[dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.602 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:07:
[...]

.... "ik dacht.... nou da's toch minstens een paar uur te vroeg", maar 't is in Japan natuurlijk al 1 april : het KM-cameratijdperk is dus nu officieel voorbij (met dank aan KM _/-\o_ voor jaren van fotoplezier). ..... welcome in the world of Sony.....
First thing monday morning dus kijken op de Sony site voor updates.

Volgens mij moet ik snel gaan zijn om nog een 5D aan te schaffen. Aan de andere kant, ze zullen nu wel gedumpt worden vanwege eventuele nieuwe shipments met een Sony logo, of misschien wel een heel nieuw model van Sony. Maar dat laatste is onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Oxi schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:41:
[...]

Ik kwam de 7D op hun website niet tegen... :?
a-7 DIGITAL = Maxxum 7D = Dynax 7D
aSweet DIGITAL (in Silver) = Maxxum 5D = Dynax 5D

Hij staat er dus wel tussen. ;)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Hexley schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 03:38:
[...]

a-7 DIGITAL = Maxxum 7D = Dynax 7D
aSweet DIGITAL (in Silver) = Maxxum 5D = Dynax 5D

Hij staat er dus wel tussen. ;)
Grapjas, we hadden het over de Sigma website. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:43:
Weet iemand waar er nog Minolta Dynax 7D's te vinden zijn? (Buiten fotokonijnenberg of pixmania) :)
Bij Dixons in Den Helder zag ik deze week een exemplaar in de vitrine liggen (iets van 890 euri's meen ik, incl. kitlens) ... Op hun site is dit merk niet te vinden overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Oxi schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 10:11:
[...]

Grapjas, we hadden het over de Sigma website. :P
Daar staat het ook.... :P

1. Ga naar: http://www.sigma-benelux.nl/products/flash/
2. Kies je flitser.
3. Klik op: Compatibiliteits tabel voor AF camera's

De 5D en 7D staan beide in de EF-500 DG SUPER en de EF-500 DG ST lijst.
Alleen de EM-140 DG lijst heeft geen enkele Minolta of Konica Minolta in de lijst staan,
Maar volgens de product pagina is er een ADI versie, en zou hij dus ook met een 5D en 7D overweg moeten kunnen.

Dus denk ik dat je een oude versie hebt, of hij is gewoon "defect".

Ben deze twee nog tegen gekomen, ze zouden ook ADI "geschikt wezen", maar zelf zou ik er met een grote boog omheen lopen. Zeker na ervaring uit het verleden...

Soligor DG-340DZ (€93,99/€99,00)
Soligor 420 DZ (€149,99/€149,00)
https://secure.soligor.com/index.php?id=75&L=1

Oude lijst, met ADI flitsers

[ Voor 24% gewijzigd door Hexley op 01-04-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Hexley schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 20:16:
[...]
Voor mensen die nog opzoek zijn naar een VC-7D Mondus heeft ze nog in stock @ €159,99.
* Hexley heeft daar een VC-7D en een 5600 HS (D) weg. :)
Dank voor de tip! Hij is zelfs €157,99, heb net de knoop doorgehakt en hem ook besteld :)

Voor de 5600HS (D) kun je trouwens momenteel beter bij DigitalStreet zijn, die zijn goedkoper dan Mondus.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

DeFeCt schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:43:
@Oxi:

Wat voor handstrap is dat daar op je KM body?
KM HS-1, normaal voor een Dynax 9, maar wordt ook aangeraden voor de 7D+grip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

DeFeCt schreef op maandag 03 april 2006 @ 00:23:
[...]

Dank voor de tip! Hij is zelfs €157,99, heb net de knoop doorgehakt en hem ook besteld :)

Voor de 5600HS (D) kun je trouwens momenteel beter bij DigitalStreet zijn, die zijn goedkoper dan Mondus.
Ach voor die paar euro, blijf ik liever bij een winkel die ik al ken.
En mocht je ze bijde tegelijk willen kopen, betaal je voor 2 euro winst 2 keer porto.

Tja prijzen zijn wat gestegen zie ik...
Mijn grip was € 10 en 5600HS (D) € 50 goedkoper bij Mondus zon 4 weken terug ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Oxi schreef op maandag 03 april 2006 @ 10:40:
[...]

KM HS-1, normaal voor een Dynax 9, maar wordt ook aangeraden voor de 7D+grip. :)
Dank Oxi, heb ik weer wat om naar te zoeken :)

Zijn er mensen die ervaring hebben met microdrives in samenwerking met de 7D?
Ik twijfel of ik voor een 2gig ultra II moet gaan of voor een beetje meer een 4gig microdrive moet kopen...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

DeFeCt schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:34:
[...]

Dank Oxi, heb ik weer wat om naar te zoeken :)

Zijn er mensen die ervaring hebben met microdrives in samenwerking met de 7D?
Ik twijfel of ik voor een 2gig ultra II moet gaan of voor een beetje meer een 4gig microdrive moet kopen...
Voor dat lullige stukje leer betaal je wel zo'n €40, maar zonder is de handling van de camera gewoon veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 00:39:
[...]

Volgens mij moet ik snel gaan zijn om nog een 5D aan te schaffen. Aan de andere kant, ze zullen nu wel gedumpt worden vanwege eventuele nieuwe shipments met een Sony logo, of misschien wel een heel nieuw model van Sony. Maar dat laatste is onwaarschijnlijk.
heeft Sony dan al wat vrijgegeven?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De Dynax5D is in de markt bijna niet meer verkrijgbaar. Als je dus hecht aan een KM logo dan moet je zeker snel zijn. Geen idee wat Sony gaat doen, maar ik heb dit weekend de laatste KM producten verkocht en ik kan ze helaas niet meer bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Simon schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:54:
[...]

heeft Sony dan al wat vrijgegeven?
Dat zal nog even duren :) Photokina 2006 zal de officiële intro zijn (eind september), en dat is naar mijn idee ietwat laat (om klanten weg te trekken bij de Oly/Pentax/Panasonic/Samsung dSLRs) en de aankondiging een paar maanden ervoor, juni of juli. Als ze het rond deze tijd zouden aankondigen, zou er al wat info zijn, maar nu is er echt complete radiostilte.

Als je wil weten hoe die Sony eruit gaat zien: een kruising tussen de R1 en de 5D/7D. Geen idee of ze meteen met een mid-end komen (7D vervanger dus) of eerst de onderkant bedienen (5D clone) zoals Samsung (GX-1S) en Panasonic (DMC-L1) hebben gedaan.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:13:
[...]
De Dynax5D is in de markt bijna niet meer verkrijgbaar. Als je dus hecht aan een KM logo dan moet je zeker snel zijn.
Dat heb ik gemerkt, ja! Bijna nergens meer te krijgen. Op alle reguliere adressen zijn ze van de schappen verdwenen, m.u.v. Digitalstreet.nl en wat Duitse adressen.

Ik wil de kitlens er trouwens wel bij hebben, als aanloopje, daarna als reserve en snapshot lens. Maar bijna overal verkopen ze de kit, dus da's niet zo'n probleem.

Ik heb in m'n hoofd uiteindelijk uit te komen op de volgende combi:

17-35 2.8-4
Minolta 50 1.7
Tokina 80-400 4.5-5.6

De superzooms zoals die nieuwe 18-200's lijkt mij geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:06:

De superzooms zoals die nieuwe 18-200's lijkt mij geen goed idee.
Daar moet ik het toch mee oneens zijn. Afgelopen vrijdag heb ik een zooi foto's geschoten tijdens een voorspeelavond, maar voor de mooiere foto's moest ik de hele tijd switchen tussen de 28-80mm- en 75-300-lens. Een lens die zowel als groothoek als tele gebruikt kan worden, was een groot gemis op die avond. Nu kan je wel de godganse tijd naar voren en naar achteren rennen, maar je stoort dan de mensen die rustig willen kijken en luisteren naar de muzikanten. Een van de volgende lenzen die ik zal gaan kopen zal een dergelijke lens zijn, want ik vind die ontzettend handig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robin schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:26:
[...]
Daar moet ik het toch mee oneens zijn. Afgelopen vrijdag heb ik een zooi foto's geschoten tijdens een voorspeelavond, maar voor de mooiere foto's moest ik de hele tijd switchen tussen de 28-80mm- en 75-300-lens. Een lens die zowel als groothoek als tele gebruikt kan worden, was een groot gemis op die avond. Nu kan je wel de godganse tijd naar voren en naar achteren rennen, maar je stoort dan de mensen die rustig willen kijken en luisteren naar de muzikanten. Een van de volgende lenzen die ik zal gaan kopen zal een dergelijke lens zijn, want ik vind die ontzettend handig namelijk.
En dat kom je erachter dat de lens wazig is op 18 mm en wazig op 200, tenzij je terug gaat naar f/11 of nog kleiner...... mij niet gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:15:
[...]

En dat kom je erachter dat de lens wazig is op 18 mm en wazig op 200, tenzij je terug gaat naar f/11 of nog kleiner...... mij niet gezien!
:) Overdrijven is ook een vak... Ik heb een paar superzoom lenzen, 18-200, 28-200 en 28-300 en die zijn ontzettend handig.

Minder van kwaliteit dan een 50 f/1,7 of een 28-70 f/2,8 natuurlijk, maar terwijl mensen met alleen die lenzen hun sensor van zand staan te ontdoen en heen-en-weer rennen, ben ik foto's aan het maken. Misschien minder van kwaliteit dan zij hadden kunnen maken, maar ik heb ze tenminste 8)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jiriki schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:47:
[...]

:) Overdrijven is ook een vak... Ik heb een paar superzoom lenzen, 18-200, 28-200 en 28-300 en die zijn ontzettend handig.

Minder van kwaliteit dan een 50 f/1,7 of een 28-70 f/2,8 natuurlijk, maar terwijl mensen met alleen die lenzen hun sensor van zand staan te ontdoen en heen-en-weer rennen, ben ik foto's aan het maken. Misschien minder van kwaliteit dan zij hadden kunnen maken, maar ik heb ze tenminste 8)
Zo kun je het ook bekijken, en ik kan je niet anders dan 100% gelijk geven. Maar ik zelf zou dan toch te veel in de verleiding komen om een lens te pakken waarvan ik weet dat die scherper is en minder CA e.d. heeft. Dan maar wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

In de TS staan alleen de engelse handleidingen, maar hier staan de nederlandse voor de 5D en 7D:
http://ca.konicaminolta.c...l_cameras/dslr/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb dit weekend eigenlijk voor het eerst eens langdurig geschoten met mijn onlangs aangeschafte 7D en nu ik de foto's zit te bekijken heb ik het gevoel dat er niet 1 scherp is. Dit gevoel had ik al eerder maar ik dacht dat ik de camera nog even onder de knie moest krijgen...

Ik heb met verschillende lenzen en sluitertijden gewerkt en begin nu ernstig te twijfelen of ik misschien weer eens naar de opticien moet, het fotograferen niet versta of dat er misschien iets mis is met de body.

Zijn er misschien manieren om er achter te komen of mijn body echt een probleem heeft?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Foto's plaatsen incl EXIF informatie. ;)
En welke lens, statief, AS, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Oxi schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:13:
Foto's plaatsen incl EXIF informatie. ;)
En welke lens, statief, AS, etc
Doe ik morgen!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:28
DeFeCt schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:06:
Ik heb dit weekend eigenlijk voor het eerst eens langdurig geschoten met mijn onlangs aangeschafte 7D en nu ik de foto's zit te bekijken heb ik het gevoel dat er niet 1 scherp is. Dit gevoel had ik al eerder maar ik dacht dat ik de camera nog even onder de knie moest krijgen...

Ik heb met verschillende lenzen en sluitertijden gewerkt en begin nu ernstig te twijfelen of ik misschien weer eens naar de opticien moet, het fotograferen niet versta of dat er misschien iets mis is met de body.

Zijn er misschien manieren om er achter te komen of mijn body echt een probleem heeft?
Maak eens een foto van een test focus-chart. Klinkt alsof je misschien last heb van back- of frontfocus. Met andere woorden, je stelt scherp op een onderwerp, je maakt de foto en vervolgens ligt de DOF buiten het gebied waar je eigenlijk zou willen.... Ik heb dit probleem bij m'n vorige 7D vooral gehad met een flitser erop....succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 5D vertical grip verhaal gaat voort...

Ik heb een bedrijf gevonden in Duitsland (TeKaDe) die import doet van Pentax grips van DICAIN.
Ik heb ze gevraagd of ze dit ook willen doen voor Minolta, en hun antwoord:
"we bestellen er minstens 50"...

Is er hier grote interesse naar? Als ik 50 personen kan vinden die de grip werkelijk gaan kopen, dan zou dit wel eens kunnen lukken!

IMG]http://cslab.snu.ac.kr/%7Edawnwing/DSCN5968.JPG[/IMG]
Afbeeldingslocatie: http://cslab.snu.ac.kr/%7Edawnwing/DSCN5970.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.minoltadslr.com/bbs/data/freeboard/116%5E50587%5E140%5E50587
Afbeeldingslocatie: http://www.minoltadslr.com/bbs/data/freeboard/137%5E50587%5E164%5E50587

Interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
[...]
Nou zo spannend is het dus allemaal niet. :Z KM en Sony hebben dezelfde tekst voor konicaminoltagebruikers op hun site opgenomen. Daarin wordt uitgelegd dat Sony e.e.a. heeft overgenomen van KM en dat men voor service op bestaande KM-apparatuur nu terecht kan (via de vakhandel) bij het Sony-service centrum in Badhoevedorp.

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:16:
[...]

Nou zo spannend is het dus allemaal niet. :Z KM en Sony hebben dezelfde tekst voor konicaminoltagebruikers op hun site opgenomen. Daarin wordt uitgelegd dat Sony e.e.a. heeft overgenomen van KM en dat men voor service op bestaande KM-apparatuur nu terecht kan (via de vakhandel) bij het Sony-service centrum in Badhoevedorp.
Dat meen je... .das bij mij om de hoek... hehe... lekker makkelijk!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke firmware versie hebben jullie in de 5D zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:01:
Welke firmware versie hebben jullie in de 5D zitten?
Volgens mij is er voor de 5D alleen de 1.00 versie. De 7D kon opgewaardeerd worden van 1.00 naar 1.10, maar voor de 5D is er nooit een update uitgekomen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Laatst online: 13-06-2024
PeterVL57 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ajw.van.rhenen/Sony-KM.jpg
Deze dus!

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:18:
Het 5D vertical grip verhaal gaat voort...

Ik heb een bedrijf gevonden in Duitsland (TeKaDe) die import doet van Pentax grips van DICAIN.
Ik heb ze gevraagd of ze dit ook willen doen voor Minolta, en hun antwoord:
"we bestellen er minstens 50"...

Is er hier grote interesse naar? Als ik 50 personen kan vinden die de grip werkelijk gaan kopen, dan zou dit wel eens kunnen lukken!

IMG]http://cslab.snu.ac.kr/%7Edawnwing/DSCN5968.JPG[/IMG]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Interesse?
Hoeveel moet dat gaan kosten?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo!!!! Heb net m'n KM D5D besteld! Kitlensje erbij om een aanloopje te nemen naar geavanceerdere lenzen, affijn ik begin in herhaling te vallen.

Ik zie net dat het fotokonijntje (Foto Konijnenberg dus) de Minolta AF 17-35 2.8-4 (D) op de plank heeft liggen voor 266 euro. Als ik in de prijsvergelijkers kijk, zie ik hem voor veel meer voorbij komen. Is dit een buitenkansje of is het een andere lens? Iemand ervaring? Ik lees veel goede dingen van anderen over deze lens, terwijl die mensen zo'n 450 dollar neer hebben moeten tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het is geen buitenkansje, het is een normale prijs tegenwoordig.
Of je dat bereik gaat gebruiken kan ik niet zeggen, maar als je zo'n wide-angle wilt dan is het een puick lensje. :)
Ik heb 'm en gebruik die lens heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Nielsracing schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 01:10:
[...]
Maak eens een foto van een test focus-chart. Klinkt alsof je misschien last heb van back- of frontfocus. Met andere woorden, je stelt scherp op een onderwerp, je maakt de foto en vervolgens ligt de DOF buiten het gebied waar je eigenlijk zou willen.... Ik heb dit probleem bij m'n vorige 7D vooral gehad met een flitser erop....succes!
Als ik zo snel een beetje google dan zie ik voornamelijk opstellingen met statiefen om dit te testen, zijn die absoluut noodzakelijk? ...en heb je wellicht nog ergens zo'n chart liggen? Ik vind er nog geen specifiek voor de 7D maar vraag me af of dit wel noodzakelijk is...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
DeFeCt schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:46:
[...]

Als ik zo snel een beetje google dan zie ik voornamelijk opstellingen met statiefen om dit te testen, zijn die absoluut noodzakelijk? ...en heb je wellicht nog ergens zo'n chart liggen? Ik vind er nog geen specifiek voor de 7D maar vraag me af of dit wel noodzakelijk is...
Statief is wel erg handig om accuraat te kunnen meten. Hij moet namelijk in een hoek van 45 graden t.o.v. de chart gericht zijn. HIER kun je een chart downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Printbaar: http://md.co.za/d70/focus21.pdf (Pagina 18)

Ik heb net die chart uitgetest en ik heb er (gelukkig) geen last van. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Oxi op 05-04-2006 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

@Oxi en Niels: dankbaar

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joh14vers6 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:37:
[...]

Hoeveel moet dat gaan kosten?
Zou ik ook wel willen weten, mail eens naar tekade, ze antwoorden mij niet meer :( Blijkbaar willen ze hem niet bestellen :(

EDIT: mailtje gehad, ze hebben een fax gestuurd naar dicain _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinden jullie het niet kwalijk dan dat er zo weinig firmware updates worden gereleased?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:09:
Vinden jullie het niet kwalijk dan dat er zo weinig firmware updates worden gereleased?
Wat is daar kwalijk aan ? Bij de 7D zijn er - via een firmware-update - een paar problemen verholpen, heb ik begrepen. Bij de 5D waren die problemen er al uitgehaald. Wat zou hier de meerwaarde van een firmware-update moeten zijn ? Of zie ik misschien iets over het hoofd ?

[ Voor 8% gewijzigd door PeterVL57 op 05-04-2006 15:21 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:09:
Nee! Het geeft alleen maar aan dat de eerste firmware van de 5D en de tweede van de 7D prima in orde zijn. Wees blij. De meeste updates worden uitgebracht om fouten te herstellen, en om mogelijke schadeclaims, vanwege die bugs, te voorkomen. Ik heb nog nooit gezien of gelezen dat een camera firmware update functionaliteit toevoegde aan de bestaande firmware.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

De 1.10 firmware voor de 7D is wel in orde, maar er missen wat mij betreft nog 2 dingen. Het correct draaien van de foto's aan de hand van de orientation-sensor en het zoomen van RAWs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist mijn Dynax 5D kit binnen gekregen. Mooi spul hoor! Ligt super in de hand, focus is snel en trefzeker, scherm is "luid en duidelijk". Ik heb alleen geen CF kaartje om echt te testen en vanavond moet ik de hele avond weg :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:52
Heeft er iemand toevallig ervaring met de sigma 24 f2.8 TT=2 op de d7 kan deze aanschaffen voor 75 euro. Heb al gezocht op dyxum en de lens-survey maar daar staat alleen de 1e versie

edit

Hulp niet meer nodig, winkel had er inplaats van md, af bij gezet. Helaas dus
Om mezelf te troosten de voigtlander/cosina/vivitar 19-35 gekocht en moet zeggen, dat valt niet tegen.

[ Voor 37% gewijzigd door philippevk op 06-04-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

philippevk schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:38:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de sigma 24 f2.8 TT=2 op de d7 kan deze aanschaffen voor 75 euro. Heb al gezocht op dyxum en de lens-survey maar daar staat alleen de 1e versie
Er zijn zover ik weet een paar oudere sigma lenzen die niet werken op een dynax of maxxum 7D

echter die moet je zo kunnen vinden door te zoeken op google...

als de eerste versie al bruikbaar is verwacht ik geen problemen met de nieuwere versies

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mensen blijven mij telkens verbazen door bij het geringste wolkje aan de lucht om met de flitser ingeschakeld foto's te maken. Er is licht genoeg van de zon zelf en dan schieten ze zelfs overdag bij een heldere blauwe wolkloze lucht met flits. Zelfs ook nog binnen een hal waar een stukje modelbouw verlicht wordt met (vals) licht, maar er genoeg licht is om *zonder* flitser een foto te kunnen maken: nee hoor, we gebruiken de flitser en dan het liefst ook nog de stand 'red-eye'...

* Robin is blij dat zijn serie van foto's goed gelukt is zonder flitser \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Robin schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:22:
Mensen blijven mij telkens verbazen door bij het geringste wolkje aan de lucht om met de flitser ingeschakeld foto's te maken. ..... de stand 'red-eye'...
ben het niet helemaal met je eens. Ook buiten gebruik ik vaak een flits (losse boven-op en niet die van de camera), vaak juist als de zon schijnt. Zie hier een voorbeeldje: foto.

Je kan net even wat meer detail geven aan het onderwerp (zogenaamde invul-flits), zonder dat het in de omgeving wordt opgenomen. Nadeel kan zijn dat je achtergrond lucht wat uitgebeten wordt. Dit is een kwestie van proberen.

Een Omnibounce erbij is helemaal heerlijk! Dat geeft zoveel meer mogelijkheden.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robin schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:22:
Mensen blijven mij telkens verbazen door bij het geringste wolkje aan de lucht om met de flitser ingeschakeld foto's te maken.
Ik stel voor dat je je kennis bijspijkert over het fenomeen "fill flash".

Het is een techniek die ik zelf (nog) niet beheers, maar heel handig kan zijn als je onderwerp onderbelicht dreigt te raken door tegenlicht, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Er zijn veel meer situaties waarin je flitslicht tegelijk met omgevingslicht kunt gebruiken i.p.v. slechts als primaire lichtbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:21:
[...]

Ik stel voor dat je je kennis bijspijkert over het fenomeen "fill flash".

Het is een techniek die ik zelf (nog) niet beheers, maar heel handig kan zijn als je onderwerp onderbelicht dreigt te raken door tegenlicht, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Er zijn veel meer situaties waarin je flitslicht tegelijk met omgevingslicht kunt gebruiken i.p.v. slechts als primaire lichtbron.
Mijn zwager heeft een Canon 350D en die detecteert dit soort situaties en zet de flitser aan, dit i.t.t. de KM 5D en denk ik de 7D, waar je zelf kan kiezen of je wil flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterVL57 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:20:
[...]

Wat is daar kwalijk aan ? Bij de 7D zijn er - via een firmware-update - een paar problemen verholpen, heb ik begrepen. Bij de 5D waren die problemen er al uitgehaald. Wat zou hier de meerwaarde van een firmware-update moeten zijn ? Of zie ik misschien iets over het hoofd ?
Ik dacht dat firmware ook moest worden bijgewerkt om nieuwe lenzen te herkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:29:
[...]

Ik dacht dat firmware ook moest worden bijgewerkt om nieuwe lenzen te herkennen :)
Dat is gelukkig niet zo... :)

Zelfs een 7000AF uiit 1985 kan met de nieuwste lenzen werken.

Maar er zijn idd een paar lenzen/toestel combinaties waarbij de chip in de lens niet goed communiceert met het toestel. Maar meestal is dan de lens laten "upgraden" voldoende

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, nieuwe instelling ontdekt in den 5D, de 'Shutter lock'. Deze staat default op 'On: no lens'. Das op zich goed, voorkomt dat mensen zonder lens toch kunnen afdrukken, maar bij gebruik van 'handmatige' lenzen, werkt het tegen je.
Ik heb net nl een Peleng 8mm/F3.5 gekocht (via Ebay), en die vertikte het eerst, gaf error 'no lens attached'. Minolta gebeld, ff uitgelegd. (werd wel 6 minuten in de wacht gezet bij 0.25/minuut :( ).

Heb nog wel probleem met m'n 5600HS D flitser.
Punt 1 werkt ADI instelling kut (overbelicht 'm), en dat hoort niet (ADI zou vergelijkbaar moeten zijn met TTL, zeker met een 5600HS D flitser), en ten tweede, van't weekend uitgevonden, de M stand en de 'Multi' stand op de flitser doen het niet, hij schakelt automatisch terug naar 'default'. Das kut, want ik wou net even experimenteren met die strobe.... nahja, het nieuwe servicecentrum zit hier nu lett. om de hoek hehe.

Btw, zo'n Peleng is errrrug gaaf!! Ziet er niet uit die lens, lijkt zo uit de kouwe oorlog te komen, maar man, wat een lol met dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Duur schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:38:
[...]

Dat is gelukkig niet zo... :)

Zelfs een 7000AF uiit 1985 kan met de nieuwste lenzen werken.

Maar er zijn idd een paar lenzen/toestel combinaties waarbij de chip in de lens niet goed communiceert met het toestel. Maar meestal is dan de lens laten "upgraden" voldoende
Toch zou ik daar geen DT lens op willen zetten, deze zijn alleen "geschikt" voor de 5D en de 7D.

Vraag me af wat Sony gaat doen, zeker allemaal glas werk van het type DT.
Dat zou dan wel mooi *$# wezen, die rot dingen zijn niet "geschikt" voor 35mm camera's. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Hexley schreef op zondag 09 april 2006 @ 08:06:
[...]
Toch zou ik daar geen DT lens op willen zetten, deze zijn alleen "geschikt" voor de 5D en de 7D.
Vraag me af wat Sony gaat doen, zeker allemaal glas werk van het type DT.
Dat zou dan wel mooi *$# wezen, die rot dingen zijn niet "geschikt" voor 35mm camera's. :(
Oude hollandse dichtregel : “
"De mensch lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden, dat hij vreest,
Doch dat niet op komt dagen......;
:|

[ Voor 8% gewijzigd door PeterVL57 op 09-04-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
nou maak je maar geen zorgen hoor de 17-35 doet het prima op mn dynax 800si dus ik neem aan dat de 7000i serie dat dan ook we doet.

Ik had trowuens nog een leuk idee, zeker voor de mensen die een lens willen gaan kopen.
Laten we hier in het minolta topic eens een lenstest beginnen.
Als eerste even kijken of we ergens een test chart vandaan kunnen toveren (of zelf maken met acad oid)
Vervolgens de test procedure vaststellen. zoom instellingen en diafragma standen.
daarna middels een photoshop batch een uitsnede maken uit het midden en 1 van de uithoeken.
vervolgens alle uitsnede netjes naast elkaar zetten en natuurlijk hier posten.

Ik wil voor mezelf sowieso even wat testen doen, dus als iemand een printbare versie van zo'n chart heeft liggen/weet te vinden....?

edit:
gevonden: http://www.graphics.corne...estin/misc/res-chart.html pdf versie staat onder dat window van svg viewer... nu nog een A3 laser printer

[ Voor 11% gewijzigd door hilbren op 09-04-2006 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:39:
Hm, nieuwe instelling ontdekt in den 5D, de 'Shutter lock'. Deze staat default op 'On: no lens'. Das op zich goed, voorkomt dat mensen zonder lens toch kunnen afdrukken, maar bij gebruik van 'handmatige' lenzen, werkt het tegen je.
Ik heb net nl een Peleng 8mm/F3.5 gekocht (via Ebay), en die vertikte het eerst, gaf error 'no lens attached'. Minolta gebeld, ff uitgelegd. (werd wel 6 minuten in de wacht gezet bij 0.25/minuut :( ).
Welke adapters zaten er allemaal bij? Ik heb dit weekend een 2e hands Peleng gekocht, maar de M42-vatting mist, en er zit ook geen Minolta vatting bij. (Is oorspronkelijk als canon model verkocht)
Ik heb er alleen Canon en Nikon vattingen bij. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 09-04-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neuh, zaten goeie adapters bij.... da was het probleem nie.
Hij dee het nl prima op m'n 505si.
Was in dit geval echt het shutterlock gebeuren. Kijk, ring 'mist' de pins, waardoor camera dus geen lens ziet...
Afbeeldingslocatie: http://www.jepe.nl/images/PelengRing_on_5D.jpg
O ja voor de geinteresseerden, hier zit die Shutter lock instelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.jepe.nl/images/shutterlock.jpg

Misschien mot je ff op Ebay kijken, volgens mij worden dit soort adaptor ringen ook los verkocht.
Ebay Duitsland

Peleng blijf een leuk speleding... 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.jepe.nl/images/Peleng_Laptop.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:27:
Misschien mot je ff op Ebay kijken, volgens mij worden dit soort adaptor ringen ook los verkocht.
Een M42 -> A is inderdaad niet zo moeilijk te vinden, maar Peleng -> M42 of Peleng -> A heb ik nog niet los gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

PeterVL57 schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:09:
[...]

Oude hollandse dichtregel : “
"De mensch lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden, dat hij vreest,
Doch dat niet op komt dagen......;
:|
Vraag me af, waar om Sony versie's zou gaan maken voor de 35mm camera's?
Zelf zullen ze waarschijnlijk alleen digi cam's uitbrengen.
hilbren schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:20:
nou maak je maar geen zorgen hoor de 17-35 doet het prima op mn dynax 800si dus ik neem aan dat de 7000i serie dat dan ook we doet.
Ja klopt de 17-35/2.8-4 (D) doet het perfect, maar dat is dus een (D) en geen DT lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Hexley schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:36:
[...]
Vraag me af, waar om Sony versie's zou gaan maken voor de 35mm camera's?
Zelf zullen ze waarschijnlijk alleen digi cam's uitbrengen.
[...]
Uiteraard - het analoge tijdperk kunnen we nu toch wel langzamerhand met een gerust hart afsluiten, lijkt me. (Daar maak ik me tenminste niet druk meer om - al zie ik in jouw verzameling nog wel wat analoge aparaatjes staan - ik heb zelf ook nog mijn analoge DSRL in de kast staan, maar dat is meer voor de nostalgie, daar investeer ik echt niet meer in) Het probleem is dan hooguit de omvang van de toekomstige beeldchips.Als Sony in de DSRL's blijft werken met het huidige formaat van de CCD (nu zit er ook een sony-CCD in je KM) is er ook bij meer DT lenzen volgens mij geen enkel probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterVL57 op 09-04-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik had beloofd nog even terugkomen op mijn focus 'probleem'.

Bij deze wat foto's om mijn gevoel te illustreren. Ze linken door naar de grote versies die zo uit de camera zijn komen rollen.. Ik hoor graag jullie mening, ik blijf met het gevoel zitten dat de boel niet scherp is...

Bij de focus test chart vond ik het moeilijk om een beeldvullende foto te maken, ik kon met de lens niet zo close komen...

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_1%20(Custom).JPG

300mm
F/6.7
1/250sec.
Sigma 70-300 4-5.6 APO

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_2%20(Custom).JPG

23mm
F/4.5
1/2000sec.
KM 17-35 2.8-4 D

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_3%20(Custom).JPG

35mm
F/4.5
1/2000sec.
KM 17-35 2.8-4 D

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_4%20(Custom).JPG

210mm
F/16
1/60sec.
Sigma 70-300 4-5.6 APO

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_5%20(Custom).JPG

35mm
F/4
1/200sec.
KM 17-35 2.8-4 D

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/FocusTest_6%20(Custom).JPG

35mm
F/4
1/1500sec.
KM 17-35 2.8-4 D

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Hoe zit het tegenwoordig met de beschikbaarheid van die 5D? Elke webwinkel die ik gecheckt heb geefet aan dat er een langere levertijd aanvast zit. Hoeveel langer is dat, is er een kans dat de camera de komende paar maanden niet leverbaar is?

Binnenkort komt er een kleine gift van mijn oma aan, en ik zit al maanden te azen op die Dynax 5D aangezien ik de overige camera's in het instap segment minder goed vindt. Maar als ik ga bestellen wil ik er wel redelijk zeker van zijn dat ik hem binnen een maand ongeveer heb :).

Ok, te snel gesproken, 2 van de 4 winkels in de t.net pricewatch hebben hem naar zeggen op voorraad. Nu alleen nog even wachten totdat ik de bijdrage heb :D.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfensteijn op 09-04-2006 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

PeterVL57 schreef op zondag 09 april 2006 @ 14:15:
[...]

Uiteraard - het analoge tijdperk kunnen we nu toch wel langzamerhand met een gerust hart afsluiten, lijkt me. (Daar maak ik me tenminste niet druk meer om - al zie ik in jouw verzameling nog wel wat analoge aparaatjes staan - ik heb zelf ook nog mijn analoge DSRL in de kast staan, maar dat is meer voor de nostalgie, daar investeer ik echt niet meer in) Het probleem is dan hooguit de omvang van de toekomstige beeldchips.Als Sony in de DSRL's blijft werken met het huidige formaat van de CCD (nu zit er ook een sony-CCD in je KM) is er ook bij meer DT lenzen volgens mij geen enkel probleem.
Je analoge digital single lens reflex?? :+

Maar ik neem in ieder geen enkel digital only objectief, tja vroeger was alles beter... :P
DeFeCt schreef op zondag 09 april 2006 @ 18:09:
Ik had beloofd nog even terugkomen op mijn focus 'probleem'.

Bij deze wat foto's om mijn gevoel te illustreren. Ze linken door naar de grote versies die zo uit de camera zijn komen rollen.. Ik hoor graag jullie mening, ik blijf met het gevoel zitten dat de boel niet scherp is...

Bij de focus test chart vond ik het moeilijk om een beeldvullende foto te maken, ik kon met de lens niet zo close komen...
Tja moet ik daar op zeggen , koop een goed boek... :)
Volgens mij ben jij het probleem en niet de camera... :P

[ Voor 28% gewijzigd door Hexley op 09-04-2006 19:50 . Reden: + focus probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Hexley schreef op zondag 09 april 2006 @ 19:28:
[...]
Je analoge digital single lens reflex?? :+
Maar ik neem in ieder geen enkel digital only objectief, tja vroeger was alles beter... :P
[...]
Niet al het nieuwe is beter (mijn analoge slr maakte werkelijk schitterende foto's), maar ik ben wel "om", als het om digitale fotografie gaat. De voordelen wegen - wat mij betreft - nadrukkelijk op tegen de nadelen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PeterVL57 op 09-04-2006 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/

In het kader van vreemde experimenten, heb ik een M42 adapter (Praktica) op mijn 5D geschroeft en met behulp van oude fixed focus 135 en 50 mm lenzen en extension tubes (hoe heet zoiets in het nederlands macro's gemaakt.
Ik geloof niet dat ik eerder macro's heb gemaakt maar ik vind ze best aardig gelukt.
De belichting is wel klungelen want van de lichtmeting klopt niks en als amateur heb ik ook niet bepaald fatsoenlijke lampen liggen.
Beoordeel zelf het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de belichtings meter die ingebouwd is in de camera hebben meer mensen hier een 'probleem' mee?

Ik bedoel als ik een onderwerp fotograveer op semi-auto bv aperture modus dan word de foto dermate belicht dat de foto een hele andere sfeer uitstraald als in werkelijkheid zichtbaar was in de situatie. Vaak stukken lichter nl. De meting methode maakt niet uit daarbij,

Ik kan de sfeer wel krijgen als ik ipv aperture de sluitertijd aanpas, maar dan is (volgens de camera) de diafragma waarde buitenbereik. (F/2.8 knippert) en moet ik 3 a 4 foto's maken om daadwerkelijk de lichtsfeer te krijgen die aanwezig was bij het onderwerp, maar dan klopt de DOF niet.

Dus kan alleen volledig manual een foto schieten, maar hoe weet ik nou wat de juiste waarde is voor sluitertijd? Ik heb dat met spotmeting geprobeerd op aperture seting F/8 te gebruiken en dan eerst het lichte en daarna het donker gedeelte te meten en van deze waardes het gemiddelde nemen, wat volgens mij een manier kan zijn. Echter zelfs dan is de lichtval of donkerder of lichter dan in werkelijkheid.

Wie weet raad? (ps momenteel niet instaat op het moment om een belichtings meter te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Hexley schreef op zondag 09 april 2006 @ 19:28:
Tja moet ik daar op zeggen , koop een goed boek... :)
Volgens mij ben jij het probleem en niet de camera... :P
Zou je me kunnen zeggen op basis van wat je dat concludeert?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
@Defect, om even terug te komen op jouw "probleem". Ik zie dat je ons advies heb opgevolgd inzake de focus-chart ;)
My 2 cents...
De eerste foto van het liefheersbeestje is gewoon onscherp. Dit ligt niet aan de camera of aan de focus. Je kunt namelijk goed zien waar de DOF zit. De lens die je gebruikt hebt (Sigma 70-300) is denk ik wat je parten speelt. Ik weet niet of je de APO D versie hebt of de oudere versie maar dat kan nogal een verschil maken. De 70-300 APO D is een zeer goede lens voor dat geld maar heeft als eigenschap na 250mm soft te worden. Diafragmeren tot F10 ofzo kan meestal uitkomst bieden. Jouw foto is gemaakt op 300mm F6,7 en op 1/250e dus het kan ook bewegingsonscherpte zijn...Probeer de vuistregel aan te houden om je focal-length als sluitertijd te nemen (in dit geval minimaal 1/300e).
De tweede en derde foto zien er goed scherp uit. De vierde foto ook wel, alleen denk om je sluitertijd...Met dit soort lens-afstanden krijg je al snel bewegingsonscherpte. Jaja, de ingebouwde AS werkt goed (heb zelf een 7D gehad) maar uiteindelijk kan een iets hogere sluitertijd uitkomst bieden.
Over de testcharts, die zijn in mijn ogen zeker niet verkeerd. Misschien ietsie pietsie front-focus, maar ik denk dat je hier niet al te veel last van hebt in het dagelijks leven. Mocht je het persoonlijk storend vinden zou ik a.s.a.p. er iets aan laten doen. Het is gewoon geen fijn gevoel als je net niet helemaal tevreden bent met een dure dslr (ook dit kan ik weten, wederom de 7D ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
@White_Tiger

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook vaak zit te pielen met de belichting. Je kan hem nooit in één stand laten staan. Vaak gebruik ik de spotmeter, afhankelijk van het resultaat ga ik dan over of onder belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

@NIelsracing:

Dank voor de input! Natuurlijk heb ik jullie advies opgevolgt, waarom zou ik er anders om vragen :) Somehow is er bij mij ingeslopen dat je onder een 1/60e niet (goed) steady kan fotograferen, vanuit die filosofie redeneerde ik eigenlijk altijd dat je daarboven geen bewegingsonscherpte kon krijgen.. maar kennelijk dus wel. Ik heb de oude Sigma 70-300 dus helaas niet de D versie. Mijn gevoel ontstaat deels door twijfel, ik ga binnenkort een maand op vakantie dus ik zal me eens helemaal op de manual storten en kijken of ik daarna nog met dat gevoel zit. Mocht dat zo zijn dan ga ik toch echt terug met de body... voor zover in ieder geval bedankt!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
DeFeCt schreef op zondag 09 april 2006 @ 22:55:
@NIelsracing:

Dank voor de input! Natuurlijk heb ik jullie advies opgevolgt, waarom zou ik er anders om vragen :) Somehow is er bij mij ingeslopen dat je onder een 1/60e niet (goed) steady kan fotograferen, vanuit die filosofie redeneerde ik eigenlijk altijd dat je daarboven geen bewegingsonscherpte kon krijgen.. maar kennelijk dus wel. Ik heb de oude Sigma 70-300 dus helaas niet de D versie. Mijn gevoel ontstaat deels door twijfel, ik ga binnenkort een maand op vakantie dus ik zal me eens helemaal op de manual storten en kijken of ik daarna nog met dat gevoel zit. Mocht dat zo zijn dan ga ik toch echt terug met de body... voor zover in ieder geval bedankt!
Een maand op vakantie betekent uiteraard een uitgebreid fotografie-verslag op GoT ;)
Even stiekem terugkomen op het sluitertijd verhaal. Een simpele vuistregel is dus dat je sluitertijd 1/focal length van de lens moet zijn. Dus met je 17-35 op 17mm stand kun je rond de 1/20e nog scherpe platen eruit krijgen. Op 300mm is dus 1/300e en goed uitgangspunt. Wederom is dit geen wet maar een hulpmiddel. In de GoT FAQ staan een hele hoop leuke en leerzame stukjes tekst. Ik zou zeggen, succes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Nielsracing schreef op zondag 09 april 2006 @ 23:04:
[...]

Een maand op vakantie betekent uiteraard een uitgebreid fotografie-verslag op GoT ;)
Even stiekem terugkomen op het sluitertijd verhaal. Een simpele vuistregel is dus dat je sluitertijd 1/focal length van de lens moet zijn. Dus met je 17-35 op 17mm stand kun je rond de 1/20e nog scherpe platen eruit krijgen. Op 300mm is dus 1/300e en goed uitgangspunt. Wederom is dit geen wet maar een hulpmiddel. In de GoT FAQ staan een hele hoop leuke en leerzame stukjes tekst. Ik zou zeggen, succes :D
Die vuistregel geldt dan wel voor stilstaande objecten (als je kunt steunen tegen iets kun je zelfs 1 / (helft van de brandpunt) halen
Voor bewegende objecten is het veel lastiger. Hoewel recht van je af of naar je toe et veel langere sluitertijden nog scherp over komen, dan dingen die haaks op je bewegen.

Zo is een langzame fietser van je af of naar je toe, met een 50mm lens, nog acceptabel scherp met 1/60 sec. terwijl als hij langs je fietst, er bij 1/125 sec. al sporen van bewegings onscherpte zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Duur schreef op maandag 10 april 2006 @ 00:24:
[...]

Die vuistregel geldt dan wel voor stilstaande objecten (als je kunt steunen tegen iets kun je zelfs 1 / (helft van de brandpunt) halen
Voor bewegende objecten is het veel lastiger. Hoewel recht van je af of naar je toe et veel langere sluitertijden nog scherp over komen, dan dingen die haaks op je bewegen.

Zo is een langzame fietser van je af of naar je toe, met een 50mm lens, nog acceptabel scherp met 1/60 sec. terwijl als hij langs je fietst, er bij 1/125 sec. al sporen van bewegings onscherpte zijn
Da's logisch :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

zonder meer :)

maar als je soms de vragen ziet over camera´s en flitsers, dan denk ik wel eens hebben ze wel eens een serieus boek erover vast gehouden. Vandaar die aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Duur schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:38:
[...]

zonder meer :)

maar als je soms de vragen ziet over camera´s en flitsers, dan denk ik wel eens hebben ze wel eens een serieus boek erover vast gehouden. Vandaar die aanvulling :)
Jawel, alleen als iemand in normale bewoordingen een vraag of een probleem heeft (zoals DeFeCt) dan heb ik er geen probleem mee om iemand een stukje op weg te helpen. Er zijn inderdaad mensen die een topic openen: "Wat zijn stops en diafragma's"...ik zal verder geen namen noemen.
Hier erger ik mij ook aan hoor. Maar dat is hier gelukkig niet het geval ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Nielsracing op 10-04-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een Canon BP-220 gemod (getweaked ;) )voor m'n 5D... en ik moet zeggen: WAW! :o Echt super om een iets hogere cam te hebben, pakken meer grip

Plaatjes?

Afbeeldingslocatie: http://www.mattiasbelsack.be/slook/grip/sPICT0003.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mattiasbelsack.be/slook/grip/sPICT0004.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mattiasbelsack.be/slook/grip/sPICT0005.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mattiasbelsack.be/slook/grip/sPICT0008.JPG

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moest je er veel aan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef eens opbouwende kritiek op de onderstaande foto's. Ik ben totaal nieuw in macro's maken en weet ook niet goed waar ik op moet letten. Ik vind het niet eenvoudig trouwens.
Ik heb graag tips hoe ik zaken beter kan aanpakken.

Afbeeldingslocatie: http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/upload/PICT3762.JPG
Afbeeldingslocatie: http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/upload/PICT3707-1.JPGAfbeeldingslocatie: http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/upload/PICT3638.JPG
Afbeeldingslocatie: http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/upload/PICT3238-1.jpgAfbeeldingslocatie: http://hersenspinselsvermoeidegeest.punt.nl/upload/PICT3566.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een van die foto's van die boom was de verkeerde link. Sorry daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Stuk dat in de camera gaat normaal eraf zagen, randen beetje bijvijlen
2) Schroef eruit halen, pruswerkje
3) gaten voor de schroef opnieuw maken, zodat de grip mooi past

Dat is het zowat... Think before you act vooral :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het puur voor het vasthouden of doet het ook nog dienst als vervangende accu?

Ik heb zo'n ding geloof ik gehad op een EOS300D.

Een batterypack zou een uitvinding geweest zijn voor de KM 7i. Niet te geloven zoals die batterijen vrat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:29:
Geef eens opbouwende kritiek op de onderstaande foto's. Ik ben totaal nieuw in macro's maken en weet ook niet goed waar ik op moet letten. Ik vind het niet eenvoudig trouwens.
Ik heb graag tips hoe ik zaken beter kan aanpakken.

[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Komt ie ;) :
1: Compositie is niet sterk maar hij heeft absoluut wat. Kortom ik vind 'm lekker!
2/3: Probeer in vervolg de focus te verschuiven naar de vlam, ik zie nu dat de voorkant van de kaars scherp is wat niet de bedoeling is lijkt mij...
4: Beetje grauw, probeer 'm eens wat meer kleur te geven
5: Mooie DOF! Probeer het onderwerp niet altijd in het midden af te beelden. The Rule Of Thirds...Ook hier kan je met een beetje sleutelen meer sprekende kleuren eruit halen.
Ben je bekend met programma's als Photoshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

@PieterB60: Als je hier een testcase opent heb je denk ik meer kans op feedback

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welke Metz Flitser kan je de Minolta 5600 HS flitser vergelijken?

De Metz Mecablitz 44 AF 4 Minolta lijkt me anders wel een goede vervanger...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Heeft iemand hier ook ervaring met filters icm de Dynax 5D? Ik vind zo`n infrarood filter wel een heel apart effect geven. En gebruiken jullie UV filters, zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
CK schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:16:
Heeft iemand hier ook ervaring met filters icm de Dynax 5D? Ik vind zo`n infrarood filter wel een heel apart effect geven. En gebruiken jullie UV filters, zo ja welke?
Hier is al veel over gezegd. Misschien sneller voor jou om de search funtie eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:04:
Met welke Metz Flitser kan je de Minolta 5600 HS flitser vergelijken?

De Metz Mecablitz 44 AF 4 Minolta lijkt me anders wel een goede vervanger...
De Metz 54 MZ-4 is het meest te vergelijken en heeft de meeste functionaliteit, zorg wel voor de nieuwste (M5) schoen. Hij heeft wel paar nadeeltjes tegenover de 5600HS(D), maar ook een voordeel. Hij heeft de mogelijkheid een enkele flits te geven terwijl de 5600HS(D) (op niet-manual mode) áltijd 2 flitsen geeft. Op dpreview KMSTF is meer info en zijn zelfs directe vergelijkingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Nielsracing schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:12:
[...]

Hier is al veel over gezegd. Misschien sneller voor jou om de search funtie eens uit te proberen.
Ook icm de Dynax 5D, denk het niet he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het heeft weinig zin omdat er een redelijk sterk IR-filter voor de sensor zit dus een hotfilter (dat bedoel jij) voor je lens om IR-fotografie te beoefenen werkt erg slecht. Dat had je wel kunnen opzoeken.

Of je een UV-filter wilt moet je zelf bekijken. Ze zorgen voor meer flare maar beschermen de lens tegen beschadigingen. Zorg wel dat je altijd de goed multicoated variant koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
CK schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:11:
[...]

Ook icm de Dynax 5D, denk het niet he :-)
Uit de search functie (als je die hebt gebruikt) had je kunnen lezen dat de camera er niet toe doet. Het gaat toch om een UV-filter vóór je lenzen. Of je nou een 5D of een D50 vergelijkt, een UV-filter blijft dezelfde werking hebben. IR fotografie is een "tak van sport" die gerelateerd is aan enerzijds filters en anderzijds het tweaken van je sensor. Denk niet dat je je mooie 5D open wil schroeven om IR foto's te maken... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Nielsracing op 12-04-2006 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Nielsracing schreef op woensdag 12 april 2006 @ 01:09:
[...]

Uit de search functie (als je die hebt gebruikt) had je kunnen lezen dat de camera er niet toe doet. Het gaat toch om een UV-filter vóór je lenzen. Of je nou een 5D of een D50 vergelijkt, een UV-filter blijft dezelfde werking hebben. IR fotografie is een "tak van sport" die gerelateerd is aan enerzijds filters en anderzijds het tweaken van je sensor. Denk niet dat je je mooie 5D open wil schroeven om IR foto's te maken... ;)
Sorry ik ben gewoon scheel, is een topic over filters zag ik net :X Iig bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 5600HS flitser lijkt niet te werken als control flitser op de 7D.
Indien men de "control" functie selecteerd, en de ontspanknop half in te drukken, wordt deze functie automatisch uitgeschakeld.

Is het eventueel nog wel mogelijk om te flitsen in ratio?
De ingeboude flitser van de 7D is zover ik nu heb kunnen ontdekken niet in te stellen om in ratio 1/3 mee te flitsen. De handleiding is er ook niet heel erg duidelijk over. Indien de ratio geselecteerd wordt, geeft deze veeeeeel te veel licht, ofwel de ratio lijkt niet te werken.

Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:05:
Is het puur voor het vasthouden of doet het ook nog dienst als vervangende accu?

Ik heb zo'n ding geloof ik gehad op een EOS300D.

Een batterypack zou een uitvinding geweest zijn voor de KM 7i. Niet te geloven zoals die batterijen vrat.
Idd, ik lijd aan het grotehandensyndroom ( :+ ) dus zo'n grip is echt wel welkom.
De shutter ga ik nog laten werken, ff geduld he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen ervaring mee sorry,
maar ik heb wel een soortgelijk probleem, ik heb dus een 5400HS en die wil niet op manual.
Daar is vast 1 pin van die contakten schuldig van, maar ik kan geen pinout vinden :(
iemand anders meer suc6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een Minolta 5D. Werkt allemaal mooi maar ik heb een probleem om fotos via de USB kabel naar mijn PC te sturen.

Wat werkt wel:
Minolta 5D naar Laptop met Windows XP
Fuji E550 naar Laptop met Windows XP
Fuji E550 naar PC met Windows XP.
Fuji E550 naar PC met Linux via een bootable CD rom

Wat werkt niet:
Minolta 5D naar PC met Windows XP.
Minolta 5D naar PC met Linux via een bootable CD rom

Je zou zeggen het probleem ligt niet aan de Minolta 5D want op de laptop werkt het wel. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het niet aan de PC ligt want daar werkt de Fuji E550 wel met verschillende operating systemen. Ook allerlei andere zaken zoals MP3 spelers werken probleemloos op de PC. Het probleem moet dus een combinatie zijn van PC en Minolta 5d. Maar wat zou dit kunnen zijn? Er is volgens mij geen nieuwe firmware voor deze camera. En er zijn ook geen drivers nodig.

Oplossing is natuurlijk om een kaartlezer te gebruiken. Maar ik ben bang dat ik nog eens in een situatie kom dat de kaartlezer bij mijn andere PC of camera ligt en ik ik toch foto's naar een PC wil sturen.

Hebben meer gebruikers dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Als het naar de PC niet gaat en laptop wel met hetzelfde besturingssysteem; dan moet je het probleem niet in de camera gaan zoeken.

Koop 2 kaartlezertjes, 1 bij je pc en 1 in je laptoptas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 01:16:
Nee dus.... Ik heb Tokina lenzen, ouwe (28-70/F2.8 AT-X en 80-200/F2.8 AT-X PRO ....
Hij schiet dus bij Auto steeds terug op ADI... niet TTL dus...
Das duidelijk merkbaar, hij overbelicht 'm as een gek....
Mijn neefje achter m'n laptop vanmiddag, eerste ADI (dus op Auto, zonder correctie), tweede op P met TTL-preflash, in A, S, M en P onthoud ie de standen wel, bij al die ander 'makkelijke' knoppen niet! )
ADI:
[afbeelding]
TTL
[afbeelding]

En dan nog, die instelling moet niet steeds terug floepen. Automatisch? Nah, liever niet (zegt een programmeur hehe).
Makkelijk is in dit geval vervelend, want normale lui krijgen dus geheid overbelichte foto's! Ook omdat de Auto wel de lichtmeting pakt zonder flitser! Alle foto's van vanmiddag waren nl op ISO 400 (terwijl deze ook op Auto stond). Met flits is dat wat vreemd...
Ik baal er nog steeds van dat je dat niet tijdens de opname kan zien.

Nahja, goed da'k dit soort dingen weet....

ook geleerd dat ISO 1600 wel haalbaar is, maar niet wenselijk. En ik heb nog nie veel 'gemerkt' van het AS systeem, ten minste, vergeleken met m'n ouwe 505si intellingen ooit.
ADI wordt alleen ondersteund door (D) lenzen van Minolta.
Een encoder geeft de afstand door, en in combinatie met TTL wordt er belicht.
Als je geen (D) lens hebt, lijkt ADI niet goed te werken.
Je kunt eventueel wel de memory functie van de 7D gebruiken (1, 2 of 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

hilbren schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:01:
Geen ervaring mee sorry,
maar ik heb wel een soortgelijk probleem, ik heb dus een 5400HS en die wil niet op manual.
Daar is vast 1 pin van die contakten schuldig van, maar ik kan geen pinout vinden :(
iemand anders meer suc6?
Ik heb hier een 5400HS (te koop) en die werkt zonder problemen op manual.
Brandpuntsafstand zie je terug op de flitser... flitsoutput lijkt te regelen, etc etc, of bedoel je dat niet?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:48:
Ik heb sinds kort een Minolta 5D. Werkt allemaal mooi maar ik heb een probleem om fotos via de USB kabel naar mijn PC te sturen.
Je zou zeggen het probleem ligt niet aan de Minolta 5D want op de laptop werkt het wel. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het niet aan de PC ligt want daar werkt de Fuji E550 wel met verschillende operating systemen. Ook allerlei andere zaken zoals MP3 spelers werken probleemloos op de PC. Het probleem moet dus een combinatie zijn van PC en Minolta 5d. Maar wat zou dit kunnen zijn? Er is volgens mij geen nieuwe firmware voor deze camera. En er zijn ook geen drivers nodig.
Oplossing is natuurlijk om een kaartlezer te gebruiken. Maar ik ben bang dat ik nog eens in een situatie kom dat de kaartlezer bij mijn andere PC of camera ligt en ik ik toch foto's naar een PC wil sturen.
Hebben meer gebruikers dit probleem?
Ik heb probleem niet met de 5D, maar wel met sommige andere USB-apparaten. Ik heb 3 computers met XP, waaronder een laptop. De 5D werkt met alle 3 probleemloos. Maar ik heb bevoorbeeld een USB-kaartlezer, die op 2 PC's perfect werkt, maar op de 3e niet. In elke PC zit een ander type moederbord en voor de moederborden worden speciale UBS-drivers geinstalleerd. Ik heb het vage vermoeden dat daar het probleem zou kunnen zitten, maar dat zou dus helemaal niks met de camera te maken kunnen hebben. Die maakt gewoon gebruik van standaard XP functies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:27:
[...]

ADI wordt alleen ondersteund door (D) lenzen van Minolta.
Een encoder geeft de afstand door, en in combinatie met TTL wordt er belicht.
Als je geen (D) lens hebt, lijkt ADI niet goed te werken.
Je kunt eventueel wel de memory functie van de 7D gebruiken (1, 2 of 3)
Das dan wel vreemd he, dat ie dan op alle Automaat standen, de flits automatisch op ADI zet! En waarom 'weet' de camera niet dat er een TTL aan hangt? Ik bedoel, m'n 5600HS 'ziet' wat voor lens er aan hangt, dus waarom niet andersom?
Ik heb Minolta al gebeld, en het is wel degelijk een fout. Als je de 5600HS erop zet, zou ie automatisch moeten wisselen naar TTL.
Daarnaast, m'n M en MULTI standen op de 5600HS doen het ook niet (je kunt ze instellen, maar moment dat je wilt gaan schieten, gaan ze weer terug op Default).
Dat lijkt erg op eerdere meldingen hier dat flitsen in ratio ook niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btw, is het normaal dat de 5D -> laptop WinXP, er met een 2gig kaartje 45 minuten over doet om het op de PC te zetten?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.