[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste
Acties:
  • 241.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:29:
Heb je dat zelf geschreven voor in je busje??
Wel vette pc maar kun je een review schrijven hoe je stroom naar voorziet.
En hoe je alles in elkaar geknutseld heb vinde je project super! >:)
Nope, dit is gewoon een skin (iRunner) die op het internet te vinden is. Op de PC draait windows XP prof met als Frontend Roadrunner. Er is wel een en ander aan veranderd om de GPS bruikbaar te maken en wat functionaliteiten toe te voegen.

De stroom wordt voorzien door een 250Watt convertor. Het lawaai is geen probleem want de laadruimte is gescheiden van de cabine en de motor maakt zoveel lawaai dat dat elk fangeluid overstemt :p Om het motorgeluid minder storend te maken heb ik gewoon de grove middelen gebruikt en gewoon gezorgd dat de muziek hard genoeg kan. Er zitten 2 Creative Inspire T3100 sets in, en dus 2 subwoofers en 4 kleinere boxjes rondom. De kwaliteit is uitstekend en het volume erg luid. Je moet rekenen dat de cabine niet zo groot is als de gewone ruimte in een personenauto.

En de opbouw van een carpc is echt niet moeilijk. Bij mij is het eigenlijk gewoon een standaard pc met langere draden en een touchscreen. Dus echt moeilijke of vreemde dingen komen er niet aan te pas. Het geheel softwarematig foutloos laten werken daarentegen is een ander paar mouwen. Gelukkig bestaat er zoiets als remote desktop en als het busje voor de deur staat kan ik het gewoon draadloos linken aan m'n thuisnetwerk en op die manier de pc onder handen nemen.
Een uitgebreidere worklog is hier beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:04

GNML

applebuyguide.com

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:58:
Nee hoor, is gewoon un hobby projectje.

Als je denkt dat de meerste volvo's over zo'n systeem beschikken zit je er naast, er is geen enkele volvo die dat heeft. Anders mag je mij vertellen welke?

Er staat hier trouwens ook niet uitgeschreven welke functies het programma allemaal heeft/krijg.(welke volvo kun je touchscreen je ramen en verlichting regelen? of zien welke ramen open zijn? (ja deuren wel dat weet ik)? Welke volvo smst jou als het alarm afgaat? Of welke volvo kun je smsen om vervolgens coordinaten van de huidige positie terug te krijgen? of maar wat te noemen. Daarnaast is het niet bedoeld voor nieuwe auto's natuurlijk, maar als losse kit voor oudere auto's.

Het systeem heeft trouwens ook niks met volvo te maken, er zit toevallig een volvo skin in omdat ik een volvo rij. Er is ook een volkswagen skin in ontwikkeling.

Edit: ben trouwens laatst op de IAA geweest daar heb ik in alle nieuwe Volvo modellen gezeten, en trouwens ook auto's van andere merken die enkele features niet hebben. En als je denkt dat tegenwoording alle nieuwe luxe modellen een tracking systeem hebben, guess again.
pff dat bedoelde ik helemaal niet, alle luxe auto's hebben tegenwoordig een boardcomputer aldanniet met touchscreen en die hebben veel mogelijkheden die er toe doen wat voorn nut heeft het om er mee je ramen te besturen om maar iets te noemen, het tracking is wel een goede mogelijkheid mits die ook werkt als de Auto niet op contact staat natuurlijk anders schiet het nog niet op, want ze worden toch meestal in een container geflikkerd. Het was overigens helemaal niet mijn bedoeling om het af te kraken of je aan te vallen, maar persoonlijk zie ik het nut van veel dingen niet.

verder puik werk verricht en veel uren erin gestopt lijkt me!

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de praktische toegevoegde waarde tegenover moderne luxe auto's niet hoog is klopt. Maar dat is natuurlijk mijn markt niet, that's my point. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 11:10

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

MMach schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:47:
[...]
Een uitgebreidere worklog is hier beschreven.
Yes! Ben ik niet de enige gek met een oude bus met een dikke pc aan boord (al is mijn bus nog iets ouder ;)).
Binnenkort de remmen doen, APK halen en schorsing opheffen, CentraFuse 1.4 installeren, USB insteekding maken ergens en de stoelen opnieuw bekleden (in ongeveer die volgorde :D).

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:24
Hier nog een T3 rijder met een carputer in zijn busje :D.
Je kunt mijn install hier zien, al is deze nog niet helemaal bijgewerkt.
Ik ga binnenkort nog een tweede 8 inch scherm voorin erbij plaatsen, waarop ik zaken als een toerenteller, accumeter, bediening voor neon en dergelijke op wil gaan doen.
En voor iedereen die het nog niet wist, op het carputerforum zijn er nog veel meer van die gekken met een pc in hun auto :p.
We hebben op 30 december ook weer een meeting, waarbij we (waarschijnlijk) gaan bowlen en uit eten gaan, en natuurlijk elkaars creaties bewonderen :).
Hoop daar weer wat nieuwe gezichten te zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Greenthumb1982 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:29:
Hier nog een T3 rijder met een carputer in zijn busje :D.
Je kunt mijn install hier zien, al is deze nog niet helemaal bijgewerkt.
Ik ga binnenkort nog een tweede 8 inch scherm voorin erbij plaatsen, waarop ik zaken als een toerenteller, accumeter, bediening voor neon en dergelijke op wil gaan doen.
En voor iedereen die het nog niet wist, op het carputerforum zijn er nog veel meer van die gekken met een pc in hun auto :p.
We hebben op 30 december ook weer een meeting, waarbij we (waarschijnlijk) gaan bowlen en uit eten gaan, en natuurlijk elkaars creaties bewonderen :).
Hoop daar weer wat nieuwe gezichten te zien :).
:D Wehe, hoe herkenbaar
Aan de toerenteller heb ik ook nog gedacht, ik heb echter een 1.6D, en die heeft geen toerenteller, ik geloof dat je die pas vanaf de TD versie's hebt. In elk geval schijn je het te kunnen meten aan de alternator, maar hoe precies? En hoe je dat voltage/frequentie kan invoeren op je pc, geen idee. Ik denk niet dat een compoort bestand is tegen dat soort zaken. Ik ben dus benieuwd hoe jij dat zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Ik heb (volgens mij :+) ook een 1.6D motor.
Mn vader is op het motorische vlak erg handig, en zegt dat hij hier waarschijnlijk wel een toerenteller op kan aansluiten.
Ik heb via marktplaats een universele digitale diesel toerenteller gekocht.
Ik wil gaan uitproberen of ik hieruit de waardes kan uitlezen, maar of dit ook gaat lukken is natuurlijk afwachten :).
Ik gebruik overigens dit interfacebord, waardoor ik diverse digitale en analoge ingangen heb.
Op 1 van deze ingangen wil ik dan ook de accu aansluiten, eventueel met weerstanden of iets dergelijks er tussen om te zorgen dat de spanning niet te hoog kan zijn (voor de preciese aansluiting komt mn vader weer in beeld, deze is namelijk ook elektro-technicus _/-\o_ ).
Ik heb reeds een simpele testapplicatie in C# geschreven, waarmee ik momenteel de digitale uitgangen aanstuur om straks mn neon mee te bedienen.
Wat er allemaal uiteindelijk gaat lukken is dus nog niet zeker, ik ga gewoon proberen en experimenteren, dat is immers toch het leukste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

MMach schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:16:
[...]
:D Wehe, hoe herkenbaar
Aan de toerenteller heb ik ook nog gedacht, ik heb echter een 1.6D, en die heeft geen toerenteller, ik geloof dat je die pas vanaf de TD versie's hebt. In elk geval schijn je het te kunnen meten aan de alternator, maar hoe precies? En hoe je dat voltage/frequentie kan invoeren op je pc, geen idee. Ik denk niet dat een compoort bestand is tegen dat soort zaken. Ik ben dus benieuwd hoe jij dat zal doen.
Je alternator heeft ergens een aansluiting 'R' (of hoe die ook mag heten in een Duits vehikel ;)), die schijnt pulsen te geven bij elke rotatie en gezien dat ie 1:1 met je krukas verbonden is is dat als toerenteller bruikbaar.
Heb er zelf de kennis (nog) niet voor om daar iets van te bouwen, kan niet al te ingewikkeld zijn... iets wat zorgt dat ie de pulsen per seconde telt en dat weergeeft... helemaal analoog zou volgens mij met een handjevol componentjes wel moeten lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01-2023
misschien een domme vraag maar ik heb een harde schijf in me auto en een tft-tje. die sluit ik beide (via een splitter) aan op de sigarettenaansteker. als ik nou de motor start en het tft-tje aanzet dan heb ik heel veel storing op me tft.

HELP, wat is hier aan te doen.

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marco_sire schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:27:
misschien een domme vraag maar ik heb een harde schijf in me auto en een tft-tje. die sluit ik beide (via een splitter) aan op de sigarettenaansteker. als ik nou de motor start en het tft-tje aanzet dan heb ik heel veel storing op me tft.

HELP, wat is hier aan te doen.
Je TFT niet aanzetten als je start? :P
Als je de motor start zakt de spanning van de batterij een serieus stuk in. Waarschijnlijk functioneert je TFT scherm dan niet meer zo optimaal. Overigens denk ik dat de stroomvoorziening in een auto sowieso niet zo zuiver is.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-11-2007 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MMach schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 20:42:
Geen OBD voor mij :P
Ik heb al een maand of zo deze install en het bevalt me erg goed (info over de install zelf is in mijn ogen niet nodig, hier is meer dan genoeg over te vinden).
Het zit allemaal in deze VW T3:
[afbeelding]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=oWMSlgelgpI]

Geen inbouwmoeite achteraan, het is een sterke kast en plaats genoeg:
[afbeelding]
Vooraan wel wat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KsChaJCQ-uk]
:)
Zeer mooi gedaan zeg! zit er nu zelf nog over te twijfelen om een CarPC in mn 560sec te maken of zo'n dubbeldin chinese pioneer AVIC kloon te kopen met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 00:32

Night89

Als je alles op een rijtje heb

vraagje over de power supply :)

heb nu een 10mm + kabel van de accu naar de kofferbak lopen, voor een 1300 W MAX versterker 9 ong 4x75, en 1x 200w sub)

zou ik op deze kabel nog een splitter kunnen zetten en dan de 2e kabel gebruiken voor een carpc?
Wordt hoogstwaarschijnlijk wel een VIA computertje , het word wel de planning om naar die maatstaven er nog een redelijk snelle pc in te zetten....

zou dat gaan over een 10mm + en - kabel? O-)

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 21:25
Vandaag was het eindelijk inbouwdag.

Het frontje spuiten ging deze week een paar keer mis. Een keer door een lege spuitbus die het frontje ff lekker volspetterde. De volgende keer dat ik vol moed ging spuiten met een nieuwe spuitbus ging het perfect.... helaas besloot de douchekop (douche is m'n spuitcabine :P) tijdens het drogen er nog even een paar druppels water op te gooien... Dus nog maar een keer schuren en spuiten.

Installatie ging vandaag ook erg "soepel".. ahumm.....
Tijdens het kablestrekken netjes de kabels aan beide kanten gelabeled... na het doortrekken bij de HU aangesloten en op maat geknipt onder m'n stoel... MAAR.... dan ben je ten eerste je markering kwijt dus kan je de kabels gaan doormeten en ten tweede een zekering omdat de power er nog op stond...
|:(

Naarna ipv de lcd-power kabel wat in te korten per ongeluk de stekker van de audio kabel afgeknipt 8)7

MAAR: hij zit er in... en hij werkt... zal deze week ff een paar foto'tjes online zetten..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik vraag me af waarom mensen 12-220V converter kopen voor hun normale pc in de computer, en vind ik een geldverspilling en energieverspilling.

Je moet gewoon speciale 12V-ATX voedingprints nemen. Deze zijn makkelijk te vinden op Internet en kunnen zelfs werken over groot spanningsbereik, beter beveiligd tegen overspanning, pas inschakelen als motor loopt, filteren van pieken door dynamo, etc. De rendement is hoger dan omweg met 12v-220v-12v gedoe.
Dus waarom niet? De geheel wordt compacter en zo heb je meer inbouw mogelijkheden, en het is zelfs fanless. De 12V-ATX print is heel klein, niet groter dan je handpalm! Echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
Admiral Freebee schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:29:
[...]

Je TFT niet aanzetten als je start? :P
Als je de motor start zakt de spanning van de batterij een serieus stuk in. Waarschijnlijk functioneert je TFT scherm dan niet meer zo optimaal. Overigens denk ik dat de stroomvoorziening in een auto sowieso niet zo zuiver is.
ik neem aan dat je advies niet serieus was? of wel?
maar er is geen oplossing voor mijn probleem? hoe doen andere personen die dan: die hebben toch ook een tft in de auto zitten?

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Ik heb zelf mn TFT aangesloten op mn voeding van de pc.
Gewoon een molexstekker zetten waar nu de sigaretten-plug zit.
Op die manier heb je een stabiele 12-volt lijn, en start je scherm met je pc op en sluit met hem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
Greenthumb1982 schreef op maandag 05 november 2007 @ 08:42:
Ik heb zelf mn TFT aangesloten op mn voeding van de pc.
Gewoon een molexstekker zetten waar nu de sigaretten-plug zit.
Op die manier heb je een stabiele 12-volt lijn, en start je scherm met je pc op en sluit met hem af.
ehhh....ik ben niet zo heel technisch. ik heb geen pc in me auto, alleen een scherm en een harde-schijf. dus geen pc. beide wil ik op me sigaretten-plug aansluiten en dan zo vanaf me harde schijf filmpjes kijken (harde schijf is een harde schijf met divx-functionaliteit).
kan dit op een andere manier die goed werkt?

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Voor een oplossing, zie mijn reply hier, vierde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
Greenthumb1982 schreef op maandag 05 november 2007 @ 14:36:
Voor een oplossing, zie mijn reply hier, vierde post.
ik had daar ook al op gereageerd ;)
zoiets bedoel je: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/YOA002/2.jpg

ik ben echt een eletronica-n00b 8)7

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 12:10
wat dacht je van een diode in serie in de plus lijn, en daar achter parralel met tft + en - een condensator van +/- 4500 uF

dit lijkt mij het beste te helpen, dit wordt ook vaak gebruikt in stabiele netvoedingen om de rimpelspaning te filteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
ruzzel schreef op maandag 05 november 2007 @ 16:59:
wat dacht je van een diode in serie in de plus lijn, en daar achter parralel met tft + en - een condensator van +/- 4500 uF

dit lijkt mij het beste te helpen, dit wordt ook vaak gebruikt in stabiele netvoedingen om de rimpelspaning te filteren
Ik denk dat voor een elektronica-noob, zoals hij zichzelf noemt, dit een beetje te ver gaat.
Het is natuurlijk wel een goede en goedkope oplossing, dus wel zeker het vermelden waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 12:10
Greenthumb1982 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:16:
[...]

Ik denk dat voor een elektronica-noob, zoals hij zichzelf noemt, dit een beetje te ver gaat.
Het is natuurlijk wel een goede en goedkope oplossing, dus wel zeker het vermelden waard :).
zo lastig kan het niet zijn.

als iemand hier even snel een schema hier voor kan maken
dan kan hij het zelf ook wel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
iedereen bedankt voor het meedenken. gelukkig heb ik een handige zwager dus als dat schema er komt dan kan hij dat wel voor me uitvoeren en ben ik ook weer blij :)

tot zo ver: thanks!!

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Leuk dat er mensen met Centrafuse bezig zijn :)

Ik krijg met een beetje geluk een Astra GTC van de zaak in januari... daarna maar eens onderzoeken of daar een andere radio (lees 1 of 2 din scherm) in kan... met car pc en centrafuse 8)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Foto'tje van m'n screen install :
Afbeeldingslocatie: http://kruissen.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/img_0581.JPG
(auto is vies en er zit een dikke vlek linksonder op de screenrand)

Alleen loopt centrafuse nog niet soepel. Vooral tijdens NAV begint muziek te storteren etc. Vroeger werkte dat prima.... Misschien nog even met drivers klooien..
Ook pakt het bord geen USB 2 devices... misschien tijd voor een nieuw bordje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

best mooie inbouw, maar das bij mij helaas niet mogenlijk op dit moment

ik heb een vraagje en heb gezocht maar niet echt een oplossing gevonden.

ik heb een newision schermpje en laatst ene pc uit mn auto gehaald en andere erin gezet.
als ik nu het touchscreen gebruik krijg ik een vervelende piep, elke keer als k die gebruik.
weet iemand hoe ik dit weg krijg? heb een via epia cn1300 met geluid onboard en touchkit drivers geinstalleerd

en ook nog een vraag over navigatie.. ik heb centrafuse en de maps van destinator 6 werken goed en zijn best up to date, alleen nu is alles in mijlen en engels. dat engels is niet zo'n probleem maar ik had toch graag meters en kilometers gehad
heeft iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Zit onder de instellingen, metric in plaats van imperial kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:33:
als ik nu het touchscreen gebruik krijg ik een vervelende piep,
"beep on touch" uitzetten bij de instellingen van de touchkit drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx voor snellere reactie
k kon t tot nu toe niet zo snel vinden maar zal dan toch nog eens even alles nalopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb het gevonden had de drivers alleen geinstalleerd en niet de utility die erbij zit

maar dan alsnog de vraag of iemand een idee heeft over centrafuse met kilometers enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:17:
heb het gevonden had de drivers alleen geinstalleerd en niet de utility die erbij zit

maar dan alsnog de vraag of iemand een idee heeft over centrafuse met kilometers enzo?
Je kunt zoals Greenthumb1982 zegt, in Centrafuse heel gemakkelijk bij de instellingen dat aanpassen. hij staat nu op 'imperial' moet je omzetten naar 'metric' dan heb je alles in KMs.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 17:27:
[...]

Je kunt zoals Greenthumb1982 zegt, in Centrafuse heel gemakkelijk bij de instellingen dat aanpassen. hij staat nu op 'imperial' moet je omzetten naar 'metric' dan heb je alles in KMs.
aha sorry ik dacht al dat dat over touchkit ging

excuses en een bedankje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Ik heb een nieuwe mamaplank (VIA PC2500 ) besteld want mijn bordje (VIA-MS12000) begon steeds vreemder te doen.
Zoiezo werke USB2.0 devices niet, hybernate werdt niet meer wakker na een dag, bij navigatie storing in geluid.....

Heb het nu nog onder m'n stoel gebouwd, maar ga nu de boel in de kofferbak doen incl. removable HD rack zodat ik gemakkelijk de HD even mee naar binnen kan nemen om te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Wat is het hier stil ineens.... :P

Voor de centrafuse gebruikers die de Silabs radio module gebruiken is er een (beta) dll beschikbaar die wat kleine issues oplost : http://forums.fluxmedia.net/showthread.php?p=10494#post10494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idee voor harde schijf in je auto. misschien handig voor je startpost.
Solid State Disk. zijn nog wel prijzig maar ze kunnen tegen schokken. }:O

adding my 2 cents 8)

• Greenthumb1982
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:25:
idee voor harde schijf in je auto. misschien handig voor je startpost.
Solid State Disk. zijn nog wel prijzig maar ze kunnen tegen schokken. }:O

adding my 2 cents 8)
Goedkopere oplossing:
CF2IDE adapter, met een compact flash kaartje er op.
Ga ik er binnenkort bij mij inzetten.
Heb een flash-kaartje van 4GB gekocht, dus hier gaat mn OS + programma's opkomen.
Mn media komt op een externe harddisk, zodat ik makkelijk nieuwe muziek en films er op kan plaatsen.
Deze komt waarschijnlijk in elastieken te hangen om schokken zo veel mogelijk op te vangen, al moet ik nog kijken hoe ik dit ga wegwerken.
Ik was trouwens voor een adapter met CF-kaartje iets van 60 euro kwijt, en dit was een half jaar geleden.
Ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om hem in te bouwen, wil namelijk gelijk een eigen-bouw kastje maken, maar heb het nogal druk de laatste tijd.
Als ik hem ingebouwd heb zal ik nog wel laten weten hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Ik zat ook even te kijken naar CF oplossingen, maar ik denk dat ik gewoon ga voor een USB stick.
Of zou er veel verschil zitten in lees/schrijf snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

hmmm.. nog meer CF gebruiken zou ook leuk zijn natuurlijk, je OS+progsels op één CF kaart.. en nog een 8GB voor muziek, en eventueel nog eentje voor films enzo.. Heb je geen HDD waar je voorzichtig mee hoeft te zijn, enige bewegende onderdeel is je CPU fan.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Of een compactflash kaart voor je OS en programma's, en een USB 2,5" harddisk voor al je films, muziek etc. Dan kun je ook heel makkelijk wat nieuwe films overzetten enzo, en het is relatief goedkoop ten opzichte van flashgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Dat is wel zo, maar een HDD blijft 20 keer kwetsbaarder dan flash geheugen natuurlijk. De laptop HDD die ik gebruikte is ook redelijk ber heen :P Die doet niet veel meer.. wil nog wel opsterten enzo, maar hij is echt super traag, en kapt er vaak gewoon mee.
Met Flash geheugen zul je dat nooit hebben.
Ik vraag me wel af hoe het met snelheid zit als je je OS op flashgeheugen zet.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2,5 " 60 gb laptop hdd erin en helemaal nooit ergens last van... pc ligt onder de stoel in een half uitgesneden foam... werkt erg goed als zeg k t zelf.. gaat nergens naar toe en ook al k bass vol open gooi en met 80 over spoorweg ga gebeurt er niks... muziek gaat gewoon door..

denk dat t aan de manier waarom je alles vastzet te maken heeft?
verder is t nu bijna helemaal compleet trouwens.
ga misschien nog een cam installeren ofzo voor in CF :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Mijn hd die ik nu gebruik (3.5") heeft ook al eens een chkdsk nodig gehad om weer normaal windows op te starten.
Omdat m'n nieuwe bordje binnen is ga ik binnenkort de boel ombouwen. Ik wil alles achterin bouwen. De HD komt dan in een drive-tray die ik in rubbers oid wil hangen om schokken op te vangen. Ook wil ik 'm vertikaal hangen wat beter schijnt te zijn. HD tray is zodat ik 'm gemakkelijk mee naar binnen kan nemen om media te updaten.

Ik wil nu kijken of ik windows+CF+maps op een usb-stick kan installeren en media (30 gig mp3) op de schijft. Als de schijf dan crashed start windows nog normaal en kan ik nog navigeren en radio luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Ik heb er zelf nu al bijna een jaar een 3.5" hasrddisk in hangen, en heb ongeveer 1 keer in de maand last dat ie vast loopt.
Let wel, dit is in een VW transporter uit '84, dus dat ding heeft zo ongeveer geen schokbreking :p.
Om maar te laten zien dat het wel mogelijk is.
Mijn voornaamste reden om over te stappen op CF is om te kijken of er nog wat snelheid mee te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
LEiPiE schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:42:
[...]

Je alternator heeft ergens een aansluiting 'R' (of hoe die ook mag heten in een Duits vehikel ;)), die schijnt pulsen te geven bij elke rotatie en gezien dat ie 1:1 met je krukas verbonden is is dat als toerenteller bruikbaar.
Heb er zelf de kennis (nog) niet voor om daar iets van te bouwen, kan niet al te ingewikkeld zijn... iets wat zorgt dat ie de pulsen per seconde telt en dat weergeeft... helemaal analoog zou volgens mij met een handjevol componentjes wel moeten lukken
Sinds wanneer zit je toerenteller 1:1 op je krukas? Kijk nog maar eens goed naar de beide poulies van je V-snaar (of Multi-riem). Die van de krukas is denk ik toch wel een flink tikje groter. Dit heeft als gevolg dat je dynamo veel sneller draait als de krukas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Weet je wat ook een leuk idee is voor een CarPC?? Timelapse filmpjes maken :D

Webcam op je dashboard monteren, en leuk proggie installeren, en dan kun je zulk soort filmpjes maken:

http://vids.myspace.com/i...dividual&VideoID=12352915

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ben zowiezo nog het kijken wat voor webcam geschikt is voor in de auto..
niet perse op het dashbord maar wil die eigenlijk voor in de grill of achter ergens maken zodat je ruige beelden kunt maken.. alleen ik ga niet mn huis tuin en keuken webcam van logitech gebruiken, is veel te groot :P

trouwens wel een leuk idee, zoon filmpje versnellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:34:
Wat nou versnellen?
zo rij ik echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:34:
ja ben zowiezo nog het kijken wat voor webcam geschikt is voor in de auto..
niet perse op het dashbord maar wil die eigenlijk voor in de grill of achter ergens maken zodat je ruige beelden kunt maken.. alleen ik ga niet mn huis tuin en keuken webcam van logitech gebruiken, is veel te groot :P

Als je zon cammetje openmaakt hou je heel weinig over =) kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:29:
[...]

Als je zon cammetje openmaakt hou je heel weinig over =) kan best.
nog niet over nagedacht... en nog niet eens heel duur..

misschien wel en oplossing..

laat nog wel weten wat k precies gedaan heb haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal is het een klein vierkant printplatje met daarop die lens. Ik denk dat het erg raadzaam is iets van coating erop te spuiten, aangezien ie wel blootgesteld is aan vocht e.d. Tjah, en dan een gaatje in je bumper. Netjes afwerken dat het zo min mogenlijk te zien is (tegen lollige mensen die em intikken oid). Ik ga het ook zeker doen i.c.m. centrafuse.

Iemand een goede suggestie voor een coating op dat printje? =) Warm worden ze niet echt dacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:52:
Iemand een goede suggestie voor een coating op dat printje? =) Warm worden ze niet echt dacht ik.
Silicone-kit of go crazy with your gluegun ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krijgen hier nog een geheel camera inbouw topic haha
misschien zijn er gerelateerde topics te vinden? en hoe ga je dit dan doen als je de auto weg wilt doen ofzo, zit je met een gaatje in je bumber te kijke

aan de voorkant heb je dit probleem trouwens niet omdat je dan gewoon door de grill kunt kijken...
ik denk dat ik een vierkant kastje maak van acryl glas, is makkelijk te maken, plastic en doorzichtig dus :) en daarin dus de camera plaats zodat t meteen waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 21:37:
krijgen hier nog een geheel camera inbouw topic haha
misschien zijn er gerelateerde topics te vinden? en hoe ga je dit dan doen als je de auto weg wilt doen ofzo, zit je met een gaatje in je bumber te kijke

aan de voorkant heb je dit probleem trouwens niet omdat je dan gewoon door de grill kunt kijken...
ik denk dat ik een vierkant kastje maak van acryl glas, is makkelijk te maken, plastic en doorzichtig dus :) en daarin dus de camera plaats zodat t meteen waterdicht is.
Ik vraag me oprecht af of dat de beste oplossing in. Vocht krijg je er toch wel in, of condens for that matter. Ik pleit voor sealen van de print, en de rest lekker doorluchtbaar houden. Maargoed, ik heb hier nog wel zon logitech bolletje liggen- aan de centrafuse test pc- dus zal em es openmaken. Weekje buitenhangen moet wel enige indicatie geven van hoe of wat lijkt me :) Het is of extreem goed dichtmaken, of ventilatie openhouden.

En cam is natuurlijk een volwaardig onderdeel van een car pc setup ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:58:
Nee hoor, is gewoon un hobby projectje.

Als je denkt dat de meerste volvo's over zo'n systeem beschikken zit je er naast, er is geen enkele volvo die dat heeft. Anders mag je mij vertellen welke?

Er staat hier trouwens ook niet uitgeschreven welke functies het programma allemaal heeft/krijg.(welke volvo kun je touchscreen je ramen en verlichting regelen? of zien welke ramen open zijn? (ja deuren wel dat weet ik)? Welke volvo smst jou als het alarm afgaat? Of welke volvo kun je smsen om vervolgens coordinaten van de huidige positie terug te krijgen? of maar wat te noemen. Daarnaast is het niet bedoeld voor nieuwe auto's natuurlijk, maar als losse kit voor oudere auto's.

Het systeem heeft trouwens ook niks met volvo te maken, er zit toevallig een volvo skin in omdat ik een volvo rij. Er is ook een volkswagen skin in ontwikkeling.

Edit: ben trouwens laatst op de IAA geweest daar heb ik in alle nieuwe Volvo modellen gezeten, en trouwens ook auto's van andere merken die enkele features niet hebben. En als je denkt dat tegenwoording alle nieuwe luxe modellen een tracking systeem hebben, guess again.
is het de bedoeling dat je dit ook daadwerkelijk op de markt gaat brengen? want hier zou ik best wel iets voor over hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:08:
[...]

Ik vraag me oprecht af of dat de beste oplossing in. Vocht krijg je er toch wel in, of condens for that matter. Ik pleit voor sealen van de print, en de rest lekker doorluchtbaar houden. Maargoed, ik heb hier nog wel zon logitech bolletje liggen- aan de centrafuse test pc- dus zal em es openmaken. Weekje buitenhangen moet wel enige indicatie geven van hoe of wat lijkt me :) Het is of extreem goed dichtmaken, of ventilatie openhouden.

En cam is natuurlijk een volwaardig onderdeel van een car pc setup ;)
okej als je het gaat proberen wil ik heel gaag weten wat je resultaten zijn.. en als je het "extreem" dicht maakt moet condens of vocht toch geen probleem meer zijn... denk eerder dat vocht van bijv. regen ofzo een probleem is ivm opspatten ofzo.. op het dashbord heb je hier geen last van omdat je ruitenwissers dan alles weghalen en het beeld zo "schoon" blijft...

Verwijderd

er nog mee bezig geweest?
nog resultaten?

• Martkrui
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:08:
[...]
Maargoed, ik heb hier nog wel zon logitech bolletje liggen- aan de centrafuse test pc- dus zal em es openmaken. Weekje buitenhangen moet wel enige indicatie geven van hoe of wat lijkt me :)
Serieus, siliconekit is hiervoor gemaakt...
printje eruit slopen, alles behalve het lensje onderkitten en je kan 'm gebruiken als onderwatercam.

Zal binnenkort FF cam regelen en dit bewijzen...

BTW ben nu in het bezit van een officiele Centrafuse XLE license *O*

-=edit=-
Wat ook wel eens leuk is om te proberen is het slopen van de IR filter. Hierdoor word de cam veeeel gevoeliger voor IR. Je ziet daardoor wel minder kleur.
IR filter is een klein "glaasje" met rode glans dat achter de lens en voor de sensor zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Martkrui op 29-11-2007 15:02 ]

Verwijderd

ThinkPad schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:06:
Weet je wat ook een leuk idee is voor een CarPC?? Timelapse filmpjes maken :D

Webcam op je dashboard monteren, en leuk proggie installeren, en dan kun je zulk soort filmpjes maken:

http://vids.myspace.com/i...dividual&VideoID=12352915
wat voor prog gebruik jij voor die timelapse filmpjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Vandaag na wat gedwaal over internet (was aan het lezen over powercaps) een post tegen gekomen over 2e accu (hier ook wel eens besproken.

Toen bedacht ik dit :
Afbeeldingslocatie: http://kruissen.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/2bat_setup.png

1 : Auto accu
2: protection diode
3: relais
4: diode
5: Sealed lead acid battery
6: car PC
IGN: Ignition

Het idee: zodra de auto gestart is, kan de accu (5) gaan laden.
Car PC loopt van accu (5). Zodra de motor uitgaat zal de pc in standby gaan en relais (3) zorgt ervoor dat accu (5) en pc (6) de main accu (1) niet kan ontladen.
PC op standby vraagt weinig stroom en zal een tijd (paar dagen ?) blijven lopen op accu (5).

Resultaat : Instant on van de car-pc

Wat moet ik nog uitzoeken :
* Mag (kan) je een "dry, sealed, lead acid battery" (5)op deze manier laden
* Als accu (5) helemaal leeg is, is de laadstroom dan niet te groot ? (startproblemen)
* Hoe lang kan de pc in standby draaien op accu (5)

Iemand opmerkingen over dit idee of een van de vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is mooi idee want hebben menigeen mensen al wat over gezocht, als er nu een keer voor iedereen duidelijk word uitgelegd (zoals hierbove) over het hoe en wat kan iedereen t ook volgen :P

goeie aanvulling dus van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:33:
[...]

wat voor prog gebruik jij voor die timelapse filmpjes?
Heb dat filmpje niet zelfgemaakt, sorry :P

Maar als je zoekt op google naar "timelapse software" dan vind je genoeg software die TimeLapse filmpjes kan maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
ik kwam op internet dit shermpje tegen:
http://www.digitalww.com/store/proddetail.asp?prod=GL701TVCT

is dit schermpje ook in nederland te krijgen? en zit er ook een cd-speler in enzo? met andere woorden: kent iemand dit schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
Uit de specificaties valt zien dat er geen CD-speler in zit, maar alleen radio.
Verder ziet het er wel als een leuk schermpje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie inderdaad niks over cd speler, al lijkt het me toch wel handig, denk eerder dat dit gewoon TS schermpje is met aansluitingen zoals de andere lilliput schermpjes enzo dat ook hebben, werken erg goed trouwens. dan kan je er uiteraard wel een carpc aan hangen met de cd speler en/of dvd speler/brander dus ook weer zn voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit schermpje is te koop bij carputershop.nl. Het schermpje zelf staat hier, alleen merkplakkertje is anders.

Als je graag een ingebouwde CD/DVD multimediaspeler wilt dan is dit wellicht een optie. Wel even goed doorsparen!! Is pas nieuw op de markt en nog niet zo bekend.

Newision en Liliput zijn doorgaans dezelfde hardware. Xenarc is een wat duurder merk, maar ook wat beter in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
hier stond ook dit scherm:

http://www.xenarc.com/product/MDT-X7000.html

erg mooi, gewoon een autoradio en je kan er je pctje op aansluiten

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:04

GNML

applebuyguide.com

Martkrui schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:25:
Vandaag na wat gedwaal over internet (was aan het lezen over powercaps) een post tegen gekomen over 2e accu (hier ook wel eens besproken.

Toen bedacht ik dit :
[afbeelding]

1 : Auto accu
2: protection diode
3: relais
4: diode
5: Sealed lead acid battery
6: car PC
IGN: Ignition

Het idee: zodra de auto gestart is, kan de accu (5) gaan laden.
Car PC loopt van accu (5). Zodra de motor uitgaat zal de pc in standby gaan en relais (3) zorgt ervoor dat accu (5) en pc (6) de main accu (1) niet kan ontladen.
PC op standby vraagt weinig stroom en zal een tijd (paar dagen ?) blijven lopen op accu (5).

Resultaat : Instant on van de car-pc

Wat moet ik nog uitzoeken :
* Mag (kan) je een "dry, sealed, lead acid battery" (5)op deze manier laden
* Als accu (5) helemaal leeg is, is de laadstroom dan niet te groot ? (startproblemen)
* Hoe lang kan de pc in standby draaien op accu (5)

Iemand opmerkingen over dit idee of een van de vragen ?
ik heb sindskort een extra afstandsbediening aan mijn sleutelbos die er voor zorgd dat ik als ik naar de Auto loop de pc aangaat, en als ik weg loop dan druk ik er weer op en gaat die uit (handig he)!hij haalt hem bij mij uit hibernate dus is die ook snel opgestart.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• Martkrui
GNML schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:57:
[...]
ik heb sindskort een extra afstandsbediening aan mijn sleutelbos die er voor zorgd dat ik als ik naar de Auto loop de pc aangaat, en als ik weg loop dan druk ik er weer op en gaat die uit (handig he)!hij haalt hem bij mij uit hibernate dus is die ook snel opgestart.
Cool idee...
heb ik ook aan gedacht, maar dan icm de gewone remote, maar da's toch lastig...

Eerst moet ik de boel maar ombouwen. Spul begint brak te worden. Kerstvakantie ga ik aan de slag.
Dan kan ik ook weer hybernate gebruiken.. blijkt in de praktijk eigenlijk toch wel snel genoeg te zijn.

Heb ook m'n eerste plugin geschreven voor Centrafuse : MAMEfuse....
Leuk voor als je ff moet wachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Hmm, ik heb al een tijdje geen eigen auto meer, dus ook geen car pc ;(

Maar ik moet straks ergens heen waarvan ik geen idee heb hoe er te komen, dus ik heb centrafuse even op m'n laptop gegooid, kan ik toch daarheen navigeren :)
Niet dus :/

Centrafuse vindt geen sattelieten, ik gebruik nog steeds mijn 303 receiver, die het in mijn carpc zonder problemen deed, de software die bij de receiver hoort doet het prima, heeft in 2 seconden een fix, met 8 sattelieten.

In Centrafuse heb ik hem goe dingesteld op de goeie comport enzo, maar ik heb hem net een kwartier buiten aan laten staan, maar centrafuse ziet 0 sattelieten, als ik hem afsluit en direct de software die er bij hoort aanzet heeft ie binnen 2 seconden weer 8 sattelieten :/

Iemand enig idee hoe dit kan?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
als je toch op een laptop werkt kan je misschien even portmon installeren (sysinternals)

Dan kan je meekijken wat er over de compoort gebeurd zodat je kan zien of de goede baudrate en protocol gebruikt word.

Kan het zijn dat je GPS module in SiRF mode staat en dat je 'm moet omschakelen naar NMEA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:09:
is mooi idee want hebben menigeen mensen al wat over gezocht, als er nu een keer voor iedereen duidelijk word uitgelegd (zoals hierbove) over het hoe en wat kan iedereen t ook volgen :P
Hugo b, volgens mij heeft de genoemde opstelling nog een probleem : Wat gebeurd er als de 2e accu bijna leeg is maar de hoofd accu vol ? enorme laadstromen ?

Bij een "normale" 2e accu setup worden beide accus geladen door de dynamo, dus laadstromen zijn automatisch beperkt, maar in dit geval laad de 2e van de 1e. En ik ben bang dat als er een groot spanningsverschil is er enorme laadstromen gaan ontstaan.

Ideen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@martkrui: woow nog niet over nagedacht

@ topic: heb trouwens vorige week 2-3 dagen webcam onder de grill gehad.. was wel leuk maar niet echt dat je zegt handig (wel toegevoegde waarde trouwens)

heb cam er weer uitgehaald want was aardig verrot geworden (was wel maar een 20 euro messenger cam dus dat gaat nog net) maar als k de volgende keer een cam erin zet (doe k ooit nog wel) dan maak k die wel ergens "binne" zodat die lekker droog blijft... ergens bij de raam ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 12:41

Wizardtm

>>> H20 <<<

Martkrui schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:45:
Eindelijk m'n silabs radio binnen.
Iemand een adresje voor de silabs usb radio modules ??? Kan ze in NL niet vinden :'(

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Wizardtm schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:05:
[...]
Iemand een adresje voor de silabs usb radio modules ??? Kan ze in NL niet vinden :'(
Ik ben ze zelf niet tegengekomen in NL... Misschien ff samen een boel kopen... scheelt transportkosten.. Kan er zelf ook nog wel een extra gebruiken.
Ik heb mijne gekocht bij http://www.azzurri.com/

Deze ADS radio schijnt dezelfde chip/design te gebruiken. De Centrafuse Silabs driver heeft expirimentele support voor deze radio. Misschien is deze ergens te vinden?

[ Voor 30% gewijzigd door Martkrui op 17-12-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil er ook wel eentje dus als jullie willen bestellen even hier melden aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Net bevestiging gekregen dat de Silabs plugin van Centrafuse inderdaad ook de ADS support.

Heb een mailtje gestuurd naar Ascob (verkopen ADStech producten) of zij die radio ook kunnen leveren.

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik ben ook al een tijdje bezig met een pc in de auto te zetten, ik zit alleen nog met de navigatie in mn maag. Ik wil sowieso geen windows hebben in de auto, maar ga fijn gentoo draaien. Helaas zijn open source navigator software nog niet erg geweldig, dus zou ik graag een (goedkoop) navigatie pakket voor windows in wine gaan draaien. Ik heb al wat gezocht hier in het forum en op google, maar ben nog niet echt gevallen voor een bepaald stuk software. Ik heb de volgende dingen gevonden:

Route66 voor PC - discontinued
iGuidance - US only
MapMonkey/Freedrive (Destinator derivatives) - outdated (laatste update > 2 jaar terug)
Alturion - site is al 2 dagen dood?
Garmin Mobile - prijzig, maar ziet er tenminste bruikbaar uit.
PC Navigator 7 - Ziet eruit als een goed product, maar wordt alleen in de UK verkocht.

Hebben jullie nog suggesties voor goeie navigatie software? Ik ga er sowieso een aantal proberen te testen in wine of alles wel lekker werkt, dus ik heb graag nog meer alternatieven. Het liefst zo compact en goedkoop mogelijk (iets al centrafuse wil ik echt niet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
merlijn85 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:04:
Ik ben ook al een tijdje bezig met een pc in de auto te zetten, ik zit alleen nog met de navigatie in mn maag. Ik wil sowieso geen windows hebben in de auto, maar ga fijn gentoo draaien. Helaas zijn open source navigator software nog niet erg geweldig, dus zou ik graag een (goedkoop) navigatie pakket voor windows in wine gaan draaien. Ik heb al wat gezocht hier in het forum en op google, maar ben nog niet echt gevallen voor een bepaald stuk software. Ik heb de volgende dingen gevonden:

Route66 voor PC - discontinued
iGuidance - US only
MapMonkey/Freedrive (Destinator derivatives) - outdated (laatste update > 2 jaar terug)
Alturion - site is al 2 dagen dood?
Garmin Mobile - prijzig, maar ziet er tenminste bruikbaar uit.
PC Navigator 7 - Ziet eruit als een goed product, maar wordt alleen in de UK verkocht.

Hebben jullie nog suggesties voor goeie navigatie software? Ik ga er sowieso een aantal proberen te testen in wine of alles wel lekker werkt, dus ik heb graag nog meer alternatieven. Het liefst zo compact en goedkoop mogelijk (iets al centrafuse wil ik echt niet hebben).
tomtom go draat tegenwoordg toch gewoon op linux?
zie ook hier:
http://osx.freshmeat.net/projects/ttlinux/

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
laurens0619 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 03:33:
[...]

tomtom go draat tegenwoordg toch gewoon op linux?
zie ook hier:
http://osx.freshmeat.net/projects/ttlinux/
Dit zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, maar na een beetje googlen blijkt het niet echt mogelijk. Sommige tomtom apparaatjes werken op een heftig verbouwde linux kernel/toolchain, en alleen de veranderingen aan gpl software zijn gepubliceerd. Met een hoop gepruts zou je dus het hele image er vanaf kunnen halen, maar dan zit je met een precompiled tomtom voor een ARM architectuur. ARM is wel weer te emuleren in linux, maar dan moet je je nog afvragen of ze bij tomtom speciale gcc flags hebben gebruikt om de snelheid te verbeteren, waardoor het dus niet zou kunnen draaien in een virtuele ARM omgeving.

Je kan dus wel allerlei aanpassingen maken aan de linux installatie op je TT Go (bijvoorbeeld een mp3 speler of video player erop zetten), maar niet zomaar de software hergebruiken.

Verder heb ik nog een beetje verder gezocht naar andere mogelijkheden, mijn resultaten:

PC Navigator 7 blijkt te worden ontwikkeld door een .cz bedrijfje genaamd MapFactor: http://www.mapfactor.cz/e...re/pc-navigator-7-europe/. Dit ziet er nog steeds uit als de meest gangbare oplossing, hoewel ik nog ergens een testversie moet proberen te krijgen om te testen of het wel werkt onder Wine.

Verder heb ik Roadnav geprobeerd, maar ik heb heel wat zitten klooien en het niet voor elkaar gekregen om uberhaupt europa te vinden met deze software.

En ik heb nog iets gevonden dat Fugawi heet, maar uit verschillende fora heb ik begrepen dat dat niet erg geweldig werkt in europa (of je moet op het water zitten).

Mijn zoektocht gaat in ieder geval nog even verder en suggesties zijn erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 10:31
Ook ik zit met het probleem GPS in de auto ( ben al zover dat ik alleen nog de touchscreen moet gaan inbouwen in het dashboard )
Als navigatie gebruik ik nu ook route 66, alleen zijn de mappen verouderd. iGuidance zou moeten werken met mappen van europa die je kan kopen van Navtech. Alleen werken deze dus niet ;(

Naast degene die Merlin heeft genoemd was ik in de beta fase van Centrafuse ook heel erg tevreden. Interface is makkelijk te bedienen, overzichtelijk, de laatste kaarten van Destinator 6 te gebruiken en plugins toe te voegen. Helaas is na de beta fase er een prijskaartje aan het stukje software gaan hangen ... bijna 300 dollar ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

Mattie84 schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:07:
Naast degene die Merlin heeft genoemd was ik in de beta fase van Centrafuse ook heel erg tevreden. Interface is makkelijk te bedienen, overzichtelijk, de laatste kaarten van Destinator 6 te gebruiken en plugins toe te voegen. Helaas is na de beta fase er een prijskaartje aan het stukje software gaan hangen ... bijna 300 dollar ... :(
Dat is gelukkig maar schijn, heb 't een tijdje geleden nagevraagd... de goedkoopste versie ($124) kan ook gewoon navigatie leveren als je zelf de kaarten aanlevert en als ik het goed heb blijft er tot nu toe ook het beta programma beschikbaar (maar ben er al een tijd niet aan toegekomen, bus staat te wachten op nieuwe remslangen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Volgens deze thread http://forums.fluxmedia.net/showthread.php?t=2085 is de brando radio ook CF compatible, en bij brando hebben ze een actie dat je geen verzendkosten betaald.

(heb er net zelf een besteld : EUR 14)

[ Voor 10% gewijzigd door Martkrui op 01-01-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben me eens heel rustig aan het orienteren voor een CarPC voor in mijn volgende auto (duurt nog een jaar hoor :P).
Ik weet wat ik wil, en ben nu aan het kijken wat haalbaar is en wat niet.

Wat ik eigenlijk nog niet gevonden heb is het scherm. Het liefst heb ik een 2 DIN touchscreen. Dus niet eentje die Radio/CD/DVD enzo is met een touchscreen, maar echt een losse VGA scherm wat in een 2 DIN behuizing zit.
Bestaat zoiets ?

edit:
Inmiddels toch iets gevonden en inmiddels ook een NL shop gevonden. De CID650.
Deze 2 DIN touchscreen is dan wel een radio (wat ik dan niet zou gebruiken) maar heeft ook een VGA ingang.
Er zit een DVD speler in, welke via USB op de PC aangesloten kan worden (moet je wel de Car PC binnen 5 meter van het scherm inbouwen).
Lijkt me een ding waar ik naar op zoek ben.

Nu eens kijken wat exact de mogelijkheden zijn met een iPod icm Centrafuse.

[ Voor 37% gewijzigd door Koffie op 04-01-2008 21:09 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Meeste mensen "knutselen" gewoon een "los" touchscreen in een 2 din gat.
Beetje kluswerk maar ook stukken goedkoper.

Mijn hobbywerk : Afbeeldingslocatie: http://kruissen.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/img_0581.thumbnail.JPG
(clickbaar, geen geweldige foto)
Gewoon beetje hout, lijm en verf.

En waarom zou je een iPod op CF willen aansluiten ?
Misschien in diskmode om de muziek eraf te copieren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nee, ik wil eigenlijk helemaal geen HDD erin doen (booten vanaf CF ofzo). Als ik dan de iPod vanuit CF zou kunnen bedienen zou dat erg fijn zijn.
Ik meen iets gelezen te hebben van iPod support waarbij de de iTunesDB uitlezen - als je dan de bediening ala iPod zou hebben zou dat erg fijn zijn.

Ik heb trouwens nu de CF Trial op mijn (Vista) laptop, maar krijg met geen mogelijkheid mijn GSM aan de praat (Nokia 6230i).
Hij ziet mijn telefoon, maar bij het scannen naar de COM port gaat het mis, dan blijft hij zoeken :?

[ Voor 28% gewijzigd door Koffie op 04-01-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Koffie schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:25:
Nee, ik wil eigenlijk helemaal geen HDD erin doen (booten vanaf CF ofzo). Als ik dan de iPod vanuit CF zou kunnen bedienen zou dat erg fijn zijn.
Ik meen iets gelezen te hebben van iPod support waarbij de de iTunesDB uitlezen - als je dan de bediening ala iPod zou hebben zou dat erg fijn zijn.
Is Centrafuse dan wel het meest geschikte product ? Er zijn radio's met iPod integratie, dat lijkt me dan handiger goedkoper. Voordeel van CF vind ik juist dat ik lekker alle muziek bij me heb.
Ik heb trouwens nu de CF Trial op mijn (Vista) laptop, maar krijg met geen mogelijkheid mijn GSM aan de praat (Nokia 6230i).
Hij ziet mijn telefoon, maar bij het scannen naar de COM port gaat het mis, dan blijft hij zoeken :?
Dan kan je het beste bij de phoco site kijken. Maar er is een nieuwe versie onderweg waarbij het bluetooth gebeuren geheel veranderd zodat dit soort problemen niet meer voor moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Martkrui schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:41:
[...]

Is Centrafuse dan wel het meest geschikte product ? Er zijn radio's met iPod integratie, dat lijkt me dan handiger goedkoper. Voordeel van CF vind ik juist dat ik lekker alle muziek bij me heb.
Ja, ik wil juist een geintregeerd systeem met alle toeters en bellen : radio/CD/DVD/Navi/Phone etc.

Ik rijd nu een Saab met een MultiMedia pack welke alles in 1 heeft : radio/CD/AUX/Navi/Phone. Ik gebruik dat systeem met als extra toevoeging een DVD-Video speler en 2 ingebouwde TFT schermen in de hoofdsteunen + mijn iPod.
Een dergelijk systeem bevalt mij uitstekend, echter het systeem van Saab is veel te brak en heeft veel te veel problemen.
Vandaar dat ik volgend jaar in een andere auto zelf het e.e.a. wil gaan inbouwen.
Dan kan je het beste bij de phoco site kijken. Maar er is een nieuwe versie onderweg waarbij het bluetooth gebeuren geheel veranderd zodat dit soort problemen niet meer voor moeten komen.
Ik zal eens kijken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Ik heb deze Brando radio besteld en na 17 dagen eindelijk binnen gekregen en hij werkt direct met Centrafuse Silabs driver.

Je moet dus even geduld hebben, maar hij is wel lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoe is de geluidskwaliteit ? Kent hij RDS ? If so, krijg je die ook in CF binnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook rijdend nog goede ontvangst of heb je hem alleen stilstaand getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Ik heb deze alleen nog stilstaand getest. Deze ga ik voor testen/dev gebruiken zodat ik m'n andere (originele Silabs) ind de auto kan laten zitten.
Voor een goede ontvangst zou je natuurlijk een antenne adapter erop moeten solderen.

RDS ontvangt hij ook.(ook in CF natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik kan eindelijk langzaam aan gaan beginnen... mijn auto is er :D

Ik zat te denken aan dit schermpje, aangezien ik een dubbel din slot wil vullen.
Iemand hier evaringen mee? Lijkt mij een prima schermpje.

http://mountainscompuserv...ath/53_54/products_id/378

// edit, ik denk dat het doorsparen word voor deze:
http://mountainscompuserv...ath/53_54/products_id/425

[ Voor 18% gewijzigd door Extera op 21-01-2008 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Extera schreef op maandag 21 januari 2008 @ 00:09:
Ik kan eindelijk langzaam aan gaan beginnen... mijn auto is er :D

Ik zat te denken aan dit schermpje, aangezien ik een dubbel din slot wil vullen.
Iemand hier evaringen mee? Lijkt mij een prima schermpje.

http://mountainscompuserv...ath/53_54/products_id/378

// edit, ik denk dat het doorsparen word voor deze:
http://mountainscompuserv...ath/53_54/products_id/425
Dat laatste schermpje is eigenlijk ideaal. Wat minder voor de portemonee alleen

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ja dat is inderdaad een beetje het probleem :)
Ik kan alleen met geen mogelijkheid een ander dubbel dins schermpje vinden.
De ingebouwde dvd speler is wel een uitkomst.... dat zeker.

Plamuren en dat soort dingen is niet aan de orde in m'n leasebak helaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Extera schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:56:
Ja dat is inderdaad een beetje het probleem :)
Ik kan alleen met geen mogelijkheid een ander dubbel dins schermpje vinden.
De ingebouwde dvd speler is wel een uitkomst.... dat zeker.

Plamuren en dat soort dingen is niet aan de orde in m'n leasebak helaas :+
Extra frontje regelen ;)
Sowieso vindt ik t mooier dat het gewoon dubbeldin is. Meteen passen, geen gezeur en alles bij de hand

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voor die CID650 moet je even op mp3car.com kijken. Het is een mooi ding, maar zeker niet ideaal.
Vooral het radiogedeelte kun je beter net zo goed skippen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Vraagje:

Als je een EPIA inbouwt in de auto moet de kast geaard zijn met de massa van je auto, dus als ik alles (moederbord, harddisk, voeding) op een Aluminium plaat inbouw, en die plaat aan de massa hang, dan is het ook goed?

Ben bezig om een carputer + 7 inch TFT (89,95, via composiet aan te sluiten) + Climax 900W versterker + Climax 600W Sub in eigengemaakte behuizing in te bouwen in een Ford Escort. Pics zullen binnenkort ook wel volgen

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Smht schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 08:13:
Vraagje:

Als je een EPIA inbouwt in de auto moet de kast geaard zijn met de massa van je auto, dus als ik alles (moederbord, harddisk, voeding) op een Aluminium plaat inbouw, en die plaat aan de massa hang, dan is het ook goed?

Ben bezig om een carputer + 7 inch TFT (89,95, via composiet aan te sluiten) + Climax 900W versterker + Climax 600W Sub in eigengemaakte behuizing in te bouwen in een Ford Escort. Pics zullen binnenkort ook wel volgen
Mits de behuizingen van metaal zijn en de schroeven die je gebruikt de behuizing EN de plaat verbinden (dus direct contact maken) wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Koffie schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:37:
Voor die CID650 moet je even op mp3car.com kijken. Het is een mooi ding, maar zeker niet ideaal.
Vooral het radiogedeelte kun je beter net zo goed skippen meen ik.
Tja, eigenlijk gaat het me niet om het radio deel, dan koop ik wel losse USB FM tuner ofzo.
Ik moet eerlijk zeggen, dat dit het enige schempje is die ik ben tegen gekomen, waar een dvd speler achter zit. Dubbel Din wel te verstaan. 1 zonder dvd speler achter het schempje is ook prima, dan neem ik wel een losse speler in de behuizing onder de bijrijder stoel. Maar er zijn simpelweg weinig dubbel din schermpjes.

Iemand die mij iets kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
Is hier toevallig nog een CentraFuse gebruiker met tijd over en Macromedia Flash kennis ?

Ik ben bezig met de flash plugin maar wil op dit moment eigenlijk zoveel mogelijk feedback hebben over de API.

Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste