mae-t.net schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:17:
[...]
Ze zijn niet goed, maar wel minder slecht. Al je ze toch al aan wilt zetten is dat weer een kleine meevaller. Overigens wil je niet weten wat je betaalt voor de op warmtemeters gebaseerde gemeenschappelijke verwarming van een beetje verouderd flatgebouw...
Ik begrijp je redenering niet. Bedoel je te zeggen dat het een meevaller is dat gloeilampen meer warmte uitstralen t.o.v. spaarlampen die meer energie besparen?
Laat ik je dan maar uit de droom helpen.
Uitgaande van een gloeilamp van 100W. Een spaarlamp met vergelijkbare lichtopbrengst is 20W.
Een gloeilamp heeft een rendement van 5%, dus je hebt 95W aan warmte
Een spaarlamp heeft een rendement van 25%, dus je hebt 15W aan warmte
Effectief verlies je dus 80W aan warmte dat je met gas moet bijstoken.
Als we nu verder rekenen met 100 branduren (anders worden de getallen zo klein), dan kost een gloeilamp dus 100 uur * 0,1 kW = 10 kWh, met 20ct/kWh kost dat € 2,00
Een spaarlamp kost 100 uur * 0,02 kWh = 2 kWh of € 0,40
De verminderde warmte bij een spaarlamp moet je met gas bijstoken. je verliest 0,08kW * 100 uur = 8 kWh, met 95% rendement kost je dat 8,4 kWh gas, dat is 8,4 / 8,8 = 0,96 m
3 * 0,35 ct/m
3 = € 0,33.
Met een gloeilamp ben je dus € 2,00 kwijt, met een spaarlamp en bijstoken € 0,72.
Kijken we naar het rendement. Rendement van een gasgestookte centrale is 50%.
Om voor de gloeilamp 10 kWh op te wekken moet je 20 kWh aan gas verstoken, dat is 20/8,8 = 2,27 m
3 gas.
Om voor de spaarlamp 2 kWh op te wekken moet je 4 kWh aan gas verstoken, dat is 4/8,8 = 0,45 m
3 gas. Hier komt nog bij de 0,9 m
3 voor het verwarmen, is 1,35 m
3 totaal.
Dus je bent goedkoper en milieuvriendelijker uit door spaarlampen te gebruiken en de rest bij te verwarmen.
Ik weet niet wat je betaalt in een centraal gestookt flatgebouw, maar dat is volgens mij nog wel uit te rekenen. Kort door de bocht genomen zou je centraal gestookt 4 keer meer voor je warmte moeten betalen en nog ben je goedkoper uit met spaarlampen.
Dus ik herhaal nogmaals: "gloeilampen (of computers) zijn goed want ze genereren warmte waardoor je minder hoeft te stoken": bullshit.
(en nodig iedereen hierbij uit mijn redenatie en berekening onderuit te halen, want ik wil het wel graag goed hebben

)
Signatures zijn voor boomers.