Ik zie hier nogal wat kromme (en foute) berekeningen voorbij komen.
De kosten per kWh heb ik een klein jaar geleden uitgerekend (dus prijs per kWh + transportkosten + energieheffing + BTW) en ik kwam uit op iets meer dan 18 ct per kWh.
Dit bedrag zal dus wel iets zijn toegenomen door de hogere olieprijs, maar in elk geval zijn bedragen van 5 of 15 ct dus een tikkeltje aan de lage kant.
Met het opzoeken van de grootste verspillers van energie kun je het beste kijken naar de apparaten die nu 24/7 draaien, het hele jaar door en dan kun je dus ook beter de prijs per Watt per jaar uitrekenen.
Voor die iets meer dan 18 ct/kWh is dat dus 1,58 € per Watt per jaar.
Dus een PC die 24/7 aanstaat en 100 Watt gemiddeld verbruikt (AMD64 3000+ met 1 hdd, kwaliteits voeding met activePFC en FX5900) kost op jaarbasis 100x 1,58€ = 158 euro aan energie.
De veel als verspillers genoemde adapters (GSM-laders, etc) (en standby laten staan van apparaten) verbruiken ook energie wanneer je er geen apparaat opaan gesloten hebt.
Dit wisselt nogal per adapter (en TV).
Hier in huis heb ik adapters die zo'n 3 - 5 Watt gebruiken als je ze in het stopcontact hebt zitten, maar minstens evenzoveel adapters (veelal met een geschakelde voeding) verbruiken zo weinig dat het niet meetbaar is met de meter van de Conrad (energycheck 3000). Die adapters die dus 5 Watt verbruiken, kosten op jaarbasis dus zo'n kleine 8 euro.
Het standby verbruik van de TV's hier in huis verschilt ook aanzienlijk. De duurdere modellen verbruiken in standby een niet meetbare hoeveelheid, terwijl de goedkoopste TV zo'n 7 a 8 Watt standby verbruikt. (dus mogelijk ook een groter risico ivm brandveiligheid)
Bij de monitoren heb ik een vergelijkbaar verschil ontdekt.
Een oude HP 21" monitor verbruikte in standby maar liefst 35(!!) Watt. Dat is op jaarbasis ruim 55 euro. (die monitor staat ook vrijwel nooit aan, dus ruim 95% van de tijd staat 'ie op standby)
Wat betreft het zuiniger maken van de computer.
Neem een goede voeding.
De betere voedingen zijn veel efficienter (75 - 85%) dan de el-cheapo bagger zoals Qtec (de 650W tripple-fan versie haalde de 50% nog niet eens.) Daarnaast voorkom je een hoop vreemde vastlopers en andere problemen.
Een simpel rekenvoorbeeld.
Die AMD64 die ik eerder noemde had een goede voeding, die vermoedelijk zo'n 75 - 80% efficientie haalt.
Dus bij een verbruik van 100Watt uit het stopcontact wil dat zeggen dat de PC-onderdelen met zijn allen dus zo'n 75 - 80 Watt nodig hebben en de voeding dus zelf zo'n 20 - 25 Watt verbruikt.
Wanneer je een budget-voeding zou gebruiken (gemiddeld zo'n 60 - 66% efficientie) zou je dus zo'n (75/.6) 125 Watt uit het stopcontact trekken voor verder precies dezelfde PC. (dus bijna 40 euro weggooien op jaarbasis, bij 24/7 gebruik, tov een kwaliteitsvoeding)
Bij een Qtec 650 Watt voeding zou dat dus zo'n 150 Watt zijn en zou je voeding dus zo'n 75 Watt aan warmte produceren.
Neem ook een voeding die zo goed mogelijk afgestemd is op je PC-verbruik. Een 450Watt voeding is een stuk minder efficient dan een (vergelijkbare) 300 Watt voeding, wanneer beiden zo'n 100 Watt aan energie moeten leveren aan de PC.
De andere huis-tuin-en-keuken verbruikers.
Een 40Watt gloeilamp kun je kwa lichtopbrengst vergelijken met een 8Watt spaarlamp en als die dus 8 uur per dag aanstaat (1/3e dag) scheelt dat bijna 17 euro op jaarbasis per lamp.
Een koffiezet apparaat heeft een warmhoud plaatje en verwarmings elementen trekken veel energie (tijdens het zetten van koffie kun je zo 1000Watt of meer trekken) Gooi het in de thermoskan en zet het apparaat uit.
Een Senseo heb ik al eens gemeten en het na het koffie zetten niet uitzetten van het apparaat kost vrijwel niets (de kosten van het lampje laten branden zeg maar) dus dat scheelt weer

Wat wel kan schelen is of je Senseo nog weer water gaat opwarmen voor het volgende kopje of niet. (zeker als je pas de volgende dag het volgende kopje gaat drinken)
Het kan dus energie zuiniger zijn om een kleine watertank te gebruiken, omdat het dan vaker voor komt dat die leeg is en dat je dus niet onnodig water voor een volgend kopje gaat verwarmen.
Maar goed, dat is gemier in de marge en gaat letterlijk over centen op jaarbasis. (25 sec 1400 Watt kost ongeveer 0,0018 €)
Een koelkast trekt ook vrij veel, dus daar kan het ook handig zijn om niet een oud aftands model te gebruiken, maar een wat zuiniger model en plaats die dan ook in een koele ruimte (kelder ofzo, dus niet naast de oven)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)