Ik heb afgelopen week twee vwo leerlingen begeleid die een coilgun voor hun profielwerkstuk wilden
Aangezien de coilgun die hier op de TU/e (fac. Technische Natuurkunde) staat onder constructie was (standaard onderhoud etc.) heb ik zelf maar eentje ontworpen

Het moet redelijk veilig zijn, er mogen dus geen projectielen met hoge snelheid uit en de risico's van de schakeling moeten minimaal zijn.
Uiteindelijk is het niet gelukt om de schakeling te laten maken door de leerlingen (door gebrek aan elektronica ervaring en pech met het stukgaan van één cruciaal onderdeel, de DC converter

). Ik zet hem vanavond of morgen in elkaar en zal dan wat foto's uploaden + schema.
Het geheel werkt op 3v batterijen (liever een voeding want als de batterijen leeg raken dan werkt het ding half half ivm een brakke DC/DC converter), maakt mbv een flitscircuitje uit een wegwerpcamera 300-350v en laadt een 470uF condensator op.
Ik ben er achter gekomen dat de brakheid van de batterijen ook gelijk nodig is, ze kunnen 1.8A leveren en bij aansluiten van een 10A voeding op 3v kwam er rook uit de converter
De energie wordt ongeveer 29J, met 1% efficientie wordt er dus 0.3J omgezet in bewegingsenergie. Dat betekend voor een projectiel van 10gram ongeveer 7.7m/s wat prima moet zijn.
Of dit ook echt gaat lukken, weet ik straks pas

Helaas denk ik niet dat ik het apparaat mag meegeven aan ze (hooguit voor hun presentatie), omdat het in feite betekend dat ik een wapen voor ze hebt gebouwd in naam van de TU/e en daar zijn ze hier denk ik niet zo blij mee
Het geheel heeft mij echter wel enthousiast gekregen, en omdat ik toch ga bestellen, twijfel ik heel erg of ik voor een paar tientjes deze koop:
http://samenkopen.net/action_product/927767/667146
Komt neer op €2/40J, dus voor €20 voor 1kJ.