Heb ik geprobeerd, is al stukken beter maar is het toch net niet voor me.
[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 16:37 . Reden: Anders geformuleerd :-P ]
Verwijderd
[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 16:37 . Reden: Anders geformuleerd :-P ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 16:49 ]
In c:\DestinatorApps\Destinator zetten. Staat nu het voorbeeldmapje "London"-DG- schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:45:
Ik heb nou de mappen van Destinator en ik heb FreeDrive.
Maar hoe kan ik in freedrive instellen dat hij die mappen moet gebruiken?
Want je kan toch de mappen van Destinator in Freedrive gebruiken?
In welke folder moet ik die mappen dan zetten?
Verwijderd
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 11:40 . Reden: Spelfoutjes... ]
Verwijderd
Nu wil ik de 'ignition' niet gebruiken, maar een aparte schakelaar gebruiken om te zorgen dat de computer aangaat ( en ik heb m`n 'hardoff' direct door deze schakelaar )Ignition=ON.M2-ATX waits for 2-3 seconds then turns on the 5Vsb rail.After another second M2-ATX
sends an “ON ”signal to the motherboard via the 2 wires connected to the motherboard ’s ON/OFF pins.
The motherboard will turn ON and your system should start booting.
Lenovo Thinkpad Yoga X380
Het hangt er maar net van af wat je allemaal van plan bent te gaan doen met je carpc. Als je alleen een mp3'tje wilt afspelen, divxje spelen of navigatie doen, heb je ruim voldoende aan een Via bordje van bovende 1Ghz. Wil je ook echt gaan gamen (wie, ingodsnaam, doet dat toch in een auto!?) is het misschien handig om voor een Pentium-M processor te gaan. Ikzelf heb net een Via 1.5Ghz gekocht.dreku88000 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:37:
* Moederbord; ik kan er een Epia moederbord in stoppen, maar waarom maakt niemand gebruik van een mATX moederbord (bv. Asus P5P800-VM)? Voor de ruimtebesparing hoef ik het niet te doen, wil de gehele pc toch in een self made box wegstoppen in de kofferbak. Verder passen alle standaard zaken op een 'gewoon' moederbord en zitten hier ook wat uitbreiding betreft alle mogelijkheden op. ook kun je (vooral ik met m'n grote handen) nog goed bij. Is het dan het stroomverbruik misschien?
Voeding hangt natuurlijk ook af wat voor moederbord+proc je gebruikt. Mocht je voor een normale P4 of zelfs AMD64 gaan, zou ik inplaats van een DC-DC een DC-AC convertor gebruiken, en daarop een normale 300+watt voeding aansluiten.Komen we meteen op het volgende punt,
* Voeding: ik zit te denken aan een M2 ATX voeding, is 160W volgens mij. moet wel voldoende zijn voor een systeem met DVD brander en wat usb spulletjes (BT & WiFi) verder probeer ik toch zoveel mogelijk alles een eigen aansluiting op de accu te geven (die overigens ook in de kofferbak ligt, dus da's handig)
Alle 2.5" hardeschijven zijn laptop schijven, waar je dus een 2,5" -> 3,5" convertor voor nodig hebt.* HDD zit ik te denken aan een laptop schijf, maar zijn alle 2,5" schijven laptop schijven? Of kan ik die herkennen aan een bepaalde term of code in de beschrijving of artikel nummer? zit nu te denken aan een SAMSUNG SPINPOINT 2,5" 80 GB 5400 RPM, reacties?
2.5" branders zijn zeker verkrijgbaar, maar schreeuwend duur (zeker in vergelijking met normale 3,5") maar ook hier heb je weer convertors voor nodig. Deze zijn overigens wel goed verkrijgbaar.* DVD brander: hiermee heb ik eigenlijk hetzelfde punt als het moederbord, ik vind het geen probleem als dit geen laptop small-size-drive is, wat betreft ruimte gebruik. Zit er veel verschil in energieconsumptie van die dingen? Een 3,5" DVD brander kost geen drol tegenwoordig en ik ga toch geen schijfjes branden als ik aan het rijden ben, dus voor trillingen tijdens branden zie ik ook geen problemen.
Na veel modden zou dit natuurlijk mogelijk kunnen zijn, maar het probleem is dan, dat je ten alle tijden stroom op je voeding moet hebben. Het voordeel van een DC-DC voeding is, dat wanneer je de auto start, de computer automatisch aangaat, en wanneer je de auto uitzet, de voeding de computer zelf afsluit. Mocht je WOL willen, zit je dus met het probleem dat de voeding je accu 'drained'.Verdere opties en extra's
Als dit spel compleet is ben ik van plan om dit eerst samen te bouwen en te testen naast mijn thuis pc, zodat ik ook meteen WiFi interactie goed kan regelen en beveiligen. Iemand al eens geprobeerd om via WiFi WOL te regelen, zodat je met je thuis pc je carpc kunt opstarten, zonder dat je auto open hoeft ofzo en zodat je dan meteen beide pc's kunt syncen en mp3's over kunt gooien? Ben benieuwd of dit kan nl.
Meeste ontwerpen die ik ken, hebben het echte scherm zelf, uit de behuizing gehaald en vervolgens ingebouwd achter het console. Zo behoud je dus ook de behuizing. Ziet er ook een stuk netter uit.Dan nog een vraag mbt tot inbouwen, ik heb ergens gelezen (volgens mij op meerdere reacties) dat men een extra buitenkantje van het touchscreen aangeschaft heeft om in te bouwen en dus het origineel te behouden voor eventuele miskleunen en latere verkoop. Waar kan ik zo's framepje aanschaffen? Dit heb ik niet echt kunnen vinden... Een extra dashboard deel om inbouw te verwezenlijken zal ik wel kunnen vinden (@ de sloperij) schat ik.
OBD-IIAls het werkt en het is ingebouwd (netjes, dus kan wel ff duren), wil ik ook nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft uitlezing van OBDII met carpc. Zie ik wel leuke zaken in die me ook extra inbouwwerk van oliedruk en -temp meters (heb ook clio 1.8 16v RSI en 205 1.9 GTI gehad en vond de genoemde meters wel handig) kunnen besparen (als dit realtime onder het rijden uit te lezen is natuurlijk...)
Verder komt de audio uiteindelijk ook geheel aan de carpc te hangen dus aansturen van versterkers is ook een punt waar ik me nog in moet verdiepen. Als je een interessante link met voorbeelden of aansluitschemas weet (van meerdere versterker aansluitingen op 1 pc) zou ik die graag eens doornemen.
Veel succes ermee, laat weten wat je er van gebakken hebt!Volgens mij had ik nog meer vragen, maar daar kom ik nog wel op. Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met de genoemde punten. Als er foto's komen (duurt nog effe) zal ik ze zeker posten. Tot die tijd alvast bedankt voor alle reacties!!
Ioniq 5 P45
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Humankind… be both.
DVD's zijn 8 of 12 cm. Een 2,5" brander bestaat dus niet, want dat gaat nooit passen.Spiller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:08:
[...]
2.5" branders zijn zeker verkrijgbaar, maar schreeuwend duur (zeker in vergelijking met normale 3,5") maar ook hier heb je weer convertors voor nodig. Deze zijn overigens wel goed verkrijgbaar.
Nope
Klopt, foutje van mij. Bedoelde gewoon een laptop-brander, zo'n platteBjorker schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:28:
[...]
DVD's zijn 8 of 12 cm. Een 2,5" brander bestaat dus niet, want dat gaat nooit passen.
Ioniq 5 P45
Inderdaad een overdaad aan info, thanks! Daar ben ik nog wel ff zoet mee...Spiller schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:08:
OBD-II
Car-Audio
Vrijwel alles te vinden wat je zoekt, daar.
[...]
Veel succes ermee, laat weten wat je er van gebakken hebt!
[ Voor 34% gewijzigd door dreku88000 op 08-08-2006 12:21 ]
Humankind… be both.
2.5" externe schijven worden gevoed via de USB poort. Dat lijkt me toch eigenlijk de beste manier: je zult die 5 volt toch ergens vandaan moeten halen, en een aparte omvormer voor alleen de harde schijf is niet erg efficient.dreku88000 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:02:
[...]
Inderdaad een overdaad aan info, thanks! Daar ben ik nog wel ff zoet mee...
Ohja, nog een andere vraag: externe harde schijven, zijn die een beetje schokbestendig denken jullie? Lijkt me beter dan 3,5"schijf, omdat ze bedoeld zijn om mee te nemen (duh). zou zoiets niet handig zijn om met USB en aparte voeding (met eventuele omvormer) aan te sluiten op je carpc? zo belast je de voeding van je carpc ook minder en kun je makkelijk je schijf meenemen om data (mp3 / films) over te gooien ofzo. Ook deze schijven zijn best betaalbaar en qua gigs ook interessant.
