SamSung 970P userreview
Ik heb zo’n 7 of 8 jaar gewerkt met een Iiyama Vision master pro 450. Laat het duidelijk zijn dat ik niet ben overgestapt naar TFT omdat dit scherm slecht was. Het is juist de leeftijd van het scherm dat mij deed besluiten een TFT te kopen. Een jaar geleden heb ik op het punt gestaan om een samsung 193 te kopen, maar dit heb ik niet gedaan omdat deze schermen traag waren en dus niet geschikt voor spellen. Een TN scherm was ook geen alternatief, omdat ik ook veel fotobewerking doe. Totdat ik na lange tijd via dit draadje op de samsung 970p uitkwam. Dit scherm combineert de voordelen van een hoge beeldkwaliteit en een goede snelheid.
Design
Als je jarenlang gewend bent te werken met een bakbeest als een Iiyama, dan is elk TFT scherm mooi zou je zeggen. Nou was het voor mij niet de reden om dit scherm te kopen vanwege de goede ‘looks’, maar het mag wel gezegd worden dat Samsung een mooie monitor heeft gemaakt. Het heeft wel wat weg van apple. Om dit te bereiken heeft Samsung wel elke instelknop verwijderd van de monitor, instellingen doe je daarom softwarematig.
De voet is vrij zwaar, waarschijnlijk om het scherm niet makkelijk te laten verschuiven. Het is ook functioneel, want je bent in staat om het scherm op de juiste hoogte te stellen d.m.v. de triple hinge van de voet. Je hoeft nu geen boek o.i.d onder je monitor te stoppen om hem in de juiste hoogte te krijgen. Tevens kan je de monitor 90° draaien, erg handig voor het lezen van documenten. Op de voet zit een blauw oplichtende aan/uit knop, maar deze valt verder niet op. Jammer genoeg is de voet geen VGA- en voeding ingang, want dit wordt gedaan met een aparte adapter. De adapter is in dezelfde stijl als de monitor, maar je doet er toch goed aan deze achter het bureau te laten vallen omdat er lelijke zwarte monitorkabels uitsteken.
Software
Bij het scherm wordt het software pakket magictune geleverd waarmee je in staat bent instellingen te veranderen op je scherm. Je kunt hiermee bijvoorbeeld contrast/brightness veranderen, maar ook gamma en kleurtemperatuur. Je kunt hiermee ook je monitor calibreren en instellingen worden vervolgens opgeslagen in je monitor. Een tweede meegeleverd programaatje is natural color waarmee je ook kleuren kan calibreren. Ik vindt dit zelf vrij nutteloos omdat magictune precies hetzelfde kan (wel minder gebruikersvriendelijk). Het diplay 90° gedraaid weergeven kan met magicrotation. Ik heb dit niet geïnstalleerd omdat de ati drivers (waarschijnlijk ook nvidia?) dit ook kunnen. De software heeft ook wat nadelen. Magictune neemt ~200 mb in beslag, dit zijn voornamelijk help bestanden in een tiental talen (die je gelukkig kan verwijderen). Verder doet het programma wat traag aan.
Beeldkwaliteit
Toen ik de monitor voor het eerst in gebruik nam vond deze nogal fel en kleuren kwamen een beetje uitgebleekt over. Na een avondje rotzooien magictune heb ik de kleuren goed kunnen kalibreren. Dit heeft wel z’n vruchten afgeworpen, want ik zie weinig verschil meer met m’n Iiyama CRT. Foto’s worden goed weergegeven en komen kleurecht over. Wat ik wel een minpunt vindt is de weergave van gradiënten, je ziet duidelijk strepen ontstaan in overgangen (zie onderstaand voorbeeld). Gelukkig speelt dit weinig/geen rol in fotoweergave, maar het is wel een punt om rekening mee te houden. Zelf had ik verwacht dat dit scherm hier geen last van zou hebben, maar waarschijnlijk is dit een probleem met elke 8-bit (per kleur) monitor.
Wat trouwens meteen opvalt, is de lichtopbrengst van het scherm. Je hebt totaal geen last meer van tegenlicht, wat wel een probleem was met de CRT.
Kijkhoek
Als je recht achter het scherm zit heb je geen probleem met kleurweergave. Zodra je iets van 20-30 cm naar recht/links verschuift dan worden witte tinten lichtgelig. Dit vind ik niet storend, maar ik kan me voorstellen dat dit anderen wel stoort. Het kan een minpunt zijn als je de monitor gebruikt als je met meerdere mensen een film bekijkt. De kijkhoek is verder groot en de monitor is goed leesbaar vanuit praktisch elke hoek.
Games en films
Ik heb 2 spellen gespeeld om ghosting vast te stellen: GTA San Andreas en FEAR. Sorry, ik kon geen ghosting vaststellen, zelfs niet met flink rondraaien met m’n muis.
M’n computer is helaas niet meer de snelste en ik ben gedwongen FEAR te spelen in 1024*768, maar de monitor schaalt prima naar deze resolutie. Bewijs voor een overactieve overdrive heb ik ook niet echt kunnen vinden. In een recensie heb ik hierover gelezen, maar blijkbaar is het te laag om een CRT gebruiker als ik op te vallen.
DVD weergave is prima op dit scherm en ik kan geen ghosting waarnemen. Omdat ik eigenlijk nooit DVD kijk op m’n computerscherm, heb ik er weinig verder op aan te vullen
Conclusie
Al met al kan deze monitor zich prima meten met de Iiyama. Sterker nog, hij is zelfs een stuk beter. Met deze helderheid kan je in elke lichtomgeving goed werken. De monitor heeft goede fotokwaliteit en staat z’n mannetje met snelle beeldovergangen zoals in spelletjes en met films. Daarbovenop is de 970p eens stuk lichter dan de CRT en niet te vergeten: het stroom gebruik is 100 watt minder (van 140 watt naar 42 watt).
+ Makkelijk verstelbaar
+ kan 90° gedraaid worden
+ Apple Design
+ Contrast, kleurweergave
+ Kijkhoek
+ Geen ghosting
- Gradiënt weergave vertoond banding