Torrent is een protocol met heel veel variabelen die jouw uiteindelijke download snelheid bepalen.
- aantal seeders,
- uploadsnelheid van die seeders,
- veel thuisrouters die het erg moeilijk hebben met torrents,
- sommige torrent clients leggen een (te?) grote claim op de cpu,
- bittorrent is een 'sociaal' protocol, je wordt geacht minstens net zo veel en liever nog iets meer data te uploaden als dat je download, anders werkt het systeem niet goed. En dat kan ook in de client ingebakken zijn, iedere programmeur heeft daar zijn eigen ideeen over.
En tot slot dan nog de traffic shaping van UPC zelf. Of ze binnen het UPC netwerk zitten of er buiten (een tijd geleden heb ik duidelijk geconstateerd dat een p2p torrent seeder binnen het upc netwerk veel sneller was dan er buiten.
Kortom, er zijn zoveel variabelen die het gedrag van een torrent download bepalen dat ik daar geen enkele uitspraak over zou durven doen.
Als je echt fanatiek met torrents bezig bent dan moet je je heel goed in de keuze van je thuisroutertje verdiepen. Veel consumentenrouters leggen het af vanwege:
- het grote aantal in- en uitgaande connecties dat ze moeten bijhouden,
- de steeds hoger wordende snelheden,
En dat merk je niet zomaar. Als je dit niet weet dan kan het zomaar zijn dat de traffic shaping van UPC de schuld krijgt. Een thuisrouter die goed werkt met een usenet client op een 60Mbit lijn, kan best instorten als hij 300 connecties moet bijhouden van een torrent client op diezelfde lijn.
De thomson TWG850 die UPC levert met hun abbonementen tot 30Mbit kan ik reproduceerbaar plat krijgen met een torrent client, en die testen heb ik gedaan toen ik nog een 16Mbit abbonement had. Ik heb destijds dat ding in een domme mode gezet en mijn eigen Cisco als NAT router ingezet, en dat werkte een stuk beter.
Zie mijn rapportje op
http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=26906
[
Voor 41% gewijzigd door
joopv op 28-08-2009 08:56
]