[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 15

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatgaap
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 13:56
dit staat op cool-prices.nl, maar ik begrijp niet helemaal wat ik me hierbij moet voorstellen:

TFT- en CRT monitoren
Over het algemeen hanteren TFT fabrikanten de ISO-13406-2 norm. Dit betekent dat men een maximum van vier defecte pixels hanteert.
Er zijn fabrikanten die een pixel beleid voeren van 0 pixels binnen 3 maanden. Wanneer er dan binnen 3 maanden een defecte pixel aangetoond kan worden dan wordt deze omgeruild.
De meeste fabrikanten van TFT- en CRT monitoren bieden een onsite-garantie van drie jaar.

houd dit in dat ik bij hun alleen een scherm kan retouren met meer dan 4 dooie pixels????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 15:00
Gisteren de 970p gekocht bij Alternate. Met de pixelgarantie. De doos was al eens opengemaakt denk ik .... misschien om de pixels te checken? Geen idee, maar dit scherm heeft in mijn ogen geen problemen met pixels. Ik heb niet allemaal in detail gecontroleerd met extra programma's ... maar wat ik zelf niet zie, stoort me dan ook niet. Ook lijk ik geen lichtere plekken op een zwart vlak te zien.

Direct na het aansluiten, vond ik wel dat te kleuren wat flets overkwamen, beetje dof. Ik heb in mijn nvidia drivers mijn gamma teruggeschroefd naar 0.95 gamma, en mijn contrast op 105% gezet. Als ik eens tijd heb ga ik proberen mijn scherm mooi te calibreren ... enkel heb nog geen idee hoe dit te doen. Zal wat opzoekwerk vergen :)

Wat me direct opvalt is dat het beeld veel rustiger is dan een CRT. Lekker scherp enzo .... enkel flipt de achtergrond op mijn homepage (www.mirrorshades.be) wel erg wanneer je scrolt.

De bijgeleverde MagicTune. Ik heb die niet aan de praat gekregen onder XP x64. Ik kreeg altijd de melding mijn pc te rebooten ook al was dat gebeurd ... dus die handel is terug geuninstalled.

Tijdens het gamen heb ik wel de indruk dat het scherm gewoon iets te scherp is. Daar waar een CRT bij fijne lijntjes, hoekjes beetje waziger is, komt het hier soms te scherp over. Ook bij de icoontje bv bij World of Warcraft lijk je soms wel de JPG dithering te zien. Misschien is dit normaal? Mijn vorig scherm was een Iiyama Pro 454 .... sommige mensen zeggen dat je wel even moet wennen aan een TFT. Is dit zo?

Ik zal proberen na een weekje een uitgebreide review te maken alleszins. :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:35
blaatgaap schreef op woensdag 28 december 2005 @ 12:53:
dit staat op cool-prices.nl, maar ik begrijp niet helemaal wat ik me hierbij moet voorstellen:

TFT- en CRT monitoren
Over het algemeen hanteren TFT fabrikanten de ISO-13406-2 norm. Dit betekent dat men een maximum van vier defecte pixels hanteert.
Er zijn fabrikanten die een pixel beleid voeren van 0 pixels binnen 3 maanden. Wanneer er dan binnen 3 maanden een defecte pixel aangetoond kan worden dan wordt deze omgeruild.
De meeste fabrikanten van TFT- en CRT monitoren bieden een onsite-garantie van drie jaar.

houd dit in dat ik bij hun alleen een scherm kan retouren met meer dan 4 dooie pixels????
Dat houd in dat je het scherm kan terugsturen als het aan de eisen van de fabrikant voldoet.
Wat die eisen zijn kan je vaak op de site van de fabrikant vinden, en anders kan je ze hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Catscratch schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:21:
Gisteren de 970p gekocht bij Alternate. Met de pixelgarantie. De doos was al eens opengemaakt denk ik .... misschien om de pixels te checken? Geen idee, maar dit scherm heeft in mijn ogen geen problemen met pixels.
Dat heb ik eerder gehoord in dit topic...
Maar als de monitor geen problemen met dode3 pixels heeft, dan lijkt het me niet echt iets om je druk over te maken.
Direct na het aansluiten, vond ik wel dat te kleuren wat flets overkwamen, beetje dof. Ik heb in mijn nvidia drivers mijn gamma teruggeschroefd naar 0.95 gamma, en mijn contrast op 105% gezet. Als ik eens tijd heb ga ik proberen mijn scherm mooi te calibreren ... enkel heb nog geen idee hoe dit te doen. Zal wat opzoekwerk vergen :)
In de startpost(eerste post van het topic) staan een paar nuttige links voor kleurcorrectie.
Tijdens het gamen heb ik wel de indruk dat het scherm gewoon iets te scherp is. Daar waar een CRT bij fijne lijntjes, hoekjes beetje waziger is, komt het hier soms te scherp over. Ook bij de icoontje bv bij World of Warcraft lijk je soms wel de JPG dithering te zien. Misschien is dit normaal? Mijn vorig scherm was een Iiyama Pro 454 .... sommige mensen zeggen dat je wel even moet wennen aan een TFT. Is dit zo?
Ik denk dat het inderdaar wennen is, CRT's zijn tenslotte niet zo scherp.
Ik denk dat als je er een weekje op gewerkt heb je niet meer terug wilt naar het wazige beeld van een CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Stel nou dat ik een kanaaltje heb om zwarte (en misschien zilveren) Samsung 970P's te kunnen leveren. Is er dan iemand geinteresseerd?

Ik vroeg me daarnaast af of iemand weet of het PVA panel uit die 970P ook al in andere merken/typen monitoren gespot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:52:
Ik vroeg me daarnaast af of iemand weet of het PVA panel uit die 970P ook al in andere merken/typen monitoren gespot is?
Dat paneel op zich is niet zo heel speciaal, het is gewoon het 20ms PVA paneel dat we in de 193P voor het eerst gezien hebben.
Maar zover ik weet is de 970P de enige monitor die er overdrive overheen gooit die sterk genoeg is.

De Eizo S1910 is, zoals je hier kan zien, iets minder snel, maar heeft wel weer een iets betere kijkhoek en iets betere kleuren.

Nog even over overdrive PVA monitoren die 12ms GtG of 8ms GtG zijn in het algemeen(heeft dus niks met je vraag te maken):
We dachten eerst altijd dat die ook rond het 20ms PVA paneel gebouwd waren, maar aangezien de kijkhoek bij de S1910 toch iets groter is, en aangezien de review van xbitlabs aantoonde dat de 193P+ 25ms zwart->wit->zwart is denk ik dat die monitoren een iets ouder paneel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disk301
  • Laatst online: 11-07 13:30
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:52:
Stel nou dat ik een kanaaltje heb om zwarte (en misschien zilveren) Samsung 970P's te kunnen leveren. Is er dan iemand geinteresseerd?

Voor een zwarte ben ik welin echter wat zijn de kosten en ik wil natuurlijk wel een 100% pixel in orde TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
disk301 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 20:49:
[...]

Voor een zwarte ben ik welin echter wat zijn de kosten en ik wil natuurlijk wel een 100% pixel in orde TFT
Drop maar een mail, ik heb wat vragen uitstaan bij mijn contact o.a. over pixelgarantie. Als ik een passende deal en alle info heb mail ik wel terug. Geen IA hoor, ik regel het zodat iedereen die wil dan zelf kan bestellen.
XiN schreef op woensdag 28 december 2005 @ 19:24:
[...]

Dat paneel op zich is niet zo heel speciaal, het is gewoon het 20ms PVA paneel dat we in de 193P voor het eerst gezien hebben.
Maar zover ik weet is de 970P de enige monitor die er overdrive overheen gooit die sterk genoeg is.

De Eizo S1910 is, zoals je hier kan zien, iets minder snel, maar heeft wel weer een iets betere kijkhoek en iets betere kleuren.

Nog even over overdrive PVA monitoren die 12ms GtG of 8ms GtG zijn in het algemeen(heeft dus niks met je vraag te maken):
We dachten eerst altijd dat die ook rond het 20ms PVA paneel gebouwd waren, maar aangezien de kijkhoek bij de S1910 toch iets groter is, en aangezien de review van xbitlabs aantoonde dat de 193P+ 25ms zwart->wit->zwart is denk ik dat die monitoren een iets ouder paneel gebruiken.
Wat is wel een goed panel dan? Ik was in de veronderstelling dat die 970P met zijn PVA panel het beste was wat er te krijgen is, in de combo qua kleuren, kijkhoek en game-baarheid. Overigens staat op de Samsung site dat het 6ms GtG is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:14:
[...]

Drop maar een mail, ik heb wat vragen uitstaan bij mijn contact o.a. over pixelgarantie. Als ik een passende deal en alle info heb mail ik wel terug. Geen IA hoor, ik regel het zodat iedereen die wil dan zelf kan bestellen.

[...]

Wat is wel een goed panel dan? Ik was in de veronderstelling dat die 970P met zijn PVA panel het beste was wat er te krijgen is, in de combo qua kleuren, kijkhoek en game-baarheid. Overigens staat op de Samsung site dat het 6ms GtG is.
De 970P gebruikt een 20ms PVA paneel + overdrive -> 6ms GtG

De Eizo S1910 gebruikt (waarschijnlijk) een 25ms PVA paneel + overdrive -> 12ms GtG

Allebei de monitoren hebben een intressante combinatie van kleurechtheid:
De 970P levert goede kleuren(deltaE = 2,7), goede kijkhoek, en snel
De S1910 levert nog iets betere kleuren(deltaE=2,2), een net iets betere kijkhoek, maar is weer minder snel.

Als je het prijsverschil meerekent(zo'n €100,-) dan krijg je met de 970P een betere prijs/prestatie verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
XiN schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:37:
[...]

De 970P gebruikt een 20ms PVA paneel + overdrive -> 6ms GtG

De Eizo S1910 gebruikt (waarschijnlijk) een 25ms PVA paneel + overdrive -> 12ms GtG

Allebei de monitoren hebben een intressante combinatie van kleurechtheid:
De 970P levert goede kleuren(deltaE = 2,7), goede kijkhoek, en snel
De S1910 levert nog iets betere kleuren(deltaE=2,2), een net iets betere kijkhoek, maar is weer minder snel.

Als je het prijsverschil meerekent(zo'n €100,-) dan krijg je met de 970P een betere prijs/prestatie verhouding.
Van welke prijzen ga je dan uit?

Ik was inmiddels verder aan het lezen geslagen en meer overtuigd geraakt van mijn keuze voor de 970P, jij bevestigt het nu nog even, dank je :) Morgen die zwarte maar even bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:47:
Van welke prijzen ga je dan uit?
pricewatch-prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Ah, ok, mijn prijzen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag mijn nieuwe monitor mogen ontvangen van Alternate: de Belinea 101920 ref. 111919. Na wat afleverperikelen, de TPG-man had mij een ander pakket gegeven en ik kwam daar pas nadat hij weg was achter. Gelukkig kwam hij er zelf ook achter en kom ik 3 kwartier later alsnog de doos openen.

Eerste indruk: Was gelijk duidelijk dat ik een dode rode subpixel heb (zwart opstartscherm van windows xp, ook alleen echt zichtbaar bij een zwarte achtergrond. M.i. doorom niet storend. Verder geen dode pixel te zien na testen. Heb pixelgarantie van Alternate maar ben niet zeker of deze ook al met 1 dode subpixel in werking treedt.

Wel helaas een behoorlijke hoeveelheid backlight leakage maar goed ik kijk niet naar een constant zwart scherm. Overigens wel waarneembaar in donkere delen van games. Ben er nog niet helemaal uit of ik alleen hiervoor de hele retourprocedure moet opstarten.

Het beeld is i.i.g veel scherper en meer helder dan mijn oude CRT.

Uitgebreide review zal ik later in de week plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 23:26:
Heb pixelgarantie van Alternate maar ben niet zeker of deze ook al met 1 dode subpixel in werking treedt.
Je hebt dus pixelgarantie van Alternate erbij gekocht?
Dan mag je de monitor inderdaad al na een dode subpixel terugbrengen.

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:14:
[...]

You've got mail.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
zneek schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:47:
[...]
Morgen die zwarte maar even bestellen.
Veel geluk... er is namelijk nog niemand in geslaagd de zwarte te bemachtigen :O . Winkels durven hem wel aanbieden, maar hij is niet leverbaar in Nederland/België dus ik zou m'n kop er niet te veel op zetten als ik van jou was.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Verwijderd

Ja, ik wil d'r ook wel een zwarte 970P bestellen. Alleen heb ik m'n ??? erbij wbt legaliteit.

En wie garandeert dat het niet zo'n paint job op een batch witte 970P's is, zoals
dat met videogame console case mods gebeurt ? Pixelgarantie ? Rembours verkoop ? etc.

• zneek
Hou maar op, mijn connectie loopt ook te klooien. Volgens Samsung is er alleen een witte 970P :O Waarom staat er dan een zwarte op de site :?

[ Voor 21% gewijzigd door zneek op 29-12-2005 12:15 ]

• n-i-x
zneek schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:08:
Volgens Samsung is er alleen een witte 970P :O
* n-i-x gaat de startpost even aanpassen.

Nog een voorstel voor in de TS:
De Hyundai Q90U
Deze monitor zou een nieuw Samsung paneel gebruiken dat een response tijd van 2,44ms(afgerond naar 3ms) heeft.
Uit deze review blijkt dat de monitor niet echt sneller is geworden, maar het overdrive-effect is wel wat afgenomen.
Verder blijkt uit dezelfde review dan de kleuren op de Hyundai goed zijn voor een TN(beter dan alle andere TN's in de vergelijking), en de monitor heeft een variabele hoogte, met als extratje nog 2 USB-hubs.
Volgens diezelfde review is het prijsverschil met de 930BF zo'n €40,-

[ Voor 64% gewijzigd door n-i-x op 29-12-2005 12:43 ]

• zneek
XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:18:
[...]

* zneek gaat de startpost even aanpassen.
Samsung nederland zegt dat, het plaatje op de Samsung site bewijst het tegenovergestelde.

• n-i-x
zneek schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:24:
[...]

Samsung nederland zegt dat, het plaatje op de Samsung site bewijst het tegenovergestelde.
Als Samsung Nederland zegt dat er niet eens een zwarte 970P bestaat, dan denk ik niet dat we die binnenkort in de winkels gaan zien.
Als ik in de TS zet dat ie ook in het zwart verkrijgbaar is dan geef ik dus alleen maar valse hoop.

Verwijderd

even een heel ander vraagje (wel over 19" tft natuurlijk :Y) )
als je 1024x768 wilt spelen op een benQ FP937s+ omdat je VGA t anders niet trekt speel je niet meer op je native resolution, alles word dan minder mooi, is er toch een manier om ook native en op 1024x768 te spelen? (misschien iets als een zwarte rand om t beeld?)
thx

• n-i-x
Wanneer je je monitor op de DVI poort aangesloten hebt kan dat via de videokaartdrivers.
Wat voor videokaart heb je(Ati/nVidia)? als je een nVidia hebt kan ik het je wel uitleggen.

Verwijderd

ja leadtek 6600GT

• n-i-x
  • Ga naar het bureaublad
  • klik met rechts op het bureaublad
  • zet de muiswijzer op 'nVidia displayr'(nVidia beeldscherm in nederlandse drivers?)
  • klik op de naam van je monitor in het menutje dat net uitgeklapt is
  • klik op het venster dat verschijnt
  • klik op 'digital flat panel settings', of de nederlandse variant daarvan
Daarna wijst het zich vanzelf.
Daarna kies je zoiets als 'centered output' als je wilt dat de monitor niet-native resoluties 1:1 weer gaat geven.

[ Voor 23% gewijzigd door n-i-x op 29-12-2005 13:46 ]

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:53:
  • Ga naar het bureaublad
  • klik met rechts op het bureaublad
  • zet de muiswijzer op 'nVidia displayr'(nVidia beeldscherm in nederlandse drivers?)
  • klik op de naam van je monitor in het menutje dat net uitgeklapt is
  • klik op het venster dat verschijnt
  • klik op 'digital flat panel settings', of de nederlandse variant daarvan
alles lukt tot digiotal flat panel die kan ik niet vinden tussen oa "clock freq settings, tools, NVrotate en vele anderen"

volgens mij moet ik daar ergens iets doen maar ik weet niet wat..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 13:23 ]

• zneek
XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:36:
[...]

Als Samsung Nederland zegt dat er niet eens een zwarte 970P bestaat, dan denk ik niet dat we die binnenkort in de winkels gaan zien.
Als ik in de TS zet dat ie ook in het zwart verkrijgbaar is dan geef ik dus alleen maar valse hoop.
Ik heb de Samsung site nog even verder uitgeplozen, en ik kon op de USA en Japan versie ook geen zwarte 970P ontdekken. Vaag toch? Waar halen ze dan die foto vandaan :?

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Misschien een exclusieve kleur voor Korea only?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:37
ik ben vanplan een 730BF en een 930BF te kopen (dual monitor setup) ik heb alleen wat vraagjes over deze monitoren, omdat de 730 eigenlijk hetzelfde is als de 930 zet ik die er ook bij....

vraag 1. er zitten 2 aansluitingen op (1x DVI , 1x Analoog (of hoe dat ook mag heten ) ), maar is het ook mogelijk om met een druk op de knop te switchen , dus dat je 2 pc's er aan kan hangen?

vraag 2. ik ben met TFT'tjes altijd bang voor defecte pixels, hoe zit dat met de service van Samnsung, komt er een koerier langs die hem gelijk omwisselt ? of nemen ze de monitor mee en krijg ik em na een paar weken terug ?

vraag 3. welke kabels worden hierbij gelevert ?

vraag 4. zit de voeding intern ? of heb je zoon doosje erbij?

en een vraagje over alternate, ik weet nog niet of ik ook de pixel garantie er bij neem maar zo ja , komen hun hem dan ophalen of moet je dit zelf brengen ?

EDIT : kheb mn antwoord op vraag 3 al gevonden er worden een DVI en analoog kabel bijgelevert

[ Voor 12% gewijzigd door Sc0tTy op 29-12-2005 14:04 ]

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

Verwijderd

Ik heb al eerder over die zwarte 970P van de Samsung-site gemeld.....gewoon lekkermakerij...of marketing of andere onzin :r In ieder geval geeft Samsung zelf aan dat hij niet leverbaar is in de Benelux. Ik heb het daarom ook maar opgegeven. Maar als je geduld en tijd hebt....be my guest ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
In enkele Australische webshops heb ik een zwarte 970P gezien. Weliswaar nergens in stock maar de voorziene leverdatum was telkens halverwege januari. In deze folder staan trouwens 4 kleuren:
http://www.samsung.com/au/products/monitors/images/970p.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 29-12-2005 13:55 ]

• zneek
Volgens mij heb ik de oplossing. De 770P, die bijna of exact hetzelfde is als de 970P, behalve natuurlijk 17" ipv 19" die is wel leverbaar in zwart. Zie ook de specs op de Samsung NL site: http://www.samsung.com/nl...p.asp?page=Specifications

Terwijl bij de 970P dit dus niet staat: http://www.samsung.com/nl...p.asp?page=Specifications

Dus die foto moet dus wel een zwarte 770P zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door zneek op 29-12-2005 14:51 ]

Verwijderd

Ja, en nu nog een retailer vinden die ook daadwerkelijk een zwarte stuurt.

Maarja, ik vind 19" toch net ietsje belangrijker dan kleur. Werken in C4D viewports
vraagt minimaal 19" als je beetje gezond wil 3Den. Ik zal spoedig dan maar es
de NL 970P bestellen voordat die 14% extra me de das om doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 14:59 ]

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:53:
Ga naar het bureaublad
klik met rechts op het bureaublad
zet de muiswijzer op 'nVidia displayr'(nVidia beeldscherm in nederlandse drivers?)
klik op de naam van je monitor in het menutje dat net uitgeklapt is
klik op het venster dat verschijnt
klik op 'digital flat panel settings', of de nederlandse variant daarvan

alles lukt tot digiotal flat panel die kan ik niet vinden tussen oa "clock freq settings, tools, NVrotate en vele anderen"

volgens mij moet ik daar ergens iets doen maar ik weet niet wat..

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 15:55 ]

• n-i-x
Link naar screenshot
Je hebt de monitor toch wel op DVI aangesloten?
En als het nog niet lukt, welke driverversie heb je?

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:23:
Link naar screenshot
Je hebt de monitor toch wel op DVI aangesloten?
En als het nog niet lukt, welke driverversie heb je?
staat op DVI driver: 79.11
hier een screenie waarop staat wat ik te zien krijg;
http://home.planet.nl/~haasn012/screen.jpg

• disk301
  • Laatst online: 11-07 13:30
Laagvliegerke schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:55:
In enkele Australische webshops heb ik een zwarte 970P gezien. Weliswaar nergens in stock maar de voorziene leverdatum was telkens halverwege januari. In deze folder staan trouwens 4 kleuren:
http://www.samsung.com/au/products/monitors/images/970p.pdf
Mijn pools is niet zo denderen maar dit is toch echt een zw2arte 970P

http://w2.sirius.pl/towar...62&PageId=4&TowarId=20214

Dus ik dach ff zneek haalt um uit polen

• zneek
disk301 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:23:
[...]

Mijn pools is niet zo denderen maar dit is toch echt een zw2arte 970P

http://w2.sirius.pl/towar...62&PageId=4&TowarId=20214

Dus ik dach ff zneek haalt um uit polen
Tuurlijk, ik haal um zelf, op de fiets :)

Nee, ik had een andere connectie, gewoon volledig legaal. Maar langs die weg kunnen we er naar fluiten. Dus heb ik de witte maar besteld. Ziet er ook slick uit, en dan past ie maar niet bij mijn pc. Pc, keyb en muis zijn zilver/zwart, bureau is wit. Dan past ie maar bij het bureau :)

Ik hoop alleen dat het een verbetering is tov de E481S die ik nu heb.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 21:53

MaxPoweR

-=StopTech=-

Kan iemand mij uitleggen hoe de calibratie in Magictune werkt onder het kopje "Color"?

• jipjo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-07 21:12
Ik heb nu een week of 6 de 970P (en dit is toch een beetje het 970P forum geworden....)
Het is me nog niet gelukt om de lettertjes bevredigend in te stellen, ondanks cleartype tuner, magictune, gamma 2.2, nvidia forceware etcetera. Ofwel de boel staat te flets, ofwel de de letters zijn te vaag. Ben wel snel verwend geraakt: de meeste schermen die ik zie zijn veel slechter. Doordat de resolutiie hoger is dan ik gewend was ben ik veeleisender geworden en geloof ik aan een leesbril toe B) ... of heeft iemand nog een goed advies om die monitor te tunen?

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Heb me net een 930BF gekocht en ik ben er zeer tevreden mee. Geen dode (sub)pixxels en erg mooi scherm.

Werd alleen wel verrast door het erg lichte scherm wat ik kreeg toen ik hem aansluit, leek alsof ik in een lamp aan het kijken was. Ik ben nogal fan van wat donkere kleuren in een scherm, maar na enig tweaken en met behulp van het proggie natural color (wat erg stabiel loopt en totaal niet crashed, had namelijk gelezen dat iemand hier veel problemen mee had) heb ik de kleuren goed in kunnen stellen.

• n-i-x
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:07:
[...]

staat op DVI driver: 79.11
hier een screenie waarop staat wat ik te zien krijg;
http://home.planet.nl/~haasn012/screen.jpg
Ik gebruik 77.76 Bèta, met een WHQL-driver krijg ik 2d-artifacts...

Maar ik zie er bij jou wat nView-gebeuren tussenstaan, betekent dat dat je twee monitoren aangesloten hebt?
En zo ja, heb je ook gekeken of dat menu er wel staat als je alleen de Benq digitaal aansluit?

Verwijderd

WiXX schreef op donderdag 29 december 2005 @ 21:02:
Heb me net een 930BF gekocht en ik ben er zeer tevreden mee. Geen dode (sub)pixxels en erg mooi scherm.

Werd alleen wel verrast door het erg lichte scherm wat ik kreeg toen ik hem aansluit, leek alsof ik in een lamp aan het kijken was. Ik ben nogal fan van wat donkere kleuren in een scherm, maar na enig tweaken en met behulp van het proggie natural color (wat erg stabiel loopt en totaal niet crashed, had namelijk gelezen dat iemand hier veel problemen mee had) heb ik de kleuren goed in kunnen stellen.
Heb 'm ook net 2 dagen en ben er ook zeer tevreden mee :) En idd, ik hou ook niet van dat super felle, ik heb 'm nu heel donker staan, dan vind ik een stuk beter werken dan als het scherm zo heel fel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me too,.... sinds gisteren de 930BF in mijn bezit :)
Het heeft me hier ook wel wat tijd gekost om het scherm deftig in te stellen maar ik heb nog niet echt met die extra programma's op de cd zitten testen.
Het stond inderdaad wel héél helder.
Intensiteit staat nu reeds op 60 ong., 's avonds moet die dus echt wel naar 0 of ik krijg hoofdpijn 8)7
Contrast staat ong. zo tussen 0 en 50 en gamma in de nVidia drivers staat op 0,70 want anders trokken de kleuren hier voor mij toch echt op niks.
Ik hou dus ook van een wat donkerder scherm want hij standaard dus wel echt héél fel.

Op de CD, welke proggies zijn daar nu echt nuttig van en kan er mij iemand vertellen of en hoe het mogelijk zou zijn om snel tussen 2 beeld-profielen te switchen voor bvb. avond en dag :?

Verder gisteren effe BF2 ge-gamed,.. super gewoon dat scherp beeld,.. ghosting,... heb precies soms wel zoiets dergelijk opgemerkt maar zeker ben ik het niet echt.
In ieder geval,.. dit scherm gamed super :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
Sc0tTy schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:53:
ik ben vanplan een 730BF en een 930BF te kopen (dual monitor setup) ik heb alleen wat vraagjes over deze monitoren, omdat de 730 eigenlijk hetzelfde is als de 930 zet ik die er ook bij....

vraag 1. er zitten 2 aansluitingen op (1x DVI , 1x Analoog (of hoe dat ook mag heten ) ), maar is het ook mogelijk om met een druk op de knop te switchen , dus dat je 2 pc's er aan kan hangen?

vraag 2. ik ben met TFT'tjes altijd bang voor defecte pixels, hoe zit dat met de service van Samnsung, komt er een koerier langs die hem gelijk omwisselt ? of nemen ze de monitor mee en krijg ik em na een paar weken terug ?

en een vraagje over alternate, ik weet nog niet of ik ook de pixel garantie er bij neem maar zo ja , komen hun hem dan ophalen of moet je dit zelf brengen ?

EDIT : kheb mn antwoord op vraag 3 al gevonden er worden een DVI en analoog kabel bijgelevert
niemand hier een id van ?
sorry dat ik mezelf quote maar ik wil eigenlijk vanavond die nieuwe monitoren gaan aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sc0tTy op 30-12-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Gebruik de search alhier en bekijk de site van Samsung eens????

Antwoord vraag 1: http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

Antwoord vraag 2: The minimum number of defective pixels we allow before we will replace an in warranty monitor is as follows:

* For a 15" Monitor - 7 or more bad pixels
* For 17" and 19" Monitors -10 or more bad pixels
* For 21" - 24" Monitors - 17 or more bad pixels.

Verder: http://www.samsung.com/nl/support/warranty/conditions.htm

Ik gok dat je de monitor bij een dealer koopt, dus als de defecte pixels onder de garantie vallen zal de afhandeling via je dealer lopen. *EDIT* Ik zie nu dat je bij Alternate wil bestellen.
Als een product dat u bij Alternate Nederland heeft gekocht defect is, doen wij onze uiterste best de afhandeling hiervan zo soepel mogelijk te laten verlopen. U kunt het defecte product aan ons retourneren en wij zorgen voor de afhandeling van de garantieclaim richting de fabrikant.
Antwoord vraag 4: Power > Netzteil > intern

[ Voor 53% gewijzigd door ZjieB op 30-12-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
ZjieB schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:15:
Gebruik de search alhier en bekijk de site van Samsung eens????

Antwoord vraag 1: http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

Antwoord vraag 2: The minimum number of defective pixels we allow before we will replace an in warranty monitor is as follows:

* For a 15" Monitor - 7 or more bad pixels
* For 17" and 19" Monitors -10 or more bad pixels
* For 21" - 24" Monitors - 17 or more bad pixels.

Verder: http://www.samsung.com/nl/support/warranty/conditions.htm

Ik gok dat je de monitor bij een dealer koopt, dus als de defecte pixels onder de garantie vallen zal de afhandeling via je dealer lopen. *EDIT* Ik zie nu dat je bij Alternate wil bestellen.

[...]

Antwoord vraag 4: Power > Netzteil > intern
er staat niet of samnsung on-site garantie heeft of niet

ok dat van alternate is in iedergeval niet on-site

van die GOT link ben ik nog niet helemaal uit of je kan switchen of niet , ik zag dat je DMV van de exit knop kon switchen , maar daar stond niet bij welk model dat was

[ Voor 15% gewijzigd door Sc0tTy op 30-12-2005 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Sc0tTy schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:28:
[...]

er staat niet of samnsung on-site garantie heeft of niet

van die GOT link ben ik nog niet helemaal uit of je kan switchen of niet , ik zag dat je DMV van de exit knop kon switchen , maar daar stond niet bij welk model dat was
1. Volgens http://www.samsung.com/nl/support/homeservice.htm hebben ze een In Home Service die alleen geldt voor TV's. Hier leid ik uit af dat er dus geen on site garantie is voor TFT's.

2. De vraag over het switchen is inderdaad een goede vraag. Ik neem aan dat je kunt selecteren wat de monitor als input moet nemen (analoog of DVI) en dat het dus mogelijk is. Maar dit is een aanname en geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
ZjieB schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:35:
[...]

1. Volgens http://www.samsung.com/nl/support/homeservice.htm hebben ze een In Home Service die alleen geldt voor TV's. Hier leid ik uit af dat er dus geen on site garantie is voor TFT's.

2. De vraag over het switchen is inderdaad een goede vraag. Ik neem aan dat je kunt selecteren wat de monitor als input moet nemen (analoog of DVI) en dat het dus mogelijk is. Maar dit is een aanname en geen zekerheid.
mjah dat had ik dus ook gelezen, erg jammer, zoon onsite garantie van bijv. belinea is erg handig en erg goed.

hopelijk kan iemand anders die een 930BF of 730BF heeft of heeft gehad er misschien meer over vertellen , ook over dat switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier net de BF930 geïnstalleerd ... bere mooie monitor en knap beeld ... Nu klaar voor een dagje testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op donderdag 29 december 2005 @ 21:35:
[...]

Ik gebruik 77.76 Bèta, met een WHQL-driver krijg ik 2d-artifacts...

Maar ik zie er bij jou wat nView-gebeuren tussenstaan, betekent dat dat je twee monitoren aangesloten hebt?
En zo ja, heb je ook gekeken of dat menu er wel staat als je alleen de Benq digitaal aansluit?
heb de benQ digitaal aangesloten en verder dmv de s-video een tv voor films kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:47

Qris

Captain Obvious

joehoe! gister eindelik nieuwe tft gehaald. na lang denken en reviews lezen heb ik
de samsung syncmaster 930BF gehaald bij de mediamarkt. was nog knap lastig om
hem te kopen aangezien ze als warme broodjes over de toonbank gingen (10 schermen
binnen een week!)

thuis aangekomen gelijk ff pixeltest gedaan en geen fout gevonden. btw, als ik een pixel zou
vinden kon ik hem zo inruilen binnen 14 dagen. ik bedoel maar, super. en nog niet eens extra
hoeven betalen. hij kostte 389 euro. enfin, in de winkel merkte ik het niet echt omdat er allemaal
19inchen naast elkaar stonden maar toen ik hem thuis neerzette zag ik pas hoe groot het
scherm is :*) zeeeer rielex dus. heb toen gelijk een film gekeken (zeer goed te doen, ook met
meerdere personen) en ff quake4 gespeeld. ging allemaal perfect. het is dat ik erop lette omdat
iedereen het erover had, maar je ziet wel backlight bleeding maar dan ook alleen maar als het
scherm zwart is.. en ja .. hoe vaak kijk je naar een zwart scherm.. :P
dus.. ik was opzoek naar een geschikte grote tft om zowel te gamen alswel dvd kijke (divx) en
die heb ik nu gevonden. ben 100% tevreden over het juweeltje.

ps. onscreen menu is volgens mij op een zondag morgen ontworpen.. >:) maja, eenmaal alles ingesteld zoals je dat zelf wil hoef je het toch niet meer te gebruiken.

Deze ruimte is te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qris schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:25:
joehoe! ...

. het is dat ik erop lette omdat
iedereen het erover had, maar je ziet wel backlight bleeding maar dan ook alleen maar als het
Same here ... de backlight bleeding (bovenaan) bij een zwart scherm is echt het enige minpuntje (relatief) dat ik op dit scherm heb aan te merken ... Wat een joekel !

Nu nog ff een goede vid-kaart driver ... 5.13 onthoud mijn v-sync instellingen niet ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ik zou verwachten dat dat zo is(is bij de meeste monitoren mogelijk), maar voor de zekerheid stuur je een emailtje/telefoontje richting Samsung
http://www.samsung.com/nl/support/faqs/index.htm
Een beetje rondkijken bij de Faq van Samsung kan geen kwaad...
Prad.de zegt intern.
Ik denk dat je op moet sturen, maar dat hun verzendkosten vergoeden.
Als je zeker wilt weten neem je even contact op met Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sc0tTy
ik heb eventjes op behardware gezocht en vond daar een interesant artikel : http://www.behardware.com...-screens-dead-pixels.html

daar staat :
Samsung has launched a new policy last January. Samsung will provide 14 days exchange service from the actual date of purchase. After this delay the warranty is back to normal conditions.
dus als ik dat goed begrijp mag je binnen 14 dagen je monitor terug ruilen voro een nieuwe ongeaacht het aantal dooie pixels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de 970p gekocht bij Alternate. Met de pixelgarantie. De doos was al eens opengemaakt denk ik .... misschien om de pixels te checken? Geen idee, maar dit scherm heeft in mijn ogen geen problemen met pixels. Ik heb niet allemaal in detail gecontroleerd met extra programma's ... maar wat ik zelf niet zie, stoort me dan ook niet. Ook lijk ik geen lichtere plekken op een zwart vlak te zien.

Wat me direct opvalt is dat het beeld veel rustiger is dan een CRT. Lekker scherp enzo .... enkel flipt de achtergrond op mijn homepage (www.mirrorshades.be) wel erg wanneer je scrolt.

De bijgeleverde MagicTune. Ik heb die niet aan de praat gekregen onder XP x64. Ik kreeg altijd de melding mijn pc te rebooten ook al was dat gebeurd ... dus die handel is terug geuninstalled.

Ik zal proberen na een weekje een uitgebreide review te maken alleszins. :)
Van wat ik lees kun je met die MagicTune al een heel eind komen wat kleuren betreft.
let wel op tijdens het gamen dat je op de native resolutie speelt. Wanneer je een andere resolutie neemt dan is het zeer normaal dat het er wat onscherp is. Normaal is dat scherm heel scherp, dus ook bij games.

Bij jouw site heb ik ook dat je achtergrond trilt (ik zit op een laptop te kijken nu,dus ook LCD). Heb ik nog niet veel eerder gezien dat je door zo lijntjes van 1 pixel een trillend effect krijgt. Misschien achtergrond veranderen :Y)

Hoeveel koste je scherm dan in totaal met pixelgarantie?

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Volgens mij is die pagina een goede test voor je overdrijf (overdrive compenseert teveel = flippen). Mijn 970p heeft er ook moeite mee.

Canon 7D, Canon 70-200L f4, Tamron 28-75 f2.8, Canon 10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qris schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:25:
joehoe! gister eindelik nieuwe tft gehaald. na lang denken en reviews lezen heb ik
de samsung syncmaster 930BF gehaald bij de mediamarkt. was nog knap lastig om
hem te kopen aangezien ze als warme broodjes over de toonbank gingen (10 schermen
binnen een week!)

thuis aangekomen gelijk ff pixeltest gedaan en geen fout gevonden. btw, als ik een pixel zou
vinden kon ik hem zo inruilen binnen 14 dagen. ik bedoel maar, super. en nog niet eens extra
hoeven betalen. hij kostte 389 euro. enfin, in de winkel merkte ik het niet echt omdat er allemaal
19inchen naast elkaar stonden maar toen ik hem thuis neerzette zag ik pas hoe groot het
scherm is :*) zeeeer rielex dus. heb toen gelijk een film gekeken (zeer goed te doen, ook met
meerdere personen) en ff quake4 gespeeld. ging allemaal perfect. het is dat ik erop lette omdat
dus.. ik was opzoek naar een geschikte grote tft om zowel te gamen alswel dvd kijke (divx) en
die heb ik nu gevonden. ben 100% tevreden over het juweeltje.

ps. onscreen menu is volgens mij op een zondag morgen ontworpen.. >:) maja, eenmaal alles ingesteld zoals je dat zelf wil hoef je het toch niet meer te gebruiken.
Ik heb wou hem ook bij de mediamarkt halen maar helaas was uitverkocht(mediamarkt arena),heb hem nu ergens anders gehaald.
Mag ik je er op wijzen dat mm de laagste prijs garanite heeft en als je in de buurt een computerland hebt(straal binnen 30km van mm) daar staat ie voor 369, als je dat aantoont bij mm kan je nog geld terug krijgen of misschien is er een andere winkel bij je in de buurt waar ie iets goedkoper is(geen webshop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n Samsung 930BF net getest op pixelfouten,.... géén enkel gevonden, toppie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:51:
Volgens mij is die pagina een goede test voor je overdrijf (overdrive compenseert teveel = flippen). Mijn 970p heeft er ook moeite mee.
Volgens mij niet, mijn AS4821DT heeft toch echt geen overdrive, en toch flipt ie.
Volgens mij heeft het te maken met de verhouding tussen verschillende reactietijden.
niet flipper = allebei de overgangen zijn even snel, flippen en lichter worden = rise sneller dan fall, en flippen en donkerder worden = fall sneller dan rise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

XiN schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:13:
[...]

Volgens mij niet, mijn AS4821DT heeft toch echt geen overdrive, en toch flipt ie.
Volgens mij heeft het te maken met de verhouding tussen verschillende reactietijden.
niet flipper = allebei de overgangen zijn even snel, flippen en lichter worden = rise sneller dan fall, en flippen en donkerder worden = fall sneller dan rise.
Nou.....dan heb ik nog steeds geen nadelen van overdrive op de 970p gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Wat mischien ook nog wel leuk is om te melden in verband met het flip-gebeuren is dat ik ook CRT's gezien heb die er niet tegen konden(ook CRT's die er wel tegen konden trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
ik heb vanmiddag de 970P gehaald. tot nu toe mooi scherm en geen enkele dooie pixel gelukkig (ook al had ik er wel garantie bij genomen).
alleen hoe stel ik hem in? ik had dat 'natural color' geinstalleerd en dan met magictune het contrast wat versteld. dat ging nog goed maar voor de rest crashed die magictune alleen maar. als ik de color calibration wizard start en ik druk op help dan ververst het beeldscherm niet meer enzo. meer mensen hier last van? :?

anders laat ik hem verder wel zo staan. ziet der verder wel mooi uit, maar ik wil die wizard eens proberen. weet iemand trouwens hoe die werkt? met dat vierkantje verschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ik zou niet weten hoe Magictune werkt, maar ik weet wel dat je ook wat kleurcorrectie via de videokaart kan uitvoeren.
In de startpost(eerste post van het topic) kan je een paar hulpmiddelen daarvoor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

unconnected schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:19:
ik heb vanmiddag de 970P gehaald. tot nu toe mooi scherm en geen enkele dooie pixel gelukkig (ook al had ik er wel garantie bij genomen).
alleen hoe stel ik hem in? ik had dat 'natural color' geinstalleerd en dan met magictune het contrast wat versteld. dat ging nog goed maar voor de rest crashed die magictune alleen maar. als ik de color calibration wizard start en ik druk op help dan ververst het beeldscherm niet meer enzo. meer mensen hier last van? :?

anders laat ik hem verder wel zo staan. ziet der verder wel mooi uit, maar ik wil die wizard eens proberen. weet iemand trouwens hoe die werkt? met dat vierkantje verschuiven?
Mooie monitor hé :9
Het voordeel van magictune is dat de instellingen in de monitor worden opgeslagen (het blauwe knopje gaat even aan/uit bij het opslaan van de instellingen). Met je drivers kan het natuurlijk ook, maar dan kan je met elke driver install weer je kleuren tunen. Ik zou natural color weglaten, magic tune kan namelijk precies hetzelfde! Ik weet niet waarom het programma bij jou instabiel is, ik heb er namelijk geen enkel probleem mee. Het is traag, maar niet instabiel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

SamSung 970P userreview

Ik heb zo’n 7 of 8 jaar gewerkt met een Iiyama Vision master pro 450. Laat het duidelijk zijn dat ik niet ben overgestapt naar TFT omdat dit scherm slecht was. Het is juist de leeftijd van het scherm dat mij deed besluiten een TFT te kopen. Een jaar geleden heb ik op het punt gestaan om een samsung 193 te kopen, maar dit heb ik niet gedaan omdat deze schermen traag waren en dus niet geschikt voor spellen. Een TN scherm was ook geen alternatief, omdat ik ook veel fotobewerking doe. Totdat ik na lange tijd via dit draadje op de samsung 970p uitkwam. Dit scherm combineert de voordelen van een hoge beeldkwaliteit en een goede snelheid.

Design
Als je jarenlang gewend bent te werken met een bakbeest als een Iiyama, dan is elk TFT scherm mooi zou je zeggen. Nou was het voor mij niet de reden om dit scherm te kopen vanwege de goede ‘looks’, maar het mag wel gezegd worden dat Samsung een mooie monitor heeft gemaakt. Het heeft wel wat weg van apple. Om dit te bereiken heeft Samsung wel elke instelknop verwijderd van de monitor, instellingen doe je daarom softwarematig.
De voet is vrij zwaar, waarschijnlijk om het scherm niet makkelijk te laten verschuiven. Het is ook functioneel, want je bent in staat om het scherm op de juiste hoogte te stellen d.m.v. de triple hinge van de voet. Je hoeft nu geen boek o.i.d onder je monitor te stoppen om hem in de juiste hoogte te krijgen. Tevens kan je de monitor 90° draaien, erg handig voor het lezen van documenten. Op de voet zit een blauw oplichtende aan/uit knop, maar deze valt verder niet op. Jammer genoeg is de voet geen VGA- en voeding ingang, want dit wordt gedaan met een aparte adapter. De adapter is in dezelfde stijl als de monitor, maar je doet er toch goed aan deze achter het bureau te laten vallen omdat er lelijke zwarte monitorkabels uitsteken.

Software
Bij het scherm wordt het software pakket magictune geleverd waarmee je in staat bent instellingen te veranderen op je scherm. Je kunt hiermee bijvoorbeeld contrast/brightness veranderen, maar ook gamma en kleurtemperatuur. Je kunt hiermee ook je monitor calibreren en instellingen worden vervolgens opgeslagen in je monitor. Een tweede meegeleverd programaatje is natural color waarmee je ook kleuren kan calibreren. Ik vindt dit zelf vrij nutteloos omdat magictune precies hetzelfde kan (wel minder gebruikersvriendelijk). Het diplay 90° gedraaid weergeven kan met magicrotation. Ik heb dit niet geïnstalleerd omdat de ati drivers (waarschijnlijk ook nvidia?) dit ook kunnen. De software heeft ook wat nadelen. Magictune neemt ~200 mb in beslag, dit zijn voornamelijk help bestanden in een tiental talen (die je gelukkig kan verwijderen). Verder doet het programma wat traag aan.

Beeldkwaliteit
Toen ik de monitor voor het eerst in gebruik nam vond deze nogal fel en kleuren kwamen een beetje uitgebleekt over. Na een avondje rotzooien magictune heb ik de kleuren goed kunnen kalibreren. Dit heeft wel z’n vruchten afgeworpen, want ik zie weinig verschil meer met m’n Iiyama CRT. Foto’s worden goed weergegeven en komen kleurecht over. Wat ik wel een minpunt vindt is de weergave van gradiënten, je ziet duidelijk strepen ontstaan in overgangen (zie onderstaand voorbeeld). Gelukkig speelt dit weinig/geen rol in fotoweergave, maar het is wel een punt om rekening mee te houden. Zelf had ik verwacht dat dit scherm hier geen last van zou hebben, maar waarschijnlijk is dit een probleem met elke 8-bit (per kleur) monitor.
Wat trouwens meteen opvalt, is de lichtopbrengst van het scherm. Je hebt totaal geen last meer van tegenlicht, wat wel een probleem was met de CRT.
Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/?iid=yei8zn&noresize=1&nostamp=1&quality=100

Kijkhoek
Als je recht achter het scherm zit heb je geen probleem met kleurweergave. Zodra je iets van 20-30 cm naar recht/links verschuift dan worden witte tinten lichtgelig. Dit vind ik niet storend, maar ik kan me voorstellen dat dit anderen wel stoort. Het kan een minpunt zijn als je de monitor gebruikt als je met meerdere mensen een film bekijkt. De kijkhoek is verder groot en de monitor is goed leesbaar vanuit praktisch elke hoek.

Games en films
Ik heb 2 spellen gespeeld om ghosting vast te stellen: GTA San Andreas en FEAR. Sorry, ik kon geen ghosting vaststellen, zelfs niet met flink rondraaien met m’n muis.
M’n computer is helaas niet meer de snelste en ik ben gedwongen FEAR te spelen in 1024*768, maar de monitor schaalt prima naar deze resolutie. Bewijs voor een overactieve overdrive heb ik ook niet echt kunnen vinden. In een recensie heb ik hierover gelezen, maar blijkbaar is het te laag om een CRT gebruiker als ik op te vallen.
DVD weergave is prima op dit scherm en ik kan geen ghosting waarnemen. Omdat ik eigenlijk nooit DVD kijk op m’n computerscherm, heb ik er weinig verder op aan te vullen

Conclusie
Al met al kan deze monitor zich prima meten met de Iiyama. Sterker nog, hij is zelfs een stuk beter. Met deze helderheid kan je in elke lichtomgeving goed werken. De monitor heeft goede fotokwaliteit en staat z’n mannetje met snelle beeldovergangen zoals in spelletjes en met films. Daarbovenop is de 970p eens stuk lichter dan de CRT en niet te vergeten: het stroom gebruik is 100 watt minder (van 140 watt naar 42 watt).

+ Makkelijk verstelbaar
+ kan 90° gedraaid worden
+ Apple Design
+ Contrast, kleurweergave
+ Kijkhoek
+ Geen ghosting

- Gradiënt weergave vertoond banding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, die gradient weergave is me ook al opgevallen toen ik met photoshop aan het werk ging op men laptop. Ik dacht dat het aan een instelling van PS lag maar blijkbaar ligt het aan het LCD scherm.
Dit is in principe niet zo erg, het valt mij niet echt meer op nu.

Ik ga toch maar eens de 970p gaan halen aangezien er niet direct een beter scherm lijkt aan te komen de volgende maanden.

Nu nog een winkel in belgië of aan de grens in nederland vinden die pixelgarantie heeft. Iemand tips wat winkels betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:31:
[...]

Mooie monitor hé :9
Het voordeel van magictune is dat de instellingen in de monitor worden opgeslagen (het blauwe knopje gaat even aan/uit bij het opslaan van de instellingen). Met je drivers kan het natuurlijk ook, maar dan kan je met elke driver install weer je kleuren tunen. Ik zou natural color weglaten, magic tune kan namelijk precies hetzelfde! Ik weet niet waarom het programma bij jou instabiel is, ik heb er namelijk geen enkel probleem mee. Het is traag, maar niet instabiel ofzo.
ja hij is echt toppie verder :P
wat heb jij voor kleurinstellingen nu? ik contrast 55, brightness 75 en als kleur 'warm 2'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:28:
Wat ik wel een minpunt vindt is de weergave van gradiënten, je ziet duidelijk strepen ontstaan in overgangen (zie onderstaand voorbeeld). Gelukkig speelt dit weinig/geen rol in fotoweergave, maar het is wel een punt om rekening mee te houden. Zelf had ik verwacht dat dit scherm hier geen last van zou hebben, maar waarschijnlijk is dit een probleem met elke 8-bit (per kleur) monitor.
Wat trouwens meteen opvalt, is de lichtopbrengst van het scherm. Je hebt totaal geen last meer van tegenlicht, wat wel een probleem was met de CRT.
[afbeelding]
Heb je mischien ook een origineel(screenshot) van die gradiënt weergave?
Dan kan ik eens kijken hoe erg ik dat met mijn MVA heb.

[ Voor 76% gewijzigd door n-i-x op 30-12-2005 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

Afbeeldingslocatie: http://images.fotopic.net/?iid=yeia42&noresize=1&nostamp=1&quality=100

Dit moet een 'banding' loze gradiënt zijn (als ik PS mag vertrouwen). Ik zie duidelijke (maar niet echt storende) overgangen.

magictune instellingen:
Ik heb: brightness 50, contrast 50, gamma +0,9! en color tone heb ik uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 01:17

edward2

Schieten op de beesten

Bedankt voor de tip. Ik weet nu gelijk dat ik nog geen 8 bits scherm neem. Ik vind die banding echt storend, het lijkt wel hetzelfde effect als je op 16 bits kleur zit te gamen.

Hier op de CRT is het orgineel bandingloos.
Dus maar eens kijken of er 10 bits alternatieven zijn (geschikt voor gaming).

[ Voor 25% gewijzigd door edward2 op 30-12-2005 21:45 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Ik weet niet of het plaatje van Mashadar uitvergroot is, maar die banding is inderdaad niet zo mooi en als ik het zo bij iemand anders zou zien, zou ik vragen of hij of zij wel weet dat je je scherm ook op meerdere kleuren in kan stellen. Hier op de crt geen banding te zien.
Verder heb ik vandaag bij de MediaMarkt nog even staan turen naar een 970p, maar wat me wel een beetje tegenviel was dat als je iets van boven op het scherm keek, dat het rood dan vrij snel verdwijnt, ik kan me eigenlijk niet herinneren dat het bij de 193p ook zo was, maar wellicht vergis ik me. Nou begrijp ik wel dat je niet van boven naar je scherm gaat kijken, maar als ie een beetje laag staat en je moet naar beneden kijken om naar het onderste stuk van je scherm te kijken, verdwijnt toch je rood een beetje.
Misschien kan 1 van de eigenaars hier eens 1 of meerdere foto's nemen van een egale rode, gele (of groene?) en blauwe achtergrond, ben benieuwd of je dan kleurverschil tussen boven en onder kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Dancing_Animal op 30-12-2005 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
ik zie in die gradient echt totaal niets raars. gewoon echt een hele mooie soepele overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:33:
[afbeelding]

Dit moet een 'banding' loze gradiënt zijn (als ik PS mag vertrouwen). Ik zie duidelijke (maar niet echt storende) overgangen.

magictune instellingen:
Alle LCD schermen hebben dit, alleen high end eizo's misschien niet. De mate waarin dit de gebruiker opvalt hangt natuurlijk sterk af van persoon tot persoon, sommige mensen zien het verschil niet eens... Het verschilt natuurlijk ook van scherm tot scherm, maar het is daadwerkelijk aanwezig op alle LCD schermen, in meerdere of mindere mate.

[ Voor 15% gewijzigd door TetsuoShima op 30-12-2005 22:23 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat niemand (ook Samsung niet) weet wanneer en zelfs of de 970P in het zwart te leveren is, ben ik toch maar om me heen aan het kijken voor alternatieven. XIN meldde in dit topic de Eizo S1910–K. Dit lijkt mij ook een erg mooi en goed scherm. Hiernaast heb ik op het internet al een aantal lovende reviews gelezen...

Weet iemand hoe dit scherm zich verhoudt tot de 970P? Wat zouden eventuele redenen kunnen zijn om dit scherm niet te nemen? (behalve dan de prijs die ongeveer EUR 100,- hoger ligt.

Waarom zie ik trouwens geen Eizo schermen in de startpost? Is dit niet zo'n goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dus sinds vandaag mijn 930BF ...

- aangesloten op DVI
- driver van scherm geïnstalleerd
- beelddriver geïnstalleerd

Mijn vraagjes ...
- de knop 'auto adjust' geeft aan 'not available' te zijn ... is dit normaal (vb wegens dvi)
- bij uitschakelen pc blijft linksboven 'analog' - 'digital' knipperen en gaat het scherm niet in standby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:39:
Waarom zie ik trouwens geen Eizo schermen in de startpost? Is dit niet zo'n goed merk?
Eizo is een merk dat zich vooral richt op professionals met een bedrijf dat de kosten betaald, niet op de doorsnee enthousiasteling. :)

Vandaar: Eizo = DUUUUR. :P

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
TetsuoShima schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:54:
[...]

Eizo is een merk dat zich vooral richt op professionals met een bedrijf dat de kosten betaald, niet op de doorsnee enthousiasteling. :)

Vandaar: Eizo = DUUUUR. :P
Dat is inderdaad de reden waarom er geen Eizo'n in de TS staan, maar uit een Poll in het 17" topic bleek dat aardig wat mensen(46%) bereid was om behoorlijk(€100,-) meer te betalen voor een Eizo, dus mischien kom ik hier straks ook wel met zo'n poll over de S1910.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:51:
Heb dus sinds vandaag mijn 930BF ...

- aangesloten op DVI
- driver van scherm geïnstalleerd
- beelddriver geïnstalleerd

Mijn vraagjes ...
- de knop 'auto adjust' geeft aan 'not available' te zijn ... is dit normaal (vb wegens dvi)
- bij uitschakelen pc blijft linksboven 'analog' - 'digital' knipperen en gaat het scherm niet in standby ...
Ik heb hier ook eens de zogezegde driver van mijn scherm geinstalleerd,...... leuk,... BF2 startte daarna niet meer op :(
Gelukkig bestaat er zoiets als systeemherstel, het was direct weer in orde ;)

Verder:
- "not available" verschijnt inderdaad regelmatig als je op DVI zit,.. zoals "autoadjust", die dingen gebeuren dan allemaal automatisch.
- dat knipperend Digital schermpje had ik ook maar is nu weg,... vraag me wel niet meer hoe 8)7 , het ligt zeker ergens aan een instelling ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Iemand die toevallig al zo'n Eizo S1910 heeft? Ik zie dat deze wel beschikt over een interne Look-Up Table (LUT) van 10 bit wat genoeg moet zijn om banding tegen te gaan.

Dit dingetje spreekt mij wel aan, vraag me aalleen af of hij snel genoeg is voor (snelle)games, het lijkt nog steeds een afweging.

[ Voor 26% gewijzigd door edward2 op 31-12-2005 01:42 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
In face à face kan je zien dat ie niet langzaam is, maar wel minder snel dan overdrive TN's en andere overdrive *VA's.
THG zegt ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Het hoort eigenlijk niet thuis in een 19" topic, maar Eizo heeft wel hele leuke (en hele dure) hogere modellen:

S2100:
21.3"
1600x1200
1000:1
8ms GtG
16ms typical
10 bit color control
178°
prijs??? waarschijnlijk 1000+ euro

S22110W:
21.1"
1680x1050
8ms GtG
16ms typical
14 bit color control
178°
1050 euro

S2410W:
24.1"
1920x1200
8ms GtG
16ms typical
14 bit color control
178°
1500 euro

Ach, ik zal nog maar effe doordromen en gelukkig zijn met m'n VP191s... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op prad.de is een review te vinden over de S1910. Hij wordt beoordeeld als "sehr gut/very good". Hier is overigens ook te lezen dat het scherm snel genoeg is om FPS-games te spelen zonder waarneembare ghosting.

Prad.de review

Overigens heeft ook deze monitor nog steeds last van color banding, zie ook deze foto. Maar ja, als je de rest van de foto's bekijkt, ziet het er allemaal toch echt wel erg mooi uit.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:32:
Op prad.de is een review te vinden over de S1910. Hij wordt beoordeeld als "sehr gut/very good". Hier is overigens ook te lezen dat het scherm snel genoeg is om FPS-games te spelen zonder waarneembare ghosting.

Prad.de review

Overigens heeft ook deze monitor nog steeds last van color banding, zie ook deze foto. Maar ja, als je de rest van de foto's bekijkt, ziet het er allemaal toch echt wel erg mooi uit.
Ja die heb ik ook gelezen. Toch maar eens kijken of er bij Discplanet in R'dam eentje te bezichtingen valt.

Raar dat die toch last heeft van banding met die 10 bits gamma correctie, en dit ga je namelijk ook zien in games met bij de overgangen naar donkere gedeeltes.
Anderzijds, misschien valt het wel hardstikke mee, eerst ook maar eens een 970P bekijken.

[ Voor 17% gewijzigd door edward2 op 31-12-2005 12:58 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat heb ik ook gelezen, maar Prad.de heeft ondertussen ook laten doorschemeren dat ze niet echt hardcore gamers zijn, en dat de mensen die dus wel hardcore gamer zijn er anders over zouden kunnen denken.

Ik blijf dus denken dat de S1910 niet echt langzaam is, maar ook weer niet de snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x

Prad.de review

Ik heb het idee dat dat niet vloeiende kleurovergangen zijn, maar overgangen in stapjes.
Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom die 'banding' zo enorm aanwezig is en waarom die bij elke kleurovergang op dezelfde plaatsen gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Lol, dat is een testscherm van 'hoe heet dat programma ook al weer'... das geen banding, maar gewoon een scherm met blokjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:57:
Lol, dat is een testscherm van 'hoe heet dat programma ook al weer'... das geen banding, maar gewoon een scherm met blokjes :D
Gelukkig maar :) Tja, mijn Grieks is ook niet meer wat het geweest is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb nu voor mij en voor mijn vriendin een Samsung SyncMaster 913n gehaald.
Wat minder dan de 930BF, maar desalniettemin een geweldig scherm.

Erg blij mee :)

Ik had de eerste bij Alternate gehaald, voor 329 + 35 (pixelgarantie) - 10 (vriendenkorting ;) ), en de tweede bij Informatique voor 349 + 35 (pixelgarantie).
Echter, bij die van Informatique heb ik optimaal gebruik gemaakt van die garantie..de eerste had 3 dode pixels, en de tweede eentje. De derde hebben ze daar maar getest, die is 100% in orde.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:33:
[afbeelding]

magictune instellingen:
Ik zie er heel soms een klein banding-streepje, maar na wat gespeel met de kleurcorrectie heb ik het zowat onzichtbaar gemaakt :D
Ik wil er best een foto van maken, maar met mijn webcam ga je het denk ik niet zo goed zien...
Mischien ga ik er later nog een foto van maken met een wat betere camera, maar dat wordt dan volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashadar

Mashadar

Drie maal is scheepsramp

XiN schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 13:02:
[...]

Ik zie er heel soms een klein banding-streepje, maar na wat gespeel met de kleurcorrectie heb ik het zowat onzichtbaar gemaakt :D
Ik wil er best een foto van maken, maar met mijn webcam ga je het denk ik niet zo goed zien...
Mischien ga ik er later nog een foto van maken met een wat betere camera, maar dat wordt dan volgend jaar.
Ik zie in het linkergedeelte ook een heel klein beetje banding (bij het donker grijs), niet echt om wakker van te liggen. De lichtgrijsovergangen zijn overigens transparant.
De foto die ik in mijn review heb geplaatst is een vergroting(waardoor het heel erg lijkt), misschien moet ik gewoon het hele scherm fotograferen.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met zo'n Eizo met 10-bit look-up, dan kunnen ze naar dat voorbeeldplaatje kijken om vast te stellen of deze ook banding vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 00:42:
[...]
- dat knipperend Digital schermpje had ik ook maar is nu weg,... vraag me wel niet meer hoe 8)7 , het ligt zeker ergens aan een instelling ;)
Strange ... inderdaad, na 10 sec. gaat ie dan toch in standby ...

Mocht iemand een oplossing weten, graag ...
Zou het kwaad kunnen om ook de VGA kabel te bevestigen (tegelijkertijd met de DVI ?), of wordt het voor dat scherm dan helemaal verwarrend ? In de handleiding staat het nochtans zo ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_slim
  • Laatst online: 02-12-2021
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:28:
SamSung 970P userreview
[..]
Kijkhoek
Als je recht achter het scherm zit heb je geen probleem met kleurweergave. Zodra je iets van 20-30 cm naar recht/links verschuift dan worden witte tinten lichtgelig. Dit vind ik niet storend, maar ik kan me voorstellen dat dit anderen wel stoort. Het kan een minpunt zijn als je de monitor gebruikt als je met meerdere mensen een film bekijkt. De kijkhoek is verder groot en de monitor is goed leesbaar vanuit praktisch elke hoek.
[..]
Ik heb hier begrepen dat ik juist de 970P moet halen voor de grote kijkhoek. Is er wellicht een ander scherm dat geen lichtgelige tinten vertoont als je met meerdere mensen naar het scherm zit te turen?

FF offtopic, kan ik de 970P op een of andere manier aansluiten op digitale televisie van KPN? Moet ik hier simpelweg een video in voor hebben zodat ik het scart signaal kan omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mashadar schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 13:58:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met zo'n Eizo met 10-bit look-up, dan kunnen ze naar dat voorbeeldplaatje kijken om vast te stellen of deze ook banding vertoont.
[rml]nielsvo in "[ 17" TFT] De ultieme TFT - deel 3(2)"[/rml] heeft een L578, maar ik weet niet of ie nog te bereiken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
fb_slim schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:49:
[...]

Ik heb hier begrepen dat ik juist de 970P moet halen voor de grote kijkhoek. Is er wellicht een ander scherm dat geen lichtgelige tinten vertoont als je met meerdere mensen naar het scherm zit te turen?
De Eizo S1920 heeft een nog iets grotere kijkhoek(waardoor je bijvoorbeeld zo'n 50cm aan de kant moet gaan voor het geel wordt).
Maar de S1910 is wel €100,- duurder en hij is iets langzamer...
fb_slim schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:49:
FF offtopic, kan ik de 970P op een of andere manier aansluiten op digitale televisie van KPN? Moet ik hier simpelweg een video in voor hebben zodat ik het scart signaal kan omzetten?
De 970P kan, net als de meeste LCD monitoren, alleen via DVI of D-sub aangestuurd worden.(en de 970P kan, in tegenstelling tot de meeste anderen, maar op een van de twee tegelijk worden aangesloten...)
Wat voor uitgangen heeft zo'n kastje allemaal?

[ Voor 37% gewijzigd door n-i-x op 01-01-2006 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:54:
[...]

Strange ... inderdaad, na 10 sec. gaat ie dan toch in standby ...

Mocht iemand een oplossing weten, graag ...
Zou het kwaad kunnen om ook de VGA kabel te bevestigen (tegelijkertijd met de DVI ?), of wordt het voor dat scherm dan helemaal verwarrend ? In de handleiding staat het nochtans zo ...
Waarom zou je dat doen,.. ik zie er niet echt de voordelen van waarom je dat dan wel zou doen :?

Banding-streepje ..... als dat zo'n streepje voorstelt dat helemaal op de kant van het scherm staat,.. wel ik heb er dan ook zo ééntje van een 2-tal cm lang rechtsboven aan de rechterzijde van mijn scherm.
Gezien met pixeltester en helemaal niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:28
Philips 190C6FS 19" TFT

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Het vorige scherm bij de pc van mijn vriendin was een Compaq S7500. Dat is een 17 inch crt met een ouderwets bol scherm. Alles dus beter dan dat. Het oude scherm werd steeds feller en het duurde steeds langer om uit stand-by te komen. De oude monitor was gewoon op en daarom tijd voor een nieuwe. Natuurlijk geeft de tft een scherper beeld, neemt minder ruimte in, ziet het strakker uit en is zuiniger in energieverbruik.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Het scherm is voor €299 gekocht bij Vobis. Een mooie prijs voor een kwalitatief goede tft met 3 jaar garantie. Zonder morren en zonder daarvoor extra te hoeven betalen mochten we het scherm controleren op dode pixels. Hiervoor hulde. Het scherm had geen dode pixels, dus meteen meenemen.
Bij het scherm zit SmartControl software waarmee je buiten het osd om instellingen kunt veranderen. Dit is erg handig omdat de knopjes op het scherm onhandig zijn (te smal, je moet ze haast met je nagel indrukken).
Het scherm heeft alleen een analoge aansluiting overigens.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Foto’s zien er op het oog goed uit en als ik er een spel op speel dan zie ik weinig verschil met mijn eigen scherm (een 19 inch LaCie met Diamondtron buis). Ik ben geen Photoshopper dus ik heb geen timmermansoog voor kleuren.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Ik had verwacht om ghosting te kunnen zien. Zeker in deze prijsklasse. Ik was blij verrast dat dit reuze meeviel, want ik had erger verwacht. Ik heb het bekeken door Quake III erop te spelen en een ghosting testprogramma te gebruiken. In Quake III was de ghosting nauwelijks waarneembaar. In het testprogramma was er wel wat ghosting te zien. Dat is op zich niet verwonderlijke. Het scherm heeft een responstijd van 8 ms dus een beetje ghosting houd je toch. Vandaar dat ik zelf toch nog de voorkeur aan een crt geef.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De monitor moest voor gebruik wel even getweakt worden qua instellingen. Brightness en contrast stonden wel erg hoog. Met de felheid van het wit zit het wel goed. De diepte van het zwart is minder. Het is niet zo zwart zoals op mijn crt. Dit komt voornamelijk door wat backlight leakage aan de boven- en onderkant.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Zoals ik al schreef heeft het scherm wat backlight leakage aan de boven- en onderkant. Dit is bij normaal gebruik niet storend. Ik kan me voorstellen dat bij bekijken van een film of spel dit wel storend kan zijn.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Bij inkijk vanaf de zijkant kun je het scherm toch nog goed bekijken. Het beeld wordt natuurlijk wel donkerder, waardoor de kleuren niet meer natuurgetrouw zijn.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Met de bouwkwaliteit zit het wel goed. De behuizing voelt stevig aan en de voeding zit in het scherm in plaats van (weer) een losse voeding op de grond.
De voet zit aan de monitor vast, dus geen knutselwerk om de voet te bevestigen. De knopjes zijn wat aan de iele kant en daardoor is de bediening niet heel handig. Gelukkig is er de SmartControl software om toch het een en ander in te stellen.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dat het scherm een mooie vormgeving heeft. De smalle knopjes maken de bediening wat onhandig. De vormgeving kun je het beste zelf beoordelen, dus zie de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3ae579023dda41d8d95b3cdb084a9f70/full.jpg

Voordelen
Prijs/kwaliteit verhouding
Goed beeld, relatief weinig ghosting dus ook geschikt voor spellen
Instellingen wijzigen via software
Vormgeving

Nadelen
Osd kent beperkte instelmogelijkheden
Geen DVI
Backlight leakage
Knopjes onhandig smal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleoview W19-1 WXGA+ scherm welke een native resolutie heeft van 1440 bij 900. Ik krijg de onboard kaart (S3) van mijn Asus A7VT niet in deze modus. Ik vermoed een andere vga kaart te nemen, zoiezo voor DVI. Welke kaart kan de resolutie 1440 bij 900 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Of de videokaart 1440x900 wel of niet aankan hangt vooral van de drivers af.
Via de drivers van mijn nVidia kaart kan ik in ieder geval resoluties toevoegen, dus met een nVidia lukt het zeker.
Ik weet niet of zoiets ook in de Ati-drivers kan, kan iemand dat vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Laatst online: 08-09 15:00
Mashadar schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:28:Beeldkwaliteit
Toen ik de monitor voor het eerst in gebruik nam vond deze nogal fel en kleuren kwamen een beetje uitgebleekt over. Na een avondje rotzooien magictune heb ik de kleuren goed kunnen kalibreren.
Ik heb het zelfde gevoel omtrent de kleuren. Ik heb Windows x64 en krijg MagicTune gewoon niet geinstalleerd. Het programma blijft zeggen om mijn systeem te rebooten, ook al is dat gebeurd. Met de forceware drivers (7800GXT) krijg ik mijn kleuren gewoon niet naar mijn zin. Oftewel te uitgebleekt, dan weer te hoge contrasten in gaming. Momenteel scoort mijn IIyama 454 nog steeds beter (behalve scherpte). Ik heb een mailtje gestuurd naar Samsung om te vragen hoe ik MagicTune aan de praat krijg .... als ze me niet kunnen helpen, wordt de monitor morgen of overmorgen terug binnengedaan bij Altnernate. Wel zonde want het is zo'n mooi design :(

Frank Lenaerts

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste