WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
1. Als ik een bachup van de Lybrary open op een ander computer dan verschijnen de originele
RAWS. De eventuele correcties zie ik niet. Wat doe ik fout?
2. Na correctie vanuit Lightroom in Photoshop verschijnt er een psd file naast de originel RAW.
Ik wil domgezegd deze Photoshop correctie op de RAW toegepast hebben net zoals de andere Library beelden. Dit moet toch kunnen?
Wie o wie helpt mij uit de droom?
fiv
Punt 1: Zorg dat Lightroom de instellingen per file opslaat in een .XMP file (is een instelling)Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:34:
2 vragen over Adobe Lightroom:
1. Als ik een bachup van de Lybrary open op een ander computer dan verschijnen de originele
RAWS. De eventuele correcties zie ik niet. Wat doe ik fout?
2. Na correctie vanuit Lightroom in Photoshop verschijnt er een psd file naast de originel RAW.
Ik wil domgezegd deze Photoshop correctie op de RAW toegepast hebben net zoals de andere Library beelden. Dit moet toch kunnen?
Punt 2: Niet mogelijk, een RAW file is een RAW file. Daar kun je niets aan veranderen. En daarbij zie ik eigenlijk het nut er niet van in. Enige wat je bereikt is dat je niet meer terug kan naar het origineel. In andere woorden, Photoshop (en voor zover ik weet geen enkel ander programma) kan geen RAW files schrijven.
[ Voor 11% gewijzigd door J3roen op 23-03-2007 16:54 ]
Er zijn enkele progs die de metadata kunnen veranderen, maar niet instellingen als kleur, toon, WB etcCRiSiS schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:50:
, Photoshop (en voor zover ik weet geen enkel ander programma) kan geen RAW files schrijven.
==
hoi
Mits je Lightroom laat verwijzen naar de foto's en die locatie op beide computers beschikbaar is, toch?CRiSiS schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:50:
[...]
Punt 1: Zorg dat Lightroom de instellingen per file opslaat in een .XMP file (is een instelling)
Alleen DNG doet dat eigenlijk wel, maar slaat ook de veranderingen op zodat je altijd terug kan naar het het origineel. Hum, nu ik dat terugzoek kan ik dat niet vinden... hang me er niet aan op als het niet waar is.Punt 2: Niet mogelijk, een RAW file is een RAW file. Daar kun je niets aan veranderen. En daarbij zie ik eigenlijk het nut er niet van in. Enige wat je bereikt is dat je niet meer terug kan naar het origineel. In andere woorden, Photoshop (en voor zover ik weet geen enkel ander programma) kan geen RAW files schrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 23-03-2007 18:53 ]
Klopt. Ik heb hier wat DNG bestanden en ik kan gewoon resetten en met croppen kan ik 'em ook weer groter maken. Er zijn verder geen bestanden te vinden dus het moet wel in de DNG zelf zitten.breinonline schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:44:
Alleen DNG doet dat eigenlijk wel, maar slaat ook de veranderingen op zodat je altijd terug kan naar het het origineel. Hum, nu ik dat terugzoek kan ik dat niet vinden... hang me er niet aan op als het niet waar is.
http://www.ononesoftware.com/photopresets-wow.php
This footer is intentionally left blank
Ik heb al eens op de Adobe website gekeken, maar daar zie ik niks.
==
hoi
Dual CPU wordt bij mij in ieder geval wel gebruikt.Morgion schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:06:
Maakt Lightroom eigenlijk gebruik van meerdere cpu cores?
Ik heb al eens op de Adobe website gekeken, maar daar zie ik niks.
Verwijderd
Nee.. Bridge + Camera Raw + Photoshop does the trick
Zolang je geen filters wilt toevoegen (extra ruis enzo) of met layers wilt werken, dan mist LR niks volgens mij?Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:22:
Ik wou Lightroom eens proberen met een serie van mij.. Maar het is niet mijn ding. Ik moet gewoon alles door photoshop heen slingeren, omdat ik dan veel meer controle heb over mijn foto's.
Als je je action in een droplet veranderd dan kan je in het export-venster van LR onder het kopje post-processing aangeven dat LR na export de bestanden door de droplet moet halen. Uit de help van LR:jules schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:42:
mja, ik moet wel zeggen, dat LR ook een hoop functionaliteiten heeft die bridge ook heeft. Het waarderen met sterren en of kleurtje meegeven kan ook. En wat ook handig is, is dat je een jpg op dezelfde manier kan aanpakken als een raw bestand. Alleen de output moet ik nog eens tweaken. Die klopt niet helemaal met wat ik in de preview zie. Alleen mis ik nog een mogelijkheid om photoshop actions in LR te laten werken bij het converteren. Dan zou het echt een ultiem progsel zijn! Iemand wellicht een idee?
Put items in the Export Actions folder
You can put any item in the Export Actions folder that can be opened with a set of photo files. For example you can put an executable or shortcut (Windows), or application or alias (Mac OS). Items added to the folder are listed in the After Export menu of the Export dialog box the next time you export photos.
You can also add Photoshop droplets or script files to the Export Actions folder.
Do any of the following to open the Export Actions folder:
In the Export dialog box, choose Go To Export Actions Folder Now from the After Export menu.
(Windows) Navigate to \Documents And Settings[username]\Application Data\Adobe\Lightroom\Export Actions\.
(Mac OS) Navigate to /[user home]/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/Export Actions/.
Put the item you want to add in the Export Actions folder.
[ Voor 67% gewijzigd door breinonline op 26-03-2007 22:00 ]
Fatsoenlijke sharpening (USM en Unsharpmask als het even kan), dodge/burn tool, curvetool ala PS (met deze curve kan ik lang niet zo precies werken) en het uitspugen van meerdere resoluties in één keer. Dat zijn toch wel vrij essentiele missers; met name die sharpening is gewoon prut. Om het over de interpretatie van de WB van de 30D maar te zwijgen: hij zit er zéér geregeld mijlen ver naast bij kunstlicht terwijl ik in C1 gewoon meteen goed zit tov de camera.breinonline schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:52:
[...]
Zolang je geen filters wilt toevoegen (extra ruis enzo) of met layers wilt werken, dan mist LR niks volgens mij?
Het programma heeft een bak met potentie, ze zitten op 95% van wat wenselijk is, maar die laatste 5% maakt het voor mij nét niet helemaal bruikbaar. Het is te traag met de UI, de ruis bevalt me niet en de WB-issues in kunstlicht met de 30D zijn gewoon een dooddoener hier.
[ Voor 35% gewijzigd door neographikal op 26-03-2007 22:34 ]

Bericht hierboven
[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 26-03-2007 22:38 ]
Zijn er wellicht handelingen (zoals bijv tekst aanmaken) die LR niet ondersteund in zo'n droplet?
[ Voor 21% gewijzigd door jules op 26-03-2007 23:38 ]

Daarbij wil ik toevoegen dat de dust removal (clone/heal eigenlijk) best slecht is. Ik moet gewoon flink moeite doen om sensordust uit een helder stuk lucht te krijgen terwijl dat in PS veel makkelijker gaat. De LR manier is heel fijn, maar op één of andere manier krijg ik daar toch 'dust-halo's' mee.
Die droplet's ga ik eens goed bekijken, want zover ik wist had je alleen maar "open with" automatisch na het exporteren. Want ik ouput nu fullsize en verklein ze dan met SS/USM via bridge.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 27-03-2007 00:28 ]
Geen idee. Ik gebruik nooit (meer) PSjules schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:38:Zijn er wellicht handelingen (zoals bijv tekst aanmaken) die LR niet ondersteund in zo'n droplet?
Ik bedenk me net, heb er ook een USM inzitten, zal het ook wel dwarsliggen
Voor zover ik weet start LR alleen de droplet en word het verder afgehandeld door PS, en maakt het dus in feite niet uit of LR het ondersteunt.jules schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:38:
Zijn er wellicht handelingen (zoals bijv tekst aanmaken) die LR niet ondersteund in zo'n droplet?
Wat ik van droplets weet is dat het eigenlijk een excutable is die PS start en een batch runt met de door jou geselecteerde foto's (in LR) en de geselecteerde action (waarmee je de droplet maakt).
Lightroom werkt met kleurenprofielen, als je je JPG bekijkt na afloop met een niet kleuren-profielen ondersteunende viewer (de standaard Windows viewer bijvoorbeeld) dan zal je verschil zien ja. Bovendien exporteer je wellicht niet in sRGB?wilmocs schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:22:
wat ik me afvroeg over lightroom is de convertie van RAW naar JPEG. Ik heb nog nooit zo'n verschil in kleur/kwaliteit gezien na een convert. Hebben meer mensen daar last van?
Is er iemand uberhaupt in geslaagd om zo'n droplet aan de praat te krijgen? Bij mij wordt niet eens de exe gestart heb ik het idee.. tenminste PS komt niet op.Spotter schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:49:
[...]
Voor zover ik weet start LR alleen de droplet en word het verder afgehandeld door PS, en maakt het dus in feite niet uit of LR het ondersteunt.
Ja, maar dan wel via een action/droplet. Ik heb zelf een action gemaakt die standaard ruisonderdrukking doet, verkleinen, copyright notice toevoegen, frame toevoegen, 16/8-bit conversie, sRGB conversie, 72dpi conversie en dan een "save as JPG".DeFeCt schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:48:
Aangezien bordermaker maar niet wil werken op mijn pc...weet iemand of de border + tekst functie in de print module ook te promoten valt naar de save for the web module?
Vanuit LR doe ik een 16-bit TIFF export zonder restricties op size en EXIF informatie en m'n droplet als export actie.
hmm, mijn droplet doet bijna hetzelfde, eigenlijk nog veel minder, resize, border en naampje erin, maar hij doet helemaal niks. Zit er in je droplet een file open command?kdbruin schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 07:53:
[...]
Ja, maar dan wel via een action/droplet. Ik heb zelf een action gemaakt die standaard ruisonderdrukking doet, verkleinen, copyright notice toevoegen, frame toevoegen, 16/8-bit conversie, sRGB conversie, 72dpi conversie en dan een "save as JPG".
Vanuit LR doe ik een 16-bit TIFF export zonder restricties op size en EXIF informatie en m'n droplet als export actie.
Verwijderd
Of is deze niet goed genoeg?!
Wat bij LR wel het geval is men heeft een keuze moeten maken wat erin te doen. Helemaal 100% tevredenheid kan haast niet lijkt me dan moeten ze weer alles van photoshop erin stoppen.
Ik ga met LR in iedergeval wel me foto library beheren..vind dat prettig werken...Maar mis ook wel wat dingen met levels etc die ik normaal via photoshop veel gebruik.
Levels zit er verkapt wel in: je kunt in het histogram gewoon slepen
Vind je de sharpening van LR dan echt inferieur aan USM gestoei?neographikal schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:43:
USM is zo'n ongelofelijke basisfunctionaliteit dat het imo niet mag ontbrekenAls het even kan zou ik ook nog graag Smartsharpen zien, die levert vaak nog net wat prettigere resultaten
Sterker nog, las laatst op een forum dat ze goed hun best moesten doen met USM om LR te evenaren, volgens mij is de sharpening van LR ook wel wat geavanceerder dan je zou vermoeden...
Als je echt beter wilt dan USM/LR moet je m.i. photokit sharpener ofzo gebruiken, dat is echt geavanceerde shit
[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 28-03-2007 16:43 ]
Da's waarneographikal schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:43:
Je kunt met USM meer dan alleen verscherpen: ook het contrast selectief verhogen (40px, 10% oid) werkt erg prettig als je toevallig een keer pech hebt met licht of gewoon een shitlens op de camera hebt gehad
En selectief ook: dat rondje naast je levels indicator (of hoe heet dat ding) kan je neerzetten waar dan ook op de foto en naar boven of beneden slepen. Dan verander je direct de curve. Hij geeft overigens ook het gebied aan waarin je dat kan doen zonder dat er clipping optreedt.neographikal schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:43:
USM is zo'n ongelofelijke basisfunctionaliteit dat het imo niet mag ontbrekenAls het even kan zou ik ook nog graag Smartsharpen zien, die levert vaak nog net wat prettigere resultaten
Levels zit er verkapt wel in: je kunt in het histogram gewoon slepen
waarom reageer ik hier eigenlijk op?Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:15:
is er al iets bekentD over de windows versie wanneer die komt?
Ja, ongeveer driekwart jaar geleden

[ Voor 8% gewijzigd door DexterBelgium op 28-03-2007 17:45 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
lol /me krijpt onder de steen vandaan en zet een bak koffie.DexterBelgium schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:45:
[...]
waarom reageer ik hier eigenlijk op?
Ja, ongeveer driekwart jaar geleden![]()
, met Beta 3. De windows versie van de final is al sinds de lanceerdatum beschikbaar, met zelfs een trial van een maand
my bad

Leesvoer: http://www.luminous-lands...ontrast-enhancement.shtmlbreinonline schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:11:
[...]
En selectief ook: dat rondje naast je levels indicator (of hoe heet dat ding) kan je neerzetten waar dan ook op de foto en naar boven of beneden slepen. Dan verander je direct de curve. Hij geeft overigens ook het gebied aan waarin je dat kan doen zonder dat er clipping optreedt.
Het werkt nét even wat anders
Wát werkt net even anders? Overigens kan het best dat ik het verkeerd uitlegneographikal schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:58:
[...]
Leesvoer: http://www.luminous-lands...ontrast-enhancement.shtml
Het werkt nét even wat anders
Volgens mij zijn we twee dingen door mekaar aan het gooien:breinonline schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:08:
[...]
Wát werkt net even anders? Overigens kan het best dat ik het verkeerd uitleg
breinonline heeft het over levels-functionaliteit.
neographikal over de Local Contrast Enhancement die je via Unsharp Mask in Photoshop kan doen (en die dus NIET in LR zit).
@Michael Hill: sorry als mijn post wat harsh overkwam, enjoy the coffee.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Juist: USM dient niet alleen voor sharpeningDexterBelgium schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:14:
[...]
Volgens mij zijn we twee dingen door mekaar aan het gooien:
breinonline heeft het over levels-functionaliteit.
neographikal over de Local Contrast Enhancement die je via Unsharp Mask in Photoshop kan doen (en die dus NIET in LR zit).
Ja, zowel een open alsook een save-as command. Bij het maken van de droplet ook aangeven dat deze acties overruled moeten worden.DeFeCt schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:50:
hmm, mijn droplet doet bijna hetzelfde, eigenlijk nog veel minder, resize, border en naampje erin, maar hij doet helemaal niks. Zit er in je droplet een file open command?
Jules, als je er uit bent hoor ik het graagjules schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:24:
Vraag me eigenlijk af wat een droplet nu wel en niet mag doen, of wat er juist wél in moet wil hij functioneren. In Photoshop werkt hij als action wel prima, sterker nog, ik gebruik hem icm de image processor vanuit Bridge.
ik snap er geen fuck van in ieder geval. Action werkt, droplet werkt, maar niet zodra het gekoppelt wordt aan LR.
Het probleem is dat ik pas sharpening wil doen na het verkleinen van m'n foto. Daarvoor heb ik nog een sloot andere dingen die ik doe: ruis verwijderen, copyright toevoegen, etc. Er is mij altijd verteld dat je als eerste de ruis verwijderd en als laatste verscherpt, toch?Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:33:
Sharpening zit toch gewoon in LR?
Of is deze niet goed genoeg?!
Wat bij LR wel het geval is men heeft een keuze moeten maken wat erin te doen. Helemaal 100% tevredenheid kan haast niet lijkt me dan moeten ze weer alles van photoshop erin stoppen.
Ik ga met LR in iedergeval wel me foto library beheren..vind dat prettig werken...Maar mis ook wel wat dingen met levels etc die ik normaal via photoshop veel gebruik.
En ik maar hopen dat jij met die kennis zou komenDeFeCt schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 07:41:
[...]
Jules, als je er uit bent hoor ik het graag![]()
ik snap er geen fuck van in ieder geval. Action werkt, droplet werkt, maar niet zodra het gekoppelt wordt aan LR.

RAW is geen plaatje. Wat je te zien krijgt in LR of een andere RAW editor is als het ware een gerenderd plaatje. Welke volgorde jij ook toepast (eerst verscherpen en dan de rest), als je gaar exporteren gaat hij pas een JPG (of welk output formaat je hebt gekozen) bouwen. Het lijkt me dat Adobe wel zo slim is geweest om te zorgen dat het programma dat in de meest beste volgorde doet, dus verscherpen aan het eind.kdbruin schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 07:44:
[...]
Het probleem is dat ik pas sharpening wil doen na het verkleinen van m'n foto. Daarvoor heb ik nog een sloot andere dingen die ik doe: ruis verwijderen, copyright toevoegen, etc. Er is mij altijd verteld dat je als eerste de ruis verwijderd en als laatste verscherpt, toch?
Verwijderd
DexterBelgium schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:14:
[...]
@Michael Hill: sorry als mijn post wat harsh overkwam, enjoy the coffee.
nee, zit wel goed hoor
Ik bezit het programma nu voor windows, en het bevalt redelijk. Sommige dingen zijn wel goed uitgevoerd maar bepaalde dingen zou ik liever in photoshop of een ander programma doen. Bij mijn ouder heb ik het ook gehaald en op hun pc gezeten voor mijn moeder is het iig wel ideaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 17:28 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Wat ik wel vreselijk vervelend vind, is dat ik _nergens_ kan vinden hoe ik het pad waar de database en thumbnails worden opgeslagen. Kan je dat überhaupt wel veranderen? Momenteel slaat LR deze data op in "Mijn Documenten/Lightroom", maar aangezien ik alle data op een andere schijf heb staan wil ik dat graag veranderen.
Maar hoe
edit: heb het trouwens gevonden denk ik.. tijdens het opstarten van lightroom the ALT toets ingedrukt houden
[ Voor 35% gewijzigd door Acid_Burn op 30-03-2007 00:12 ]
Knip die map en plaats hem neer waar je wilt, bij het opstarten zal Lightroom dan vragen of hij eentje moet importeren (of nieuwe maken), ga naar de dir, klik je database file aan en druk op okZoefff schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:59:
Ikke niet
Wat ik wel vreselijk vervelend vind, is dat ik _nergens_ kan vinden hoe ik het pad waar de database en thumbnails worden opgeslagen. Kan je dat überhaupt wel veranderen? Momenteel slaat LR deze data op in "Mijn Documenten/Lightroom", maar aangezien ik alle data op een andere schijf heb staan wil ik dat graag veranderen.
Maar hoe
Dat is correct, maar aangezien LR geen ruisonderdrukking kan doen, heeft sharpening ook geen nut. Ik exporteer als 16-bit TIFF zodat ik zo veel mogelijk informatie hou.breinonline schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:24:
RAW is geen plaatje. Wat je te zien krijgt in LR of een andere RAW editor is als het ware een gerenderd plaatje. Welke volgorde jij ook toepast (eerst verscherpen en dan de rest), als je gaar exporteren gaat hij pas een JPG (of welk output formaat je hebt gekozen) bouwen. Het lijkt me dat Adobe wel zo slim is geweest om te zorgen dat het programma dat in de meest beste volgorde doet, dus verscherpen aan het eind.
Zeg je nou dat als je je ruis dus niet wilt onderdrukken, kan je ook geen gebruik maken van sharpeningkdbruin schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 07:35:
[...]
Dat is correct, maar aangezien LR geen ruisonderdrukking kan doen, heeft sharpening ook geen nut. Ik exporteer als 16-bit TIFF zodat ik zo veel mogelijk informatie hou.
[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 30-03-2007 16:49 ]
Als ik foto's importeer op datum, kan ik achteraf gewoon de mapnamen in LR wijzigen en worden er netjes mappen gemaakt en gemoved in de Managed folder.
Nu weet ik eerdere ervaring dat als je importeerd (dus met copy niet original folder) maar niet op datum, dan worden alleen maar gerefereerd ondanks dat je netjes mapjes aanmaakt in LR.
Stel, ik heb een berg folders met mapnamen en ik importeer deze. Vervolgens sleep ik een foto uit mapje 1 naar mapje 2, wordt deze foto dan ook fysiek overgezet naar de andere map?
Indien dit niet het geval is, dan heeft het voor mij weinig zin om elke map netjes een naam te geven.
EDIT:
Laat maar, volgende keer eerst googlen en dan pas vragen.
Antwoord wordt hier gegeven: http://luminous-landscape...ion/index.php/t15079.html
[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 01-04-2007 15:26 ]
Nee. Maar wanneer je ruisonderdrukking na sharpening doet, dan ben je in mijn ogen (en die van vele anderen) echt verkeerd bezig. Het probleem met LR is dat de acties van een droplet gedaan worden na de acties van LR. Om deze reden doe ik altijd het volgende:breinonline schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:48:
Zeg je nou dat als je je ruis dus niet wilt onderdrukken, kan je ook geen gebruik maken van sharpeningOok als je ruis hebt kan dat prima toegepast worden imho. En ook bij foto's op ISO 100 of zoiets waar nauwelijks ruis op zit.
- sharpening op 0 in LR
- indien nodig color/luminance noise toepassen
- allerhande andere aanpassingen die binnen LR gedaan kunnen worden
- wanneer de foto veel ruis bevat (hoge ISO) dan Ctrl-E en direct aanpassen binnen CS3 (via TIFF/PSD)
Bij een export gebruik ik de droplet (noise, fit image, add border + copyright, USM) om de foto's voor het web geschikt te maken. Wanneer ik al een edit gedaan heb op de foto, dan wordt deze door een andere droplet gehaald (zonder noise reduction).
De volgorde daar kan ik inkomen, maar zoals gezegd: de uiteindelijke bewerkingen gebeuren pas bij export. Voor mij is je hele verhaal verder overbodig want ik gebruik geen PS en ben tevreden met de sharpening en ruisonderdrukking (gebruik ik zowieso zelden) die in LR zit, in tegenstelling tot een hoop mensen hier blijkbaarkdbruin schreef op maandag 02 april 2007 @ 08:10:
[...]
Nee. Maar wanneer je ruisonderdrukking na sharpening doet, dan ben je in mijn ogen (en die van vele anderen) echt verkeerd bezig.
[ Voor 4% gewijzigd door breinonline op 02-04-2007 17:15 ]
• Als ik in developmode een reeks foto selecteer (shift/ctrl) en ik druk bijvoorbeeld op een bepaalde preset, dan wordt er slechts één foto van die preset voorzien. Kan het ook over de geselecteerde reeks heen?
• Als ik nu mijn hele fotomap in Lightroom gooi en ik selecteer bij de import een development preset, overschrijft die dan reeds gedane aanpassingen aan foto's?
• Mijn directorystructuur ziet er nu als volgt uit:
F:\foto\fototemp\2007-04-02 onderwerp\ -> importdirectory, hier spaar ik tot 4.5GB aan pics op, daarna gaan ze naar de volgende map:
F:\foto\foto\2007\2007-04-02 onderwerp\ -> uiteindelijke directory.
Wat is nou het handigste? Gewoon F:\foto als folder importeren? Tot nu toe heeft Lightroom trouwens niet in de gaten wanneer ik een subfolder toevoeg aan een map die ik al geimporteerd heb. Iemand enig idee hoe ik dit af kan dwingen? Is het trouwens wel verstandig om 120GB aan raw's te importeren?
Thanks voor de tips
Dit is de output van Adobe Lightroom v1.0 (trial, default instellingen). Ik vind het behoorlijk onrustig en de output lijkt alsof ik meer dan een stop gepusht heb in de nabewerking.

Dit is de output van Adobe Lightroom v1.0 (trial, zero preset) en daar is het contrast te laag. Die kan ik natuurlijk wat aanpassen en ook de helderheid mag wel iets omhoog. De kleur is wel redelijk goed.

De standaard output van Canon Digital Photo Professional v3.0 (default instellingen) vind ik verreweg het best. Het contrast is prima, de helderheid ook en ook de kleuren komen het meest natuurlijk over.

Ik besef dat ik zelf een preset kan maken waarmee ik aan de slag kan gaan, maar ik vind dat Adobe Lightroom er met de standaard instellingen flink naast zit. Hebben meer mensen deze ervaring? Ik zou het wel prettig vinden om een soort voor standaard profile voor de Canon 350D te kunnen gebruiken.
Adobe Lightroom zou ik best willen gaan gebruiken, maar ik vind de kwaliteit een stuk minder dan van Canon DPP. De workflow is wel super, dus wat dat betreft zou ik graag overstappen.
PS: Ik heb geen gecalibreerde monitor, maar toch denk ik wel te kunnen roepen dat de kleur niet klopt.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Lightroom, de workflow bevalt me echt super, alleen als ik een mooie serie wil merk ik toch wel dat ik elke foto even handmatig moet bewerken. Natuurlijk duurt dit niet zo lang, maar als je honderdvijftig foto's 'even' moet bewerken, gaat daar flink wat tijd in zitten. Maarja, dat moet je er maar voor over hebben.
DDP van Canon heb ik meteen ge-deïnsalleerd, wat een k*tprogramma. De mogelijkheden zijn beperkt, de looks zijn ook niet al te best en de workflow is bellaberd. Maar ja, de auto-functie is dan misschien wel wat beter. Het is gewoon een keuze die je maakt.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de resultaten, maar het gemak wil ook wat
Ja, je moet calibreren, vooral rood is way off met een 20D/350D.BugBoy schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:01:
Ik besef dat ik zelf een preset kan maken waarmee ik aan de slag kan gaan, maar ik vind dat Adobe Lightroom er met de standaard instellingen flink naast zit.
Hier heb je een draadje: Klik
En een methode: Klik
|>
Ik zou het voor de zekerheid even met 1 fotootje waar het niet mee uitmaakt proberen. Maar je presents werken op bepaalde punten (kan je aan/uit vinken) en hij zal dus hoogstwaarschijnlijk alleen die punten aanpassen naar de present.neographikal schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 20:59:• Als ik nu mijn hele fotomap in Lightroom gooi en ik selecteer bij de import een development preset, overschrijft die dan reeds gedane aanpassingen aan foto's?
Ik heb de map /photo geimporteerd en de structuur daaronder is /photo/2007/07-04-02 - onderwerp/RAW/ Die heb ik allemaal erin gezet. Ik zet geen JPG's in mijn library.• Mijn directorystructuur ziet er nu als volgt uit:
F:\foto\fototemp\2007-04-02 onderwerp\ -> importdirectory, hier spaar ik tot 4.5GB aan pics op, daarna gaan ze naar de volgende map:
F:\foto\foto\2007\2007-04-02 onderwerp\ -> uiteindelijke directory.
Je kan een watched folder instellen, dan houdt hij dat bij en verplaatst de bestanden naar een definitieve folder voor je (zie LR help). Ik denk dat dat ongeveer is wat je wilt.Wat is nou het handigste? Gewoon F:\foto als folder importeren? Tot nu toe heeft Lightroom trouwens niet in de gaten wanneer ik een subfolder toevoeg aan een map die ik al geimporteerd heb. Iemand enig idee hoe ik dit af kan dwingen?
Dat ligt denk ik voornamelijk aan de CPU power en vooral geheugen dat je computer aan boord heeft. Op zich is het geen probleem.Is het trouwens wel verstandig om 120GB aan raw's te importeren?
Als de kleuren onderling niet overeenkomen, dan klopt er iets niet. Ookal geeft jou monitor rood als paars weer en groen als blauwBugBoy schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:01:PS: Ik heb geen gecalibreerde monitor, maar toch denk ik wel te kunnen roepen dat de kleur niet klopt.
Toch lijkt me dat het handigste, dan kan je bij importeren automatisch die present voor alle foto's laten toepassen. Bovendien heb je dan maatwerk.Ik besef dat ik zelf een preset kan maken waarmee ik aan de slag kan gaan, maar ik vind dat Adobe Lightroom er met de standaard instellingen flink naast zit. Hebben meer mensen deze ervaring? Ik zou het wel prettig vinden om een soort voor standaard profile voor de Canon 350D te kunnen gebruiken.
Overigens herken ik het probleem in het geheel niet.
[ Voor 21% gewijzigd door breinonline op 03-04-2007 22:46 ]
Het is dus inderdaad geen exemplarisch probleem van mijn Canon 350D. Het probleem dat hier beschreven is komt precies overeen met mijn geval. Het vreemde is dat het eigenlijk alleen opvalt bij grote heldere rode vlakken. De settings die hier geplaatst zijn vind ik wel wat extreem, maar dat kan ik zelf bijregelen.- J.W. - schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:36:
Ja, je moet calibreren, vooral rood is way off met een 20D/350D. Hier heb je een draadje: Klik
Wie heeft er trouwens een colorchart of waar kan ik er eentje bestellen (voor een redelijke prijs)? Graag zou ik het gewoon helemaal goed willen hebben.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ja, eigenlijk moet je het ook zelf calibreren.BugBoy schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:30:
[...]
Het is dus inderdaad geen exemplarisch probleem van mijn Canon 350D. Het probleem dat hier beschreven is komt precies overeen met mijn geval. Het vreemde is dat het eigenlijk alleen opvalt bij grote heldere rode vlakken. De settings die hier geplaatst zijn vind ik wel wat extreem, maar dat kan ik zelf bijregelen.
Wie heeft er trouwens een colorchart of waar kan ik er eentje bestellen (voor een redelijke prijs)? Graag zou ik het gewoon helemaal goed willen hebben.
Ik heb het zo staan en ben best tevreden (van internet geplukt ergens):
tint 0
red hue -14
red sat 12
green hue -2
green sat -2
blue hue 4
blue sat -12
Maar eigenlijk moet je het zelf doen, had ik ook eens gedaan, maar vergeten te backupen met herinstallatie xp..
Over die colorcards, ik heb een gretag macbeth gedownload en door een professionele centrale laten afdrukken (ik heb het door profotonet laten doen). Je kunt ook met je pipetje de echte waardes zo meten en die gebruiken, dus als de waardes op die gedownloade kaart niet helemaal overeenkomen met een echte gretag macbeth is ook geen ramp. Of anders zelf 1 maken in photoshop
[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 04-04-2007 10:51 ]
Ik overweeg om de originele CR2's weg te gooien en in de toekomst alles meteen als DNG in te lezen.
Zeggen jullie van, dat moet je echt niet doen, of is het nu wel safe (de implementatie van CR2 naar DNG is onderhand toch wel 100%?).
Grote voordeel is dat mijn settings meteen worden meegenomen in de DNG file.
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 04-04-2007 11:05 ]
Ik heb trouwens het probleem dat de 'view options' niet worden onthouden. Telkens als ik LR opnieuw start moet ik weer aanvinken dat er gedurende een paar seconden diafragma e.d. in beeld komt als ik op een foto klik. Er is ook geen OK of Apply knop?
[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 04-04-2007 11:58 ]
Dat is voor mij dan ook de reden dat ik weer van DNG ben afgestapt. Het is inderdaad niet mogelijk- J.W. - schreef op woensdag 04 april 2007 @ 11:28:
DNG kun je niet openen in DPP (toch?). Dat zou ik wel een behoorlijk nadeel vinden.
Goed punt, straks toch eens proberenbreinonline schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:42:
[...]
Ik zou het voor de zekerheid even met 1 fotootje waar het niet mee uitmaakt proberen. Maar je presents werken op bepaalde punten (kan je aan/uit vinken) en hij zal dus hoogstwaarschijnlijk alleen die punten aanpassen naar de present.
[...]
Ik heb die JPEG's denk ik niet nodig, volgens mij gaat alle informatie over de bewerkingen die je maakt in de XMP. Dan is het een kwestie van nog een keer op export drukken en klaar ben je.Ik heb de map /photo geimporteerd en de structuur daaronder is /photo/2007/07-04-02 - onderwerp/RAW/ Die heb ik allemaal erin gezet. Ik zet geen JPG's in mijn library.
[...]
Ik denk het ook ja, straks eens proberen. Als ik erachter ben wat die presets doen en wat ze toepassen, dan importeer ik de hele zooi gewoonJe kan een watched folder instellen, dan houdt hij dat bij en verplaatst de bestanden naar een definitieve folder voor je (zie LR help). Ik denk dat dat ongeveer is wat je wilt.
[...]
Lightroom is geen snelheidsmonster, maar als ik het met een dualcore P4 3.0 en 1,5GB aan geheugen niet meer trek, dan weet ik het ook niet meerDat ligt denk ik voornamelijk aan de CPU power en vooral geheugen dat je computer aan boord heeft. Op zich is het geen probleem.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat Adobe voor de meest verkochte dSLR aller tijden zijn profiles niet in orde heeft. De verschillende adjustements die ik heb gevonden liggen nogal ver uit elkaar. Het is ook een enorm gepruts om het goed te krijgen.- J.W. - schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:56:
Ja, eigenlijk moet je het ook zelf calibreren.
Ik baal wel. De workflow van Adobe LR vind ik super, maar als je er geen fatsoenlijke foto's uit weet te krijgen dan heb ik er ook weinig aan
Eens, ik heb het nu voor 95% op orde qua kleur, maar die WB blijft me parten spelen. Dit moeten ze echt fiksen imo, zo bar moeilijk kan het nou ook weer niet zijnBugBoy schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:01:
Ik baal wel. De workflow van Adobe LR vind ik super, maar als je er geen fatsoenlijke foto's uit weet te krijgen dan heb ik er ook weinig aan
Snap ik ook niet, is wel een feit helaas.BugBoy schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:01:
Ik blijf het toch vreemd vinden dat Adobe voor de meest verkochte dSLR aller tijden zijn profiles niet in orde heeft.
Vergeet niet de color noise standaard op 0 te zetten, deze zorgt ook voor vervelende verkleuringen (wederom in het rood).
Ook met calibratie-tabje gedaan neem ik aan?neographikal schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:03:
[...]
Eens, ik heb het nu voor 95% op orde qua kleur
En wat is je probleem met de whitebalance als ik vragen mag?
[ Voor 25% gewijzigd door - J.W. - op 05-04-2007 00:32 ]
edit: Oke, workaround gevonden: de folder in Lightroom verplaatsen verplaatst hem ook op de disk. Verwijder je een folder echter in Lightroom, dan blijft hij op de disk staan. Logica

Nope, kan er verder weinig aan doen, hij zit er met name met kunstlicht nogal lukraak naast. Soms een stukje, soms echt mijlen tov C1 of de embedded JPEG.- J.W. - schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:40:
Ook met calibratie-tabje gedaan neem ik aan?
En wat is je probleem met de whitebalance als ik vragen mag?
Wat trouwens ook doodvermoeiend is: ik wil iets toepassen over meerdere foto's, dus ik selecteer een aantal foto's in de filmstrip en doe rechtermuis->presets->presetX. Dat werkt dus alleen in de library mode in het grote venster met thumbnails. In de filmstrip daaronder werkt het dan ook niet

Nog een leuke: m'n droplet werkt als een trein, ik selecteer een aantal shots, export->droplet selecteren en gaan. Totdat je een héle grote partij foto's pakt (299 in mijn geval): vervolgens start tie de droplet niet meer...
Ik blijf aan het editten: er zit een exportpreset "for email" bij, waarom gooit Lightroom dan niet gewoon de geselecteerde plaatjes naar Outlook oid?
Weer een leuke: ik werk in een folder in de library, sleep een file naar Lightroom toe, dan wil hij importeren. So far so good, maar in welke map wil hij het hebben? De standaardimportlocatie. Ik zit niet voor niks in een map in de library te werken

Nóg een leuke: identity plate bij prints: ge-wel-dig, ideaal als je gala's e.d. doet. Nou stamp ik m'n logo ook in webfiles, ja hoor, daar ontbreekt het hele identity plate stuk

Nu ik er stevig mee werk kom ik steeds meer van die dingen tegen waarvan ik denk dat het nog niet helemaal af is. Ze hadden beter eerst nog even een beta kunnen publiceren om alles 100% recht te trekken, er zitten nog behoorlijk wat inconsistenties in het progsel wat het potentieel erg onderuit haalt.
Ik importeer al m'n foto's: Echt kwaliteit dit

[ Voor 130% gewijzigd door neographikal op 05-04-2007 16:19 ]
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc39700
Het is voor grote partijen foto's, en daar is dit programma toch voor bedoeld, niet werkbaar op deze manier...
Blij toe, ik gebruik helemaal geen outlook.neographikal schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:36:
Ik blijf aan het editten: er zit een exportpreset "for email" bij, waarom gooit Lightroom dan niet gewoon de geselecteerde plaatjes naar Outlook oid?
Ik heb zonder problemen bijna 9000 foto's binnengehaald (alle RAW). Het duurde even, maar ik heb geen moment een vastgelopen of onwerkbare computer gehad. Ik krijg het idee dat de Windows versie toch wat minder is...neographikal schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:53:
Ik heb er op de Adobe forums maar een melding van gemaakt:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc39700
Het is voor grote partijen foto's, en daar is dit programma toch voor bedoeld, niet werkbaar op deze manier...
Dan zouden ze elk mailprogramma moeten kennen en aan kunnen spreken. Programmeer technisch niet echt een feest. En als je er een paar ondersteund komen er altijd mensen klagen dat hun specifieke programma niet ondersteund wordt.neographikal schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:30:
Mailprogramma X dan, je snapt denk ik wel wat ik bedoel
Maar goed, nu moet je ze vanuit een dir naar je mailtje slepen, lijkt mij nou ook weer niet het eind van de wereld.
Ik heb een map en daarin staan 8 submapjes met elk één JPGtje.
Die wil ik even allemaal importeren, kan dit ook ik één keer?
-edit- Ik heb het al handmatig gedaan, maar ik wil het wél graag nog weten
[ Voor 22% gewijzigd door Siparti op 07-04-2007 21:56 ]
ik heb een 90 foto's ofzo geimporteerd, en heb er een aantal (paar mooie) van bewerkt. Nu wil ik deze gewoon saven...
kan dit niet ofzo?
ik kan alleen exporteren.. en dan krijg je geen jpgjes...
* BasieP snapt er geen drol van..
wat is er nou zo lastig aan 'open' en 'save'?? waarom moet het nou weer anders
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Dit topic is gesloten.