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 15:07 ]
Timing is everything and I'm bad at it
Verwijderd
Nu een weekje (omdat ik alle mogelijke frontends wilde testen), en ik ben er dus erg over te spreken. Versie 2.0 zal wel geld gaan kosten, maar als je het forum bekijkt loopt dat allemaal wel los. Donatie schijnt voldoende te zijn tegen die tijd. Er wordt op dit moment erg hard aan gewerkt, elke tip of suggestie die gepost wordt, komt vrijwel direct op de work-in-progress-list.
Tja, tis maar wat je verstaat onder "volledig". De kaarten zijn inderdaad minimaal, maar Destinator 3 kaart van BeNeLux werkt hier wel aardig. Er zijn nog wat bugs, maar dat is niet bijzonder aangezien de navigatie functie nog in ontwikkeling is. Wat ik bedoelde met volledig geintegreerd is dat het binnen CentraFuse draait, wat mij erg aanspreekt omdat ik ziek wordt van de losse applicaties in een frontend...FJ1200 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:16:
Ik geloof niet dat destinator 3 volledig is geintergreerd in RC1. (zonder volledige kaarten)
Het is een probeerversie met een paar steden (berlijn, london en new york)
Wil je het goed gebruiken zul je destinator 6 kaarten moeten hebben.
Ik vind ook dat Centrafuse een geniale front end is.
Verwijderd
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 16:52 ]
[ Voor 51% gewijzigd door Spike_wolf op 11-08-2006 20:16 ]
Humankind… be both.
[ Voor 5% gewijzigd door Martkrui op 12-08-2006 14:34 ]
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 15:55 ]
Humankind… be both.
Nope
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 11:58 ]
Ik heb nu de nieuwste beta van CentraFuse draaien en dat werkt allemaal super.. alleen heb ik kaarten voor Destinator 3.. en die werken niet lekkerVerwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:57:
Net getest met CentraFuse 1.96 RC2 en de Destinator 6 kaarten werken daar ook prima.
Humankind… be both.
ja dat kloptDr.DNA schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:39:
Klopt het dat 266 de minimum eis is en alles wat sneller is (zoals DDR333) ook werkt ?
Humankind… be both.
Verwijderd
Post dit probleem in het Engels even op hun forum. De ontwikkelaar (david) is erg snel met reageren en voegt elk probleem dat ie tegenkomt direct toe aan de lijst met bugs. Hij doet er echt iets mee.Spike_wolf schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 09:51:
* Spike_wolf is helemaal tevreden over die beta van Centrafuse
Alleen hier spontaan ineens een wazig probleem... sinds vanochtend kan ik niet meer navigeren
Als ik centrafuse opstart werkt alles zoals het hoort... alleen het navigeren niet, als ik nav open krijg ik dit te zien:
[afbeelding]
Links boven in de hoek en zwart en wit vlak...
En dit blijft gewoon zo staan.. veranderd verder niks... en als ik rechts onder op het pijltje terug klik zit ik weer gewoon normaal in het menu en werkt dat prima
Iemand dit eerder gehad?
K kan er niks over vinden op het centrafuge forum
Wat is je email adres, ik heb net een advertentie op marktplaats gezien, die mail ik dan wel ff naar je.Spike_wolf schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:03:
[...]
Ik heb nu de nieuwste beta van CentraFuse draaien en dat werkt allemaal super.. alleen heb ik kaarten voor Destinator 3.. en die werken niet lekker
Kaart werkt prima.. k kan alleen geen adressen opgeven.. dus navigeren werkt voor geen kanten.. eens zien hoe ik goedkoop aan een NL kaart voor D6 kom
Verder ziet het er allemaal toppie uit
Binnenkort maar een schermpje bestellen
Dan nog een versterkertje nodig om m'n speakers aan te sluiten op de flaptop.. en dan zien hoe ik flaptop en versterker handig van stroom voorzie.. kabeltjes trekken en inbouwen die hap
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 10:45 ]
M'n mail staat in m'n profiel... Roelveldhuyzen -apenstaartjuh- planet -puntje- nlVerwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 10:43:
[...]
Post dit probleem in het Engels even op hun forum. De ontwikkelaar (david) is erg snel met reageren en voegt elk probleem dat ie tegenkomt direct toe aan de lijst met bugs. Hij doet er echt iets mee.
[...]
Wat is je email adres, ik heb net een advertentie op marktplaats gezien, die mail ik dan wel ff naar je.
[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 14-08-2006 11:33 ]
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Autolader voor de laptop.. op de site van acer staat zoals gewoonlijk niksFJ1200 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:44:
Voor de stroom zou ik het niet te ingewikkeld maken. Voor je laptop gewoon de daarvoor bedoelde autolader kopen (zou je voor elke laptop moeten kunnen krijgen.
Voor de autoradio zijn er verschillende oplossingen. Het ligt er een beetje aan wat voor een autoradio je hebt. De meeste autoradios hebben een manier om externe (aux) signalen binnen te krijgen. Via een ipbus of een tullipstekker aan de achterkant. Soms hebben ze een aux 3,5mm input aan de voorkant. dan wordt het helemaal makkelijk.
Wat voor een radio heb je??
Wil je een versterker (meer power) dan is het nog niet makkelijk want je kunt dan misschien wel via een tullip de laptop aansluiten maar dan kun je niet direct het volume regelen (natuurlijk wel via de laptop). Bijna alle versterkers hebben een tullip input (waar je je autoradio op aansluit) gewoon een tullip splitter kopen en aansluiten maar.
Ik zou gaan voor het aansturen van de autoradio (indien mogelijk) dan kun je alsnog een versterker aansluiten voor meer vermogen maar is niet nodig voor je externe geluidsbron
Humankind… be both.
Zelfs als de radio geen ingangen heeft kan je em dmv een fm-modulator (zit op de antenne ingang) nog steeds gebruiken om het geluid van je pc op de speakers te krijgen. De geluidskwaliteit is wel iets minder als een line in, persoonlijk heb ik er geen problemen mee.Spike_wolf schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:05:
[...]
En de autoradio zelf wil/hoef ik niet meer te gebruiken, ik luister toch nooit radioEn het is een el cheapo ding van 10-15 jaar oud ofzo... cassette deck, meer niet.. en het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat hij ingangen heeft aan de achterkant, maar ik kan natuurlijk altijd kijken, want als hij kan functioneren om het geluid van de laptop naar de speakers te gooien is dat natuurlijk alleen maar mooi..
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
[ Voor 31% gewijzigd door FJ1200 op 16-08-2006 12:33 ]
Ik heb een aantal maanden geleden ook een oude autoradio (uit '88 oid) opengemaakt, cassettedeck eruit gesloopt, intern het versterker-circuit opgezocht, en daar gewoon een 3.5mm aansluiting opgemaakt. Vervolgens kon ik met een schakelaartje switchen tussen de radio & home-made line-in. Werkte perfectSpike_wolf schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:05:
[...]
Autolader voor de laptop.. op de site van acer staat zoals gewoonlijk niksK wandel vanavond wel even langs de locale PC shops om te informeren daarover
En de autoradio zelf wil/hoef ik niet meer te gebruiken, ik luister toch nooit radioEn het is een el cheapo ding van 10-15 jaar oud ofzo... cassette deck, meer niet.. en het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat hij ingangen heeft aan de achterkant, maar ik kan natuurlijk altijd kijken, want als hij kan functioneren om het geluid van de laptop naar de speakers te gooien is dat natuurlijk alleen maar mooi..
Maar omdat ik de radio in princiepe niet nodig zou hebben leek mij dat er een versterker nodig was om de speakers direct op de laptop te zetten..
Maar ik zal vanavond eens kijken of ik de radio even los kan halen en inspecteren.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
FM modulator klinkt verder super simpel en handig, maar die zijn nogal _nietl_ legaal enzo toch?Meelobee schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:59:
[...]
Zelfs als de radio geen ingangen heeft kan je em dmv een fm-modulator (zit op de antenne ingang) nog steeds gebruiken om het geluid van je pc op de speakers te krijgen. De geluidskwaliteit is wel iets minder als een line in, persoonlijk heb ik er geen problemen mee.
Zo'n casette heb ik al.. die heb ik maanden gebruikt in de auto met m'n MP3 spelerFJ1200 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:31:
Das een goed advies Meelobee,
Je kan bij de plaatselijke electronicahandel ook een casseteadapter kopen welke je direct kan inpluggen op je laptop.
Bij diezelfde handelaar kun je ook een autolader kopen mat een plug die past op je Acer.
http://www.pixmania.nl/nl...tte-adapter-autoradi.html
http://www.plentyparts.nl/
Succes
Das opzich ook wel een strak planSlinkingAnt schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:45:
[...]
Ik heb een aantal maanden geleden ook een oude autoradio (uit '88 oid) opengemaakt, cassettedeck eruit gesloopt, intern het versterker-circuit opgezocht, en daar gewoon een 3.5mm aansluiting opgemaakt. Vervolgens kon ik met een schakelaartje switchen tussen de radio & home-made line-in. Werkte perfect
[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 16-08-2006 19:03 ]
Humankind… be both.
Misschien dat ze in het schemer gebied tussen legaal en illegaal vallen, het is tenslotte wel een soort zender, met heel weinig vermogen. (Of zeg ik nou hele rare dingen?Spike_wolf schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:50:
[...]
FM modulator klinkt verder super simpel en handig, maar die zijn nogal _nietl_ legaal enzo toch?
Maar opzich wel een goed idee misschien...
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
I play my enemies like a game of chess...
Hm.. thanks voor de info, k ga morgen hier de stad in, opzoek naar goeie onderdelen, zal bij de lokale hardware boer een informeren ernaarAngelfire schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:20:
Even over de FM-Modulators, er bestaan 2 typen:
1) De inline, deze stop je in de antenne ingang, en de antenne stop je weer in de modulator, deze zijn in Nederland legaal, omdat het geen zender is.
2) De " draadloze", deze zenden zelf uit op een frequentie, deze zijn in Nederland niet legaal, omdat het zender is, en daar heb je een vergunning voor nodig.
Dit weet ik toevallig omdat ik dit jaren geleden eens uit heb moeten zoeken in de tijd dat ik nog actief was met mijn CB spul.
Doe er wat nuttigs mee (of niet natuurlijk).
Humankind… be both.
I play my enemies like a game of chess...
Dat heet Slim-lineSpiller schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 06:26:
[...]
Klopt, foutje van mij. Bedoelde gewoon een laptop-brander, zo'n platte
Slim line is idd voor laptops.. kun jij mij ook helpen aan de naam voor spelers zonder lade.. dus alleen zo'n gleuf waar je je disc in stopt die hem zelf vreder trekt?
Humankind… be both.
Slot-InSpike_wolf schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:15:
[...]
Slim line is idd voor laptops.. kun jij mij ook helpen aan de naam voor spelers zonder lade.. dus alleen zo'n gleuf waar je je disc in stopt die hem zelf vreder trekt?
K probeer me dat al twee dagen te herinneren.. maar k kan er niet meer op komen
Humankind… be both.
[ Voor 25% gewijzigd door Spike_wolf op 18-08-2006 14:09 ]
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Verwijderd
Ik ben ook een gelukkige eigenaar van zo'n scherm. onlangs aangeschaft. Bij mij werd deze netjes geleverd (standaard) met 220V adapter en 12V adapter (met sigarettenaansteker dingetje).. achter het power ledje, aan de zijkant zit de ingang voor het stekkertje van de adapter. Die zie je dus niet op de meeste foto's.Spike_wolf schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:22:
Wat mij verder nog niet helemaal duidelijk is..:
Het lilliput scherm uit de TS.. super dingetje, deze wil ik gaan gbruiken (eerst eens kijken waar ik hem het beste kan aanschaffen)..
Dit scherm werkt op 12 volt... vga aansluiting voor beeld, geluid zit er op, en een USB voor het touch gedeelte, en daarnaast ook nog antenne ingang voor TV.. maar ik zie NERGENS dat ie ook een power kabel heeft.. alle pics die ik kan vinden heeft het scherm maar één of twee (USB/VGA) kabel
En bij beschrijvingen op internet shops word er ook niks gemeld over de voeding kabel.. en het lijkt me heel sterk dat het scherm via USB gevoedt word..
Ik neem dus aan dat er gewoon een kabeltje in zit voor stroom, maar heeft deze een adapter, of zit die in het scherm?
En wat zou de beste manier zijn om het aan te sluiten..
Waar ik aan zat te denken is de laptop die ik gebruik voeden met een auto lader (siegaret aansteker) en dan met zo'n ding :
[afbeelding]
de laptop aan de ene, en dan scherm en versterker op de andere aansluiten...
Dan kan ik als ik de auto uit ga die enkele stekker er uit trekken.. --> Geen last dat het scherm of versterker per ongeluk m'n accu leeg trekt, en de laptop kan via zijn eigen accu heel lang in hibernation staan zonder m'n auto accu leeg te trekken
Of denk ik nu heel erg dom en omslachtig?
[edit]
Okay, volgens Deze site zit er zowel een AC als een car adapter bij, dus daar komt de stroom vandaan (mensen hier die dit kunnen bevestigen?).
[ Voor 48% gewijzigd door dreku88000 op 22-08-2006 23:29 ]
[ Voor 43% gewijzigd door Spike_wolf op 23-08-2006 16:36 ]
Humankind… be both.
[ Voor 48% gewijzigd door dreku88000 op 25-08-2006 19:08 ]
Humankind… be both.
Humankind… be both.
[ Voor 12% gewijzigd door Spike_wolf op 29-08-2006 20:33 ]
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Humankind… be both.
[ Voor 58% gewijzigd door Spike_wolf op 01-09-2006 18:22 ]
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Verwijderd
Humankind… be both.
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
Humankind… be both.
[ Voor 53% gewijzigd door Spike_wolf op 05-09-2006 19:36 ]
Humankind… be both.
Verwijderd
Het pinnetje aan de voorkant is de + de 2 aan de zijkant zijn voor de -Spike_wolf schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:24:
Dan nog eens wat anders.. ik wil dat schermpje rechtstreeks op de bekabeling van de auto gooien, zodat ie daar z'n stroom vandaan krijgt, en niet ook in de sigaret aansteker hoeft..
Nu heeft het schermpje zo'n ronde stekker die in het scherm gaat.. en daaraan zitten twee draadjes.. een +12 en een - dus..
Maar hoe weer ik nou welke welke is?
Humankind… be both.
Spike's Car PC |
Meet Ginger: ![]() Ginger was altijd een hele fijne en trouwe, maar ietwat ouderwetse auto.. tot ik ineens briljante plannen kreeg dan * Spike_wolf kreeg namelijk het briljante idee om een ongebruikte laptop te slopen en in Ginger in te bouwen om te gebruiken voor het afspelen van muziek, navigatie doeleinden en het incidentele potje Patience zo nu en dan |
De hardware |
De laptop die ik nog had liggen, het was een 15” P4 2Ghz met 512 MB DDR geheugen.. dit beestje werd altijd gebruikt door m’n ma, maar de laptop begon kuren te krijgen en m’n ma kocht een nieuwe.. sinds ik de computer nerd in huis ben mocht ik dat oude ‘klote ding’ wel hebben Na een beetje tweakern deed het beestje het weer prima, draaide soepel met een temp van ronde de 38 graden.. niks mis mee.. Hier heb ik met dank aan nLite een uitgeklede versie van XP Pro op gezet om zoveel mogelijk schijfruimte te besparen voor muziek enzo Het plan was naar aanleiding van [CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4 een 7” touch screen TFT schermpje te kopen, deze op een mooie manier IN m’n dashboard te verwerken, zodat het er niet als een pda of tomtom OP zit ![]() De laptop zelf zou onder de bijrijders stoel komen, de kabels zou ik onder het voetenmatje door leggen naar het dashboard naar het scherm toe… |
Powerknop |
Aangezien de laptop onder de bijrijders stoel terecht zou komen zou dat lastig aanzetten worden natuurlijk ![]() Bij Conrad bestelde ik een paar druk knopjes… Ginger had in haar dashboard 4 plekken voor druk knoppen.. rechts van het stuur zaten de knoppen voor de mistlamp en de achterruitverwarming… Links van het stuur zaten twee uitsparingen voor nog twee dezelfde knoppen, maar daar zaten afdekplaatjes overheen.. ![]() Deze afdek plaatjes zouden natuurlijk ideaal zijn om een knopje in te fabriceren.. dus zo gedacht zo gedaan.. De druk knopjes die ik van Conrad kreeg waren exact de goeie grootte.. dus ik pakte een scherp mes en ben het opstaande rondje in een van de afdekplaatjes er uit gaan snijden… heeft me een uur gekost ![]() ![]() Maargoed: Hier begon ik dus mee: ![]() En toen ik daar na ruim een uur mee klaar was had ik dit: ![]() Na dit gedaan te hebben moest ik natuurlijk wel iets hebben om deze knop aan te verbinden zodat ie ook nog wat zou doen Dus maakte ik de laptop open en ging opzoek naar de connector van de power knop van dat ding ![]() Na een beetje geklooid te hebben kwam ik bij die knop uit.. dat knopje was nogal klein en zat direct op de printplaat… na het knopje er zelf vanaf gehaald te hebben had ik dit over: ![]() Tja.. en op dat stukje van een halve cm breed zaten drie connectie punten.. het middelste rondje de + pool.. de buitenste twee rechthoekjes allebei de – pool … Daar moesten dus twee draden aan gesoldeerd worden Tja.. duurde ook even voor ik dit goed voor elkaar had, maar dat is gelukt, beetje isolatie tape er omheen voor de zekerheid en stevigheid en voila: ![]() Twee draden aan de powerknop vast welke er samen in contact voor zorgden dat de laptop netjes opstartte Vervolgens heb ik een stuk netwerk kabel door m’n dashboard hen gegooid: ![]() Van de plek waar de power knop zou komen, door het middenconcole heen, langs de versnellingspook (onder de afdekplaat heen) en onder de bijrijders stoel, wel onder de rail door zodat deze stoel nog steeds naar voren en achteren kan zonder de kabel door te snijden Vervolgens naast het stuur deze twee draadjes aan de druk knop aangesloten en het afdekplaatje met druk knop en al weer op z’n plaats gestoken: ![]() |
USB Support |
Na deze knop gemaakt te hebben kreeg ik het briljante idee om ook en USB poort in m’n dashboard te maken, zo kan ik met USB stick gemakkelijk nieuwe muziek op het systeem zetten ![]() Dit afdekplaatje wilde ik aan de rechterkant van het stuur hebben, dus heb ik de originele knop van de mistlampen er uit gesloopt, kabels verlengd en deze naar de linkerkant van het stuur gedaan, en vervolgens de USB poort op z’n nieuwe plekje gestopt: ![]() Ook hiervan heb ik de kabel langs de versnellingspook uit het zicht weg gewerkt naar de bijrijders stoel.. De andere kant van het stuur ziet er nu dus zo uit: ![]() |
MiddenConsole |
Toen was het tijd om aan de plek van het schermpje te denken.. M’n autoradio wilde ik er helemaal uit halen, dus die plek was leeg.. eronder zat een bakje wat er ook uit zo kunnen.. maar die plek zat zo laag dat ik heel erg ver omlaag zou moeten kijken om op het scherm te kunnen zien.. geen optie dus.. Dan maar een stuk hoger.. boven het dashboard aan een zuignap was ook geen optie.. tja, dan gaan we de huidige layout van het dashboard maar om zeep helpen Ik wilde de knoppen van de verwarming omlaag halen naar de plek van de radio, dan het scherm op de plek van die knoppen en de blaasgaten.. ![]() Het rood omlijnde stuk moest ik er dus uit zagen.. Ik ben dus maar even langs de sloop gereden om een zelfde stuk dashboard te bemachtigen om daarmee aan de slag te gaan.. ik ken mezelf Dus de dremel in een ander stuk dash gezet, ![]() Dat ging makkelijker dan ik had durven hopen, en nog heel netjes ook Vervolgens konden de knoppen voor de verwarming samen met het stukje dash op hun plek een stukkie omlaag: ![]() Best netjes zo toch? |
Geluid en Power |
Om de speakers van m’n autoradio te blijven gebruiken had ik uiteraard een kleine versterker nodig.. deze heb ik dus aangeschaft… een simpele van XXL van 25 euro ofzo… niks bijzonders… hier kon ik doormiddel van een jackplug de laptop op aansluiten En om de laptop te voorzien van stroom heb ik een auto lader van trust gekocht, kostte 35 euro, en leverde verschillende voltages, en had verschillende opzet stukjes zodat hij in ongeveer elke laptop/ander apparaat kon Alleen bleek dat de versterker en adapter op dezelfde ground zaten waardoor de speakers ontiegelijk gingen brommen als de laptop aan de adapter zat ![]() Hiervoor dus maar een aardlus isolator van 15 euro gekocht, deze tussen de laptop en de versterker en dat probleem was opgelost Nu moest ik dit allemaal wel ergens kwijt, dus heb ik ze allemaal gemonteerd in de ruimte achter de radio en het bakje er onder, hier was een zee van ruimte en kon ik alles netjes vast zetten zonder er last van te hebben: ![]() Achter nummer 1 zit de aardlus isolator, die heb ik met twee boutjes vast gezet aan de binnenkant van dat schot.. de boutjes heb ik een likje zwarte verf gegeven en die vallen helemaal niet meer op Nummer 2 is de versterker welke met een aantal tiewrapjes vast zit aan een metale constructie daar achter… En nummer 3 is de adapter welke ik heb voorzien van een metalen strip er omheen zodat ik ook deze met twee boutjes vast kon zetten aan dat schot, en ook deze zijn zwart geverfd om niet op te vallen.. Alle drie deze apparaten zijn omwikkeld met een stuk schuimrubber zodat ze niet kunnen gaan rammelen tijdens het rijden |
Het Scherm |
Na lang… erg lang wachten kreeg ik dan eindelijk mijn schermpje van de postbode ![]() Lilliput scherm van 7”, besteld bij MyElectronics voor 260 euro inc BTW en verzend kosten.. kost wat, maar dan heb je ook wat Hier het scherm aangesloten op de laptop (rechter) ![]() Erg leuk dingkie Dankzij dit scherm kon ik dus inmiddels de 15” monitor van de laptop zelf af slopen Toen kwam de tijd om het scherm op zijn plek te zetten in de auto.. Van de constructie er achter heb ik helaas geen pics gemaakt omdat ik het er erg snel in gezet heb omdat ik al te laat was voor school Maar het principe is simpel, het scherm heeft zijn eigen standaard, welke voorzien was van een aantal gaatjes om hem vast te schroeven… In de auto zaten een aantal bouten en gaten aan/in het metalen frame onder/in het dashboard… Ik heb twee aluminium latjes genomen, deze een beetje gebogen enzo, zodat ik een kruis kon maken in het midden van het gat waar het scherm moest komen, welke ik dus vast gemaakt heb met een stel bouten aan het bestaande frame, dit zit nu dus muur vast.. In deze aluminium latten heb ik een stel gaten geboord.. duurde 2 uur voor 7 gaten ![]() ![]() En nu ziet het er zo uit: ![]() Scherm net op zijn plek, uit. ![]() Main screen van Centrafuge, een erg goeie front end voor car PCs, voor het beluisteren van muziek, en navigatie.. en beide tegelijk ![]() En hier dan met het navigatie scherm aan Ik heb alleen nog geen pic van het patience scherm ![]() Ook kan ik er DVDs mee afspelen, en een hoop telefoons mee aansturen door middel van een BlueTooth connectie. |
Navigatie |
Om te kunnen navigeren is natuurlijk wel een GPS muis nodig, ik heb een simpele USB GPS muis gekocht van 65 euro.. deze boven op m’n dashboard gelegd, in het dashboard een klein gaatje gemaakt en daar de kabel doorheen gestoken. De kabel net als alle andere kabels langs de versnellingspook geleid naar de bijrijders stoel.. in de auto zie je GEEN ENKELE kabel lopen Alleen op het kleine stukje tussen het afdek stuk van de pook en de bijrijdersstoel.. maar das maar 2 of 3 cm |
Securing de Laptop |
Uiteraard moest de laptop goed vast zitten.. onder de bijrijders stoel had ik dus genoeg ruimte om de laptop netjes te kunnen plaatsen, dat heb ik dan ook gedaan, onder de laptop wat schuimrubber gelegd zodat ook deze geen geluid kan maken tijdens het rijden.. vervolgens de bouten van de stoel los gedraaid en hier onder vier bouten een oogje gedaan en ze vervolgens weer goed vast gedraaid… aan deze oogjes heb ik een paar spanbanden bevestigd, en deze in een kruis over de laptop heen getrokken, waardoor deze zo vast als een huis zit |
To Do: |
Het enige wat me nu nog rest is een beetje afwerking, ik moet de randen om het scherm nog dicht maken met polyester of schuimrubber ofzo.. ook zit er boven de knoppen van de verwarming nog een kiertje wat nog dicht moet… Verder ben ik eigenlijk wel klaar Oh ja.. Ginger mag nog wel een grondige wasbeurt krijgen, van binnen en buiten.. Gaan we morgen maar eens doen |
Humankind… be both.
Tja, is leuk als je dat doet, maar ga is tanken.. mot dat ding weer uit.. en weer aan als je klaar ben.. nu laat ik hem gewoon aan staan.. scheelt toch weer 10 seconden opstart tijd enzoseninha schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:05:
Spike, dat zit er allemaal netjes uitDenk dat als je de scherm afgemaakt heb het helemaal top gaat worden.
Ben alleen benieuwd waarom je de laptop niet vanzelf laat starten zodra je de sleutel omdraaidt![]()
Kan je verzekeren dat dat erg lekker is. Maar ja ik maak gebruik van een M1-ATX voeding en ik weet niet of er zo iets bestaat voor een laptop
Humankind… be both.
Verwijderd
Waarom moet ie uit als je gaat tanken? Volgens mij kan je bij die M1-ATX voeding instellen dat ie na paar minuten pas uitgaat. (heb voeding zelf niet hoor, maar dacht dat ik dat ergens gelezen had)Spike_wolf schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:07:
[...]
Tja, is leuk als je dat doet, maar ga is tanken.. mot dat ding weer uit.. en weer aan als je klaar ben.. nu laat ik hem gewoon aan staan.. scheelt toch weer 10 seconden opstart tijd enzo
Hmm okay.. maargoed.. zo'n M1-ATX past niet in een laptop enzoVerwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:57:
[...]
Waarom moet ie uit als je gaat tanken? Volgens mij kan je bij die M1-ATX voeding instellen dat ie na paar minuten pas uitgaat. (heb voeding zelf niet hoor, maar dacht dat ik dat ergens gelezen had)
Humankind… be both.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq