hmm... Misschien een idee om mijn idee van een aantal jaren terug weer op te pakken!
Mijn oude auto:
Daihatsu Cuore GL u9 847cc uit 1994 - 3deurs, 3-cilinder met bijna 1.8 ton op de teller

(foto is gejat)
Met als dashboard:

(spiegelbeeld natuurlijk, en foto is gejat)
Bij dit autotje heb ik er nog over na zitten denken om aan dit projectje te beginnen. Ik heb namelijk nog meer dan genoeg materialen om zo'n project te klaren. Echter, bleek er het volgende mis te zijn met de auto:
- Bandjes kaal,
- Stoelen kapot,
- Koppelingskabel uit de versnellingsbak geklapt (liet plotseling los)
- bij het indrukken van de koppeling gingen de lampjes in het dashboard uit/aan. (Los contact ergens dus)
- Uitlaat lek
- koplamp door vorige eigenaar (manager van quickfit utrecht overigens!) erg "beun" vastgezet
- koppakking lek
- cilinders rot
- van voor tot achter meer roest dan normaal metaal
- dankzij los contact accu constant leeg getrokken
- gordels die niet meer automatisch optrokken
- ruitensproeiers waren van een totaal andere auto, en pasten dus niet in de gaten van de motorkap
- versnellingsbak was rot, schakelen ging zeer moeizaam met het gevoel dat je de pook kapot trok
- bekabeling door de gehele auto was rampzalig
- accu-klemmen waren allemaal afgebroken, waardoor de accu door de vorige eigenaar houtje-touwtje vast zat aan een montagepunt van de schokbreker en de accu-houder.........
- De panelen aan de binnenzijde van de deuren waren volledig uit elkaar aan het vallen
- Slot rechter zijdeur ging niet meer normaal op slot
- ramen die bij een snelheid van meer dan 80KM/h niet meer dicht kunnen zonder handmatig de ramen in hun sleuf terug te duwen
Het lijstje is nog LANG niet klaar, maar ik zal jullie maar niet lastig vallen met die beun-mobiel van mij. Het komt er eigenlijk op neer dat de enige luxe die ik had een stuur, rem, gaspedaal en lichten had. Zelfs een voorruit! Kortom: de auto was echt compleet op. Het is toch verschrikkelijk hoe je er toe wordt gedwongen wanneer je weinig centjes en tijd hebt om een bagger-auto te hebben...
Dus nu heb ik een geweldige auto gekocht, en de daihatsu direct naar de sloop gebracht.
Mijn nieuwe aanwinst:
Toyota Starlet xli 1.3 uit 1990 - 3-deurs, 4-cilinder, 1.3 liter, met iets meer dan 1.7 ton op de teller
Dashboard:
Het enige dat hiermee mis is:
- Er moeten nog 2 andere bandjes op(ik werk zelf bij Continental in Barneveld, dus dat is geen probleem voor mij)
- Er moet een flink stuk roest verwijderd moest worden bij de wielkast rechts achter, en er moet vanzelfsprekend een nieuw stuk metaal op gelast worden. Dat laatste is nu al bijna klaar. Er hoeft alleen nog maar een flinke lap polyester op gesmeerd te worden om het vorm te geven (komt nml ook een beetje aan de buitenkant), en daarover natuurlijk weer een mooi verflaagje.
De auto heeft voor een half jaartje terug nog een grote beurt gehad, en is voor de rest echt helemaal in orde. In augustus nog een APK-tje er tegenaan, en daarna kan ik gaan beginnen met mijn project!
Ik heb de volgende hardware:
- Asus EeePC 701 (zonder monitor, tobo en batterij). Dit heeft de beste hardware, een SSD van 4gb en evt. de mogelijkheid tot een back-up batterij, wat het eigenlijk heel erg makkelijk maakt om voor deze optie te gaan.
- een moederbordje
Wincomm WEB-6580, een stuk trager, kleiner, maar helaas slechts USB1.1, VIA Eden 733MHz cpu met maximaal 512MB ram
- Sitecom USB-wifi -stick
- Bluetooth-stick
Ik heb nog een mooi Hami-schermpje 4:3 verhouding van 8,4 inch.

Nou weet ik nog niet of ik deze ervoor wil gaan gebruiken, gezien de volgende redenen:
- touch-screens voor dit formaat scherm zijn erg moeilijk te verkrijgen,
- de behuizing is best wel lomp,
- de settings van het schermpje blijven niet staan.
Ik heb daar naast ook nog een ander schermpje. Die is 7,nogwat inch, en widescreen. Echter is de resolutie wat lager en zit daar geen VGA op... Maar dit schermpje kan de instellingen wel behouden, is wat kleiner en is daarom weg te stoppen in de sleuf waar de asbak nu nog in zit (wat diefstal dus weer tegen gaat).
Het schermpje moet uiteindelijk of in de gehele onderkant van de console komen (8,4" schermpje), of er gaat een "uitklap-mechanisme" komen (voor de 7,nogwat widescreen) die mooi in de aansteker-ruimte past.

(
bron)
Nog aan te schaffen:
- Nieuwe autoradio (met aux en evt. USB/SD)
- Speaker-set (waarschijnlijk gewoon een setje uit de Xplode-serie (3-weg-speakerts voor op de hoedenplank). Subwoofer en versterkert zijn nergens voor nodig.
- een USB-GPS (misschien de BU-303 afhankelijk of hij onder Debian werkt)
- Touch-screen-film voor op het schermpje
- mooie powerbutton die ik in het optionele airco-button-slot kan proppen (heb geen airco nml)
Alles moet in ieder geval zo gebouwd worden, dat ik alsnog alles uit mijn auto kan halen zonder er iets van terug terug te zien dat de carputer erin heeft gezeten.
Toevoeging:
Omdat de auto standaard geen toerenteller heeft, wil ik er ook nog
zelf eentje in gaan zetten. Weet nog niet wanneer ik het ga doen, maar ben er wel zeker van dat het gaat gebeuren.
De gehele CarputerInProgress-log komt er in ieder geval zeker aan. Moet eerst tijd en centjes zien te fixen!