Google Analytics tips & tricks

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Haha .. :) Zit ik in mijn instellingen van Drupal te kijken, blijkt dat ik per gebruiker de tracking aan of uit kan zetten ... Het zal wel schelen op de bezoekersaantallen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik ben met een campaign bezig die ik met GA zal meten, maar wil graag de ampersands uit de campaign-urls vervangen voor een ander teken.. (het systeem ript ze eruit namelijk.) Nou las ik laatst op een of ander blog dat dat kan, maar dat je dan eerst in je GA-tracking-code moet aangeven dat je een ander tekentje gebruikt. Kan het alleen niet meer terugvinden hoe dat moet... Hoe doe ik dat?

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Wat je kunt proberen is de ? te vervangen door een #, hopelijk stopt het systeem bij de # met het rippen. Zorg wel dat je setAllowAnchor in je meetcode gebruikt, hiermee geef je aan dat GA een # kan verwachten in de URL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Thnx! Dat lijkt inderdaad op wat ik had gelezen, ga ik die morgen proberen. En met dat _setAllowAnchor als keyword kom je op nog meer tracking-mogelijkheden.. Maar mochten die ampersands alsnog worden verwijderd ondanks de #-truc, dan zou ik het buiten GA moeten zoeken, klopt dat? (Zoals bijv. verwijzen naar een ampersand-loze url die weer redirect naar de url met campaign-parameters?)

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 09:36
Weet iemand in hoeverre het met Google Analytics mogelijk is statistieken per gebruiker te tonen? Bijvoorbeeld hoe vaak Pietje heeft ingelogd, welke links hij geklikt heeft, etc. De website van Analytics toont helaas geen uitgebreide voorbeelden die dat duidelijk maken.

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Onder het mom van privacy is dat niet mogelijk in Analytics, alleen aggregate statistics, niets dat op de individuele bezoeker te herleiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Het kan wel door elke bezoeker een unieke ID mee te geven met de setVar functie. Maar zoals bartvb al zegt: het mag niet volgens de TOS van Google Analytics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 09:36
André schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:06:
Het kan wel door elke bezoeker een unieke ID mee te geven met de setVar functie. Maar zoals bartvb al zegt: het mag niet volgens de TOS van Google Analytics ;)
Ja, daar ging ik eigenlijk ook al van uit. Is op zich ook wel te begrijpen. Het probleem was, zoals gezegd, dat dat niet zo snel te vinden is.

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
André schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:40:
Gewoon op alle onderdelen dezelfde tracking code plaatsen. Daarna kun je met profielen de boel uit elkaar trekken tot losse onderdelen.
Ik loop even te kloten met profielen. Als ik bijv /nieuws wil bijhouden. Dan maak ik een nieuw profiel aan met de naam Nieuws. Vervolgens ga ik naar profiel instellingen en dan? Bij website url site.nl invullen of site.nl/nieuws invullen en de standaarpagina leeg laten en dan is het zo goed :?

• André

André

Analytics dude

Naast dat profiel op "edit" klikken, en dan bij het kopje filters op "add" klikken. Dan kun je voor een filter kiezen waarmee je een bepaalde subfolder kunt includen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
is er een mogelijkheid om meerdere inhoudsdetails in 1 mail te stoppen.
Ik vind alleen maar de mogelijkheid om een geplande mail te maken per inhouddetaill (paginaweergave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Iemand heeft mij toegevoegd om zijn analytics ook toegankelijk te maken voor mij. Maar kan ik die er zelf ook uithalen? Die site bestaat namelijk niet meer.
En klopt het dat er een leeg profiel zonder site bij iedereen in Google Analytics zit?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Stalkert schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:27:
is er een mogelijkheid om meerdere inhoudsdetails in 1 mail te stoppen.
Ik vind alleen maar de mogelijkheid om een geplande mail te maken per inhouddetaill (paginaweergave)
Je kunt iets toevoegen aan een bestaande geplande mail. Dat is de 3e tab in onder het email knopje.
AW_Bos schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:43:
Iemand heeft mij toegevoegd om zijn analytics ook toegankelijk te maken voor mij. Maar kan ik die er zelf ook uithalen? Die site bestaat namelijk niet meer.
En klopt het dat er een leeg profiel zonder site bij iedereen in Google Analytics zit?
Helaas, waarschijnlijk is je email adres toegevoegd met leesrechten maar heb je geen toegang tot een profiel. Daarmee lijkt het account helemaal leeg en kun je er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12
*schop*
Beter 2 jaar te laat dan nooit :) Er is nu een Analytics data access API *O*
One of the few missing features from Google Analytics was the ability to access data programmatically. Now you can create application that use data from Google Analytics using the Data Export API.

"With the Google Analytics Data Export API, you can develop client applications that download Analytics data in the form of Google Data API feeds. Your client application can use the Data Export API to request data from an existing Analytics profile for an authorized user, and refine the results of the request using query parameters. Currently, the Data Export API supports read-only access to your Google Analytics data."

The API is useful to create different interfaces for Google Analytics and to process the data in interesting ways. For example, you might build a notifier that alerts you when your site has a large number of visitors or you could use the data to display a list of popular posts from your blog.
http://googlesystem.blogs...for-google-analytics.html

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Erg cool dat hij eindelijk live is. We kunnen de komende tijd veel uitbreidingen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 15:21
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met doelconversies?

Wij hebben een webshop met twee websites. Die websites hebben allebei een eigen SSL certificaat. We maken al een tijd gebruik van Analytics en we willen nu doelconversies gaan bijhouden. Dit doel is het plaatsen van een order.

Ik heb in Analytics voor beide websites het doel als volgt gedefiniëerd.
  1. http://www.sitenaam.nl/ordersysteem/bestelling.php
  2. http://www.sitenaam.nl/ordersysteem/bestelkaart.php
  3. https://www.sitenaam.nl/ordersysteem/bestel.php
  4. https://www.sitenaam.nl/ordersysteem/controleer.php
  5. https://www.sitenaam.nl/ordersysteem/betalen.php
  6. https://www.sitenaam.nl/ordersysteem/verstuur.php
Omdat het mogelijk is dat het sessie-id in de URL wordt doorgegeven, staat de optie voor zoektermen op 'Kop zoeken'.

Zoals in het lijstje te zien is, schakelen we halverwege het bestelproces over op HTTPS omdat de klant daar zijn persoonsgegevens invult en zijn betaling doet. Wij hebben op iedere pagina in onze website de volgende analytics code staan:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<script type="text/javascript"> 
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script> 
try {
    var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxxx-1");
    pageTracker._setDomainName("none");
    pageTracker._setAllowLinker(true);
    pageTracker._initData();
    pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>

Nu is het alleen zo dat het aantal doelconversies niet exact overeen komen met het aantal orders in de database. Bovenstaande code heb ik gebruikt omdat dit aanbevolen werd in de documentatie van GA.

Het vreemde is, dat het de ene dag wel aardig overeenkomt (afgelopen vrijdag exact) maar dat er de andere dagen een behoorlijk verschil in zit. (Varierend tussen 10 en 20) Als mensen Javascript uit zouden hebben staan, zou je dit niet kunnen meten, maar gezien de non-technische doelgroep van de webshops ga ik er niet van uit dat er meer dan tien bezoekers per dag bewust hun javascript uit hebben staan. Mijn vraag is dus vooral, hoe kan het dat er zo veel verschillen in zitten? Komt dit omdat de code voor Analytics niet goed is, of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Dit kan een aantal oorzaken hebben: een bezoeker kan 1 doel maar 1 keer per bezoek halen. De 2de keer in hetzelfde bezoek wordt hij niet meer meegeteld. Je kunt dit makkelijk controleren door van de verstuur.php het aantal unique pageviews te bekijken. Dit zegt meer over het absolute aantal gehaalde doelen dan het aantal keer dat een bezoeker een doel gehaald heeft.

Je zou ook eens naar de e-commerce metingen van GA kunnen kijken, die kent dit probleem niet. Elke transactie wordt dan keurig gemeten, ook kun je er nog een waarde aan hangen.

Eventueel zou je nog een extra script kunnen plaatsen zodat je GA meting ook zonder javascript werkt om ook de laatste 2 - 5% mee te pakken. [google=google analytics zonder javascript]

En als laatste: verschillen moet je accepteren. Web Analytics gaat voornamelijk over trends en niet over exact kloppende absolute aantallen. Er zijn zoveel zaken die ruis opleveren in een meting dat je nooit perfectie zult halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het volgende GA probleem:
De website die ik beheer laat normale bezoekersaantallen zien vanaf 22 april tot heden. Althans, dat is als ik in mijn 'Content Overview' en op mijn Dashboard kijk. Als ik echter specifieker wil zoeken en naar 'top content' kijk, laat hij totaal 4 pageviews zien in de lijst, maar de grafiek loopt doodleuk door met normale aantallen. Als ik echter inzoom op een losse pagina (homepage bijvoorbeeld) dan zie ik vanaf 22 april een flatline in mijn stats.

Een ander vreemd fenomeen is dat ik op 24 april een campaign heb toegevoegd, deze heeft het beoogde aantal hits gescoord volgens GA, maar ik kan in mijn top content nergens een pagina terug vinden die voor deze campagne is gebruikt. Vreemd!

De code op de pagina's werkt nog gewoon, is zichtbaar in mijn source, maar lijkt niet meer bij te houden welke losse pagina's bekeken worden. Zijn er mensen hier met hetzelfde probleem? Om het een en ander te verduidelijken heb ik twee screenshots gemaakt:

plaatje 1
plaatje 2

De GA code die ik invoeg wordt automatisch aan elke pagina toegevoegd met een include. Hetzelfde principe gebruik ik op meerdere sites die ik in beheer heb (die met dezelfde code draaien) en deze geven nog wel normale bezoekersaantallen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

@barticus: dit is een bug die ik gisteren aan Google gemeld heb, ze zijn er mee bezig. Ik zie het bij veel meer accounts, voornamelijk in de content drilldown rapporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

kick & crosspost:

kun je ook Google Analytics funnels over meerdere domeinen doen?
dus bijvoorbeeld:
[]=1 domein

[ site aanmelden nieuwsbrief > verzend > check uw mailbox] > [emailbox] > [bedanktpagina (weer ander domein!)]

3 domeinen dus! Waarbij 1e domein en laatste domein (van de emailpartner) te beheersen zijn.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
Jazzper schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:42:
kick & crosspost:

kun je ook Google Analytics funnels over meerdere domeinen doen?
dus bijvoorbeeld:
[]=1 domein

[ site aanmelden nieuwsbrief > verzend > check uw mailbox] > [emailbox] > [bedanktpagina (weer ander domein!)]

3 domeinen dus! Waarbij 1e domein en laatste domein (van de emailpartner) te beheersen zijn.
1: Maak een profile aan die je wil gebruiken voor de combinatie van meerdere domeinen

2: Gebruik op alle relevante pagina's dezelfde code, met hetzelfde profiel, maar let op de extra variabelen:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
var pageTracker = _gat._getTracker("xxxxxxxxxx");
pageTracker._setDomainName("none");                 // <--------------
pageTracker._setAllowLinker(true);                       // <--------------
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script>

Deze code moet uiteraard op elke pagina staan die te getracked moet worden

3: Ga naar je analytics profiel en ga naar Filters, maak een nieuwe filter aan met volgende settings:
http://www.google.com/sup...wer.py?hl=en&answer=55503
Deze filter is nodig omdat je anders geen onderscheid kan maken tussen domeinen in je analytics pagina.

4: Maak een funnel aan:
Active: on
match type: kies zelf (bv head)
name, value: kies zelf
url: geef de volledige url zonder http://. Schrijf dus www.domein.com/eindpagina.html
geef enkele steps op zonder http://, dus bv www.domein1.com/start.html
5: Wacht een tijdje op data ;)

That's it!

[ Voor 5% gewijzigd door webinn op 18-06-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

wow! ik ga het testen met onze tech afdeling! thnx

edit: maar nog wel aanvullende vraag. Crossdomein ziet er zo goed uit. Maar werkt het ook cross-sessie?

iemand zegt: ik meld me aan voor nieuwsbrief, klik

sluit browser en pc

komt 's avonds terug, leest mail (domein2), bevestigd en landt op welkom-page op domein3.

dat zijn 2 sessies

[ Voor 74% gewijzigd door Jazzper op 18-06-2009 13:55 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Nee, funnels werken per sessie ;) Je kunt een sessie langer dan een half uur maken met het setSessiontimeout commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

crap dan blijft het dus niet waterdicht. Moet ik een andere manier verzinnen. Immers: dan geeft het hoogstens een indicatie hoeveel mensen de funnel afmaken. Je zou dat wel kunnen extrapoleren (?) maar goed. Hebben we 25 juni toch nog wat te bespreken, André
(huh, denkt André, ja die jazzper ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 12-09 13:36
Ik ben bezig met een vangpagina voor heel veel domeinen. Nu wil ik graag toch de traffic meten die (type-in) op elk domein binnen komt. Ik denk er nu over om er een PHP script achter te hangen wat afhankelijk van het domein redirect naar een subpagina (die dus in analytics opgenomen wordt). Ik zou echter liever ze echt in de lijst van verkeersbronnen hebben. Iemand een idee hoe dat te realiseren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

@Jazzper: ha, tot volgende week ;)

@djluc: je kunt toch het GA script op de pagina plaatsen en dan in het hostnamen rapport zien op welk domein hij aangeroepen is. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 12-09 13:36
Waar zie je het "hostnamen rapport"? Heb alle menu's doorlopen maar zie het niet staan. Wellicht heet het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Weet iemand hoe ik javascript links kan tracken :?

Ik heb één pagina met eigenlijk alleen platte html, maar als er javascript aanwezig is dan wordt er wat informatie ingeklapt voor een beter overzicht. Zie: http://arjanhouben.nl/SDL_ffmpeg/

Nu zou ik graag in analytics kunnen zien hoevaak er op deze 'links' geclicked wordt.
Ik had het volgende al geprobeerd:
JavaScript:
1
2
                var pageTracker = _gat._getTracker("UA-9220758-1");
                pageTracker._trackPageview( "#" + obj.firstChild.nodeValue );

Maar hiervan heb ik tot op heden nog niks terug gezien in de tracker...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

djluc schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:03:
Waar zie je het "hostnamen rapport"? Heb alle menu's doorlopen maar zie het niet staan. Wellicht heet het anders?
Even uit mijn hoofd: Bezoekers -> Netwerkeigenschappen -> Hostnamen
Arjan schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:49:
Weet iemand hoe ik javascript links kan tracken :?

Ik heb één pagina met eigenlijk alleen platte html, maar als er javascript aanwezig is dan wordt er wat informatie ingeklapt voor een beter overzicht. Zie: http://arjanhouben.nl/SDL_ffmpeg/

Nu zou ik graag in analytics kunnen zien hoevaak er op deze 'links' geclicked wordt.
Ik had het volgende al geprobeerd:
JavaScript:
1
2
                var pageTracker = _gat._getTracker("UA-9220758-1");
                pageTracker._trackPageview( "#" + obj.firstChild.nodeValue );

Maar hiervan heb ik tot op heden nog niks terug gezien in de tracker...
Dan moet je geen # maar bijvoorbeeld een ? gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

...tenzij hij allowanchortags gebruikt? of is dat gevalletje klok klepel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Jazzper schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:19:
...tenzij hij allowanchortags gebruikt? of is dat gevalletje klok klepel ;)
had ik inderdaad aanstaan, maar ik heb de # naar ? veranderd.. misschien dat het iets uitmaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben je kwijt? Je gebruikt die truc met de # als je site over zijn nek gaat met een ? (bijvoorbeeld met een url rewriter) en nu zeg je dat je het andersom hebt veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ehm, ik heb/had allowachortags aanstaan, maar omdat ik er niks van zie in m'n dashboard heb ik nu ook maar de tip van André gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

De setAllowAnchor staat alleen toe dat je Google Analytics campagne tagging (utm_source, enz) achter een # kunt doen. URL's worden dan nog steeds niet tot voorbij het hekje gemeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik krijg van een klant waar naar ik link een call op een url die ik zelf kan aanmaken wanneer mijn reffer succesvol was.

Dus [mijn site] -> klik -> [site klant] -> doet zijn bestelling -> [mijn site op, deze link kan ik zelf opgeven per klik]

Ik gebruik de campaign mode in GA om deze terugkliks in de statistieken te krijgen. Nu verschilt per klik de waarde, hoe zou ik dat terug kunnen laten komen in GA?

De link terug is op dit moment:
http://www.mijnsite.nl/su...gn=Banner&utm_content=072

Kan ik via deze manier ook de waarde van de call toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik redirect met een 301 www.site.nl naar www.site.nl/blog nou zie ik in analytics best vaak referal www.site.nl staan. Maar ik denk dat er ook van andere sites naar www.site.nl wordt geklikt. Zie ik zo niet waar de traffic vandaan komt?

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

swtimmer schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:38:
Ik krijg van een klant waar naar ik link een call op een url die ik zelf kan aanmaken wanneer mijn reffer succesvol was.

Dus [mijn site] -> klik -> [site klant] -> doet zijn bestelling -> [mijn site op, deze link kan ik zelf opgeven per klik]

Ik gebruik de campaign mode in GA om deze terugkliks in de statistieken te krijgen. Nu verschilt per klik de waarde, hoe zou ik dat terug kunnen laten komen in GA?

De link terug is op dit moment:
http://www.mijnsite.nl/su...gn=Banner&utm_content=072

Kan ik via deze manier ook de waarde van de call toevoegen?
Ik zou op succes.html een ecommerce script plaatsen waarin je het bedrag wat in de utm_content staat doorgeeft aan Google Analytics. Ik zou hier geen campagne tagging voor gebruiken want hiermee overschrijft een bezoeker die bijvoorbeeld eerst via "Google / Organic" kwam zijn cookie met de nieuwe campagne waarden "Klant / form". Je krijgt dus een vertekende en gebrekkige rapportage van je externe bronnen.
Schaapmed schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 10:39:
Ik redirect met een 301 www.site.nl naar www.site.nl/blog nou zie ik in analytics best vaak referal www.site.nl staan. Maar ik denk dat er ook van andere sites naar www.site.nl wordt geklikt. Zie ik zo niet waar de traffic vandaan komt?
Dat heeft niets me maken met de 301. Want er wordt namelijk geen meting gedaan op de 301 pagina, die komt pas in de /blog/ folder. Het lijkt eerder een ander probleem, bezoekers die bijvoorbeeld op site.nl komen en dan doorklikken naar www.site.nl. Die bezoekers hebben dan 2 Google Analytics cookies en je eigen site staat als verwijzende bron geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Die begreep ik niet helemaal ;)

Dus als er op www.verwijzendesite.nl een link staat naar www.site.nl wordt deze doorgelinked naar www.site.nl/blog/ dan zou dus www.verwijzendesite.nl als referal moeten weergegeven worden maar door een cookie werkt het niet?

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Schaapmed schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:25:
Die begreep ik niet helemaal ;)

Dus als er op www.verwijzendesite.nl een link staat naar www.site.nl wordt deze doorgelinked naar www.site.nl/blog/ dan zou dus www.verwijzendesite.nl als referal moeten weergegeven worden
Klopt.
maar door een cookie werkt het niet?
Dat gedeelte bedoelde ik meer zo:

Als iemand op http://site.nl komt en dan naar http://www.site.nl gaat staat je eigen site in de verwijzende sites (met of zonder www is namelijk een andere site voor GA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

André schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:06:
De setAllowAnchor staat alleen toe dat je Google Analytics campagne tagging (utm_source, enz) achter een # kunt doen. URL's worden dan nog steeds niet tot voorbij het hekje gemeten ;)
awesome!
het werkt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Ok duidelijk.

Dus de verwijzende site linked naar http://site.nl en word naar http://www.site.nl/blog/ gestuurd dus dan geeft het in GA http://site.nl aan als referal ipv de verwijzende site?

[ Voor 7% gewijzigd door LesCacques op 19-06-2009 11:39 ]

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Schaapmed schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:36:
Ok duidelijk.

Dus de verwijzende site geeft bijvoorbeeld http://site.nl aan een word naar http://www.site.nl/blog/ gestuurd dus dan geeft het in GA http://site.nl aan als referal ipv de verwijzende site?
Nee, bij een 301 redirect zie je dit niet. Maar als iemand de site http://site.nl/blog/ bekijkt en hij klikt op een link naar http://www.site.nl/blog/ dan heb je een verwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Hier onder een screenshot van bronnen.

De eerste is de http://site.nl/ die heeft dus een 301 naar /blog/

Dit is trouwens een overzicht van instappaden van /blog/

Ik snap niet waarom het uberhaupt als referal wordt weergegeven als een 301 niet wordt gemeten.

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/8188/asdhxz.png

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

@Schaapmed: daar kunnen meerdere oorzaken van zijn, als je wil kan ik daar naar kijken, moet je even een mail/DM sturen met de site daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

mail gestuurd! tnx alvast

je ne sais cacques

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

bizar...

ik kon bepaalde getallen van vorige maand niet meer herproduceren. Bleek dat er een verschil zit tussen de getallen van juli als ik opvraag:

- juli en
- augstus met compared to juli

bizar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09-2023
Goedemiddag heren,

Ik heb een vraag, waarvan ik hoop dat een van jullie die kan beantwoorden.
Ik zou graag van alle weekenden van 2009 graag alleen de kosten en opbrengsten zien van Adwords.. Ik heb namelijk het vermoeden dat de Adwords kosten niet opwegen tegen de opbrengsten (transacties) in het weekend, althans dit bleek uit een aantal steekproeven.

Ik heb namelijk ook gekeken hoeveel mensen hoeveel dagen voorafgaand aan de aankoop op onze website komen en 45% is op dag 0. Kortom dan zou het aantrekkelijk worden om in het weekend Adwords op een laag pitje te zetten. Ik heb namelijk geen zin om alle weekenden van het jaar 2009 handmatig te selecteren keer op keer. Ik heb geprobeerd dit via een geavanceerde segment erin aan te zetten, maar dit kan bij mijn weten niet.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Helaas kun je geen weekenden selecteren, de beste optie is nog om de resultaten per dag te exporteren naar Excel. Daar zou je volgens mij makkelijker op basis van de datum kunnen kijken of het om een weekend ging of niet.

edit:
iedereen de nieuwe functies al meegekregen?
http://www.marketingfacts...ave_nieuwe_mogelijkheden/

[ Voor 26% gewijzigd door André op 21-10-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jazeker, had je blogpost bij ons al naar de bekende namen rondgestuurd ;)
Vooral extra doelen en draaitabellen spreken me aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Eindelijk op meer plaatsen unieke bezoekers kunnen bekijken en fatsoenlijk variabelen aan een sessie e.d. kunnen plakken :) Kan niet wachten tot de features in mijn account beschikbaar komen...

Overigens ook meteen een vraag. In mijn overzicht van traffic sources bij 'keywords' staan in de top 5 vrijwel alleen variaties op de domeinnaam van mijn site. Ik heb in de Analytics code echter al dingen opgenomen als:

code:
1
pageTracker._addIgnoredOrganic("bokt.nl");

Maar dit keyword staat nog steeds op de 2e plaats in de keywords lijst. Iemand enig idee wat hier mis gaat? Dit zou toch voldoende moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Die regel zorgt er voor dat als er al een campagne in je UTMZ cookie staat hij deze niet overschrijft met het zoekwoord bokt.nl. Maar als iemand nog niet eerder op de site geweest is (of zijn cookies verwijderd heeft) en op bokt.nl zoekt dan wordt hij wel op dat zoekwoord gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@bartvb
offtopic:
wat de heck is er met dat bokt.nl? Dat is toch een paardenforum? maar volgens mij is het ook een van de meest bezochte fora/sites in NL in het algemeen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, thanks André. Ik had gehoopt dat er een manier was om dit soort zoekwoorden onder 'Direct traffic' te kunnen scharen.

@Jazzper; idd een site voor mensen die iets met paarden hebben maar dat zijn er nogal wat in NL... 30M views/maand, 850k unieke bezoekers/maand, 30k nieuwe posts/dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

@bartvb: die is er ook wel:

JavaScript:
1
2
3
var regex = new RegExp(".*&q=([^&]+)");
var match = regex.exec(document.referrer);
if (match[1].indexOf("bokt.nl") > -1) { pageTracker._setReferrerOverride(""); }

Op het moment dat iemand van een site komt waar achter "q=" ergens "bokt.nl" staat dan wordt hij altijd als direct gemeten. Dus ook bij "www.bokt.nl" of "bokt.nl forum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Wij gebruiken google analytics op een kiosk computer, met een signup formulier.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan, alle signups worden geregistreerd als 1 sessie. Kan ik de sessie van GA beeindigen als een user een specifieke pagina bereikt? De sessie tijd aanpassen is niet echt een oplossing, omdat niet elke gebruiker even snel is.

Voorbeeld:
1ste. start pagina >> formulier pagina >> bedankt pagina (hier moet sessie beeindigd worden)
2de. start pagina (nieuwe sessie) >> formulier pagina >> bedankt pagina (hier moet sessie beeindigd worden)
3de. etc.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je kunt de session-cookie timeout korter zetten: http://code.google.com/in...._setSessionCookieTimeout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Is er eigenlijk een manier om unique visitors te bekijken in Google Analytics? Er is een "Absolute Unique Visitors" maar dat lijkt om het aantal 'unique cookies' te gaan. Als ik in Ad Planner kijk zie ik namelijk dit:

https://www.google.com/ad...dentifier=bokt.nl&lp=true

1.1M Unique visitors (cookies)
260K Unique visitors (users)

Nogal een flink verschil dus en het tweede cijfer lijkt Ad Planner zelf te verzinnen, ik zie het iig niet in Analytics terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb een campagnesite draaien met een communicatieve url die eigenlijk draait op een subdirectory van de corporate site dus:

www.campagnenaam.nl > 301 > www.corporatenaam.nl/campagnenaam

Punt is dat maar liefst 60% van het traffic op de campagnesite direct traffic (none) is. Kan het komen door die redirect? ik vind het zo vaag, want kan me niet voorstellen dat 60% van het bezoek de (rare) naam zo even uit de losse pols intypt. Waar kan direct nog meer uit bestaan?

edit: hier de complete lijst van redenen voor een direct traffic hit:
http://www.webtrendsoutsi...fic-in-referrers-reports/

het zou die 301 kunnen zijn en anders misschien de manier hoe banners door het media bureau zijn ingezet.

edit2: andere theorie: zou het kunnen dat bepaalde sites headers spoofen om door blockers te komen? De site in kwestie heeft onder meer gratis samples en er komt erg veel traffic van gratis sites. Misschien zie ik er een aantal niet bij referring omdat ze zo werken?

edit3: 301 en 302's zijn niet schadelijk voor je referrer informatie. Dat is het niet.
Waar ik wel achter kwam is dat bij uitfilteren van IE bezoekers de getallen ineens wel kloppen! 30% direct, 60% referring. Heel vaag.

[ Voor 46% gewijzigd door Jazzper op 26-07-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oh antwoord op bovenstaande is: mediabureaus en bannernetwerken hebben er baat bij om de referrer te strippen dus daarom komen ze onder (none) te staan. Firefox en andere exotische browser gebruikers lukt dat niet bij. Als ik een segment maak met browser is geen IE kloppen de cijfers wel.

En nieuwtje: het blijkt dat de data van oktober nog incompleet is in Google Analytics
http://www.google.com/analytics/status#hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

En veel accounts laten bij gisteren nog helemaal niets zien, klein foutje in het verwerken van de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik heb sinds kort de structuur van een website aangepast. In plaats van nieuws.php nu nieuws/, info.php info/ enzovoort. Nu heb ik in mijn .htaccess bestand een directoryindex aangegeven met start.php. Mijn probleem is nu dat ik in analytics twee dezelfde resultaten krijg. Ik heb paginaweergaves voor /info/ en voor /info/start.php. Ik heb gezocht naar een oplossing en kwam onder andere op het instellen van de standaardpagina in de instellingen van analytics, maar geen resultaten van mensen met hetzelfde probleem en/of en oplossing.

Heeft iemand hetzelfde probleem of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

De oplossing kan zijn om "start.php" als standaardpagin in te stellen in je profielsettings. Maar dat blijft wel symptoombestrijding, jij gebruikt nou eenmaal 2 URL's voor 1 pagina en zo zal Google Analytics dat ook rapporteren.

De beste oplossing is om overal 1 versie consistent te gebruiken, dus met of zonder die start.php. Dan ben je SEO technisch gezien goed bezig en zal de meting in GA ook goed lopen.
Pagina: 1 2 3 Laatste