Adobe Lightroom, final

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.605 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je Adobe Lightroom ook gebruiken om je foto's die al op CD/DVD staan de indexeren?
Scheelt weer zoeken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Nee, tenzij je ze importeert.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Ik ben op zoek naar een tool waarmee ik mijn foto's goed kan ordenen en beter doorzoekbaar kan maken. Is Lightroom daarvoor een goede kandidaat of kan ik beter voor een tool als Canto Cumulus gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
What about Picasa? Gratis en doet zijn werk tot op zekere hoogte goed. Hopelijk gaan ze in de toekomst betere XMP ondersteuning geven, zodat je op den duur ook weer kunt emigreren.

Anders moet je eens kijken naar goedkopere alternatieven (tov Canto) als Iview. Nog beter: neem hier eens een kijkje: http://www.impulseadventu...flow-catalog-compare.html

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:01
Een mooi overzichtje van de wijzigingen in de final:

http://lightroom-news.com...rom-beta-41-to-version-1/

Ik hoop echt dat surfspot hem tegen een mooie prijs gaat verkopen, want dit is wel erg fijne software. En de final bevat erg leuke toevoegingen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Spits op 05-02-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kijk eens op het forum van surfspot. Daar loopt ook een discussie over dit onderwerp. Een naamgenoot ( ;) ) van mij loopt daar ook vragen te stellen.

Laat ik nu net 2 inlogaccounts hebben voor surfspot ... (ik doe een duale opleiding)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 15:28

Schonhose

Retro Icoon

Ik hoop dat Lightroom snel beschikbaar komt via Surfspot. Momenteel loopt mijn beta eind februari af, dan kan ik een 30 dagen trail van 1.0 installeren. Ik zou het dus tot 1 april kunnen uitzingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Schonhose op 05-02-2007 09:09 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyranys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02-2024
**duimt voor een snelle afhandeling bij surfspot zodat we lightroom daar zo snel mogelijk kunnen bestellen** ;)

In de Adobe Education Store zal je Lightroom voor 99€ kunnen kopen, zo vertelde mij een medewerkster aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hey Quicky ... ook hier ;)

Voor iedereen met surf spot toegang: laat in het forum aldaar "Forum : Product Informatie : Topic: Nieuwe Adobe software" even weten dat je LR ook wilt hebben! Dan weten ze een beetje hoeveel mensen LR graag willen hebben :)

mag je die licenties eigenlijk doorverkopen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Eusebius schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:46:
mag je die licenties eigenlijk doorverkopen?
Wat denk je zelf? 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Waarom denk je dat ik het vraag :? Is een licentie persoonsgebonden en niet overdraagbaar? Een auto kun je ook overdragen, dus waarom een licentie niet?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat is een discussie die niet relevant is voor Lightroom, toch? Houdt het er maar mooi bij dat je je licentie niet mag doorverkopen, zeker die goedkopere van Surfspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Eusebius schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:04:
[...]

Waarom denk je dat ik het vraag :? Is een licentie persoonsgebonden en niet overdraagbaar? Een auto kun je ook overdragen, dus waarom een licentie niet?
Retail software mag je in het algemeen wel doorverkopen, OEM alleen met hardware (in sommige gevallen zelfs ook nog niet). Speciale licenties als surfspot mag je zeker nooit doorverkopen. Als je stopt met studeren moet je volgens de licentie waarschijnlijk zelfs het programma van de computer halen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
breinonline schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:59:
[...]

Retail software mag je in het algemeen wel doorverkopen, OEM alleen met hardware (in sommige gevallen zelfs ook nog niet). Speciale licenties als surfspot mag je zeker nooit doorverkopen. Als je stopt met studeren moet je volgens de licentie waarschijnlijk zelfs het programma van de computer halen.
Hoeft niet. Windows via Surfsport is sinds ze de prijs van 20 naar 50 euro hebben verhoogd gewoon een levenslange licentie. Zijn ook zeer weinig mensen die de moeite ervoor doen om het er daarna weer af te halen. Surfspot staat alleen geen commercieel gebruik toe van software die je via hun aanschaft. Maar lang verhaal kort: check de licentie/contacteer de verstrekker ervan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Rafe schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:45:
[...]

Hoeft niet. Windows via Surfsport is sinds ze de prijs van 20 naar 50 euro hebben verhoogd gewoon een levenslange licentie. Zijn ook zeer weinig mensen die de moeite ervoor doen om het er daarna weer af te halen. Surfspot staat alleen geen commercieel gebruik toe van software die je via hun aanschaft. Maar lang verhaal kort: check de licentie/contacteer de verstrekker ervan ;).
Ik zei ook waarschijnlijk ;)
Maar je hebt helemaal gelijk: de licentie wordt meegeleverd, die moet je goed doornemen en dan weet je het. Het lijkt mij dat de licentie doorverkoop (iig aan niet-studenten) verbied, anders zou er toch een levendige handel ontstaan lijkt me.

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik draai hier Beta 4 en ben even wat foto's aan het bewerken. Weet iemand hoe ik in 1 keer bij selectie foto's de kleurtemperatur kan wijzigen? En hoe kan ik in Lightroom de EXIF informatie naar boven toveren?

• breinonline

breinonline

In het Library scherm staat in de rechterbalk (eventueel tevoorschijn klikken) je EXIF info. In de Develop omgeving kan je snel instellingen overnemen met de Sync knop onder in de rechterbalk (geloof ik, gebruik ik zelf niet) en in de linkerbalk zou je ook een present kunnen aanmaken en daarmee de WB aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zijn er al mensen die versie 1 hebben ipv de beta ?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Bedoel je de versie die pas maandag uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

breinonline schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:24:
In het Library scherm staat in de rechterbalk (eventueel tevoorschijn klikken) je EXIF info. In de Develop omgeving kan je snel instellingen overnemen met de Sync knop onder in de rechterbalk (geloof ik, gebruik ik zelf niet) en in de linkerbalk zou je ook een present kunnen aanmaken en daarmee de WB aanpassen.
Bedankt! Ik vind het absoluut een heerlijk programma. Zodra ik hem in de winkel zie liggen zal ik zeker niet twijfelen om Lightroom mee te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Oxi schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:07:
Bedoel je de versie die pas maandag uit komt?
Ja, die ja. En ik wist dat ie pas op de 19e kwam getuige mijn posthistorie in dit topic. Maar mss dat er via een alternatieve cq duistere (hoeft nog niet eens illegaal te zijn ;) ) weg de final al te verkrijgen is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De demo van 1.0 is nu te downloaden :) Zowel de Windows als de Mac versie.

Mij benieuwen, Beta 4.1 heeft nog behoorlijk wat performance issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Windows >> http://trials.adobe.com/Applications/LTRM/LTRM_WWE_win.exe
Mac >> http://trials.adobe.com/Applications/LTRM/LTRM_WWE_mac.dmg

* LoneGunman is nu de windows trial aan het installen

[ Voor 50% gewijzigd door LoneGunman op 19-02-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eertse indruk is positief :) De interface ziet er wat gelikter uit, alles schijnt een stuk sneller te zijn dan de Beta :)

Vanavond ga ik LR uitvoeriger testen, heb nu alleen even snel door de app heen gebladerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Ik zag gistermorgen de 1.0 versie al op diverse torrentsites voorbij komen, maar toch maar even gewacht tot Adobe een versie klaar had staan. Zojuist heb ik de evaluatie versie gedownload (30 dagen trial) en het importeert gelukkig de oude library. Verder heb ik nog niet veel gedaan, maar het lijkt allemaal prima te werken. Even een weekje uitproberen en dan kijken of we het gaan aanschaffen. Ik vind de prijs wel redelijk, dus als er geen gekke dingen optreden dan toch maar weer eens in de buidel tasten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BugBoy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:51:
Ik zag gistermorgen de 1.0 versie al op diverse torrentsites voorbij komen, maar toch maar even gewacht tot Adobe een versie klaar had staan. Zojuist heb ik de evaluatie versie gedownload (30 dagen trial) en het importeert gelukkig de oude library. Verder heb ik nog niet veel gedaan, maar het lijkt allemaal prima te werken. Even een weekje uitproberen en dan kijken of we het gaan aanschaffen. Ik vind de prijs wel redelijk, dus als er geen gekke dingen optreden dan toch maar weer eens in de buidel tasten...
Vind ik ook :) Alleen het prijsverschil tussen de gewone versie en de studentenversie is niet echt groot... Gezien je tot 30 april €100 korting krijgt op de gewone versie.

Wat ik wel begrepen heb, Adobe hanteerd voor zijn studentenversies een eeuwig duerende licentie. M.a.w.: Na je studie hoef je het pakket niet nog een keer aan te schaffen, dit heb ik via surfspot.nl vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Zelfde resultaat hier, voelt iets sneller, positief dus. Paar dingetjes zijn verplaats/toegevoegd: Red-eye removal en Heal/clone tool zit er nu ook in! :) De Crop-settings zijn verhuist van de rechterpane naar het 'hoofdvenster'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe zit het met de sharpening? Is er USM/Smart Sharpen toegevoegd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:57:
Hoe zit het met de sharpening? Is er USM/Smart Sharpen toegevoegd? :)
Zoe te zien niet, ik zie wel sharpening staan, maar dat is volgens mij dezelfde sharpening als in de beta/photoshop camera RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Net ook LR 1.0 evaluatie gedownload. Ik kan alleen maar zeggen ... wow! Dit ziet er goed uit! Dit wordt denk ik wel een Rawshooterkiller voor mij (Rawshooter gebruikte ik tot nu toe).

edit - gebruik
Dat is handig. Als je in het rechterpaneel iets ingesteld hebt, kun je snel met dubbelklikken de waarde weer resetten. De clone/heal tool is ook geweldig. Mijn vrouw heeft opeens minder euh beschadigingen op haar gezicht :) Ze wordt steeds mooier...

[ Voor 43% gewijzigd door Eusebius op 19-02-2007 11:28 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:22:
Net ook LR 1.0 evaluatie gedownload. Ik kan alleen maar zeggen ... wow! Dit ziet er goed uit! Dit wordt denk ik wel een Rawshooterkiller voor mij (Rawshooter gebruikte ik tot nu toe).

edit - gebruik
Dat is handig. Als je in het rechterpaneel iets ingesteld hebt, kun je snel met dubbelklikken de waarde weer resetten. De clone/heal tool is ook geweldig. Mijn vrouw heeft opeens minder euh beschadigingen op haar gezicht :) Ze wordt steeds mooier...
:P

De Flash gallery export optie vind ik ook wel goed gevonden, in de beta kon je geloof ik alleen als HTML gallery exporteren?

De crop tool heeft er ook een boel functie bijgekregen. Als je die nu selecteerd dan worden alle crop opties getoond onder de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:51:
[...]

:P

De Flash gallery export optie vind ik ook wel goed gevonden, in de beta kon je geloof ik alleen als HTML gallery exporteren?

De crop tool heeft er ook een boel functie bijgekregen. Als je die nu selecteerd dan worden alle crop opties getoond onder de foto.
Flash gallery kon in de Beta 4 ook al, croppen is zo te zien ook niks nieuws? Behalve dan de plaatsing > stond eerst in rechterpane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneGunman schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:55:
[...]

Flash gallery kon in de Beta 4 ook al, croppen is zo te zien ook niks nieuws? Behalve dan de plaatsing > stond eerst in rechterpane.
De opties misschien niet, maar je krijgt nu, als je op crop klikt, een subset te zien. In de beta moest je het zelf maar uitzoeken. Geen idee dus of er nieuwe opties bij zitten. Straighten kan nu ook met een slider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zouden ze ook nog standaard lenscorrectie toe gaan passen, zoals PTlens? LR herkent dan met welke f en F de foto is gemaakt en past automagisch de daarbijbehorende correcties toe. Dat zou superhandig zijn.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Misschien kan iemand mij hierbij helpen: doordat ik niet heb opgelet, heeft LR 5 mapjes met foto's vanaf de CF kaart in /documenten/nogwat gezet, ipv E:/fotos/2007/etc. In het programma kon ik niets vinden, dus heb ik met de explorer de 5 mapjes verplaatst (ja ik weet het :) ) ... nu kan LR ze natuurlijk niet meer vinden. Hoe los ik dat op? Met import vind hij ze wel, maar zegt dat de foto's al in de database zitten en slaat ze dan over.

Of hoe kan ik vanaf scratch opnieuw beginnen door de database leeg te maken en mijn map E:/fotos helemaal te laten scannen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik ben net even aan het experimenteren geslagen en de Final werkt fijn. De interface is gedeeltelijk instelbaar wat prettig is (kleurtjes en die rare kringels weghalen), de hela-brush functie geeft erg goede resultaten en werkt ook heel makkelijk (goed visueel gemaakt). De kleuren en vlaggen mistte ik ook in de beta's: ik beoordeel foto's op doorgaan of niet, dat sterrren-rating systeem had ik dus niets aan. De snelheid lijkt ook weer iets verbeterd.

De introductieprijs op de Adobe website is net over de 200 Euro, indien voor 30 April aangeschaft. Toch maar eens overwegen, alles wat ik nodig heb om mijn foto's te bewerken zit in feite nu in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:14:
Of hoe kan ik vanaf scratch opnieuw beginnen door de database leeg te maken en mijn map E:/fotos helemaal te laten scannen?
Gewoon de database deleten :) simpeler kan het niet ...

Hopelijk komt er in de toekomst een wat betere ondersteuning voor dubbele bestanden. Als een bestand er nu instaat en je verplaatst 'm is het niet duidelijk wat je moet doen.

Ook interessant: het hangt van je instellingen af, maar als je CTRL ingedrukt houdt tijdens het opstarten kun je resp de standaardlibrary cq een keuze in library maken.

Knulligheidje: met Identity Plate Editor kun je het uiterlijk wat veranderen door oa je eigen logo te laten zien. Alleen dit logo schaalt niet bij mij ...

[ Voor 25% gewijzigd door Eusebius op 19-02-2007 19:01 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hmm, heb een beetje last van geelzucht met lightroom

Ik laad een folder in met een portret van iemand met een knalrode achtergrond. Die zie ik ook, maar dan gaat Lightroom de foto dus scherp laten zien als je even wacht en dan krijg ik dat de achtergrond een gele zweem krijgt en de mensen op het portret er dus ook ziek uitzien.

Dit gebeurt bij heel veel foto's.

Wat kan ik hier aan doen?

Monitor ligt het niet aan, die is gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Fairy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:42:
Hmm, heb een beetje last van geelzucht met lightroom

Ik laad een folder in met een portret van iemand met een knalrode achtergrond. Die zie ik ook, maar dan gaat Lightroom de foto dus scherp laten zien als je even wacht en dan krijg ik dat de achtergrond een gele zweem krijgt en de mensen op het portret er dus ook ziek uitzien.

Dit gebeurt bij heel veel foto's.

Wat kan ik hier aan doen?

Monitor ligt het niet aan, die is gecalibreerd.
Geen idee of het automatisch kan (bij mij gebeurt het niet) maar veranderd hij geen settings (auto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

breinonline schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:14:
[...]

Geen idee of het automatisch kan (bij mij gebeurt het niet) maar veranderd hij geen settings (auto)?
Alles staat default.

Voor de meeste foto's gaat het ook wel goed (buiten vooral) maar voor binnenfoto's met bijvoobeeld een rode achtergrond neigt LR bij mij heeft sterk om het naar geel bij te stellen op een of andere manier.

Tussen library en develop view zit geen kleurverschil, beiden geliger als de thumbnail die je vooraf krijgt (door de camera gerenderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

En bij de presents (links in beeld), die staat niet op een rare manier op sepia tone? Post anders eens een screenshotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Eusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:14:
Misschien kan iemand mij hierbij helpen: doordat ik niet heb opgelet, heeft LR 5 mapjes met foto's vanaf de CF kaart in /documenten/nogwat gezet, ipv E:/fotos/2007/etc. In het programma kon ik niets vinden, dus heb ik met de explorer de 5 mapjes verplaatst (ja ik weet het :) ) ... nu kan LR ze natuurlijk niet meer vinden. Hoe los ik dat op? Met import vind hij ze wel, maar zegt dat de foto's al in de database zitten en slaat ze dan over.

Als je de database weggooit ben je denk ik ook je bewerkingen kwijt. Ik had ook zo'n zelfde geval. Directory in Explorer gerenamed. Gewoon weer de oude naam gegeven (die was zichtbaar in Lightroom). Daarna de folder in Lightroom opnieuw selecteren en dan in Lightroom wijzigen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:39:
[...]

Als je de database weggooit ben je denk ik ook je bewerkingen kwijt. Ik had ook zo'n zelfde geval. Directory in Explorer gerenamed. Gewoon weer de oude naam gegeven (die was zichtbaar in Lightroom). Daarna de folder in Lightroom opnieuw selecteren en dan in Lightroom wijzigen.
Ik was nu nog in 'opstartfase'. 10 mapjes uit 2007 is niet zo'n ramp.

Maar hoe kan ik vanuit LR de foto's fysiek verplaatsen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Geheid dat het nog een keer gaat gebeuren dat foto's op de verkeerde plek staan.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien enigzins offtopic maar ik vind ALR minder makkelijk in gebruik dan
Aperture van Apple. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:31:
Mischien enigzins offtopic maar ik vind ALR minder makkelijk in gebruik dan
Aperture van Apple. O-)
Misschien zo je post nog enigszins nut hebben als je hiervoor een onderbouwing/argumentatie voor plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik snap 1 ding niet.

Ik had mijn foto's geimporteerd, maar mijn mapjes hadden al de goede naam (datum en event) dus ik importeer ze gewoon met dezelfde naam. Kan ik daarna in lightroom de mapnaam wel veranderen maar geeft ie al aan dat de 'echte' mapstructuur niet aangepast word.

Even later een nieuwe DB gemaakt en daar weer geimporteerd en de mappen op 'date' laten aanmaken. Als ik dan een map rename vind ie het wel OK.

Wat is hier de reden voor ?

breinonline schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:00:
En bij de presents (links in beeld), die staat niet op een rare manier op sepia tone? Post anders eens een screenshotje?
Nee, dit staat default. Het lijkt wel of de kleurinterpretatie heel anders is, maar of dit in de beta ook zo was weet ik niet.

Ik ga hier op de zaak (draait beta 4 nog) eens kijken wat er gebeurt met een foto en vervolgens upgraden naar de final trial.

Edit. Ook de final doet het hier op de zaak prima.

Ik snap er niks van :'(

Thuis zie je als je de map opent en snel de foto aantikt, dan laat ie de grove versie zien, die is qua kleur goed, en daarna krijg je de gerenderde versie van LR en die heeft slechte rode kleuren.

Ik snap er niks van.

Ik zal vanavond in ieder geval even een RAW+JPG foto schieten van een rode wantd, dan post ik hier hier.

[ Voor 96% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 12:53 . Reden: Hele foute typo :o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik ben ook wel te spreken over Lightroom, vraag me alleen nog 1 ding af: kan je synchroniseren tussen verschillende pc's?
Thuis werkt mijn desktop natuurlijk een stuk eenvoudiger, maar als ik op reis ga, zou het wel al handig zijn moest ik op mijn laptop alvast wat kunnen sorteren/bewerken/raten en eens ik thuis ben dan synchroniseren met de lightroom op mijn desktop...
Iemand een idee of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
ComBax schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:55:
Ik ben ook wel te spreken over Lightroom, vraag me alleen nog 1 ding af: kan je synchroniseren tussen verschillende pc's?
Thuis werkt mijn desktop natuurlijk een stuk eenvoudiger, maar als ik op reis ga, zou het wel al handig zijn moest ik op mijn laptop alvast wat kunnen sorteren/bewerken/raten en eens ik thuis ben dan synchroniseren met de lightroom op mijn desktop...
Iemand een idee of dit mogelijk is?
Interessante vraag. Probeer het eens uit door op je laptop de info op te laten slaan in de XMP. Vervolgens kopieer je de foto (+ xmp natuurlijk) naar je desktop en importeer je de foto aldaar op je pc. Als het goed is, zou LR de xmp moeten herkennen en inlezen. Maar of het werkt, weet ik niet?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al mijn foto's omgezet naar DNG en ga binnenkort overstappen naar een Mac. Maar hoe zit het met de aanpassingen die ik aangebracht heb? Worden deze alleen in de library opgeslagen of ook in het DNG bestand? Anders ben ik straks al mijn aanpassingen kwijt...

Edit: Lama :P De optie write XMP sidecar aanzetten. Bij DNG bestanden schrijft hij deze info dan automatisch weg naar het bestand zelf ipv een apart XMP bestand aan te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb even een shot gedaan met RAW+JPG.

Hierin kun je het verschil zien, en dan is bij deze foto het verschil nog vrij klein...

http://www.heibrink.nl/ferry/GoT/lr-color.png

Ik hoop dat hier een oplossing voor is. Op het werk heb ik ook een aantal foto's bekeken maar heb dit fenomeen niet kunnen herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Maak je foto's in sRGB of AdobeRGB? Als het die eerste is snap ik er niets van, als het die tweede is dan zou het dan wellicht kunnen dat de Windows viewer de foto verkeerd interpreteerd en Lightroom goed? Heb je wellicht een ander programma wat goed met colorspaces omgaat en kan je eens kijken of het hieraan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mss ligt het aan mij, maar ik zie niet zoveel verschil. De jpg is in kleur wat platter, maar met een kleurenmeettool (eentje die kleur naar HTML waarde omzet) krijg ik dezelfde waardes!

En ja, ik heb n goed en gekalibreerd scherm ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

En toch zijn ze niet hetzelfde. Met DigitalColor Meter in OS X (programma wat willekeurig waar op het scherm de kleuren kan uitlezen) geeft verschillende waardes als ik de afbeeldingen vergelijk (in RGB als HEX 16-bits weergegeven). Ze verschillen dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De JPG (onder) is rechtstreeks vanuit de camera met alle parameters op 0 en sRGB. De RAW is gewoon gepreviewed in LightRoom en staat dus los van enige vorm van colorspaces voor zover ik weet.

De export staat wel ingesteld op ProPhoto (wide gamut) en 16 bits (bewust) maar dit mag op het beeld in LR geen effect hebben.
breinonline schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:10:
Maak je foto's in sRGB of AdobeRGB? Als het die eerste is snap ik er niets van, als het die tweede is dan zou het dan wellicht kunnen dat de Windows viewer de foto verkeerd interpreteerd en Lightroom goed? Heb je wellicht een ander programma wat goed met colorspaces omgaat en kan je eens kijken of het hieraan ligt?
Als ik de foto in ACR inlaad is het resultaat identiek aan die van LightRoom (wel DNG).

Zou het dan zo zijn dan de LR interpretatie van kleur de enige juiste is en de JPG vanuit de camera mijn kleurinterpretatie 'verpest'. (Voordat ik mijn monitor calibreerde dacht ik ook dat de kleuren goed genoeg waren).

EDIT: Begin een sterk vermoeden te krijgen dat de Microsoft Picture viewer gewoon sterk oversaturated weergeeft. Als ik bovenstaande JPG in Photoshop open krijg ik bijna hetzelfde resultaat als in LR.

Is die microsoft viewer gewoon brak of? Photoshop meld gewoon netjes dat het sRGB is.

[ Voor 65% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehhhh waar vind ik de officiele trial versie op de Adobe website? Heb net gekeken maar ik kan niks ontdekken....

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:05:
Ehhhh waar vind ik de officiele trial versie op de Adobe website? Heb net gekeken maar ik kan niks ontdekken....

Willem
Moet je een login hebben, maar dit kan ook: http://www.softpedia.com/...ors/Adobe-Lightroom.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Zo de eerste crash hebben we gehad. De slideshow tekst editor (om EXIF info bij je slideshow te krijgen) was in de beta al brak en dat is helaas niet opgelost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fuck ik snap er nu NIKS meer van.

Ik heb dus een foto in LR. die exporteer ik naar JPG (of tiff maakt niet uit). Netjes sRGB, bekijk ze naast elkaar zit daar ook weer kleurverschil in.

AAAARGH 8)7

Lama, foute viewer (Microsoft Picture and Fax). Maar bovenstaande probleem enkele posts hoger is nog niet weg, ben druk aan het neuzen maar dat mag niet baten.

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bij mijn 400D krijg ik in mijn RAW bestand ook een embedded JPG mee. Als je die er nou eens uit extract, en vergelijkt met de JPG die je camera er zelf bij heeft geschreven, zie je dan ook die verschillen? Met Exiftool kun je je jpeg uit je RAW bestand vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Acid_Burn

uhuh

Ow yeah, krijg net een mailtje:

Subject: Your complimentary copy of Photoshop Lightroom is now available.
...
Please follow these instructions carefully to download your copy of
Adobe Photoshop Lightroom 1.0
...

Snel maar eens naar kijken wat er van geworden is :P

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:54:
Ow yeah, krijg net een mailtje:

Subject: Your complimentary copy of Photoshop Lightroom is now available.
...
Please follow these instructions carefully to download your copy of
Adobe Photoshop Lightroom 1.0
...

Snel maar eens naar kijken wat er van geworden is :P
complimentary? :) Wat heb je daar voor moeten doen? :P

Ik krijg volgende week een Apple macbook. Dan download ik meteen even een trial van Aperure. Kan ik even kijken welke mij beter bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Acid_Burn

uhuh

Die krijg ik omdat ik vorig jaar RawShooter Premium aangeschaft heb. Als service van Adobe krijg je dan Lightroom cadeau vanwege de overname van Pixmantec.

[ Voor 3% gewijzigd door Acid_Burn op 21-02-2007 23:23 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hier ook iemand met een gratis serial vanwege het aanschaffen van RSP :)

Ik moet trouwens zeggen dat versie 1.0 een hele verbetering is ten opzichte van de beta1, 2, 3, 4 en 4.1. Qua snelheid mag er nog wel het een en ander worden verbeterd, maar op het gebied van workflow zijn er de nodige wijzigingen doorgevoerd die alles een stuk logischer en bruikbaarder maken. Als ex-RawShooter Premium gebruiker, die ook feedback aan Adobe heeft doorgegeven, viel me trouwens op dat bijna alle argumenten van de RawShooter-community op het gebied van workflow op de een of andere manier in Lightroom zijn verwerkt.

Marketing technisch was het trouwens een geniale zet van Adobe een maand na het kopen van Pixmantec, gebruikers van RawShooter niet een 'goedkope' upgrade aan te bieden, maar het pakket gewoon gratis te geven. Velen waren immers bang dat het grote Adobe de gebruikers van het kleine RawShooter niet serieus zouden nemen. Dat er niet geluisterd zou worden. Een andere kleine grote speler, Bibble, speelde hier trouwens handig op in met een competetive upgrade voor RawShooter gebruikers ;) De input van de kleine RawShooter community is in mijn ogen echter heel erg belangrijk geweest voor Adobe. Een RAW-converter moet namelijk niet alleen veel functies hebben, maar ook een snelle goede workflow bieden. Nikon Capture viel hierdoor voor mij af. DxO is veels te traag. Bibble heeft een rare workflow. Capture One is veels te duur, maar RawShooter was gewoon perfect om snel honderden foto's te bewerken. Iets dat nu ook mogelijk is met Lightroom die daarnaast ook nog eens veel meer mogelijkheden heeft om dingen aan te passen.

[ Voor 91% gewijzigd door Ralph Smeets op 22-02-2007 10:23 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 10-09 11:00

Spotter

Lichtnicht

Ook ik ben we een beetje aan het oriënteren op Lightroom, voornamelijk vanwege de combinatie photo-management/development. Echter ik zit nog met een aantal onduidelijkheden die in de helpfile niet echt veel duidelijker staan. Een aantal onduidelijke punten, allen met betrekking op keywords.

-Stel ik wijs alle foto's een keyword (of meerdere) toe, dan staat dit enkel in de lightroom library?
-Keywords aan de foto's (RAW) zelf toevoegen kan enkel via XMP sidecars en niet in de ITPC ruimte (zoals Adobe Bridge)?
-Is het mogelijk om de complete library te backuppen? Zo ja, is het terugplaatsen van de backup/foto's (en eventueel het opnieuw vinden van de foto's via LR) voldoende (LR referenced de foto's op de originele locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Spotter schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:59:
-Is het mogelijk om de complete library te backuppen? Zo ja, is het terugplaatsen van de backup/foto's (en eventueel het opnieuw vinden van de foto's via LR) voldoende (LR referenced de foto's op de originele locatie)
Je kan zelfs instellen dat Lightroom zelf een backup van de library maakt tijdens opstarten van het programma: elke keer, 1x per dag, 1x per week, 1x per maand. Hij kan ook nog de integriteit van de database voor je checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn nieuwe macbook draait Lightroom veel sneller dan op mijn Windows laptop :) Beide hebben evenveel geheugen (1GB), alleen heeft de macbook een C2D 2.0GHZ met 4MB cache, en de windows laptop heeft een Centrino 1.73Ghz 1MB cache. Grafische kaart van de windows laptop is wel een stuk beter.

Op de Windows laptop shokte de filmstip tijdens het scrollen nogal eens, heb ik nu geen last meer van. Ook lijken de previews een stuk sneller te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een klein vraagje over LR final... Ik heb de trial geinstalleerd en ik ben een beetje aan het experimenteren met folders. Ik heb een folder gemaakt met daaronder sub-folders. Dit gaat prima en ik kan bestanden naar de verschillende folders slepen. Wat me echter opvalt is dat alle foto's die in de sub folders staan (zowel in library als fysiek op schijf) ook zichtbaar zijn in de parent folder. Ik heb gekeken of ik dit gedrag aan / uit kan zetten maar ik heb niets gevonden.

Herkent iemand dit gedrag? En weet iemand of dit uit te zetten is? Ik heb wel (volgens de handleiding) een mogelijkheid gevonden om foto's te hiden (H) maar dit werkt bij mij in ieder geval niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:12:
Een klein vraagje over LR final... Ik heb de trial geinstalleerd en ik ben een beetje aan het experimenteren met folders. Ik heb een folder gemaakt met daaronder sub-folders. Dit gaat prima en ik kan bestanden naar de verschillende folders slepen. Wat me echter opvalt is dat alle foto's die in de sub folders staan (zowel in library als fysiek op schijf) ook zichtbaar zijn in de parent folder. Ik heb gekeken of ik dit gedrag aan / uit kan zetten maar ik heb niets gevonden.

Herkent iemand dit gedrag? En weet iemand of dit uit te zetten is? Ik heb wel (volgens de handleiding) een mogelijkheid gevonden om foto's te hiden (H) maar dit werkt bij mij in ieder geval niet...
Om ze uit te filteren? Nee standaard laat ie alles wat er onder ligt zien. Als je dat niet wilt moet je een aparte map maken waar je de foto's uit de 'hoofdmap' onderbrengt en dan die hoofdmap leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Zelfde met de keywords helaas, als je 2 keywords selecteerd word het Keyword1 OR Keyword2, in plaats van Keyword1 AND Keyword2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:31:
Om ze uit te filteren? Nee standaard laat ie alles wat er onder ligt zien. Als je dat niet wilt moet je een aparte map maken waar je de foto's uit de 'hoofdmap' onderbrengt en dan die hoofdmap leeg laten.
Thnx, ik had al zo'n vermoeden dat het proggie zo werkte beetje jammer imho. Het lijkt er op of de shoot funciotnaliteit (van de beta) 1 op 1 over is gegaan in de folder functionaliteit en dat alleen de naam is aangepast. Ik zat een beetje te hopen dat ze iets meer folder functionaliteit over zouden nemen (soort van file explorer maar dan binnen LR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:11:
[...]

Thnx, ik had al zo'n vermoeden dat het proggie zo werkte beetje jammer imho. Het lijkt er op of de shoot funciotnaliteit (van de beta) 1 op 1 over is gegaan in de folder functionaliteit en dat alleen de naam is aangepast. Ik zat een beetje te hopen dat ze iets meer folder functionaliteit over zouden nemen (soort van file explorer maar dan binnen LR).
Ik vind het juist ideaal. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld heel eenvoudig 1 aanpassing kunnen doen op al mijn foto's uit 2006. Tik gewoon het mapje 2006 aan.

Uiteraard was dit ook mogelijk via de select op datum methode (kun je ook body, lens etc etc kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 26-02-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zit weer wat in... voor keywords is et idd wel heel erg handig. Had er nog niet zo over nagedacht :). Misschien heb je een oplossing voor een 'probleem' van mij (als je het zo kan noemen, want het is eigenlijk meer een inconvenience). Wanneer ik HDR opnamen maak heb je een 'zooi' foto's die je eigenlijk niet wil zien (alle over en onder belichtte pics). Normaal gesproken importeer ik deze foto's in mijn fotoprogramma en gooi ze in een bepaalde sub dir (heb je er verder geen last meer van). Daarna genereer ik de HDR en die wil ik eigenlijk alleen zichtbaar hebben in mijn library. Momenteel als ik ze in LR in een sub dir gooi zijn al die pics die ik gebruik om een HDR te genereren ook zichtbaar...

Zijn er misschien opties om deze pics te binden aan het resultaat (de HDR) als een bracketing set oid, of anders misschien te hiden zodat ze alleen in specifieke search opdrachten naar boven komen? Ik zie wel mogelijkheden hoe ik dit kan oplossen in een dir structuur maar zijn misschien wel makkelijkere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
LR is tot nu toe niet op linux uit. Heeft iemand ervaring met LR op Linux via bv Wine?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:28:

Zijn er misschien opties om deze pics te binden aan het resultaat (de HDR) als een bracketing set oid, of anders misschien te hiden zodat ze alleen in specifieke search opdrachten naar boven komen? Ik zie wel mogelijkheden hoe ik dit kan oplossen in een dir structuur maar zijn misschien wel makkelijkere oplossingen?
Kan je ze niet in een stack zetten ?
en anders slecteren en de vlag op rejected zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide nog niet getest, stack klinkt wel logisch moet ik zeggen. Bedankt voor de input, ik ga het eens proberen en kijken wat het resultaat is. Ik had ook een optie gevonden om foto's op Hidden te zetten (shortcut H volgens de handleiding) maar bij mij lijkt deze optie niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colleoni
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:36
Na een tijdje de beta en nu 1.0 te hebben gebruikt kom ik tot de conclusie dat LR gewoon lekker werkt. Het 'voelt' gewoon inderdaad als een DigiDOKA. Wellicht kunnen we in dit topic elkaar nu nuttige tips geven. Wat ik zelf tot nu toe een erg sterke functie vind is de 'target adjustment tool'. Hiermee kun je een kleurgebied in je foto aanklikken (denk 3x3 sampling), vasthouden en door nu te schuiven beinvloed je enkel het kleurgebied wat je aangeklikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Wat ik zelf tot nu toe een erg sterke functie vind is de 'target adjustment tool'. Hiermee kun je een kleurgebied in je foto aanklikken (denk 3x3 sampling), vasthouden en door nu te schuiven beinvloed je enkel het kleurgebied wat je aangeklikt hebt.
Goede tip, ik had hem zelf nog niet gevonden. Jammer dat je niet de gevoeligheid in kunt stellen, of een bepaald gebied, zodat je bijvoorbeeld gezichten op een voorgrond van een foto wat beter kunt belichten, maar dat kan altijd nog met photoshop.

Wat ik overigens wel merk is dat het scrollen door mijn hele library heen wel wat traag gaat. Zodra ik de scrolbalk stilzet, dan gaat hij van de hele pagina de previews scherp tonen, en dat vertraagt enorm. Ik werk met een macbook pro 2,0 GHz, 1,5 GB ram, dus dat moet voldoende zijn denk ik? Mijn preview quality staat al op 1024px - low, maar nog steeds wil het niet echt rap scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47
colleoni schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:00:
Wat ik zelf tot nu toe een erg sterke functie vind is de 'target adjustment tool'.
Super functie! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:42:
Wat ik overigens wel merk is dat het scrollen door mijn hele library heen wel wat traag gaat. Zodra ik de scrolbalk stilzet, dan gaat hij van de hele pagina de previews scherp tonen, en dat vertraagt enorm. Ik werk met een macbook pro 2,0 GHz, 1,5 GB ram, dus dat moet voldoende zijn denk ik? Mijn preview quality staat al op 1024px - low, maar nog steeds wil het niet echt rap scrollen.
Ik heb et zelfde probleem, previews remmen behoorlijk af. Het is niet eens meer mogelijk om fatsoenlijk muziek te luisteren want CPU heeft behoorlijke load en MP3-tjes beginnen behoorlijk te haperen (3500+ en 2GB RAM). Ik dacht me te herinneren dat ik een optie in de beta heb gezien die aangaf hoelang previews bewaard moesten blijven... dus misschien hoeft hij ze maar 1 keer te genereren en ben je daarna van et probleem af? Heb nu ff geen werkbare versie bij de hand dus kan niet voor je kijken, maar het zal wel ergens bij preferences staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb wel een keertje alle standaard previews laten renderen, maar deze schrijft hij allemaal weg in een grote file, waaruit hij elke keer dus de preview moet laden als ik langs en foto scroll. Vanaf een laptopschijf gaat dat dus een beetje traag. (tenminste, ik heb sterk het vermoeden dat het daaraan ligt).

Vinkje voor he voor altijd bewaren van de previews staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik heb een redelijk snelle desktop HD en ik heb een zelfde probleem (natuurlijk moeilijk vergelijken zo op afstand) dus je zou bijna zeggen dat het opslag/ophaal mechanisme nog niet ideaal is. Ik heb +/- 800 foto's in mijn library (niet echt veel dus) en dit loopt niet rap. Misschien heeft het iets te maken met de verschillende sizes van de previews? Dus als je daar een beetje mee klooit (wat ik nog wel eens wil doen) die dingen overnieuw berekend moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met keywords maar loop tegen een probleem aan. Ik heb redelijk wat keywords die als Child aan een ander keyword moeten worden toegevoegd. Echter, volgens mij moet dit 1 voor 1, of zit er een optie in die ik gemist heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Het valt mij nu op dat ik niet zo snel kan "developpen". Het duurt 8! seconden voordat de "loading" melding weg is. Dat was bij RSE wel wat anders. Daar kon ik vlot en achter elkaar door de foto's bewerken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Je kan van te voren de 1:1 previews renderen, dat scheelt behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik *hoop* dat dit werkt ... waar doe ik dat eigenlijk?

Ik bedoel: hoe laat ik een 1:1 preview renderen als ik de foto's al geimporteerd heb?

[ Voor 39% gewijzigd door Eusebius op 01-03-2007 11:54 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Library -> previews -> en dan 1 van de opties kiezen :) Duurde bij mij wel even, voordat ik van 6000 foto's de 1:1 previews had gerenderd, maar ik zit nu redelijk rap in de develop mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb nooit previews laten renderen, het enige waar ik last van heb is dat hij bij het scrollen door al mijn foto's (stuk of 15.000) beetje hapert! voor de rest zit ik in een milisec in develop mode, alleen slideshow duurt wat langer.

En heb niet eens een snelle pc;) (P4 3.2 ghz @ 2gb ram)

Wat is het voordeel van het renderen?

[ Voor 27% gewijzigd door wilmocs op 02-03-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
En hoe zit het als je in de develop van foto naar foto gaat? Dus stel je hebt de ene foto bewerkt en je gaat met Ctrl + > naar de volgende? Dan ben ik 8sec (met rendering 4sec!) kwijt voordat ik lekker aan de slag kan gaan.

In RSE was er ook wat rendering nodig, maar kon je veel en veel sneller aan de slag!

Ik heb maar 1gb ram. Zou dat zoveel uitmaken? Is LR een Ram vreter?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Valt bij mij best mee, ik heb het net een beetje zitten te bekijken, en ik okm niet boven de 450MB RAM en ongeveer 950MB Virtual Memory uit. (da's onder OS X 10.4.8, met 1,5 GB Ram in totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
in develop mode van foto naar foto duurt ongeveer 2 sec... daarintegen duurt dan terug naar de libary weer wat langer. Over het algemeen draait het soepel, tenzij je een echte doorklikker bent.

Dus een ultiem nieuwe pc is echt niet nodig voor een goeie processing flow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Het is ook de bedoeling om foto's door te doorbladeren in Library en alleen de foto's in Develop aan te klikken die je echt wilt bewerken. Je kan ook de previewbar onderin (bij Develop) lekker klein zetten en de balk links wat groter. En dan kan je meteen de foto zien waar je muis bovenop staat, dat gaat veel sneller en handiger (imo). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Volgens mij gebruikt hij anders dezelfde previews voor 'fullscreen' bekijken, of je nou in Library of in Develop zit. Ik heb hem meesal ook gewoon in develop mode staan als ik even door een serie foto's heen blader om te kijken welke ik wil houden en welke direct weer verwijderd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:19:
Library -> previews -> en dan 1 van de opties kiezen :) Duurde bij mij wel even, voordat ik van 6000 foto's de 1:1 previews had gerenderd, maar ik zit nu redelijk rap in de develop mode.
En je hebt geen 20GB schijfruimte extra nodig? Dit zou bij mij echt teh horror zijn met 117GB aan foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Mijn Lightroom Previews.lrdata bestand zit nu op 3,5 GB, waar mijn hele foto library nu op 14,23 GB hangt. Het neemt dus inderdaad wel wat ruimte in ja, maar voorlopig kan ik dat dus wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Je kan instellen dat de 1:1 previews maximaal 30 dagen in de library blijven staan.. Scheelt wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Oxi schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:49:
Je kan instellen dat de 1:1 previews maximaal 30 dagen in de library blijven staan.. Scheelt wat :)
Ja ligt er ook weer aan hoe vaak je de 1:1 foto's nodig hebt. Als je ze elke dag nodig hebt lijkt het me niet verstandig om ze te verwijderen.

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Laatst online: 26-08 11:45

ForrestX

a click away from satisfaction

Eergisteren Lightroom geinstalleerd...nog geen instelling gewijzigd...

Als ik nu LR opstart duurt het een eeuwigheid (echt 10 minuten!!) voor ik iets kan doen...

Als ik mjin library wil removen duurt het nog eens zo lang.

ook viel mij op dat niet alle foto's uit de map 'My Pictures' waren toegevoegd in LR om de een of andere reden...(tevens de reden geweest dat ik de library verwijderde en opnieuw wilde inlezen)

(P4 2,6 Ghz, 1024Mb int...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb een aantal foto's op een externe schijf staan, deze zijn ingeladen in lightroom. Als ik nu mijn schijf aan mijn pc hang, wordt de schijf herkent maar start Lightroom ook automatisch op en dat vind ik wat te veel van het goede. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen?

Ik heb onder edit > preferences > File Management al geselecteerd dattie niks moet doen op het moment dat er een memory card detected is, maar dat lijkt niks uit te halen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Vandaag heb ik Lightroom (1.0) ook maar eens aangestoken, en moet zeggen dat ik het best prettig vind werken. De verschillende opties en controls zitten op logische plaatsen waardoor je er eigenlijk meteen mee aan de slag kan zonder allerlei documentatie en tutorials door te hoeven lopen.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze bepaalde shortcutkey's niet gelijk houden met bijvoorbeeld Photoshop CS2, de crop-tool is nu bijvoorbeeld te bereiken onder R (i.p.v. C @ PS), en de C is nu de compare-tool. Maargoed, Adobe heeft er sowieso wel een handje van om shortcuts anders te benoemen door hun applicaties heen, ik heb er ook altijd haat van als ik veel switch tussen Photoshop en Illustrator.

Een ander vervelend puntje vind ik het editten van een foto in Photoshop. Via Ctrl + E kan je een foto verder bewerken in Photoshop (fijn!), maar als ik dat doe wordt er eerst een kopie van mijn .nef opgeslagen als .psd, en deze vervolgens geopend in Photoshop. Oke, ik begrijp dat ik niet direct in een .nef kan editten, maar waarom kan er niet gewoon een tijdelijk bestand worden gemaakt, dit geopend worden, en na gebruik automatisch weer verwijderd worden? Vaak wil ik bijvoorbeeld alleen de foto resizen, sharpenen en opslaan in webformaat. Nu krijg ik een kopie die ik niet nodig heb die ik bovendien handmatig weer uit m'n collection moet verwijderen. Irritant :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Exporteren en aanvinken dat je 'm daarna automatisch wilt openen in CS2/CS3. Dan staat hij in je export folder, maar niet in je library.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.