MacBook klinkt logisch en normaal.
Goed, dit gezegd zijnde...
Kleine vaststelling: de prijzen van de iMacs zijn niet veranderd. Dat wil dus zeggen dat die chip van ibm wel zwaar overpriced was.
Mhz'en zeggen niets, maar iedereen is het er over eens dat een pentium m met veel lagere clock van het niveau was van een 2.8Ghz pentium IV daaromtrent. Of anders gezegd, in de buurt van de een G5. (iMac)
Eén core is al sneller dan wat er tot nu toe in de iMac zat, en dan zitten er nog twee in ook. De conclusie spreekt voor zichzelf denk ik. Verder is trouwens geweten dat die dual core chips zeker niet goedkoop zijn. Maw ofwel had apple ten tijde van de G5 een veel grotere marge, ofwel waren de G5 chips van ibm onproportioneel duur. (ibm dacht waarschijnlijk dat ze apple voorgoed in hun binnenzak hadden en een prijs politiek mochten voeren zoals het hen uitkwam. Wel, das dan slecht bekeken, want apple heeft zn koffers gepakt en is naar intel gegaan. Het zal ze leren bij ibm)
En dus alleen al voor de prijs (niet meteen absoluut, maar eerder relatief als in meer performance voor de prijs) is het een goede zaak dat ze bij intel zijn gaan aankloppen. Goed voor de mac, en goed voor de consument.
En als je het bekijkt zijn de iMacs eigenlijk wel heel gunstig geprijsd ivm met een gewone pc. Dat is echt de sweet spot, if you ask me.
Probeer maar eens een pc samen te stellen met tft scherm, dual core processor, legale xp licentie, een soort multimedia pakket, enz... Voor 1400€ (ok je kan nog iets goedkoper, maar toch...)
Probeer die ook maar zo stil te maken en zo...
Heb onlangs 900€ uitgegeven voor alleen een pc (zonder scherm wat dan ook): een amd3500+
single core, case, dvd brander, enz... en dat dus zonder OS!
iMacs zijn nu echt wel value for the money. (MacBook eigenlijk ook, maar die is in absolute prijzen minder betaalbaar voor veel mensen, ik denk aan studenten)
Enige nadeel van de iMac is dat je het scherm niet extern kan gebruiken. (mijn setup zou dan bvb iets kunnen zijn in de aard van een iMac+ console voor de games, misschien met een usb 2 kastje eraan of zo, later maar eens uitzoeken)