het hele heir verhaal over kinderen niet opgaat voor de HRE. Daar werd d.m.v. een voting een nieuwe leider gekozen.
Daarom vind ik dat we zelf heirs moeten kunnen kiezen.
Crossbow versus Longbow
In MTW2 gaan crossbows en longbows gelijk op. Dit is fout.
Longbowmen waren lui die voordat ze het leger joinde, al jaren getrained hadden om dit wapen te masteren. Een gewone longbow archer werd geacht gemiddeld 10 arrows per minuut te schieten. Longbow archers die al langer in het leger diende konden na verloop van tijd dit opschroeven naar 20 per minuut.
De kracht van de longbow zit hem in het feit dat een tegenstander een barrage van pijlen te voorduren kreeg, welke in een curve geschoten werden. Kortom, een longbow archer richt niet direct op targets maar schiet de pijl de lucht in om zijn tegenstanders van bovenaf te raken. De hoeveelheid pijlen zorgt voor een deuk in het moraal en dat formaties in beweging lastiger bijeen blijven. Door de curve waaronder longbows schoten, was deze boog dus enkel bedoeld voor middellange en langeafstand.
Crossbows zijn bedoeld voor direct damage. De kracht van een crossbow zit hem op de korte afstand, bijna melee, waarbij de crossbow archer richt op een target. De punch van deze bolts is erg krachtig. Hoe korter de afstand, des te effectiever is een crossbow. In MTW2 worden crossbows dus ook afgeschoten in een curve en op lange afstand. Dat is niet correct. Dit wordt wel bevestigd door het feit dat crossbow archers meestal uitgerust waren met chain armor, zwaard en klein tot middel schild, even nog niet over Pavise crossbowmen gesproken. Dit hadden ze nodig omdat ze zich veelal dichtbij tegenstanders zouden bevinden en dus wel enigzins in melee moeten kunnen handhaven. In tegenstelling tot longbow archers welke voornamelijk gewone kleren danwel leather of studded leather dragen, met een short sword en klein schild. Daarnaast was een crossbow met 1 tot 2 weken training te masteren. Een ervaren crossbow archer zou zon 10 tot 15 bolts per minuut schieten ervan uitgaande dat ze hulpjes bijhebben die terwijl er geschoten wordt, de 2de crossbow laden.
In een legerformatie zouden longbowmen voornamelijk op de flanken staan waar crossbowmen de eerste linie zou vormen omdat zij die directe punch moeten kunnen uitdelen.
Het probleem in MTW2 is dus dat:
- Crossbowmen in melee beter zijn dan longbowmen, historisch correct en daardoor een betere optie dan longbows
- Ze schieten in MTW2 even snel als longbowmen
- Ze hebben dezelfde range als longbowmen
- ze schieten ook in curve
Zou moeten worden:
- Halveren crossbowmen range
- Reload snelheid reduceren naar 2/3de
- Niet in curve laten schieten
Tot zover mijn betoog

Ben ik het grotendeels, maar niet helemaal mee eens. Quotes van Wikipedia:
One of the servants had the task of reloading the weapons, while the second subordinate would carry and hold the pavise (the archer himself also wore protective armor). Such a three-man team could shoot 8 shots per minute, compared to a single crossbowman's 3 shots per minute.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crossbow
A Welsh or English military archer during the 14th and 15th Century was expected to shoot at least ten 'aimed shots' per minute. An experienced military longbowman was expected to shoot twenty aimed shots per minute.
http://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow
Kortom, het voordeel van longbows over crossbows is nog groter dan jij vertelt. In MTW2 is het echt belachelijk, Pavise Crossbow Militia winnen het van Retinue Longbowmen, terwijl er geen assistenten voor de Crossbowmen in MTW2 zijn.
En als je in MTW2 de Battle of Agincourt speelt zal je zien dat de Franse ridders bijna ongeschonden door een pijlenregen van yeoman archers heen chargen. Terwijl in het echt de longbow met bodkin arrows ook het pantser van ridders penetreerde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Agincourt en
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cr%C3%A9cy.