Met (goede) 100Mb apparatuur kun je strak zo'n 90-92Mbit/s halen. Zulke grote schommelingen zouden daar niet aan mogen liggen. Kijk eens naar CPU utilization tijdens het benchen. Als dat 100% bereikt (of 50% bij dualcore, of 25% bij quadcore) weet je waar je moet zoeken. Let vooral op security software. Het kan ook makkelijk aan de speedtestserver liggen - hoewel er ondertussen een paar zijn die dit soort snelheden doorgaans wel aankunnen (
www.speedtest.net,
www.upc.nl/speedtest bijvoorbeeld) heb ik er nog geeneen gevonden (ook niet die van UPC zelf) die echt *altijd* een goed resultaat geeft, terwijl continue downloads van goede servers (Linux ISO's vanaf UTwente bijvoorbeeld) wel erg dicht in de buurt komen. Kortom, de verbinding is prima maar de speedtests zijn niet 100% betrouwbaar.
Doe daarom altijd drie of meer tests per server bij twee of drie verschillende servers. Gooi dan de hoogste en laagste waarde per server weg, en neem het gemiddelde van wat je per server overhoudt. Dat is een goede maat voor hoe snel je verbinding naar die server is. Neem vervolgens de hoogste van die gemiddelde waardes als de werkelijke snelheid van jouw verbinding. De lagere snelheden hebben gewoon ergens in transit (of op de testserver) een bottleneck.
Met 100Mb apparatuur is 90Mb natuurlijk ideaal. Dat haal je als het goed is wel vrij exact

dinkelover schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:32:
[...]
Verschillende mensen, verschillende wensen. Ik vind Digitenne uitstekend van kwaliteit en wil niets anders, want ik kijk zelden TV en heb al helemaal niet meer zenders nodig dan die 23, dan is een maandbedrag van 8,50 toch echt veel beter dan 16,70 euro. En zo zijn er echt nog best veel met deze wensen.
Qua niet zoveel zenders nodig hebben geef ik je groot gelijk. Ik kijk zelf al helemaal geen broadcast-TV meer - maar kwaliteit... kom op zeg...
Nu ik beter gewend ben vind ik SD sowieso aan de brakke kant, maar ook binnen SD kun je flink onderscheid zien. DTV geeft ongeacht bitrate heldere, duidelijke kleuren, veel beter dan analoge CATV, maar je krijg er compressieartefacten voor terug. Analoge CATV is het scherpst (want geen compressie), alleen wat flets en doorgaans voorzien van ruis. High-bitrate DTV (satelliet en kabel) kan er nog best goed uitzien, maar zodra je grote vlakken van een kleur ziet gaan de artefacten opvallen. Bij low-bitrate DTV (DVB-T en H) is het hele scherm een en al compressieartefact. Op een klein analoog schermpje is het nog te overzien, maar TFTs zijn zelf al veel strakker waardoor je veel sneller de overgangen van de artefacten ziet - en dan zwijg ik nog over hoe het er op een beamer uitziet.
Zelf zou ik aanraden je content gewoon via het internet binnen te halen, dat is meer keuze, als je betaalt (uitzendinggemist en veel andere bronnen zijn gewoon gratis) kun je gelijk ook kwaliteit kiezen, en daarnaast bepaal je zelf waar en wanneer je kijkt. Plus het kan gewoon op de PC waardoor je dus niet nog een loze scherm hebt die alleen voor videobestanden gebruikt wordt...
Belachelijk is het dat men nog steeds adverteert met de bedragen zonder dat vastrecht erin. Je reinste misleiding. Zo kan het gros van Nederland nooit een eerlijke vergelijking maken nu enkelen dat wel in het totaalpakket hebben opgenomen (KPN, Telfort, Ziggo). Het moet helemaal niet logisch zijn dat je deze erbij moet betalen, het is logisch dat dat bij de advertentie prijs inzit. Gewoon een stukje kopersbescherming. Akkoord, jaren gelden was het nog stukje erger.
Hoezo "adverteert met de bedrageb zonder dat vastrecht erin
Onder elke pagina met aanbod op
www.upc.nl en onder elke advertentie die ik van ze zie staat toch echt:
* Een totaalpakket is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/TV (max. € 16,70 per mnd). Lees alle voorwaarden.
Dat het duidelijker zou zijn als ze het gewoon "vastrecht met gratis TV erbij" zouden noemen ben ik volledig met je eens, maar er wordt nergens de indruk gewekt dat die kosten er niet bij zouden horen.
Ik ben nu helaas bijna verplicht een te duur kabel totaal pakket te nemen, omdat Digitenne niet beschikbaar is (schotel ook geen optie). Mijn maandlasten gaan met 58% omhoog t.o.v. vorige situatie waar ik dik tevreden mee was. Daar word ik niet vrolijk van.
Hoezo "verplicht"
Zoals ik aangaf, er is anno 2009 (bijna 2010) geen enkele reden om nog per se broadcast video te kijken. Je kunt zonder kabel (of digitenne of satelliet) prima aan je trekken komen, zeker als je aangeeft dat Digitenne-kwaliteit (vergelijkbaar met veel gratis online meuk) acceptabel is voor je.
UPC (en andere kabelaars), KPN en Canal proberen je van het tegendeel te overtuigen, maar het is overduidelijk dat de hele markt gaat richting alles over IP. Er is dus geen reden om meer te nemen dan alleen een IP pijp, of dat nu over glas, koperpaar of coax komt. Wil je het toch? Tja, dan zit je vast aan wat kan op jouw locatie. Het lijkt me uiterst sterk dat er echt niets anders is dan de coaxkabel, maar goed, als dat zo is heb je nog altijd een keuze.
Bovendien is het allerminst de schuld van UPC dat er geen alternatieven voor broadcast video zijn, ik zou wat dat betreft aanraden om meer te klagen richting bedrijven die daar de infra niet voor aangelegd hebben of
- shock & horror - hand in eigen boezem steken en beseffen dat die schaarste waarschijnlijk komt omdat je op een plek bent gaan wonen waar de meeste bedrijven het commercieel niet interessant vinden om te leveren. Daar heb je zelf voor gekozen.
Maar ik heb het idee dat UPC ook wel zal overgaan naar normale prijzen, gezien hun actiepakket van 28,30 per maand wat incl "vastrecht" precies 45 euro kost. Zo horen die prijzen te zijn, zodat elke Nederlander het kan vergelijken. En dan de rest nog.
Leuk dat UPC dat misschien doet, maar pas als iedereen dat zou doen kun je vergelijken, en bij ADSL is dat nog lang niet altijd zo. Het zou juist een stuk eerlijker en overzichtelijker zijn als alle partijen het juist verplicht en duidelijk zouden scheiden - totaaltarief prima, maar wel met duidelijke specificatie welk deel voor het netwerk is en welk deel voor de content. Kijk eens naar de electriciteitsnota's van de laatste tijd - daar kun je ook haarfijn zien welk bedrag naar de netwerkbeheerder gaat (die je niet kunt kiezen, want het gaat om de fysieke aansluiting van jouw adres) en welk bedrag naar de leverancier erop (waar je wel kunt kiezen).