[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:
  • 240.796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 16:57
Ik ben vrij bekend in de autowereld, maar zo ver zijn elektrische systemen in een normale productieauto nog niet. Het zal in de toekomst waarschijnlijk wel zo ver komen, maar zeker zo ver zijn de autofabrikanten nog niet. Het blijft een pc, en een pc kan crashen.

Ik heb het projectlog van die Duitser gelezen, aangezien ik zelf ook zoiets van plan ben om in mijn mitsubishi evolution te bouwen:-) Als dat zo ver is, zal ik dat hier zeker posten, hoe ik alles aangepakt heb. En als een laptop standby staat, dan zijn de wifi en bluetooth adapters toch gewoon uitgeschakeld? Of ben ik nou in de war met hibernate... En volgens mij is de spanning in een wat modernere auto niet te meten, aangezien de auto als een kooi van faraday werkt.

Pin me op die laatste dingen niet vast. En evt voor die andere dingen de hibernate functie inschakelen, dan zet hij voor zo ver ik weet alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18
Een auto werkt als de kooi van faraday maar vanwege de ramen kun je wel bepaalde straling detecteren (GSM). Misschien dus ook wel accu straling, dat is een beetje de vraag!

Laptop in standby schijnt nog wel signalen uit te zenden, heb ik me laten vertellen...
Hibernate sowieso niet, maar dat duurt een stukje langer dan qua opstarten.

Nog een vraagje over schermen en stroomverbruik. Ik dacht aan Faytech, leek me een goed scherm en T.Rijkers is er volgens mij over te spreken. Maar, hoe zit het qua stroomverbruik. Zou dan iets in deze richting niet praktischer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Rijkers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-04 10:52
@mad-dog,

Dat scherm lijkt op die van Faytech in alle richtingen alleen is beperkter in max. resolutie. Het zogenaamde inbouwframe heb ik ook gekregen bij mijn scherm alleen de afmetingen van je scherm + inbouwframe zijn proportioneel te groot dan je iets uit zou snijden op maat.
Voordeel is wel dat je stroomkabel uit de onderkant komt, echter is een beetje modder zo klaar met je ingang van stroom herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Allright, maar die Faytech heeft meer stroom nodig, en de reden dat ik met dat andere schermpje kwam was dan ook meer ivm lager stroomverbruik. Ik maak me nl enigszins zorgen over het stroomverbruik icm aftappen van de sigarettenaansteker. Iemand trouwens nog tips, tricks, of een goede guide mbt stroom aftappen in de auto?
Ik wil eigenlijk al mijn vragen beantwoord hebben zodat ik in het weekend kan gaan bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
Dan leg je eventueel een aftakking van je geschakelde + op je scherm. Eventueel een directe lijn vanaf je accu, met een relais der tussen, welke weer wordt geschakeld door de geschakelde + van ej contactslot. Zelfde principe als een gewone autoradio dus. Wel zorgen dat je tussen je laptop/carpc een spanningsbeveiliger zet, m.a.w. een kastje wat de pc uitschakelt zodra de voeding onder een bepaald voltage komt. Hiermee voorkom je dat je carpc de accu van je auto leeg trekt.

• T.Rijkers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-04 10:52
Evoluzione schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:42:
Dan leg je eventueel een aftakking van je geschakelde + op je scherm. Eventueel een directe lijn vanaf je accu, met een relais der tussen, welke weer wordt geschakeld door de geschakelde + van ej contactslot. Zelfde principe als een gewone autoradio dus. Wel zorgen dat je tussen je laptop/carpc een spanningsbeveiliger zet, m.a.w. een kastje wat de pc uitschakelt zodra de voeding onder een bepaald voltage komt. Hiermee voorkom je dat je carpc de accu van je auto leeg trekt.
Betref dat kastje dat je carpc uitschakelt < min.voltage.
Als je flink muziek aan het luisteren bent en je subwoofer staat aardig te tanken, kunnen de pieken ervoor zorgen dat je kastje voortijdig je carpc uitschakelt. Dat merk ik met mijn omvormer (waar een ingebouwde beveiliging in zit).

Mooiste is een ouderwetse piep! Op ze simpelst gezegd bijvoorbeeld:

Als signaal.contact = uit & voltage.carpc = aan & deur = open
dan PIEP (het ouderwetse, je lichten staan aan signaal)

• mad_dog
Kan je niet iets hebben dat:
Als signaal.contact = aan --> beveiliging=uit
Als signaal.contact = uit --> beveiliging = aan

dat lijkt me de ideale oplossing, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
Inderdaad ook een oplossing. En als je pc uitschakelt als je gaat pompen met je subwoofer, dan klopt er toch iets niet. Mijn accu komt nooit onder de 12.2 volt uit, als ik een spl wedstrijd speel. En dan heb ik vrij heftig spul erin.

De pc schakelt pas ergens rond de 11 volt uit. Als je daar onder komt, dan moet je toch serieus gaan twijfelen of je accu nog wel helemaal leeft, aangezien deze bij draaiende motor 13.8/14.4 volt hoort te leveren.

Verder hoef je je bij de sigaretaansteker niet zo druk te maken over het verbruik. Meeste aanstekers zijn tussen de 15 en 20 ampére afgezekerd. Kijk maar eens naar het verbruik van ej scherm, en tel dat van je pc er bij op. Kan je zo uitrekenen of je zekering het trekt. bijv. 15 ampere op 12 volt levert 180 watt op. hier kan je nog wat bij op tellen, aangezien een goede accu tegen de 14 volt levert. Dan kom je al snel op een 200 watt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 389112

Heb je de andere kant van de mr2 laten bijwerken en de bumper al laten bij spuiten?

Groetjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Ik had het idee om mijn oude laptop, acer aspire 1680 (als ik me niet vergis) met 1400mhz processor en 1024mb ram te gaan gebruiken. Na een windows 7 prof. installatie moet ik zeggen dat ik de pc toch best traag vind... Ook centrafuse werkt niet super snel.
Ik zelf dacht dat dit soort specs wel voldoende zouden zijn voor een car pc, maar nu twijfel ik dus.
Iemand hier een mening over?
Of zou een ander OS slimmer zijn?
Zijn er bijvoorbeeld linux oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 25-05 23:17

seninha

god's right foot

Denk dat als je geen andere hardware wilt gebruiken je beter XP kan installeren.
Laatste centrafuse vergt veel van je systeem.

Waarom kijk je niet voor een mini-itxION bordje, of desnoods een dual atom.Denk dat beiden beter zullen presteren dan jou laptop.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Nouja de reden dat ik niet kijk voor iets anders is omdat de laptop stof ligt te happen en dus een functie krijgt voor gratis, terwijl een nieuw systeem samenstellen al gauw een paar honderd euro kost! ;-)

Als er dus manieren zijn om de huidige hardware goed te laten functioneren dan hoor ik dat graag. Wat ik niet snap is dat een 1.4ghz met 1024mb ram toch gewoon rap genoeg moet zijn voor audio / video afspelen, wat navigatie, en het uitlezen van de obd2 interface. Dat kan een mobiele telefoon toch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ja maar software voor een Mobile telefoon is gemaakt voor een bepaalde hardware.(tomtom loopt ook veel betere op een iphone 4 dan een iphone 3G ;) )

Wat je ook kan doen is oude Centrafuse ergens downloaden.Die is veel minder zwaar.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 13:44
Jongens sorry dat ik te lui ben om het hele topic door te lezen want ik denk dat deze vragen echt wel naar voren zijn gekomen.

Maar stel ik wil een dergelijk PCtje maken in de auto waar ik een lite versie van XP op kan draaien. een touchscreen van ongeveer 7" bij zit. en ik dus de parameters van mijn auto enz op kan laten zien. Eventueel knutsel ik er nog een dergelijke muziek player in enz. Maar allereerst gaat het om die parameters te showen.

Software en aansluitmogelijkheden heb ik. Maar wat ben ik ongeveer kwijt voor een dergelijke computer? Ik dacht zo'n 300 euro voor het scherm? Is dat correct of niet? Ik vind het nog een tikkeltje duur voor alleen een scherm. Iemand misschien een andere optie?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24
Tegenwoordig zou je een goedkoper scherm moeten kunnen krijgen dat via USB aangesloten is. Heb deze zelf op mijn werk ook gebruikt en daar worden ze uiteindelijk ingebouwd in het middenconsole van een Prius. Ze zijn niet heel precies met je vingers maar geloof niet dat oudere schermen dat wel zijn.

http://www.mimomonitors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
la_fusion schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:50:
Tegenwoordig zou je een goedkoper scherm moeten kunnen krijgen dat via USB aangesloten is. Heb deze zelf op mijn werk ook gebruikt en daar worden ze uiteindelijk ingebouwd in het middenconsole van een Prius. Ze zijn niet heel precies met je vingers maar geloof niet dat oudere schermen dat wel zijn.

http://www.mimomonitors.com/
Het enige nadeel hiervan vindt ik dat ik niks zie voor windows. Dus als ie het een keer niet doet moet je er weer een andere monitor bij halen. En hij heeft af en toe dat de resolutie niet goed terugkomt uit de slaapstand (XP) Dan valt een deel van het beeld buiten het scherm, als je de stekker er dan uit haalt en er weer in doet is het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Woudtwe schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:42:
[...]

Het enige nadeel hiervan vindt ik dat ik niks zie voor windows. Dus als ie het een keer niet doet moet je er weer een andere monitor bij halen. En hij heeft af en toe dat de resolutie niet goed terugkomt uit de slaapstand (XP) Dan valt een deel van het beeld buiten het scherm, als je de stekker er dan uit haalt en er weer in doet is het weer goed.
Je ziet niets voor Windows? Hoe bedoel je precies want voor zover ik weet worden de schermen al automatisch gedetecteerd onder XP en in Windows 7 werkt het sowieso al standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

la_fusion schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:26:
[...]
Je ziet niets voor Windows? Hoe bedoel je precies want voor zover ik weet worden de schermen al automatisch gedetecteerd onder XP en in Windows 7 werkt het sowieso al standaard.
Dus je bios post zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zo'n draaiknop is wel handig: http://www.3dconnexion.com/products/spacenavigator.html (steekt in die MR2)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Tazzios schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:29:
[...]

Dus je bios post zie je niet.
Ja goed die zie je niet maar goed testen van te voren zorgt er toch wel voor dat hij het gewoon doet, doet hij het niet koppel je het systeem los en zet je hem op je bureau. Als ik zie voor welke prijs je een touchscreen hebt waarmee je niet meer hoeft te prutsen met analoge signalen nou dan weet ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302955

wat tips van mijn kant
mini itx + windows xp pro
software: Roadrunner

voor auto's uit te lezen :
Elmscan

allemaal op te zoeken via google.

Vragen kan je altijd naar mij toe mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 13:31

TimvH

Kletsmajoor

Nu ik eraan denk, een Mobo + AMD Fusion lijkt me wel fijn voor een Car PC vergeleken met een Atom Dual Core met mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
  • Laatst online: 15-05 20:05
Zoals sommige al weten is centrafuse 3.5 uitgekomen als gratis update!

Met deze update is ook de Centrafuse Studio beta uitgekomen, waarmee je zelf in een handomdraai skins kan maken, en aanpassen..

De reacties op het centrafuse forum zin overwegend goed, maar zoals altijd op de CFforum is er wel wat commentaar..
Zijn er al mensen die met 3.5 gewerkt hebben en ervaringen willen delen?

bit.ly/GPWeather :: F1 + MotoGP Weather & News for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb morgen een re-install dag geplanned. Dus ik ga morgen CF3.5 voor het eerst proberen... :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
En... Kick!
Aan degene die met een laptop werken, hoe laten jullie deze automatisch opstarten en afsluiten via het contact?
Voedingen voor een PC in de auto, hebben 9/10 keer een Remote connectie, een laptop voeding niet...
Aangezien ik al een Remote in de kofferbak heb liggen, hoor ik graag iets van een oplossing om hem via de remote op te laten starten/af te laten sluiten.

Op de remote staat constant 12V als de radio aan staat (die dan weer via het contact geschakeld is), maar het kabeltje is te dun om deze als echte plus te gebruiken en als ik hem dan uitzet, valt de laptop ineens zonder stroom...

Ben benieuwd!

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je geen boot on powerloss functie in de bios? of je kan het ook anders doen door ergens in je auto een knop te maken en daarvan de draden verlengen naar de power switch van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Heeft hij geen optie in de BIOS om hem via een druk op de knop van een extern toetsenbord op te laten starten? Dan zou je misschien iets met een oud toetsenbord kunnen doen, en een transistor die je een knop op het toetsenbord laat 'indrukken' wanneer hij 12V aangeboden krijgt van die remote draad.

Vergezocht, maar als je laptop die optie heeft dan werkt het wel denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb een laptop in de auto liggen en daar heb ik op het moederbord gewoon de aan en uit knop van doorgesoldeerd naar een fysieke schakelaar in mijn auto.
Het is even werk, maar dat werkt wel het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Bedankt voor de tips, aangezien ik van automatische rommel ben, houd ik een fysieke knop even als laatste redmiddel.
Boot on power loss gaat dus niet, dan moet hij via de remote van de radio werken, en dat kabeltje is te doen.
Op een versterker staat constant 12V, maar hij gaat alleen aan als er ook nog 12v op de remote kabel komt.
Boot on USB heeft hij niet...

[ Voor 78% gewijzigd door Xzelicon op 08-06-2011 17:59 ]

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Relais op de remote, schakelcontacten aan het mobo van je laptop?
Al moet je dan wel 1 hebben die na een paar seconden afvalt of zoiets zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 15:12
Xzelicon schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:02:
Bedankt voor de tips, aangezien ik van automatische rommel ben, houd ik een fysieke knop even als laatste redmiddel.
Boot on power loss gaat dus niet, dan moet hij via de remote van de radio werken, en dat kabeltje is te doen.
Op een versterker staat constant 12V, maar hij gaat alleen aan als er ook nog 12v op de remote kabel komt.
er zijn er op andere forums ook die een fysieke drukknop tussen de deur stoppen dat zodra de deur dichtgaat de computer opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4dch1x
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:40
Hallo mensen,

Ik zit zelf ook aan een Car pc te denken
maar heb nog even wat vragen,

Zijn er op dit moment nog goeie pc navigatie software pakketten??
als ik ook mijn media over de car pc wil hebben is er dan nog een optie voor FM tuner ?

Groetjes,
B4dch1x _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Who the f&#k is General Failure and why is he reading my harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

b4dch1x schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:45:
Hallo mensen,

Ik zit zelf ook aan een Car pc te denken
maar heb nog even wat vragen,

Zijn er op dit moment nog goeie pc navigatie software pakketten??
als ik ook mijn media over de car pc wil hebben is er dan nog een optie voor FM tuner ?

Groetjes,
B4dch1x _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
http://www.centrafuse.com/

Deze heb ik altijd gebruikt, werkt heerlijk :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xzelicon schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:02:
Ik had mijn omvormer via de cigaretten aansteker zo startte de carpc op als ik mijn sleutel in het contactslot stak.
De remote van de versterker had ik doorgelust aan het contactslot. Als ik mijn sleutel erinstak ook de versterkers aangingen ipv constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spike_wolf schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:48:
[...]

http://www.centrafuse.com/

Deze heb ik altijd gebruikt, werkt heerlijk :)
Je kan ook een fm tuner kaartje kopen dan heb je dat uiteraard. zo had ik dat ook in mijn car pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Anoniem: 302955 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:24:
[...]

Je kan ook een fm tuner kaartje kopen dan heb je dat uiteraard. zo had ik dat ook in mijn car pc.
Ja en die tuner kaart kun je met dat programma dat ik daar post bedienen ;)
Het is een compleet pakket wat navigatie, muziek en video en wat je nog meer in een CarPC wil samen gevoegd tot één handig product.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4dch1x
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:40
bedankt voor de snelle reactie's
k heb even rond lopen neuzen op die site maar is de aanschaf van het pakket eenmalig of is het een pakket waar je voor elke update moet betalen ???

(zie overigens geen prijzen op die site) ??

Groetjes B4dch1x _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@ sorry blind

Zie hier prijs staan van 149 dollar (vind ik aardig aan de prijs eerlijk gezegt)

[ Voor 15% gewijzigd door b4dch1x op 16-06-2011 15:42 ]

Who the f&#k is General Failure and why is he reading my harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

100 euro voor een Car Interface die ECHT alles kan PLUS Europa Navigatie is ZEKER geen geld.

Ik had op mijn vorige auto ook een CarPC en na veel met RoadRunner gewerkt te hebben ben ik toen overgestapt naar Centrafuse.
Voordeel hiervan is,vooral omdat het een betaal pakket is, dat ondersteuning erg goed is.Je ben niet afhankelijk van iemand die in de scene zit.

Centrafuse kan erg goed omgaan met add ons,soft-en hardware mattig bv USB radio modules, BT car-kit enz.

Als je een goed werkend systeem wil hebben waar je zelf niet veel aan hoeft te sleutelen dan is dit HET programma.
Wil je zelf alles uitzoeken dan moet je voor het gratis RoadRunner gaan

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 14:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

hmm... Misschien een idee om mijn idee van een aantal jaren terug weer op te pakken!

Mijn oude auto:
Daihatsu Cuore GL u9 847cc uit 1994 - 3deurs, 3-cilinder met bijna 1.8 ton op de teller
Afbeeldingslocatie: http://imganuncios.mitula.net/daihatsu_cuore_0_8_u9_redliner_nw_apk_huurkoop_mogelijk_92663590663694120.jpg(foto is gejat)

Met als dashboard:
Afbeeldingslocatie: http://cache.pakwheels.com/forums/2010/attachments/Buyers---Sellers/69221-cuore-1993-model-private-number-for-sale-dash.jpg(spiegelbeeld natuurlijk, en foto is gejat)

Bij dit autotje heb ik er nog over na zitten denken om aan dit projectje te beginnen. Ik heb namelijk nog meer dan genoeg materialen om zo'n project te klaren. Echter, bleek er het volgende mis te zijn met de auto:
- Bandjes kaal,
- Stoelen kapot,
- Koppelingskabel uit de versnellingsbak geklapt (liet plotseling los)
- bij het indrukken van de koppeling gingen de lampjes in het dashboard uit/aan. (Los contact ergens dus)
- Uitlaat lek
- koplamp door vorige eigenaar (manager van quickfit utrecht overigens!) erg "beun" vastgezet
- koppakking lek
- cilinders rot
- van voor tot achter meer roest dan normaal metaal
- dankzij los contact accu constant leeg getrokken
- gordels die niet meer automatisch optrokken
- ruitensproeiers waren van een totaal andere auto, en pasten dus niet in de gaten van de motorkap
- versnellingsbak was rot, schakelen ging zeer moeizaam met het gevoel dat je de pook kapot trok
- bekabeling door de gehele auto was rampzalig
- accu-klemmen waren allemaal afgebroken, waardoor de accu door de vorige eigenaar houtje-touwtje vast zat aan een montagepunt van de schokbreker en de accu-houder......... :X
- De panelen aan de binnenzijde van de deuren waren volledig uit elkaar aan het vallen
- Slot rechter zijdeur ging niet meer normaal op slot
- ramen die bij een snelheid van meer dan 80KM/h niet meer dicht kunnen zonder handmatig de ramen in hun sleuf terug te duwen
Het lijstje is nog LANG niet klaar, maar ik zal jullie maar niet lastig vallen met die beun-mobiel van mij. Het komt er eigenlijk op neer dat de enige luxe die ik had een stuur, rem, gaspedaal en lichten had. Zelfs een voorruit! Kortom: de auto was echt compleet op. Het is toch verschrikkelijk hoe je er toe wordt gedwongen wanneer je weinig centjes en tijd hebt om een bagger-auto te hebben...

Dus nu heb ik een geweldige auto gekocht, en de daihatsu direct naar de sloop gebracht.

Mijn nieuwe aanwinst:
Toyota Starlet xli 1.3 uit 1990 - 3-deurs, 4-cilinder, 1.3 liter, met iets meer dan 1.7 ton op de teller
Afbeeldingslocatie: http://www.todoautos.com.pe/attachments/f50/48402d1191732765-compro-toyota-starlet-1990-1992-starlet.jpg

Dashboard:
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1by1m2bgj4q_480.jpg

Het enige dat hiermee mis is:
- Er moeten nog 2 andere bandjes op(ik werk zelf bij Continental in Barneveld, dus dat is geen probleem voor mij)
- Er moet een flink stuk roest verwijderd moest worden bij de wielkast rechts achter, en er moet vanzelfsprekend een nieuw stuk metaal op gelast worden. Dat laatste is nu al bijna klaar. Er hoeft alleen nog maar een flinke lap polyester op gesmeerd te worden om het vorm te geven (komt nml ook een beetje aan de buitenkant), en daarover natuurlijk weer een mooi verflaagje.

De auto heeft voor een half jaartje terug nog een grote beurt gehad, en is voor de rest echt helemaal in orde. In augustus nog een APK-tje er tegenaan, en daarna kan ik gaan beginnen met mijn project!

Ik heb de volgende hardware:
- Asus EeePC 701 (zonder monitor, tobo en batterij). Dit heeft de beste hardware, een SSD van 4gb en evt. de mogelijkheid tot een back-up batterij, wat het eigenlijk heel erg makkelijk maakt om voor deze optie te gaan.
- een moederbordje Wincomm WEB-6580, een stuk trager, kleiner, maar helaas slechts USB1.1, VIA Eden 733MHz cpu met maximaal 512MB ram
- Sitecom USB-wifi -stick
- Bluetooth-stick

Ik heb nog een mooi Hami-schermpje 4:3 verhouding van 8,4 inch.
Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/1431/hami.jpg
Nou weet ik nog niet of ik deze ervoor wil gaan gebruiken, gezien de volgende redenen:
- touch-screens voor dit formaat scherm zijn erg moeilijk te verkrijgen,
- de behuizing is best wel lomp,
- de settings van het schermpje blijven niet staan.

Ik heb daar naast ook nog een ander schermpje. Die is 7,nogwat inch, en widescreen. Echter is de resolutie wat lager en zit daar geen VGA op... Maar dit schermpje kan de instellingen wel behouden, is wat kleiner en is daarom weg te stoppen in de sleuf waar de asbak nu nog in zit (wat diefstal dus weer tegen gaat).

Het schermpje moet uiteindelijk of in de gehele onderkant van de console komen (8,4" schermpje), of er gaat een "uitklap-mechanisme" komen (voor de 7,nogwat widescreen) die mooi in de aansteker-ruimte past.
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_rP8rUqK1m3Q/SnkD7IkHcsI/AAAAAAAAAII/Em209c5QuXs/s1600/IMG_1478.jpg(bron)

Nog aan te schaffen:
- Nieuwe autoradio (met aux en evt. USB/SD)
- Speaker-set (waarschijnlijk gewoon een setje uit de Xplode-serie (3-weg-speakerts voor op de hoedenplank). Subwoofer en versterkert zijn nergens voor nodig.
- een USB-GPS (misschien de BU-303 afhankelijk of hij onder Debian werkt)
- Touch-screen-film voor op het schermpje
- mooie powerbutton die ik in het optionele airco-button-slot kan proppen (heb geen airco nml)

Alles moet in ieder geval zo gebouwd worden, dat ik alsnog alles uit mijn auto kan halen zonder er iets van terug terug te zien dat de carputer erin heeft gezeten.

Toevoeging:
Omdat de auto standaard geen toerenteller heeft, wil ik er ook nog zelf eentje in gaan zetten. Weet nog niet wanneer ik het ga doen, maar ben er wel zeker van dat het gaat gebeuren.

De gehele CarputerInProgress-log komt er in ieder geval zeker aan. Moet eerst tijd en centjes zien te fixen! ;)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

seninha schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:13:
100 euro voor een Car Interface die ECHT alles kan PLUS Europa Navigatie is ZEKER geen geld.

Ik had op mijn vorige auto ook een CarPC en na veel met RoadRunner gewerkt te hebben ben ik toen overgestapt naar Centrafuse.
Voordeel hiervan is,vooral omdat het een betaal pakket is, dat ondersteuning erg goed is.Je ben niet afhankelijk van iemand die in de scene zit.

Centrafuse kan erg goed omgaan met add ons,soft-en hardware mattig bv USB radio modules, BT car-kit enz.

Als je een goed werkend systeem wil hebben waar je zelf niet veel aan hoeft te sleutelen dan is dit HET programma.
Wil je zelf alles uitzoeken dan moet je voor het gratis RoadRunner gaan
Heb zelf ook altijd roadrunner gebruikt.
Heerlijk programma en ook leuk om te klooien met skins en autologo's en het is bovendien gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Hey,

ik ben hier zelf nu ook mee aan het kloten,
mijn enige probleem is dat i radio wil vervangen.
maar nergens een goede kaart kan vinden.
1 die het liefst met media engine wil samen werken :)

Bvd.
GJT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:53
InjecTioN schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:02:
Mijn nieuwe aanwinst:
Toyota Starlet xli 1.3 uit 1990 - 3-deurs, 4-cilinder, 1.3 liter, met iets meer dan 1.7 ton op de teller
Holy crap. Ik kan natuurlijk niet raden wat je budget is, maar zou je dan niet beter even wat meer geld op zijzetten voor een iets nieuwere slash mindere km's auto? Een auto met zo'n leeftijd en zoveel km's vraagt toch veel om onderhoud lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicksterx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 15:55
GioStyle schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:58:
[...]

Holy crap. Ik kan natuurlijk niet raden wat je budget is, maar zou je dan niet beter even wat meer geld op zijzetten voor een iets nieuwere slash mindere km's auto? Een auto met zo'n leeftijd en zoveel km's vraagt toch veel om onderhoud lijkt me.
die auto kan motorisch nog makkelijk een ton erbij hebben. mits hij degelijk onderhouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Laatst online: 12-04 23:39
Waarom is ie op de laatste foto inene rechts gestuurd? De cijfers staan immers niet gespiegeld...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Scherp, was mij nog niet opgevallen.. zal wel op een maandagochtend geweest zijn dat ik t zag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 16:20

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

GioStyle schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:58:
[...]
Ik heb thuis ook zo'n auto staan voor mijn vriendin. Wel wat minder km op de teller, maar heb in de 8 jaar tijd dat ik 'm bezit enkel een distributieriem en een keer de accu hoeven te vervangen. Er zit geen enkel plekje roest op en motorisch is het ook nog perfect. Het is niet het meest mooie model, maar wel erg robuust

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 21:53
BadpunK schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:24:
[...]

Ik heb thuis ook zo'n auto staan voor mijn vriendin. Wel wat minder km op de teller, maar heb in de 8 jaar tijd dat ik 'm bezit enkel een distributieriem en een keer de accu hoeven te vervangen. Er zit geen enkel plekje roest op en motorisch is het ook nog perfect. Het is niet het meest mooie model, maar wel erg robuust
Als tweede auto en als je niet zoveel km's maakt is het natuurlijk wel makkelijk.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
ok, here's the thing

Heb een civicje uit 2000, en wil daarin een car pc, vandaag een middenconsole binnen gekregen waar een dubbel din scherm in past. Hiervoor moet ik wel mijn kachelpaneel verplaatsen naar onderen, maargoed dat is te doen.

Maar dan zit ik met nog een probleem, geen plek meer voor een normale radio! Mijn vraag is dus, hoe krijg je (dus vanaf een carpc) geluid rechtstreeks naar je speakers...? Het enige wat ik kan bedenken is via een versterker(net als voor een subwoofer)..maar wellicht is hier nog wat anders voor? Zijn er meer mensen die dit hebben? dus enkel een car pc, verder geen normale radio meer in de auto?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:40
Je PC geeft lijn uit (alleen het signaal). Je speakers willen een boel sap *en* dat signaal. Daartussen gaat dus een versterker. In je standaard autoradio zit al een (meestal) vierkanaalsversterker. Als je geen autoradio hebt, maar wel een lijnniveau geluidsbron over je speakers wil zetten, moet je er dus een versterker tussen zetten. Als je niet te veel eisen hebt, kan je gewoon een goedkoop dingetje nemen. Voor een paar tientjes heb je iets wat goed genoeg is.

edit - voorbeeldje:
http://www.mbcarparts.com...sterkers-1-2-4-6-channel/

[ Voor 8% gewijzigd door wheez50 op 29-09-2011 00:42 ]

Ik had idd alleen een car-pc met een fm kaartje erin, zodat ik via software gewoon nog radio kon luisteren.
Het is maar net wat jezelf wil, er zijn genoeg opties om voor te kiezen.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Oke duidelijk, thanks, gewoon nog een versterker er tussen dus. FM kaartje neem ik idd dan wel, anders heb je geen radio:-P Schermpjes, zijn die ook gewoon in NL te krijgen? Heb ze nog niet gevonden namelijk...

plaatje bij het praatje ;
Afbeeldingslocatie: http://i1239.photobucket.com/albums/ff514/RKorenberg/Civic%20EJ9/IMG_0558.jpg
daar komt die in:)

[ Voor 5% gewijzigd door Bakema op 29-09-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Hoi

Ik wil binnenkort een carpc gaan bouwen met 3 schermpjes, de bedoeling er van is dat er onafhankelijk op twee schermpjes games gespeeld kunnen worden(+eventuele multiplayer) en daarnaast op een schermpje navigatie.

Nu wil ik de 3 geluiden splitsen zodat iedereen zijn eigen geluid heeft, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Anoniem: 249481 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:48:
Hoi

Ik wil binnenkort een carpc gaan bouwen met 3 schermpjes, de bedoeling er van is dat er onafhankelijk op twee schermpjes games gespeeld kunnen worden(+eventuele multiplayer) en daarnaast op een schermpje navigatie.

Nu wil ik de 3 geluiden splitsen zodat iedereen zijn eigen geluid heeft, heeft iemand daar ervaring mee?
Dat word dan denk ik een hele sterke pc met 3 virtual-machines ;) Anders word het denk ik te moeilijk, omdat je ieder programma dat word gestart per persoon handmatig moet toewijzen aan bijv 3 aparte geluidskaarten.

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 13:31

TimvH

Kletsmajoor

SpatieBalkToets schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:49:
[...]

Dat word dan denk ik een hele sterke pc met 3 virtual-machines ;) Anders word het denk ik te moeilijk, omdat je ieder programma dat word gestart per persoon handmatig moet toewijzen aan bijv 3 aparte geluidskaarten.
Ligt eraan wat voor spellen maar als je op 2 schermen Battlefield 3 wil gaan doen dan word dat een hele dure CarPC en dan is het nog maar de vraag of je dat ding goed weg kan werken en er toch voor kan zorgen dat hij goed gekoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Tim_ofzo schreef op maandag 25 juni 2012 @ 20:53:
[...]

Ligt eraan wat voor spellen maar als je op 2 schermen Battlefield 3 wil gaan doen dan word dat een hele dure CarPC en dan is het nog maar de vraag of je dat ding goed weg kan werken en er toch voor kan zorgen dat hij goed gekoeld word.
Airconditioning doorsluizen naar case/hardware en dan vol open? xD iig is de lucht koud

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 17:10

SEQREEL

Altijd bezig....

Misschien heb ik het gemist in het forum maar op je car pc kun je via USB ook je auto aansluiten met behulp van een OBDII kabel. Er is zat software beschikbaar om je motor uit te lezen. Ook toerental en temperaturen kun je dan monitoren.

Het is een idee wat wellicht al geopperd is......

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@webdexter: bij nieuwe wagens (vanaf 2000-2003) gaat dat als ze een OBD2 stekker hebben anders is het gewoon je sensoren "uitlezen".

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 17:10

SEQREEL

Altijd bezig....

Damic schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:04:
@webdexter: bij nieuwe wagens (vanaf 2000-2003) gaat dat als ze een OBD2 stekker hebben anders is het gewoon je sensoren "uitlezen".
OBDI en OBDII bestaat toch al langer? http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics. Het is ook maar een ideetje. Toch leuk als je ook je motormanagement kan uitlezen tijden het rijden en dis meteen weet of en wat er mis is...:)

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Webdexter® schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:34:
OBDI en OBDII bestaat toch al langer? http://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics. Het is ook maar een ideetje. Toch leuk als je ook je motormanagement kan uitlezen tijden het rijden en dis meteen weet of en wat er mis is...:)
De aansluiting wel, de uniforme protocols kwamen pas later. Mijn Impreza uit 99 heeft wel de aansluiting, maar gebruikt nog SSM2 (subaru select monitor), totaal niet compatible met de standaard ODB2 kabels (zoals de ELM327) en bekende software als Torque.

Mijn Car PC project ben ik na week of 5 intensief zoeken en testen begonnen, mede omdat de software enkel Windows is en aansluiting enkel via USB kan (al zijn er 2 wifi/BT varianten, maar de software vind ik weer niets), ga ik nu de eerste dingen kopen. Grootste probleem is nog van 1DIN naar 2DIN te gaan, iets wat op de EU versie geen standaard was (Japanse wel).

Dus binnenkort meer foto's en info van mijn kant :)
Ik heb nog een oude Intel miniITX (D201?) die ik als test gebruik voor software en OS, wat een bizar verschil zit er qua touchscreen tussen XP en 7, zelfs op een oud touchscreen scherm (geen multi-touch, nog via com poort :P). Daarna testen met een SSD en Windows 8, kijken of de performance goed genoeg is, scheelt me weer aankoop van het binnenwerk (behuizing, LCD en dashboard is al prijzig genoeg :P).

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 08-07-2012 23:41 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 466550

Ben op zoek naar een in-dash touchscreen met vga aansluiting (hdmi mag ook, maar die bestaan dacht ik niet).
Hebben jullie enig advies ? Google is normaal je beste vriend, maar kn weinig aanbod vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In dash heb je diverse touchscreens voor, bekendste zijn de lilliput versies (669) of minitouch 700, dat in combinatie met een standaard 2din bracket of zelfs auto-specifieke mounting.

Nadeel, gros ervan is enkel vanuit US te krijgen (http://store.mp3car.com/ bijvoorbeeld) en per saldo erg prijzig.

Ik ben zelf voor een Xenarc gegaan, mazzeltje met een ebay veilig :P, maar die gaat zelfs uitgekleed niet in een 2-din ruimte passen.

Heb in iedergeval alle hardware getest en draaiend gehad, nu de inbouw nog in de auto, wat nog flink wat moeite gaat kosten :(

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben eigenlijk op zoek naar een 1-din. Zoiets als dit: YouTube: Xenarc 7" IN-DASH Touchscreen VGA Monitor MDT-X7000

Alleen $400,- is mij een beetje te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Xenarc en Lilliput zijn wel de 2 'betere' merken op dat gebied, veel aziatische varianten zijn allemaal uit dezelfde fabriek met een ander frontje/merk en zijn qua hardware/resolutie een aanzienlijk stuk minder.

Let wel op dat Xenarc en Lilliput varianten gericht zijn als 'scherm' voor je carputer, niet als compleet media apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nochtans die Xenarc, reageerd beter dan die standaard Pioneer bazaar dat bij Mazda en dergelijke geleverd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt, heb laptop in de auto liggen dus is alleen nodig als "scherm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben ook nog aardig op weg :)

Glasvezel behuizing is nu klaar, alles kan al vast, nu nog de voorkant afwerken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oTs89SeJ0sbG8MM3NUzsKcmX/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Ziet er al goed uit. ;)

Ik vraag me af wat voor hardware je hebt gebruikt. ik heb zelf nog geen auto maar wil mij wel wat meer verdiepen in een car pc.

Zelf zat ik te denken aan een rasberry pi + bluetooth en gps module icm een touchscreen. Probleem waar ik tegen aan loop is de voeding. Om de voeding nou in de sigarettenaansteker van de auto zetten stoort mij enorm. Dus die zal rechtstreeks op de accu moeten worden aangesloten. Hoe heb jij daat opgelost?

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Heeft er iemand nog een 7" schermpje nodig? Ik heb er eentje te koop staan namelijk: V&A aangeboden: 7inch touchscreen (USB) met VGA aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorseal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 13:12
@SjaakDeBeer
Ik heb zelf ook een CarPc in mijn auto verwerkt.
Het is bij mij een Intel Atom geworden met Win7 erop.
Primair voor mij dient ie als navigatie en muziek, maar kan als secundair gebruikt worden voor video, games en internet voor de passagier.

De oplossing die ik heb gemaakt voor stroom is om een kabel direct van de accu, door een vrije doorgang door de vuurmuur van de auto naar het dashboard gebracht. Daar een splitsing gemaakt zodat 1 kabel constant 12v heeft en de andere heb ik van een schakelaar voorzien zodat op mijn gewenste momenten de computer aan en uit kan gaan door deze schakelaar.

Enige probleem welke ik ondervond met mijn opmaak. Zoals vermeld in het begin post van dit draadje

Q: Als de moter uitstaat klinkt het geluid gewoonweg fantastisch, maar zodra ik de moter start krijg ik een soort 'static' geluid over m'n speakers. Hoe krijg ik dit weg?
A: Je stroomkabels liggen waarschijnlijk in de buurt van je geluidskabels. Verder moet je je (Epia) kast aarden door een kabeltje te leggen van de kast naar een stuk carrosserie van je auto.

Mijn stroom kabels lopen aan de linker zijde van de auto, de kast is geaard, en audio kabels lopen aan de rechter zijde van de auto.
Toch nog flink wat geluid.
Door middel van een ontstorings filter;
http://www.conrad.nl/ce/n...oringsfilter-Cinch-GL-205

heb ik al heel wat weg kunnen krijgen, maar toch vreemd genoeg hoorde ik het nog lichtelijk op de achtergrond. Alle die bij mij in de auto zaten hoorde niets, maar toch bleef het mij storen.

Ik heb toen vervolgens direct na de accu, deze geinstalleerd op de kabel naar de PC.
http://www.conrad.nl/ce/n...-EF-10-ontstoorfilter-10A

En inderdaad, ik hoor nu ook niets meer, net alsof de motor niet draait.
Ik heb echter nog niet geprobeerd hoe het nu is als ik de audio ontstoring weg haal... maar ach alles is nu fijn weggewerkt en werkt prima.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Jorseal: mmmh mijn kabels liggen in de buurt van mekaar en heb geen storing, heb je soms ergens een stuk niet/slecht afgeschermde kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorseal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 13:12
@Damic:
Ik dacht dat ik dat wel gecontroleerd had. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat aan de bestuurders kant stroom liep en aan de passagier kant vaak de audio/data kabels.
Ik kan het natuurlijk ook mis hebben en nu dus de audio kabel pal boven een stroom kabel hebben liggen.
Toch wel grappig dat toen ik een filter toepaste op de stroomkabels van de PC, direct bij de batterij voor het mijn auto in komt, dat de storing op het geluid 100% weg is.
Met de audio filter was het al grotendeels weg maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mmhm raar, maarja tegenwoordig verschiet ik van niets meer, hoeveel elektronica dat er in een wagen zit en alles slecht afgeschermd (zelfs een benzine pomp genereert een hoop storingen op het kabels :/) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

* SinergyX neemt een aanloop.

Het weer is weer wat beter, dus eindelijk weer verder met m'n auto PC. Ondertussen missende onderdelen gevonden en hele bedrading na laten kijken, kon ik eindelijk wat dingen aansluiten.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ew1nWYlsEg0stKsrns7d8UY8/full.jpg

Nog genoeg te doen voordat hij definitief klaar is, maar de basics zijn nu eindelijk klaar.

Achteraf was het scherm (705) slechte keuze, deze heeft een 'unieke' connector waar je bijna niets mee kan doen. Andere schermen hebben aparte VGA/HMDI ingangen, zodat je met losse kabels kan werken.

ODB2 uitlezen werkt nu wel via Romraider, maar via Dashcommand of Evoscan zal ik toch echt een Tactrix moeten gebruiken en die zijn mij iets te duur. Nu nog hoop op een VAG+K kabel (FTDI based ipv 409.1 of CH-imitatie) die nog binnen moet komen.

Navigatie moet ik nog kijken wat de beste oplossing wordt, Streetdeck is US only, Riderunner heeft dit neit, Centrafuse is 150 dollar maar met 2010 mappen, schiet nog niet echt op :P

Van de zomer nieuwe kap ontwerpen, PUR schuim werkt an sich goed maar niet praktisch. Nu nog een bedrijf vinden die piepschuim in grote blokken heeft, maar bestand is tegen glasvezel/hars (XPS?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Is het inmiddels niet vele malen handiger een 7" tablet in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Had ik een nieuwer model auto mischien wel, maar omdat ik realtime info via de usb wil hebben (ivm poltiming), moet ik wel richting Windows gaan, android heeft daar helemaal geen ondersteuning in (buiten wat traag werkend spul). En dat kom je in het segment, omdat het kan :P

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 29-04-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:25
Ik ben op zoek naar een poweroutlet voor mijn tablet (omdat ik geen aansluiting heb), iemand weet of er in Nederland versies hiervan zijn?

http://www.radioshack.com...dex.jsp?productId=3896268

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Don3k schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:38:
Ik ben op zoek naar een poweroutlet voor mijn tablet (omdat ik geen aansluiting heb), iemand weet of er in Nederland versies hiervan zijn?

http://www.radioshack.com...dex.jsp?productId=3896268
Halfords oid...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan gewoon tomtom ofzo kopen als software :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 18:36
Dit topic nog eens bumpen. Ben aan het kijken om iets in m'n auto in te bouwen. Maar van schermpjes ken ik persoonlijk bitterweinig. Zijn er misschien ook van die 1 DIN hoge systeempjes met inklapbaar scherm? Dat vind ik persoonlijk wel mooi, maar ik vind er zelf geen met een VGA/HDMI aansluiting. Het zijn allemaal systeempjes met DVD/Radio toestanden. Ik zou dus eigenlijk alleen een schermpje willen, dat inklapt. 1DIN, dit omdat dat toch wat handiger is tegen diefstal.

Iemand die me kan helpen, of ooit zoiets is tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die bestaan wel, maar dan kom je snel op made-in-china en alibaba, geen idee of je die makkelijk kan kopen.
http://www.alibaba.com/pr...7_Inch_1_Din_In_Dash.html

Nadeel is wel dat je flink wat ruimte achter je 1-din nodig heb, vanwege de extra VGA kabel.

Ze zijn er ook met vrij oude specs volledig 'all in one', maar die zijn behoorlijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
SinergyX schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:09:
Die bestaan wel, maar dan kom je snel op made-in-china en alibaba, geen idee of je die makkelijk kan kopen.
http://www.alibaba.com/pr...7_Inch_1_Din_In_Dash.html

Nadeel is wel dat je flink wat ruimte achter je 1-din nodig heb, vanwege de extra VGA kabel.

Ze zijn er ook met vrij oude specs volledig 'all in one', maar die zijn behoorlijk prijzig.
Inderdaad, wat te prijzig, ik ga maar gewoon voor een Lilliput schermpje gaan dan.

Trouwens, weet iemand hoe ik makkelijk FM ontvangst op m'n PC kan krijgen? Ik weet dat er van die USB toestanden bestaan, maar hebben die genoeg ontvangst? Want daar kan je volgens mij de antenne van een auto niet op aansluiten?

Graag meningen O-)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
btw, die schermpjes die in en uit klappen zijn echt rommel. Ik werk bij een auto accessoires winkel en we hebben zulke radios met het zelfde concept ook verkocht. Er zit aan de binnenkant een kabel en die loopt precies tegen een wieltje aan. Als die kabel knapt dan kan je dat scherm wel weg flikkeren want die kabel moet precies op maat anders schiet het scherm te ver door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19

Edd

Carharttguy schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:19:
Trouwens, weet iemand hoe ik makkelijk FM ontvangst op m'n PC kan krijgen? Ik weet dat er van die USB toestanden bestaan, maar hebben die genoeg ontvangst? Want daar kan je volgens mij de antenne van een auto niet op aansluiten?
Ik maakte zelf gebruik van een Visteon HD Radio link. Deze werdt aangestuurd door een MJS-cable (serieel naar visteon aansluiting) en het geluid kwam vanuit de radio met tulpstekkers naar de Line-in van de geluidskaart. De antenne van de auto kon hier gewoon in.
Nu was de ontvangst hiervan niet geweldig, maar het kon ermee door. Waar ik veel last van had, voordat het acceptabel was, waren elektromagnetische storingen. Maar door gebruik van ferrietringen heb ik daar veel aan kunnen doen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Carharttguy schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:44:
Dit topic nog eens bumpen. Ben aan het kijken om iets in m'n auto in te bouwen. Maar van schermpjes ken ik persoonlijk bitterweinig. Zijn er misschien ook van die 1 DIN hoge systeempjes met inklapbaar scherm? Dat vind ik persoonlijk wel mooi, maar ik vind er zelf geen met een VGA/HDMI aansluiting. Het zijn allemaal systeempjes met DVD/Radio toestanden. Ik zou dus eigenlijk alleen een schermpje willen, dat inklapt. 1DIN, dit omdat dat toch wat handiger is tegen diefstal.

Iemand die me kan helpen, of ooit zoiets is tegengekomen?
Ik heb nog zo'n scherm liggen. Als je interesse hebt moet je maar even een DM sturen.
Het is van het merk lilliputer en heeft een touchscreen met vga aansluiting. Staat ergens in de topic wel een filmpje en foto's toen het nog in mijn Leon zat.
Werkt prima. Heb nu alleen een nieuwe auto waar alles al in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
Edd schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:59:
[...]

Ik maakte zelf gebruik van een Visteon HD Radio link. Deze werdt aangestuurd door een MJS-cable (serieel naar visteon aansluiting) en het geluid kwam vanuit de radio met tulpstekkers naar de Line-in van de geluidskaart. De antenne van de auto kon hier gewoon in.
Nu was de ontvangst hiervan niet geweldig, maar het kon ermee door. Waar ik veel last van had, voordat het acceptabel was, waren elektromagnetische storingen. Maar door gebruik van ferrietringen heb ik daar veel aan kunnen doen.
Dus je kon serieel (dus geprogrammeerd) de frequentie veranderen zonder dat paneeltje erbij te monteren? (Dat paneeltje dat ik zie staan op de foto op Amazon)

Als dat zo is, lijkt dat inderdaad wel op iets dat ik nodig heb, al is dat groter en duurder dan ik verwachtte! Maar bedankt voor de link alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Edd schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:59:
[...]

Geweldig apparaat is dat. Heb het zelf toentertijd (ruim 7 jaar geleden) in mijn Mercedes ML ingebouwd.
Was toen de enige hier in Europa die met deze radio rond reed. Was ook erg moeilijk te krijgen.

Werkte bij mij perfect.Aansturing gebeurde via Centrafuse. Die ondersteunt deze radio standaard.

Tegenwoordig zie je dat DAB plus ook in Nederland te ontvangen is, vroeg me daarom pas nog of deze radio daar ook mee zou kunnen omgaan.

Het is dat mijn huidige auto er geen ruimte voor heeft, maar mis de Car PC best wel. Vooral NAV die ik gebruikte (Sygic) was zoveel malen beter dan de af fabriek Renault NAV die ik nu heb.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 16:31

cj-

Ik heb gehoord dat Lilliput schermpjes herkent worden als een muis in plaats van een echt touchscreen.
Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Ik weet dat dat bij de oude inderdaad zo is. Of dat ondertussen is verandert durf ik niet te zeggen. (mijn vermoeden is echter dat er niets verandert is en ze nog steeds gebruik maken van de 'oude' 9-wires resistive schermen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ze werken nog steeds via 4/9 wire-resistive en standaard als 'muis emulator', maar met wat magisch gekloot met de drivers kan je er voor Win8 alsnog een 'echte' touchscreen van maken (inclusief de gestures van Win8). Voor meeste schermpjes hebben ze al soortgelijke drivers gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 16:31

cj-

Dan ga ik denk ik nog maar eens 2 keer nadenken of dit wel een geschikt schermpje wordt voor in mijn auto, alleen is het jammer dat er maar weinig alternatieven op de markt zijn die deze resolutie bieden voor de zelfde prijs.
Is er toevallig niemand die al zo'n alternatief heeft gevonden want ik ben al aardig lang op zoek naar het juiste schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Ik zou op zoek gaan naar een capacitief scherm. Die worden volgens mij wel goed ondersteund door Windows 7 / 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Na paar maandjes alles succesvol draaiend, ga ik toch weer upgrade doen van m'n scherm.

Van een VGA-variant naar een HDMI-variant was al een stuk beter (VGA had calibrate-isues), maar het bleef maar 800x480 native resolutie wat echt blurry werd op minimale Win8 resolutie (draai dacht ik 1280x800).

Via ebay een 10.1inch native 1366x768 met 4punt capacitief touch gevonden, leuke actie voor $100.

Paar dozen Mechano erbij en knutselen maar :)

Valt nog best tegen als je echt alles zelf moet bedenken ipv kant en klare oplossingen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177141

hehe leuk dat hier wat wordt gepost. Dat is wel een tijdje geleden. Ik wou toen zelf ook een car pc bouwen. Maar er waren toen alleen hele dure schermen. Ik denk dat je nu gewoon een iPad houder in je auto kan zetten en je bent klaar. Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu de Surface-pro goedkoper is geworden, was dat inmiddels zeker een keuze.

iPad voor mij dus minder, ik heb specifieke Win programma's, al had het voor overige features wel de oplossing geweest, al ben je dan weer snel android/iOS afhankelijk, wat het kostenplaatje wel flink laat oplopen (daar ik een WP toestel heb).

Plus ik wilde permanente inbouw, nu ik toch al bezig ben, blijf ik hier wel mee bezig (het is ook leuk om dingen te bedenken en beetje te klussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
Anoniem: 177141 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:28:
Ik denk dat je nu gewoon een iPad houder in je auto kan zetten en je bent klaar. Of niet?
Ik zou persoonlijk nooit een (vaste) ipadhouder in het zicht inbouwen, lijkt me garantie voor ingetikte ramen. Ook al zal niemand de ipad zelf daadwerkelijk in de auto achterlaten, er zijn genoeg ongure personen die dat toch graag even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
@Synergy heb je een linkje van dat schermpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Graag wl ik ook een car pc inbouwen, moet echter nog wel een auto aanschaffen. ;) Momenteel zit ik echter te kijken wat er exact bij komt kijken om een car pc in te bouwen. Ik loop nog wel tegen wat vragen aan. Ik heb gekozen voor een pc i.p.v. een tablet i.v.m. software mogelijkheden. Nu vraag ik mij echter af hoe ik de voeding moet aansluiten.

Via onderstaand schema zie ik dat de voeding naar de accu moet, +/- aansluiten. Daarnaast moet er ook een kabel naar het contact toe. Ik vraag me af hoe dat laatste precies moet. Heeft iemand ervaring met soortgelijke voedingen?

http://resources.mini-box.../PWR-M2-ATX-HV-manual.pdf

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Ik heb vroeger het relay draadje van de radio stekker gebruikt voor de ignition.
Gebruikte dezelfde voeding maar ligt nu te verstoffen bij de rest van het carputer spul.

[ Voor 36% gewijzigd door Tazzios op 24-04-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Utreg72 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 22:03:
@Synergy heb je een linkje van dat schermpje
http://www.ebay.com/itm/190958788115
Elecream heeft er veel meer, moet je maar in z'n Shop kijken (wel via .com/.uk, via .nl werkt het niet). Enige nadeel, je krijgt dus een 'random' scherm, ik heb geluk met het juiste scherm en touchscreen.
SjaakDeBeer schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:52:
Via onderstaand schema zie ik dat de voeding naar de accu moet, +/- aansluiten. Daarnaast moet er ook een kabel naar het contact toe. Ik vraag me af hoe dat laatste precies moet. Heeft iemand ervaring met soortgelijke voedingen?

http://resources.mini-box.../PWR-M2-ATX-HV-manual.pdf
Gebruik gewoon je accesoireslijn, die schakelt met je contact. (je radio heeft deze).

Die manier kan je je PC laten draaien bij eerste stand van je contact, zonder dat je motor draait.
Let wel op met die M2 dat hij niet altijd lijkt uit te schakelen bij die 'auto mode' dipsetting.

De 'power signal' naar je moederboard werkt btw wel erg netjes, moment dat je 12V-acc weg is, seconde of 5 later stuurt hij netjes het signaal (Win7 lijkt daar niet altijd goed mee om te gaan, Win8 geen probleem).

Ik heb zelf alles rechtstreeks van de accu gehaald op 2 schakelaars staan, zodat ik zelf de PC kan aan/uit zetten. Maar wil bv mn PC helemaal niet uit (power-signaal is maar 1sec ofzo), kan ik dus via de 12V masterswitch hele zaakje uitzetten. En omdat bij starten van je auto je voltage nog wel eens raar kan doen, schakel ik de PC pas in na starten, beetje fail-safe systeem.
Met zulke switches, ziet er nog grappig uit ook :P
http://www.dx.com/p/car-t...dc-12v-vehicle-diy-117154

Al wordt dit denk ik mijn volgende versie.
http://www.dx.com/p/flip-...-racing-car-dc-12v-120256

Ik heb btw de Voom-PC2 met een E350 van Gigabyte.

En scherm + doosje mechano (construction), kan je best leuke dingen mee maken :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x9bnD7Tnf0LkveDh8amsQxme/medium.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 24-04-2014 12:47 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste