Meten is weten, wat kost energie nu echt?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 12.342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
NBK schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:03:
Waterkokers zijn ook verspillers. Elektrisch verwarmen is veel duuder dan op gas, magnetron is helemaal een ramp.
Electrisch verwarmen op een fornuis is inderdaad een ramp. Een waterkoker is echter over de gehele lijn vanaf centrale tot thuis genomen _zuiniger_ dan een keteltje op het gasfornuis zetten. Dit komt omdat het rendement van de koker zelf vrijwel 100% is. Iets dergelijks gaat voor een magnetron op, er gaat in het apparaat zelf vrijwel geen energie verloren (maar voor water verwarmen zou ik hem toch niet gebruiken).

@NBK: Qua kosten zou gas inderdaad beter kunnen scoren. Maar de rendementsberekening die ik geef gaat wel degelijk uit van het complete traject, niet alleen de waterkoker of de ketel zelf dus.

[ Voor 19% gewijzigd door mae-t.net op 08-12-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Je vergeet volgens mij dat gas goedkoper is dan stroom.
Zelfs als een ketel(op gas) maar 50% rendement haald was het geloof ik nog goedkoper om water op een gasfornuis te verwarmen. De exacte cijfers weet ik ff niet meer maar het heeft in de "Overmorgen" gestaan bij "Vraag het de TU" oid. Gas was goedkoper(ongeveer 3ct/l), daarna de waterkoker(7ct/l) en als laatste de magnetron(14ct/l).

Als je over rendement gaat spreken moet je eigenlijk het hele traject meenemen van oppompen van gas richting huis/elektriciteitscentrale tot het moment dat je water kookt. Gelukkig halen truukjes als stadsverwarming met restwarmte van de centrale enzo het rendement wel weer wat omhoog maar verder scoort stroom dan niet zo best...

Omdat het transport verlies bij elektriciteit redelijk hoog is zijn er trouwens plannen om brandstofcel achtige installaties bij mensen in huis te plaatsen zodat ze zelf stroom op kunnen wekken uit gas. Restwarmte gaat dan richting de boiler/CV. Ze haalde daarme een totaal rendement van meer dan 95%, probleem zit hem in de vuiligheid die in het gas zit, de cellen raakte daardoor verstopt.

* NBK heeft trouwens een schoon geweten.
Ik stook me PC's op groene stroom en doe zoveel mogelijk op de fiets. Autorijden kost volgens mij iets van 70kWu.

[ Voor 24% gewijzigd door NBK op 08-12-2005 16:39 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 21:19
Je hebt verschillende manieren om een lampje te dimmen.
Een manier is een variabele weerstand opnemen in serie met de lamp. Nadeel is dat je dan vrij veel energie verspilt.
Een andere manier is om de sinus ergens gedurende de periode af te kappen en een tijdje later weer door te geven aan de lamp.
Als dat aanschakelen niet netjes gebeurd tewijl de wisselspanning op 0 staat, dan kan dat in de trafo een behoorlijke vervelende puls veroorzaken die de meter dus zou kunnen storen.
Maar goed, de lamp wordt dus geschakeld na de trafo, wat dus een nogal verspillende manier is om de boel te schakelen, aangezien je trafo nog gewoon warmte staat te produceren als je de lamp uitzet.
Elke lampdimmer werkt toch met een modulator? Een weerstandje wordt vrij ververvelend met een gewone gloeilamp.

Maar ik vraag me dus af of de meter in de meterkast hier ook last van heeft. Onze meter heeft een display waar het verbruik op staat. Als EnTT dat ook heeft, zou hij eens kunnen kijken wat er met dat getal gebeurt als het lampje in het stopcontact zit en wat als hij er uit is.
Ikzelf ben geen baas, maar ik zou het niet fijn vinden wanneer mensen zomaar op alle computers in het bedrijf een koetje zouden draaien.
# energie verbruik is onnodig hoog (airco moet minstens hetzelfde verstoken om die extra warmte af te voeren)
# computers presteren er iets langzamer door en met sommige projecten zoals Seti kost het ook aanzienlijk meer geheugen.
# mogelijke koelingproblemen kunnen eerder leiden tot defecten wanneer je de machine continue zou laten rekenen, terwijl dat voor het werk niet noodzakelijk is.

Of dat reden is voor ontslag... ik betwijfel het. Een reden voor een goed gesprek, dat zeker wel.
Ik ben sysadmin bij een bedrijfje, en het enige bezwaar dat ik heb is dat ik niet wil dat men software zelf gaat installeren. Maar die andere redenen, beetje mierenneuken is dat.

Dat iets geheugen kost moet de baas ook niet kunnen schelen, daar heeft alleen de werker van de pc last van.

Koelproblemen vind ik ook niet relevant, omdat een PC gewoon defect is als hij niet 100% belasting aan kan.

Stroomverbruik op mijn XP1600+ scheelt trouwens 20 watt zonder of met koe. Ik denk zelf liever, als je toch die energie verspilt omdat je PC aanstaat, draai er dan een koe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
halfgaar schreef op donderdag 08 december 2005 @ 16:37:
[...]
Ik ben sysadmin bij een bedrijfje, en het enige bezwaar dat ik heb is dat ik niet wil dat men software zelf gaat installeren. Maar die andere redenen, beetje mierenneuken is dat.

Dat iets geheugen kost moet de baas ook niet kunnen schelen, daar heeft alleen de werker van de pc last van.

Koelproblemen vind ik ook niet relevant, omdat een PC gewoon defect is als hij niet 100% belasting aan kan.

Stroomverbruik op mijn XP1600+ scheelt trouwens 20 watt zonder of met koe. Ik denk zelf liever, als je toch die energie verspilt omdat je PC aanstaat, draai er dan een koe op.
Mierenneuken? Reken maar even mee. Laten we even uitgaan van jouw 20 watt voor een koe, hoewel dat op een geoptimaliseerd systeem een groter verschil zal zijn. Een beetje bedrijf heeft 50 werkstations. Dat is dus 1kW. We gaan er vanuit dat het kantoor klimaatregeling heeft. Het afvoeren van 1kW warmte (niet uit de computerkast dus, maar uit het gebouw!) zal ruwweg 2kW extra energie kosten, maar alleen in de zomer zeg maar, dus 1kW gemiddeld. Het extra verbruik van die koetjes is dus 2kWh. In een jaar gaat ongeveer 8760 uur. Dat is dus 17520kW extra verstookt. Daar kan je toch een paar computers van aanschaffen of een mooi personeelsfeestje mee geven. We vergeten nu voor het gemak even dat het verschil al gauw een factor 4 groter is omdat je de computers 's nachts ook wel gewoon uit kan zetten. En op het gebied van mierenneuken vergeten we de extra slijtage aan de computers zelf, maar in totaal een paar harde schijven zal het al gauw kosten binnen de 3 tot 5 jaar dat het computerpark mee moet gaan. Oridinaire diefstal dus zolang je dit kostenplaatje niet aan je baas voorlegt en die het goedkeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:41
jemig, ik lees iedereen die samenwoont een verbruik heeft van in de 5000kWh.
Kom ik hier aan met een 5persoonsgezin, 3pc's met tft's en we verbruiken 7300kWh.
3kWh dagtarief en de rest nacht. Nu staan de pc's alleen aan na 17:00 uur dus ik ga naar een goedkoper abbo bij de energieleverancier.

Wij doen op de zaak maar 1 jaar met de computers. het volgende jaar verkopen we onze hardware aan klanten voor de inkoopsprijs van onze nieuwe hardware. hebben hun lekker goedkope pc's en wij elkaar het nieuwste.
Die 1ene image maken in het jaar nemen we maar voor lief.

[ Voor 34% gewijzigd door MeneerKrab op 08-12-2005 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
@Tae
Je vergeet dat het in de winter verwarmingskosten bespaart. En ik zal mijn PC er niet 's nachts aan voor laten staan. Ik zou het alleen doen als de PC toch aanstaat.

Maar ja, als we zo gaan rekenen, dan is het ook diefstal als je vergeet de deuren dicht te doen (bij zowel airco als verwarming). En er zijn nogal wat mensen die dat doen. En dan is het ook diefstal als je een keer extra naar de WC gaat omdat je je verveelt, reken maar uit hoeveel water dat kost.

Mijn punt is, dat op een grote schaal elk klein beetje, veel wordt. Die extra energiekosten zal voor een bedrijf met 50 werkstations denk ik niet opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
halfgaar schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:50:
@Tae
Je vergeet dat het in de winter verwarmingskosten bespaart. En ik zal mijn PC er niet 's nachts aan voor laten staan. Ik zou het alleen doen als de PC toch aanstaat.

Maar ja, als we zo gaan rekenen, dan is het ook diefstal als je vergeet de deuren dicht te doen (bij zowel airco als verwarming). En er zijn nogal wat mensen die dat doen. En dan is het ook diefstal als je een keer extra naar de WC gaat omdat je je verveelt, reken maar uit hoeveel water dat kost.

Mijn punt is, dat op een grote schaal elk klein beetje, veel wordt. Die extra energiekosten zal voor een bedrijf met 50 werkstations denk ik niet opvallen.
Nouja, de deur niet dichtdoen is dommigheid, dit is bewust een ander op kosten jagen (en een paarduizend euro is toch mooi meegenomen en dan laat ik het milieu verder gewoon weg).. Maar nou zitten we meer op een ethische dan een technische discussie en dat wordt wat off-topic... Ik doe in elk geval technisch altijd m'n best om de klant een zuinige en kosteneffectieve oplossing voor te schotelen, daar passen bewust geen koetjes in (als je die efficient wilt laten lopen ben je met windows toch al niet het beste af). Verder vind ik het best leuk om te zien wat er zoal wordt gedaan op dat gebied, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

mae-t.net schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:01:
Tegenwoordig doen diverse suspend en standby standen het een stuk beter dan vroeger..
Kan zijn, maar de laatste keer dat ik het probeerde op een van die machines werd het ding niet meer wakker (Win2K doos). De CRT's en TFT's gaan uiteraard wel volledig uit (niet standby maar uit).
Bij mij zou je er acuut uitvliegen wegens diefstal (tenzij je baas het weet en goedkeurt natuurlijk)...
Ik werk dan ook niet bij jou ;)
Maar maak je geen zorgen, we hebben toestemming. Ik ben niet gek hoor. Ik zal zelfs meer zeggen: de baas is juist degene die jaren geleden begonnen is met clients installeren! En wij zetten die traditie maar wat graag verder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Anoniem: 26032 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:00:
Kan zijn, maar de laatste keer dat ik het probeerde op een van die machines werd het ding niet meer wakker (Win2K doos). De CRT's en TFT's gaan uiteraard wel volledig uit (niet standby maar uit).
Windows 2000 heb ik nog wel onder beheer, maar daar heb ik het inderdaad nooit mee aangedurfd. XP zou het een stuk beter moeten doen (wel een keer geprobeerd, maar nog nooit nodig gehad).
Ik werk dan ook niet bij jou ;)
Maar maak je geen zorgen, we hebben toestemming. Ik ben niet gek hoor. Ik zal zelfs meer zeggen: de baas is juist degene die jaren geleden begonnen is met clients installeren! En wij zetten die traditie maar wat graag verder >:)
Dan trek ik mijn beschuldingingen van diefstal terug :) Hooguit verspilling, maar dat hangt ook af van wat je draait natuurlijk, en wat degene die het betaalt ervan vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe energiezuinig/gezond hou ik het:
-> Ik heb het koud en trek dan een fleece aan. Is lekker warm en houd ook m'n arm tot net aan m'n pols (RSI) warm.
-> De computer standby is zo ingesteld, dat het een tijdsverloop kent dat goed samenvalt om energie te besparen als er lange tijd toch niemand met bezig is, maar toch ook neit te snel inschakeld, om dan lang te wachten. (Een CRT moet iets van een 20 à 30minuten opstaan voordat de kleurtonen weer 100% zijn, belangrijk als je graficus bent bv.) En een ander punt waar ik rekening mee hou: De kosten aan harde schijven. Ze kunnen beter een uurtje langer draaien, dan dat ik ze laat downspinnen en opspinnen om de haverklap. Dat trekt ook eventjes een piekje (niet noemenswaardig), maar verkort de levensduur van deze apparaten wel meer.
Anderzijds leg ik mijn voeten ook swinters onderaan mijn bureau, waar de 'uitlaat' is van mijn PC-voeding. Aan de bureau gebruik ik een TL-buis (een beter licht voor te lezen en 'verlbind' niet zoals een spaarlamp, maar is toch zuiniger dan een gewone lamp.) Nadeel is wel: warmte. Of beter, een gebrek eraan...
Want enerzijds, en ja nu komt wat om te lachen: Een gewone gloeilamp is nog niet zo gek, want je hebt x% rendement maar, wat de omzetting is in licht. En derest gaat naar..inderdaad, warmte, iets waar je ook behoefte naar hebt in de winter, toch? Is dat dan voor in de winter zo'n 'slecht' ding dan? Ik vroeg me dat al enige tijd af.

PS: Ik kan mijn kamer zonder verwarming van het huis, swinters altijd wel 18°C houden door er zelf te zijn, mijn bureaulamp (60Watt) aan te zetten, en mijn TL-lamp aan te doen + computer en scherm (ook veel warmteproductie.) Zo heeft alle energie hier een dubbelfunctie. EN verwarmen, EN productiviteit ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Mizitras op 08-12-2005 23:54 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mizitras schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:52:

Want enerzijds, en ja nu komt wat om te lachen: Een gewone gloeilamp is nog niet zo gek, want je hebt x% rendement maar, wat de omzetting is in licht. En derest gaat naar..inderdaad, warmte, iets waar je ook behoefte naar hebt in de winter, toch? Is dat dan voor in de winter zo'n 'slecht' ding dan? Ik vroeg me dat al enige tijd af.
Ja, dat is een slecht ding. Zonder meer.

Onderbouwing: Enerzijds vanwege het rendement van elektriciteitsopwinning. Een kolencentrale komt tot 40%, een conventionele gascentrale tot 55% en een warmte-kracht centrale tot 80%. Dus voor elke kWh die je verbruikt wordt er 1,25 tot 2 kWh aan brandstof verstookt.
Anderzijds vanwege het topic: uit een m3 gas krijg je 8,8 kWh energie. Gas kost (volgens dit topic) maximaal 35 cent/m3, dus betaal je 4 cent/kWh. Zoals ook in dit topic gemeld kost stroom al gauw 20 cent/kWh.
Warmte genereren met elektriciteit kost je dus 5x meer dan met gas. Okee, moeten we wel nog het rendement van de ketel meenemen, maar HR ketels beginnen bij 97%, dus dat zijn peanuts, dan kom je nog uit op 4,85x. Zelfs VR ketels zijn beter, en ik maak me sterk dat zelfs een omgekeerde bloempot op het gasfornuis goedkoper is voor verwarming dan een gloeilamp 8)

Dus alle commentaar van "gloeilampen (of computers) zijn goed want ze genereren warmte waardoor je minder hoeft te stoken": bullshit. Het kost meer energie en meer geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 09-12-2005 08:09 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:00:
[...]
Dus alle commentaar van "gloeilampen (of computers) zijn goed want ze genereren warmte waardoor je minder hoeft te stoken": bullshit. Het kost meer energie en meer geld.
Ze zijn niet goed, maar wel minder slecht. Al je ze toch al aan wilt zetten is dat weer een kleine meevaller. Overigens wil je niet weten wat je betaalt voor de op warmtemeters gebaseerde gemeenschappelijke verwarming van een beetje verouderd flatgebouw...

@maasluip: Mooi verhaal hieronder, maar dat snapte ik zo ook wel.. Ik heb het over computers die je toch al gebruikt, hoewel er ook wel redenen zijn om een gloeilamp aan te willen hebben inplaats van een spaarlamp (lichtspectrum). Als je die lamp of die computer toch aan wilt hebben, heb je in elk geval nog _iets_ aan de warmte.

[ Voor 26% gewijzigd door mae-t.net op 09-12-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mae-t.net schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:17:
[...]

Ze zijn niet goed, maar wel minder slecht. Al je ze toch al aan wilt zetten is dat weer een kleine meevaller. Overigens wil je niet weten wat je betaalt voor de op warmtemeters gebaseerde gemeenschappelijke verwarming van een beetje verouderd flatgebouw...
Ik begrijp je redenering niet. Bedoel je te zeggen dat het een meevaller is dat gloeilampen meer warmte uitstralen t.o.v. spaarlampen die meer energie besparen?

Laat ik je dan maar uit de droom helpen.
Uitgaande van een gloeilamp van 100W. Een spaarlamp met vergelijkbare lichtopbrengst is 20W.
Een gloeilamp heeft een rendement van 5%, dus je hebt 95W aan warmte
Een spaarlamp heeft een rendement van 25%, dus je hebt 15W aan warmte
Effectief verlies je dus 80W aan warmte dat je met gas moet bijstoken.

Als we nu verder rekenen met 100 branduren (anders worden de getallen zo klein), dan kost een gloeilamp dus 100 uur * 0,1 kW = 10 kWh, met 20ct/kWh kost dat € 2,00
Een spaarlamp kost 100 uur * 0,02 kWh = 2 kWh of € 0,40
De verminderde warmte bij een spaarlamp moet je met gas bijstoken. je verliest 0,08kW * 100 uur = 8 kWh, met 95% rendement kost je dat 8,4 kWh gas, dat is 8,4 / 8,8 = 0,96 m3 * 0,35 ct/m3 = € 0,33.

Met een gloeilamp ben je dus € 2,00 kwijt, met een spaarlamp en bijstoken € 0,72.

Kijken we naar het rendement. Rendement van een gasgestookte centrale is 50%.
Om voor de gloeilamp 10 kWh op te wekken moet je 20 kWh aan gas verstoken, dat is 20/8,8 = 2,27 m3 gas.
Om voor de spaarlamp 2 kWh op te wekken moet je 4 kWh aan gas verstoken, dat is 4/8,8 = 0,45 m3 gas. Hier komt nog bij de 0,9 m3 voor het verwarmen, is 1,35 m3 totaal.

Dus je bent goedkoper en milieuvriendelijker uit door spaarlampen te gebruiken en de rest bij te verwarmen.

Ik weet niet wat je betaalt in een centraal gestookt flatgebouw, maar dat is volgens mij nog wel uit te rekenen. Kort door de bocht genomen zou je centraal gestookt 4 keer meer voor je warmte moeten betalen en nog ben je goedkoper uit met spaarlampen.

Dus ik herhaal nogmaals: "gloeilampen (of computers) zijn goed want ze genereren warmte waardoor je minder hoeft te stoken": bullshit.
(en nodig iedereen hierbij uit mijn redenatie en berekening onderuit te halen, want ik wil het wel graag goed hebben 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die in zijn broek zit te schijten voor de jaarafrekening :P

Heb laatst toevallig nog de meterstanden opgezocht toen we hier in trokken, bijna een jaar geleden, en de meterstanden nu. Ik heb alleen 2 elektra-meters en weet niet waar dit op slaat. Ik gok dal en piek tarief, maar heb niet kunnen uitvogelen welke waarvoor is.
In ieder geval is mijn ElektraI 947kWu omhoog gelopen, en ElektraII 1089kWu.

En dat terwijl ik per maand maar een paar tientjes betaal ;(
Voor kerst eens zo n metertje van Conrad vragen en het huis napluizen op verbruikers...

In ieder geval heeft het vriesgedeelte van onze koelkast ruim een half jaar niet goed afgesloten vanwege een krom rubber, en heb ik lange tijd een ouwe Trust CRT monitor gehad die nu is vervangen door een Samsung TFT. Hoop dat dat ook scheelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Idd, hoog en laag tarief. Is er geen wijzertje die aangeeft welke meter op dat moment gebruikt wordt? Anders eens om 12 uur en om 18 uur kijken. De meter die gelopen heeft is dan de hoog tarief meter.
en 2000 kWh in totaal is toch nog niet zo veel? Ik doe 2700 kWh/jaar, en dat is inclusief een server die 24/7 aan staat.
En die (P4) wordt binnenkort vervangen door een superstrakke A64 met C-'n'-Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

TFT of CRT maakt een hoop uit.
Mijn 17Inch CRT 90watt en mijn 19Inch TFT maar 30 watt, vooral waneer crt buizen oud worden gaan ze steeds meer gebruiken doordat je het beeld steed lichter moet zetten.
Vanaar dat zo 19Inch TFT zeker een goede keuze is geweest, groter beeld en wel 60 watt zuiniger.

Mijn Dell pentium 3 laptop verbruikt maar 26 watt onder zwarebelastingen van de accu, van het stroom net zal het wel 30watt zijn waneer die niet de accu laad.
Hoeveel me computer verbruikt geen idee, ik ga wel kijken of ik wel zo meter kan krijgen vie die meten is weten actie, al zal het wel wat schelen dat ik me GF6800 laat onderclokken (1,1v in de plaats van 1,3v) waneer die idel is.
Standby :?Thuis gebruik ik dat nooit, windows draait elktij beter waneer die opnieuw is opgestart en geeft ook veelste hogen kosten (ja de 220v gaat hier echt van de computer af).

Tips,
Laadt je telefoon, laptop, enz zoveel mogelijk op je werk. Het scheelt jou hoop kosten terwijl bedrijf veel minder betaalt voor de ernergie. Veder zie je vaak in bedrijfen dat ze een hoop appratuur 24 uur hebben aanstaan voor niks.

Mijn kamer ventileer ik 24 uur (dat moet als je een gezonde lucht in huis wil hebben), en ik heb hier ook nog 8 cavia's. Wat die verbruiken :P ; 20 oude kranten per week (spits en metro kranten die blijven liggen, 20 liter warm water + zeep(schoonmaken), per 4 maanden 20KG houtmot(wat in de compost gaat), 15kg meng voer(voornamelijk rest producten in zetten), 15KG hooi.
De verpaking gebruik ik weer als vuilniszakken ;).
Oja, de kachel staat hier soms aan als ik het erg koud heb maar meestel trek ik wel iets warmers aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 09-12-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
8 cavia's? Voor die prijs heb je een mooie RAID-setup en ken je die nog goed onderhouden ook jaarlijks. Smijt die beesten buiten :p

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Hmm de energieprijzen gaan volgend jaar dus met zo'n 17 % omhoog (sommige aanbieders 15 en de anderen 18)
Of dit incl of ex. BTW is weet ik niet en of hierdoor de heffing en de transport kosten ook omhoog gaan is mij ook onbekend, maar goed de prijs per kWh kunnen we dus op zo'n 20 a 21 ct rekenen (20 ct is makkelijker rekenen)
De prijs per watt per jaar komt dan dus op (1.58 euro * 1.17 =) 1.85€ (indien alleen de energieprijs stijgt, zit je dus op zo'n 1,67 € per Watt per jaar)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Bij mijn HBO studie (groot gebouw), staan ALLE PC's (denk aan zo'n grove 300-450 pc's) dag en nacht aan. Inclusief de monitoren..

Letop: ook in de vakantie's! (excl zomer)

Laats heb ik ergens gelezen dat een pc 24-7 aan, 70 euro per jaar kost. Het zal misschien wat meer of minder zijn maar toch:

21000 - 31500 Euro per jaar!! en dan roepen dat je boetes zo hoog zijn om terug te betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 21:25

radial

Watch out

Als ik dit zo lees ben ik gelukkig niet de enige met een hoog energieverbruik :/

2x Intel Xeon 2400 24/7
2x Amd 3000 24/7
1x Dual Celeron 24/7
1x Amd 3000 laptop 24/7

en dat allemaal voor 7600kWh per jaar voor een 2 persoons huishouden waarvan we allebei werken dus overdag niet thuis zijn.

Toch maar eens een goed voornemen doen voor 2006 en wat minder gaan verbruiken met die verhoging in het verschiet wordt het een beetje te dure hobby om computers als verwarming te gaan gebruiken. :P

Heb laatst getest met koetjes van alle machines af te halen en dat scheelde 20kWh per week vind ik toch wel behoorlijk veel, dus die loopt nog maar op 1 machientje nu.

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 13:56:
TFT of CRT maakt een hoop uit.
Mijn 17Inch CRT 90watt en mijn 19Inch TFT maar 30 watt, vooral waneer crt buizen oud worden gaan ze steeds meer gebruiken doordat je het beeld steed lichter moet zetten.
Als een CRT gewoon aanstaat maakt de hoeveelheid licht op het scherm nauwelijks iets uit op het totale stroomverbruik. Dat scheelt ca. 5 W tussen een volledig maximaal wit en een donker beeld.
Wat WEL flink wat uitmaakt is de refresh rate (beeldfrekwentie) en line rate (lijnfrekwentie). Een CRT scherm op 85 Hz bij 1280*1024 verbruikt flink wat meer dat hetzelfde scherm op 75 Hz bij 1024*768. Zet je refresh rate en resolutie dan ook niet onnodig hoger dan nodig is voor een flikkervrij beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt inderdaad, dat is de rede waardoor die 50Hz tv`s zelfs zuinger waren dan computer monitoren ondanks de grotere beeldbuis van de tv (de mijn zat rond de 70watt). Maarja met die nieuwe 100Hz tv`s is dat verleden tijd.

offtopic:
van 75hz op de meeste crts krijg ik al hoofdpijn van het onrustige beeld, vandaar dat ik erg blij ben met tft schermen
@Mizitras, hihihi,
Zal zeker hoop schelen, gauw zo 364 euro per jaar. Ik heb er opzich liever 5 maar ik kan ze moelijk zomaar op straat zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 10-12-2005 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

radial schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 09:09:
Als ik dit zo lees ben ik gelukkig niet de enige met een hoog energieverbruik :/

[...]

en dat allemaal voor 7600kWh per jaar voor een 2 persoons huishouden waarvan we allebei werken dus overdag niet thuis zijn.
Eh, amateur.
Mijn verbruik (1 persoons huishouden) over 2002 was 8300 kWh.
Hoe? Simpel:
• Sun SparcStation 5
• Sun SparcStation 20 (dual proc)
• Sun SparcServer 1000 (quad proc, 14 drives)
• 3 PC's
• 2 laptops
Waarom? Gewoon, een beetje SETI willen draaien O-)

Dat, plus letterlijk de helft van de tijd niet thuis zijn (als in: ook 's nachts niet).

Maar dat werd met toch een beetje te gortig, ik zit nu op een vrij normale 2600 kWh/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maxxi schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 02:16:
Bij mijn HBO studie (groot gebouw), staan ALLE PC's (denk aan zo'n grove 300-450 pc's) dag en nacht aan. Inclusief de monitoren..

Letop: ook in de vakantie's! (excl zomer)

Laats heb ik ergens gelezen dat een pc 24-7 aan, 70 euro per jaar kost. Het zal misschien wat meer of minder zijn maar toch:

21000 - 31500 Euro per jaar!! en dan roepen dat je boetes zo hoog zijn om terug te betalen..
24/7 gebruik kost wel meer dan 70 euro per jaar hoor.
Het is met de nieuwe prijzen zo'n 1,70 euro per watt per jaar. Dus een kostenplaatje van 70 euro zou betekenen dat 'ie 70/1,7 = 41 Watt trekt. Zelfs een laptop verbruikt vaak nog iets meer.

Reken voor een PC + monitor toch minstens zo'n 120 - 160 Watt en als de monitor nog wat groter is, trekt de monitor zelfs alleen al zo'n 120 Watt.

Qua tarieven zit zo'n school wel in een iets lagere categorie, dus is het kostenplaatje mogelijk niet echt veel hoger, maar het verbruik dus wel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1)Ik snap niet dat meeste mensen het tooltje poweroff niet kenne. Je kan daarmee doormiddel van een snelkopeling heel makelijk een computer uit en aan zetten op afstand, zelfs me moeder begrijp het.
Bij bedrijfen kan je zo makelijk in één keer alle computers laten afsluiten en S'ochtens aanzetten.

2)Laserprinters die 24 uur aan staan, ze vreten stroom. Vooral die gene waar een printserver in zitte ondanks ze wel gewoon voldoen aan de star energie norm (mijn laserjet 5m verbuikt in standby zo 60 watt). Gewoon uitzetten die handel waneer je niet gebruikt.
Hoop printers hebben tegenwoordig geen echte uitknop meer :r .

3)TFT schermen, ze zijn erg zuining maar 9 van de 10 heeft geen echte uitschakelaar waardoor zo op den duur toch niet zo zuinig zijn. Gebruik daarom een stekkerblok met een schakelaar (geld ook voor hoop andere appratuur en natuurlijk ook je computer).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 10-12-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47852

Ik ben maar alvast aan het sparen geslagen om de rekening op te kunnen vangen :/
Ik heb hier staan:
2x AMD 3400+
2x AMD 3200+
1x AMD 2800+
1x AMD 2400+
1x AMD 1800+

Vorig jaar zat ik tegen de 10.000 Kwh verbruik aan (dus incl. elec.koken, etc. etc.)
Ik heb wel zonnepanelen (4stuks) op het dak, maar die leveren over 1 jaar slechts
450 Kwh op, dus dan zou ik er 80 (!) op m'n dakkie moeten leggen om kostendekkend te zijn.

Ik heb zelf 200 euro per maand over voor m'n hobby, dus als de jaarrekening hoger uitvalt dan
2400 euro, dan gaan er machines uit.
1 voordeel: met 7 PC's op 1 kamer heb je het inderdaad (zelfs met raam op kier) niet koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 18:52
Wanne gek zeg 8)7

Kun je niet de PC's verdelen? Op iedere kamer 2 PC's of zo ;) Hoeft nergens de kachel meer aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:37
Anoniem: 47852 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:21:

2x AMD 3400+
2x AMD 3200+
1x AMD 2800+
1x AMD 2400+
1x AMD 1800+
Alhoewel ik geen DPCér ben (ik zet mij graag op andere manieren in tegen ziektes, en aliens geloof ik niet in) lees ik wel aandacht dit topic door. Wat ik mij afvraag, waar gebruik je al die machines voor? Ikzelf heb een centrino laptop (max 60w adapter, hij draaid altijd op zijn laagste snelheid dus ik gok dat ik niet meer dan 30w gebruik ofzo) en een simpel Dell servertje (p3) waar een aantal websites op staan en die zijn dagelijkse dingen doen.

Waar gebruik je hobbymatig al die ruwe rekenkracht voor? Is dat puur DPC? En kan iemand mij daar dan de lol van uitleggen 8)7. Kunnen we dan niet beter geld bij elkaar verzamelen en een weekendje een huge rekencluster afhuren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stik je in de zomer niet van de hitte >:)
(mischien is zo cluster wel goedkopere als die efficenter te werk gaat, en elektrischeteit voor een bedrijf is ook minder duur, ect.)

Mijn ouders hebben laats een droger aasngeschaft, kost gauw zo 4Kwh per was. Dat ding verbruikt meer dan een wasmachine :o. Zeg maar een duur dingtje als we straks de rekening krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 10-12-2005 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Icey schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:28:
[...]

Waar gebruik je hobbymatig al die ruwe rekenkracht voor? Is dat puur DPC? En kan iemand mij daar dan de lol van uitleggen 8)7. Kunnen we dan niet beter geld bij elkaar verzamelen en een weekendje een huge rekencluster afhuren ofzo.
Ik gebruik 1 PC voor alle dingen die ik moet doen, de rest is inderdaad voor DPC.
Financieel kan ik het wel hebben, maar milieu-technisch is het inderdaad wat moeilijker
te behappen...
Goed topic dit...zet aan tot nadenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*vraagt zich af wat er met het edit-knoppie gebeurt is*

@ JC Ken: in de zomer is het +/- 36 graden in mijn kamer en moet ik echt tochten om de boel een
beetje "leefbaar" te houden. Heb dan wel regelmatig koetjes die aan de warmte " bezwijken" en
dan gereboot moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 47852 op 10-12-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
joopv schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 10:14:
[...]
Als een CRT gewoon aanstaat maakt de hoeveelheid licht op het scherm nauwelijks iets uit op het totale stroomverbruik. Dat scheelt ca. 5 W tussen een volledig maximaal wit en een donker beeld.
Het maakt zeker wel wat uit. Waar gaat anders die energie heen? Licht wordt veroorzaakt door de electronenstraal. Hoe meer electronen, hoe meer licht. Hoe meer elecronen, hoe meer energie nodig is.

Mijn conrad meter meet 50 watt verschil tussen full screen firefox, en een text-mode linux console zonder tekst. Dat gaat om een 19 inch aperture grill CRT, goed gecalibreerd zodat zwart zwart is, en wit wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
halfgaar schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:49:
[...]

Het maakt zeker wel wat uit. Waar gaat anders die energie heen? Licht wordt veroorzaakt door de electronenstraal. Hoe meer electronen, hoe meer licht. Hoe meer elecronen, hoe meer energie nodig is.

Mijn conrad meter meet 50 watt verschil tussen full screen firefox, en een text-mode linux console zonder tekst. Dat gaat om een 19 inch aperture grill CRT, goed gecalibreerd zodat zwart zwart is, en wit wit.
Dan heb je niet alleen het verschil in helderheid gemeten, maar ook het verschil in refreshrate.
Test nu ook eens met een wit vlak op je scherm, of een zwart vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-04 19:39
ik heb voor het gemak maar eens zo een metertje in huis gehaald.
je ziet zoveel verkeerde aannames van mensen hier, dat ik toch nu eens zeker wil weten wat het verbruik van apparatuur was.

ik zal mijn bevindingen hier daarom maar even delen !

dat vinden mensen vast interessant.

Compaq Evo p4 1,7ghz, 512, 160gb

Off: 2,5 Watt
Boot: 90 Watt
Idle: 55 Watt
Full burn : 105 Watt

X2 3800@ 2.6@1,45V no C’nQ , 2GB, 2*160 raid 0, 6600gt

Off : 1.6 Watt
Boot: 130 Watt
Idle : 104 Watt
CPu burn : 1 core 137 Watt
2 core 180 Watt

Gaming : 180 Watt

Samsung 913n

Desktop
Lichtschuw : 17 watt
Magicbright full : 27 watt

stroomverbruik van mijn 50 watt compaqje zou dus zijn

1,2KwH per dag. (50w*24)

1.2*30=36KWH per maand = 432KWh p/m *0.15 = 65 euro per jaar give or take

viel me behoorlijk mee, moet ik zeggen

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:37
Anoniem: 47852 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:36:
Goed topic dit...zet aan tot nadenken. _/-\o_
Ergens over nadenken is altijd goed, de uiteindelijke beslissingen maak je natuurlijk wel zelf. Als ik heel eerlijk zou zijn (en hopelijk geen DPCérs tegen de schenen trap) en kijkend naar de stijgende energie prijzen zou ik persoonlijk liever geld overmaken naar een organisatie die dat goed besteed. Uiteraard wel goed kijken naar die organisaties want ik heb nogsteeds spijt van het feit dat ik 100€ over gemaakt heb naar giro 555, volgens mij is niks van dat geld goed terecht gekomen.

Maargoed, dat zeg ik... ik ben zo gek om één keer per jaar van Parijs naar Rotterdam te rennen om 40 duizend euro (teamopbrengst) op te halen voor kinderen met kanker. Totaal kwamen we vorig jaar op 2.473.589 euro (alle teams), en dit is al 15 jaar aan de gang, mag jij uitrekenen hoeveel er in die 15 jaar is opgehaald ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Ultratrottel:
Alleen die prijs van 0.15 euro per kWh klopt niet.
Dat moet voor volgend jaar meer richting de 20 a 21 ct en nu is dat al ruim 18 ct.

[ Voor 50% gewijzigd door TD-er op 10-12-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smimic
  • Laatst online: 02-04 19:39
TD-er schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 14:04:
@Ultratrottel:
Alleen die prijs van 0.15 euro per kWh klopt niet.
Dat moet voor volgend jaar meer richting de 20 a 21 ct en nu is dat al ruim 18 ct.
ik zit bij Caplare, vorig jaar betaalde ik 0.1370 totaal dagtarief, en 0.0868 nachttarief perKWH..

dit is transport , levering en tax. hangt er dus een beetje vanaf welke leverancier je hebt.

ik heb de 0.15 in het rekenvoorbeeld genomen als mooi gemiddelde voor de meeste mensen. het zal er niet ver vanaf zitten

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Als ik het zo bekijk, dan kan ik beter op mijn toekomstige athlon x2 geen koe draaien. Het bespaart bijna 80 watt!

En over het verschil in verbruik tussen wit en zwart beeld. Ik ben inderdaad dom bezig geweest. Ik post later een beter meetresultaat. Mijn monitor is nog koud, en dan overstuurt de bias control de cathode, omdat het anders een kwartier duurt voordat je iets ziet. In ieder geval, Het beeld is nu veel te licht, dus zwart is nu geen zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
OK, op dezelfde resolutie en refreshrate scheelt zwart met wit 27 watt. Een stuk minder inderdaad, maar meer dan 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik heb het zelf ook even nagemeten met m'n conradje en de getallen zien er wat anders uit dan ik dacht:

Compaq V900 19" schaduwmasker buis
1280*1024 - 85Hz rasterfr., 91 kHz lijnfrkw : vol wit 130W
1280*1024 - 85Hz rasterfr., 91 kHz lijnfrkw : zwart 113W

1280*1024 - 60Hz rasterfr., 64 kHz lijnfrkw : vol wit 120W
1280*1024 - 60Hz rasterfr., 64 kHz lijnfrkw : zwart 98W

1024*768 - 60Hz rasterfr., 48 kHz lijnfrkw : vol wit 111W
1024*768 - 60Hz rasterfr., 48 kHz lijnfrkw : zwart 93W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 47852 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:21:

Vorig jaar zat ik tegen de 10.000 Kwh verbruik aan (dus incl. elec.koken, etc. etc.)
Ik heb wel zonnepanelen (4stuks) op het dak, maar die leveren over 1 jaar slechts
450 Kwh op, dus dan zou ik er 80 (!) op m'n dakkie moeten leggen om kostendekkend te zijn.

Ik heb zelf 200 euro per maand over voor m'n hobby, dus als de jaarrekening hoger uitvalt dan
2400 euro, dan gaan er machines uit.
1 voordeel: met 7 PC's op 1 kamer heb je het inderdaad (zelfs met raam op kier) niet koud :)
* MrSleeves kijkt naar z'n jaarrekening: 1585 KWh en 464 m³ gas...
Ik heb die meter besteld en ben benieuwd hoeveel energie bepaalde zaken vreten.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
  • Laatst online: 10:39
Ik krijg dus net zoals veel van jullie veel ellende over de stroomrekeningen ;-)

Thuis hebben we nu een rekening van rond de 200 euro / maand (1 athlon 64, 2 athlon 1800XPs en 1 Pentium 233).

De schade wil ik dus beperken door 1 v/d athlon XPs (is een server met 3 hds) te vervangen door een via mini-atx moederbord & processor. Ook wil ik de pentium vervangen door een Soekris.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja kun je aangeven hoeveel je door zoiets te doen kan besparen (dus niet met berekeningen, maar echte praktijk ervaring) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een pentium verbruik al bijna niks ;) .
Die twee AthlonXp systemen zullen wel de boosdoener zijn, waarvoor worden ze gebruikt ?
Een pentium 2 is meer dan genoeg voor een 100Mbit fileserver en is erg zuinig, je kunt ook overwegen om goedkope laptop met een kapot scherm aan te schaffen voor als server te gebruiken (de schijfen sluit je aan op zo usb hardiskcase).
Ik weet niet wat het verbruik van een via cpu vs pentium2 is, al denk ik niet dat de moeite waard is om geld uit te geven aan een via systeem terwijl een p2 (haast)niks kost.

Staan je computers 24 uur aan ?
Zoja, niks is effecienter dan de computer uit te zetten waneer je hem niet gebruikt. Met poweroff kan je makelijk computer op afstand uit en aan zetten die op het netwerk zitten. (als het goed is werkt het zelfs via i-net).
Voor onze file server gebruiken we tijden poweroff en het werkt geweldig, dubbel kilik op de snelkopeling en de server staat binne twee minunten aan, en kan net zo makelijk worde uitgezet. Zelfs me ouders snappen het(natuurlijk gaat die om 23:30 ook automaische uit voor geval dat iemand hem vergeet uit te zetten.

200 euro / maand is wel erg veel, is zo 1.333Kwh maand 44Kwh / dag 1,85Kwh/uur ?
Verwarmen jullie het huis elektrische of zo, ik zal zeker ff op zoek gaan naar de boosdoener. Volgens mij is het niet de computer maar mischien een droger, koelkast of ander ernegie sluper.
(of hebben jullie een erge hoge KWH prijs, ik ben van 15cent per KWH uit gegeaan).

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 14-12-2005 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 12:40:

200 euro / maand is wel erg veel, is zo 1.333Kwh maand 44Kwh / dag 1,85Kwh/uur ?
Verwarmen jullie het huis elektrische of zo, ik zal zeker ff op zoek gaan naar de boosdoener.
(of hebben jullie een erge hoge KWH prijs, ik ben van 15cent per KWH uit gegeaan).
Vergeet de vaste kosten en gas e.d. niet, he. :)
Ik betaalde afgelopen jaar 800 euro totaal (1585 KWh en 464m3 gas), maar daarvan was wel 300 euro aan "overige kosten" (gemeentezooi e.d).
Ik denk dat 1.333 KWh wat ruim geschat is. Ik denk eerder richting 500 KWh per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door MrSleeves op 14-12-2005 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 12:40:
Een pentium verbruik al bijna niks ;) .
Die twee AthlonXp systemen zullen wel de boosdoener zijn, waarvoor worden ze gebruikt ?
Een pentium 2 is meer dan genoeg voor een 100Mbit fileserver en is erg zuinig, je kunt ook overwegen om goedkope laptop met een kapot scherm aan te schaffen voor als server te gebruiken (de schijfen sluit je aan op zo usb hardiskcase).
Ik weet niet wat het verbruik van een via cpu vs pentium2 is, al denk ik niet dat de moeite waard is om geld uit te geven aan een via systeem terwijl een p2 (haast)niks kost.

Staan je computers 24 uur aan ?
Zoja, niks is effecienter dan de computer uit te zetten waneer je hem niet gebruikt. Met poweroff kan je makelijk computer op afstand uit en aan zetten die op het netwerk zitten. (als het goed is werkt het zelfs via i-net).
Voor onze file server gebruiken we tijden poweroff en het werkt geweldig, dubbel kilik op de snelkopeling en de server staat binne twee minunten aan, en kan net zo makelijk worde uitgezet. Zelfs me ouders snappen het(natuurlijk gaat die om 23:30 ook automaische uit voor geval dat iemand hem vergeet uit te zetten.

Verwarmen jullie het huis elektrische of zo, ik zal zeker ff op zoek gaan naar de boosdoener. Volgens mij is het niet de computer maar mischien een droger, koelkast of ander ernegie sluper.
Nouja, eentje is workstation, dus een P2 valt er niet van te maken ;) De ander wordt gebruikt als imap/samba/www/smtp/ontwikkel server en wordt wel de hele dag & nacht benut (denk aan torrents downloaden e.d.). Hiervoor had ik dus ook een P2 als server, maar die trok het net niet.

Een via moederbord kost haast niks, mits de stroomkosten aanzienlijk lager worden. Ik heb op dit moment geen idee wat de fileserver me aan stroom kost en hoeveel ik zou besparen door op VIA over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo via cpu is in iedergeval wel zuinger. Maar of die snel genoeg is, ik dacht dat een 1Ghz via cpu langzamer is dan een P3 1 Ghz.
Een Athlon XP cpu verbruikt maximaal zo 70watt
Hardeschijf 30wat *3 = 90watt (zoek anders even op het i-net hoeveel je schijven verbruiken).

Totaal zal het verbuirk wel iets onder de 200watt liggen.
dat is 4,8KWH / dag = 148,8KWH / maand.
Als het klopt dat je ongeveer zo 1.000Kwh per maand verbruiktzal het niet echt veel uitmaken als je die server zuiniger zou maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:11:
Zo via cpu is in iedergeval wel zuinger. Maar of die snel genoeg is, ik dacht dat een 1Ghz via cpu langzamer is dan een P3 1 Ghz.
Een Athlon XP cpu verbruikt maximaal zo 70watt
Hardeschijf 30wat *3 = 90watt (zoek anders even op het i-net hoeveel je schijven verbruiken).

Totaal zal het verbuirk wel iets onder de 200watt liggen.
dat is 4,8KWH / dag = 148,8KWH / maand.
Als het klopt dat je ongeveer zo 1.000Kwh per maand verbruiktzal het niet echt veel uitmaken als je die server zuiniger zou maakt.
Dat getal kun je ongeveer door 3 delen per harde schijf en vrijwel alle gewone PC's van de laatste paar jaar verbruiken idle ongeveer 100 Watt of minder in de praktijk (dus met 1 hdd, brander, niet al te veel insteekkaarten en echt idle gebruik) Alleen wanneer je dus een niet-efficiente voeding gebruikt zal dat iets hoger liggen. Zo had ik laatst een Celeron 2.4 GHz bak hier met een budget-voeding (kastje + 300Watt voeding was 25 euro) en die kwam op 140 Watt. Enermax voeding erin en het verbruik was 90 Watt. Dat was dus snel verdiend. (bij 24/7 gebruik scheelt dat op jaarbasis 1,58x50 = 79 euro)

• halfgaar
Die HD's gebruiken inderdaad geen 30 watt. Ik heb een meting gedaan met twee (oude) schijven in een P200. Het scheelde 10 watt met die twee schijven. Dat was een bigfoot 5.25" 2GB en een 1 GB 3.5". Nieuwe schijven zullen misschien meer verbruiken omdat ze sneller draaien, maar zo'n bigfoot zal er niet veel naast zitten.

Die 30wat is het maximale verbruik, gemideld is dat minder en het verschilt erg per schijf. Daarom zei ik ook zoek even in de specifiecaties op hoveel je schijven verbruiken.

Begrijpend lezen, met het eerste heeft men hier vaak probleme mee ;(

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 23:15
En vandaag lag ie op de deurmat, met de vriendelijke mededeling dat er eind december 475 euri wordt afgeschreven....
* Haranaka is not amused :(

...

• TD-er
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:06:
Die 30wat is het maximale verbruik, gemideld is dat minder en het verschilt erg per schijf. Daarom zei ik ook zoek even in de specifiecaties op hoveel je schijven verbruiken.

Begrijpend lezen, met het eerste heeft men hier vaak probleme mee ;(
Neuh hoor, dat begrijpend lezen zit ook wel goed. Volgens de datasheets zit je op zo'n 8 Watt idle gebruik van moderne schijven en gooi daar de inefficientie van de voeding overheen, dus zit je dan op 1/3e van wat jij aangaf.
Dat je iets stelt en erbij zet tussen haakjes dat je het moet opzoeken wil niet zeggen dat mensen niet de opgezochte waarden mogen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat het allemaal wel meevalt met het extra stroomverbruik. Mijn computer staat 24/7 aan. Dit mede omdat hij echt voor alles wordt gebruikt: Server, spellen, werk en download.

Idle/internet surfen/office verbruikt de PC ong 165W en full load op de processoren met Prime wordt het 200W. In 3DMark05 is het iets meer: rond de 235W-250W.

Dus als je PC om een of andere reden toch al aan staat dan kost in mijn geval een 100% processor belasting (met prime) maar 35W extra. Mijn PC heeft de volgende specs:

AMD X2 4200+
DFI nForce4 Ultra-D
Tagan 480W voeding
Gigabyte Geforce 7800GTX 256MB
4 * 512 Corsair DDR geheugen
1 * WD Raptor 10.000 74GB
3 * Maxtor 200GB

Verder nog het normale zoals een paar casefans, DVD brander en fancontroller. Het stroomverbruik is gemeten met een Voltcraft EC3000 en is excl mijn monitor. Die gaat trouwens wel uit als de PC niet echt gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dual P3 500
4 HDD's
3 netwerkkaarten

+ 19" rackmount switch + Speedtouch 510 + Access point

toch goed voor 150 watt constant :/ Vind het aardig wat...zit erover te denken om over te gaan op een dual VIA ..is dat wat? (server uiteraard)

50 euro per jaar...valt opzich nog wel mee :)

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 19-12-2005 22:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Glashelder schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:52:
Dual P3 500
4 HDD's
3 netwerkkaarten

+ 19" rackmount switch + Speedtouch 510 + Access point

toch goed voor 150 watt constant :/ Vind het aardig wat...zit erover te denken om over te gaan op een dual VIA ..is dat wat? (server uiteraard)

50 euro per jaar...valt opzich nog wel mee :)
150Watt continue is zo'n kleine 240 euro op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Via 1 Ghz is waarschijnlijk net zo krachtig als je 2 PIII 500's in dagelijks gebruik. Maar vooral op floatingpoint laten de VIA's het afweten en dat is juist wat je voor DC zo veel nodig heb.

Even een gedachtegaan voor mensen die geld over willen gaan maken aan een goed doel. Verbeter me maar als je denkt dat ik ergens scheef ga...
Van de 100 die je over maakt gaat ongeveer 75 euro (CBF) echt naar het goede doel. Daarvan worden dan salarissen en apparatuur betaald die gebruikt word om onderzoek te doen. Hiervan zal ongeveer 5 euro PC hardware zijn. De rest gaat op aan salarissen en niet PC gerelateerd materiaal die in het geval van een DC project ook aangeschaft moeten worden. Er verdwijnd in het hele proces dus 30 euro. 5 euro aan vergelijkbare PC hardware als het materiaal dat bij jouw thuis nutteloos staat te zijn. En 25 euro in de zakken van allerlei 'belangrijke' figuren.
Oftewel, voor iedere 100 euro die je uitgeeft aan je PC heb je eigenlijk 30 euro die je kan uitgeven aan stroom voor puur je DC-koe. Dat geld dat je voor die PC uitgeeft is immers gewoon voor eigen rekening want iedereen wil gewoon een snelle PC, dat doe je niet speciaal voor je DC-koe/goede doel.
Hoe meer je je PC zelf gebruikt hoe meer extra stroomkosten je moet rekenen per 100 euro aan hardware. Dus als je 8 uur per dag achter je PC hangt moet je 33% keer het 'idle' verbruik bij die 30 euro optellen om op het maximale totaal verbruik uit te komen.
Rekenvoorbeeld:
Ik spendeer ongeveer 2000 euro per jaar aan hardware dus ik 'heb' 600 euro wat ik uit kan geven aan DC-stroom om toch nog effecienter te zijn dan geld geven aan een goed doel. Ik 'hang' 16 uur per dag achter mijn PC per dag 'nutteloos' aan. Hij verbruikt 140 watt idle en 160 watt met DC koe. Dus 16% van het verbruik tijdens die 16 uur hangen komt voor rekening van me koe. Das 2,5 uur. De overige 8 uur komen volledig voor rekening van me koe. Totaal dus 10,5 uur van 24. Met 20cnt per kWh kom ik dan op 122 euro aan DC kosten per jaar per PC en dus 250 euro voor de 2 PC's die ik koop per jaar.

edit:
Inmiddels het verhaal al 30 keer aangepast maar lijkt nu aardig te kloppen :/

[ Voor 91% gewijzigd door NBK op 19-12-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

- Dual AMD @2*2000 MHz
- Gigabyte MPX mobo
- 1.5 Gb ram
- raidcontroller
- Radeon 8500
- 4* Seagate 7200.7 200 Gb
- tobo & muis
- Eheim waterpomp
- Tagan 480 W
- 2* 120 mm fans @ 9 volt
- 3* 80 mm fans @ 7 V

totaal 205 W stressed (en dat valt me nog mee eigenlijk)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NBK schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:15:
Via 1 Ghz is waarschijnlijk net zo krachtig als je 2 PIII 500's in dagelijks gebruik. Maar vooral op floatingpoint laten de VIA's het afweten en dat is juist wat je voor DC zo veel nodig heb.
Wat bedoel jij precies met DC? Een }:O of een domain controller? Dat eerste gebruik in namelijk niet ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

DC = Distributed Computing, oftewel een koetje...
Domain controller, mail, HTTP en weet ik wat meer is voornamelijk Interger en shifting. Dat kunnen via's net zo goed als een PIII op ongeveer gelijke klok. Omdat de VIA's sneller geheugen hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door NBK op 19-12-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

fenrir schreef op maandag 19 december 2005 @ 23:32:
- Dual AMD @2*2000 MHz
- Gigabyte MPX mobo
- 1.5 Gb ram
- raidcontroller
- Radeon 8500
- 4* Seagate 7200.7 200 Gb
- tobo & muis
- Eheim waterpomp
- Tagan 480 W
- 2* 120 mm fans @ 9 volt
- 3* 80 mm fans @ 7 V

totaal 205 W stressed (en dat valt me nog mee eigenlijk)
Over meevallen gesproken. Een ruime 200W voor een dual Athlon met 4 disks aan een raidcontroller en dan nog stressed? Ik kan het amper geloven...
Ik moet toch maar eens zo'n metertje op de kop zien te tikken, want nu ben ik echt benieuwd wat mijn dual Athlon systeem met 3 WD Raptor harddisks verstookt. Stel je voor dat het inderdaad minder dan 250W is! De eindejaarsfeesten kunnen dan bijna niet meer kapot! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Hier een AMD64 3000+ met 6x300GB op een hardwarematige raid 5 controller, 120GB om van te booten en een 3com gbit nic die onder full load (60MB/s) zo warm werd dat ie uit viel (zit nu een koelblokje op). En zelfs dit systeem doet minder dan 200 watt.

Efficiente voeding kan echt een hoop schelen. Je kunt er zo 25 watt winst mee pakken.

Ik had hier ook nog een tijdje een dual PII 333 van compaq staan met 3 PSU's erin. Toen ik dat ding ging meten verbruikte ie !!!225!!!Watt. Gelukkig nooit in gebruik gehad :o

Dell dual PIII 800 met 800Mhz RIMM (!!HEET!!) en simpel HDD'tje pakt tussen de 60 en 70 watt op full load.

[ Voor 55% gewijzigd door NBK op 20-12-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Snap echt niet hoe mijn simpele opstelling al 150 watt kan stoken in rust :X Een Athlon 2000 zuipt een stuk meer dan een PIII 500 :X

Wellicht wel handig om te melden hoe we allemaal meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron_stultiens
  • Laatst online: 20-05 07:10
Wat ik me nu afvraag.. Heb op 't moment een pc 24uur perdag aanstaan. Het betreft hier een simpel pctje: AMD K6-2+ 500~200MHz, 192Mb DIMMs, 40GB Maxtor 7200rpm schijf en een simpele 2MB PCI videokaart. Dit alles hangt aan een sweex 300Watt voeding. Het idle verbruik zonder monitor ligt nu rond de 50Watt. Valt er nog iets te verbeteren hier?

Heb de videokaart al vervangen. Dit was eerst een voodoo3. Hierna ging het verbruik omlaag van 60 naar ongeveer 50Watt. Misschien is het de moeite waard om de twee geheugenmodules te verwisselen voor 1 DIMM. Ook was aan het denken om die voeding te vervangen door een betere efficientere ATXvoeding. Een voeding met een hoger rendement en vooral een die stiller is! Maar welke heeft een hoog rendement als er bijna geen vermogen van wordt gevraagd? Een 300watt zalman zou een optie zijn maar is dat echt de moeite waard in uiteindelijk verbruik? (dus van 50 naar >?) Wat denken jullie..

Mijn Systeem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Glashelder schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 16:51:
Snap echt niet hoe mijn simpele opstelling al 150 watt kan stoken in rust :X Een Athlon 2000 zuipt een stuk meer dan een PIII 500 :X

Wellicht wel handig om te melden hoe we allemaal meten...
Een dual kan best meer gebruiken omdat er 2 processors van stroom verzien moeten worden.

Ik heb een Sempron 28009 64 bit server, die gebruikts idle 110 watt. Ben ongeveer 140 euro per jaar kwijt. Ach ja is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Misschien is het de moeite waard om de twee geheugenmodules te verwisselen voor 1 DIMM.
Ik denk niet dat dat iets nuttigs oplevert. Geheugen gebruikt niet zoveel. Als het warm wordt zegt dat ook niet zoveel, want zonder heatsink heeft zo'n chip een thermisch coefficiënt van iets van 200 of 300 graden per watt.
Een voeding met een hoger rendement en vooral een die stiller is! Maar welke heeft een hoog rendement als er bijna geen vermogen van wordt gevraagd? Een 300watt zalman zou een optie zijn maar is dat echt de moeite waard in uiteindelijk verbruik? (dus van 50 naar >?) Wat denken jullie..
Een voeding wordt efficiënter als je dichter bij zijn maximum belasting in de buurt komt. Een 300 watt voeding is dus misschien al wel te veel. Het zou trouwens ook goed kunnen dat je niet veel efficiënter kan dan je nu hebt. Als je alleen stiller wilt, kan je de fan op 7V proberen te draaien, of zet er een weerstand/spanningsregelaar voor. Doe dan uiteraard ook wat tests om te kijken of hij niet te warm wordt.

Voor mijn router (P200 op 150) heb ik de fan in de voeding omgedraaid zodat hij naar binnen blaast. Kast-ventilatie hoef ik toch niet te hebben, en nu krijgen de transistoren net genoeg lucht om koel te blijven. De fan draait op 5V mbv een spanningsregelaar trouwens. Niet elk fan start op zo'n laag voltage trouwens. De fan op de CPU van dat ding draait ook op 5V, maar die heb ik voorzien van een 3900 µF condensator over de LM7805, zodat de fan wel een eerste puls op 12V krijgt.

Die router verbruikt trouwens ongeveer 25 watt, en is bijna onhoorbaar. Ik denk dat jij met dergelijke maatregelen ook wel genoeg koeling hebt. Maar, test dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnTT
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 15:58
Voor mijn router (P200 op 150) heb ik de fan in de voeding omgedraaid zodat hij naar binnen blaast.
Oi. Dat zal 'ie lekker vinden...de kast fijn verwarmen van binnen door de warmte van de voeding erin te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron_stultiens
halfgaar schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:57:

Een voeding wordt efficiënter als je dichter bij zijn maximum belasting in de buurt komt. Een 300 watt voeding is dus misschien al wel te veel. Het zou trouwens ook goed kunnen dat je niet veel efficiënter kan dan je nu hebt.
Welke voeding zou dan voor mijn gebruik goed zijn? Als je zegt dat 200watt al genoeg is. Misschien deze fortron. In ieder geval alles beter dan de sweexprul die er nu inzit! :P

Mijn Systeem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Oi. Dat zal 'ie lekker vinden...de kast fijn verwarmen van binnen door de warmte van de voeding erin te blazen.
Er is niet echt sprake van de kast verwarmen. Zonder fan duurt het best lang voordat de transistoren warm worden. De hitte is vrijwel niets. Als de hitte maar ergens anders is dan in het heatsinkje van de transistoren. Zodra de warme lucht de kast in is, is het al weer afgekoeld.
Welke voeding zou dan voor mijn gebruik goed zijn? Als je zegt dat 200watt al genoeg is. Misschien deze fortron. In ieder geval alles beter dan de sweexprul die er nu inzit! :P
Ik zou sowieso wel eerst even meten op 100% belasting wat hij gebruikt. Maar 200 watt is denk ik wel genoeg. Ik heb hier een kast met 230 watt voeding staan, die gebruikt is voor een celleron 400, waar verschillende schijven, cdroms en een brander in heeft gezeten.

Het blijft trouwens wel eng om een voeding van "maar" 200 watt aan te raden, omdat dat toch wel erg weinig lijkt, maar volgens mij moet het kunnen. Zorg wel dat waar je de voeding vandaan haalt, je hem ook weer terug kunt brengen, zodat je lang kan stress testen, en ook zijn lichtnetverbruik kan meten.

Trouwens: Efficiency: 65% min. at full load. Klinkt wel wat laag, ook al noemen ze het high-effiency. Maar, ik heb zo geen vergelijkende getallen. Je kan eens kijken bij Tomshardware, die doet meestal wel efficiëntietests geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141828

Ik heb mijne al een tijdje binnen..

athlon64 3500+
2x 512mb hyperx
WD raptor 74gb
GF6800
een berg fans en ccfls

full load.. 170watt O-) geen wonder dat mn sharkoon 300watt dit allemaal trekt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 141828 op 23-12-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Heb je die full load ook met een grafische app getest?

Maar je hebt wel een punt. Bij veel metingen zie ik dat de computervoedingen vaak zwaar overrated zijn, ook als je eventuele pieken meerekent. Dit zie je al vanaf XT tijd. Toen hadden computers al voedingen van 150 watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een computer verbruikt idd veel minder dan je eigenlijk zou verwachten. Hij moet echter ook piekstroom aankunnen. Zo is tijdens het opstarten van het systeem het verbuik voor korte tijd ong 1.5x zo hoog. Ook moet rekening gehouden worden dat de 480W voeding dat moet verdelen over 3.3V, 5V en 12V lijnen. Afhankelijk van de hardware wordt stroom van verschillende lijnen getrokken. Je hebt daarom dan ook een veel zwaardere voeding nodig om alles goed te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een voeding die minder kan leveren heb ik niet zulke stabiele spaningenen als met me huidige voedingen. Daarvoor heb je namelijk ook een krachtere voeding voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb nu mijn nieuw systeem klaar, AMD Athlon 64 3800+ met (tegenwoordig) lowrange GeForce 3 videokaart, 2 Seagate 20GB schijven, een Maxtor 80 GB en een Maxtor 120 GB schijf, 2x512MB geheugen.

Met CnQ uit komt het verbruik net niet aan de 115 watt, met CnQ aan (en volgens het AMD dashboard ook echt op 1GHz 1,3V draaiend) zit het rond de 108 watt (vind ik eigenlijk bedroevend weinig verschil).
Cos phi van het geheel is 0,9
Gemeten met een Conrad meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Iemand een tijdje terug had toch met een CnQ machine zo'n 80 watt verschil tussen idle en full load? Heb je soms iets niet goed gedaan?

Trouwens, qua geluid, zou je niet gewoon één schijf nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vooral die twee oude tragere 20gb schijfen (tenzij je ze in raid heb staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als iemand een me een tip kan geven wat ik fout doe, graag. Als ik de AMD programma's en de RM clock utility mag geloven dan doet CnQ het, dwz, alles geeft nu aan dat mijn cores op 1GHz en 1,3V draaien. Mobo is een asrock 939Dual-sata2, CnQ is in het BIOS ingeschakeld.
De heatsink is gewoon koud, maar de ventilator draait fullspeed (dat heb ik nu uitgevonden is de grootste verlakkerij van Quiet. Als een mobo CnQ is betekent het blijkbaar nog niet dat de fan langzamer gaat draaien.

En alles op een schijf, tja dat betekent dus wel dat ik 4 werkende schijven weg moet doen. Ik ben daar altijd heel traag in (tot voor een jaar had ik ook nog een oude 4GB schijf in gebruik :X )
Van de andere kant: misschien toch eens een V&A plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

mensen die er na drie weken vanaf willen en in de buurt van Leidsche Rijn wonen moeten me maar ff mailen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
Ik heb dus mijn server stroom gebruik gemeten (Athlon 1800 XP, 512 MB, 1 x maxtor 40 gig hd, 1 x maxtor 80 gig hd en 1 x maxtor 160 gig hd) en zie dat de ie gemiddeld 120 Watt gebruikt.

Dat komt dus neer op +/- 200 euris / jaar. Mischien is het toch wel interessant om een via mini-atx moederbord te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:51:
Als iemand een me een tip kan geven wat ik fout doe, graag. Als ik de AMD programma's en de RM clock utility mag geloven dan doet CnQ het, dwz, alles geeft nu aan dat mijn cores op 1GHz en 1,3V draaien. Mobo is een asrock 939Dual-sata2, CnQ is in het BIOS ingeschakeld.
De heatsink is gewoon koud, maar de ventilator draait fullspeed (dat heb ik nu uitgevonden is de grootste verlakkerij van Quiet. Als een mobo CnQ is betekent het blijkbaar nog niet dat de fan langzamer gaat draaien.
Het zou natuurlijk kunnen dat je voeding gewoon heel inefficient is en dat die gewoon niet veel minder verbruikt met die hoeveelheid belasting minder. Maar, het lijkt me heel sterk.

Het kan ook zijn dat je CPU de volle snelheid juist niet haalt, en dat dus het opgenomen vermogen veel hoger moet zijn op volle belasting. Had degene die ook zijn CnQ specs had gepost niet inderdaad een veel hogere full load belasting, iets van 180 watt ofzo? Dat staat wel ergens terug, maar ik ben te lui om het op te zoeken :)
En alles op een schijf, tja dat betekent dus wel dat ik 4 werkende schijven weg moet doen. Ik ben daar altijd heel traag in (tot voor een jaar had ik ook nog een oude 4GB schijf in gebruik :X )
Ik ken dat wel, dat ik niet graag werkende dingen, vooral schijven, afdank. Ik heb er ook lang over gedaan om mijn 30 GB door 120 GB te vervangen, omdat er zelfs nog garantie op zat toen ik hem verving. Ik gebruik hem nu als externe backup schijf, en dat doet hij ook heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:51:
Bij kleine schijven kan je erg veel euro's krijgen per Gigabyte. Voor dat geld kan je weer een groter schijf kopen die een lagere prijs per gigabyte heeft ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben hier wezen meten

PC athlon 3000+ @ 2,1ghz 1,65v
1024MB dual DDR
Geforce 6800 @ 440mhz / 1,154Ghz
4*WD hardisks
Nforce 2 mobo

In windows minimaal 163watt maximaal 228watt gemiddeld 180watt.
Standby normaal 140w, ST3 9w, uit 7,5w schakelaar uit van blok 0w :+
Scherm Samsung 192T brgitnes low 28w high 31,6w
Pomp van waterkoeling 5,4w
Denon 1905 7.1 revreceir 55w (standby 0,2w)
---------------------------------------
Gemiddeld 0,270kwh x 8 uur * 31d *0,21cent = 14,06 euro/maand (valt best wel mee)

Laptop 15 ~ 30w
Scherm uit 10 ~ 23w
Scherm uit de ideale game server 0,015KWH* 24 * 365*0,21cent = 27,59 per jaar / 12 maanden = 2,30 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Intel Pentium 4 2,53Ghz Northwood
512 RDRAM
GF4 Ti4400 128mb
2x maxtor hd

Bij 100% load maakt dat 160watt. Geen idee wat het bij idle is aangezien de koe niet uitgaat. :)

[ Voor 70% gewijzigd door SandStar op 23-01-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 00:16
Voor de dual-core mensen hier:

Intel Pentium D820 @ 3.13Ghz
1GB DDR2, PC 5300
ATI Radeon X700pro @ XT, 128MB
2x Western Digital: WD800JB, 80GB
1x Maxtor: Diamond Max 8, 40GB

Ik heb een OCZ Modstream (450 Watt) en verbruik tijdens 3DMark 2006:

300 Watt inclusief 15" TFT. Als ik mijn TFT verwissel voor een 19" beeldbuis kan je toch 70 Watt bij die 300 optellen. Terwijl ik dit bericht typ draai ik op 220 Watt. Van de afgelopen 2 maanden was dat 180kWH.

[ Voor 26% gewijzigd door Martijn13 op 23-01-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even alles totaal gemeten over een periode van 5 uur met die volcraft meter. In die tussen tijd ben ik doom3 weze spelen en wat internetten.

1024MB dual DDR
4*WD hardisks
Nforce 2 mobo
+ AV recveirer (in de dolby digitaal stand)
+19nch TFT
+5watt tl lampje
+ 5watt pomp van waterkoeling
-----------------------------------
Gemiddeld 269 Watt (ik moet maar eens kijken of ik dat wat kan verminderen, mischien de verlichting in de computer maar uitzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 91634 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 23:37:
Ik heb even alles totaal gemeten over een periode van 5 uur met die volcraft meter. In die tussen tijd ben ik doom3 weze spelen en wat internetten.

1024MB dual DDR
4*WD hardisks
Nforce 2 mobo
+ AV recveirer (in de dolby digitaal stand)
+19nch TFT
+5watt tl lampje
+ 5watt pomp van waterkoeling
-----------------------------------
Gemiddeld 269 Watt (ik moet maar eens kijken of ik dat wat kan verminderen, mischien de verlichting in de computer maar uitzetten).
Wat voor voeding heb je erin zitten, want het is een tikkeltje veel voor een gemiddelde.
Ik schat dat die computer (met een goede voeding) niet veel meer dan zo'n 150Watt gemiddeld hoeft te trekken, zelfs met die waterkoeling en het TL-lampje en dan is zo'n 120 Watt voor een TFT en een AV-receiver wel wat veel.
Is die versterker ook erg warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben met je eens dat me computers iets te veel gebruikt (en dan heb ik zelfs de vcore van me cpu op de standaard waarde gezet en de video kaart loopt op 1,1v in 2d.
Minimaal 163watt maximaal 228watt gemiddeld 180watt.

Maar mischien is het wel een goed idee om even een andere voeding in zetten er zit nu een huntkey 500watt in met een rendement van 70%Min.at full load 55%Min.at 30W load. Niet al te best :s .
De AV recveirer neemt zo 55watt voor zijn rekeningen waardoor die samen met me tft evenveel vebruikt als een 19inch crt :o .

Edit: met een andere b merk voeding gaat die alleen maar meer vebruiken, dus het zit wel snor met de huntkey voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 24-01-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron_stultiens
Welke voeding heeft eigenlijk een goed rendement bij een lage belasting?

Mijn Systeem.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Voodooforever schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:46:
gevraagd in het DPC subforum :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Voodooforever schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:46:
Geen enkele. Een voeding heeft zijn beste rendement bij zijn maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die van me laptop verbruikt maar 0,1W watt zonder belasting :+ . Ik denk dat jij aan een 50watt voeding het meeste heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-12-2024
Het is niet normaal wat sommige apparaten kosten in standby modus

Dat wist ik dus echt niet. Ik dacht.... ach wat is nu 3 watt per dag.

Maar toen ben ik het eens gaan berekenen, en alles wat standby staat kost echt een berg.

Dat is niet normaal meer. Ik heb wel allemaal van die verdeelblokken met schakelaar. Die gaan nu dus allemaal in de uitstand 's nachts.

Als je het ook eens wil berekenen kijk dan eens hier : spam dan kan je ook schrikken :-)

Er staan ook een paar voorbeelden onder van wat een apparaat ongeveer aan watt kost in aan en stanby modus.

Standby zou echt verboden moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door iisschots op 02-03-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Laatst online: 30-05 10:06

NightBird

DPC-Crew Coding
itheo.tech schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:54:
Het is niet normaal wat sommige apparaten kosten in standby modus

Dat wist ik dus echt niet. Ik dacht.... ach wat is nu 3 watt per dag.
[..]
3 watt, 24/7, hele jaar door is 3 * 24 * 365 / 1000 = 26 kWh per jaar. Dat keer 30 cent per kWh (hoge schatting) kost je dus maar liefst 7,50 per jaar. Nou, poeh poeh.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Laatst online: 15-05 19:48
Nevermind

[ Voor 89% gewijzigd door Kosh66 op 02-03-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:28
NightBird schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:08:
[...]

3 watt, 24/7, hele jaar door is 3 * 24 * 365 / 1000 = 26 kWh per jaar. Dat keer 30 cent per kWh (hoge schatting) kost je dus maar liefst 7,50 per jaar. Nou, poeh poeh.
Maal, laten we zeggen 5 apparaten die je sowieso in standby hebt (TV, DVD, stereo, magnetron, HTPC). 7,50 x 5 = Eur 37,50 per jaar.

Veel keer een beetje is altijd nog een hoop. En waarom zou je je energieleverancier vrijwillig sponseren?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Keiichi schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:43:
[...]

Maal, laten we zeggen 5 apparaten die je sowieso in standby hebt (TV, DVD, stereo, magnetron, HTPC). 7,50 x 5 = Eur 37,50 per jaar.

Veel keer een beetje is altijd nog een hoop. En waarom zou je je energieleverancier vrijwillig sponseren?
Omdat ik te lui ben om de het stekkerblok aan en uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Of je koopt gewoonn apparaten die niet zo'n hoog stand-by-verbruik hebben (huidige TV <1W). Wat dat betreft zijn die bedragen soms wel wat overdreven.

Plus stekkerblok uit, betekent ook HD-recorder uit.. niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 20:14
Dat noem ik nog eens een topickick :P :Y _O-

[ Voor 5% gewijzigd door MAB The Frisian op 03-03-2010 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 23:04
Dat noem ik gewoon verkapte spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is inderdaad doodzonde om PC's in stand-by te laten staan; daarom laat ik ze altijd 24x7 aan.
Scheelt weer een hoop! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Laatst online: 30-05 22:40
Spam uit het topic verwijderd. De discussie kan wmb doorgaan maar houd het wel netjes. Mocht je iets tegenkomen dat niet hoort maak dan AUB een TR aan en ga dat niet posten in het topic.

[ Voor 87% gewijzigd door iisschots op 02-03-2010 21:09 ]

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:08
Anoniem: 47852 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:25:
Het is inderdaad doodzonde om PC's in stand-by te laten staan; daarom laat ik ze altijd 24x7 aan.
Scheelt weer een hoop! :P :+
LOL, ik ook. Maar ik heb gemerkt dat mijn PC me zo'n beetje 500 Euro/jaar kost bij 24/7 aan. :+
Iemand opperde laatst undervolting. Misschien dat ik dat eens serieus moet gaan bekijken, elke 20W winst scheelt immers zo'n 40 Euro/jaar. :P
Pagina: 1 2 3 Laatste