Speedtouch 716 V5 - Advanced Settings oa VOIP

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 90.947 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik ontdekt trouwens net dat er ook weer rip inzit via grp rip.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

clem schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:11:
Ik probeer Wake over Internet werkend te krijgen, zeg maar Wake-on-Lan maar dan dat ik het via mijn laptop kan doen vanaf een externe locatie. Zie WOL over internet tool, WOL over internet webtool, en hier voor de volgens de auteur van www.depicus.com benodigde instellingen. Wake-on-Lan lukt me, nu nog het wake over internet gebeuren...

Als ik het goed begrijp moet ik het volgende voor elkaar krijgen om wake-over-internet te laten slagen:
Een magic packet sturen naar een bepaalde port op mijn router, vervolgens moet de router dit doorsturen over het subnet van mijn LAN - het IPadres van de lankaart van mijn desktop is niet genoeg want deze staat immers uit (of om www.depicus.com te quoten:If you wish to use Wake On Lan over the internet you will need to set up your destination firewall/router to allow "Subnet Directed Broadcasts". Most routers and firewalls disable this option by default.). Maar als ik de magic packet doorstuur naar het subnet (255.255.255.0) zal hij wel aankomen op de lankaart. Ik heb ook ergens gelezen dat als ik het zou laten doorsturen naar 192.168.1.255 (ipadres aan te zetten compu=192.168.1.100) dit hetzelfde doet?

Vraag 1) Heb ik dit inderdaad goed begrepen? En naar welk adress moet ik de packet forwarden - 255.255.255.0 of 192.168.1.255??

M.b.v. de webinterface voor de Speedtouch 716 gaat me dit niet lukken - ben dus aan het pielen gegaan met telnet en de CLI Reference-guide. Ik kom tot
code:
1
nat mapadd intf=Internet
maar dan loopt het echt in de soep... Als ik de CLI-reference guide erbij pak en de instructies lees, weet ik al niet eens meer of ik 'nat' of 'natp' moet gebruiken. Ik heb eerst met
code:
1
nat tmpladd
geprobeerd, en de settings te kopieren die er stonden voor een geforwarde app (onder 'nat templlst] en dan ipv. een (1) inside_addr in te vullen, het subnet in te vullen (255.255.255.0) maar dat ging niet werken (als in ik kreeg een foutmelding).

Vraag 2) welke command (nat mapadd of nat tmpladd) moet ik gebruiken en wat is de code die ik in moet vullen om een packet die van buiten binnenkomt op port [x] door te sturen naar het subnet cq. alle op de router aangesloten NIC's? Ben hier nu al heeeel lang mee bezig dus any help appreciated _/-\o_ . En als niemand dat 123 weet, zou iemand me dan iig een command kunnen geven waarmee ik een log kan maken waarin ik alle traffic kan aflezen die bij de router op een bepaalde poort binnenkomt en wat de router hier vervolgens mee doet? Dit om het 'black-box' gehalte van de router wat te verminderen voor me...

EDIT
Het beste wat ik kon bedenken was:
code:
1
nat mapadd intf=Internet type=napt outside_addr=mijnexterneipadres inside_addr=255.255.255.0 outside_port=x
maar dan werkt a) WOLoverinternet nog steeds niet met de bovenstaande tooltjes en b) mijn internet wordt traag als dikke stront oftewel er gebeurt iets met het routen wat niet helemaal de bedoeling is :?
Wake over internet heb ik voor elkaar gekregen door:

1 Toolbox ->Game & Application Sharing-> Een nieuwe game or applicatie aanmaken:
Game or Application Definition
Protocol Port Range Translate To ... Trigger Protocol Trigger Port
Any 9 - 9 9 - 9 - -

2 vervolgens deze toewijzen aan adres 192.168.1.255

(assign a game or applicatie to..-> selecteer de hierboven aangemaakte game or applicatie->
selecteer bij device, <User-defined...> vul nu het adres in 192.168.1.255 -> Add

Nu wordt het wake on lan via udp 9 naar je locale netwerkgestuurd en vervolgens aan de hand van je MAC adres wordt de PC opgestart (alleen bedraad netwerk!!)

Ik gebruik de volgende adresssen om mijn PC's op te starten http://www.dslreports.com/wakeup of
http://www.sendmyip.com/wake_on_lan.php. Het tweede adres heeft een 2 minuten vetraging zodat je rustig je PC kunt uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:11:
Wake over internet heb ik voor elkaar gekregen door:...
Hee thx voor de reply! Het mappen van port 9 naar 192.168.1.255 was mij ook al gelukt, maar dan via telnet. De optie <User-defined...> in de interface was me nog niet opgevallen namelijk |:( Maar goed het werkt dus nog steeds niet. Met de handige tool Netrouser monitor kan ik kijken wanneer er een magic packet mijn desktop bereikt en dat werkt gebeurt alleen als ik het ipadres van die desktop koppel aan port 9, maar daar heb ik alleen wat aan als de computer minder dan 20s heeft uitgestaan ;( . Map ik port 9 naar *.255 dan gebeurt er niets... (Ik gebruik mijn laptop om via een site de magic packet naar mijn lan te sturen)...

Raar dat het bij jou wel werkt?? Hoe zit het met je andere instellingen? Heb je UPnP en/of DHCP aanstaan? Heb je je NIC aan een vast IP gekoppeld of zelf een IP gegeven? Firewall? DMZ? Valt de IP van je NIC binnen of buiten de DHCP range?Andere instellingen? Welke firmware versie - en je hebt toch ook echt een 716v5? Zomaar een aantal dingen die me te binnen schieten. Anders zou ik graag jouw user.ini willen zien voordat ik voor de zekerheid een factory reset doe om het hele handeltje van de grond af weer in te gaan stellen... In ieder geval goed te weten dat het dus wel mogelijk is, hoop dat je me nog even verder op weg kan helpen...

EDIT:
Als ik port 9 map naar het ip van mijn desktop komt er in Event Logging > Security ook keurig te staan dat een packet inkomend op port 9 naar dat ip wordt doorgesluisd. Forward ik port 9 naar 192.168.1.255 en verstuur ik een magic packet dan verschijnt er niets in het securitylog :?

[ Voor 10% gewijzigd door clem op 23-05-2006 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00

Zjemm

...

Kan je hem niet naar 1 ip mappen dan? of moet je meerdere pc's kunnen aanzetten? ik heb dit een tijdje geleden ook geprobeerd alleen dan met een speedtouch 510. en dit werkte niet erg goed. de ene keer kwam het pakket wel aan waardoor mn pc aan ging en de andere keer weer niet.

ik heb het toen maar opgegeven.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Naar 1 ip mappen werkt niet, want zodra de computer een minuut uitgestaan heeft 'vergeet' de router dat dit ipadres aan een bepaalde NIC gekoppeld was. Als ik 20s nadat ik mijn compu heb uitgezet een magic packet over internet laat versturen gaat de desktop inderdaad aan ja... maar daar heb ik de volgende dag dus helemaal niets aan. En opgeven daar wil ik nog even niets van weten... In ieder geval zoals masterhoef het beschrijft hoort het inderdaad te werken, maar bij mij niet... Vandaar dat ik benieuwd ben naar z'n andere instellingen. Heb inmiddels ook geupgrade naar firmware 6.1, factory defaults en het hele zooitje opnieuw ingesteld maar dat heeft nog niet mogen baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

clem schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 03:17:
[...]

Raar dat het bij jou wel werkt?? Hoe zit het met je andere instellingen? Heb je UPnP en/of DHCP aanstaan? Heb je je NIC aan een vast IP gekoppeld of zelf een IP gegeven? Firewall? DMZ? Valt de IP van je NIC binnen of buiten de DHCP range?Andere instellingen? Welke firmware versie - en je hebt toch ook echt een 716v5? Zomaar een aantal dingen die me te binnen schieten. Anders zou ik graag jouw user.ini willen zien voordat ik voor de zekerheid een factory reset doe om het hele handeltje van de grond af weer in te gaan stellen... In ieder geval goed te weten dat het dus wel mogelijk is, hoop dat je me nog even verder op weg kan helpen...

EDIT:
Als ik port 9 map naar het ip van mijn desktop komt er in Event Logging > Security ook keurig te staan dat een packet inkomend op port 9 naar dat ip wordt doorgesluisd. Forward ik port 9 naar 192.168.1.255 en verstuur ik een magic packet dan verschijnt er niets in het securitylog :?
Dat het bij jouw niet werkt heeft waarschijnlijk te maken met de firmware. Onder 5.3 werkt het wel, onder 5.4 en 6.1 werkt het niet? Hierover ben ik al in overleg met de helpdienst van speedtouch. Je kunt ook onder 5.4 de zaak werkend krijgen, dan moet je onder 5.3 een user.ini aanmaken waarin alles in staat, dus indien je voip gebruikt ook je dailplan en vervolgens restore je deze user.ini onder 5.4. Dit werkt niet onder 6.1 omdat de user.ini van 5.3 niet compatible is met de user.ini van 6.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00

Zjemm

...

waarom slopen ze het er dan ook uit :P

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Masterhoef wederom bedankt voor de verdere info. Het testen van 5.3 met woloverinternet ben ik nog niet aan toegekomen wegens tijdgebrek (kreeg de router vanaf factorydefaults niet 123 met internet verbonden omdat ik de instellingen daarvoor niet bij de hand had, vandaar) maar zal zeker laten weten hier of het werkt voor mij. Ook heb ik zelf inmiddels een technical support request aangevraagd maar heb met technical support vragen in het algemeen die het niveau 'press reset' of 'herinstalleer windows' ontstijgen niet al te beste ervaringen. Ben dus benieuwd wanneer en met welk antwoord ze komen.

Dat een user.ini van 5.3 deze zooi ook onder 5.4 werkend kan krijgen biedt interessante mogelijkheden want dan zou je door het vergelijken van een default 5.3.ini met een 5.4.ini de instellingen moeten kunnen achterhalen waardoor het onder 5.3 wel werkt. Heb met een text vergelijker (freeware tdiff3 of zoiets, zit nu op werk dus kan het niet opzoeken) gisteren heel snel de ini van 5.3 met 6.1 vergeleken. Kon er niet echt wijs uit worden, ben niet thuis genoeg in het hele routergebeuren - het is in ieder geval wel zo dat in beide ini's instellingen staan die undocumented zijn in de CLI-reference guide. Weet niet hoe technisch jij op dit gebied bent maar als iemand met een router- cq. netwerkknobbel de 5.3ini met een overzichtelijke txtvergelijker naast de 5.4 legt moet het zeker mogelijk zijn om de instelling te isoleren die het WOLoverinternet mogelijk maakt. Dan zou het alleen nog een kwestie zijn van deze instelling proberen in de 6.1firmw. en anders genoegen nemen met de 5.4 voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel extreem klantonvriendelijk dat je tegenwoordig normale instellingen zoals bepaalde VOIP settings of NAT instellingen met Telnet moet veranderen. Hoezo vooruitgang? 8)7

Via [nat] [maplist] zie ik wat ik wil, maar... wat is het verschil tussen maplist en tmpllist? Wat betekenen deze templates überhaupt?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

. Dan zou het alleen nog een kwestie zijn van deze instelling proberen in de 6.1firmw. en anders genoegen nemen met de 5.4 voorlopig.[/quote]

Ik denk dat ik het eindelijk gefixed heb.

Ik heb de veschillende ini's met elkaar vergeleken. Na verschillende aanpassingen in de ini te hebben aangebracht bleek het volgende.
Indien je in een aangemaakte user.ini onder de paragraaf [ ip.ini ] de regel:

ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.1.254/24 addroute=enabled
aanpast in
ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.1.254/24 addroute=disabled
en
verderop bij de regels die beginnen met het commando rtadd
de regel
rtadd dst=192.168.1.0/24 gateway=192.168.1.254
toevoegd en deze aangepaste user.ini restored blijkt WOL wel te werken. Dit werkt ook onder de nieuwe firmware 6.1. :*)
Soms moet je gek genoeg de handeling van restore 2 maal uitvoeren!!
Wat ook vreemd is dat indien je weer een backup maakt van de instellingen deze aanpassingen in deze nieuwe user.ini verdwenen zijn. 8)7

Hieronder een voorbeeld van een [ ip.ini ] die onder firmware 6.1 bij mij resulteert in een functionerende WOL
[ ip.ini ]
ifadd intf=LocalNetwork dest=bridge
ifadd intf=Internet dest=ethoa_Internet
ifconfig intf=loop mtu=65535 group=local
ifconfig intf=LocalNetwork mtu=1500 group=lan linksensing=disabled primary=enabled
ifconfig intf=Internet mtu=1500 group=wan linksensing=enabled
ifattach intf=LocalNetwork
ifattach intf=Internet
config forwarding=enabled redirects=enabled netbroadcasts=disabled ttl=64 fraglimit=64 defragmode=enabled addrcheck=dynamic mssclamping=enabled
config checkoptions=enabled
config natloopback=enabled
config
ipadd intf=LocalNetwork addr=10.0.0.138/24 addroute=enabled
ipconfig addr=192.168.1.254 preferred=enabled primary=enabled
rtadd dst=255.255.255.255/32 gateway=127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
He hoef ik ga het meteen proberen. Je hoeft trouwens niet de user.ini handmatig te bewerken en dan te restoren, de instellingen zoals deze in de user.ini staan kan je gewoon zo in telnet invoeren. Het is dan wel zo dat voor de instellingen die onder [ip.ini] staan er eerst 'ip' voor moet staan. Dus om jouw instellingen in telnet in te voeren wordt het bijv.:
code:
1
ip ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.1.254/24 addroute=disabled
.
EDIT:
Nee dus, zo zou het in principe moeten werken en telnet slikt ze ook maar er gaat dan toch 'ergens' iets fout. Heb dus ook handmatig de .ini aangepast en vervolgens weer gerestored. Om een of andere reden ging dit een paar keer fout maar nu draait de router, heb ik verbinding met internet en worden magic packets die via port 9 binnenkomen gefwd'd naar 192.168.1.255 en komen ze ook aan op mijn desktop (getest met Netrouser monitor). Ook staat er nu keurig in de event log van mijn router:
FIREWALL rule (1 of 1) : Protocol: UDP Src ip: 66.197.152.181 Src port: 47630 Dst ip: 192.168.1.255 Dst port: 9 Chain: forward_host_service Rule Id: 2 Action: accept
Terwijl er dus eerst niets stond indien port 9 ge-fwd'd werd naar 192.168.1.255. Noot gekraakt, problem solved. Bedankt hoef.

EDIT 2
En inderdaad, als je de gewijzigde user.ini laad en vervolgens de config van de router backup'ed dan zijn de zelf aangepaste regels opeens verdwenen :? Ergo na een reset van de router werkt het WOLoverinternet niet meer |:( Heb weer een supportrequest bij Speedtouch ingevuld maar na het vorige antwoord verwacht ik hier niet veel van. Mocht iemand hier een oplossing voor weten dan lees ik het graag!

[ Voor 66% gewijzigd door clem op 25-05-2006 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Speedtouch reply van de helpdesk was weer waardeloos, die Indier snapt geen bal van wat ik probeer te bereiken ondanks duidelijke beschrijving van probleem |:( Over die instellingen die verdwijnen na een reset: in de user manual van de 716 staat dat bij een 'factory default reset' de instellingen worden teruggezet zoals ST de router uit de fabriek (of laatste firmware) heeft laten rollen. Bij een soft reset worden instellingen teruggezet naar instellingen zoals deze door je eigen provider worden geleverd.

Heb vervolgens de configuratie wizard uitgepakt ipv gewoon gerund. Er is een folder met templates, hieruit heb ik de template geopend die ik kies bij installatie (Lan+voice+wireless). Hierin staat een kopje [ip.ini] - deze heb ik aangepast zodat het wol over internet zou moeten werken. Saven en vervolgens de wizard opstarten > configuratie invullen > voltooien > router start op. Nu werkt het WOL over internet direct en zou je dus denken dat de router ook denkt dat dit instellingen zijn die door je provider gemaakt zijn. Niet dus :? Want bij een reset zijn ze weer vrolijk verdwenen. Enige manier om deze instellingen er permanent in te krijgen is dus om de firmware binary zoals deze door ST geleverd wordt te hacken en naar wens aan te passen maar dat gaat mij even ver boven de pet. Het ziet er dus naar uit dat het 'instellingen verdwijnen bij reset' probleem niet is op te lossen, helaas pindakaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 23:48:
Ik vind het wel extreem klantonvriendelijk dat je tegenwoordig normale instellingen zoals bepaalde VOIP settings of NAT instellingen met Telnet moet veranderen. Hoezo vooruitgang? 8)7

Via [nat] [maplist] zie ik wat ik wil, maar... wat is het verschil tussen maplist en tmpllist? Wat betekenen deze templates überhaupt?
Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02-2019
raymonvdm schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:10:

Als ATA Converter

Als je geen gebruik wil maken van de modem functie van je Speedtouch 716 ( omdat je al een modem hebt ofzo) kun je je modem natuurlijk ook alleen als ATA Converter gebruiken

Pas het modem aan aan je netwerk (via telnet)
- Telnet 10.0.0.138
Login met username Administrator ( Hoofdletter gevoelig)
code:
1
2
3
4
5
:ip ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.100.238/24
:ip rtadd dst=0.0.0.0/0 gateway=192.168.100.250
:dns client dnsdelete index=1
:dns client dnsadd addr=192.168.100.200 port=53
:dns client dnsadd addr=192.168.100.250 port=53
Hallo,

Ik probeer het Speedtouch 716v5WL modem met firmware R6172 te gebruiken vanachter een Sitecom router met IP-range 192.168.123.0. Ik heb hiertoe een kruiskabel gelegd tussen één van de vier poorten op de Speedtoucht en op de Sitecom router. DHCP in de Speedtouch staat uit.
Via een Zyxel modem/router ben ik aangesloten op HCCNET via BBNED.
Internet en e-mail werkt op deze manier vanaf de Sitecom router (DHCP server) en ook vanaf de Speedtouch (draadloos of via één van de vier poorten).

Ik heb bovenstaande, zie quote, aangepast (ander ip-adres) en ingevoerd in de speedtouch:
code:
1
2
3
4
5
:ip ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.123.138/24
:ip rtadd dst=0.0.0.0/0 gateway=192.168.123.254
:dns client dnsdelete index=1
:dns client dnsadd addr=62.251.0.6 port=53
:dns client dnsadd addr=62.251.0.7 port=53

Hoewel ik een Voipbuster account heb (nog zonder beltegoed) en de Voipbuster applicatie op mijn PC wel perfect werkt krijg ik VOIP op de Speedtouch 716V5 niet aan de praat.

Het rode kruis bij registratie verandert niet in een groene V.
Probeer ik iets wat niet kan of wat doe ik fout?

Het is intussen wel gelukt!

[ Voor 3% gewijzigd door GSM-IT op 04-06-2006 19:35 ]

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
Ik heb de VOIP interface op de 716v5WL toch nog aan de praat gekregen zonder DSL aansluiting op de router.
- Factory reset
- Laatste firmware release R1672 geladen.
- Een LAN poort aangesloten op één van de LAN poorten van de bestaande router/switch
- Slechts één IP-adres (192.168.2.254) voor de 716v5WL toegepast.
- Geen configuratiewizard gedraaid
- Route toegevoegd:
Destination: 0.0.0.0/0
Gateway: 192.168.2.1 naar de bestaande router (Kobishi Broadband Router).
Interface: LocalNetwork
Mtc: 30
Src Select: Internet
Src Address: 192.168.2.254

SIP via DNS werkt niet, wel met IP nummers ingevuld bij Expert Configure: Registrar en Proxy.

[ Voor 24% gewijzigd door GSM-IT op 04-06-2006 17:08 ]

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Wie weet wat the country instelling bij voip allemaal regelt? Ik gebruik een duits telefoontoestel met FSK voor de nummerweergave. Met country setting "france1" lijkt de voipbuster nummerweergave te werken, maar maak ik hierdoor geen andere instellingen corrupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
Ik vraag mij af waarom zoveel mensen steeds "dailplan" in plaats van dialplan gebruiken.
Wel wat lastig bij het zoeken in het forum...en nog lastiger in het telnet menu.

In VOIP mode werkt zo'n dialplan best wel aardig, maar voor de gwone KPN lijn FXO is het behelpen.
Ik heb de nummers die geen gebruik mogen maken van VOIP wel afgevangen, maar de eerste cijfers, die ik voor de prefix gebruik, moeten wel opnieuw ingetoetst worden.
Ik gebruik daarom in onderstaand dialplan een # om zondermeer naar FXO te kunnen omschakelen.

Lokaal is nn het tweecijferig netnummer. Voor de rest is het netnummer of het eerste cijfer van het telefoonnummer niet van belang voor de werking van het dialplan.

--------------- DIALPLAN -------------------
Lokaal:
add prefix=2-8 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=6 maximumdigits=8 posofmodify=1 remnumdigits=0 insert=0031nn rescan=no action=ROUTE_excl_eon

Interlokaal:
add prefix=01-05 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=10 maximumdigits=10 posofmodify=1 remnumdigits=1 insert=0031 rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=07 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=10 maximumdigits=10 posofmodify=1 remnumdigits=1 insert=0031 rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=160101-160105 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=1 remnumdigits=5 insert="0031" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=160107 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=1 remnumdigits=5 insert="0031" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=160201-160205 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=1 remnumdigits=5 insert="0031" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=160207 defaultport=VoIP fallbackport=NA priority=Low fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=1 remnumdigits=5 insert="0031" rescan=no action=ROUTE_excl_eon

KPN-lijn:
add prefix=# defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=1 maximumdigits=1 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon

06-nummers:
add prefix=06 defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=10 maximumdigits=10 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon

Bel1601 of Tele2:
add prefix=160106 defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=160206 defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=14 maximumdigits=14 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
add prefix=08-09 defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=8 maximumdigits=11 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:43
GSM-IT schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:07:

KPN-lijn:
add prefix=# defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=1 maximumdigits=1 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon

06-nummers:
add prefix=06 defaultport=FXO fallbackport=NA priority=High fallback=disabled minimumdigits=10 maximumdigits=10 posofmodify=0 remnumdigits=0 insert="" rescan=no action=ROUTE_excl_eon
In je dIAlplan, voor KPN en mobiel (06-xxx) bel je via FXO poort. Bij mij zit duurt het fractie van een seconde voordat het relais is aangetrokken. Hierdoor mis ik de eerste paar cijfers van het mobiele nummer als ik uit een phonebook bel.

Weet hier iemand al een oplossing voor? Is er een wacht/pause code voor de Speedtouch, die 'ie er dan automatisch tussen zou kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 19:54

dop

Windows needs to reboot now

mamahuhu schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:14:
[...]

In je dIAlplan, voor KPN en mobiel (06-xxx) bel je via FXO poort. Bij mij zit duurt het fractie van een seconde voordat het relais is aangetrokken. Hierdoor mis ik de eerste paar cijfers van het mobiele nummer als ik uit een phonebook bel.

Weet hier iemand al een oplossing voor? Is er een wacht/pause code voor de Speedtouch, die 'ie er dan automatisch tussen zou kunnen zetten?
ik heb het zelfde
heb al lopen klooien met extra getallen maar dat werkt niet

EPC Debian Gnu Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik mijn vraag anders stellen,

Hoe kan ik een overzicht krijgen van de huidige poorten die gemapt zijn door Upnp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Log in (192.168.1.254) op je modem en ga naar game & aplication sharing en daar staan ze gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Weet er iemand de manier om icmp op het wan ip toe te laten ?

Firewall & ids staan reeds disabled, ik heb dit in het begin eens werkend gehad maar ik vind nu de manier niet meer terug.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:53:
Log in (192.168.1.254) op je modem en ga naar game & aplication sharing en daar staan ze gewoon :)
Bedankt voor je reactie. Echter dit zijn de poorten die statisch zijn gemapt (dus die je zelf kan toewijzen) en niet de upnp poorten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomsworld schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:48:
Weet er iemand de manier om icmp op het wan ip toe te laten ?

Firewall & ids staan reeds disabled, ik heb dit in het begin eens werkend gehad maar ik vind nu de manier niet meer terug.
In order to make the Speedtouch modem pingable from the WAN, a service needs to be enabled.

To enable the service open a telnet session.
On the telnet command prompt, type the following:

:service system ifadd name=PING_RESPONDER group=wan
:saveall

The modem is now pingable from the WAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 13:48

GieltjE

Niks te zien...

Heeft iemand een idee hoe ik met een dialplan b.v. met ##1 naar FXS1 bel en met ##2 naar FXS2 (dus intern?).

En hoe ik een pc van buitenaf pingbaar kan maken ipv het router zodat je dus kan zien of die pc aanstaat of niet door te pingen.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taataa
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:10:

Ik denk dat ik het eindelijk gefixed heb.

Ik heb de veschillende ini's met elkaar vergeleken. Na verschillende aanpassingen in de ini te hebben aangebracht bleek het volgende.
Indien je in een aangemaakte user.ini onder de paragraaf [ ip.ini ] de regel:

aanpast in
en
verderop bij de regels die beginnen met het commando rtadd
de regel
toevoegd en deze aangepaste user.ini restored blijkt WOL wel te werken. Dit werkt ook onder de nieuwe firmware 6.1. :*)
Soms moet je gek genoeg de handeling van restore 2 maal uitvoeren!!
Wat ook vreemd is dat indien je weer een backup maakt van de instellingen deze aanpassingen in deze nieuwe user.ini verdwenen zijn. 8)7

Hieronder een voorbeeld van een [ ip.ini ] die onder firmware 6.1 bij mij resulteert in een functionerende WOL
[ ip.ini ]
ifadd intf=Internet dest=ethoa_Internet
ifconfig intf=LocalNetwork mtu=1500 group=lan linksensing=disabled primary=enabled
ifconfig intf=Internet mtu=1500 group=wan linksensing=enabled
ifattach intf=Internet
config forwarding=enabled redirects=enabled netbroadcasts=disabled ttl=64 fraglimit=64 defragmode=enabled addrcheck=dynamic mssclamping=enabled
config
Een andere oplossing is om een arp entry toe te voegen aan de user.ini en deze dan te laden.
zoals b.v.
[ ip.ini ]
config
arpadd intf=LocalNetwork ip=192.168.1.150 hwaddr=xx:xx:xx:xx:xx:xx

Je kan deze ook toevoegen met een telnet sessie alleen dan mag deze niet al dynamisch aanwezig zijn anders accepteerd de router het niet.
Het voordeel is dat als je de router reset de WOL blijft werken. Ook als je de configuratie saved en weer laad blijft het werken.

Dat het natten van een broadcast adres niet meer werkt in 6.1 heb ik ook aangemeld bij speedtouch. Eerst kreeg ik als reactie dat de oplossing hierboven van Masterhoef een bewuste keuze is geweest van de programmeurs. Onzin natuurlijk want instellingen die verdwijnen na een reset en die niet gesaved kunnen worden in een user.ini is gewoon een bug. Nadat ik dit als reactie gemaild had kreeg ik de reactie dat de firmware aangepast gaat worden en dat ik hier meer over hoor. Dit is al enkele weken geleden dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Hoe kan ik een dialplan zo maken dat als je een 06 nummer draait dat deze auto de FXO poort pakt?
Nu pakt hij wel de FXO poort maar dialt hij daar geen 06 op dus moet je 2x 06 draaien zeer irritant.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
GieltjE schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:51:
Hoe kan ik een dialplan zo maken dat als je een 06 nummer draait dat deze auto de FXO poort pakt?
Nu pakt hij wel de FXO poort maar dialt hij daar geen 06 op dus moet je 2x 06 draaien zeer irritant.
dat is onmogelijk. Bugje van de speedtouch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taataa
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Helaas kan dat niet. Ik heb dit ook geprobeerd maar na een zoektocht op het internet wordt op verschillende plekken bevestigd dat een dialplan voor de FXO poort niet werkt.. Ik heb het nu zo ingesteld dat met 9 de FXO poort gebruikt wordt en ik draai dus 906.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Maar is het dan wel mogelijk om links of rechtsom het zo te maken dat ik met ##1 de eerste telefoon draai? (krijg het niet voor mekaar om met dialplan ##1 te laten vervangen door het voip nummer).

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Taataa schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 08:49:
[...]
Een andere oplossing is om een arp entry toe te voegen aan de user.ini en deze dan te laden.
zoals b.v.
[...]
Hey thanx, weet totaal niet wat het toevoegen van een 'arp' betekent maar ik ga het meteen uitproberen als ik thuis ben. M'n HTPCtje staat nu namelijk 24/7 aan zodat ik altijd overal bij m'n mp3'tjes kan en belangrijke documentjes (zal voorlopig een tijdje nauwelijks in mijn eigen huis zijn namelijk) en met een robuuste WOL zou ik 'm af en toe wat rust kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkyduck37
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb mijn 716 aan het Orange Family abonnement hangen.
Kan ik nog wat instellen zodat de snelheid wordt geoptimaliseerd?

Dit wordt in de gegevens van de modem vermeld:

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 991 / 19.130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkyduck37
VIC_TOR schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:25:
whow, heb vandaag het volgende ontdekt:

ik heb momenteel 1 dect toestel verbonden aan poort 1 vande 716v5

tot nu toe had ik maar 1 nummer omdat ik altijd dacht dat 2 niet zou werken. Dit is dus niet helemaal waar. Vandaag heb ik een 2e nummer gekoppeld aan poort 1. Uitgaand bellen kan maar met 1, namelijk de eerste op de lijst. Dit had ik weken terug al geprobeerd.

Vandaag ben ik voor de lol beide nummers gaan bellen en het werkt!

ik heb nu dus als
nummer 1: SIPDISCOUNT
nummer 2: VOIPBUSTER

ik heb de settings voor sipdiscount gebruikt, maar zoals eerder vermeld werkt voipbuster daar ook mee.

Nu moeten ze maar snel een firmware uitbrengen waarbij ik dus kan kiezen met welk nummer ik kan bellen.
mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkyduck37
Nog een andere vraag:

Als ik Voipbuster gebruik met dit modem en tevens het kpn-abo via de pstn poort laat binnenkomen, heb ik begrepen dat de KPN als fallback fungeert.

Nu vroeg ik me af of er een truucje is dat je kunt horen of je nu met voipbuster belt of met KPN.
Bij wanadoo heb je namelijk een hele andere 3-tonige kiestoon, waarbij dat bij voipbuster gelijk is aan die van de KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkyduck37
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:43:
Weet iemand misschien ook of het mogelijk is om de st716v5 zo in te stellen dat deze voor uitgaande gesprekken nooit terug valt op de KPN lijn ?
Binnenkomende gesprekken op de KPN moeten dan nog wel via de ST naar de telefoon gaan.

"autofxo" op "disabled" zetten lijkt in eerste instantie te werken maar wanneer je de ST boot zonder internet signaal schakelt hij nog steeds vrolijk terug naar de KPN lijn.

Heeft er iemand meer ideeen of zal ik het risico van bellen via BelBudget :| moeten lopen als ik geen tweede telefoon aan wil schaffen ...
Als je een VoIP account bij Wanadoo/Orange hebt, hoor je een 3-tonige kiestoon, daardoor weet je ook daadwerkelijk dat je niet via KPN belt. Met VoIPbuster is het inderdaad lastig omdat de kiestoon het zelfde klinkt. Daarom zou ik hem ook zo in willen stellen dat hij nooit kan uitbellen via KPN (en als het even kan, dan wel weer naar 0800 en 112)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tip voor mensen die het adden van dialplans via het telnet menu NIET willen verpesten, ga geen dialplan ZONDER prefix toevoegen. Ik kan het nu alleen nog maar toevoegen zonder menu.

Los daarvan lijkt het alsof ik soms een nummer te snel draai (ik krijg een ingesprektoon). Achja, bugjes...
Edit: Na wat test werk, zie ik dat na het schakelen naar een FXO lijn het toevoegen van cijfers totaal niet meer werkt. Maar zo'n beetje iedereen schijnt hier last van te hebben.

[ Voor 100% gewijzigd door dr snuggles op 22-07-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkyduck37
kick....

Als je een VoIP account bij Wanadoo/Orange hebt, hoor je een 3-tonige kiestoon, daardoor weet je ook daadwerkelijk dat je niet via KPN belt. Met VoIPbuster is het inderdaad lastig omdat de kiestoon het zelfde klinkt. Daarom zou ik hem ook zo in willen stellen dat hij nooit kan uitbellen via KPN (en als het even kan, dan wel weer naar 0800 en 112)

[ Voor 95% gewijzigd door funkyduck37 op 31-07-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubberx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09-2015
Omdat veel mensen hier vragen hebben over de Speedtouch 716,
vooral wat betreft caller ID, het gebruik van dialplans voor 06-nummers
en het werken met meer dan één VOIP provider, post ik hier een
uitwisseling van mailberichten met de helpdesk van Thomson,
de producent van de Speedtouch.

Mijn oorspronkelijke vraag:

Four technical issues related to using the 716 v5 WL with VOIP,
using XS4ALL in The Netherlands.

1. Since upgrade to firmware 6.1.7.2, CLIP no longer works, i.e.
incoming calls are not identified on my telephone screen. CLIP *is*
activated. This includes incoming voice calls to my POTS line.

2. Date was set to 1/1/70, I have used telnet interface to settime
date = 25/06/2006, but settime shows 25/06/2000 and in Web
interface (voice call log), date shows as 25/06/:6.

3. I need to use FXO for calls to mobile (06 prefix), but I cannot
do this effectively using dialplans, because one or two digits are
lost during the time it takes for the modem to switch itself to
FXO. The modem should include the option to include a pause in a
dialplan. Or is there another a way to solve this issue? Currently,
I have to dial 06-numbers manually, which is very irritating.

4. I would like to be able to use the modem with two VOIP accounts
from two separate providers, i.e. with different registrar address
etc. Currently, I can set two numbers, but the registrar
information is set for both. Can this be changed?

Het uiteindelijke antwoord van Speedtouch:

The problem you have is caused by the relais that switches between
PSTN and VoIP. Due to the time it takes to switch the CLIP data is
lost. This is a hardware problem. CLIP will therefore not work. It is
unfortunately also impossible to set a delay on that switch to avoid
losing digits when using dialplans. Both problems are related and
because they are caused by hardware cannot be solved with firmware
As to the problem with the time display, this is not a known issue
things you might try are, reloading the firmware or using a timeserver
Finally the speedtouch can only be configured for 1 VoIP provider
at a time. A possible solution is to connect dedicated VoIP phones
to the ethernetports, that way you can use multiple VoIP providers

Mijn antwoord hierop

Regarding CLIP, this *is* a firmware issue: CLIP worked using the old firmware!

Regarding this point and problem with the delay and losing digits, the
solution would be for the default position of the relais to be set to
FXO (PSTN). CLIP would then definitely work. The dialplan could be
used to determine for which calls VoIP should be used. Surely this FXO
default position can be implemented in firmware??

Het antwoord daarop van Speedtouch:

As far I know it has to do with the hardware , we have however received
more reactions on this issue and we will look into it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
blubberx schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:40:
Omdat veel mensen hier vragen hebben over de Speedtouch 716,
vooral wat betreft caller ID, het gebruik van dialplans voor 06-nummers
en het werken met meer dan één VOIP provider, post ik hier een
uitwisseling van mailberichten met de helpdesk van Thomson,
de producent van de Speedtouch.

Mijn oorspronkelijke vraag:

Four technical issues related to using the 716 v5 WL with VOIP,
using XS4ALL in The Netherlands.

1. Since upgrade to firmware 6.1.7.2, CLIP no longer works, i.e.
incoming calls are not identified on my telephone screen. CLIP *is*
activated. This includes incoming voice calls to my POTS line.

2. Date was set to 1/1/70, I have used telnet interface to settime
date = 25/06/2006, but settime shows 25/06/2000 and in Web
interface (voice call log), date shows as 25/06/:6.

3. I need to use FXO for calls to mobile (06 prefix), but I cannot
do this effectively using dialplans, because one or two digits are
lost during the time it takes for the modem to switch itself to
FXO. The modem should include the option to include a pause in a
dialplan. Or is there another a way to solve this issue? Currently,
I have to dial 06-numbers manually, which is very irritating.

4. I would like to be able to use the modem with two VOIP accounts
from two separate providers, i.e. with different registrar address
etc. Currently, I can set two numbers, but the registrar
information is set for both. Can this be changed?

Het uiteindelijke antwoord van Speedtouch:

The problem you have is caused by the relais that switches between
PSTN and VoIP. Due to the time it takes to switch the CLIP data is
lost. This is a hardware problem. CLIP will therefore not work. It is
unfortunately also impossible to set a delay on that switch to avoid
losing digits when using dialplans. Both problems are related and
because they are caused by hardware cannot be solved with firmware
As to the problem with the time display, this is not a known issue
things you might try are, reloading the firmware or using a timeserver
Finally the speedtouch can only be configured for 1 VoIP provider
at a time. A possible solution is to connect dedicated VoIP phones
to the ethernetports, that way you can use multiple VoIP providers

Mijn antwoord hierop

Regarding this point and problem with the delay and losing digits, the
solution would be for the default position of the relais to be set to
FXO (PSTN). CLIP would then definitely work. The dialplan could be
used to determine for which calls VoIP should be used. Surely this FXO
default position can be implemented in firmware??

Het antwoord daarop van Speedtouch:

As far I know it has to do with the hardware , we have however received
more reactions on this issue and we will look into it.
Ik neem aan dat je dan bedoelt de CLIP van VOIP Bij mij werkt dit als ik country france selecter (NB ik heb een duitse telefoon met FSK nummer weergave).

Met de date settings hebben ze interdaad lekker lopen klooien. Ik gebruik time servers dan staat er op de config pagina's voor de maanden weergegeven maand-1 nu dus juli. Op de log files staat de maand wel goed. :/

Relais schakeling is volgens mij toch echt een hardware probleem. Als je de boel omdraait dus standaard voip ipv PSTN dan verlies je de nummers voor je dialplan bij VOIP nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Ik heb nog een ander probleem met de nieuwe 6.x firmware. Mijn systemlog wordt vanzelf gereset om de zoveel tijd. Dit gebeurd dagelijks terwijl de power consequent aan blijft. Inmiddels meer dan 30 dagen.

Hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37
ik vroeg me af of je intern kan bellen met deze ST? dus van een analoge telefoon op poort 1, naar een anloge telefoon op poort 2, via het modem zelf en niet buitenom.
ik kan het namelijk nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40

Quakie

quakelen

Ik krijg sinds een paar weken klachten dat er een hoge kraak op mijn lijn zit als ik via voipbuster bel.
(ik heb ze er niet overgehoord toen ik er mee begon dus het is niet altijd zo geweest)

Ik zelf hoor alles goed, maar al diverse mensen hebben geklaagd, waardoor ik bijna moet zeggen om niet meer via voipbuster te bellen.

Iemand enig idee? Moet ik wat veranderen in my ST 716?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
nog spannender: heb mijn speedtouch al meerdere malen geupdate met nieuwe firmware,zonder problemen,deze 6.1 wil hij niet eens installeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Mocht je graag willen dat de datum en tijd goed zijn ingesteld, stel dan via de webinterface bij speedtouch -> configuration -> configure de volgende tijd server in: ntp.tue.nl. Op die manier heb je zonder gezeur de juiste datum en tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
wwillem schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 09:53:
Mocht je graag willen dat de datum en tijd goed zijn ingesteld, stel dan via de webinterface bij speedtouch -> configuration -> configure de volgende tijd server in: ntp.tue.nl. Op die manier heb je zonder gezeur de juiste datum en tijd :).
Deze timeserver werkt bij mij ook niet goed met de laatste firmware. De tijd op de logfiles is wel goed maar op de config pages loopt een maand achter. Zie hieronder output van vandaag. Is dit bij jou wel goed? Welke firmware gebruik je dan?

Time Configuration

Time Source: Automatic

Date: 13-07-2006

Time: 11:29:27

Timezone: (UTC+01:00) Amsterdam, Bern, Rome, Stockholm

Summer Time: Yes

Time Since Power-on: 5 days, 12:01:40

Time Server 1: ntp.tue.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Alles klopt en ik gebruik firmware versie 6.1.7.2 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
wwillem schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 16:38:
Alles klopt en ik gebruik firmware versie 6.1.7.2 :).
da's gek die gebuik ik ook wat doe ik fout dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 17:46:
[...]

da's gek die gebuik ik ook wat doe ik fout dan?
Volgens mij heb je gelijk. Bij telefonie is de datum wel goed, bij de event log ook, maar bij configuration loopt ie een maand achter. Rare bug. Niet dat het veel boeit, maar tis wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Al iemand die dit router met tele2 aan de gang heeft gekregen als router?

Ik krijg namelijk alleen een bridge voor 1 pc voor elkaar (die pc krijgt dus direct het externe ip), maar hij wil hem als router gebruiken.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dav1d op 02-09-2006 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Hallo,

Ik heb een speedtouch 580.
Naast deze geen VOIP en ADSL2+ modem heeft is deze nagenoeg het zelfde.
Ook zelfde firmware.

Nu wil ik de DHCP range instellen in de 10.0.0.x range.
Heb het modem al het IP adres 10.0.0.2 gegeven, en een range aangemaakt van 10.0.0.3 tot 10.0.0.13, gateway, DNS etc allemaal ingesteld.
Met een Statisch ip adres werkt het allemaal super.
Alleen ik krijg het maar niet voor elkaar dat de DHCP 10.0.0.x adressen uitdeelt.
Hier onder een screenshot van de instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/580.gif

Zoals je kunt zien kan ik niet de 192 etc. weggooien.
Wie-o-wie kan mij helpen?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Je kunt die 192 range wel weggooien, maar alleen met het veel minder gebruiksvriendelijke Telnet.

Start -> run -> cmd -> telnet -> open 10.0.0.2 -> je username + wachtwoord -> menu -> dhcp -> server -> pool -> delete -> *tab*

Moet lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

wwillem schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:50:
Je kunt die 192 range wel weggooien, maar alleen met het veel minder gebruiksvriendelijke Telnet.
Niet helemaal correct, als je eerst dhcp disabled kun je daarna de dhcp ip range verwijderen.
Daarna dhcp enablen, en deelt hij de andere range uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Vae Victis schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:55:
[...]

Niet helemaal correct, als je eerst dhcp disabled kun je daarna de dhcp ip range verwijderen.
Daarna dhcp enablen, en deelt hij de andere range uit.
Ik hier niet, net zelfs nog geprobeerd. Heb jij misschien een andere firmware dan 6.1.7.2 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb nog een oude: 5.3.2.6.0
Maar op mijn werk een met nieuwere firmware en dat werkte ook.
Je zult wel even eerst moeten saven(apply) nadat je vinkje voor dhcp uitgevinkt hebt.
Zo heb ik het iig al meerdere keren gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Met idd DHCP disabelen is het me gelukt.

En had al gezocht op "range" en niks gevonden.
En blader ik na het posten een paar bladzijden terug, zie ik staan dat eerst DHCP gedisabled moet worden.
Daarna kon het zonder pardon gewijzigd worden.
In iedergeval bedankt voor het meedenken!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik probeer voip van xs4all in te stellen, alles werkt volgens mij goed, nummer is registered etc. Alleen krijg ik geen kiestoon. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb geen pstn lijn aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Ter info :)

Add an entry in the dialplan
add prefix = <0...9 - * #> defaultport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>
fallbackport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>
priority = <{NA|Low|High}> fallback = <{disabled|enabled}>
minimumdigits = <number{1-31}> maximumdigits = <number{1-31}>
posofmodify = <number{0-31}> remnumdigits = <number{0-31}>
[insert = <0...9>] rescan = <{no|yes}> [data = <{no|yes}>]
action = <{none|ROUTE_excl_eon|ROUTE_incl_eon}>
Verplicht
prefix = <0...9 - * #>The prefix, identifies this entry
→ voorwaarde voor uitvoeren dialplan
→ wildcard niet mogelijk
→ liggend streepje is 'tot en met'
defaultport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>The default outgoing port
fallbackport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>The fallback outgoing port
priority = <{NA|Low|High}>The priority of the entry
fallback = <{disabled|enabled}>The fallback mechanism status of this entry
minimumdigits = <number{1-31}>The minimum number of digits
maximumdigits = <number{1-31}>The maximum number of digits
posofmodify = <number{0-31}>Startposition at which a number of digits must be removed
remnumdigits = <number{0-31}>The number of digits that need to be removed from the complete number
rescan = <{no|yes}>Rescanning of the number needed or not
→ de uitkomst van deze dialrule al dan niet onderwerpen aan de andere dialrules
action = <{none|ROUTE_excl_eon|ROUTE_incl_eon}>Action parameter
betekenis onbekend
→ veelal volstaat 'action=ROUTE_excl_eon'
→ bij oudere firmware (< 6.1.7.2) gaat het om ROUTE_excl_# en ROUTE_incl_#
Optioneel
[insert = <0...9>]String which must be inserted at PosOfModify after removing RemNumDigits
[data = <{no|yes}>]This entry is used for data calls or not

[ Voor 37% gewijzigd door Dav1d op 05-09-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een livebox met daarachter een speedtouch 716, maar krijg voipbuster niet werkend. Wie kan me uitleggen (stap voor stap) wat ik moet doen?
Of wie kan me uitleggen hoe ik de 716 moet instellen voor orange.

hmz19: bedankt voor de info, alles werkt. :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:09:
Ik heb een livebox met daarachter een speedtouch 716, maar krijg voipbuster niet werkend. Wie kan me uitleggen (stap voor stap) wat ik moet doen?
Of wie kan me uitleggen hoe ik de 716 moet instellen voor orange.
Haal de Livebox weg en sluit de 716v5 rechtstreeks aan op de bijbehorende splitter. Update eerst even naar 6.1.7.2. Doorloop daarna deze wizard, kies links 'VoipBuster VOIP bellen' en rechts 'Router met VoipBuster VOIP over RFC1483', kies 'Wanadoo' als netwerk, de rest wijst zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 22:40

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Even een vraagje aan de experts wat dit modem betreft.
In de specificaties staat het volgende:
Support up to 16 PVCs for UBR, CBR, VBR-nrt, VBR-rt with traffic shaping
en
TR-37 enables auto-configuration of network bandwidth according to service needs, allowing seamless integration with the network's provisioning system.
Ik ben op zoek naar een modem waarmee ik bepaalde poorten (bijv. TCP 5610, 5612 en 5614) een gegarandeerde snelheid kan instellen (dus min. 50KB/s bijvoorbeeld), of dat een bepaald ip-adres in de range van het modem een gegarandeerde snelheid krijgt. Nu staat er mooi in die specificaties dus "traffic shaping" maar kan hiermee wat ik wil?
Met een Zyxel 660h kan het in elk geval wel maar die is niet echt geweldig goed leverbaar. Mailen naar Speedtouch levert niks op (2 mailtjes gestuurd, 1e geen reactie, 2e een antwoord waar ik niks aan had) en bellen levert ook niets op (1e persoon vertelde me dat de ST716 geen traffic-shaping had en de 2e persoon wist niet of datgene wat ik wil mogelijk is maar wist me wel te vertellen dat het met een ST608 wel zeker mogelijk was).

In het kort dus: Is het mogelijk om met dit modem bepaalde poorten/ip-adressen een gegarandeerde snelheid te geven?

[ Voor 5% gewijzigd door FlipFluitketel op 11-09-2006 15:57 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het eerste bericht van deze topic wordt er gesproken dat het mogelijk is om 716 v5 de modem functie uit te schakelen. Ik heb in deze topic gezocht en een email gestuurd naar Speedtouch, helaas nog steeds niet het juiste antwoord. :X

Ik heb nu een kabelaansluiting van @home en ik wil achter deze modem de 716 plaatsen, zodat ik wlan en voip kan gebruiken. Kan iemand mij helpen hoe ik dit via telnet moet instellen. <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Laatst online: 08-09-2023
FlipFluitketel schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:56:
Even een vraagje aan de experts wat dit modem betreft.
In de specificaties staat het volgende:

[...]

en

[...]

Ik ben op zoek naar een modem waarmee ik bepaalde poorten (bijv. TCP 5610, 5612 en 5614) een gegarandeerde snelheid kan instellen (dus min. 50KB/s bijvoorbeeld), of dat een bepaald ip-adres in de range van het modem een gegarandeerde snelheid krijgt. Nu staat er mooi in die specificaties dus "traffic shaping" maar kan hiermee wat ik wil?
Met een Zyxel 660h kan het in elk geval wel maar die is niet echt geweldig goed leverbaar. Mailen naar Speedtouch levert niks op (2 mailtjes gestuurd, 1e geen reactie, 2e een antwoord waar ik niks aan had) en bellen levert ook niets op (1e persoon vertelde me dat de ST716 geen traffic-shaping had en de 2e persoon wist niet of datgene wat ik wil mogelijk is maar wist me wel te vertellen dat het met een ST608 wel zeker mogelijk was).

In het kort dus: Is het mogelijk om met dit modem bepaalde poorten/ip-adressen een gegarandeerde snelheid te geven?
De specificaties die je aanhaalt, gaan over ATM QoS. Daar kun je werken met gegarandeerde bandbreedtes maar de andere kant moet daar ook voor geconfigureerd worden. Je kan voor je standaard consumenten DSL lijntje niet zomaar je verkeer opsplitsen over verschillende PVC's of iets anders als UBR gebruiken.
Je kan wel (in zekere mate) IP QoS configureren. Ik weet niet exact hoeveel er mogelijk is met niet-business modellen (i.e. non-6xx modellen) maar je zou de IP QoS guide van die modellen eens bekijken en zien hoe ver je komt op een ST716.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 22:40

FlipFluitketel

Frontpage Admin
TaXaN schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:13:
[...]

De specificaties die je aanhaalt, gaan over ATM QoS. Daar kun je werken met gegarandeerde bandbreedtes maar de andere kant moet daar ook voor geconfigureerd worden. Je kan voor je standaard consumenten DSL lijntje niet zomaar je verkeer opsplitsen over verschillende PVC's of iets anders als UBR gebruiken.
Je kan wel (in zekere mate) IP QoS configureren. Ik weet niet exact hoeveel er mogelijk is met niet-business modellen (i.e. non-6xx modellen) maar je zou de IP QoS guide van die modellen eens bekijken en zien hoe ver je komt op een ST716.
Thanks.. Die link ga ik morgen zeker eens doornemen.. Zo te merken heb jij er meer verstand van dan degene van Speedtouch die ik aan de telefoon kreeg Hopelijk schop ik nu niet iemand tegen zijn benen.

Als ik het goed begrijp zou het met een ST608 zeker moeten kunnen of heb ik dat nog verkeerd? (Met deze dingen heb ik nog vrij weinig (zeg maar enorm weinig) ervaring.. De termen enz zeggen me op het moment ook nog vrij weinig maar hopelijk komt daar na het lezen van die link wat verandering in ;)).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
FlipFluitketel schreef op maandag 11 september 2006 @ 22:32:
[...]

Thanks.. Die link ga ik morgen zeker eens doornemen.. Zo te merken heb jij er meer verstand van dan degene van Speedtouch die ik aan de telefoon kreeg Hopelijk schop ik nu niet iemand tegen zijn benen.

Als ik het goed begrijp zou het met een ST608 zeker moeten kunnen of heb ik dat nog verkeerd? (Met deze dingen heb ik nog vrij weinig (zeg maar enorm weinig) ervaring.. De termen enz zeggen me op het moment ook nog vrij weinig maar hopelijk komt daar na het lezen van die link wat verandering in ;)).
De ST716 is al geen instapmodelletje dus ik zou eerst daar naar kijken. SpeedTouch is geen retail merk en kan je dus moeilijk gewoon in de pc winkel kopen; een business model al helemaal niet. Een residential model kan al redelijk wat (het verbaast me soms nog hoe het allemaal in 8 of 16MB RAM draait) maar je moet wat rondneuzen op de CLI. Omdat de protocolstack een eigen implementatie is, heb je ook niet zo veel aan bijvoorbeeld je kennis van iptables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:27:
In het eerste bericht van deze topic wordt er gesproken dat het mogelijk is om 716 v5 de modem functie uit te schakelen. Ik heb in deze topic gezocht en een email gestuurd naar Speedtouch, helaas nog steeds niet het juiste antwoord. :X

Ik heb nu een kabelaansluiting van @home en ik wil achter deze modem de 716 plaatsen, zodat ik wlan en voip kan gebruiken. Kan iemand mij helpen hoe ik dit via telnet moet instellen. <+:)
Als je het grondig wilt doen: haal bijvoorbeeld ethport4 onder de bridge uit (je kabelmodem komt dan dus in port 4), configureer er een IP interface boven en koppel die aan de DHCP client zodat ie het WAN IP adres krijgt (opletten dat DNS en routes goed liggen). Als je die IP interface dan ook in de WAN groep plaatst, wordt ie ook door de firewall als WAN beschouwd en heb je dus dezelfde graad van bescherming vergeleken met de standaard configuratie. De standaard LAN interface blijft gewoon de resterende drie ethernet poorten en WLAN en voice omvatten. Wat voice betreft, weet ik het minder goed; da's niet my cup of tea.

[ Voor 0% gewijzigd door TaXaN op 12-09-2006 21:32 . Reden: typo ]

• funkyduck37
Het enige wat ik wil is de fallback naar KPN uitschakelen.

Ik heb nu namelijk al een paar keer heel lang zitten bellen op het KPN budget abonnement zonder dat ik het doorhad. Dit omdat VoIPbuster niet was aangemeld. Ik moest toen eerst weer de modem resetten.

Weet iemand hoe ik dit kan verwezelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09-2023
funkyduck schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:32:
Het enige wat ik wil is de fallback naar KPN uitschakelen.

Ik heb nu namelijk al een paar keer heel lang zitten bellen op het KPN budget abonnement zonder dat ik het doorhad. Dit omdat VoIPbuster niet was aangemeld. Ik moest toen eerst weer de modem resetten.

Weet iemand hoe ik dit kan verwezelijken?
Dat lijkt mij ook wel interessant om te weten. Het komt wel eens voor dat ik opeens het relais hoor schakelen en dan blijkt het VoIP-ready lampje niet meer te branden... Andere mogelijkheid zou kunnen zijn een andere hoogte kiestoon in te kunnen stellen als je VoIP belt. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris27 schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:37:
[...]

Dat lijkt mij ook wel interessant om te weten. Het komt wel eens voor dat ik opeens het relais hoor schakelen en dan blijkt het VoIP-ready lampje niet meer te branden... Andere mogelijkheid zou kunnen zijn een andere hoogte kiestoon in te kunnen stellen als je VoIP belt. Is dit mogelijk?
Country veranderen in het voice menu in de CLI via telnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:42:
[...]

Country veranderen in het voice menu in de CLI via telnet
Lijkt mij geen oplossing. Bij mij staat country op frans omdat ik een duits toestel heb ?? en fallback loopt via pstn.

Je kan wel in het dialplan de fallback uitzetten. in het CLI menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had het een poosje terug gevraagd maar weet nog niet hoe je de huidige UPNP mappings kan zien. Dus hierbij nog éénmaal: Is dit mogelijk? Zoja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJzzz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 23:12
Kan ik via cli toevallig mijn 716 de "default incomming port" op pstn zetten?
Dus uitbellen via voip en zonder relais ingaande gesprekken op pstn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PJzzz schreef op maandag 18 september 2006 @ 01:29:
Kan ik via cli toevallig mijn 716 de "default incomming port" op pstn zetten?
Dus uitbellen via voip en zonder relais ingaande gesprekken op pstn? 8)7
Dat staat standaard al ingesteld ;). Alleen wat bedoel je met relais? Je kunt niet het relais op PSTN laten staan en uitbellen via VOIP, want dan herkent het modem niet meer wat je wilt doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is VOIP in conbinatie met DMZ (lokaal ip adres op netwerkkaart DMZ device, het vroegere SIP_Spoofing) aan de praat te krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:45:
Had het een poosje terug gevraagd maar weet nog niet hoe je de huidige UPNP mappings kan zien. Dus hierbij nog éénmaal: Is dit mogelijk? Zoja hoe?
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Is er iemand in geslaagd op de 716 aan 't werk te krijgen voor Compuserv.
CompuServ maakt gebruik van BabyXL netwerk.

Ik moet de volgende instelling doen

Encapsulation: ENET ENCAP (Dus geen PPoA of PPoE)
Mode: Routing
Virtual Circuit ID instellingen:
VPI: 0
VCI: 34
Multiplex: LLC
In sommige modems wordt dit aangegeven als RFC1483-LLC-0/34.
Network Adress Translation: SUA Only

Ik ben niet zo ster in CL maar met telnet en menu kom ik redelijk ver.

Menu > ATM > ifconfig.
Maar daarna raak ik de weg kwijt.

Kan iemand mij verder helpen

Thanks

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

Gallus

Cheesy

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:19:
Hoi,

Is er iemand in geslaagd op de 716 aan 't werk te krijgen voor Compuserv.
CompuServ maakt gebruik van BabyXL netwerk.

Ik moet de volgende instelling doen

Encapsulation: ENET ENCAP (Dus geen PPoA of PPoE)
Mode: Routing
Virtual Circuit ID instellingen:
VPI: 0
VCI: 34
Multiplex: LLC
In sommige modems wordt dit aangegeven als RFC1483-LLC-0/34.
Network Adress Translation: SUA Only

Ik ben niet zo ster in CL maar met telnet en menu kom ik redelijk ver.

Menu > ATM > ifconfig.
Maar daarna raak ik de weg kwijt.

Kan iemand mij verder helpen

Thanks
Ga naar http://www.speedtouch.nl/drivers.html en download daar de juiste configuratie-wizard. Je kunt vervolgens voor een tiscali-verbinding kiezen.

Configuratie wizard voor SpeedTouch 716v5 en 716iv5
Download Configuratie Wizard voor firmware R5.3.2 t/m R5.4.0 (3.0 MB)
Download Configuratie Wizard voor firmware R6.1.7.2 (2.8 MB)
Deze wizard (voor Windows) configureert de SpeedTouch 716v5 of 716iv5 voor vele Nederlandse netwerk configuraties (KPN, BBned, Tiscali, Versatel of Wanadoo) en voor een aantal VOIP providers. Bij voorkeur te gebruiken via een vaste Ethernet verbinding met de SpeedTouch.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

Thanks,

Soms is de oplossing zo simpel, ik ga het meteen uit proberen.

• GSM-IT
TaXaN schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:30:
[...]

Als je het grondig wilt doen: haal bijvoorbeeld ethport4 onder de bridge uit (je kabelmodem komt dan dus in port 4), configureer er een IP interface boven en koppel die aan de DHCP client zodat ie het WAN IP adres krijgt (opletten dat DNS en routes goed liggen). Als je die IP interface dan ook in de WAN groep plaatst, wordt ie ook door de firewall als WAN beschouwd en heb je dus dezelfde graad van bescherming vergeleken met de standaard configuratie. De standaard LAN interface blijft gewoon de resterende drie ethernet poorten en WLAN en voice omvatten. Wat voice betreft, weet ik het minder goed; da's niet my cup of tea.
De ethport4 onder de bridge weg lukt mij nog wel. Maar hoe verder? Graag nadere toelichting:
IP er boven, DHCP client koppelen, in WAN groep plaatsen?

Het is me wel gelukt, maar wat een gedoe zeg. Ik heb de 4-poorts bridge maar gauw weer in ere hersteld.

[ Voor 5% gewijzigd door GSM-IT op 05-10-2006 22:20 ]

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 14:10

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Weet iemand of je kunt instellen dat een binnenkomend telefoontje via je PSTN lijn (dus niet via VOIP) is door te sturen naar FXS1 en niet naar FXS2.

Op FXS1 heb ik een DECT telefoon
Op FXS2 zit een faxmodem die automatisch de telefoon opneemt.

Het is dus niet de bedoeling dat de faxmodem de binnenkomende PSTN telefoontjes aanneemt.

Ik heb al geprobeerd om een SIP account aan te maken met mijn gewone huistelefoonnummer en die te linken aan FXS1, maar dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 14:10

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

iemand al enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
Kan iemand mij uitleggen waarom ik op de 716 V5 (WL) VOIP via VOIPBuster alleen geregistreerd krijg door zowel het Registrar als het Proxy adres als IP-adres in te voeren, terwijl het bij XS4ALL alleen werkt als de Registrar ingevuld wordt met sip.xs4all.nl en de Proxy met het IP-adres ??? 8)7

Ik gebruik het modem met de nieuwste firmware R6172 (v5.4 werkt ook).
De internetverbinding is via een Zyxel 650R modem op poort 4.
De 716 V5 (WL) dient slechts als bridge, voor draadloze toegang en VOIP gebruik.
De DSL aansluiting wordt dus niet gebruikt.
Alles is geheel volgens de aanwijzingen in het begin van dit topic.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdh
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2023
hmz19 schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:03:
Ter info :)

Add an entry in the dialplan
add prefix = <0...9 - * #> defaultport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>
fallbackport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>
priority = <{NA|Low|High}> fallback = <{disabled|enabled}>
minimumdigits = <number{1-31}> maximumdigits = <number{1-31}>
posofmodify = <number{0-31}> remnumdigits = <number{0-31}>
[insert = <0...9>] rescan = <{no|yes}> [data = <{no|yes}>]
action = <{none|ROUTE_excl_eon|ROUTE_incl_eon}>
Verplicht
prefix = <0...9 - * #>The prefix, identifies this entry
→ wildcard niet mogelijk
→ liggend streepje is 'tot en met'
defaultport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>The default outgoing port
fallbackport = <{FXS1|FXS2|FXO|VoIP|NA}>The fallback outgoing port
priority = <{NA|Low|High}>The priority of the entry
fallback = <{disabled|enabled}>The fallback mechanism status of this entry
minimumdigits = <number{1-31}>The minimum number of digits
maximumdigits = <number{1-31}>The maximum number of digits
posofmodify = <number{0-31}>Startposition at which a number of digits must be removed
remnumdigits = <number{0-31}>The number of digits that need to be removed from the complete number
rescan = <{no|yes}>Rescanning of the number needed or not
→ de uitkomst van deze dialrule al dan niet onderwerpen aan de andere dialrules
action = <{none|ROUTE_excl_eon|ROUTE_incl_eon}>Action parameter
betekenis onbekend
→ veelal volstaat 'action=ROUTE_excl_eon'
→ bij oudere firmware (< 6.1.7.2) gaat het om ROUTE_excl_# en ROUTE_incl_#
Optioneel
[insert = <0...9>]String which must be inserted at PosOfModify after removing RemNumDigits
[data = <{no|yes}>]This entry is used for data calls or not
Ik heb sinds een week ook zo'n ST716v5i en heb de meeste problemen die hier gemeld werden ook al meegemaakt. Dank zij enkele waardevolle tips in dit forum ben ik al een stuk opgeschoten. Graag voeg ik mijn ervaringen toe.

1. Telnet of USER.INI (of webpage)?
Modificaties via Telnet zijn gevaarlijk omdat sommige commando's op verkeerde plaatsen staan. B.v.: het config-progje voor NL maakt een dialplan voor NL, maar zet de "dialplan"-regels niet weg onder [dialplan.ini] maar onder [voice.ini]. Daardoor kunnen gemakkelijk doublures optreden. Wat voor mij goed werkte, is de USER.INI-file in te lezen in een spreadsheet-programma (scheidingsteken=spatie, alleen tekst, etc.) en dan dit spreadsheet te sorteren op kolom A, daarna B, daarna C. Je krijgt dan alle dialplan-regels netjes onder elkaar, zeer overzichtelijk. Ook alle andere commando's. Je kunt vanuit een spreadsheet weer info terugzetten naar USER.INI, maar dat raad ik af. Beter is het, het spreadsheet en het kladblok met USER.INI tegelijkertijd op je bureaublad te houden en veranderingen in beide door te voeren. Daarna USER.INI terugzetten, etc.

2. 06-nummers via FXO
Inderdaad gaat info verloren in de tijd die het relais nodig heeft om over te schakelen van VoIP naar FXO. En inderdaad zijn de cijfers voor het omschakelen verdwenen. Maar die kunnen gemakkelijk weer hersteld worden door een "insert"-commando te geven. Ik ben dus bezig met een 06-dialplan, dat na het intoetsen van "06" meteen overschakelt naar de FXO, daarna meteen een insert=06 plus de rest van het nummer. Het werkt nog niet helemaal goed door de vertragingsfout bij het omschakelen, maar het principe is wel degelijk haalbaar. Zo heb ik ook een 084-dialplan, dat omschakelt naar FXO, ten behoeve van KPN voicemail op 0842-333, uiteraard weer met insert=084.
Moet nog geperfectioneerd worden.

3. action=ROUTE_excl_eon
"eon" betekent end of number en wordt meestal aangegeven met een #. In USER.INI staat dit ook zo gedefinieerd, kijk maar bij "config endofnumber=#", door het config-progje ten onrechte onder [voice.ini] gezet. Ik weet er niet veel van, maar wel, dat het te maken heeft met SpeedDial, de mogelijkheid van bepaalde centrales om alvast te beginnen met kiezen terwijl de gebruiker nog aan het toetsen is. Centrales die dat niet kunnen, moeten wachten tot de gebruiker klaar is met toetsen en dat is òfwel na 3 seconden inactiviteit, danwel omdat het maximum aantal cijfers is ingetoetst (=maximumdigits), danwel nadat de gebruiker zelf een endofnumber (#) toest. Met het intoetsen van deze # bespaar je dus een paar seconden, maar moderne centrales hebben SpeedDial en dan maakt het niets uit.
Dit commando geeft de centrale opdracht om het nummer, zonder een eventueel #-teken, te routeren (= te schakelen).

4. Instabiliteit, plotseling afvallen van het modem, etc.
Het modem is beslist niet stabiel. Ik ben aan het experimenteren met verschillende aansluitfactoren op de POTS-lijnen (FXS1, FXS2), want dat is volgens mij een bron van kwaad. Mijn DSL-verbinding is alleen stabiel als ik niet telefoneer; zodra er ingebeld wordt, zeker bij "call waiting", kan het modem zomaar zichzelf opnieuw opstarten met verlies van alle DSL-verbindingen.
Ervaringen van anderen op dit gebied zou ik op prijs stellen.

Suc110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
roelvdh schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 21:43:
[...]

2. 06-nummers via FXO
Inderdaad gaat info verloren in de tijd die het relais nodig heeft om over te schakelen van VoIP naar FXO. En inderdaad zijn de cijfers voor het omschakelen verdwenen. Maar die kunnen gemakkelijk weer hersteld worden door een "insert"-commando te geven. Ik ben dus bezig met een 06-dialplan, dat na het intoetsen van "06" meteen overschakelt naar de FXO, daarna meteen een insert=06 plus de rest van het nummer. Het werkt nog niet helemaal goed door de vertragingsfout bij het omschakelen, maar het principe is wel degelijk haalbaar. Zo heb ik ook een 084-dialplan, dat omschakelt naar FXO, ten behoeve van KPN voicemail op 0842-333, uiteraard weer met insert=084.
Moet nog geperfectioneerd worden.
Did heb ik en waarschijnlijk ook andere reeds geprobeerd maar zal nooit werken omdat na de 06 het relais wordt omgezet en er niks meer valt te inserten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
Mischien past het niet helemaal onder Advanced Settings, maar toch probeer ik mijn vraag toch maar hier te stellen:
Ik heb een Speedtouch 716, via korting van XS4ALL gekregen bij een jaar contractverlenging.
Van een XS4ALL medewerker heb ik te horen gekregen dat ik het beste ook handmatig in mijn router diverse poorten kon blokkeren, te weten de volgende : 135,137,139,445,1025,3127,5000 t/m 5005, 6129.
Deze moeten geblokkeerd worden voor in- en uitgaand verkeer.

Mijn vraag is nu, kunnen jullie mij uitleggen hoe ik deze poorten via telnet blokkeer?
Het is geen ramp als dit poort voor poort moet overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Eddos schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:37:
Mischien past het niet helemaal onder Advanced Settings, maar toch probeer ik mijn vraag toch maar hier te stellen:
Ik heb een Speedtouch 716, via korting van XS4ALL gekregen bij een jaar contractverlenging.
Van een XS4ALL medewerker heb ik te horen gekregen dat ik het beste ook handmatig in mijn router diverse poorten kon blokkeren, te weten de volgende : 135,137,139,445,1025,3127,5000 t/m 5005, 6129.
Deze moeten geblokkeerd worden voor in- en uitgaand verkeer.

Mijn vraag is nu, kunnen jullie mij uitleggen hoe ik deze poorten via telnet blokkeer?
Het is geen ramp als dit poort voor poort moet overigens :)
Wat is hiervoor dan de achterliggende reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 27-08 18:29
Voor de mensen die net als ik een vast ip adres (zoals bij Tweak mogelijk is) dat op MAC adres basis uitgegeven word en je wilt het MAC adres veranderen van je SpeedTouch, doe dan het volgende.

Telnet 10.0.0.138 en login met je username/wachtwoord
Type: ip ifconfig
intf = Internet
druk vervolgens een aantal keer op Enter totdat je [hwaddr] krijgt. Hierachter staat het MAC adres van de speedtouch en die kan je dus veranderen!

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
pacificocean schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 00:55:
[...]

Wat is hiervoor dan de achterliggende reden?
Ik kreeg afgelopen zaterdag een mail dat er vanaf mijn thuisadres via poort 135 aanvallen werden verstuurd. Dit komt waarschijnlijk door een pc die ik hier heb gehad en waarvan ik dacht alle virussen en spyware verwijderd te hebben, maar schijnbaar was er nog wel iets overgebleven. Toen kwam van XS4ALL het verzoek om die poorten gewoon dicht te gooien.
Zodoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Ok, ik heb het volgende probleem. Ik heb een eigen domein waarop ik oa een webserver heb draaien. Dit draaid achter de SpeedTouch wat geforwared word via Game & Application Sharing. Maar wanneer ik naar mijn domein adres ga, dus vanaf het lan, krijg ik de webinterface van de speedtouch ipv mijn website. Vanaf buitenaf werkt het wel.

Game & Application Sharing heeft dus geen betrekking op verkeer wat vanaf het lan komt, erg jammer, want nu moet ik met host files gaan k*tten.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbartels
  • Laatst online: 13-04 18:38
Chilly_Willy schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 00:08:
Ok, ik heb het volgende probleem. Ik heb een eigen domein waarop ik oa een webserver heb draaien. Dit draaid achter de SpeedTouch wat geforwared word via Game & Application Sharing. Maar wanneer ik naar mijn domein adres ga, dus vanaf het lan, krijg ik de webinterface van de speedtouch ipv mijn website. Vanaf buitenaf werkt het wel.

Game & Application Sharing heeft dus geen betrekking op verkeer wat vanaf het lan komt, erg jammer, want nu moet ik met host files gaan k*tten.
Er is een mogelijkheid om de zogenaamde natloopback in te schakelen.
Dit is in te schakelen via telnet met: menu > ip > config > natloopback = enabled
Dit werkt voor surfen op je eigen domein vrij goed.
Bij mij werkt het downloaden van grotere bestanden (http en ftp) tergend langzaam, en het lijkt soms te blijven hangen.
Daarom gebruik ik zelf een eigen DNS server met xxx.lan voor lokaal gebruik.

netjukebox - the flexible media share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
wbartels schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:08:
[...]

Er is een mogelijkheid om de zogenaamde natloopback in te schakelen.
Dit is in te schakelen via telnet met: menu > ip > config > natloopback = enabled
Dit werkt voor surfen op je eigen domein vrij goed.
Bij mij werkt het downloaden van grotere bestanden (http en ftp) tergend langzaam, en het lijkt soms te blijven hangen.
Daarom gebruik ik zelf een eigen DNS server met xxx.lan voor lokaal gebruik.
Thanx, het werkt ;)

Bedoel je dat wanneer je via je NAT Loopback ftped dat het dan traag is?

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbartels
  • Laatst online: 13-04 18:38
Chilly_Willy schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:33:
[...]

Thanx, het werkt ;)

Bedoel je dat wanneer je via je NAT Loopback ftped dat het dan traag is?
Ja bij mij wel.
Ook downloaden van http is traag op deze manier.

Werk het bij jou wel snel?

netjukebox - the flexible media share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb mezelf laatst een Speedtouch 715 V5 Wlan aangeschaft. Ik kon hem krijgen voor een prijsje (74€) De voip functionaliteit heeft de doorslag gegeven. Want binnenkort verhuis ik naar m'n nieuwe appartement waar ik adsl ga nemen.

Op het ogenblik zit ik nog op op kabel internet (telenet). Nu vroeg ik me af of ik intussen al gebruik kon maken van de voip functionaliteit?

Als ik gewoon het ethernet kabeltje van m'n kabelmodem in de speedtouch steek en m'n pc ook op de speedtouch hang dan kan ik op het internet maar niet op de speedtouch (via 192.168.... )

Als ik enkel m'n pc op de speedtouch hang kan ik wel op de modem. Maar vanaf de kabelmodem wordt aangesloten slaagt de boel vast, geen internet en geen speedtouch-interface meer.

Is het mogelijk om het voipverkeer via het lan gedeelte te laten lopen of mss het dsl gedeelte uit te schakelen?

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSM-IT
deleenheir schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:26:
Ik heb mezelf laatst een Speedtouch 715 V5 Wlan aangeschaft. Ik kon hem krijgen voor een prijsje (74€) De voip functionaliteit heeft de doorslag gegeven. Want binnenkort verhuis ik naar m'n nieuwe appartement waar ik adsl ga nemen.

Op het ogenblik zit ik nog op op kabel internet (telenet). Nu vroeg ik me af of ik intussen al gebruik kon maken van de voip functionaliteit?

Als ik gewoon het ethernet kabeltje van m'n kabelmodem in de speedtouch steek en m'n pc ook op de speedtouch hang dan kan ik op het internet maar niet op de speedtouch (via 192.168.... )

Als ik enkel m'n pc op de speedtouch hang kan ik wel op de modem. Maar vanaf de kabelmodem wordt aangesloten slaagt de boel vast, geen internet en geen speedtouch-interface meer.

Is het mogelijk om het voipverkeer via het lan gedeelte te laten lopen of mss het dsl gedeelte uit te schakelen?
Zet de DHCP server in de Speedtouch uit! Nooit twee DHCP servers op één LAN!
Geef de Speedtouch een (extra) ip-adres op het LAN binnen het subnet van de kabelmodem.
Kijk eens in het begin van dit topic en voeg de route 0000/0 toe via de command prompt interface.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Laatst online: 22:47
Ik heb net een speedtouch 716 in huis voor ultra-adsl van xs4all. Hiervoor gebruikte ik een speedtouch home in bridge mode en dat werkte perfect (maar komt dus niet hoger dan een kleine 8Mbit). Nu heb ik de 716 ook als bridge ingesteld:

atm phonebook add name=PVC addr=8*48
pptp profadd name=PVC encaps=vcmux ac=never

Op zich werkt dat redelijk, maar het lijkt erop dat grote paketten vernaggeld worden. Zo kan ik bijvoorbeeld google niet meer bereiken...

De pptp client machine is een linux firewall. Met tcpdump wat tracing gedaan:
Met speedtouch home:

10:28:56.795709 > ip 56: IP (tos 0x0, ttl 63, id 33771, offset 0, flags [DF], proto 6, length: 40) firewall.48969 > 64.233.183.147.http: . [tcp sum ok] 1174:1174(0) ack 2436 win 54340
10:28:56.807805 < ip 1486: IP (tos 0x0, ttl 56, id 36050, offset 0, flags [none], proto 6, length: 1470) 64.233.183.147.http > firewall.48970: . [tcp sum ok] 1:1431(1430) ack 644 win 6720

Met speedtouch 716:

10:43:45.206667 > ip 56: IP (tos 0x0, ttl 63, id 35377, offset 0, flags [DF], proto 6, length: 40) firewall.54866 > 64.233.183.147.http: . [tcp sum ok] 562:562(0) ack 1 win 5840
10:43:45.206912 < ip 1486: IP (tos 0x0, ttl 56, id 48457, offset 0, flags [none], proto 6, length: 1470) 64.233.183.147.http > firewall.54866: . [bad tcp cksum 7aa1 (->6e41)!] 1:1431(1430) ack 562 win 6479

Met de nieuwe 716 krijg ik dus bad tcp checksums bij grotere paketten.... Ik heb geprobeerd wat te spelen met mtu en mru, maar dat maakt niets uit. Het lijkt erop dat de 716 op dit moment niet zo transparant bridges als zou moeten.

Weet iemand waar dat vandaan komt en hoe ik dat op kan lossen? Is er nog een cli commando dat los kan laten om dit goed te krijgen?

groet,

-Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 08:14

ambi

IGN: EvulKlowne

mistral2 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:56:
Ik heb net een speedtouch 716 in huis voor ultra-adsl van xs4all. Hiervoor gebruikte ik een speedtouch home in bridge mode en dat werkte perfect (maar komt dus niet hoger dan een kleine 8Mbit). Nu heb ik de 716 ook als bridge ingesteld:
Je kan wellicht beter de zogenaamde "DHCP spoofing" gebruiken. Dan hoef je meteen geen pptp tunnel meer op te zetten vanaf je Linux bak: je modem gooit het IP adres van je xDSL lijn op je LAN waarbij je dus het IP adres op je Linux bak kan configgen.

Steam/uPlay: EvulKlowne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Laatst online: 22:47
Dank voor de suggestie ambi.
Dhcp spoofing betekent nogal wast aanpassingen in mijn firewall. Maar goed, ik heb getracht dat te gebruiken, en na een hoop geklungel om de 716 zo ver te krijgen om het ip address naar mijn firewall 'device' te gooien zie ik wel wat verkeer aankomen.
Maar 1 ding kom ik niet uit. Hoe moet ik de defautl gateway op de firewall nu zetten. Ik zie nergens info waar die naar toe moet wijzen. En de defautl gateway puur naar net ethernet device laten wijzen werkt ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:51
Wanneer de stroom van het modem af gaat, ben ik alle voip-settings kwijt.
Als het lamger dan tien minuten is ben ik ook al mijn portforwarding kwijt.

Is dit met een firmware update op te lossen ?

software release : 6.1.7.2

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Laatst online: 16-09 09:14
Is DHCP spoofing bij dit modem hetzelfde als het instellen van 1 machine als DMZ machine, zodat deze machine het externe IP adres krijgt toegewezen via DHCP?

Zo staat het modem namelijk bij mij ingesteld, maar het zorgt voor 1 en al problemen. Ik weet niet of het met de instellingen te maken heeft, maar het modem werkt soms 1, 2 uur goed en doet dan opeens *spontaan* een soft reboot. Soms blijft hij dan weer een paar uur up, maar soms gaat hij gewoon 5x achter elkaar herstarten. In de logs is niets te vinden!

Erg storend en compleet onwerkbaar. Ik ga kijken of ik het probleem met een nieuwe firmware kan oplossen, maar anders gaat het modem de vuilnisbak in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om DMZ en VOIP te gelijk te laten draaien? Tot nu draait door DMZ de voip functie van de router niet meer. Heb speedtouch hierover gebeld en zijden dat het niet kon. Weet iemand messchien een andere manier om als nog op een pc een externe IP toe gewezen te krijgen?
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste