Ik heb nu al een aantal weken de Benq T905 19" TFT en deze bevalt prima.biobak schreef op zondag 01 januari 2006 @ 11:03:
Philips 190C6FS 19" TFT
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Het vorige scherm bij de pc van mijn vriendin was een Compaq S7500. Dat is een 17 inch crt met een ouderwets bol scherm. Alles dus beter dan dat. Het oude scherm werd steeds feller en het duurde steeds langer om uit stand-by te komen. De oude monitor was gewoon op en daarom tijd voor een nieuwe. Natuurlijk geeft de tft een scherper beeld, neemt minder ruimte in, ziet het strakker uit en is zuiniger in energieverbruik.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Het scherm is voor €299 gekocht bij Vobis. Een mooie prijs voor een kwalitatief goede tft met 3 jaar garantie. Zonder morren en zonder daarvoor extra te hoeven betalen mochten we het scherm controleren op dode pixels. Hiervoor hulde. Het scherm had geen dode pixels, dus meteen meenemen.
Bij het scherm zit SmartControl software waarmee je buiten het osd om instellingen kunt veranderen. Dit is erg handig omdat de knopjes op het scherm onhandig zijn (te smal, je moet ze haast met je nagel indrukken).
Het scherm heeft alleen een analoge aansluiting overigens.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Foto’s zien er op het oog goed uit en als ik er een spel op speel dan zie ik weinig verschil met mijn eigen scherm (een 19 inch LaCie met Diamondtron buis). Ik ben geen Photoshopper dus ik heb geen timmermansoog voor kleuren.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Ik had verwacht om ghosting te kunnen zien. Zeker in deze prijsklasse. Ik was blij verrast dat dit reuze meeviel, want ik had erger verwacht. Ik heb het bekeken door Quake III erop te spelen en een ghosting testprogramma te gebruiken. In Quake III was de ghosting nauwelijks waarneembaar. In het testprogramma was er wel wat ghosting te zien. Dat is op zich niet verwonderlijke. Het scherm heeft een responstijd van 8 ms dus een beetje ghosting houd je toch. Vandaar dat ik zelf toch nog de voorkeur aan een crt geef.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De monitor moest voor gebruik wel even getweakt worden qua instellingen. Brightness en contrast stonden wel erg hoog. Met de felheid van het wit zit het wel goed. De diepte van het zwart is minder. Het is niet zo zwart zoals op mijn crt. Dit komt voornamelijk door wat backlight leakage aan de boven- en onderkant.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Zoals ik al schreef heeft het scherm wat backlight leakage aan de boven- en onderkant. Dit is bij normaal gebruik niet storend. Ik kan me voorstellen dat bij bekijken van een film of spel dit wel storend kan zijn.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Bij inkijk vanaf de zijkant kun je het scherm toch nog goed bekijken. Het beeld wordt natuurlijk wel donkerder, waardoor de kleuren niet meer natuurgetrouw zijn.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Met de bouwkwaliteit zit het wel goed. De behuizing voelt stevig aan en de voeding zit in het scherm in plaats van (weer) een losse voeding op de grond.
De voet zit aan de monitor vast, dus geen knutselwerk om de voet te bevestigen. De knopjes zijn wat aan de iele kant en daardoor is de bediening niet heel handig. Gelukkig is er de SmartControl software om toch het een en ander in te stellen.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dat het scherm een mooie vormgeving heeft. De smalle knopjes maken de bediening wat onhandig. De vormgeving kun je het beste zelf beoordelen, dus zie de foto hieronder.
[afbeelding]
Voordelen
Prijs/kwaliteit verhouding
Goed beeld, relatief weinig ghosting dus ook geschikt voor spellen
Instellingen wijzigen via software
Vormgeving
Nadelen
Osd kent beperkte instelmogelijkheden
Geen DVI
Backlight leakage
Knopjes onhandig smal
Wel een budget monitor maar wel een DVI aansluiting en dat voor maar € 260,00