Hebben ze ook verteld of ze er wat aan gaan doen?Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:03:
[...]
Ik heb Minolta al gebeld, en het is wel degelijk een fout.
Sterker nog, dat is de hele bedoeling van de Automaat. (aka, Paniekstand).Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:03:
[...]
Das dan wel vreemd he, dat ie dan op alle Automaat standen, de flits automatisch op ADI zet!
Het is dé reden om níet in Auto te schieten aangezien instellingen niet onthouden worden, maar Auto is ook bedoeld voor mensen die het niet willen weten. Overigens vind ik het nogal vreemd dat er zo'n Auto stand op een dSLR zit, je zou toch meer verwachten van de fotograaf.
Maar als je de camera eens af wilt geven aan een ander die er niet zoveel vanaf weet. Gebruik dan de P-mode. Daar kan je wel een hoop instellen dat bewaard blijft, maar de camera berekent wel het diafragma en de sluitertijd.
Je hebt zeker gelijk dat het stom is dat de camera standaard op ADI staat zelfs al zit er geen D-objectief voor. Dat zou vanzelf terug naar PreflashTTL moeten gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Oxi op 14-04-2006 11:33 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Lijkt me niet echt normaalVerwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:05:
Btw, is het normaal dat de 5D -> laptop WinXP, er met een 2gig kaartje 45 minuten over doet om het op de PC te zetten?
M'n cheap ass kaartlezertje, (sweex
Verwijderd
Ja, da'k naar Sony centrum moest bellen hehe... nou zit dat hier om de hoek... nah, beetje druk met andere dingen momenteel.DeFeCt schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:21:
[...]
Hebben ze ook verteld of ze er wat aan gaan doen?
Misschien te simpel gedacht, maar heb je je camera wel in de M(anual)-stand staan?Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:03:
[...]
Das dan wel vreemd he, dat ie dan op alle Automaat standen, de flits automatisch op ADI zet! En waarom 'weet' de camera niet dat er een TTL aan hangt? Ik bedoel, m'n 5600HS 'ziet' wat voor lens er aan hangt, dus waarom niet andersom?
Ik heb Minolta al gebeld, en het is wel degelijk een fout. Als je de 5600HS erop zet, zou ie automatisch moeten wisselen naar TTL.
Daarnaast, m'n M en MULTI standen op de 5600HS doen het ook niet (je kunt ze instellen, maar moment dat je wilt gaan schieten, gaan ze weer terug op Default).
Dat lijkt erg op eerdere meldingen hier dat flitsen in ratio ook niet werkt...
Mijn Sigma 500 Super (die overigens ook niet vlekkeloos werkt

Hopelijk is het zo simpel te verhelpen
[ Voor 4% gewijzigd door BocraM op 14-04-2006 15:58 ]
flitsoutput op manual krijg ik dus niet voor elkaar? in het menu op mn 7D heb ik hem netjes op manual.DeFeCt schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 00:26:
[...]
Ik heb hier een 5400HS (te koop) en die werkt zonder problemen op manual.
Brandpuntsafstand zie je terug op de flitser... flitsoutput lijkt te regelen, etc etc, of bedoel je dat niet?
en dan krijg ik mn flitser niet van de "auto ttl" af
normaal krijg je dit:
maar je wilt dit gaan instellen:
(links M1/32)
maar daar kun je niet meer bij komen als je de fliters op de body hebt geplaatst.
Verwijderd
Ik denk dat dit wel eens zou kunnen als je nog geen USB2.0 hebt. USB 1.1 heeft een snelheid van 12 Mbit/s is ongeveer 1,2 Mbyte/s. 2GB duurt dan ongeveer 2000 / 60 = ruim een half uur.Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:05:
Btw, is het normaal dat de 5D -> laptop WinXP, er met een 2gig kaartje 45 minuten over doet om het op de PC te zetten?
USB2.0 is 40x sneller maar dan zal de snelheid van het geheugenkaartje wel de beperkende factor worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 20:10 ]
@Hilbren, ik zie wat je bedoelt, je komt er wel maar zodra je de focus knop indrukt springt ie terug...
precies, en dat komt omdat de twee gevallen iets te veel communiceren naar mijn zin. Nu alleen nog de vraag welk draadje los trekken
Verwijderd
Dat lijkt inderdaat op een fout.Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:03:
[...]
Das dan wel vreemd he, dat ie dan op alle Automaat standen, de flits automatisch op ADI zet! En waarom 'weet' de camera niet dat er een TTL aan hangt? Ik bedoel, m'n 5600HS 'ziet' wat voor lens er aan hangt, dus waarom niet andersom?
Ik heb Minolta al gebeld, en het is wel degelijk een fout. Als je de 5600HS erop zet, zou ie automatisch moeten wisselen naar TTL.
Daarnaast, m'n M en MULTI standen op de 5600HS doen het ook niet (je kunt ze instellen, maar moment dat je wilt gaan schieten, gaan ze weer terug op Default).
Dat lijkt erg op eerdere meldingen hier dat flitsen in ratio ook niet werkt...
Maar dat de instelling niet blijft staan is ook niet goed.
Zal het binnenkort ook eens proberen bij mij...
ahahah, het werkt, het was even pielen, maar compleet op manual zetten werkt het allemaal!
dus niet op diafragma- of sluitervoorkeur!

stroboscoop werkt dus ook zoals je ziet!
dit wordt weer leuk speelgoed!
stroboscoop werkt dus ook zoals je ziet!
Verwijderd
Misshien handig om deze link bij het eerste bericht onder handleiding te plaatsen. Dit forum is tenslotte ook in het nederlands.Oxi schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:28:
In de TS staan alleen de engelse handleidingen, maar hier staan de nederlandse voor de 5D en 7D:
http://ca.konicaminolta.c...l_cameras/dslr/index.html
Kwam er ook net achter, maar zie dat je het al gevonden hebthilbren schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:12:
ahahah, het werkt, het was even pielen, maar compleet op manual zetten werkt het allemaal!
stroboscoop werkt dus ook zoals je ziet!dit wordt weer leuk speelgoed!
Verwijderd
Je hebt gelijk! Dat was inderdaad bij de 505si ook al zo...BocraM schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:56:
[...]
Misschien te simpel gedacht, maar heb je je camera wel in de M(anual)-stand staan?
Mijn Sigma 500 Super (die overigens ook niet vlekkeloos werkt) kan alleen M en Multi flitsen als de camera-belichting ook om Manual staat, anders schiet'ie terug naar default.
Hopelijk is het zo simpel te verhelpen
Hij kan misschien wel USB2.0 hebben, maar de 5D misschien niet. Ik had iig gelezen in meerdere reviews dat de USB snelheid van de 5D een stuk lager lag als de 7D.Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:09:
[...]
Ik denk dat dit wel eens zou kunnen als je nog geen USB2.0 hebt. USB 1.1 heeft een snelheid van 12 Mbit/s is ongeveer 1,2 Mbyte/s. 2GB duurt dan ongeveer 2000 / 60 = ruim een half uur.
USB2.0 is 40x sneller maar dan zal de snelheid van het geheugenkaartje wel de beperkende factor worden.
Vermoedelijk heeft de 5D dan USB1.1
Wat is überhaupt precies het verschil tussen de 5400 en de 5600? Toch alleen dat de 5600 ook draadloos kan flitsen?DeFeCt schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:30:
[...]
Kwam er ook net achter, maar zie dat je het al gevonden hebtHmm had ik misschien toch niet echt die 5600 HS hoeven hopen
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede portret lens voor mijn D7D. Background-blur vind ik erg belangrijk en dat is dus ook het uitgangspunt.
Nu schiet ik met een 50mm f/1.7 maar deze is (zelfs op de D7D) net iets te kort en geeft gewoon te weinig background-blur.
Minolta heeft eigenlijk vrij weinig echte portretlensen behalve de 85mm f/1.4, maar die is me gewoon way te duur. Opties zouden zijn:
- een 50mm f/1.4, redelijk goedkoop op eBay maar net de kort. (85mm is toch eigenlijk wel minimaal voor portret)
- de 24-85mm f/3.5-4.5 wil ik erg graag hebben voor het buitenwerk, misschien dat deze ook kan voor portret (iemand?)
- de 28-75mm f/2.8 (D) is goedkoop en heeft een groot diafragma maar is optisch niet enorm en heeft denk ik weinig meerwaarde tov de 50mm f/1.7
- de 135mm f/2.8 is op analoog een prima portret lens maar is denk ik op digitaal gewoon te lang.
Ik weet het dus even niet meer
Iemand een leuke oplossing of wordt het toch met photoshop de bg blurren?
Nu schiet ik met een 50mm f/1.7 maar deze is (zelfs op de D7D) net iets te kort en geeft gewoon te weinig background-blur.
Minolta heeft eigenlijk vrij weinig echte portretlensen behalve de 85mm f/1.4, maar die is me gewoon way te duur. Opties zouden zijn:
- een 50mm f/1.4, redelijk goedkoop op eBay maar net de kort. (85mm is toch eigenlijk wel minimaal voor portret)
- de 24-85mm f/3.5-4.5 wil ik erg graag hebben voor het buitenwerk, misschien dat deze ook kan voor portret (iemand?)
- de 28-75mm f/2.8 (D) is goedkoop en heeft een groot diafragma maar is optisch niet enorm en heeft denk ik weinig meerwaarde tov de 50mm f/1.7
- de 135mm f/2.8 is op analoog een prima portret lens maar is denk ik op digitaal gewoon te lang.
Ik weet het dus even niet meer
Bedoel je niet de KM 28-75 F/2.8 (D)? (Rebranded Tamron - SP AF28-75 f 2.8 XR Di LD Aspherical (IF)
Of ben je bereid zoveel geld aan G-glas uit te geven
Die heb ik, super ding lensje. Enige nadeel is te weinig groothoek, maar dat is bij portretten niet van belang. Als je een bepaald voorbeeld shot wilt met wat instellingen dan moet je het maar melden, dan maak ik die wel even.
Die heb ik, super ding lensje. Enige nadeel is te weinig groothoek, maar dat is bij portretten niet van belang. Als je een bepaald voorbeeld shot wilt met wat instellingen dan moet je het maar melden, dan maak ik die wel even.
[ Voor 28% gewijzigd door Oxi op 15-04-2006 16:53 ]
Klopt ja, ik heb het even verbeterdOxi schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 16:51:
Bedoel je niet de KM 28-75 F/2.8 (D)? (Rebranded Tamron - SP AF28-75 f 2.8 XR Di LD Aspherical (IF)
Verwijderd
En waarom geen 28-135 F4-F4.5 ? Weegt zwaar, niet lichtsterk... MAAR legendarisch scherp (Leica
)
28-75 heb ik ook, en is uiteraard aan te raden.
Mss een 50 1.4 met een extender (een goeie!)?
Die 28-135mm klinkt opzich wel interessant... maar hoe zit dat met zo'n diafragma en de background blur?Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 20:10:
En waarom geen 28-135 F4-F4.5 ? Weegt zwaar, niet lichtsterk... MAAR legendarisch scherp (Leica)
Enneh, die 50mm met extender, leg eens uit? Is dat evt. ook mogelijk met mijn f/1.7 ?
@phaas:
Misschien een sigma 90mm f2.8 macro? scheint ook legendarisch scherp te zijn, kan je bovendien nog een leuke macro maken van een linkerooglid.
Misschien een sigma 90mm f2.8 macro? scheint ook legendarisch scherp te zijn, kan je bovendien nog een leuke macro maken van een linkerooglid.
Bedoel je niet de Tamron?philippevk schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 21:31:
@phaas:
@suspect ik bedoel inderdaad de tamron, excuus
volgens mij ook ADI in combi met een D lens en dat de 5400 alleen in M mode werkt met de 7D... maar heb nu een maand vakantie om dat allemaal eens uit te gaan vogelen.phaas schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 16:05:
[...]
Wat is überhaupt precies het verschil tussen de 5400 en de 5600? Toch alleen dat de 5600 ook draadloos kan flitsen?
Ja en de wireless functie voor de 5600hs werkt goed.
Bij het wireless instellen van de 5400hs lijkt alles goed te gaan, zelfs testknop werkt naar behoren. maar als er dan geflitst moet worden dan laat hij het afweten (alleen icm de digitale body's)
manual + wireless is uitgeschakelt, de rede daarvoor ontbreekt mij
Bij het wireless instellen van de 5400hs lijkt alles goed te gaan, zelfs testknop werkt naar behoren. maar als er dan geflitst moet worden dan laat hij het afweten (alleen icm de digitale body's)
Verwijderd
ik heb inderdaad wel USB2.0..... Ik meende alleen dat de 5D wel op USB2 zat, en de 7D dus niet!LearnDriver schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 15:19:
[...]
Hij kan misschien wel USB2.0 hebben, maar de 5D misschien niet. Ik had iig gelezen in meerdere reviews dat de USB snelheid van de 5D een stuk lager lag als de 7D.
Vermoedelijk heeft de 5D dan USB1.1
Nahja, ik koop wel zo'n los readertje. Op zich wel jammer dat het nu CF is, m'n laptop heeft nl zo'n SD reader ingebakken, da was best wel handig (gebruik dat nog steeds voor m'n Panasonic FZ5).
Verwijderd
Ik gebruik voor mijn Minolta 7D gewoon een snelle sd - kaart dit in combinatie met een cf-sd adapter.Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:25:
[...]
Nahja, ik koop wel zo'n los readertje. Op zich wel jammer dat het nu CF is, m'n laptop heeft nl zo'n SD reader ingebakken, da was best wel handig (gebruik dat nog steeds voor m'n Panasonic FZ5).
Zo heb ik nu maar 1 soort geheugen kaart in gebruik, die ik overal voor kan gebruiken (pda) en de foto's op mijn Mio 269+ kan bekijken en wegschrijven als reserve opslag tijdens vakanties.
Pieter
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 13:43 ]
Verwijderd
Je zegt dat je 50 mm te kort vind... Het enige wat binnen je kostenplaatje past is een 50mm 1.4 of 1.7 met een 1.4x teleconverter. , dan krijg je iets van een 75 mm. 1.4 TC betekent 1 stop verlies mocht je het niet weten.phaas schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 21:11:
[...]
Die 28-135mm klinkt opzich wel interessant... maar hoe zit dat met zo'n diafragma en de background blur?
Enneh, die 50mm met extender, leg eens uit? Is dat evt. ook mogelijk met mijn f/1.7 ?
Normaal worden teleconverters niet aangeraden, maar op primes zouden ze wel tot hun recht moeten komen, normaal gezien.
Check eens www.dyxum.com , daar vind je een hoop lens reviews
Dus volledig manual (flash en exposure) of werkt pre-flash TTL ook? Dit zou toch theoretisch gewoon moeten werkenhilbren schreef op zondag 16 april 2006 @ 09:48:
Ja en de wireless functie voor de 5600hs werkt goed.
Verwijderd
Ik gebruik CF Sandisk Extreme III 2Gig kaartje,... zou het snelst moeten zijn...Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 13:42:
[...]
Ik gebruik voor mijn Minolta 7D gewoon een snelle sd - kaart dit in combinatie met een cf-sd adapter.
Zo heb ik nu maar 1 soort geheugen kaart in gebruik, die ik overal voor kan gebruiken (pda) en de foto's op mijn Mio 269+ kan bekijken en wegschrijven als reserve opslag tijdens vakanties.
Pieter
Nou wee'k wel, as ik 2Gig van HDD naar HDD blaas over m'n netwerkje, mwah, moe'k ook geduld hebben, dus...
Maar ik vond 45 minuten voor volle 2Gig toch wel wat irritant lang......
Ik ben nog wel op zoek naar een HDD drager trouwens, eentje met een groot scherm. Zou leuk zijn as t ook MP3's af kan spelen (waarom niet combineren nie waar)... maar vooral scherm is van belang en... de snelheid van opladen.
Ga dat dan zowieso gebruiken voor vakantie maar ook voor concerten ed. Ik kom er nu al achter dat 2gig zo vol is (ok, is schiet RAW) en dat schermpje op 5D nou nie echt veel soeps is.
Heeft iemand idee voor zulks? Waar ik m'n Sandisk kaartje weghaalde, liet me een Vosonic zien. 3.5 inch schermpie, 40Gig HDD, maar prijs was nogal hoog (400 euri). http://www.vosonic.com/
Iemand ervaring hiermee?
nope pre ttl werkt niet, dan flitst de fliter voluit. het enige waar je hem dan nog mee kan regelen is je diafragma.phaas schreef op zondag 16 april 2006 @ 16:36:
[...]
Dus volledig manual (flash en exposure) of werkt pre-flash TTL ook? Dit zou toch theoretisch gewoon moeten werkenIn dat geval zou de 5400 best een leuke optie zijn.
Het was niet gepland, maar in weinig licht moest ik helaas wel met vol open diafragma schieten en helaas ook met hoge ISO.phaas schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:25:
[...]
Klopt ja, ik heb het even verbeterdNu je het toch aanbiedt: een portret op 75mm f/3.5 of f/2.8?? Ben wel benieuwd eigenlijk. Deze lens zou optisch (van wat ik gehoord heb) uitstekend moeten presteren.

Maar hier zijn mijn 2 nieuwe nichtjes
75mm, 1/60s, F/3.5, ISO800

75mm, 1/90s, F/2.8, ISO400

Enige lens die ik bij me had en voldeed uitstekend.
Op full-size zijn ze ook nog scherp, maar die zet ik niet online.
offtopic:
Ik weet dat de plaatjes stuk zijn, dat duurt nog wel ff en kan er niets aan doen.
Ik weet dat de plaatjes stuk zijn, dat duurt nog wel ff en kan er niets aan doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Oxi op 18-04-2006 14:30 ]
Ik vond het al raar dat mijn Dynax 5D al een vreemd gedrag toonde, maar nu weet ik wat er mis is: de preview button (dat knopje met die groene pijl erboven) werkt niet meer. Nu wordt dat via de shutter-release button geregeld en dat is ontzettend krankzinnig om op die manier met de camera te werken: als de camera wordt aangezet dan verschijnt meteen de laatst geschoten foto in het scherm en door op de shutter-release button te klikken op de manier als je de camera wilt laten focussen wordt het scherm weer uitgezet. Zodra je de camera wilt laten focussen en vervolgens iets wilt bijstellen via de control dial, dan wordt het scherm weer aangezet.
* Robin gaat straks bellen met Redcoon...
Verwijderd
Ik had van het weekend ook iets raars met m'n 7D: Wilde scherpstellen en toen leek het alsof hij bleef 'hangen', hoorde een raar geluid en de camera reageerde niet direct op het uitzetten. Het geluid klonk een beetje zoals precies wanneer hij 'm scherp stelt, je hoort de motor en voordat je de ingebouwde *piep* hoort, verandert dat motor geluid. Of een beetje zoals je AS, dat heeft ook een specifiek geluid....
Erg raar, geen idee wat dat geweest is. Iemand enig idee?
En iemand ervaring met die vestiging in Badhoevedorp? Kan je daar gewoon je camera afgeven?
En iemand ervaring met die vestiging in Badhoevedorp? Kan je daar gewoon je camera afgeven?
Hmmm heb ik ook eens gehad op mn 5D... wazig "probleem". Bij de Sony vestiging in Badhoevedorp kan je gewoon langsrijden en je apparaat afgeven ter reparatie etc. Soms kan je er zelfs op wachten.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:02:
Ik had van het weekend ook iets raars met m'n 7D: Wilde scherpstellen en toen leek het alsof hij bleef 'hangen', hoorde een raar geluid en de camera reageerde niet direct op het uitzetten. Het geluid klonk een beetje zoals precies wanneer hij 'm scherp stelt, je hoort de motor en voordat je de ingebouwde *piep* hoort, verandert dat motor geluid. Of een beetje zoals je AS, dat heeft ook een specifiek geluid....
Verwijderd
Dus je hoeft geen afspraak te maken?S1W schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:48:
[...]
Hmmm heb ik ook eens gehad op mn 5D... wazig "probleem". Bij de Sony vestiging in Badhoevedorp kan je gewoon langsrijden en je apparaat afgeven ter reparatie etc. Soms kan je er zelfs op wachten.
Een Dynax 5D is geen compactcamera en geeft geen preview op het schermpje. Het knopje wat je bedoelt is de "Playback button".Robin schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 07:10:
Ik vond het al raar dat mijn Dynax 5D al een vreemd gedrag toonde, maar nu weet ik wat er mis is: de preview button (dat knopje met die groene pijl erboven) werkt niet meer. Nu wordt dat via de shutter-release button geregeld en dat is ontzettend krankzinnig om op die manier met de camera te werken: als de camera wordt aangezet dan verschijnt meteen de laatst geschoten foto in het scherm en door op de shutter-release button te klikken op de manier als je de camera wilt laten focussen wordt het scherm weer uitgezet. Zodra je de camera wilt laten focussen en vervolgens iets wilt bijstellen via de control dial, dan wordt het scherm weer aangezet.
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
Uit ervaring (Minidisc die is stuk gegaan): nee je hoeft geen afspraak te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:54:
Dus je hoeft geen afspraak te maken?
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Preview, playback, photo etc, het is en blijft een knopje met daarboven een groene pijl.joh14vers6 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:12:
[...]
Een Dynax 5D is geen compactcamera en geeft geen preview op het schermpje. Het knopje wat je bedoelt is de "Playback button".
Dit heb ik ook een aantal keer gehad met mijn 7D ja. Aangezien ik hem heb opgestuurd ter reparatie heb ik dit probleem er meteen bijvermeld, wieweetVerwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 12:02:
@ Oxi: je plaatjes doen het niet, kun je ze me misschien emailen?
Zoals ik al zei.. problemen met de server. Overigens nu opgelost dus je zou ze moeten zien.phaas schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:01:
[...]
Dit heb ik ook een aantal keer gehad met mijn 7D ja. Aangezien ik hem heb opgestuurt ter reparatie heb ik dit probleem er meteen bijvermeld, wieweet
@ Oxi: je plaatjes doen het niet, kun je ze me misschien emailen?
Sorry, dat had ik niet gezien. Erge scherpe foto's trouwens! Mooie lens lijkt me dat. Ik heb zelf net de 24-85 f/3.5-4.5 gekocht op eBay (nog nie binnen). Ik kijk wel even of 'ie bevalt, anders is die 28-75 zeker ook een goede candidaat!Oxi schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:48:
[...]
Zoals ik al zei.. problemen met de server. Overigens nu opgelost dus je zou ze moeten zien.
BTW
[ Voor 3% gewijzigd door phaas op 19-04-2006 13:24 ]
Verwijderd
Ja hoor !!!!
Sony handhaaft het Minolta mount op zijn nieuw uit te brengen Dslr Alpha genaamd.
Sony handhaaft het Minolta mount op zijn nieuw uit te brengen Dslr Alpha genaamd.
idd een mooie website is http://www.sony.jp/products/di-world/alpha/ (er zijn meer sites genoemd op andere forums maar die geven vaak een 404)Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:51:
Ja hoor !!!!
en dit naar aanleiding van dit pers bericht
Sony's New "Alpha" Sub-Brand for its DSLR Cameras
SAN DIEGO, April 19, 2006 — Sony has established a new brand name for its digital single lens reflex (D-SLR) cameras that will be launched worldwide this summer. Meaning “beginning” and “essential,” the symbol (pronounced alpha) embodies the spirit of Sony’s approach to the D-SLR market. Under this sub-brand, Sony will produce a complete camera system of accessories and lenses to enhance the enjoyment of photography.
The Sony ™ mount system of cameras, lenses and accessories will integrate advanced electromechanical technologies that are key to D-SLR performance, the versatility of the well-established Maxxum lens mount system, and Sony’s renown in imaging devices and technologies. These include CCD and CMOS imaging sensors, as well as other image processing technologies, in addition to overall product miniaturization. People who have already made investments in many of Konica-Minolta’s lenses and accessories will be able to take full advantage of Sony’s new D-SLR cameras.
“We are expanding our product portfolio to build upon our leadership position in the digital imaging business,” said James Neal, director of marketing for digital imaging products at Sony Electronics. “Our approach to D-SLR camera design and engineering will allow us to offer a new high-performance system for today’s digital camera users, as well as welcome the millions of Konica-Minolta owners who have Maxxum interchangeable lenses that are currently in the market.”
Sony is already handling support and repair service for existing Konica-Minolta digital and film cameras, as well as related lenses and accessories in the U.S. A dedicated call center and strong levels of web support have been established for these customers.
There is more information available about the new sub-brand at www.sony.com/dslr. Sony camera and related product support for Konica Minolta customers is also being offered at www.support.sony.com/EN/KM/service.html
[ Voor 5% gewijzigd door Duur! op 20-04-2006 11:51 ]
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
De linkjes van jou werken bij mij niet, ik heb weer andere links gevonden met een persbericht van dezelfde strekking maar dan uit Tokio.Duur schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:23:
[...]
idd een mooie website is www.support.sony.com/EN/KM/service.html (er zijn meer sites genoemd op andere forums maar die geven vaak een 404)
en dit naar aanleiding van dit pers bericht
[...]

Grubeater in "[nieuws] Konica Minolta stopt met camera's..."
edit:
Mijn link komt van de global site van Sony, Sony.net. De Japanse site is tenminste al een beetje aangekleed.
Mijn link komt van de global site van Sony, Sony.net. De Japanse site is tenminste al een beetje aangekleed.
En het staat nu ook op de frontpage: 'Nieuw' DSLR-systeem Sony Alpha geïntroduceerd
[ Voor 21% gewijzigd door Grubeater op 20-04-2006 13:31 ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
idd ik had per ongelijk de slechtwerkende amerikaanse overgenomen ipv de japanse, sorryGrubeater schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:38:
[...]
De linkjes van jou werken bij mij niet, ik heb weer andere links gevonden met een persbericht van dezelfde strekking maar dan uit Tokio.![]()
Grubeater in "[nieuws] Konica Minolta stopt met camera's..."
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Net bij cameranu.nl een Dynax 5D besteld met 18-70 kitlens. Extra accu erbij, en geheugenkaartje bij een andere zaak (dat was goedkoper).
Nu alleen nog vol spanning wachten totdat tie daadwerkelijk hier komt
.
Zit er trouwens een accu lader bij de D5D, of moet je in de camera de accu's opladen?
Nu alleen nog vol spanning wachten totdat tie daadwerkelijk hier komt
Zit er trouwens een accu lader bij de D5D, of moet je in de camera de accu's opladen?
EindelijkWolfensteijn schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:03:
Net bij cameranu.nl een Dynax 5D besteld met 18-70 kitlens. Extra accu erbij, en geheugenkaartje bij een andere zaak (dat was goedkoper).
Nu alleen nog vol spanning wachten totdat tie daadwerkelijk hier komt.
Lader zit er uiteraard bij.
Tsss, dat je nog steeds in dit topic rondhangt met je Canon camera. Overloper! 
Maar inderdaad, eindelijk. Ik ben ook erg blij dat ik nu het geld heb om dat ding te kopen. Nu alleen gaan sparen voor alle nuttige accesoires, en voor extra glas...
Verlanglijstje tot nu toe, Peleng powah!, de 70-210/4 (op aanraden van Oxi), een 85 portret lens, een flitser, en pola filtertje. Veel te prijzig allemaal, dus ik ga wel kijken wanneer ik weer werk heb ofzo
.
Maar inderdaad, eindelijk. Ik ben ook erg blij dat ik nu het geld heb om dat ding te kopen. Nu alleen gaan sparen voor alle nuttige accesoires, en voor extra glas...
Verlanglijstje tot nu toe, Peleng powah!, de 70-210/4 (op aanraden van Oxi), een 85 portret lens, een flitser, en pola filtertje. Veel te prijzig allemaal, dus ik ga wel kijken wanneer ik weer werk heb ofzo
Verwijderd
Kan je die ergens in NL of BE online kopen..?Wolfensteijn schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:13:
Verlanglijstje tot nu toe, [b]Peleng [b]powah!, de 70-210/4 (op aanraden van Oxi), een 85 portret lens, een
Ik heb nog steeds een "zwak" voor KMWolfensteijn schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:13:
Tsss, dat je nog steeds in dit topic rondhangt met je Canon camera. Overloper!
.
Als je een goedkope 2e hands ziet kan je die ook kopen. Dat heb ik gedaan ook al zat er geen Minolta adapter bij en die heb ik later voor $29 (± €25) inclusief verzendkosten gekocht bij eastwave. (Staat niet op de website, maar via email wel te bestellen.)Wolfensteijn schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:53:
http://www.eastwave.ca/
Webshop in Canada dus. En voorlopig nog te prijzig voor mij.
Beetje gevaarlijk om dat hier te zeggen...maareh absoluut geen spijt. Simpele beredenering, toen ik de body kocht was ´ie 1399, toen ik ´m inruilde was ´ie nog maar 799. Kortom zeer hoge afschrijving. Ik kan nu wel allemaal voordelen van een Canon gaan noemen, maar dat wordt hier denk ik niet zo op prijs gesteld, en ik heb geen zin in een discussie tussen verschillende merken
Maarja, gewoon teveel problemen mee gehad (iets van 4 body´s gehad). Ik fotografeer redelijk veel autosport en Canon´s AF systeem + snelle lenzen zitten naar mijn mening iets beter in mekaar.
Wat ik mis op de 20D wat de 7D wel heeft zijn:
- Grote scherm
- Iso change in zoeker
- AS!!! (was toch wel eens verrekte handig)
- AF/MF knop
- grote zoeker
Kortom, genoeg dingen om je over de streep te trekken om voor KM te gaan.
En misschien ben ik wel één van de weinige die gewoon objectief tegen verschillende merken camera's aankijkt. Ik fotografeer meestal met een maat van me die beschikt over een Nikon D50. Manmanman wat een prachtige platen komen daaruit. Blijkt maar weer dat een goede foto wordt gemaakt door de mens en niet door het merk camera
Wees lekker blij met je Canon en maak veel leuke/goede foto's. Daar gaat het toch om, niet het merk dat op je camera staat. 
Als het goed is hebben alle camera eigenaren dat gemeen.
Als het goed is hebben alle camera eigenaren dat gemeen.
Tja, ik kijk volgens mij ook redelijk objectief tegen alle merken aan. Heb alle voor en nadelen tegen elkaar afgewogen van de instap dSLR's. En toen ben ik tot de conclusie gekomen dat de 5D voor mij het interessants is. Waarom precies kan ik niet zeggen trouwens, er zit ook wat gevoel bij
.
Het is wel zo dat op dit moment er eigenlijk geen ruimte is om body te upgraden zodra ik de 5D zat ben en wat beters wil. De 7D biedt volgens mij geen duidelijk grote voordelen ten opzichte van de 5D. Dus wat dat betreft loop ik nu een doodlopende steeg in wat bodies betreft. Maar ik heb goeie hoop met Sony
.
Het is wel zo dat op dit moment er eigenlijk geen ruimte is om body te upgraden zodra ik de 5D zat ben en wat beters wil. De 7D biedt volgens mij geen duidelijk grote voordelen ten opzichte van de 5D. Dus wat dat betreft loop ik nu een doodlopende steeg in wat bodies betreft. Maar ik heb goeie hoop met Sony
Sowieso is het op dit moment erg behelpen qua upgrade mogelijkheden, niet alleen qua body's maar ook het aanschaffen van objectieven en andere items is erg moeilijk door de beperkte voorraden.
Neem eens als voorbeeld een 50mm 1.7 lens, daar ben ik nou al enige tijd naar aan het kijken (1.4 heeft voor mij te weinig meerwaarde, ben geen pro).
Nergens meer te vinden die lens
. Tjah 2e hands zijn er af en toe wat exemplaren maar die gaan er uit voor meer dan 85 euro doordat iedereen zo'n lens wil, terwijl de lens nieuw 110 euro kost ... ook weer iets té veel van het goede voor een 2e hands ouder model lens. Hopelijk komt sony snel met wat nieuwe objectieven op de markt.
Zijn er 2e hands overigens nog tips voor standaard lenzen? De 70-210 F4 heb ik voor het lichte telewerk (met goed, maar vaak ook overbelicht resultaat, tips?), eigenlijk zoek ik voor mijn 18-70 lens een vervanger die wat scherper is. Op het eerste gezicht maakt die lens aardige plaatjes, maar de resultaten vallen full res nogal eens tegen.
Ook iets wat mij opviel vandaag; ik dacht dat sommige foto's aardig overbelicht waren (huid was uitgebeten wit op het display). Zet ik ze op de pc, zijn ze perfect. Hebben meer mensen hier soms wel eens last van met een 5D?
Neem eens als voorbeeld een 50mm 1.7 lens, daar ben ik nou al enige tijd naar aan het kijken (1.4 heeft voor mij te weinig meerwaarde, ben geen pro).
Nergens meer te vinden die lens
Zijn er 2e hands overigens nog tips voor standaard lenzen? De 70-210 F4 heb ik voor het lichte telewerk (met goed, maar vaak ook overbelicht resultaat, tips?), eigenlijk zoek ik voor mijn 18-70 lens een vervanger die wat scherper is. Op het eerste gezicht maakt die lens aardige plaatjes, maar de resultaten vallen full res nogal eens tegen.
Ook iets wat mij opviel vandaag; ik dacht dat sommige foto's aardig overbelicht waren (huid was uitgebeten wit op het display). Zet ik ze op de pc, zijn ze perfect. Hebben meer mensen hier soms wel eens last van met een 5D?
Over die 70-210/4, werken je diafragmabladen nog wel goed? Op die leeftijd kan er wat vet opgedroogd zijn waardoor ze niet (altijd) meer goed werken.
Over het schermpje. Dat heeft simpelweg niet genoeg contrast om foto's realistisch te laten zien, maar dat is een eigenschap van al die LCD's op camera's. Druk tijdens het bekijken eens op omhoog, dan heb je een histogram van je foto en kan je het misschien beter inschatten. Ook knipperen daar de uitgebeten delen, zowel zwart als wit.
Over het schermpje. Dat heeft simpelweg niet genoeg contrast om foto's realistisch te laten zien, maar dat is een eigenschap van al die LCD's op camera's. Druk tijdens het bekijken eens op omhoog, dan heb je een histogram van je foto en kan je het misschien beter inschatten. Ook knipperen daar de uitgebeten delen, zowel zwart als wit.
Oh die lens is zo goed als nieuw hoor (en dat voor de maar 60 euro die ik er voor kwijt was), er zaten totaal geen gebruikssporen op toen ik de lens kocht. Of de bladen goed zijn... ik denk het wel;
het valt ook mee, het zal waarschijnlijk wel een gebruikersissue zijn qua metering mode etc.
Tis gewoon een lens waar je een beetje aan moet wennen ; focus werkt niet echt super boven de 150mm (gaat soms jagen), soms zijn de foto's wat soft (te korte sluitertijden), wat unsaturated (logisch als je gaat zoomen..), etc. Volgens mij karaktereigenschappen van elke zoomlens, en gewoon nog iets waar ik mee moet leren omgaan als nieuwe dslr gebruiker..
Voor de rest een heerlijke lens met karakter, met soms verbluffende resultaten (met wat nabewerking).
Wel een zwaar onding om lang om je nek te hebben hangen
En daarom zoek ik ook zo'n soortgelijk value-for-money lensje voor een walk around lens, de dure lenzen komen op zijn tijd wel, maar op de korte termijn (komende maanden) wil ik toch wel betere korte lenzen hebben (iig een 50mm en dan een 18-70 vervanger)
het valt ook mee, het zal waarschijnlijk wel een gebruikersissue zijn qua metering mode etc.
Tis gewoon een lens waar je een beetje aan moet wennen ; focus werkt niet echt super boven de 150mm (gaat soms jagen), soms zijn de foto's wat soft (te korte sluitertijden), wat unsaturated (logisch als je gaat zoomen..), etc. Volgens mij karaktereigenschappen van elke zoomlens, en gewoon nog iets waar ik mee moet leren omgaan als nieuwe dslr gebruiker..
Voor de rest een heerlijke lens met karakter, met soms verbluffende resultaten (met wat nabewerking).
En daarom zoek ik ook zo'n soortgelijk value-for-money lensje voor een walk around lens, de dure lenzen komen op zijn tijd wel, maar op de korte termijn (komende maanden) wil ik toch wel betere korte lenzen hebben (iig een 50mm en dan een 18-70 vervanger)
Is de Tamron 28-75 f2.8 wat voor je misschien...? Is dit boven budget en/of denk je een te groot deel aan groothoek te missen...? (kromme zinDinoPK schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:14:
Oh die lens is zo goed als nieuw hoor (en dat voor de maar 60 euro die ik er voor kwijt was), er zaten totaal geen gebruikssporen op toen ik de lens kocht. Of de bladen goed zijn... ik denk het wel;
In dezelfde prijsklasse als de 28-75 die Nielsracing opperde: de Sigma 17-70.[b][message=25628729,noline]En daarom zoek ik ook zo'n soortgelijk value-for-money lensje voor een walk around lens, de dure lenzen komen op zijn tijd wel, maar op de korte termijn (komende maanden) wil ik toch wel betere korte lenzen hebben (iig een 50mm en dan een 18-70 vervanger)
Ben zelf ook van plan om deze te kopen, 28mm (mijn huidige minimum) is echt te weinig groothoek voor mij.
Weliswaar geen constante 2.8 (2.8-4.0), maar in diverse tests wel beter beoordeeld dan zijn duurdere broertje, de Sigma 18-50 2.8. Als het bereik van je kitlens bevalt denk ik dat dit een hele goede opvolger kan zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door BocraM op 23-04-2006 23:55 . Reden: typo ]
Verwijderd
Heb sinds dit weekend de Sigma 17-70. Het bereik is voor mij ideaal. de f/2.8 bij 17mm is prima voor binnenshuis, alleen is er wel flinke vignetting te zien en wazigheid in de uiterste hoeken. Boven de 30 mm is deze lens fenomenaal op alle diafragma's. Hoek-tot-hoek scherpte op 17mm begint te komen bij f/4 en is extreem goed bij f/8. Maar gezien de prijs (E350) is deze lens elke cent dubbel en dwars waard! Het is ook nog eens een "macro" lens, wat betekent dat je kunt scherpstellen tot op 20 cm, en de focus werkt relatief snel door een soort versnelling in het focus mechanisme naarmate je dichterbij focusseert.
