Ik heb deze week een Speedtouch 716 binnen gekregen van KPN en nu ben ik daar mee aan het rommelen gegaan ( vooral telnet) om te kijken wat dit ding allemaal kan.

Nu heb ik al de volgende dingen gedaan
PPTP Inbel ADSL zoals dit vroeger was met de Speedtouch Home ( Router achter speedtouch belt in via PPTP)
Het inbellen zoals vroeger werkt nu. Nu is het nog wel zaak om een wachtwoord op het modem te zetten en mischien nog andere settings
VOIP via Voipbuster.com
Als ADSL modem:
Om de Speedtouch 716 te gebruiken met Voipbuster terwijl je modem ook router speelt stel niet zo gek veel voor
Voer de wizard van KPN uit om je modem te configureren voor ADSL en geef tijdens de wizard aan dat je VOIP wil gebruiken
URI: (Vul hier je username van Voipbuster in)
Username: (Vul hier je username van Voipbuster in)
Password: (Spreekt voor zich lijkt me)
Registrar: stun.voipbuster.com eventueel 213.61.187.150
Registrar port: 5060
Proxy: stun.voipbuster.com eventueel 213.61.187.150
Proxy port: 5060
Expire Time: 3600
Eventueel zijn deze settings in te stellen via de webbrowser onder:
Home > Toolbox > Telephony > Configure en Expert Configure
Als alles goed is ingevuld moeten er bij status een of 2 vtje komen te staan en moet je tijdens het inloggen ook een klik uit je modem horen komen dit is namelijk het relay wat je PSTN failover omschakeld van Failover stand naar VOIP
Als ATA Converter
Als je geen gebruik wil maken van de modem functie van je Speedtouch 716 ( omdat je al een modem hebt ofzo) kun je je modem natuurlijk ook alleen als ATA Converter gebruiken
Pas het modem aan aan je netwerk (via telnet)
- Telnet 10.0.0.138
Login met username Administrator ( Hoofdletter gevoelig)
Nu nog de voipsettings instellen ( makkelijkste via webinterface, als ik tijd heb zal ik later de telnet commands toevoegen )
Problemen / Uitdagingen:
Dial Plan:
Met voipbuster is het noodzakelijk oom 0031 te bellen, nu kijken of het mogelijk is om dit te vertalen zodat als er 020***** gebeld wordt de Speedtouch hier 003120**** van maakt
PSNT Failback
Achterhalen wat de codes zijn om bijvoorbeeld te kiezen via welke poort je wilt gaan bellen ( VOIP of PSTN
Nummerweergave
Kijken of nummerweergave te regelen is voor de gesprekken die via de PSTN lijn binnenkomen ( dit werkt op dit moment niet
Overige Telnet settings
Kijken wat de overige settings zijn om bijvoorbeeld de landinstellingen van de voice poort aan te passen want dit lukt me standaard niet ( mischien eerst naar advanced config menu ??)

Nu heb ik al de volgende dingen gedaan
PPTP Inbel ADSL zoals dit vroeger was met de Speedtouch Home ( Router achter speedtouch belt in via PPTP)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Begin met factorydefaults :-) Telnet naar 10.0.0.138 username is Administrator (hoofdletter gevoelig) ga naar atm -> phonebook {Administrator}[atm phonebook]=>add name = PVC addr = 8.48 :atm phonebook add name=PVC addr=8*48 {Administrator}[pptp]=>profadd name = PVC [qos] = [encaps] = vcmux [ac] = never |
Het inbellen zoals vroeger werkt nu. Nu is het nog wel zaak om een wachtwoord op het modem te zetten en mischien nog andere settings
VOIP via Voipbuster.com
Als ADSL modem:
Om de Speedtouch 716 te gebruiken met Voipbuster terwijl je modem ook router speelt stel niet zo gek veel voor
Voer de wizard van KPN uit om je modem te configureren voor ADSL en geef tijdens de wizard aan dat je VOIP wil gebruiken
URI: (Vul hier je username van Voipbuster in)
Username: (Vul hier je username van Voipbuster in)
Password: (Spreekt voor zich lijkt me)
Registrar: stun.voipbuster.com eventueel 213.61.187.150
Registrar port: 5060
Proxy: stun.voipbuster.com eventueel 213.61.187.150
Proxy port: 5060
Expire Time: 3600
Eventueel zijn deze settings in te stellen via de webbrowser onder:
Home > Toolbox > Telephony > Configure en Expert Configure
Als alles goed is ingevuld moeten er bij status een of 2 vtje komen te staan en moet je tijdens het inloggen ook een klik uit je modem horen komen dit is namelijk het relay wat je PSTN failover omschakeld van Failover stand naar VOIP
Als ATA Converter
Als je geen gebruik wil maken van de modem functie van je Speedtouch 716 ( omdat je al een modem hebt ofzo) kun je je modem natuurlijk ook alleen als ATA Converter gebruiken
Pas het modem aan aan je netwerk (via telnet)
- Telnet 10.0.0.138
Login met username Administrator ( Hoofdletter gevoelig)
code:
1
2
3
4
5
| :ip ipadd intf=LocalNetwork addr=192.168.100.238/24 :ip rtadd dst=0.0.0.0/0 gateway=192.168.100.250 :dns client dnsdelete index=1 :dns client dnsadd addr=192.168.100.200 port=53 :dns client dnsadd addr=192.168.100.250 port=53 |
Nu nog de voipsettings instellen ( makkelijkste via webinterface, als ik tijd heb zal ik later de telnet commands toevoegen )
Problemen / Uitdagingen:
Dial Plan:
Met voipbuster is het noodzakelijk oom 0031 te bellen, nu kijken of het mogelijk is om dit te vertalen zodat als er 020***** gebeld wordt de Speedtouch hier 003120**** van maakt
PSNT Failback
Achterhalen wat de codes zijn om bijvoorbeeld te kiezen via welke poort je wilt gaan bellen ( VOIP of PSTN
Nummerweergave
Kijken of nummerweergave te regelen is voor de gesprekken die via de PSTN lijn binnenkomen ( dit werkt op dit moment niet
Overige Telnet settings
Kijken wat de overige settings zijn om bijvoorbeeld de landinstellingen van de voice poort aan te passen want dit lukt me standaard niet ( mischien eerst naar advanced config menu ??)
[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 16-12-2005 23:52 ]