Kun je Adobe Lightroom ook gebruiken om je foto's die al op CD/DVD staan de indexeren?
Scheelt weer zoeken enzo.
Scheelt weer zoeken enzo.
Verwijderd
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
==
hoi
[ Voor 37% gewijzigd door Spits op 05-02-2007 00:03 ]
==
hoi
[ Voor 6% gewijzigd door Schonhose op 05-02-2007 09:09 ]
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
==
hoi
Wat denk je zelf?Eusebius schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:46:
mag je die licenties eigenlijk doorverkopen?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waarom denk je dat ik het vraag
==
hoi
Retail software mag je in het algemeen wel doorverkopen, OEM alleen met hardware (in sommige gevallen zelfs ook nog niet). Speciale licenties als surfspot mag je zeker nooit doorverkopen. Als je stopt met studeren moet je volgens de licentie waarschijnlijk zelfs het programma van de computer halen.Eusebius schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:04:
[...]
Waarom denk je dat ik het vraagIs een licentie persoonsgebonden en niet overdraagbaar? Een auto kun je ook overdragen, dus waarom een licentie niet?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hoeft niet. Windows via Surfsport is sinds ze de prijs van 20 naar 50 euro hebben verhoogd gewoon een levenslange licentie. Zijn ook zeer weinig mensen die de moeite ervoor doen om het er daarna weer af te halen. Surfspot staat alleen geen commercieel gebruik toe van software die je via hun aanschaft. Maar lang verhaal kort: check de licentie/contacteer de verstrekker ervanbreinonline schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:59:
[...]
Retail software mag je in het algemeen wel doorverkopen, OEM alleen met hardware (in sommige gevallen zelfs ook nog niet). Speciale licenties als surfspot mag je zeker nooit doorverkopen. Als je stopt met studeren moet je volgens de licentie waarschijnlijk zelfs het programma van de computer halen.
Ik zei ook waarschijnlijkRafe schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:45:
[...]
Hoeft niet. Windows via Surfsport is sinds ze de prijs van 20 naar 50 euro hebben verhoogd gewoon een levenslange licentie. Zijn ook zeer weinig mensen die de moeite ervoor doen om het er daarna weer af te halen. Surfspot staat alleen geen commercieel gebruik toe van software die je via hun aanschaft. Maar lang verhaal kort: check de licentie/contacteer de verstrekker ervan.
Bedankt! Ik vind het absoluut een heerlijk programma. Zodra ik hem in de winkel zie liggen zal ik zeker niet twijfelen om Lightroom mee te nemen.breinonline schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:24:
In het Library scherm staat in de rechterbalk (eventueel tevoorschijn klikken) je EXIF info. In de Develop omgeving kan je snel instellingen overnemen met de Sync knop onder in de rechterbalk (geloof ik, gebruik ik zelf niet) en in de linkerbalk zou je ook een present kunnen aanmaken en daarmee de WB aanpassen.
Ja, die ja. En ik wist dat ie pas op de 19e kwam getuige mijn posthistorie in dit topic. Maar mss dat er via een alternatieve cq duistere (hoeft nog niet eens illegaal te zijnOxi schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:07:
Bedoel je de versie die pas maandag uit komt?
==
hoi
Verwijderd
[ Voor 50% gewijzigd door LoneGunman op 19-02-2007 10:41 ]
Verwijderd
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Verwijderd
Vind ik ookBugBoy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:51:
Ik zag gistermorgen de 1.0 versie al op diverse torrentsites voorbij komen, maar toch maar even gewacht tot Adobe een versie klaar had staan. Zojuist heb ik de evaluatie versie gedownload (30 dagen trial) en het importeert gelukkig de oude library. Verder heb ik nog niet veel gedaan, maar het lijkt allemaal prima te werken. Even een weekje uitproberen en dan kijken of we het gaan aanschaffen. Ik vind de prijs wel redelijk, dus als er geen gekke dingen optreden dan toch maar weer eens in de buidel tasten...
Verwijderd
Zoe te zien niet, ik zie wel sharpening staan, maar dat is volgens mij dezelfde sharpening als in de beta/photoshop camera RAW.neographikal schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:57:
Hoe zit het met de sharpening? Is er USM/Smart Sharpen toegevoegd?
[ Voor 43% gewijzigd door Eusebius op 19-02-2007 11:28 ]
==
hoi
Verwijderd
Eusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:22:
Net ook LR 1.0 evaluatie gedownload. Ik kan alleen maar zeggen ... wow! Dit ziet er goed uit! Dit wordt denk ik wel een Rawshooterkiller voor mij (Rawshooter gebruikte ik tot nu toe).
edit - gebruik
Dat is handig. Als je in het rechterpaneel iets ingesteld hebt, kun je snel met dubbelklikken de waarde weer resetten. De clone/heal tool is ook geweldig. Mijn vrouw heeft opeens minder euh beschadigingen op haar gezichtZe wordt steeds mooier...
Flash gallery kon in de Beta 4 ook al, croppen is zo te zien ook niks nieuws? Behalve dan de plaatsing > stond eerst in rechterpane.Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:51:
[...]
De Flash gallery export optie vind ik ook wel goed gevonden, in de beta kon je geloof ik alleen als HTML gallery exporteren?
De crop tool heeft er ook een boel functie bijgekregen. Als je die nu selecteerd dan worden alle crop opties getoond onder de foto.
Verwijderd
De opties misschien niet, maar je krijgt nu, als je op crop klikt, een subset te zien. In de beta moest je het zelf maar uitzoeken. Geen idee dus of er nieuwe opties bij zitten. Straighten kan nu ook met een slider.LoneGunman schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:55:
[...]
Flash gallery kon in de Beta 4 ook al, croppen is zo te zien ook niks nieuws? Behalve dan de plaatsing > stond eerst in rechterpane.
==
hoi
==
hoi
Gewoon de database deletenEusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:14:
Of hoe kan ik vanaf scratch opnieuw beginnen door de database leeg te maken en mijn map E:/fotos helemaal te laten scannen?
[ Voor 25% gewijzigd door Eusebius op 19-02-2007 19:01 ]
==
hoi
Geen idee of het automatisch kan (bij mij gebeurt het niet) maar veranderd hij geen settings (auto)?Fairy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:42:
Hmm, heb een beetje last van geelzucht met lightroom
Ik laad een folder in met een portret van iemand met een knalrode achtergrond. Die zie ik ook, maar dan gaat Lightroom de foto dus scherp laten zien als je even wacht en dan krijg ik dat de achtergrond een gele zweem krijgt en de mensen op het portret er dus ook ziek uitzien.
Dit gebeurt bij heel veel foto's.
Wat kan ik hier aan doen?
Monitor ligt het niet aan, die is gecalibreerd.
Alles staat default.breinonline schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:14:
[...]
Geen idee of het automatisch kan (bij mij gebeurt het niet) maar veranderd hij geen settings (auto)?
Als je de database weggooit ben je denk ik ook je bewerkingen kwijt. Ik had ook zo'n zelfde geval. Directory in Explorer gerenamed. Gewoon weer de oude naam gegeven (die was zichtbaar in Lightroom). Daarna de folder in Lightroom opnieuw selecteren en dan in Lightroom wijzigen.Eusebius schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:14:
Misschien kan iemand mij hierbij helpen: doordat ik niet heb opgelet, heeft LR 5 mapjes met foto's vanaf de CF kaart in /documenten/nogwat gezet, ipv E:/fotos/2007/etc. In het programma kon ik niets vinden, dus heb ik met de explorer de 5 mapjes verplaatst (ja ik weet het) ... nu kan LR ze natuurlijk niet meer vinden. Hoe los ik dat op? Met import vind hij ze wel, maar zegt dat de foto's al in de database zitten en slaat ze dan over.
Of hoe kan ik vanaf scratch opnieuw beginnen door de database leeg te maken en mijn map E:/fotos helemaal te laten scannen?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik was nu nog in 'opstartfase'. 10 mapjes uit 2007 is niet zo'n ramp.BugBoy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:39:
[...]
Als je de database weggooit ben je denk ik ook je bewerkingen kwijt. Ik had ook zo'n zelfde geval. Directory in Explorer gerenamed. Gewoon weer de oude naam gegeven (die was zichtbaar in Lightroom). Daarna de folder in Lightroom opnieuw selecteren en dan in Lightroom wijzigen.
==
hoi
Verwijderd
Misschien zo je post nog enigszins nut hebben als je hiervoor een onderbouwing/argumentatie voor plaatst.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:31:
Mischien enigzins offtopic maar ik vind ALR minder makkelijk in gebruik dan
Aperture van Apple.
Nee, dit staat default. Het lijkt wel of de kleurinterpretatie heel anders is, maar of dit in de beta ook zo was weet ik niet.breinonline schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:00:
En bij de presents (links in beeld), die staat niet op een rare manier op sepia tone? Post anders eens een screenshotje?
[ Voor 96% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 12:53 . Reden: Hele foute typo :o ]
Interessante vraag. Probeer het eens uit door op je laptop de info op te laten slaan in de XMP. Vervolgens kopieer je de foto (+ xmp natuurlijk) naar je desktop en importeer je de foto aldaar op je pc. Als het goed is, zou LR de xmp moeten herkennen en inlezen. Maar of het werkt, weet ik niet?ComBax schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:55:
Ik ben ook wel te spreken over Lightroom, vraag me alleen nog 1 ding af: kan je synchroniseren tussen verschillende pc's?
Thuis werkt mijn desktop natuurlijk een stuk eenvoudiger, maar als ik op reis ga, zou het wel al handig zijn moest ik op mijn laptop alvast wat kunnen sorteren/bewerken/raten en eens ik thuis ben dan synchroniseren met de lightroom op mijn desktop...
Iemand een idee of dit mogelijk is?
==
hoi
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 17:11 ]
==
hoi
Als ik de foto in ACR inlaad is het resultaat identiek aan die van LightRoom (wel DNG).breinonline schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 19:10:
Maak je foto's in sRGB of AdobeRGB? Als het die eerste is snap ik er niets van, als het die tweede is dan zou het dan wellicht kunnen dat de Windows viewer de foto verkeerd interpreteerd en Lightroom goed? Heb je wellicht een ander programma wat goed met colorspaces omgaat en kan je eens kijken of het hieraan ligt?
[ Voor 65% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 20:53 ]
Verwijderd
Moet je een login hebben, maar dit kan ook: http://www.softpedia.com/...ors/Adobe-Lightroom.shtmlVerwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:05:
Ehhhh waar vind ik de officiele trial versie op de Adobe website? Heb net gekeken maar ik kan niks ontdekken....
Willem
[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 20-02-2007 20:47 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Verwijderd
complimentary?Acid_Burn schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:54:
Ow yeah, krijg net een mailtje:
Subject: Your complimentary copy of Photoshop Lightroom is now available.
...
Please follow these instructions carefully to download your copy of
Adobe Photoshop Lightroom 1.0
...
Snel maar eens naar kijken wat er van geworden is
[ Voor 3% gewijzigd door Acid_Burn op 21-02-2007 23:23 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
[ Voor 91% gewijzigd door Ralph Smeets op 22-02-2007 10:23 ]
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Je kan zelfs instellen dat Lightroom zelf een backup van de library maakt tijdens opstarten van het programma: elke keer, 1x per dag, 1x per week, 1x per maand. Hij kan ook nog de integriteit van de database voor je checkenSpotter schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:59:
-Is het mogelijk om de complete library te backuppen? Zo ja, is het terugplaatsen van de backup/foto's (en eventueel het opnieuw vinden van de foto's via LR) voldoende (LR referenced de foto's op de originele locatie)
Verwijderd
Verwijderd
Om ze uit te filteren? Nee standaard laat ie alles wat er onder ligt zien. Als je dat niet wilt moet je een aparte map maken waar je de foto's uit de 'hoofdmap' onderbrengt en dan die hoofdmap leeg laten.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:12:
Een klein vraagje over LR final... Ik heb de trial geinstalleerd en ik ben een beetje aan het experimenteren met folders. Ik heb een folder gemaakt met daaronder sub-folders. Dit gaat prima en ik kan bestanden naar de verschillende folders slepen. Wat me echter opvalt is dat alle foto's die in de sub folders staan (zowel in library als fysiek op schijf) ook zichtbaar zijn in de parent folder. Ik heb gekeken of ik dit gedrag aan / uit kan zetten maar ik heb niets gevonden.
Herkent iemand dit gedrag? En weet iemand of dit uit te zetten is? Ik heb wel (volgens de handleiding) een mogelijkheid gevonden om foto's te hiden (H) maar dit werkt bij mij in ieder geval niet...
Verwijderd
Thnx, ik had al zo'n vermoeden dat het proggie zo werkte beetje jammer imho. Het lijkt er op of de shoot funciotnaliteit (van de beta) 1 op 1 over is gegaan in de folder functionaliteit en dat alleen de naam is aangepast. Ik zat een beetje te hopen dat ze iets meer folder functionaliteit over zouden nemen (soort van file explorer maar dan binnen LR).Fairy schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:31:
Om ze uit te filteren? Nee standaard laat ie alles wat er onder ligt zien. Als je dat niet wilt moet je een aparte map maken waar je de foto's uit de 'hoofdmap' onderbrengt en dan die hoofdmap leeg laten.
Ik vind het juist ideaal. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld heel eenvoudig 1 aanpassing kunnen doen op al mijn foto's uit 2006. Tik gewoon het mapje 2006 aan.Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:11:
[...]
Thnx, ik had al zo'n vermoeden dat het proggie zo werkte beetje jammer imho. Het lijkt er op of de shoot funciotnaliteit (van de beta) 1 op 1 over is gegaan in de folder functionaliteit en dat alleen de naam is aangepast. Ik zat een beetje te hopen dat ze iets meer folder functionaliteit over zouden nemen (soort van file explorer maar dan binnen LR).
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 26-02-2007 12:39 ]
Verwijderd
Kan je ze niet in een stack zetten ?Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:28:
Zijn er misschien opties om deze pics te binden aan het resultaat (de HDR) als een bracketing set oid, of anders misschien te hiden zodat ze alleen in specifieke search opdrachten naar boven komen? Ik zie wel mogelijkheden hoe ik dit kan oplossen in een dir structuur maar zijn misschien wel makkelijkere oplossingen?
Verwijderd
Goede tip, ik had hem zelf nog niet gevonden. Jammer dat je niet de gevoeligheid in kunt stellen, of een bepaald gebied, zodat je bijvoorbeeld gezichten op een voorgrond van een foto wat beter kunt belichten, maar dat kan altijd nog met photoshop.Wat ik zelf tot nu toe een erg sterke functie vind is de 'target adjustment tool'. Hiermee kun je een kleurgebied in je foto aanklikken (denk 3x3 sampling), vasthouden en door nu te schuiven beinvloed je enkel het kleurgebied wat je aangeklikt hebt.
Super functie!colleoni schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:00:
Wat ik zelf tot nu toe een erg sterke functie vind is de 'target adjustment tool'.
Verwijderd
Ik heb et zelfde probleem, previews remmen behoorlijk af. Het is niet eens meer mogelijk om fatsoenlijk muziek te luisteren want CPU heeft behoorlijke load en MP3-tjes beginnen behoorlijk te haperen (3500+ en 2GB RAM). Ik dacht me te herinneren dat ik een optie in de beta heb gezien die aangaf hoelang previews bewaard moesten blijven... dus misschien hoeft hij ze maar 1 keer te genereren en ben je daarna van et probleem af? Heb nu ff geen werkbare versie bij de hand dus kan niet voor je kijken, maar het zal wel ergens bij preferences staan.Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:42:
Wat ik overigens wel merk is dat het scrollen door mijn hele library heen wel wat traag gaat. Zodra ik de scrolbalk stilzet, dan gaat hij van de hele pagina de previews scherp tonen, en dat vertraagt enorm. Ik werk met een macbook pro 2,0 GHz, 1,5 GB ram, dus dat moet voldoende zijn denk ik? Mijn preview quality staat al op 1024px - low, maar nog steeds wil het niet echt rap scrollen.
Verwijderd
==
hoi
[ Voor 39% gewijzigd door Eusebius op 01-03-2007 11:54 ]
==
hoi
[ Voor 27% gewijzigd door wilmocs op 02-03-2007 09:26 ]
==
hoi
En je hebt geen 20GB schijfruimte extra nodig? Dit zou bij mij echt teh horror zijn met 117GB aan foto'sKurkentrekker schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:19:
Library -> previews -> en dan 1 van de opties kiezenDuurde bij mij wel even, voordat ik van 6000 foto's de 1:1 previews had gerenderd, maar ik zit nu redelijk rap in de develop mode.
Ja ligt er ook weer aan hoe vaak je de 1:1 foto's nodig hebt. Als je ze elke dag nodig hebt lijkt het me niet verstandig om ze te verwijderen.Oxi schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:49:
Je kan instellen dat de 1:1 previews maximaal 30 dagen in de library blijven staan.. Scheelt wat
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq