[dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.603 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Ah, okay :).

De kosten van sloop en bouw worden volgens betaald door de gemeente. Hoe ze het verder gaan doen, geen idee, ik zie het wel. Ongeveer de helft van mijn vrienden is vrijwilliger of DJ daar, dus ik hoor het allemaal ;).

Vandaag in de trein naar stage nog even zitten spelen, en waar ik eerst moeite had om alle belangrijker opties te vinden, heb ik hem volgens mij nu zo goed als helemaal door. Alle opties die ik op de oude Asahi Pentax van mij heb zitten kan ik nu vinden, en alle extra opties ook wel. Behalve bracketing, maar ik ga daarvoor nog even de handleiding goed doorlezen ;).

Duidelijk is wel dat ik een telelens van 70+ erbij wil. Het bereik van de 18-70 is wel aardig, maar net zoals bij mijn oude digitale camera is omgeregekend 100mm toch niet genoeg tele voor mij :P. Maar goed, ik wist waar ik aan begon toen ik een dSLR aanschafte, dus even kijken wanneer ik geld heb voor extra lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
hilbren schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:21:
flits? waardeloze discussie, flits gebruikt een fotograaf het liefst zo min mogelijk, liever een grote lamp ipv een grote flits (muv special effects)
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ook buiten portet fotografie, waar een goede fitser een vereiste is, worden filtsers gebruikt - ook door pro's. Bijvoorbeeld buiten met tegenlicht of bij groepsfoto's. Op het moment heb ik zelf een oude manual flash (is 30 jaar oud ofzo :o ) en die gebruik ik óók buiten.
Uiteraard hoop ik nog eens een 3600 of 5600 te kunnen scoren, maar das een ander verhaal :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40

Falcon10

Hit it i would !

Waarschijnlijk een hele gekke, domme vraag, maar er bestaan alleen domme antwoorden zij men moeder altijd, dus bij deze :

Hoe weet ik of een lens op men 5D past ?

Ik heb momenteel op men 5D de standaard 18-70 lens van Minolta zelf staan, maar, ik zou ook een aparte macro lens willen aanschaffen en eentje om verder mee te zoomen.

Ik ben al een half jaartje ofzo overgeschakeld op een DSLR, omdat ik meer mogelijkheden wou dan met de gewone digitale cameras, maar ik snap nog altijd niet ( buiten dat het slot op de lenzen niet compatibel is tussen de verschillende DSLR merken ) hoe je een lens "herkent" bij een aanbieding ofzo op internet dat ie compatibel is met mijn Minolta.
En het zou zonde zijn om een lens aan te kopen en thuis te krijgen en dan te mogen constateren dat ze niet past :)

Want verschillende merken ( Camron oa als ik me niet vergis ) maken lenzen voor Minoltas, maar ook voor Canon, dus vergissen is mogelijk dnek ik, als je niet zoveel kent van het lenzenaanbod bij DSLRs.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Misschien interressant, een aantal populaire lenzen welke net op Marktplaats gezet zijn:
Minolta 70-210 f/4 "beercan"

Minolta 50mm f/1.7

Minolta 50mm f/1.4

Minolta 28mm f/2.8

[ Voor 15% gewijzigd door RHE123 op 27-04-2006 22:30 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:47
Falcon10 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:12:
Want verschillende merken ( Tamron oa als ik me niet vergis ) maken lenzen voor Minoltas, maar ook voor Canon, dus vergissen is mogelijk dnek ik, als je niet zoveel kent van het lenzenaanbod bij DSLRs.
Er staat altijd bij voor welke 'mount' de lens is, dus dan staat er bijvoorbeeld Tamron 90mm SP DI (M), waarbij de (M) aan het einde staat voor Minolta.
Overigens is de lens die ik hier noem een aanrader als je een macrolens zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Aha, dus als er een (M) tussen haakjes bijstaat is het altijd voor Minolta ? Kan bv niet voor het merk Mitsubishi bv zijn, om nu maar iets te zeggen ? Voor Canon zal dat dan (C) zijn en voor Kodak (K) ?

Nog een vraag dan, een van die lenzen ( 50 mm f1.7 ) op marktplaats staat bij : "voor analoge spiegelreflexcamera ". Ik vermoed dan dat de mount voor Minolta lenzen zowel op analoge als digitale SLR's hetzelfde is, en deze dus eignelijk compatibel zijn ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Falcon10 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:07:
Kan bv niet voor het merk Mitsubishi bv zijn, om nu maar iets te zeggen ?
Ja, maar dan zetten ze er ook bij voor welk type auto de lens gemaakt is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben deze week naar Sony servicecentrum geweest om D7D af te geven om de hot pixels te laten remappen. En om te kijken of ze het rare geluid wat ik eerder beschreef konden achterhalen.

En toen kwam ik erachter dat het 5-6 WEKEN gaat duren; hij moet naar Duitsland worden opgestuurd. Ben toen maar weer weggegaan met camera; kan hem deze tijd niet zo lang missen en wil niet het risico lopen dat ik hem nog niet terug heb voor een bruiloft waar ik hem nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
hotpixel mappen duurt enkele minuten.... wel apart

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon10 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:07:
Aha, dus als er een (M) tussen haakjes bijstaat is het altijd voor Minolta ? Kan bv niet voor het merk Mitsubishi bv zijn, om nu maar iets te zeggen ? Voor Canon zal dat dan (C) zijn en voor Kodak (K) ?
Mitsubishi maakt geen SLR cameras, en aangezien Minolta het enige SLR cameramerk is dat met een M begint, mag je er van uit gaan dat de lens compatible is. Er is verder nog verschil tussen AF en MF, autofocus en manual focus. Bij manual focus kan het zo zijn dat hij niet past. Je zult dan dieper moet graven om erachter te komen. Helaas zijn Marktplaats-aanbieders hier niet altijd duidelijk in, maar vragen staat natuurlijk vrij, net als zelf zoeken naar de specificaties van de lens zelf.

Er zijn grofweg 5 lens mounts van hedendaagse SLR camera's: Canon, Nikon, Pentax, Minolta en Sigma.

Er zijn verschillende fabrikanten die SLR lenzen maken voor de Minolta mount: Minolta, Sigma, Tamron, Tokina, Peleng, Vivitar, Voigtlaender, Cosina, Magnicon, Arax, enzovoorts.
Nog een vraag dan, een van die lenzen ( 50 mm f1.7 ) op marktplaats staat bij : "voor analoge spiegelreflexcamera ". Ik vermoed dan dat de mount voor Minolta lenzen zowel op analoge als digitale SLR's hetzelfde is, en deze dus eignelijk compatibel zijn ?
Zie ook boven, tweede hands aanbieders zijn hier lang niet altijd duidelijk in, en er zijn verschillende Minolta lens mounts. Beetje onderzoek doen naar past en wat niet, zou ik zeggen. Er is zat info te vinden.

Het verbaast me regelmatig dat mensen zo weinig info geven over wat ze nou eigenlijk verkopen. "Minolta zoom lens te koop, zware uitvoering, als nieuw" dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:20:
[...]

Er zijn verschillende fabrikanten die SLR lenzen maken voor de Minolta mount: Minolta, Sigma, Tamron, Tokina, Peleng, Vivitar, Voigtlaender, Cosina, Magnicon, Arax, enzovoorts.

[...]
Peleng? No way :) Oxi had dat ding toch op zijn 7D geschoeft met een M42 draad convertor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Nee. Pelengs hebben een aparte niet standaard mount, maar daar wordt een M42 adapter bijgeleverd samen met de mount naar keuze. Vaak Canon + Nikon zoals in mijn geval. Ik heb mijne 2e hands gekocht en een losse Minolta-adapter besteld. Overigens hoort er inderdaad een M42 bij te zitten, maar die mistte. Maar een Peleng->Minolta adapter is even duur als een M42->Minolta adapter. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat even aan degene weten die op mijn eerdere post reageerde:

Ik heb gisteren de 7D body besteld, maandag over een week zou deze binnen zijn.

Lens bestel ik later bij........ik denk een 18-70....of heeft iemand anders nog goede suggesties?
Van mijn "oude" Dynax 505si heb ik nog de 28-80 en 300mm lens.
alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het ligt aan je budget en aan je meest gebruikte bereik. Houdt er bijvoorbeeld rekening mee dat 28mm geen groothoek meer is en als je 28mm (equivalent) terug wilt dan is die 18-70 wel een leuke keuze. Maar je kan bijvoorbeeld ook voor de 17-35/2.8-4 gaan, die is ook nog eens lichtsterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Gekke vraag weer.
Ik vind op de Belgische Ebay volgende lens :

http://cgi.benl.ebay.be/S...79925QQrdZ1QQcmdZViewItem

Maar die blijkt te passen op zoweleen Canon, Nikon als Minolta ?
Als je nog naar de site kijkt waar de verkoper naar verwijst, staat wel dat er blijkbaar verschillende monturen bestaan voor de lens, dus ik vermoed dat je dan de lens krijgt met het montuur dat op jou DSLR past ?
Trouwens, is die lens wat ? Want is wel redelijk goedkoop me dunkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon10 op 28-04-2006 15:08 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Goedkoop valt best mee, op de officieel Sigma website staat hij voor $200. Dan zou ik een nieuwe kopen. En bij foto konijnenberg voor €200,-.

Maar de mounts zijn niet inwisselbaar dus je koopt een Canon-, Minolta of Nikon-mount. En er staat niet bij welke het is, maar ik zie dat hij vooral Canon lenzen verkocht heeft dus ik neem aan dat dit niet de goede is voor jou. Als je het zeker wilt weten moet je het hem vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxi op 28-04-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

ah, ok, heb em ff de vraag gesteld of ze nieuw is en past op een 5D.

trouwens op de Duitse Ebay staat ook wel een wrede :

http://cgi.ebay.de/Zoomob...Z3342QQrdZ1QQcmdZViewItem

gaat om deze :

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-walser.de/ebay_online/modelle/walimex/objektive/650-1300/minolta_af.gif

Denk dat je daar wel ff mee kan zoomen :D

*edit*
Net ook antwoord gehad van die Sigma 70-300 DG macro lens van die Waalse verkoper. 't is een nieuwe en geschikt voor de Dynax 5D.
Straks eens aan vriendin horen of ik em eventu mag aanschaffen :)
Iemand al ervaring met die lens ? Of die weet dat ie zijn geld waard is ?

[ Voor 26% gewijzigd door Falcon10 op 28-04-2006 15:55 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Heh, grappig lensje, maar ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van dat glaswerk een beetje goed is.

Over brakke kwaliteit gesproken trouwens, het is duidelijk dat ik veel beter moet gaan leren fotograferen, aan mijn gereedschap ligt het nu in ieder geval niet meer.

Voorbeeldjes zijn te vinden op http://shusen.net/gallery2/v/km5dtest/ ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Falcon10 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:37:
*edit*
Net ook antwoord gehad van die Sigma 70-300 DG macro lens van die Waalse verkoper. 't is een nieuwe en geschikt voor de Dynax 5D.
Gewoon doen, vragen om vergiffenis is makkelijker dan vragen om toestemming. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon10 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:37:
*edit*
Heb zelf de APO versie van deze lens. Is (maar) 100 euro duurder maar krijg je wel kwalitatief beter glas.
Maar denk dat die lens sowiezo wel zijn prijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:37:
[...]

Heb zelf de APO versie van deze lens. Is (maar) 100 euro duurder maar krijg je wel kwalitatief beter glas.
Maar denk dat die lens sowiezo wel zijn prijs waard is.
Ik ben ook in het bezit van de APO versie (herkenbaar aan de rode ring). Wat ik van anderen gezien heb is er nogal een verschil met de niet-APO versie. Die heeft namelijk een zwak bereik van 200-300 met duidelijk minder scherpte. Mij lijkt me dat je daar zo'n lens voor koopt. Bij verschillende webwinkels heb je de APO voor E215, en de niet-APO voor E140. Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheid Compactflash.

Eerder had ik het er over dat mijn 5D niet wil communiceren met mijn desktop PC en wel op mijn laptop. Maar nu ik een USB 2.0 PCI kaart heb gekocht is dat probleem opgelost.

Maar nu zit ik met de volgende vraag wat volgens mij ook weer veroorzaakt wordt door een combinatie van onderdelen:

Ik heb een Twinmos Ultra-X 140X compactflash kaart van 1 GB. Volgens de fabrikant kan deze met 21 MByte/s lezen en 17 Mbyte/s schrijven. Aardig snel dacht ik. Maar met mijn USB 2.0 kaartlezer haalt deze maar een leessnelheid van 3.3 MByte/s. Later ben ik er achter gekomen dat de kaartlezer maar een maximale transfer snelheid heeft van 4 MByte/s. Dus ik vraag me af of ik die kaartlezer beter niet om kan ruilen voor een snellere.

Maar toen ik de schrijfsnelheid van mijn camera met dit geheugenkaartje ging testen kwam hier ook wat geks uit. Ongeveer 1 MByte/s. Dit blijkt te kloppen met praktijktest waarin deze combinatie ook gemeten is. Maar Sandisk III halen wel 8 MBytes/s. Dat snap ik dus niet. Ligt dit ook weer aan de combinatie camera - geheugen kaart? Want de Twinmos werkt met een Canon 5D wel sneller.

Ik vraag me af of het zin heeft om een andere kaartlezer aan te schaffen. Want ik kan nergens een test vinden waarbij de snelheid van Twinmos naar PC gemeten wordt. Heeft iemand een idee hoe ik hier achter kan komen zonder eerst diverse kaartlezers aan te hoeven schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

De diverse CF-flash kaartenbouwers hebben verschillende protocollen ontwikkeld voor snel schrijven/lezen. KM heeft op lang niet al die protocollen een licentie genomen.

Vandaar dus dat diverse snelle kaarten soms als een "orginele" CF kaart functioneren. Bijv. van bepaalde kingston modellen is het bekent dat die in een KM 5D of 7D erg langzaam zijn (terwijl ze in een A1 of A2 wel weer lekker werken)

En Jan- dat is het makkelijkst te ontdekken om hem bij een kennis/vriend/bevriende zaak ff op andere lezers uit te testen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Voor snelheden van kaartjes in de camera is hier een tabel: http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op het Dyxum forum ook al gepost dat ik het een nogal groffe blunder vind van Konica Minolta om niet alle fast write protocollen van diverse flash-fabrikanten te ondersteunen. Just een DSLR leunt erg op de snelheid van de flashkaart.

Gelukkig had ik zelf de Dyxum lijst al gevonden en een Sandisk Ultra II 1GB gekocht. Anders had ik een Kingston Elite gekocht. Zat ik daar mooi mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik vind het geen blunder, want dan was de camera weer XXX euro duurder geworden....
Maar het had misschien wel duidelijker gecommuniseerd mogen worden.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het is altijd zo dat de snelheid varieert in camera's dus het is altijd zaak om het even op te zoeken. Daarom heb ik Sandisk Extreme III kaartjes in mijn 7D zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Blijkbaar is er iets blijven hangen bij mij over die CF kaartjes en snelheid. Heb zonder er echt over na gedacht te hebben Sandisk Ultra II kaartjes aangeschaft. De 512MB variatie :).

Andere kaartjes waren goedkoper en volgens opgaaf van de fabrikant net zo snel, maar tja, toch voor Sandisk gekozen. Best netjes van mezelf, al zeg ik het zelf :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Hehe, lollig hoor :)
* phaas heeft een Lexar 80x 512mb en die is ook best nog snel als je dyxum.com bekijkt. Helaas heb ik er een jaar geleden nog 75 euri voor betaald :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De site waarbij de schrijfsnelheid van geheugenkaartjes met camera's wordt weergegeven had ik ondertussen gevonden. Maar ben dus niet van plan om een snellere camera bij mijn geheugenkaartje te zoeken :-) Maar het interne buffer van de 5D lijkt me voor mij voorlopig wel genoeg.

Maar de snelheidswinst die met een kaartlezer behaald kan worden lijkt me wel de moeite waard. Maar je leest bijna nergen tot welke snelheid die kaartlezers werken of welke protocolen ondersteund worden. Dit zou je op de site van de fabrikant verwachten. En als je dan eindelijk een site vindt waar de combinatie kaartlezer geheugen kaart getest wordt, staat Twinmos er niet bij. Er staat erg veel op het web maar zie de juiste info maar eens boven water te halen.

Wel jammer dat er geen firmware updates komen die de snellere protocols ondersteunen. De fabrikant van geheugenkaartjes zou hiervoor de software componenten beschikbaar moeten stellen. Want hierdoor wordt hun afzetmarkt toch groter? Of moet hiervoor ook de hardware aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
zullen ze vast wel over nagedacht hebben ;)

Bedenk wel goed (voordat je een kaartje koopt) dat de lees snelheid wordt aangegeven en dus niet de schrijfsnelheid! laat je dus niet in de maling nemen en pluis voor de zekerheid even de datasheet uit naar vergelijking materiaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 09:32:
Ik heb op het Dyxum forum ook al gepost dat ik het een nogal groffe blunder vind van Konica Minolta om niet alle fast write protocollen van diverse flash-fabrikanten te ondersteunen. Just een DSLR leunt erg op de snelheid van de flashkaart.

Gelukkig had ik zelf de Dyxum lijst al gevonden en een Sandisk Ultra II 1GB gekocht. Anders had ik een Kingston Elite gekocht. Zat ik daar mooi mee...
Tja, en nu ben ik daarmee de sigaar.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:01:
zullen ze vast wel over nagedacht hebben ;)

Bedenk wel goed (voordat je een kaartje koopt) dat de lees snelheid wordt aangegeven en dus niet de schrijfsnelheid! laat je dus niet in de maling nemen en pluis voor de zekerheid even de datasheet uit naar vergelijking materiaal!
Dat was nu 1 van de weinige dingen die ik vooraf wel gevonden had. Volgens de fabrikant van de compactflash is de leessnelheid 21 MByte/s en de schrijfsnelheid 17 MByte/s. In de Minolta 5 D wordt dit een leessnelheid van 0,7 MByte/s en een schrijfsnelheid van 1 MByte/s.

Maar zo'n ramp is het niet hoor. Ik was op zoek naar een goedkoop kaartje. En toen kwam ik deze tegen die nog snel leek ook. Als ik zie hoe hard de prijzen van geheugens zakken is de keuze nog niet eens zo verkeerd geweest.

Het is denk ik wel slim om nu te investeren in een geschikte kaartlezer. Kost toch niet zo veel. Maar hierover kan ik de juiste gegevens niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Ik heb zelf een PCMCIA kaartlezer van Cenceptronic (tja, heb een laptop en geen USB-porten vrij :) ). Helaas ondersteund dit ding geen DMA ofzo waardoor mn hele PC bevriest als ik iets kopieer van een CFje. Verder is ie ook niet enorm snel maar het is te doen (ongeveer 5min voor 512mb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Even terug werd gevraagd om een sample van mijn 70-210/4

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/fotolib/PICT3811/600.jpg
Focal=210(315)mm, T=1/500s, F/4.0, ISO100
Let wel hij is onscherp op het mama-zwem-vlieg-beest omdat de focus op het baby-zwem-vlieg-beest zit. Ik had diafragma meer moeten dichtknijpen, maar dat is nou eenmaal niet gebeurd. ;)
Bovendien schommelde de boot :P

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/fotolib/PICT3810/600.jpg
Focal=135(202)mm, T=1/350s, F/5.6, ISO100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Oxi schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:43:

Let wel hij is onscherp op het mama-zwem-vlieg-beest ...
Dat is nou een gans :Y)

Ik zal morgen ff kijken of ik ook nog een leuke heb met m'n bierblik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je kachelpijp (Ofenrohr af Deutsch)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bachhimself
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 09:26
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:25:
Ik laat even aan degene weten die op mijn eerdere post reageerde:

Ik heb gisteren de 7D body besteld, maandag over een week zou deze binnen zijn.

Lens bestel ik later bij........ik denk een 18-70....of heeft iemand anders nog goede suggesties?
Van mijn "oude" Dynax 505si heb ik nog de 28-80 en 300mm lens.
alvast bedankt voor de reacties
Kan je mij mischien aangeven waar jij deze besteld hebt? Ben zelf ook nog hard op zoek maar kan de 7d nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bachhimself schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:33:
[...]
Kan je mij mischien aangeven waar jij deze besteld hebt? Ben zelf ook nog hard op zoek maar kan de 7d nergens meer vinden.
http://www.digitalstreet.nl

Komt mijn 5D kit ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb toen ik in Amerika was een (maxxum) 5600HS (D) en een Tamron 90mm F/2.8 Macro DI gescoord voor een mooi prijsje.
Ik was ook van plan de VC-7D Vertical Grip te kopen, maar die was totaal uitverkocht of ontzettend duur.
Is de grip hier nog ergens te vinden? of hetzelfde probleem?

Verder zal ik binnenkort wel wat foto's gemaakt met de Macro lens posten.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
niet meer te krijgen... ik had op marktplaats mazzel, maar ergens anders heb ik 'm niet meer gezien.

en ik ga van de zomer ook in de VS kijken... mischien zie ik nog iets leuks... Sigma 70-200 F2.8 ofzo.. ;)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

in duitsland is de grip nog wel te verkrijgen (iig via ebay) ik heb grips verkocht zien worden rond de €170.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
net een nieuwe grip gekocht, bevalt super (gisteren binnen gekregen)
via frans bedrijf voor 165 euro, orgineel en nieuw in de verpakking:
http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ50QQsassZ41photo

[ Voor 11% gewijzigd door hilbren op 05-05-2006 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Laatst online: 12-10-2021
Heeft iemand hier misschien een goede handleiding of PDF specifiek gericht op de digitale Minolta's (zoiets als dit: http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm , alleen dan wel graag gratis... (betalen voor PDF's, moet niet gekker worden)).

Ik blijf toch wat problemen houden met mijn D5, oké ik ben een beginnend dSLR gebruiker maar of het nou aan mij ligt of mijn camera.

Wat vragen:
- Metering ; Ik ben er nog steeds niet over uit welke metering mode ik het beste kan gebruiken. Ik krijg een onderbelicht onderwerp (mijn zoontje meestal) bij volledige metering bij daglicht, bij center weighted zit ik te vast aan een compositie, en bij spot metering (wat schijnbaar speciaal is op een instap dSLR, of vergis ik mij nu met spot focus?..) heb ik vaak vet overbelichte foto's. Ik weet dat het geen point en shoot is, maar er mislukken soms wel erg veel foto's.
- 70-210 F4: met de kitlens heb ik geen problemen (al is de lens niet superscherp), maar met mijn 70-210 merk ik dat ik vaak ernaast zit qua focus. Okay ik gebruik graag spotfocus waarna ik mijn compositie bepaal, maar ik druk toch redelijk snel af. Vogelfoto's? Ik heb zelden een superscherp exemplaar zoals ik vaak zie met 300mm lenzen. Is 210 gewoon te kort?.. Ik heb dus meestal van dezelfde resultaten als oxi hierboven heeft, persoonlijk ben ik hier niet echt tevreden mee, ik had toch meer van deze lens verwacht. Ik schiet er mooie 'portret'foto's mee, maar verder moet ik echt enorm wennen. Tips zijn welkom.
- Invul flits : genoeg over gelezen maar ik snap nog niet hoe ik dit goed kan gebruiken: Zodra ik de ingebouwde flits gebruik bij een tegenlicht opname, dan zit je vast aan een sluitertijd van 125ms. Resultaat, vet overbelichte foto's. Waarom houdt de camera hier geen rekening mee. of werkt invulflitsen niet echt op de AV mode. Ik doe hier nog iets fout, alleen ik zou graag weten wat.

Fotograferen, heerlijk hoor, maar soms wel frustrerend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:45:
Heeft iemand hier misschien een goede handleiding of PDF specifiek gericht op de digitale Minolta's (zoiets als dit: http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm , alleen dan wel graag gratis... (betalen voor PDF's, moet niet gekker worden)).
Ik heb 'm toch gekocht, beter heb ik nog niet kunnen vinden. Het is zeker een aanrader :)
Ik blijf toch wat problemen houden met mijn 5D, oké ik ben een beginnend dSLR gebruiker maar of het nou aan mij ligt of mijn camera.

Wat vragen:
- Metering ; Ik ben er nog steeds niet over uit welke metering mode ik het beste kan gebruiken. Ik krijg een onderbelicht onderwerp (mijn zoontje meestal) bij volledige metering bij daglicht, bij center weighted zit ik te vast aan een compositie, en bij spot metering (wat schijnbaar speciaal is op een instap dSLR, of vergis ik mij nu met spot focus?..) heb ik vaak vet overbelichte foto's. Ik weet dat het geen point en shoot is, maar er mislukken soms wel erg veel foto's.
Schiet je misschien bij tegenlicht (Hoeft niet eens vanaf recht achteren te komen, maar wat je met je ogen als een lichte schaduw ziet, kan de camera als een donker gezicht weergeven).
Volgens bovenstaande PDF is center weighted een zinloze mix tussen Spot (Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/css/metering-spot.png) en Average (Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/css/metering-average.png) en ik denk wel dat ik het daarmee eens ben. Ik gebruik center weighted echt nooit.
Average is wat ik het meeste gebruik behalve bij lastige situaties, dan wordt het spot. Spot is niet geschikt voor de meeste (overzichts) foto's. Richt maar eens op iemand met een zwarte jas en je foto is al bijna mislukt.
- 70-210 F4: met de kitlens heb ik geen problemen (al is de lens niet superscherp), maar met mijn 70-210 merk ik dat ik vaak ernaast zit qua focus. Okay ik gebruik graag spotfocus waarna ik mijn compositie bepaal, maar ik druk toch redelijk snel af. Vogelfoto's? Ik heb zelden een superscherp exemplaar zoals ik vaak zie met 300mm lenzen. Is 210 gewoon te kort?.. Ik heb dus meestal van dezelfde resultaten als oxi hierboven heeft, persoonlijk ben ik hier niet echt tevreden mee, ik had toch meer van deze lens verwacht. Ik schiet er mooie 'portret'foto's mee, maar verder moet ik echt enorm wennen. Tips zijn welkom.
Knijp je het diafragma goed dicht of staat dat gewoon op F/4.0? Ik heb gisteren gemerkt dat op F/4.0 je focus maar een fractie verkeerd hoeft te liggen en het is net niet helemaal scherp meer.
- Invul flits : genoeg over gelezen maar ik snap nog niet hoe ik dit goed kan gebruiken: Zodra ik de ingebouwde flits gebruik bij een tegenlicht opname, dan zit je vast aan een sluitertijd van 125ms. Resultaat, vet overbelichte foto's. Waarom houdt de camera hier geen rekening mee. of werkt invulflitsen niet echt op de AV mode. Ik doe hier nog iets fout, alleen ik zou graag weten wat.
Hoe ik het doe:
  • Externe flitser erop (ingebouwde is niet voldoende)
  • Spotmeting op de achtergrond
  • Flitscompensatie op +1EV en maak een foto. De achtergrond belichten kan je veranderen met de Exposure compensation en de belichting van het object (persoon) met Flash Exposure Compensation. Ik probeer die laatste als eerste op +1EV en dat komt wel redelijk uit. :)
  • Het is (zeker in het begin) lastig om de belichting van achtergrond en voorgrond meteen goed te krijgen dus blijf proberen tot je tevreden bent.
Hierbij ga ik eigenlijk uit van stevig tegenlicht, als er minder tegenlicht is dan is het makkelijker door gewoon alles te laten staan en dan eventueel te gaan compenseren daarna. Geef desnoods een foto van een situatie waar je moeite mee had/hebt. Voor inflitsen is een externe flitser eigenlijk een vereiste.
Fotograferen, heerlijk hoor, maar soms wel frustrerend ;)
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
De maximale flashsync is blijkbaar 1/125, en als jij in de Av-stand een te groot diafragma gebruikt, dan is het logisch dat je foto's overbelicht worden.
Voortaan dus of je diafragma knijpen, of in de P-stand fotograveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

suspect schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:14:
[...]

De maximale flashsync is blijkbaar 1/125, en als jij in de Av-stand een te groot diafragma gebruikt, dan is het logisch dat je foto's overbelicht worden.
1/125s met Antishake aan en 1/160s met Antishake uit.
Maar als je een flitser op de camera zet in HSS (High Speed Sync) en je richt 'm in A-mode op een sterke lamp (of natuurlijk tegenlicht) dan gaat de sluiter echt wel sneller dicht. ;)
Ik heb het net getest tegen een halogeenlamp in op mijn kamer. 1/1000s zowel met als zonder flitser en het verschil was dat de muur achter de lamp eerst wel en daarna niet belicht werd.
Maar ik weet niet of DinoPK een flitser heeft die HSS aan kan. Want als ik de interne omhoog klap met Antishake aan dan is 1/125s ook het snelste wat ik haal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Bedankt voor de feedback voor zover!
k heb 'm toch gekocht, beter heb ik nog niet kunnen vinden. Het is zeker een aanrader :)
Ja het lijkt mij ook een erg leuk document, alleen zonder creditcard kom je niet ver, en ik wil zoiets gewoon geprint voor mijn neus hebben als ik er dan toch geld voor betaal. Maar dan is het geen 20 dollar meer (had ik gedaan voor een boek) maar 65 voor een kleurenversie. Erg jammer. Alles kan je vinden op het net, maar 1 fucking pdfje niet hahah. Zal eens nadenken of ik hier dan toch geld aan uit ga geven.
Schiet je misschien bij tegenlicht (Hoeft niet eens vanaf recht achteren te komen, maar wat je met je ogen als een lichte schaduw ziet, kan de camera als een donker gezicht weergeven).
Vaak wel ja, maar dan vind ik dat een spot meting toch goede resultaten moet geven. Ik denk dat ik echt moet gaan wennen om niet lichte vlakken te mikken, maar eerder op een middentoon.
Volgens bovenstaande PDF is center weighted een zinloze mix tussen Spot (http://www.yatta.nl/css/metering-spot.png) en Average (http://www.yatta.nl/css/metering-average.png) en ik denk wel dat ik het daarmee eens ben. Ik gebruik center weighted echt nooit.
Average is wat ik het meeste gebruik behalve bij lastige situaties, dan wordt het spot. Spot is niet geschikt voor de meeste (overzichts) foto's. Richt maar eens op iemand met een zwarte jas en je foto is al bijna mislukt.
Average zit niet op een D5, ik neem aan dat dit hetzelfde is als multi segment? Juist als ik die mode gebruik dan is de gehele foto wel netjes, maar het onderwerp dus onderbelicht. Op te lossen met een invulflits natuurlijk. Blijft enorm wennen dat een camera andere dingen ziet dan onze eigen ogen. Je kan met een camera wel door roosters en gras etc heenkijken, maar 2 verschillende lichtreflectie vormen heeft een camera het weer moeilijk mee. Geinig eigenlijk.
Knijp je het diafragma goed dicht of staat dat gewoon op F/4.0? Ik heb gisteren gemerkt dat op F/4.0 je focus maar een fractie verkeerd hoeft te liggen en het is net niet helemaal scherp meer.
Ik probeer het diafragme meer dicht te knijpen inderdaad, maar dan blijft het vrij soft. Ik heb wel gemerkt dat de foto's zonder tegenlicht, met een kleiner diafragma vaak subliem zijn (ik heb even grondig zitten bestuderen waar het nou misgaat). Waarschijnlijk meer rekening houden met lichtinval, even wennen. Met een compact kan je in dit soort gevallen toch makkelijk uit de voeten.
Hoe ik het doe:
* Externe flitser erop (ingebouwde is niet voldoende)
* Het is (zeker in het begin) lastig om de belichting van achtergrond en voorgrond meteen goed te krijgen dus blijf proberen tot je tevreden bent.
Uitproberen dus idd. Helaas heb ik dus geen externe flitser, ik kan nergens echt vinden welke types nou werken op de Digitale Dynaxen (dyxum is hier ook niet echt duidelijk in), en de nieuwe flashes zijn voor mij nu net nog even niet te betalen (eerst die 50mm eens, aankomende week overigens ;)).
Had ik inmiddels uitgevogeld idd. Opvallend aangezien de absolute meerderheid volgens de polls in AV mode schiet, hier probeerde ik mij ook een beetje aan te houden. Overigens stap ik hier steeds vaker van af, want met 210mm houdt de camera soms vast aan een sluitertijd van 100, terwijl alle foto's dan mislukken, pas vanaf 320 is het resultaat bevredigend.
Maar ik weet niet of DinoPK een flitser heeft die HSS aan kan. Want als ik de interne omhoog klap met Antishake aan dan is 1/125s ook het snelste wat ik haal. :P
Nog niet ;) . Leuke hobby, maar rottig te combineren met opgroeiende kindjes enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
@Oxi:
Weet je zeker dat de KM 1/1000 haalt, want de gemiddelde Nikon of Canon halen respectievelijk maximaal 1/500 en 1/250. :?
DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
Opvallend aangezien de absolute meerderheid volgens de polls in AV mode schiet, hier probeerde ik mij ook een beetje aan te houden. Overigens stap ik hier steeds vaker van af, want met 210mm houdt de camera soms vast aan een sluitertijd van 100, terwijl alle foto's dan mislukken, pas vanaf 320 is het resultaat bevredigend.
Je kan je beter eerst even afvragen waarom de meesten de AV-stand gebruiken, in plaats van het te doen omdat de rest het ook doet. ;)
Dus eerst gewoon even de automaat gebruiken, en dan kijken hoe de sluitertijden zich ten opzichte van het diafragma verhouden.
En als je een telelens gebruikt moet je altijd zorgen dat de sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter.
Dus op 210mm moet je, rekening houdend met de cropfactor, zorgen dat je boven de 1/300 zit. (maar dat had je zelf ook al door...)

[ Voor 80% gewijzigd door Marco op 05-05-2006 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

suspect schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:14:
[...]

En zorgen dat je ASA niet te hoog staat. Valt mij op dat ie 'm in de Auto stand, bij flitser, bijna altijd op 400ASA zet.
Verders, zet flash stand 's op 'Pre TTL'. TTL is een flits techniek die zelf bepaalt hoe hard ie moet flitsen. Ik ken ADI niet, maar TTL wel, en TTL werkt super.

Verder, blijft kwestie van uitproberen. Je schiet digitaal, dus klikken, kijken, aanpassen, klikken... je kunt immers direct zien of het gelukt is ja of nee. Dat is trouwens niet anders dan 'vroegah', toen moest je ook vaak met SLR's uitproberen, kijken welke standen het best waren...

F4.0 kan inderdaad een klein 'scherpte diepte' creeeren, zeker als je dichtbij schiet. Je 'onderwerp' hoeft dan maar nauwelijks te bewegen en het is al uit focus. Hoger diafragma getal vergroot je gebied waarin je onderwerp scherp is. Dit is dus 1 van de redenen waarom compacts altijd scherpe foto's leveren, omdat de lensje hiervan een enorme scherptediepte hebben, zegge veelal vanaf 1 meter tot oneindig. Dit is zowel een voordeel als nadeel, voordeel dat je simpelweg je camera hoeft te mikken en klaar.. .nadeel omdat je never nooit van die 'portret' foto's kunt krijgen, waarbij de achtergrond zo mooi geblurred is.
Over scherpte nog even, DSLR's produceren standaard wat meer softere foto's. Dit is bewust gedaan, omdat te sterk gesharpenede foto's nauwelijks meer te bewerken zijn!
Wil je direct scherpere platen, stel dan in het toestel de 'Sharpen' op +1 of +2. Zijn een aantal reviews die dat bij de 5D ook aanraden.
Verders... een 70-200 wordt met de 5D een 105-300 lens!! 300mm is een erg lastige lens om mee te schieten. Je kent waarschijnlijk wel de regel dat de sluitertijd ingesteld moet worden volgens de regel 1/lenslengte, dus in het geval van een 70-200 wordt dat bij 200 eigenlijk 1/300!! Ik denk dat veel mensen zich daar in vergissen. 200mm kan nog prima, kan men ook nog 'stil' houden, maar nou is het opeens 300mm, enne... daar heb je bijna al een statief voor nodig. Dat AS is aardig, maar niet heilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
Average zit niet op een D5, ik neem aan dat dit hetzelfde is als multi segment? Juist als ik die mode gebruik dan is de gehele foto wel netjes, maar het onderwerp dus onderbelicht. Op te lossen met een invulflits natuurlijk. Blijft enorm wennen dat een camera andere dingen ziet dan onze eigen ogen. Je kan met een camera wel door roosters en gras etc heenkijken, maar 2 verschillende lichtreflectie vormen heeft een camera het weer moeilijk mee. Geinig eigenlijk.
Klopt, officieel heet het op zowel de 5D als de 7D Multi-Segment of 14 Pattern Honeycomb, maar eigenlijk is het een gemiddelde van het hele bereik, kortom Average. :)

Dat een camera andere dingen ziet dan je ogen kan je als een gebrek zien en daarnaar ook schieten, of het juist te gebruiken om dingen te isoleren. In theorie is het leuk, maar in de praktijk heb ik erge moeite mee.. Maar ik ben aan het oefenen, oefenen, oefenen. :P
suspect schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:49:
@Oxi:
Weet je zeker dat de KM 1/1000 haalt, want de gemiddelde Nikon of Canon halen respectievelijk maximaal 1/500 en 1/250. :?

[...]

Je kan je beter eerst even afvragen waarom de meesten de AV-stand gebruiken, in plaats van het te doen omdat de rest het ook doet. ;)
Dus eerst gewoon even de automaat gebruiken, en dan kijken hoe de sluitertijden zich ten opzichte van het diafragma verhouden.
En als je een telelens gebruikt moet je altijd zorgen dat de sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter.
Dus op 210mm moet je, rekening houdend met de cropfactor, zorgen dat je boven de 1/300 zit. (maar dat had je zelf ook al door...)
Bij de test die ik net deed was het toevallig 1/1000s maar dankzij High Speed Sync kan je flitsen tot en met de kortste sluitertijd (1/4000s). Een normale flits is 1 flits, maar vanaf de maximale sync snelheid van de sluiter werkt dat niet meer. Want de sluiter is op geen moment helemaal open maar schuift als een soort "brievenbus" over de sensor heen. HSS (High Speed Sync) op de flitser is hiervoor essentieel want die maakt dan niet 1 flits maar een serie kleine flitsjes om toch de hele sensor gelijk te kunnen belichten.
HSS is dus noodzakelijk op een flitser om sluitertijden sneller dan 1/160s te halen. :)

De 5D en 7D hebben een relatief trage maximale sync snelheid omdat er antishake in de body zit. Dan is er nog minder camershake en kan dat nog beter gecompenseerd worden. :)

Over die A-mode en de velen die dat doen. Ik schiet daar standaard ook in zodat ik meer controle heb over de depth-of-field. Als ik in daglicht landschappen schiet kan ik het diafragma vastzetten op F/5.6 ~ F/8 om alles zo scherp mogelijk te krijgen en scherp tegelijk.
Maar als ik ergens ben waar de sluiter belangrijker is (snelle vechtsport-actie) dan is de S-mode (Shutter Priority) veel handiger. :)

Wat jij hier 'Automaat' noemt moet je niet opvatten als de Auto stand. Dat reset op een KM-camera alle instellingen, ook degene die je niet wilt. Als je het automatisch wilt doen, gebruik dan de Program (P) mode.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:07:
Verders, zet flash stand 's op 'Pre TTL'. TTL is een flits techniek die zelf bepaalt hoe hard ie moet flitsen. Ik ken ADI niet, maar TTL wel, en TTL werkt super.
ADI is PreflashTTL maar inclusief afstandsintegratie. Dus in plaats van puur af te gaan van de eerste flits pakt hij ook de afstand tot het onderwerp in die berekening en maakt het betrouwbaarder (volgens de handleiding, ik merk persoonlijk weinig verschil).
Voor ADI heb je wel een D-type lens nodig. Dat is de (D) in de lensaanduiding. Als de lens het niet ondersteund gaat de camera vanzelf terug naar PreflashTTL. Ook volgens de handleiding, want ik merk soms op ADI slecht belichtte foto's en op PreflashTTL goede op een niet-D-lens. Maar op een D-lens werkt het juist wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Als ik je problemen zo lees is juist dat PDF bestand of de boek versie ervan super geschikt voor jouw.
Zelf had ik voor ik aan mijn D7D begon al wat meer ervaring met de instellingen, maar toch leek het me handig dat boek te hebben.
Ik heb zelf ook de boek versie gekocht en ik ben er heel blij mee.
Er zijn heel veel dingen die ik al wist, maar die nog even extra duidelijk uitgelgd staan, altijd makkelijk.
Maar ook een aantal dingen die ik nog niet goed begreep, en tips voor instellingen waar ik veel aan had.
Het is een heel bedrag, maar je gaat je dure camera daarna wel een stuk effectiever gebruiken.

Succes

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. :)

Ik heb van diezelfde schrijver de pdf gekocht voor de A1/A2/A200. Omdat mijn pa nu mijn oude A1 gebruikt en daar veel aan zal hebben. En hij liep ook tegen dezelfde punten op die DinoPK hierboven noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinoPK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:45:
Niet alleen heeft Gary Friedman een fantastisch boek geschreven waar hij veel tijd en moeite in heeft gestoken. Je krijgt ook nog eens gratis updates van z'n boek! Die zul je in een boekenwinkel moeten ontberen. Verder vind ik het een heel goed initiatief van Friedman. Hij spaart hiermee het kappen van een bos uit. Het boek bevat 322 pagina's die uitsluitend over de KM Dynax 5D en 7D gaan. Een geprinte versie in een boekenwinkel kost een veelvoud van het bedrag wat je hier betaald in PDF-formaat.
Mijn steun heeft Gary Friedman. De jouwe niet, en dat is naar mijn mening voor jou een gemis...

http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Geen gemis meer inmiddels ;) (ja aangeschaft, wees niet bang :P) .
Ik ga eens lezen (en eens kijken of zoiets goedkoop te printen valt).

[ Voor 16% gewijzigd door pasajo op 06-05-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort de 7D in mijn bezit. Ik heb nog een AC adapter van mijn oude Minolta Dimage 5. De AC-2L, weet iemand of die ook aangesloten kan worden op de 7D?
alvast bedankt voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 13:03:
Ik heb sinds kort de 7D in mijn bezit. Ik heb nog een AC adapter van mijn oude Minolta Dimage 5. De AC-2L, weet iemand of die ook aangesloten kan worden op de 7D?
alvast bedankt voor jullie antwoord.
Ja, dat kan. Kijk voor meer info hier (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie, idd deze adapter werkt ook op de 7D. Heb het meteen uitgeprobeert.
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:07:
[...]

Ja, dat kan. Kijk voor meer info hier (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 09:50:
[...]
Niet alleen heeft Gary Friedman een fantastisch boek geschreven waar hij veel tijd en moeite in heeft gestoken. Je krijgt ook nog eens gratis updates van z'n boek! Die zul je in een boekenwinkel moeten ontberen. Verder vind ik het een heel goed initiatief van Friedman. Hij spaart hiermee het kappen van een bos uit. Het boek bevat 322 pagina's die uitsluitend over de KM Dynax 5D en 7D gaan. Een geprinte versie in een boekenwinkel kost een veelvoud van het bedrag wat je hier betaald in PDF-formaat.
Mijn steun heeft Gary Friedman. De jouwe niet, en dat is naar mijn mening voor jou een gemis...
http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm
Helemaal mee eens ! Het is een informatief boek en m.i. is het geld voor het PDF-file zeker goed besteed. Het gaat om het beschikbaar stellen van zinvolle informatie in een aantrekkelijke vorm. Of dat een boek of een PDF is, maakt m.i. niks uit. Een aanrader voor elke 5D of 7D bezitter !

[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 06-05-2006 20:37 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ik ben net terug van een vakantieweek in Toscane. Vorig jaar was ik daar ook met mijn Canon S2 op zak. Ik was toen onder de indruk van de prima prestaties van de Canon. Maar die vallen echt in het niet bij de foto's die ik nu met mijn 5D heb kunnen maken (soms van dezelfde onderwerpen, zodat vergelijking mogelijk is). Vooral bij moeilijke lichtomstandigheden (bergen met sneeuw, sterke contrasten en binnenfoto's) zijn de foto's van de 5D spectaculair beter. Ik heb voor het eerst alles in RAW geschoten, zodat optimale nabewerking mogelijk is. Het kost wel wat tijd, maar het resultaat is indrukwekkend. Drie voorbeelden :
De Zugspitze gefotografeerd met tegenlicht op hetzelfde tijdstip in de vroege ochtend. De Canon kon het contrast niet aan. Het was kiezen tussen donkere bomen of een overbelichte berg. Ook de KM heeft moeite met het contrast, maar desalniettemin zijn de foto's stukken beter. (met de 28-75mm)
De vecchiobrug in Florence gefotografeerd midden op een zonnige dag. De canon (zonder UV-fliter) geeft veel minder detail en let rechts op de enorme CA-vorming. De KM geeft het moment precies weer zoals het was. Er is geen sprake van CA. (met de 28-75mm)
De gevel van de dom van Florence was voor de canon S2 een uitdaging. Ook hier is veelvuldig sprake van CA. De KM gaat veel beter om met de contrasten. Ook hier is CA nagenoeg afwezig.(met de 17-35mm)

[ Voor 51% gewijzigd door PeterVL57 op 07-05-2006 17:33 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mij niet helemaal duidelijk welke foto is genomen met welke camera en als hier een vergelijking (dus twee foto's per scene) bedoeld is, dan moet je even merken welke foto bij welke camera hoort (en waar de andere staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:17:
Het is mij niet helemaal duidelijk welke foto is genomen met welke camera en als hier een vergelijking (dus twee foto's per scene) bedoeld is, dan moet je even merken welke foto bij welke camera hoort (en waar de andere staat).
Pssst, het staat bij elke foto links onder

Edit: graag gedaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 07-05-2006 21:00 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik weer.... tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Gelezen op DPreview-forum over lancering nieuwe alpha camera's ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor de late reactie....zie het nu pas.....maar ik heb hem nog bij Dixons kunnen kopen voor een aardige prijs
bachhimself schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:33:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
Kent iemand de macro lens van Cosina/Vivitar?

Deze zijn niet zo duur en het lijkt me wel wat om een beetje met Macro te kunnen spelen.

Zijn deze nog wel de moeite waard of is het weggegooid geld?

Groeten,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard kun je ook hier terecht voor alle rumors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mschellings schreef op maandag 08 mei 2006 @ 12:45:
Kent iemand de macro lens van Cosina/Vivitar?

Deze zijn niet zo duur en het lijkt me wel wat om een beetje met Macro te kunnen spelen.

Zijn deze nog wel de moeite waard of is het weggegooid geld?

Groeten,
Marco
De Vivitar krijgt op Dyxum.com hoge punten.

Info over de Vivitar 100/3.5 en links naar tests zie hier: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=236
2 reviews hier: http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=236

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend van mijn schoonvader een leuke 3500xi gekregen om te gebruiken op mijn 5D

Hoewel een 'oude' flitser ben ik toch blij met de 3500xi die ik van mijn schoonvader heb mogen krijgen. Doordat ik vaak te horen kreeg dat deze flitser wsl niet met de 5D zou werken was ik niet er niet echt gerust op wat de resultaten van de flitser zouden zijn, maar een gegeven paard moet je ook niet in de bek kijken en daarbij vond ik het best aardig van mijn schoonvader dat hij de flitser aan mij afstond :)

Aangezien het mij ontbeerd aan de handleiding van de flitser moet ik het een en ander zelf uit zien te vinden en stukje bij beetje kom ik steeds verder, maar het is inderdaad een feit dat de flitser niet lekker communiceerd met de camera, maar door wat aanpassingen te doen zijn de resultaten niet slecht.

In elk geval ben ik er al achter dat de flitser het beste op stand LO gezet kan worden om overbelichting op het onderwerp te voorkomen en dat de diafragma van de camera het beste tussen de F/8 en F/16 (nagelang afstand) kan staan voor het mooiste en scherpste resultaat.

OP de flitser zelf kun je ook zoomen 28, 50 en 105(mm?) en hier moest ik gewoon een beetje mee spelen om te zien wat een beter resutaat gaf, maar ook dat is weer afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.

Ik heb 2 schots genomen met de flitser op de camera bevestigt in een bijna volledig duistere ruimte. Beide shots zijn genomen met de flitser ingesteld op LO en 105mm en direct op het onderwerp gericht (kop is verticaal richtbaar dus kan ook via plafond flitsen). De camera had in beide gevallen een sluitertijd van 1/125 en een diafragma van F/11. Afstand tot het onderwerp was ongeveer 2meter.

#1 genomen op 75mm ***klik voor groot (en beter resultaat) op de foto***
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/3300/test1f11kl4nq.jpg

#2 genomen op 200mm ***klik voor groot (en beter resultaat) op de foto***
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/6531/test1f11clupkl4is.jpg

Voor een flitser die eigenlijk niet behoord te werken op een 5D ben ik zeker niet ontevreden met het resultaat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 12:47:
Uiteraard kun je ook hier terecht voor alle rumors...
....en hier voor de aankondigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 04:09:
Voor een flitser die eigenlijk niet behoord te werken op een 5D ben ik zeker niet ontevreden met het resultaat :)
Ja dat is ook een rede waarom ik mijn stroboscoop 5400hs niet verkocht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Oeps, dit bericht had in [rml][ Meeting 28 Mei] Konica-Minolta meets Soest[/rml] gemoeten!

[ Voor 132% gewijzigd door RHE123 op 10-05-2006 11:00 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 23:09
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 04:09:

Ik gebruik soms mijn 3200i ook nog wel. Het is weer gewoon ouderwets rekenwerk: richtgetal gedeeld door afstand is diafragma (bij ISO100).

Voordeel van een externe flitser is dat ie o.h.a. een veel hoger richtgetal heeft. De interne flitser heeft als ik het goed heb een richtgetal van "slechts" 12.

Dat zoomen kan de 3200i ook, maar alleen automatisch, zoomt mee met de zoomlens. Past de openingshoek van het flitslicht aan aan hetgeen je in je zoeker ziet.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gromit77
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een goede fototas voor mijn 5D.

Deze moet uiteraard degelijk zijn, en ruimte bieden voor een paar "gewone" objectieven.

Ik had hier al een fototas online besteld maar deze bevalt niet (veel te weining ruimte)

Is Iemand hier die me advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Kijk eens rond in Centraal fototas topic, daar staan heel veel voorbeelden inclusief vulling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Laatst online: 26-05 23:09
Welke lens is beter?
  • De Minolta 70-210/F4 Beercan
  • Of de Sigma 75-200/F2.8-3.5 (schuiflens)
Deze laatste wordt geclaimd vergelijkbaar te zijn dan de beercan, maar lichtsterker en mooiere kleuren.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een goede flitser voor mijn 7D. Een 5600 HS zou wel welkom zijn, maar zijn er nog stores die deze verkopen? Ze beginnen als maar meer en meer zeldzaam te worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gromit77 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 17:09:
Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een goede fototas voor mijn 5D.

Deze moet uiteraard degelijk zijn, en ruimte bieden voor een paar "gewone" objectieven.

Ik had hier al een fototas online besteld maar deze bevalt niet (veel te weining ruimte)

Is Iemand hier die me advies kan geven.
Kijk eens hier: http://www.cambags.com. Misschien wordt je er wat wijzer van. Ik zelf heb een Tamrac velocity 7, die biedt ruimte aan 1 body, 1 lange lens (of twee korte) en 2 medium lenzen. Ben zeer tevreden over Tamrac. Dit is m'n 2e. Echt superkwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Laatst online: 11-07-2022
MartyF schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:02:
Welke lens is beter?
  • De Minolta 70-210/F4 Beercan
  • Of de Sigma 75-200/F2.8-3.5 (schuiflens)
Deze laatste wordt geclaimd vergelijkbaar te zijn dan de beercan, maar lichtsterker en mooiere kleuren.
Ik heb helaas met geen van beide ervaring, maar iets wat beter is dan de Beercan? :o
Op Dyxum.com krijgt de Beercan 4.64 punten, de 75-200 4.20 (met maar 2 reviews helaas).
Maarja, 34 tegen 2 reviews zegt ook wel iets over de populairiteit dacht ik zo ;)

Wat ik ook las op Dyxum over de Sigma:
Push/Pull type zoom (one touch) Fast lens F2.8-F3.5 Original design for 1st gen Minolta AF 5000 7000 9000 camera. May not work with newer AF. Will work on 5D/7D with a 1.4X or 2X TC
Ik zag dat White Tiger de 75-200 heeft, misschien dat die je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BocraM schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:27:
[...]

Ik heb helaas met geen van beide ervaring, maar iets wat beter is dan de Beercan? :o
Op Dyxum.com krijgt de Beercan 4.64 punten, de 75-200 4.20 (met maar 2 reviews helaas).
Maarja, 34 tegen 2 reviews zegt ook wel iets over de populairiteit dacht ik zo ;)

Wat ik ook las op Dyxum over de Sigma:
[...]

Ik zag dat White Tiger de 75-200 heeft, misschien dat die je verder kan helpen.
Klopt, maar ik heb geen ervaring met de beercan en kan dus niet oordelen of hij beter of slechter is. Wat wel zo is is dat de lens inderdaad lichtsterker is en het glas ook niet verkeerd, maar om te zeggen of de kleuren beter of slechter zijn zou je toch een proeffoto moeten maken met dezelfde instellingen op hetzelfde onderwerp lijkt me.

Ik ben in elk geval niet ontevreden met de lens :)

hier staat trouwens een discussie over de lens op dpreview incl een paar voorbeeld foto's gemaakt met een 1.4x TC.

Als de lens een serie nummer heeft van 2xxx dan is het bijna zeker dat hij werkt (ook zonder TC)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

White_Tiger: 28 Mei kunnen we vergelijken, dus als MartyF kan wachten met kiezen tot dan, dan kunnen we "gelijke" testfoto's maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi dat gaat helemaal goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst even mezelf indekken: probeer dit niet zelf, mensen. Ik ben electronicus van beroep, ik weet wat ik doe.
------------------------------

(Dit bericht heb ik, in het Engels, ook op het Dyxum forum gepost)

Ik heb m'n 5D aan een labovoeding gehangen om eens uitgebreid de voedingsstroom te meten. Om direct te kunnen vergelijken met de camerabatterij, heb ik de voeding op 7,4 volt ingesteld. Verschillende Dyxum forumleden hebben hun 5D's en 7D's zonder problemen op 7,4 volt gebruikt, dus dat leek me 100% veilig. De metingen zijn niet super accuraat; de meter op mijn labvoeding is niet echt snel. Dit zijn de bevindingen:

- Uit = 0,05 mA (waarschijnlijk data retentie)
- Standby = 180 mA (zolang de camera aan staat)
- Automatisch uitschakelen = 0,25 mA

- LCD aan = 145 mA (*1)
- LCD aan, zwart beeld = 100 mA (*2)
- LCD helderheid regeling = geen verschil
- Zoeker displayverlichting = 5 mA
- Sluiterknop half ingedrukt = 200 mA
- Opladen flitser (2 s) = 1200 mA +/- (*3)
- Sluiter open = 200 mA
- Focus motor loopt = 300 mA +/-
- Anti-shake aan (met sluiter open) = 550 mA (*4)

Om de gebruiksduur van de batterij te berekenen, deel je de capaciteit van de batterij (mAh) door de verschillend stromen uit de lijst opgeteld, en het resultaat is de duur in uren (h).

Bijvoorbeeld: gebruiksduur om foto's te bekijken is 1500 mAh / (180 mA + 145 mA) = 4,6 h

Conclusies:

*1: Als je de camera zelf de LCD laat uitschakelen, dan kun je serieus energie besparen. De winst is 45%.
*2: Zelf de LCD uitschakelen (met de display knop of the zoekersensor) maakt alleen het beeld zwart, en schakelt niet het hele scherm uit. Je verspilt 36% energie totdat de "LCD backlight" timer afloopt
*3: De flitser trekt veel stroom, maar slechts heel kort.
*4: Anti-shake aan bij lange belichtingstijden belast de batterij stevig

Hopelijk kun je met deze informatie efficienter met je batterijcapaciteit omgaan.

Als iemand speciale verzoeken heeft voor metingen, laat maar weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

interessant fuzzbass
Heb je de mogelijkheid om piekstromen te meten?

De camera kan extern met 6V gevoed worden, als je hem dan zonder accu gebruikt, ben ik nieuwsgierig of er opvallende andere waarden uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 09:49:
Eerst even mezelf indekken: probeer dit niet zelf, mensen. Ik ben electronicus van beroep, ik weet wat ik doe.
Nu jij gemeten hebt, daarvoor dank, hoef ik het niet zelf te meten.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Laatst online: 11-07-2022
.....
<interessant verhaal>
.....
Conclusies:
.....
*2: Zelf de LCD uitschakelen (met de display knop of the zoekersensor) maakt alleen het beeld zwart, en schakelt niet het hele scherm uit. Je verspilt 36% energie totdat de "LCD backlight" timer afloopt
.....
Interessante test!
Anti-shake uit bij langere belichtingtijden deed ik sowieso wel (want statief-> AS niet nuttig), maar dit is nog een extra stimulans ;)

Wat betreft je LCD stroomverbruik: ik weet niet hoe het bij de 5D zit, maar wat de 7D betreft klopt je verhaal volgens mij niet helemaal. Backlight gaat inderdaad uit als je iets voor je zoekersensor houdt, als je je display goed bekijkt kan je alles nog lezen. Ook na het aflopen van de backlight-timer kan ik de tekst nog vaag zien, deze verdwijnt pas in de "power save" mode!
Als ik echter op mn displayknop |0| druk, is het beeld ECHT zwart, ik zie helemaal niks meer.

Dus bij de 7D (volgens mij):
-zoekersensor afgedekt = backlight-timer afgelopen = donker, leesbaar scherm = 100 mA verbruik door de LCD
-LCD uit dmv |0| = "power save" (alleen qua LCD dan!) = scherm helemaal zwart = 0 mA vebruik door de LCD

Zoals ik al zei, misschien is dit bij de 5D anders, en ik heb ook geen stroomtests gedaan, ik rapporteer alleen maar wat ik zie 8)

[ Voor 7% gewijzigd door BocraM op 11-05-2006 21:53 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

- LCD helderheid regeling = geen verschil
Dit vind ik erg opvallend, maar had ik al gelezen in het verhaal van friedman.
Ik heb sindsdien mijn scherm altijd voluit aanstaan.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
In het donker is je scherm voluit staan niet fijn voor je ogen, dus tja :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Op een noorse site (www.digit.no) dook deze foto op. Dit zou hem dan zijn : de alpha...

[ Voor 14% gewijzigd door PeterVL57 op 11-05-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Wolfensteijn schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:07:
In het donker is je scherm voluit staan niet fijn voor je ogen, dus tja :P.
Tja binnen mischien niet.
Maar buiten heb ik vaak last dat ik bijna niets zie, dus zet hem dan liever op z'n lichts.
Eerst deed ik dat alleen met zonnig weer, en dan weer terug zetten om baterijen te sparen, maar dat hoeft dus niet.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

PeterVL57 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:14:
Op een noorse site (www.digit.no) dook deze foto op. Dit zou hem dan zijn : de alpha...
Die foto stond ook op dpreview (inmiddels weg), maar de discussie was duidelijk.. Ze vinden 'm nep. Overigens moet ik ze gelijk geven en zo overtuigend is hij niet eens.. Zelfs 'Sony' staat scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BocraM schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:27:
snip
[...]
Zoals ik al zei, misschien is dit bij de 5D anders, en ik heb ook geen stroomtests gedaan, ik rapporteer alleen maar wat ik zie 8)
Het is inderdaad wat misleidend dat er iets op het scherm zichtbaar blijft als het energieverbruik op z'n laagst is, maar bij de 5D werkt het precies het zelfde. Ik vind het zelf ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Oxi schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:50:
[...]
Die foto stond ook op dpreview (inmiddels weg), maar de discussie was duidelijk.. Ze vinden 'm nep. Overigens moet ik ze gelijk geven en zo overtuigend is hij niet eens.. Zelfs 'Sony' staat scheef.
Wat "ze" vinden is niet zo interessant. Ik heb deze foto (van de vermoedelijke sony-alpha camera) naast het silhouet gezet wat sony japan op zijn website heeft staan en een detail van de foto naast een detail van de alpha op de sony website (een beetje andere hoek, maar de overeenkomst is duidelijk).
Dan zou ik wat voorzichtig worden om dit af te doen als "nep", want de overeenkomsten zijn treffend. Op het dpreview-forum hebben mensen gezocht naar vergelijkbare ontwerpen om "montage" te kunnen onderbouwen, maar die hebben ze niet gevonden. Sony heeft kennelijk als commentaar gegeven dat het uiteindelijk ontwerp nog niet helemaal vast staat, dus kan afwijken van welk gepubliceerd plaatje dan ook.

Nou ja, over enkele weken zullen we weten wie er gelijk heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterVL57 op 11-05-2006 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik kan niet beweren dat deze niet op het eindproduct kan lijken, maar die foto vind ik er heel nep uit zien. Bovendien is een goed leugen makkelijker te geloven dan de waarheid. ;)

En dat een bijna-klaar product ver kan afwijken van het eindproduct bewijzen deze foto's wel: http://www.dpreview.com/n...080402dynax7interview.asp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik een aantal vreemde verhalen vanm mensen die ik ken heb gehoord over hot en dead pixels in de minolta cams ben ik dan ook zelf maar eens gaan kijken of ik daar last van heb.

Met behulp van de deadpixeltest van http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm heb ik een 4 tal tests gedraait met foto's genomen met de lenskap erop en respectievelijk 1, 8, 20 en 30 seconden sluitertijd. Alle foto's hadden 0 dead en hotpixels.

Nu kan het zijn dat ik gewoon geluk heb, maar ik hoor van meerdere personen dat ze erge last hebben van dead en hotpixels kan ik dan iets fouts hebben gedaan met de tests of overdrijven ze gewoon heel erg (ik vermoed het laatste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
had je de ruisonderdrukking uitgezet? ;)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

heb je wel in raw mode geschoten?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja op beide vragen/opmerkingen, maar de raw wel omgezet naar tiff, want het tooltje kan geen mrw aan volgens mij (staat alleen optie tiff, jpeg en raw. van olympus (als ik me niet vergis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 5D en 7D (en vermoedelijk alle Minolta's) voeren een hot pixel remap uit op elke eerste van de maand, heb ik gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's mooi voor je dat je geen dead/hot pixels hebt. Ik heb er wel last van en het truukje door het verzetten van de datum heeft niet (volledig) geholpen. Er is zelfs 1 hot pixel die ik bij een sluitertijd van <1 s zie. Erg jammer, maar helaas. Bij Sony wisten ze me te vertellen dat als ik het gerepareerd wilde hebben hij gedurende 6-7 weken in Duitsland moest vertoeven.
Ook fijn....
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.