Er zijn hier vast wel een hoop mensen die door de eerste hype van google analytics heengekomen zijn, en waar inmiddels de stats wel binnendruppelen. Het leek me wel een goed idee om een topic te openen waarin we tips&tricks met elkaar kunnen sharen wat dit betreft, want een aantal dingen zijn wel voor verbetering vatbaar.
Het eerste wat mij opviel is dat de de page query parameters niet standaard meegenomen worden in de overzichten, en dat je een 'advanced' filter moet aanmaken voordat dit zou moeten werken. (ik heb het zelf tot op heden nog steeds niet aan de praat zoals het uitgelegd staat in de help trouwens)
Daarom kwam ik op een ander idee: een stukje javascript dat alle hyperlinks afloopt en er een javascript event aanhangt:
Ik heb dit stukje code samen met de addEvent functie toegevoegd aan de originele urchin.js van google-analytics.com, aangezien tijdens het begin van de release sommige mensen klaagden over pagina's die bleven 'hangen' als google-analytics.com niet bereikbaar is. Even het scriptje lokaal saven, een paar functies eraan plakken plus dit loopje, en het werkt universeel
Zijn er meer mensen die handige tips/tricks hebben?
Het eerste wat mij opviel is dat de de page query parameters niet standaard meegenomen worden in de overzichten, en dat je een 'advanced' filter moet aanmaken voordat dit zou moeten werken. (ik heb het zelf tot op heden nog steeds niet aan de praat zoals het uitgelegd staat in de help trouwens)
Daarom kwam ik op een ander idee: een stukje javascript dat alle hyperlinks afloopt en er een javascript event aanhangt:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| /* Hang automagische request parameter replacer en onclicks aan je hyperlinks. parameters á la "index.php?cat=dit&action=dat&id=id" worden automatisch vervangen door: "urchinTracker('/cat/dit/action/dat/id/id');" !! Maakt gebruik van AddEvent uit common.js @ http://www.dustindiaz.com/top-ten-javascript/ */ function initAnalytics() { var linklist = document.getElementsByTagName('A'); for (var i=1; i<linklist.length; i++) { if (linklist[i].href.split('?').length > 0) { addEvent(linklist[i], 'click', function(){ urchinTracker(this.href.split('?')[1].replace(/=|&/g, '/')); }); } } } |
Ik heb dit stukje code samen met de addEvent functie toegevoegd aan de originele urchin.js van google-analytics.com, aangezien tijdens het begin van de release sommige mensen klaagden over pagina's die bleven 'hangen' als google-analytics.com niet bereikbaar is. Even het scriptje lokaal saven, een paar functies eraan plakken plus dit loopje, en het werkt universeel
Zijn er meer mensen die handige tips/tricks hebben?
[ Voor 36% gewijzigd door SchizoDuckie op 07-12-2005 19:20 . Reden: regex optimalisatie en lompe split().join() weg :P ]