![]() |
Belangrijk!!!!!! |
V5.4: Hi De is niet de bedoeling om Offtopic te gaan Slowchatten. Gebeurt dit wel zal het waarschijnlijk gepaard gaan met een PM , OW, Ban. Zie daarvoor De Banrichtlijnen. Daarnaast zal het topic waarschijnlijk voor altijd op slot gaan. Je zal het dus verpesten voor de mede-GoTters, en andere personen die graag wel hun best willen doen voor het topic. Wil je wel offtopic kletsen -> buiten GoT om De GoT Enemy Territory Channel op IRC : #got-et @ quakenet Wil je weten hoe dit komt lees dan dit even door: • ET: 2.5 als het dan zo moet? • RTCW: ET Ik zie iets wat niet mag! Dat kan gebeuren. We hebben nu al een bekend middel om zoiets te melden namelijk: ![]() Met de topicreport kan je een bericht sturen naar een moderator die het dan leest. Hij / zij kan dan een actie ondernemen, dit tegen: offtopic kletsen, lay-out verneuking etc. Het word te erg!!!! Open dan een topic in Schop een Modje en vertel duidelijk waar het overgaat. Vergeet niet te kijken hoe je zo'n topic moet openen |
Wolfenstein: Enemy Territory |
Enemy Territory was origineel een uitbreiding voor de populaire shooter Return to Castle Wolfenstein uit 2001. Dit spel zelf (afgekort met RTCW) is ontwikkeld door vier verschillende bedrijven. Uitgever Activision, ID Software, Nerv Software en Gray Matter Studios. Hoofdzakelijk heeft Nerv Software zich bezig gehouden met het multiplayer gedeelte en Gray Matter Studios met de singleplayer campaign. ID Software, de eigenaar van de Quake 3 engine heeft beide ontwikkel teams erg hard geholpen met hun reusachtige ervaring. Return to Castle Wolfenstein was een succes en uiteraard, dan moet er een uitbreiding of vervolg worden ontwikkeld. De twee ontwikkelteams Splash Damage en Mad Doc kregen de opdracht de uitbreiding 'Enemy Territory' te ontwikkelen. Splash Damage kreeg de taak voor het multiplayer gedeelte en Contact kreeg de zware last van de singleplayer campaign op hun schouders. Na afloop van de ontwikkel periode waren uitgever Activision en ID Software niet erg tevreden met de singleplayer campaign. Uiteindelijk heeft Contact nog iets langer de tijd gekregen maar uiteindelijk hebben ze besloten de singleplayer campaign niet te releasen en de uitbreiding te cancelen.... en toen bleven ze zitten met een goede multiplayer gedeelte. Alleen het multiplayer gedeelte te releasen als de add-on 'Enemy Territory' vonden beide ID Software en ontwikkelaar Activision geen goed plan. Gelukkig hebben deze twee met Splash Damage besloten de multiplayer van 'ET' gratis te releasen als stand-alone game. Om deze game te spelen heb je dus niets nodig qua Return to Castle Wolfenstein origineel of dergelijke. Hier zijn wij hun natuurlijk erg dankbaar voor. |

Minimum systeemeisen |
Om Enemy Territory te laten draaien heb je minimaal deze systeemeisen nodig, maar je kent de uitgevers wel, die systeemeisen zijn altijd erg laag gegrepen. Elke PC vanaf 1.0Ghz met een GeForce 2 MX of beter kan de game redelijk draaien aangezien de engine erg goed te tweaken is. Uit ervaring weet ik dat een langzame harde schijf en al helemaal een met weinig vrije ruimte niets overlaat van ET. Zorg dus voor veel schijfruimte en een redelijk moderne harde schijf. Daarnaast is meer dan 256MB aan geheugen ook aan te raden. • Windows® 98/ME/2000/XP • 100% Windows® 98/ME/2000/XP compatible system (including all 32bit drivers) • Intel® Pentium® III 600Mhz processor or AMD equivalent • 128 MB RAM • 32 MB 100% fully OpenGL® compliant 3-D video card (16MB*) • Microsoft® Direct X® 8.1 or higher • 271 MB total disk space for game files • 500 MB free disk space for swap file • Windows compatible toetsenbord • Windows compatible muis • Windows compatible geluidskaart • 56.6k modem of sneller (sneller modem word aangeraden bij servers met meer dan 8 spelers) Enemy Territory is grondig getest met de volgende 'oudere' videokaarten 'series': GeForce 4 Ti, GeForce 4 MX, GeForce 3, GeForce 2 Ultra, GeForce 2 MX, GeForce256, Radeon 8500/64, Radeon 7200/64, Radeon 9000, Radeon 9700 Pro/128, Xabre 400 Jazzper heeft het geprobeerd met een Viper 550 TNT1 16MB werkend gekregen. Daar is dan ook alles mee gezegd |
Configs, tweaks en scripting |
Als je het spel al een tijdje speelt vraag je je af waarom je buurman net dat stukje sneller beweegt, hoger springt en meer duels van je wint. Dit zit hem dikwijls in het optimaliseren (tweaken) van je settings. Veel mensen leveren graag een stukje grafische kwaliteit in (lucht, details, ontploffingen etc) om snelheidswinst te boeken. Om het niet te bont te maken hanteren diverse partijen (ETPro, de server, ladders) beperkingen. Onjuist gebruik resulteert tot een kick of zelfs ban van een server. Wordt je gekickt door Punkbuster druk dan snel op de console (~) en kijk om welke dingen het gaat. 'Dingen' bedoelen we dan CVARS e.d. mee. Schrijf dit op en zoek in google/GoT. Een voorbeeld is bv de cvar uifullscreen die 0 moet zijn en vaak op 1 staat. Verander dit in je config. • Frames per second It's all about fps. Breng ze in beeld door /cg_drawfps 1 in je console. Door een fout in de engine kun je je fps locken op bepaalde waarden om betere resultaten te bereiken. Je wint ook meer fps door instellingen laag te zetten. Probeer eens te spelen met een config van een bekende speler en je zult zien dat het soepeler gaat. Deze zet je vaak op 76 of hoger. • Eigen config bouwen Begin met een goede basis. Dit ga je aan de hand van wat je op internet vind uitbreiden. Voeg wat handige binds toe, sla je favo settings er in op en je zult nooit meer zonder kunnen. Op startkabel staan veel links naar configs. Daarnaast kan je veel scripts hier vinden bij OutCast**nl vinden. |
Clans en ladders |
Hoewel dit topic gaat over ET in relatie tot Got wil ik hier toch een stukje over schrijven. Niet in de laatste plaats omdat ik er zelf enthousiast over ben, maar ook vele clanmensen van diverse clans zie posten hier zonder te spammen over hun clan en dit dus gelukkig keurig in de hand blijft. Enemy Territory leent zich bij uitstek voor clans daar de nadruk ligt op teamwork en strategie. Waar je bij andere spellen nog wel eens goed weg komt met 'dom schieten' heb je bij ET altijd objectives die alleen met slim spelen behaald worden. Ik ben van mening dat spelen in een clan, bij ET in het bijzonder, een enorm en onderschatte toegevoegde waarde heeft. De meeste clans communiceren via een headset en je zal zien dat je veel meer lol hebt in het spel. Ik kan het iedereen dan ook aanmoedigen. Een soort van clan tutorial vind je hier. De meeste clans spelen in een ladder of cup. Benelux ET clans bevinden zich voornamelijk in Clanbase, Warleagues.com. |
Vragen en antwoorden aka FAQ | ||||||||||||||||||||||||
• Wow! Ik wil ook ET spelen, z.s.m! Hooo.. rustig, waar is de brand? Ok, een quickstart: 1. Download ET 2. Download de 2.60 Patch 3. Start het spel, vul je naam in, zet de settings goed (enable punkbuster!) etc. 4. Zoek een goede server via ET, of via third-party softwaren (ASE, HLSW, Xfire etc.) 5. Play online! 6. En Fragse! • v57: Wunderbar! Volgende stappen zijn onder meer: Een browser zoals ASE downloaden, je config tweaken, je inlezen op de materie, mappen verkennen, op irc rondhangen en uiteindelijk je sociale leven kwijt raken aan dit mooie spel • Maps ET heeft standaard 6 hele leuke maps in huis. Oasis, Radar, Battery, Railgun, Fuel Dump en Gold Rush. Er zijn er uiteraard veel meer. Een paar zijn echter vrij standaard geworden en aangeraden wordt om die (de pk3 files) te downloaden en in je /etmain map te zetten: Beach, Caen, Temple, Supply Depot en TC_Base. Wat je natuurlijk ook kan doen, is op de filenaam te gaan zoeken op Google. Verder zijn veelgebruikte mappen: Venice, supplydepot2. Join anders een server en zie welke mappen ze gebruiken. • Ik wil ook van Nick kunnen switchen code:
Vervang de sterretjes door je eigen nick Omdat sommige servers niet zo van snelle namechanges houden en sommige mensen niet van scriptjes houden, kan je ook een makkelijke manier gebruiken om je nick te veranderen: code: Heet je normaal Pukje Piet en je drukt dan op x dan heet je Pietje Puk
• Selfkill Heel veel mensen doen aan Selfkillen Hoe doe je een selfkill? Je kan door op ~ te drukken: code: invoeren. Dan doe je een selfkill.
Wil je heel snel kunnen selfkillen druk weer op ~: code:
code:
Hiermee doe je meteen een tapout waardoor je sneller dood bent omdat je uit'getapt' bent. • Voicebinds, que? In het spel heb je ook voicebinds; dit zijn binds waarmee je iets zegt bijvoorbeeld "heal me". Je kan ze op 3 manieren gebruiken namelijk als Teamsay (vsay_team) , Global Say (vsay) en Fireteam Say (vsay_buddy). Hier kan je een mooie uitleg terugvinden inclusief voices die je niet via een quickchat kan vinden • Ik wil iets geks zeggen met 1 knopje Dat kan code: Zo kan je ook weer kleurtjes toevoegen met ^.
• Op de ET servers is het één groot kleuren feest, iedereen heeft kleuren in zijn naam, hoe doe je dat? De kleurencode's zijn ongeveer hetzelfde als die van Quake 3 en RTCW. Een kleurencode maak je door een ^ te plaatsen met een cijfer of letter. ^1 voor je naam, dan geeft hij je naam in het rood weer. Hiermee kan je dus ook combineren, bijv ^1W^dh^2o^ae^i. Zie ook: ET nick colorizer • Ik draai Linux op mijn systeem, zijn er ook binaries voor Linux beschikbaar? Yep, deze zijn op de officiële website beschikbaar bij -> Enemy Territory -> Downloads. Tevens onderaan bij de mirrorlist kan je mirrors voor Linux Binaries vinden. Handig om te weten dat er een full install is voor linux emt de nieuwste patch ervoor ingebakken: link En gelukkig is er aan mac gebruikers gedacht: link Als iemand ervaring heeft met Linux en ET en hij/zij mist nog informatie in de startpost dan zou ik dat graag willen weten. Ikzelf heb namelijk geen ervaring met Linux. • Ik vind de ingame serverbrowser niet zo handig, is er geen handige manier om mijn favorieten servers makkelijk te kunnen joinen? Externe serverbrowsers gebruiken veel mensen, er zijn veel goede programma's op dat gebied. In de meeste programma's zitten velen extra features die erg handig zijn. Een aantal programma's die Enemy Territory zoiezo ondersteunen: HLSW (freeware) The All Seeing Eye (21 dagen gratis trial) Xfire (zeer populair) GameSpy Arcade (Adware) PatchFinder (alleen quake 3 engine games) Server Watch (freeware) • ET Pro Bani heeft een competitie mod gemaakt van paar mb groot die het spel zo beinvloed dat het stukken eerlijker is. De meeste servers maken hier dan ook gebruik van en je zult dus altijd de nieuwste versie moeten hebben. Bani heeft ook ET TV! Hiermee kan je belangrijke wedstrijden volgen op de server. Meer info over beiden. • Punkbuster Dit programmaatje van Evenbalance(.com) draait mee als je ET speelt. Het is momenteel de -maar uiteraard nooit waterdicht- manier om ET te beveiligen tegen cheaters. Het programma voorkomt dingen als wallhacks en aimbots. Je krijgt het standaard ingebakken in ET en downloaden is dus niet nodig. Je kan Punkbuster handmatig updaten, je moet even zoeken naar pbweb.exe die in je pb map staat. Meer info • ET valt steeds terug op 640x480 Dit een bekend fenomeen. Je lost het op met een BAT bestandje die een file met (verkeerde) settings delete en dan pas ET start. code: In ASE kan je onder Tools --> options --> Games --> program location aangeven dat ie ET moet starten met het bat-bestand. Dan hoef je dus nooit meer handmatig de .pid bestanden te verwijderen.
• He, ik kan niet terug met Windows met alt-tab? Alt-enter will do the trick Start een andere keer je ET weer op geminimaliseerd, moet je even alt-enter doen en ff quit drukken + opnieuw opstarten • ET minimaliseren? ETminimiser Druk op alt + Z om te minimaliseren en druk opnieuw op alt + Z om ET weer omhoog te brengen. • Hoe bekijk ik demos? Demo's zijn bestanden met de extensie .dm_83. Deze bestanden bevatten geen videos maar zijn slechts een continue reeks coordinaten en andere informatie. Bij het afspelen van een demo in ET doet het progamma dus niets anders dan het spel weer opnieuw beleven. Je kan dus ook niet van de speler weg bewegen enzo. Wel kan je point of views en snelheden instellen. Ook mooi is om in te stellen dat je de kogels/bommen/granaten etc volgt. Bij airstrike zie je echt een bom vallen. Speel maar eens met onderstaande settings: code:
Je kan demos downloaden van o.a. clanbase. Maken doe je tijdens het spel door code: in console te doen (zet eerst
code: en achteraf weer op 0) en
code: om te stoppen. Uiteraard ook handig om te binden. Deze demos komen in je demomap in etmain en etpro. Het is zelfs mogelijk om met auto action in je menu elke keer een demo te maken maar dat loopt snel op. Een typische map neemt een mb of 6 in beslag. Afspelen doe je door in het menu naar demo te gaan en dan de juiste uit te pikken. Voor een ETPro demo moet ET in die stand staan. Of connect eerst naar een ETPro server of start ET op met aangepaste shortcut
code:
Echte handig is echter het programmaatje Seismovision. Ik vond het tijd terug via Google en het verbaasd me dat amper mensen het gebruiken. Ook handig voor andere spelen. Probeer het en love it Hoe maak ik er een AVI van? Kort gezegd. Laat ET TGA plaatjes maken (loopt snel op, dus doe je settings op 640x40 bv) en zet die om naar een AVI. Meer over demos • Help! Mijn Enemy Territory geeft een error, wat is dit en hoe kan ik dit verhelpen? Eigenlijk moet je dan bij Spielerij - Problemen & Vragen zijn. Het gaat hier echter toch specifiek om ET en so far is gebleken dat men elkaar prima helpt. De meeste problemen zijn echter in de tijd dat ET en zeker RTCW/Quake3 bestaan al eerder voorgekomen. Zoek dus goed zou ik zeggen. • "Wie wil er komen ET-en!?" Afspraken maken om te gaan gamen doe je maar via een chat of dergelijke, niet via GoT. Clanwars regel je ook buiten dit topic om. GoT is er om te discussiëren en elkaar te helpen, niet om afspraakjes te maken op welke server je gaat gamen. Sinds een tijdje is er op QuakeNet een irc channel #GoT-ET, hier heb je uitgebreid de gelegenheid met gotters te gaan ET-en of gewoon ouderwets te chatten. Als je geen irc client hebt kan je eens een kijkje nemen op mIRC.com of op NoNameScript.de. Hoewel de meeste GoT irc channels op een andere server zitten, zit de halve serieuze game wereld op Quakenet. Alle clans sowieso. Tref je een leeg kanaal aan, denk dan hieraan. Daarna kan je ook Teamspeak gebruiken • ET en GoT Wat ook erg handig is, is een [GoT]-tag achter je naam te zetten met ET. Zo kunnen mede gotters elkaar herkennen. De code is ^a[ ^1G ^0o ^4T ^a] (haakjes mogen ook grijs (^9)). Dit lijkt op een clantag maar is slechts gerelateerd aan GoT en dit topic in het bijzonder. De clan gelieerd aan GoT is Legion of Tweakers. De mensen op dit forum hebben ingame de volgende nicks. Thanks to shaggy8675 • /me Hey je bent iets belangrijks vergeten of ik zie een spelvaut Laat het mij: Outerspace, via mail, icq, xfire of ingame even weten;) |
Links | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hieronder vind je een aantal handige links: opm: ik heb de lijst flink ingekort. 20 links met van allen nog een mirror ook leek me wat veel. Zoekt en gij zult vinden. Rtcwfiles.com dekt nagenoeg alles qua downloads. • RTCW Files (tip!) • Planet Wolfenstein (gamespy network) • ET Startkabel • Wolfmap.de* • ET Scripts! <- - Tip • Wolfenstein.nl • Enemy Territory Configbuilder • SweRTCW.com* • GameServers.net • Dutch Gamersleague • OutCast**NL Scripts & Binds • Official RTCW website • Activision • Splash Damage • ID Software • Clanbase • Punkbuster voor ET • etpro.anime.net • Xfire • Beter aimen in ET • ET Pro playerguide • Officiele manual • Zeer handige strategy guide! (tip!!) • RTCW & ET voor beginners • Highboy's User-rated servers • Enemy Territory Server Config Creator • Map Editor • How To Make A Mod • Tactics Board • Mods • Playback Demo Tool Adminprogramma's • ETPro • ETpub • ETshrub / shrubet • Jaymod En hiermee kan je ook bots mee laten doen in ET (ze zijn ondertussen behoorlijk intelligent geworden): Omnibot Dit is niet echt een standalone modificatie, naast omnibot kan je ook etpro, etpub etc. gebruiken. • ETadmin (nog zwaar onder ontwikkeling en deze moet functioneren naast ETPro, ETpub etc.) Vorige delen: • [rml][ RTCW] Enemy Territory *[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 2[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 3[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 4[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 5[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 6[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 7[/rml] • [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 8[/rml] • [rml][ PC] Wolfenstein: Enemy Territory - deel 9 [/rml] • [rml][ PC] Wolfenstein: Enemy Territory - deel 10[/rml]
Wat ook handig is deze site en de Splatterladder Server list De officiële manual die met Enemy Territory word mee geïnstalleerd is een grote schat aan informatie. Je kan deze vinden met de link in je startmenu: Start / Programma's / Wolfenstein - Enemy Territory / Wolfenstein - Enemy Territory Help / manual.html Updates 6 december: Servers updated + Plaatjes rechtgezet 8 mei: Heb wat info verwijderd en toegevoegd. 10 juni: extra info geplaatst voor nieuwe TS. RTCW: Enemy Territory FAQ/Startpost 2.0 Gereviseerde topicstart door Outerspace, met behulp van Novah en Jazzper |
[ Voor 38% gewijzigd door Outerspace op 10-06-2006 15:24 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad