SirMemeAlot schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:26:
[...]
Als je hoge eisen stelt aan een draadloos netwerk is het vaak ook handiger om een eigen
router access point te gebruiken.
1. Als je veel UPC modems in buurt heb kan dit met elkaar storen.
2. Je zit met een modem altijd met een vaste locatie.
Een
router access point kan je bij wijze nog een verdieping hoger zetten, zodat je meerdere verdiepingen kan bedienen.
Vervang in jouwe verhaal "router" door "access point" en ik ben het roerend met je eens.
Wat je vooral niet moet doen is meerdere routers achter elkaar hangen. Ja, het kan werken als je alleen internettoegang wilt, maar apparaten met elkaar laten praten lukt niet als ze aan weerszijde van de tweede router liggen, om nog maar te zwijgen over gedoe met dubbele NAT port forwards en routeringsproblemen als beide routers dezelfde /24 IP-reeks uitdelen.
Natuurlijk kun je veel routers ook als AP instellen, dus evt gaat het om dezelfde hardware. Maar de functionaliteit die je wilt is een tweede (of derde) AP

Dat lukt alleen als er nog relatief vrije kanalen zijn. Bij mij zijn er in 2.4GHz welgeteld 49 netwerken te detecteren vanaf de bank in de woonkamer. Elk kanaal heeft minimaal drie netwerken erop, als je rekening houdt met overlap overlappen minimaal tien kanalen op elk kanaal
Dat gezegd, dat er veel kanalen zijn wil niet zeggen dat ze allemaal volop gebruikt worden. Ik heb nog nooit ontvangstproblemen gehad ongeacht welk kanaal ik kies. Maar als de buurman opeens wel volop WiFi gaat gebruiken is dat voorbij.
En los daarvan, met het WiFi-modem van UPC (zowel Thomson als Cisco) kun je gewoon niet gelijktijdig de 2.4GHz en de 5GHz draaien. Weinig netwerken in de buurt die op 5GHz zitten en binnenshuis gewoon (voor mij) het beste resultaat. Echter is er ook apparatuur aanwezig die enkel op de 2.4GHz-band kan werken. Dan heb je al een probleem als je 'router' die 2 radiobanden niet gelijktijdig in de lucht kan houden.
Yup. 5GHz is nog meer uitzondering dan regel bij (Android) telefoons en goedkope tablets en netbooks.
Simultaneous dualband is natuurlijk het ideaal, maar weinig providers die apparatuur leveren die dat kan. Als je moet kiezen is een goede vuistregel dat bij gewapend beton 2.4GHz enige bruikbare keuze is (dat beton houdt gelukkig ook storende netwerken van buren tegen), maar bij hout en veel buren (zeg maar mijn situatie 3 hoog achter in een dichtbevolkte stadswijk in Amsterdam) 5GHz absoluut te prefereren. Gelukkig heb ik zelf een (losse) simultaneous dualband router, dus ik hoef niet te kiezen, alles wat het aankan gaat op 5GHz, de rest hobbelt er op 2.4GHz achteraan.
[...]
Daar heb je weer switches voor als je het bedraad wil doen.
Idd. Paar goede Gb switches kosten geen drol tegenwoordig. Ik heb beneden de router met ingebouwde 4-poort switch en boven op studeerkamer een 8-poort 3Com Officeconnect Gb-switch liggen voor de drie vaste PC's, de HTPC (beamer op plafond hangt er direct onder) en printer, met nog paar losse UTPtjes voor tests of laptops. Enige wat niet bedraad aangesloten is, is de slaapkamer, maar daar doen we toch zelden iets met internet en als dat een keertje wel moet voldoet WiFi voor websiteje kijken op laptop of tablet.
[
Voor 52% gewijzigd door
dion_b op 09-08-2012 17:17
]