Het Grote Coilgun Topic

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:
  • 116.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimby
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07-2024
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:21

dalus

Firing Sparks

Inzet tonen en eens google vragen wat je moet doen. 1 sec werk klik

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik ben ook bezig met een coilgun. Ik gebruik een condensator van 100v 10.000uf. Hij schiet best redelijk en we hebben al op school een aantal metingen gedaan( de ontlaad tijd en het aantal amperes bij 45 volt).
Ik heb het rapport van Jasp0r gelezen. Heel erg mooi alleen toch wel wat te lastig voor ons. Toch zie ik daar niet in hoe jullie de afmetingen van de spoel hebben berekend?
Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk (zonder dat het te moeilijk wordt) om goede afmetingen van de spoel te berekenen? (De lengte, dikte van het draad, aantal windingen) Of moet dit ongeveer geschat worden?
Oja Ik kan maximaal 300A schakelen.

mvg ruben

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 15:38

gizmo9003

Go For It!

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 08:48:

Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk (zonder dat het te moeilijk wordt) om goede afmetingen van de spoel te berekenen? (De lengte, dikte van het draad, aantal windingen) Of moet dit ongeveer geschat worden?
Oja Ik kan maximaal 300A schakelen.
De afmetingen van de spoel kun je prima berekenen. Echter, deze berekeningen zijn behoorlijk complex, en vereisen toch wel de nodige kennis van elektromagnetische velden, iets wat je niet zomaar doorhebt.

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 16:34

DaWaN

'r you wicked ??

Ik neem aan dat dit een HAVO profielwerkstuk is ?
Het ziet er nogal mager uit en Comic Sans MS kun je niet serieus nemen. Als dit nog niet de definitieve versie is en je hebt nog wat tijd, PM mij even dan geef ik je wat richtlijnen om het cijfer van een 6 naar een 8 te kunnen tillen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:57
Ja, het is een havo PWS en het is al afgerond met een 6,7.
En over het lettertype, m'n PWS partner wilde het zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 16:34

DaWaN

'r you wicked ??

Phyth0n schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:27:
Ja, het is een havo PWS en het is al afgerond met een 6,7.
En over het lettertype, m'n PWS partner wilde het zo...
Dat cijfer verbaast me niets, ik vind het nog vrij hoog.

Ik zelf had ook maar een 7,0 voor mn Coilgun PWS, toen vond ik het laag, nu vind het volkomen terecht en zelfs aan de hoge kant :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nogal nieuw in dit onderwerp maar ik heb al wel redelijk wat informatie over de coilgun bestudeerd.
Maar voor mijn PWS wil ik een coilgun maken.
Mijn vraag is hoe ik een coilgun goed en veilig kan maken en met een redelijke snelheid.

Is het verstandig om meerdere condensators te gebruiken of een grootte?
Waar moet ik opletten zodat er geen vonken ontstaan en dingen doorbranden?
Hoe bepaal ik de ontladingstijd?
En hoe weet ik op welke afstand mijn projectiel van de spoel moet liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Alle dingen die je vraagt zijn al eens behandeld in dit topic of goed te vinden met google. Dingen zoals ontladingstijd en het aantal condensatoren zou je moeten kunnen bedenken met kennis uit het vak natuurkunde.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee,
hoe ik de ontladingstijd moet bepalen heb ik gevonden. en dat meerdere condensatoren een groter energie zorgen heb ik ook terug kunnen vinden.
Alleen ik heb niet kunnen vinden waar het gevaar is op doorbranding? Ligt dat gevaar alleen bij de schakelaar? of heeft dit met isolatie te maken?
En heeft niet iemand een goede link of berekening om te bepalen wat beste afstand van het projectiel is tov van de spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Doorbranden komt vanwege een overmatige warmteproductie. Dat kan overal voorkomen waar je weerstand hebt en dus in je hele circuit.

De beste afstand projectiel-spoel moet je emperisch bepalen, berekenen is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar berust het principe van de coilgun nou op?

moet je voor een zo groot mogelijk en spanning of zo groot mogelijke stroomsterkte zorgen door de spoel en waarom?
en is moet er rekening gehouden worden met zelfinductie als je condensatoren gebruikt, zo ja hoe?

alvast heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Als ik jou was zou ik me eerst eens gaan verdiepen in electronica en natuurkunde. Op deze website is de natuurkunde goed uitgelegd: http://www.coilgun.eclipse.co.uk/theory.html. Electrisch gezien is een coilgun een doodsimpel ding dus daar moet je met behulp van google ook nog wel achter kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht namelijk dat het volgende het principe van de coilgun is, maar dat weet ik dus niet zeker.
mijn vraag of iemand kan controleren of het onderstaande klopt?:

I = stroomsterkte in Ampere
N= aantalwindingen
B= inductie in Telsa
Uind = inductiespanning is V
L = inductie in Henry
dI/dt = verschil in stroomsterkte per tijdseenheid

condensator laadt op en ontlaadt,
aan het begin van de ontlading is er een hoge I die steeds lager wordt
dus in het begin een grote B (inductie) want B = u0.N.I/ l(engte)
de B neemt af omdat I afneemt.
de zelfinductie blijft maar neemt wel af omdat Uind = -L .dI/dt

de zelfinductiespanning zorgt voor een tegenspanning van de spanning die van de condensator afkomt
De magnetische veldsterkte zorgt voor de aantrekking van het projectiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Een stroom kan nooit gelijk maximaal beginnen. Hij zal langzaam opbouwen, hoe langzaam hangt af van je zelfinductie (dat is een eigenschap van je spoel, en ook nog eens een functie van de plaats van je projectiel). Een grote B is inderdaad wenselijk, bij voorkeur een die snel opbouwt en snel weer stopt. Het makkelijkste is gewoon eens te rekenen wat er gebeurt als je een R, L en C in serie zet. Dan zie je het electrische gedrag. Helaas is het hier wat lastig om de invloed van het projectiel in mee te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 14-04-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is de R dan de vervangingsweerstand van de condensator en de spoel?
hoe kom je deze dan te weten?

met die simulator van Barry's coilgun site krijg je dan zo;n grafiek te zien.
moet je dan zorgen dat de stroomsterkte zo sterk mogelijk is en zo snel mogelijk weer daalt, zonder dat hij negatief wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
R is gewoon de totale weerstand in je circuit: spoel, draden, schakelaar en condensator. Deze weerstand is voor kleine coilguns nog wel redelijk te meten. Anders wel te berekenen (spoel is gewoon lange draad met bekende doorsnee enzo). Condensator kan je wel 0 veronderstellen denk ik. Weerstand schakelaar hangt van de schakelaar af, idealiter 0.

Stroomsterkte hangt voor een groot deel af van hoeveel je schakelaar aan kan. Een negatieve spanning is niet wenselijk ivm schade aan je condensatoren. Het maakt je circuit echter wel een heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 22:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

lemming_nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:23:
R is gewoon de totale weerstand in je circuit: spoel, draden, schakelaar en condensator. Deze weerstand is voor kleine coilguns nog wel redelijk te meten. Anders wel te berekenen (spoel is gewoon lange draad met bekende doorsnee enzo). Condensator kan je wel 0 veronderstellen denk ik. Weerstand schakelaar hangt van de schakelaar af, idealiter 0.

Stroomsterkte hangt voor een groot deel af van hoeveel je schakelaar aan kan. Een negatieve spanning is niet wenselijk ivm schade aan je condensatoren. Het maakt je circuit echter wel een heel stuk sneller.
Hoe maakt een negatieve spanning je circuit sneller dan?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Om te voorkomen dat de spanning door 0 gaat moet je critisch of overdempen. Dit zorgt voor minder steile flanken. Een ondergedempt systeem kan veel sneller zijn. Probleem wordt dan wel timing omdat je projectiel anders heel hard terug getrokken kan worden.

Zie wiki

[ Voor 10% gewijzigd door lemming_nl op 14-04-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

En is die negatieve spanning over de elco's niet te ondervangen door gewoon een diode antiparallel te schakelen?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Deels. op hoge vermogens is het mij nog niet gelukt om die diode goed te laten werken. Kleine diodes gaan dood, grote diodes zijn veel te langzaam. Voor de meeste werkt dat echter inderdaad prima. Die 'simulaties' van bijv. Barry's coilgun site houden geen rekening met diodes en dus wil je daar wel door 0 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

lemming_nl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:56:
Deels. op hoge vermogens is het mij nog niet gelukt om die diode goed te laten werken. Kleine diodes gaan dood, grote diodes zijn veel te langzaam. Voor de meeste werkt dat echter inderdaad prima. Die 'simulaties' van bijv. Barry's coilgun site houden geen rekening met diodes en dus wil je daar wel door 0 gaan.
Kleine diodes parrallel schakelen werkt ook te langzaam neem ik aan? Wat moeten we dan doen om de elco's te beschermen als we toch door 0 gaan?
edit: link naar barry's coilgun site in TS is deaud.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 16-04-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Voor grote vermogens heb ik niet echt een oplossing. Ik heb grote diodes (100A cont.) erover staan. De condensatoren gaan echter gewoon rustig naar -150V (bij 200V input). Nu moet ik zeggen dat mijn huidige opstelling wel een beetje extreem is. Het positieve is wel dat hij extreem ondergedempt is wat duid op lage ohmse weerstand.

Ik heb als het goed is volgende week mijn voeding af (stroombron, om condensatoren op te laden) zodat ik eens kan gaan testen op hoge spanningen. Studeren kost echt veel te veel tijd, mijn coilgun staat hier ondertussen al bijna 2 jaar stof te happen. Met de voeding af kan ik echter weer eens gaan testen. De besturing enzo is wel af (foto ik een tijd geleden gepost).

De hele TS is een beetje dood, maarja, vind maar eens tijd om die te updaten... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door lemming_nl op 16-04-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor ons PWS heb ik nog ff een vraagje over de schakeling,

ik lees steeds over diodes, maar waarvoor zijn deze precies nodig?

wij hebben nu een opstelling met een accu die een condensator (400v, 2800 uF) oplaadt. en de condensator is verbonden met de spoel (met een weerstand ertussen) en de spoel is vervolgens weer aan gesloten op de accu.

Is deze opstelling zo goed en veilig, of is het niet echt handig om het zo aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:04:
Voor ons PWS heb ik nog ff een vraagje over de schakeling,

ik lees steeds over diodes, maar waarvoor zijn deze precies nodig?

wij hebben nu een opstelling met een accu die een condensator (400v, 2800 uF) oplaadt. en de condensator is verbonden met de spoel (met een weerstand ertussen) en de spoel is vervolgens weer aan gesloten op de accu.

Is deze opstelling zo goed en veilig, of is het niet echt handig om het zo aan te pakken?
Wikipedia: Diode

Kort samengevat: Diodes zorgen er voor dat er maar in een richting stroom wordt doorgelaten. Daar zijn veel mogelijkheden mee te verzinnen doordat een diode wat uiteenlopende eigenschappen heeft. Als ik een simpel schema van een coilgun er bij pak (die van Pyth0n: http://www.robbertwinkelman.nl/Downloads/PWS%20Coilguns.pdf ). Dan dienen de diodes er voor om een wisselstroom gelijk te richten zodat daarmee de condensators opgeladen worden. En daarnaast zit er nog een diode in zodat de stroom om de thyristor te sturen niet door de spoel loopt.

Je kan beter een schema posten in plaats van 'dit aan dit, dat aan sus, poef'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
@futuaris: wat een coilgun (of alle andere zaken, elektronisch of niet, waar een hoop energie in opgeslagen zit) gevaarlijk maakt is een tekort aan kennis. Zorg dat je eerst goed weet wat een spoel doet (vliegwiel voor stroom), weet welke condensatoren je gebruikt (elco's) en wat hun nadelen zijn (je mag ze niet invers polariseren).
Als je geen vrijloopdioden voorziet (want dat toepassingsgebied hebben ze) dan blaas je wellicht je condensatoren op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap nu waarom ik een SCR moet gebruiken.
Alleen wat bedoel je moet invers polariseren en vrijloopdioden? Sorry voor mijn onwetendheid van al die begrippen, het is voor het eerst dat ik mij op dit gebied een beetje aan het verdiepen ben.

Mijn mijn partner in het project wil het liefst een zo groot mogelijke snelheid van het projectiel verwezenlijken. Die snelheid en dus de energie die wordt opgebouwd en vrij komt hangt toch vooral af van je condensator?
Hangt dit dan meer af van hoe groot de spanning is die over de condensator staat of meer van de capaciteit?
Wat is bij de aanschaf van een condensator beter om naar te kijken voor een grote snelheid van het projectiel:
liever een grote capaciteit of liever een groot voltage?

Nogmaals bedankt voor alle hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 22:14

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:40:
Ik ga mee met naftebakje ^^. Lees je eerst eens in, want zo komen er alleen maar ongelukken van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 15:38

gizmo9003

Go For It!

Wat is bij de aanschaf van een condensator beter om naar te kijken voor een grote snelheid van het projectiel:

Aangezien het een schoolproject is, geef ik een tip. De relatie: Q=C*V^2
Mag jij zelf verder nadenken wat het antwoord op je vraag is.
Verder: ga eerst eens heel goed lezen en nadenken, voordat je ook maar uberhaupt iets in elkaar zet. Een dikke condensator zomaar aansluiten kan heel erg fout gaan!!!

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap nu waarom ik een SCR moet gebruiken.
Alleen wat bedoel je moet invers polariseren en vrijloopdioden? Sorry voor mijn onwetendheid van al die begrippen, het is voor het eerst dat ik mij op dit gebied een beetje aan het verdiepen ben.

Mijn mijn partner in het project wil het liefst een zo groot mogelijke snelheid van het projectiel verwezenlijken. Die snelheid en dus de energie die wordt opgebouwd en vrij komt hangt toch vooral af van je condensator?
Hangt dit dan meer af van hoe groot de spanning is die over de condensator staat of meer van de capaciteit?

Invers polariseren is wat het woord zegt, condensators/diodes verkeerd om zetten. Vrijloopdiodes zijn diodes die er voor zorgen dat bij het inschakelen van een apparaat eventuele inductiespanning weg kan lopen. Als er in eens stroom door een spoel gaat lopen kan dit voor een grote zelfinductie zorgen die, zoals naftebakje zei: je condensators kunnen opblazen.

Snelheid van je projectiel behaal je door alles goed af te stemmen:
http://www.xs4all.nl/~mjvdberg/PWS%20Site/concept.htm

Kijk helemaal onderaan. Daar zie je dat een condensator geladen wordt. Vervolgens wordt er op de knop gedrukt en gaat de stroom door de spoel lopen. Stuur je te veel stroom door de spoel dan wordt je projectiel weer afgeremd, te weinig zal je projectiel minder vaart geven. Experimenteren dus! (of berekenen :P).

Over de aanschaf van condensators. Ligt natuurlijk aan de spanning waarmee de condensators opgeladen worden, dat moet je weten/berekenen en aan de hand daarvan condensators kopen. Koop er gewoon een aantal met uiteenlopende capaciteiten. Hoe hoger voltage ze aan kunnen, hoe langer ze waarschijnlijk mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een goede site om SCR's te kopen? Ik wilde er een via eBay.com kopen maar daar kwam echt belangelijk veel verzendkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:56
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:01:
Weet iemand een goede site om SCR's te kopen? Ik wilde er een via eBay.com kopen maar daar kwam echt belangelijk veel verzendkosten bij.
Farnell, Conrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07 21:17
http://hackedgadgets.com/...oilmaster-mark1-coil-gun/

Is dit mooie dingetje soms van iemand die hier zit? :9

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• covada
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-11-2024
Zoals velen in dit topic hebben ook wij ons profielwerkstuk over de coilgun gedaan. Het is nu afgerond met beoordeling 'goed'. :) (Bij ons op school krijgen we geen cijfers maar beoordelingen: onvoldoende, voldoende of goed.)

De coilgun bestond uit twee condensatoren van 33000 microFahrad elk, die we opladen tot maximaal 40 volt. De condensatoren hadden maxima van 46 en 63 volt. De ene condensator was ex-marine en de andere kwam uit een aluminiumfabriek. De spoel was zelfgewikkeld en had 105 windingen, een draadlengte van 10 meter, en een draaddiameter van ongeveer 2 mm. De stroom voor het opladen werd geleverd door 3 (!!) aan elkaar geschakelde voedingskastjes. Een voedingskastje had een max. van 15 volt dus 3 x 15 = 45 volt max.

Als extra verdieping hebben we ook onderzocht wat de veldsterkte van de spoel was. Om dat te berekenen heb je ook de stroomsterkte nodig. Dit kan niet met een normale multimeter gemeten worden omdat de stroom te groot en te kort is. Daarom hebben we gebruik gemaakt van een shunt en CoachLab. CoachLab meet dan het voltage over de shunt en tekent daarvan een grafiek. De weerstand waarde van de shunt is bekend, het voltage haal je uit de grafiek dus dan is de stroomsterkte makkelijk te berekenen. We haalden een stroomsterkte van 196 ampère en een veldsterkte van 0,74 Tesla. Er moet wel bij vermeld worden dat dit veld maar heel kort aanwezig is.

We schoten met 5 verschillende spijkers en bouten. Het afstand record was 12,5 meter en de hoogste efficiëntie was 9,57%. Vergeleken met andere percentages die ik op internet heb gezien is dit enorm hoog. De efficiëntie berekenden we op een wat omslachtige manier. Eerst maten we de afstand die het projectiel had afgelegd. Vervolgens rekenden we terug naar de snelheid die het projectiel had bij het verlaten van de loop.Die snelheid kon je weer omrekenen naar kinetische energie en zo naar efficiëntie. De luchtweerstand zat niet in die berekening dus het percentage zal misschien nog ietsje hoger liggen.

Voor meer details, schema's, grafieken van CoachLab en alle gebruikte formules kun je de powerpointpresentatie hier (als pdf) downloaden. Voor foto's kijk je hier.

En als er nog vragen zijn; stel ze gerust.

[ Voor 0% gewijzigd door covada op 09-05-2009 22:48 . Reden: Het bestaan van grammatica. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-10-2015
Als je serieus die efficientie hebt behaald zou ik er geld voor gaan vragen. Ik geloof het in iedergeval niet. Ben bang dat je ergens een fout hebt gemaakt. Meet- of rekenfout. Heb je voor de kinetische energie voor v wel m/s gebruikt? En ben je bij de energie in de elco's niet de ½ vergeten in ½ C U^2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Zelf heb ik trouwens ook mijn PWS af. Lichtnet gelijkgericht en elco's met totale capaciteit van 11.000 uF opgeladen. De elco's waren in drie groepen verdeeld en we hebben een lichtsluis ontworpen om de twee andere spoelen op het juiste moment te schakelen. Deze lichtsluis werktte ook, alleen hadden we helaas geen tijd meer om hier metingen mee te doen. Hoogste efficientie was 1,76%. Een projectiel van 6 g schoten we af met 74 km/h. Eigenlijk best een tegenvaller, maargoed we hadden veel tijd in de lichtsluis, veiligheid en wat extraatjes gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• covada
robvh90 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:23:
Als je serieus die efficientie hebt behaald zou ik er geld voor gaan vragen. Ik geloof het in iedergeval niet. Ben bang dat je ergens een fout hebt gemaakt. Meet- of rekenfout. Heb je voor de kinetische energie voor v wel m/s gebruikt? En ben je bij de energie in de elco's niet de ½ vergeten in ½ C U^2?
Ik heb zelf ook gedacht dat het niet klopte, maar ik blijf op dat antwoord uitkomen. Het meest efficiënte schot was een horizontaal schot met één condensator op 40 volt. De afstand was 3 meter van een hoogte van 28,5 cm.
Dit is dan de formule voor de efficiëntie: ( de formule voor v is afgeleid uit x = vt en h=0.5gt2)Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/7669/tmpphpkaxyhw.gif
  • m is de massa = 0.032606 Kg
  • x is de afstand = 3 m
  • g is de valversnelling = 9.81 m/s2
  • h is de hoogte van de loop = 0.285 m
  • C is de capaciteit van de elco = 0.033 Fahrad
  • V is het voltage = 40 volt
Als je dat invult kom je op een efficiëntie van 9.57%.
Misschien doe ik iets verkeerd maar ik zou niet weten wat. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
ow ik zie het gelijk ;)

je zegt elco's van 33.000 uF te hebben. Neem aan dat jij die niet kan betalen ;) Je bedoelt dus 3300 uF en dat is gelijk aan 0,0033 F. Daarin zit je dus een factor 10 te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
en ja. ik heb je gegevens ingevuld in de gegeven formule en ik kom uit op 0,78%. Dat over capaciteit heb ik trouwens helemaal mis. Excuses daarvoor. Ben nogal in de war omdat ik nu zo ongeveer alleen hogespanningselco's gewend ben.Bij lage voltages is het natuurlijk heel gewoon :9

Als ik jou was zou ik de formule nog maar eens invullen en nu echt goed letten op haakjes etc. Je kan hem bijvoorbeeld ook in 2 delen berekenen. Eerst boven en daarna onder de deelstreep. Óf je vult je gegevens gewoon per afzonderlijke natuurkundige formule in.

Een efficiëntie van 0,78% is laag, zeker voor coilguns die op lage spanning werken. 3% moet hier goed haalbaar zijn. Bovendien heb je een zwaar projectiel. Een lichter projectiel geeft waarschijnlijk een hoger rendement. Probeer maar eens.

De oorzaak van de lage efficiëtie is vrijwel niet toe te schrijven aan je elco's of aan je stalen projectiel. De grote misser zit hem eigenlijk in de spoel.

2 mm draad bij een lage capaciteit met slechts 105 windingen. Door het dikke draad maak je heel weinig windingen. En die is natuurlijk van grote invloed op je veldsterkte. De truc bij het maken van spoelen zit hem, simpel voorgesteld, in het optimaliseren van stroomsterkte × aantal windingen. Wanneer de uitkomst hiervan het hoogst is en de spoel is niet te lang dan heb je een heel sterk veld. Nu is de stroom bij jullie redelijk hoog als gevolg van het aanwezig zijn van weinig windingen, omdat de spoel zich minder verzet tegen de stroom. Maar blijkbaar is de verhouding tussen die 2 niet goed.

Ik zelf werkte met 300 V en draad van 1,5 mm dik. Ook ik heb niets gesimuleerd of iets dergelijks. Niet heel erg slim gebleken. Want die spoel met 1,5 mm draad gaf vrijwel hetzelfde resultaat als een vlug gewonden spoel met 0,8 mm draad. Zelfde prestaties, maar de stroom was veel groter en de schakelelektronica was veel duurder en legde het lootje vanwege de grote stroom. Jullie hebben 2 mm gebruikt en dat is, lijkt mij, veel te dik en door het lage aantal windingen is dat de oorzaak van jullie lage rendement.

Ik hoop dat ik jullie zo nog geholpen heb en mijn idee hierover duidelijk is.

Als iemand het niet met mij eens is, graag laten horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• covada
Zo bereken ik het:
Afbeeldingslocatie: http://img93.imageshack.us/img93/9239/formaula.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

robvh90 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:39:
en ja. ik heb je gegevens ingevuld in de gegeven formule en ik kom uit op 0,78%. Dat over capaciteit heb ik trouwens helemaal mis. Excuses daarvoor. Ben nogal in de war omdat ik nu zo ongeveer alleen hogespanningselco's gewend ben.Bij lage voltages is het natuurlijk heel gewoon :9

Als ik jou was zou ik de formule nog maar eens invullen en nu echt goed letten op haakjes etc. Je kan hem bijvoorbeeld ook in 2 delen berekenen. Eerst boven en daarna onder de deelstreep. Óf je vult je gegevens gewoon per afzonderlijke natuurkundige formule in.

Een efficiëntie van 0,78% is laag, zeker voor coilguns die op lage spanning werken. 3% moet hier goed haalbaar zijn. Bovendien heb je een zwaar projectiel. Een lichter projectiel geeft waarschijnlijk een hoger rendement. Probeer maar eens.

De oorzaak van de lage efficiëtie is vrijwel niet toe te schrijven aan je elco's of aan je stalen projectiel. De grote misser zit hem eigenlijk in de spoel.

2 mm draad bij een lage capaciteit met slechts 105 windingen. Door het dikke draad maak je heel weinig windingen. En die is natuurlijk van grote invloed op je veldsterkte. De truc bij het maken van spoelen zit hem, simpel voorgesteld, in het optimaliseren van stroomsterkte × aantal windingen. Wanneer de uitkomst hiervan het hoogst is en de spoel is niet te lang dan heb je een heel sterk veld. Nu is de stroom bij jullie redelijk hoog als gevolg van het aanwezig zijn van weinig windingen, omdat de spoel zich minder verzet tegen de stroom. Maar blijkbaar is de verhouding tussen die 2 niet goed.

Ik zelf werkte met 300 V en draad van 1,5 mm dik. Ook ik heb niets gesimuleerd of iets dergelijks. Niet heel erg slim gebleken. Want die spoel met 1,5 mm draad gaf vrijwel hetzelfde resultaat als een vlug gewonden spoel met 0,8 mm draad. Zelfde prestaties, maar de stroom was veel groter en de schakelelektronica was veel duurder en legde het lootje vanwege de grote stroom. Jullie hebben 2 mm gebruikt en dat is, lijkt mij, veel te dik en door het lage aantal windingen is dat de oorzaak van jullie lage rendement.

Ik hoop dat ik jullie zo nog geholpen heb en mijn idee hierover duidelijk is.

Als iemand het niet met mij eens is, graag laten horen!
Dikkere draad kan bij lagere spanningen juist wel goed werken, als je een spoel hebt met een ohmse weerstand van 1,8 ohm (zoals wij nu hebben) krijg je met 40V slechts 22A piekstroom, bij 300V ligt het inderdaad wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:32

the mod man

iets van beeldmaker

Schoot je onder een hoek of was de loop horizontaal? maakt nogal wat uit in de berekening.
en wat doet pi in je berekening voor de kinetische energie?

[ Voor 11% gewijzigd door the mod man op 13-05-2009 23:10 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• covada
the mod man schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:07:
[...]

Schoot je onder een hoek of was de loop horizontaal? maakt nogal wat uit in de berekening.
en wat doet pi in je berekening voor de kinetische energie?
We hebben onder een hoek van 45 graden geschoten en ook horizontaal. Dit schot was horizontaal.
Dat is geen pi maar een èta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:32

the mod man

iets van beeldmaker

Sy=1/2at^2
0,285=1/2 *9,81*t^2
t^2=0,285/(0,5*9,81)=0,05810---> t=0,241
12,5/0,241=51,867m/s
Ek=1/2*mv^2
Ek=1/2*0,032606*51,867^2=43,8 Joule

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• covada
Afstand was bij dit schot geen 12.5, maar 3 meter. Dan krijg je dit: 3 / 0,241 = 12,4481328. Dan klopt het wel.
12,5 meter hebben we met een ander projectiel geschoten onder een hoek van 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Ik geloof nog steeds niet dat deze efficientie klopt. De berekening klopt in ieder geval wel.

Ben bang dat jullie óf grove meetfouten hebben gemaakt, of meetwaarden door elkaar hebben gehaald/gebruikt. Als ik jullie was zou ik het eens 'wetenschappelijk' aanpakken en het gewoon nog eens overdoen. Misschien met een andere meetmethode. Lichtsluis of schieten op een zandzakje of iets dergelijks en de uitwijking meten. Blijkt de meting reproduceerbaar te zijn en kom je dus weer op zo'n belachelijk hoog rendement uit, dan mag je jezelf prijzen met een geweldige coilgun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hah, ik googelde op SCR voor mijn volgende ( van de reeks upgrades) coilgun en ik kwam hier uit! :D
gelijk account aangemaakt, ik hoop hier een beetje mee te kunnen praten.
ik heb ook gelijk een vraagje.
stel: ik heb een elco, opgeladen op 300V. de elkco is 4700uF.
hoeveel amp release heb ik dan? :?
ik heb die berekening nooit gevonden, dus ik heb altijd maar een overkill SCR gehad.
iemand onder de profs _/-\o_ die het weet?
en iemand die een schema heeft van een 12V dc naar 300V dc converter heeft zonder copyright.
mijn schema is nogal......... naja... weinig vermogen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De stroom die door je circuit loopt wordt niet bepaald door je condensator. Tenzij je voor echt extreme coilguns gaat maakt de weerstand van een beetje fatsoenlijke condensator niet uit.

Je converter hoeft toch helemaal niet veel vermogen te hebben? Mag er best 5 of 10min over doen lijkt mij.

Heb je wat informatie over wat je tot nu allemaal hebt gemaakt/onderdelen die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik blijf steeds upgraden, in totaal heb ik er nu twee: een beginners-style ( photoflash laders), met 1000uF.
niet echt ideaal.
deel twee ben ik al een jaar aan bezig. helemaal aluminium gun, 18 kogels in een clip, grendelgeweer-style.
backpack versie, dus helaas dikke kabel tussen rugzak en gun: 4 mm2.twee coils,
beide twee 4700uF @ 320V elko's. dan heb je wel een rugtas nodig :) maar ben laaaaang geleden begonnen, en elke week veranderd het ontwerp wel. basisdingen veranderen iet.
maar laders, elko's.... veel.
update komt nog wel, schema's begin ik niet aan want dan ben ik wel even en vaak bezig.
** ik geb deze gun ontworpen zonder internet, slechts om op hetidee te komen van "ik ga een electrisch geweer bouwen. En voor datasheets natuurlijk :) **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
In dat geval wil ik je graag wijzen op de modbreak:
Sprite_tm schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:25:
[modbreak]En meteen een breakje van mij: Lemming_NL heeft toestemming voor dit topic gekregen van mij. Verder wil ik het hier over de technische aspecten van de coilgun hebben, wat je er allemaal mee stuk kan schieten is niet boeiend hier. Beschrijvingen van de beste manier om van zo'n coilgun een effectief wapen maken of iets anders wat naar iets illegaals verwijst wil ik hier al helemaal niet zien. Jullie Zijn Gewaarschuwd.[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Ik heb zelf ook te maken gehad met het niet kunnen berekenen van de ontlaadstroom. En idd, ik deed dan ook een overkill SCR. Nu moet de ontlaadstroom in iedergeval te meten zijn. Je zou dat kunnen overwegen, maargoed, dan moet je eerst een overkill SCR hebben, maar die heb je misschien nog.

Toch moet het berekenen idd ook mogelijk zijn. Lijkt mij in iedergeval dat je dan veel waardes van grootheden omtrent je spoel moet kennen. Dan moet je natuurlijk wel de juiste meetapparatuur hebben!

Daarnaast zal die berekening wel met een model gedaan moeten worden, vanwege de vele variabele en de onderlinge beïnvloeding. Nu kost dat natuurlijk ook veel tijd.

En aangezien je ook geen zin heb om goed over je ontwerp na te denken (omdat je hem nu steeds veranderd) lijkt mij dat je die dingen ook iets te veel moeite vind. Er schijnt in ieder geval een soort van simulatie programmaatje te staan op een coilgun site. Coilgun systems denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Als je de ohmse weerstand van je spoel meet, en de U = I*R regel gebruikt, dan weet je sowieso wat de maximale ontlaadstroom zou kunnen zijn, met wat reserve omwille van de impedantie e.d. van de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn ook bezig met een coilgun, maar ik stuit op een probleem wat ik hier niet kan vinden. Ik wil de Ampere curve van de condensator berekenen I = Io*e^(-t/RC). C is in ons gevaal 4800 microF, en Io = V/R.
Omdat er DC gebruikt wordt is de impedantie van de spoel te verwaarlozen en kun je voor een benadering simpelweg de lengte van de spoeldraad nemen en daar de weerstand van berekenen. 2pi*r*aantal windingen = L.
Het oppervlakte van de draad is A = pi*r^2.
De weerstand R = ro*L/A wat in ons geval met een koperen spoel 0.0371276 ohm wordt. (ro=1.72*10^-8 / L =0.912 pi m / A=4.225*10^-7 pi )
Omdat we 100V gebruiken zou Io 2047 Ampere zijn, wat veels teveel is, maar dat kan ik nog wel uitzoeken door naar de max energie van de condensator te kijken als ik er weer beschikking toe heb.
Het probleem met I = Io*e^(-t/RC) is dat de RC zo klein is dat de e macht bijna gelijk naar 0 gaat. Ik ga ervan uit dat de R van de spoel moet zijn die in het circuit zit. Maar dat is kennelijk niet correct, want uit ervaring weet ik dat die in 15s ongeveer op 20 Amp moet zitten. Er is dus een grotere weerstand dan alleen van de spoel, moet ik dan de weerstand van de condensator zelf ook meerekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
R is de totale weerstand van je circuit. Het lijkt me echter sterk dat jij na 15s nog steeds 20A uit die condensator trekt. Verder is jouw aanname dat het DC is niet correct, je hebt immers te maken met een wisselende spanning/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Ik heb nu een dso dus kan misschien wel eens wat voorbeeld schakelingen maken met meting/simulatie/schema per schakeling zodat je kan zien wat een spoel doet ipv een weerstand.

Kan ik eens mijn current probe testen en hv probe :) Moet wel even kijken of ik nog een geschikte scr heb en anders neem ik wel een 300A igbt module met diode.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:33:
R is de totale weerstand van je circuit. Het lijkt me echter sterk dat jij na 15s nog steeds 20A uit die condensator trekt. Verder is jouw aanname dat het DC is niet correct, je hebt immers te maken met een wisselende spanning/stroom.
Oh ff vergeten dat het dan 20mA moet zijn. Het is dan wel geen echte DC, maar het is zeker geen AC, omdat de richting niet veranderd. En de impedantie gaat pas een rol spelen als de richting ook veranderd. (Dat begreep ik tenminste, en ik vroeg toen aan mijn begeleider of dat zo was, en die zei dat het inderdaad te verwaarlozen was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:35:
[...]

Oh ff vergeten dat het dan 20mA moet zijn. Het is dan wel geen echte DC, maar het is zeker geen AC, omdat de richting niet veranderd. En de impedantie gaat pas een rol spelen als de richting ook veranderd. (Dat begreep ik tenminste, en ik vroeg toen aan mijn begeleider of dat zo was, en die zei dat het inderdaad te verwaarlozen was.)
Vergeet dat maar wanneer je stroom zo snel veranderd google maar eens op surge impedance

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Of een spanning door 0 gaat maakt helemaal niets uit, hij verandert en dus bevat het een wisselspanningscomponent. Dat het verwaarloosbaar is zou kunnen, maar dat hangt sterk van je ontwerp af. Bij mijn coilgun is de weerstand juist bijna verwaarloosbaar en wordt de stroom compleet door de inductie bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Laatst online: 28-07 17:48
Ik weet niet of het al gezegd is, maar kennen er mensen het idee van "de zwevende ring" proef. Hierbij plaats je een aluminium ring over een stalen kern, waarop een spoel is geplaatst. Als je de stroom naar de spoel hoog genoeg brengt, gaat de ring zweven. Ga je verder en verhoog je de stroom nog meer, zet je de bron af, en schakel je hem daarna weer kort in, zal de ring afgeschoten worden.

Ik ben aan het denken of dit ontwerp niet aan te passen is, zodat er een goed projectiel mee valt af te vuren.

Mijn idee is als volgt:

neem een stalen pijp met een diameter van bv. 1"
wikkel op deze pijp een spoel.
als je dan een aluminium projectie in de pijp plaatst en de spoel bekrachtigd voor een korte periode, wordt deze als het goed is weggeschoten.

Klopt mijn idee, en is dit haalbaar?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Het principe van de zwevende ring en het afschieten daarvan heeft volgens mij te maken met de werking van een transformator. De spoel om de kern is de primaire spoel en levert dus het vermogen. Via de kern wordt dit overgebracht op de aluminium ring, de secundaire spoel met slechts één winding. Het gevolg hiervan is dat de stroom erg groot is en dat deze ring door lorentzkrachten als gevolg van de stroom en het magnetische veld van de kern wordt afgeschoten.

Als ik het goed begrijp wil jij nu een stalen pijp nemen en daarin een aluminium projectiel plaatsen. Dit is geen ring en heeft dus niets met lorentzkrachten of het hierboven beschreven principe te maken. Wat jij bedoelt is gewoon een overdreven grote coilgun. Echter zal deze niet (goed) werken, omdat aluminium geen ferromagnetisch metaal is en omdat je loop (de pijp) van metaal is gemaakt en hierin dus wervelstromen worden geïnduceerd. (dit is op te lossen door gleuven in de pijp te maken) Het kan dus wel wat jij bedoelt, maar dan moet je een weekijzeren (of stalen) projectiel nemen in een plastic buis. Dan ben je echter wel gewoon bezig met een coilgun zoals hier in dit topic beschreven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Dat principe is zeker haalbaar. Ik zelf ben daar nu mee bezig. Ferromagnetische projectielen verzadigen en zijn daardoor bij hoge vermorgens bijzonder onefficient. Ik gebruik een kortgesloten spoel als projectiel maar een buis zou ook moeten werken. Een bijkomend voordeel is dat het projectiel afgestoten zal worden ipv aangetrokken waardoor timing minder problemen oplevert. Het probleem is echter dat mijn projectielen vastlopen in de loop. Ik verwacht door hobbels van het magnetische veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Laatst online: 28-07 17:48
Mijn idee kwam uit de lessen elektriciteit op school.
Maar een metalen loop versterkt het magnetische veld, en zorgt voor een groter gebied waar de krachtlijnen sterk zijn, toch? En ja, een trafo werkt ook met wederzijdse inductie. Zelf dacht ik aan een conisch toe lopend projectiel uit alu, omdat dit nog wel gemagnetiseerd wordt, maar in mindere maten dan bijv. dinamoblik, en erg licht is. But correct me if i'm wrong. En hoelang is je loop, lemming_nl? Ik verwacht tot je dit kan oplossen, als de loop niet te lang is, door een pvc buis in de loop te plaatsen die je nog kan invetten. Maar ik moet eerst buis en koperdraad halen, veel koperdraad. En een PWM-puls opwekken, om het effect van een wisselspanning te krijgen. Anders werkt de inductie niet. Voor de rest, lemming_nl veel sucses en, en laat iets weten als je hem af hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
wij hebben een coilgun gebouwd en alles is al geschakeld.
hieronder is een link met onze schakeling, het lukte me niet om een afbeelding hier te plakken

http://viewmorepics.myspa...D=146178&imageID=11714148

. er gaat gewoon een spanning lopen over de diode in die is geschakeld via de batterij (linker stroomkring). alleen lukte het ons niet om de thyristor geleidend te maken. als het goed is zou hij via de batterij in geleiding gebracht moeten worden en geleidend moeten blijven zolang er een stroomsterkte door de thyristor stroomt die hoger is dan de holding current.
maar we krijgen geen stroom door de thyristor, heeft iemand een oplossing voor ons probleem. of kan iemand vertellen wat we fout geschakeld of wat we vergeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je SCR is verkeerd om aangesloten en met 9V op de gate gaat hij dood. Lees eens de datasheet van je SCR en google eens zodat je weet hoe je alles moet aansluiten en wat überhaupt het doel is van de schakeling.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo was mijn schakeling

http://viewmorepics.myspa...D=146178&imageID=11715091
is de SCR dan gelijk kapot? hoe je hem dan schakelen? welke keer als ik wat vraag moet ik op google zoeken, maar deze schakeling heb ik van een coilgun site en als nog is het niet goed. volgens mij zijn de mensen hier met meer ervaring dan op google. Zou iemand mij niet kunnen hebben en zeggen wat ik moet doen om mijn probleem om te lossen?
Thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvh90
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:58:
zo was mijn schakeling

http://viewmorepics.myspa...D=146178&imageID=11715091
is de SCR dan gelijk kapot? hoe je hem dan schakelen? welke keer als ik wat vraag moet ik op google zoeken, maar deze schakeling heb ik van een coilgun site en als nog is het niet goed. volgens mij zijn de mensen hier met meer ervaring dan op google. Zou iemand mij niet kunnen hebben en zeggen wat ik moet doen om mijn probleem om te lossen?
Thnx!!
Je thyristor zit gewoon in de goede richting. Echter moet je vanaf S2 de draad via een weerstand ( zodat je de spanning en de stroom beperkt) aan de gate van de thyristor aansluiten. Knooppunt 2 moet dus helemaal verdwijnen. In plaats daarvan doe je na de kathode van de thyristor (de verticale streep) een knooppunt (1 in jouw schema) een draad naar de spoel en een ander naar de min van je batterij.

Op die manier kunnen de elektronen uit de batterij terugkeren naar de batterij. Bij jou schema kon dat ook, maar dan gaan ze natuurlijk niet door je thyristor, omdat de schakeling daarvoor kortgesloten is, en de thyristor bovendien maar 1 aansluit draad heeft en er dus helemaal geen stroom kan lopen!

Veel succes en pas op met je voltage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bren730
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 10:03
heeij mensen,

Ik ben best wel nieuw hier, en heb nog niet echt heel erg veel verstand van coilguns (wel een aardige basiskennis). Ik ga voor mijn PWS een coilgun maken.
Ik heb al 6 33000uF 40V condensatoren en ik heb het volgende schema gemaakt (http://brendan92.hyves.nl...g/fotos/610862088/0/R1jX/). Ik weet dat het een te simpel schema is, maar ik snap de meeste schema's op internet echt niet. Misschien kunnen jullie me uitleggen hoe ik dit schema moet veranderen, en me helpen mijn kennis van dit soort schakelingen te vergroten.

Gr. Brendan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-07 20:17
beetje late reactie, maar ben er een tijdje uit geweest.
je diode staat verkeerd. je moet hem antiparallel (dus de anode aan de + en de cathode aan de -) over je spoel aansluiten.
je moet ook je cap's aanpassen zoals het er nu staat zijn het gewone cap's terwijl het elco's moeten zijn.
Ook lijkt die 33000uF mij een beetje veel.
je moet er goed rekening mee houden dat je cap's in dit ontwerp leeg moeten zijn als de kogel de spoel passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 13:06
deze verkoper op marktplaats verkoopt van die photoflash condensatoren (220 micro-farad @ 220V) 10 cent per stuk.
misschien een ideetje voor een condensator bank?

link -> http://link.marktplaats.nl/246787143

hmm, hij's al uit april, maar ik heb toch even een mailtje gestuurd.

-----edit

ik heb er 50 besteld, als ik deze allemaal parallel zou zetten krijg ik er ~180 Joule uit, mooi toch?
ze heeft er nog "duizenden" liggen, dus genoeg voor iedereen.

[ Voor 38% gewijzigd door oddish2211 op 13-07-2009 22:27 ]

Verwijderd

Geachte mede-tweakers,

Ik zit dit jaar in 5 havo, en zoals de meeste van jullie weten moet je dan een PWS doen :o

Omdat wij (ik en de persoon waarmee ik het PWS samen doe) allebij NT als profielkeuze hebben, zijn wij op het idee gekomen om een coilgun te maken :9~

Wij zitten nog in de opstartfase (het is pas eind augustus 8)7 ) dus dit topic is handig om te gebruiken als we strakkies ons prototype gaan bouwen

Het komende jaar kunnen jullie dus vragen van mij verwachten als wij tegen problemen aanlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoihoi,

vraag maar raak. Ik denk sowieso dat als je de tijd hebt, je het beste het hele topic door kunt lezen (al zijn er wat schema's die niet meer bestaan), ook van andermans fouten leer je namelijk.

Ik ben bezig met een coilgun, en aangezien ik het op Circuits Online niet mag posten doe ik het hier :)

Wat info:
3 stages
SCR triggered (stage 1 met drukknop, stage 2 en 3 met lichtsluis)
SCR type onbekend, maar zitten met een M8 bout op een koelplaat dus moet wel wat stroom aankunnen!
6000uF @ 420V (max 500V) = 530J per stage, in totaal bijna 1,6KJ
Binnendiameter loop: 3,6mm (is misschien wat weinig maar zo krijg ik wel lekker veel wikkelingen:)
Draad: 10M 1,5mm^2 gelakt koperdraad per spoel (dus 120m Ohm DC weerstand)

Hij is nog niet af, op het moment schiet ik nog met slechts 1 stage op 175V (92J) een half schroefje door de kamer.
Ik ben nu aan het kijken welke diode's ik ga gebruiken antiparallel aan de spoel. De SCR houdt het nu wel uit, maar toch wil ik diode's.

Foto's van de SCR's en capbank:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04678.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04679.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04680.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04681.jpg
ps. de witte dingetjes zijn de SCR's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Leuk, was al van plan zo iets te maken voor mijn natuurkunde ESO (of hoe dat ook heet). Soort PO in de 6e klas. Deze topic kan me leuk helpen, maar weet nog niet 100% zeker of ik het wel ga doen. Het gaat uiteindelijk om een onderzoek met metingen. En ik heb nog een hoop draad met een dunne laag was eromheen 'geleend' van school van ons elektromotor project vorig jaar. Altijd leuk om zo'n ding in de achtertuin te hebben.

By the way. Ik kende het apparaat al een beetje, maar ik kwam pas op het idee om dit voor mijn praktische opdracht te doen toen we het er eergisteren met klasgenoten over die opdracht hadden.
Zij hadden van een of ander heel vreemd systeem gehoord. Het idee zou zijn dat er een soort magneet was, en tegen die magneet waren er twee metalen balletjes. Vervolgens rolt er een balletje naar toe, die de magneet aanstoot, waardoor de twee balletjes die er al waren ineens keihard wegschieten.
Dat was ongeveer het idee. Zal wel een bijzondere constructie zijn geweest, een gewone magneet doet zoiets niet. Iemand enig idee wat voor apparaat ze bedoelden )ze hadden het zelf al van horen zeggen en wisten het zelf niet eens precies'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Zoek op youtube naar 'magnetic accelerator'. Daar zijn vele filmpjes te vinden met wat ik denk dat jij bedoelt.

• oddish2211
ik kan aan een set van 2 2000MFD 200V elco's komen voor 7 euro :Y) , volgens mijn berekeningen komt daar 80KJ uit, ik neem aan dat dat een goede deal is?

• lemming_nl
  • Niet online
2000MFD zijn condensatoren van 2000uF. Die rare amerikanen vinden een M een goede manier om micro aan te geven. In die condensatoren past dus 80J. Vind 7 euro geen briljante deal eigenlijk.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Inderdaad vrij weinig energie voor dat geld, ik heb voor 100 euro 8kJ heel wat beter dan 80 joule voor 7 euro :P

High Powered Madness

• oddish2211
bweh, domme amerikanen :(
ik dacht dat MFD hetzelfde was als mF. dan moet ik maar nee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 Farad bij 200V, volgens mij ben je dan aan alleen verzendkosten al enkele tientjes kwijt :p

Ben intussen bezig met de lichtsluisjes, maar ze willen niet echt meewerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Faal, ik had de ontvangers van mijn lichtsluisjes verkeerd om aangesloten. Ze werken nu, dus dadelijk ga ik de aan de stuurprint beginnen. Ook de voeding moet nog, maar ik ben er nog niet uit hoe ik die ga bouwen (wil er ca. 450V uit krijgen).

Bij het schieten dit weekend met 1 spoel wilde 1 SCR niet vuren. Misschien komt omdat ik 470R als gate weerstand gebruikt heb, terwijl de andere twee 220R hadden. Zal dat straks even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het hier stil!

Ik ben in ieder geval tot het schokkende feit gekomen dat mijn elco's dermate oud zijn, dat ze nog maar tot 200V willen opladen (rated 500V).

Na een kleine zoektocht kwam ik er echter achter dat je deze beestjes weer nieuw leven in kan blazen door ze te 'regenereren'. Dit wil eigenlijk zeggen dat je de elco (!! via een weerstand of stroombron !!) oplaad tot de spanning bijna niet meer stijgt. Vervolgens ontlaad je de elco weer (of zoals ik deed koppel je de spanning af) en wacht je tot de elco weer een stuk leeg is.

Deze cyclus doorloop je ongeveer 150 - 250 keer (afhankelijk van de grootte van je elco, de spanning, de leeftijd, of je hem ontlaad of gewoon de spanning afkoppelt enzoverder).

Dus afgelopen avonden heb ik doorgebracht door op voltmeters te kijken en schakelaars om te zetten...

NOT: lang leve de uitvinder van de ne555 timer chip! Dus even een knutselwerkje gemaakt wat een relais 30 seconden aan, en 30 seconden uit laat staan. Met de relais schakel ik (jawel!) de spanning naar de elco.
Na ca. 3 uur is de elco (voor zover ik nu kan zien) weer tiptop in orde.

Duurt wat lang met negen elco's, maargoed, dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Als je het stil vind, zal ik maar even een post maken :P
Ik ben bezig voor school een coilgun te bouwen, profielwerkstuk.
2x 15.000 uF 160 V en 2x 1.500 uF 450 V elcos voor €16,70...
Heb ze met wat slecht improvisatiewerk via 2 trafos opgeladen tot 167 Volt (was best wel verbaasd dat die van 160 V toch 167 V werden :P)
Ik heb zo'n wegwerp cameratje met flitser uit elkaar gehaald, dat schematje levert 330 Volt, die van 160 in serie gooien en dat dan parallel aan die van 450 levert dan 571 Joule...

Wat ik me best wel afvraag is hoe lang dat flitsertje erover gaat doen om de condensatoren op te laden (nog niet getest aangezien ik echt niet met ongeisoleerde draadjes ga zitten prutsen op 300 Volt... en ja, dat heb ik dus wel op 160 Volt gedaan :X ). Ik zou liever een regelbare voeding hiervoor willen gebruiken, maar heb geen idee hoe ik goedkoop aan eentje van ruim 300 volt kom... Heeft er iemand ervaring met opladen via CW generatoren (aka. multiplier of voltage verdubbelaar)? Want dan zou ik van school misschien wat variacs kunne lenen, ze hebben er toch genoeg :P

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324277

hallo,

wij zijn bezig om een coilgun te bouwen voor ons profielwerkstuk voor school. we hadden de coilgun in eerste instantie werkend zoals op het schema hieronder met de volgende onderdelen:
T1(transformator) = naar 40V
D1(diodebrug)
R1(weerstand) = 470Ω
R2(weerstand) = 10000Ω
C1(condensator) = 10000 µF 40V
C2(condensator) = 10000 µF 40V
S1(thyristor(http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/BT152.pdf)) = 800V 20A
B1(batterij) = 9V
SW1(schakelaar)
L1(spoel) = 150 Windingen

een tijdje later werkt de schakeling niet meer. als we de zijschakeling ( het gedeelte tussen de stippellijnen) eraf halen en de switch hier tussen zetten, werkt het nog wel gewoon.
wij denken dus dat het probleem bij de thyristor ligt. we hebben al verschillende opstellingen geprobeert met de zijschakeling. we hebben de zijschakeling ook apart getest zonder de andere onderdelen, maar als we de thyristor aansluiten loopt er constant veel minder stroom.

het probleem is dus dat we de schakeling niet meer werkend kunnen krijgen, iemand een oplossing of tip??

Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/5585/schemacoilgun.th.gif

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
ik weet dat dit niet echt de juiste plaats is, maar iemand interesse in een leuke capbank?
Afbeeldingslocatie: http://gallery.aerith.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=29&g2_serialNumber=1
Afbeeldingslocatie: http://gallery.aerith.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=31&g2_serialNumber=1

25 van die dingen, goed voor 67.5mF @400V
goed voor 5.4kJ aan energie

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 22:14

Toff

FP ProMod
Beetje dunne draadjes en een volkomen foute kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Kost dat? DM sent :)

[ Voor 63% gewijzigd door McGryphon op 29-10-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pim: je 10K weerstand is wat aan de lage kant.
Verder is de batterij verkeerd om aangesloten en mag er een weerstand van 220R in serie met de batterij om een kapotte SCR te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330711

Hallo,
Ik ben zelf voor een werkstuk ook bezig met een coilgun.
Het is met tot nu toe gelukt om met een 35W AC adaptertje flink in beweging te brengen.
Later moet er natuurlijk nog een relais oid op zodat het er ook daadwerkelijk uit vliegt.

Nu heb ik ook een paar wegwerpcamera's.
In dit topic heb ik gelezen dat je de spoel direct kan aansluiten op de condensator.
Dit heb ik dus gedaan, eerst direct de spoel erop met een klap en flits als gevolg.
En er gebeurde dus verder niks.
Daarna met een schakelaartje ertussen.
Het voorwerp verschoof maar een halve cm, en er kwam een vonk van de schakelaar.

Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien of totaal verkeerd doe?

Mvg,
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De flits is een gevolg van het slechte contact wat je tijdens (!) het schakelen maakt. Je kan een stevigere schakelaar proberen maar je zal altijd wel een flitsje houden.

Dat je projectiel niet veel beweegt kan met vanalles te maken hebben. Wat voor spoel/projectiel gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330711

Als spoel heb ik 0,9mm draad met ong. 50 wikkelingen om een pen, en als projectiel een ijzer cylindertje dat precies in een pen past(waar de draad omheen zet).
Ik denk niet dat het daar aan ligt, met de adapter werkte het namelijk perfect.

Op de drukschakelaar staat:
U = 690V
I = 10A
Ik neem aan dat dat voldoende is?

Is het niet een optie de flitser zelf te verwijderen, en de 2 puntjes gebruiken voor de spoel?
Dan zit de schakelaar al op het printplaatje zelf.

Dan heb ik nog één vraagje.
Wáárom zou dit werken?
Een condensator levert namelijk gelijkspanning(toch?), en om magnetische flux op te wekken is er voor zo ver ik weet wisselspanning nodig.
Of is de enige verandering(van 0W tot wat er uit de condensator komt) voldoende?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De aansturing van de flitser gebruiken is niet mogelijk. De flitser wordt aangestuurd met een hoogspanningspuls. De schakelaar zou wel goed genoeg moeten zijn om iets te zien gebeuren. Denk er wel aan dat een condensatortje van een flitser niet extreem veel energie ofzo levert.

Gelijkspanning werkt prima bij een coilgun (met een ijzeren projectiel tenminste). Je hebt dan een elektromagneet, en dan blijft je projectiel binnen de spoel. Door hem op tijd uit te zetten (of zorgen dat de condensator op tijd leeg is) schiet hij dan door. Hoewel er bij het ontladen van een condensator niet bepaald sprake is van een constante stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimhoofd
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-07 09:18
He gasten,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de coilgun. omdat dit grotendeels nieuw voor me is wil ik eerst beginnen met een redelijk veilig schakeling. Dit is het schema wat ik over wil nemen: - schakeling -

Alleen wil ik met een voltage van 70V werken. In dit schema werken ze met een speakertje waarmee ze mbv. een microfoon kunnen kijken wanneer hij afvuurt en wanneer het projectiel het doel raakt, zodat je de snelheid kunt meten.

Nu wil ik weten wat ik nodig heb; wat voor Thyristor kan ik het best gebruiken en weten jullie misschien een andere manier om de snelheid makkelijk te kunnen meten?

dankjewel, Jim

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Hey Jim,
Ik ben ook bezig met profielwerkstuk, om een coilgun te maken.
Ik doe het zelf op 320 Volt met dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_Schematics2.png

De spoel is 2 lagen, 75 wikkelingen en aanvankelijk (lees later waarom 'aanvankelijk') 7,0 cm
Als schakelaar heb ik gekozen voor een thyristor SCR, een 50RIA100. 1000V, 80A rms en 1430A piek (halve sinus bij 50Hz). Aangezien het om de piekstroom gaat, denk ik dat het zo wel moet lukken :P
Condensatoren heb ik van Marktplaats voor slechts €10. Ze komen uit een toerenregelaar voor een elektromotor, bij iemand vandaan die de zolder even aan t opruimen was.

Ik raad jouw ook een SCR aan. Als je het op 70 Volt wil doen, kan je af met een goedkopere SCR. Ik heb de mijne voor ongeveer €15 bij Conrad vandaan (school betaalde, dus heb ik de rest daar ook vandaan gehaald, scheelt me weer €30).

Ik heb er ook nog een led voltmeter bij gedaan, mbv een LM3914, dan ziet het schema er zo uit (20x zo rommelig, ben slecht in het maken van overzichtelijke schema's)

Afbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_Schematics.png

EDIT: per ongeluk op "verstuur bericht" gedrukt in plaast van "bekijk bericht"

Condensatoren + SCR, verdelingsweerstanden en beschermingsdiode:
Afbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_DSCF8285e.jpg

Projectielen:
Afbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_DSCF8349e.jpg

Eerst getest op 46V met een trafotje, nouja... t schiet... heb een volledige doos spijkers weggeschoten.
Gister verder gegaan met de fotoflitslader, dat duurt echt lang voordat hij de condensatoren vol heeft. Na een minuut zat ie eindelijk op 100V (moet je nagaan als hij tot 330 moet laden). Toen geschoten, ging wel lekker.
Gloeilamp van 15W gepakt en als laadweerstand gebruikt en bij 160V geschoten, waarbij mijn stukje plastic eraan ging.
Dan maar een plank, 200V, 250V en uiteindelijk 310V (hoger wil hij niet bij gelijkgerichte netspanning).
Op 310V schiet dat ding echt ****ing hard, duidelijk waarneembare trilling in de spoel en na 10 keer schieten kan je er een eitje op bakken (bij wijs van spreken dan).
Bij het schieten komen er dus duidelijk (te zien aan de trilling) krachten op mijn spoel. Hierdoor is mijn spoel gekrompen. Daarom zei ik dus ook 'aanvankelijk' 7,0 cm, hij is nu 5,8 cm (ach, ja... alleen maar beter).

Tijdens het testen heb ik de gloeilamp vervangen door 1 van 75 Watt, en later door een föhn van 700 Watt (laad heel wat sneller op, binnen 5 seconden weer op de 300V)

-----------------------------

Gister tijdens het testen heb ik D5 opgeblazen (had na een paar uur nog steeds een piep in mijn oren). Dit was een diode voor 1600V, 8A, bedoeld om de condensatoren tegen de inductiespanning van de spoel te beschermen. Ik laadde de condensatoren op tot 310V, deed niks en oppeens BOOOOM! Ik heb echt geen idee waardoor dit ding de lucht in is gegaan. Heeft iemand daar een idee van?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_DSCF8299e.jpgAfbeeldingslocatie: http://i239.photobucket.com/albums/ff148/Roani52/PWS%20Related/th_DSCF8297e.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Roani52 op 29-12-2009 14:14 . Reden: te vroeg gepost ]

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337600

Dag mensen,

Eerste post hier maar misschien is het mogelijk om ipv een diode over de spoel om te zorgen dat je inductie de boel niet frituurt hier een spark gap (bijvoorbeeld een bougie) te plaatsen, aangezien deze inductiespanning toch veel groter is dan wat er normaal vloeit. Je kan eventueel met een tang de afstand tussen de twee elektrodes of hoe je het ook wil noemen aanpassen als ik mag aannemen dat de normale afstand wat te groot zal zijn.

Geen idee of dit zal werken, maar misschien het proberen waard als je niet zo 123 aan een passende diode komt.

Krijg je misschien gratis ook nog een leuke knal erbij. 8)7

Sorry als dit al ergens gepost is, maar vanavond ben ik nog niet door het hele topic gekomen.

En nu oogjes dicht en snaveltjes toe. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo we zijn inmiddels een dik half jaar verder

ik wilde even laten weten dat we de coilgun af hebben en 2 verschillende versies gebouwd hebben :D

v1: 1 stage, +/- 390 windingen, 1.3mm dik spoeldraad

v2: 2 stage +/- 230 windingen per stage, 1.0 mm dik spoeldraad

Het rare aan v1 en v2 is dat ze ongeveer hetzelfde presteren, omdat v2 dunner en minder spoeldraad heeft. |:(
Dus je kan niet van een verbetering spreken 8)7

Stroomvoorziening: 3x 12 v accu in serie, 36 volt, max 700 A
Schakeling: 2x vermogens relais + lichtsluis + sysbord

Projectiel: een flinke 12 mm houtboor, schiet met gemak een putje in de muur 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373286

spam

[ Voor 96% gewijzigd door _ferry_ op 16-09-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat nou eigenlijk met de aansturing van een thyristor als je 1000A wilt schakelen?
Ik zie schema's waar simpel een schakelaar met 100R weerstand tussen +300V en de gate staat.
Gaat dat altijd goed?
Is de spannin/stroom op de gate dan niet veel te groot of kan een power thyristor dat makkelijk aan?
Bij flitsgeneratoren zie je vaak een pulssturing (pulstrafo of transistor met elco) die de gate volledig de verzadiging instuurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ja en nee. De gate moet een bepaalde stroom krijgen om open te gaan. Grote thyristoren zijn echter fysiek groot. Dit heeft als gevolg dat het even duurt voordat de ladingen overal verdeeld zijn (simpel gezegd). Dit heeft weer tot gevolg dat de stroom door de anode onevenredig verdeeld wordt over het oppervlak. Of dit een probleem is hangt af van met hoeveel stroom de gate open gedrukt wordt. Je kan korte pulsen geven met een hoge stroom, iets wat ik ook doe. Ik gebruik een 10us puls van 10A. Grote stromen voor langere tijd kunnen de gate beschadigen maar dat is iets wat je in de datasheet terug zou moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bied je die puls aan?
Met een pulstrafo of met een elco die ontlaadt over de gate?
Heb je een schema?

Ik heb een 70tps12 liggen met een Igt van 100mA en een Igm van 2,5A.
Daar zou ik dus tussenin moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mijn opzet is redelijk simpel. De voeding wordt door een flinke voorraad elco's gebufferd. Vervolgens genereer ik met een PIC een puls van 10us. Deze stuurt (via wat transistors) een stevige mosfet aan. De stroom wordt gelimiteerd door weerstanden tot 10A. Het zal iets minder zijn omdat er nog wat spanning door de gate wordt afgesnoept. De thyristor gaat hier in ieder geval goed van open. In die 10us is de spanning over de thyristor tot een paar volt gereduceerd.

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste