"Ik heb gisteren een verzendbevestiging gehad van mijn toestel, maar geen track&trace code, heeft u die toevallig nog?", vroeg ik aan een vriendelijke vrouw van 2Call aan de telefoon. "Ja hoor, de barcode is 3SQ*************", antwoorde de vrouw netjes. "Ok!, bedankt". Ik hing op.
2 seconden later ging ineens de deurbel. "Ting Dong", klonk het mooie geluid in mijn oren . Ik liep naar de voordeur, keek alvorens het opendoen stiekempjes door het gordijntje, en yes! Daar stond de postbode met een klein bruin doosje in zijn handen. "Goedemiddag, ik heb een pakketje voor u, wilt u hier uw naam en handtekening zetten?", zei de postbode toen ik de deur had opengedaan.
Ik liep naar de keuken met de zojuist in ontvangst genomen doos, pakte daar een mes en slachtte de doos zowat open. Met mijn trillende handen ging ik door het vulmateriaal totdat ik een doos voelde. Ik haalde deze doos eruit en een grote glimlach verscheen op mijn gezicht .
Een mooie blauwe, aardig lichte, doos stond nu op het aanrecht. "Motorola SLVR" stond er op de doos, naast een foto van het toestel. Aan de zijkant stonden nog meer foto's, en een sticker met wat streepjescodes. Op de achterkant stond een verhaal afgedrukt in 5 talen. Mijn ogen dwaalden al af, zoekend naar de opening van de doos. Deze was verzegeld door 2Call, 'dat is netjes!', dacht ik nog.
Ik verbrak de zegel, en de doos ging open. Mijn glimlach werd nóg groter .... |
Ik had dit toestel al voordat ik em had besteld even vast gehad in bij de lokale telecomwinkel. Daar had ik al van "Damn, dit is dun", zoals vele anderen ongetwijfeld ook zullen hebben gehad.
Toch wist de Motorola SLVR L7 mij weer/nog steeds te verbazen. Ik deed de doos open, en daar lag ie dan, bovenop in een inkeping. Ik haalde em eruit en was dus nog steeds verbaast over de dikte (of beter gezegd; over de dunheid ) van het toestel. Het toestel voelde koud aan, dit kwam omdat het toestel met de post is gekomen, en het grotendeels van metaal is vervaardigd. Het toestel is dan ook relatief zwaar.
De Motorola SLVR L7 is zeker niet het kleinste toestel qua afmetingen. Qua dikte (nog) wel.
De voorkant bestaat uit het keypad, display, en een bolle ronde metalen logo van Motorola op de plek van de speaker
• Kijken we naar de zijkant van het toestel dan zien we aan de linkerkant nog eens drie knoppen. Twee hiervan zijn voor de volume, en zijn dan ook voorzien een pijl omhoog en een pijl omlaag. De derde knop zit iets lager. Aan deze derde knop kan men zelf een functie toewijzen, van spelletjes tot Voicedial.
• Draaien we het toestel door naar de rechterkant. Daar zien we één knop, een rubberen afsluitdekseltje en helemaal bovenin een EMU-poort (Enhanced Mini USB). De cameraknop zit bovenaan, wanneer deze wordt ingedruk wordt, zoals de naam al doet vermoeden, de camerafunctie gestart. Drukt men nog een keer, dan wordt de foto genomen.
• Op de bovenkant zit één knopje, het verontgrendelingsknopje voor de batterijklep. Op de onderkant van de SLVR L7 zit overigens niets
• Achter de het rubberen afsluitdeskeltje zit een heuse Transflash Memory slot (ook wel bekend als MicroSD (niet te verwarren met MiniSD)). De Tranflash kaart kan, met de contactpunten omhoog (dus op z'n kop), hier ingedrukt worden. Een klik betekend dat het kaartje goed zit.
• De EMU poort kan worden gebruikt voor synchronisatie met een PC, het opladen van het toestel of voor het kopieren van bestanden naar het geheugen(kaartje).
• De achterkant van de Motorola SLVR L7 is voorzien van een camera, helemaal bovenin. In het midden van de batterijklep zit een metalen Motorola logo, van dezelfde kleur als het keypad.
Onderaan het batterijklep staan twee logo's in het blauw afgedrukt. Het zijn de logo's van Bluetooth en van een Memorycard. Helemáál onderaan de achterkant van het toestel zit de speaker
Onder de plek waar de accu komt moet, zoals gewoonlijk, de simkaart geplaats worden. De simkaart wordt op zijn plek gehouden door er een metalen plaatje overheen te schuiven.
• Op het keypad, de display, de adapter en op het batterijklepje zat folie, ter bescherming tegen krassen ed. Ook op de lens van de camera zat een stukje folie. Wat ik wel jammer vind, is dat de lens na het aftrekken van de folie, niet meer beschermd is tegen krassen. Want zoals je bij de bijv. Nokia 6230(i) ziet zit het plastic, dat voor de lens zit, in de batterijklep verwerkt. Dus wanneer je een krasje op hierop krijgt kun je "simpelweg" even een nieuwe batterijklep kopen. Bij de Motorola SLVR L7 zit dit stukje plastic op de lens zelf (vast). En in de batterijklep zit op die plek gewoon een gat.
• De accu meet slechts 35x45x5 mm (hxbxd), en weegt haast niets. De BC-60, een Li-Ion accu, geeft een voltage van 3,7V bij 820 mAh.
• Over de adapter valt vrij weinig te zeggen. Aan de ene kant zit de stekker, aan de andere kant en MiniUSB connectortje.
|
Een van de grote kwesties die van belang spelen bij het kiezen van een nieuw GSM-toestel is wel het menu.
Dit was mijn eerste toestel van Motorola en ik moet zeggen dat ik het menu erg fijn vind.
Ik had hiervoor een Siemens ST55 en die had een T-mobile customized menu, en dat liep ontzettend traag. Verder heb ik nog directe ervaringen met de menu's van de Siemens S55, SE K750i en de W800i, Samsung A800 en E730 en de Nokia 6230(i) en 3310.
Ik vind het menu van de SLVR L7 persoonlijk fijner dan de menu's van de Nokia's. Want bij de Nokia's vond ik altijd minder dat je niet één groot overzicht kreeg van het hoofdmenu. Ook in de submenu's van de Nokia's mis ik dat, je ziet dan namelijk niet waar je heen gaat/heen moet gaan.
Het hoofdmenu van de Motorola SLVR 7 bestaat uit 9 icoontjes,is logisch in gedeeld, en kan bereikt worden door óf op de menutoets te klikken, óf op de knop in het midden van de navigatiecirkel. Nummerieke sneltoetsen werken in de (sub)menu's helaas niet, dit werkt bijvoorbeeld wel bij Samsung.

| Startscherm
In de startscherm kan men zes snelkoppelingen toewijzen. Vier hiervan aan de navigatiecirkel (omhoog, omlaag, links en rechts) en de andere twee aan de softwaretoetsen (links en rechts). Er kan dan gekozen worden om de vier snelkoppelingen gebonden aan de navigatiecirkel te tonen, of juist te verbergen.
Boven in de startscherm staat (in sommige gevallen) de signaalsterkte, GPRS, PTT, Bluetooth, Roaming, Batterijniveau, Actieve Lijn, Belstijl en Berichten.
Onderin kan een analoge of digitale klok worden getoond |

| Telefoonboek
Hier vind je je telefoonboek. De telefoonboekweergave kan op vele manieren worden aangepast. Zo kan je kiezen om alleen de naam weer te geven óf om zowel naam, foto, en telefoonnummer te weergeven.
De contactpersonen kunnen gesorteerd worden op naam, emailadres, verkort nr of op voicedial.
Nieuwe nummers worden ook via dit menu toegevoegd, opslaan kan op SIM of op telefoon, en bij elke invoer kunnen meerdere nummers toegevoegd worden. Zowel SIM- als Telefoongeheugen wordt weergegeven in één overzichtelijke lijst.
Bij elke contactpersoon kan ontzettend veel informatie worden bijgezet. NAW-gegevens, email, bijnamen, verjaardagen.
Voicedial, Beltoon ID en Picture ID, het gaat allemaal via de telefoonboek. |

] | Gespreksinfo
Hier kun je al je ontvangen en gevoerde inzien. Ook de gesprekstijden, gesprekskosten, datatijden, datavolumes en een handige kladblok vind je hier.
De Motorola SLVR L7 kan 10 ontvangen gesprekken en 10 gevoerde gesprekken onthouden. Het toestel toont helaas gebrek aan een aparte "Gemiste sprekken" record. Je kunt wel via een 'omweg' deze lijst inzien. Want ga je naar de Ontvangen gesprekken, dan zie je namelijk bij alle opgenomen gesprekken naast het nummer een vinkje staan. Wanneer er niet is opgenomen ontbreekt dit vinkje. Ik had het liever apart gezien, maargoed.
Gesprektijden toont de duur van de laatst gevoerde gesprek, alle gevoerde gesprekken, alle ontvangen gesprekken, alle gesprekken (ontvangen én gevoerd), en de levensduur van het toestel in gebelde minuten. |

| Berichten
SMS, MMS, E-mails en Voicemails hier staat het allemaal. Voor je SMS'jes is er een inbox, met alle ontvangen SMS'jes, en een outbox, met alle verzonden SMS'jes.
Niet verstuurde SMS'jes kun opgeslagen worden en deze kunnen vervolgens teruggevonden worden onder concepten.Ontvangen SMS'jes worden getoond door middel van een Bericht - Afzender - Datum structuur. Gelezen SMS'jes hebben een geopende envelope als icoontje, en ongelezen SMS'jes, je raadt het al, een ongeopende envelope.
Onderaan dit submenu staat EasySMS en EasyMMS, hier kun je totaal 10 standaard SMS'jes maken (bijv. 'Hartelijk gefeliciteerd'), en standaard MMS'jes |

| Toepassingen
Wanneer hierop wordt geklikt, wordt er een nieuw venster geopend met een zestal icoontjes, verspreid over 2 regels (dus 2x drie icoontjes naast elkaar).
| Netwerkdiensten | Via dit menu krijg je toegang tot diverse Providernummers, zoals Voicemail, Klantenservice, SMSinfo etc. | | Calculator | Het tweede icoontje start de calculator, niets bijzonders hierover te melden. | | Agenda | De derde icoon. Ook de agenda is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk in elkaar gezet. Je krijgt een overzicht van de dagen van de huidige maand. Men kan vervolgens op een bepaalde dag klikken om een nieuwe afspraak/notitie toe te voegen. Met * en # kan snel heen en weer worden gegaan naar resp. de vorige en volgende maand. | | Snelkoppelingen | Om je snelkoppelingen te beheren moet men hierheen. Hier kun je aan elke nummerieke toets van de keypad een applicatie toewijzen. Deze snelkoppelingen kan men activeren door achtereenvolgens op de menutoets te drukken en vervolgens (snel) op de desbetreffende cijfertoets. | | Alarm | Het alarm kan men instellen door op de vijfde icoon te klikken. Naam, tijd, melodie en Volume kan hier worden toegewezen. | | Gespreksdiensten | Ten slotte dus de Gespreksdiensten. Geeft toegang tot voicedial, Quickdial, Beperkt kiezen en Service nummers. |
|

| Spelletjes en Toepassingen
Hier staan eigenlijk alle Java applicaties. Het toestel komt vanuit de fabriek met 4 applicaties. Hiervan zijn twee de spellen Crazy (Worms-achtig spel) en Rebels (met ruimteschip alles kapotschieten wat jouw kant op komt).
De andere twee applicaties zijn Digital Audio Manager (DAM) en Safe. Met DAM kun je MP3'tjes beluisteren, sorteren, beheren en playlists maken. Videovisualisatie is ook aanwezig, het stelt echter niet zoveel voor.
Safe is voor het beheren van al jouw persoonlijke informatie. Van pincode tot je wachtwoord van je GoT account. |
 | Webtoegang
Hier heb ik nog geen ervaringen mee. Het submenu hiervan is als volgt:- Browser
- Favorieten
- Opgeslagen pagina's
- Historie
- Ga naar URL
- Browser Setup
- Webprofielen
|

| Multimedia
Ook hier wordt een nieuw venster geopend. Dit keer met 5 iconen. Deze zijn achtereenvolgens:
| Afbeeldingen | Hier kun je alle afbeeldingen, die zich in het telefoongeheugen bevindt en/of alle afbeeldingen op de Transflashcard, bekijken. De afbeeldingen worden getoond op alfabetische volgorde. Bestandsgrootte, bestandsnaam, datum en een kleine thumbnail zijn zichtbaar. Wanneer een afbeelding geselecteerd wordt, wordt deze vergroot tot ongeveer 3/5 van de scherm. De afbeelding in volledig scherm te bezichtigen is helaas niet mogelijk. | | Audio | Ook dit is weer een applicatie waarmee de opgeslagen MP3'tjes kunnen worden beluisterd. In tegen stelling tot de DAM-applicatie is deze wat somber aangekleed. Een egale scherm, met daarop de artiestnaam, titel, duur, grootte, kwaliteit, tijdlijn en een bedieningspaneel zal het enige zijn wat je te zien krijgt. Ook hier kunnen weer eigen playlists gemaakt worden | | Camera | De derde icoon start de camera. De foto kan genomen worden door op óf de rechtersoftwaretoets te drukken óf op de bevestigingstoets tussen de navigatiecirkel óf op de cameratoets op de zijkant van het toetsel
De zoeker neemt ongeveer 3/5 deel van het scherm in beslag. | | Videos | Aanwezige videobestanden kunnen hier bekeken, gewijzigd of verwijderd worden. Het afspelen van videobestanden gebeurt wederom op 3/5 deel van het scherm. 3GP, MP4 en H.263 wordt ondersteund. | | Video camera | De camera kan ook gebruikt worden voor het opnemen van video's. Dit gebeurd realtime, de zoeker blijft dus open. |
|
 | Bluetooth Koppeling
Het configureren van de bluetooth kan hier. Energieinstellingen, naam en handsfree apparaten kunnen ingesteld worden. Apparaathistorie is ook aanwezig, hier staan alle aparaten waarmee je ooit eens verbonden bent geweest via Bluetooth. |

