The chronicles of Project 205 CTI

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 00:10

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hmmzz... Bij toeval tegen een 1.9 8v blokje aangelopen :) Ben nu nog wat informatie over dat blokje aan het inwinnen, maar het is niet ondenkbaar dat dat het nieuwe blok voor de CTI gaat worden :)

Ow ja... sinds vandaag is de CTI geschorst: sleuteltijd! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 17:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zeg het maar als er foto's van gemaakt moeten worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En ik ben benieuw naar de foto`s ;)

Maar wel leuk, dat 1,9 liter 8v blok, dat word wel knallen :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik moet nog even wat praktische en logistieke problemen bij de horens gaan vatten. Als dat lukt, gaat het blokje er waarschijnlijk wel komen. :)

Het betreft trouwens een DFZ-blok (1.9 8v 105 pk). Het voordeel daarvan is, dat het plug en play is voor de CTI, dus geen gezeur met het aanpassen van de kabelboom :) Scheelt weer een hoop hassle :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wok schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:38:
Ik moet nog even wat praktische en logistieke problemen bij de horens gaan vatten. Als dat lukt, gaat het blokje er waarschijnlijk wel komen. :)

Het betreft trouwens een DFZ-blok (1.9 8v 105 pk). Het voordeel daarvan is, dat het plug en play is voor de CTI, dus geen gezeur met het aanpassen van de kabelboom :) Scheelt weer een hoop hassle :Y)
Eey dat klinkt goed :)
En wat worden de specjes?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Specjes blijven nagenoeg gelijk :)

1.6:
105pk @ 6250 rpm
132Nm @ 4000 rpm
0-100: 10,1 sec.
top: 185 km/u

1.9:
105pk @ 6000 rpm
142Nm @ 3000 rpm
0-100: 10,6 sec
top: 185 km/u

Ik lever dus iets in op de acceleratie, maar ik heb het voordeel van iets meer koppel, wat bovendien veel eerder beschikbaar is. Precies wat ik wil: minder toeren draaien :) Wordt de auto wat relaxter van, wat bij het karakter van de auto past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok kom je niet in de knoei met de RDW?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Meneer aard schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:01:
Wok kom je niet in de knoei met de RDW?
Volgens mij niet, blijft een 4 cilinder dus, en verder word er weinig aan verandert dus volgens mij mag dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Nope (hebben we zojuist over de MSN ook besproken) ;)

Brandstof blijft benzine
Cilinderaantal blijft 4
Vermogenstoename is 0% (tot 40% is geoorloofd met inachtneming van bovenstaande punten)

Voor de APK dus geen problemen. Ik loop een klein risico met de verzekering in het geval ik bij een ernstig ongeval betrokken mocht raken, maar zelfs dan voorzie ik nog geen problemen, aangezien het betreffende blok ook af-fabriek in deze auto leverbaar was en de versie met de 1.9 verder niet verschilde van de 1.6 :)

(Wat concreet inhoudt dat ik mijn auto zelfs niet officieel hoef te laten herkeuren, maar slechts de kentekenpapieren moet laten aanpassen. Formeel gezien dan.. Ook zonder die aanpassing rijd ik volstrekt legaal met het 1.9 blok in mijn CTI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Das fijn om te horen, geen problemen niks, netjes >:) :)

[ Voor 66% gewijzigd door Joopieboy op 18-12-2006 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

0% vermogenstoename? En het punt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:47
iets meer koppel onderin, zie je toch ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:42:
0% vermogenstoename? En het punt is?
Zie:
Wok schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:58:
Ik lever dus iets in op de acceleratie, maar ik heb het voordeel van iets meer koppel, wat bovendien veel eerder beschikbaar is. Precies wat ik wil: minder toeren draaien :) Wordt de auto wat relaxter van, wat bij het karakter van de auto past :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar... Is dat niet een beetje zonde van het geld dan? Als je er per saldo niet heel erg veel mee opschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:08:
Maar... Is dat niet een beetje zonde van het geld dan? Als je er per saldo niet heel erg veel mee opschiet?
Mwoah.. €150 wil ik er nog wel op stuk smijten ;)

Ik heb nu de keuze:
- Waterpomp en riemen vevangen van de huidige 1.6
- 1.9 blok met nieuwe d-riem et al

Qua kosten zal het weinig verschil maken, hoewel het wat meer werk is om de blokken om te wisselen ;)

Daarnaast sluit de 1.9 beter aan bij het karakter van de auto. Het is toch meer een cruiser dan een racer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, lekker pittige laagtoerige zuinige cruise bak. Leuk cabriootje verder en een best wel leuk project. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op maandag 18 december 2006 @ 22:38:
Nope (hebben we zojuist over de MSN ook besproken) ;)

Brandstof blijft benzine
Cilinderaantal blijft 4
Vermogenstoename is 0% (tot 40% is geoorloofd met inachtneming van bovenstaande punten)

Voor de APK dus geen problemen. Ik loop een klein risico met de verzekering in het geval ik bij een ernstig ongeval betrokken mocht raken, maar zelfs dan voorzie ik nog geen problemen, aangezien het betreffende blok ook af-fabriek in deze auto leverbaar was en de versie met de 1.9 verder niet verschilde van de 1.6 :)

(Wat concreet inhoudt dat ik mijn auto zelfs niet officieel hoef te laten herkeuren, maar slechts de kentekenpapieren moet laten aanpassen. Formeel gezien dan.. Ook zonder die aanpassing rijd ik volstrekt legaal met het 1.9 blok in mijn CTI)
De vraag had ik al gesteld toen jij offline was ;) Aangezien je online was toch maar ff zo gevraagd via msn :P

Maar anyways, ik vermoed ook dat een 1.9 incl 1.9 gearbox wonderen zal verrichten m.b.t het comfort. Het wordt nu echt een cruise bak om lekker laagtoerig afstanden mee te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96240

Hoe vaak ga je je ondertitel nu nog veranderen? :P
Meneer aard schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:29:
Maar anyways, ik vermoed ook dat een 1.9 incl 1.9 gearbox wonderen zal verrichten m.b.t het comfort. Het wordt nu echt een cruise bak om lekker laagtoerig afstanden mee te rijden :)
Dat brengt me bij de volgende vraag. Welke versnellingsbak hangt erachter? Met de standaard (korte) bak van een DFZ maak je sowieso toch wel een stuk meer toeren dan bij een D6B/DKZ-bak. Hoe het met die van een Mi16 zit weet ik niet. 4000rpm (of zelfs een tikje meer) @ 120km/h is toch niet geweldig voor het verbruik.

Ik mis in de mijne écht een zesde versnelling!! :)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het blokje gaat niet door... Ik heb er van afgezien.

De afgelopen dagen heb ik voor mezelf even een paar zaken op een rijtje gezet ten aanzien van de toekomstplannen. Daarbij heb ik het besluit genomen om eerst het uiterlijk van de auto aan te pakken. Dat betekent onder meer het vervangen van de bestuurdersdeur (daar zit roest in) en het vervangen van het rechter voorscherm (deukje). Daarnaast wil ik nieuwe raamrubbers aanschaffen en de (buiten)kap vervangen.

Als ik alle onderdelen bij elkaar heb, wil ik de auto kaal gaan trekken voor een repaint. Pas als dat moment daar is, ga ik kijken naar een ander blok, omdat dan het huidige blok toch uit de auto wordt getild.

Aangezien ik niet zwem in het geld, besluit ik het geld wat ik had liggen voor de nieuwe motor te gebruiken voor bovengenoemde zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ok, jammer van het blokje maar t komt wel.
Leuk om te horen dat je toch doorgata met het project :)
Ben benieuwd naar de fotoupdates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Wok schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 02:59:
Major drawback :( :'(

Vanochtend besloot de waterpomp de pijp aan Maarten te geven :(

Financieel zit ik momenteel erg krap, dus dat kan ik zo 1-2-3 niet vervangen... De CTI gaat geschorst worden zodat ik de komende tijd mijn financiën weer op orde kan brengen en in de tussentijd gaan we voorbereidingen treffen voor groot onderhoud:
- wielophanging voor vervangen (subframe. fusees, etc) voor dat van een 1.9 GTI
- achteras reviseren
- 1.9GTI motorblok

In de tussentijd kunnen we dan mooi het vloerkleed vervangen en het nieuwe dashboard monteren :Y)
Het bleek dus niet de waterpomp te zijn :( Auto stond al geruime stil in verband met gebrek aan tijd en geld om te sleutelen. Vanavond is een bevriend clublid langs geweest om een blik op de CTI te werpen.

