het is al verholpen door een andere voedings adapter.. tog bedankt voor jullie informatie
Verwijderd
ik loop weer tegene en probleem aan...
als ik een dvd wil afspelen met centrafuse heb ik een heel groen scherm.... hieronder volgend een printscreen, maar als ik de dvd laat afspelen in bijv. windvd heb ik wel gewoon goed beeld?? ik heb al is alle codecs verwijdert en alleen de windvd er op gezet maar het probleem blijft wie o wie kan mij helpen?
http://www.overweg.com/data/1209149770.jpg
als ik een dvd wil afspelen met centrafuse heb ik een heel groen scherm.... hieronder volgend een printscreen, maar als ik de dvd laat afspelen in bijv. windvd heb ik wel gewoon goed beeld?? ik heb al is alle codecs verwijdert en alleen de windvd er op gezet maar het probleem blijft wie o wie kan mij helpen?
http://www.overweg.com/data/1209149770.jpg
Normaal ben ik niet zo'n taalnazi, maar robertjan11, misschien even je post doorlezen voor het posten ? En het plaatje werkt hier niet.
Maar on-topic: Welke CF gebruik je, de 1.0 of 2.0 rc 1 ?
De 2.0 is nog een release candidate, dus daar zijn nog wel wat issues mee.
Wat is de hardware waar je op test ?
En de fluxmedia forums kunnen misschien ook nog wat info geven.
Maar on-topic: Welke CF gebruik je, de 1.0 of 2.0 rc 1 ?
De 2.0 is nog een release candidate, dus daar zijn nog wel wat issues mee.
Wat is de hardware waar je op test ?
En de fluxmedia forums kunnen misschien ook nog wat info geven.
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Verwijderd
Naar aanleiding van de tips van hier (nog dank daarvoor
) heb ik de samenstelling voor de PC wat aangepast.
Ik heb nu het volgende in gedachte:
Intel D201GLY2 1.2 Ghz met 1GB DDR2 533 geheugen van Kingston
160GB 2.5'' HDD
Slimline DVD brander (i.c.m. slimline --> IDE converter en IDE --> USB converter)
M2-ATX HV voeding
Qstarz GM-Q782 GPS module (USB)
Het liefst zou ik natuurlijk geen HDD hebben maar alleen maar flash. Maar voor de opslagruimte die nodig is (voor de muziek en films e.d.) is flash gewoonweg veel te duur.
De DVD brander wil ik via USB aansluiten omdat deze voorin moet komen de de PC in de kofferbak komt. Ik maak voorin een USB-hub, waar onder andere de GPS module, USB-stick en DVD brander inkomen.
De GPS module ben ik nog niet helemaal zeker van. Ik weet namelijk niet waar ik precies op moet letten. Het lijkt me verstandig om voor een SiRFstarIII chipset te gaan (mijn navigatie heeft deze chipset ook, en werkt prima). De ontvanger van Qstarz is ook nog qua uiterlijk vrij aardig. Waarschijnlijk komt de ontvanger onder de voorruit te liggen, dus uiterlijk is dan wel enigszins van belang. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het uiteraard graag
De behuizing ga ik zelf maken van MDF en deze bekleden en met 2 120mm fans voor de koeling (1 in en 1 uit).
De meeste onderdelen ga ik waarschijnlijk bestellen bij www.myelectronics.nl. (of iemand moet hier slechte ervaringen mee hebben, of een betere winkel weten)
Ik hou jullie op de hoogte
Ik heb nu het volgende in gedachte:
Intel D201GLY2 1.2 Ghz met 1GB DDR2 533 geheugen van Kingston
160GB 2.5'' HDD
Slimline DVD brander (i.c.m. slimline --> IDE converter en IDE --> USB converter)
M2-ATX HV voeding
Qstarz GM-Q782 GPS module (USB)
Het liefst zou ik natuurlijk geen HDD hebben maar alleen maar flash. Maar voor de opslagruimte die nodig is (voor de muziek en films e.d.) is flash gewoonweg veel te duur.
De DVD brander wil ik via USB aansluiten omdat deze voorin moet komen de de PC in de kofferbak komt. Ik maak voorin een USB-hub, waar onder andere de GPS module, USB-stick en DVD brander inkomen.
De GPS module ben ik nog niet helemaal zeker van. Ik weet namelijk niet waar ik precies op moet letten. Het lijkt me verstandig om voor een SiRFstarIII chipset te gaan (mijn navigatie heeft deze chipset ook, en werkt prima). De ontvanger van Qstarz is ook nog qua uiterlijk vrij aardig. Waarschijnlijk komt de ontvanger onder de voorruit te liggen, dus uiterlijk is dan wel enigszins van belang. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het uiteraard graag
De behuizing ga ik zelf maken van MDF en deze bekleden en met 2 120mm fans voor de koeling (1 in en 1 uit).
De meeste onderdelen ga ik waarschijnlijk bestellen bij www.myelectronics.nl. (of iemand moet hier slechte ervaringen mee hebben, of een betere winkel weten)
Ik hou jullie op de hoogte
Verwijderd
Bespaar jezelf grijze haren en veel ergernis/foutzoeken, ga meteen voor een actieve met usb-verlengkabel!! Is wel duur, maar zeker zijn geld waard. Zelf veel problemen gehad met touchscreen en gps-ontvanger. Een actieve usb-verlengkabel werkt beter dan een powered hub. Bijvoorbeeld hier , hier of hier te verkrijgen.Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:56:
Ik heb zelf de Navilock NL-302U en heb altijd minimaal 6 satelieten, zelfs in de wasstraat.De GPS module ben ik nog niet helemaal zeker van. Ik weet namelijk niet waar ik precies op moet letten. Het lijkt me verstandig om voor een SiRFstarIII chipset te gaan (mijn navigatie heeft deze chipset ook, en werkt prima). De ontvanger van Qstarz is ook nog qua uiterlijk vrij aardig. Waarschijnlijk komt de ontvanger onder de voorruit te liggen, dus uiterlijk is dan wel enigszins van belang. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het uiteraard graag
* Spike_wolf is weer bezig met z'n Car PC 
Gebruik m'n laptop toch zo goed als niet meer, dus die gaat er aan geloven
Heb software matig alles zo ongeveer op z'n plek zitten nu..
Ben alleen ff aan het kijken naar de GPS module. Ik heb de module die in de TS staat... deed het altijd wel goed, maar 9 van de 10 keer duurde het wel 2-3 minuten voor hij eindelijk een signaal had, in Centrafuse, meestal heeft de software van de GPS-muis zelf sneller een signaal.
Iemand enig idee of daar wat aan gedaan kan worden? of iemand die een betere betaalbare GPS muis weet?
[Edit]
Zoals nu ook... GPS module zegt dat hij z'n positie weet (rode lampje knippert, als hij brand dan heeft hij geen signaal), maar volgens centrafuse zijn er geen gelockte sattelieten... terwijl hij wel op de goeie com port staat...
[Edit2]
Ah.. destinator kan nog steeds niet overweg met poort nummers boven de 10 ofzo...
M'n USB poorten zijn 11, 12 en 13... dus met xport com13 door gemapt naar com1 en nu doet ie het als een zonnetje
Wel jammer dat er extra software moet blijven draaien nu
Gebruik m'n laptop toch zo goed als niet meer, dus die gaat er aan geloven
Heb software matig alles zo ongeveer op z'n plek zitten nu..
Ben alleen ff aan het kijken naar de GPS module. Ik heb de module die in de TS staat... deed het altijd wel goed, maar 9 van de 10 keer duurde het wel 2-3 minuten voor hij eindelijk een signaal had, in Centrafuse, meestal heeft de software van de GPS-muis zelf sneller een signaal.
Iemand enig idee of daar wat aan gedaan kan worden? of iemand die een betere betaalbare GPS muis weet?
[Edit]
Zoals nu ook... GPS module zegt dat hij z'n positie weet (rode lampje knippert, als hij brand dan heeft hij geen signaal), maar volgens centrafuse zijn er geen gelockte sattelieten... terwijl hij wel op de goeie com port staat...

[Edit2]
Ah.. destinator kan nog steeds niet overweg met poort nummers boven de 10 ofzo...

M'n USB poorten zijn 11, 12 en 13... dus met xport com13 door gemapt naar com1 en nu doet ie het als een zonnetje

[ Voor 31% gewijzigd door Spike_wolf op 06-05-2008 14:23 ]
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Van de meeste (tot nu toe alle die ik ben tegengekomen) USB-Serial adapters (die dus ook in je GPS zit) kan je zelf de poort instellen die hij gebruikt via system->hardware->device properties en dan meestal iets van advanced settings.Spike_wolf schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 13:43:
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Oh thanks, zal eens een kijkje nemenMartkrui schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:13:
[...]
Van de meeste (tot nu toe alle die ik ben tegengekomen) USB-Serial adapters (die dus ook in je GPS zit) kan je zelf de poort instellen die hij gebruikt via system->hardware->device properties en dan meestal iets van advanced settings.
Humankind… be both.
Misschien dat hier iemand zit met een briljant idee.
Mijn huidige CarPC gaat net als de vorige voornamelijk bestaan uit een laptop. Beviel de vorige keer erg goed, kon gewoon even aan staan zonder dat de motor draaide enzo. erg fijn.
Bijna alles is uitgedacht, en zodra ik weet hoe ik m'n dashboard los krijg (kreng wil met geen mogelijkheid open
) dan kan ik ook bedenken hoe ik het scherm vast ga zetten.
Maar nu nog een ding waar ik zo 1-2-3 even geen oplossing voor weet.
De power knop.
Die ziet er op de laptop zo uit:
<-- klik voor groter
Simpel knopje die bij het indrukken twee (?) punten verbind waardoor er een stroomkring ontstaat en het systeem aan gaat.
De vorige laptop had net zo'n knopje, alleen zat die op een los print plaatje, en hier heb ik wat mee kunnen spelen.
Knopje heb ik er af gesloopt toen, en gekeken welke punten verbonden werden bij het indrukken. Aangezien ik hier geen soldeermogelijkheden had/heb, heb toen (heel professioneel) twee draadjes op die punten vast geplakt met een hoop isolatie tape
Werkte prima
T probleem bij dit systeem is dat dat knopje op het moederbord zit, en ik eerlijk gezegd geen zin heb om dat er nu helemaal uit te slopen, met het risico het complete mobo te slopen als ik dat knopje er af haal.
Zou er een simpelere manier zijn om de power knop door te lussen?
Ik heb met Google wel een powerknop gevonden voor desktops welke je op je bureau kunt leggen, maar deze werd aangesloten op het mobo, gewoon op de pennetjes waar je normale power knop op zit, dus voor laptops werkt dat niet..
Iemand enig idee?
Mijn huidige CarPC gaat net als de vorige voornamelijk bestaan uit een laptop. Beviel de vorige keer erg goed, kon gewoon even aan staan zonder dat de motor draaide enzo. erg fijn.
Bijna alles is uitgedacht, en zodra ik weet hoe ik m'n dashboard los krijg (kreng wil met geen mogelijkheid open

Maar nu nog een ding waar ik zo 1-2-3 even geen oplossing voor weet.
De power knop.
Die ziet er op de laptop zo uit:

Simpel knopje die bij het indrukken twee (?) punten verbind waardoor er een stroomkring ontstaat en het systeem aan gaat.
De vorige laptop had net zo'n knopje, alleen zat die op een los print plaatje, en hier heb ik wat mee kunnen spelen.
Knopje heb ik er af gesloopt toen, en gekeken welke punten verbonden werden bij het indrukken. Aangezien ik hier geen soldeermogelijkheden had/heb, heb toen (heel professioneel) twee draadjes op die punten vast geplakt met een hoop isolatie tape
Werkte prima
T probleem bij dit systeem is dat dat knopje op het moederbord zit, en ik eerlijk gezegd geen zin heb om dat er nu helemaal uit te slopen, met het risico het complete mobo te slopen als ik dat knopje er af haal.
Zou er een simpelere manier zijn om de power knop door te lussen?
Ik heb met Google wel een powerknop gevonden voor desktops welke je op je bureau kunt leggen, maar deze werd aangesloten op het mobo, gewoon op de pennetjes waar je normale power knop op zit, dus voor laptops werkt dat niet..
Iemand enig idee?
Humankind… be both.
Verwijderd
Ik zou gaan voor het simpelste: gewoon over je knop solderen. (2 fijne draadjes, fijn tin, en een fijne punt op je soldeerbout (ook geen 100W bout ofzo hé))
Je bedoelt het knopje laten zitten, en de draadjes gewoon tegen de zichtbare contact punten solderen?Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:40:
Ik zou gaan voor het simpelste: gewoon over je knop solderen. (2 fijne draadjes, fijn tin, en een fijne punt op je soldeerbout (ook geen 100W bout ofzo hé))
Op de soldeer-tin bultjes zegmaar?
Humankind… be both.
Even zitten spelen daar, en pin 1+4 levert het gewilde resultaat, die twee verbinen zorgt er voor dat het systeem opstart.
* Spike_wolf gaat maar eens opzoek naar een fijne soldeerbout dan.
Wat zou handig draad zijn om te solderen. De vorige keer gebruikte ik twee aders uit een netwerk kabel. maar dat gaat never nooit niet blijven zitten denk ik.
Wat zou handig draad zijn om te solderen. De vorige keer gebruikte ik twee aders uit een netwerk kabel. maar dat gaat never nooit niet blijven zitten denk ik.
Humankind… be both.
Heb je een interne netwerkkaart op die laptop?
Dan kun je kijken of je Wake on Link hebt. Niet te verwarren met Wake on LAN
Wake on Link zet je laptop aan bij een *link* van 10Mb. Mijn lappie kan dat, en werkt prima.
Kwestie van een Cat5 doorknippen, 2 adertjes samen draaien en 2 andere met een knopje schakelen.
Wake on Link zet je laptop aan bij een *link* van 10Mb. Mijn lappie kan dat, en werkt prima.
Kwestie van een Cat5 doorknippen, 2 adertjes samen draaien en 2 andere met een knopje schakelen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Verwijderd
Als je goed soldeert, en er een beetje trekontlasting op steekt, mag dat normaal geen probleem zijn.Spike_wolf schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:58:
Even zitten spelen daar, en pin 1+4 levert het gewilde resultaat, die twee verbinen zorgt er voor dat het systeem opstart.
Kan ook goed werken als je dat hebt. En goedkoper (zonder soldeerbout)Koffie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:00:
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 12:05 ]
Oeh dat zou een geweldige oplossing zijnKoffie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:00:
Er zit een Nic in idd, eens zien of ik ergens kan vinden of hij dat ondersteunt.
Is dat een optie in de bios ofzo?
[Edit]
Jup, nic ondersteunt Wake On Link

Eens zien wat daarvoor gelinkt moet worden, want als dat idd werkt is dat 20 keer makkelijker, en minder permanent
[Edit2]
Ik kan op het net amper wat vinden over Wake on Link.
Hij is geenabled op m'n nic.
Moet ik nog specifieke aders aan elkaar knopen?
Je zegt 'twee aan elkaar draaien, en twee andere aan een knopje' Maar ik kan geen combinatie vinden die het systeem uit slaapstand halen.
Of is het iets wat alleen bij Stand-by werkt ofzo? bij stand-by kan ik ook geen werkende combi vinden.
[Edit3]
Okay, beter kijken... 1-3 en 2-6 connecten zorgt er voor dat het systeem uit stand-by komt.. bij slaapstand werkt het niet.
Het enige probleem is dan, hoe lang zou het systeem in stand-by kunnen blijven staan? De accu is erg slecht. als het systeem aan stond deed hij het zo'n 15-20 minuten voor de accu leeg was (accu van de laptop dus).
Maar hoelang zou hij kunnen blijven staan in stand-by? Geen idee... guess dat ik het maar eens moet proberen, hem nu met accu in stand-by zetten, kijken hoelang hij dat uit houdt.
Hoelang zou het duren voor hij de accu van de auto leeg getrokken zou hebben via sigaret aansteker? Is een gloed nieuwe accu.
[ Voor 54% gewijzigd door Spike_wolf op 11-05-2008 12:45 ]
Humankind… be both.
Pak een stuk UTP
Knip door
Steek RJ45 in NIC
Pak PIN 1 en PIN 3 en draai deze in elkaar
Zorg dat de NIC staat ingesteld op dat de NIC 'm wakker mag maken
Zet je laptop via windows netjes uit/sleep/hybernate
Duw PIN 2 en PIN 6 kort stondig tegen elkaar aan.
Je lappie springt aan
Of dit onder Linux werkt weet ik niet. Het werkt ook alleen als je laptop netjes door Windows is afgesloten. Uitzetten onder DOS of bij BIOS/POST geeft als resultaat dat hij via deze methode niet aangaat.
De contacten ook niet onder je draaiende OS verbinden, dan werkt het bij de volgende wake on link niet.
Wat je kunt doen: PIN 1&3 vast aan elkaar draaien, en PIN2 en 6 laten schakelen door een relaitje op basis van bijvoorbeeld je automatisch deurvergrendeling.
Als je dan aan komt lopen, open je de sloten met je AB en doet het relai PIN2&6 even schakelen.
Knip door
Steek RJ45 in NIC
Pak PIN 1 en PIN 3 en draai deze in elkaar
Zorg dat de NIC staat ingesteld op dat de NIC 'm wakker mag maken
Zet je laptop via windows netjes uit/sleep/hybernate
Duw PIN 2 en PIN 6 kort stondig tegen elkaar aan.
Je lappie springt aan
Of dit onder Linux werkt weet ik niet. Het werkt ook alleen als je laptop netjes door Windows is afgesloten. Uitzetten onder DOS of bij BIOS/POST geeft als resultaat dat hij via deze methode niet aangaat.
De contacten ook niet onder je draaiende OS verbinden, dan werkt het bij de volgende wake on link niet.
Wat je kunt doen: PIN 1&3 vast aan elkaar draaien, en PIN2 en 6 laten schakelen door een relaitje op basis van bijvoorbeeld je automatisch deurvergrendeling.
Als je dan aan komt lopen, open je de sloten met je AB en doet het relai PIN2&6 even schakelen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik had hem inmiddels dus doorKoffie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:45:
Maar dat is wel een koel idee, heb nog geen Centrale deur vergrendeling, maar zit er wel over te denken dat in te bouwen.. echt super handig, en op die manier is het systeem ook echt aan tegen de tijd dat je gaat zitten
Maar Volgens jou moet Wake on Link ook werken bij hybernation en compleet uit?
Lijkt hier niet te werken.. zal het nog eens testen.
[Edit]
Het systeem draait gewoon XP trouwens
[Edit2]
Nope.. bij uit en hybernation gaat hij niet aan..
Toch Stand-By maar eens testen, hoe lang dat duurt.
[ Voor 9% gewijzigd door Spike_wolf op 11-05-2008 12:59 ]
Humankind… be both.
Ik heb tussendoor even de power knop verwerkt in een voormalig afdekplaatje van het dashboard. Zo'n plaatje wat een plek bedekt waar in de 'luxere' modellen van de wagen nog een knop zou kunnen zitten, je weet wel. Met dit resultaat:
Link dood
Voorkant
Link dood
Achterkant
Deze knop komt links van mijn stuur te zitten, waar het plaatje altijd gezeten heeft. Ik heb simpelweg een rond gat gemaakt in het plastic plaatje wat exact even groot is als de knop, deze er in geschoven en hij zit muurvast.
Nu nog een kabel achter het dashboard langs en er aan vast maken en hij is klaar
Nu mijn volgende dilemma, ik zit nog steeds met het aansluiten van die power knop.
In principe is de Wake on Link optie erg leuk, maar o zo jammer dat deze alleen werkt in stand-by mode. Aangezien de laptop het nog geen 40 uur uit houdt in stand-by, en ik hem liever niet 24/7 stroom uit de auto accu laat trekken heb ik het systeem liever gewoon in Slaapstand, is ook erg snel (nog geen 20sec opstart tijd) en het kost helemaal geen stroom.
Maar om dat voor elkaar te krijgen zal ik toch draadjes moeten gaan solderen.
Dit is dus de switch op het mobo:
Link dood
Nr1 en Nr2 zijn de polen waar een draadje aan moet komen, even uit m'n hoofd is 1 de - en 2 de + pool, maar dat kon ook andersom zijn.
Nr3 is het LEDje wat aangaat.
Ik ben niet zo'n held in solderen op printplaten, beter gezegd, ik heb het nog nooit gedaan
Wat ik me nou afvraag, de printplaat zelf, heeft verschillende kleuren, geleiders enzo. In hoeverre moet ik die verschillende kleuren vermijden? Of kan m'n hoopje soldeertin gewoon overlappen over zo'n lichtere kleur?
Link dood
Voorkant
Link dood
Achterkant
Deze knop komt links van mijn stuur te zitten, waar het plaatje altijd gezeten heeft. Ik heb simpelweg een rond gat gemaakt in het plastic plaatje wat exact even groot is als de knop, deze er in geschoven en hij zit muurvast.
Nu nog een kabel achter het dashboard langs en er aan vast maken en hij is klaar
Nu mijn volgende dilemma, ik zit nog steeds met het aansluiten van die power knop.
In principe is de Wake on Link optie erg leuk, maar o zo jammer dat deze alleen werkt in stand-by mode. Aangezien de laptop het nog geen 40 uur uit houdt in stand-by, en ik hem liever niet 24/7 stroom uit de auto accu laat trekken heb ik het systeem liever gewoon in Slaapstand, is ook erg snel (nog geen 20sec opstart tijd) en het kost helemaal geen stroom.
Maar om dat voor elkaar te krijgen zal ik toch draadjes moeten gaan solderen.
Dit is dus de switch op het mobo:
Link dood
Nr1 en Nr2 zijn de polen waar een draadje aan moet komen, even uit m'n hoofd is 1 de - en 2 de + pool, maar dat kon ook andersom zijn.
Nr3 is het LEDje wat aangaat.
Ik ben niet zo'n held in solderen op printplaten, beter gezegd, ik heb het nog nooit gedaan
Wat ik me nou afvraag, de printplaat zelf, heeft verschillende kleuren, geleiders enzo. In hoeverre moet ik die verschillende kleuren vermijden? Of kan m'n hoopje soldeertin gewoon overlappen over zo'n lichtere kleur?
[ Voor 9% gewijzigd door Spike_wolf op 31-12-2008 18:38 ]
Humankind… be both.
Plus en min maakt niet echt uit.
En dat overlappen is niet erg, want er zit toch nog groen spul over het daadwerkelijke koperlaagje.
Zorg wel dat je een redelijk dunne soldeerbout pakt zodat je niet alles aan elkaar bakt, en dat je redelijk dun draad gebruikt (UTP kabel aders) omdat je het anders lostrekt.
En dat overlappen is niet erg, want er zit toch nog groen spul over het daadwerkelijke koperlaagje.
Zorg wel dat je een redelijk dunne soldeerbout pakt zodat je niet alles aan elkaar bakt, en dat je redelijk dun draad gebruikt (UTP kabel aders) omdat je het anders lostrekt.
Okay, dus zolang ik verder geen andere metalen stukjes aan raak is het okay? 
Zal komende week een nieuwe soldeerbout gaan aanschaffen, de gene die hier nog ligt was al brak (stuk van de punt afgesmolten
) en nu dus nog lomper dan ie al was.
Ik wilde idd net als de vorige keer een utp kabel gebruiken om de switch te verlengen naar het dashboard, deze keer dus ook maar, lekker handig en dun genoeg om mee te werken.
Zal komende week een nieuwe soldeerbout gaan aanschaffen, de gene die hier nog ligt was al brak (stuk van de punt afgesmolten

Ik wilde idd net als de vorige keer een utp kabel gebruiken om de switch te verlengen naar het dashboard, deze keer dus ook maar, lekker handig en dun genoeg om mee te werken.
Humankind… be both.
Heren, als iemand zich geroepen voelt om een nieuw topic te maken, feel free.
Ik heb er geen tijd voor, en een simpele copy paste zou te makkelijk zijn.
Er is een hoop veranderd, en ook de release van intel little fall is erg interessant bijvoorbeeld...
Ik heb er geen tijd voor, en een simpele copy paste zou te makkelijk zijn.
Er is een hoop veranderd, en ook de release van intel little fall is erg interessant bijvoorbeeld...
Zo.. net de auto weer op de parkeer plek gezet.
Het scherm zit op z'n plek
De helft van de standaard voor gebruikt, stevig vast geschroefd op het dash, en die gaat geen kant meer op
Gat er onder om de kabels van het scherm (vga/usb, power) en de gps ontvanger doorheen te steken, en deze liggen inmiddels op de bijrijders plek op de grond.
Morgen de laptop maar eens op z'n plek zien te krijgen, en goed vast zien te zetten.
Ik heb daarnet een soldeerbout gehaald, en de power switch dus vast gesoldeerd, hoef nu alleen de kabel nog door het dash te trekken als de laptop op z'n plek ligt, en de kabels vast te maken aan de knop in m'n dash.
En de adapter voor de laptop achter het dash weg zien te werken.
Morgen komen de pics
Het scherm zit op z'n plek
De helft van de standaard voor gebruikt, stevig vast geschroefd op het dash, en die gaat geen kant meer op
Gat er onder om de kabels van het scherm (vga/usb, power) en de gps ontvanger doorheen te steken, en deze liggen inmiddels op de bijrijders plek op de grond.
Morgen de laptop maar eens op z'n plek zien te krijgen, en goed vast zien te zetten.
Ik heb daarnet een soldeerbout gehaald, en de power switch dus vast gesoldeerd, hoef nu alleen de kabel nog door het dash te trekken als de laptop op z'n plek ligt, en de kabels vast te maken aan de knop in m'n dash.
En de adapter voor de laptop achter het dash weg zien te werken.
Morgen komen de pics
Humankind… be both.
Nog geen pics.. sry 
Komen morgen waarschijnlijk.
Ik ben inmiddels bijna klaar. Het scherm zit goed vast, en alle bekabeling is zo goed als klaar, laptop ligt nu op z'n plek, die moet ik alleen nog vast zetten. Ik moet de laatste stukjes kabel nog even weg stoppen, en zorgen dat de radio het geluid van de laptop op pikt.. maar dat is een kwestie van een goed kabeltje er tussen prikken
Het werkt allemaal super nu.
Scherm en laptop zitten allebei aan dezelfde sigaret aanstekerplug, ik heb de reis trafo van de laptop open gemaakt, en hier twee extra kabeltjes aan gesoldeert, die door gaan naar een zekering, en vervolgens verder naar het scherm, werkt prima.
De sigaretaansteker krijgt alleen stroom als ik contact maak, dus zodra ik de sleutel uit het contact haal dan zijn zowel de trafo als het scherm uit, geen mogelijkheid om de accu leeg te trekken dus.
De laptop kan op z'n gemakkie in slaapstand gaan, hoef ik niet op te wachten, want hij heeft immers zijn eigen accu nog
Komen morgen waarschijnlijk.
Ik ben inmiddels bijna klaar. Het scherm zit goed vast, en alle bekabeling is zo goed als klaar, laptop ligt nu op z'n plek, die moet ik alleen nog vast zetten. Ik moet de laatste stukjes kabel nog even weg stoppen, en zorgen dat de radio het geluid van de laptop op pikt.. maar dat is een kwestie van een goed kabeltje er tussen prikken
Het werkt allemaal super nu.
Scherm en laptop zitten allebei aan dezelfde sigaret aanstekerplug, ik heb de reis trafo van de laptop open gemaakt, en hier twee extra kabeltjes aan gesoldeert, die door gaan naar een zekering, en vervolgens verder naar het scherm, werkt prima.
De sigaretaansteker krijgt alleen stroom als ik contact maak, dus zodra ik de sleutel uit het contact haal dan zijn zowel de trafo als het scherm uit, geen mogelijkheid om de accu leeg te trekken dus.
De laptop kan op z'n gemakkie in slaapstand gaan, hoef ik niet op te wachten, want hij heeft immers zijn eigen accu nog
Humankind… be both.
Wat voor voeding gebruik jij voor je laptop Spikey?
Ik zoek nog een goede auto adapter voor m'n laptop.
Verwijderd
hallo
ik heb op moment een 12v DC-DC voeding, type of merk weet ik zo niet zou ik eventueel kunnen opzoeken.
maar deze zit op moment aangesloten via de bijgeleverde 12v adapter, maar hoe moet ik hem nu aansluiten in de auto? en dus ook met de geschakelde 12v van de auto? zodat dus de pc uitgeschakelt bij het uitzetten van de auto? is hier een simpele oplossing voor?
ik heb op moment een 12v DC-DC voeding, type of merk weet ik zo niet zou ik eventueel kunnen opzoeken.
maar deze zit op moment aangesloten via de bijgeleverde 12v adapter, maar hoe moet ik hem nu aansluiten in de auto? en dus ook met de geschakelde 12v van de auto? zodat dus de pc uitgeschakelt bij het uitzetten van de auto? is hier een simpele oplossing voor?
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
mischien iemand die beschikt over een aansluitschema? of handleiding van de voeding.. deze heb ik namelijk niet i.v.m dat de voeding al in de kast zat
mischien iemand die beschikt over een aansluitschema? of handleiding van de voeding.. deze heb ik namelijk niet i.v.m dat de voeding al in de kast zat
Verwijderd
Is een gewoon video-scherm, die heeft geen VGA input. Leuk voor filmpjes, maar voor de rest mist het de scherpte die je hebt bij een VGA-aansluiting. Voor een carpc ongeschikt dus eigenlijk.Falcon schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:51:
TIP!: http://www.remcoshop.nl/R...%20TFT%20LCD%20Monitor%22
7" LCD monitor voor 89 euro incl.!
Of je moet wel op een heeeel laag budget zitten..
Verwijderd
Als jij het merk en type niet weet, hoe moeten wij dat dan ruiken?Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:12:

Verwijderd
ik zit op moment op mijn werk en niet de mogelijkheid om dit even na te kijken.. daarom stelde ik de vraag of over het algemeen de aansluiting het zelfde zijn van DC-DC voedingen
ik zal vanavond is kijken of ik er achter kan komen welke voeding er presies in zit.
ik zal vanavond is kijken of ik er achter kan komen welke voeding er presies in zit.
Ik heb een Trust universele reis adapter voor laptops.ThinkPadd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 22:53:
Wat voor voeding gebruik jij voor je laptop Spikey?
Zo'n redelijk goedkoop ding, gaat in de sigaret aansteker, en heeft verschillende plugjes die je er op kunt zetten zodat hij in iedere laptop past, en is regelbaar tussen 15 en 22 volt ofzo
Ding kostte me twee tientjes geloof ik de vorige keer.
Humankind… be both.
Verwijderd
de enigste info die ik kan vinden op de voeding is
achterop: DD-ITX90B
voorop: CRS PJF90-DC-NH
Adapter specifications:
Input: 100~240V AC, 47~63Hz, 1.2A RMS max.
Output: 12V DC, 6.6A max.
deze kast gaat het om met de voeding:
http://www.procase.nl/details.asp?ID=662
nu twijfel ik of er wel eens geschakelde 12v op aangesloten kan worden?? ik zie namelijk dat er maar 2 polige aansluiting op zit dus alleen + / -.....
of is het tog verstandiger om voor zo iets te gaan: http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=2641
Adapter specifications:
nu twijfel ik of er wel eens geschakelde 12v op aangesloten kan worden?? ik zie namelijk dat er maar 2 polige aansluiting op zit dus alleen + / -.....
of is het tog verstandiger om voor zo iets te gaan: http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=2641
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 10:44 ]
Nog geen pics 
Maar ze komen, dat zeker.. maar heb nu even geen zin/tijd om weer naar de auto te lopen
Net even de laatste puntjes op de i gezet.
Alle kabels netjes gelegd, en een zijpaneel van het middenconsole weer op z'n plek gezet, nu zie je zo goed als niks meer van het systeem, op het scherm na, duh
Alles werkt, op geluid na, nu even tijdelijk navigeren met de speakers van de laptop onder de stoel, want blijkbaar is de line-in van m'n radio stuk
Met geen mogelijkheid krijg ik die geselecteerd, met de Source knop op de radio kun je switchen tussen beschikbare bronnen (radio, cd en aux). Als er een niet beschikbaar is staat ie niet in de mogelijkheden. CD er uit, dan staat CD ook niet tussen de mogelijkheden. Maar de aux staat er dus nooit in, heb een aantal verschillende kabels geprobeerd, waarvan ik van allen zeker ben dat ze werken. Heb zowel laptop als MP3 speler geprobeerd, maar niks werkt..
Ben dus bang dat die Line in gewoon niet werkt.. waarschijnlijk nooit gedaan.. heb hem ook nog nooit nodig gehad.
Maar das mooi balen dus
Maar verder is alles pico belo in orde nu
* Spike_wolf is weer happy, en kan weer in stijl rijden.

Maar ze komen, dat zeker.. maar heb nu even geen zin/tijd om weer naar de auto te lopen
Net even de laatste puntjes op de i gezet.
Alle kabels netjes gelegd, en een zijpaneel van het middenconsole weer op z'n plek gezet, nu zie je zo goed als niks meer van het systeem, op het scherm na, duh
Alles werkt, op geluid na, nu even tijdelijk navigeren met de speakers van de laptop onder de stoel, want blijkbaar is de line-in van m'n radio stuk

Met geen mogelijkheid krijg ik die geselecteerd, met de Source knop op de radio kun je switchen tussen beschikbare bronnen (radio, cd en aux). Als er een niet beschikbaar is staat ie niet in de mogelijkheden. CD er uit, dan staat CD ook niet tussen de mogelijkheden. Maar de aux staat er dus nooit in, heb een aantal verschillende kabels geprobeerd, waarvan ik van allen zeker ben dat ze werken. Heb zowel laptop als MP3 speler geprobeerd, maar niks werkt..
Ben dus bang dat die Line in gewoon niet werkt.. waarschijnlijk nooit gedaan.. heb hem ook nog nooit nodig gehad.
Maar das mooi balen dus
Maar verder is alles pico belo in orde nu
* Spike_wolf is weer happy, en kan weer in stijl rijden.
Humankind… be both.
Okay, scratch de laatste post, probleem met de audio is opgelost 
Blijkt dat je in het menu de Aux aan en uit kan zetten... maar blijkt ook dat die radio 2(!) verschillende menu's heeft
Als ie aan staat heb je een menu, en als je hem in stand-by zet heb je een ander menu.. en die in stand-by mode moest ik hebben.
Toen ik daar net dus even mee bezig was toch snel even voor jullie een paar foon pics gemaakt:
Link dood
Het scherm op z'n plek. Zoals gezegd nu gewoon met een gedeelte van de standaard op het dash gemonteerd, goed berijkbaar, en omdat het dash zo goed als niet open te krijgen is eigenlijk de simpelste oplossing
Pics van hoe hij precies gemonteerd zit komen nog wel.
Link dood
Overzichtje, scherm op z'n plek, en links naast het stuur is de rode knop te zien welke als power buton functioneert om het systeem uit slaapstand te halen.
Link dood
De auto radio, je kunt de jack-plug zien welke onder de radio verdwijnt en doorloopt naar de laptop onder de bijrijders stoel. En onder de radio de sigaretaanstekerplug die onder het paneel verdwijnt, waar de converter ligt, die door loopt naar de laptop en het scherm.
Link dood
Even een brakke pic van onder de bijrijders stoel.
1 zijn de kabels, die komen eigenlijk al onder de stoel onder het paneel vandaan, dus tenzij je op de grond zit kun je ze niet zien.
2 is een gedeelte van de laptop onder de stoel, welke ook niet te zien is. Alleen personen op de achter bank kunnen een klein randje zien, maar aangezien ik nooit op de achter bank zit heb ik daar geen problemen mee
Blijkt dat je in het menu de Aux aan en uit kan zetten... maar blijkt ook dat die radio 2(!) verschillende menu's heeft
Als ie aan staat heb je een menu, en als je hem in stand-by zet heb je een ander menu.. en die in stand-by mode moest ik hebben.
Toen ik daar net dus even mee bezig was toch snel even voor jullie een paar foon pics gemaakt:
Link dood
Het scherm op z'n plek. Zoals gezegd nu gewoon met een gedeelte van de standaard op het dash gemonteerd, goed berijkbaar, en omdat het dash zo goed als niet open te krijgen is eigenlijk de simpelste oplossing
Link dood
Overzichtje, scherm op z'n plek, en links naast het stuur is de rode knop te zien welke als power buton functioneert om het systeem uit slaapstand te halen.
Link dood
De auto radio, je kunt de jack-plug zien welke onder de radio verdwijnt en doorloopt naar de laptop onder de bijrijders stoel. En onder de radio de sigaretaanstekerplug die onder het paneel verdwijnt, waar de converter ligt, die door loopt naar de laptop en het scherm.
Link dood
1 zijn de kabels, die komen eigenlijk al onder de stoel onder het paneel vandaan, dus tenzij je op de grond zit kun je ze niet zien.
2 is een gedeelte van de laptop onder de stoel, welke ook niet te zien is. Alleen personen op de achter bank kunnen een klein randje zien, maar aangezien ik nooit op de achter bank zit heb ik daar geen problemen mee
[ Voor 16% gewijzigd door Spike_wolf op 31-12-2008 18:39 ]
Humankind… be both.
Netjes 
Is je scherm zo niet erg diefstal gevoelig?
Verwijderd
hallo
Adapter specifications:
of is het tog verstandiger om voor zo iets te gaan: http://www.picco.nl/produ...1_25&products_id=2641
Adapter specifications:
of is het tog verstandiger om voor zo iets te gaan: http://www.picco.nl/produ...1_25&products_id=2641
Verwijderd
als je die achterste gedeelte waar je asbak voor de achterpassagiers zitten er ook afhaalt, dan kan je die kabel mooier wegwerken.Spike_wolf schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 20:37:
Okay, scratch de laatste post, probleem met de audio is opgelost
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
voorbeeld van iemand van het mazda 323 forum ( www.formule323club.nl )

goed bedacht die plek onder de stoel, nu heb ik ook meteen plek om carpc te bouwen (zelfde auto namelijk
Dat is het enige waar ik idd een beetje bang voor benThinkPadd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:23:
Netjes

Maar het oogt van buitenaf wel meer alsof het scherm daar hoort, omdat ik die lelijke plakvoet er af gesloopt heb, en het pootje rechtstreeks op het dash geschroefd heb. maar wellicht dat ik er ooit nog met Polyester een 'kapje' overheen maak ofzo, om hem één met het dash te maken (ala tellers enzo).
Die armsteun weg halen is imho overbodig, je kunt die kabels namelijk alleen zien als je op de grond zit, normaal gesproken zie je er niks vanVerwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 11:06:
[...]
als je die achterste gedeelte waar je asbak voor de achterpassagiers zitten er ook afhaalt, dan kan je die kabel mooier wegwerken.
voorbeeld van iemand van het mazda 323 forum ( www.formule323club.nl )
[afbeelding]
goed bedacht die plek onder de stoel, nu heb ik ook meteen plek om carpc te bouwen (zelfde auto namelijk) (ook een sedan) (alleen dan verlaagd, heldere koplampen enz. gt bumpert
)
die pic ziet er wel netjes uit trouwens, alleen lijkt het me een beetje lomp om speakers in je dash te hebben

Humankind… be both.
Ik ben ook bezig met mijn mijn carpc, wel low budget want wil eerst zien hoe het in de praktijk gaat.
Heb dus een 7TFT lcd in de zonneklep, zit zo'n video tulp plug aan. Beeld is prima voor navigeren en idd een filmpje te kijken, windows is ook redelijk zichtbaar op 640x480.
Twee dingen die ik jullie wil vragen, hoe krijg ik automatisch dual display ingeschakeld, moet nu steeds CTRL+F8 indrukken.
Ander probleem, als ik em opstart met VGA en zonder de video tulp start hij in 640+480 wat de bedoeling is als ik de tulp wel aansluit dan start hij om een of andere vage reden in een hogere resolutie waardoor het beeld dus te groot is. Misschien iemand hier een verklaring voor?
Alvast bedankt voor de hulp.
Heb dus een 7TFT lcd in de zonneklep, zit zo'n video tulp plug aan. Beeld is prima voor navigeren en idd een filmpje te kijken, windows is ook redelijk zichtbaar op 640x480.
Twee dingen die ik jullie wil vragen, hoe krijg ik automatisch dual display ingeschakeld, moet nu steeds CTRL+F8 indrukken.
Ander probleem, als ik em opstart met VGA en zonder de video tulp start hij in 640+480 wat de bedoeling is als ik de tulp wel aansluit dan start hij om een of andere vage reden in een hogere resolutie waardoor het beeld dus te groot is. Misschien iemand hier een verklaring voor?
Alvast bedankt voor de hulp.
AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38
Ik ben ongeveer 4 maanden terug bezig geweest om een CarPC in een volvo 340 te bouwen. Ik heb dan ook alle benodigde hardware compleet. De volo kwam helaas niet door de keuring waardoor ik een andere auto heb aangeschaft (Audi 80 1.8 S).
Ik wil het CarPC project weer oppakken en het geheel in mijn nieuwe auto bouwen. Ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem als spike_wolf, namelijk geen plaats in het dashboard. Nu zou ik de luchttoevoer eruit kunnen halen, maar dat wil ik niet. Ik heb bij de volvo het gehele dashboard eruit gehad, dat doe ik dus nooit meer.
Ik ben nu aan het denken hoe ik dit het beste kan inbouwen. Misschien iemand ideeen?
Ik wil het CarPC project weer oppakken en het geheel in mijn nieuwe auto bouwen. Ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem als spike_wolf, namelijk geen plaats in het dashboard. Nu zou ik de luchttoevoer eruit kunnen halen, maar dat wil ik niet. Ik heb bij de volvo het gehele dashboard eruit gehad, dat doe ik dus nooit meer.
Ik ben nu aan het denken hoe ik dit het beste kan inbouwen. Misschien iemand ideeen?
Voor auto moet je DC-DC converter board nemen dat ontworpen is voor afwisselende spanningen van 11 tot 16V. Ook moet board mogelijk bieden om pc veilig op te starten.Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:07:
Dat kan alleen met deze http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1871, en andere soortgelijke boards met breed spanningsbereik.
http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1004 is ook goed.
Boards met erg korte bereik, zoals http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1911 of andere boards zonder speciale car controle circuits zijn niet aan te raden. Hier kan je pc beschadigd raken door te vroeg te booten of zelfs uitvallen. Ze zijn dus alleen geschikt voor stabiele 12V aansluiting via 12V adapter in huis.
Voor auto heb je verder geen andere adapter nodig, en mag dus direct op accu aangesloten worden.
Zorg wel ervoor dat pc automatisch uitgaat bij contactslot eraf. Ook hier kan met speciale car-boards geregeld worden.
Achterin pc unit maken in de veilige case, bekabeling naar voren aanleggen. Dezelfde methode als bij auto radio met externe CD wisselaar. Dan hoef je dashboard niet eruit slopen.Ik ben nu aan het denken hoe ik dit het beste kan inbouwen. Misschien iemand ideeen?
[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 26-05-2008 13:51 ]
Verwijderd
bedankt voor je duidelijke reactie Mrdummy.. zeer duidelijk en helder!! heb direct eentje besteld en deze is het geworden: http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1871
En het liefst spannings- en signaalkabels apart houden. Bijvoorbeeld +12v links door de auto , de rest rechts. Massa (0v, -) pak je ergens in de kofferbak, of via de bevestiging van de gordels achterMrDummy schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:49:
[...]
Voor auto moet je DC-DC converter board nemen dat ontworpen is voor afwisselende spanningen van 11 tot 16V. Ook moet board mogelijk bieden om pc veilig op te starten.
Dat kan alleen met deze http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1871, en andere soortgelijke boards met breed spanningsbereik.
http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1004 is ook goed.
Boards met erg korte bereik, zoals http://www.picco.nl/produ...th=21_25&products_id=1911 of andere boards zonder speciale car controle circuits zijn niet aan te raden. Hier kan je pc beschadigd raken door te vroeg te booten of zelfs uitvallen. Ze zijn dus alleen geschikt voor stabiele 12V aansluiting via 12V adapter in huis.
Voor auto heb je verder geen andere adapter nodig, en mag dus direct op accu aangesloten worden.
Zorg wel ervoor dat pc automatisch uitgaat bij contactslot eraf. Ook hier kan met speciale car-boards geregeld worden.
[...]
Achterin pc unit maken in de veilige case, bekabeling naar voren aanleggen. Dezelfde methode als bij auto radio met externe CD wisselaar. Dan hoef je dashboard niet eruit slopen.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Verwijderd
bedankt voor je reactie..
ik heb standart een 6 cd-wisselaar achterin de kofferbak zitten deze is defect en deze heeft al redelijke dikke voedings kabel met ook een geschakelde 12v dus hier word de car pc op aan gesloten deze voedings kabels lopen links door de auto.. de rest van de kabel zoals usb en vga enzo komen door het midden van de auto...
+ het voordeel dat ik direct de voeding appart gezekert heb als ik hem via de voeding van de wissellaar laat lopen
ps. wisselaar gaat er helemaal uit
deze is defect.. dus vandaar pak ik deze voeding.
ik heb standart een 6 cd-wisselaar achterin de kofferbak zitten deze is defect en deze heeft al redelijke dikke voedings kabel met ook een geschakelde 12v dus hier word de car pc op aan gesloten deze voedings kabels lopen links door de auto.. de rest van de kabel zoals usb en vga enzo komen door het midden van de auto...
+ het voordeel dat ik direct de voeding appart gezekert heb als ik hem via de voeding van de wissellaar laat lopen
ps. wisselaar gaat er helemaal uit
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 08:52 ]
Verwijderd
dat is bij mij geen probleem :d ik heb de accu niet onder de motorkap zitten maar in de kofferbak dus ik hoef keen voeding kabels te trekken door de auto.. alleen de remote kabel vanaf de radio moet er doorgetrokken worden en alle usb kabels en VGA natuurlijk maar dat lijkt me logischc0ne schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:53:
[...]
En het liefst spannings- en signaalkabels apart houden. Bijvoorbeeld +12v links door de auto , de rest rechts. Massa (0v, -) pak je ergens in de kofferbak, of via de bevestiging van de gordels achter
Verwijderd
eigelijk is Massa (-) 12V en + 0vc0ne schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:53:
[...]
En het liefst spannings- en signaalkabels apart houden. Bijvoorbeeld +12v links door de auto , de rest rechts. Massa (0v, -) pak je ergens in de kofferbak, of via de bevestiging van de gordels achter
code nummers * kan wel eeens makelijk zijn met schema lezen
30 Constante plus ( ja onlogisch he
31 Massa
15 Geschakelde plus over contact slot
edit
Massa (-) kan ook op de carroserie gemaakt worden zoek even naar standaard bouten in de carroserie
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 19:47 ]
Ik denk dat mijn car pc-tje ook wel interessant is om hier te posten, dus hier komt ie:
Hardware
Ik heb een ijzersterk vga touchscreen via eBay aangeschaft (150 euro):

Eerder had ik al een ander vga-touchscreen gekocht, maar die had een stuk of 5 helder blauwe leds die me irriteerden.
Dit scherm wordt aangesloten op een Acer laptopje:

Deze heb ik van een collega overgenomen voor een paar tientjes, omdat het toetsenbord defect was. Ik was in de veronderstelling dat ik dit kon fixen, maar het blijkt een defect op het moederbord te zijn.
Maakt niet uit, dan maar als car-pc gebruiken, dacht ik
Ik heb wat onderdelen verwijderd zodat ik de powerknop naar buiten kan leggen.
Daarnaast heb ik de wifi-adapter verwijderd:

Uiteraard wil ik voorkomen dat men de laptop van buiten de auto kan detecteren om m eventueel voor eigen gebruik te ontvreemden, met dan ook de nodige schade aan auto...
De interne wifi-adapter ondersteunde ook geen WPA2, dus gebruik ik een USB wifi-stickje wanneer ik data wil synchroniseren als de auto thuis voor de deur staat.
De laptop wil graag 19 volt, en daarbij het liefst een ampere of 5 (!!!), ca. 85 Watt, ongelooflijk...
Maar goed, met één DC-DC converter van een tientje was ik er niet, dus had ik er twee nodig:

Ik verwachte al (met mijn beperkte electronika kennis) dat het parallel koppelen van de uitgang van deze convertors een probleem op zou leveren, aangezien het HF voedingen zijn. Dus twee dikke low Vf diodes eraan, en problem solved:

De laptop loopt er prima op, en beide convertors verstoken ongeveer de helft van hun maximale vermogen en blijven zo redelijk koel.
Een FM-zender stoort me teveel, en zijn verboden begreep ik (alhoewel Office Centre ze van de week vrolijk in hun folder had staan! Ik heb ze maar gemaild met de mededeling dat ze volgens mij helemaal niet verkocht mogen worden), dus heb ik een oplossing gevonden in de vorm van een FM-modulator.
Als het goed is verlies je zo niets van de kwaliteit (dus geen ruis of gekraak hoop ik), en gooi je niks in de ether:

Op de laatste foto zie je dat de modulator tussen de antenne aansluiting van de radio komt.
Software
Ik heb momenteel Vista Home Premium geïnstalleerd (foto's van Vista op het touchscreen volgen nog).
Daarvoor kwam ik er al snel achter dat het geheugen van de laptop een upgrade nodig had, maar dat kost 3x niks. Nu zit er dus 1 GB in.
Door de relatief trage harde schijf is Vista niet erg responsive, maar zeker goed genoeg om muziek te draaien.
Ook filmpjes draaien wel (maximale kwaliteit moet ik nog onderzoeken).
Misschien kies ik voor XP Media Center Edition.
Auto
De hele zooi komt in een Vectra-B 2.0 DTI uit 2000 (zwart, station).
Deze stond van de week op 240.001 km
Tijd om wat mee te modden dacht ik! 
De Acer laptop komt in het dashboard kastje, maar past natuurlijk niet zomaar.
Foto's volgen nog, maar na wat modden zit ie gedraaid in het dashboard kastje, met de dvd-speler naar je toe (handig!).
De bekabeling wordt in de laptop geprikt via de nodige gaten aan de zij- en achterkant van het dashboard kastje.
Het dashboard kastje is dus al gemod, maar ik moet alles nu inbouwen.
Het tft-scherm kan bovenop de laptop gelegd worden voor het uitstappen.
Energy Management
Ik wil dat de laptop vanzelf in standby gaat wanneer de auto uit gaat.
No problem: wanneer de laptop op accu-spanning overschakelt gaat ie na 15 minuten in standby.
Belangrijk is dan wel dat ik geen muziek or whatsoever heb draaien.
Misschien komt de MCE Standby tool nog van pas.
Ik zou het fijn vinden als ik met een push op het touchscreen de laptop uit standby kan halen, maar ik vermoed dat de USB poorten bij deze laptop niet gevoed zijn tijdens standby.
Daarom zal ik de powerknop naar buiten leiden en aan de binnenkant van het dashboard kastje een knop monteren.
ToDo
Ik heb enkele vragen, maar voordat iemand denkt: "RTF forum!": ik zal eerst dit topic doorspitten
1. Is 85 Watt niet veel teveel gevraagd van mn (diesel-) accu?
2. Als ik de door het sleutel contact geschakelde 12V gevonden heb, kan ik daar dan 5 tot 7 ampere door trekken (laptop + display + modulator) ?
3. Is een laptop ook te detecteren zonder wifi-adapter??
Uiteraard vind ik het niet vervelend als iemand hier al zonder mijn speurwerk een gegrond antwoord op kan gevem
Goed, ik ben benieuwd of mijn werk jullie aanspreekt
Hardware
Ik heb een ijzersterk vga touchscreen via eBay aangeschaft (150 euro):

Eerder had ik al een ander vga-touchscreen gekocht, maar die had een stuk of 5 helder blauwe leds die me irriteerden.
Dit scherm wordt aangesloten op een Acer laptopje:

Deze heb ik van een collega overgenomen voor een paar tientjes, omdat het toetsenbord defect was. Ik was in de veronderstelling dat ik dit kon fixen, maar het blijkt een defect op het moederbord te zijn.
Maakt niet uit, dan maar als car-pc gebruiken, dacht ik
Ik heb wat onderdelen verwijderd zodat ik de powerknop naar buiten kan leggen.
Daarnaast heb ik de wifi-adapter verwijderd:

Uiteraard wil ik voorkomen dat men de laptop van buiten de auto kan detecteren om m eventueel voor eigen gebruik te ontvreemden, met dan ook de nodige schade aan auto...
De interne wifi-adapter ondersteunde ook geen WPA2, dus gebruik ik een USB wifi-stickje wanneer ik data wil synchroniseren als de auto thuis voor de deur staat.
De laptop wil graag 19 volt, en daarbij het liefst een ampere of 5 (!!!), ca. 85 Watt, ongelooflijk...
Maar goed, met één DC-DC converter van een tientje was ik er niet, dus had ik er twee nodig:

Ik verwachte al (met mijn beperkte electronika kennis) dat het parallel koppelen van de uitgang van deze convertors een probleem op zou leveren, aangezien het HF voedingen zijn. Dus twee dikke low Vf diodes eraan, en problem solved:

De laptop loopt er prima op, en beide convertors verstoken ongeveer de helft van hun maximale vermogen en blijven zo redelijk koel.
Een FM-zender stoort me teveel, en zijn verboden begreep ik (alhoewel Office Centre ze van de week vrolijk in hun folder had staan! Ik heb ze maar gemaild met de mededeling dat ze volgens mij helemaal niet verkocht mogen worden), dus heb ik een oplossing gevonden in de vorm van een FM-modulator.
Als het goed is verlies je zo niets van de kwaliteit (dus geen ruis of gekraak hoop ik), en gooi je niks in de ether:

Op de laatste foto zie je dat de modulator tussen de antenne aansluiting van de radio komt.
Software
Ik heb momenteel Vista Home Premium geïnstalleerd (foto's van Vista op het touchscreen volgen nog).
Daarvoor kwam ik er al snel achter dat het geheugen van de laptop een upgrade nodig had, maar dat kost 3x niks. Nu zit er dus 1 GB in.
Door de relatief trage harde schijf is Vista niet erg responsive, maar zeker goed genoeg om muziek te draaien.
Ook filmpjes draaien wel (maximale kwaliteit moet ik nog onderzoeken).
Misschien kies ik voor XP Media Center Edition.
Auto
De hele zooi komt in een Vectra-B 2.0 DTI uit 2000 (zwart, station).
Deze stond van de week op 240.001 km
De Acer laptop komt in het dashboard kastje, maar past natuurlijk niet zomaar.
Foto's volgen nog, maar na wat modden zit ie gedraaid in het dashboard kastje, met de dvd-speler naar je toe (handig!).
De bekabeling wordt in de laptop geprikt via de nodige gaten aan de zij- en achterkant van het dashboard kastje.
Het dashboard kastje is dus al gemod, maar ik moet alles nu inbouwen.
Het tft-scherm kan bovenop de laptop gelegd worden voor het uitstappen.
Energy Management
Ik wil dat de laptop vanzelf in standby gaat wanneer de auto uit gaat.
No problem: wanneer de laptop op accu-spanning overschakelt gaat ie na 15 minuten in standby.
Belangrijk is dan wel dat ik geen muziek or whatsoever heb draaien.
Misschien komt de MCE Standby tool nog van pas.
Ik zou het fijn vinden als ik met een push op het touchscreen de laptop uit standby kan halen, maar ik vermoed dat de USB poorten bij deze laptop niet gevoed zijn tijdens standby.
Daarom zal ik de powerknop naar buiten leiden en aan de binnenkant van het dashboard kastje een knop monteren.
ToDo
Ik heb enkele vragen, maar voordat iemand denkt: "RTF forum!": ik zal eerst dit topic doorspitten
1. Is 85 Watt niet veel teveel gevraagd van mn (diesel-) accu?
2. Als ik de door het sleutel contact geschakelde 12V gevonden heb, kan ik daar dan 5 tot 7 ampere door trekken (laptop + display + modulator) ?
3. Is een laptop ook te detecteren zonder wifi-adapter??
Uiteraard vind ik het niet vervelend als iemand hier al zonder mijn speurwerk een gegrond antwoord op kan gevem
Goed, ik ben benieuwd of mijn werk jullie aanspreekt
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
1. Diesel accu's hebben vaak al wat meer capaciteit dan een normale accu van 44Ah, hoeveel Ah jouw accu heeft weet ik zo niet, maar met 5 tot 7A kan hij wel een paar uur mee denk ik.
2. Misschien dat je wat kunt doen met een relais die je laat schakelen via de geschakelde 12V, en dan een draad leggen vanaf de accu, naar het relais, en dan naar je voeding e.d
3. Nee, zover ik weet niet.
Waarom heb je trouwens 2 van die laptopvoedingen aan elkaar geknoopt?
Ik heb gewoon een 120Watt versie gekocht voor €39,95 @ Conrad. Die kan max 6A leveren op alle lijntjes tot 20V, 22V en 24V gaat tot 5A
Hoef ik ook niet moeilijk te doen met meerdere adapters aan elkaar knopen
2. Misschien dat je wat kunt doen met een relais die je laat schakelen via de geschakelde 12V, en dan een draad leggen vanaf de accu, naar het relais, en dan naar je voeding e.d
Waarom heb je trouwens 2 van die laptopvoedingen aan elkaar geknoopt?
Ik heb gewoon een 120Watt versie gekocht voor €39,95 @ Conrad. Die kan max 6A leveren op alle lijntjes tot 20V, 22V en 24V gaat tot 5A
Thanks! Dat idee met een relais had ik ook al in gedachten, vergeten te posten.ThinkPadd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:18:
1. Diesel accu's hebben vaak al wat meer capaciteit dan een normale accu van 44Ah, hoeveel Ah jouw accu heeft weet ik zo niet, maar met 5 tot 7A kan hij wel een paar uur mee denk ik.
Ik denk alleen wel dat ik de hele boel voor de veiligheid moet zekeren. 10 A traag ofzo (misschien met een auto-zekering).
Is dat wat?
Het zijn geen laptopvoedingen, maar dc-dc convertors, dus van 12 naar 19V. Bedoel jij dat ook?Waarom heb je trouwens 2 van die laptopvoedingen aan elkaar geknoopt?
Een DC-AC convertor was voor mij geen optie. Dan gooi je denk ik een 30 Watt weg, en het neemt veel meer plek in.
Tja, ik had er al eentje (die dingen kosten 10 of 15 euro per stuk via eBay), en omdat ik ook de warmte een beetje wilde fatsoenlijk kwijt wil, dacht ik dat 2 stuks slimmer was.
Via eBay kon ik geen sterkere vinden, niet aan Conrad gedacht (waar ik overigens wel vaak bestel).
De kwaliteit van deze convertors is overigens best goed.
[ Voor 7% gewijzigd door ByteDelight op 04-06-2008 09:24 ]
Ja, ik bedoel ook een DC-DC converter.
Ik heb deze gekocht: http://www.conrad.nl/goto/?product=510510
Die is 120 Watt, en kan alle laptops hier in huis van stroom voorzien (niet tegelijk natuurlijk).
Alleen een stekkertje voor ThinkPad T61 zat er niet bij. Wel een vergelijkend stekkertje, maar die is voor een Apple laptop en die past niet.
Ik heb deze gekocht: http://www.conrad.nl/goto/?product=510510
Die is 120 Watt, en kan alle laptops hier in huis van stroom voorzien (niet tegelijk natuurlijk).
Alleen een stekkertje voor ThinkPad T61 zat er niet bij. Wel een vergelijkend stekkertje, maar die is voor een Apple laptop en die past niet.
Ja, dat was een mooi idee geweest
Te laat.
Maar ik kom er met mijn convertortjes ook wel uit.
Maar ik kom er met mijn convertortjes ook wel uit.
FF lezen leert je dat hij er een USB stick in heeft gedaan die wel WPA2 ondersteuntThinkPadd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 14:25:
Waarom heb je de WiFi kaart niet gewoon uitgezet in Windows trouwens? Nu kan je niet ff lekker internetten bij het tankstation, of wardriven
bverstee schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:13:
[..]
[..]
[ Voor 36% gewijzigd door soepah op 05-06-2008 08:42 ]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Vandaag voor 50 euro een indash lcd klapscherm met vga gefixt
(showmodel)
Ding doet het perfect is wel een hele oude denk ik. Wat een NOT is dat als ik de sleutel uit het contactslot haalt er 4 blauwe leds in het midden aan blijven. Het is goed te zien overdag en als het donker is lijkt het wel een blauw neon show. Het licht de hele auto op van binnen.
(diefstal uitnodigend)
Nu kan ik dat afplakken van binnen enz maar ik vraag me af of die leds mijn accu leeg kunnen trekken.
Vandaar dat ik het hier vraag wil nie de volgende ochtend met een lege accu opstaan..
Zie foto's
overdag het gaat om die blauwe gloed in het midden. (chinamade)
s'avonds met de sleutel uit het contact
Ding doet het perfect is wel een hele oude denk ik. Wat een NOT is dat als ik de sleutel uit het contactslot haalt er 4 blauwe leds in het midden aan blijven. Het is goed te zien overdag en als het donker is lijkt het wel een blauw neon show. Het licht de hele auto op van binnen.
Nu kan ik dat afplakken van binnen enz maar ik vraag me af of die leds mijn accu leeg kunnen trekken.
Vandaar dat ik het hier vraag wil nie de volgende ochtend met een lege accu opstaan..
Zie foto's

[ Voor 22% gewijzigd door ikweetniks op 09-06-2008 11:45 ]
Waarschijnlijk heeft dat te maken met geschakelde +12V lijn, en permanente +12V lijn.
(Noob mode)ThinkPadd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:41:
Waarschijnlijk heeft dat te maken met geschakelde +12V lijn, en permanente +12V lijn.
Ik heb em op dezelfde manier aangesloten als de vorige radio, de rode gele en zwarte kabels
(Noob mode)
Maare ik weet nog steeds niet of die scherm continu stroom trekt en mij een lege accu gaat bezorgen.
[ Voor 75% gewijzigd door ikweetniks op 09-06-2008 11:46 ]
Zoals Thinkpad al aangaf heeft dit waarschijnlijk te maken met de +12V permanent en +12V geschakeld.ikweetniks schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:39:
[...]
(Noob mode)
Ik heb em op dezelfde manier aangesloten als de oude radio. dus de rode gele en zwarte kabels daarbij heeft die scherm ook nog een bruine kabel achteruitrij camera. Maar weet niet waar je dat aansluit.
(Noob mode)
Gevonden goegel is my friend, als het goed is bij het zekerings kastje.
Maare ik weet nog steeds niet of die scherm continu stroom trekt om mij een lege accu te bezorgen.
Probeer hiervan eens de draden om te wisselen.
In het geval van ISO aansluiting is dit meestal de rode en gele draad.
Dus de accu wordt constant belast als ik het zo laat?
Ik heb die iso stekker eruit gehaald morgen even kijke
[ Voor 255% gewijzigd door ikweetniks op 08-06-2008 22:06 ]
Een algemeen vraagje:
Mn autoradio is in het zekeringenblok van mn Opel Vectra B gezekerd met 20A.
Nu vraag ik me af wat de radio maximaal trekt; dit is de standaard geïntegreerde cd-speler van Opel.
Ik wil namelijk graag de laptop aan dezelfde 12V als de radio aansluiten, op de 20A zekering dus.
Zou de (standaard) cd-speler/radio minder dan 10A max gebruiken?
Dan kan mn laptop erbij.
Mn autoradio is in het zekeringenblok van mn Opel Vectra B gezekerd met 20A.
Nu vraag ik me af wat de radio maximaal trekt; dit is de standaard geïntegreerde cd-speler van Opel.
Ik wil namelijk graag de laptop aan dezelfde 12V als de radio aansluiten, op de 20A zekering dus.
Zou de (standaard) cd-speler/radio minder dan 10A max gebruiken?
Dan kan mn laptop erbij.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken; mijn led-verlichting op zolder (15x 15 leds) gebruikt 4Watt.ikweetniks schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:48:
Dus de accu wordt constant belast als ik het zo laat?
Als ik de auto uitzet met het schermpje nog opengeklapt en daarna de auto weer start, gaat het schermpje naar binnen. Maar niet andersom dus als ik de auto start het schermpje vanzelf uitklapt zonder op die power knop te drukken.
Moe zeker die gele en rode aansluiten op die powerknop noob trial and error.
[ Voor 9% gewijzigd door ByteDelight op 07-06-2008 15:05 ]
Dan zal het zo zijn, ik heb ze van binne afgeplakt dus dIe leds verlichten de boel niet meer.
En vanochtend starte de auto ook zonder problemen terwijl die leds wel de hele nacht aan zijn gebleven.
Als ik de auto uitzet met het schermpje nog open geklapt aan dus, en daarna de auto weer start, gaat het schermpje naar binnen (automatisch). Maar niet andersom dus als ik de auto start het schermpje vanzelf naar buiten uitklapt zonder zelf op de power knop te drukken.
Hoe zou ik dat voormekaar kunne krijge? ben al an het googlen maar mischien hebbe jullie ideeeetjes?
En vanochtend starte de auto ook zonder problemen terwijl die leds wel de hele nacht aan zijn gebleven.
Als ik de auto uitzet met het schermpje nog open geklapt aan dus, en daarna de auto weer start, gaat het schermpje naar binnen (automatisch). Maar niet andersom dus als ik de auto start het schermpje vanzelf naar buiten uitklapt zonder zelf op de power knop te drukken.
Hoe zou ik dat voormekaar kunne krijge? ben al an het googlen maar mischien hebbe jullie ideeeetjes?
[ Voor 53% gewijzigd door ikweetniks op 12-06-2008 12:49 ]
Weet iemand waar het bekende Lilliput 7inch touchscreen scherm voor niet al teveel te koop is? Goedkoopste is 289 euro op tftscherm.net, maar dat vind ik wat duur gezien ik hetzelfde scherm 3 jaar geleden voor 250 euro gekocht (inmiddels gesloopt, don't ask) heb via een inkoopactie. En nee, daar staan ze nu niet
.
[url=http://www.autofans.nl][b]AutoFans.nl !![/b][/url] Dé merk-ongebonden auto vereniging voor heel Nederland! | Hoezo kan een Sempron 2500+ niet in je auto?
Ik moet eens wat vaker lezen
.
Hier dus, alleen weer jammer van de onduidelijke levertijd: http://mountainscompuserv..._info.php/products_id/359
Hier dus, alleen weer jammer van de onduidelijke levertijd: http://mountainscompuserv..._info.php/products_id/359
[url=http://www.autofans.nl][b]AutoFans.nl !![/b][/url] Dé merk-ongebonden auto vereniging voor heel Nederland! | Hoezo kan een Sempron 2500+ niet in je auto?
Humankind… be both.
Plan "afgefikt"
Ik ben vorige week afgehaakt van mijn plan om de Acer laptop in de auto te bouwen; in totaal slurpte de set zo'n 100 Watt (max) uit de stroombron, voornamelijk omdat de Acer uitgerust is met een zeker-niet-zuinige AMD processor, wat de laptop alleen al (max) 85 Watt liet gebruiken.
Tijdens het aansluiten op zolder op een kleine loodaccu fikten een paar veel-te-dunne tijdelijke draden door
Mooi om eens mee te maken!! (Shit, ik had een foto moeten maken!!!)
Ander plan
In ieder geval besloot ik hierdoor maar te zoeken naar een zuinigere oplossing, wellicht in de vorm van Epia of Atom, of een andere zuinige laptop.
Nu zijn de Atom bordjes al te krijgen voor 60 euro, maar wordt de VGA uitgang verzorgt door de 845G chipset (GMA 950 graphics dus).
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit Windows MCE 2005 op de onboard graphics van een 845G chipset heb zien lopen.
Weet iemand of dat voldoende is???
Energiebeheer zonder (laptop-) accu
Daarnaast hoop ik dat ondanks het onbreken van een accu bij een mITX systeempje, energiebeheer geen probleem wordt.
Ik zal het geheel dan rechtstreeks aan de 12V hangen, dus zonder relais.
De computer moet dan wel na 15 minuten uitgaan als ik uitstap (natuurlijk moet ik het afspelen dan wel stoppen).
Volgens mij moet dat kunnen (al dan niet met de MCE standby tool).
Is een P3 laptop voldoende?
Ik weet dat een PIII 600 minimaal is voor het afspelen van dvd's, maar hoe bevalt een laptop met zoiets i.c.m. Windows Media Center 2005? Iemand ervaring?
Ik denk dat het te licht is...
Ik ben vorige week afgehaakt van mijn plan om de Acer laptop in de auto te bouwen; in totaal slurpte de set zo'n 100 Watt (max) uit de stroombron, voornamelijk omdat de Acer uitgerust is met een zeker-niet-zuinige AMD processor, wat de laptop alleen al (max) 85 Watt liet gebruiken.
Tijdens het aansluiten op zolder op een kleine loodaccu fikten een paar veel-te-dunne tijdelijke draden door
Mooi om eens mee te maken!! (Shit, ik had een foto moeten maken!!!)
Ander plan
In ieder geval besloot ik hierdoor maar te zoeken naar een zuinigere oplossing, wellicht in de vorm van Epia of Atom, of een andere zuinige laptop.
Nu zijn de Atom bordjes al te krijgen voor 60 euro, maar wordt de VGA uitgang verzorgt door de 845G chipset (GMA 950 graphics dus).
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit Windows MCE 2005 op de onboard graphics van een 845G chipset heb zien lopen.
Weet iemand of dat voldoende is???
Energiebeheer zonder (laptop-) accu
Daarnaast hoop ik dat ondanks het onbreken van een accu bij een mITX systeempje, energiebeheer geen probleem wordt.
Ik zal het geheel dan rechtstreeks aan de 12V hangen, dus zonder relais.
De computer moet dan wel na 15 minuten uitgaan als ik uitstap (natuurlijk moet ik het afspelen dan wel stoppen).
Volgens mij moet dat kunnen (al dan niet met de MCE standby tool).
Is een P3 laptop voldoende?
Ik weet dat een PIII 600 minimaal is voor het afspelen van dvd's, maar hoe bevalt een laptop met zoiets i.c.m. Windows Media Center 2005? Iemand ervaring?
Ik denk dat het te licht is...
Hebben jullie mijn TFT gezien? Kijk effe hierboven naar mijn entry.r8ality schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:50:
Ik moet eens wat vaker lezen.
Dit touchscreen tft scherm is supersterk (metaal) en kost maar 150 euro.
Via ebay.
Andere (plastic) touchscreen TFT's heb je daar ook voor dezelfde prijs...
[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2008 10:31 ]
Hebbie een url ? van die touchscreens op ebay?
Mag dah hier?ikweetniks schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:19:
Hebbie een url ? van die touchscreens op ebay?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320236617223
Je kunt natuurlijk ook op "vga touchscreen" zoeken..
Maar je doet je nick eer aan
[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2008 15:56 ]
Windows Media Center kan best werken met een niet ondersteunde videokaart hoor. Ik heb een Radeon 7500 Mobility in m'n Thinkpad zitten, en als ik MCE opstart krijg ik ook een melding dat m'n videokaart neit ondersteund wordt. Die melding kan ik vrolijk wegklikken en dan kan ik MCE gewoon gebruiken.
Ja, klopt helemaal, maar vervolgens mis je wat effecten e.d., zoals mooie scrollende menu's.ThinkPadd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 16:21:
Windows Media Center kan best werken met een niet ondersteunde videokaart hoor. Ik heb een Radeon 7500 Mobility in m'n Thinkpad zitten, en als ik MCE opstart krijg ik ook een melding dat m'n videokaart neit ondersteund wordt. Die melding kan ik vrolijk wegklikken en dan kan ik MCE gewoon gebruiken.
Ik ga geen setup in mn auto bouwen à 300/400 euro als ik die dingetjes niet heb
Ik heb nu een 7inch touchscreen voor 219 incl. versturen van hier: http://www.mountainscompuserve.nl
Prima service en snelle verzending.
Prima service en snelle verzending.
Ik wil dadelijk een bestelling plaatsen bij picco computers, Een van deze 2 moet het worden.
Moet een keuze maken tusse de INTEL D945GCLF FSB iAtomProz 230 en de INTEL D201GLY2 FSB 533 BOX µATX.
De eerste heeft een Intel® Graphics Media Accelerator 950 de 2de een Integrated SiS Mirage* 1 graphic engine
nou lees ik op tomshardware over de D945GCLF
Now let’s take a look at the GMA 950, the IGP used by Intel in the i945 chipset. Compatible with DirectX 9 and capable of running Aero, it is very common in portable PCs equipped with a Core Duo processor. Its performance is weak and it’s incapable of decoding HD formats. What’s more, it’s sensitive to memory bandwidth and its drivers are not optimized. Finally, Intel uses several frequencies for its IGP – from 400 MHz in the i945G versions (for desktop), it goes as low as 250 MHz in portable PCs and 166 MHz in some ultraportables (with the attendant loss of performance). The version used by the Atom (i945GSE) is limited to 133 MHz, whereas the i945GC operates at 400 MHz.
(Dit gaat over de D201GLY2 neem ik aan)
Note that Intel also proposes coupling the Atom to an SiS chipset. This solution, already offered in Intel Mini-ITXhttp://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX boards, uses a SiS 671 coupled with a 968, and consumes only 8 W.
Enige tweakers die ervaring hebben met een van deze boards? oa mpeg divx xvid films afspelen? Ik denk dat ik voor die D201GLY2 ga vertrouw de atom nog niet zo.
Moet een keuze maken tusse de INTEL D945GCLF FSB iAtomProz 230 en de INTEL D201GLY2 FSB 533 BOX µATX.
De eerste heeft een Intel® Graphics Media Accelerator 950 de 2de een Integrated SiS Mirage* 1 graphic engine
Now let’s take a look at the GMA 950, the IGP used by Intel in the i945 chipset. Compatible with DirectX 9 and capable of running Aero, it is very common in portable PCs equipped with a Core Duo processor. Its performance is weak and it’s incapable of decoding HD formats. What’s more, it’s sensitive to memory bandwidth and its drivers are not optimized. Finally, Intel uses several frequencies for its IGP – from 400 MHz in the i945G versions (for desktop), it goes as low as 250 MHz in portable PCs and 166 MHz in some ultraportables (with the attendant loss of performance). The version used by the Atom (i945GSE) is limited to 133 MHz, whereas the i945GC operates at 400 MHz.
Note that Intel also proposes coupling the Atom to an SiS chipset. This solution, already offered in Intel Mini-ITXhttp://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX boards, uses a SiS 671 coupled with a 968, and consumes only 8 W.
Enige tweakers die ervaring hebben met een van deze boards? oa mpeg divx xvid films afspelen? Ik denk dat ik voor die D201GLY2 ga vertrouw de atom nog niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door ikweetniks op 27-06-2008 21:14 ]
Ik heb de D201GLY2 net een tijdje in gebruik en merk geen stabillity issues, maar ik gebruik het ding als server waarbij HD geen eis is. Volgens:ikweetniks schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 20:36:
Ik wil dadelijk een bestelling plaatsen bij picco computers, Een van deze 2 moet het worden.
http://www.samenkopen.net/action_topic/331945/392208
en
http://samenkopen.net/action_topic/231965/50338
Moet dat lukken, onder omstandigheden lijkt zelfs 720p te lukken, maar dan zit je op de grens.
De Atom z530 met de nieuwere chipset voor de atom is wel hetgene waarop ik wacht, dat brengt verbruik stevig omlaag met een redelijke(voldoende) prestatie, duurt echter nog ff...
Verwijderd
probleem opgelost divers van screen opnieuw geinstalleerd
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 15:30 ]
Verwijderd
hallo..
als het weer een beetje mee zit ga ik dit wiekent de Carpc in bouwen en mijn BMW 735I,!!!
ik zal der even een foto verslag van maken en hier plaatsen
Gr,
als het weer een beetje mee zit ga ik dit wiekent de Carpc in bouwen en mijn BMW 735I,!!!
ik zal der even een foto verslag van maken en hier plaatsen
Gr,
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 08:47 ]
Helaas m'n 100 NX is naar de *****. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/913826/9
Hopelijk volgt er een nieuwe install in m'n volgende auto.
Hopelijk volgt er een nieuwe install in m'n volgende auto.
Vandaag merkte ik iets wat ik eigenlijk nog nooit was tegengekomen.
Omdat mijn touchscreen niet reageerde (gebeurt we vaker) heb ik even de USB stekker er uit gehaald.
Maar op het moment dat ik dit deed, klapte de CarPC uit waardoor alles schermen in de auto uitgingen (deze worden gevoed door de M2-ATX voeding).
Als ik dan de kabel in de PC doe dan gaat deze dan weer opstarten
Snap er echt helemaal niets van.
Het gaat om een USB verleng kabel van 4 meter die rechtstreeks naar de touchscreen voor gaat.
Verder is de CarPC aangesloten op de plus en de min van de accu (is altijd zo geweest)
Viel me ook op dat als ik de USB stekker tegen de backplate houd dat ik dan storing hoor.
Het is alsof er spanning op de kabel staat. Zou niet weten hoe dit kan.
Hopelijk iemand een idee
Omdat mijn touchscreen niet reageerde (gebeurt we vaker) heb ik even de USB stekker er uit gehaald.
Maar op het moment dat ik dit deed, klapte de CarPC uit waardoor alles schermen in de auto uitgingen (deze worden gevoed door de M2-ATX voeding).
Als ik dan de kabel in de PC doe dan gaat deze dan weer opstarten
Snap er echt helemaal niets van.
Het gaat om een USB verleng kabel van 4 meter die rechtstreeks naar de touchscreen voor gaat.
Verder is de CarPC aangesloten op de plus en de min van de accu (is altijd zo geweest)
Viel me ook op dat als ik de USB stekker tegen de backplate houd dat ik dan storing hoor.
Het is alsof er spanning op de kabel staat. Zou niet weten hoe dit kan.
Hopelijk iemand een idee
de massa van uw scherm vooraan verschilt van de massa van uw carpc achteraan ?
maw: 1 van beiden heeft een slecht massa-contact ? (massa of 'aarding')
Mss eens even nameten op de pinnen van je usb-stekker of de net iets langere contacten op 0 en op 5V staan indien wel verbonden met pc, maar niet met scherm, en indien omgekeerd zou dit telkens 0V moeten zijn. (pc voorziet usb van voeding, niet omgekeerd) indien dit niet zo is dan heb je een spannings-/massa-/contact-probleem, en veroorzaakt dit mogelijk het uitklappen van de schermen.
('kortsluitbeveiliging' op die M2-atx ?)
Met dat je ze terug verbind is er terug een aardingskoppeling tussen beiden, en staan ze zowiezo op hetzelfde potentiaal (of er loopt anders een stroom door, die een zeer kleine weerstand over moet, en dus vrij groot kan zijn: genoeg om scherm/pc/kabel of een combinatie ervan stuk te doen)
De storing die je merkt met dat je die kabel tegen de backplane houdt duidt hier ook op.
(auto's die met een automatisch knipperend voor of achterlicht rijden, hebben hetzelfde probleem
)
maw: 1 van beiden heeft een slecht massa-contact ? (massa of 'aarding')
Mss eens even nameten op de pinnen van je usb-stekker of de net iets langere contacten op 0 en op 5V staan indien wel verbonden met pc, maar niet met scherm, en indien omgekeerd zou dit telkens 0V moeten zijn. (pc voorziet usb van voeding, niet omgekeerd) indien dit niet zo is dan heb je een spannings-/massa-/contact-probleem, en veroorzaakt dit mogelijk het uitklappen van de schermen.
('kortsluitbeveiliging' op die M2-atx ?)
Met dat je ze terug verbind is er terug een aardingskoppeling tussen beiden, en staan ze zowiezo op hetzelfde potentiaal (of er loopt anders een stroom door, die een zeer kleine weerstand over moet, en dus vrij groot kan zijn: genoeg om scherm/pc/kabel of een combinatie ervan stuk te doen)
De storing die je merkt met dat je die kabel tegen de backplane houdt duidt hier ook op.
(auto's die met een automatisch knipperend voor of achterlicht rijden, hebben hetzelfde probleem
Dat is het rare. Touchscreen, maaar ook beiden hoofdschermen zijn via een molex connector aan de voeding van de PC gehangen (M2-ATX)
Dat betekend dus dat iedereen de zelfde spannin gplus massa toegwezen krijgt.
Maar zal straks even de spannig op de USB steker meten, kijke wat dat laat zien.
Alsik het goed begrijp, moet ik dus de stekken in de PC stoppen en aan de kant van de monitor opmeten wat voor waarde er daar komt?
En daarna andersom , en dan zou ik dus 0 moeten meten.
Ben benieuwd.
Gelukkig heb ik gister mn nieuwe touchscherm (dus niet monitor) binnen gekregen (is eigenlijk bestemd voor een EEEPC ) want de oude reageerde vaak genoeg slecht.
Kan ik gelijk bij de USB stekker komen.
Dat betekend dus dat iedereen de zelfde spannin gplus massa toegwezen krijgt.
Maar zal straks even de spannig op de USB steker meten, kijke wat dat laat zien.
Alsik het goed begrijp, moet ik dus de stekken in de PC stoppen en aan de kant van de monitor opmeten wat voor waarde er daar komt?
En daarna andersom , en dan zou ik dus 0 moeten meten.
Ben benieuwd.
Gelukkig heb ik gister mn nieuwe touchscherm (dus niet monitor) binnen gekregen (is eigenlijk bestemd voor een EEEPC ) want de oude reageerde vaak genoeg slecht.
Kan ik gelijk bij de USB stekker komen.
Verwijderd
@seninha:
Zou eigenlijk niet mogen gebeuren dat de m2 reset bij iets simpels als een usb-stekker er uit trekken.
Het is wel veel werk, maar controleer je USB-verlengkabel goed, er zou sluiting in kunnen zitten. Wel vreemd dat de M2 plat ging, maar ja er gebeuren wel meer rare dingen bij carpc's.
Het probleem dat je ts soms niet wordt gezien heb ik ook gehad, inclusief het uit- en inpluggen van de usb-stekker om hem weer aan de gang te krijgen. Een actieve usb-verlengkabel heeft dat probleem 100% verholpen (zie carputerforum.nl voor meer info).
Ik heb een Jetway moederbord in een Voom2pc-kast en de 2 usb-aansluitingen voor op de kast (die met een stekker aan het moederbord hangen) zijn bij lange na niet stabiel genoeg. De aansluitingen op de backplane van het moederbord zijn dat wel. Dat betekent dat ik sommige devices perse aan de achterkant moet aansluiten (zoals m'n touchscreen) omdat ze aan de voorkant het vaak niet doen (maar soms wel).
Sommige devices (oa Senao wifi-adapter) werken wel altijd goed op de aansluitingen aan de voorzijde.
Zal wel aan het moederbord liggen, maar toch, misschien heb je wat aan die info.
Zou eigenlijk niet mogen gebeuren dat de m2 reset bij iets simpels als een usb-stekker er uit trekken.
Het is wel veel werk, maar controleer je USB-verlengkabel goed, er zou sluiting in kunnen zitten. Wel vreemd dat de M2 plat ging, maar ja er gebeuren wel meer rare dingen bij carpc's.

Het probleem dat je ts soms niet wordt gezien heb ik ook gehad, inclusief het uit- en inpluggen van de usb-stekker om hem weer aan de gang te krijgen. Een actieve usb-verlengkabel heeft dat probleem 100% verholpen (zie carputerforum.nl voor meer info).
Ik heb een Jetway moederbord in een Voom2pc-kast en de 2 usb-aansluitingen voor op de kast (die met een stekker aan het moederbord hangen) zijn bij lange na niet stabiel genoeg. De aansluitingen op de backplane van het moederbord zijn dat wel. Dat betekent dat ik sommige devices perse aan de achterkant moet aansluiten (zoals m'n touchscreen) omdat ze aan de voorkant het vaak niet doen (maar soms wel).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 10:55 . Reden: verduidelijking statement ]
Hallo,
Ik heb het volgende moederbord http://www.jetway.com.tw/...id=379&proname=J7F2WE1G5D
Form Factor Mini-ITX Express Motherboard
CPU Support VIA C7-D 1.5GHz Processor
Die wou ik plaatsen in een Voon pc 2 behuizing met een M2 voeding erop ( http://www.mini-box.com/M...a38Sa3r0?sc=8&category=13 )
Met een nieuw 7 inch display (mijn huidige geeft wit beeld).
Maar ik heb de volgende vragen:
- iemand ervaring met deze setup? (werkt het goed/opmerkingen)
- hoe zit het met eventuele vocht? de boel wordt gemonteerd in een cabrio
Ik heb het volgende moederbord http://www.jetway.com.tw/...id=379&proname=J7F2WE1G5D
Form Factor Mini-ITX Express Motherboard
CPU Support VIA C7-D 1.5GHz Processor
Die wou ik plaatsen in een Voon pc 2 behuizing met een M2 voeding erop ( http://www.mini-box.com/M...a38Sa3r0?sc=8&category=13 )
Met een nieuw 7 inch display (mijn huidige geeft wit beeld).
Maar ik heb de volgende vragen:
- iemand ervaring met deze setup? (werkt het goed/opmerkingen)
- hoe zit het met eventuele vocht? de boel wordt gemonteerd in een cabrio
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
Verwijderd
Ik heb een soortgelijk moederbord van Jetway en een M2-ATX in een Voom2pc behuizing. Past perfect maar het is wel krap. TIP: als je een CD/DVD wilt installeren dan moet je low-profile geheugen nemen anders past het gewoon niet. Bovendien: een HD met SATA is makkelijker weg te werken dan een IDE-flatcable.
De fans van de Voom2pc zijn niet stil en zuigen lucht naar binnen. Als je hem vertikaal wilt monteren met het frontje naar boven dan moet je de fans omdraaien (warme lucht stijgt en anders blaas je dat terug naar beneden). Die van mij zit in de kofferbak achter een 'service-luikje' zonder 'verse' lucht aanvoer en nog nooit problemen gehad met oververhitting, ook niet als het buiten 28 graden was.
Overigens de bovenkant van de serviceruimte is een lange ventilatiespleet langs de achterste zijruit (stationwagen). Mijn auto is wel zilver, niet zwart.
Wat betreft vocht: geen idee, ik heb geen cabrio en wel airco (ontvochtigt de lucht).
De fans van de Voom2pc zijn niet stil en zuigen lucht naar binnen. Als je hem vertikaal wilt monteren met het frontje naar boven dan moet je de fans omdraaien (warme lucht stijgt en anders blaas je dat terug naar beneden). Die van mij zit in de kofferbak achter een 'service-luikje' zonder 'verse' lucht aanvoer en nog nooit problemen gehad met oververhitting, ook niet als het buiten 28 graden was.

Wat betreft vocht: geen idee, ik heb geen cabrio en wel airco (ontvochtigt de lucht).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 16:23 ]
Bedankt voor de antwoorden !
Zal wel een kastje rondom de voompc moeten bouwen denk ik anders wordt de pc nat. (heb geen kofferbak oid om de pc in weg te werken) . zal daar wel zo'n vocht zakje inleggen oid
Zal wel een kastje rondom de voompc moeten bouwen denk ik anders wordt de pc nat. (heb geen kofferbak oid om de pc in weg te werken) . zal daar wel zo'n vocht zakje inleggen oid
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
Verwijderd
Iemand al bekend met de schermpjes die op Ebay worden aangeboden?
(kan op het werk niet op ebay dus geen directe link)
Zoeken op:
Touchscreen VGA
Schermpjes zijn 169 euro (ex 14,95 verzenden)
Zit namelijk netjes een inbouwframe bij en het ziet er allemaal best leuk uit.
(kan op het werk niet op ebay dus geen directe link)
Zoeken op:
Touchscreen VGA
Schermpjes zijn 169 euro (ex 14,95 verzenden)
Zit namelijk netjes een inbouwframe bij en het ziet er allemaal best leuk uit.
Verwijderd
ik heb zelf ook de Navilock NL-302U maar ik heb hier veel problemen mee. ik zie wel dat het pijltje groen is in centrafuse maar het pijltje blijft maar op 1 punt hang. daarbij als deze wel gaat bewegen zit er zeker een meter 500 verschil in met waar ik rij en schokt deze heel erg. dus er is gewoon niet mee te rijden.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:05:
[...]
Bespaar jezelf grijze haren en veel ergernis/foutzoeken, ga meteen voor een actieve met usb-verlengkabel!! Is wel duur, maar zeker zijn geld waard. Zelf veel problemen gehad met touchscreen en gps-ontvanger. Een actieve usb-verlengkabel werkt beter dan een powered hub. Bijvoorbeeld hier , hier of hier te verkrijgen.
[...]
Ik heb zelf de Navilock NL-302U en heb altijd minimaal 6 satelieten, zelfs in de wasstraat.En dan ligt hij bij mij gewoon in het handschoenenkastje, niet eens onder de voorruit.
Daarnaast ziet hij er ook nog gewoon modern uit dus mag hij wel gezien worden. Ik heb me een bult gepiekerd waar ik dat ding moest gaan monteren, maar hij blijft lekker in mijn handschoenenkastje liggen!
maar kan het mischien liggen dat de GPS muis verlengt is met 5 meter usb kabel?
Verwijderd
Het zou kunnen. Een te lange usb-kabel kan allerlei vreemde effecten/storingen geven. In het geval van je GPS-ontvanger moet het simpel zijn de verlengkabel er tussen uit te halen om even te testen.Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:58:
[...]
ik heb zelf ook de Navilock NL-302U maar ik heb hier veel problemen mee.
...
maar kan het mischien liggen dat de GPS muis verlengt is met 5 meter usb kabel?
Het lijkt er op dat er te weinig informatie doorkomt voor een juiste positionering.
NADAT je de lange kabel hebt uitgesloten als oorzaak, en alles weer fatsoenlijk draait zou je het programmaatje Sirfdemo kunnen downloaden en je ontvanger kunnen flashen op een hogere transfer-snelheid. Dit schijnt vaak goed te helpen bij trage fixes en achterlopen op positie. Het kan echter wel je ontvanger onherstelbaar verkloten als het niet helemaal goed gedaan wordt! Dus eerst even een goeie tutorial zoeken op internet voordat je met dat programmaatje gaat stoeien.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 13:01 . Reden: typo ]
Ik kan ook onderschrijven dat een lange kabel problemen geeft. Bij mij echter pas op langere termijn. Mijn gpsmuis deed het al een tijdje niet, pas de passieve verlengkabel er tussenuit gehaald om te testen en voila: werkte weer. Moet nog kijken of de usbpoort op de pc uberhaupt nog werkt. Mogelijk dat de drivers het niet meer aankonden o.i.d.
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
waarom zijn die lilliput schermpjes eigenlijk zo duur geworden? Ik heb hem een aantal jaren geleden voor 180 euro gekocht en dat was gewoon de normale prijs in verschillende winkels. Het gaat om exact hetzelfde schermpje als nu.
Even zoeken op eBay. Ik heb net een 7" Lilliput besteld voor 150 incl verzenden. Het enige wat je kan overkomen is importtax,. Die van mij is nog niet in NL, dus weet niet of ik bij moet betalen. Let's hope not.
Ik heb al een tijdje mijn CarPC klaar. Nu wil ik graag mijn navigatie op orde krijgen omdat ik volgende week naar Frankrijk ga met de auto.
Nu heb ik een GPS receiver gekocht (BT112B-GPS) prima ding. Nu weet ik niet welke software ik moet installeren op mijn PC.
Ik heb vandaag FreeDrive + MapMonkey geprobeerd maar dat is echt brakke software. Freedrive crasht meteen bij het beginscherm?! Op de website kan ik er niks over terugvinden.
MapMonkey crasht bij het switchen van een map, bij het invoeren van een locatie ook en nog bij een hoop andere dingen. Dus ik ben nog geen steek verder, en ik heb geen idee of er nog andere software is die ik kan gebruiken.
Iemand suggesties?
Nu heb ik een GPS receiver gekocht (BT112B-GPS) prima ding. Nu weet ik niet welke software ik moet installeren op mijn PC.
Ik heb vandaag FreeDrive + MapMonkey geprobeerd maar dat is echt brakke software. Freedrive crasht meteen bij het beginscherm?! Op de website kan ik er niks over terugvinden.
MapMonkey crasht bij het switchen van een map, bij het invoeren van een locatie ook en nog bij een hoop andere dingen. Dus ik ben nog geen steek verder, en ik heb geen idee of er nog andere software is die ik kan gebruiken.
Iemand suggesties?
een of andere tomtom versie op een pocket pc emulator?
Centrafuse is een erg mooi product maar kost wel geld.
Je zou de 30 dagen probeerversie kunnen installeren, kun je het mooi testen onderweg naar Frankrijk.
Nope
Verwijderd
Centrafuse gebruikt de Destinator-engine en wordt standaard geleverd met 2 kaarten, New York en Berlijn. Andere kaarten kun je kopen (duur) of elders vandaan 'toveren'. Destinator 7 zelf (met kaarten) is ook los te verkrijgen voor € 150,- (o.a. gpsshop.nl).
Verder is er Sygic waar veel mensen erg enthousiast over zijn. Was leverbaar bij pdashop.nl voor € 159,- (Europa) maar is nu blijkbaar uit het assortiment gehaald.
Een andere optie is Garmin Mobile PC. Kost € 80,- maar heeft als nadeel dat je een toetsenbord bij de hand moet hebben om je bestemming in te voeren (geen on screen keyboard).
Verder is er Sygic waar veel mensen erg enthousiast over zijn. Was leverbaar bij pdashop.nl voor € 159,- (Europa) maar is nu blijkbaar uit het assortiment gehaald.
Een andere optie is Garmin Mobile PC. Kost € 80,- maar heeft als nadeel dat je een toetsenbord bij de hand moet hebben om je bestemming in te voeren (geen on screen keyboard).
Ik heb nu Centrafuse geinstalleerd, fantastisch product. Werkt goed, snel en duidelijke interface. Ik heb de Europa kaart ergens vandaan 'getoverd' en navigatie werkt goed.
Ik heb wel een klein probleem met mijn GPS receiver. Als hij aangesloten is op de USB dan laadt ie op, maar het navigatie programma krijgt geen signaal door. Haal ik de receiver van de USB af dan werkt het wel.
Ik heb wel een klein probleem met mijn GPS receiver. Als hij aangesloten is op de USB dan laadt ie op, maar het navigatie programma krijgt geen signaal door. Haal ik de receiver van de USB af dan werkt het wel.
Maak zelf gebruik van Sygic. Erg tevreden mee.
Zie hier voor meer info: http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3980
Zie hier voor meer info: http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3980
* Marlibica Frusti meldt
Oh jongens wie kan me helpen.. Ik ben al zover nu alleen de laatste loodjes nog. Ik heb een Toshiba laptopje ingebouwd onder de passagiersstoel, schermpje opgebouwd, Centrafuse, alles werkt hardstikke mooi.
Nu had ik eerst een omvormer hiervoor van 150 watt maar dat bleek te weinig. Bovendien blies ik het dingetje (meer was het eigenlijk niet) op door fijn de plus en de min om te draaien
(eikel
).
Ik heb een andere aangeschaft, deze is 300 watt max, 150 watt nominaal. Ik heb een dikke kabel rechtstreeks van de accu naar de omvormer lopen, schakelaartje op het dashboard en met een relais gaat het ding netjes uit en aan. Een 75 watt lamp gaat netjes mee uit en aan. De laptopvoeding is 8v 15A dus 120 watt. Zou dus moeten lukken. Niet dus. Kreng schiet iedere keer in de beveiliging, maar soms als je de stekker van de laptop er een keertje instop als hij al uit is doet hij het wel.
Hij kan het dus wel maar de beveiliging schiet er te vroeg in. Het is een el cheapo omvormertje, dat weet ik wel, maar het moet kunnen. Als hij eenmaal draait blijft het ook netjes werken. Ik heb alleen niet zoveel zin om de stekker er uit te halen en er weer in te stoppen in de achterbak
Wie heeft vaker met dit bijltje gehakt? Of moet ik gewoon weer een sterkere omvormer kopen?
Oh jongens wie kan me helpen.. Ik ben al zover nu alleen de laatste loodjes nog. Ik heb een Toshiba laptopje ingebouwd onder de passagiersstoel, schermpje opgebouwd, Centrafuse, alles werkt hardstikke mooi.
Nu had ik eerst een omvormer hiervoor van 150 watt maar dat bleek te weinig. Bovendien blies ik het dingetje (meer was het eigenlijk niet) op door fijn de plus en de min om te draaien
Ik heb een andere aangeschaft, deze is 300 watt max, 150 watt nominaal. Ik heb een dikke kabel rechtstreeks van de accu naar de omvormer lopen, schakelaartje op het dashboard en met een relais gaat het ding netjes uit en aan. Een 75 watt lamp gaat netjes mee uit en aan. De laptopvoeding is 8v 15A dus 120 watt. Zou dus moeten lukken. Niet dus. Kreng schiet iedere keer in de beveiliging, maar soms als je de stekker van de laptop er een keertje instop als hij al uit is doet hij het wel.
Hij kan het dus wel maar de beveiliging schiet er te vroeg in. Het is een el cheapo omvormertje, dat weet ik wel, maar het moet kunnen. Als hij eenmaal draait blijft het ook netjes werken. Ik heb alleen niet zoveel zin om de stekker er uit te halen en er weer in te stoppen in de achterbak
Wie heeft vaker met dit bijltje gehakt? Of moet ik gewoon weer een sterkere omvormer kopen?
Sign here against sigs
Een omvormer zuigt.
Er komt een gemodificeerde sinus uit, die je adapter niet zo leuk vind (hij word een stuk warmer dan normaal, en hij bromt ook erger).
Ik zat ook met dit probleem (had zo'n el cheapo omvormer van de action, 150 watt, maar die werkte niet lekker met m'n laptop (IBM ThinkPad).
Ik heb toen maar eens wat meer uitgegeven voor een goed product:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=510510
Hij is instelbaar van 15V t/m 24V en kan 6,0 A (15 tot 20 V) en 5,0 A (22 tot 24 V) aan. Hij is 120 Watt.
Kijk op de onderkant van je laptop adapter wat jouw laptop nodig heeft, en kijk of het goede stekkertje bij de omvormer van hierboven zit.
Apparaatje werkt echt prima hier, ik heb een stuk of 4 verschillende laptops, en ik kan ze allemaal gebruiken met dat apparaat.
Er komt een gemodificeerde sinus uit, die je adapter niet zo leuk vind (hij word een stuk warmer dan normaal, en hij bromt ook erger).
Ik zat ook met dit probleem (had zo'n el cheapo omvormer van de action, 150 watt, maar die werkte niet lekker met m'n laptop (IBM ThinkPad).
Ik heb toen maar eens wat meer uitgegeven voor een goed product:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=510510
Hij is instelbaar van 15V t/m 24V en kan 6,0 A (15 tot 20 V) en 5,0 A (22 tot 24 V) aan. Hij is 120 Watt.
Kijk op de onderkant van je laptop adapter wat jouw laptop nodig heeft, en kijk of het goede stekkertje bij de omvormer van hierboven zit.
Apparaatje werkt echt prima hier, ik heb een stuk of 4 verschillende laptops, en ik kan ze allemaal gebruiken met dat apparaat.