| Instellingen
Dit is toch wel het belangrijkste onderdeel van de menu. Deze is dan gelukkig ook dik in orde. Een nieuw venster toont de volgende opties:
| Personaliseer | Startscherm (Hoofdscherm), Hoofdmenu, Thema's, Opstartbegroeting, Wallpaper en de screensaver kan naar eigen gelang worden aangepast. De hoofdmenu kan helemaal gereorganiseerd worden, naar wat jij vindt! | | Melding Profielen | Ik zou persoonlijk dit een andere naam hebben gegeven, Geluidsinstellingen zou ik bijvoorbeeld logischer hebben gevonden. Hier kunnen zes geluidsprofielen worden aangemaakt. Standaard heb je Luid, Zacht, Vibracall, Vibracall & Beltoon en ten slotte Vibracall dan Beltoon. | | Verbinding | Bluetooth instellingen zijn ook via dit menu bereikbaar, beetje dubbelzinnig maargoed. De USB configuratie staat hier ook bij. Je kan kiezen tussen Data/Fax- of Geheugenkaartconnectie. | | Doorschakelen | Voor het doorschakelen van spraakgesprekken, faxgesprekken en datagesprekken moet men hier zijn. | | Tijdens gesprek setup | Tijdens een gesprek kan veel informatie op het scherm worden getoond, en dat kan men o.a. hier instellen. Gesprekskosten en de Timer bijvoorbeeld kunnen getoond worden op het scherm. Mocht je bij het volgende gesprek liever hebben dat je nummer niet wordt getoond bij degene die je belt, of wil je dat je nummer nóóit wordt getoond, dan is dat mogelijk. Hiervoor ga je naar Mijn ID in dit menu. | | Initiële setup | Dit is zegmaar de BIOS van het toestel . Naast Tijd en datuminstellingen vind je hier ook Energiebesparingsinstellingen. Het scherm kan bijvoorbeeld na 2 minuten zichzelf uitschakelen, of juist nooit uitschakelen. Ook Taal (Engels, Frans, Duits, Spaans, Itialiaans, Nederlands, Turks en Portugees) en de helderheid van het scherm zijn o.a. hier aan te passen. | | Telefoonstatus | Hier kan men veel informatie over zijn/haar toestel inwinnen. Softwareversie, Flexversie, talenlijst etc het staat hier allemaal netjes op een rij. Het updaten van de software kan hier ook, net zoals het bekijken van de beschikbare geheugenruimte. | | Headset | De twee instellingen voor Headset zijn: Automatisch opnemen en Voicedial. Beide opties kan met uit- of aanzetten. | | Carkit instellingen | Hetzelfde verhaal als bij Headset eigenlijk, maar dan 3 extra opties; Automatisch handsfree, Uitschakeltijd en Oplaadtijd. | | Netwerk | Heeft elke GSM wel. Nieuwe netwerken, netwerklijst, voorkeursnetwerk etc etc. kunnen hier worden veranderd. | | Beveiliging | Je toestel beveiligen voor onbevoegden kan via dit menu. SIM-Pin, Slotcodes en meer maatregelen tref je hier aan. | | Java instelling | Als laatste, de Java instellingen. Het is hier mogelijk om alle Java-applicaties in één keer wissen. Vibratie en geluidsinstellingen zijn ook voor handen. |
|
Het menu is vlot, simpel, logisch en grafisch mooi aangekleed. Dit onderdeel is naar mijn mening dan ook dik in orde bij de Motorola. |