Ik gebruik ook gnucash, met name omdat dit een "volledig" boekhoudpakket is, incl. balansposten etc. Importen van bankafschriften kan dmv een tussenstap met MT2OFX, http://csmale.home.xs4all.nl/mt2ofx/en/ Dit werkt meestal goed, af en toe wordt er een boeking niet meegenomen. Zelf begin en eindsaldo dus even controleren.dj1981 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:53:
Ik heb het al eens zien langs komen, maar voor de ietwat serieuzere "thuis-boekhouder" zou ik toch eens aanraden om gnucash te proberen.
Voordelen voor mij zijn: werkt onder mac, linux, windows, dubbel-boekhouden, flexibel
Nadelen: niet automatisch invoernen van je internetbankieren .csv files
Nu ik de site zie staat me wel bij dat ik dat programma eerder had gezien. Maar goed, windows only, daar heb ik dus niets aan.
Maakt dat MT2OFX dan ook de uitgavencategorie automatisch aan? Of moet je die later in gnucash alsnog invullen?
Maakt dat MT2OFX dan ook de uitgavencategorie automatisch aan? Of moet je die later in gnucash alsnog invullen?
De categorie moet je, voor zover ik weet, in gnucash invullen. Wel is het zo dat gnucash enige intelligentie heeft mbt het "gokken" in welke categorie een boeking moet, dit is echter zeker niet foutloos.
Dat kun je instellen via Opties>Vervangingsregels Begunstigden.dj1981 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:18:
Zo kun je alle betalingen aan een supermarktketen laten boeken op een categorie 'boodschappen' bijvoorbeeld.
Tweakers hier die gebruik maken van de betaalde AFAS? Ik werk nu een jaar met de gratis versie alleen dit is tot 2 rekeningen beperkt (portemonnee + betaalrekening heb ik nu). Wanneer ik ga betalen kan ik hierbij ook twee andere rekeningen toevoegen. Ben even benieuwd of de betaalversie nog meer handige functionaliteit biedt, staat ook op de website, maar ervaringen hoor ik liever.
De betaalde versie van AFAS heeft ook handige periode overzichtjes als PDF, dat is best nifty
Verder heb ik b.v. ook de spaarrekeningen er nu bijgezet, dan is het wat duidelijk wat er blijft "plakken"
AFAS werkt best handig, ik vind het alleen jammer dat Rabobank niet standaard alle gegevens kan exporteren (max een jaar+een beetje)
Verder heb ik b.v. ook de spaarrekeningen er nu bijgezet, dan is het wat duidelijk wat er blijft "plakken"
AFAS werkt best handig, ik vind het alleen jammer dat Rabobank niet standaard alle gegevens kan exporteren (max een jaar+een beetje)
tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN
Ik gebruik sinds kort het Financieel Dagboek van ABN Amro. Hoef ik niet te importeren en ik zie meteen realtime wat er gaande is.
Wel zou ik graag nog wat meer overzichten willen zien, maar voor de meeste dingen werkt het voor mij prima. Ik kan in 1 keer zien wat ik bijvoorbeeld aan de boodschappen en brandstof kwijt ben per maand.
Daarnaast heb ik een balans in Excel gemaakt, van al mijn inkomsten en uitgaven. Zolang die redelijk klopt met wat het Financieel Dagboek mij vertelt, ben ik happy
Bij afwijkingen heb ik het nu tenminste op tijd door en weet ik op tijd dat ik even rustiger aan moet doen (in tegenstelling tot de oude situatie waarin ik mij aan het einde van de maand afvroeg wat er mis is gegaan en alle transacties ging nalopen en optellen).
Wel zou ik graag nog wat meer overzichten willen zien, maar voor de meeste dingen werkt het voor mij prima. Ik kan in 1 keer zien wat ik bijvoorbeeld aan de boodschappen en brandstof kwijt ben per maand.
Daarnaast heb ik een balans in Excel gemaakt, van al mijn inkomsten en uitgaven. Zolang die redelijk klopt met wat het Financieel Dagboek mij vertelt, ben ik happy
Bij afwijkingen heb ik het nu tenminste op tijd door en weet ik op tijd dat ik even rustiger aan moet doen (in tegenstelling tot de oude situatie waarin ik mij aan het einde van de maand afvroeg wat er mis is gegaan en alle transacties ging nalopen en optellen).
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2013 14:58 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik gebruik You Need a Budget (www.ynab.com) en ik heb een simpel convertertje geschreven waardoor ik ook ABN Amro rekeningoverzichten makkelijk kan importeren. Voordeel is dat ik alles (ook rekeningen bij andere banken) overzichtelijk kan beheren. Het principe van dat programma spreekt me ook erg aan (namelijk dat je elke euro een 'taak' moet hebben en dat je in principe niet van salarisbetaling tot salarisbetaling begroot, maar gewoon per maand). Sinds ik dat serieus gebruik (nu ruim 1,5 jaar) hou ik maandelijks een stuk meer geld over omdat ik gewoon weet hoeveel ik nog heb voor de rest van de maand.
Die tool van Afas is ook compatibel met (bijna) iedere bank. Het grote voordeel van een Nederlandse aanbieder is dat deze vele pintransacties juist categoriseert. Neem aan dat Ynab niet op de hoogte is van veel bedrijven hier in NL. Voor mij geldt ook wel, het moet super simpel zijn, anders verwaarloos ik het op een gegeven moment.Martin Sturm schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:12:
Ik gebruik You Need a Budget (www.ynab.com) en ik heb een simpel convertertje geschreven waardoor ik ook ABN Amro rekeningoverzichten makkelijk kan importeren. Voordeel is dat ik alles (ook rekeningen bij andere banken) overzichtelijk kan beheren. Het principe van dat programma spreekt me ook erg aan (namelijk dat je elke euro een 'taak' moet hebben en dat je in principe niet van salarisbetaling tot salarisbetaling begroot, maar gewoon per maand). Sinds ik dat serieus gebruik (nu ruim 1,5 jaar) hou ik maandelijks een stuk meer geld over omdat ik gewoon weet hoeveel ik nog heb voor de rest van de maand.
Onafhankelijk van alle programma's heb ik dat heel simpel opgelost voor mezelf.Martin Sturm schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:12:
Sinds ik dat serieus gebruik (nu ruim 1,5 jaar) hou ik maandelijks een stuk meer geld over omdat ik gewoon weet hoeveel ik nog heb voor de rest van de maand.
Op het moment dat ik mijn salaris krijg, moet mijn salaris + 1000 euro op mijn betaalrekening staan.
Als ik dan de volgende keer mijn salaris krijg, en het saldo is bijvoorbeeld salaris + 1400 euro, dan weet ik dat ik 400 euro kan overmaken naar mijn spaarrekening. Ook tussentijds zie ik dat elke euro boven de 1000 eventueel eentje voor mijn spaarrekening is
Zo heb ik altijd minimaal 1000 euro op mijn betaalrekening en spaar ik elke maand bewust een bedrag.
Het Financieel Dagboek van ABN Amro helpt mij om meer inzicht te krijgen in de details, maar bovenstaande ben ik simpelweg mee begonnen om te zien hoe ik het elke maand doe. Het moest inzichtelijk worden. Ik zet ook nog in een aparte Excel sheet wat ik elke maand gespaard heb
Als ik een beetje streng voor mezelf blijf, spaar ik 8.000 euro per jaar en dan tel ik mijn vakantiegeld en 13e maand niet eens mee (en mag ik nog 200 euro per maand uitgeven ook).
Eerst knalde ik dat geld er gewoon elke maand doorheen. Het vergt wel veel doorzettingsvermogen
Ik heb alleen op een gegeven moment ontdekt dat als ik mijn geld gewoon spaar, ik de grotere issues in mijn leven veel makkelijker kan tackelen (voorkomen van restschuld bij het verkopen van mijn woning bijvoorbeeld) en daar word ik persoonlijk gelukkiger van dan wanneer ik weer eens nieuwe speakers koop of mijn PC voor de 20ste keer upgrade.
[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2013 15:30 ]
Het is ook niet zo moeilijk, het is vooral keuzes maken. Om die keuzes goed te kunnen maken heb je wel eerst inzicht nodig, daarom gebruik ik vooral zo`n programma. Als we 100 euro per maand extra willen sparen kunnen we nu eenvoudig kiezen waar we op gaan/kunnen besparen.Lethalis schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:26:
[...]
Onafhankelijk van alle programma's heb ik dat heel simpel opgelost voor mezelf.
Op het moment dat ik mijn salaris krijg, moet mijn salaris + 1000 euro op mijn betaalrekening staan.
zo kun je het ook oplossen ja, maar daar heb je geen boekhoud pakket voor nodig 
ik vind het wel fijn om beter inzicht te krijgen waar wat naar toe gaat, AFAS categoriseert zelf redelijk goed. En wat on- of verkeerd gecategoriseerd is kun je eenvoudig aanvullen of wijzigen (ook b.v. direct alle vergelijkbare transacties wijzigingen).
En als het dan eenmaal gecategoriseerd heb je uiteraard overzicht in van die leuke grafiekjes e.d.
ik vind het wel fijn om beter inzicht te krijgen waar wat naar toe gaat, AFAS categoriseert zelf redelijk goed. En wat on- of verkeerd gecategoriseerd is kun je eenvoudig aanvullen of wijzigen (ook b.v. direct alle vergelijkbare transacties wijzigingen).
En als het dan eenmaal gecategoriseerd heb je uiteraard overzicht in van die leuke grafiekjes e.d.
tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN
Ik heb er een sport van gemaakt inmiddels.. eigenlijk kan ik alleen nog op mijn boodschappen besparen.FicoF schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:39:
[...]
Het is ook niet zo moeilijk, het is vooral keuzes maken. Om die keuzes goed te kunnen maken heb je wel eerst inzicht nodig, daarom gebruik ik vooral zo`n programma. Als we 100 euro per maand extra willen sparen kunnen we nu eenvoudig kiezen waar we op gaan/kunnen besparen.
Al mijn verzekeringen heb ik nagelopen en ergens anders ondergebracht als dat handiger was, ik ga zuiniger om met mijn gasverbruik om mijn Eneco rekening omlaag te krijgen, ik heb alle abonnementen opgezegd die ik niet nodig vond, ik ga bijna niet meer naar de bioscoop en uit eten (alleen soms nog om mijn vriendin een beetje tevreden te houden), en boven alles: ik koop geen zooi meer die ik niet nodig heb.
De enige 2 variabele kosten op mijn balans zijn: boodschappen en brandstof.
Bij de boodschappen kan ik nog wat meer op acties afgaan, daar ben ik normaal gesproken te lui voor namelijk. En qua brandstof tsja.. dan zal ik toch echt de fiets moeten pakken
Mijn eerste uitdaging was zoveel mogelijk besparen. Nu is de uitdaging het ook vol te houden over een langere periode en er een gewoonte van te maken.
Ik heb AFAS Personal een keer geprobeerd, maar ik vind dat importeren altijd zo'n gedoe. Ik wil gewoon meteen zien hoe en wat. Aangezien mijn rekeningen toch allemaal bij de ABN staan, is hun programma voor mij het makkelijkste.
Maar qua volhouden vind ik mijn Excel sheetje waar in staat wat ik elke maand gespaard heb het leukste
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2013 15:51 ]
Mijn bank (rabo) biedt niet zo`n service, anders had ik daar ook gebruik van gemaakt. Importeren is grootste nadeel idd.Lethalis schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:48:
[...]
Ik heb AFAS Personal een keer geprobeerd, maar ik vind dat importeren altijd zo'n gedoe. Ik wil gewoon meteen zien hoe en wat. Aangezien mijn rekeningen toch allemaal bij de ABN staan, is hun programma voor mij het makkelijkste.
Maar qua volhouden vind ik mijn Excel sheetje waar in staat wat ik elke maand gespaard heb het leukste
Rabobank wil nog wel met zo'n functie komen (ergens gelezen op rabobank). Veel vertrouwen heb ik er trouwens niet in
. Ik heb het liever offline.
Aankomende dinsdag is het voor iedereen online bij de Rabo:
http://www.rabobank.nl/pa...tbankieren/extra_inzicht/
[ Voor 42% gewijzigd door Jaspertje op 03-01-2013 16:02 ]
Hier een intro filmpje. Ziet er redelijk simpel uit moet ik zeggen. Nadeel bij zoiets is dat je vaak geen cash en andere rekeningen kan beheren. Zal er wel eens naar kijken.
Verwijderd
Ik heb dat GNU-cash ook wel eens geprobeerd, het leren ervan vond ik makkelijk (maar ik had al ervaring met boekhouden), maar uiteindelijk elke 2 of 4 weken weer alles gaan invoeren vond ik toch echt te veel gedoe.
Inmiddels ben ik meer van het 80-20 principe (80% van het resultaat voor 20% van de moeite) om even snel overzicht te krijgen in de uitgaven: een CSV export van m'n rekeningafschriften in Excel stoppen en even creatief filteren op entries gevolgd door wat middelen geeft al snel een globaal overzicht van je verschillende kostenposten. Alles op de cent gaan managen is de moeite niet waard: globaal weten waar je geld heen gaat en dus weten waar je kan besparen vind ik veel interessanter.
Inmiddels ben ik meer van het 80-20 principe (80% van het resultaat voor 20% van de moeite) om even snel overzicht te krijgen in de uitgaven: een CSV export van m'n rekeningafschriften in Excel stoppen en even creatief filteren op entries gevolgd door wat middelen geeft al snel een globaal overzicht van je verschillende kostenposten. Alles op de cent gaan managen is de moeite niet waard: globaal weten waar je geld heen gaat en dus weten waar je kan besparen vind ik veel interessanter.
Ziet er op zich goed uit. Ben wel benieuwd of je nog iets met "externe" rekeningen kan doen, zodat je interne boekingen voor jezelf kunt aangeven.Jaspertje schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:00:
Aankomende dinsdag is het voor iedereen online bij de Rabo:
Ik heb die ook overwogen, maar vond het privacy-aspect toch iets te ingrijpend (het verdienmodel van (toen nog Yunoo) was op basis van jouw uitgave je gepersonaliseerde aanbiedingen doen e.d.). YNAB is gewoon een standalone programma wat synct met je telefoon (iPhone of Android) via Dropbox. Je hebt dus alles in eigen beheer.FicoF schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:26:
[...]
Die tool van Afas is ook compatibel met (bijna) iedere bank. Het grote voordeel van een Nederlandse aanbieder is dat deze vele pintransacties juist categoriseert. Neem aan dat Ynab niet op de hoogte is van veel bedrijven hier in NL. Voor mij geldt ook wel, het moet super simpel zijn, anders verwaarloos ik het op een gegeven moment.
'Vroeger' hield ik het ook niet bij, maar kon ik dus ook niet zeggen hoeveel ik aan 'vaste lasten' had (dus alles, incl. alle abonnementen op van alles en nog wat). Ik begroot nu ook op jaarlijkse periodieke uitgave (gemeentelijke belastingen, onderhoudskosten van m'n auto, dat soort dingen) zodat als die langskomen ik het geld gewoon klaar heb staan. Zo weet ik dus ook precies hoeveel geld ik gewoon uit kan geven aan random dingen. Toen ik onlangs een huis kocht, kon ik dus ook ongeveer op de euro nauwkeurig van te voren zeggen wat de impact van de hogere maandlasten zouden zijn en of ik daarvoor op andere kosten moest gaan bezuinigen om nog rond te kunnen komen. Ik moet zeggen dat mij dat persoonlijk heel veel rust in m'n hoofd geeft (en je wordt nooit onaangenaam verrast door rekeningen).
Gebruikte eerst de AFAS website, nu de Rabobank widgets geprobeerd en ben erg tevreden!
Makkelijk te categoriseren en transacties uit te splitsen. Alleen jammer dat je geen extra categorieën kan toevoegen. Automatisch categorisen van bepaalde soorten transacties is ook mogelijk, helaas niet bij pintransacties.
Interne overboekingen worden vanzelf meegenomen. Het is ook mogelijk om externe overzichten te importeren van andere banken. Helaas niet mogelijk om bijvoorbeeld cash geld te beheren.
Denk dat ik AFAS weer vaarwel ga zeggen. Met Rabobank houd ik het misschien wel wat minder gedetailleerd bij maar het is overzichtelijk genoeg om een goed idee te krijgen van vaste lasten en gemiddelde uitgaven aan boodschappen, uitgaan, etcetera. Geen gedoe meer met importeren en bovendien vind ik het ook een iets veiliger gevoel om alles bij m'n eigen bank te hebben ipv een externe site
Makkelijk te categoriseren en transacties uit te splitsen. Alleen jammer dat je geen extra categorieën kan toevoegen. Automatisch categorisen van bepaalde soorten transacties is ook mogelijk, helaas niet bij pintransacties.
Interne overboekingen worden vanzelf meegenomen. Het is ook mogelijk om externe overzichten te importeren van andere banken. Helaas niet mogelijk om bijvoorbeeld cash geld te beheren.
Denk dat ik AFAS weer vaarwel ga zeggen. Met Rabobank houd ik het misschien wel wat minder gedetailleerd bij maar het is overzichtelijk genoeg om een goed idee te krijgen van vaste lasten en gemiddelde uitgaven aan boodschappen, uitgaan, etcetera. Geen gedoe meer met importeren en bovendien vind ik het ook een iets veiliger gevoel om alles bij m'n eigen bank te hebben ipv een externe site
Weet iemand of het mogelijk is om in GNU-Cash, na de import automatisch transacties te classificeren?
Heeft iemand hier al is de mutaties en start en eind saldo van een camt.053 XML bestand in een database gezet? Met PHP en Mysql en de grafieken met gnuplot? Zou een soort orov willen maken voor op mijn NAS
Hmm, ik lees nu pas dat Rabo een dergelijke dienst heeft. Ik ga het direct proberen, dan kan ik AFAS wellicht vaarwel zeggen. 
/edit: vaarwel AFAS! :W
/edit: vaarwel AFAS! :W
[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 20-01-2013 12:40 ]
Verwijderd
Ben zelf al jarenlang gebruiker van Davilex Bank Offline Deluxe. Maar om een aantal redenen ben ik daar niet tevreden over en kijk ik dus naar een goed alternatief. Mijn onvrede over Bank Offline heeft te maken met:
- de verplichting om (sinds 2005) jaarlijks licentiekosten te moeten betalen, omdat je anders het programma niet meer kunt gebruiken en dus ook niet meer bij je reeds ingevoerde gegevens kunt komen! In de bespreking van het programma zou dit nadeel overigens wel meer aandacht mogen krijgen om nieuwe gebruikers hier vooraf voor te waarschuwen.
- het al jaren stilstaan van de ontwikkeling van dit software pakket.
- de gebrekkige en vaak onvriendelijke ondersteuning van particuliere gebruikers
- het niet kunnen gebruiken van administraties aangemaakt met eerdere versies in latere versies van dit programma waardoor je moet gaan goochelen met meerdere programmaversies om gegevens terug te vinden, vergelijken, etc.
Daarnaast ook ervaring opgedaan met AFAS Personal/Yunoo. Maar (afgezien van de vraagtekens die je kunt plaatsen over de privacy van het online opslaan van de gegevens) hierop volledig afgeknapt toen een foutje in de software mijn volledige administratie in 1 keer en onherroepelijk onbruikbaar maakte. Bovendien bleek uit de reactie achteraf dat men op de hoogte was van dit probleem maar het niet nodig vond de gebruiker hiervoor te waarschuwen.
Ben nu bezig met het uitproberen van Penningmeester. Eerste indruk is positief. Vooral wat betreft de rapportage mogelijkheden.
- de verplichting om (sinds 2005) jaarlijks licentiekosten te moeten betalen, omdat je anders het programma niet meer kunt gebruiken en dus ook niet meer bij je reeds ingevoerde gegevens kunt komen! In de bespreking van het programma zou dit nadeel overigens wel meer aandacht mogen krijgen om nieuwe gebruikers hier vooraf voor te waarschuwen.
- het al jaren stilstaan van de ontwikkeling van dit software pakket.
- de gebrekkige en vaak onvriendelijke ondersteuning van particuliere gebruikers
- het niet kunnen gebruiken van administraties aangemaakt met eerdere versies in latere versies van dit programma waardoor je moet gaan goochelen met meerdere programmaversies om gegevens terug te vinden, vergelijken, etc.
Daarnaast ook ervaring opgedaan met AFAS Personal/Yunoo. Maar (afgezien van de vraagtekens die je kunt plaatsen over de privacy van het online opslaan van de gegevens) hierop volledig afgeknapt toen een foutje in de software mijn volledige administratie in 1 keer en onherroepelijk onbruikbaar maakte. Bovendien bleek uit de reactie achteraf dat men op de hoogte was van dit probleem maar het niet nodig vond de gebruiker hiervoor te waarschuwen.
Ben nu bezig met het uitproberen van Penningmeester. Eerste indruk is positief. Vooral wat betreft de rapportage mogelijkheden.
In deze tijden van 'crisis' merk ik aan mezelf dat ik toch nog te makkelijk geld uitgeef aan allerlei zaken.
Hierdoor kom ik soms wel eens in de knoei met uitgaven. Niet dat ik rood sta, maar ik wil wat meer inzicht krijgen in mijn in- en uitgaven.
Ik zit bij de ING bank en zij bieden een tooltje 'TIM' aan. Echter, kan je in TIM niet koppelen aan tegenrekeningen (bijvoorbeeld de autoverzekering), waardoor het niet echt heel inzichtelijk wordt denk ik.
Na wat speur en google werk liep ik onder andere tegen WinBank en AFAS Personal aan.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze tools? Of weten jullie nog (betere) alternatieven?
Hierdoor kom ik soms wel eens in de knoei met uitgaven. Niet dat ik rood sta, maar ik wil wat meer inzicht krijgen in mijn in- en uitgaven.
Ik zit bij de ING bank en zij bieden een tooltje 'TIM' aan. Echter, kan je in TIM niet koppelen aan tegenrekeningen (bijvoorbeeld de autoverzekering), waardoor het niet echt heel inzichtelijk wordt denk ik.
Na wat speur en google werk liep ik onder andere tegen WinBank en AFAS Personal aan.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze tools? Of weten jullie nog (betere) alternatieven?
Wil je t helemaal geautomatiseerd hebben? Evt. kan het ook wel gewoon Excel.
This is the Way.
Ik gebruikte altijd www.afaspersonal.n, maar dan voordat het door Afas werd overgenomen. Werkte altijd super, veel herkenningen van rekeningen, maakt mooie overzichtjes etc. Veel rekeningnummers werden ook automatisch herkend en ingedeeld, zoals bijvoorbeeld energie en telefonie. Dat scheelt weer bij het uitsplitsen.
Ik weet niet hoe het sinds de overname is gesteld, maar ik vond het altijd goed werken.
Ik weet niet hoe het sinds de overname is gesteld, maar ik vond het altijd goed werken.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
*vanaf hier zijn twee topics gemerged*
Ik ken mezelf en als ik het met de hand in Excel moet gaan doen, weet ik nu al dat het niks gaat worden. Daar heb ik 3 maanden de discipline voor en daarna ebt het weg.
Volledig geautomatiseerd hoeft ook niet, maar het liefst wel zoveel mogelijk haha.
Maar meteen ook maar de vraag: zo'n huishoudboekje biedt je inzicht in je in- en uitgaven. Maar biedt het nog meer voordelen? En hangen er ook nadelen aan?
Waar ik namelijk bij de online tools mee zit is dat ze vaak gratis zijn. Maar zoals alle gratis dingen op internet, is niets gratis. Er zal dus aan mij verdiend worden.
Ik wil natuurlijk niet dat al mijn in- en uitgaven doorgespeeld worden naar derden bijvoorbeeld.
Ik ken mezelf en als ik het met de hand in Excel moet gaan doen, weet ik nu al dat het niks gaat worden. Daar heb ik 3 maanden de discipline voor en daarna ebt het weg.
Volledig geautomatiseerd hoeft ook niet, maar het liefst wel zoveel mogelijk haha.
Maar meteen ook maar de vraag: zo'n huishoudboekje biedt je inzicht in je in- en uitgaven. Maar biedt het nog meer voordelen? En hangen er ook nadelen aan?
Waar ik namelijk bij de online tools mee zit is dat ze vaak gratis zijn. Maar zoals alle gratis dingen op internet, is niets gratis. Er zal dus aan mij verdiend worden.
Ik wil natuurlijk niet dat al mijn in- en uitgaven doorgespeeld worden naar derden bijvoorbeeld.
[ Voor 27% gewijzigd door Brons op 08-02-2013 18:27 ]
Degene die ik hierboven noem kan ook jouw profiel ('anoniem') vergelijken met andere profielen. Je geeft dan leeftijd, woonsituatie etc op en dan kan je zien hoe jouw uitgaven zich verhouden met andere mensen. Dat kan handig werken.pdebie schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:24:
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Ik was net mijn vorige post aan het bewerken. 
dat vergelijken met anderen is wel handig ja. Kan je wellicht wat van leren.Waar ik namelijk bij de online tools mee zit is dat ze vaak gratis zijn. Maar zoals alle gratis dingen op internet, is niets gratis. Er zal dus aan mij verdiend worden.
[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 08-02-2013 13:30 ]
Ik gebruik zelf http://www.naanab.nl/finance/index.php (de gratis versie). Het is makkelijk om regels toe te voegen om bijvoorbeeld boodschappen bij de supermarkt in de juiste categorie te plaatsen. Een keer een regel gemaakt past ie dat netjes toe op de volgende import (die je uit je internetbankieren download).
De betaalde versie kun je spaardoelen in aan maken, wat handig kan zijn, maar ik gebruik dat zelf niet.
De betaalde versie kun je spaardoelen in aan maken, wat handig kan zijn, maar ik gebruik dat zelf niet.
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Af en toe een download van het internetbankieren en dan door Google Refine* halen?
*) Data cleanup en mining tool. Leuk voor spielerei.
*) Data cleanup en mining tool. Leuk voor spielerei.
[ Voor 26% gewijzigd door qadn op 08-02-2013 13:34 ]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
herkent AFAS Personal ook tegenrekeningen? Dus bijvoorbeeld de autoverzekering?
Want herkenning van tegenrekeningen is wel een vereiste vind ik
Als je wilt mag je mijn huishoudboekje wel gebruiken (opslaan als .xlsm).
Heb zelf ook een ING rekening. Ik vond Tim teveel werk kosten, ik wil er geen fetisjisme van maken. Verder wil ik m'n bankgegevens niet bij een andere website uploaden. Daarom heb ik zelf maar een huishoudboekje in excel gemaakt.
Hoe werkt het:
1) Via een macro wordt je ING data als "comma seperated file" ingelezen.
2) Via een tweede macro worden je bankgegevens doorzocht op steekwoorden en wordt overal een catagorie aangehangen zoals "boodschappen" of "huur". De steekwoorden staan op het tabblad "zoekwaardes".
3) Via de andere tabbladen kun je een overzicht maken van je uitgaves.
Je mag het bestand zelf aanpassen en verbeteren. Voor mij werkt het prima zo. Maandelijks even nieuwe data uit ING exporteren en importeren in het huishoudboekje. Ben er zo achter gekomen dat m'n lokale albert heijn 100 euro per maand duurder is dan m'n AH waar ik een half jaar geleden boodschappen deed
.
Edit: wat plaatjes met voorbeeld cijfers:

Heb zelf ook een ING rekening. Ik vond Tim teveel werk kosten, ik wil er geen fetisjisme van maken. Verder wil ik m'n bankgegevens niet bij een andere website uploaden. Daarom heb ik zelf maar een huishoudboekje in excel gemaakt.
Hoe werkt het:
2) Via een tweede macro worden je bankgegevens doorzocht op steekwoorden en wordt overal een catagorie aangehangen zoals "boodschappen" of "huur". De steekwoorden staan op het tabblad "zoekwaardes".
Je mag het bestand zelf aanpassen en verbeteren. Voor mij werkt het prima zo. Maandelijks even nieuwe data uit ING exporteren en importeren in het huishoudboekje. Ben er zo achter gekomen dat m'n lokale albert heijn 100 euro per maand duurder is dan m'n AH waar ik een half jaar geleden boodschappen deed

[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 08-02-2013 15:39 ]
Zelf gebruik ik het in de TS genoemde WinBank.
Heeft een paar eigenaardigheidjes, maar dat ligt meer aan mij dan aan het programma. Het is gratis, en werkt offline. Het herkent tegenrekeningen automatisch, en je kunt je transacties van de bank direct importeren. Het wordt onderhouden door een vrijwilliger. Verwacht dus geen professionele helpdesk, maar het programma doet gewoon wat het moet doen.
Hier is trouwens al ergens een topic over... Gevonden: Programma om geld mee te beheren
Heeft een paar eigenaardigheidjes, maar dat ligt meer aan mij dan aan het programma. Het is gratis, en werkt offline. Het herkent tegenrekeningen automatisch, en je kunt je transacties van de bank direct importeren. Het wordt onderhouden door een vrijwilliger. Verwacht dus geen professionele helpdesk, maar het programma doet gewoon wat het moet doen.
Hier is trouwens al ergens een topic over... Gevonden: Programma om geld mee te beheren
[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 08-02-2013 14:01 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ja WinBank werkt prima, maar is wel helaas alleen voor windows gebruikers.
Heb het een paar jaar gebruikt in het verleden. In het begin ben je veel tijd kwijt aan het maken van alle juiste instellingen/inrichting zoals je het hebben wilt.
Die naanab ziet er ook leuk uit trouwens, bedankt tipgever.
Heb het een paar jaar gebruikt in het verleden. In het begin ben je veel tijd kwijt aan het maken van alle juiste instellingen/inrichting zoals je het hebben wilt.
Die naanab ziet er ook leuk uit trouwens, bedankt tipgever.
[ Voor 11% gewijzigd door dcl! op 08-02-2013 14:07 ]
Uiteraard kan je door zulke programma's het een en ander inzichtelijk maken en wat besparingen doen. Maar door je visie tov geld aan te passen, kan je er denk ik veel meer uit halen.
Mijn favoriete boeken:
Your Money or Your Life: Transforming Your Relationship with Money and Achieving Financial Independence
Early Retirement Extreme: A Philosophical and Practical Guide to Financial Independence
Door radicaal anders met geld om te gaan, kun je veel meer bezuinigingen.
Mijn favoriete boeken:
Your Money or Your Life: Transforming Your Relationship with Money and Achieving Financial Independence
Early Retirement Extreme: A Philosophical and Practical Guide to Financial Independence
Door radicaal anders met geld om te gaan, kun je veel meer bezuinigingen.
[ Voor 29% gewijzigd door Alarmnummer op 08-02-2013 14:18 ]
Ja, zijn maar weinig dingen die hij niet herkent eigenlijk.pdebie schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:49:
herkent AFAS Personal ook tegenrekeningen? Dus bijvoorbeeld de autoverzekering?
Bijna alles wordt direct ingedeeld in de jusite categorieen.
ah daar is mijn topic!
Wellicht handig om dat dan voortaan even te DM'en, want ik kon mijn topic nergens meer vinden.
En mijn bookmark was ook (spontaan) verdwenen.
Ik heb inmiddels een account bij AFAS aangemaakt. Ga er aankomend weekend eens goed voor zitten.
Maar ik ga eerst de Excel van dr Snuggles proberen, want dan hoef ik mijn bank gegevens niet te uploaden.
[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 13-02-2013 12:11 ]
Heeft er iemand al ervaring met The Moneyer?
Voor de rabobank klanten, ik zag dat in het internet bankieren een nieuw deel is toegevoegd waar je ook inzicht krijgt in je inkomsten en uitgaven. Herkent automatisch je rekeningen en labelled alles
Moet zeggen dat ik het best handig, simpel en goed eruit vond zien.
(gebruik het verder eigenlijk niet
)
Moet zeggen dat ik het best handig, simpel en goed eruit vond zien.
(gebruik het verder eigenlijk niet
Float like a butterfly, sting like a bee.
+1Boss schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:35:
Ik gebruikte altijd www.afaspersonal.n, maar dan voordat het door Afas werd overgenomen. Werkte altijd super, veel herkenningen van rekeningen, maakt mooie overzichtjes etc. Veel rekeningnummers werden ook automatisch herkend en ingedeeld, zoals bijvoorbeeld energie en telefonie. Dat scheelt weer bij het uitsplitsen.
Vind het super, categoriseert op zichzelf al een hoop (niet alles, maar die kun je uiteraard zelf weer categoriseren). Je kunt standaard al mooie overzichtjes krijgen ook van je inkomsten\uitgaven per categorie en tijdsvak.
"It's about time you showed up Fox!"
Werken er al mensen met het kasboek van de rabobank?
Kan iemand zijn ervaringen er over kwijt?
aangezien ik bijna alles pin / automatisch betaal en zelf de hand erin wil houden vul ik altijd handmatig alles in excel in (via simpelhuishoudboekje excelsheets gedownload)
lijkt de rabobank me ook wel een mooie tool!! heb verder geen andere banken dus dat is Sim-Pel
aangezien ik bijna alles pin / automatisch betaal en zelf de hand erin wil houden vul ik altijd handmatig alles in excel in (via simpelhuishoudboekje excelsheets gedownload)
lijkt de rabobank me ook wel een mooie tool!! heb verder geen andere banken dus dat is Sim-Pel
Its all in the little things that people do..
Wil het al een tijd goed bekijken , maar lukt niet echt, komt voornamelijk door de inlog drempel met de digipas.ptjuh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:51:
Korte impressie is wel goed, categoriseren doet ie behoorlijk goed. Mooi grafieken.
Nadeel is dat het allemaal niet echt inzichtelijk is en ik geen documentatie kan vinden over hoe ze met de data omgaan. Hoelang wordt het bewaard en dergelijke?...
Ik ben ook wel blij met de rabobank, ik heb een externe spaarrekening, maar een spaardoel daaraan koppelen is weer minder handig... Ik ga niet elke maand een export van de spaarrekening maken en daar importeren...
Verder is het jammer dat transacties uit het verleden niet standaard als intern geboekt worden bij het toevoegen van nieuwe rekeningen, maar verder is het erg handig.. Het wachten is nog wel op een uitbreiding van de app zodat het daar ook werkt. (En dan vooral het categoriseren want als je een niet te categoriseren transactie hebt is de omschrijving vaak ook zo onduidelijk dat je achteraf geen idee meer hebt waar het precies voor was
)
Verder is het jammer dat transacties uit het verleden niet standaard als intern geboekt worden bij het toevoegen van nieuwe rekeningen, maar verder is het erg handig.. Het wachten is nog wel op een uitbreiding van de app zodat het daar ook werkt. (En dan vooral het categoriseren want als je een niet te categoriseren transactie hebt is de omschrijving vaak ook zo onduidelijk dat je achteraf geen idee meer hebt waar het precies voor was
Ik ben er mee begonnen, ik post later mijn bevindingen. Over het geheel werkt het aardig.ptjuh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:51:
Belangrijkste wat ik mis, is een mogelijkheid om feedback te geven. Ik heb namelijk wel wat punten die beter kunnen of niet werken. Maar ik heb nog geen mogelijkheid gevonden helaas.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
ik wil graag budgetten erin verwerken, en dat kost geld .... ben vorige week overgestapt van Naanab naar Ibank, merk dat meerdere rekeningen beheren in Naanab wat moeizaam gaat, krijg er niet goed uit wat ik wil, Ibank maar eens proberen.speek1984 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:58:
[...]
+1
Vind het super, categoriseert op zichzelf al een hoop (niet alles, maar die kun je uiteraard zelf weer categoriseren). Je kunt standaard al mooie overzichtjes krijgen ook van je inkomsten\uitgaven per categorie en tijdsvak.
Ik ben er redelijk tevreden mee....
Maar heb nog wel wat puntjes:
- Soms buggy, indelen van een transactie pakt soms niet de nieuwe waarde uit de dropdownlist
- Een hele set van transacties in één keer indelen kan niet...
- De automatische regels zijn niet aan te passen, nu is een betaling aan Hornbach altijd ingedeeld in "tuin"
- Zelf regels maken kan niet
- Is vaak niet beschikbaar.
Daarnaast zou ik meerdere grafieken willen, nu zijn alleen stacked staafdiagrammen mogelijk.
Ik zou graag de totalen per maand willen vergelijken van het totaal in het overzicht, dat kan niet.
Eigenlijk zou ik veel meer rapportages willen zien... Visueel, snel en aanpasbaar en op te slaan.
Maar heb nog wel wat puntjes:
- Soms buggy, indelen van een transactie pakt soms niet de nieuwe waarde uit de dropdownlist
- Een hele set van transacties in één keer indelen kan niet...
- De automatische regels zijn niet aan te passen, nu is een betaling aan Hornbach altijd ingedeeld in "tuin"
- Zelf regels maken kan niet
- Is vaak niet beschikbaar.
Daarnaast zou ik meerdere grafieken willen, nu zijn alleen stacked staafdiagrammen mogelijk.
Ik zou graag de totalen per maand willen vergelijken van het totaal in het overzicht, dat kan niet.
Eigenlijk zou ik veel meer rapportages willen zien... Visueel, snel en aanpasbaar en op te slaan.
ptjuh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:51:
Penningmeester is een handig programma. Je kan regels maken en aanpassen. Individuele boekingen kan je aanpassen. Standaard tabellen en grafieken. Budget invoeren. Je kan het eens proberen.
Ik gebruik GnuCash. Een leuk programmatje, met veel mogelijkheden. Vooral het kunnen bijhouden van zowel een balansrekening als een winst/verlies rekening vind ik een must. Daarnaast vind ik het erg leuk om er mee te pielen tot alles klopt (ben een cijferneuker). Budgeteren doe ik in Excel. Enige nadeel is dat ik nog niet gevonden heb hoe je automatisch je banktransacties kan importeren...
Ik ben niet van het importeren!! klop liever me kasboek zelf in zodat ik ook gelijk weet..Oehh daar moet ik toch eens op gaan letten..
Dan valt het kwartje sneller dan als je kijkt naar een grafiekje en denk van oehh dat heb ik vorige keer wel slecht gedaan.
En ik hou gelijk een beetje een spreiding tussen Boodschappen is dat levensmiddelen of schoonmaak en gebruiks middelen...
vandaar me excelsheet
Dan valt het kwartje sneller dan als je kijkt naar een grafiekje en denk van oehh dat heb ik vorige keer wel slecht gedaan.
En ik hou gelijk een beetje een spreiding tussen Boodschappen is dat levensmiddelen of schoonmaak en gebruiks middelen...
vandaar me excelsheet
Its all in the little things that people do..
Ik gebruik al enkele jaren Davilex Bank Offline. Je moet er wel voor betalen (eerste jaar 24,95 daarna ieder jaar 9,95).
Je kan best wel veel zelf doen, in dat programma. Zoals zaken kenmerken die eventueel voor belastingaangifte interessant zijn en ze meteen exporteren, begrotingen maken, prognose maken, etc.
Je kan best wel veel zelf doen, in dat programma. Zoals zaken kenmerken die eventueel voor belastingaangifte interessant zijn en ze meteen exporteren, begrotingen maken, prognose maken, etc.
V-Strom 650
Verwijderd
Het systeem van de Rabobank werkt in de toekomst waarschijnlijk wel wat beter, zonder de "kinderziektes"
Het idee is goed, de uitwerking redelijk maar werkt(als het werkt)wel makkelijk
En ze hebben het geen "Tim" genoemd
Het idee is goed, de uitwerking redelijk maar werkt(als het werkt)wel makkelijk
En ze hebben het geen "Tim" genoemd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2013 14:43 . Reden: ing bank refereren ]
Ik heb veel huishoudboekjes geprobeerd maar ik vind Puik toch wel het makkelijkst werken:

Het bevalt me ook erg dat het offline is en niet zoals Afas dat je al je afschriften moet uploaden. Aparte categorieën zijn makkelijk te maken en te verwijderen. Nadeel is wel dat je alles met de hand moet invullen in je kasboek.
http://puik.nibfo.eu/

Het bevalt me ook erg dat het offline is en niet zoals Afas dat je al je afschriften moet uploaden. Aparte categorieën zijn makkelijk te maken en te verwijderen. Nadeel is wel dat je alles met de hand moet invullen in je kasboek.
http://puik.nibfo.eu/
[ Voor 8% gewijzigd door superpolm op 25-02-2013 19:25 ]
Gebruik sinds kort de Rabobank 'extra inzicht'. Werkt snel en redelijk overzichtelijk. Wat alleen jammer is dat het systeem maar 1x per week update; 22-2 laatste bij- en afschrijvingen verwerkt.
Niet gemerkt? Volgens mij werkt het sneller bij?
Ik merk wel dat de automatische herkenning beter kan. Ik parkeer regelmatig in een parkeergarage (duh) en de beschrijving van de afschrijving bevat een datum. Blijkbaar is dat een te veel afwijkend patroon om automatisch alle zelfde boekingen bij elkaar te plaatsen.
Vreemd genoeg wordt 'Salaris' en 'Declaraties' van mijn werkgever op 1 grote hoop geplaatst als ik niet oplet. Want dat is volgens de automatische herkenning 1 en het zelfde, terwijl er aparte categoriën voor zijn.
Je kan ook geen eigen categoriën toevoegen, erg jammer. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar grote uitgaven gehad voor onze bruiloft. Dat valt niet in een standaard categorie, maar wil je wel graag indelen vanwege de omgevang. Je kan een eigen tag toevoegen, maar daar kan je niet goed op zoeken.
Al met al nog wel wat puntjes voor verbetering...
Ik merk wel dat de automatische herkenning beter kan. Ik parkeer regelmatig in een parkeergarage (duh) en de beschrijving van de afschrijving bevat een datum. Blijkbaar is dat een te veel afwijkend patroon om automatisch alle zelfde boekingen bij elkaar te plaatsen.
Vreemd genoeg wordt 'Salaris' en 'Declaraties' van mijn werkgever op 1 grote hoop geplaatst als ik niet oplet. Want dat is volgens de automatische herkenning 1 en het zelfde, terwijl er aparte categoriën voor zijn.
Je kan ook geen eigen categoriën toevoegen, erg jammer. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar grote uitgaven gehad voor onze bruiloft. Dat valt niet in een standaard categorie, maar wil je wel graag indelen vanwege de omgevang. Je kan een eigen tag toevoegen, maar daar kan je niet goed op zoeken.
Al met al nog wel wat puntjes voor verbetering...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Hmz vreemd. Heb het sinds vorige week in gebruik en wilde gisteren even wat pinafschrijvingen in categorieen plaatsen. Toen zag ik dus dat de laatste afschrijving van 22-2 was.
Wellicht dat er nog aangevinkt moet worden dat alle transacties automatisch in het overzicht mee genomen worden oid.
Geen eigen categorieen maken is inderdaad jammer.
Wellicht dat er nog aangevinkt moet worden dat alle transacties automatisch in het overzicht mee genomen worden oid.
Geen eigen categorieen maken is inderdaad jammer.
Je hebt gelijk. Bij mijn Rabo rekening is het 'Extra inzicht' de 22e bijgewerkt, vorige week vrijdag dus. Lijkt er op dat ze in het weekend de transacties bijwerken?
Ook jammer dat je niet al dingen kan inplannen: salaris komt aan het einde van de maand binnen, dus pas aan het einde van de maand kan je uitgaven en inkomsten tegen elkaar zetten.
Ook kan je dingen niet boeken in een andere maand: bijvoorbeeld declareerbare uitgaven. Ik geeft in maand 1 het geld uit, in maand 2 wordt het vergoed. Dat vertroebeld mijn grafieken. Ik heb momenteel al mijn declaraties uit de grafieken gehaald.
Ook jammer dat je niet al dingen kan inplannen: salaris komt aan het einde van de maand binnen, dus pas aan het einde van de maand kan je uitgaven en inkomsten tegen elkaar zetten.
Ook kan je dingen niet boeken in een andere maand: bijvoorbeeld declareerbare uitgaven. Ik geeft in maand 1 het geld uit, in maand 2 wordt het vergoed. Dat vertroebeld mijn grafieken. Ik heb momenteel al mijn declaraties uit de grafieken gehaald.
☻/
/▌
Dat is idd ook jammer, alleen hele maanden in het overzicht. Mijn loon komt tussen de 21e en 24e van de maand binnen bijvoorbeeld. Hypotheek etc is dan weer per de 1e dus het is een vetroebeld overzicht.
Eens kijken of ik suggesties kan doorgeven aan de Rabobank. Zou mooi zijn als het programman het zelf aanpast, vb wanneer het loon is bijgeschreven wordt vanaf die datum alles in kaart gebracht. Dat zou het zuiver houden.
Eens kijken of ik suggesties kan doorgeven aan de Rabobank. Zou mooi zijn als het programman het zelf aanpast, vb wanneer het loon is bijgeschreven wordt vanaf die datum alles in kaart gebracht. Dat zou het zuiver houden.
Werk al een tijdje met AFAS (toen het nog Yunoo heette), maar ik mis daar soms wat overzichten. Ik wil bijv. twee posten met elkaar vergelijken, maar dat kan niet. Een andere optie die me handig lijkt is virtuele potjes, bijv. spaardoelen of afschrijvingen van inventaris (TV, koelkast, auto, etc.).
Het meest irritante vind ik dat je heel slecht inkomsten en uitgaven kunt uitsmeren in die overzichten. Als zelfstandig ondernemer heb ik zeer wisselende inkomsten en ook zaken als belastingen of verrekening van voorschotten komen slechts één keer per jaar. Ik wil die in en uitgaven echter over 12 maanden evenredig verdelen, soms met terugwerkende kracht. Een teruggave in 2013 is geen inkomen in 2013, maar een vermindering van de kosten in 2012. Welk programma is het beste in de verwerking van die gegevens?
Dat ding van de Rabobank vond ik echt heel slecht: ik lukte mij niet om een positief bedrag als kosten te markeren, terwijl dat boekhoudkundig natuurlijk prima kan.
Het meest irritante vind ik dat je heel slecht inkomsten en uitgaven kunt uitsmeren in die overzichten. Als zelfstandig ondernemer heb ik zeer wisselende inkomsten en ook zaken als belastingen of verrekening van voorschotten komen slechts één keer per jaar. Ik wil die in en uitgaven echter over 12 maanden evenredig verdelen, soms met terugwerkende kracht. Een teruggave in 2013 is geen inkomen in 2013, maar een vermindering van de kosten in 2012. Welk programma is het beste in de verwerking van die gegevens?
Dat ding van de Rabobank vond ik echt heel slecht: ik lukte mij niet om een positief bedrag als kosten te markeren, terwijl dat boekhoudkundig natuurlijk prima kan.
Ik heb een tijdje zitten spelen met verschillende pakketten, maar Afas Personal is verreweg het meest gebruiksvriendelijk. Ik heb geen enkel pakket kunnen vinden die ook maar in de buurt kwam bij het gemak van Afas.
Toch mis een aantal zaken:
- Zaken als vakantiegeld, belastingteruggave, verrekening energiekosten, etc. uitsmeren over een langere periode. Vakantiegeld is voor mij namelijk gewoon uitgesteld salaris. Een potje 'vakantiegeld' hoef ik daarom niet in mijn overzicht te hebben.
- Inventaris (bijv. auto of telefoon) afschrijven zodat beter inzicht in de kosten is. Als je een SIM-only abonnement neemt lijken de telefoonkosten immers veel lager, maar je moet de aanschaf van je telefoon wel over 2 jaar kunnen uitsmeren. Ik heb niet kunnen vinden hoe dat kan
- Meerdere rekeningen hebben. En dan niet echt bankrekeningen, maar een soort account. Ik heb samen met mijn vriendin een gezamenlijke rekening en ik wil daarvan een apart overzicht hebben. Dit wil ik kunnen gebruiken met één account.
Ik vind dit vrij essentiële zaken, maar ik kan het nergens vinden. Is er iemand die dit wel heeft, of stel ik gewoon onredelijke eisen?
Toch mis een aantal zaken:
- Zaken als vakantiegeld, belastingteruggave, verrekening energiekosten, etc. uitsmeren over een langere periode. Vakantiegeld is voor mij namelijk gewoon uitgesteld salaris. Een potje 'vakantiegeld' hoef ik daarom niet in mijn overzicht te hebben.
- Inventaris (bijv. auto of telefoon) afschrijven zodat beter inzicht in de kosten is. Als je een SIM-only abonnement neemt lijken de telefoonkosten immers veel lager, maar je moet de aanschaf van je telefoon wel over 2 jaar kunnen uitsmeren. Ik heb niet kunnen vinden hoe dat kan
- Meerdere rekeningen hebben. En dan niet echt bankrekeningen, maar een soort account. Ik heb samen met mijn vriendin een gezamenlijke rekening en ik wil daarvan een apart overzicht hebben. Dit wil ik kunnen gebruiken met één account.
Ik vind dit vrij essentiële zaken, maar ik kan het nergens vinden. Is er iemand die dit wel heeft, of stel ik gewoon onredelijke eisen?
Ik zit eraan te denken om mijn Cashflow manager weer te gaan gebruiken. Nadeel is echter dat je het 'offline' doet op een vaste pc zeg maar.
ABN AMRo biedt een ratis Financieel Dagboek aan. Echter alles wat ik kan vinden aangaande dit boekje is van 2011-2012(ook op andere sites naast Tweakers).
Heeft iemand hier recent(ere) ervaringen mee? Ik heb het zelf nl niet zo op die andere online boekjes...Ik ga er vanuit dat bij de bank mijn gegevens iig veilig(er) zijn
ABN AMRo biedt een ratis Financieel Dagboek aan. Echter alles wat ik kan vinden aangaande dit boekje is van 2011-2012(ook op andere sites naast Tweakers).
Heeft iemand hier recent(ere) ervaringen mee? Ik heb het zelf nl niet zo op die andere online boekjes...Ik ga er vanuit dat bij de bank mijn gegevens iig veilig(er) zijn
@ Martin: Mag ik jouw convertertje zien?Martin Sturm schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:12:
Ben nu met HomeBudget op de iPhone IEDERE transactie aan't invoeren en het zou super handig zijn om gewoon mijn staat één keer in de week te kunnen importeren. Vooral als ik eigenlijk alleen met mijn pin betaal.
Ik gebruik Excel
Importeer bank transacties en ken aan elke transactie handmatig een post toe. Dit kost me elke maand een half uur, maar geeft tegelijkertijd meer gevoel bij onze uitgaven dus dat is het zeker waard. Mijn budget houd ik hier ook in bij, waarbij ik per rekening en valuta (dat heb ik nodig) zowel periodieke als eenmalige bedragen kan invullen.
Grootste voordeel van Excel is dat ik het precies zo kan maken als ik zelf wil en er overal toegang toe heb (staat in cloud, bijvoorbeeld via iPad app). Is natuurlijk alleen een optie als je ook een beetje handig bent met de software
Grootste voordeel van Excel is dat ik het precies zo kan maken als ik zelf wil en er overal toegang toe heb (staat in cloud, bijvoorbeeld via iPad app). Is natuurlijk alleen een optie als je ook een beetje handig bent met de software
[ Voor 3% gewijzigd door Knakker op 12-09-2013 17:04 ]
Geef mij maar een Warsteiner.
Dit kun je automatiseren als je wiltKnakker schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:03:
Ik gebruik ExcelImporteer bank transacties en ken aan elke transactie handmatig een post toe. Dit kost me elke maand een half uur, maar geeft tegelijkertijd meer gevoel bij onze uitgaven dus dat is het zeker waard.
Weet ik, weet alleen niet of ik dat ook wil
vind het wel inzichtelijk. Denk ik. Misschien.
Geef mij maar een Warsteiner.
Is jullie ervaring dat AFAS beter is dan TIM van de ING?
Ik zou best geld willen besteden aan een oplossing trouwens. In Amerika is Quicken de absolute #1 volgens mij, maar als Nederlander werkt dat volgens mij niet prettig vanwege het lastige importeren.
Ik zou best geld willen besteden aan een oplossing trouwens. In Amerika is Quicken de absolute #1 volgens mij, maar als Nederlander werkt dat volgens mij niet prettig vanwege het lastige importeren.
Ik heb AFAS en TIM beiden gebruikt (maand of twee) en vond AFAS beter. Bij TIM kon ik weinig aanpassen, kon het niet genoeg naar m'n eigen hand zetten zegmaar.
Ben hier vandaag weer eens mij begonnen maar veel van de oude vetrouwde (OROV / Mijn Huishoud Boekje) struikelen over IBAN nummers. Heeft iemand nog andere goede opties?
Ik probeer met terugwerkende kracht heel 2013 erin te krijgen via een Mijn ING export maar dat faalt dus jammerlijk
Ik probeer met terugwerkende kracht heel 2013 erin te krijgen via een Mijn ING export maar dat faalt dus jammerlijk
Dat dus, meeste vrijheid en bewerkelijkheid met Excel.Knakker schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:03:
Ik gebruik ExcelImporteer bank transacties en ken aan elke transactie handmatig een post toe. Dit kost me elke maand een half uur, maar geeft tegelijkertijd meer gevoel bij onze uitgaven dus dat is het zeker waard. Mijn budget houd ik hier ook in bij, waarbij ik per rekening en valuta (dat heb ik nodig) zowel periodieke als eenmalige bedragen kan invullen.
Eens maar had gehoopt lui te kunnen zijn
Iemand nog suggesties voordat ik Excel maar ga zitten inrichten?
Iemand nog suggesties voordat ik Excel maar ga zitten inrichten?
Ik zou me eens aan AFAS Personal wagen. Ik heb ook lang in Excel gewerkt, maar toen ik AFAS ging gebruikte merkte ik dat alle relevante functies voor mij in dat programma aanwezig waren. Met als bijkomend voordeel dat het een stuk minder werk is dan het bij houden in Excel.
Heeft iemand ervaring met Skrooge?
Is even prutsen, maar hier staat een link om OROV weer werkend te krijgen met IBAN. Heb het zelf voor elkaar gekregen, dus als je vast loopt hoor ik het wel. Maar wel vantevoren een backup...magicstar schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:48:
Ben hier vandaag weer eens mij begonnen maar veel van de oude vetrouwde (OROV / Mijn Huishoud Boekje) struikelen over IBAN nummers. Heeft iemand nog andere goede opties?
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Heeft iemand hier wel eens gewerkt met The Moneyer?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Niet mee gewerkt, maar het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen. Ik ben alleen niet zo blij dat het alleen werkt met een plugin, waarbij ze direct data van je internetbankieren willen benaderen. Ik heb toch een veiliger gevoel wanneer ik zelf een export naar OFX/CSV/MT940 oid kan doen vanuit internet bankieren en dit vervolgens handmatig kan inladen in een programma. The Moneyer geeft vooralsnog die optie niet.
Ik heb het zojuist geprobeerd maar a) het syncde alleen mijn spaarrekening niet de betaalrekening en b) twee minuten na het installen van de plugin kreeg ik een nette phishing mail van "Mijn ING". Kan toeval zijn, maar daar geloof ik niet in
. Ik zou het dan ook afraden.
Ik gebruik het nu ook al een ruim jaar naar volle tevredenheid. Vooral de firefox-plugin om vanuit MijnING direct in AFAS te importeren is geniaal!Ravnoss schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:37:
Ik zou me eens aan AFAS Personal wagen. Ik heb ook lang in Excel gewerkt, maar toen ik AFAS ging gebruikte merkte ik dat alle relevante functies voor mij in dat programma aanwezig waren. Met als bijkomend voordeel dat het een stuk minder werk is dan het bij houden in Excel.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Niet precies die link gebruikt maar wel de info daar. Bleek dat hij bleef hangen op 1 transactie daarna en die heb ik handmatig ingevoerd. Wel weer 2 uur verder met mutaties verwerken ed.Sparhawk schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:51:
[...]
Is even prutsen, maar hier staat een link om OROV weer werkend te krijgen met IBAN. Heb het zelf voor elkaar gekregen, dus als je vast loopt hoor ik het wel. Maar wel vantevoren een backup...
Heeft er iemand ervaring met naanab?
http://naanab.nl/finance/index.php
Ik zoek ene huishoud boekje voor linux, liefst offline, met optie om te importeren van ing en andere grote banken.
Ik zoek ene huishoud boekje voor linux, liefst offline, met optie om te importeren van ing en andere grote banken.
Is het iemand gelukt om in gnucash automatisch banktransacties te importeren?
Ik gebruik sinds een maandje Winbank onder Wine http://members.quicknet.nl/marcel.jansen3/Blazer Coke schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:42:
Heeft er iemand ervaring met naanab?
Werkt prima, moet wel je taal op US zetten anders gaat het fout met importeren van je afschriften.
Voorbeeld scripje:
code:
1
2
3
| export LC_TIME=en_US.UTF-8 export LC_NUMERIC=en_US.UTF-8 wine $HOME/.wine/drive_c/Program\ Files\ \(x86\)/Winbank/winbank.exe |
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Ik schrijf OROV definitief af. Het werkte nog steeds prima, maar nu IBAN in opkomst is is er een bepaald veld te klein. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om in access dat veldje te vergroten. Nu maar eens op zoek naar een alternatief.
Ff Sparhawk in "Programma om geld mee te beheren" lezen ...
Ff Sparhawk in "Programma om geld mee te beheren" lezen ...
[ Voor 17% gewijzigd door pven op 10-02-2014 20:25 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik ben echt blij met onderstaande link. Coen Martinus heeft recentelijk een prog update gemaakt die OROV weer goed doet werken. Inmiddels dus sterk vereenvoudigd, na het downloaden simpelweg het progje draaien en terug is het oude vertrouwde OROV. Op zijn site staat ook een eenvoudige instructie, helemaal TOP! 
Sparhawk schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:51:
[...]
Is even prutsen, maar hier staat een link om OROV weer werkend te krijgen met IBAN. Heb het zelf voor elkaar gekregen, dus als je vast loopt hoor ik het wel. Maar wel vantevoren een backup...
Kent iemand behalve GnuCash nog programma's voor Mac OS X ? Onder Windows gebruikte ik OROV (Offline Rekening Overzicht), dat werkte opzich redelijk voor wat ik wou (eigenlijk alleen overzicht per categorie, en beetje grafiekjes maken van elke maand waarin de categorieen als staafdiagrammen worden weergegeven).
Helemaal mee eens. Ik heb veel programmas geprobeerd. maar penningmeester steekt er met kop en schouders boven uit!Nibble schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:25:
Penningmeester, veruit het beste pakket wat ik tot nu toe onder mijn vingers heb gehad (en dat is inmiddels echt wel behoorlijk wat). Het is niet gratis, maar verschrikkelijk zijn geld waard en niet eens duur. Automatische import van bankexports, rubricatie, (belasting)posten, uitsplitsen van totalen, interne boekingen, losse btw berekeningen, planningen en forecasts, grafieken en andere zaken. Het doet nog net niet de afwas, en is offline (maar in elk geval veilig) maar verder .. Top pakket!
Het enige jammer is dat het alleen onder Windows draait. Ik gebruik zelf Linux, en draai penningmeester in een virtuele machine (VMWare player).
[ Voor 9% gewijzigd door _starbuck_ op 21-04-2014 20:47 ]
Grrr.... ING trekt dus de stekker uit TIM.
Heel fijn. Je hebt er een paar jaar aan transacties in gecategoriseerd, en vervolgens delen ze je fijntje mee dat ze die vanaf 1 juli zorgvuldig zullen verwijderen. WTF?! Die data wil ik niet verwijderd hebben, die wil ik terug hebben!
Ik heb ze maar een mail gestuurd om te vragen hoe ik mijn data uit TIM kan trekken voordat ze de stekker er uit trekken, maar ik ben er bang voor...
Heel fijn. Je hebt er een paar jaar aan transacties in gecategoriseerd, en vervolgens delen ze je fijntje mee dat ze die vanaf 1 juli zorgvuldig zullen verwijderen. WTF?! Die data wil ik niet verwijderd hebben, die wil ik terug hebben!
Ik heb ze maar een mail gestuurd om te vragen hoe ik mijn data uit TIM kan trekken voordat ze de stekker er uit trekken, maar ik ben er bang voor...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Voor alsnog een "nee, dat kan niet":ATS schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:57:
Een volslagen zinloze reactie dus. Je kan geen data downloaden omdat Tim je het werk uit handen neemt en handige rapportages aanbiedt. Maar we stoppen er wel mee zodat je zelf deze raportages niet meer kan maken.In uw e-mail geeft u aan dat u niet tevreden bent over het besluit om te stoppen met Tim. Daarnaast geeft u aan dat u data uit Tim wilt exporteren. Dit is niet mogelijk. Wij informeren u hier graag over.
Het is niet mogelijk om data vanuit Tim te exporteren naar een spreadsheet programma, zoals Excel.
Tim neemt het werk van een spreadsheet programma over. U kunt namelijk rapportages downloaden die u een overzicht geven van een periode van 3, 6 of 12 maanden. De rapportages zijn overzichtelijk weergegeven in grafieken en overzichten die u zelf selecteert in Tim.
U downloadt deze rapportages als volgt:
- ga naar de widget ‘Rapportages’op het tabblad ‘Overzicht’;
- selecteer de periode voor de rapportage (huidige maand of de afgelopen 3,6 of 12 maanden);
- klik op de button ‘Download’ om de rapportage te maken;
Er wordt een nieuw venster geopend waarmee u de rapportage kunt opslaan op uw computer of het bestand direct kunt openen.
We vertrouwen erop dat we u goed hebben geholpen met dit antwoord. Heeft u nog vragen? U kunt meer informatie vinden op onze website.
Wat mij betreft is die data van mij, en wil ING deze nu dus gewoon weggooien. Het categoriseren van een paar jaar aan transacties is niet weinig werk, en bovendien kan je via mijn.ing niet eens bij oudere transacties dan 18 maanden terug.

Lekker slechte service inderdaadATS schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:09:
[...]
Voor alsnog een "nee, dat kan niet":
[...]
Een volslagen zinloze reactie dus. Je kan geen data downloaden omdat Tim je het werk uit handen neemt en handige rapportages aanbiedt. Maar we stoppen er wel mee zodat je zelf deze raportages niet meer kan maken.
Je kan via mijn ing veel verder terug hoor. Ik kan zelfs nog transacties van 10 jaar geleden downloaden, je bent je categorieën wel kwijt natuurlijk, maar veel transacties kun je misschien redelijk eenvoudig automatisch categoriseren.En bovendien kan je via mijn.ing niet eens bij oudere transacties dan 18 maanden terug.
[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 08-05-2014 14:51 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik krijg helaas de Macro '' Geef catagorie '' niet werkend. Fout 13 tijdens bewerking..dr snuggles schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:58:
Als je wilt mag je mijn huishoudboekje wel gebruiken (opslaan als .xlsm).
Hoe werkt het:
Je mag het bestand zelf aanpassen en verbeteren. Voor mij werkt het prima zo. Maandelijks even nieuwe data uit ING exporteren en importeren in het huishoudboekje. Ben er zo achter gekomen dat m'n lokale albert heijn 100 euro per maand duurder is dan m'n AH waar ik een half jaar geleden boodschappen deed.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..
Ik diverse keren. Niks fancy's, gewoon simpel.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik ook, gewoon simpel overzichtje of vanuit internetbankieren invoeren en dan sorteren naar soort etc,
Als je beetje Excel kent dan is het zo gedaan. Je hoeft ook niks ingewikkelds te doen met de informatie, slechts indelen in uitgaven en inkomsten en dan goed kijken naar de eerste.
Wat ook wel helpt is de rekening voor incasso's apart houden van de boodschaprekening. Dan zie je heel duidelijk wat je nu per week pint aan kleine en grote dingen.
Als je beetje Excel kent dan is het zo gedaan. Je hoeft ook niks ingewikkelds te doen met de informatie, slechts indelen in uitgaven en inkomsten en dan goed kijken naar de eerste.
Wat ook wel helpt is de rekening voor incasso's apart houden van de boodschaprekening. Dan zie je heel duidelijk wat je nu per week pint aan kleine en grote dingen.
Ctrl+k