The chronicles of Project 205 CTI

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 7.558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 00:10

Wok

Dakloos...

Topicstarter
[table border=1 bordercolor=#000000]
[tr]
[td]Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/project_cti_title.gif[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]Inleiding[/]
[/]
[tr]
[td]Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/20051008-CTI/IMG_0092_small.jpg[/]
[/]
[tr]
[td]Op 8 oktober 2005 was het zover... Een donkerblauwe Peugeot 205 1.6 CTI uit 1988 werd toegevoegd aan mijn wagenparkje. Met een gezonde technische basis en een alleszins goede uiterlijke staat, begon het al snel te kriebelen om de auto weer in topstaat te gaan brengen. Welnu, let's start! :)[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]Interieur[/]
[/]
[tr]
[td]Van buiten ziet de auto er nog vrij goed uit. Uiteraard heeft de auto wat gebruikssporen, maar over het algemeen is het nog best aardig. Anders wordt het als we het over de binnenkant hebben :X Het interieur is echt aan vervanging toe en - eerlijk is eerlijk - die rode binnenkant kleurt ook niet echt lekker met de blauwe buitenkant ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/20051008-CTI/IMG_0093_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/20051008-CTI/IMG_0094_small.jpg

Het plan is om er het interieur van een Peugeot 309 GTI-16 in te gaan zetten. Deze heeft namelijk een blauw vloerkleed en blauw-zwart geblokte stof. Dat gaat volgens mijn best goed staan i.c.m. de buitenkant :9

Om een idee te geven van het interieur, hier wat foto's (klikbaar voor hi-res). Deurpanelen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68871/thumb.jpg

Stoel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68872/thumb.jpg

Zittingen achterbank:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68870/thumb.jpg

Als dit interieur er eenmaal inzit, zijn we al een belangrijke stap verder. Maar dan dient het volgende probleem zich alweer aan... De kunststof van het 309-interieur is namelijk zwart, terwijl het dashboard van de 205 juist grijs kunststof heeft :{ Is nog steeds niet je van het ;) Er moet dus ook een zwart dashboard in komen (voor 205-freaks/kenners; een post-92, nieuw type dash).[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]Exterieur[/]
[/]
[tr]
[td]Nu begint het ergens op te lijken :) We kunnen de buitenkant onder handen gaan nemen ;) Voor het mooi, wil ik hem op termijn volledig strak maken en opnieuw laten spuiten. Tevens wil ik dan ook de wielkastverbreders in kleur mee laten spuiten, evenals de spiegels en de deurgrepen. Ook moet er dan de motorkap van een automaat-versie opkomen om hem een wat dikker aanzien te geven.

Tevens zal de zoektocht naar een set andere velgen gestart worden. Hoewel deze velgen ook goed staan, wil ik eigenlijk een maatje groter ;) Mijn oog is gevallen op een set Ouragan-velgen (horen oorspronkelijk onder een 206/406). Om even een beeld te geven:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/p.oonincx/205gti/IM001206k.jpg
Deze kleur en deze velgen moet de CTI ook gaan krijgen. Voor de kenners: hier is ook te zien hoe de motorkap van een automaat eruitziet ;)[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]Techniek[/]
[/]
[tr]
[td]Goed, tot zover het uiterlijk. Verder met de techniek. De 1.6 met 105 pk komt eigenlijk te kort om de auto een echt sportief karakter te geven. In combinatie met het reeds verlaagde onderstel, wordt de roep om meer pk's duidelijk groter. Er komt daarom minimaal een motorblok in uit een 205 1.9 GTI (122 pk), maar het streven is een 1.9-16V (uit een 406 Mi-16) met 160pk. Now we're talking... >:) (bedenk even dat het autootje maar 915kg weegt >:) ).

Al die peekaa's moeten wel normaal op de weg gebracht kunnen worden, dus het onderstel moet er ook aan geloven. Aan de voorzijde gaan we het subframe vervangen voor dat van een 205 1.9 GTI, in combinatie met bijbehorende draagarmen, fusees en remklauwen en -schijven. Ook de achteras gaat er onderuit en ook hier komt het exemplaar van een 1.9 GTI eronder. Hebben we meteen ook schijfremmen achter in plaats van die iele trommeltjes :)[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]Overzicht[/]
[/]
[tr]
[td]Overzicht van de plannen:
  • interieur vervangen
  • nieuw type dashboard
  • Wielkastverbreders, deurgrepen en spiegels meespuiten bij complete paintjob
  • Motorkap automaat monteren
  • 16" Ouragan velgen
  • 1.9-8V (122pk) of 1.9-16V(160pk) blok
  • subframe 1.9GTI
  • achteras 1.9GTI
  • Planning is nog onbekend, maar voor het einde van dit jaar wil ik het hoofdstuk interieur afgerond hebben :)
[/]
[/]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Stage 1: Rear suspension
Vorige week zijn we met de CTI afgereisd naar Groningen om hem te showen aan de zwager van mijn buurman. Mijn buurman is 205 freak en participeert in dit project. Zijn Peugeot-liefde is niet moeilijk te verklaren aangezien zijn zwager een Peugeot-monteur is ;) Hoewel we van de zwager de nodige complimenten mochten ontvangen over de CTI, kwam hij ook met het slechte nieuws dat de achteras aan het einde van zijn latijn is :{ Een nieuwe achteras kwam dus meteen bovenaan het prioriteitenlijstje te staan ;)

Welke as?
Zoals in de startpost aangegeven, is het sowieso de bedoeling om voor een ander type achteras te gaan in plaats van een originele 1.6 as. De zinnen waren gezet op de achteras van een 1.9 GTI, omdat deze schijfremmen heeft. Op diverse 205-fora hebben wij dus een oproep gedaan of iemand nog een 1.9 as wist te liggen of in de verkoop had (en uiteraard zelf ook gezocht). Dankzij het oplettend oog van de buurman kwamen wij echter nog een veel leukere optie tegen: Iemand bood een achteras van een Peugeot 309 GTI-16 te koop aan voor een heel scherpe prijs :) Bingo natuurlijk! De 309 GTI-16 heeft namelijk hetzelfde motorblok als dat wij op de planning hebben staan. Dat betekent dat het onderstel daarvan (en dus ook de achteras + remmerij is berekend op dat vermogen :) ) Een deal met de verkoper was dus snel gemaakt :)

Ophalen
Na enige mailtjes en telefoontjes over en weer een afspraak gemaakt om de as op te halen. Vorige week was het dan zover en 's avonds kwam de buurman thuis met de felbegeerde as:

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/achteras1_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/achteras2_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/achteras3_small.jpg

Zo op het eerste gezicht, ziet het er vrij beroerd uit, maar dat is slechts schijn :) Ondanks de vele oppervlakteroest is de as nog tiptop in orde :) Wel ga ik binnenkort even nieuwe remschijven en -blokken bestellen.

Montage
Helaas hebben buurman en ik allebei weinig tijd de komende tijd, maar we willen toch graag meerijden met de 205-toertocht op 13 november a.s. Wat doe je dan? Juist! We besteden het uit ;) Een lid van het 205gti.nl-forum biedt altijd graag zijn hulp aan aan mede clubleden. Een telefoontje verder en het was geregeld: aankomende woensdag wordt de achteras eronder gezet :)
Stage 2: Interior
Ondertussen heb ik diverse fora afgestruind op zoek naar andere onderdelen voor het project. Tot mijn verbazing kwam ik een interieurtje tegen uit een CTI wat nog in superstaat verkeerde. Bovendien zaten hier nog diverse kunststof kappen bij van het nieuwe type (=zwart kunststof) en als bonus ook nog eens een origineel zwart lederen CTI-stuurwiel _O_ Needless to say dat ik hier natuurlijk meteen achteraan ben gegaan. Tot mijn eigen stomme verbazing bleek ik ook nog eens de eerste in rij te zijn :D Een deal was dus snel gemaakt en komend weekend ga ik de spulletjes ophalen en zal ik een begin maken met het inbouwen.

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/int1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/int2.jpg

Wel zit ik dan straks met het feit dat ik diverse zwarte kunstof delen in het interieur heb, terwijl het dashboard grijs is. Ik ben daarom inmiddels ook in onderhandeling met een clublid over de aanschaf van een zwart dashboard. Als ik deze deal rond kan krijgen, kan het hoofdstuk interieur binnenkort voorlopig afgerond gaan worden. :) Weliswaar zit dan nog niet het felbegeerde 309-interieur erin, maar ik ben er met mezelf nog niet helemaal in welke kleur ik de auto ga spuiten. De kleur Rouge Lucifer staat namelijk ook erg goed en dat combineert weer erg goed met het originele (half leder) rood-zwarte interieur :)

[ Voor 102% gewijzigd door Wok op 21-03-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 18:28
Heeft de automaat 205 een andere motorkap dan de manuele? Ligt de motor misschien hoger waardoor de motorkap ook wat hoger moet liggen om het allemaal passend te krijgen?
Verder wel mooi project, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Dupje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:08:
Heeft de automaat 205 een andere motorkap dan de manuele? Ligt de motor misschien hoger waardoor de motorkap ook wat hoger moet liggen om het allemaal passend te krijgen?
Verder wel mooi project, ben benieuwd :)
De 205 automaat heeft inderdaad een andere kap dan standaard. Het middendeel is iets hoger, wat een meer gedrongen/sportieve aanblik geeft. Dit heeft inderdaad te maken met de hoogte van het blok: door de automatische bak ligt het blok inderdaad iets hoger. :)

Bijkomend voordeel van de automaat kap, is dat wij daardoor iets meer ruimte hebben onder de kap, zodat er op termijn een veerpoorbrugje geplaatst kan worden (onder een standaard kap is dat al lastig), maar nog een groter voordeel is het feit dat er ruimte is ontstaan voor een motorblok met dubbele Webers :9~

Waarom Webers? Omdat ik met een beetje geluk aan een Mi-16 blok met Weber-conversie kan komen _O_
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/mi16-carbs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Een 309 achteras is ook nog iets breder dan die van de 205, iets beter wegligging maar nog wat lastiger op de grens dacht ik. En een brandstofleiding dwars over het blok zou ik mij niet zo prettig bij voelen, mocht er iets gebeuren en hij lekt op je spruitstuk is het over met de pret. Liever een kleine omweg om het blok heen.

[ Voor 45% gewijzigd door Clithopias op 01-11-2005 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Clithopias schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:05:
Een 309 achteras is ook nog iets breder dan die van de 205, iets beter wegligging maar nog wat lastiger op de grens dacht ik. En een brandstofleiding dwars over het blok zou ik mij niet zo prettig bij voelen, mocht er iets gebeuren en hij lekt op je spruitstuk is het over met de pret. Liever een kleine omweg om het blok heen.
Vereist... check eens wat racers. Btw om nog maar niet over de torsi-stijfheid te spreken ;)

Verder zonde van weer een vernachelde, voorheen originele CTI. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Alleen wel weer jammer dat zijn body slapper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:18:
[...]

Verder zonde van weer een vernachelde, voorheen originele CTI. :/
Ieder zijn smaak ;)

Even zonder gekheid... Ik ben ook liefhebber van het originele :)

Echter, het originele ontwerp laat wat ruimte voor (in mijn persoonlijke visie) verbeteringen. Als het je om het uiterlijk gaat, wees gerust: daar zal vrij weinig aan veranderen. De uiterlijke wijzigingen blijven beperkt tot:
- meegespoten verbreders (is inderdaad niet origineel, maar ziet er imo honder keer beter uit. Het chroomstripje is al niet origineel, maar smoelt wel veel beter dan de originele rode strip)
- 16" Ouragan velgen. (Niet origineel CTI, maar wel originele Peugeot velgen)
- Automaat kap. (niet origineel CTI, maar wel van een 205. Ziet er gewoon lekkerder uit ;) )

Twwe plaatjes van wat ik bijvoorbeeld een heel strakke CTI vind (m.u.v. de achterlichten):

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/meuk/example1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/meuk/example2.jpg

En wat betreft de technische veranderingen... Tja... Ik doe het voornamelijk om iets aparts te hebben :) En de speed-kick speelt ook mee natuurlijk ;) Als ik mijn dagelijkse kilometers met een trage 1.3 op LPG moet afleggen, is het wel fijn om in mijn vrije tijd/op de Ring eens wat vermogen onder de rechtervoet te hebben ;)

Bovendien zorgen de aanpassingen aan het onderstel voor een betere wegligging :) Ik heb ook nog een grijze CTI uit 1986, die m.u.v. interieur en een uiterlijke conversie naar nieuw model, helemaal standaard is, maar dat onderstel is wel erg slap afgeveerd ;)

Het wordt dus ook absoluut geen volbloed racer, maar wel een optisch goed smoelende wagen met voldoende pit om het standaard Sjonniegolf volk af en toe eens goed te kunnen vernederen >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Wok op 21-03-2006 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ is af inderdaad. Probleem is alleen van zo'n MI16 blok dat zo zo zwaar zijn... lots of overstuur ga je dus krijgen. Ga maar beton storten achterin 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Waarom nog zo oude meuk gebruiken? Gebruik dan individuele gasklephuizen van zeg 36mm (of als je heel lekker wilt doen zodat je maar 2 gasstanden hebt, 50mm) diameter en bouw je eigen injectiesysteem en ga spelen met een luchtfilterbak in combinatie met kelken.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 01-11-2005 01:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:58:
^^ is af inderdaad. Probleem is alleen van zo'n MI16 blok dat zo zo zwaar zijn... lots of overstuur ga je dus krijgen. Ga maar beton storten achterin 8)
En daarom neem ik het onderstel dus onder handen ;) Ben het met je eens dat een Mi16-blok wat extra gewicht met zich meebrengt op de vooras. Geeft wel weer een extra uidaging met de standaard al listige achterkant van een 205... >:) (dat gaat een leuk rondje worden @ Nordschleife volgend jaar (vermits het blok er dan al in ligt).

Maarreh.... tof van je dat je ook een minder postieve ( ;) ) durft te posten _O_ Dat meen ik serieus! Ik ben mij er terdege van bewust dat ik een klassieker in wording aan een aantal ingrijpende mods ga onderwerpen wat bij 'puristen' niet altijd in goede aarde valt. Dat houdt de discussie levend, zeg ik maar ;)
Chevy454 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:05:
[...]

Waarom nog zo oude meuk gebruiken? Gebruik dan individuele gasklephuizen van zeg 36mm (of als je heel lekker wilt doen zodat je maar 2 gasstanden hebt, 50mm) diameter en bouw je eigen injectiesysteem en ga spelen met een luchtfilterbak in combinatie met kelken.
Ik heb budgettaire beperkingen ;) Ook mis ik daarvoor op dit moment nog de benodigde (technische) kennis). Dit project is/wordt daarom voor mij ook een leertraject :)

Het is niet mijn doel om technisch 'tot het gaatje' te gaan ;) Als alles meezit kan ik dit blokje voor een scherpe prijs bemachtingen en het geluid van Weber-fitted engine vind ik persoonlijk erg leuk om te horen :9

Het algehele streven is om er iets meer 'peper' in te hebben t.o.v. standaard en daarvoor voldoet in principe een standaard 1.9-blok (122pk). Via persoonlijke contacten kwam ik echter terecht bij dit blok en ga je toch even nadenken ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Wok op 01-11-2005 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Chevy454 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:05:
Niet iedereen heeft de kennis om dit te bouwen en af te stellen, en als er al webers opzitten (waar imho niks mis mee is, zeker niet vergeleken met origineel injectiesysteem) en het blok er goed op loopt zou ik het lekker laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:06:
[...]

En daarom neem ik het onderstel dus onder handen ;) Ben het met je eens dat een Mi16-blok wat extra gewicht met zich meebrengt op de vooras. Geeft wel weer een extra uidaging met de standaard al listige achterkant van een 205... >:) (dat gaat een leuk rondje worden @ Nordschleife volgend jaar (vermits het blok er dan al in ligt).

Maarreh.... tof van je dat je ook een minder postieve ( ;) ) durft te posten _O_ Dat meen ik serieus! Ik ben mij er terdege van bewust dat ik een klassieker in wording aan een aantal ingrijpende mods ga onderwerpen wat bij 'puristen' niet altijd in goede aarde valt. Dat houdt de discussie levend, zeg ik maar ;)
Modificeren mag van mij, als het er beter van wordt Super !! Velgen schroef je er zo onder vandaan btw. Ik ben alleen geen 17" rice-wielen man. Je levert in op je trekkracht en wegligging. 13" rules ;)

Je houdt het bij Peugot wat er onder gaat en laat de auto verder in tact, goed punt ! En die carbs.... houden zo... vele malen leuker... 2005 techniek op zo'n ding hoort gewoon niet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:49:
[...]

Modificeren mag van mij, als het er beter van wordt Super !! Velgen schroef je er zo onder vandaan btw. Ik ben alleen geen 17" rice-wielen man. Je levert in op je trekkracht en wegligging. 13" rules ;)

Je houdt het bij Peugot wat er onder gaat en laat de auto verder in tact, goed punt ! En die carbs.... houden zo... vele malen leuker... 2005 techniek op zo'n ding hoort gewoon niet :*)
Hehe thanx! :) Leuk om te horen dat mijn mods toch je goedkeuring kunnen verdragen ;) En 17" komt er ook niet onder ;) 16" gaat het worden (Ouragan) ;)

* Wok off to bed :z

[ Voor 9% gewijzigd door Wok op 01-11-2005 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:25:
Niet iedereen heeft de kennis om dit te bouwen en af te stellen, en als er al webers opzitten (waar imho niks mis mee is, zeker niet vergeleken met origineel injectiesysteem) en het blok er goed op loopt zou ik het lekker laten.
Met die instelling zou ik het niet tot het niveau welke ik nu heb het geschopt hebben ;) Ik moet nu zelfs als afstudeerproject alle dealers van BMW in België en Luxemburg gaan bijscholen over de electronica welke men nu gebruikt. Had iemand een halfjaar geleden dat tegen mij gezegd dan had ik die persoon ronduit uitgelachen. Dus alles heb je in eigen hand en is gewoon een kwestie van instelling :)

Daarnaast is het idd "erg moeilijk" om een goed werkend injectiesysteem te bouwen.
De hardwarematige kant van de zaak is geen probleem, de softwarematige kant daarintegen is moeilijker om af te stellen maar zelfs dat mag eigenlijk geen probleem zijn. Daarvoor heb je de logs van de computer en dan kan je dat gewoon interpreteren aan de hand van het zuurstofgehalte van het uitlaatgas en daarop het 3D veld gaan instellen.

Zo moeilijk is dat allemaal niet, je zal het wel niet 100% kunnen afstellen voor die laatste pk eruit te persen maar toch wel een zeer bevredigend resultaat kunnen bereiken. Wil je ECHT vermogen winnen dan zal je aan de onsteking moeten kutten en daar ben ik zelf geen voorstander voor want daar heb je toch wel zeer zeker speciale middelen voor nodig om motorschade te voorkomen. Met verschillende orgelpijpen experimenteren oké, maar met de ontsteking.. dat raad ik niemand aan. Zelfs niet wanneer die exact weet over het hoe en wat, dan lul ik het wel uit die persoon zijn kop. Is echt zeer fijn gevoelig de ontsteking.
Wok schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 01:06:
Ik heb budgettaire beperkingen ;) Ook mis ik daarvoor op dit moment nog de benodigde (technische) kennis). Dit project is/wordt daarom voor mij ook een leertraject :)
Injectiesysteem kost ongeveer 350 euro met een smallband sensor maar het "betere" werk kost dan 500 euro met een breedband lambda sonde. Maargoed, je moet dan wel geen MoTeC toestanden verwachten maar je kan er verdomme veel mee doen, zelfs een disontsteking maken en laten regelen maar dat is wel erg nauwgezet werk.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 01-11-2005 19:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:28:
[...]

Met die instelling zou ik het niet tot het niveau welke ik nu heb het geschopt hebben ;) Ik moet nu zelfs als afstudeerproject alle dealers van BMW in België en Luxemburg gaan bijscholen over de electronica welke men nu gebruikt. Had iemand een halfjaar geleden dat tegen mij gezegd dan had ik die persoon ronduit uitgelachen. Dus alles heb je in eigen hand en is gewoon een kwestie van instelling :)
Agreed :) Wel wil ik daarbij opmerken dat het voor jou dagelijkse kost is (en waarschijnlijk je (toekomstige) broodwinning). Voor mij is het tijdverdrijf ;) Dat betekent niet dat ik de materie niet interessant vind (integendeel zelfs!), maar ik kan er domweg niet heel veel tijd aan besteden om mij de materie eigen te maken. Dit project wordt, zoals gezegd, voor mij een leertraject en ik wil dit rustig opbouwen. Dat betekent voor mij dat ik eerst eigenhandig de auto tot de laatste schroef uit elkaar kan halen en weer in elkaar zetten en dat de auto het dan ook weer doet :+
[...]

Injectiesysteem kost ongeveer 350 euro met een smallband sensor maar het "betere" werk kost dan 500 euro met een breedband lambda sonde. Maargoed, je moet dan wel geen MoTeC toestanden verwachten maar je kan er verdomme veel mee doen, zelfs een disontsteking maken en laten regelen maar dat is wel erg nauwgezet werk.
Precies wat ik bedoel met mijn bovenstaande stukje tekst :) Voor jou gesneden koek, voor mij nog niet ;) Mijn eerstvolgende doelstelling is om de engine-swap tot een succesvol einde te brengen. Naast het feit dat ik niet veel tijd en beperkte financiële middelen speelt momenteel nog een andere belangrijke beperkende factor mee: ruimte. Ik woon momenteel nog in een studentenflatje en heb bijvoorbeeld geen werkbank tot mijn beschikking waarop ik in de avonduurtjes een motorblok tot de laatste schroef kan demonteren en bestuderen. Mijn klus-/leertijd is momenteel beperkt tot het weekend en dan moet het ook nog eens droog zijn, wan ik moet het vooralsnog grotendeels in de buitenlucht doen ;)

Ik ben inmiddels wel op zoek naar andere woonruimte, maar voordat ik iets anders heb, ben ik minimaal een half jaar verder... Als ik de beschikking heb over een garage(box), zal ik daar ook zeker vaak te vinden zijn en zal het leerproces al een stuk sneller verlopen ;)

Bummer...

Krijg zojuist bericht van onze club klushulp dat hij morgen verhinderd is :{ Dit komt even slecht uit, want in het weekend zit ik weer krap in de tijd... Zaterdag ga ik het nieuwe interieur ophalen (anderhalf uur enkele reis) en dat wilde ik zondag gaan inbouwen. Dan hebben we nog een week de tijd om de achteras eronder te hangen, want 13 november moet de auto weer rijden in verband met de toertocht van de club (40+ 205-jes verzamelen dan om 11.00u op De Brink in Deventer 8) )

[ Voor 20% gewijzigd door Wok op 01-11-2005 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok, misschien is een huur garage niets voor jou? Hier in de buurt (Nijmegen voor de kenners ANAC) kan dat ook kost geloof ik iets van 130 euro voor een heel jaar abbo, je kan gratis gebruik maken van het gereedschap, de benodigde onderdelen (denk aan olie, oliefilter, luchtfilter, remmen etc) kun je daar aanschaffen cq bestellen.

Het is de overweging waard, maar om nou een motor-swap uit te voeren zou je kunnen overwegen tot huren van een box cq sleutelruimte waar je voor een x aantal weken groot onderhoud uit kunt voeren.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Meneer aard schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:06:
Wok, misschien is een huur garage niets voor jou? Hier in de buurt (Nijmegen voor de kenners ANAC) kan dat ook kost geloof ik iets van 130 euro voor een heel jaar abbo, je kan gratis gebruik maken van het gereedschap, de benodigde onderdelen (denk aan olie, oliefilter, luchtfilter, remmen etc) kun je daar aanschaffen cq bestellen.

Het is de overweging waard, maar om nou een motor-swap uit te voeren zou je kunnen overwegen tot huren van een box cq sleutelruimte waar je voor een x aantal weken groot onderhoud uit kunt voeren.
Thanx voor de tip :) Maar Nijmegen is nogal een eind uit de buurt ;) Ik kwam er trouwens achter dat er in Zwolle een DHZ-garage zit. Binnenkort eens even informeren naar de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:33:
[...]

Thanx voor de tip :) Maar Nijmegen is nogal een eind uit de buurt ;) Ik kwam er trouwens achter dat er in Zwolle een DHZ-garage zit. Binnenkort eens even informeren naar de mogelijkheden :)
Ja dat weet ik dat Nijmegen nogal uit de richting is ;) Maare gewoon om een voorbeeld te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09:50

JT

VETAK y0

Of je neemt je eigen garagebox :) Ik heb er hier in Enschede eentje gevonden voor 50 euro per maand. 12-220 omzettertje in je auto en je kan er heel wat uithalen. Iig een heel blok uit elkaar halen als je wilt :P Ik ben ook het een en ander van plan met een ander motorblok (meer zeg ik niet :P ) en dan is zo een garagebox voor jezelf toch wel erg handig als werkplek.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

JT schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 02:48:
Of je neemt je eigen garagebox :) Ik heb er hier in Enschede eentje gevonden voor 50 euro per maand. 12-220 omzettertje in je auto en je kan er heel wat uithalen. Iig een heel blok uit elkaar halen als je wilt :P Ik ben ook het een en ander van plan met een ander motorblok (meer zeg ik niet :P ) en dan is zo een garagebox voor jezelf toch wel erg handig als werkplek.
Aggegraat doet wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09:50

JT

VETAK y0

Ja, zit ik ook al aan te denken, dingen kosten niet veel meer :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik zag dat je er over nadacht om de auto in Rouge Lucifer te spuiten.
Heb je ook aan Rouge Babylone gedacht?
Jarenlang is Lucifer mijn favo kleur geweest totdat ik mijn huidige auto (307CC Sport) in Rouge Babylone zag.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

JT schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:40:
Ja, zit ik ook al aan te denken, dingen kosten niet veel meer :P
Nee, maar volgens mijn zou je die dingen echt heel goed zelf kunnen bouwen. Gewoon een dieseltje nemen want die worden niet zo warm, en dan gewoon een grote dynamo of iets dergelijks erop zetten. Gaat perfect denk ik zo.

maar goed back ontopic iig..alhoewel wok een aggegraatje misschien geen overbodig luxe zal vinden in een garage box :+

[ Voor 14% gewijzigd door Meneer aard op 05-11-2005 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zondagskindje schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:52:
Ik zag dat je er over nadacht om de auto in Rouge Lucifer te spuiten.
Heb je ook aan Rouge Babylone gedacht?
Jarenlang is Lucifer mijn favo kleur geweest totdat ik mijn huidige auto (307CC Sport) in Rouge Babylone zag.
Hmm.. Rouge Babylone ken ik persoonlijk niet... Heb je een voorbeeldpicje? :)

Kleine update:
Interieur heb ik vandaag opgehaald en als het weer morgen meezit inbouwen :) Uiteraard volgen dan nieuwe pics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Op een foto komt de kleur niet goed tot zijn recht, maar hier een redelijk voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.307cc.net/photos/fichiers/membres/page4/jules/jules02.jpg

Rouge Babylone is iets dieper rood als Rouge Lucifer.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Zondagskindje schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:48:
Op een foto komt de kleur niet goed tot zijn recht, maar hier een redelijk voorbeeld:
[afbeelding]

Rouge Babylone is iets dieper rood als Rouge Lucifer.
Is zeker ook een mooie kleur :) Maar goed, de paintjob is voorlopig nog niet aan de orde, dus ik heb nog alle bedenktijd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 05-11-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Wok schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:38:
[...]

Is zeker ook een mooie kleur :) Maar goed, de paintjob is voorlopig nog niet aan de orde, dus ik heb nog alle bedenktijd. ;)
Je 'moet' deze kleur in het echt zien als je van mooi rood houdt :)
Veel succes met het opknappen van je 205 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Morgen wordt als het goed is goed weer voorspelt iig dus dat wordt morgne klussen voor je wok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
[table border=1 bordercolor=#000000]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]UPDATE: Interieur[/]
[/]
[tr]
[td]Gisteren ben ik afgereisd naar Hillegom om het nieuwe interieur op te gaan halen. Hier en daar heeft het leer wat gebruikssporen, maar over het algemeen zag het interieur er nog goed uit :) Binnenkort het leer maar eens even gaan behandelen.

Startproblemen :o
Vanmiddag wilde ik het interieur gaan inbouwen. Mooi weer erbij, dus niets leek een middagje schroeven in de weg te staan. Ik loop naar de auto, ontgrendel hem en stap in. Sleutel in contact en omdraaien... * klik * :? Nog een keer... * klik *.. G*dver... accu plat :( Blijkt nu dat gisteren op de een of andere manier de binnenverlichting aan was gegaan en die heeft dus de hele nacht gebrand.... Ja, dan houd je niet veel prik meer over in de accu om de startmotor aan te zwengelen :P

Buurman gebeld met de vraag of hij toevallig startkabels had, maar die had hij niet.... Even een telefoontje plegen met een medeclublid uit Zwolle. Die had gelukkig startkabels, dus buurman stapte in zijn auto om deze op te halen. Een kwartiertje later liep het motortje van de CTI weer te pruttelen als vanouds :) /me Mental note to self: a.s.a.p. startkabels aanschaffen :P

Inbouwen
OK, tijd om de oude meuk eruit te halen. Eerst de bestuurdersstoel eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/01_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/02_small.jpg

Dat begint al goed :)
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/03_small.jpg

Verder met de passagiersstoel:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/04_small.jpg

Die oude meuk is eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/05_small.jpg

Vanaf de passagierskant:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/06_small.jpg

Verder met de achterbank :) De oude bank:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/07_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/08_small.jpg

Bankje eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/09_small.jpg

Nieuwe leuningen erin :)
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/10_small.jpg

En de zittingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/11_small.jpg

Nog wat totaalshots:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/12_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/13_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/14_small.jpg

En nog een laatste foto van de oude meuk die eruit is gegaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/15_small.jpg

To do:
Zo, het meubilair is vervangen. Helaas begon het al te schemeren, dus kon ik niet verder. Hopelijk is het komende zaterdag ook weer droog; dan kan ik dan de deurpanelen vervangen :)

Ook ga ik even het zwarte dashboard regelen. Heb al wat over en weer gemaild met een clublid die een zwart dash had liggen... Binnenkort maar eens even regelen om dat ding op te halen :)[/]
[/]
[tr]
[td bgcolor=#B1DAFC]En verder...[/]
[/]
[tr]
[td]
  • Er is een nieuwe afspraak gemaakt om de nieuwe achteras te gaan monteren. Aanstaande dinsdag gaat de as eronder :)
  • Komende zondag toertocht in Deventer. De tussenstand staat inmiddels op bijna 50 (!) 205-jes die om 11.00 uur zullen verzamelen op De Brink 8)
  • Raamschakelaar rechts vervangen. Het rechterraam is vanaf de passagierskant niet meer te bedienen. Vanaf de bestuurderskant lukt dit wel. Een nadere inspectie van de draadboom leverde geen bijzonderheden op. Schakelaartje is dus gaar... Dat wordt dus op zoek naar een verlichte raamschakelaar.
[/]
[/]

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 21-03-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
K*T!! :( :'(

Terug naar de tekentafel... Zojuist kreeg ik het slechte nieuws dat het motorblokje niet doorgaat... :'(

Dat wordt dus maar weer de fora afstruinen op zoek naar een waardige vervanger voor de Mi16...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:17:
K*T!! :( :'(

Terug naar de tekentafel... Zojuist kreeg ik het slechte nieuws dat het motorblokje niet doorgaat... :'(

Dat wordt dus maar weer de fora afstruinen op zoek naar een waardige vervanger voor de Mi16...
Hmmmm klote :(

Wat je ook kan doen een 1.9 @ carbs erin lepelen? OF wil je perse zo`n mi16, trouwens heb er geen id van of je die 1.9 @ carbs kan laten lopen...

Of die 1.9 lekker tunen....Denk dat er wel minstens 170 pk uit te halen valt (niet op het brandstof verbruik gelet...)

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer aard op 07-11-2005 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De reden dat ik graag een Mi16 wilde, is dat die blokken relatief eenvoudig in een 205 te hangen zijn en lekker vermogend zijn... Een 'gewone' 1.9 8v is net zo veel werk om erin te hangen en dan krijg ik er 'maar' 122 of 130 pk voor terug...

Misschien dan toch maar eens kijken naar een 2.0 8v Tubro C.T. uit een XM (ook zo'n 150-160 pk en een shitload aan koppel :P )... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb ook eens geinformeerd over het hoe en wat van een 2.0 XM blok (110 pk spec overigens) in m'n 309 te hangen, schijnt een helse klus te zijn.
Erin hangen is niet zo'n punt, maar een juiste bak en aandrijfassen pas maken/zien te vinden valt geloof ik nog niet mee.

Kan zijn dat het meevalt, het is wat me verteld werd.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
306 GTI / S16 motor? 2.0 16v met 167 pk, vast wel hier of daar te krijgen.
Of anders de 'normale' 2.0 16v van Peugeot, 138 pk, geleverd in 206 GTI / 307 / 406 / 407 etc.

Misschien dat deze varianten je te duur worden, dan zou ik kijken naar een 1.9 8v motor uit een 205 GTI en hier het een en ander aan verbouwen, moet je wel 140-150 pk uit kunnen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie op 08-11-2005 14:50 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
S16 is waarschijnlijk een no-go... Zijn erg leuke blokjes idd, maar voor een goede S16 moet je met minimaal €1500 op de proppen komen... (en dan maar hopen dat de 6-bak erbij zit). Een normale 2.0 16v is eventueel nog een optie... :)

Maar goed... voorlopig ga ik eerst verder met het onderstel (andere achteras is inmiddels gemonteerd). Als we dat voltooid hebben ga ik de motorische mogelijkheden weer eens op een rijtje zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
UPDATE: Achteras
Zo dan :) De 'nieuwe' achteras hang eronder :) Helaas was buurman zo slim om zijn cam te vergeten, waardoor er geen pics van de ombouw zijn |:(

Momenteel doen we het nog met een enkele remleiding naar achteren. Op de remmenbank waren de resultaten echter prima in orde, dus voorlopig kunnen we er veilig mee rijden :)

Wel blijkt de as zelf ook niet meer helemaal fris te zijn, dus aan een achteras revisie zullen we niet ontkomen... Voorlopig kan de auto echter zonder problemen de weg op en kunnen we met een gerust hart naar de toertocht a.s. zondag 8)
En verder...
Nu aan de slag met de voorwielophanging (subframe, fusees van een 1.9) en dan de achteras meteen mee pakken en een tweede remleiding naar achteren. Betekent ook dat we de HRC moeten vervangen... Het streven is om de HRC van een 306 GTI te gaan gebruiken, omdat die vier uitgangen heeft. Is ook een mooi moment om vier nieuwe koperen remleidingen te gaan leggen :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb hier nog niet gepost, shame on me!

Gaaf bakkie, zeker.. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit een stoer gebakkie gaat worden (nog stoerder ;) )

btw: ik heb startkabels gekocht dus als je ze es nodig hebt kan je me bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
* UP ^^ * En weer omhoog :)

Het is even stil geweest voor wat betreft de voortgang van dit project. Door een verhuizing en wat andere financiële verplichtingen en ellende, is dit project een beetje op de lange baan komen te staan. In de tussentijd ben ik echter nog wel bezig geweest om het een en ander bij elkaar te verzamelen.

Inmiddels heb ik bijna alle delen voor het interieur bij elkaar :) Het is toch een 309GTI16 interieur geworden :9 Nu nog even wachten op het mooie weer en dan kan ik het interieur gaan schoonmaken en dan inbouwen.

Ik heb liggen:
- zwart 205 dashboard
- zwart leder 309 GTI stuur (opschrift in zilverkleurige letters; combineert mooi met de chromen sierstrips aan de buitenkant ;) )
- voorstoelen + achterbank; blauw-zwart geblokte stof voor het zitgedeelte, wangen en hoofdsteunen in donkerblauw alcantara
- deurpanelen: zwart kunststof + blauw-zwart geblokte stof
- diverse zwart kunststof paneeltje, kapjes, hendeltjes etc..
- blauw vloerkleed

Nog te vinden:
- zwarte hendeltjes voor de deurontrendeling
- zwarte deurknopjes van het nieuwe type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

mooi project hoor, vooral omdat ie niet zo plasic wordt met sjonnie bumbers enzo :'(

Zelf zou ik ook graag een moderne classic willen, 306-cabrio en langzaam aan wat opknappen enzo. Met auto's heb ik eigenlijk nul-ervaring en ook heb ik geen garage, wel carport. Ook gaat al het geld op in ons huis. Ik durf eigenlijk niet ivm finacieën en gebrek aan garage. ik blijf nog wel ff dromen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
tomleeuw schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:51:
mooi project hoor, vooral omdat ie niet zo plasic wordt met sjonnie bumbers enzo :'(

Zelf zou ik ook graag een moderne classic willen, 306-cabrio en langzaam aan wat opknappen enzo. Met auto's heb ik eigenlijk nul-ervaring en ook heb ik geen garage, wel carport. Ook gaat al het geld op in ons huis. Ik durf eigenlijk niet ivm finacieën en gebrek aan garage. ik blijf nog wel ff dromen.
Onder de carport kun je ook wel klussen hoor ;)

Zonder gekheid: ik heb in principe ook geen garage. Tot vorig jaar november heb ik ook gewoon in de buitenlucht geklust. Nu heb ik dan een (openbare) parkeergarage, waar ik wat klusjes kan doen. Het grote werk (zoals kaaltrekken en strippen voor de paintjob en de engineswap) zal ik voorlopig ook nog niet kunnen doen. Ten eerste heb ik daar momenteel de financiële middelen niet voor en bovendien moet de auto dan gestald kunnen worden en ook stalling heb ik (nog) niet.

Dit jaar hoop ik nog eens tegen een mooie garagebox in de buurt aan te lopen. Probleem is dat die dingen nog best wel prijzig zijn in de huur, zeker als je ook electra voorhanden wilt hebben (en dat is toch wel een pré). Als dat me lukt, kan-ie dit najaar in stalling (en dus ook geschorst) en kan ik gaan beginnen met de voorbereidingen voor de paintjob).

Ik zelf heb ook lang in dubio gezeten of ik hieraan wel zou beginnen, ook om de redenen die jij noemt (financiën en ruimte). De auto in kwestie is echter niet 100% van mezelf. Ik heb hem samen met een vriend van me aangeschaft en we delen dan ook de kosten. Ik ben momenteel wel degene die het meeste van dit project uitvoert :P

't Voordeel van een 205 is ook dat het een vrij 'simpele' auto is :) De techniek is niet ingewikkeld en de meeste onderdelen zijn nog volop verkrijgbaar. Ook speelt mee dat een grote schare liefhebbers van deze auto zich heeft verzameld op diverse fora. Met name het 205GTI.nl forum is een welhaast onuitputtelijke bron van kennis m.b.t. deze auto. Hoewel het forum Nederlandstalig is, geniet het forum ook regelmatig bezoekers uit het buitenland. Juist ook vanwege die voorhanden zijnde kennis is het 'zelf doen' weer een stukje makkelijker geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

O.k. als ik jouw zo hoor over blokken achterassen enz. dacht ik dat je wel over een flinke dosis kennis en ruimte zou bezitten. Ik heb heus geen twee linker handen. Misschien ga ik weer opnieuw beginnen met sparen :9

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Met een beetje mazzel heb ik binnenkort ook mijn velgen :*) (16" Ouragan). Nu nog een spatscherm rechtsvoor zien te fixen en dan kan ik ook concrete plannen maken voor een paintjob, zodat de auto qua buitenkant nagenoeg klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 22:12:
Met een beetje mazzel heb ik binnenkort ook mijn velgen :*) (16" Ouragan). Nu nog een spatscherm rechtsvoor zien te fixen en dan kan ik ook concrete plannen maken voor een paintjob, zodat de auto qua buitenkant nagenoeg klaar is :)
Als je spuiten kunt betalen, lijkt me een origineel nieuw scherm de kosten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Vandaag weer even oriënterend aan het klussen geweest :) Morgen even langs de lokale sloperij om een paar onderdeeltjes te halen en dan kunnen de nieuwe deurpanelen (309GTI16) geplaatst worden.

Tevens even de remblokken voor en de klpedekselpakking vervangen. Eind deze maand even een olie- en koelvloestofwissel uitvoeren en een setje nieuwe filters en bougies plaatsen en dan kan-ie weer met een gerust hart voor de APK. :)

Als het weer nou ook nog even beter wil worden, kan ik ook de rest van het 309GTI16 interieur gaan inbouwen :) Straks in de zomer nog maar even een paar dagen vrijaf nemen en dan het zwarte dashboard inbouwen (origineel P205, ter vervanging van het grijze exemplaar wat er nu inzit) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orienterend klussen is zo lekker... zeker als niemand tegen je aan het zeuren is waar je je tijd nu weer aan het verdoen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

He Wok,
hoe zit het met de motor? Heb je al een donor blok gevonden? Hoe goed past dit blok in een 205?
Ik wil zelf ook een ander project starten met een kleinere auto, een Corrado rijden is toch best prijzig :)
Een 205 lijkt me ideaal omdat het volgens mij een auto is met weinig oude rotte electronica (zoals mijn corrie uit 89) en onderdelen volgens mij goedkoop zijn....
De ruimte om te sleutelen heb ik, alleen de kennis niet daarin word t ook een langdurig projectje en ben ik dus geinterresseerd in hoe goed t blok past, kwestie van andere steunen erin of moet er aardig wat gelast/geslepen worden?
Mijn voornaamste doel is overings de prestatie + betrouwbaarheid, de auto word uiteindelijk wel dagelijks gebruikt, maar dit geen prioriteit.
Exterieur aanpakken wil ik natuurlijk ook en qua budget moet t allemaal ook wel lukken, puur de technische kant word t probleem haha

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 99022 op 29-05-2006 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kijk eens op 205gti.com bij de ombouw verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ok, kan nu niet kijken ivm me werk enzo, doe ik zo wel in de lunchpauze :)
Het lijkt me zeer interesant een dergelijk bommetje op wielen te bouwen voor de hobby..... ga vanavond ff in onderhandeling thuis voor de sleutelruimte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Yo zag laatst op discovery dat de 205 een achteras met torsiestaaf heeft, betekent dit dat ze ook voor de rest helemaal geen veren nodig hebben, alleen dempers? Hoe zit het met die ophanging? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
torsiestaven zijn gewoon veren in een andere vorm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:42:
Yo zag laatst op discovery dat de 205 een achteras met torsiestaaf heeft, betekent dit dat ze ook voor de rest helemaal geen veren nodig hebben, alleen dempers? Hoe zit het met die ophanging? :?
Je hebt achter alleen maar dempers nodig of te vervangen. Die Torsi's breken niet zo snel... makkelijker te onderhouden vind ik.

Verlagen is soms wel een probleem... torsi vast gerot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 99022 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:57:
He Wok,
hoe zit het met de motor? Heb je al een donor blok gevonden? Hoe goed past dit blok in een 205?
Ik wil zelf ook een ander project starten met een kleinere auto, een Corrado rijden is toch best prijzig :)
Een 205 lijkt me ideaal omdat het volgens mij een auto is met weinig oude rotte electronica (zoals mijn corrie uit 89) en onderdelen volgens mij goedkoop zijn....
De ruimte om te sleutelen heb ik, alleen de kennis niet daarin word t ook een langdurig projectje en ben ik dus geinterresseerd in hoe goed t blok past, kwestie van andere steunen erin of moet er aardig wat gelast/geslepen worden?
Mijn voornaamste doel is overings de prestatie + betrouwbaarheid, de auto word uiteindelijk wel dagelijks gebruikt, maar dit geen prioriteit.
Exterieur aanpakken wil ik natuurlijk ook en qua budget moet t allemaal ook wel lukken, puur de technische kant word t probleem haha
We hebben op MSN al het een en ander besproken ;) Ik zal mijn informatie/ervaringen ook even publiekelijk delen :)

Een 205 GTI is een hobby-/sleutelauto pur sang. De techniek is over het algemeen vrij simpel en onderdelen zijn vrij goed verkrijgbaar. Wat betreft de electronica zou ik niet zo stelling zijn ;) Het elektrieke deel kan zeker wel een bitch zijn bij een 205, alhoewel 90% van de electronische problemen terug zijn te voeren op slechte massapunten en/of gecorrodeerde stekkerverbindingen. Een bus remmenreiniger of contactspray, schuurpapier en een potje zuurvrije vaseline zijn dan ook must-haves voor een 205-rijder :+

Afhankelijk van de nieuwe motor is een conversie relatief eenvoudig. Zeker conversies van 1.6 8v --> 1.9 8v of 1.9 8v --> Mi16 (=1.9 16v) zijn betrekkelijk eenvoudig voor wat betreft plaatsing. Er hoeft dan niet of nauwelijks gelast te worden, mits de juiste motorsteunen gebruikt worden. Het meeste werk bij deze conversies zit hem in het aanpassen/opnieuw aanleggen van de kabelboom.

Ook andere motorconversies zijn mogelijk. Zo wordt er ook redelijk vaak een 2.0 8v Turbo, een T16 (=2.0 16v Turbo) of een RFS (=2.0 16v) blok in een 205 gelepeld. Hierbij zal echter vaak wel een motorsteun verbouwd moeten worden, om de originele ophangpunten van het 205-chassis te kunnen gebruiken. Het maken van een geschikte kabelboom voor deze conversies is echter geen senicure. Vandaar dat dergelijke conversies alleen door echte 'petrol heads' (lees: experts) wordt gedaan.

Rev! gaf al aan dat je eens een kijkje moet nemen op 205gti.com. Daar zijn inderdaad veel ombouwverhalen te vinden van diverse engineswaps. Zeer informatief!

Zelf ontbeer ik momenteel ook de ervaring en kennis om een engineswap uit te voeren, maar het hulp van andere clubleden en het clubforum als naslagwerk, hoop ik deze missie ooit tot een goed einde te brengen :)

Bovendien heb ik onlangs een 205 GTI aangeschaft waarbij het standaard 1.9 8v (122pk) blok is voorzien van een Turbo. Hierin ligt voor mij ook een leuke uitdaging om het ding rijdend te houden :) Nu heb ik de luxe dat ik een auto van de zaak tot mijn beschikking heb voor mijn dagelijks vervoer, zodat het voor mij minder erg is, als de hobby-auto's voor een (langere) tijd uit de running zijn ;) Als de sleutelauto ook als daily driver dienst moet doen, is technische kennis en ervaring toch wel een vereiste.

Vooralsnog heb ik echter nog geen donorblok en dat is ook iets voor de langere termijn. Ik heb mijn focus momenteel op het optisch en technisch strak maken. Dat betekent op korte termijn dat ik de klepdekselpakking moet vervangen, alsmede de remblokken achter en dat ik een ander interieur ga inbouwen. Ook moet de huidige motor afgesteld worden (loopt nu te rijk en stationair loopt-ie k*t). Eind dit jaar hoop ik dan voldoende liquide middelen bij elkaar te hebben om de auto volledig te laten spuiten, inclusief het strak maken van de carrosserie :)

De grootste makke voor mij is momenteel dat ik niet echt een geschikte sleutelruimte heb, dus het sleutelen gebeurt nu in de parkeergarage of - bij mooi weer - in de buitenlucht op het parkeerterrein. Ik ben echter aan het zoeken naar een garagebox, zodat ik daar aan het werk kan en de auto ook voor langere tijd gestald (uiteraard geschorst dan) kan hebben als ik de auto wil prepareren (demonteren, schuren, plamuren, etc...) voor de paintjob.
Anoniem: 149075 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:50:
[...]

Je hebt achter alleen maar dempers nodig of te vervangen. Die Torsi's breken niet zo snel... makkelijker te onderhouden vind ik.

Verlagen is soms wel een probleem... torsi vast gerot :(
Inderaad een simpele constructie met torsiestaven. Verlagen kan inderdaad een bitch zijn met een 205/309-as. Zorg voor een flinke voorraad WD-40 en remmenreiniger als je daaraan begint ;) Ik heb het geluk gehad een reeds verlaagde 309-as op de kop te kunnen tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Geen veren dus? :o
Moet een stevige staaf zijn, ze gingen hem op tv ook verlagen (of juist verhogen, weet niet meer), het is natuurlijk wel op een hele goedkope manier verlagen, maar als je zag in wat voor stappen je dan ook kan verlagen, het is of heel hoog, of heel laag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:22:
Geen veren dus? :o
Moet een stevige staaf zijn, ze gingen hem op tv ook verlagen (of juist verhogen, weet niet meer), het is natuurlijk wel op een hele goedkope manier verlagen, maar als je zag in wat voor stappen je dan ook kan verlagen, het is of heel hoog, of heel laag :D
Je kunt gewoon niet anders verlagen bij die assen. Je voelt je een n00b omdat je niet met mooie schroefsets aan komt lopen... maarja... boeie... gewoon konies of spax achterop knallen :D

Verenstaal is niet echt sterk... het is taai... dat maakt het zo goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jep we hebben ff op msn gebabbelt, ik ben ook van plan mn huidige daily (Corrado G60 met 170pk's) te verkopen, een el cheapo te kopen voor als daily en een 205 gti waar ik dus zelf de conversie wil gaan doen. Sleutelruimte heb ik dus dat is ook geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
denk dat een standaard 1.9GTI al sneller is dan je corrado... die dingen zijn zo zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk t niet, corrado weegt zon 1150kg, en mijn corrado heeft atm ongeveer 170pk.... ik wil dus naar een 1.9GTI 16v met 160pk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
was met mn 1.9GTI wel sneller dan een corrado van een maat (g60 met 160pk)
alleen zijn top was hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Rev! schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:36:
was met mn 1.9GTI wel sneller dan een corrado van een maat (g60 met 160pk)
alleen zijn top was hoger
Nou... dan was of je GTI niet standaard meer of die maat van je kan niet rijden of die Corrado was gaar ;)

Even de gegevens van autoweek getrokken:

GTI:
0-100: 8,5sec
top: 202 km/u

G60:
0-100: 8,3sec
top: 225 km/u

Goed, een marginaal verschil, maar op de papier is de G60 dus sneller dan een standaard 122pk 1.9 8v GTI ;) Tegen een 'goede' Mi16 is een G60 echter kansloos ;)

Nog leuker: een 130pk versie van de GTI (<1989) is wel weer substantieel sneller dan een G60 (7,8sec). K*twetgeving met die katalysatoren :(

Maar goed, zullen we het weer over het sleutelen hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
hing de bak van een 1.6 achter he... :P, en geen kat..

[ Voor 17% gewijzigd door Rev! op 30-05-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:45
In dat progamma hebben ze die 205 juist weer op originele hoogte gebracht(verhoogd dus). De torsie as kan je verstellen met 3mm per stap(spiebanen). Dus het is niet of heel hoog of laag...gele Koni's eronder en klaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 02:01:
Jep we hebben ff op msn gebabbelt, ik ben ook van plan mn huidige daily (Corrado G60 met 170pk's) te verkopen, een el cheapo te kopen voor als daily en een 205 gti waar ik dus zelf de conversie wil gaan doen. Sleutelruimte heb ik dus dat is ook geen probleem :)
Je kunt beter gewoon een goede nette auto hebben en een ragbak bij hebben waar je lekker aan kunt sleutelen zonder dat echt ieder krasje uitmaakt.

Dan is het leuker hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RutgerM, de sleutel auto word als hij klaar is (tijdsbestek van een jaar ongeveer) ook opnieuw gespoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:24:
RutgerM, de sleutel auto word als hij klaar is (tijdsbestek van een jaar ongeveer) ook opnieuw gespoten!
Wat wil je er mee gaan doen ? Racen, Rallyen ? Sprinten ? Uiterlijk is dan belangrijk in zoverre dat hij er netjes uit ziet.

Ik kan je verzekeren dat zo'n auto waar je minder op hoeft te kijken qua krasjes en toch wel opvalt door de tricks die je er mee uit halen kunt een leukere voldoending geeft hoor :)

Ja, ik heb ook een nette "showbak" maar die gata gewoon de straat op bij weer of geen weer. Het is een auto om te rijden, en het rijden is de ervaring en het ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedoeling is om te sprinten en naar showmeetings te gaan ivm ik bij een showclub zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:48:
Bedoeling is om te sprinten en naar showmeetings te gaan ivm ik bij een showclub zit ;)
Dan moet je gewoon een nette auto opzoeken die je niet direct hoeft te spuiten. Mierenneuken is namelijk een grote issue in die wereld terwijl dat niets met performance te maken heeft.

Maar toch wil je wel showen op meetings. Duidelijk punt dus dat je niet weet wat je wil :)

Voorbeeld... op Zandvoort zijn niet alle auto's mooi, het gata om het doel van het rijden... maar daar kom je vanzelf wel achter wanneer je er mee aan de gang gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 01-06-2006 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat ze miereneuken in de show wereld weet ik ;) Zit al langere tijd in dat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
* KICK! *

Door een gebrek aan tijd en financiën is het lang stil geweest rond dit project. Helemaal stilgezeten heb ik echter niet en in de tussentijd heb ik vorderingen gemaakt met het inbouwen van het uiteindelijke interieur :)

UPDATE: Interieur
Zoals in de startpost al aangegeven, is het de bedoeling om geweest om de auto te voorzien van een 309GTI16 interieur. De benodigde delen had ik al geruime tijd in huis en begin deze maand, had ik de tijd om een begin te maken met de ombouw :)

Hier de pics van hoe de wagen er nu bij staat:

Deurpanelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0230_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0237_small.jpg

Stoelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0231_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0232_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0233_small.jpg

Nieuw stuur (zeldzaam!):
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0235_small.jpg

Achterbank:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0236_small.jpg

Ter referentie, zo zag het oude interieur er uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/projectcti/interieur/14_small.jpg
En verder...
Qua interieur nog te doen:
- Vloerkleed vervangen (blauw 309GTI16 exemplaar)
- Grijze interieurdelen en dashboard vervangen voor zwarte exemplaren
- Zonnekleppen en houder vervangen
- Zijpaneeltjes achter opnieuw bekleden

En ziehier de reden waarom ik dus voor een blauw interieur heb gekozen ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/CTI/20060827/IMG_0238_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kleurt er inderdaad veel beter bij dan dat rood.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat een leuk topic... Alleen jammer dat de nieuwste plaatjes het niet doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:23

B-lennium

Volvo 164 1975!

auto ziet er strak uit! is er al nieuws over de motor wissel?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:30:
Wat een leuk topic... Alleen jammer dat de nieuwste plaatjes het niet doen :(
Vreemd :? De thuisservert is gewoon online en blijkens de poster boven je lijkt alles gewoon in orde te zijn. ;)
B-lennium schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:31:
auto ziet er strak uit! is er al nieuws over de motor wissel?
Thx! :) Motorwissel staat voorlopig op de lange baan. Eerst het interieur verder afmaken en de auto optisch weer strak maken. Daarna zie ik wel verder wat ik met de motor ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hij doet het nu ineens wel... Klein bugje dus...

Nieuwe vloerbedekking is wel een must ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Major drawback :( :'(

Vanochtend besloot de waterpomp de pijp aan Maarten te geven :(

Financieel zit ik momenteel erg krap, dus dat kan ik zo 1-2-3 niet vervangen... De CTI gaat geschorst worden zodat ik de komende tijd mijn financiën weer op orde kan brengen en in de tussentijd gaan we voorbereidingen treffen voor groot onderhoud:
- wielophanging voor vervangen (subframe. fusees, etc) voor dat van een 1.9 GTI
- achteras reviseren
- 1.9GTI motorblok

In de tussentijd kunnen we dan mooi het vloerkleed vervangen en het nieuwe dashboard monteren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
waterpompen :P
heb er ook 2 verbruikt in een half jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rev! schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:49:
waterpompen :P
heb er ook 2 verbruikt in een half jaar
Koop dan ook nieuw :9

@TS: goed plan, ik heb ook nogal wat geschorst staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mijn GTI Turbo is vandaag de deur uit gegaan, dus ik heb weer wat centen :) Daarnaast heb ik onlangs een complete voortrein van een 1.9 GTI op de kop weten te tikken, dus we kunnen weer gaan sleutelen.

Tussen Kerst en Oud en Nieuw ben ik lekker vrij. In die tijd wil ik proberen de nieuwe voortrein eronder te gaan zetten. Nu begint tevens weer het idee te borrelen om voor een Mi16 conversie te gaan >:) Nog even wat centen sparen en dan wellicht in het voorjaar een nieuw blok scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Suc6 dermee joh, super leuk project.
Tapijtje vervangen moet wel even gedaan worden maar het nieuwe interieur ziet er goed uit.
Maar waarom als ik het vragen mag heb je niet voor kuipstoeltjes gekozen uit de gti?

Maar goed, leuk project en ga vooral zo door! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96240

Mi16 zou vet zijn! Een pokkesnelle cabrio heb je dan :). Wel prijzig als je een écht goed blok zoekt en iets minder betrouwbaar dan de 8v. Je kan natuurlijk altijd een goedkoop blokje halen en zelf volledig 'proper maken'.

Succes ermee!
Joopieboy schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:40:

Tapijtje vervangen moet wel even gedaan worden maar het nieuwe interieur ziet er goed uit.
Maar waarom als ik het vragen mag heb je niet voor kuipstoeltjes gekozen uit de gti?
Dat blauw interieur komt toch uit een GTi? Weliswaar een 309, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 96240 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:01:
Mi16 zou vet zijn! Een pokkesnelle cabrio heb je dan :). Wel prijzig als je een écht goed blok zoekt en iets minder betrouwbaar dan de 8v. Je kan natuurlijk altijd een goedkoop blokje halen en zelf volledig 'proper maken'.

Succes ermee!

[...]

Dat blauw interieur komt toch uit een GTi? Weliswaar een 309, maar goed...
Heb ik wat gemist? :?

Maargoed, word wel tof!
Maar dat blauwe interieur had ie echt nodig dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:08:
[...]

Heb ik wat gemist? :?

Maargoed, word wel tof!
Maar dat blauwe interieur had ie echt nodig dus. ;)
Geeraard heeft het antwoord al gegeven. De blauwe stoelen komen uit een Peugoet 309GTI16 (jawel, die heeft hetzelfde blok als ik op het oog heb). Het tapijt ervan heb ook al liggen, maar dat is niet een-op-een over te zetten. Wellicht dat ik hiermee ook een begin ga maken in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw.

Bij aanschaf zaten er de originele CTI/GTI-kuipjes in, maar die verkeerden in deplorabele staat. Als tussenoplossing (totdat ik een 309GTI16 setje had gevonden) heb ik er de originele kuipjes (halfleder) uit een 205GTI in gehad.

Wat betreft de motor. Een oede Mi16 is inderdaad aan de prijs. Waarschijnlijk ga ik voor een goedkoop blokje wat ik zelf dan uit elkaar ga trekken en dan voorzien van nieuwe onderdelen. De kop laat ik dan door een gespecialiseerd bedrijf reviseren. Maar nu praten we al over de lange termijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wok schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:02:
[...]

Geeraard heeft het antwoord al gegeven. De blauwe stoelen komen uit een Peugoet 309GTI16 (jawel, die heeft hetzelfde blok als ik op het oog heb). Het tapijt ervan heb ook al liggen, maar dat is niet een-op-een over te zetten. Wellicht dat ik hiermee ook een begin ga maken in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw.

Bij aanschaf zaten er de originele CTI/GTI-kuipjes in, maar die verkeerden in deplorabele staat. Als tussenoplossing (totdat ik een 309GTI16 setje had gevonden) heb ik er de originele kuipjes (halfleder) uit een 205GTI in gehad.

Wat betreft de motor. Een oede Mi16 is inderdaad aan de prijs. Waarschijnlijk ga ik voor een goedkoop blokje wat ik zelf dan uit elkaar ga trekken en dan voorzien van nieuwe onderdelen. De kop laat ik dan door een gespecialiseerd bedrijf reviseren. Maar nu praten we al over de lange termijn. ;)
Klinkt super allemaal.
Maar hoe komen jullie aan de shops waar je de spullen haalt en de contacten enzo.
Ik zit hier in sittard, zuid limburg maar geen shop die ik ken hier :?
Is er ergens iets waar ik t kan opzoeken. En met googlen kom ik ook niet echt ver. :P
Maargoed, wel leuk dit soort projectjes, ik geniet er met volle teugen van, ik kan niet wachten om men eigen auto te kopen en er aan te gaan sleutelen... :9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Autoclub(s) is het geheime wapen ;)

Zelf ben ik bijvoorbeeld actief op 205gti.nl en peugeotgticlub.nl. Met name de eerste is een (voor Nederlandse begrippen) grote community waar 205GTI-liefhebbers zich hebben verzameld. Via de club worden dan ook heel veel onderdelen uitgewisseld (vaak afkomstig uit GTI-tjes die het niet meer waard waren om rijdend te houden).

Zeker als je van plan bent om zelf te gaan sleutelen, is het raadzaam om op het internet te kijken of er een community bestaat voor het type auto wat je op het oog hebt. Verreweg de meeste communities zijn dan een grote bron van kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wok schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:42:
Autoclub(s) is het geheime wapen ;)

Zelf ben ik bijvoorbeeld actief op 205gti.nl en peugeotgticlub.nl. Met name de eerste is een (voor Nederlandse begrippen) grote community waar 205GTI-liefhebbers zich hebben verzameld. Via de club worden dan ook heel veel onderdelen uitgewisseld (vaak afkomstig uit GTI-tjes die het niet meer waard waren om rijdend te houden).

Zeker als je van plan bent om zelf te gaan sleutelen, is het raadzaam om op het internet te kijken of er een community bestaat voor het type auto wat je op het oog hebt. Verreweg de meeste communities zijn dan een grote bron van kennis :)
Keej thnx, dus zeg maar via de club van je auto en mensen die ervaring heb kan je aan spullen, shops etc komen. Ok. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96240

Wok schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:02:
Lijkt me ook de beste keuze. Je hoeft echt geen 1000eur te betalen voor een 10 jaar oud blok. Dan kan je beter een goedkoop ding scoren en er zelf nog wat van leren. Dan weet je ook wat je in huis hebt. 't Is ook veel leuker, denk ik :).

Ik ben benieuwd!

Een motor van de 405 T16 is ook een optie voor wanneer je de turbo-kriebels weer voelt opkomen >:) ;). Zo'n ding vinden zal een ander paar mouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 96240 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 21:31:
[...]

Lijkt me ook de beste keuze. Je hoeft echt geen 1000eur te betalen voor een 10 jaar oud blok. Dan kan je beter een goedkoop ding scoren en er zelf nog wat van leren. Dan weet je ook wat je in huis hebt. 't Is ook veel leuker, denk ik :).

Ik ben benieuwd!

Een motor van de 405 T16 is ook een optie voor wanneer je de turbo-kriebels weer voelt opkomen >:) ;). Zo'n ding vinden zal een ander paar mouwen zijn.
T16 is inderdaad een verhaal apart, maar dat vind ik echt overkill voor een CTI. Dan moet ik zo gigantisch veel gaan aanpassen om dat vermogen nog enigszins normaal op de weg te krijgen en dan gaat het originele karakter imo ook teveel verloren. 't Is geen racer en dat zal het ook niet worden. :)

Een gewone Mi16 vind ik eigenlijk al op het randje, maar dat is financieel nog wel te doen en 't is anderszijds toch ook wel uniek zonder dat de auto teveel van zijn oorspronkelijke charmes inlevert.

Hoewel ik de Turbo wel zal gaan missen, houd ik het voorlopig weer even bij N/A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat men zo vaak vergeet is dat de voorkant echt veel te zwaar wordt met een Mi16 of T16 blok.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 13-12-2006 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Juist vanwege de gewichtstoename, is een T16 voor mij geen optie ;) Bij een Mi16 komt er inderdaad ook pak extra gewicht in de neus, maar dat is nog vrij goed te ondervangen met stuggere dempers en veren. Iets wat ik sowieso sterk overweeg, omdat de auto ondanks de (bescheiden) verlaging, nog wel vrij slap afgeveerd is. Het moet geen stuiterbak worden, maar iets meer stevigheid is wel gewenst, zeker omdat de carrosserie zelf ook duidelijk stevigheid mist ten opzichte van de (ook niet al te stevige) dichte variant van de 205 :)

Maar ik ga sowieso nog eens goed op een rijtje zetten wat we motorischa gaan doen. Feit is echter dat de huidige 1.6 eruit zal gaan. Dat blokje is me net iets teveel afhankelijk van toeren maken, waardoor ik veel moet schakelen als ik de snelheid erin wil houden. 't Is dus ook zeer wel mogelijk dat er een 1.9 8v in komt te hangen (122 of 130 pk). Dat blok is wat soepeler dan de 1.6.

Het heeft geen haast :) Ik zie wel wat ik op mijn weg tegenkom :)

[ Voor 30% gewijzigd door Wok op 13-12-2006 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Een 1.9 incl een lange ratio bak..Want die 1.6 bak is meende ik een korte ratio? 120 @ 4000 toeren heb je wel eens tegen mijn gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Klopt, er komt dan ook een 1.9 bak achter als het een 8-klepper wordt :) Mocht het wel een Mi16 worden, dan blijft de 1.6 bak erachter hangen, maar dan duw ik er de vijfde gang in van een diesel. Dan heb ik een korte bak voor het snelle werk, maar een lange vijfde verzet voor op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:30:
Klopt, er komt dan ook een 1.9 bak achter als het een 8-klepper wordt :) Mocht het wel een Mi16 worden, dan blijft de 1.6 bak erachter hangen, maar dan duw ik er de vijfde gang in van een diesel. Dan heb ik een korte bak voor het snelle werk, maar een lange vijfde verzet voor op de snelweg.
Is een 16 klepper kop niet uitwisselbaar met het 1.9 onderblok (8 kleps?) Want een 16 klepper is iets zuiniger, en wat meer power (koppel vooral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Daar durf ik niet zo een antwoord op te geven. Ik weet dat onderdelen van de XU5 en de XU9 (DKZ, DFZ, D6B) vrijwel onbeperkt uitwisselbaar zijn (1.6 8v vs 1.9 8v), maar of dat ook zo is bij een DKZ/DFZ/D6B vs. D6C (= 16v) durf ik zo niet te zeggen.

Overigens ben ik het niet geheel eens met je bewering dat een 16v zuiniger is en meer koppel heeft ;) Op papier is het ongetwijfeld waar, zeker qua koppel, maar het voordeel van een 8-klepper is dat die zijn koppel bij een veel lager toerental al beschikbaar heeft (~ 3000 rpm). Bij de Mi16 heb je pas maximaal koppel bij van 5000 rpm en het zijn beide motoren van de oude stempel: er is geen gelijkmatig koppelverloop en zeker bij de Mi16 heb je beneden die 5000 rpm dan ook niet veel voorhanden ;)

Ik heb het overigens over een katloze Mi16. Die heeft 160pk en 177 Nm koppel. De katversie heeft 170Nm koppen bij reds 3000 rpm, maar je levert dan wel 12 pk in...

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 13-12-2006 22:54 ]

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:50:
Daar durf ik niet zo een antwoord op te geven. Ik weet dat onderdelen van de XU5 en de XU9 (DKZ, DFZ, D6B) vrijwel onbeperkt uitwisselbaar zijn (1.6 8v vs 1.9 8v), maar of dat ook zo is bij een DKZ/DFZ/D6B vs. D6C (= 16v) durf ik zo niet te zeggen.

Overigens ben ik het niet geheel eens met je bewering dat een 16v zuiniger is en meer koppel heeft ;) Op papier is het ongetwijfeld waar, zeker qua koppel, maar het voordeel van een 8-klepper is dat die zijn koppel bij een veel lager toerental al beschikbaar heeft (~ 3000 rpm). Bij de Mi16 heb je pas maximaal koppel bij van 5000 rpm en het zijn beide motoren van de oude stempel: er is geen gelijkmatig koppelverloop en zeker bij de Mi16 heb je beneden die 5000 rpm dan ook niet veel voorhanden ;)

Ik heb het overigens over een katloze Mi16. Die heeft 160pk en 177 Nm koppel. De katversie heeft 170Nm koppen bij reds 3000 rpm, maar je levert dan wel 12 pk in...
Ben het gedeeltelijk eens met je verhaal, maar om echt sportief te rijden (dus vermogen vragen), heeft ie echt nodig van z`n max Vermogen (PK dus) ipv max Koppel. Schat dan dat max vermogen rond de 5000 toeren zal liggel en dat je hem echt op toeren moet houden omdat ook te laten aanspreken.

• Clithopias
Ik heb weleens gezien dat iemand een 16v kop op een 8v onderblok had gezet, moest alleen een spanrol bij dacht ik. Die site ben je vast ook weleens tegen gekomen, 205 met zelfgebouwde turbo setup.
En zolang je niet toerengeil bent is een (opgevoerde) 8v op straat veel fijner dan een 16v.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Clithopias schreef op donderdag 14 december 2006 @ 14:40:
Ik heb weleens gezien dat iemand een 16v kop op een 8v onderblok had gezet, moest alleen een spanrol bij dacht ik. Die site ben je vast ook weleens tegen gekomen, 205 met zelfgebouwde turbo setup.
En zolang je niet toerengeil bent is een (opgevoerde) 8v op straat veel fijner dan een 16v.
Hoezo dat? Een 16v geeft toch van zelf sprekend bij gelijke tuning toch meer vermogen?

• Clithopias
Joopieboy schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:35:
Hoezo dat? Een 16v geeft toch van zelf sprekend bij gelijke tuning toch meer vermogen?
Als je op de openbare weg rijd heb je veel meer aan een mooie koppelcurve die vroeg begint dan aan piekvermogen. Als je lekker aan het rijden bent met niet teveel toeren en je wilt wat sneller trap je bij een 8v gewoon het gas in, terwijl je bij een 16v eerst terug moet schakelen omdat er anders vrijwel niks gebeurt. Geef mij dan maar een 8v ookal heeft een 16v meer vermogen, veel fijner voor op de weg en kan ook bloedsnel zijn.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Clithopias schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:50:
[...]

Als je op de openbare weg rijd heb je veel meer aan een mooie koppelcurve die vroeg begint dan aan piekvermogen. Als je lekker aan het rijden bent met niet teveel toeren en je wilt wat sneller trap je bij een 8v gewoon het gas in, terwijl je bij een 16v eerst terug moet schakelen omdat er anders vrijwel niks gebeurt. Geef mij dan maar een 8v ookal heeft een 16v meer vermogen, veel fijner voor op de weg en kan ook bloedsnel zijn.
Ow ok, dat wist ik nog niet. Dus eigenlijk is een 8v gewoon wat rapper me top gang komen. Ok

• Clithopias
Joopieboy schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:04:
Ow ok, dat wist ik nog niet. Dus eigenlijk is een 8v gewoon wat rapper me top gang komen. Ok
Ik zou het zo uitdrukken: rapper onderin het toerengebied. Maar dat zijn details, ben al blij dat ik je iets heb kunnen leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Clithopias schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:21:
[...]

Ik zou het zo uitdrukken: rapper onderin het toerengebied. Maar dat zijn details, ben al blij dat ik je iets heb kunnen leren ;)
Haha, ja idd :P

Pagina: 1 2 3 Laatste