Uitkomst van het onderzoek: de d-riem is van de nokkenaspoelie afgelopen :X Met andere woorden: de kop is compleet aan gort gedraaid... Compressie nul. :(

Morgen met buurman overleggen over hoe nu verder, maar ik vrees dat het einde oefening is voor dit project :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mooi kloten Wok! Maar je gaat hem toch niet wegdoen? Dat zou wel heel zonde zijn van alle tijd die erin zit.. Kun je niet de CTI gewoon geschorst laten, en dan ondertussen verder zoeken naar een vervangend blok?

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 15-01-2007 22:59 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Morgen gaan we de mogelijkheden op een rij zetten voor wat betreft de toekomst van de auto. Ik heb er echter een hard hoofd in dat het project nog voortgezet kan worden ;(

Financiën zijn voor ons beide lichtelijk problematisch momenteel. Mijn eigen cash-flow houdt niet over en buurman woont sinds enkele maanden samen met zijn vriendin dus daar hoeven we voorlopig ook niets van te verwachten :X

Daarnaast is de auto eigenlijk niet geheel legaal geschorst O-) en de Belastingdienst ruikt volgens mij bloed :X

Komt daarnaast nog eens bij dat mijn verhuisplannen serieuzere vormen aan gaan nemen en dat gaat betekenen dat buurman en ik nogal ver uit elkaar komen te wonen (Eindhoven vs Zwolle). Dat gaat sowieso niet werken en het ontbreekt me aan de financiën om buurman uit te kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Hmmz ja dan word het toch lastig ja :o

Nouja, keep us updated :) Ben benieuwd. Heb zelf op het moment ook het geld niet, en ik kan hem nergens stallen, anders had ik wellicht intresse.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Vanavond was ik redelijk op tijd thuis en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om even sectie te verrichten op het lijk :P Naar aanleiding van de autopsie kan geconcludeerd worden dat het blok finaal aan gort is :X

Eerst even de twee linker bougies eruit gedraaid. Dat beloofde al niet veel goeds... De eerste bougie was compleet aangevreten en geoxideerd; waarschijnlijk door de koelvloeistof. De tweede bougie stond zelfs letterlijk in de olie :X

Goed, bougies eruit en twee even lange schroevendraaiers in de schacht laten zakken. Zoals verwacht bleven ze op verschillende hoogte staan. Vervolgens de kruksas proberen te draaien om de zuigers in middenstand zien te krijgen. Dat ging uiteindelijk met heel veel moeite. Uiteindelijk de zuigers ongeveer op gelijke hoogte kunnen krijgen.

Daarna proberen de nokkenas rond te draaien: niet dus. Ramvast :X Toen het kleppendeksel gedemonteerd en een blik op de nokkenas geworpen: krom bij de tweede cilinder :{

Twee foto's van de sectie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/80a719a9da55d4011cfa6fde212922f1/full.jpg
De riem die van de poelie is afgelopen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/686442540114a0225cec85f069a71311/full.jpg
De nokkenas naakt. Met rood de loodlijn even aangegeven. Bij de blauwe lijntjes is vrij duidelijk te zien dat de as uit het lood staat ter hoogte van de tweede cilinder.

De feiten:
- nokkenas krom
- krukas nagenoeg vast
- oliebad in de tweede cilinder

Conclusie: dit blok gaat niet meer lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Mi16 is toch leuker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ziet er inderdaad niet altebest uit Wok. Maar was die distr. riem niet kortgeleden vervangen? (Meende zoiets te hebben gelezen in het topic waarin je de buurman uit wilde kopen). Zoja, in hoeverre zou de garage hiervoor aansprakelijk kunnen zijn?

Ben benieuwd.. Hoop dat je er heil in ziet om verder te gaan met de auto. Was een leuk project om te volgen in elk geval :) Zou wel zonde zijn van een mooie strakke CTI..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Voor nu gaan we nog verder met de auto :) Kan misschien aan een 1.9 8v 122pk blokje komen met 120k op de klok. :)

We kunnen twee redenen bedenken waarom het fout is gelopen:
- De waterpomp is blijven hangen waardoor de riem een paar tanden is versprongen
- De spanrol heeft het begeven.

De riem zelf zag er nog vrij goed uit. Durf niet te zeggen of-ie inderdaad vervangen is, maar hij vertoonde geen sporen van ernstige slijtage. Heb in ieder geval wel weer een reden om het onderhoud voortaan zelf te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zit de waterpomp dan op de distri bij zo'n ding ?

Als de waterpomp was blijven hangen was hij lek geweest en had je een plas water onder de auto moeten hebben omdat je keerring eruit loopt op dat moment.

* Anoniem: 149075 heeft wel anders gezien en dat was kantje boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

9 v.d 10x wel bij dat soort auto's.

Maargoed als dit een fout is van de garage is het wel een reden om in ieder geval niet meer bij die betreffende garage langs te gaan.. Misschien om toch eens na te vragen, maar verder :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:26

johnwoo

3S-GTE

Apart, had ik nog niet van gehoord, auto's met de waterpomp op de distributieriem. Het lijkt me de nauwkeurigheid van de nokkentiming ook niet ten goede komen, met een extra pulley op de distributie...

Bij de auto's die ik ken (maar dat zijn Japanse wagens) is de distributie alleen voor de nokkentiming en oliepomp (de primaire functies zonder welke je blok gelijk stopt of dood gaat), en is er een V-snaar voor waterpomp en dynamo (en airco, indien aanwezig - stuurbekrachtiging weer niet want die heeft een aparte elektrische pomp bij de meeste Jappen) - de functies waarvan je blok niet direct sterft als ze uitvallen.

[ Voor 14% gewijzigd door johnwoo op 18-01-2007 10:07 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

johnwoo schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:55:
Apart, had ik nog niet van gehoord, auto's met de waterpomp op de distributieriem. Het lijkt me de nauwkeurigheid van de nokkentiming ook niet ten goede komen, met een extra pulley op de distributie...
Bij de auto's die ik ken (maar dat zijn Japanse wagens) is de distributie echt puur voor de nokkentiming, en is er een V-snaar voor waterpomp en dynamo (en airco, indien aanwezig - stuurbekrachtiging weer niet want die heeft een aparte elektrische pomp bij de meeste Jappen).
Wordt veel toegepast. Meestal wordt bij de grote beurt (100k km`s of eerder / later) waarbij de distributieriem wordt vervangen, ook gelijk de waterpomp vervangen. Want de nieuwe riem is strakker en maakt meer omwentelingen..en dat kunnen ze soms niet aan.

Ga ook ajb niet kloten in dat soort gevallen met 2e handse waterpompen, koop gewoon een nieuwe ben je van het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

johnwoo schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:55:

Bij de auto's die ik ken (maar dat zijn Japanse wagens) is de distributie alleen voor de nokkentiming en oliepomp (de primaire functies zonder welke je blok gelijk stopt of dood gaat), en is er een V-snaar voor waterpomp en dynamo (en airco, indien aanwezig - stuurbekrachtiging weer niet want die heeft een aparte elektrische pomp bij de meeste Jappen) - de functies waarvan je blok niet direct sterft als ze uitvallen.
Juist andersom man.. alleen bij 'slechte' auto's zoals mijn ouders Renault zit de waterpomp op de vsnaar.

Bij mijn Colt zit de waterpomp gelukkig ook op de distributieriem. De kans dat de vsnaar eraf loopt is veel groter dan dat dat distributieriem dat doet. Het gevolg van een niet werkende waterpomp dankzij een multieriem hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.

Ik heb 100x liever de waterpomp op de distributieriem dan op de multieriem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:26

johnwoo

3S-GTE

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:18:
[...]

Het gevolg van een niet werkende waterpomp dankzij een multieriem hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Het gevolg is een langzaam oplopende temperatuurmeter, iets wat je toch binnen enkele minuten wel moet zien en wat dan geen schade oplevert. Je blok kan zeker 5 minuten zonder waterpomp voordat hij schadelijk oververhit. Sterker nog, bij sprintauto's wordt vaak het hele koelsysteem van de auto gesloopt en de koelkanalen volgegoten met een soort warmtegeleidende cement - op die manier kan je steeds zo'n 5-10 minuten racen voordat je moet afkoelen, en omdat het spul zo goed warmte opneemt en afstaat, is 'ie ook binnen 15 minuten weer voldoende afgekoeld voor de volgende sprintrace. Scheelt heel wat kilo's. En zo'n sprintmotor produceert heel wat meer hitte dan een productiemotor, dus 10 minuten moet ook nog wel te overleven zijn met een normale auto.

Bovendien hoor je een versleten V-snaar duidelijk krijsen voordat hij definitief de geest geeft omdat hij groeven in de lengterichting heeft; een (getande) distributieriem geeft geen waarschuwing voordat hij knapt. Tenslotte wordt de nauwkeurigheid van de nokkentiming nadeling beïnvloed door de extra pulley en langere distributieriem. Een distributieriem is in tegenstelling tot een ketting geen vaste verbinding; hij rekt wat uit, wat zomaar enkele graden timing kan schelen. Daar kun je tot op zekere hoogte rekening mee houden, maar de mate van uitrekking is variabel met de acceleratie van de motor (toerental) dus op een performance wagen met aggressieve timing wil je de distributie zo kort mogelijk houden.

Kortom, goede redenen voor Toyota om de waterpomp, wiens falen niet direct fataal is voor het blok, apart te houden van de allerbelangrijkste functies (nokken en oliepomp). Als jij vervolgens meer dan 10 minuten door blijft rijden met een stijgende watertemperatuurmeter en waarschuwingslampje op het dash (want de dynamo zal er dan ook mee stoppen) is het wel een klein beetje eigen schuld :+
Overigens zijn de performance motoren van Toyota (o.a. de 4A-G(Z)E, 3S-G(T)E uit de MR2 en Celica en de 2JZ-G(T)E uit de Supra) non-interferentiemotoren, dus zelfs het falen van de distributieriem is niet dodelijk (en omdat de motor door de afwezigheid van klepbediening toch direct zal stoppen, boeit het ook niet meer zo dat de oliepomp stopt). Bij de moderne motoren (o.a. de 2ZZ-GE uit de Celica T-sport) wordt een ketting gebruikt.

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johnwoo schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:04:
[...]

Het gevolg is een langzaam oplopende temperatuurmeter, iets wat je toch binnen enkele minuten wel moet zien en wat dan geen schade oplevert. Je blok kan zeker 5 minuten zonder waterpomp voordat hij schadelijk oververhit. Sterker nog, bij sprintauto's wordt vaak het hele koelsysteem van de auto gesloopt en de koelkanalen volgegoten met een soort warmtegeleidende cement - op die manier kan je steeds zo'n 5-10 minuten racen voordat je moet afkoelen, en omdat het spul zo goed warmte opneemt en afstaat, is 'ie ook binnen 15 minuten weer voldoende afgekoeld voor de volgende sprintrace. Scheelt heel wat kilo's. En zo'n sprintmotor produceert heel wat meer hitte dan een productiemotor, dus 10 minuten moet ook nog wel te overleven zijn met een normale auto.

Bovendien hoor je een versleten V-snaar duidelijk krijsen voordat hij definitief de geest geeft omdat hij groeven in de lengterichting heeft; een (getande) distributieriem geeft geen waarschuwing voordat hij knapt. Tenslotte wordt de nauwkeurigheid van de nokkentiming nadeling beïnvloed door de extra pulley en langere distributieriem. Een distributieriem is in tegenstelling tot een ketting geen vaste verbinding; hij rekt wat uit, wat zomaar enkele graden timing kan schelen. Daar kun je tot op zekere hoogte rekening mee houden, maar de mate van uitrekking is variabel met de acceleratie van de motor (toerental) dus op een performance wagen met aggressieve timing wil je de distributie zo kort mogelijk houden.

Kortom, goede redenen voor Toyota om de waterpomp, wiens falen niet direct fataal is voor het blok, apart te houden van de allerbelangrijkste functies (nokken en oliepomp). Als jij vervolgens meer dan 10 minuten door blijft rijden met een stijgende watertemperatuurmeter en waarschuwingslampje op het dash (want de dynamo zal er dan ook mee stoppen) is het wel een klein beetje eigen schuld :+
Overigens zijn de performance motoren van Toyota (o.a. de 4A-G(Z)E, 3S-G(T)E uit de MR2 en Celica en de 2JZ-G(T)E uit de Supra) non-interferentiemotoren, dus zelfs het falen van de distributieriem is niet dodelijk (en omdat de motor door de afwezigheid van klepbediening toch direct zal stoppen, boeit het ook niet meer zo dat de oliepomp stopt). Bij de moderne motoren (o.a. de 2ZZ-GE uit de Celica T-sport) wordt een ketting gebruikt.
Dat je motor niet direct overhit ben ik wel met je eens.

Maar de nokkenas timing wordt volgens mij nauwelijks beïnvloed door de pulley waar de riem overheen loopt, anders zou dat voor de oliepomp ook het geval zijn. Ik ken trouwens legio auto's waar de waterpomp op de ditributieriem zit. (bij mijn toyotoa corolla diesel ook geloof ik) Zo heeft een stock colt GTi een redelijk agressieve nokkentiming met 140PK en een compressie van 10.5:1. Ook de 1.6 mivec werkt met hetzelfde principe op een compressie van 11:1.

De waterpomp zit bij mij als volgt gemonteerd ;) Nr 3 is de pomp.

Afbeeldingslocatie: http://www.hostedscripts.nl/upload/waterpomp.jpg

Als de multieriem eraf loopt kan ik nog vrolijk naar huis rijden. De distributieriem heeft gewoon een grote marge, en die vervang ik elke 90k. Dan neem ik gelijk de waterpomp mee, want die kost toch geen fuck.

Maar zo zijn er ook legio sportieve wagens die de waterpomp op de ditributie hebben aangesloten. Persoonlijk vind ik het wel een fijn idee dat als mijn multieriem eraf loopt ik nog wel normaal naar huis kan rijden.

Dat toyotoa non-interference motoren heeft wist ik al, en dat is idd erg mooi bij Toyotoa. Maar dat staat verder een beetje los van deze discussie imo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft niemand Dicovery gekeken net ?

Het blijkt dat wanneer je een nieuwe riem monteert je waterpomp wel eens kan overlijden omdat deze veel strakker wordt aangespannen en dus harder moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:06:
Heeft niemand Dicovery gekeken net ?

Het blijkt dat wanneer je een nieuwe riem monteert je waterpomp wel eens kan overlijden omdat deze veel strakker wordt aangespannen en dus harder moet werken.
Zie een paar posts boven je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:18:
[...]

Juist andersom man.. alleen bij 'slechte' auto's zoals mijn ouders Renault zit de waterpomp op de vsnaar.

Bij mijn Colt zit de waterpomp gelukkig ook op de distributieriem. De kans dat de vsnaar eraf loopt is veel groter dan dat dat distributieriem dat doet. Het gevolg van een niet werkende waterpomp dankzij een multieriem hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.

Ik heb 100x liever de waterpomp op de distributieriem dan op de multieriem!
Je snapt het echt niet ;)

Je wil hem niet op de distri, je oliepomp wel.

Waarom niet ? Je kunt best rijden met een slecht werkende waterpomp en als je multiriem breekt zie je direct het lampje van je accu branden omdat deze niet meer geladen wordt (spanningsverschil is dus te groot).

Je hebt pas echt problemen als je waterpomp vastslaat op je distri, dat geeft echt een probleem met kans dat de hele boel kapot draait.

Slaat je pomp vast op je multiriem slipt hij er gewoon overheen en ruik je hem snel genoeg ;)

Renault is echt zo slecht niet hoor.... zelfs zo dat Volvo hun blokken graag gebruikt(e) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:24:
[...]

Je snapt het echt niet ;)

Je wil hem niet op de distri, je oliepomp wel.

Waarom niet ? Je kunt best rijden met een slecht werkende waterpomp en als je multiriem breekt zie je direct het lampje van je accu branden omdat deze niet meer geladen wordt (spanningsverschil is dus te groot).

Je hebt pas echt problemen als je waterpomp vastslaat op je distri, dat geeft echt een probleem met kans dat de hele boel kapot draait.

Slaat je pomp vast op je multiriem slipt hij er gewoon overheen en ruik je hem snel genoeg ;)

Renault is echt zo slecht niet hoor.... zelfs zo dat Volvo hun blokken graag gebruikt(e) ;)
De kans dat de riem van de poelie afloopt (of slipt) bij de waterpomp is verwaarsloosbaar klein. En heb ik dan ook nog nooit van gehoord. Een waterpomp gaat ook eerst herrie maken voordat hij geheel vastloopt zonder direct de nokkenas timing in de war te sturen.

Maar ik moet toegeven dat de riem op de vsnaar ook niet direct slecht is, ik had er persoonlijk nooit zo uitvoerig over nagedacht. Achteraf gezien maakt het imo niet zoveel uit. Dat komt ook in de praktijk naar voren gezien het feit dat in alle type auto's waterpompen zowel op de vsnaar dan wel op de timing belt voorkomen :)

En renault is imo wel degelijk slecht, en zo bewijzen ook allerlei objectieve testen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:09:
[...]

De kans dat de riem van de poelie afloopt (of slipt) bij de waterpomp is verwaarsloosbaar klein. En heb ik dan ook nog nooit van gehoord. Een waterpomp gaat ook eerst herrie maken voordat hij geheel vastloopt zonder direct de nokkenas timing in de war te sturen.
Je spreekt jezelf tegen. En als hij er zelfs afloopt draai je blok toch wel in puin.... lees gebroken distri.

Eraf lopen zal sneller gaan op een waterpomp dan iedere andere poelie in dat systeem. Je bent dus flink ^&*^&* met een waterpomp op de Distri :)
Maar ik moet toegeven dat de riem op de vsnaar ook niet direct slecht is, ik had er persoonlijk nooit zo uitvoerig over nagedacht. Achteraf gezien maakt het imo niet zoveel uit. Dat komt ook in de praktijk naar voren gezien het feit dat in alle type auto's waterpompen zowel op de vsnaar dan wel op de timing belt voorkomen :)
Tja.... :+
En renault is imo wel degelijk slecht, en zo bewijzen ook allerlei objectieve testen :X
Dat is niet waar, zeker niet. Renault heeft zo'n groot aandeel in de autobranche dat de testen gewoon niet meer kloppen tov andere merken.

Ik zeg niet dat Renault zaligmakend is, maar dat is Toyota ook niet... al hoewel men dat claimt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 18-01-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een distributieriem hoort maar 2 dingen te doen: de timing van de krukas en nokkenas en de oliepomp aandrijven. Niet minder en vooral niet meer. Hoe minder dingen er mee aangedreven worden hoe beter voor de timing en levensduur. Bijvoorkeur zelfs niet eens de oliepomp via de distri maar via een tandwieloverbrenging op de krukas. Oil starvation is vreselijk :(

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 18-01-2007 23:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:40:
Een distributieriem hoort maar 2 dingen te doen: de timing van de krukas en nokkenas en de oliepomp aandrijven. Niet minder en vooral niet meer. Hoe minder dingen er mee aangedreven worden hoe beter voor de timing en levensduur. Bijvoorkeur zelfs niet eens de oliepomp via de distri maar via een tandwieloverbrenging op de krukas. Oil starvation is vreselijk :(
Maar hoe verklaar je dan dat ook auto's in het topsegment de waterpomp op de ditributieriem hebben zitten? (Nissan 300ZX, Mazda MX6, Volvo S70 R, Porsche 928 enz enz enz)

De meeste nieuwe auto's hebben de waterpomp op de ditributieriem ipv op de vsnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:34:
[...]

Dat is niet waar, zeker niet. Renault heeft zo'n groot aandeel in de autobranche dat de testen gewoon niet meer kloppen tov andere merken.

Ik zeg niet dat Renault zaligmakend is, maar dat is Toyota ook niet... al hoewel men dat claimt.
Die discussie zou ik graag voeren in een ander topic :D Auto's van franse makelaardij zijn gewoon van beduidend slechtere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:42:
Maar hoe verklaar je dan dat ook auto's in het topsegment de waterpomp op de ditributieriem hebben zitten? (Nissan 300ZX, Mazda MX6, Volvo S70 R, Porsche 928 enz enz enz)

De meeste nieuwe auto's hebben de waterpomp op de ditributieriem ipv op de vsnaar.
Niet alles hoeft technisch onderbouwd te worden, soms ook gewoon onderhoudstechnisch.
Distributie vervangen, kort erna weer vangen. Mensen welke in het topsegment kopen en rijden die kijken niet of een onderhoudsbeurtje nu 250 euro meer kost.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 19-01-2007 11:48 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:43:
[...]

Die discussie zou ik graag voeren in een ander topic :D Auto's van franse makelaardij zijn gewoon van beduidend slechtere kwaliteit.
Met dit soort kortzichtige mensen ga ik een dergelijke discussie niet eens aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:47:
[...]

Met dit soort kortzichtige mensen ga ik een dergelijke discussie niet eens aan 8)
http://www.autoweek.nl/tt2005.php?overzicht=11
66 Citroen C5
76,8
67 Citroen C2
75,0
68 Peugeot 206
74,9
69 Renault Clio
74,8
70 Renault Scénic/Grand Scénic
72,4
Chrysler Voyager/Grand Voyager
72,4
72 Renault Espace/Grand Espace
70,7
73 Renault Mégane
68,9
74 Peugeot 307
68,7
75 Renault Laguna
-----------------------

http://www.pocket-lint.co...eat-european-survey.phtml
Unsurprisingly, French cars did very badly, with the Renault Magane singled out as “by far the most troublesome medium-size car". Chrysler and Alfa Romeo were also slammed for the shocking levels of dealer service.
-----------------------

http://www.carpages.co.uk/news/reliability-02-08-05.asp
Top 10 least reliable models (repair claims per 100 cars)
1 Renault Espace (’97-’02) 69
7 Renault Laguna (’00-) 50
-----------------------

https://www.which.co.uk/r...ews_article_557_90919.jsp
Others rated poorly for reliability are the Jaguar X-type, Nissan Primera, Renault Mégane and Renault Scénic which all managed just 80 per cent.
-----------------------

http://www.topgear.com/co...2005/11/stories/01/3.html
'The top of the table is filled with Japanese car makers and the bottom is predominantly French'
-----------------------

http://www.whatcar.co.uk/news-special-report.aspx?NA=217350#

Afbeeldingslocatie: http://www.whatcar.com/NonCar/13105544635.jpg

I rest my case :X

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-01-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat je er uberhaubt nog moeite en zoveel tijd aan gaat besteden.

Kijk naar Audi, Saab en Landrover... Verre van waar.

De vraag is ook naar welke modellen uit welke bouwjaren allemaal gekeken wordt.

Appel-peren verhaal vind ik vaak, een dergelijk onderzoek doe je niet even over een jaar gezien of maak je niet in een weekje achter je bureau.

Ik zal je tevreden stellen... Jouw auto is PERFECT ! weet je de geschiedenis ook exact ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 19-01-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe en wat waar naar gekeken wordt kan je allemaal lezen in de betreffende onderzoeken. Is gewoon een objectief verhaal met zo'n beetje elk jaar dezelfde uitslag.

Mijn auto is ook verre van perfect, elke auto heeft zwakke punten. Maar de een wat meer dan de ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:46:
Dat je er uberhaubt nog moeite en zoveel tijd aan gaat besteden.

Kijk naar Audi, Saab en Landrover... Verre van waar.

De vraag is ook naar welke modellen uit welke bouwjaren allemaal gekeken wordt.

Appel-peren verhaal vind ik vaak, een dergelijk onderzoek doe je niet even over een jaar gezien of maak je niet in een weekje achter je bureau.
Mensen geloven wat ze willen geloven en statistieken zijn daar een hulpmiddel bij ;)
Wat wel zo is bij de Franse constructeurs is dat ze het vaak erg moeilijk doen terwijl het ook makkelijker kan maar niet voor alternatieven opstaan door hun chauvinisme. En van daaruit ontstaan ook de problemen bij de aftersale en opleiding van de monteurs door slecht werkende diagnosetoestellen en nog slechtere communicatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 19-01-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:08:
[...]

Mensen geloven wat ze willen geloven en statistieken zijn daar een hulpmiddel bij ;)
Wat wel zo is bij de Franse constructeurs is dat ze het vaak erg moeilijk doen terwijl het ook makkelijker kan maar niet voor alternatieven opstaan door hun chauvinisme. En van daaruit ontstaan ook de problemen bij de aftersale en opleiding van de monteurs door slecht werkende diagnosetoestellen en nog slechtere communicatie.
Dat ben ik geheel met je eens. Soms kan het makkelijker bij die Fransen.

Wil inderdaad niet zeggen dat de auto's slecht zijn.

Ik heb ervaren dat monteurs en Magazijn-mederwerkers die er langere tijd werken veel productiever zijn, ja en dit komt door de communicatie waar de personen die er langer in zitten de juiste wegen weten te bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 13:30

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja al die cijfertjes en statistieken, het zal allemaal wel. Het ligt er per specifieke auto aan hoe vaak je aan de kant staat. Ik bedoel ik zou nooit van mn leven een saaie auto kopen omdat ie betrouwbaar is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hmmzz.... Als het meezit, kunnen we binnenkort een 1.9 (122pk) blok op de kop tikken :) Nu nog een bijpassende versnellingsbak en aandrijfassen vinden en dan kunnen we hopelijk het apparaat weer gaan opbouwen en kan-ie weer de weg op :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't Zou stilaan tijd worden :P.

Blijf je nu nog klussen samen met je ex-buurman/huisgenoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Voorlopig gaan we er samen mee door ja :) Veel vaart zit er inderdaad niet in, maar ja... we komen nou eenmaal niet om in het geld ;)

Nu de 1,9 echter een reële optie begint te worden, wil ik er nog wel weer even de schouders onder zetten. Het zou toch leuk zijn als ik in de zomer weer met de auto kan rijden :) Bovendien is de auto rijdend ook makkelijker te verkopen als dat nodig mocht zijn (en die kans is nog steeds aanwezig, omdat een verhuizing naar het zuiden des lands nog steeds tot de mogelijkheden behoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Buurman is uitgekocht :Y)

Buurman zag geen mogelijkheid meer om nog langer te kunnen deelnemen aan het project. In goed overleg is daarom besloten dat ik buurman zou uitkopen tegen de huidige waarde van de auto, minus de nog openstaande bedragen. Dat is nu geregeld en ik heb nu het volledige eigendom van de CTI :)

Tijd om de motorconversie in gang te gaan zetten. :Y) Dit weekend eens even een telefoontje regelen met een clublid inzake een DKZ-blokje. Even nagaan hoe kaal of compleet het blok is en dan inventariseren welke onderdelen ik dan nog moet aanschaffen voor de conversie. Gelukkig kan ik veel randzaken van het 1.6 blok hergebruiken voor de ombouw:

- Uitlaatspruitstuk
- Dynamo
- Startmotor
- Rotor, verdelerkap, ontstekingshuis
- ECU
- Kabelboom
- Aandrijfassen

Feitelijk ben ik dus al geholpen met een kaal DKZ-blok (moeten de injectoren wel bij zitten) en een 1.9 versnellingsbak :) 1.6 bak zou ik kunnen hergebruiken, maar ik wil juist ook een 1.9 bak, omdat deze langere overbrengingen heeft: minder toeren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zo... het vloerkleed ligt er inmiddels uit (voor een mooi prijsje kunnen verkopen :Y) ). Komend weekend maar eens aan de slag om het 309GTI16-kleed erin te leggen...

Nu het kleed eruit ligt ook meteen even de carrosserie even kunnen checken.. Geen reden tot zorgen in ieder geval. :) Geen roest en ook de isolatiematten waren nog kurkdroog. Da's een goed teken in ieder geval. De auto heeft dus geen vochtprobleem (dat was bij de vorige CTI dus helaas wel het geval...).

Wel moet ik de deuren even in de gaten gaan houden. De buitenste laag begint aan beide zijden bij de deurvanger wel wat krokant te worden :{ De bevestigingspunten zelf zijn nog niet aangetast, maar op termijn zal er aan de deuren gelast moeten worden (of een setje andere deuren erin). Maar dat kan ik nog wel eens gaan bekijken als ik de auto wil gaan prepareren voor een repaint :). Eerst het ding maar weer eens rijdend maken.

Met een beetje geluk krijg ik komende week ook de centjes terug van de ziektekostenverzekering. Dan gaan we maar eens even een blokje aanschaffen:
- 1.9 122pk (DKZ)
- 115k gelopen
- nieuwe klepseals, riemen, waterpomp, etc...
- inclusief 1.9 BE3 versnellingsbak.

Moet ik er alleen nog een nieuwe koppelingset tussen zetten (of eventueel eerst de 1.6 koppeling hergebruiken aangezien die ook nog niet zo gek oud is) en even nieuwe keerringen voor de steekassen bestellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Wok op 28-03-2007 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
En weer up :P

Het blokje uit bovengenoemde post gaat hem helaas niet worden.. De eigenaar van het betreffende blok heeft het uit de verkoop gehaald omdat het blok van zijn eigen GTI de geest heeft gegeven. Daar komt dat blok dus in te liggen. Jammer, maar helaas. Als ik een maand eerder was geweest had ik het blok wel kunnen hebben, maar ja, toen had ik de centen helaas nog niet...

Maar niet getreurd. Deze week ga ik bij een clublid een blokje bekijken en dat gaat hem zeer waarschijnlijk ook worden:

- 1.9 122pk DKZ-blok
- 146.000km, met nieuwe riemen en spanrollen @ 143.000
- Compleet met toebehoren als ECU, dynamo, starter, vliegwiel+koppeling, spruitstukken, etc..

Enige nadeel is dat het blok iets olie lekt bij de nokkenas, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van een keerring vervangen.

't Mooie is ook nog dat dat die jongen die het blok te koop aanbiedt, het blok ook nog voor nop bij me wil afleveren in Zwolle (blokje staat in Cuiijck, bij Arnhem) als we een deal maken :) Dat kon nog wel een mooie deal worden: €100 voor een compleet blok met lage km-stand en bezorging aan huis :*)

Vanmiddag de auto ook maar weer even afgesopt en de bandjes weer even op druk gebracht, zodat-ie er niet zo 'verlaten' uitziet ;)

To-do lijst voor de komende twee maanden:
- motorwissel
- vloerkleed van de 309 monteren

Dan is de auto weer gebruiksklaar en kan-ie juli weer voor de APK en kan de schorsing opgeheven worden. Daarna maar eens even op een rij gaan zetten wat er verder met de auto gaat gebeuren. De kans is namelijk aanwezig dat ik de auto helaas moet gaan verkopen :{

Als de voortekenen correct zijn, zal ik eind dit jaar namelijk gaan verhuizen naar het zuiden des lands en na enige oriëntatie op de woningmarkt aldaar is de kans klein dat ik binnen mijn budget woonruimte kan vinden met een parkeerplaats/garage om de CTI te kunnen stallen. In een stad als Eindhoven ga ik de CTI in ieder geval niet op een parkeerplaats langs de openbare weg parkeren....

[ Voor 28% gewijzigd door Wok op 27-05-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Zonde van dat ene blok, maar gelukkig heb je al wat anders gevonden :)

Ik reed vorige week in Genemuiden, zag daar de oude CTI ook nog staan (LL-NL-* right?) :)

Zo'n auto kun je niet overal buiten neerzetten nee :) Maar het zou zonde zijn als je hem weg moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
LL-NL-* was mijn oude inderdaad :) Leuk om te horen dat-ie nog steeds rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
En we hebben een motorblok *O*

Vanavond even naar Cuijck gereden om het motorblok in kwestie te aanschouwen en te horen lopen. Er zat inderdaad een hagelnieuwe d-riem op en de km-stand is met 147.000 relatief laag. Het blok was ook nog mooi droog, behalve rechtsonder door de eerder genoemde lichte olielekkage.

Bij het starten sloeg het motortje vrijwel meteen aan en het viel me op dat-ie meteen erg mooi rond liep. Normaal gesproken lopen de 1.9-blokjes stationair behoorlijk onregelmatig (zeker als ze al een leven achter de rug hebben), maar bij dit blokje was daar vrijwel geen sprake van. Ook was te merken dat de kleppen recentelijk nog opnieuw gesteld zijn.

Over een paar weken wordt het blokje bij mij thuis afgeleverd en kan het sleutelen beginnen. * Wok is blij :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
* Schopje *

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/DKZ.jpg

Het blokje is vanmiddag afgeleverd :) De komende twee weken vast beginnen met schoonmaken en verwijderen van de overbodige onderdelen. Daarna heb ik vakantie en kan de ombouw beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi zo! De nokkenaskeerring(en) wordt/worden vervangen, neem ik aan? En welke overbodige onderdelen bedoel je? Misschien kan je, nu het blok er toch zo bij ligt gemakkelijk een deel van de pakkingen vervangen. Is een stuk moeilijker wanneer het blok erin ligt. Ook de motorsteunen zou ik even vervangen wanneer je de swap doet.

Maar zo krijgt de CTi eindelijk weer eens wat in het vooronder :9. Zo'n zwart spruitstuk zie je trouwens ook niet vaak. Bouwjaar van de donorauto?

Alvast succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De olielekkage blijkt helaas een krukaskeerring te zijn aan de zijde van de poelie. Die gaan we dus eerst even vervangen. Met overbodige onderdelen bedoel ik voornamelijk alle randzaken, omdat ik die van de 1.6 weer ga gebruiken:
- onsteking (verdelerkap, rotor, ontstekingshuis, bobine)
- startmotor
- koppeling en drukgroep
- inlaatspruitstuk+gasklep
- ECU
- luchtweger

Deze dingen kan ik dan weer op het clubforum in de verkoop gooien.. Dan kost het blok me uiteindelijk maar een paar tientjes :D

Sowieso ga ik de komende twee weken het blok even goed onder de loep nemen en schoonmaken. Verder even nieuwe bougies, olie, filters aanschaffen en inderdaad her en der even kijken welke pakkingen ik ga vervangen. De tip van de motorsteunen is wel een goeie; even nieuwe rubbers erin persen :)

De motor komt uit een '90-er GTI (daar komt nu een 2.0T in :9 ). Het spruitstuk komt van een '94-er GTI af.

Maar ik kijk rijkhalzend uit naar half augustus.. Dan is hopelijk het moment daar dat het leeuwtje na tien maanden stilstand eindelijk weer kan grommen _O_

[ Voor 16% gewijzigd door Wok op 08-07-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:34:
Het spruitstuk komt van een '94-er GTI af.
Vandaar de vraag... Ik dacht dat je één van de laatste blokjes te pakken had :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zo... vandaag heb ik ook een setje aandrijfassen van een 1.9 op de kop weten te tikken en een setje originele 1.9 wielbouten. Nu heb ik ook alle onderdelen in huis om het 1.9 onderstel eronder te zetten :)

De nieuwe wielbouten heb ik gekocht, omdat ik de wielen van een 1.9 eronder heb zitten, maar deze zitten vast met de bouten van een 1.6. Daarvan is de kop echter een stuk langer en dan ziet er niet echt mooi uit ;) Dat 'probleem' is nu ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:03:
Zo... vandaag heb ik ook een setje aandrijfassen van een 1.9 op de kop weten te tikken en een setje originele 1.9 wielbouten. Nu heb ik ook alle onderdelen in huis om het 1.9 onderstel eronder te zetten :)

De nieuwe wielbouten heb ik gekocht, omdat ik de wielen van een 1.9 eronder heb zitten, maar deze zitten vast met de bouten van een 1.6. Daarvan is de kop echter een stuk langer en dan ziet er niet echt mooi uit ;) Dat 'probleem' is nu ook opgelost.
Originele wielbouten ? Je gelooft het zeker zelf ?

Dat "origineel" verhaal altijd... alsof Peugot ze zelf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Met 'origineel' bedoelde ik in dit geval slechts de juiste wielbouten voor mijn wielen ;)

Voor mijn part is het 'made in Taiwan' spul, maar het gaat erom dat ik nu dus een setje wielbouten heb waarvan de kop de correcte lengte heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 23:51:
Met 'origineel' bedoelde ik in dit geval slechts de juiste wielbouten voor mijn wielen ;)

Voor mijn part is het 'made in Taiwan' spul, maar het gaat erom dat ik nu dus een setje wielbouten heb waarvan de kop de correcte lengte heeft. :)
Zeg dat dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Gaat dit ooit nog goedkomen? :+

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070727/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070727/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070727/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070727/4.jpg

Even m'n documentatie raadplegen over hoe ik de resterende kappen los ga krijgen :P

And yet another drawback :'( De achteras is officieel gaar :( Toen ik achter de auto langs liep viel het me op dat de auto rechtsachter wel erg veel 'negatief camber' heeft :X

Gelukkig heeft buurman de achteras van zijn dTurbo nog. Eerst die er maar onder zetten voor the time being (lees: het ding straks door de APK krigen) en dan maar op zoek naar een goede as met schijfremmen. Of eventueel deze as reviseren, maar dat is meteen weer een kostenpost van dik €400 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het laat doen is het 375eur bij Midnight Motorsport geloof ik. Een betere/leukere optie is het zelf te doen. Dan ben je volgens mij een heel stuk goedkoper uit. Maar ga geen finaal gare as reviseren, want dan heb je er nog niets aan :P. Ergens een simpel asje scoren en die dan opknappen...

Die kappen in het interieur verwijderen is trouwens een kutklus! 'k Vind het altijd stresserend bij mijn auto, goed opletten dat ik niets stuk maak, want reserveonderdelen zijn er niet voor mijn interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb een beetje de indruk dat je niet echt veel geluk hebt met de CTI :o

Hopelijk heb je hem snel weer up and running, zodat je die ellende snel weer kunt vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 96240 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:17:
Als je het laat doen is het 375eur bij Midnight Motorsport geloof ik. Een betere/leukere optie is het zelf te doen. Dan ben je volgens mij een heel stuk goedkoper uit. Maar ga geen finaal gare as reviseren, want dan heb je er nog niets aan :P. Ergens een simpel asje scoren en die dan opknappen...

Die kappen in het interieur verwijderen is trouwens een kutklus! 'k Vind het altijd stresserend bij mijn auto, goed opletten dat ik niets stuk maak, want reserveonderdelen zijn er niet voor mijn interieur.
Ik ga inderdaad maar eens een balletje opgooien bij MM. :) 't Is duurder dan zelf doen waarschijnlijk, maar bij MM krijg je wel gegarandeerd goed spul terug.

Die dashkappen verwijderen in inderdaad kut :( Het meeste heb ik nu los liggen, maar de bovenkap geeft nog niet erg mee (ondanks dat ik de schroeven onder de parrafan ook al los heb gedraaid; dat geintje heeft me trouwens ook een kapje van de ruitenwisserarm gekost :( Morgen of anders maandag maar weer even langs de sloop.. daar staat een nog vrijwel complete XS waar nog een hoop af te halen is)
Destruction schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:18:
Ik heb een beetje de indruk dat je niet echt veel geluk hebt met de CTI :o

Hopelijk heb je hem snel weer up and running, zodat je die ellende snel weer kunt vergeten :)
Valt op zich wel mee hoor :) Dat de motor is vastgekaaid, is inderdaad vette pech hebben, maar de rest is natuurlijk te verwachten bij een 19 jaar oude auto ;) Da's het probleem als je graag sleutelt.. dan kom je zulke ellende ook gewoon tegen :P Eerst die motor er maar eens in zien te krijgen en het zwarte dash.. Daarna zien we wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zo....

't Zwarte dash zit er zo goed als in :) Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kabelboom even wat te ordenen: zat nog wat overbodig draadwerk tussen van een ooit aanwezig alarmsysteem en wat speakerdraadjes die overtollig waren. Geluk bij een ongeluk is, dat de originele draadboom nog volledig intact is en er dus niet aan gehobbied is. _O_

Compleet kaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/stripped1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/stripped2.jpg

Bovenkap er weer op, na het ordenen van de kabelboom:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/kap1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/kap2.jpg

Grotendeels afgemonteerd (morgen de laatste kabels aansluiten en de resterende kappen terugzetten):
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/done1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/done2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070729/done3.jpg

En dat allemaal zonder ook maar iets af te breken of te slopen :P

Een clublid had ooit eens tegen mij beweerd dat de draadboom achter de tellerbak doorgeknipt zou moeten worden en weer opnieuw gesoldeerd als het dash vervangen zou worden. :X Daar had ik echter geen zin in en ik had ook zoiets van: "als Peugeot het in een geheel erin krijgt, moet ik dat ook kunnen :P " Even zoeken hoe naar de stekkers en voila: de complete boom een in geheel erachter weg en bij het nieuwe dash er weer doorheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26

peer

oeps

*proest*, kabels doorknippen.

2 maand geleden bij een 205 clublid ook het dash vervangen van zijn griffe.
3 uurtjes werk, en ook zonder iets af te breken :+
Alleen was het met een paar stekkertjes puzzelen, het lijkt zo logisch bij het loshalen, maar waar laat je dan dat losse stekkertje :X

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Vanmiddag even een donkerblauw tapijtje opgehaald en gemonteerd. Het hoofdstuk interieur is voor nu even afgerond. Morgen nog even een paar dopjes halen en dan de stoelen nog even goed monteren en dan vind ik het voor nu even best. De details komen t.z.t. dan wel.

Morgenavond is het moment dan eindelijk daar: de auto wordt opgehaald en naar 'de operatiekamer' ( ;) ) gebracht. Als alles dan voorspoedig gaat, kan het nieuwe motorblok er nog voor het einde van de week inliggen _O_ Dan zijn we in ieder geval een belangrijke stap verder: de auto kan dan weer op eigen gelegenheid rollen. De auto kan daarna weer terug naar de parkeergarage waar ik de rest kan afmaken (remmerij, onderstel, etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Foto's van het nieuwe tapijt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070807/kleed1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070807/kleed2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070807/kleed3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070807/kleed4.jpg

Ja, er moet nog het een en ander afgewerkt worden ;)

En voor de oplettende lezer: ja, het gaspedaal ligt momenteel op de bodem. De gaskabel is losgekoppeld, omdat het nieuwe blok er nog in moet ;)

Gelijk ook even een nieuw paneeltje gemonteerd op de dakrand (voorruit) zodat de zonnekleppen ook weer op hun plaats blijven :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wok op 13-08-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel ff blauwe matjes regelen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het is zover! :D

Zojuist is de CTI 'afgevoerd' naar de plek waar het allemaal moet gaan gebeuren. Hier nog even wat spulletjes bij elkaar rapen en dan rijd ik zometeen ook die kant op en gaan we een begin maken met het eruit trekken van het oude blok. Finally! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het begin is er _O_

Met de beentjes in de lucht:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070808/indelucht.jpg

Bijpassende kleding :+
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070808/kledij.jpg

Het een ander reeds verwijderd:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070808/onder.jpg

Even de motor- en bakolie aftappen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070808/aftappen.jpg

Losliggende delen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070808/delen.jpg

Subframe, aandrijfassen en uitlaat zijn er onder weg. Alle relevante slangen en stekkers zijn losgekoppeld. Morgen overdag even wat 'boodschappen' doen en morgenavond gaat het oude blok er dan uit en komt het nieuwe blok op zijn plaats te hangen. Als we verder geen gekken dingen tegenkomen, is het zelfs mogelijk dat-ie vrijdag of zaterdag weer loopt _O_

Luxhtgereedschap rules _O_ Eerst met de luchtsleutel alle beruchte schroeven van het onderstel losgemaakt en vervolgend kwam er een heel mooi stukje gereedschap tevoorschijn: een luchtratel _O_ Damn... mooi spul :9

Enige mindere is wel dat er toch wat rotterij in de carrosserie zit. Op de bodemplaat bij de dorpel linksvoor ziet het er niet heel echt fris meer uit, dus daar moet op termijn nog wel wat even aan gebeuren. Zoals wellicht bekend, zijn de deuren (met name links) ook niet fris meer, maar toen ik vanmiddag op de sloop was, bleek de jongen die daar werkt (goede vriend me) de deuren van een CTI reeds achteruit gezet te hebben :) Binnenkort de staat van die deuren maar eens bekijken en dan hebben dat punt ook meteen afgedekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Vanavond weer verder geklust :)

Met een wagen volgeladen...
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/volgeladen.jpg

Het huwelijksbootje is definief gezonken:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/scheiding.jpg

Net een vrouw: ze brengt je naar een hoogtepunt en al wat rest is leegte :+
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/leeg2.jpg

Doorkijkje:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/leeg.jpg

Versnellingsbak eraf:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/bak.jpg

Geamputeerd hart:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070809/blok.jpg

De versnellingsbak is inderdaad erg ranzig van binnen. Het oude blok bleek dus olie te lekken en dat liep via de toerentalsensor dus zo het bakhuis in :X De kabel van de olietemperatuursensor heeft het ook begeven en een stuk koelslang heeft de slachting ook niet overleefd :P

Morgen gaan we de krukaskeerring vervangen van het nieuwe blok en een nieuwe koppelingset monteren (als deze op voorraad is). Als dat is gelukt en we hebben nog tijd/voldoende licht buiten, dan kan het nieuwe huwelijk voltrokken worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22

YellowCube

Wait...what?

leuk project zo.
En als je zin hebt mag je mij eens uitleggen hoe je het beste bij de scharnieren van het dashboardkastje kan komen. Het ding in onze 205 Cabriolet hangt al jaren op half 7 en volgens de dealer moet het hele dashboard eruit om het te repareren.

en een automatische kap moet je doen, is jofel. Slecht 1 hydraulische pomp en zuiger en je bent klaar.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Dat het hele dashboard eruit moet is sowieso dikke BS van die dealer. Als je vanaf de vloer (passagierskant) tegen de onderkant van het dashboard aankijkt, zie je daar een paneeltje zitten (grofweg 10 bij 20 cm) dat met een stuk of 8 schroefjes bevestigd zit. Op dat paneeltje zitten de 'scharnierhuizen' bevestigd waarin vanaf het dashboardkastje zelf twee buisjes insteken.

Beetje lastig uit te leggen zo... :P Ik zal eens kijken of ik later vandaag nog even wat foto's ter illustratie kan maken ;)

Automatische kap komt later misschien nog wel eens. Daarvoor moet ik namelijk behoorlijk wat aanpassen (lees: veel afwijkende onderdelen, redelijk zeldzaam dus duur) en moet ik ook beugeltjes in de carrosserie gaan lassen voor de bevesting van de zuigers.

[ Voor 23% gewijzigd door Wok op 10-08-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@YC: Foto's houd je nog even tegoed ;) Wellicht dat ik morgen daarvoor tijd heb :)

En weer een stapje verder :)

Terwijl Stefan het vliegwiel en de koppeling overzette, heb ik de versnellingsbak maar eens even schoongemaakt. Kostte weer anderhalve bus remmenreiniger, maar dan heb je ook wat :P 't Bakje is weer fris en fruitig:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070810/schoon.jpg

Het vliegwiel en de koppeling weer op zijn plek:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070810/koppeling.jpg

Daarna nieuwe keerringen voor de aandrijfassen erin gezet. Vervolgens het nieuwe druklager erin en de bak weer op de motor zetten. Dat ging nog even niet zo makkelijk. Ons vocabulaire aan scheldwoorden is in ieder geval weer uitgebreid, maar uiteindelijk zat-ie er dan toch op. 8)

Daarna nog even de oliedruksensor vervangen, nieuw oliefilter erop gezet (het oude exemplaar was volgens mij met locktite vast gezet ofzo, want het kettingtangetje wat Stefan had, is compleet verbogen... Uiteindelijk met grof geweld met de waterpomptang het ding eraf gekregen), gasklep vast gezet en de slangen weer gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070810/klaar2.jpg

Morgen de krukaskeerring aan de distributiezijde vervangen en even een nieuw draadje maken voor de olietemperatuursensor en dat kan het blok erin gehangen worden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070810/klaar.jpg

Dan alles weer aansluiten en afbouwen en dan kan de auto weer van de brug af en wellicht kan de sleutel dan voor het eerst sinds een jaar weer omgedraaid worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@#^*&$%^ :( :(

Echt een mooi dagje om te klussen vandaag: mooi weer, lekker temperatuurtje, etc.... Dus vol goede moed aan de slag om de krukaskeerring te vervangen zodat de motor daarna de auto in zou kunnen. We schroeven de kappen van de ditributie af, poelie eraf, keerring vervangen.... We kijken nog eens goed naar het lekkagespoor... Blijkt het dus de nokkenaskeering te zijn :'( En laten we die nou net niet op voorraad hebben en natuurlijk is geen enkele dealerwerkplaats open op zatermiddag :'( Uiteindelijk nog maar wat delen van de motor even opgepoetst en daarna onverrichter zake maar weer naar huis gegaan...

G*dver... hier heb ik echt zwaar de pest in :( We hadden vandaag echt de kans om even flink te kunnen doorakkeren.... Maandagavond maar weer verder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da's mooi kut! :( Is er niemand in de buurt die zo'n ding toevallig heeft liggen?

Maar ik snap niet goed hoe je je kan vergissen daarin, de krukaskeerring zit toch niet dichtbij de nokkenaskeerring. Dus ik vind het een beetje raar dat je je zo 'miskeken' hebt.

En in principe kan je het blok toch al inbouwen en dan na het weekend die keerring vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
We dachten allebei dat het de krukaskeerring was. Gezien de olie(sporen) op het blok leek het daar ook vanaf te komen, totdat we vandaag dus distributie eraf haalden... :|

Blok inbouwen had eventueel gekund, maar dan is het echt een pokkewerk om de nokkenaskeerring te vervangen en de distributie er weer goed op te krijgen, omdat je er dan zo slecht bij kunt.

Stefan haalt maandagmiddag even een nieuwe keerring en een nieuwe multiriem (die pakken ook meteen maar even mee, want die ziet er ook niet zo fris meer uit) en dan rijd ik die avond vanuit mijn werk meteen maar door naar Stefan om het af te maken. In ieder geval de keerring erin en riem erop en het bok in de auto hangen. 't Zal echter nog wel een paar dagen duren voordat de motor weer loopt... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:54
Heuj een openluchtbrug! :P geinig rood bakkie ernaast, lijkt wel of die moddelen 50% van de keren dat je ze ergens op een foto ziet een project zijn ;)
Nice interieurtje, niet het fijnste om aan te klooien. Binnekort ook maar es bruggetje op, kijken watvoor ongein ik tegenkom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wok, vind het een mooi topic alleen druk INGODSNAAM!!!! eens op de check images knop, het verspringt hier wel 10 keer lijkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Inderdaad een mooi topic, alleen het laden van de plaatjes zou wat soepeler kunnen :+ (check images idd).

Verder blijft het intressant om te volgen (ik heb dit topic dan ook bookmarked). Succes, and keep us posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 18:24:
wok, vind het een mooi topic alleen druk INGODSNAAM!!!! eens op de check images knop, het verspringt hier wel 10 keer lijkt het!
Bij deze even uitgevoerd in mijn posts :)

Belangrijke mijlpaal: het blok ligt op zijn plek _O_

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070813/erin.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/CTI/20070813/erin2.jpg

Morgenavond worden de resterende slangen en stekkers aangesloten. Woensdag gaat het subframe er dan weer onder en dan is het grote moment daar: de eerste startpoging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Almost there! :)

Hij loopt nog niet, maar vanavond wel even de eerste zwengel aan de startmotor gegeven en die wilde ronddraaien. Morgen gaat Stefan even een nieuw draadboompje maken voor de sensoren van de koelvloeistof- en olietemperatuur en een nieuw stukje waterslag bestellen. Vrijdagavond drukken we dan de aandrijfassen er weer in en het subframe eronder en vullen de vloeistoffen weer bij (olie, bakolie, koelvloeistof). Ook even een ander luchtfilterhuis en accu zien te scoren nog.

Morgen of vrijdag ga ik in de pauze even langs een postkantoor om de schorsing op te heffen en dan kunnen we zaterdagmiddag de auto afbouwen en een eerste korte proefrun maken :)

Nee, de auto heeft momenteel geen APK, maar is nog wel verzekerd. Als we geluk hebben, kunnen we de auto zatermiddag dan meteen bij een APK-station naar binnen duwen voor een verse APK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Kuuuuuuuuuttt :( :(

Sluiting in de draadboom :'( Auto helemaal klaar en ready for take-off.... klapt er steeds een zekering uit zodra het contact aangezet wordt, waardoor de bobine niet vonkt :|

Kunnen we die f*cking draadboom gaan uitpluizen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Wok schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:45:
Kuuuuuuuuuttt :( :(

Sluiting in de draadboom :'( Auto helemaal klaar en ready for take-off.... klapt er steeds een zekering uit zodra het contact aangezet wordt, waardoor de bobine niet vonkt :|

Kunnen we die f*cking draadboom gaan uitpluizen :'(
Achja... des te groter is de vreugde als het motortje straks snort :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Met een beetje geluk heb ik straks weer een leuke upgrade:

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q46/merlijn1/goodwoodgti018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q46/merlijn1/goodwoodgti016.jpg

Volleder interieur uit een een 309 Goodwood :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:54
Achterstoelen moeten zeker wel worden aangepast?
En het setje is ook niet bepaald cheap :9

[ Voor 31% gewijzigd door Vandread op 20-08-2007 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie stoelen! En beter voor je rug dan die van de 205.
Zit daar in het midden van de achterbank de gordelsluiting in verwerkt, of wat zijn die dingen?
Vandread schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 08:59:
Achterstoelen moeten zeker wel worden aangepast?
Jup :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Gaat hem helaas niet worden... Iemand anders heeft een bod gedaan dat helaas hoger is dan het maximumbedrag wat ik voor ogen had. Ik houd het dus voorlopig bij mijn stoffen 309GTI16 stoelen ;)

@Geraard: die klemmen in de achterbank leuning zijn de gordelgeleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Grrrr... ik sta echt op de rand van de beslissing om de stekker eruit te trekken (bad pun) en het ding in onderdelen te verkopen :(

Alle stekkers in de motorruimte liggen los, de draadboom naar achteren (remsysteem, verlichting, benzinetankvlotter/-meter) ook en alle relays van de zekeringkast zijn losgekoppeld. Nog steeds sluiting @contact :|

Morgen nog even proberen om domweg lomp massa te maken op de minpool van de accu, anders kunnen de complete draadboom gaan vervangen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hou vol!

Je bent nu al zo'n eind...

Overigens; is het vervangen van de kabelboom niet makkelijker dan het hele zooitje fixen?
Pagina: 1 2 3 Laatste