![]() | |||||||||||||||||||||||||||
Inhoud | |||||||||||||||||||||||||||
- Geschiedenis - Laatste Nieuws - Doel van het topic - Inleiding - Specificaties - Interessante mogelijkheden - Review - Firmware - Datatransfer en filemanagement - FAQ - Links | |||||||||||||||||||||||||||
Zen Micro topic Deel 1 Zen Micro topic Deel 2 Zen Micro topic Deel 3 | |||||||||||||||||||||||||||
-We zijn bezig om de topicstart weer een beetje te updaten. We zullen de Zen Micro Photo ook verwerken in de Topicstart. De hosting waar alle plaatjes stonden werkt niet meer en dus zal XiN-eViL dat vanaf nu verzorgen. XiN-eViL bedankt hiervoor!! -Er is een paar maanden geleden een nieuwe firmware uitgekomen voor de Zen Micro. Er is weinig tot niets veranderd er is alleen een kleine bug uitgehaald. Als je firmware 2.xx.xx hebt is het aan te raden deze firmwareversie te installeren. Het gaat om firmwareversie 2.21.02. -Er is een nieuwe versie uit van het programma Mediamonkey. Met deze versie kan je in combinatie met de 2.xx.xx firmware je Zen Micro syncroniseren. www.mediamonkey.com - Dit is GEEN RMA topic. Nagenoeg alle vragen/problemen die deze speler kan oproepen zijn al behandeld. Gebruik de search en maak geen zinloze reply's. Het overdreven aantal RMA gevallen in dit topic schetst absoluut een verkeerd beeld over de speler. Het is een goede speler, maar mensen komen precies alleen maar naar dit topic als er iets voorvalt. Denk eerst of jouw post wat bijdraagt aan het topic. Ook geen berichten van "Ik ga morgen een Zen Micro kopen." Dat is niet zo zinvol. - Is er iemand die een stukje kan schrijven over de Zen Photo?? Ik ben helaas niet in het bezit van een Photo - Creative heeft een nieuwe speler op de markt: de Creative Zen Vision:M, een nieuwe concurrent voor de Ipod. Hier vind je meer informatie. | |||||||||||||||||||||||||||
Welkom bij het vierde topic over de Zen Micro. De topicstart van de vorige topic was van MMach. Deze topicstart heb ik voor een deel overgenomen. Doel van dit topic is om geïnteresseerden en eventuele eigenaars te wijzen op de mogelijkheden van de Micro. We hopen dat deze topic ook voor bezitters van een Zen Micro nog veel informatie kan bieden. Het is niet de bedoeling dat deze topic een RMA topic wordt. Nagenoeg alle vragen/problemen die deze speler kan oproepen zijn al behandeld. Gebruik de search, kijk in de vorige topics en maak geen zinloze reply's. We zullen in de topicstart ook de belangrijkste problemen noemen. | |||||||||||||||||||||||||||
De markt van Hard Drive Mp3-spelers is er één die constant verandert. Steeds kleinere spelertjes met grotere capaciteiten verschijnen op de markt. Maar elke nieuwe speler bleef in de schaduw staan van het megasucces van apple: de ipod. Ook de daarvan afgeleidde ipod-mini was een groot succes. En sinds kort is er de Ipod Nano. Zo rond oktober 2004 verscheen de eerste echte concurrent in de arena, die ook zo geprofileerd werd tijdens de voorstelling ervan: de Creative Zen Micro. Toen de Micro voorgesteld aan de pers, maakte Creative duidelijk dat ze met deze speler expliciet de strijd wouden aangaan met de onklopbaar geachte ipod (mini). Zo zei de presentator over het verticale touchpad : “No more going round in circles”, dit was uiteraard met een vette knipoog richting het kenmerkende clickwheel van de ipod. Daar waar Creative zich in het verleden verloor in het design van zijn mp3 spelers dat nooit verraste, kwam het nu op de proppen met een prachtig staaltje van design. Creative kennende zou ook het geluid dat uit het spelertje kwam heel goed zijn. Deze speler is dus bedoeld voor dat marktsegment dat niet blindelings de ipod-rage wil volgen, en eerder gaat voor de zeker niet minderwaardige underdog. Sinds een paar maanden zijn er ook 4 en 6 GB versies van de Zen Micro uit en ook de Zen Micro Photo met een kleurenscherm. ![]() | |||||||||||||||||||||||||||
Voor we verdergaan met de speler in de praktijk is het misschien handig om de specs van deze speler op te sommen:
| |||||||||||||||||||||||||||
De speler heeft maar 1 fysieke toets (on/off-hold), de rest zijn touch-toetsen en een verticaal touchpad. De speler heeft naast het blauwe scherm en toetsenbordverlichting ook een lichtgevende strip rondom. Als je de speler oplaadt pulseert die strip, bijzonder groovy. Een ongelooflijk pluspunt is het (bijna) gapless afspelen. Er zijn echt heel weinig spelers op de markt die zo gapless kunnen afspelen. Dat is bewonderenswaardig! Ideaal voor mixen die opgesplitst zijn in verschillende liedjes. Dat de speler zo gapless kan afspelen heeft waarschijnlijk te maken met de vrij grote 16 MB buffer. (noot: de Zen Micro speelt officieel niet gapless af, maar je kan het wel zo noemen omdat er echt geen tijd zit tussen de nummers.) De titels van albums en nummers worden ook scrollend weergegeven op het schermpje, ook een pluspunt. ![]() | |||||||||||||||||||||||||||
Deze review is gemaakt door MMach. Het is mogelijk dat er een aantal dingen niet meer klopt, maar zo'n uitgebreide review kunnen we je niet ontnemen. Laatste stuk over firmware en datatransfer heb ik veranderd omdat daar teveel veranderd is. What’s in the box? Als we het stijlvolle doosje openen (Creative leert ook bij ![]() Design Als we de speler van naderbij bekijken, dan is het eerste dat opvalt die ongelooflijk kleine afmetingen. De speler past mede dankzij de afgeronde achterkant perfect in de hand en voelt heel prettig aan. Ikzelf heb ook al eens een ipod mini vastgehad en daarbij is het alsof de zijkanten van de speler hard in de hand duwen, een beetje alsof je een rekenmachine vasthoudt. De Micro ziet er ook veel kleiner uit (maar is in feite iets dikker dan de Ipod mini II). Verder weegt de speler net genoeg om niet te zwaar te zijn en aan de andere kant ook niet te licht (anders zou het te goedkoop aanvoelen). Als we de speler nog beter bekijken dan zien we dat er meesters aan het werk zijn geweest. Alleen het materiaal alleen al. De achterkant is van wit plastic gemaakt met daarin het woord Creative en ook een 3D druppelvorm (althans de vorm die het wateroppervlak heeft als er een waterdruppel is ingevallen) . Dat witte plastiek is bedekt met een laagje doorzichtig en echt glanzend en glad plastiek (een beetje zoals kunsthars), wat een bijzonder stijlvolle aanblik geeft. De harde schaal die de achterkant is loopt door tot aan de zijkanten. Daar waar de witte achterkant overgaat tot de gekleurde voorkant is rondomrond een matte doorzichtige strip te zien die zeer hightech oplicht als de speler aan is of wordt opgeladen. Dat is een voorbeeld van het fel verbeterde design van Creative tov vorige spelers. De voorkant is dus gekleurd (afh van welke kleur je gekocht hebt). De voorkant is volledig glad, behalve daar waar de tiptoetsen zitten. Daar is het plastic wat verzonken en ruwer. In de tiptoetsen zitten doorzichtige symbooltjes die verlicht zijn als de speler aan is. De toetsen zijn onderling gescheiden door een soort opstaande ‘muurtjes’ die even hoog zijn als de rest van de gladde voorkant. Ik kan er niet aan doen, maar ik probeer me telkens voor te stellen hoe de speler er uit zou gezien hebben mochten de toetsen niet ruw, maar glad zijn… Hoedanook, het design is echt bijzonder stijlvol en enigszins gewaagd, met een paar nooit eerder vertoonde designkenmerken (zoals die lichtstrip). Persoonlijk vind ik het design van de Micro stukken karaktervoller dan dat van de ipod mini, zeker als je de twee naast elkaar ziet. Een nadeel van dit design (en van het gebruikte materiaal) is dat net zoals bij andere spelers, de Micro nogal gevoelig is voor krassen. Op de mijne staan er na 2 maanden toch een vrij groot aantal haarkrasjes die echter enkel te zien zijn van dichtbij, maar toch. Het zakje is dus zeker geen luxe. Functionaliteit De tiptoetsen zijn eigenlijk een hekel punt. Zo zijn er mensen die er echt niet mee kunnen werken terwijl anderen er niet de minste moeite mee hebben. Ik reken mezelf tot de laatste groep. In combinatie met de laatste firmeware is dit echt de eenvoud zelve. Het vergt enige gewenning, maar is sneller (en cooler) dan gewone toetsen. Trouwens wat vele eigenaars niet weten, is dat je er ook snel mee kan scrollen. Als je je vinger op het verticale touchpad van het midden naar beneden beweegt, en je houdt je vinger beneden, dan scrollt de speler snel tot je loslaat (je moet je vinger een beetje ingedrukt houden). Elke keer als je op een tiptoets drukt wordt er een ‘tikje’ afgespeeld, dit kan je ook uitzetten. De speler is dankzij de tiptoetsen ook door stof heen (bv als de speler in je broekzak zit) te bedienen, dit vergt wel enige vaardigheid. Het ziet er trouwens ook best wel vreemd uit als je zo’n beetje tegen je broekzak zit aan te wrijven… Wat het schermpje betreft, niets dan lof. Met de verlichting aan is het contrast uitstekend. Tijdens het afspelen kan je naast de titel ook album én artiest zien (uiteraard ook een voortgangsbalkje) iets wat bij de ipod-mini niet mogelijk is. De menu’s zitten duidelijk en overzichtelijk in elkaar, en het feit dat je de menu’s zelf kan configureren is een pluspunt. Zo kan je bv het menu ‘Microfoon’, dat genest staat in Hoofdmenu->Extra’s->Microfoon, plaatsen in je hoofdmenu. Dus Hoofdmenu->Microfoon. Dat is vooral handig als je een bepaalde geneste functie veel gebruikt. Je kan de volgorde van de opties in het hoofdmenu trouwens ook wijzigen. Bv ‘Nu afspelen’ bovenaan zetten ipv ‘Muziekbibliotheek’. Een nadeel is het volgende. Als je een liedje aan het beluisteren bent, en je zit in het –standaard- schermpje ‘Nu afspelen’, dan kan je het volume wijzigen door je vinger te bewegen over het verticale touchpad, dat is geen probleem. Maar stel nu dat je aan het rondstruinen bent in een menuutje en je wil het volume aanpassen, dan moet je de knop opties (rechtsonder) gebruiken, naar beneden scrollen, klikken op volume, en dan volume aanpassen. Dat is dus op zijn minst onhandig. Er zijn 3 oplossingen voor: ofwel koop je oortjes met een geintegreerde volumeknop (zoals ik, sennheisser MX550), ofwel koop je de remote, ofwel gebruik je de optie ‘Smartvolume’ die ingebouwd zit in de speler. Deze functie maakt dat alle liedjes op het zelfde volume worden afgespeeld, deze functie werkt perfect. | |||||||||||||||||||||||||||
Er zijn veel vragen geweest over de firmware. Er zijn nu twee volwaardige firmwares beschikbaar waaruit je kan kiezen. De keuze hangt af van je gebruik. - 1.11.01 Dit is de 'standaard' firmware. Je kan met deze firmware je muziek gewoon met de bijgeleverde programma's en Windows Media Player op je Zen laden. Het grote nadeel van deze firmware is dat je een driver moet installeren, het is dus niet mogelijk om je Zen zomaar bij iemand anders in zijn PC te steken en de muziek eraf halen. Een voordeel is weer dat deze firmware ook op Linux werkt (en dat is met 2.x.x versie niet het geval). - 2.21.02 Dit is de 'PlayforSure' firmware. Het PlayforSure houdt in dat deze firmware om kan gaan met DRM-bestanden (Digital Right Management), dit komt vooral voor bij muziek die je legaal download van Internet. Het is bij deze firmware noodzakelijk dat je de laatste versie van Windows Media Player op je computer hebt staan. Deze firmware werkt dan ook niet met Windows 98 e.d.. Een groot voordeel van deze firmware is dat je als je Windows Media Player op je computer hebt staan je geen extra drivers hoeft te installeren. Met deze firmware kan je dus gewoon met je vrienden muziek uitwisselen. | |||||||||||||||||||||||||||
De zen micro wordt op de computer aangesloten met een witte USB-kabel. Doordat deze speler gebruik maakt van USB 2.0 technologie, zijn er razendsnelle bestandsoverdrachten mogelijk, wat geen luxe is met een HDD van 5Gb. Noot:Intussen zijn er naast de 5Gb versie ook 4 en 6 Gb versies op de markt verschenen. Nog recenter is er een 20Gb versie verschenen, die echter niet meer de sexy uitstraling van de zen micro bezit, en er ietwat lomper uit ziet. Deze is niet zomaar in Nederland verkrijgbaar. Via de USB kabel kan de speler worden opgeladen maar ook door middel van de (bijgeleverde) adapter. Deze adapter wordt in hetzelfde 'gat' gestoken als de USB kabel. Er zijn verschillende manieren om je muziek te beheren op je Zen Micro. We zullen ze hieronder noemen (LET OP: bepaalde manieren van beheren werken alleen bij een bepaalde firmwareversie, houd dit in de gaten): De manieren om muziek op de creative Zen te zetten: 1) De snelste en simpelste manier: Gewoon drag en droppen, gelijk wat (of het nu mappen met mp3's of mp3's alleen zijn, het maakt niet uit), naar je Zen Micro kopieren. Wanneer je firmware versie 1.xx.xx hebt bestaan er op je Zen Micro geen mappen en moet je alles door elkaar op je Zen Micro zetten. Dit is zo gedaan omdat de Zen let op de tags (de artiest en het album, en de titel). Je moet dus je nummers goed taggen. Ik wil bevoorbeeld de rustige nummers gegroepeerd zien staan: dat kan op 2 manieren a) je maakt een afspeellijst, simpel en efficient, b) je groepeert de nummers door ze de zelfde artiest en albumtag te geven (in Windows explorer uiteraard) je selecteert al die nummers->rechtermuisklik->eigenschappen (geavanceerd)->Artiest:"Rustig"-> album "Rustige liedjes". Op deze manier doe ik het altijd, ik vind dat simpeler. Met firmware versie 2.xx.xx heeft je Zen wel mappen en kan je zelf ook mappen aanmaken. Zo lijkt je Zen Micro het meest op een draagbare harde schijf alleen kan je bestanden alleen maar kopieren en plakken van je Zen. Om bestanden te wijzigen of te openen moet je ze eerst op je harde schijf zetten. Waarom? Ik weet het niet. De map music(dus rechtstreeks op de zen): ![]() 2) De ietwat speciale methode: via WMP10 Gaat eenvoudig, je selecteerd de liedjes of afspeellijsten enzo, en met één klik poeft hij alles op de zen. Deze manier werkt voor alle firmwareversies hetzelfde. Via MP10: Links de muziek op mijn computer, rechts de muziek op mijn zen micro ![]() 3) De creative manier: het traagste (wel mooiste interface) Je opent Zen micro media explorer en kiest de taak die je wil uitvoeren (afspeellijst maken, muziek overbrengen, syncen met outlook, whatever). Dan na enkele klikken wordt het hele boeltje op uw speler gezet. Dit werkt ook voor beide firmwares hetzelfde. Je moet alleen wel de goede versie downloaden die bij je firmware hoort. ![]() Als je een map overbrengt van jouw computer naar de zen, dan houdt hij de dezelfde volgorde, bij eenzeflde artiest, aan zoals die in de map stond: stonden de liedjes van een artiest alfabetisch in de map voor je ze overbracht, dan zullen ze ook alfabetisch geordend staan op de zen. Stonden ze geordend op tracknummer, dan zullen ze ook geordend staan op tracknummer op de zen. Het is belangrijk om de nummers heel goed te taggen. De eerste keer dat ik er liedjes opzette hield ik daar geen rekening mee: resultaat: op 100 liedjes 80 verschillende artiesten :-). Rammstein en rammstein zijn dus niet dezelfde artiest! Zorg dat de velden artiest en album ingevuld zijn bij elk liedje. Stel nl dat je ergens geen album invult, dan is de naam van dat album" ", er zal dus niets staan wat de albumnaam betreft. Verwisselbare schijfmodus Deze optie kan je aanzetten op je Zen. Daarmee wordt de speler herkend als verwisselbare schijf, je kan er dus vanalles op zetten, ook liedjes (maar die kan je niet beluisteren), groottes van 128MB tot 4GB (laatste nieuwe firmware). Van zodra je speler in de verwisselbare schijfmodus staat, kan je er niets anders mee doen. Stel dat je liedjes hebt op de zen toen hij in verwisselbare modus stond, dan zijn die niet meer bereikbaar als je terugswitcht naar de gewone modus. Ze staan er wel nog op, maar in een 'afgezonderd dee'l van de harde schijf van de zen. Voordeel hiervan dat het echt een gewone draagbare harde schijf is. Zo kan je je Zen ook als USB-stick gebruiken om je Powerpoint-presentatie mee te nemen. Andere software Er zijn ook andere programma's verschenen die het werken met de Zen Micro mogelijk maken. Ik zal er hier een paar noemen. 1) Notmad Explorer Dit is een programma waar je voor moet betalen. Het schijnt heel uitgebreid te zijn maar ik heb er geen ervaring mee. Je kan hier meer informatie vinden. 2) Mediamonkey Dit programma is een gratis programma waarmee je je muziekbibiliotheek kan beheren. Je kan ook synchroniseren met je Zen Micro. De manier van werken lijkt op die van Media Player alleen is het hier veel makkelijker omdat het gewoon op achtergrond gaat. Ook zijn er meer opties mogelijk. Ik vind dit programma echt super werken. Je kan dit programma alleen gebruiken in combinatie met firmware 2.xx.xx. Let op dat je de allerlaatste versie (2.5.xx) hebt. Hier vind je meer informatie. Linux & Zen Micro Het is mogelijk om je Zen ook te beheren met Linux. Het gaat allemaal niet zo snel en mooi als in Windows maar daarvoor neem je ook geen Linux ;-). Hier vind je het programma waarmee je je Zen kan syncroniseren. Het kost wel wat werk om te installeren maar dat is voor de meeste Linux-fans geen probleem | |||||||||||||||||||||||||||
De Faq over de Zen Micro is geschreven door XiN-eViL Hij wordt elke dag goedkoper lijkt het wel. Kijk maar hier voor de actuele prijs.
De Zen Micro 51 mm (breedte) x 84 mm (hoogte) x 19 mm (dikte) De Zen Micro Photo is 51 mm (breedte) x 83 mm (hoogte) x 17.2 mm (dikte) Zo’n 4749 MB
Als het goed is tussen de 7 en 10 uur met de Zen Micro en 9 tot 12 uur met de Zen Micro Photo. Bij mij duurde het 15 minuten om 2 GB te transferen, dus zo’n 2,2 mb / sec Zo’n 3 uur Dit moet je op je Zen bij settings instellen. Zie hiervoor bij het verhaal dat hierboven staat. Klik Ja dit klopt, er zijn ook een 4 en 6 gb versie van de Zen Micro beschikbaar. Ze verschillen alleen maar in HD grootte. Dan moet je even met je vertical touchpad ‘scrollen’. Dit werkt niet als je in het menu zit! Ja, alleen natuurlijk niet zo snel als op USB2.0 Je kunt liedjes wel in mappen zetten, maar de Zen Micro doet er niks mee. Hij sorteert altijd op tags. Je moet hem sowieso de eerste drie keer helemaal volladen, en daarna weer leeg laten lopen. Daarna maakt het niet zo uit. Wat ik wel zou doen is even zorgen dat voordat je hem uit zet, er geen liedje aan het spelen is. Ik ben van mening dat de batterij dan minder snel leeg gaat. Ook zou ik hem niet al te lang uit laten staan. Ja er bestaat een 1e en een 2e generatie Zen Micro's. In de 2e generatie zijn een aantal dingen verbeterd die in de 1e generatie problemen gaven. Het meest voorkomende RMA-probleem, de koptelefoon aansluiting die kapot ging, is ook grotedeels opgelost. Je kan het verschil zien aan de logo's op de toetsen. Hier staan twee plaatjes. Probeer als eerst eens alle topics op dit forum te doorzoeken of er meer mensen zijn met jouw probleem, meestal wel. Als je niets vind kan je ook nog op de site van creative kijken. Heb je echt zo'n vreemd probleem mag je natuurlijk wel een berichtje plaatsen hier, maar je kan beter gewoon contact opnemen met Creative. - Telefoon: +353 1 4333272 (je belt dus naar het buitenland en kost dus wat meer geld) - E-mail: http://nl.europe.creative.com/support/contact/emailform.asp Zij zullen je probleem precies kijken wat jou probleem is en het oplossen. Als je Zen Micro kapot is wordt er een RMA geregeld. Je moet dan je Zen Micro opsturen naar Creative. Dit geld alleen binnen de garantie van 1 jaar. Je moet vooral ook NIET zelf je Zen openmaken of eraan rommelen, dan vervalt je garantie. Je moet ook je aankoopdatum doorgeven, dus als je een tweede hands apparaat hebt moet je er goed op letten dat je al de informatie hebt. | |||||||||||||||||||||||||||
Website Creative (firmware en info): http://www.creative.com Reviews allerhande: http://www.goaudio.co.uk/...ry_id=126&rp=allprods.php http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1725110,00.asp http://reviews.cnet.com/C...0_7-31151919.html?tag=tab [url]http://www.globetechnolog...ec29/BNStory/TechReviews/[/url] http://www.dapreview.net Uiteraard een vergelijking met de minipod [url]http://www.monsternet.org...enmicroipodmini/index.php[/url] http://www.mp3.com/iPod+Mini+vs.+Zen+Micro/stories/1149.html Accessoires Matchende speakertjes:http://www.dapreview.net/comment.php?comment.news.830 Draadloze hoofdtelefoon:http://www.dapreview.net/news.php?item.897 En zalige leren beschermhoezen zijn hier te vinden: http://forums.creative.co...d.id=dap&message.id=44749, (thnx Deslaw) Opgelet, grote foto's! Zen Photo http://www.dapreview.net/news.php?item.898 Een paar foto's van de Photo (gemaakt door XiN-eViL) De (grijze) ZMP: ![]() Nog een foto: ![]() Een liedje aan het afspelen: ![]() Afstandsbediening: ![]() Zen met afstandsbediening: ![]() Zakje: ![]() Fotomappen: ![]() Een map geopend: ![]() Een foto bekijken: ![]() Nog een reviewtje van Palliske: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1021959/15 Laatste update 18-04-06 |
[ Voor 157% gewijzigd door The One Pizza op 18-04-2006 21:59 ]