[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste
Acties:
  • 240.941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 15:56

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Thnx.. helaas niet het antwoord waar ik op had gehoopt :)

Bovendien heeft m'n Toshiba een afwijkende stekker. Zal wel een speciale autolader van Toshiba moeten worden á €€€

[ Voor 50% gewijzigd door Marlibica op 24-08-2008 19:56 ]

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:38
Maak eens een foto van de stekker die in je Toshiba moet.

Ik heb die adapter hier thuis, dus ik kan zo voor je kijken of die erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica

Marlibica

Dank je wel :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6xYDNuUuxz1OTAiViUHsDF6p/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OfZVEyVpuW7Z09WgrAaKgSqH/full.jpg

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
8)7 Die is inderdaad wel erg afwijkend. Die zit er ook niet bij :P

Ik weet ook niet wat elk pinnetje doet. Misschien kun je alsnog die adapter gebruiken, en dan de boel wat ombouwen?

Welk type Toshiba gaat het om trouwens?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica

Marlibica

Ik vermoedde al wel zoiets :) Het gaat om een Toshiba Satellite A40 (PSA-45E)

Ik heb trouwens nog even de laptop van m'n werk aangesloten en die gaat als een zonnetje. Het ligt dus iig wel aan gebrek aan vermogen :(. Deze laptop trekt 90W, de Toshiba 120W. Adapters ombouwen begin ik maar niet aan, ik heb inmiddels al genoeg gesloopt :P

Ik denk toch maar dat het een sterkere omvormer moet worden.. Dan moet die adapter maar een beetje z'n best doen..

Sign here against sigs

119961

(Excuses mods indien dit niet toegestaan is, maar raak het niet kwijt en hier is de interesse hoop ik)

Nieuwe M3 125W PicoPSU in de aanbieding met 12v 4pin atx P4 kabel indien gewenst.
Ik ben niet begonnen aan het project, heb het afgeblazen (Het is een XBMC @ home geworden).

Afbeeldingslocatie: http://www.cartft.com/image_db/M3-ATX.jpg

Ook nog een Playstation one LCD scherm (8inch?) die voor een prikkie weg mag
mail:
frikandal ta Gmail moc

[ Voor 74% gewijzigd door 119961 op 28-08-2008 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:15

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Damn... * Spike_wolf had problemen...
Ik drukte tijdens een rit ergens min of meer per ongeluk op de 'auto config knop van m'n lilliput scherm (uit de TS) waarna ik de melding 'out of range' te zien kreeg.. en geen PC beeld meer :|
Beetje lopen klooien, en bleek dat hij alles liet zien (bios, windows startup etc) alleen zodra hij eenmaal echt in windows zou moeten komen werd het beeld zwart met 'out of range'.. lekker dan.

Wat lopen zoeken op internet, ander carpc fora, bleek dat die knop de chip in het scherm aan gort helpt op de een of andere manier, waarop hij een resolutie+refreshrate niet meer accepteert.. andere refreshrates zouden wel moeten werken.
Advies van Lilliput zou zijn om die chip te vervangen...

Net even het oude laptop scherm er weer aan gehangen om die refreshrate te veranderen, maar dat was niet nodig, want hij deed het spontaan weer :D (scherm ondersteunt ook alleen maar 60hrz :P

Maar toen kwam het volgende probleem... :/
Het touch gedeelte van het scherm doet weer vaag. ik heb het al eens eerder gehad, dat het touch gedeelte gewoon werkt, maar hij bestuurt de muis niet meer. De test progsels doen het dus allemaal prima, maar ik kan de cursor niet meer besturen.
Ik heb alleen geen idee meer hoe ik dat de vorige keer verholpen heb :/
Iemand een idee?

[Edit]
Gevonden!
Mocht iemand anders, of ikzelf ( :P ) het nog eens meemaken.
In de software voor het touchscreen, zit een optie voor het muisgedrag.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 30-08-2008 16:50 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat van die knop vind ik wel heel dom hoor, een soort self destruct ofzo :/

Maar je kan het dus wel fixen door het aantal Hz opnieuw in te stellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

ThinkPadd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 15:36:
Dat van die knop vind ik wel heel dom hoor, een soort self destruct ofzo :/

Maar je kan het dus wel fixen door het aantal Hz opnieuw in te stellen ofzo?
Dat is wat ze zelf bij Lilliput zeggen.

door op die knop te drukken zou de combinatie van resolutie + frequentie niet meer werken.. elke andere combinatie doet het nog wel.. tot je dus weer op die knop drukt, dan zou je die combi ook voorgoed kwijt zijn.

Hun advies (aan iemand anders) was dus om een chip in het scherm te vervangen.

Maar bij mij werd het probleem dus opgelost door de laptop uit te zetten, originele scherm er weer aan te hangen en op te starten :)
Mensjes daar weten blijkbaar dus niet helemaal hoe hun spullen in elkaar steken :+

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
Is er hier iemand met ervaring met het inbouwen van een trackball? Een scherm is wat onhandig in het volle zonlicht en omdat het nogal trilt (vliegtuig) leek een trackball me een geschikt alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

Geckoo

Good news, everyone!

is eventueel een touchpad niet makkelijker?

maar inbouwen van een trackball gaat best goed. Je had vroeger ook van die trackball's die je aan de buiten kant van een laptop kon klikken... misschien dat die makkelijker is?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133472

Greenthumb heeft een touchpad in z'n bus gebouwd en is daar geloof ik wel tevreden over. Zelf was het ooit mijn bedoeling een trackbal in te bouwen ivm een 15" non-TS scherm, maar daar is het nooit meer van gekomen. Ik weet wel dat er trackballs zijn waarbij de kogel er uit valt als je hem ondersteboven houdt. |:(

Is een spacenavigator niets? Een soort van idrive zeg maar. Wel wat duurder en ik weet niet of je die goed kunt bedienen in een vliegtuig. Wellicht dat ie wat te gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 23:32

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Iemand toevallig ervaring met LinuxICE?
Denk dat ik dat maar ga proberen, CentraFuse gaat wat mij betreft niet echt de goede kant op met hun vage Playlist/Library setup en nog steeds ontbrekende goede camerasettings :(
Nieuwste versie heeft bij mij ook een bug dat ie lijsten altijd naar de eerste entry terug laat springen. En daar heb ik geen 125 dollar voor over eigenlijk. Op zich kan de hele pc ondertussen alweer uit de bus eigenlijk, maar ja... geek ben je nu eenmaal he :D

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenthumb1982
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
Grootste probleem onder linux is dat er (nog) geen goede navigatie software voor te vinden is.
Ik ben het met je eens dat CF niet ideaal werkt, maar vergeleken met de rest wat er op de markt is, vind ik het persoonlijk het geld wel waard.
Anders zou ik toch naar RoadRunner kijken, hoor ik ook veel goede verhalen over, al vond ik (weer persoonlijk) het niet fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
Anoniem: 133472 schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:53:
Greenthumb heeft een touchpad in z'n bus gebouwd en is daar geloof ik wel tevreden over. Zelf was het ooit mijn bedoeling een trackbal in te bouwen ivm een 15" non-TS scherm, maar daar is het nooit meer van gekomen. Ik weet wel dat er trackballs zijn waarbij de kogel er uit valt als je hem ondersteboven houdt. |:(

Is een spacenavigator niets? Een soort van idrive zeg maar. Wel wat duurder en ik weet niet of je die goed kunt bedienen in een vliegtuig. Wellicht dat ie wat te gevoelig is.
Ik wil iets gedetailleerds hebben, maar toch hartelijk dank, da's een heel gaaf pookje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

Greenthumb1982 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 07:35:
Grootste probleem onder linux is dat er (nog) geen goede navigatie software voor te vinden is.
Ik ben het met je eens dat CF niet ideaal werkt, maar vergeleken met de rest wat er op de markt is, vind ik het persoonlijk het geld wel waard.
Anders zou ik toch naar RoadRunner kijken, hoor ik ook veel goede verhalen over, al vond ik (weer persoonlijk) het niet fijn werken.
Ben erg nieuwsgierig naar Navit i.c.m. de OSM maps. Binnenkort gaat heel Carma (m'n carpc) uit de bus en naar binnen in huis. CF start ondertussen niet eens meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

Is er hier helemaal niemand meer actief?
Even een update over m'n eigen systeem: da's op dit moment uit de bus gehaald omdat 't een beetje een zootje werd in de bus en ik die wil gaan isoleren.
Het systeem zelf draait ook nog steeds niet super maar kom er niet echt aan toe (anders dan er af en toe wat uit te jatten omdat m'n hoofdsysteem steeds meer problemen heeft :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik ben niet zo heel actief meer met aanpassingen, maar dat komt omdat m'n systeem gewoon super draait :P

Ik heb wel een week of twee geleden de nieuwste versie van Centrafuse geinstalleerd O+

Heb laatst ook een CF->laptopIDE convertor gekocht. Eens zien of het een beetje werkt om windows op CF te installen. De HDD begint wel wat slecht te worden namelijk, muziek blijft af en toe een seconde of 2 hangen.
Iemand hier toevallig ervaring met CF kaarten als HDD?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 11:57
Hier hetzelfde... systeem draait gewoon...

Wel m'n silabs module geisoleerd van straling met wat alu-folie (als test) en daardoor word de ontvangst een stuk beter.

Verder nog aan het sleutelen aan de Silabs driver omdat sommige mensen Vista willen draaien op hun car pc 8)7

Ojaa... ook bijna de OBD-II adapter ingebouwd....

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

Spike_wolf schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:09:
Iemand hier toevallig ervaring met CF kaarten als HDD?
Yup, heb ik in gebruik, werkt op zich goed. Nog niet veel aan snelheidstesten gedaan, maar hibernaten/resumen is niet echt erg snel op zo'n kaartje (ik heb er een 4GB kaart inzitten op een CF2IDE adapter). Twijfel nog of ik weer terug ga naar een harde schijf of niet. Ondertussen zijn USB sticks retegoedkoop (16GB voor +/-25 euro heb ik al gezien :S )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53
Aanvullend hierop: Weet iemand waar er schappelijke prijzen voor CF2SATA adapters en PCI-risers gevraagd worden?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 20:42
dealextreme.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ordered :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
Houd wel rekening met eventuele lange verzendtijden. Ligt er net aan of ze het na 2 dagen versturen of na 7 of zels meer. 8)7 Maarja, voor de prijzen maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
danielkraak schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:25:
[...]

Houd wel rekening met eventuele lange verzendtijden. Ligt er net aan of ze het na 2 dagen versturen of na 7 of zels meer. 8)7 Maarja, voor de prijzen maakt het niks uit.
Ach ik wacht het wel ff af, ik betaal nu net zo veel als bij een of andere particuliere inkoopactie zonder verzenden, het hooft ook geen hoge prioriteit. Doel is een HTPC zonder HD, die zit al in het backend.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:13
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de voeding van een laptop aansluiten in de auto? ivm die onzuivere frequentie.

Kheb namelijk een laptop die een crash van een auto overleerfd heeft maar waarvan het scherm dus kapot is. en het onderstel nog mooi als carputer kan dienen.

spec's

Amd turion x2 TL 58 1.9 ghz
2gb intern geheuge
nvidia 8400m (mxm videokaart)
atheros wifi kaart

Nu hopen dat linux Ice er op draait.

hij staat ook in VA kweet niet wat verstandiger deze notebook ombouwen of een mini pc bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:53
Ik zat te denken aan een makkelijke manier en vooral goedkope manier...

Dat is een indash klapscherm (touchscreen) en een laptop waarvan het scherm kapot is. ( Liefst zo'n kleine laptop (weet de naam niet meer) )... Dan ben je toch al vrij goedkoop een heel eind op weg lijkt mij?

(Hmmm kan er nergens 1 vinden met defect scherm oid. Maar goed; voor +/- 200 euro heb je er een; ze zijn klein en kan w.s. zelfs in dashboardkastje weggewerkt worden.. nice one lijkt mij toch?)

[ Voor 25% gewijzigd door RedHat op 20-12-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281043

edit: bla.. overbodig verhaal. :+

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 281043 op 22-04-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
M2 ATX voeding heb ik helaas geen ervaring mee.

Ik heb wel ervaring met omvormers.

De goedkopere omvormers produceren een gemodificeerde sinus, dit betekent dat hij niet helemaal zuiver is zoals wat je thuis uit het stopcontact haalt (zuivere sinus).

Hierdoor kun je problemen krijgen met je voeding, onder andere: brommen, onstabiele uitgangsspanningen (waardoor je pc dus wazig gaat doen) en aardlus problemen.

Tevens is het rendement niet zo goed (12V > 230V > 3,3V; 5V; 12V) Doordat het rendement niet zo goed is, verbruikt hij meer stroom, wat meer brandstof kost (op korte termijn niet merkbaar, maar op de lange termijn wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben de mogelijkheden voor een Asus EEE Pc als carputer aan het onderzoeken...

[ Voor 129% gewijzigd door Anoniem: 281043 op 22-04-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:29

seninha

god's right foot

Dat is ook de aller beste. M2-ATX sluit je gwoon aan via de normale molex aan je moederbord.Aan de zelfde kabel heb je nog een moled om bv je HD van stroom te voozien.
Ik heb zelf een splitter gemaakt van een oude voeding dus heb nu meerder dingen aan deze molex hangen (Touchscreen, 2,5" HD , 2x Hoofdsteun monitoren)

Aan de andere kan van de voeding heb je de aanvoer van 12Volt vanuit je accu.

Ik zou je adviceren om allen de plus uit je accu te halen. De massa moet je ergens dicht bij je kast nemen, heb je minder kans op storing.
Daarnaast moet je nog een geschakeld 12V nemen, hiermee krijgt de voeing een signaal zodra je je sleutel omdraaid.

Ook kun je, als je die heb, je versterker signaal kabel op de voeding aansluiten.

Voeiding geeft namelijk pas al je PC opgestart is een signaal naar je versterker dat deze aankan. Hierdoor verminder je de kans dat je een PLOP hoort als je PC aangaat.

Voeing werkt erg goed.En kan best veel hebben.

Wat je PC betreft, waarom haal je niet alles er uit en maak je zelf van MDF een mooi klein kast.
Die kun je dan overal plaatsen waar je wil. Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Nu past deze in een vak achter in de kofferbak en is dus niet meer zichtbaar.

Hier zie je mijn eerste kast, is nu wat aangepast met oa een 80mm fan naast de HD:

Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/6B34DE495B3649F6DE6D7EBB08B1B7BB

En hier zie je waar deze nu ligt: (foto i snog van eerste kast)

Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/BDA3EAE137E91A15039D5EBF0B346EF2

Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/69636CFDE558F69B4989AC7A903195E4

en nu is hij niet meer te zien: :)

Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/D60E978EB7AFAD0BD5473FD34A393E37.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door seninha op 31-12-2008 18:35 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ik was ook al van plan om de kast uit elkaar te halen en van mdf zelf een kast te maken. dat had ik even moeten vermelden.

Nog even over de m2 atx:

de plus haal ik van de accu en de min van de achterbankbevestiging.
Ik zit eraan te denken om de geschakelde plus van de radio te pakken met daartussen en schakelaar om de computer aan te zetten. zodat hij bij korte ritten niet automatisch aan gaat.

dat zou moeten lukken toch?

trouwens jij heb je computer mooi weggewerkt in de kofferbank en in die mdf kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Je kan zeker de geschakeld uit je radio halen.Hoe,dat weet ik dus niet.

Denk dat je trouwens niet bang moet zijn met het feit dat de PC aan gaat tijdens korte ritten.
Mijn systeem komt op dit moment na 50seconden uit slaapstand.

Dit is op zich erg lang,maar komt omdat mijn moederbord op de een of ander manier in de war raakt zodra je iets in het PCI slot stopt.
Zonder de PCI videokaart start Centrafuse binnen 25 seconden op en muziek speelt lekker weer af.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 09:53

MikeWazowski

Look into my eye

seninha schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:29:
(Touchscreen, 2,5" HD , 2x Hoofdsteun monitoren)
De volgende vragen komen bij mij op als ik jouw config lees, mede omdat ik het ook zo wil :) :
* Kan je afbeeldingen plaatsen hoe je de hoofdsteunmonitoren hebt geplaatst? Heb je hoofdsteunen met ingebouwde monitoren gekocht, heb je ze zelf ingebouwd in de hoofdsteun, heb je ze gemonteerd op de hoofdsteunsteunen mbv een beugel of zitten ze vast met een band?
* Spelen je beide hoofdsteunmonitoren hetzelfde af en anders dan je touchscreen? Kan je hier nog tussen schakelen (bijv alle 3 hetzelfde)? Wat voor effect heeft dat op je performance (welk bord/CPU)? Hoe heb je dat geregeld met het geluid (bijvoorbeeld navigatie voor en een film achter op hoofdsteunen)?
* Zit je touchscreen ingebouwd of heb je hem "los" op het dashboard geplaatst?

Goed idee, die MDF bekisting! Ik dacht wel te begrijpen dat je je mobo altijd aan iets metaals moest vastmaken? Of is een aarde van de voeding naar het chassis voldoende? Ik ga ook eens kijken of ik zo'n verborgen vakje kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Hoofdsteun monitoren heb ik ingebouwd gekocht.Heb verleden jaar €250 voor betaald.

Ik maak gebruik van Centrafuse en heb daar ingesteld dat ik alle films op scherm 2 wil afspelen.
Als ik nu een film voor de kids aan zet,dan komt deze automatisch op de achterschermen.

En wanneer ik muziek luister dan zie je op de achterschermen (als ze aan staan,maar heb ze normaal uit) de achtergrond van mn bureaublad.
Heb zelf een zwarte bureaublad gemaakt met de auto merk,dus dat ziet er wel mooi uit.

Ik cloon dus niet het beeld maar gebruik dus de mogelijkheid om te extenden.Daarom heb ik dus een ATI PCI kaart genomen.

Wat geluid betreft,als er achter een film wordt afgespeeld,dan hoor je deze dus door alle speakers.
Navigatie commando's hoor je dan tussen de film door,maar aangezien ik het geluid normaal uit heb is het voor mij geen probleem/

Je zou dit apart kunnen aansturen met 2 geluidskaarten,probleem is dat CF dit nog niet ondersteunt.

Wat performance betreft,ik heb nog niet meegemaakt dat het moederbord enig probleem had.Ga er ook niet vanuit dat dit gaat gebeuren.
Moederbord heeft namelijk een Atom dual core CPU (Intel D945GCLF2) on board met 1gb geheugen.

Touchscreen heb ik toedertijd helemaal uit elkaar gehaad en in een zelfgemaakt frame vastgemaakt die dan weer in mn dashboard zit.
Heb het geluk dat mn auto een 2-din ruimte heeft,dus dat ging makkelijk.

Hier achterkant scherm op het frame:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/63A0A2B226E65AEF06454963F140849B

ingebouwd in dashboard deel:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/40304F69AF5382583BE51F68537F501F
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/956F47137AF539115F5A8D0B1102012B

en nu in de auto:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/A9A574650E5AE61800E1395626C5A176
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/0F7BF40A0B7D6DC7213F85D2B1D55086
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/40157A191DD0B56485D853A568A76988

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi weggewerkt.
waar is dat frame van (gemaakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Frame is van aluminium gemaakt door eenmaat van me. Daar achterop heb ik het scherm vastgemaakt met hot glue.
Werkt erg goed. Ben je ook niet verbonden aan een vaste scherm maat.

Sinds ik een CarPC gebruik heb al 1 keer het scherm moeten vervangen (eerste ging stuk) en 1x touchscreen gedeelte . Heb toen eentje gekocht via ebay die voor eepc bestemd was.
Heb er €15 voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door seninha op 06-01-2009 13:36 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 20:09

Metro2002

Memento mori

T i M schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:54:
Ik heb al een tijdje mijn CarPC klaar. Nu wil ik graag mijn navigatie op orde krijgen omdat ik volgende week naar Frankrijk ga met de auto.

Nu heb ik een GPS receiver gekocht (BT112B-GPS) prima ding. Nu weet ik niet welke software ik moet installeren op mijn PC.

Ik heb vandaag FreeDrive + MapMonkey geprobeerd maar dat is echt brakke software. Freedrive crasht meteen bij het beginscherm?! Op de website kan ik er niks over terugvinden.

MapMonkey crasht bij het switchen van een map, bij het invoeren van een locatie ook en nog bij een hoop andere dingen. Dus ik ben nog geen steek verder, en ik heb geen idee of er nog andere software is die ik kan gebruiken.

Iemand suggesties?
Microsoft mappoint werkt best aardig, alleen niet te vergelijken met bv tom tom. Geen 3D weergave en stem via microsoft speech generator :r maar om simpel te navigeren werkt het wel aardig, alleen heb je wél een toetsenbord nodig!

Tom tom via een emulator is echt waaaaaaaaaaaay te traag dus dat schiet niet op. Ik ben er destijds ook mee gekapt wegens de slechte software voor pc's voor navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

In centrafuse zit een fatsoenlijke navigator imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:32:
In centrafuse zit een fatsoenlijke navigator imho
daarvoor heb je toch de kaarten van destinator 6 nodig?
destinator 7 is ook uit, dat zou betekenen dat je met versie 6 "oude" kaarten hebt?

het mooie aan een tomtom systeem vind ik dat deze telkens te updaten is. daarom ga ik mijn tomtom nog zeker niet inruilen voor de carpc navigatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

met 7 werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In welke map plaats je de kaarten? want ik heb zelf ook twee kaarten van destinator 7 en die pakte hij niet.
ik heb trouwens centrafuse 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281043 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:44:
[...]

edit: de kogel is door de kerk. teveel nadelen voor een omvormer. inmiddels een m2-atx besteld op Ebay.
deze is dus inmiddels binnen. De m2atx heb ik aangesloten op een 12v bron, het ledje gaat keurig branden en op de P4 stekker(zwart geel 2x) heb ik gewoon spanning staan (12v) en op de harde schijf voeding ook keurig 12v.

De brede 20 pin stekker heb ik op de 24 pin connector van het moederbord aangesloten.

het probleem is: de computer gaat niet aan als ik op de aan/uit knop druk....
nu ben ik erg benieuwd waar de "Motherboard on/off" connector op aangesloten moet worden op mijn moederbord. ik dacht dat de standaard aan/uit knop hiervoor was.

heeft iemand hier een ander idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:07
Anoniem: 281043 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:14:

het probleem is: de computer gaat niet aan als ik op de aan/uit knop druk....
nu ben ik erg benieuwd waar de "Motherboard on/off" connector op aangesloten moet worden op mijn moederbord. ik dacht dat de standaard aan/uit knop hiervoor was.

heeft iemand hier een ander idee over?
wat dacht je van die connector doorlussen met het korte 2 polige kabeltje die erbij zit. (j8)

en je kast schakelaar kun je weer op je m2 atx aansluiten op de aansluiting die er direct naast zit. (j9)

de voeding heeft nog een leuke optie, je kunt er ook je audioversterker erdoor laten aanschakelen, d.m.v. de 2p connector die naast je voedingsaansluiting zit, dit is vooral leuk als je je autoradio wilt verwijderen.(j6)

anders lees de gebruiksaanwijzing eens goed door, daar staan de opties van voeding wel in, en anders weet google het ook wel ;)

http://resources.mini-box...WR-M2-ATX-manual-engl.pdf

de connector nummers achter mijn text staan in de pdf van me linkje

ohw ja, niet vergeten de junper(s) te zetten anders werkt het als een normale voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door ruzzel op 08-01-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de m2 atx inmiddels weer de deur uit gedaan als gevolg van het overlijden van mijn pc :'(

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 281043 op 22-04-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica

Marlibica

Anoniem: 281043 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:10:
[...]

In welke map plaats je de kaarten? want ik heb zelf ook twee kaarten van destinator 7 en die pakte hij niet.
ik heb trouwens centrafuse 2.
Late reactie: Ik heb de kaarten gewoon in de dir waar 'New York' en 'Berlin' ook staan erbij geplempt :) Ging als een zonnetje

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 08:39
allen,

Ik ben laatst op het idee gekomen op een carpc te maken. Nu heb ik hier geen ervaring mee en wil ik jullie een aantal dingen vragen.

Ik heb een audi a6 uit 2007. hier zit alles al op en aan.
grote navigatiescherm met tv, het bose geluid systeem en de ipod interface.

In de achterbak zit de tv versterker, hier heb ik 2 av aansluitingen op zitten. (2 keer rood/wit tulp voor geluid en 2x gele tulp voor beeld) deze stuurt hij door naar mijn mmi scherm voorin.

Ik heb nu op 1x tulp beeld/geluid aangesloten van een portable dvd speler. Dus ik krijg mooi me geluid over het systeem en het beeld op de mmi.

Ik kan onderweg alleen geen dvd verwisselen. Dan moet ik stoppen. Wat ik wil is dus iets (een carpc) waar ik gewoon veel films op heb staan die ik al rijdende achter het stuur kan selecteren om af te spelen.
(navigatie heb ik op het MMI en geluid heb ik ook via het MMI met de ipoddoc)
Wel wil ik maby een kpn dongle erbij doen om te kunnen internetten oid, maar is geen must.

Wat is voor mij een goed systeem en/of oplossing?
ook heb ik op samenkopen het usb touchscreen 7" besteld. Met de gedachte daar mogelijk ook iets mee te doen. Maar als ik het beeld ook op me mmi kan blijven krijgen is dit natuurlijk ideaal.

[ Voor 7% gewijzigd door water_escape op 18-01-2009 20:19 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@water_escape: zie mijn antwoord op het carputerforum 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 22:03
Misschien zijn jullie wel bekent met trackr.nl erg handig voor een ppc.
Maar voor een carpc niet omdat je telkens zelf de route moet beindigen.

Nu vraag ik me af of er ook een win32 versie is wat soort gelijks doet, maar dan gehaal automatisch.
Dus zodra contact aangaat de coordinaten opneemt via gps en ze afsluit bij het terug draaien van het contact.
Dit moet dan in een log bestand worden opgeslagen, of via 3g worden verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24748

V&A aangeboden: CAR PC

Misschien leuk voor de mensen van dit forum/topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit: Ik heb inmiddels de Compaq en de m2 voeding de deur uit gedaan en ik ben gegaan voor een HP Vectra e-pc. Deze heeft al een 12v aansluiting en de kast is erg klein van formaat. Op de pc heb ik een embedded versie van Windows staan met MediaEngine als interface. alles werkt perfect en ik ben zeer gelukkig :) :>

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 281043 op 16-03-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291785

ik weet niet wie het was, maar het was in dit topic, die een foto had gemaakt van zijn laptop aansluiting die zeer afwijkend was. ik zal even een foto plaatsen van de aansluiting

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/3069/dsc02503pr7.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/7959/dsc02502fv8.th.jpg
ik heb deze aansluiting over en deze aansluiting zorgt ervoor dat je een + en een - pool krijgt (dikke en dunne) hierop kun je dus een voeding of dergelijke aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 07:34
Ook ik moet eraan geloven. Ben bezig met een carpc samenstelling. Dit omdat ik bijna voor niks een oude 6inch VDO scherm kon overnemen. Er hangt een nadeel aan. Dit scherm heeft alleen een composite pal ingang. Heeft iemand hier ervaring mee mbt. de kwaliteit en resolutie die ik kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
beste bouwers,

Ik heb zojuist door het topic zitten bladeren en ben wel nieuwsgierig.
wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een carpc ?
wat zijn de redenen om over te gaan op windows in je auto ?

Vooralsnog een autoradio met dvdspeler en 2 schermen icm een tomtom is voorlopig voldoende.
kan me voorstellen dat een hardisk met al je media erop wel makkelijk is, maar wel een hoop gedoe.
Toch makkelijker en goedkoper om je dvd`s thuis te branden en deze afspelen in je dvdspeler ?

ben toch beneuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

carpetburn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 22:22:
Ik heb zojuist door het topic zitten bladeren en ben wel nieuwsgierig.
wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een carpc ?
wat zijn de redenen om over te gaan op windows in je auto ?
Goede vragen :)
Me de afgelopen tijd ook afgevraagd (meer in de vorm van "waarom doe ik dit?" :p).
Voordelen ten opzichte van losse apparaten is uiteraard dat je alles in 1 apparaat hebt met hopelijk een eenduidige interface. En een vermindering van de hoeveelheid schermpjes en snoertjes.
Ik wil bijvoorbeeld navigatie, radio, mp3, dodehoekcamera en achteruitrijcamera in een systeem, waar je er anders vier zou hebben met minimaal drie beeldschermpjes.
Daarnaast het niet afhankelijk zijn van een fabrikant voor updates en mogelijkheden is een groot punt denk ik.
Een ander puntje zou zijn dat een complete carpc echt ingebouwd is en dus ook niet makkelijk gejat kan worden.

Maar bij mij kwam ik toch er op uit dat het voornamelijk de lol er van is... m'n Medion navigatieding loopt nooit vast, m'n carpc daarentegen heeft genoeg kuren. Zoveel dat ik 'm tijdelijk uit de bus heb gehaald om opnieuw te beginnen (en dit keer Linux based als het me lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Don3k: maakt in principe niet uit, maar ik zou niet hoger dan 800 x 600 gaan. Sowieso is composiet een stuk minder scherp dan VGA. Dat zie je vooral bij tekst (desktop e.d.), bij video valt het niet zo op. Zorg wel voor goed bekabeling die het liefst ook zo kort mogelijk is. Dan heb je een leuk schermpje voor weinig geld.

@LEiPiE: je vergeet de geek-factor, erg belangrijk voor tweakerts. :*)
Bovendien hebben de meeste carpc-bouwers niet de allermodernste auto's en dan is het cool om bijvoorbeeld bandenspanningscontrole en achteruitrijsensors (met video) geintegreerd te hebben in 1 apparaat en een grafische weergave te hebben binnen dezelfde frontend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 07:34
Anoniem: 133472 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:11:
@Don3k: maakt in principe niet uit, maar ik zou niet hoger dan 800 x 600 gaan. Sowieso is composiet een stuk minder scherp dan VGA. Dat zie je vooral bij tekst (desktop e.d.), bij video valt het niet zo op. Zorg wel voor goed bekabeling die het liefst ook zo kort mogelijk is. Dan heb je een leuk schermpje voor weinig geld.
Mooi! Geeft mij tenminste wat motivatie om verder te gaan! :D 800x600 lijkt me zat :)
Hierbij een aantal vragen nog waar ik niet 1 2 3 een antwoord op kon vinden:
- Er zijn namelijk van die touchscreen overlays te koop. Waar kan ik het beste hiervoor terecht? Ik had een verkoper op ebay gevonden, die had deze wel in de goede breedte maar was te hoog. Kan ik een touchscreen zo knippen? of werkt dat het gehele ding niet meer. Met calibratie lijkt dat het drukoppervlakte aanpasbaar is.
- Mocht dit niet mogelijkzijn, dan bestuur ik Windows het liefst met een afstandsbediening. Ik weet dat in sommige laptops in de PCMCIA slot zo'n platte afstandbediening zit. Ik ben op zoek naar soortgelijk, maar dan als kit (usb irda/wifi?). Zou handig zijn als de cijfertjes ook gebruikt kan worden om te typen (net een GSM). Een compleet (oprolbaar) toetsenbord lijkt me net iets teveel.

preview :)
Afbeeldingslocatie: http://upload.project-j.nl/uploads/200903031749_337.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Don3k op 16-03-2009 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Anoniem: 291785 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:59:
ik weet niet wie het was, maar het was in dit topic, die een foto had gemaakt van zijn laptop aansluiting die zeer afwijkend was. ik zal even een foto plaatsen van de aansluiting

[afbeelding]

[afbeelding]
ik heb deze aansluiting over en deze aansluiting zorgt ervoor dat je een + en een - pool krijgt (dikke en dunne) hierop kun je dus een voeding of dergelijke aansluiten
Die stekkers lijken op elkaar! :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juraji
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04-2019
thor666 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:02:
weet ook iemand of het mogelijk is om het scherm van een oude laptop om te bouwen zodat deze aan te sluiten is op een normale pc (ivm gebruik in de auto)

zijn hiervoor mischien connectors of is de platte aansluiting van zo'n scherm aan draden te solderen?
zo ja wat is dan de volgorde van de aansluiting.
Je kunt ook je handschoenvakje slopen, en de hele laptop daarinbouwen...je kunt dan geen pc aansluiten...
Wat wel kan is dat je VNC-viewer (google) of zoiets op je laptop zet, en VNC-server op de computer, dan kun je de pc en laptop via een cross-utp-kabel verbinden, klaar is kees...je bestuurd dan de pc via de laptop...
VOORDEEL: gelijk geen gemier met toetsenbord en muis...
NADEEL: geen vloeiende video's
NODIG: genoeg voeding voor beide in je auto hebben...

[ Voor 31% gewijzigd door Juraji op 18-03-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juraji
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04-2019
Ik zat overigens ook te denken om gewoon een asus EEE pc te kopen, lekker compact...
ideetje voor onder de bestuurders zitting, en dan met wat (schuim)rubber eromheen, zodat de pc (bijna) geen klappen vangt...

en een lcd (touchscreen) zijn tegenwoordig niet duur.

Plaatsing (tegen diefstal):
-onder de bestuurders zitting verstoppen
voeding:
-eee pc loopt op 12 volt...
Invoer/uivoer:
-LCD touchscreen
Geluid:
-auto-radio FTW
connectiviteit:
-asus eee heeft al wifi en bluetooth
-mss een hubje in het dashboard knallen (voor eventuele usb-sticks, mp3-spelers of ext. HDD
interface:-
standaard windows (misschien XPlite)

Lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren (mss wat duur, maar dan heb je ook wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Beekforel schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:37:
[...]

[...]

Die stekkers lijken op elkaar! :P :D
Marlibica is al op de hoogte ;)

Heb hem al een DM hierover gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291785

@ ThinkPad, heb je al antwoord gekregen van hem? of heb je anders zijn email adres, want dan is hij wat makkelijker te bereiken (lang geen reactie)

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 291785 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:52:
@ ThinkPad, heb je al antwoord gekregen van hem? of heb je anders zijn email adres, want dan is hij wat makkelijker te bereiken (lang geen reactie)

alvast bedankt
Hij was gister nog aanwezig op het forum zie ik in z'n profiel. Als je hem een DM stuurt (klik op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/dm.gif knopje bij een post van hem, of in z'n profiel ) dan leest hij het vast wel

Hij stuurde mij dit terug in een DM:
Erg attent! Dank je wel!
Ik heb inmiddels een sterkere omvormer gekocht (600/1200 watt (!!)) en en het werkt nu als een zonnetje. Maar ik ga dit toch nog even bekijken. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:49
Ik heb ook het idee om een CarPc te gaan bouwen. Maar het moederbord in de topicstart is al wat verouderd volgens mij. Ik heb even gekeken, maar er zijn aardig wat verschillende van. Qua grote zijn ze aardig hetzelfde, de verschillen zitten volgens mij in de processor en de chipset. Is hier al wat meer ervaring mee?
Ik kwam op deze uit:

http://www.mini-box.com/J...-Fanless?sc=8&category=99

http://www.mini-box.com/M...erboard?sc=8&category=100

Met sata leek mij wel een voordeel mbt snelheid.
Verder leek mij een SSD met oog op beweging een voordeel.
En fanless vanwege geluid natuurlijk, maar is dit in de zomer ook nog reeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moederbordjes in mini-itx formaat heb je tegenwoordig in vele verschillende smaken. Behalve MSI en Jetway maken ook Intel en VIA dergelijke borden. Vooral VIA doet dit al heel lang en heeft een uitgebreide lijn.

Zelf heb ik een Jetway met 1,5 Ghz processor. Toch zou ik een volgende keer weer voor een VIA gaan, die had ik eerst maar ivm centjes voor de Jetway gegaan. De VIA's zijn wat duurder, maar starten sneller op (minder bios-vertraging) en de onboard geluidskaart is in mijn ogen beter. Ik heb nu het probleem dat als de carpc opstart en de versterker schakelt in er een irritante brom is te horen (net als een groundloop). De Jetway is dan nog in de bios opstartfase (geheugen-tellen). Dan gooi ik de stroom er helemaal af (heb ik een schakelaar voor gemaakt) en start opnieuw op. Dan is het weg! Dus geen echte groundloop, maar 'iets' in het moederbord. Daarnaast valt af en toe het geluid van het linker kanaal weg als ie zacht aan staat totdat je hem harder zet, dan komt het geluid weer terug. Wellicht dat een externe USB geluidskaart dit probleem niet geeft, maar geen tijd en zin gehad om er iets aan te doen.

Wat sata betreft, de snelheid heb je in een carpc niet nodig. De veel dunnere kabel is wel een belangrijk argument, dat maakt het inbouwen veel makkelijker. Jammer dat je de satakabels niet makkelijk zelf kunt inkorten, ze zijn vaak te lang.

Een SSD voor schokbestendigheid kan, maar is doorgaans niet nodig. Een redelijk snelle SSD is relatief veel te duur, daar kun je een paar keer een 2,5" HD voor kopen. Zeker als je een beetje een fatsoenlijke capaciteit wilt hebben. Als je een 2,5" HD op zijn zijkant monteert gaat ie normaal gesproken gewoon lang mee. Ik rijd er al 1,5 jaar probleemloos mee rond.

Een fanless processor is wel mooi, maar afhankelijk van waar je hem verstopt in de auto, zul je toch voor geforceerde koeling moeten zorgen. Als je auto 'szomers een middag in de zon heeft gestaan, dan kan de temperatuur makkelijk tot boven de 40 graden oplopen. Dat koelt niet zo fijn. Een (kleine) fan die voor wat doorstroming zorgt is dan wel zo prettig voor je processor. Die kun je alleen horen als je stil staat in een goed geisoleerde auto met de motor uit. Uiteraard ook een beetje afhankelijk waar je hem inbouwt, maar als je motor loopt zul je hem niet horen, ook niet als je de carpc op mute zet. Desalniettemin is een casefan meestal makkelijker te vervangen dan een processorfan, daar kun je een willekeurige voor pakken.

Overigens is hardware voor een carpc gewoon in Nederland te verkrijgen hoor, bijvoorbeeld:
- carputershop.nl
- picco.nl
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Harstikke bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord!

-Een korte opstarttijd is natuurlijk wel heel erg lekker, wat voor opstarttijd moet ik trouwens aan denken? Is dat rond de 30 sec of 3 minuten?

-Misschien is het idd wel handig om eerst een hdd te gebruiken, daar heb ik er nog wel 1 van liggen. Is het niet zo erg als het mis gaat... Hoewel er wel gewoon 35cm kabeltjes bestaan. Worden vaak gebruikt in barebonepc's.

-Als het geluid van een VIA beter is naast de opstarttijd is die paar euro verschil geen probleem. Het moet wel knap natuurlijk.

Misschien is de koeling idd niet noodzakelijk passief, de fan kan toch wel vervangen worden door een grotere/stillere.

Waar moet ik trouwens voor het beeldscherm op letten? Op zich lijkt me 7" voldoende, en met zo'n scherm lijkt me resolutie niet van belang, alleen misschien de verhouding daarvan. Maar hoe zit het met de reflectie van zonlicht? Is het ene merk daar beter in dan de andere? En die voeding kan op dezelfde voeding als de pc? Op de aansteker lijkt me niet heel veilig ivm eventuele stroompiek van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Opstarttijd ligt aan je XP-install en je bios-settings. En natuurlijk of je hem helemaal afsluit of in slaapstand zet. reken tussen de 20 a 25 seconden en anderhalve minuut.

Een beeldscherm wat leesbaar is in de zon is het grootste probleem bij een carpc. Indien mogelijk zo ver mogelijk verzonken maken in je dash. Een 7" is voldoende groot, een hoge helderheid is het belangrijkste waar je op moet letten. Deze bijvoorbeeld doet het best aardig maar is erg prijzig helaas. Het beeldschermpje kan gewoon op de carpc-voeding er bij, gewoon aftappen van een molex. Voordeel is dan meteen dat je het scherm dan ook niet meer apart hoeft aan- en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ik heb bedacht eerst maar voor het moederbord te gaan, de andere spullen heb ik nog wel wat van thuis liggen dus dan kunnen we eerst aan het testen.

Na een pittige speurtocht op internet kom ik op het volgende uit. Qua chipset kom ik bij de Intel 945GCSE uit. Van wat ik las is dit een zeer zuinig en ook snelle chipset. En dan komt hij volgens mij het beste uit met de N270 processor (330 is niet zo zuinig). Daarmee kwam ik op de volgende bordjes:

Portwell WADE-8070
MSI IM-945GCSE

Ik kon hier van Via geen directe concurent van vinden, weet iemand(454ss :)) deze hiervoor? Aangezien Via hier goed aangeschreven word ben ik daar erg benieuwd naar.

[ Voor 12% gewijzigd door Woudtwe op 10-04-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 14:08
Ik zou niet voor de 270 gaan. Deze is wel zuiniger als de 330, maar ook langzamer. Ik heb een carpc met de 330, en ik merk al dat de proc eigenlijk te langzaam is..

Bij muziekvideo's loopt het beeld bijvoorbeeld niet precies gelijk met het geluid, en dan zijn het nog niet eens de hoogste kwaliteit filmpjes..

Onlangs heb ik een USB-capture apparaat aangesloten, met daaraan een camera. Daar merk ik ook gelijk dat de proc het zwaar heeft.. De framerate is niet om over naar huis te schrijven.. In mijn eerste test kwam hij volgens mij niet boven de 2fps.. (Vanavond nog wat aanpassing doen, dus wordt misschien nog wel beter)

Back to the point: Als de mogelijkheid er is, zou ik me niet doodstaren op zuinigheid. Je accu laadt toch bij als je rijdt, en elke pc hoe zuinig die ook is, trekt je accu leeg als je motor niet draait en de pc wel. :Y

bit.ly/GPWeather :: F1 + MotoGP Weather & News for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Waarom niet gewoon een Intel D945GCLF2 nemen??
Dit is dus de 330 Dual core uitvoering.

Zelf heb ik deze al een paar maanden in mijn auto en werkt zonder enig probleem.
Ik weet niet wat voor een systeem Hakkow heeft maar ik herken geen een klacht die hij opgeeft.

Mijn CarPC werkt met de volgende hardware:

Intel D945GCLF2
1GB DDR2
120GB 2.5" HD
ATI 7000 PCI kaart (om op de hoofdsteun schermen films af te spelen)
HD Radio (spannig komt van M2-ATX voeding)
BT dongle
Wifi dongle
USB GPS ontvanger
USB OBDII reader
USB HUB
Toetsenboard (alleen voor als er iets ingesteld moet worden,is wel constant aangesloten)
USB muis
Touchscreen (wordt gevoed door de M2-ATX voeding)
2x 7" LCD hoofdsteun schermen (wederom gevoed door de M2-ATX voeding)

nog in te bouwen:

Achteruit rij camera welke via een RCA naar USB omformer aangesloten gaat worden (moet alleen nog kijken wat ik doe met de spanning)

Verder draait alles op Windows XP SP3 en gebruik als frontend Centrafuse 2.0

Systeem werkt op zich erg goed. Kan zelfs als ik voor aan het navigeren ben met Sygic Drive achter films voor de kids afspelen (allemaal DivX) zonder enig probleem.

Wat verbruik betreft, de M2-ATX voeding houdt constant je accu spanning in de gaten en sluit alles volledig af zodra deze onder de 11volt komt.
Op die manier kun je altijd je auto nog starten.

Ik heb al ruim 4 jaar een CarPC en tot nu toe nog nooit problemen gehad.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
@ Hakkow: Is het probleem van het niet syncroon lopen van beeld en geluid niet in de video/geluidskaart? Dit is bij gewone desktops meestal wel zo.

@ Klinkt goed! alles lekker soepel, dat is de bedoeling!

Dat D945GCLF2 bordje is ook een leukere prijs trouwens :D En het "gewone" geheugen is op zich ook een voordeel. Die kon het nog wel eens gaan worden. Maar sta nog wel open voor andere meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177141

Zijn er all mensen die een Eee PC (of een kloon hiervan) gebruiken in de auto. Zit er sterk aan te denken om er een te kopen voor in de auto. Vroeg me af hoe je hem dan in je auto vastmaakt en of daar misschien houders voor zijn. Vooral een met touchscreen lijkt me erg handig.

Ik wou eerst een in-dash scherm kopen maar dat is zo diefstalgevoelig. Er bestaan helaas geen schermen met een vga aansluiting en een afneembaar front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
@ SonnyBonds: Ja die zijn er wel de DMI7166 bijvoorbeeld. Alleen hoe duur ze zijn? En hoe ze verkrijgbaar zijn? Het heeft ook mijn voorkeur, maar ja zijn er niet veel van idd.

[ Voor 14% gewijzigd door Woudtwe op 10-04-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat tft scherm ziet er goed uit. Ziet er ook wel erg duur uit. Staat geen prijs bij dus geen idee hoe duur hij is en daar komen ook nog de verzendkosten bij.
Zo n scherm zonder de radio versterker etc zo wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
@ Sonny Bonds: Ik vond het juist een voordeel dat de radio er bij in zit, anders heb je naast de CarPc nog een 2e apparaat nodig, nu zit alles in 1. Maar ja deze is weinig over bekend en andere zijn gewoon heel duur.

Ik heb uiteindelijk toch de D945GCLF2 gekocht op jullie advies, meteen 2 gig geheugen erbij dat kost toch niks meer tegenwoordig. Kan niet wachten tot het binnenkomt om de boel te installeren en er mee expirimenteren.

Hopen dat ik het oude touchscreen dat ik nog heb liggen aan de praat krijg. Zijn er standaarden voor die aansluitingen? er zit nu namelijk een flatcable aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 21:03
Anoniem: 177141 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:06:
Zijn er all mensen die een Eee PC (of een kloon hiervan) gebruiken in de auto. Zit er sterk aan te denken om er een te kopen voor in de auto. Vroeg me af hoe je hem dan in je auto vastmaakt en of daar misschien houders voor zijn. Vooral een met touchscreen lijkt me erg handig.

Ik wou eerst een in-dash scherm kopen maar dat is zo diefstalgevoelig. Er bestaan helaas geen schermen met een vga aansluiting en een afneembaar front.
Ik heb zelf een Asus R2H in de auto zitten.

Hier heb ik foto's van het apparaat staan.
De eerste foto's waren gewoon foto's van de auto. Daarna een paar foto's van de R2H. Bij de laatste foto's zie je ook goed hoe uiteindelijk de kabels in het dashboard verdwijnen. Ik heb het namelijk eerst even getest voordat ik de boel liet wegwerken.

Ik heb een Asus R2H in de 60GB uitvoering. Met dus een 60GB (duh) harde schijf. Maar vooral heel belangrijk: bluetooth! Mijn GSM heb ik in de midden armsteun liggen zodat ik via een bluetooth verbinding ook kan internetten op de R2H. Daarnaast heeft een R2H een on board GPS ontvanger waardoor je ook zaken als Mappoint 2009 prima kunt draaien. Op het moment heb ik er Windows 7 op draaien wat ook prima loopt! Het apparaat is touch screen en het on screen toetsenbord in Windows 7 werkt vele malen beter dan het out of the box on screen toetsenbord van Windows XP!

Dat er ook een webcam op zit is bijzaak...kunnen mensen via MSN zien hoe je in de auto zit ;)

Het mooie aan zo'n R2H is, dat het alles-in-één is en dat ik het ding gemakkelijk uit de auto kan halen om binnen te updaten of nieuwe muziek op te zetten. Bovendien heb ik op deze manier bij klanten altijd mijn eigen muziek en eigen internetverbinding. Allemaal dingen die je bij een inbouw-pc niet hebt.

Als alternatief zou ik niet zomaar een EEE pc nemen, maar zeker gaan voor de Asus EEE PC T91! Dan heb je ook een touch screen, optie voor ingebouwde GPS ontvanger en een 8,9" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 21:03
Als je nog vragen hebt kun je altijd even mailen natuurlijk. Rudi_Hendrix@hotmail.com (Ik weet niet of de notificatie van dit board een beetje werkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Plantje1978: Wow ziet er erg goed uit. Mooi ingebouwd en toch goed mee te nemen. Wat voor houder heb je er in zitten? Zelf gemaakt of een online gekocht?
De eee t91 is inderdaad ideaal voor carPC maar nog niet leverbaar voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Wat duurt wachten toch lang. Maar ik ben ondertussen verder aan het kijken voor de onderdelen die ik nog wil op mn pc.

Ik heb even een vraag over de gps-muis. In de startpost hebben ze het over de BU-303. Hoe is de ervaring hiermee? Hoe snel vind hij een fix en hoe goed doet hij het in tunnels?

Na een zoektocht kwam ik uit bij de BT-Q890, deze heeft een MTK3329 chipset die een gevoeligheid heeft van 165dBm tov 159dBm. Is dit verschil zinnig, of is die BU-303 meer dan genoeg? Hij is namelijk wel €30 goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Ik zou kijken naar een GPS ontvangen met een 5Hz refresh rate.. Standaard is 1Hz (welke ik ook heb), dat werkt uiteraard ook goed, maar het prijsverschil is minimaal en daarom misschien de moeite waard.
(zie afbeelding)
5Hz ontvanger BT & USB: http://www.mobileplaza.nl/producten/details/13809/bluetooth-gps-receiver-qstarz-q818x-66-channel-usb.html

Als je file informatie wilt kunnen ontvangen moet je ook naar TMC mogelijkheden kijken. Er zijn GPS ontvangers met ingebouwde TMC, of een optie voor externe TMC adapters.

Als je een adapter neem zonder TMC of uitbereidingsmogelijkheden hiervoor, en je mocht het later toch willen, moet je tegen die tijd weer een nieuwe GPS ontvanger kopen

Afbeeldingslocatie: http://www.gpspassion.com/pics/news/5hzl.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Daar had ik nog niet op gelet, maar dat heeft de BT-Q890 ook zie ik. En die is niet duurder. Zijn er nog meer op of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

* Spike_wolf heeft net weer een nieuw Lillliput scherm besteld, ter vervanging van de vorige die gejat is :(
Ga ook eens uitzoeken wat een makkelijke en goede manier is om m'n dashboard te modifien, het vorige scherm zat er echt op als een tom tom zegmaar, deze keer wil ik hem weer echt inbouwen zoals m'n eerste. Maar daar leent dit dash zich niet echt voor. Ik zal er dus een gat in moeten maken en vervolgens een nieuw stuk kleiën als het waren.
Ik zat te denken aan papier mache ofzo. of heeft iemand anders betere ideeën?

Ik was al een tijd niet echt tevreden over m'n gps ontvanger, duurde vaak erg lang voor hij een signaal had, en viel ook vaak spontaan weg, dus ga ook maar een beetje kijken naar een andere.
Heb het liefst een USB versie zodat ik hem niet hoef op te laden en dergelijke.

Iemand ervaring met goede maar niet peperdure GPS ontvangers? De twee boven genoemde zien er aardig uit btw :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Papiermache is te slap, meeste doen het volgens mij met glasvezel en dan epoxy erover heen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik heb de eerste keer epoxy gebruikt, maar das ook heel lastig aanbrengen, is in het begin te slap op er op te smeren en wordt daarna keihard.
Papier mache is gemakkelijk aan te brengen en heb je tegenwoordig al kant en klaar, just add water.
Maar de vraag is alleen of dat (als onderlaag) ook als het de hele dag in de zon staat netjes blijft.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zag vandaag de PCM liggen met een artikel over: ... Car pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spike_wolf schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:03:
Ik heb de eerste keer epoxy gebruikt, maar das ook heel lastig aanbrengen, is in het begin te slap op er op te smeren en wordt daarna keihard.
Papier mache is gemakkelijk aan te brengen en heb je tegenwoordig al kant en klaar, just add water.
Maar de vraag is alleen of dat (als onderlaag) ook als het de hele dag in de zon staat netjes blijft.
Als je gaat modelleren: PUR-schuim in model schuren en daaroverheen je polyester matjes en hars. Andere Methode is restjes dashboard versnipperen/fijnmalen en die in Aceton of MEK gooien. Krijg je smeerbaar plastic van. Let echter op dat dit wel kan met het materiaal van je dash! Sommige plastics willen daar niet in oplossen en dan werkt deze methode niet. Grote voordeel is wel dat alles van hetzelfde materiaal is en je daardoor geen scheuren zult krijgen door temperatuurswisselingen. Dit krijg je vaak wel met polyester.

Papier mache lijkt mij een no go door de wisselende klimaatomstandigheden in je auto. Er zijn grote verschillen in temperatuur en vochtigheid. Als je dat toch wilt proberen ben ik wel erg nieuwsgierig naar je ervaringen. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 133472 op 21-04-2009 09:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Polyester heeft voor mij geen problemen opgeleverd hoor. Eerst een gat maken waar het scherm moet komen, daar het scherm in vastzetten (epoxy oid.) als dat droog is, met polyester de grote gaten dichtmaken. Als de polyester droog is, het overtollige wegschuren, en daarna plamuur eroverheen. Plamuur glad schuren, en dan spuiten.. Hier wat foto's van mijn avontuur:

http://www.xclusion.nl/index.php/photos/album/2.html

Hopelijk heb je er wat aan ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Hakkow op 17-11-2009 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 09:53

MikeWazowski

Look into my eye

Wow, dat ziet er strak uit Hakkow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:52

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

zeker netjes, ziet er uit alsof het zo van de band komt rollen :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ja hoor dat ziet er wel heel netjes uit!

Ik zit nog steeds te wachten op mn spullen. Ze beloofde bij Zercom 1-5 dagen maar het is ondertussen een week terug dat ze het geld binnen gehad hebben, en ze zijn nog niet binnen. Ik kreeg zondag zelfs een mailtje dat de levertijd meer dan 2 weken was geworden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juraji schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:34:
Ik zat overigens ook te denken om gewoon een asus EEE pc te kopen, lekker compact...
ideetje voor onder de bestuurders zitting, en dan met wat (schuim)rubber eromheen, zodat de pc (bijna) geen klappen vangt...

en een lcd (touchscreen) zijn tegenwoordig niet duur.

Plaatsing (tegen diefstal):
-onder de bestuurders zitting verstoppen
voeding:
-eee pc loopt op 12 volt...
Invoer/uivoer:
-LCD touchscreen
Geluid:
-auto-radio FTW
connectiviteit:
-asus eee heeft al wifi en bluetooth
-mss een hubje in het dashboard knallen (voor eventuele usb-sticks, mp3-spelers of ext. HDD
interface:-
standaard windows (misschien XPlite)

Lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren (mss wat duur, maar dan heb je ook wat)
op deze site staat een link naar een russische carpc bouwer die een hele EEE pc uit elkaar heeft getrokken en in zijn dashboard heeft geïntegreerd.
http://www.liliputing.com/tag/carputer
en deze ook nog (alleen foto's):
http://photofile.name/users/dalee/95138072/

ik ga zelf ook een Asus EEE pc 900 inbouwen ter vervanging van mijn huidige carpc.
Deze versie heeft 20gb opslagcapaciteit en (in mijn geval) 2gb werkgeheugen. het is de versie met windows xp. Deze wordt aangesloten op mijn 7" Lilliput 629 vga touchscreen. Ik heb nog een mini usb stick van 16gb en een 16gb SDHC kaart. beiden komen in de EEE pc.

Deze netbook heeft een accu en overleeft dus het starten ook. Voor de rest moet de voeding komen uit een auto-oplader voor in de sigarettenaansteker (deze zal achter het dashboard worden weggewerkt)
Ik zal de asus eee pc hoofdzakelijk gebruiken voor navigatie, films en muziek.

Ik denk dat de asus eee pc een goede carpc is voor de niet extreem veeleisende carpc bouwer, zoals ik...
niet in de laatste plaats vanwege het formaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 281043 op 22-04-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Eee PC is perfect voor Car PC. Wanneer komt dan eindelijk de T91 uit??
Met GPS en touchscreen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels heb ik wat vorderingen gemaakt met de Asus EEE 900 als CarPC. \

wat heb ik gedaan:

- centrafuse 2.1 geïnstalleerd
- Touchkit driver geïnstalleerd.
- Het magneetje uit het "scherm" gehaald zodat de pc niet "ziet" dat het scherm dicht is (en dus kan opstarten als deze dicht is)
- een dubbele draad op het aan/uit knopje op het moederbord gesoldeerd en naar 'buiten' geleidt. Deze draden sluit ik aan op een momentschakelaar in de middenconsole zodat ik de pc aan kan zetten.
- Een auto-adapter/lader aangeschaft. Hiervan de sigarettenaanstekerplug afgeknipt en de draden (met zekering) rechtstreeks op de draden van de sigarettenaansteker aangesloten. De + draad is geschakeld en kan dus 'uitgezet' worden zodat de pc op zijn accu verder gaat.

In de EEE pc ingesteld dat hij naar standby-mode overschakelt als er op de aan/uit knop wordt gedrukt.
Ik was blij verrast te ontdekken dat het in standby-mode brengen én het terughalen slecht enkele seconden in beslag neemt. In standby-mode laat ik de pc gebruik maken van zijn eigen accu.

Centrafuse werkt perfect met de EEE pc. ik ben zeer tevreden over de Ipod-control in Centrafuse. Hij controleert mijn Ipod (Classic 80gb) perfect en overzichtelijk.

Conclusie: de Asus EEE is perfect als Car PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In windows 7 zit de mogelijkheid om data te streamen naar andere apparaten: DLNA 1.5
Vroeg me af of er ook al autoradioos zijn die dit ondersteunen?
Geen kabels meer nodig maar gelijk vanaf je carpc muziek/video streamen naar je autoradio. Kon alleen nergens een radio vinden die dit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Anoniem: 177141 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:45:
Geen kabels meer nodig maar gelijk vanaf je carpc muziek/video streamen naar je autoradio.
Ik heb geen autoradio naast mijn carpc, en ik mis deze ook niet om eerlijk te zijn..
Wat zou voor jou de reden zijn om toch een radio naast je carpc te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Het is meteen de versterker en je heb meteen muziek als je carpc nog op moet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
Woudtwe schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:18:
Het is meteen de versterker en je heb meteen muziek als je carpc nog op moet starten.
Als je geen extra versterker heb is dat inderdaad nodig... Ik speel alle muziek vanaf mijn computer, na het starten van de auto duurt het +/- 25 seconden voor er muziek uit de speakers komt.. is voor mij niet storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293178

Die 25 seconde ben je anderws bezig met het erin doen van de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een paar vragen/onduidelijkheden mbt Centrafuse 2.1, hopelijk kan iemand hier meer over vertellen:

- als ik mp4 videobestanden vanaf mijn ipod wil spelen krijg ik wel geluid maar geen beeld. (bij configuratie wel ingesteld dat hij video op scherm 1 afspeelt en het bas aac.dll bestand is aanwezig)
- als ik muziek vanaf de ipod speel kan ik niet zien hoelang een liedje (nog) duurt en ook doorspoelen lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17
Plantje1978 schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:55:
[...]

Ik heb zelf een Asus R2H in de auto zitten.
Vind je die R2h niet enorm traag? ik heb een r2h op proef gehad, er 1 Gb bij gestopt en W7 beta eropgezet maar het ding is niet vooruit te branden.
900Mhz en die harddisk zijn mijnsinziens te traag voor een normaal werkend systeem

diskeltische lurker

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste