38 pagina's in GoT en nog geen een user review. Tijd om daar verandering in te brengen!
Acer N311 survey door Oceria
| Algemene beoordeling |                             | Featureset |                             |
| Prestaties |                           | Beeldkwaliteit |                             |
| Bouwkwaliteit en afwerking |                             | Ergonomie |                             |
| Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid |                             | Mobiliteit en accuduur |                             |
| Prijs |                             | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds mei 2006
Mijn sterrenbeeld is niet weegschaal, maar vergiet. Althans, volgens een vriendin van mij. En ze heeft gelijk. Toen ik aan het begin van dit jaar tot drie maal toe een afspraak moest verzetten met een en de zelfde persoon, omdat ik weer eens dubbele afspraken had gemaakt, was de maat vol. Er moest een (electronische) zakagenda komen welke ik al de tijd bij me kon houden.
In April 2006 heb ik bij de PDAshop mijn Acer n311 besteld. De n311 is vrij populair en de productie kwam slechts langzaam op gang. Ik was dus vrij gelukkig toen ik mijn Acer na een maand uitgeleverd kreeg.
In de doos
De Acer 300 serie blinkt niet uit in uitbundigheid van overbodige accessoires. De n310 wordt geleverd met een lader en een USB kabel. Mijn 311 komt echter met die mooie, op twee manieren te positioneren cradle. De USB kabel die met de 310 geleverd wordt, zit er echter weer niet bij. Verder zit er één aanwijs stokje bij. Reserve setjes zijn per drie apart te bestellen. Het SD slot is afgedekt met een dummy.
Alle Acers worden ook geleverd met een versie van Outlook 2002. Verder worden de n300 pda's nog geleverd met een "microcloth" zakje, waarmee je de pda ook schoon kunt maken.
Software
De ppc software zelf zit in de firmware van de PDA. Een harde reset herinstalleert PPC 5.0. Ondertussen is er voor de n300 serie al een nieuwe firmware versie uitgekomen. Het flashen van de firmware is echter een zenuwslopende bezigheid, waarbij toetscombinaties binnen een bepaalde tijd moeten worden gebruikt. Bovendien moet je de procedure een keer herhalen, om de upgrade af te ronden. Gedurende de upgrade geeft de pda niet goed aan waar hij nu mee bezig is, waardoor je pas na zo'n 20 minuten een idee krijgt dat hij misschien vastgelopen is op de upgrade en dat het een RMA gevalletje geworden is. Een duidelijke, handige upgrade methode (zoals HP schijnt te hebben) zou zeer welkom zijn!
De n300 serie komt in verschillende talen, waaronder Nederlands. Door een ander firmware versie te gebruiken tijdens eenflash is van taal te veranderen. Dit is echter niet legaal vanwege de bijgeleverde softwarelicenties!. De meeste taalversies hebben ook handschrift herkenning, maar de Nederlandse versie op de n300 serie heeft dat niet. Om handschriftherkenning ook in het Hollands beschikbaar te maken moet een klein software pakketje geïnstalleerd worden. Dat had best meegeleverd mogen worden! Verder wordt standaard PocketTV Pro geïnstalleerd. Netjes. Voor het overige laat Acer de keuze voor software aan jezelf.
Op de Bijgeleverde CD staat de uitgebreidde handleiding voor de PDA in pdf vorm. Verder wordt -zoals gezegd- een versie van Outlook 2002 meegeleverd, maar meestal hebben PDA bezitters al wel een email/PIM/Agenda op de pc staan. Ook wordt Microsoft Activesync meegeleverd. Er is geen ondersteuning op de CD voor synchronisatie met andere versies dan Windows/Office pakketten. Linux en Mac gebruikers worden aan hun lot overgelaten, evenals eudora/firebird gebruikers.
Gebruik
Acer raadt aan om de batterrij eerst voor miminaal 4 uur op te laden alvorens de PDA in gebruik te nemen. Zoveel geduld heb ik niet en ik ben dan ook blij dat de n311 ook te gebruiken is als hij opgeladen wordt. De Cradle biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd een PDA en een extra batterij onafhankelijk van elkaar op te laden, wat vooral voor power users wel eens prettig zou kunnen zijn.
De eerste indruk is dat de pda behoorlijk responsief is. Software laadt redelijk snel in en grotere bestanden in word, powerpoint, of media player worden snel ingeladen en spelen vlot af. DivX heb ik nooit gebruikt.
Activesync moet eerst even ingesteld worden en is niet altijd duidelijk in gebruik. Vanaf versie 4.1 (meegeleverd op CD, nu gebruik ik 4.2) heb ik het probleem dat al mijn mobile IE favorieten bij elke sync worden gewist. Als ik in IE (gewoon, 6.0) ga kijken, staan mijn favorieten daar echter wel opgeslagen! De oplossing is om dan maar geen sync van favorieten te doen.
Daarnaast blijkt activesync niet geheel betrouwbaar te zijn: er treden toch regelmatig problemen op met syncen, waardoor ik gegevens op de PDA verlies (voornamelijk mail). Activesync moet dan opnieuw ingesteld worden om ook email van een week terug op de pda te zetten en om bijlagen op de pda op te slaan.
De manier waarop Microsoft omgaat met extra te installeren PPC programma's is uitermate vervelend. Installers (zoals bijvoorbeeld Adobe acrobat reader) die volgens de voorgeschreven methode werken installeren niet alleen de software op de pda, maar ook op je PC, terwijl je daar niks aan hebt! Bij een reinstall van ppc wordt die software namelijk niet gelijk opnieuw op de pda gezet bij de eerste sync na de reinstall. Totale verkwisting van diskruimte dus en nutteloze vervuiling van je windows registry, temeer daar andere software makers laten zien dat je met een cab bestand prima software op de pda kunt installeren, inclusief verwijderings mogelijkheid, zonder je host pc te vervuilen! Met beide methoden heb je overigens de mogelijkheid om de software niet in het standaard geheugenplek, maar op de eventueel geïnstalleerde SD kaart te installeren.
Door zijn grote scherm is de acer n300 serie prettig in het gebruik als ebook reader. Daar maak ik dan ook veel gebruik van (farmacotherepeutisch compas, diagnostisch compas, etc). Het grote, duidelijke scherm laat zoeken gemakkelijk toe. Ook blijkt dan weer dat het file systeem snel is. Met grote bestanden is het prettig om de dummy in het SD slot te vervangen door een snelle SD kaart. De Acer maakt daadwerkelijk gebruik van de snelheid die de betere kaarten bieden!
Het scherm is zo fel in de hoogste stand, dat ik de brightness een tandje terug heb gedraaid, ook als de pda aan de lader staat. Op batterij power laat ik het scherm nog een stuk minder fel branden. Alleen als de zon direct op het scherm schijnt kan ik niets meer lezen. Als het backlight lampje uitgaat is het scherm echt niet meer af te lezen, je hebt dus wel altijd iets backlight nodig.
Door bluetooth, wifi, usb en SD (tot maximaal 4 GB) heeft de Acer n311 veel extra mogelijkheden. Afwassen zul je nog steeds zelf moeten doen, maar syncen met je blingblingfoon zou geen probleem moeten zijn en ook TomTom navigator met een mooie gps muis behoort tot de mogelijkheden. Microsoft PPC 5 is er in ieder geval op voorbereid. Wel moet worden opgemerkt dat zowel Wifi als bluetooth niet bijzonder sterk in ontvangst zijn: het signaal loopt snel terug en PPC geeft het dan snel op.
Ook als mp3 speler voldoet de Acer n300 heel redelijk. Mits goede oordopjes worden gebruikt is de geluidskwaliteit heel behoorlijk en kan een redelijk volume worden bereikt. Het gebruikers gemak is natuurlijk toch wat minder dan je [ipod/zen/sweex], omdat je alles via het touchscreen moet doen.
Ergonomie
En zo komen we bij ergonomie. Als eerste moet worden opgemerkt dat er geen aparte volume knop op de n3xx zit. Lastig als je hem als mp3 speler wilt gebruiken.
Het touchscreen is goed gevoelig, maar zodra je er een beschermfolie overheen plakt kan de gevoeligheid snel terug lopen. Ik heb na tien keer herplakken uiteindelijk maar afscheid genomen van mijn Brando screen protector!
Als linkshandige vind ik het jammer dat Microsoft er niet aan gedacht heeft om de landscape mode de mogelijkheid te geven om sandaard met de klok mee te draaien. Het scherm draait nu standaard altijd tegen de klok in; prettig voor rechtshandigen, maar lastig voor linkshandigen. Ook is het vervelend dat er überhaupt geen mogelijkheid is om scrollbars aan de linker kant van het scherm te zetten. Beide zijn waarschijnlijk een kwestie van één registry regel, maar ik heb daar nog niks over gevonden op het internet.
De stylus zit rechts bovenin en wordt met een klem vastgehouden. Aanvankelijk was ik bang dat de klem snel lam zou zijn, waardoor de stylus er snel uit zou vallen, maar het blijkt toch wat robuster te zijn dan ik dacht. De stylus klikt nog steeds met een vertrouwenswekkende klik vast en is toch gemakkelijk weer vrij te maken.
De voorkant kent 4 knoppen en een joystick. De 4 knoppen hebben eigen opdrukken en worden standaard van functies voorzien door PPC5, maar kunnen ook andere functies aangemeten krijgen. De joystick is al punt van kritiek geweest in andere reviews, maar ik was er snel aan gewend. Wel is het jammer dat de scrollfunctie alleen per pagina, of per hyperlink ingesteld kan worden: het is niet mogelijk om per x aantal regels te scrollen. Weer waarschijnlijk een kwestie van een registry entry voor Microsoft...
De Acer is verder glad afgewerkt en blijft niet snel hangen. Bovendien is het apparaat klein, smal en behoorlijk licht. Prettig dus als je hem los in je borstzak wil dragen. Het duurde even voordat er goede cases beschikbaar waren, maar nu zijn er zowel leren als metalen cases te koop. Een aanrader als je ook problemen hebt met screen protectors. De buitenkant blijft mooi schoon en is niet gevoelig voor vingerafdrukken. Bovendien wordt er een goedwerkend poetsdoekje meegeleverd, zodat je pda er ook na een dag van hard werken nog representatief uit kan zien.
Conclusie
De Acer n300 serie biedt redelijke prestaties, een mooi scherm en -zeker in het geval van de n311- een rijke standaard uitrusting, tegen een aantrekkelijke prijs. Over smaak valt niet te twisten, maar mijnsinziens heeft de n300 serie een rustig, voornaam uiterlijk, welke representatief is voor een ieder.
Toch is het niet goud water allemaal blinkt. Vooral softwarematig laten deze kleinoden toch nog wel eens steken vallen. Het lijkt erop dat Microsoft PPC5 toch net iets te vroeg op de markt heeft gebracht, waardoor de bluetooth en wifi stacks matig presteren, de pda nog wel eens vast wil lopen en synchroniseren met de host PC niet altijd probleemvrij is.
Daarbij komt dat de PDA in het algemeen meer en meer concurrentie krijgt van de mobiele telefoon. Deze laatste zijn nog duurder dan de gemiddelde pda, maar hebben één voordeel: er zit bijna altijd een camera in, waardoor je niet alleen een afspraak, maar ook het moment kunt vastleggen. Oh ja: je kunt met die telefoontjes ook nog bellen!
Post Scriptum
Gedurende de laatste weken kreeg ik met mijn Acer n311 steeds vaker te maken met vastlopers als deze inactief was. Alleen een soft reset wist de pda dan weer tot actie te overwegen. Mijn Acer is ondertussen met een RMA richting het Duitste gestuurd. Ik houd jullie op de hoogte!
Negatieve eigenschappen:

Batterijduur met draadloos ingeschakeld matig
Vastlopers van PPC 5 | Positieve eigenschappen:

Groot, duidelijk scherm
Wifi en bluetooth ingebouwd
Redelijke hoeveelheid geheugen
Mooie cradle
USB host/client
externe schermen mogelijk |
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]