Maar....... als je zeer veel gebruik wil maken van de groothoek, kun je toch beter een kortere zoom of prime kopen. Elke zoomlens is een compromis op zijn kortste brandpuntsafstand. Vooral de stevige vignettering is het grootste minpunt van deze lens.
Zie hier voor meer info
Maar....... als je zeer veel gebruik wil maken van de groothoek, kun je toch beter een kortere zoom of prime kopen. Elke zoomlens is een compromis op zijn kortste brandpuntsafstand. Vooral de stevige vignettering is het grootste minpunt van deze lens.
Zie hier voor meer info
Shit ik geloof dat ik het ook te pakken heb (LLD)Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 09:57:
Heb sinds dit weekend de Sigma 17-70. Het bereik is voor mij ideaal. de f/2.8 bij 17mm is prima voor binnenshuis, alleen is er wel flinke vignetting te zien en wazigheid in de uiterste hoeken. Boven de 30 mm is deze lens fenomenaal op alle diafragma's. Hoek-tot-hoek scherpte op 17mm begint te komen bij f/4 en is extreem goed bij f/8. Maar gezien de prijs (E350) is deze lens elke cent dubbel en dwars waard!
Ik ben ook op zoek naar een 18-70 vervanger (al hoe wel het zeker geen verkeerde lens is voor de prijs en het bereik). Maar een stukje lichtsterkte en scherpte aan de lange kant kan zeker geen kwaad. Maar ik merk dat de lenzen die als vervanging kunnen dienen nogal boven m'm budget liggen:
Sigma 17-70 ± €350
Sigma 24-70 > €400
Minolta 24-105 > €400
Ik heb voorlopig eigenlijk geen budget omdat er een buitenland stage aan zit te komen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Wat dacht je van de 24-85mm? Ik heb hem gescoord voor 160 op eBay, inclusief een B+W Skylight filter (wat doet zo'n filter eigenlijk?)martijn_tje schreef op maandag 24 april 2006 @ 11:42:
[...]
Shit ik geloof dat ik het ook te pakken heb (LLD)
Ik ben ook op zoek naar een 18-70 vervanger (al hoe wel het zeker geen verkeerde lens is voor de prijs en het bereik). Maar een stukje lichtsterkte en scherpte aan de lange kant kan zeker geen kwaad. Maar ik merk dat de lenzen die als vervanging kunnen dienen nogal boven m'm budget liggen:
Sigma 17-70 ± €350
Sigma 24-70 > €400
Minolta 24-105 > €400
Ik heb voorlopig eigenlijk geen budget omdat er een buitenland stage aan zit te komen.
Sinds vorige week heb ik de volgende lens op m`n 5D:
Tamron AF18-200MM F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Specs: http://www.tamron.com/news/35mm/18200di2.asp
Ik moet zeggen dat ik aangenaamd verrast ben. Als ik deze lens vergelijk met de standaard kit lens: KM 18-70 AF DT dan heeft deze lens minder CA en barrel distortion. Op 200mm zijn de foto`s iets wat zacht maar dit is absoluut niet storend, een erg goede walk-around lens in mijn ogen! Ik heb er een B+W UV filter op en ben zeer tevreden over de scherpte van de foto`s.
Positief vind ik:
- Weinig barrel distortion
- Weinig CA
- Scherpe foto`s!
- Een lens voor een groot bereik, zowel wide angle als zoom.
Minpuntjes:
- De lens is wat zwaar.
- Bij erg weinig licht wil de auto focus nog wel eens "hunten" en dan vooral als je gezoomd heb.
- Als je van wide angle naar full zoom gaat moet de AF even een stukje overbruggen, dit kan wat tijd kosten, maar als je eenmaal scherp hebt gesteld is daarna hij constant snel met de AF.
Twee voorbeelden:
- 35 mm
- 200 mm
Al met al ben ik toch erg positief!
Tamron AF18-200MM F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Specs: http://www.tamron.com/news/35mm/18200di2.asp
Ik moet zeggen dat ik aangenaamd verrast ben. Als ik deze lens vergelijk met de standaard kit lens: KM 18-70 AF DT dan heeft deze lens minder CA en barrel distortion. Op 200mm zijn de foto`s iets wat zacht maar dit is absoluut niet storend, een erg goede walk-around lens in mijn ogen! Ik heb er een B+W UV filter op en ben zeer tevreden over de scherpte van de foto`s.
Positief vind ik:
- Weinig CA
- Scherpe foto`s!
Minpuntjes:
- De lens is wat zwaar.
- Bij erg weinig licht wil de auto focus nog wel eens "hunten" en dan vooral als je gezoomd heb.
- Als je van wide angle naar full zoom gaat moet de AF even een stukje overbruggen, dit kan wat tijd kosten, maar als je eenmaal scherp hebt gesteld is daarna hij constant snel met de AF.
Twee voorbeelden:
- 35 mm
- 200 mm
[ Voor 13% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 24-04-2006 13:50 ]
Verwijderd
Witbalans correctie voor film fotografie.Op een DSLR heb je er alleen maar last van, want je witbalans presets zijn waardeloos geworden.phaas schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:22:
[...]
B+W Skylight filter (wat doet zo'n filter eigenlijk?)
Ik zou het persoonlijk zonde vinden om zo´n ultrazoom op een dslr te zetten...Je benut bij lange na niet de kwaliteit van de camera. De lens is een beperkende factor. Neemt niet weg dat je misschien wel hartstikke tevreden kan zijn met deze lens, zeker als je niet van wisselen houdt.CK schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:37:
Sinds vorige week heb ik de volgende lens op m`n 5D:
...
Positief vind ik:
- Weinig CA
- Scherpe foto`s!
...
Waar ik het niet mee eens kan zijn is weinig CA. Check je 200mm shot eens, het barst ervan!
Maar in Photoshop kun je een hoop fixen en USM of Smart Sharpen is ook eigenlijk onmisbaar.
Ultrazooms hebben zeker hun nut, bijvoorbeeld wanneer er geen tijd is om lenzen te wisselen, misschien in combinatie met vochtige of stoffige ruimtes. Dat de optische kwaliteit te wensen overlaat kan je er best op de koop bij toenemen.
Ja als ik het vergelijk met de standaard kit lens. Die is nog veel erger... Maar alleen op hoge zoom wat meer CA, daar kan ik mee leven. Net wat hierboven wordt gezegd, opzich kan ik leven met de tekort komingen.Nielsracing schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:26:
[...]
Ik zou het persoonlijk zonde vinden om zo´n ultrazoom op een dslr te zetten...Je benut bij lange na niet de kwaliteit van de camera. De lens is een beperkende factor. Neemt niet weg dat je misschien wel hartstikke tevreden kan zijn met deze lens, zeker als je niet van wisselen houdt.
Waar ik het niet mee eens kan zijn is weinig CA. Check je 200mm shot eens, het barst ervan!
Maar in Photoshop kun je een hoop fixen en USM of Smart Sharpen is ook eigenlijk onmisbaar.
Verwijderd
Elke lens heeft tekortkomingen, dus je zult wel moeten. De ene lens heeft dan wel weer wat minder tekortkomingen dan de andere, maar meestal gaat daarmee omgekeerd onevenredig de prijs omhoogCK schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:52:
[...]
Ja als ik het vergelijk met de standaard kit lens. Die is nog veel erger... Maar alleen op hoge zoom wat meer CA, daar kan ik mee leven. Net wat hierboven wordt gezegd, opzich kan ik leven met de tekort komingen.
Het vreemde vond ik juist dat de standaard lens met een bereik van 18-70 kwalitatief slechter beeld geeft dan deze lens. Juist op 18mm was de vervorming veel meer te zien dan met deze nieuwe lens. Anyway, ik ben er happy mee :-)Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:27:
[...]
Elke lens heeft tekortkomingen, dus je zult wel moeten. De ene lens heeft dan wel weer wat minder tekortkomingen dan de andere, maar meestal gaat daarmee omgekeerd onevenredig de prijs omhoogIk denk niet dat ik blij zou zijn met zo'n superzoom als jij hebt. Ik heb mijn zoombereik dan ook opgedeeld in twee lenzen. Bijkomend voordeel is dat ik een groter bereik heb, en gemiddeld genomen een hogere beeldkwaliteit. Voor net iets meer geld. En ja, ik zal af en toe moeten wisselen. Ik moet er dan ook nog wat handigheid in krijgen.
Verwijderd
Dat vind ik eigenlijk niet zo raar. De kitlens heeft een waarde van zo'n 80 euro. En hoewel hij voor die prijs zeker geen slecht beeld geeft, is en blijft het een goedkope lens. Zelfs de lens van mijn Canon S1 is beter. Maar ja, een niet-SLR lens met een cropfactor van 6,5 en een real-life bereik van 5,8 - 58 mm is niet zo'n grote uitdaging voor een lensontwerper.CK schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:57:
[...]
Het vreemde vond ik juist dat de standaard lens met een bereik van 18-70 kwalitatief slechter beeld geeft dan deze lens. Juist op 18mm was de vervorming veel meer te zien dan met deze nieuwe lens. Anyway, ik ben er happy mee :-)
Maar misschien als ik nog eens wat geld over heb (
De kitlens is volgens mij wel een stuk scherper als de samples die je hebt geplaatst. De kitlens produceerd in iedergeval minder CA.CK schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:57:
Het vreemde vond ik juist dat de standaard lens met een bereik van 18-70 kwalitatief slechter beeld geeft dan deze lens. Juist op 18mm was de vervorming veel meer te zien dan met deze nieuwe lens. Anyway, ik ben er happy mee :-)
Even wat tegenwicht bieden aan al het super zoomgeweld
Minolta 70-210 f3,5-4,5 op 210mm f4,5
(na het verscherpen)

Alleen een beetje verscherpt met high pass verscherpen

Een telezoom heeft ook wel z'n bestaansrecht, alleen al voor de enorme scherpte wijd open op 210mm.
[ Voor 57% gewijzigd door martijn_tje op 25-04-2006 17:00 ]
Yep, de 70-210mm blijft een heerlijke lens (heb hem ook!) behalve dan dat 'ie erg zwaar ismartijn_tje schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:11:
[...]
De kitlens is volgens mij wel een stuk scherper als de samples die je hebt geplaatst. De kitlens produceerd in iedergeval minder CA.
Even wat tegenwicht bieden aan al het super zoomgeweld![]()
Minolta 70-210 f3,5-4,5 op 210mm f4,5
(na het verscherpen)
[afbeelding]
Alleen een beetje verscherpt met high pass verscherpen
[afbeelding]
Een telezoom heeft ook wel z'n bestaansrecht, alleen al voor de enorme scherpte die wijd open op 210mm.
Ben ook erg benieuwd hoe m'n nieuwe 24-85mm presteert, jullie horen het wel wanneer m'n 7D eindelijk weer terug is
Nee, jij hebt (net als ik) de 70-210 F/4 en niet de F/3.5-4.5phaas schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:54:
[...]
Yep, de 70-210mm blijft een heerlijke lens (heb hem ook!) behalve dan dat 'ie erg zwaar is![]()
Ben ook erg benieuwd hoe m'n nieuwe 24-85mm presteert, jullie horen het wel wanneer m'n 7D eindelijk weer terug is
Volgens dpreview fora is de F/4 de beste van de hele serie, maar ik ben zeker te spreken over de foto's die hierboven staan. De F/3.5-4.5 is dus zeker geen miskoop als de F/4 niet te vinden is.
Ik gebruik mijne zo weinig dat ik niet zo een vergelijking kan ophoesten, maar ik zal eens een wat schieten met die lens als ik eraan toe kom.
Ik heb dus de 500gram "lichte" en 10cm "korte" 70-210 f3.5-4.5 die is dus geen 17cm lang en 750 gram zwaar.
Uitgeschoven is ie wel net zo lang. Hij is iets gevoeliger voor CA en denk ik ook ietsje gevoeliger voor flares. Voor de rest vind ik het een heerlijke lens.

Uitgeschoven is ie wel net zo lang. Hij is iets gevoeliger voor CA en denk ik ook ietsje gevoeliger voor flares. Voor de rest vind ik het een heerlijke lens.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 25-04-2006 15:33 ]
Ah, stom
Had weer eens niet op zitten letten. Ik ben net even naar buiten geweest met de 24-85mm op mijn oude AF 7000
Ben tot nu toe erg tevreden over die lens.
De resultaten heb ik natuurlijk nog niet maar ik zal ze wel even inscannen als ik het rolletje heb laten ontwikkelen.
Ik moet zeggen dat ik erg heb zitten twijfelen tussen deze en de 28-75 (D) en ik er nog steeds niet helemaal uit ben om eerlijk te zijn
Maja, zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen beide, behalve dan dat ik de DOF toch wel een beetje groot vind op de 24-85.
De resultaten heb ik natuurlijk nog niet maar ik zal ze wel even inscannen als ik het rolletje heb laten ontwikkelen.
Ik moet zeggen dat ik erg heb zitten twijfelen tussen deze en de 28-75 (D) en ik er nog steeds niet helemaal uit ben om eerlijk te zijn

Verwijderd
Een vraag....ik heb op dit moment een analoge Minolta Dynax 505si met AF28-80 en AF75-300 objectieven + Minolta 3500xi program flitser. Ik sta op het punt om over te stappen naar een 5D of 7D. Wie kan mij een goed advies geven......ik ben niet professioneel bezig ....pure hobby. Ik weet dat de 7D moeilijk verkrijgbaar is....maar hij is nog verkrijgbaar. De D5 is wat goedkoper en makkelijker verkrijgbaar.......maar wat zijn de verschillen nu? Heb de verschillen niet goed in dit forum kunnen vinden. Heeft iemand ervaring met bovenstaande Minolta objectieven op een 5D of 7D?
Ik hoor graag jullie antwoord!
Ik hoor graag jullie antwoord!
De 7D is
Edit:
Bij m'n lokale fotoboer wilden ze met het 75-300 objectief aan smeren. Ze zijden dat de lens prima werkte maar geen hoogvlieger was. Een nadeel van je 28-80 is dat je je groothoek kwijt ben. Met een cropfactor van 1,5 wordt 28mm in eens 42mm (niet echt wijd dus). Misschien dat een 5D kit (18-70 f3.5-5.6) voor bij je 75-300 wel een leuk idee is.
- degelijker (magnesium body)
- zwaarder
- groter
- meer knoppen (echt elke functie heeft z'n eigen knop)
- iets lastiger voor beginners
- grotere zoeker
- kleiner
- lichter
- kunstof body met een erg stijf metalen frame er onder
- minder knoppen (alle vaak gebruikte functies hebben hun eigen knop. sommige foncties zitten samen onder een knop of staan in het menu
- het schijnt dat de 5D een betere witbalans heeft
Edit:
Bij m'n lokale fotoboer wilden ze met het 75-300 objectief aan smeren. Ze zijden dat de lens prima werkte maar geen hoogvlieger was. Een nadeel van je 28-80 is dat je je groothoek kwijt ben. Met een cropfactor van 1,5 wordt 28mm in eens 42mm (niet echt wijd dus). Misschien dat een 5D kit (18-70 f3.5-5.6) voor bij je 75-300 wel een leuk idee is.
[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 25-04-2006 19:07 ]
De camera's komen grotendeels overeen en ze maken eigenlijk dezelfde foto's. Maar voor mij zijn de grootste verschillen
edit: Wat ik ben met martijn_tje niet eens ben is dat de 5D makkelijker is voor beginners. Ik denk dat het makkelijker is als je alles makkelijk op de body kunt vinden dan dat je moet gaan zoeken in de menu's en zelf moet uitzoeken wat belangrijk is en wat niet. Maar de 5D heeft een erg mooie prijs voor een instap-dslr en de 7D wat minder.
- Er is een grip beschikbaar. Al is die wel dik over de €200 inclusief de handstrap. (Ergonomie)
- Aparte knop voor de lichtmeting mode (Ergonomie)
- Aparte knop voor exposure compensation en flash exposure compensation. (Ergonomie)
- AF/MF knop onder de rechterduim (Ergonomie)
- Draaiknop onder de mode-draaiknop voor de drive-mode. (Ergonomie)
- Grotere zoeker op de 7D, maar die van de 5D is echt niet slecht. Die komt ook goed mee met andere merken met dezelfde cropfactor (Nikon).
- LCD heeft hogere resolutie op de 7D, maar beide hebben een 2.5"
edit: Wat ik ben met martijn_tje niet eens ben is dat de 5D makkelijker is voor beginners. Ik denk dat het makkelijker is als je alles makkelijk op de body kunt vinden dan dat je moet gaan zoeken in de menu's en zelf moet uitzoeken wat belangrijk is en wat niet. Maar de 5D heeft een erg mooie prijs voor een instap-dslr en de 7D wat minder.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxi op 25-04-2006 19:08 ]
Tsja... dat is dan weer een mening
Als je iets ergens niet direct een knop voor hebt zal je het het eerste uur dat je de camera hebt er ook minder snel mee lopen klooien. Bij de 5D moet je meer weten waar het zit voor dat je iets kunt vinden. Maar de andere kant is dat als je iets zoekt dat het bij de 5D practisch allemaal onder de FN of WB knop zit. Het enige echt irritante vind ik dat de flits instellingen in het menu verstopt zitten (voor de rest raak ik het menu niet aan).
Als je iets ergens niet direct een knop voor hebt zal je het het eerste uur dat je de camera hebt er ook minder snel mee lopen klooien. Bij de 5D moet je meer weten waar het zit voor dat je iets kunt vinden. Maar de andere kant is dat als je iets zoekt dat het bij de 5D practisch allemaal onder de FN of WB knop zit. Het enige echt irritante vind ik dat de flits instellingen in het menu verstopt zitten (voor de rest raak ik het menu niet aan).
Natuurlijk is het allemaal persoonlijk. 
Ik heb zelf ook een tijdje getwijfeld of ik de 5D of 7D wilde hebben, maar toch de 7D genomen vanwege de grip. Maar zoals ik al zei maken ze gewoon dezelfde foto's. Dus als die punten die ik opgenoemd heb voldoende voor prima2003 om het extra geld in de 7D te steken dan moet hij dat vooral doen, en anders blij zijn met de 5D.
Overigens zitten de flitsinstellingen ook bij de 7D in het menu en ook hier is dat het enige waarvoor ik het menu ga bezoeken.
Ik heb zelf ook een tijdje getwijfeld of ik de 5D of 7D wilde hebben, maar toch de 7D genomen vanwege de grip. Maar zoals ik al zei maken ze gewoon dezelfde foto's. Dus als die punten die ik opgenoemd heb voldoende voor prima2003 om het extra geld in de 7D te steken dan moet hij dat vooral doen, en anders blij zijn met de 5D.
Overigens zitten de flitsinstellingen ook bij de 7D in het menu en ook hier is dat het enige waarvoor ik het menu ga bezoeken.
Het sony-DSLR nieuws is nu ook in het Nederlands te lezen:
http://www.sony.nl/view/S...4679951870&site=odw_nl_NL
http://www.sony.nl/view/S...4679951870&site=odw_nl_NL
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
De grip op de 7D ownt mijn inziens enorm, dus als je een grip wilt is de keuze makkelijk. Verder maakt het, zoals er al gezegd werd, niet zo veel uit. Persoonlijk vind ik de 7D mooier om te zien, maarja, dat is denk ik niet echt een uitgangspunt als je een SLR koopt.
Ik met mijn 7D vooral in het begin wel eens last gehad van het behoorlijke gewicht. Ik krijg snel last van m'n schouders en eigenlijk is een winterjas al te veel
Sinds ik een goede tas heb en de cam dus niet de hele tijd om m'n nek heb hangen heb ik er eigenlijk geen last meer van.
Ik met mijn 7D vooral in het begin wel eens last gehad van het behoorlijke gewicht. Ik krijg snel last van m'n schouders en eigenlijk is een winterjas al te veel
Verwijderd
Dank je voor jullie snelle reacties, ik laat jullie weten via dit forum wat het gaat worden.
Misschien dat een 5D kit (18-70 f3.5-5.6) voor bij je 75-300 wel een leuk idee is. Lijkt me een goede optie 'Martijn_tje'
Misschien dat een 5D kit (18-70 f3.5-5.6) voor bij je 75-300 wel een leuk idee is. Lijkt me een goede optie 'Martijn_tje'
Verwijderd
5D is geen instap DSLR!!! 5D heeft ALLE features die andere DSLR's ook hebben.Oxi schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:05:
De camera's komen grotendeels overeen en ze maken eigenlijk dezelfde foto's. Maar voor mij zijn de grootste verschillenSide-by-side vergelijking op dpreview: http://www.dpreview.com/r...konicaminolta_5d&show=all
- Er is een grip beschikbaar. Al is die wel dik over de €200 inclusief de handstrap. (Ergonomie)
- Aparte knop voor de lichtmeting mode (Ergonomie)
- Aparte knop voor exposure compensation en flash exposure compensation. (Ergonomie)
- AF/MF knop onder de rechterduim (Ergonomie)
- Draaiknop onder de mode-draaiknop voor de drive-mode. (Ergonomie)
- Grotere zoeker op de 7D, maar die van de 5D is echt niet slecht. Die komt ook goed mee met andere merken met dezelfde cropfactor (Nikon).
- LCD heeft hogere resolutie op de 7D, maar beide hebben een 2.5"
Die paar custom dingen... come on, geen hond die dat veel gebruikt, en zo ja, tis nou niet iets wat je mist op die 5D... Je wilt foto's maken! Bij foto's ben je afhankelijk van de volgende zaken, die al sinds het begin van fotografie bepalen hoe een foto eruit komt te zien:
- de lens
- het diafragma
- de sluitertijd
- de gevoeligheid van de film/sensor
(en tegenwoordig nog de 'white balance', maar als je RAW schiet, kun je die achteraf ook nog bepalen, iets wat ik iedereen aanraadt!!)
Nou,... ALLE DSLR's hebben deze features! tada! Waarom wordt de 5D dan 'instap model' genoemd? Kijk, bij Canon maakte men een 300D waarbij heel veel 'manual' dingen gedisabled werden. Das bij de 5D niet het geval! Er zit spotmeting op! Iets wat bij Nikon pas in de aller zwaarste modellen beschikbaar is!
En... de ASA ruis verhouding bij de 5D (ruis bepaalt toch grotendeels de scherpte van een foto bij lage lichtintensiteiten)... wordt alleen overtroffen door de 20D , een body die 2-3 keer zo duur is!!
Daarnaast, veel te veel mensen verkeken zich er blijkbaar op, want d'r worden legio 350D's en D5D aangeboden op Marktplaats van lui die het toch allemaal veel te ingewikkeld vinden!!
dus... 'instapmodel', dat is alleen maar zo omdat het de 'goedkoopste' DSLR is! Ik heb er eentje via Marktplaats gekocht, voor 525! Ik had 'm in Duitsland voor 470 kunnen krijgen, maar ach. Ik had er eentje dus voor 525 met kitlens, die'k voor 80 euri weer verkocht heb (heb al F2.8 lenzen dus wat mot ik er mee)... heb dus een DSLR voor kleine 450 euri.. is net zo duur as m'n Panasonic FZ5!!! 450 euri! Ben bijna 2x zoveel kwijt voor een 'instap' model van Canon of Nikon!!
En geloof me, de kwaliteit, ook qua bouw, is verre van 'instap'. De 5D is al aardig degelijk en zwaar hoor! Ik snap niet dat men het nog zwaarder en groter wil. Ik kom vanaf een analoge 505si, nou dan is die 5D een baksteen! Daarnaast, ik wil echt geen zwaardere body!! Ik moet al m'n 1.5 kg zware Tokina 80-200/F2.8 PRO meezeulen,... zit dan echt niet te wachten op een nog zwaarder body met grip....
Ik schiet veel concertfoto's, in principe 1 van de lastigste dingen qua fotografie, en tot nu toe bevalt die D5D mij prima!! Zeker met m'n TOkina 28-70/F2.8 AT-X (oud model, is grappigerwijze beter dan nieuwe model!!)!! Redelijk snelle AF, in ieder geval 'zekere' AF!! En qua beeldkwaliteit.. subliem!! Ik schiet regelmatig in Tagrijn in Hilversum, qua zaaltjes 1 van de meest kloterige plekken (donker, belichting hangt laag, veelal van achteren), laatst nog een kloterigere zaaltje gevonden, Underground in Lelystad... maaruh.... viel me 100% meer wat voor materiaal ik kon schieten! Dat haal ik niet met m'n Panasonic FZ5 (maar goed, is digicam), en zeker niet met m'n ouwe 505si met 800 ASA rolletje!! Foto's zijn scherp, en bij zelfs 1600ASA (soms zelfs op 3200ASA) goed te gebruiken!!!
Grootste pre is wel, hij focussed goed.
Btw, men noemt steeds dat magnesium body als 'degelijker'... eh... kan iemand mij uitleggen waarom dat zoveel beter is? Ik heb nog nooit iemand gehoord waarbij de body in tweeen brak! Dus waarom moet je in hemelsnaam een magnesium frame in je body? gooit iedereen met z'n camera of zo? Ik snap dat niet....
Mijn advies, kan je goedkoop aan een 5D komen... DOEN! voor die paar hondert euro meer voor een 7D, koop daar een goeie lens voor!! Heb je meer plezier van dan 'handling' issues.... Als je je bij fotograferen al druk maakt om 'd'r kan geen grip op', 'hij voelt niet lekker aan'... duh!! Ga fotograferen ipv kijken of ie 'lekker in de hand ligt'... alsof iedereen uuuuuuuuren lang de camera in z'n handen heeft... duh!!!
Daarbij, waarom wil iedereen opeens een body van een Hummer formaat? D;r is NIEMAND die voordeel heeft van een magnesium frame, en het 'groter zijn'... ehm, kijk 's naar die plaatjes... de 7D is iets groter aan de zijkant, maar wel aan de 'andere kant', het deel waar je 'm vasthoudt, is bijna net zo groot! En met grip... man, waarom zou je zo'n enorme bak willen hebben? Ik koop liever een betere lens dan zoveel geld uit te geven aan een grip!! Maar goed, das persoonlijk!
O ja, 1 ding wat ik wel kut vind is het schermpje. Met die lage resolutie, waarom hebben ze dat in hemelsnaam 2.5'' gemaakt? Ziet er niet uit!! Zeker niet de 'normale' instellingen. Die zijn nu zo groot dat men achterin de zaal nog kan zien wat mijn instellingen zijn!! Had van mijn part wel kleiner mogen zijn, want om foto's te bekijken is zo'n LCD in alle gevallen niet geschikt!! Je kunt nl geen 5MP+ foto's bekijken op zo'n schermpje!! je zult toch altijd op een groter monitor je foto's moeten selecteren....
O ja2, men had wel een ledje mogen maken op de Aan/Uit schakelaar... regelmatig vergeten de camera uit te doen, want je ziet aan niets dat de camera aan is!! Is bizar, een ietsjepietsje ledje had heel veel verschil gemaakt!!!
Ik denk dat je nu in de war bent met Canon.Er zit spotmeting op! Iets wat bij Nikon pas in de aller zwaarste modellen beschikbaar is!
Tja, aangezien nu iedereen met een DSLR loopt zal je je toch moeten onderscheiden van de rest.Daarbij, waarom wil iedereen opeens een body van een Hummer formaat?
Dat is voor mij de reden geweest dat ik een D1 gekocht heb.
[ Voor 45% gewijzigd door Marco op 26-04-2006 20:48 ]
kan je alsjeblieft voor jezelf spreken, in plaats van voor iedereen nu al tot een conclusie te komen die zeker niet voor iedereen van toepassing is? 
ik heb overwogen tussen de 5D en 7D, en uiteindelijk toch voor de 7D gegaan. die grip komt zeker goed van pas. niet meer m'n hand in rare hoeken doen bij een portret shot, extra accu erin.
verder waarom ik voor de 7D ben gegaan is dat de functies (ook al gebruik ik ze niet altijd allemaal) makkelijker bereikbaar waren. en de ergonomie.. met de 7D ligt alles prima in de hand, iets wat ik met de 7D niet had. en, tjsa, een hogere resolutie op 't LCD. heb je 't verschil wel 's gezien? ik kan prima zien of een foto wel of niet scherp is.
ik bepaal zelf wel waar ik m'n geld aan uitgeef. betere lenzen koop ik vanzelf wel. ik begin liever met een duurdere body, en een aantal 'mindere' lenzen. daarna kijk ik wel wat voor lenzen ik nodig heb, in plaats van eerst honderden euro's uit te geven aan dure lenzen die ik achteraf niet nodig gehad zou hebben.
ik heb overwogen tussen de 5D en 7D, en uiteindelijk toch voor de 7D gegaan. die grip komt zeker goed van pas. niet meer m'n hand in rare hoeken doen bij een portret shot, extra accu erin.
verder waarom ik voor de 7D ben gegaan is dat de functies (ook al gebruik ik ze niet altijd allemaal) makkelijker bereikbaar waren. en de ergonomie.. met de 7D ligt alles prima in de hand, iets wat ik met de 7D niet had. en, tjsa, een hogere resolutie op 't LCD. heb je 't verschil wel 's gezien? ik kan prima zien of een foto wel of niet scherp is.
ik bepaal zelf wel waar ik m'n geld aan uitgeef. betere lenzen koop ik vanzelf wel. ik begin liever met een duurdere body, en een aantal 'mindere' lenzen. daarna kijk ik wel wat voor lenzen ik nodig heb, in plaats van eerst honderden euro's uit te geven aan dure lenzen die ik achteraf niet nodig gehad zou hebben.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
rustig blijven ademhalen jeepeeveepee...
...oxi geeft gewoon een aantal goede punten wat de grootste verschillen tussen de d5d en d7d zijn. dat voor jou die verschillen niet zo belangrijk zijn, is wat anders. en of iets een instap-dSLR is, lijkt mij voornamelijk bepaald worden door de prijs en gezien de prijs denk ik dat zowel de d5d als de d7d een instap-dSLR genoemd kan worden...
...maar vooral rustig blijven ademhalen...
...oxi geeft gewoon een aantal goede punten wat de grootste verschillen tussen de d5d en d7d zijn. dat voor jou die verschillen niet zo belangrijk zijn, is wat anders. en of iets een instap-dSLR is, lijkt mij voornamelijk bepaald worden door de prijs en gezien de prijs denk ik dat zowel de d5d als de d7d een instap-dSLR genoemd kan worden...
Dat vind ik persoonlijk ook bij de 5D super irritant. De flits setup is het enige wat in het menu staat dat je tijdens het maken van foto's ook wel eens (de een iets vaker als de ander) veranderd. soms is een fill flasje weer handig, maar om dingen te bevriezen vind ik weer flash weer veel mekkelijker. In iedergeval vind ik TTL veel prettiger werken als ADI. Ik heb namelijk een plaatje geknutseld voor op m'n flitser die het flits licht naar het plafond kaatst (200euro was kunnen bouncen me niet waard). De ADI flits snapt dat niet waar TTL met z'n voorflits er gewoon aan kan rekenen.Oxi schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:10:
@JePeVePe: Misschien iets minder vaak Shift+1 drukken?!!!!!!
Opzich ben ik het wel met je eens: de verschillen tussen de 5D en de 7D zijn marginaal. Zoiezo vind ik dat je prioriteit bij je lenzen zou moeten lggen: die bepalen nl. voor 75% de kwaliteit van je foto's.
Toen ik mijn 7D kocht was de 5D er nog niet en ik heb er dus best wel veel geld voor betaald. De grip vind ik trouwens voor de 7D absoluut een pre, maar dat komt omdat ik vrij veel foto's in portriat stand maak en dan krijg je zonder grip gewoon een lamme arm met zo'n zware camera + lens.
Ik vind de 7D/5D trouwens absoluut geen instap dSLR, zeker niet als je bekijkt dat hij gebaseerd is op Minolta's Dynax 7, één van hun top prof. modellen. Bovendien was de prijs van de 7D gewoon 1500,- euro toen het nog goed ging met Minolta, niet echt een instapprijs dus.
Opzich ben ik het wel met je eens: de verschillen tussen de 5D en de 7D zijn marginaal. Zoiezo vind ik dat je prioriteit bij je lenzen zou moeten lggen: die bepalen nl. voor 75% de kwaliteit van je foto's.
Toen ik mijn 7D kocht was de 5D er nog niet en ik heb er dus best wel veel geld voor betaald. De grip vind ik trouwens voor de 7D absoluut een pre, maar dat komt omdat ik vrij veel foto's in portriat stand maak en dan krijg je zonder grip gewoon een lamme arm met zo'n zware camera + lens.
Ik vind de 7D/5D trouwens absoluut geen instap dSLR, zeker niet als je bekijkt dat hij gebaseerd is op Minolta's Dynax 7, één van hun top prof. modellen. Bovendien was de prijs van de 7D gewoon 1500,- euro toen het nog goed ging met Minolta, niet echt een instapprijs dus.
Na wat overleg op IRC hebben we besloten dat het tijd is voor een KonicaMinolta meeting! We hebben hiervoor 28 mei uitgekozen, en als locatie de Soesterduinen.
Meer in het topic over deze meeting: [rml][ Meeting 28 Mei] Konica-Minolta meets Soest[/rml]
Wie o wie komt er ook?
Meer in het topic over deze meeting: [rml][ Meeting 28 Mei] Konica-Minolta meets Soest[/rml]
Wie o wie komt er ook?
Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro
flits? waardeloze discussie, flits gebruikt een fotograaf het liefst zo min mogelijk, liever een grote lamp ipv een grote flits (muv special effects)
beginnersmodel? ook een waardeloze discussie, instapmodellen bestaan niet. op elke slr moet je omkunnen gaan met sluitertijden en diafragma's. op alle toestellen is dit goed in te stellen, ook op canon en nikon. het enige wat nog bepaald of het een instap model is, is de prijs...
op elke camera zal je moeten wennen aan de controls, een beginner zal daar misschien moeite mee hebben evenveel als een prof die overstapt naar een ander merk... raar? ik denk van niet
ergonomie dat is een ander verhaal, en daar betaal je voor
beginnersmodel? ook een waardeloze discussie, instapmodellen bestaan niet. op elke slr moet je omkunnen gaan met sluitertijden en diafragma's. op alle toestellen is dit goed in te stellen, ook op canon en nikon. het enige wat nog bepaald of het een instap model is, is de prijs...
op elke camera zal je moeten wennen aan de controls, een beginner zal daar misschien moeite mee hebben evenveel als een prof die overstapt naar een ander merk... raar? ik denk van niet
ergonomie dat is een ander verhaal, en daar betaal je voor
[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 26-04-2006 22:22 ]
Ik heb sinds vandaag de 5D binnen, net er even mee naar buiten geweest, en ik ben nu al gewend
. Heerlijk toestel, waar ik hartstikke blij mee ben.
Even over de discussie met betrekking tot de verschillen tussen de 5D en de 7D, mij maken en maakten die verschillen niets uit. Ik had/heb toch geen geld voor de 7D, en doorsparen gaat moeilijk als je elke maand maar net de eindjes aan elkaar knoopt. Ik heb deze camera kunnen kopen vanwege een kleine financiële injectie van mijn oma. Voor de rest, ik vind hem eigenlijk ook net aan de kleine kant, iets meer ruimte voor mijn pink was prettig geweest, nu moet ik die er steeds onder stoppen en dat is niet super comfortabel. Een grip zou voor mij geen volledig overbodige luxe zijn.
Maar verder, heerlijke camera waar ik zeker nog jaren plezier van ga hebben
.
Trouwens JePeVePe, woon je in Hilversum, dat je in de Tagrijn foto's maakt? En over de kwaliteit van die zaal, die is inderdaad zwaar ruk
. Gelukkig gaan ze na de zomerstop naar het voormalige KRO pand, en over een paar jaar hebben ze een eigen nieuw pand
.
Even over de discussie met betrekking tot de verschillen tussen de 5D en de 7D, mij maken en maakten die verschillen niets uit. Ik had/heb toch geen geld voor de 7D, en doorsparen gaat moeilijk als je elke maand maar net de eindjes aan elkaar knoopt. Ik heb deze camera kunnen kopen vanwege een kleine financiële injectie van mijn oma. Voor de rest, ik vind hem eigenlijk ook net aan de kleine kant, iets meer ruimte voor mijn pink was prettig geweest, nu moet ik die er steeds onder stoppen en dat is niet super comfortabel. Een grip zou voor mij geen volledig overbodige luxe zijn.
Maar verder, heerlijke camera waar ik zeker nog jaren plezier van ga hebben
Trouwens JePeVePe, woon je in Hilversum, dat je in de Tagrijn foto's maakt? En over de kwaliteit van die zaal, die is inderdaad zwaar ruk
Verwijderd
valt wel mee hoor.. hehe..., was ook geen kritiek of aanval..lateef schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:50:
rustig blijven ademhalen jeepeeveepee...
Ik verbaas me alleen altijd over redenaties waarom een camera dezerdagen gekozen wordt...
En dat veel lui dus blijkbaar meer kiezen voor looks en handling dan zaken waar het nu eenmaal meer om draait met fotograferen, goed glaswerk.
Maar goed, das mijn mening...
Verwijderd
! ?? aha! die Shift 1...phaas schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:54:
@JePeVePe: Misschien iets minder vaak Shift+1 drukken?!!!!!!![]()
.
Verwijderd
Nope, woon in Badhoevedorp (je weet wel, waar Sony zit hehe, nieuwe pand van Minolta hehe)Wolfensteijn schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:27:
Trouwens JePeVePe, woon je in Hilversum, dat je in de Tagrijn foto's maakt? En over de kwaliteit van die zaal, die is inderdaad zwaar ruk. Gelukkig gaan ze na de zomerstop naar het voormalige KRO pand, en over een paar jaar hebben ze een eigen nieuw pand
.
Ik ken Tagrijn omdat een vriendin van mij daar publiciteits medwerker is geweest.... vandaar da'k daar ook veel en makkelijk kon fotograferen...
Ach ja, nieuwe pand.... ik moet nog maar zien of Tagrijn het redt. hebben zware tijd achter de rug, en veel problemen zijn nog niet opgelost...
Dit topic is gesloten.