Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
sja, lijkt me ook vrij logisch eigenlijkRalph Smeets schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:55:
[...]
Als je even naar de foto van het Socket 939-upgradeplankje in de openingsplank had gekeken, dan kun je zien dat daar gewoon geheugensloten opzitten. Ik durf te wedden dat dit ook zo is voor een eventueel Socket AM2-upgrade-bordje.
Je moet eerst zelf onderzoek doen en dan pas vragen,en als er iets niet klopt in de startpost dan pas ik het graag aan, verder kan je ervan uitgaan dat het op waarheid beruste feiten.The_Priest schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:42:
OK, klopt staat daar, hoe betrouwbaar is dat? Mijn vraag is dan hoe DDR2 op dit bordje geplaatst kan worden. Zover ik in de handleiding kan zijn zitten 4 DIMM sloten op het bord voor DDR geheugen.
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/939Dual-SATA2.pdf
Uit welke bron wordt vernomen dat dit mogelijk is?
Ik denk/dacht dat Socket 940 met AM2 werd verward, je kan toch ook gewoon normaal reageren. In de TS staat namelijk ook hou het een beetje gezellig.
En het blijft een stuk gezelliger als niet iedereen maar wat roep wat nergen op slaat en dan ook nog op een sarcastisch en dan moeten mensen jou ook nog overtuigen van het feit dat het niet klopt.

zou ff in de startpost melden dat er ook DDR2 op kan maar dan op het uitbreidingbordje voor dit soort discussie te voorkomen.
edit/
startpost aangepast ddr2 staat er bij.
@mister_x
Ik denk niet dat mijn A.C. freezer64 pro op het bordje past.

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 18-01-2006 15:50 ]
Anoniem: 161608
nee waarom niet? daar wil i meer over weten ik wil namelijk ook zo'n bord met zo'n koeler maar als hij niet pastmad_max234 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:43:
[...]
@mister_x
Ik denk niet dat mijn A.C. freezer64 pro op het bordje past.

Ik bedoeld op het uitbreiding bordje, want ik draai zins kort deze koeler past gewoon.Anoniem: 161608 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:49:
[...]
nee waarom niet? daar wil i meer over weten ik wil namelijk ook zo'n bord met zo'n koeler maar als hij niet past
scheeld met de Zalman 7000alcu zo een 10 graden.
We weten nog niet hoe de layout is van het bordje hoe ver de socket van het mobo af zit dus er is nog geen zinnig woord over te zeggenAnoniem: 161608 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:54:
ow mooi ik d8 al pff liet jij me even schrikken, maar dat is wel een punt ja welke koeler kan je doen op dat uitbreidings bordje? de stock heatsink ja en nog meer?
ha je zou der geen zalman op kunnen zetten trekt hij het bordje zo krom denk ikmad_max234 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:57:
[...]
We weten nog niet hoe de layout is van het bordje hoe ver de socket van het mobo af zit dus er is nog geen zinnig woord over te zeggen
hoop dat het iets praktisch is, geen geheugen dicht bij ofzo
maja tegen de tijd dat die M2 gedoe uitkomt is het dan niet tijd om een nieuw budget bordje te kopen? er komen/zijn toch nog genoeg S939 CPU's? of geeft die M2 zo''n groot voordeel? hmzzmad_max234 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:57:
[...]
We weten nog niet hoe de layout is van het bordje hoe ver de socket van het mobo af zit dus er is nog geen zinnig woord over te zeggen
Het is denk ik toch niks voor mijn want je kan er denk ik toch niet ver mee oc.KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 16:00:
[...]
maja tegen de tijd dat die M2 gedoe uitkomt is het dan niet tijd om een nieuw budget bordje te kopen? er komen/zijn toch nog genoeg S939 CPU's? of geeft die M2 zo''n groot voordeel? hmzz
En weet iemand of de htt gewoon 16bit is of 8bit net als bij de ander upgrade bordjes?(dus van upgrade bordje naar mobo)
[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 18-01-2006 16:36 ]
De mogelijkheid om er eventueel een Socket AM2-upgradekaart op te plaatsen vind ik persoonlijk niet zo interessant. Mijn eigen ervaring zegt namelijk dat ik gemiddeld iets langer met een processor doe dan met grafische kaart. Normaal gesproken wissel ik een keer per jaar van grafische kaart, terwijl ik maar eens in de twee jaar van processor verwissel. Tegen de tijd dat er geen Socket 939-processors meer te verkrijgen zijn, maar alleen Socket AM2-processors op AMD gebied, heb ik dus waarschijnlijk ook al een PCI Express grafische kaart. Ik denk dan ook dat ik tegen die tijd er gewoon voor zal kiezen om het hele moederbord van een upgrade te voorzien
DDR en DDR2 lijken qua standaard flink op elkaar. De geheugencontrollers zijn niet zo verschillend en zelfs heel goed te combineren, getuige het feit dat er geen een DDR2-chipset voor het Pentium-platform bestaat die geen DDR ondersteund. Ik verwacht dan ook dat AM2-processors zowel DDR2- als DDR-geheugen zullen ondersteunen. Als dit zo is, dan zou die upgrademodule nog wel eens heel interessant kunnen worden. Stel je voor dat je gewoon je DDR-geheugen kunt blijven gebruiken in combinatie met een nieuwe Socket AM2-processor? Zodat je op die manier een upgrade in twee delen kunt uitvoeren:
Deel 1: Socket AM2-processor.
Deel 2: DDR2-geheugen.
Mestreechs volksleed:
Denk niet dat AMD voor twee geheugen controller gaat inbouwen in hun chip, ze willen immers zoveel mogelijk chips uit een wafel halen.Ralph Smeets schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:06:
DDR en DDR2 lijken qua standaard flink op elkaar. De geheugencontrollers zijn niet zo verschillend en zelfs heel goed te combineren, getuige het feit dat er geen een DDR2-chipset voor het Pentium-platform bestaat die geen DDR ondersteund. Ik verwacht dan ook dat AM2-processors zowel DDR2- als DDR-geheugen zullen ondersteunen. Als dit zo is, dan zou die upgrademodule nog wel eens heel interessant kunnen worden. Stel je voor dat je gewoon je DDR-geheugen kunt blijven gebruiken in combinatie met een nieuwe Socket AM2-processor? Zodat je op die manier een upgrade in twee delen kunt uitvoeren:
Deel 1: Socket AM2-processor.
Deel 2: DDR2-geheugen.
Als het wel zo is dan ben ik er alleen maar blij mee,maar ik denk voor 99,9% dat er alleen maar DDR2 onderstuend wordt.
(ikzelf heb trouwens al naar ASrock gemaild over dit probleem, mochten méér van ons dit doen zal dit ongetwijfeld helpen, ze zijn erg vriendelijk bij ASrock: support2@asrock.biz)
Ook hoop ik dat de grotere cpu-fans zoals mijn Arctic-Cooling Freezer 64 PRO op het uitbreidingsbordje gaan passen!
Trouwens over die cooler gesproken, ik vond het vreemd dat mijn cooler altijd op het maximale aantal rpm's draaide, ook als cpu onbelast was. Ik hou van een stille pc dus heb asrock gemaild.
Ik kreeg het volgende antwoord:
Geachte Heer Allewijn,
Als U een boxed versie van de AMD cpu gebruikt dan wordt de snelheid van de fan door de cpu-fan zelf geregeld.
Kijkt U a.u.b. op navolgende link op pag. 8, Nr. 4 voor meer gedetaileerde info :
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAssets/Cool_N_Quiet_Installation_Guide3.pdf
Er is geen “fan-snelheid controle” funktie van het moederbord naar de cpu, dit is omdat het hardware-gestuurd word door de AMD cpu-fan zelf.
De BIOS setting Cool & Quit is voor de CPU freqentie
Als het systeem een tijdje niet bezig is gaat de CPU frequentie omlaag.
Met vriendelijke groeten,
ASRock Support
ASRock Europe B.V.
Bijsterhuizen 31-51
6604 LV Wijchen
www.asrock.com
Mijn vraag was:
L.s.,
Enkele weken geleden heb ik mijzelf, na vele goede recensies gelezen te hebben het Asrock 939dual-sata2 moederbord aangeschaft.
Het product bevalt perfect in combinatie met mijn overige hardware.
Ik kwam er helaas echter achter dat mijn cpu & case fans niet zachter/minder toeren gaan draaien zodra het systeem niet belast wordt.
Dit terwijl ik Cool ’n quiet zowel hardware- als softwarematig heb ingeschakeld.
Ik heb vervolgens het volgende programma gedownload:
http://www.almico.com/speedfan.php
Dit programma leest netjes de waarden van mijn moederbord uit zoals temp van CPU / Harddisk / Moederbord.
Dit programma is ook in staat de fans op een bepaald toerental te laten draaien, dit zodat de pc bijvoorbeeld bij weinig belasting minder lawaai maakt.
Het programma geeft de toerentallen van de Cpu & Case fan aan, nml. 2163rpm en 1395rpm. Ik kan ze echter niet in toerental verlagen, het programma werkt wel, maar de fans reageren er gewoonweg niet op!
Beide fans zitten met een driepolige stekker op het moederbord aangesloten, de gele toerental draadjes zijn dus ook aanwezig.
Mijn vraag is hoe dit mogelijk is?
Specs:
Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO
Bios versie 1.5
Hopend dat fan-control met dit moederbord wel mogelijk is.
HUH??? -> Dus enkel en alleen met een 'thermally controlled fan' zoals het simpele boxed coolertje gaat de fan minder hard draaien? En met mijn mooie Freezer 64PRO gaat dit nooit werken? Vraag me af waarom het gele draadje van de fan dan op de mobo aangesloten kan worden, enkel alleen om info over het aantal rpm door te geven? Het zal toch zeker niet?
en je hebt het ook al geprobeerd? ik hoor veel mensen zeggen dat cool 'n quit ook gewoon werkt als op de freezer 64 pr0 en dat je ook de rpm's kan regelen als je het uit zet doormiddel van een proggieAllewijn schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:55:
Ik hoop dat ASrock in hun volgende bios rekening houdt met de stabiliteit van 1T, want het scheelt nogal wat bandbreedte ivm 2T!!!
(ikzelf heb trouwens al naar ASrock gemaild over dit probleem, mochten méér van ons dit doen zal dit ongetwijfeld helpen, ze zijn erg vriendelijk bij ASrock: support2@asrock.biz)
Ook hoop ik dat de grotere cpu-fans zoals mijn Arctic-Cooling Freezer 64 PRO op het uitbreidingsbordje gaan passen!
Trouwens over die cooler gesproken, ik vond het vreemd dat mijn cooler altijd op het maximale aantal rpm's draaide, ook als cpu onbelast was. Ik hou van een stille pc dus heb asrock gemaild.
Ik kreeg het volgende antwoord:
Geachte Heer Allewijn,
Als U een boxed versie van de AMD cpu gebruikt dan wordt de snelheid van de fan door de cpu-fan zelf geregeld.
Kijkt U a.u.b. op navolgende link op pag. 8, Nr. 4 voor meer gedetaileerde info :
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAssets/Cool_N_Quiet_Installation_Guide3.pdf
Er is geen “fan-snelheid controle” funktie van het moederbord naar de cpu, dit is omdat het hardware-gestuurd word door de AMD cpu-fan zelf.
De BIOS setting Cool & Quit is voor de CPU freqentie
Als het systeem een tijdje niet bezig is gaat de CPU frequentie omlaag.
Met vriendelijke groeten,
ASRock Support
ASRock Europe B.V.
Bijsterhuizen 31-51
6604 LV Wijchen
www.asrock.com
Mijn vraag was:
L.s.,
Enkele weken geleden heb ik mijzelf, na vele goede recensies gelezen te hebben het Asrock 939dual-sata2 moederbord aangeschaft.
Het product bevalt perfect in combinatie met mijn overige hardware.
Ik kwam er helaas echter achter dat mijn cpu & case fans niet zachter/minder toeren gaan draaien zodra het systeem niet belast wordt.
Dit terwijl ik Cool ’n quiet zowel hardware- als softwarematig heb ingeschakeld.
Ik heb vervolgens het volgende programma gedownload:
http://www.almico.com/speedfan.php
Dit programma leest netjes de waarden van mijn moederbord uit zoals temp van CPU / Harddisk / Moederbord.
Dit programma is ook in staat de fans op een bepaald toerental te laten draaien, dit zodat de pc bijvoorbeeld bij weinig belasting minder lawaai maakt.
Het programma geeft de toerentallen van de Cpu & Case fan aan, nml. 2163rpm en 1395rpm. Ik kan ze echter niet in toerental verlagen, het programma werkt wel, maar de fans reageren er gewoonweg niet op!
Beide fans zitten met een driepolige stekker op het moederbord aangesloten, de gele toerental draadjes zijn dus ook aanwezig.
Mijn vraag is hoe dit mogelijk is?
Specs:
Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO
Bios versie 1.5
Hopend dat fan-control met dit moederbord wel mogelijk is.
HUH??? -> Dus enkel en alleen met een 'thermally controlled fan' zoals het simpele boxed coolertje gaat de fan minder hard draaien? En met mijn mooie Freezer 64PRO gaat dit nooit werken? Vraag me af waarom het gele draadje van de fan dan op de mobo aangesloten kan worden, enkel alleen om info over het aantal rpm door te geven? Het zal toch zeker niet?
Wat ik bedoel is, dat het maken van een gecombineerde DDR/DDR2-geheugencontroller nagenoeg evenveel silicium in beslag neemt dan het maken van een DDR of DDR2-geheugencontroller. Het maakt dus qua extra oppervlakte op de chip heel weinig uit.mad_max234 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:52:
[...]
Denk niet dat AMD voor twee geheugen controller gaat inbouwen in hun chip, ze willen immers zoveel mogelijk chips uit een wafel halen.
Als het wel zo is dan ben ik er alleen maar blij mee,maar ik denk voor 99,9% dat er alleen maar DDR2 onderstuend wordt.
Mestreechs volksleed:
Heb 'r meteen 'n cheapo voeding bijgekocht, met 'n grote fan voor me rust, die de boel volgens mij goed trekt.
De bedoeling is om dit als basis voor me mediacenter te laten dienen. De pci sloten zijn verder gevuld met 'n Haupauge PVR-500MCE, Audigy1 en 'n skystar dvb. De agp met 'n Asus 9550 128mb. Misschien ga ik de graka misschien nog vervangen maar voor alleen tv kijken is 't meer dan genoeg. De realtek onboard geluid is natuurlijk zwaar ondermaats. Wil nog 'n fatsoenlijke geluidskaart halen maar weet nog niet wat maar heeft geen haast. In ieder geval iets in de richting van m-audio, audiotrack, Audiophile. Wil niet klooien met 'n receiver oid.
Dit is uiteindelijk ook 'n upgrade voor me K7s5a,xp2000+,2x512mb waar voorheen ook de 500mce,audigy,skystar en 'n matrox g550 inzat.De 9550 is beter geschikt dan de g550 voor 'n mce. Opzich voldoet dit prima als mce pc maar me nieuwe set is meer dan 100% sneller. Ik doe veel dvd's kopieren met dvdrebuilder en doe dat nu in minder dan de helft van de tijd die ik voorheen nodig had. Ook Cooledit,Finale,Cubase en Photoshop gaan met groot gemak. Er zitten dan ook wat generaties tussen de k7s5a en de nieuwe set.
De set heeft overigens sinds zondag continu aangestaan zonder gekke spontane reboots, bsod of vastlopers. Heb ook veel gekloot met 't slipstreamen van de sata drivers voor me Hitachi sata 250gieg. Daar had ik bijna een vraag voor gepost. Maar...
Heb echter een groot probleem want de Haupauge PVR-500MCE werkt niet goed in deze configuratie. Het beeld is erg blokkerig en schokkerig. Heb 'm in andere pci sloten geprobeerd,de audigy en skystar er uit gehaald, ander voeding en ook verschillende codecs zoals nvidia nvdvd,windvd en Powerdvd6. MCE kaal geinstalleerd en/of met alle updates maar niets helpt. Het beeld blijft slecht. Volgens mij ligt 't niet aan de (cheapo) voeding want de skystar consumeert meer stroom en de cpu moet daarbij veel harder werken dan de Haupauge vraagt. Bovendien trok me Qtec shit op de k7s5a de boel ook.
Iemand een idee..??
heb je die matrox graka geprobeert? andere drivers geprobeert?mowa schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:26:
Heb echter een groot probleem want de Haupauge PVR-500MCE werkt niet goed in deze configuratie. Het beeld is erg blokkerig en schokkerig. Heb 'm in andere pci sloten geprobeerd,de audigy en skystar er uit gehaald, ander voeding en ook verschillende codecs zoals nvidia nvdvd,windvd en Powerdvd6. MCE kaal geinstalleerd en/of met alle updates maar niets helpt. Het beeld blijft slecht. Volgens mij ligt 't niet aan de (cheapo) voeding want de skystar consumeert meer stroom en de cpu moet daarbij veel harder werken dan de Haupauge vraagt. Bovendien trok me Qtec shit op de k7s5a de boel ook.
Iemand een idee..??
Ik wilde eindelijk eens gaan proberen om wat te gaan oc'en, maar even een domme vraag: hoe flash je in godsnaam die OCW beta bios'en? Ik heb zitten zoeken naar een versie van Winflash die werkt, maar ik vond er een die alleen met Award werkt.
Edit: laat maar, denk dat ik het al gevonden heb. asrflash.exe zit in de zipfile bij de officiële bios'en als je de DOS-versie download. http://www.asrock.com/sup...?Model=939Dual-SATA2#bios Mag op zich wel in de startpost vind ik, omdat je die utility eigenlijk niet lost te vinden is (niet op de mobo cd, niet op de asrock site).
[ Voor 37% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-01-2006 17:19 ]
Als je multiepleir op 10x staat kan dit niet dan zou het geheugen harder moeten lopen en ervan uit gaat dat je een divider gebruikt van 200/166 (6/5) Iets meer info graag.sander815 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:16:
ik heb nu een amd 3200+ venice op 2500 mhz draaien. Als ik dan met cpu-z kijk, draait het geheugen gewoon op 400 mhz..klopt dat? Geheugen kan stukken sneller als 400 mhz, hoe verhoog ik dat?
[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 20-01-2006 00:48 ]
Door een andere memory divider te kiezen. Die heb je nu waarschijnlijk op auto staan en daardoor kiest hij gewoon 200 MHz (400 MHz DDR). Je HTT staat nu waarschijnlijk op 250 MHz en als je dan de memorydivider 1:1 kiest loopt je geheugen ook op 250 MHz (500 MHz DDR). Die divider is alleen nogal onduidelijk aangegeven in het BIOS bij dit moederbord. Kijk maar eens in de deze tabel.sander815 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:16:
ik heb nu een amd 3200+ venice op 2500 mhz draaien. Als ik dan met cpu-z kijk, draait het geheugen gewoon op 400 mhz..klopt dat? Geheugen kan stukken sneller als 400 mhz, hoe verhoog ik dat?
Vul in het vakje de HTT in die je in je bios ingesteld hebt, zoek de rij op waar jouw CPU snelheid staat, en zoek dan de geheugensnelheid die je daarbij wilt hebben (niet aangegeven in DDR maar echte megaherzen). Bovenaan de tabel zie je welke verhouding CPU:geheugen dat is en met welke snelheid dat aangegeven wordt. In het bios zie je de opties 200/166/133/100 MHz. Met het windows prog A64Tweaker kun je ook andere dividers zoals 150 en 183 instellen.
Ik heb dit vandaag allemaal in het [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten topic gelezen en ik zou het ook even lezen als ik jou was.
ff een correctie als je geheugen op 200Mhz(ddr400) draait in de bios dan draai je al 1:1 het geheugen loopt dan automatie mee met de HTT.Aham brahmasmi schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:24:
[...]
Door een andere memory divider te kiezen. Die heb je nu waarschijnlijk op auto staan en daardoor kiest hij gewoon 200 MHz (400 MHz DDR). Je HTT staat nu waarschijnlijk op 250 MHz en als je dan de memorydivider 1:1 kiest loopt je geheugen ook op 250 MHz (500 MHz DDR). Die divider is alleen nogal onduidelijk aangegeven in het BIOS bij dit moederbord. Kijk maar eens in de deze tabel.
Geheugen met daar bij de dividers
200 = 100% 1/1 divider met HTT
166 = 83% 6/5 "
133 = 66% 3/2 "
100 = 50% 2/1 "
Als sander815 nou ff met een ander proggie na kijkt hoe hard zijn geheugen loopt want HTT op 250Mhz dan kan je geheugen nooit op 200Mhz(400DDR) lopen
[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 20-01-2006 01:09 ]
http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1903&page=4Experts Tip: HyperTransport Speed and Overclocking
HyperTransport speed does not appear to adversely affect Socket 939 AMD Athlon64 processors in the way it did with earlier platforms. With that in mind, it's PCSTATS opinion that overclockers should not worry about the possible negative impact of lowering the HyperTransport frequency. Decreasing the multiplier lower results in a 2-3% performance decrease. If we take into consideration that a lowered HyperTransport speed usually allows an overclocked system to scale much higher, the end result can definitely be worth the sacrifice to HTT speeds.
Met andere woorden, 4x250 is niet veel verschil boven 3x250, terwijl het wel stabiele overklok toelaat. HT's op en boven 1200 MHz worden sowieso beetje instabiel, maar zoals hierboven gezegd wordt, die snelheden zijn helemaal niet nodig voor de s939 Athlon 64's.
[ Voor 18% gewijzigd door Aghilas op 20-01-2006 05:52 ]
Ja, precies.mad_max234 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 01:02:
[...]
Als sander815 nou ff met een ander proggie na kijkt hoe hard zijn geheugen loopt want HTT op 250Mhz dan kan je geheugen nooit op 200Mhz(400DDR) lopen
Ik heb trouwens nog wat geks gehad met de 1T bug: in Word van Office XP werd het beeld heel even zwart toen ik in een plaatje iets veranderde (grootte van een pijltje). Toen ik dat een tweede keer deed, kreeg ik een reboot zoals met paint en flash. Wel apart dat ie eerst maar half 'kopje onder ging'. Meteen 2T weer aangezet dus, maar het viel me nu op dat het booten opeens een stuk sneller leek te gaan.
[ Voor 51% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-01-2006 12:16 ]
Test zelf dan ff en ga niet op ander af en dit is toch echt een ander bordje de nforce4 bordje willen zelfs niet boven de 1000Mhz uit, ik draai nu zelf 289x4=1156 en 100% stabiel.AIW9800SE schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 05:50:
[...]
http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1903&page=4
Met andere woorden, 4x250 is niet veel verschil boven 3x250, terwijl het wel stabiele overklok toelaat. HT's op en boven 1200 MHz worden sowieso beetje instabiel, maar zoals hierboven gezegd wordt, die snelheden zijn helemaal niet nodig voor de s939 Athlon 64's.
Test1
cpu<>NB op 1000
nb<>sb op 1000
Test 2
zet cpu<>nb op 800
en zet NB<>SB op 800
Test3
cpu<>nb op 600
nb<>sb op 600
draai nu met deze instellingen maar eens 3dmark05 en geef de score maar ff door.
[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 20-01-2006 13:59 ]
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:11:
[...]
Ja, precies.
Ik heb trouwens nog wat geks gehad met de 1T bug: in Word van Office XP werd het beeld heel even zwart toen ik in een plaatje iets veranderde (grootte van een pijltje). Toen ik dat een tweede keer deed, kreeg ik een reboot zoals met paint en flash. Wel apart dat ie eerst maar half 'kopje onder ging'. Meteen 2T weer aangezet dus, maar het viel me nu op dat het booten opeens een stuk sneller leek te gaan.Is iemand dit nog opgevallen? Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we 1T echt definitief kunnen vergeten met dit bordje (hoogstens met een latere revisie nog).

Cioa,
Tim
Zit alleen te kijken wat voor koeler ik moet nemen...Ik wil een goede, maar stille hebben. Eentje waarbij ik ook geen problemen heb met monteren..
Welke (stille) koeler hebben jullie op je ASrock 939Dual-SATA2 mammaplank?
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Wat wil je nog meer?
Irrelevant by default - rm -rf /
heb hier geen last van zit ongeveer 8mm tussen de NB koeler en de A.C. koeler.sniek schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:46:
Arctic Freezer 64 pro drukt bij montage op je chipset koelertje. ZO heb ik mijn DUAL-SATA2 meteen RMA mogen sturen!Heel dom van mij, maar het bordje kan niet zomaar elke koeler hebben. Dus nu maar een heel klein LC blokje erop gedaan,...
en tot nu toe is er geen koeler die niet past dus ik weet niet waar je die info vandaan heb maar is onzin.
A.C. Freezer pro scheeld ongeveer 10 grade met mijn zalman 7000 alcu.
[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 23-01-2006 12:04 ]
koelt beter en maakt ook nog minder herrie
In het kader van Big is Better
Samsung S23 Ultra
20 tientjesSteffy schreef op maandag 23 januari 2006 @ 10:59:
Freezer pro ja, goeie koop, zelf draai ik deze koeler ook en er is toch enige vooruit gang vergeleken met de gewone, erg nette koeler voor 20 tientjes
edit argh mooi amd wordt weer goedkoper mischien nog een kans op een 3700+ op dit bordje te scoren
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 161608 op 23-01-2006 13:47 ]
sniek even een beetje offtopic.sniek schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:46:
Arctic Freezer 64 pro drukt bij montage op je chipset koelertje. ZO heb ik mijn DUAL-SATA2 meteen RMA mogen sturen!Heel dom van mij, maar het bordje kan niet zomaar elke koeler hebben. Dus nu maar een heel klein LC blokje erop gedaan,...
Hoe de fuck krijg jij je opteron op slechts 2400 mhz

Nexus AOP-6400. Ik moest er wel een bracket bij hebben (opgestuurd door Nexus). Wat dat betreft dus een beetje onhandig. Verder hoor ik de koeler niet.Spoooky schreef op maandag 23 januari 2006 @ 05:47:
Ik ben er uit.. Ik ga een ASrock 939Dual-SATA2 met een leuke athlon64 kopen.
Zit alleen te kijken wat voor koeler ik moet nemen...Ik wil een goede, maar stille hebben. Eentje waarbij ik ook geen problemen heb met monteren..
Welke (stille) koeler hebben jullie op je ASrock 939Dual-SATA2 mammaplank?
nou alleen bij jou dan aangezien heel veel mensen deze koeler hebben, inclusief ik zelfsniek schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:46:
Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB
Hij durft niet verder, heeft geen geheugen wat sneller kan, etc. Zijn redenen genoeg om het niet verder te krijgen, mijn 3000+ wil bv wel sneller maar meer dan 2,5 kan ik er echt niet uit krijgen, helaas moet ik zeggen. 300HTT trekt mijn proc weer niet maar tot 290 blijft ie stabiel, helaas wil mijn mem niet verder dan 200(400) dus houdt het op.tiescarbo schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:16:
[...]
sniek even een beetje offtopic.
Hoe de fuck krijg jij je opteron op slechts 2400 mhz![]()

Ik heb een boxed cooler hier, en die is zeker niet thermally controlled. Volgens Sandra draait die altijd 3200 rpm, ook al heb ik power management op minimal staan, ook al wordt de CPU speed fijn met 1000MHz weergegeven (ik heb een X2 3800+), ook al geeft Sandra aan dat de CPU temperatuur 25oC is.Allewijn schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 00:55:
HUH??? -> Dus enkel en alleen met een 'thermally controlled fan' zoals het simpele boxed coolertje gaat de fan minder hard draaien?
Cool ja, Quiet nee. Ik snap niet dat AMD danwel ASRock dit zo kan verkopen.
Wat is nu trouwens een goed programma om de CPU temperatuur en de fans uit te lezen? Van SpeedFan (4.27) gaat mijn computer na verloop van tijd over zijn nek, en dan nog vind ik wat hij uitleest erg onduidelijk. Drie fan-headers worden allemaal 2x weergegeven en 3 temperaturen worden allemaal 3x weergegeven. Dat werkt niet echt.
[edit]
Ik merk wel wat "intelligents" in de CPU fan. Als ik hem met de hand tegenhoud dan lijkt het erop alsof hij zichzelf stopt en elke seconde probeert te starten (je voelt de ventilator even drukken). Als je hem ook los laat gaat hij niet direkt draaien maar duurt het dus ook maximaal 1 seconde voor hij weer begint.
[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 23-01-2006 23:21 ]
Signatures zijn voor boomers.
Zou het volstaan om simpelweg de PCI to AGP driver te verwijderen?
Non taken
huh? pci to agp? het is overigens een pci-e kaart, niet te verwarren met pci.Puresmoker schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 06:59:
Tijd voor de volgende fase: Vandaag wordt mijn Saphire X800 GTO² geleverd, een PCI kaart dus.
Zou het volstaan om simpelweg de PCI to AGP driver te verwijderen?
drivers hoef je niets mee te doen, ik ben ook van agp naar pci-e kaart gegaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-01-2006 13:10 ]
ik ging van een asus v9999GE(6800GE) agp naar een 6800GS pci-e en ik moest vervolgens fijn een nieuwe windows installatie doenAham brahmasmi schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:10:
Jup, hier ook. Je hoeft niks te veranderen, gewoon de PCI-e kaart erin steken. Van 9800 Pro naar 6800 GS. Als ATi het beter deed in OpenGL was het weer een ATi geworden (ivm Quake 4).
Ik had met mijn oude systeem met een Athlon 2600+ en Asus mobo (verder wel dezelfde config) een score van ong. 5047 met 3DMark'05, maar met m'n huidige config heb ik maar een score van 2395 met 3DMark'05.
- Oude Config.
- Asus A7V8X (Bios v1.0.15 Beta 003)
- AMD Athlon 2600+ (SingleCore)
- DaneElec 2x 1Gig. DDR400 Dual Channel
- AOpen AGP 6800GT 256Mb
- Windows XP (32bit) met alle Updates
- nVidia 82.12 (32bit) Beta Drivers
- Via 4-in-1 Drivers
- Nieuwe Config.
- AsRock 939Dual-SATA2 (Bios v1.50)
- AMD Opteron 170 (DualCore)
- AOpen AGP 6800GT 256Mb
- Windows XP (64bit) met alle Updates
- nVidia 82.12 (64bit) Beta Drivers
- AsRock Integrated Drivers v2.13 (ook v2.10 geprobeert)
- Bios instellingen aangepast, bv. standaard grafische kaart is AGP, DDR200., enz. enz. enz.
Geen verbetering of verslechtering in preformance. - AsRock Integrated Drivers v2.10 en na een Windows herinstall ook 2.13 Drivers geinstalleerd.
Geen verbetering of verslechtering in preformance. - Standaard PCI to PCI Bridge drivers vervangen door Uli Drivers ipv de standaard van Microsoft
Geen verbetering of verslechtering in preformance - Uli APG v3 Controller vervangen door de drivers van Uli ipv de standaard drivers van Microsoft
Geen verbetering of verslechtering in preformance
LET OP!! Doe deze stap 1 voor 1 in deze volgorde.
- uninstalleer alle video drivers.
- reboot
- installeer ULi integrated driver.
- reboot
- installeer de video drivers opnieuw.
[edit]
Net even met de integrated drivers v2.10 en v2.13 geprobeert maar op de een of andere manier krijg ik nu helemaal geen 3d beelden meer te zien., tijdens het laden van 3DMark gaat het beeld heel hard knipperen en scrollen er zwarte balken over m'n scherm en wanneer hij de benchmark start wordt m'n beeld helemaal zwart....
[ Voor 53% gewijzigd door digital8 op 24-01-2006 16:59 ]
ik had hier ook last van met de 2.13 drivers zoek ff de post
Heb toen gewoon alleen de lan drivers uit de ULi 2.13 gehaald,dus ff extracte met winrar en alleen de lan drivers gebruiken en de "agp to pci" drivers zitten al in win64.Had ook wat problemen met uli 2.13 (64bit) drivers deze gaven problemen met 3d weergaven.(allemaal strepen)voor dat ik hier achter was was ik 3 windows installatie's verder. :\'(
heb de drivers maar ff extract en de lan drivers handmatig geinstalleerd en toen werkte het wel goed.
[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 24-01-2006 17:58 ]
digital8 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:46:
Oke., dat heb ik gedaan, alleen heb ik nu het probleem dat 3DMark05 helemaal niet meer werkt als ik op "Run 3DMark" druk begint m'n beeld heel hard te knipperen en scrollen er zware balken over m'n beeldscherm heen...
[edit]
Net even met de integrated drivers v2.10 en v2.13 geprobeert maar op de een of andere manier krijg ik nu helemaal geen 3d beelden meer te zien., tijdens het laden van 3DMark gaat het beeld heel hard knipperen en scrollen er zwarte balken over m'n scherm en wanneer hij de benchmark start wordt m'n beeld helemaal zwart....

Misschien iets vernield, is een oudere kaart en niet nieuw zoals bij mij maar het hele verhaal is bijna 100% gelijk aan dat van mij
[ Voor 9% gewijzigd door Steffy op 24-01-2006 19:21 ]
3e reinstall van winXP-64.....
hoe staat je agp buffer? heb gemerkt dat het nogal scheelde bij mijn met 3dmark06.digital8 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:21:
Hmm., oke da's een poging waard....
edit:
3e reinstall van winXP-64.....
265MB gaf hele slechte prestatie's misschien is het bij 3dmark05 dit ook het geval.
edit/
Ik heb laats ook weer ff windows 64 geprobeerd maar het is qua drivers nog best slecht en had ook iets slechter prestaties.
Paar min puntjes die mijn weer naar 32bit liet over stappen.(verlopig nog)
- Je kan met win64 een stuk minder ver oc. (belangrijk punt
- Drivers zijn nog niet wat het moet wezen.
- De software die ik draai die was iets langzamer dan op een 32bit systeem.
- En de register uitbreiding heb ik ook nog niet nodig.
Al met al had ik heinwee naar 32bit windows.
edit/2
@digital8
Ik kwam dit nog tegen op Tweakers.net.
[reageer] Gepost door evert_19 - dinsdag 27 december 2005 - 10:29 Score: 1 (Gemodereerd)
zijn er meer mensen die problemen hebben met windows xp x64 en een 6800 (LE)? geeneen driver in de 81xx/82xx werkt bij mij! alleen de 77xx draaien prima, werken bedoel ik dat letterlijk geeneen 3D app/game/bench werkt!
heb ook een asrock dual sata2 bord met chipset drivers afcourze, als ik bv 3dmark2k5 wil draaien, zie ik alleen maar horizontale storing door het beeld, als ik dan gewoon op esc druk kom ik weer in 2D en werkt alles prima... maar 3d, ho maar!
is dit een bekend probleem? Alles @ stock speeds (mobo/graka) geeft zelfde resultaat...
Gepost door nOLoGIc - donderdag 29 december 2005 - 07:19 Score: 0 (Off-topic)
Exact zelfde probleem hier met een 6800(NU) AGP en een Asrock 939DS2 onder XP x64!!
Geen enkele 3D app draait. Lijkt alsof de volledige 3D acceleratie niet functioneert. Alles staat goed volgens display properties en dxdiag. 78.03 werkt wel goed idd.
Ik heb nog geprobeerd de x64 eigen AGP driver (geforceerd) te vervangen door de versie van ULi, maar ook dat helpt niks.
Ik weet niet of je het al heb gelezen maar ik post het toch maar.Gepost door evert_19 - donderdag 29 december 2005 - 11:43 Score: 0 (Off-topic)
Hmz vaag, in dxdiag lijkt het idd wel te werken, alleen het probleem is moeilijk te isoleren, lijkt mij drivers aangezien de 78.03 wel werke ja...
Zal nvidia eens mailen dan maar denk... Vaag probleem want ik heb het idee dat de performance van de 81.xx/82.xx veel hoger ligt dan de 7xxx drivers...
Heb er hier een topic overgestart:
http://www.ocworkbench.co...b.cgi?/topic/30/5764.html
[ Voor 94% gewijzigd door mad_max234 op 26-01-2006 02:07 ]
Hey Mad....mad_max234 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 00:30:
* knip *
Ik weet niet of je het al heb gelezen maar ik post het toch maar.
Ben ff een paar daagjes druk geweest met werk ., maargoed hier ben ik ondertussen beland..
Video
M'n 3DMark score is nogsteeds 50% van m'n oude score (was +/- 5000 3Dmarks) bar slecht dus, en ofdat dit nou de schuld van 3DMark of van AsRock of van nVidia is weet ik zo even niet maar, ik kan nu wel gewoon Battlefield2 en andere games spelen op een iets beter niveau dan op m'n oude config.
Wat ik gedaan heb is simpelweg., een format c:, reinstall WinXP 64, de drivers voor Lan en Audio van de website van AsRoch gedownload en geinstalleerd (dus dat driver paket heb ik helemaal links laten liggen) en toen kon ik BF2 al spelen, daarna nog even de nieuwste (WHQL) nVidia64 drivers geinstalleerd, maar ook daarna draait 3DMark nog steeds niet goed, BF2 enzo. wel.....
Audio
Alleen het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n geluid (onboard AC'97) heel erg stotterd en als ik AEX aanzet dat bv. linksvoor, rechtachter zit en rechtsvoor, linksvoor enz. enz. een zooitje dus, en nog een probleem als ik BF2 speel met AEX aan is dat ik continue geluiden (auto's, heli's enz.) hoor die helemaal niet bij mij in de buurt zijn maar zich ergens aan de andere kant van de map bevinden, zwaar irritant dus....
Ik heb in BF2 de sound settings al op alle standen gehad met en zonder AEX aan, ook heb ik bij DXDiag de settings al iets lager gezet omdat dit bij sommige mensen ook nog wel eens een stotterprobleem wil oplossen, ook heb ik de audio drivers uit dat "Integrated Drivers" paket geprobeert maar dat bleken dezelfde drivers te zijn als van de AsRock site.
Dat is dus zo'n beetje waar ik nu zit., eigenlijk baal ik gigantisch want zoveel problemen heb ik niet meer met hardware gehad sinds Win98, maargoed ik probeer het nog een weekje en lukt het dan nog niet dan ga ik maar weer terug naar WinXP 32 ofzo.......
btw, CPU is Rock Steady gister even 20 uur 2x Prime95 laten draaien en gewoon 35graden blijven he die CPU (zonder Cool 'n Quiet)....
Ik heb hier hetzelfde probleem!digital8 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:01:
Ik heb gister m'n nieuwe systeem in elkaar gezet, maar 'k heb op de een of andere manier een zeer slechte grafische preformance...
Ik had met mijn oude systeem met een Athlon 2600+ en Asus mobo (verder wel dezelfde config) een score van ong. 5047 met 3DMark'05, maar met m'n huidige config heb ik maar een score van 2395 met 3DMark'05.
- Oude Config.
- Asus A7V8X (Bios v1.0.15 Beta 003)
- AMD Athlon 2600+ (SingleCore)
- AOpen AGP 6800GT 256Mb
- Windows XP (32bit) met alle Updates
- nVidia 82.12 (32bit) Beta Drivers
- Via 4-in-1 Drivers
Dit heb ik o.a. zelf al geprobeert..?
- Nieuwe Config.
- AsRock 939Dual-SATA2 (Bios v1.50)
- AMD Opteron 170 (DualCore)
- AOpen AGP 6800GT 256Mb
- Windows XP (64bit) met alle Updates
- nVidia 82.12 (64bit) Beta Drivers
- AsRock Integrated Drivers v2.13 (ook v2.10 geprobeert)
Iemand nog een idee want ik ben hier nu al een dag aan bezig en begin hier nu toch wel aardig van te baalen...
- Bios instellingen aangepast, bv. standaard grafische kaart is AGP, DDR200., enz. enz. enz.
Geen verbetering of verslechtering in preformance.- AsRock Integrated Drivers v2.10 en na een Windows herinstall ook 2.13 Drivers geinstalleerd.
Geen verbetering of verslechtering in preformance.- Standaard PCI to PCI Bridge drivers vervangen door Uli Drivers ipv de standaard van Microsoft
Geen verbetering of verslechtering in preformance- Uli APG v3 Controller vervangen door de drivers van Uli ipv de standaard drivers van Microsoft
Geen verbetering of verslechtering in preformance
Ik stapte over van een Asus A7N8X-X met 3000+ naar deze Asrock met een 3700+ en op beide systemen een XFX 6800GT...
Ik haalde in 3dmark 2006 ongeveer 2250 punten met oude setup, en met de nieuwe setup is mn score nagenoeg gelijk...
De CPU score is wat hoger, maar de grafische peformance is beduidend lager...
Ik ga eens 3dmark 2005 draaien en kijken wat er uit komt.
PS ik heb nog GEEN clean install van XP gedaan....
Clean instal lijkt me wel handigGehaktbal schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 01:25:
[...]
Ik heb hier hetzelfde probleem!
Ik stapte over van een Asus A7VN8X-X met 3000+ naar deze Asrock met een 3700+ en op beide systemen een XFX 6800GT...
Ik haalde in 3dmark 2006 ongeveer 2250 punten met oude setup, en met de nieuwe setup is mn score nagenoeg gelijk...
De CPU score is wat hoger, maar de grafische peformance is beduidend lager...
Ik ga eens 3dmark 2005 draaien en kijken wat er uit komt.
PS ik heb nog GEEN clean install van XP gedaan....
Ik geloof ook dat ik er maar aan moet geloven. (ben een luie donder
Mn 3dmark05 score was 4951 (wat laag is naar mijn weten voor een 6800GT)
Ik denk dat ik er maar eens een andere HDD inhang en WinXp 32bit installeer eens kijken wat dit board dan doet., maargoed het eeuwige tijdgebrek is uiteraard weer een probleem.......
Ik draai biosversie 1.40... misschien dat 1.50 meer hoop biedt?
dat is stock 3Dmark05 score voor een 6800GT, of heb jij hem overgeclocked? want anders klopt het gewoonGehaktbal schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:57:
[...]
Ik geloof ook dat ik er maar aan moet geloven. (ben een luie donder)
Mn 3dmark05 score was 4951 (wat laag is naar mijn weten voor een 6800GT)
hmm je hebt gelijk, dis inderdaad normale score.KappeNou schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 17:04:
[...]
dat is stock 3Dmark05 score voor een 6800GT, of heb jij hem overgeclocked? want anders klopt het gewoon
Wel gek dat ik met 3dmark2006 geen vooruitgang boek in score.
Mn punten voor grafisch gedeelte zijn gezakt en de punten voor het cpu gedeelte zijn gestegen.
Ik vraag me af hoe ik in 's hemels naam minder grafische power er uit weet te poepen...

is dat dan zo'n slechte score voor een standaard 6800GT? ik zie ze overgeclocked iets van 2700 halen @ 3Dmark06Gehaktbal schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:08:
[...]
hmm je hebt gelijk, dis inderdaad normale score.
Wel gek dat ik met 3dmark2006 geen vooruitgang boek in score.
Mn punten voor grafisch gedeelte zijn gezakt en de punten voor het cpu gedeelte zijn gestegen.
Ik vraag me af hoe ik in 's hemels naam minder grafische power er uit weet te poepen...
Maargoed 'k ben nu bezig met een install wan WinXP 32Bit eens kijken wat dat doet....
Klik mee voor GoT!........
Het enige wat ik nu doe is FSB omhoog gooien.. Kep echt geen idee hoe die multiplier in elkaar zit
Dus heeft iemand misschien waardes voor mij om een beetje te beginnen?
San diego core is erg leuk om te Ocen...Lees de FAQ een over clockenKappeNou schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 21:14:
Iemand hier enig idee hoe ik me San diego 3700+ kan overclocken met stock voltages? en hoe ver kan ik gaan
Het enige wat ik nu doe is FSB omhoog gooien.. Kep echt geen idee hoe die multiplier in elkaar zit
Tubes....It's what make music music!
anywayz de punten van mijn GT zijn in de grafische testen met ongeveer 10% gezakt... de CPU prestaties met ongeveer 10% gestegen...KappeNou schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:23:
[...]
is dat dan zo'n slechte score voor een standaard 6800GT? ik zie ze overgeclocked iets van 2700 halen @ 3Dmark06
200 punten verschil lijkt misschien niet veel, maar tblijft ruim 10%....
ik heb ook een san diego 3700+ en die heb ik met stock voltages op 2,67 GHz. gekregen (2,2 is normaal). Dus aardige winstKappeNou schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 21:14:
Iemand hier enig idee hoe ik me San diego 3700+ kan overclocken met stock voltages? en hoe ver kan ik gaan
hoe heb je dat gedaan? kep hem nu op 2,58Ghz lopen doormiddel van FSB naar 235Mhz op te schroeven en het geheugen op 333Mhz te zetten.. Als het goed is wordt dit bordje instabiel als je de fsb nog hoger zet met een multiplier van 5x.Gehaktbal schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 01:59:
[...]
ik heb ook een san diego 3700+ en die heb ik met stock voltages op 2,67 GHz. gekregen (2,2 is normaal). Dus aardige winst
Ik las iets van dat je FSB x je multiplier max maar 1200Mhz mag zijn met dit bordje.. ik heb nu dus 235x5=1175, dus zit er net binnen.. kep verder echt geen idee van hoe en wat
[ Voor 24% gewijzigd door KappeNou op 28-01-2006 03:00 ]
Ik veronderstel dat je het over de Hyper Transport hebt, het is eigenlijk meer de bedoeling dat je die rond de 1000MHz houdt, dus je kunt nu beter ff naar chipset options (geloof dat het zo heet) gaan en daar NB-SB link en CPU - NB link (geloof ik, er zijn iig 2 van die link opties) ff op 800MHz (4X) zetten, dat maakt dus 4 * 235 = 940.KappeNou schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 02:57:
[...]
hoe heb je dat gedaan? kep hem nu op 2,58Ghz lopen doormiddel van FSB naar 235Mhz op te schroeven en het geheugen op 333Mhz te zetten.. Als het goed is wordt dit bordje instabiel als je de fsb nog hoger zet met een multiplier van 5x.
Ik las iets van dat je FSB x je multiplier max maar 1200Mhz mag zijn met dit bordje.. ik heb nu dus 235x5=1175, dus zit er net binnen.. kep verder echt geen idee van hoe en wat
Dat is dus dichter bij 1000 dan 1175.
[ Voor 6% gewijzigd door Snaak123 op 28-01-2006 11:00 ]
Bij deze chipset kan je gerust tot 1150 a 1200Mhz gaan met je HTT, die 1000Mhz is voor nforce4 mobo die kunnen niet boven de 1000Mhz.Snaak123 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 10:57:
[...]
Ik veronderstel dat je het over de Hyper Transport hebt, het is eigenlijk meer de bedoeling dat je die rond de 1000MHz houdt, dus je kunt nu beter ff naar chipset options (geloof dat het zo heet) gaan en daar NB-SB link en CPU - NB link (geloof ik, er zijn iig 2 van die link opties) ff op 800MHz (4X) zetten, dat maakt dus 4 * 235 = 940.
Dat is dus dichter bij 1000 dan 1175.
Ow, hoe weet je dat dan? Ik heb bij alle forums die ik bezocht heb over de 939Dual-Sata meegekregen dat het altijd rond de 1000MHz moest zijn.mad_max234 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:18:
[...]
Bij deze chipset kan je gerust tot 1150 a 1200Mhz gaan met je HTT, die 1000Mhz is voor nforce4 mobo die kunnen niet boven de 1000Mhz.
Zelf testen,Snaak123 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:36:
[...]
Ow, hoe weet je dat dan? Ik heb bij alle forums die ik bezocht heb over de 939Dual-Sata meegekregen dat het altijd rond de 1000MHz moest zijn.
Ik draai 290 x4 = 1160 dit is 100% stabiel , en als ik bench dan draai ik 300 x4 is 1200Mhz.
[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 28-01-2006 15:04 ]

tegen wie heb je het? voortaan ff Quoten.. want het lijkt nu alsof je het tegen mij hebtSteffy schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:38:
Een 3700 niet verder dan 2,6 krijgen is wel wat erg weinig nietik haal al 2,5 met een 3000+, daar zit nog veel meer in dacht ik zo. Je moet de HTT minstens op 250 kunnen zetten en veel hoger vast ook wel want ik ga tot ongeveer 290, daarboven wil ie niet meer booten, met de juist divider instellen moet je een heel eind kunnen komen
[ Voor 5% gewijzigd door KappeNou op 28-01-2006 18:40 ]
Welk geheugen heb je?Het kan zijn dat je geheugen je tegen houd.(niet alle reepjes willen (veel)boven hun spec. lopen)KappeNou schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:40:
[...]
tegen wie heb je het? voortaan ff Quoten.. want het lijkt nu alsof je het tegen mij hebten ik heb me 3700+ al tot 2,75Ghz weten te clocken met stock voltages.. Het enige waar het me om gaat of ik het goed doe met alleen de fsb omhoog gooien.. en hoe ik hem hoger dan 2,6Ghz prime stabel krijg
Verder ben je op de goede weg, hou je htt onder de 1150 a 1200Mhz.
Misschien nog een vcore modje.
edit/
We spreken niet over een fsb meer maar over een ht-bus.
[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 28-01-2006 19:25 ]
Als het goed is moet ie gewoon van zichzelf stabiel draaien op die snelheid, een 3700 draait op 2,4? Das dan maar 200mhz erbij, ik haal 700 mhz op standaard voltage compleet stabiel in alles.KappeNou schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:40:
[...]
tegen wie heb je het? voortaan ff Quoten.. want het lijkt nu alsof je het tegen mij hebten ik heb me 3700+ al tot 2,75Ghz weten te clocken met stock voltages.. Het enige waar het me om gaat of ik het goed doe met alleen de fsb omhoog gooien.. en hoe ik hem hoger dan 2,6Ghz prime stabel krijg
Gewoon eens proberen op HTT 244 en divider van 166 dan heb je 2,9 Ghz, dat moet makkelijk lukken met een 3700 want ik heb al eens een 2,8 ghz ofzo op lucht gezien.
stock loopt een 3700+ @ 2,2Ghz.. Ik werk nog met standaard voltages omdat ik ook nog me standaard bios hebSteffy schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:29:
[...]
Als het goed is moet ie gewoon van zichzelf stabiel draaien op die snelheid, een 3700 draait op 2,4? Das dan maar 200mhz erbij, ik haal 700 mhz op standaard voltage compleet stabiel in alles.
Gewoon eens proberen op HTT 244 en divider van 166 dan heb je 2,9 Ghz, dat moet makkelijk lukken met een 3700 want ik heb al eens een 2,8 ghz ofzo op lucht gezien.
Wat is die divider
Kep 2x512MB twinmos PC3200 value ram.. ik had hem stabiel @ 220Mhz en geheugen gewoon nog op PC3200 400Mhz.. maja ik denk dat het toen echt op het randje zatmad_max234 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:23:
[...]
Welk geheugen heb je?Het kan zijn dat je geheugen je tegen houd.(niet alle reepjes willen (veel)boven hun spec. lopen)
Verder ben je op de goede weg, hou je htt onder de 1150 a 1200Mhz.
Misschien nog een vcore modje.
edit/
We spreken niet over een fsb meer maar over een ht-bus.(ht-bus kan je wel als de nieuwe fsb zien)
nu dus @ 235 en geheugen @ 333Mhz, geen idee hoeveel het geheugen nu is, maar met prime95 is die zoizo 3 uur stabiel
[ Voor 38% gewijzigd door KappeNou op 28-01-2006 20:12 ]
Moet je dan niet de voltmod doen, met solderen enzo?KappeNou schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 20:09:binnenkort maar ff die OCW beta1 erin flashen, dan kan ik als goed is iets meer volt op me core gooien.
ja als je je voltage echt veel hoger wilt.. maar als het goed is kan je wel een stukje verder met die bios inplaats van je standaard biosSnaak123 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:17:
[...]
Moet je dan niet de voltmod doen, met solderen enzo?
[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 29-01-2006 03:33 ]
Anoniem: 130320
De audio is op te lossen door de nieuwste Realtek AC'97 drivers te installeren.digital8 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:12:
[...]
Hey Mad....
Ben ff een paar daagjes druk geweest met werk ., maargoed hier ben ik ondertussen beland..
Video
M'n 3DMark score is nogsteeds 50% van m'n oude score (was +/- 5000 3Dmarks) bar slecht dus, en ofdat dit nou de schuld van 3DMark of van AsRock of van nVidia is weet ik zo even niet maar, ik kan nu wel gewoon Battlefield2 en andere games spelen op een iets beter niveau dan op m'n oude config.
Wat ik gedaan heb is simpelweg., een format c:, reinstall WinXP 64, de drivers voor Lan en Audio van de website van AsRoch gedownload en geinstalleerd (dus dat driver paket heb ik helemaal links laten liggen) en toen kon ik BF2 al spelen, daarna nog even de nieuwste (WHQL) nVidia64 drivers geinstalleerd, maar ook daarna draait 3DMark nog steeds niet goed, BF2 enzo. wel.....
Audio
Alleen het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n geluid (onboard AC'97) heel erg stotterd en als ik AEX aanzet dat bv. linksvoor, rechtachter zit en rechtsvoor, linksvoor enz. enz. een zooitje dus, en nog een probleem als ik BF2 speel met AEX aan is dat ik continue geluiden (auto's, heli's enz.) hoor die helemaal niet bij mij in de buurt zijn maar zich ergens aan de andere kant van de map bevinden, zwaar irritant dus....
Ik heb in BF2 de sound settings al op alle standen gehad met en zonder AEX aan, ook heb ik bij DXDiag de settings al iets lager gezet omdat dit bij sommige mensen ook nog wel eens een stotterprobleem wil oplossen, ook heb ik de audio drivers uit dat "Integrated Drivers" paket geprobeert maar dat bleken dezelfde drivers te zijn als van de AsRock site.
Dat is dus zo'n beetje waar ik nu zit., eigenlijk baal ik gigantisch want zoveel problemen heb ik niet meer met hardware gehad sinds Win98, maargoed ik probeer het nog een weekje en lukt het dan nog niet dan ga ik maar weer terug naar WinXP 32 ofzo.......
btw, CPU is Rock Steady gister even 20 uur 2x Prime95 laten draaien en gewoon 35graden blijven he die CPU (zonder Cool 'n Quiet)....
meuktracker: Realtek AC'97 A3.82
Zalman ZM-RS6F 6.1 hoofdtelefoon met de 939 Dual SataII werkt perfect, alle kanalen doen het zeer goed.
Ik heb idd die 3.82 drivers geinstalleerd alleen blijft het probleem hetzelfde zowel in WinXP32 als in WinXP64, 'k heb nu wel een iets "mooier" geluid trouwens maar het probleem blijft...Anoniem: 130320 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 04:05:
[...]
De audio is op te lossen door de nieuwste Realtek AC'97 drivers te installeren.
meuktracker: Realtek AC'97 A3.82
Zalman ZM-RS6F 6.1 hoofdtelefoon met de 939 Dual SataII werkt perfect, alle kanalen doen het zeer goed.
Met AEX aan.., hoor ik alles en iedereen door elkaar heen (links, recht, voor, achter dwars door elkaar heen)zowel vlakbij als aan de andere kant van de map., plus als er teveel actie is (qua geluid) dan gaat m'n geluid stotteren plus de commander voice die stottert altijd ongeacht hoeveel andere geluiden er zijn.
Met AEX uit.., hoor ik alles zoals het zou moetten zijn (al het geluid komt uit de juiste richtingen) alleen stottert de commander voice nogsteeds wel hoor ik voertuigen enzo veeel eerder dan dat ik ze zou moetten horen, kan handig zijn want als je er eenmaal aan gewent bent kan je (bv. in BF2) al een raket naar een tank schietten lang voordat hij in zicht komt.
Sorry maar dan nog is 400 mhz niet zoveel, de divider is gewoon je mem snelheid in de bios, je hebt 200, 166, 133. Hoe hoger de HTT hoe lager je mem snelheid moet staan anders draait ie te snel. HTT 244 = Mem 166 Bv op weer op 3200 te komen maar in de SP staat wel meer info over de divider.KappeNou schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 20:09:
[...]
stock loopt een 3700+ @ 2,2Ghz.. Ik werk nog met standaard voltages omdat ik ook nog me standaard bios hebbinnenkort maar ff die OCW beta1 erin flashen, dan kan ik als goed is iets meer volt op me core gooien.
Wat is die divider
[...]
Kep 2x512MB twinmos PC3200 value ram.. ik had hem stabiel @ 220Mhz en geheugen gewoon nog op PC3200 400Mhz.. maja ik denk dat het toen echt op het randje zat
nu dus @ 235 en geheugen @ 333Mhz, geen idee hoeveel het geheugen nu is, maar met prime95 is die zoizo 3 uur stabiel
Ja, als je meer vcore wilt dan moet je voltmod doen, met de ocwb kan je wel hoger dan 274Mhz htt verder heeft het geen voordeeld qua voltages.Snaak123 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:17:
[...]
Moet je dan niet de voltmod doen, met solderen enzo?
Ik ga nieuwe harde schijven kopen en die wilde ik in raid laten draaien. Ik begreep dat de maxtor schijven problemen geven?
Tevens wil ik er nieuw geheugen in drukken, Twinmos is prima genoeg toch? (..Linkje..)
Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.
Ik draai hier een maxtor10 160GB sata(een week of 2 geleden gekocht) en heb nergens last van, werkt prima en ik ga er van de week nog een bij halen voor in raid opstelling.omitz schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 18:47:
Bordje is in mijn bezit. Ik werk er al een tijdje mee en ik vind 'm prima!
Ik ga nieuwe harde schijven kopen en die wilde ik in raid laten draaien. Ik begreep dat de maxtor schijven problemen geven?
Tevens wil ik er nieuw geheugen in drukken, Twinmos is prima genoeg toch? (..Linkje..)
verder heb ik twee reepjes van Twinmos in het begin er in gehad en werkte ook prima.
Het een reepje had CH-5 van winbound en de ander had PSC chipjes
memory 2 *512MB (TCCD) dual op 270 Mhz settings 3,4,4,8 2T
mijn sisoftsandra score is 6141 niet onaardig dacht ik
als ik de setting verlaag op 2,5 4 4 8 is het iets hoger : 6157
nu vind ik dat verschil wel extreem klein, dus eigenlijk niet de moeite waard
mensen met een soortgelijke ervaring ?
met 2,5 3 3 7 2T kom ik niet verder als 255 Mhz
1T leidt bij mij tot instabiliteit, reeds veel over geschreven, Bios v1,5 heeft echter default 2T
De OC betabiosen 1 en 2 staan default op 1T met dus de nodige ellende
Samsung S23 Ultra
Maar dat is toch al lang bekent dat op hoge snelheid de timmers geen ruk meer scheeld.Titanium schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 21:35:
momenteel heb ik een Opteron op 270 * 9 lopen.
memory 2 *512MB (TCCD) dual op 270 Mhz settings 3,4,4,8 2T
mijn sisoftsandra score is 6141 niet onaardig dacht ik
als ik de setting verlaag op 2,5 4 4 8 is het iets hoger : 6157
nu vind ik dat verschil wel extreem klein, dus eigenlijk niet de moeite waard
mensen met een soortgelijke ervaring ?
met 2,5 3 3 7 2T kom ik niet verder als 255 Mhz
1T leidt bij mij tot instabiliteit, reeds veel over geschreven, Bios v1,5 heeft echter default 2T
De OC betabiosen 1 en 2 staan default op 1T met dus de nodige ellende
en wat voor een ellende heb je dan je kan toch gewoon manual op 2T zetten hij loopt gewoon op 1T alleen je heb dan last van bugs,
edit/
offtopic
nog een 9500NP die van mijn is een tijdje terug overleden er jammer was een leuk kaartje.
[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 31-01-2006 22:25 ]
of te wel meer info want niet iedereen hier heeft een glazen bol in huis.
2.Door de divider van je geheugen omhoog te gooie op 200 ofzo maar je heb wel kans dat je geheugen dat niet trekt.
[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 01-02-2006 02:06 ]
Ik heb vannochtend zelfs meer dan 3 uur lang 't geheugen getest met testmem86+ op FSB van 250Mhz en nog geen error

Wat kan dit blauw scherm toch zijn?
Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP
Q.Ik heb last van reboots als ik iets plak in paint, wat kan ik er aan doen?
A.Ga naar de bios "Advanced">>"CPU Configuration" zet "ma timing" op 2T
Er is ook al een mogelijkheid om op 1T te draaien en bepaalde waarden op te schroeven, maar dat verschilt per persoon (correct me if i'm wromg
Zit er een groot prestatieverschil tussen 1T en 2T (ik heb hem nu op 2T gezet, nu afwachten of ik dat blauwe scherm nog krijg). Bedankt alvastictprutser schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:23:
Check de startpost![]()
Er is ook al een mogelijkheid om op 1T te draaien en bepaalde waarden op te schroeven, maar dat verschilt per persoon (correct me if i'm wromg)
ps. ik heb nog nooit paint opgestart op deze pc
[ Voor 9% gewijzigd door Locutus-of-Borg op 01-02-2006 12:30 ]
Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP
Nou dat is nog niet helemaal uitgewerkt, maar we kun nu wel 1T draaien en dan geen reboots meer ivm plakken in paint,maar flash site is nog steeds een reboot.ictprutser schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:23:
Check de startpost![]()
Er is ook al een mogelijkheid om op 1T te draaien en bepaalde waarden op te schroeven, maar dat verschilt per persoon (correct me if i'm wromg)
Ik heb dus sinds kort deze mobo gekocht. Mijn specs (mocht het van toepassing zijn):
AMD64 3000+ (winchester)
512x2 pc3200 (merk:elixer)
PCI-E X800XT
Asrock 939dual-sata2 (bios 1.40)
LC-Power Scorpio 480watt
2 hdd's en 2 branders.
Nu wilde ik dus laatst gaan overclocken. Maar wanneer ik wat in de bios verander op gebied van multipilier en volt, zet de bios het vervolgens weer terug.
Hoe kan ik dit veranderen?
En wat zou ongeveer een stabiele snelheid kunnen zijn voor deze processor? (vorige eigenaar draaide hem op 2,6ghz)
En nog een andere vraag, dat 1T en 2T gebeuren, heeft dat ook temaken met de stabiliteit van de PC zelf? Want ik heb er niets aan veranderd. Maar ik heb wel last van een hangende windows. Geluid, beeld en muis e.d. freezes.
Ik heb de 'hangen en opstartprobleem' post al door gelezen.
The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Dit met 1T enabled in de bios.
Kan iemand dit ff bevestige!
edit/
Heb net een stuk of 50 geplakt en geen reboots, verder ook geen reboots op www.microsoft.com.
edit/2
Ik kreeg wel net ff een zwart beeld voor een second en toen ging hij weer verder maar nog steeds geen reboot, en ik probeer er echt een te krijgen doen mijn best maar het lukt niet meer,.
[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 01-02-2006 13:36 ]
en volgens mijn had alleen de 9600 serie last van fast write.
@steffy
welke kaart heb je nu dan, en hoe staat je fast write?en hoe staan je timmers van je geheugen?
[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 01-02-2006 14:19 ]
Dit topic is gesloten.