Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.
Kan ook ja
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
Maar het goede nieuws is dat hij bezig is met een goedkopere versie qua nav
"We are working to get the price lower with a version that is one country and major roads... These maps are a LOT cheaper than all of Europe...
We plan to offer many variations, so that price for XLE is vague and will be updated soon...
"
Do hoge prijs van de XLE versie komt namelijk alleen door Navteq. forumdraadje
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
http://www.touchscreen-monitor.nl/
Je hebt er vanaf 6,4" Tot 18,1 " Met prijs vanaf €89 tot €201
Weet wel dat je het eigenlijk over een voorzetscherm hebt en geen compleet tft schermInovix schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 23:33:
Ik weet niet of dat dit al verteld is maar mischien is dit een handige link voor Touch Screens
http://www.touchscreen-monitor.nl/
Je hebt er vanaf 6,4" Tot 18,1 " Met prijs vanaf €89 tot €201
Kijk namelijk maar eens verder op de site en kijk ook eens goed naar de foto,s
I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.
Verwijderd
ik heb een vraag. Ik ben zelf ook bezig om een Pc in me auto te maken. Eigenlijk zit ie er al in maar, nu heb ik het volgende probleem. Er komt een ongelovelijke ruis uit mijn speakers. Zowel met als zonder muziek en het maakt niks uit of de motor loopt of niet. Ik zelf denk dat het misschien door de omvormer komt. Het gaat hier om een omvormer van 12v naar 230v (600 watt) van skytronic. Zou een van jullie mij misschien kunnen helpen.
linkje http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=651.554
alvast bedankt
gr thijs
Zijn er ergens nieuwere kaarten te koop of te downloaden (liefst 06/07) die werken met Freedrive?
ik ga mijn carpc volgend zomer in bouwen
ik bouw hem rond het reserve wiel(zoals al op got te zien was)
maar ik twijfel over de internet verbinding
hoe kom ik het beste aan internet
ik dacht aan de umts kaart van kpn maar of die bereik heeft in de achterbak???
Betaal je voor umts per maand of alleen per gebruikt ?oversightt schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:58:
ey hallo
ik ga mijn carpc volgend zomer in bouwen
ik bouw hem rond het reserve wiel(zoals al op got te zien was)
maar ik twijfel over de internet verbinding
hoe kom ik het beste aan internet
ik dacht aan de umts kaart van kpn maar of die bereik heeft in de achterbak???
heb je een mobiele telefoon ?
vast wel
kan je deze niet als BT modem gebruiken. evt met een data abbo op je gsm.
_@/'
per maandwd200 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:10:
[...]
Betaal je voor umts per maand of alleen per gebruikt ?
heb je een mobiele telefoon ?
vast wel![]()
kan je deze niet als BT modem gebruiken. evt met een data abbo op je gsm.
XP 2400+
Epox mATX board
512 ddr
40gb 2,5" hdd
En als scherm ga ik een lilliput 7" touchscreen bestellen. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik de onderdelen van stroom moet voorzien. Kan ik het beste een omvormer kopen van 12v naar 220? 160W is meer dan genoeg lijkt me voor bovenstaande.
En wat als de auto uitstaat? Hebben jullie je systeem in standby of staat ie gewoon helemaal uit?
Let op dat de output van de voeding zuiver genoeg is om geschikt te zijn voor een PC, dat zijn ze niet allemaal...T i M schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:01:
Ik ben ook van plan om een pc'tje in de auto te maken. Hardware heb ik hier nog genoeg liggen. Denk dat het hetvolgende wordt:
XP 2400+
Epox mATX board
512 ddr
40gb 2,5" hdd
En als scherm ga ik een lilliput 7" touchscreen bestellen. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik de onderdelen van stroom moet voorzien. Kan ik het beste een omvormer kopen van 12v naar 220? 160W is meer dan genoeg lijkt me voor bovenstaande.
De M1 en M2 ATX voedingen controleren het niveau van de accu, als dit onder de 7v( zo uit mn blote hoofd) komt wordt de pc uitgeschakeld. Ik denk dat er veel mensen zijn die deze oplossing gebruiken. (ik inmiddels ook, na 2x met een lege accu te hebben gestaan..)T i M schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:01:
Ik ben ook van plan om een pc'tje in de auto te maken. Hardware heb ik hier nog genoeg liggen. Denk dat het hetvolgende wordt:
XP 2400+
Epox mATX board
512 ddr
40gb 2,5" hdd
En wat als de auto uitstaat? Hebben jullie je systeem in standby of staat ie gewoon helemaal uit?
Ik gebruik nog steeds Freedrive 0.90 BETA maar ik merk nu wel dat de maps die daarin gebruikt worden oud worden, steeds meer wegen (met name rotondes) ontbreken. Wie weet waar ik nieuwere versies van de maps (die compatible met FD 0.90 BETA zijn) vandaan kan halen?
Hoe sluiten jullie de carpc aan je audio systeem ?
Tegenwoordig heeft bijna elke radio aux-in gebruiken jullie dat of wat anders ?
Ioniq 5 P45
Omdat de kabel nogal dun is en meestal max 1,5m.
Verwijderd
Na even zoeken vind ik veel info over custom-made autopc's, met voedigen als bijv van Opus oid. Alleen nu kan ik bij die mac mini zomaar niet 1-2-3 de voeding veranderen.
Dus eigenlijk ben ik nu op zoek naar een soortvan manier om die mac-mini stroom te geven. Een DC-DC is denk ik wel het beste, maar een DC-AC is makkelijk te krijgen.
Hebben jullie misschien nog ideën over hoe ik dat ding stroom kan geven? Alles is welkom
Marco
Frodoplayer en mediaengine?
Heb je iets van het toppic gelezen...
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Ben ook bezig met een pc in de auto te maken
Maar kom elke keer op hele kleine verassingen
Heb een ps one scherm maar jammer genoeg geen 7.5 volt adapter voor dat ding leek mij geen probleem tot je gaat zoeken op het internet , niks te vinden

Dus als iemand nog zoon ding in zijn handschoenenbakje heeft liggen wil ik hem graag van je overnemen
Het geluid is weer een andere probleem
Heb mij radio eruit gesloopt want ik wilde alles via mijn pc laten lopen ( als je het doet doe het dan goed )
Heb een pc radio gekocht van marktplaats een wizard radio fm doet het ook nog maar het probleem is natuurlijk hoe krijg ik nu het geluid naar mijn boxen
Dus als iemand nog een goedkope versterker in zijn kofferbak heeft
Wil dat ook graag van je overnemen
Het programma dat ik bij de wizard radio fm kreeg is een klein beetje klein dus als je
Windows start moet je wel een vergrootglas gebruiken om wat te lezen op de ps one scherm ( heb wel een 220 volt naar 7.5 volt adapter met een haspel in huis maar is lastig als je gaat rijden na 50 meter word elke keer de stekker eruit getrokken )
Is het misschien mogelijk om winamp te gebruiken met een pc radio
Als iemand mij met deze kleine probleempjes kan helpen
Alvast bedankt
Ik ben ook benieuwd hoe de kwaliteit van die Wizard FM radio is. Kan me niet voorstellen dat dat nog goeie ontvangst heeft als je op de snelweg zit... (maar laat het ff weten als je het getest hebt!)
Ik zou adviseren om toch een gewone radio te gebruiken met een AUX-in om de pc aan te hangen. (ik heb zelf een radio zonder AUX-in, ik gebruik een FM-Modulator om het geluid via de antenne ingang in mn radio te krijgen. En ondanks dat is het nog een behoorlijk goed geluid, AUX is nog vele malen beter...)
hahah, laat ik nou net nog een car adapter hebben voor dat ps1 schermpje.. dm me voor detailsdebries schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 00:18:
Hallo
Heb een ps one scherm maar jammer genoeg geen 7.5 volt adapter voor dat ding leek mij geen probleem tot je gaat zoeken op het internet , niks te vinden![]()
Dus als iemand nog zoon ding in zijn handschoenenbakje heeft liggen wil ik hem graag van je overnemen
Het geluid is weer een andere probleem
Heb mij radio eruit gesloopt want ik wilde alles via mijn pc laten lopen ( als je het doet doe het dan goed )
Heb een pc radio gekocht van marktplaats een wizard radio fm doet het ook nog maar het probleem is natuurlijk hoe krijg ik nu het geluid naar mijn boxen
Dus als iemand nog een goedkope versterker in zijn kofferbak heeft
Wil dat ook graag van je overnemen
Het programma dat ik bij de wizard radio fm kreeg is een klein beetje klein dus als je
Windows start moet je wel een vergrootglas gebruiken om wat te lezen op de ps one scherm ( heb wel een 220 volt naar 7.5 volt adapter met een haspel in huis maar is lastig als je gaat rijden na 50 meter word elke keer de stekker eruit getrokken )
Is het misschien mogelijk om winamp te gebruiken met een pc radio
Als iemand mij met deze kleine probleempjes kan helpen
Alvast bedankt
Ja daar heb ik ook over na lopen denken om van 12v naar 220v en daar na weer na 7.5v te gaanMeelobee schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:10:
Je zou een converter kunnen kopen die de 12v in je auto omzet naar 220v, is niet echt efficient, je gaat immers van 12v naar 220v naar 7.5v. Misschien dat je zelf iets in elkaar kan zetten met wat weerstanden ed..
Ik ben ook benieuwd hoe de kwaliteit van die Wizard FM radio is. Kan me niet voorstellen dat dat nog goeie ontvangst heeft als je op de snelweg zit... (maar laat het ff weten als je het getest hebt!)
Ik zou adviseren om toch een gewone radio te gebruiken met een AUX-in om de pc aan te hangen. (ik heb zelf een radio zonder AUX-in, ik gebruik een FM-Modulator om het geluid via de antenne ingang in mn radio te krijgen. En ondanks dat is het nog een behoorlijk goed geluid, AUX is nog vele malen beter...)
Maar dat lijk mij zo stom
Maar ik zie dat er al een reddende engel is die een psone adapter te koop heeft
Dat lijk mij veel logischer
En ja over het geluid van de wizard radio
Ik weet dat nog niet moet nog een versterker kopen al lijk mij dat geen probleem heb het wel even uit geprobeerd met een draad antenne die er bij geleverd werd en had wonderbaarlijk wel ontvangst
Dus het is even afwachten
Is het mogelijk om foto;s te plaatsen heb het van alle kanten geprobeerd maar het lukt niet

Klik om het berg icoontje, en vul dan de URL van je IMG in?
[ Voor 32% gewijzigd door battler op 07-08-2007 23:46 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ik doe het altijd gewoon simpeler.. [img]dan de url van je image typen en dan[/img]... bericht 'bekijken' dan op 'check images' drukken, en klaar
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Pfffffffffffff Gelukt mijn auto met psone scherm
[ Voor 212% gewijzigd door debries op 08-08-2007 16:57 ]
Wat ik allemaal in de auto heb zitten ( eigenlijk het merendeel licht nog onder de stoel )
Pc is een ECS u-Buddie UB-4m24 met een Intel Pentium 2.5 GHz
512 MB geheugen
80 GB hardschijf
Laptop dvd speler
Een gestripte psone scherm daarbij zit een CMP-TELVIEW1 dat is een apparaatje dat het VGA beeld omzet naar av beeld zodat ik niet mijn beeld scherm hoefde om te bouwen
Een touchpad van een oude laptop ( werkt perfect nog bedankt Erwin )
Mini toetsenbord
Wizard radio fm
Gps muis lig nog ergens onder in een doos bij een kennis maar die komt nog wel
Hallo
Heb een ps one scherm maar jammer genoeg geen 7.5 volt adapter voor dat ding leek mij geen probleem tot je gaat zoeken op het internet , niks te vinden

Dit is makelijk te maken met een 8 tal diode's ( 1 ampere type's )in serie te zetten in de voedings lijn.
Zo krijg je van 12volt - ( 8 X 0,7volt ) = 6,4 volt. Als de auto gestart is krijg je 14volt van de accu.
Dus 14volt - ( 8 X 0,7volt ) = 8,4 volt. In praktijk werkt het scherm met deze voltages.
Niet de elegantste manier maar wel goedkoop en niet kapot te krijgen.
Is het niet ontzettend gevaarlijk en irritant om je scherm zo ontzettend laag te hebben zitten?debries schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 15:45:
[afbeelding]
Pfffffffffffff Gelukt mijn auto met psone scherm

Ik had hem het liefst zo hoog mogelijk, dat je de weg zo kort mogelijk uit het oog verliest en geen kramp in je nek krijgt
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
- Hoe kom ik aan stroom voor mijn Lilliput 7" ts scherm?
- Stroom voor mijn M2-ATX voeding, rechtstreeks op de accu of moet hier nog wat tussen?
Het inbouwen en dergelijke van het geheel zal verder geen problemen opleveren. In het dashboard kan het scherm perfect worden ingebouwd, alsof het er voor gemaakt is. Verder nog een vraag hoe jullie het aanpakken met het opstarten + afsluiten van de PC. Laten jullie deze in stand-by stand staan? Of starten jullie de pc automatisch op bij het starten van de auto?
Stroom voor je Lilliput kan je van een van de 12v lijnen in je dashboard aftappen, bv die van de radio of sigarettenaansteker (ikzelf heb em afgetapt van de sigarettenaansteker)T i M schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:01:
- Hoe kom ik aan stroom voor mijn Lilliput 7" ts scherm?
- Stroom voor mijn M2-ATX voeding, rechtstreeks op de accu of moet hier nog wat tussen?
Het inbouwen en dergelijke van het geheel zal verder geen problemen opleveren. In het dashboard kan het scherm perfect worden ingebouwd, alsof het er voor gemaakt is. Verder nog een vraag hoe jullie het aanpakken met het opstarten + afsluiten van de PC. Laten jullie deze in stand-by stand staan? Of starten jullie de pc automatisch op bij het starten van de auto?
De 12v van je M2 kan rechstreeks op de accu, al zou ik er voor de zekerheid wel een zekering tussen zetten. De - kan je aan een bout ergens in de kofferbak aansluiten.
Opstarten en afsluiten heb ik heel eenvoudig gehouden, ik start de pc met een schakelaar in mn dashboard, handmatig dus. Het enige grote nadeel hiervan is dat ik de pc ook handmatig moet afsluiten, wat ik dus al 3x vergeten ben met als gevolg een lege accu.... :x (zou ik overigens makkelijk kunnen oplossen door een verklikker oid..)
Het aanzetten van de PC wil ik gaan doen met een relais. Deze wil ik tussen de +12V kabel zetten die van de accu naar de M2-ATX voeding loopt. Zodra ik de auto op contact zet wil ik dat de PC aanspringt, maar hoe zit het met afsluiten.... als ik de auto uitzet, dan wil ik niet dat mijn pc boem pats uitstaat. Omdat mijn Windows dat niet vol gaat houden.
De m2 kan dit toch voorkomen ? Ik dacht dat die de pc afsloot als je onder een bepaald level komt met je accu ??Meelobee schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:27:
[...]
. Het enige grote nadeel hiervan is dat ik de pc ook handmatig moet afsluiten, wat ik dus al 3x vergeten ben met als gevolg een lege accu.... :x
Bij mijn carpc zit het zo aangesloten dat hij aanblijft als ik de motor afzet of start. Als frontend gebruik ik Roadrunner, deze start vanzelf op als de pc aangaat en daarin zit een afsluiten optie (net als in Windows) die selecteer ik via het touchscreen en dan sluit de pc netjes af. Daarnaast heb ik een aan/uit knop in mijn dashboard, waarmee ik de pc weer aanzet of stroom helemaal kan afsluiten. (handig voor bv korte ritten waarbij de carpc niet nodig is.)T i M schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:41:
Heb gisteren een scherm gescoord, welke deze week wordt opgestuurd. Ik ga deze aansluiten om de 12v van de sigarettenaansteker.
Het aanzetten van de PC wil ik gaan doen met een relais. Deze wil ik tussen de +12V kabel zetten die van de accu naar de M2-ATX voeding loopt. Zodra ik de auto op contact zet wil ik dat de PC aanspringt, maar hoe zit het met afsluiten.... als ik de auto uitzet, dan wil ik niet dat mijn pc boem pats uitstaat. Omdat mijn Windows dat niet vol gaat houden.
Ik heb voor deze opstelling gekozen omdat ik dat persoonlijk makkelijk vindt. Jij hebt een M2 die heeft uitgebreide opstart en afsluit opties dus daar zou je eens naar moeten kijken (RTFM enzo
Ja kan ie inderdaad maar geen van de afsluitopties van de M1 zijn zoals ik wil, als je het zo aansluit gaat de pc bv ook uit als je ff de motor uitzet bij een benzinepomp bijvoorbeeld...handmatig was voor mij makkelijker met alle nadelen die daarbij komen..(Ik mag blij zijn met m'n behulpzame buurman+startkabelsMartkrui schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:42:
[...]
De m2 kan dit toch voorkomen ? Ik dacht dat die de pc afsloot als je onder een bepaald level komt met je accu ??
Verwijderd
Mensen ik heb dus een via epia mini itx. die wil ik in mijn auto doen en aansluiten op de overige audio. 1x 4 kanaals versterker en 1 1kanaal monoblock. hoe sluit ik dat aan en blijft de kwaliteit dan wel goed?
alvast bedankt mensen.
Beetje late reactie, maar hoever ben je inmiddels ? Kan je nog advies gebruiken ?Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 20:07:
Hallo,
Mensen ik heb dus een via epia mini itx. die wil ik in mijn auto doen en aansluiten op de overige audio. 1x 4 kanaals versterker en 1 1kanaal monoblock. hoe sluit ik dat aan en blijft de kwaliteit dan wel goed?
alvast bedankt mensen.
Ik ben zelf inmiddels EINDELIJK weer verder gegaan met de console/uitbouw waar straks het display en radio in kan. Zal binnenkort even foto'tje maken
Verwijderd
Ik ben ook van plan om een pc in mijn Suzuki Samurai te bouwen.
Heb eigenlijk bijna alle onderdelen al.
MSI KT3 Ultra
AMD Athlon XP1900+
512MB Memmory
DVD player
Voeding
Seagate 20GB 7200rpm 3,5"
WD 120GB 7200rpm 3,5"
MultiQ 12" tft scherm
Omvormer 12->230volt 300watt duurvermogen 600watt piek
versterker
Bassboxen/Speaker
van 3,5mm plug naar tulp (audio pc uit naar versterker in)
Noppenschuim voor onder de kast tegen het schokken enz enz
enz
enz.
Is dit een beetje fatsoenlijk voor in een Jeep?
Please help me!!!
Nou... zal het eens proberen....Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:26:
Please help me!!!
- Seagate 20GB 7200rpm 3,5"
- WD 120GB 7200rpm 3,5"
2 schijven ? Eentje lijkt mij voldoende toch..
- MultiQ 12" tft scherm
Touchscreen ? Of hoe ga je de bediening doen.
- Omvormer 12->230volt 300watt duurvermogen 600watt piek
Niet een super efficiente oplossing, maar het werkt wel.. Persoonlijk zou ik toch op den duur voor een M2 gaan oid.
Pas natuurlijk wel op met het compleet ontladen van je accu... start je auto zo lastig
- Is dit een beetje fatsoenlijk voor in een Jeep?
Vast wel... Gewoon alles erin drukken in een proefopstelling is de enige manier om er achter te komen of het voor jou een beetje werkt.
En welke frontend ga je gebruiken ?
Verwijderd
heb een opel corsa 1.4 en heb een omvormer gebruikt
verder heb k nog een 7"liliput schermpje TS gemonteerd bij de pook en het werkt goed als ik het rijden ben. ik heb windows xp erop en gebruik als frontend mediaengine.
voor navigatie heb ik eerst mappoint gebruikt die ik origineel had (via msdn) maar dit werkte niet helemaal lekker. je kon de route wel vinden maar je kon niet vanaf je huidige positie bewegwijzsering krijgen. in mn nieuwe carpc die ik binnenkort dus ga maken ga ik daarvoor autoroute gebruiken samen met mn gps ontvanger zoals in de startpost (BU-303 gelook ik)
voor het geluid had ik gewoon de aux gebruikt en de kast geaard via n kabeltje van mobo naar chassis. op het begin kreeg ik geen geluid maar na wat instellingen wijzigen kreeg k die wel.
toch moest k elke keer even de configuratie openen (dus niks aanpassen enkel openen) om dit weer werkend te krijgen. een driver update was de oplossing en alles werkte perfect.
k had voor de fun ook nog een wifi en bluetooth ontvanger erin gezet en hiermee kon je leuke dingen doen wat betreffende je telefoon en draadloos internet.
internet via vodafone (en dan via gprs en je telefoontje dus) heb ik nog niet geprobeerd maar wil dit wel binnenkort gaan aanvragen voor 10 euro p/m
als de motor uit staat is de accu zodanig belast dat starten nogal moeilijk gaat
ik ga binnenkort dus ook voor een mini atx van epia en een atx-m2 op 12v
ik zal dan proberen ook van voor tot achter een verslag te maken en dan alles te posten.
omdat ik nu ook al een werkende carpc heb maar hier geen verslag van heb gemaakt omdat k nog teveel problemen enz. had en nog meerdere verschillende dingen tegelijk bezig was.
hoop dat k dan heel veel dingen duidelijk kan maken en voor de mensen die nog info nodig hebben hier kunnen terugvinden.
ook alvast wil k iedereen in t topic/forum bedanken want voor elk probleem wat je tegenkomt kan je wel ergens een oplossing vinden. ook al moet je soms wel een paar dagen zoeken/nadenken over hoe je iets het beste kunt doen.
ik hou jullie op de hoogte als k mn spulletjes binne heb
ohja, en de opbouw is niet helemaal logisch van mn verhaal, mede omdat k t heb aangepast wat me te binne schoot wat k nog wel kwijt kon nu
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 00:16 ]
Schop? Niemand?Meelobee schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:09:
Ik rij nou al een jaar of 2 rond met een carpc in mn auto. alles werkt perfect (behalve dat mn GPS ontvanger soms wat moeite heeft om goed te starten) en heb me er na de installatie niet echt meer in verdiept. Nou rij ik dus met Roadrunner als frontend en Freedrive als navigatie. Alleen kom ik steeds vaker plekken tegen waar de weg inmiddels is veranderd, hetzij door aanleg van rotondes en andere verbouwingen, met andere woorden, mijn kaarten kloppen niet meer. (destinator 2004 maps)
Zijn er ergens nieuwere kaarten te koop of te downloaden (liefst 06/07) die werken met Freedrive?
Ik geloof alleen dat je die niet los kan kopen.
(Ik gebruik zelf geen freedrive: info is FAFAIK )
Weet iemand trouwens waar je de Silabs USB FM radio kan kopen ? Kan hem alleen in de US vinden. Gaat wel lukken alleen jammer dat ik dan meer aan verzendkosten betaal dan aan de stick zelf.
Toch maar besteld... wil binnenkort de boel af hebben...
[ Voor 8% gewijzigd door Martkrui op 05-10-2007 15:36 ]
Verwijderd
ik heb eerst mappoint gebruikt, maar als t goed is werkt autoroute ook heel erg goed
wel niet origineel maar je kan die zo installeren geloof ik
misschien eens rondspeuren op internet of je die niet ergens kan vinden..
van dat gebeuren van destinator enzo werd ik niet wijzer. toen maar alternatief gezocht like this.
Verwijderd
toch even de vraag voordat k geld ga uitgeven.
is het niet beter om mn huidige configuratie te laten zitten en een extra accu erbij te plaatsen?
als een soort condensator zeg ma, wel opladen maar dat die als die leeg is niet mn start accu leegtrekt?
nu heb k carpc erin zitten en werkt eigenlijk allemaal wel best goed alleen stroom is dus een probleem, en weet dus niet of t de moeite waard is geld uit te gaan geven en weer alles om te bouwen als k het met een extra accu heb opgelost..?? (bedoel dus deze pc en 220 omvormer enzo eruit en dan op 12v een mini itx oplossing)
Ik gebruik een M2 voeding. Die maakt direct van de 12V de benodigde spanningen/ATX aansluiting. Dit is volgens mij al efficienter dan 12v -> 220 -> 12v/5v
Daarnaast zou deze een "undervoltage" protectie moeten hebben zodat de accu nooit te leeg kan gaan zodat je niet meer kan starten.
Maar, als je op dit moment al een startprobleem hebt, is dan je huidige accu misschien aan vervanging toe ?
Verwijderd
220 kan k altijd nog laten zitten voor telefoonoplader enzo..
heb je schermpje ook op 12 volt of via sigaretten aansteker ofzo?
de auto start btw goed als k gewoon alleen radio enzo aan heb, en sub dan wel maar dat maakt niet zoveel.
ook als ik de acculader die dan wel al oud is aansluit staat die op wit zeg ma (je hebt een wijzertje van links wit, dan groen, en dan rood, terwijl die als maar meer naar links gaat naarmate die langer eraan hangt.
Uitdaging? Zoek het in de camper-wereld!Martkrui schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:49:
Dan zou je ten eerste een schakeling moeten maken zodat je de tweede accu wel oplaad, maar dat je dus niet de eerste accu kan leegtrekken. Is op zich al een uitdaging denk ik.
Loop een willekeurige kampeerzaak binnen en vraag naar ofwel een diodebrug (geen bewegende delen maar een spanningsval) of een scheidingsrelais (geen spanningsval, wel bewegende delen) of een diodeverdeler (best of both worlds, maar duurder) of een "oplossing voor een huishoudaccu", gegarandeerd dat ze iets hebben.
Handiger is ff te googlen, want kampeerwinkels hebben wel de neiging duur te zijn op het gebied van electronica.
Een scheidingsrelais kun je soms al voor een tientje op marktplaats vinden, zelf heb ik een 80A diodeverdeler die iets van 70 euro kostte ('t ding tikt alleen).
Ik heb een dikke 300W ATX voeding die op 9-18V werkt, kost een bak (160 euro...) maar dan heb je ook wat... voorzie er mijn TFT scherm ook mee van een zuivere 12V en gebruik 'm zo dus eigenlijk ook meteen als spanningsfilter voor mijn boordnet, gescheiden van de rest van de autoelectronica.Ik gebruik een M2 voeding. Die maakt direct van de 12V de benodigde spanningen/ATX aansluiting. Dit is volgens mij al efficienter dan 12v -> 220 -> 12v/5v
Daarnaast zou deze een "undervoltage" protectie moeten hebben zodat de accu nooit te leeg kan gaan zodat je niet meer kan starten.
Heeft geen start-up en shutdown controller of iets dergelijks en kapt er dus pas mee als de accu onder de 9V komt (wat men ook wel 'leeg' noemt voor een auto).
Ben er zeer tevreden mee, enige probleem dat ik heb, is dat m'n dynamo maar 40A levert en de P4+scherm samen tegen de 200W verbruiken (ergo 16A), als je dan de lichten aan hebt staan en de versterker oh en zoiets als de ontsteking van de motor zelf, dan wordt dat toch wel wat krap
Verwijderd
en je zegt dat je 2x 100Ah accu's hebt, en dan dus eentje voor te starten en eentje met de diodebrug voor opladen onder het rijden?
klinkt intressant.. maar dan kom k dus een diodebrug, 2 accu's (want deze is geloof k 40Ah) en dan nog een 12v voeding aan het kopen... opzicht geen probleem maar wil dus eerst effe onderzoeken wat ik allemaal nodig heb om het goed werkend te krijgen, en dus ook als de auto uit staat en noem maar op.
dat t t ook aan kan als auto uitstaat is natuurlijk fijn, voor als je effe stopt ergens voor tanken of weet ik wat.. ik heb nu wel als k auto uitzet dat de rest doordraaid maar als k dat te lang doe dan vind de startmotor t wel moeilijk.
als k die 12 volt voeding heb... evengoed voor mini itx systeem gaan of gewoon deze configuratie laten zitten? kan het natuurlijk altijd nog doen als ik achterin meer plaats wil hebben en een kleinere kast fijner vind
edit: k heb trouwens effe gegoogled op diodeverdeler en kreeg dit bij een shop:
Artikel Unitek Diode-Brug
Afmeting Max. 70A laadstroom - 2 Accugroepen
Omschrijving Deze diodebrug (scheidingsdiode) van Unitek zorgt voor een perfecte lading voor 2 accugroepen. Er kunnen dus 2 accugroepen worden geladen via de dynamo, zonder dat de accu's elkaar beïnvloeden. Het betreft hier een spanningsverliesarm apparaat die een compensatie diode in de dynamo overbodig maakt, waardoor de aangesloten accu's mogen verschillen in capaciteit. Deze diodeverdeler is geschikt voor zowel 12 als 24 volt systemen.
Prijs
€ 54.95...incl. BTW
link: http://www.microsail.nl/b...m.asp?Cat=Electro-Unitek#
is dat wat?
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 16:42 ]
Cool... weer wat geleerdLEiPiE schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:15:
[...]
Uitdaging? Zoek het in de camper-wereld!
Loop een willekeurige kampeerzaak binnen en vraag naar ofwel een diodebrug
Ik heb gelijk even gekeken hoe zo'n ding werkt, en je moet direct de dynamo aansluiten en daarachter de accu's. Ik zat te denken aan iets wat je achter de bestaande accu zet, maar dat zou dus erg lastig worden, maar de laadstroom van de dynamo splitsen is natuurlijk veel slimmer.
Zelf heb ik een leaseauto dus ik weet niet of ik dat soort "grappen" wil gaan uithalen.
En mijn mini ITX+M2 starten pas (automatisch) op als de auto gestart is.
Die Unitek ziet er goed uit als ik het zo zie, moet je even kijken wat je dynamo kan leveren of je met 70A goed zit (verwacht het wel, is redelijk standaard dynamomaximum (mijne kan maar tot 40A, maar goed die dynamo is ook al 35 jaar oud).
Ik heb er zo een van Proosten (de DB180), zelfde idee.
Je kunt alles gefaseerd aanschaffen hoor
Je M2 voldoet ook goed en heeft ook start- en shutdownopties dacht ik. Was bij mij meer dat die voor mij te weinig vermogen levert (heb er een desktop P4 van 60W in zitten... zware overkill, maar heb een hekel aan alles waar 'Via' op staat en heb toch de ruimte in de bus).
Maar sowieso, zoals al eerder gemeld: check eerst je bestaande accu eens, als ie nu al moeilijk start is er iets mis met je accu. Vervang die als eerste en wie weet is 't probleem dan al weg!!
(vervang 'm dan meteen door een zwaarder exemplaar bijvoorbeeld, veel kleine auto's hebben een 40Ah accu ofzo, 70Ah is geen luxe, voorkomt ook weer wat startproblemen vaak. Maar goed, daarvoor moet je kijken wat er allemaal mogelijk is voor je auto, je zit nu eenmaal met de fysieke ruimte voor de accu en het vermogen dat je dynamo levert.
Verwijderd
jij hebt zo te zien een accu voor de auto en 2x 100Ah huishoud accu, maar zoals je al zegt genoeg plaats achterin.. maar k zou dus misschien die pc toch al kunnen gebruiken die k nu nog heb.. mn accu is geloof k 40 Ah, en dynamo weet k zo niet, zou k effe moeten kijken of opzoeken.
dat post k dadelijk nog wel effe
maar dan kan k evengoed beter een M2 aanschaffen ivm 12 volt en dat onnodige verlies wat k nu heb
misschien vanavond eens effe garage bellen of ze geen grotere accu hebben (Vermogen dan) want deze is inderdaad misschien gaar, zei hier thuis ook al iemand
edit:
ik heb eens even gekeken... mijn accu is nu 44Ah en mn dynamo volgens t "etiket" 55Ah
zou voldoende moeten zijn
is trouwens een auto van 1997 dus nog niet heel oud.
k ga vanavond eens even naar de garage om te vragen wat hun adviseren en of die kunnen kijken welke k dr met mn huidige spullen (motorisch, dynamo) het beste in kan zetten
edit 2:
de garage houder heeft mn accu doorgemeten en meende dat die goed was, ook als de motor loopt..
ik vroeg of ik er een groter vermogens accu in kon zetten, zei die van wel maar k heb weinig plaats op die plek dus is wel niet zo heel handig, maar was niet bij mn garage waar k normaal heen zou gaan omdat die dicht was..
morgen maar even langs die andere gaan en navragen.. trouwens die vent zei dat die ook helemaal niks wist van een 2de accu of van een diodebrug ofzo.. niet echt handig dus..
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 22:37 ]
Is inderdaad ook niet echt gebruikelijk voor een normale auto om extra accu's te hebben, ik heb een oldtimerbestelwagen met een laadruimte van 7 kuub... (zie link in m'n sig).
In ieder geval zijn die oplossingen met diodebruggen enzo dus erg bekend in de camperwereld. Of je 't echt nodig hebt is een tweede natuurlijk.
Vreemd dat je accu niks mee mis was volgens de garage, hij heeft verder niet gekeken naar de startproblemen?
Ah, ik had Martkrui en jou even door elkaar gehaald, je hebt nog geen M2
Wat je allemaal nodig hebt hangt er dus voornamelijk vanaf wat je er in wil bouwen. Een Epia met een 7" schermpje heb je denk ik niet direct een extra accu voor nodig aangezien dat bij elkaar iets van 60W trekt, dus zo'n 5A, dan kun je op een 44Ah accu wel aardig wat uurtjes door gaan.
Mijn setup trekt dus nominaal zo'n 15A en ik wilde vooral dus een flinke reserve hebben omdat het weer een camper moet gaan worden op termijn. Staar je dus niet blind op mijn setup
Verwijderd
wil gewoon niet met een lege accu zitte
k ben bij garage geweest waar k altijd ga en die zei dat t aan startmotor lag en accu was helemaal goed.
ook hadk advies gevraagd voor als ik misschien toch met de pc enzo meer nodig had maar zoals eerder vermeld zei die man dat ik gewoon moet zorgen dat alles uit staat en dan zou er niks mis mee moeten zijn. denk dat ik gewoon alles via het contact ga schakelen zodat ik nooit iets kan vergeten enzo
hoe doe je dat met de m2 eigenlijk, dat op contact aan en uit laten gaan enz. enz.
wil trouwens evengoed mini itx ivm met de ruimte achterin enzo (door sub, versterker en home made houten pc kast nog geen plek meer voor meer als 2 kratjes bier.
tot nu toe erg bedankt voor de duidelijkheid enz enz
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 17:37 ]
M2 sluit je aan op de +, - en de schakelende spanning (vanaf nu SP) .Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:11:
hoe doe je dat met de m2 eigenlijk, dat op contact aan en uit laten gaan enz. enz.
Je kan 'm nog wat instellen qua timing, maar ik heb 'm als volgt:
start motor -> M2 "ziet" SP. Als M2 de SP 5 seconden ziet -> pc aan
(aan/uit schakelaar verbind je met de M2, dus hij "drukt" het knopje in)
.
.
Motor uit -> M2 ziet SP niet meer. Als M2 SP 5 seconden niet meer ziet -> pc uit
(M2 "drukt" knopje nogmaals in)
Na 45 sec -> Hard OFF ( spanning van ATX connector)
Daarnaast zou hij zoiezo moeten uitgaan als de spanning onder bepaald voltage komt
Verwijderd
aha een soort electische schakeling dus, ja zoiets heb k ook in mn pc voor mn waterkoeling pompje (die gaat dan wel op 220)Martkrui schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:58:
[...]
M2 sluit je aan op de +, - en de schakelende spanning (vanaf nu SP) .
Je kan 'm nog wat instellen qua timing, maar ik heb 'm als volgt:
start motor -> M2 "ziet" SP. Als M2 de SP 5 seconden ziet -> pc aan
(aan/uit schakelaar verbind je met de M2, dus hij "drukt" het knopje in)
.
.
Motor uit -> M2 ziet SP niet meer. Als M2 SP 5 seconden niet meer ziet -> pc uit
(M2 "drukt" knopje nogmaals in)
Na 45 sec -> Hard OFF ( spanning van ATX connector)
Daarnaast zou hij zoiezo moeten uitgaan als de spanning onder bepaald voltage komt
als dr 12 volt aan komt gaat de 220 pas aan, en bij de versterker is dit ook zo
heb dit besteld:
DC-DC Voeding M2-ATX car PC Power Supply 6-24V (160 W)
VIA EPIA-CN13000 1300MHz MiniITX
Morex Cubid 3677 (mini-ITX, 60W extern, Zwart)
moet wel lukken denk ik zo
moet je voor de m2 dikke kabels gebruiken naar de accu? en je hebt dat rechtstreeks neem ik aan..
nooit last gehad van lege accu trouwens door dit gebeuren?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 14:41 ]
Ik heb het nog niet ingebouwd. Heb het een tijd (2 weken) als proef in de auto gehad en ben nu bezig de final setup bij elkaar te krijgen. (mis alleen nog radio stickje) en dan ga ik het ipv de radio inbouwen.Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:36:
[...]
moet je voor de m2 dikke kabels gebruiken naar de accu? en je hebt dat rechtstreeks neem ik aan..
nooit last gehad van lege accu trouwens door dit gebeuren?
Verwijderd
Dit zijn mensen die ook pc's in hun auto bouwen, kan nog wel leuke info op staan denk ik.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 12:16 ]
Euhm... ja.... bedankt.... en nu ?
Je eigen sites ? Of gewoon goede sites ? Vertel....
Grmbl... zit nog steeds op dat %@#$#@$ radio stickje te wachten....
[ Voor 12% gewijzigd door Martkrui op 14-10-2007 14:23 ]
Verwijderd
Mijn doel is om een all round systeem te maken
Ik zie dat veel software toch het liefste windows XP als kern heeft, dus de basis kan ik iig al opzetten. Maar ik loop al vast bij het font-end:
Om eerlijk te zijn ben ik best overdonderd door het aanbod aan programmas. Sofar vind ik CentraFuse er wel erg gelikt uitzien- helaas niet gratis. En europese kaarten zijn natuurlijk wel erg handig. Met welke software hebben jullie de beste ervaring? En dan ben ik vooral geintereseerd in keuzes voor (gratis) navigatie.
Daarom ga ik naast de nodige euries aan hardware ook gewoon Centrafuse kopen. Ziet er gewoon goed uit, er is support en het is specifiek gemaakt voor in-car-use.
Er komt binnenkort ook nog een benelux versie die iets goedkoper is.
Verwijderd
Ik ga iig de trial eens testen. Jammergenoeg is die er niet voor de navigatieversie (iig niet voor europa) maar het media en vooral het telefoongedeelte zou ik al kunnen testen. De navigatiemodule in CenterFuse is gebaasd op Destinator toch? Hoe zwaar belast dat je systeem? Ik wil CenterFuse draaien op een 1.2 ghz systeem, met 512 mb ram.
De radiomodule wordt ook nog een leuk verhaal, ik weet niet of iemand hier al ervaring heeft, meer er staan gelukkig een aantal compatible modellen op 't forum van CenterFuse. Als ik wat meer geld heb zou ik ook voor satellietradio kunnen gaan natuurlijk
Ik heb dit topic (en de voorgaande delen) vanaf het begin af aan al aardig gevolgd. Kwa hardware verwacht ik dan ook geen bijzondere problemen. (storingsvragen al zo vaak langs zien komen, + default oplossingen
Tot slot, de voeding. Uiteraard een 12 volt naar atx printje =) In feite hoef ik alleen maar een HDD & moederbord (AMD Duron 1600) van voeding te voorzien.Ik ga per component maar opzoeken hoeveel het verbruikt, kijken waar ik uitkom- of zijn hier betere methodes voor? Op mini-box.com zie ik een aantal extreem kleine voedingen staan. De M3 lijkt me wel ideaal, of zie ik, behalve het vermogen, iets over het hoofd?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2007 15:55 ]
Als je zelf al destinator3 kaarten hebt kan je die gebruiken. Zo heb ik het toen wel getest.Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:36:
Ik ga iig de trial eens testen. Jammergenoeg is die er niet voor de navigatieversie (iig niet voor europa)
Qua radio heb ik de silabs besteld. Als ik 'm binnen heb laat ik wel weten of het een beetje werkt.
En die pico voedingen zijn inderdaad extreem klein... heb zelf een M2 en die voldoet in de testopstelling prima.
Destinator 6 ondertussen als ik het goed heb, maar misschien wel compatible.Martkrui schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 23:18:
[...]
Als je zelf al destinator3 kaarten hebt kan je die gebruiken. Zo heb ik het toen wel getest.
Draai 'm op dit moment ook met "illegale" kaarten (heb een Packard Bell Compasseo met Destinator kaarten, maar die mag je dan eigenlijk weer niet gebruiken en ook nog niet verder naar gekeken, heb de 2007Q1 2006Q1 (sorry
Denk dat een 1.2Ghz wel genoeg moet zijn, ik heb een P4 1.7GHz met 640MB en geen probleem (kan ik niet zeggen van de Compasseo met z'n 400Mhz en 64MB, mis vaak genoeg een afslag omdat ie 't niet kan bijbenen
Verwijderd
dat had ik toen ik mappoint gebruikte als navigatie software maar die zei dan ook niet waar k naartoe moest.. autoroute daarentegen doet dat wel goedLEiPiE schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:21:
[...]
mis vaak genoeg een afslag omdat ie 't niet kan bijbenen)
trouwens...
heeft iemand ervaring met TTS (text to speech)
zo ja ook nederlandse stemmen of andere stemmen dan die standaard sam en die meid?
het is gewoon te configureren via configuratie scherm van je windows maarja volgens mij zijn er wel uitbreidingsmogenlijkheden
Installatie van de stick is zo gebeurd (driverless) en met de sample app gelijk geluid.
Ook in Centrafuse met een paar klikjes geluid. (scan werkt nog niet)
Daarna antennedraad verwijderd en er een car-antenneconnector aan gesoldeerd.
In de auto valt de ontvangst tegen. Nu denk ik dat de antenne stroom nodig heeft (interne versterker ?) omdat er een draad loopt van de iso connector naar de antenne kabel. ISO pinout geeft aan dat het de "automatic aerial - +12v output from the radio" aansluiting is.
Dus ik ga zo even terug naar de auto en de + of geschakelde + doorverbinden met de "auto-aerial" om te proberen of dat betere ontvangst opleverd...... of een smeulend radio stickje
(auto: Skoda Octavia II )
-= edit =-
Met power op de amplifier een stuk betere ontvangst.. genoeg om de boel in te gaan bouwen binnenkort
[ Voor 7% gewijzigd door Martkrui op 17-10-2007 22:40 ]
Verwijderd
dit in combinatie met mijn handsfree bellen zou mijn radio overtreffen...
dus nog goeie software zoeken en dan testen.
krijg morgen hopenlijk EINDELIJK mijn spullen binne
erg lang op gewacht maarja blijkbaar was iets niet op voorraad.. achja...
als die usb fm ontvanger goed in je auto werkt effe melden, dan fix k me die misschien ook (A)
dat centrafuse he... wat houd dat precies in en wat kost dan?
had zelf xp + mediaengine maar als centrafuse beter werkt is dat misschien wel een aanrader
Klopt helemaal. Voordeel van dit ding tov de HQCT modules is dat je alleen USB aan hoeft te sluiten, geen audio of extra voeding.Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:58:
dus als ik dat goed lees kan je hiermee gewoon fm enzo ontvangen op je pc? en zo dus de radio laten vervallen?
Centrafuse.comdat centrafuse he... wat houd dat precies in en wat kost dan?
had zelf xp + mediaengine maar als centrafuse beter werkt is dat misschien wel een aanrader
Het is gewoon een commercieel pakket dus met ondersteuning en alles.
Kosten afh van de opties...
Verwijderd
CentraFuse is echt een heel prettig systeem! Navigatie werkte gelijk, bluetooth was even aanprutsen (grmppfpft @ windows bluetooth stack
Ik baal alleen wel verschrikkelijk dat onze auto geen OBD2 heeft. Die stats enzo waren toch erg tof geweest om te hebben, maargoed
Al met al overweeg ik CenterFuse aan te schaffen. Niet heel goedkoop, maar als het over 2 weekjes nog steeds zo bevalt... Ik bedacht me vandaag ook dat internet over mobiel ook bijna niets meer kost, dus als je ff pauze neemt na een lange rit kan je zelfs nog ff je mail checken
Ik ben echt enthousiast. Een goed frontend is een prettige start voor dit project
Even iets heel anders, hoe zit dat wettelijk in NL/Europa? Mag je hier gewoon een entertainment center hebben draaien, of alleen als het zo'n systeem is dat niet werkt als je rijdt? (nee, is geen verkapte 'ik ga lekker tv kijken terwijl ik rij', zo lomp ben ik niet
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2007 02:23 ]
Wat ik heb gelezen is dat het CPU vreet,zoveel dat het op een VIA1300 niet soepel loopt. Maar kan natuurlijk aan stick/software liggen. En geen persoonlijke ervaring, dus hou ons op de hoogteVerwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 02:17:
En als alles straks draait ben ik misschien gek genoeg om een digitenne achtig iets erin te schuiven, dan heb ik ook nog wat aan de TV functie =D
en ODB2..... ach.... mijn auto heeft het wel, maar hoe vaak denk je dat je daarna gaat kijken ??
En ik heb geen goedkope adaptor kunnen vinden.
Denk uiteindelijk dat je niet veel mist hoor....
Verwijderd
Tjah, dat die stickjes resources vreten verbaasd me niets. Als er genoeg geld is kan ik altijd nog een krachterige pc nemen natuurlijk =) Maargoed, heeft allemaal geen prio. Waar ik trouwens achterkwam is dat CentraFuse een optie heeft om navigatie op een secundair scherm te doen! Dat zou wel heel tof zijn natuurlijk, klein schermpje OP je dash voor de kaartj, en wat lager een grotere lcd voor CentraFuse zelf
Er is nog maar 1 ding waar ik erg mee zit. Het scherm zelf. Je hebt vga en usb/com lopen voor beeld & touchscreen, maar dat elke dag 2 keer los en vastmaken is natuurlijk niet goed voor de levensduur. Laten zitten lijkt me een uitnodiging voor inbraak, en in dashbord laten verdwijnen met 10" of meer lijkt me ook lastig.. zijn hier nog ideeen?
Verwijderd
misschien toch proberen in te bouwen?
heb je ook het linkje voor ons, of hou je het voor jezelfVerwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 02:17:
Kreeg van een vriend een linkje naar een inkoopactie van 13" touchscreens... misschien net weer iets teveel van het goede, maar hey... wel tof
want ik ben hier ook wel in geintresseerd, maar dan voor in de woonkamer.
Hehe.... wat een zooitje...
Verwijderd
bij wie niet[b][message=28931794,noline]Martkrui schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @
Hehe.... wat een zooitje...
Verwijderd
ook al is het "tweak" gevoel dan natuurlijk wel wat minder, maar het gemak kan dit voor sommige denk k wel compenseren, soms gaat gemak voor creativiteit dus.
trouwens nog een vraag aan de mede tweakers
ik heb mn mini pc met m2 vroeding klaar en mn schermpje is ook klaar om in te bouwen (steun enzo gemaakt)
hoe doen jullie nu precies de stroom en hoe moet k die schakeling maken op de m2 (voor contact aan/uit)
en ik heb op de achterkant een mooie stekker voor 12v (met adapter voor in huis gebruik).. hebben jullie deze ook gebruikt of hebben jullie die laten vervallen?
alvast bedankt
In de aansluiting van de radio zit ook een geschakelde draad. Deze geeft +12v als contact aan staat.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:00:
hoe doen jullie nu precies de stroom en hoe moet k die schakeling maken op de m2 (voor contact aan/uit)
Dus op de M2 sluit je dan gewoon + en - aan van de accu en deze geschakelde (op SW).
Buiten de auto kan je dit simpel simuleren door de + ingang van de M2 te verbinden met de (sw) aansluiting.
Verwijderd
heb geloof ik nu de + en - op de buitenste, is de middenste dan de "schakeldraad" (lijkt me wel logisch mja
en er zaten 3 jumpers bij
waar moeten die nu komen en wat zijn precies te opties van een m2?
er zat geen beschrijving of niks bij daarom
ik zal toch nog even googlen alvast maar evengoed wel handig als je me dit uit wilt en kunt leggen
edit heb een handleiding gevonden op mini-box.com dus lukt me wel
toch bedankt
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 22:52 ]
Verwijderd
ik weet wel dat bij mn sigarettending een "power filer" in zat maar die heb ik 2 dagen terug opgeblazen
dat was dus mn 12v voeding voor mn schermje
enig idee hoe ik zoon filter er terug in kan zetten o.i.d.?
Welke resolutie gebruik je ? Op 800x600 heb ik inderdaad ook lijntjes, ook met die filter ertussen maar op 1024*768 is het beeld veel stabieler.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:40:
k heb nu alles netjes gemaakt en het werkt opzicht vrij goed alleen als ik het scherm van een voeding wil voorzien vanuit mn pc krijg k lijntjes over mn beeld
Verwijderd
heb nu 800x600 gebruikt omdat het beeld dan groter isMartkrui schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:19:
[...]
Welke resolutie gebruik je ? Op 800x600 heb ik inderdaad ook lijntjes, ook met die filter ertussen maar op 1024*768 is het beeld veel stabieler.
maar ik zal morgen eens 1024x786 instellen, in centrafuse maakt dat toch niks uit
heb vandaag alles ingebouwd en dat is dus het enigste (tot nu toe) wat niet helemaal lekker zit
heb evengoed beeld omdat k n omvormer heb maargoed, die wil k dr misschien wel uit halen
aan het geluid, bleuthooth, wifi, en de rest heb ik nog niks gedaan
geluid moet nu nog via de aux gaan van mn radio, maar misschien wil ik het scherm weer op de plek van de radio bouwen en de radio laten vervallen, dan is ook alles beter weggewerkt en minder diefstal gevoelig. pc staat nu links tegen de zijkant bij de bijrijders "voeten" maar dit is nog in het zicht
wil die onder de bijrijdersstoel maken maar dan zit ik aan de achterkant met kabels te kijken... ofja... als iemand achterin zit ben ik bang dat dr met de voeten tegen gezeten word en dit is natuurlijk niet echt bevorderlijk. misschien maak ik er wel een plaatje voor ofzo van alu of staal zodat dit niet meer kan. nu eerst maar eens een tijdje test draaien zover het kan
trouwens dat de apparatuur (scherm + pc + radio + versteker) alleen aangaat als contact erop staat is best chill, kan teminste niks je accu leegzuigen en je schakelaar zit dan mooi waar je altijd bij moet. en ook dat de m2 voeding de "engine cranks" overleeft dus dat die zeg ma gewoon aan blijft als je de auto start is relaxed. als je dus bij tankstation staat dan is er niks aan de hand.
al is het nadeel wel dat je de sleutel nodig hebt om de tankdop los te halen. maar het pc-tje start dan weer snel op en sluit snel af dus dit moet ook niet echt het probleem zijn
helaas nog geen foto's gemaakt van mn inbouw ook al zou ik dit wel doen maarja maak k misschien nog wel tussendoor of als alles klaar is
nou alvast allemaal bedankt en ik probeer jullie weer op de hoogte te houden
ohja trouwens volgens mij zijn mijn problemen met mn accu opgelost...
waarom weet ik bij god niet maar ineens lijkt net of k dr n nieuwe accu in heb, start altijd lekker en ook geen rare geluiden ofzo meer gehoord. denk toch dat mn accu te leeg was en samen met de apparatuur niet helemaal lekker zat ofzo. heb dan wel 2 weken die energie zuigende pc niet meer erin gehad nu...
een renault clio 1.4i!!! model 98
het inbouwen is vrij vlot gegaan allemaal hier wat foto's
Wat kloten met polyster plamuur
De kabels mooi wegwerken
Het schermpje op zijn plaats
het werkt perfect, hebben het via de oude voeding van de radio gedaan want die is er toch uit en aangezien daar een constante voeding aanzit en eentje die aangaat via het contact kon het mooi ivm de pc die aan en uit moet!
iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com
Heb je ook radio ontvangst of alleen MP3 ?
Verwijderd
heb zoon zelfde scherm dus is wel fijn... kan je zien hoe andere dat doen
heb mn kast btw onder mn stoel gemonteerd, heb van RVS een soort bakje laten maken waar die kast in ligt en dan heb ik uit zoon schuimspul de vorm uigesneden en die pc half ingelegd dat die vastligt en meteen voor de schokken nog iets meer ruimte heeft..
ook hbe ik dat bakje iets groter gemaakt aan de kant van waar de kabels komen zodat als iemand achterin zit er niet met zn voeten aan komt.. dat was ook de opzet ervan
ik zal nu toch echt eens kijken of ik foto's maak om jullie te laten zien wat ik bedoel
gezien de topics welke je hebt aangemaakt en in gereageerd wordt dit volgens mij echt een geweldig project, misschien leuk om hierzo een apart topic voor te maken?
zeker met alle connecties naar motor management etc.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Gewoon moet een gamepag rondrijden.. cool
Hoe lees je al die gegevens uit?
Waarschijnlijk OBD-II http://en.wikipedia.org/wiki/On_Board_Diagnostics. Hiervoor zijn serial adapters te koop en hiervoor is ondersteuning in sommige frontends..tokesnugerd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 08:43:
Hoe lees je al die gegevens uit?
Maar: Damn Pieter, wat een enorme berg werk... enig idee waneer je wil gaan inbouwen ?
-=edit=-
Hmmm tempting... zou zoiets werken...[deze]
[ Voor 34% gewijzigd door Martkrui op 28-10-2007 09:20 ]
Verwijderd
MP3 speler is bijna af, nog enkele bugs.
IO aanstuing (voertuigbediening) is bijna af, nog wat kleine bugs.
De GUI voor de rest is bijna helemaal af, buiten dat ik nog het e.a. aan de performance en modulairiteit wil verbeteren.
De classes die voor de interfacing tussen de GUI het aansturen van de IO (ik gebruik remote io via ethernet) geef ik vrij daar kun je je eigen DLL van bouwen voor je eigen hardware. Zelfde voor de SMS (gebruik oude siemens gsm) functionaliteit, GPS (NMEA) functionaliteit en de elmscan (gebruik een ELMSCAN adapter). De GUI is skinnable.
Na mijn assesments volgende week volgen filmpjes van het inbouwen en het systeem in actie! Het is allemaal opgebouwd rond een Phoenix Contact IL 24 BK PAC met digitale in en uitgangs kaarten en een ILC 200 UNI die ik ga gebruiken om de servo's voor de verwarming en de blower aan te sturen, een CarTFT mechanisch uitklappend touchscreen en een Jetway J7F2 bord met 1,2GHz C7 LV CPU. Dan zal al werken:
- De softeware vanaf CF kaart, applicatie op RAM DISK gebruik Windows XP embedded POS
- Het aansturen van de ramen
- Het uitlezen van de status van de deuren
- De MP3 speler
- Startonderbreking
- Losse startknop (voor de auto, niet de PC natuurlijk)
- Vingerscan ondersteuning ter uitbreiding van de PIN code of vervanging ervan.
De rest van de features volgt dan geleidelijk
Als ik trouwens zo'n systeem commericieel op de markt zou zetten, compleet met al die mooie features. Wat zou je er dan voor betalen (niet de software maar het hele pakket, als een soort after market alarmsysteem)?
Edit hier krijg je een idee van de DLL indeling kwa classen (ze zitten nu nog in mijn applicatie trouwens, maar als het getest en af is verplaats ik het na DLLs). Mijn ontwerp zal ook hier en daar nog wat aangepast worden, heb het nog niet overal naar perfectie ontwerpen, maar de classes uit hardware namespace bijvoorbeeld gaat er wel zo uitzien definitief.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 13:54 ]
ik neem aan dat het voor een school project is zoiets ofniet ? aangezien de meeste volvo's al over zo'n systeem beschikken, behalve dan het uitlezen van het motor gedeelte(wat voor een leek ook totale onzin is).
verder mooi gemaakt hoor!
iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com
Verwijderd
Als je denkt dat de meerste volvo's over zo'n systeem beschikken zit je er naast, er is geen enkele volvo die dat heeft. Anders mag je mij vertellen welke?
Er staat hier trouwens ook niet uitgeschreven welke functies het programma allemaal heeft/krijg.(welke volvo kun je touchscreen je ramen en verlichting regelen? of zien welke ramen open zijn? (ja deuren wel dat weet ik)? Welke volvo smst jou als het alarm afgaat? Of welke volvo kun je smsen om vervolgens coordinaten van de huidige positie terug te krijgen? of maar wat te noemen. Daarnaast is het niet bedoeld voor nieuwe auto's natuurlijk, maar als losse kit voor oudere auto's.
Het systeem heeft trouwens ook niks met volvo te maken, er zit toevallig een volvo skin in omdat ik een volvo rij. Er is ook een volkswagen skin in ontwikkeling.
Edit: ben trouwens laatst op de IAA geweest daar heb ik in alle nieuwe Volvo modellen gezeten, en trouwens ook auto's van andere merken die enkele features niet hebben. En als je denkt dat tegenwoording alle nieuwe luxe modellen een tracking systeem hebben, guess again.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 19:00 ]
Ik heb al een maand of zo deze install en het bevalt me erg goed (info over de install zelf is in mijn ogen niet nodig, hier is meer dan genoeg over te vinden).
Het zit allemaal in deze VW T3:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=oWMSlgelgpI]
Geen inbouwmoeite achteraan, het is een sterke kast en plaats genoeg:

Vooraan wel wat:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KsChaJCQ-uk]
[ Voor 3% gewijzigd door MMach op 28-10-2007 20:43 ]
Verwijderd
Wel vette pc maar kun je een review schrijven hoe je stroom naar voorziet.
En hoe je alles in elkaar geknutseld heb vinde je project super!