En wat is dat voor scherm?Slasher schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:46:
[...]
Daarom heb ik dus laatst een philips 19" gekocht, om van al dat gel*l af te zijn, en het is een perfect schermpje, maar daar betaal je ook voor
Verwijderd
Samsung zegt dat Zwart wel in duitsland te krijgen is.n00bs schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:50:
[...]
Er zijn hier misschien nu op dit topic 4-5 970P schermen, dat is NIET representatief... 4 launch had er veel meer en op andere fora is hier ook over te lezen. Blijkbaar heeft Samsung gewoon een probleem met de productie van de panelen.
Dat in dit topic ERGENS staat dat de kleur wit is, heeft hij niets aan. Hij doet zaken met die winkel niet met GOT. Die winkelier had gewoon de doos moeten openen en hun werk zorgvuldig doen.
Ik zou gewoon dat ding retour zenden en geld terugvragen en ergens anders kopen. (buitenland)
Wie weet er dan een online winkel of iets, die daarvandaan zo'n scherm kan regelen.
trouwens als ik het scherm 970p op zn hoogste stand wil hebben. dan valt ie na 1 wiebel weer een cm naar beneden. Hij staat dus niet stevig op zn hoogste stand
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 13:58 ]
Elect a clown, expect a circus.
En waarom zouden de ervaringen van één winkel en wat andere fora dan wel representatief zijn? De enige die wat kan zeggen over het uitvalpercentage is Samsung zelf. Wij kunnen daar slechts naar gissen, omdat wij niet genoeg gegevens hebben.n00bs schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:50:
[...]
Er zijn hier misschien nu op dit topic 4-5 970P schermen, dat is NIET representatief... 4 launch had er veel meer en op andere fora is hier ook over te lezen. Blijkbaar heeft Samsung gewoon een probleem met de productie van de panelen.
Verwijderd
Das toch wel een wat ander type als de specs van de 970p
er moet toch online een winkel zijn die met het buitenland samenwerkt.
Of een winkel die de schermen uit duitsland haalt. Voor een zwarte 970P.
Kunnen we brainstormen?
Verwijderd
Samsung gebeld en zegt:Joni schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:07:
[...]
En waarom zouden de ervaringen van één winkel en wat andere fora dan wel representatief zijn? De enige die wat kan zeggen over het uitvalpercentage is Samsung zelf. Wij kunnen daar slechts naar gissen, omdat wij niet genoeg gegevens hebben.
Valt wel mee
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 14:27 ]
Verwijderd
Me scherm doet het weer.
Als ik aan dat externe kassie rommel die dvi aansluiting, dan wordt ie goed.
Maarja dat is toch niet goed he.
Ik heb al een nieuwe besteld. dus eerst komt de nieuwe en dan gaat deze weer terug.
Dus dan kan ik kiezen. Hier zitten geen dode pixels in , dat scheelt. Maar een gammele dvi aansluiting is ook niet alles.
Wat een gezeik
Na een install van de samsung software > BSOD
. op nv4_dsip.dll
Ik vraag me ook af hoe je een auto_adjustment doet op het begin scherm bij het opstarten als je bios informatie ziet.. dat staat scheef
Als ik aan dat externe kassie rommel die dvi aansluiting, dan wordt ie goed.
Maarja dat is toch niet goed he.
Ik heb al een nieuwe besteld. dus eerst komt de nieuwe en dan gaat deze weer terug.
Dus dan kan ik kiezen. Hier zitten geen dode pixels in , dat scheelt. Maar een gammele dvi aansluiting is ook niet alles.
Wat een gezeik
Na een install van de samsung software > BSOD
Ik vraag me ook af hoe je een auto_adjustment doet op het begin scherm bij het opstarten als je bios informatie ziet.. dat staat scheef
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 15:31 ]
Lijkt mij ook wel een goed idee, van het paneel van de 6-serie hebben we alleen nog maar 1 userreview(van de C6FS) en een review van THG(fr)...
En jij kan er nog mee lachen?? Moest zoiets mij overkomen werd ik gelijk zot. +500 euro besteden aan een scherm en niets dan problemen... dan nog niet eens de kleur die ze je beloofd hadden. Het zou bij mij geen week duren om m'n geld terug te krijgen, dat kan ik je zeggen!Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:51:
Na een install van de samsung software > BSOD. op nv4_dsip.dll
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Verwijderd
Status report:
Bestelling Belinea 101920 ref 111919 geannuleerd.
Was eerst in de veronderstelling dat 4launch.nl mij aanbood om voor de helft van de prijs de monitor te kopen;
nee uiteraard was dit fout: de helft van de pixelgarantie. Zoals ook eerder gesteld in dit topic.
Dit vind ik nogal vreemd, ik ga uiteraard niet betalen voor een garantie die niet eens geleverd wordt.
Dus als ik die niet perfecte monitor zou nemen, zou ik absoluut niet meer betalen dan de originele prijs.
Hierbij heb ik de bestelling geannulleerd. En ik zal nog even doorzoeken naar een wel in goede staat verkerende 101920. Ondertussen orienterend op een andere merk/model.
Heb vanochtend nog wel Belinea gebeld in de hoop dat zij de monitor zouden willen omruilen: nee ISO II. Overigens kost zo'n gesprek 70 cent pm, en als je de verkeerde keuze (weliswaar meest logische) maakt kom je bij een mededeling dat de info op de website (die heel slecht is) staat en wordt er opgehangen. Kan je weeropnieuw bellen.
Belinea komt op mij momenteel erg slecht over.
4launch was vriendelijk en behulpzaam. Jammer van de ladingen slechte 101920's die zij binnen krijgen.
Was eerst in de veronderstelling dat 4launch.nl mij aanbood om voor de helft van de prijs de monitor te kopen;
nee uiteraard was dit fout: de helft van de pixelgarantie. Zoals ook eerder gesteld in dit topic.
Dit vind ik nogal vreemd, ik ga uiteraard niet betalen voor een garantie die niet eens geleverd wordt.
Dus als ik die niet perfecte monitor zou nemen, zou ik absoluut niet meer betalen dan de originele prijs.
Hierbij heb ik de bestelling geannulleerd. En ik zal nog even doorzoeken naar een wel in goede staat verkerende 101920. Ondertussen orienterend op een andere merk/model.
Heb vanochtend nog wel Belinea gebeld in de hoop dat zij de monitor zouden willen omruilen: nee ISO II. Overigens kost zo'n gesprek 70 cent pm, en als je de verkeerde keuze (weliswaar meest logische) maakt kom je bij een mededeling dat de info op de website (die heel slecht is) staat en wordt er opgehangen. Kan je weeropnieuw bellen.
Belinea komt op mij momenteel erg slecht over.
4launch was vriendelijk en behulpzaam. Jammer van de ladingen slechte 101920's die zij binnen krijgen.
Ik zal van het weekend ff een review in elkaar rammelen.XiN schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:48:
[...]
Lijkt mij ook wel een goed idee, van het paneel van de 6-serie hebben we alleen nog maar 1 userreview(van de C6FS) en een review van THG(fr)...
Elect a clown, expect a circus.
Verwijderd
Dit is dus ook bij mij gebeurd (zoals je al vermeldde). Laat het nog even weten als je een verkoper vind die ze wel pixelperfect heeft!Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:18:
Verwijderd
Deze is dan wel gaar. Dinsdag een nieuwe, ja als die kleur gewoon nergens te krijgen is. dan maar deze kleur. Hij is niet lelijk ofsow. Maar ik had de rest van de pc spullen zwart gekozen.Largamelion schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:15:
[...]
En jij kan er nog mee lachen?? Moest zoiets mij overkomen werd ik gelijk zot. +500 euro besteden aan een scherm en niets dan problemen... dan nog niet eens de kleur die ze je beloofd hadden. Het zou bij mij geen week duren om m'n geld terug te krijgen, dat kan ik je zeggen!
Voor het toetsenbord staat niet zo mooi bij zo'n ding. Ik kan trouwens geen 1 dode pixel vinden.
Ik hoop maar dat die nieuwe dat ook niet heeft. anders wordt het helemal ellende
Heeft de Samsung 970P Nou zo'n coating... Moet ik dat ding nou met vochtige glasdoek schoonmaken.. of die speciale clean spuitbusjes.. hoe heet het ook alweer
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 16:52 ]
Verwijderd
Dit is mijn eerste post op tweakers en hoop dat ik hem in de goede topic plaats
Ik heb onlangs een compleet nieuw systeem aangeschaft met als monitor de Samsung 193P+.
Net als bij de 193P wordt bij de 193P+ door samsung een Zere Bright Dot policy geleverd.
Helaas kwam ik er achter, nadat ik alles aangesloten had, er een continu brandende rode pixel in het midden van m'n scherm zat.
Hierdoor heb ik gebruik van mijn ZBD gemaakt. M'n scherm werd omgewisseld en ik kreeg een leenmonitor van samsung, 192T, die zo op het eerste gezicht toch een stuk minder mooi beeld geeft dan dat ik snel bij mijn 193P+ heb gezien.
Het paneel uit de 193P+ zou worden vervangen door een paneel zonder dode pixels.
Nu krijg ik komende week mijn 193P+ weer terug. Maar ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de responstijd van m'n scherm te controleren.
Aangezien ik al contact heb moeten opnemen met de reparatie service en ze naar mijn idee niet veel wisten van de 193P+. Heb ik lichte twijfels gekregen of er wel een zelfde soort paneel in terug geplaatst wordt.
Hoe kan ik controleren of ze niet het paneel erin hebben geplaatst dat ook in de gewone 193P zit.
Aangezien deze 20ms is en meer last zou moeten hebben van gosthing.
Is er een programma dat de eigenschappen van het paneel kan weergeven of moet ik gewoon maar hopen dat ze bij het reparatiecentrum er het juiste paneel in hebben geplaatst?
Ik heb onlangs een compleet nieuw systeem aangeschaft met als monitor de Samsung 193P+.
Net als bij de 193P wordt bij de 193P+ door samsung een Zere Bright Dot policy geleverd.
Helaas kwam ik er achter, nadat ik alles aangesloten had, er een continu brandende rode pixel in het midden van m'n scherm zat.
Hierdoor heb ik gebruik van mijn ZBD gemaakt. M'n scherm werd omgewisseld en ik kreeg een leenmonitor van samsung, 192T, die zo op het eerste gezicht toch een stuk minder mooi beeld geeft dan dat ik snel bij mijn 193P+ heb gezien.
Het paneel uit de 193P+ zou worden vervangen door een paneel zonder dode pixels.
Nu krijg ik komende week mijn 193P+ weer terug. Maar ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de responstijd van m'n scherm te controleren.
Aangezien ik al contact heb moeten opnemen met de reparatie service en ze naar mijn idee niet veel wisten van de 193P+. Heb ik lichte twijfels gekregen of er wel een zelfde soort paneel in terug geplaatst wordt.
Hoe kan ik controleren of ze niet het paneel erin hebben geplaatst dat ook in de gewone 193P zit.
Aangezien deze 20ms is en meer last zou moeten hebben van gosthing.
Is er een programma dat de eigenschappen van het paneel kan weergeven of moet ik gewoon maar hopen dat ze bij het reparatiecentrum er het juiste paneel in hebben geplaatst?
Je kan het niet opvragen, maar er zijn wel programma's om uit te testen hoe snel je monitor ongeveer is: PixPerAn bijvoorbeeld.
Als je dat opent en dan naar de chase-test gaat, dan kan je verschillende kleurovergangen weer laten geven.
Als ze allemaal ongeveer even snel/langzaam zijn, dan heb je waarschijnlijk de 8ms monitor, maar als bepaalde overgangen een stuk langzamer zijn(overgangen van 255 -> 30 ofzo) dan heb je waarschijnlijk een 20ms monitor.
Je kan ook een aantal foto's van het autotje nemen met een zo kort mogelijke sluitertijd, de beste uitkiezen, en die laten zien.
Dan kunnen we waarschijnlijk wel aan dat plaatje zien of je een 20ms of een 8ms hebt.
Als je dat opent en dan naar de chase-test gaat, dan kan je verschillende kleurovergangen weer laten geven.
Als ze allemaal ongeveer even snel/langzaam zijn, dan heb je waarschijnlijk de 8ms monitor, maar als bepaalde overgangen een stuk langzamer zijn(overgangen van 255 -> 30 ofzo) dan heb je waarschijnlijk een 20ms monitor.
Je kan ook een aantal foto's van het autotje nemen met een zo kort mogelijke sluitertijd, de beste uitkiezen, en die laten zien.
Dan kunnen we waarschijnlijk wel aan dat plaatje zien of je een 20ms of een 8ms hebt.
[ Voor 2% gewijzigd door n-i-x op 04-11-2005 17:23 . Reden: De x zit onder de s ]
Ziet er goed uit lijkt me...Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:12:
hier fotootje van zwarte 770P
http://www.samsung.com/ar.../images/grande_770p_3.jpg
Verwijderd
godverdomme nou... voor het eerst dat ik een zwarte 770P zie.. al zoek ik dan die grote broer, maar ik kan wel stoppen met zoeken. die andere komt er al weer aan.
Ik zit momentele achter een 970P moet er iemand nog wat weten over dat ding..
Een userreview zou erg fijn zijn.
Als je niet weet wat je er in moet zetten, dan kan je in de startpost kijken.
Als je niet weet wat je er in moet zetten, dan kan je in de startpost kijken.
Verwijderd
Mijn review over de samsung 970P
Ik had altijd een 17 inch Iliyama CRT (vision master pro 400 of 450) en tijdelijk een DELL 17 inch omdat de iliyama stuk ging. Die Dell was tijdelijke totdat ik een tft zou hebben.
Mijn bureau is altijd een bende van cd's en papier, dus vanwege ruimtegebrek was dit ook wel nodig.
Ik had voor mezelf niet echt een budget in gedachten, Ik wou alleen een mooi (functioneel) design.
Waar gebruik ik het scherm voor:
Ik ben niet van de games, dus ik gebruik hem eigelijk alleen voor internet/office gebruik.
Bestelling:
Ik heb deze monitor bij Misco Nederland besteld. Dit omdat ik de mensen ervan ken vanwege de bestellingen op mijn werk. Ik heb hierbij een leuke korting gekregen. Zij hadden aangegeven op de site de zwarte versie te leveren, en dat heeft de medewerker ook bevestigd. Echter bij binnenkomst van de tft bleek hij wit/zilver. Ik baalde er wel even van. Maargoed ergens had ik het kunnen verwachten. De monitor heeft een gammele dvi aansluiting. deze gaat retour en krijg volgende week een nieuwe.
Eerste indruk:
Kwa design is het gewoon een schitterend ding. De voet is glanzend wit. Ik moest een beetje denken aan de apple schermen. Alles ziet er goed mooi afgewerkt uit. Het lichtje op de voet is blauw verlicht ten tijde van gebruik. Dit zou misschien voor sommige irritant kunnen zijn.
een verhaal apart:
Toen ik hem had aangesloten en ik startte de pc scrok ik me dood. Het bios (dell)Logo zag er echt gaar uit. Ik startte verder en het windows xp logo was niet veel beter. In windows aangekoment bleef de kwaliteit hetzelfde. Alle iconen hadden vagen zwarte of witte vegen erachter als een soort schaduw, en de linkerkant van me scherm verliep van windows achtergrond blauw naar wit. Ik wist dat dit niet goed zou zijn. Ik probeerde de software maar dit hielp niet. Kadoek? Ik belde samsung en die zij dat het DOA was. (kadoek dus). Toen heb ik gelijk Misco opgebeld en ik krijg eerst een nieuwe en dan gaat de ouwe terug. Toen probeerde ik hem voor de gein op een andere pc, ik sloot hem aan en bewoog toevallig de dvi aansluiting. Pats het scherm werd helder. Fuck zeg die dvi aansluiting is gammel. That's it. Naja dat zat me toch niet lekker, en ik kreeg al een nieuwe dus nou prima. Ik ging hem dan toch maar tijdelijk even gebruiken.
En verder:
De doos is completer dan dat ik dacht. Zowel DVI>DVI als een DVI>D-sub kabel wordt geleverd.
De voet beschikt over 1 uitgaande kabel die naar een kastje gaat waar vervolgens de dvi en voeding op worden aangesloten. Het nadeel van die enkele kabel uit de voet is voor mij, dat ik de monitor voet niet helemaal tegen de muur kan zetten. Als ik dat zou doen dan zou die uitgaande kabel knikken. Je heb dus niet de mogelijkheid om deze aan een andere kant uit te laten lopen.
We zou je je voet kunnen draaien, alleen dan zit je aan/uit knopje aan een zijkant.
Installatie:
het aansluiten van de kabels was een eitje. enkel de video en power kabel.
Dan komt de software. Het cd'tje van samsung zit heel gaar in mekaar. Het begint met een Html tekstje waarin staat hoe je wat installeert. in de vorm van Installeer magictune dmv. setup in de map..... Er is dus geen moeite gedaan om hier een compleet makkelijk geheel van te maken.
Het installeren van de Xp monitor driver ging soepel (nadat ik ff had gezocht waar die dan wel staat),
Magictune Setup verliep ook wel goed, al ging dat erg traag, alsof die 30gig van een netwerk moest trekken:S. Magic rotate ging bij mij de eerste keer fout. Bij de restart kreeg ik een bsod op me videokaart drivers. dit moest ik dus eerst oplossen zodat ik verder kon. Magictune is erg uitgebreid vind ik, en je kan genoeg instellen om het naar eigen wens te laten verlopen. Magicrotate werkt uiteindelijk ook, alleen duurt het wel een paar seconden voordat die software snapt dat ie moet gaan rotaten zodra je het scherm draait. Het scherm is hardwarematig zo aangesloten. De software valt nog veel aan te verbeteren.
Weergave:
Bij het uitpakken viel alles dus zwaar tegen. Maargoed toen die eenmaal even goed was, was het ook prachtig. Ik heb ene klein beetje met magictune zitten spelen, en de kleuren zijn zo mooi.
De windows xp balk wordt echt blauw, en de internetpagina's mooi wit. In vergelijking tot de dell 1905FP reeds in bezit. Is dit wel echt een toppertje.
De Kijkhoek is geweldig. Of ik er nou voor zit/hang of lig. Ik kan alles prima zien. Ik weet niet hoe gaar je zou moeten gaan kijken wil je niks meer kunnen lezen.
Hij is momenteel aangelsoten via d-sub. Dus ik ga helemaal uit me dak, als die straks op dvi zit
Games:
Sorry maar die speel in niet, hier kan ik ook niks over zeggen.
Ik heb hem hier ook niet voor besteld. Denk dat je voor games wel een sneller goedkoper model kan nemen. Patience is daarentegen Super mooi op dit scherm
Films:
Ik heb even een aantal filmpies zitten kijken, En vergeleken met mijn CRT heb ik niks te klagen.
Ik vind het allemaal mooi. Op het gebied van "twinkling effect" en wat er ook maar kan zijn wat je kan zien als je 3 uur ergens op gaat letten, heb ik geen verstand. Als de kleuren en de scherpte maar top zijn. is het voor mij goed.
Kwaliteit:
Oke bij de mijne is de dvd aansluiting dan gaar. Ik denk dat ik daar gewoon pech mee heb, en dat je daar niet teveel op moet letten. De voet is zwaar en staat erg stabiel. Er zitten 3 scharnieren in de zwenkvoet, dus je kan echt alle kanten met dit ding uit. Wat ik wel merkte is dat als ik het scherm op de allerhoogste stand zet. En ik raak hem ff aan. dan valt die weer 1cm omlaag. helemaal op zn hoogst kan de mijne dus niet stabiel blijven staan. Verder is het mooi speeldgoed dat alle kanten op gaat. Ik heb misschien wel mn twijfels over hoelaat die zwenkvoet en met de name de scharnieren het volhouden. Zouden die slapjes worden in de loop d'r tijd of niet. Alles is goed afgewerkt en om het scherm een mooie dunne zilvere rand, met een ranzige TCO sticker.
Vormgeving:
Ik vind de voet heel mooi. Zoals ik al zei, een beetje apple wit (glanzend), Je moet het maar net mooi vinden. Het blauwe aan en uit lampje ziet er ook mooi uit, maar kan irriteren. De achterkant vind ik heel mooi, alleen die staat tegen de muur, dus die luxe kan niemand bezichtigen.Het externe kastje vond ik wel mooi bij de aankoop, zodat je erachter geen draden hebt. Maar eigelijk hadden ze het beter in de voet kunnen doen, want die kabel die er nu al uitkomt zorgt er ook al voor dat ie niet helemaal tegen de muur kan. Maargoed ik kletter dat kastje wel achter me bureau langs (bungelen maar).
Gewoon een heel luxe uitziend scherm.
Conclusie:
Prijzig maar wel sjiek.
Plusjes+:
Schitterend Design
Prachtige kleuren
Draaibaarheid/flexibiliteit
Minnetjes-:
het niet nuttige externe kassie voor de aansluitingen
De iets wat slappe scharnieren
De op een maandagochtend inmekaargedraaide software.
* Een leuk Cadeautje van de kerstman
Ik had altijd een 17 inch Iliyama CRT (vision master pro 400 of 450) en tijdelijk een DELL 17 inch omdat de iliyama stuk ging. Die Dell was tijdelijke totdat ik een tft zou hebben.
Mijn bureau is altijd een bende van cd's en papier, dus vanwege ruimtegebrek was dit ook wel nodig.
Ik had voor mezelf niet echt een budget in gedachten, Ik wou alleen een mooi (functioneel) design.
Waar gebruik ik het scherm voor:
Ik ben niet van de games, dus ik gebruik hem eigelijk alleen voor internet/office gebruik.
Bestelling:
Ik heb deze monitor bij Misco Nederland besteld. Dit omdat ik de mensen ervan ken vanwege de bestellingen op mijn werk. Ik heb hierbij een leuke korting gekregen. Zij hadden aangegeven op de site de zwarte versie te leveren, en dat heeft de medewerker ook bevestigd. Echter bij binnenkomst van de tft bleek hij wit/zilver. Ik baalde er wel even van. Maargoed ergens had ik het kunnen verwachten. De monitor heeft een gammele dvi aansluiting. deze gaat retour en krijg volgende week een nieuwe.
Eerste indruk:
Kwa design is het gewoon een schitterend ding. De voet is glanzend wit. Ik moest een beetje denken aan de apple schermen. Alles ziet er goed mooi afgewerkt uit. Het lichtje op de voet is blauw verlicht ten tijde van gebruik. Dit zou misschien voor sommige irritant kunnen zijn.
een verhaal apart:
Toen ik hem had aangesloten en ik startte de pc scrok ik me dood. Het bios (dell)Logo zag er echt gaar uit. Ik startte verder en het windows xp logo was niet veel beter. In windows aangekoment bleef de kwaliteit hetzelfde. Alle iconen hadden vagen zwarte of witte vegen erachter als een soort schaduw, en de linkerkant van me scherm verliep van windows achtergrond blauw naar wit. Ik wist dat dit niet goed zou zijn. Ik probeerde de software maar dit hielp niet. Kadoek? Ik belde samsung en die zij dat het DOA was. (kadoek dus). Toen heb ik gelijk Misco opgebeld en ik krijg eerst een nieuwe en dan gaat de ouwe terug. Toen probeerde ik hem voor de gein op een andere pc, ik sloot hem aan en bewoog toevallig de dvi aansluiting. Pats het scherm werd helder. Fuck zeg die dvi aansluiting is gammel. That's it. Naja dat zat me toch niet lekker, en ik kreeg al een nieuwe dus nou prima. Ik ging hem dan toch maar tijdelijk even gebruiken.
En verder:
De doos is completer dan dat ik dacht. Zowel DVI>DVI als een DVI>D-sub kabel wordt geleverd.
De voet beschikt over 1 uitgaande kabel die naar een kastje gaat waar vervolgens de dvi en voeding op worden aangesloten. Het nadeel van die enkele kabel uit de voet is voor mij, dat ik de monitor voet niet helemaal tegen de muur kan zetten. Als ik dat zou doen dan zou die uitgaande kabel knikken. Je heb dus niet de mogelijkheid om deze aan een andere kant uit te laten lopen.
We zou je je voet kunnen draaien, alleen dan zit je aan/uit knopje aan een zijkant.
Installatie:
het aansluiten van de kabels was een eitje. enkel de video en power kabel.
Dan komt de software. Het cd'tje van samsung zit heel gaar in mekaar. Het begint met een Html tekstje waarin staat hoe je wat installeert. in de vorm van Installeer magictune dmv. setup in de map..... Er is dus geen moeite gedaan om hier een compleet makkelijk geheel van te maken.
Het installeren van de Xp monitor driver ging soepel (nadat ik ff had gezocht waar die dan wel staat),
Magictune Setup verliep ook wel goed, al ging dat erg traag, alsof die 30gig van een netwerk moest trekken:S. Magic rotate ging bij mij de eerste keer fout. Bij de restart kreeg ik een bsod op me videokaart drivers. dit moest ik dus eerst oplossen zodat ik verder kon. Magictune is erg uitgebreid vind ik, en je kan genoeg instellen om het naar eigen wens te laten verlopen. Magicrotate werkt uiteindelijk ook, alleen duurt het wel een paar seconden voordat die software snapt dat ie moet gaan rotaten zodra je het scherm draait. Het scherm is hardwarematig zo aangesloten. De software valt nog veel aan te verbeteren.
Weergave:
Bij het uitpakken viel alles dus zwaar tegen. Maargoed toen die eenmaal even goed was, was het ook prachtig. Ik heb ene klein beetje met magictune zitten spelen, en de kleuren zijn zo mooi.
De windows xp balk wordt echt blauw, en de internetpagina's mooi wit. In vergelijking tot de dell 1905FP reeds in bezit. Is dit wel echt een toppertje.
De Kijkhoek is geweldig. Of ik er nou voor zit/hang of lig. Ik kan alles prima zien. Ik weet niet hoe gaar je zou moeten gaan kijken wil je niks meer kunnen lezen.
Hij is momenteel aangelsoten via d-sub. Dus ik ga helemaal uit me dak, als die straks op dvi zit
Games:
Sorry maar die speel in niet, hier kan ik ook niks over zeggen.
Ik heb hem hier ook niet voor besteld. Denk dat je voor games wel een sneller goedkoper model kan nemen. Patience is daarentegen Super mooi op dit scherm

Films:
Ik heb even een aantal filmpies zitten kijken, En vergeleken met mijn CRT heb ik niks te klagen.
Ik vind het allemaal mooi. Op het gebied van "twinkling effect" en wat er ook maar kan zijn wat je kan zien als je 3 uur ergens op gaat letten, heb ik geen verstand. Als de kleuren en de scherpte maar top zijn. is het voor mij goed.
Kwaliteit:
Oke bij de mijne is de dvd aansluiting dan gaar. Ik denk dat ik daar gewoon pech mee heb, en dat je daar niet teveel op moet letten. De voet is zwaar en staat erg stabiel. Er zitten 3 scharnieren in de zwenkvoet, dus je kan echt alle kanten met dit ding uit. Wat ik wel merkte is dat als ik het scherm op de allerhoogste stand zet. En ik raak hem ff aan. dan valt die weer 1cm omlaag. helemaal op zn hoogst kan de mijne dus niet stabiel blijven staan. Verder is het mooi speeldgoed dat alle kanten op gaat. Ik heb misschien wel mn twijfels over hoelaat die zwenkvoet en met de name de scharnieren het volhouden. Zouden die slapjes worden in de loop d'r tijd of niet. Alles is goed afgewerkt en om het scherm een mooie dunne zilvere rand, met een ranzige TCO sticker.
Vormgeving:
Ik vind de voet heel mooi. Zoals ik al zei, een beetje apple wit (glanzend), Je moet het maar net mooi vinden. Het blauwe aan en uit lampje ziet er ook mooi uit, maar kan irriteren. De achterkant vind ik heel mooi, alleen die staat tegen de muur, dus die luxe kan niemand bezichtigen.Het externe kastje vond ik wel mooi bij de aankoop, zodat je erachter geen draden hebt. Maar eigelijk hadden ze het beter in de voet kunnen doen, want die kabel die er nu al uitkomt zorgt er ook al voor dat ie niet helemaal tegen de muur kan. Maargoed ik kletter dat kastje wel achter me bureau langs (bungelen maar).
Gewoon een heel luxe uitziend scherm.
Conclusie:
Prijzig maar wel sjiek.
Plusjes+:
Schitterend Design
Prachtige kleuren
Draaibaarheid/flexibiliteit
Minnetjes-:
het niet nuttige externe kassie voor de aansluitingen
De iets wat slappe scharnieren
De op een maandagochtend inmekaargedraaide software.
* Een leuk Cadeautje van de kerstman
Ik heb gemerkt dat het twinkling effect van overdrive mva/pva schermen bijna niet waarneembaar is in gewone films met dvd-kwatiteit. Als je echter een divx/xvid (350 MB per 45 minuten) erbij neemt waarbij geen filters zijn gebruikt om de achtergrond uniformer te maken (bij de meeste encodes is hiervan geen gebruik gemaakt) en je komt in een relatief donkere scene, dan twinkelen ze er serieus op los. Dat is een gevolg van de manier waarop deze beelden gecodeerd worden met de divx/xvid codec. Ik kan alleen maar (als deductie) veronderstellen dat overdrive TN panelen hier nog meer last van hebben... CRT schermen hebben er zogoed als helemaal geen last van.
[ Voor 3% gewijzigd door TetsuoShima op 04-11-2005 20:38 ]
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
Verwijderd
Even kort:
- Kan iemand ff in 1 zin zeggen wat dat 'twinkling effect' is?
Nog nooit van gehoord...
Nog nooit van gehoord...
Verwijderd
Dat is de blauwe versie, misschien dat het tijd wordt dat je een nieuw scherm kooptVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:12:
hier fotootje van zwarte 770P
http://www.samsung.com/ar.../images/grande_770p_3.jpg
Dit is de zwarte, 19" versie, was echter al voorbij gekomen:
(klik)

Verwijderd
Ik kan voor een z8 prijsje een 19 inch tft kopen alleen vraag ik me af of het wat is..
Het gaat om een World of vision (VOW)
Specs:
19 inch
8 ms
contrast 800:1
helderheid 300
resolutie 1280x1024 75hz
Is dit wat?
edit: Type is VOW 900P
Er is iig bagger weinig over dit ding te vinden op internet
Specs:
19 inch
8 ms
contrast 800:1
helderheid 300
resolutie 1280x1024 75hz
Is dit wat?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 22:58 ]
Verwijderd
Wat doen die usb poorten daar in die voet. dat heeft mijn 970P niet 9witVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:26:
[...]
Dat is de blauwe versie, misschien dat het tijd wordt dat je een nieuw scherm koopt![]()
Dit is de zwarte, 19" versie, was echter al voorbij gekomen:
(klik)
[afbeelding]
Verwijderd
Is simpel weg ruis in de achtergrond van de film. Beetje gek om in een digitale film ruis te zienVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:16:
Even kort:
Nog nooit van gehoord...
Verwijderd
Uhm misschien zoeken naar WOV (world of vision) in plaats van VOW? Of heet dat ding echt zo?Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:55:
Ik kan voor een z8 prijsje een 19 inch tft kopen alleen vraag ik me af of het wat is..
[...]
edit:
http://www.wd-shop.com/53...534965d0f03b5f/index.html
die dus?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 09:41 ]
Ja dat vind ik dus ook een beetje jammer, kennelijk heeft Samsung in de showmodellen of in de modellen voor andere landen een usb hub erin gebouwd en zit die er nu niet meer in of zit die er voor Nederland niet in........Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 23:36:
[...]
Wat doen die usb poorten daar in die voet. dat heeft mijn 970P niet 9wit
Gemberthee: water met een smaakje.
Verwijderd
http://www.fnl.nl/chip-fotovideo/toplijst/
scroll naar: Monitoren TFT 19 inch - december 2004
Beetje oud maar wel de 193P en de 101920 en Viewsonic
VP191S. Overigens lijkt dat niet de 111919 te zijn. Lage reacttijd, PVA??, lager contrast etc.
VP191S. Overigens lijkt dat niet de 111919 te zijn. Lage reacttijd, PVA??, lager contrast etc.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 09:49 ]
Verwijderd
Zij er eigelijk software tooltjes of bijvoorbeeld pictures om je kleuren op af te stemmen.
Ik ben bezig ermee, alles lijkt wel goed, alleen me rood is veel te fel. (momenteel geen dvi).
Die magictune van samsung is mij namelijk ook niet echt duidelijk. Kan geen chinees
Ik ben bezig ermee, alles lijkt wel goed, alleen me rood is veel te fel. (momenteel geen dvi).
Die magictune van samsung is mij namelijk ook niet echt duidelijk. Kan geen chinees
Het 'Twinkling effect' (of videonoise zoals THG het noemt) betekent dat bepaalde pixels(vooral de donkere) gaan knipperren.Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:16:
Even kort:
Nog nooit van gehoord...
Dit komt doordat er in het signaal al een soort kleine knipperring zit, die dan wordt versterkt door de overdrive.
Dan vraag ik me eigenlijk af of het dan niet gewoon compleet in het filmpje zelf zit.TetsuoShima schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:38:
Ik heb gemerkt dat het twinkling effect van overdrive mva/pva schermen bijna niet waarneembaar is in gewone films met dvd-kwatiteit. Als je echter een divx/xvid (350 MB per 45 minuten) erbij neemt waarbij geen filters zijn gebruikt om de achtergrond uniformer te maken (bij de meeste encodes is hiervan geen gebruik gemaakt) en je komt in een relatief donkere scene, dan twinkelen ze er serieus op los. Dat is een gevolg van de manier waarop deze beelden gecodeerd worden met de divx/xvid codec. Ik kan alleen maar (als deductie) veronderstellen dat overdrive TN panelen hier nog meer last van hebben... CRT schermen hebben er zogoed als helemaal geen last van.
De trage(normale *VA) monitoren zijn dan niet snel genoeg om die twinkling weer te geven, waardoor je er geen last van hebt.
Verder weet ik niet hoe je er bij komt dat CRT's(en TV's) niet twinkelen.
Vooral een TV knipperd behoorlijk met zijn 50Hz, meer dan dat ik ooit in een filmpje op deze LCD(MVA) heb gezien.
Zo gek is het toch niet dat er ruis in zit?Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 00:08:
[...]
Is simpel weg ruis in de achtergrond van de film. Beetje gek om in een digitale film ruis te zienmaar toch kan het ....
Uiteindelijk is het toch een keertje opgenomen, en dat gebeurd volgens mij(zelfs met een digitale camera) nog gedeeltelijk analoog(De CCD-chip geeft een analoog signaal af dat wordt gedigitaliseerd?)
Als je met een digitale camera een foto neemt met te weinig licht, te korte sluitertijd, en te kleine diafragma dan zie je ook ruis.
Die review is nog van voor er iets bekend was over het overdrive MVA paneel van AUO, dus dit zijn nog de oude versies van de VP191 en de 101920.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 09:47:
http://www.fnl.nl/chip-fotovideo/toplijst/
Ook de E481S die er tussen staat is de oude met IPS paneel.
Wat me trouwens wel opvalt bij die response tijden en de contrastratio's helemaal niet samen lijken te hangen met de specificaties.
Er is een 20ms monitor die 27ms haalt, er zijn 25ms monitoren die 18 ms halen, de ene monitor met contrast van 700 haalt zo'n 1000:1, en de andere(weaarschijlijk die met Lg.Philips paneel) haalt maar 600:1
In die vergelijking/review kan je mooi zien hoe waardeloos de specs eigenlijk zijn...
Ik heb van 't weekend ook een Samsung 930bf gehaald, ter vervanging van m'n 19" crt.
Maar ik heb wel last van Ghosting/Blur effect tijdens het spelen van Desert Combat. Ik zie het met name
als je aan 't vliegen bent of als er vlietuigen voorbij komen. Het is echt zo'n waas dier er achter hangt.
Ik heb hem dan gewoon met DVI kabel aangesloten en de resolutie op 1280 x 1024.
Ik heb Quake3/4 ook geprobeerd, maar hier heb ik er geen last van.
Hebben meer mensen hier last van of is dit normaal bij een 4ms tft?
Maar ik heb wel last van Ghosting/Blur effect tijdens het spelen van Desert Combat. Ik zie het met name
als je aan 't vliegen bent of als er vlietuigen voorbij komen. Het is echt zo'n waas dier er achter hangt.

Verwijderd
IS er nog iemand die weet hoe je zo'n 970p zonder knopjes (dus met softwarematige aansturing), de bios info. dus het gedoe voordat windows opstart. kan rechtzetten (auto adjusten)?
En moet ik zo'n scherm nou echt met speciaal middel schoonmaken. ivm coating of dergelijke. Er zijn hier genoeg topics over, maar t word me dan nog niet echt bevestigd.
En moet ik zo'n scherm nou echt met speciaal middel schoonmaken. ivm coating of dergelijke. Er zijn hier genoeg topics over, maar t word me dan nog niet echt bevestigd.
Je zou een DVI aansluiting kunnen gebruiken zodat het beeld automatisch goed uitgelijnd wordt...Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 14:58:
IS er nog iemand die weet hoe je zo'n 970p zonder knopjes (dus met softwarematige aansturing), de bios info. dus het gedoe voordat windows opstart. kan rechtzetten (auto adjusten)?...
Edit1:
Probeer eerst gewoon iets als nat keukenrolpapier om het scherm schoon te krijgen(voorzichtig en niet te lang met een stukje doen, anders komen er allerlei losse papiersnippers).Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 14:58:
...En moet ik zo'n scherm nou echt met speciaal middel schoonmaken. ivm coating of dergelijke. Er zijn hier genoeg topics over, maar t word me dan nog niet echt bevestigd.
Eigenlijk moet je eerst je monitor dan aanzetten zodat ie aan de voorkant een beetje warmte uit gaat stralen, dan uitzetten(en stekker eruit) om kortsluiting te voorkomen, en dan schoonmaken.
Als je dat doet, dan droogt het namelijk snel en krijg je geen strepen.
Als je echt lastige vlekken hebt die daardoor niet weggaan, dan kan je dit doen.
Edit2:
Niet zo lastig doen, dat had meer te maken met je eerste vraag.
Edit4:
Wow!
Meer dan 100% geëdit...
[ Voor 109% gewijzigd door n-i-x op 05-11-2005 15:36 ]
Verwijderd
Oke dan maak ik hem daar mee schoonXiN schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:07:
Je zou een DVI aansluiting kunnen gebruiken...

Verwijderd
Oke dus gewoon vochtig (met water) is ook prima, niet dat daardoor die coating weggaat fosow.?XiN schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:07:
[...]
Je zou een DVI aansluiting kunnen gebruiken zodat het beeld automatisch goed uitgelijnd wordt...
[...]
Probeer eerst gewoon iets als nat keukenrolpapier om het scherm schoon te krijgen(voorzichtig en niet te lang met een stukje doen, anders komen er allerlei losse papiersnippers).
Eigenlijk moet je eerst je monitor dan aanzetten zodat ie aan de voorkant een beetje warmte uit gaat stralen, dan uitzetten(en stekker eruit) om kortsluiting te voorkomen, en dan schoonmaken.
Als je dat doet, dan droogt het namelijk snel en krijg je geen strepen.
Als je echt lastige vlekken hebt die daardoor niet weggaan, dan kan je dit doen.
[...]
Niet zo lastig doen, dat had meer te maken met je eerste vraag.
Het enige wat op het scherm zit zijn vingerafdrukken( het is geen eens een touchscreen) en stof.
De stekker eruithalen onder ene bureau is best wel lastig voor een schoonmaakactie.
Al heeft de 970P zo'n mooi extern flutkastje.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 15:34 ]
Als er iets is waarvan je zeker kan zijn dat het niks met je coating doet dan is het water wel.
Met zeep en schoonmaakmiddellen(of in het kort: basische stoffen) moet je uitkijken, maar water is behoorlijk neutraal.
Met zeep en schoonmaakmiddellen(of in het kort: basische stoffen) moet je uitkijken, maar water is behoorlijk neutraal.
Verwijderd
Oke dat is top, gewoon water dus...XiN schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:37:
Als er iets is waarvan je zeker kan zijn dat het niks met je coating doet dan is het water wel.
En moet die stekker er echt uit? bij een vochtige doek?
Ik was zelf te lui om het te doen... en het is goedgegaan.
Als je je monitor wel uit zet dan is de kans dat het foutgaat heel klein, maar net geen 0%
Als je je monitor wel uit zet dan is de kans dat het foutgaat heel klein, maar net geen 0%
Dat water is goed, maar NIET met papier. Papier is gemaakt van hout en dat schuurt, ook al is het nat. Als je een schaar scherp wilt houden, mag je er nooit papier mee knippen. Vraag maar aan je oma als die ooit zelf kleding gemaakt heeft.XiN schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:07:
Probeer eerst gewoon iets als nat keukenrolpapier om het scherm schoon te krijgen(voorzichtig en niet te lang met een stukje doen, anders komen er allerlei losse papiersnippers).
Schoonmaken met water en een katoenen doek, of zoiets als een microvezeldoek.
Verwijderd
ja oke een glasdoek ofsow... die laat ook geen strepen achter als het goed is.dat uitzetten zal ik waarschijnlijk de eerste keren doen.. voorderest weet je wel hoe het gaatDaCoTa schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 16:03:
[...]
Dat water is goed, maar NIET met papier. Papier is gemaakt van hout en dat schuurt, ook al is het nat. Als je een schaar scherp wilt houden, mag je er nooit papier mee knippen. Vraag maar aan je oma als die ooit zelf kleding gemaakt heeft.
Schoonmaken met water en een katoenen doek, of zoiets als een microvezeldoek.
Verwijderd
Ja sorry ik bedoelde idd WOV ( world of vision)Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 09:38:
[...]
Uhm misschien zoeken naar WOV (world of vision) in plaats van VOW? Of heet dat ding echt zo?
edit:
http://www.wd-shop.com/53...534965d0f03b5f/index.html
die dus?
En volgens mij is het die maar is t wat?
Klopt inderdaad, het komt door de manier waarop divx/xvid het signaal coderen (zoals ik vermeldde in mijn post) en dus zit het al in het filmpje, door de manier waarop overdrive werkt, wordt dit effect versterkt en wordt het storend. Je ziet dit hoofdzakelijk in donkere gebieden als je gebruik maakt van deze compressietechnieken, dvd-kwaliteit mpegII bestanden hebben hier veel minder last van, maar hun compressie is natuurlijk ook veel minder.XiN schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:43:
[...]
Het 'Twinkling effect' (of videonoise zoals THG het noemt) betekent dat bepaalde pixels(vooral de donkere) gaan knipperren.
Dit komt doordat er in het signaal al een soort kleine knipperring zit, die dan wordt versterkt door de overdrive.
[...]
Dan vraag ik me eigenlijk af of het dan niet gewoon compleet in het filmpje zelf zit.
De trage(normale *VA) monitoren zijn dan niet snel genoeg om die twinkling weer te geven, waardoor je er geen last van hebt.
Verder weet ik niet hoe je er bij komt dat CRT's(en TV's) niet twinkelen.
Vooral een TV knipperd behoorlijk met zijn 50Hz, meer dan dat ik ooit in een filmpje op deze LCD(MVA) heb gezien.
Over CRT's, nu ja, je moet natuurlijk wel kwaliteit met kwaliteit vergelijken, een 100Hz TV bekeken van een afstand waarvoor hij bedoeld is, twinkelt zo weining dat het bij niet de moeite is om te vermelden (met een kwalitatief hoogstaande input), verder zijn TV signalen interlaced wat evoor zorgt dat je met 50Hz eigenlijk maar 25Hz aan informatie krijgt en deze metode introduceert ook een eigen, maar ander soort, 'twinkling' effect. Wat ik wilde zeggen in mijn post was meer zoiets als: tov overdrive mva/pva schermen twinkelen kwaliteits computerscherm CRT's zo weinig dat het niet vermeldenswaardig is.
Al bij al, is het twinkling effect van overdrive schermen niet zo erg dat je ze daarvoor alleen niet moet kopen (=wel kopen dus), ik heb er zelf een en in het geval dat ik vermeld heb, is het storend, maar niet zo erg dat het filmje niet meer te bekijken valt (als je niet te veeleisend bent). Bij hoge kwaliteit input signalen merk je er zelfs bijna niets van en als de juiste filters zijn gebruikt bij codering ook niet. Vermits nieuwere overdrive technieken melding maken van een vermindering van dit effect, zou ik durven zeggen dat recente schermen en volgende modellen hier alsmaar minder last van gaan zullen hebben..
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
al enig teken van de zwarte versie?
ik MOET een tft hebben, alleen wel de zwarte
[ Voor 43% gewijzigd door sander817 op 05-11-2005 18:58 ]
Verwijderd
Dat is nu precies het zelfde wat ik me af vroegsander815 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:55:
al enig teken van de zwarte versie?
Heeft iemand mischien een linkje voor mij, van een goede duitse shop waar de 970p in het zwart vekrijgbaar is?
[rml]Passenger in "[ 17" TFT] De ultieme TFT - deel 3(2)"[/rml]
De zwarte 770P zou in december moeten komen, hopelijk komt de zwarte 970P dan ook...
De zwarte 770P zou in december moeten komen, hopelijk komt de zwarte 970P dan ook...
Verwijderd
Idd samsung zegt dat hij in duitsland wel is.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:44:
[...]
Dat is nu precies het zelfde wat ik me af vroeg, Ik hoorde hier op de forum voorbij komen dat hij wel mischien verkrijgbaar in Duitsland is, in het zwart.
Heeft iemand mischien een linkje voor mij, van een goede duitse shop waar de 970p in het zwart vekrijgbaar is?
Wanneer die in Nederland komt is niet bekend. Het ligt er aan hoe die aanslaat in nederland.
Al wordt dit model nog niet echt veel verkocht.
Verwijderd
Slacky,Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 20:46:
[...]
Idd samsung zegt dat hij in duitsland wel is.
Wanneer die in Nederland komt is niet bekend. Het ligt er aan hoe die aanslaat in nederland.
Al wordt dit model nog niet echt veel verkocht.
Weet jij misschien een zaak in Duitsland die de 970\770p verkoopt in het zwart?
Heb al bij Pricewatch gekeken staat helaas helemaal niks over de 970p in als ik Duitsland selecteer.
XiN,
nog even op uw berichtje terug te komen,vindt het aleen nog iets te lang wachten voor mijn doen.
maar als er niks anders op zit, zit er helaas ook niks anders op dan wachten. Sommige mensen zullen nu wel denken koop toch lekker de Wit\Zilver versie, helaas gaat dat niet voor mij alles is zwart op mijn bureau, behalve me mooie zilvere LCD
Verwijderd
Nee ik heb misco duitsland gebeld en die heeft ook geen zwarte, dus ik weet nog geen zaak. Ik wou daar juist met zn allen over brainstormen. Echter ik heb de Wit zilvere nu al in huis. Ik ga niet wachten op de zwarte.. Ookal is alles voorderest van me pc zwart. Maarja de kamer is verder toch een tieveszooi, dus het gaat me meer om de functionaliteit en de kwaliteit van het scherm. jammer van de kleur dan.. Mischien kan je hem paintbrushenVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 21:38:
[...]
Slacky,
Weet jij misschien een zaak in Duitsland die de 970\770p verkoopt in het zwart?
Heb al bij Pricewatch gekeken staat helaas helemaal niks over de 970p in als ik Duitsland selecteer.
XiN,
nog even op uw berichtje terug te komen,vindt het aleen nog iets te lang wachten voor mijn doen.
maar als er niks anders op zit, zit er helaas ook niks anders op dan wachten. Sommige mensen zullen nu wel denken koop toch lekker de Wit\Zilver versie, helaas gaat dat niet voor mij alles is zwart op mijn bureau, behalve me mooie zilvere LCD....
Dan moet je uitkijken dat je niet op het paneel spettert, want dan krijg je dode pixels
[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 06-11-2005 21:16 ]
Verwijderd
Haha, Slacky ja paintbrushen is inderdaad nog optieVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 21:50:
[...]
Nee ik heb misco duitsland gebeld en die heeft ook geen zwarte, dus ik weet nog geen zaak. Ik wou daar juist met zn allen over brainstormen. Echter ik heb de Wit zilvere nu al in huis. Ik ga niet wachten op de zwarte.. Ookal is alles voorderest van me pc zwart. Maarja de kamer is verder toch een tieveszooi, dus het gaat me meer om de functionaliteit en de kwaliteit van het scherm. jammer van de kleur dan.. Mischien kan je hem paintbrushen....
Niemand Ghosting met een 930bf???EasyKill schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 12:27:
Ik heb van 't weekend ook een Samsung 930bf gehaald, ter vervanging van m'n 19" crt.
Ik denk dat iedereen bij bepaalde kleur overgangen last zal hebben van ghosting bij dat scherm. kijk maar naar de grafiek in de review van Tom.
http://graphics.tomshardw...d_monitor_roundup-21.html
Quake is vrij donker en donker / donker schakelt natuurlijk sneller...
Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb
Dus bij welke kleurovergang ongeveer?
iets donkers -> lichtblauw?
Dan kan 't wel kloppen, want volgens THG wordt de overshoot bij donker -> licht overgangen niet weggewerkt waardoor je een licht spoor krijgt...
iets donkers -> lichtblauw?
Dan kan 't wel kloppen, want volgens THG wordt de overshoot bij donker -> licht overgangen niet weggewerkt waardoor je een licht spoor krijgt...
Ik heb zelf een 930BF, maar van ghosting is hier amper sprake. tenzij je er echt op gaat letten,
maar gegarandeert dat je dan heel snel game-over bent in het spel
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Hier nog wat semi-offtopic nieuws: nieuws: Voorjaar 2006 opkomst led-lcd's in notebooks verwacht
OLED in laptops in 2006, behoorlijk snel al dus. Heel interessant voor laptops omdat het natuurlijk stroombesparend is dat er niet constant een backlight (of belowlight bij laptops
) brandt.
OLED in laptops in 2006, behoorlijk snel al dus. Heel interessant voor laptops omdat het natuurlijk stroombesparend is dat er niet constant een backlight (of belowlight bij laptops
Cool, denk dat ik hem maar ga bestellen danPatience is daarentegen Super mooi op dit scherm
Jaja, het kan allemaal op GoTWow!
Meer dan 100% geëdit...
[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 06-11-2005 06:51 ]
Het is jouw persoonlijke mening natuurlijk. Tot op heden evenaart geen enkele TFT echter een CRT.Visgek24 schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:20:
[...]
..... Ghosting, heb nergens last van, vind het juist een enorme vooruitgang t.o.v mijn vorige CRT (iiyama).
ARME AOW’er
Verwijderd
Hangt precies af van je eisen natuurlijk. Een TFT heeft ook andere voordelen die een CRT niet heeft.Guardian Angel schreef op zondag 06 november 2005 @ 06:48:
[...]
Het is jouw persoonlijke mening natuurlijk. Tot op heden evenaart geen enkele TFT echter een CRT.
Maar ik zie bij games bij mijn TFT ook echt geen ghosting en ik heb mijn schermen nog een paar dagen in clone mode naast elkaar laten staan. Qua totaal oplossing heb ik, persoonlijk, liever een TFT dan een CRT.
Dat nieuwsbericht gaat over LED-LCD's, dus LCD´s met LED backlight.Yokozuna schreef op zondag 06 november 2005 @ 06:42:
Hier nog wat semi-offtopic nieuws: nieuws: Voorjaar 2006 opkomst led-lcd's in notebooks verwacht
OLED in laptops in 2006, behoorlijk snel al dus. Heel interessant voor laptops omdat het natuurlijk stroombesparend is dat er niet constant een backlight (of belowlight bij laptops) brandt.
...
Led backlight zou inderdaad iets zuiniger moeten zijn, en het zou een betere uniformiteit moeten geven.
Dat zou je verwachten inderdaad omdat LED's bijna geen stroom trekken, maar na vergelijking van identieke desktop-panels (1 met 12 CCFL en 1 met LED's), kwam ik tot de volgende conclusies:XiN schreef op zondag 06 november 2005 @ 11:06:
[...]
Dat nieuwsbericht gaat over LED-LCD's, dus LCD´s met LED backlight.
Led backlight zou inderdaad iets zuiniger moeten zijn, en het zou een betere uniformiteit moeten geven.
LED paneel heeft lagere contrastratio, lagere brightness, betere kleurverzadiging, weegt bijna dubbel zoveel, is een pak groter qua fysieke dimensies (weergave paneel was identiek formaat, maar om dat formaat weer te kunnen geven had het LED-paneel meer ruimte nodig) en verbruikt dubbel zoveel stroom!
Het zou kunnen dat dit enkel van toepassing was op dit type scherm, maar het was het enige wat ik zo 1 2 3 kon vinden dat identiek was aan een CCFL-scherm.
Het was een AUO desktopscherm 23" widescreen.
Het grootste deel van wat je zegt komt wel aardig overeen met deze reviewTetsuoShima schreef op zondag 06 november 2005 @ 19:09:
[...]
Dat zou je verwachten inderdaad omdat LED's bijna geen stroom trekken, maar na vergelijking van identieke desktop-panels (1 met 12 CCFL en 1 met LED's), kwam ik tot de volgende conclusies:
LED paneel heeft lagere contrastratio, lagere brightness, betere kleurverzadiging, weegt bijna dubbel zoveel, is een pak groter qua fysieke dimensies (weergave paneel was identiek formaat, maar om dat formaat weer te kunnen geven had het LED-paneel meer ruimte nodig) en verbruikt dubbel zoveel stroom!
Het zou kunnen dat dit enkel van toepassing was op dit type scherm, maar het was het enige wat ik zo 1 2 3 kon vinden dat identiek was aan een CCFL-scherm.
Maar in het nieuwsbericht hebben ze het toch vrij duidelijk over LED's als achtergrondverlichting in plaats van CCFL, dus ik denk niet dat het iets met Oled te maken heeft.
Het was een AUO desktopscherm 23" widescreen.
Alleen het de lage contrastratio komt denk ik doordat het een IPS paneel is, en over het energieverbruik wordt niks gezegt.
Ik ben van plan de Samsung 970P aan te schaffen.
Nu zie ik op de site van Samsung dat deze monitor alleen een DVI-I aansluiting heeft.
Mijn huidige videokaart heeft alleen een analoge aansluiting.
Moet ik nu verplicht eerst mijn videokaart vervangen?
Nu zie ik op de site van Samsung dat deze monitor alleen een DVI-I aansluiting heeft.
Mijn huidige videokaart heeft alleen een analoge aansluiting.
Moet ik nu verplicht eerst mijn videokaart vervangen?
[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 06-11-2005 21:15 ]
Iemand al ervaring met de Samsung SyncMaster 970P onder Linux?
Met ddccontrol schijn je de instellingen (helderheid, contrast etc) in te kunnen stellen, iemand hier al wat mee geprobeerd?
Worden de instellingen in de monitor zelf weggeschreven of werkt het meer als een driver?
Met ddccontrol schijn je de instellingen (helderheid, contrast etc) in te kunnen stellen, iemand hier al wat mee geprobeerd?
Worden de instellingen in de monitor zelf weggeschreven of werkt het meer als een driver?
Verwijderd
Kunnen de personen met een 930BF eens hun mening geven over volgende foto, en in hoeverre dat irl toch duidelijk/storend is of niet? bron: klik

Want hier is het toch wel vrij contrasterend tov va de benq ernaast, of zijn het gewoon instellingen die misschien niet goed zitten. Probleem is alleen dat die benq enorm lelijk is, zelfde design die ze nu al een paar jaar aanhouden.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder heb ik zowat de reviews gevolgd over de 970p (hier op in het topic), en ik ben toch niet 100% overtuigd. Plus dat die toch wel redelijk duur is (hier in beglië toch). Die prijs heb ik er voor over maar dan moet die echt wel helemaal perfect zijn.
Zo denk ik bvb aan het extra bakje... De voet is bijna ontworpen om IO in kwijt te kunnen, en dat doen ze dan in een extra bakje.
En wat kosten usb poorten tegenwoordig, zeker op het totaalbedrag van deze monitor. Een usb mogelijkheid in dezelfde voet (die daar heel geschikt voor is) was ook op zijn plaats geweest in een high end monitor.
Verder het gebrek aan knopjes voor de instellingen. Dit was niet zo een groot probleem geweest als de software maar niet zo erg was. (zelf geen ervaring mee, maar de ervaringen van degene die de monitor hebben beschreven in dit topic zeggen genoeg). Het is een feature die je je pas kan veroorloven indien de software feilloos werkt. Zoals ik het nu begrijp is het een vehikel van 160 Mb dat traag, buggy, onduidelijk, enz is...
En ik zie het probleem niet echt, er zijn nog talloze plaatsen om controls te plaatsen op een monitor zonder die op de bezel te moeten zetten. (voet, zoals die acer, of desnoods achter het paneel, zodat wanneer je het paneel voor jou vastneemt, je vingers de knopjes raken, you get the point)
De arm dan, het kan zijn dat die goed ontworpen is, (en ik heb die nog niet zelf eens kunnen articuleren of zo) maar wat als die te los komt na een tweetal jaar. Dan dondert je monitor vanzelf richting bureau. En de basis had ook iets kleiner gemogen.
(let op: ik zeg niet dat die lelijk is, maar het is het nog niet helemaal imo)
Verder heb ik altijd beweerd geen TN te willen, maar ik denk dat ik daar maar eens van ga afstappen. Ik merk het wel aan de kleuren om eerlijk te zijn. Maar of het nu zo een gemis is. Ik ben niet professioneel bezig met print outs of fotos of wat dan ook.
En wat betreft de kijkhoek: laat ons zeggen 40 graden naar elke kant moet zeker mogelijk zijn (tov van loodrecht op het scherm), dat maakt op een afstand van 2 meter een lengte van 2.6 meter ongeveer waar je met enkele vrienden kan achterzitten om flimpje te kijken. Genoeg voor vietal man lijkt mij. Alleen de kijkhoek naar onder is wel ontzettend slecht. Dat is nog een beetje een heikel punt in mijn beslissing maar kom...
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de 970P definitief van mijn lijstje geschrapt heb, maar ik zie het nog even aan.
Ik wacht dan ook nog gewoon op deze, en dan beslis ik. Net design. fijne bezel, en naar het zich laat vermoeden wel in hoogte verstelbaar, itt tot de 930 BF
Ik weet het, het is een vreemde selectie die op het eerste zicht geen steek houdt, (930Bf), 970P en die benq. TN en PVA. Maar ze hebben zo allen hun sterke punten. En zoals gezegd, ik zal maar niet zo moeilijk doen over de kleuren. Dan valt een TN best mee. (en ik game wel graag)

Want hier is het toch wel vrij contrasterend tov va de benq ernaast, of zijn het gewoon instellingen die misschien niet goed zitten. Probleem is alleen dat die benq enorm lelijk is, zelfde design die ze nu al een paar jaar aanhouden.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder heb ik zowat de reviews gevolgd over de 970p (hier op in het topic), en ik ben toch niet 100% overtuigd. Plus dat die toch wel redelijk duur is (hier in beglië toch). Die prijs heb ik er voor over maar dan moet die echt wel helemaal perfect zijn.
Zo denk ik bvb aan het extra bakje... De voet is bijna ontworpen om IO in kwijt te kunnen, en dat doen ze dan in een extra bakje.
En wat kosten usb poorten tegenwoordig, zeker op het totaalbedrag van deze monitor. Een usb mogelijkheid in dezelfde voet (die daar heel geschikt voor is) was ook op zijn plaats geweest in een high end monitor.
Verder het gebrek aan knopjes voor de instellingen. Dit was niet zo een groot probleem geweest als de software maar niet zo erg was. (zelf geen ervaring mee, maar de ervaringen van degene die de monitor hebben beschreven in dit topic zeggen genoeg). Het is een feature die je je pas kan veroorloven indien de software feilloos werkt. Zoals ik het nu begrijp is het een vehikel van 160 Mb dat traag, buggy, onduidelijk, enz is...
En ik zie het probleem niet echt, er zijn nog talloze plaatsen om controls te plaatsen op een monitor zonder die op de bezel te moeten zetten. (voet, zoals die acer, of desnoods achter het paneel, zodat wanneer je het paneel voor jou vastneemt, je vingers de knopjes raken, you get the point)
De arm dan, het kan zijn dat die goed ontworpen is, (en ik heb die nog niet zelf eens kunnen articuleren of zo) maar wat als die te los komt na een tweetal jaar. Dan dondert je monitor vanzelf richting bureau. En de basis had ook iets kleiner gemogen.
(let op: ik zeg niet dat die lelijk is, maar het is het nog niet helemaal imo)
Verder heb ik altijd beweerd geen TN te willen, maar ik denk dat ik daar maar eens van ga afstappen. Ik merk het wel aan de kleuren om eerlijk te zijn. Maar of het nu zo een gemis is. Ik ben niet professioneel bezig met print outs of fotos of wat dan ook.
En wat betreft de kijkhoek: laat ons zeggen 40 graden naar elke kant moet zeker mogelijk zijn (tov van loodrecht op het scherm), dat maakt op een afstand van 2 meter een lengte van 2.6 meter ongeveer waar je met enkele vrienden kan achterzitten om flimpje te kijken. Genoeg voor vietal man lijkt mij. Alleen de kijkhoek naar onder is wel ontzettend slecht. Dat is nog een beetje een heikel punt in mijn beslissing maar kom...
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de 970P definitief van mijn lijstje geschrapt heb, maar ik zie het nog even aan.
Ik wacht dan ook nog gewoon op deze, en dan beslis ik. Net design. fijne bezel, en naar het zich laat vermoeden wel in hoogte verstelbaar, itt tot de 930 BF
Ik weet het, het is een vreemde selectie die op het eerste zicht geen steek houdt, (930Bf), 970P en die benq. TN en PVA. Maar ze hebben zo allen hun sterke punten. En zoals gezegd, ik zal maar niet zo moeilijk doen over de kleuren. Dan valt een TN best mee. (en ik game wel graag)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 00:50 ]
Welke van de twee de kleuren weergeeft zoals ze bedoelt zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat je de Samsung ongeveer net zoals de Benq kunt krijgen door een gamma waarde iets onder de 1 in te stellen in je videokaartdrivers.Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 21:26:
Kunnen de personen met een 930BF eens hun mening geven over volgende foto, en in hoeverre dat irl toch duidelijk/storend is of niet? bron: klik
[afbeelding]
Want hier is het toch wel vrij contrasterend tov va de benq ernaast, of zijn het gewoon instellingen die misschien niet goed zitten. Probleem is alleen dat die benq enorm lelijk is, zelfde design die ze nu al een paar jaar aanhouden...
Verder blijkt uit diezelfde review dat de Benq(en ook de VX924 die hetzelfde paneel gebruikt) een belachelijk laag contrast heeft van 270:1 tegenover 700:1 bij de Samsung.
Als ie wel in de buurt van de 700:1 haalt dan lijkt ie me wel intressant.Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 21:26:
...Ik wacht dan ook nog gewoon op [url=http://www.behardware.com/news/7837/lcd-benq-fp93gx-2-ms.html]deze[/klik], en dan beslis ik. Net design. fijna bezel, en naar het zich laat vermoeden wel in hoogte verstelbaar, itt tot de 930 BF...
Maar ik denk eigenlijk niet dat ie in hoogte verstelbaar is, anders dan zou het stukje tussen de echte voet en het scherm-gedeelte niet naar voren toe staan lijkt me...
Verwijderd
Na alles gelezen te hebben ben ik net als de poster hierboven ook uitgekomen op de Samsung
Samsung 930BF of Samsung 960
echter uit reviews blijkt dat deze monitor geen erg goede kleurweergave heeft voor serieuze beeldbewerking. Niet dat ik zoveel spelletjes speel en niet dat ik nouw zon beeldbewerker ben (photoshop en websites wel veel) maar ik hecht toch waarde aan wat meer kwaliteit dan snelheid.
Ook overwogen heb ik de
Dell Ultrasharp 1905FP
maar die is nu duurder, je kan die niet live bekijken, en er zitten verschillende panelen in dezelfde monitor lijn -> ook niet echt optimaal dus.
Ik zit nu met een dillemma..
Welke TFT zoude jullie mijn aanraden uit bovenstaande of andere laptops? De maximale prijs ligt tot rond de 400 euro.
Samsung 930BF of Samsung 960
echter uit reviews blijkt dat deze monitor geen erg goede kleurweergave heeft voor serieuze beeldbewerking. Niet dat ik zoveel spelletjes speel en niet dat ik nouw zon beeldbewerker ben (photoshop en websites wel veel) maar ik hecht toch waarde aan wat meer kwaliteit dan snelheid.
Ook overwogen heb ik de
Dell Ultrasharp 1905FP
maar die is nu duurder, je kan die niet live bekijken, en er zitten verschillende panelen in dezelfde monitor lijn -> ook niet echt optimaal dus.
Ik zit nu met een dillemma..
Welke TFT zoude jullie mijn aanraden uit bovenstaande of andere laptops? De maximale prijs ligt tot rond de 400 euro.
Eigenlijk is dit een vraag waar je al een antwoord op kunt vinden door in de startpost te kijken.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:05:
...Ik zit nu met een dillemma..
Er staat één Allround-TFT tussen met DVI voor minder dan €400,-
Verwijderd
Voor iedereen die rond de 400 euro wil uitkomen, is de keuze extra lastig omdat de monitoren zo dicht naast elkaar liggen. Ga je voor een wat groter bedrag dan wordt de kwaliteit tussen de monitoren ook gelijk wat groter, en wordt het eenvoudiger om een keuze te kunnen maken.XiN schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:29:
[...]
Eigenlijk is dit een vraag waar je al een antwoord op kunt vinden door in de startpost te kijken.
Er staat één Allround-TFT tussen met DVI voor minder dan €400,-
Even op de rij gezet waar de problemen liggen bij elke monitor:
Hyundai L90D:
Niet echt een wereldmerk voor tft's (toch?)
schijnt een erg goede kleur te hebben, bijna net zo goed als een crt (volgens toms hardware review)
postief:
heldere kleuren, goed contrast, goed zwart
negatief:
Screening films, on the other hand, was a disappointing experience. There was a little video noise here and there, but the biggest problems were caused by the viewing angles, which were too narrow. If you watch DVDs with friends, the viewers won't all experience the same image quality. While this is generally true of most LCD monitors, the narrow viewing angles are a real drawback on this monitor. A shame.
// zat er serieuz over te denken deze monitor te kopen maar als het bekijken van films niet optimaal is, is deze monitor helaas geen goede keuze
Samsung 930BF / Samsung 960BF -> minder mooie kleuren dan bijv. de hyundai
wel extreem snel dus prima voor gamen maar wat minder voor serieuze beeldbewerking.
Belinea 101920 (ref. 111919) /benq / Viewsonic VP930 -> duidelijker blacklight leakage volgens diverse (user) reviews. Klopt dit? kan iemand dat bevestigen.
Fujitsu-Siemens C19-7 -> geen dvi, geen verstelbaarheid. dus valt eigelijk af, doe dr dan 2 tientjes bij en je hebt al die features wel.
Samsung 193P -> goede kwaliteit maar trager dan de Hyundai L90D+
Hyundai L90D+ lijkt de beste kaarten te hebben (toch?)
maar het design is weer minder dan de Samsung al zeg ik het zelf. Het is dus ERG lastig.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 00:52 ]
Verwijderd
behardware:Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:44:
[...]
Samsung 930BF / Samsung 960BF -> minder mooie kleuren dan bijv. de hyundai
wel extreem snel dus prima voor gamen maar wat minder voor serieuze beeldbewerking.
Toms Hardware:If the number of reproduced colors wasn’t 16.2 million, we would have even doubted the panel´s technology. On paper, TN monitors have once again evolved. In practice, you will see it´s also the case if you own a colorimeter.
Valt wel mee denk ik dan.Samsung 930BF : une bonne colorimétrie
...
Les couleurs sont belles. Décidément, le TN+film accéléré rattrape son retard sur le MVA accéléré.
...
Le niveau de noir est très bon. La luminosité reste forte mais malgré tout mais c’est mieux que sur la plupart des dalles LCD. Rares sont les moniteurs avec un point de fonctionnement sous les 200 cd/m2 dans le commerce de nos jours alors que l’idéal pour vos yeux serait de travailler à 140 cd/m2. Le contraste est excellent.
Trouwens, voor jullie is Hyundai misschien niet bekend, maar een van hun tft's heeft lange tijd als de referentie op toms hardware gestaan. En had in die tijd ook nauwelijk concurrentie. (Nu is die referentie curve op reactiesnelheid vervangen door die van de VP191, maar vroeger was dat een hyundai. Misschien klinkt het zo niet, maar het is wel een degelijk merk)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 00:58 ]
Verwijderd
thx, dat geeft alweer wat meer duidelijkheid inderdaad.
Volgens toms hardware review komt de ViewSonic VP191b als beste uit de bus, gevolgt door de hyundai ( bron http://graphics.tomshardw...d_monitor_roundup-33.html )
Zit nog steeds te twijfelen over welke het moet gaan worden.
Spational uniformity lijkt de hyundai toch als beste te doen van alle monitoren, de viewsonic vindt ik qua design niet mooi en de voet doet goedkoop aan op foto's. het japanse merk is dan toch wat stijlvoller naar mijn mening.
Dvds kijken op je tft
Ondanks dat een scherm roundup moet zijn is het kijken van films voor mij persoonlijk ook erg belangrijk.
Wie heeft ervaring met Hyundai hierzo ? en kan me vertellen of het inderdaad zo is dat films kijken niet plezierig is vanwege de beperkte kijkhoek?
Als deze monitor dan zo goed is in kleur, contrast en andere zaken dan zou je toch verwachten dat het bekijken van films (onder de juiste hoek) het beste zou moeten zijn ook ten opzichte van de viewsonic.
Toms hardware over Hyundai tft's en het kijken van DVD's:
Screening films, on the other hand, was a disappointing experience. There was a little video noise here and there, but the biggest problems were caused by the viewing angles, which were too narrow. If you watch DVDs with friends, the viewers won't all experience the same image quality. While this is generally true of most LCD monitors, the narrow viewing angles are a real drawback on this monitor. A shame.
In the final analysis, what should you conclude from this article? One thing is for sure - the new generation of 8 ms panels has finally combined a quality static image with good responsiveness. The three models tested here are about even in terms of reactivity, color fidelity... and also, unfortunately, in terms of the quality of their DVD rendering. If you want to screen movies, you should fall back on the 12 ms models we've already tested. These monitors were already excellent for gaming. The 8ms ones are a notch above them in that area, but they're less flexible for a variety of uses. --> Is dit dan onacceptabel slecht of gewoon wat minder ? wie heeft hier ervaring mee thx..
Hyundai of Samsung 930 welke zouden jullie kiezen en waarom?
Volgens toms hardware review komt de ViewSonic VP191b als beste uit de bus, gevolgt door de hyundai ( bron http://graphics.tomshardw...d_monitor_roundup-33.html )
Zit nog steeds te twijfelen over welke het moet gaan worden.
Spational uniformity lijkt de hyundai toch als beste te doen van alle monitoren, de viewsonic vindt ik qua design niet mooi en de voet doet goedkoop aan op foto's. het japanse merk is dan toch wat stijlvoller naar mijn mening.
Dvds kijken op je tft
Ondanks dat een scherm roundup moet zijn is het kijken van films voor mij persoonlijk ook erg belangrijk.
Wie heeft ervaring met Hyundai hierzo ? en kan me vertellen of het inderdaad zo is dat films kijken niet plezierig is vanwege de beperkte kijkhoek?
Als deze monitor dan zo goed is in kleur, contrast en andere zaken dan zou je toch verwachten dat het bekijken van films (onder de juiste hoek) het beste zou moeten zijn ook ten opzichte van de viewsonic.
Toms hardware over Hyundai tft's en het kijken van DVD's:
In the final analysis, what should you conclude from this article? One thing is for sure - the new generation of 8 ms panels has finally combined a quality static image with good responsiveness. The three models tested here are about even in terms of reactivity, color fidelity... and also, unfortunately, in terms of the quality of their DVD rendering. If you want to screen movies, you should fall back on the 12 ms models we've already tested. These monitors were already excellent for gaming. The 8ms ones are a notch above them in that area, but they're less flexible for a variety of uses. --> Is dit dan onacceptabel slecht of gewoon wat minder ? wie heeft hier ervaring mee thx..
Hyundai of Samsung 930 welke zouden jullie kiezen en waarom?
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 01:34 ]
TN-schermen doen het qua film prestaties meestal een beetje minder dan mva/pva schermen vermist ze de kleuren minder goed weergeven. Vroeger hadden de mva/pva schermen nog het nadeel dat ze aan de trage kant waren bij bepaalde kleurovergangen, maar met de overdrive technieken is dat nadeel ook weg.
Om dvd's te kijken is een p-mva/s-pva de beste keuze lijkt me, de overdrive technieken zorgen wel voor twinkeling-effecten bij niet al te best gecodeerde divx/xvid video's, maar er wordt hard aan gewerkt om ook dat effect weg te krijgen bij de nieuwere generaties overdrive schermen, ik denk dat bij de volgende generatie dat effect bijna volledig weg zal zijn.
Verder geven mva/pva gebaseerde schermen ook bijna altijd een hogere contrast ratio wat ook weer voor een 'realistischer' en mooier beeld tot gevolg heeft.
Tot slot de kijkhoek: naargelang hoe kritisch je bent, stoort dit of niet, mva/pva schermen hebben altijd een betere kijkhoek dan tn schermen, als je alleen achter je scherm zit en goed gepositioneerd bent, zal je dit niet hard opvallen, maar als je wat wil rondbewegen of je zit niet onder de ideale hoek, of er kijkt iemand mee, dan zal je het verschil tussen een mva/pva en een tn zeker opvallen.
conclusie: p-mva/s-pva is the best, en the best of the best is waarschijnlijk de 970p...
edit: de 2 schermen die je voorstelt zijn beiden tn schermen dacht ik, dus persoonlijk zou ik geen van de 2 kopen, maar jij moet er naar kijken
Vermits een scherm iets is wat, voor mij tenminste, meestal toch 2 computers meegaat, vind ik dat het geen kwaad kan om er ietsje meer aan uit te geven...
Om dvd's te kijken is een p-mva/s-pva de beste keuze lijkt me, de overdrive technieken zorgen wel voor twinkeling-effecten bij niet al te best gecodeerde divx/xvid video's, maar er wordt hard aan gewerkt om ook dat effect weg te krijgen bij de nieuwere generaties overdrive schermen, ik denk dat bij de volgende generatie dat effect bijna volledig weg zal zijn.
Verder geven mva/pva gebaseerde schermen ook bijna altijd een hogere contrast ratio wat ook weer voor een 'realistischer' en mooier beeld tot gevolg heeft.
Tot slot de kijkhoek: naargelang hoe kritisch je bent, stoort dit of niet, mva/pva schermen hebben altijd een betere kijkhoek dan tn schermen, als je alleen achter je scherm zit en goed gepositioneerd bent, zal je dit niet hard opvallen, maar als je wat wil rondbewegen of je zit niet onder de ideale hoek, of er kijkt iemand mee, dan zal je het verschil tussen een mva/pva en een tn zeker opvallen.
conclusie: p-mva/s-pva is the best, en the best of the best is waarschijnlijk de 970p...
edit: de 2 schermen die je voorstelt zijn beiden tn schermen dacht ik, dus persoonlijk zou ik geen van de 2 kopen, maar jij moet er naar kijken
[ Voor 13% gewijzigd door TetsuoShima op 07-11-2005 01:58 ]
ik ben niet echt into monitoren maar is de acer 1951as een goede monitor ?
[ Voor 55% gewijzigd door dion_b op 07-11-2005 12:10 ]
In de startpost(de eerste post in het topic) zijn een aantal goede monitoren ingedeeld in drie groepen:Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:44:
[...]
Voor iedereen die rond de 400 euro wil uitkomen, is de keuze extra lastig omdat de monitoren zo dicht naast elkaar liggen. Ga je voor een wat groter bedrag dan wordt de kwaliteit tussen de monitoren ook gelijk wat groter, en wordt het eenvoudiger om een keuze te kunnen maken...
• Gamemonitoren(vooral snel, maar wel een kleine kijkhoek).
• Grafische monitoren(snelheid maakt niets uit, als de kleurweergave, het contrast, en de kijkhoek maar goed zijn).
• Allround monitoren(Een gunstige combinatie van snelheid, kijkhoek, contrast, en kleurweergave).
In die laatste groep zit maar één monitor van rond de €400,- , de 101920, daar doelde ik op...
Als je niet zo heel erg om het uiterlijk van je monitor geeft is dat de beste monitor voor als je zowel games speelt als grafisch werk doet.
Van de zeven userreviews wordt er in 4 gezegd dat het heel licht aanwezig is, in 2 wordt gezegd dat het niet aanwezig is, en in eentje wordt er niks over gezegd.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:44:
...Belinea 101920 (ref. 111919) /benq / Viewsonic VP930 -> duidelijker blacklight leakage volgens diverse (user) reviews. Klopt dit? kan iemand dat bevestigen...
Je hebt bij de 101920 dus inderdaad een behoorlijke kans dat je een beetje backlight bleeding krijgt, maar echt heel erg zal het waarschijnlijk niet zijn.
Vergeet het +-je niet!Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 00:44:
...Hyundai L90D:
Niet echt een wereldmerk voor tft's (toch?)
schijnt een erg goede kleur te hebben, bijna net zo goed als een crt (volgens toms hardware review)...
Zonder het plusje is het een trage monitor met een heel oud paneel.
Hyundai is trouwens een prima merk, zoals Aivi ook al uitgelegd heeft, en de monitor die bij Tomshardware referentiemonitor is geweest is de LD90+
Deze monitor is prima geschikt voor games, en de kleuren op een inkijkhoek van 0 graden zijn ook wel aardig goed, maar de kijkhoek is vrij klein.
En aangezien je zelfs als je recht voor je monitor zit al met een hoek van zo'n 50 graden(25 uit het midden) aan elke kant zit moet je het belang van de kijkhoek niet onderschatten als je goede kleuren wilt.
Steel-Frog in "Wie komt er vaak in een van deze discoth..."Gipsy King schreef op maandag 07 november 2005 @ 07:10:
ik ben niet echt into monitoren maar is de acer 1951as een goede monitor ?
Volgens dat topic heeft ie behoorlijk last van backlight bleeding...
Verwijderd
Ik vraag me af waarom ik zo weinig reviews kan vinden van de Acer schermen..
Niet goed? kwalitatief minder dan de andere merken?
Ik ben 4 megastores afgeschuimt en de AL1951As - 19" viel me wel in de smaak... Iemand ervaring met dit schermpje en bereidt een review te schrijven? De sony 19" xblack was de absolute bom maar iets te duur, goedkope winkels met pixelgarantie in belgie?Owners van dit scherm mogen ook altijd nog eens een reviewtje posten ivm de gameprestaties, weinig over te vinden hier @got...
Dus alle acer bezitters van de AL1951As revieuweeenn plz, vooral ivm de crystalbrite techno heb ik nog mijn twijfels?NOG glanzender dan de sony?Niet te storend?Ik zag bv het licht van de winkel heel goed in het scherm maarja das dan ook zo artificieel licht, weet niet wat dat gaat geven 1x hier thuis.
Ik gebruik scherm voor:
webdesign
films
zelden een game
Waarom wordt ik toch altijd aangetrokken tot die x-black/crystalbrite? :-)
Bedankt voor de feedback guys...
Grtz Bart
ps: pfff een tft scherm is zowat de moeilijkste beslissing van mijn hele beslissingscarreire @pcvlak :-p
Niet goed? kwalitatief minder dan de andere merken?
Ik ben 4 megastores afgeschuimt en de AL1951As - 19" viel me wel in de smaak... Iemand ervaring met dit schermpje en bereidt een review te schrijven? De sony 19" xblack was de absolute bom maar iets te duur, goedkope winkels met pixelgarantie in belgie?Owners van dit scherm mogen ook altijd nog eens een reviewtje posten ivm de gameprestaties, weinig over te vinden hier @got...
Dus alle acer bezitters van de AL1951As revieuweeenn plz, vooral ivm de crystalbrite techno heb ik nog mijn twijfels?NOG glanzender dan de sony?Niet te storend?Ik zag bv het licht van de winkel heel goed in het scherm maarja das dan ook zo artificieel licht, weet niet wat dat gaat geven 1x hier thuis.
Ik gebruik scherm voor:
webdesign
films
zelden een game
Waarom wordt ik toch altijd aangetrokken tot die x-black/crystalbrite? :-)
Bedankt voor de feedback guys...
Grtz Bart
ps: pfff een tft scherm is zowat de moeilijkste beslissing van mijn hele beslissingscarreire @pcvlak :-p
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 10:35 ]
hey even melden dat mijn 970p eindelijk binnen is. Besteld bij Icomputers met pixelgarantie. Ik zie nu dat ik 1 dode subpixel heb ik de bovenhoek, die is enkel goed zie als mijn beeld de kleur roze is (of vergelijkbare kleuren).
daar kan ik goed mee leven. Van alle mensen die op het forum daadwerkelijk de monitor hebben, valt het dode pixelverhaal dus erg mee toch?
daar kan ik goed mee leven. Van alle mensen die op het forum daadwerkelijk de monitor hebben, valt het dode pixelverhaal dus erg mee toch?
Ook al kan je er nu goed mee leven, je hebt niet voor niks die garantie genomen. Ik zou er dus gewoon mee terug gaan. Wie weet gaat het je straks irriteren.
[ Voor 17% gewijzigd door Joni op 07-11-2005 11:03 ]
daar heb je wel gelijk in, maar ik het probleem is dat ik hem dan weer moet opsturen en er moet er weer een worden terug gestuurd etc. Dat duurt me te lang. Ik heb die monitor ook nu nodig.
Ik ben er blij met de monitor. Ik heb hem gekocht om zijn design en dat vind ik heel erg mooi (ook in het echt haha).
Misschien binnenkort een userreviewtje.
Ik ben er blij met de monitor. Ik heb hem gekocht om zijn design en dat vind ik heel erg mooi (ook in het echt haha).
Misschien binnenkort een userreviewtje.
Dat wist je toch ook op voorhand, lijkt me wel heel dom om pixelgarantie te nemen als je zo denkt... waste of money imho.Jerox schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:19:
daar heb je wel gelijk in, maar ik het probleem is dat ik hem dan weer moet opsturen en er moet er weer een worden terug gestuurd etc. Dat duurt me te lang. Ik heb die monitor ook nu nodig.
wat een vreemde opmerking. Iedereen besluit toch zijn eigen limieten?
Ik vind 1 dode subpixel, ergens in de hoek, die in enkel zie als ik daarvoor mijn best doe, niet zo erg.
Als bijvoorbeeld een dode pixel in het midden had gehad, of erger 2 naastelkaar, dan had hij natuurlijk terug gegaan.
En die 40 euro op een monitor van bijna 500, - is ook niet echt het verschil.
Ik vind 1 dode subpixel, ergens in de hoek, die in enkel zie als ik daarvoor mijn best doe, niet zo erg.
Als bijvoorbeeld een dode pixel in het midden had gehad, of erger 2 naastelkaar, dan had hij natuurlijk terug gegaan.
Uiteraard je eigen keuze en als het je niet stoort - wat ik best wil geloven - dan houd je m maar. Ik vind echter 40 euro (1600 bef, 80 gulden) toch genoeg geld en dan zou ik toch ook een perfecte monitor willen, zoals hier boven ergens is vermeld, kan hij altijd later nog beginnen storen... dat is uiteraard mijn gedacht.Jerox schreef op maandag 07 november 2005 @ 14:46:
88 gulden zelfs de monitor zelf is zo'n 1100 gulden is dus zo'n 8 procent. 
Ik vind toch wel dat dit soort schermen perfect moeten zijn ook al zit die in het hoekje.
het is niet perfect maar dat je ermee kan leven snap ik helemaal.
Gedurende het volgen van dit forum werd ik steeds kritischer en nu vind ik bijna niets meer goed genoeg.
moet dat maar eens gaan doorbreken en de 90% van de mensen gaan volgen inplaats van de 10% dus het wordt dan toch maar een 970P.
Bedankt voor de user reviews trouwens.
Ik vind toch wel dat dit soort schermen perfect moeten zijn ook al zit die in het hoekje.
het is niet perfect maar dat je ermee kan leven snap ik helemaal.
Gedurende het volgen van dit forum werd ik steeds kritischer en nu vind ik bijna niets meer goed genoeg.
Bedankt voor de user reviews trouwens.
Verwijderd
TAV Samsung 970P. Dit is neem ik aan de P serie -> dus Zero Bright Dot warranty van kracht?
Wat betekent dat je binnen 14 dagen van de aankoopdatum de monitor kan ruilen bij Samsung als er 1 dode pixel is.
BestelICT verkoopt de Belinea 101920 voor 398,- inc btw. Bij hun kun je op dode pixels testen en ook binnen 7 dagen terug brengen in geval van dode pixel.
Maar zij sturen de monitor dan voor reparatie terug. Aangezien zij in Delft zijn gevestigd zijn zij voor mij qua vervallen van bezorgkosten niet veel minder voordelig dan 4launch (377,- euro). En geen pixelgarantie (a 49,-).
Ik weet niet zo goed of ik daar nog wel zin in heb, aangezien Maxdata/Belinea op mij niet zo solide overkomt. Slechte website, slechte info-telefoonlijn, een irrelevant antwoord op m'n email naar Maxdata, slechte ladingen beeldschermen bij 4launch met het advies om die reden van Belinea af te zien, etc.
Sorry dat ik nog steeds geen review van een monitor kan schenken, maar wel eentje van een manufacturer. M'n zoektocht zet zich voort en begint zich langzaam te richten opde 970p.
Wat betekent dat je binnen 14 dagen van de aankoopdatum de monitor kan ruilen bij Samsung als er 1 dode pixel is.
BestelICT verkoopt de Belinea 101920 voor 398,- inc btw. Bij hun kun je op dode pixels testen en ook binnen 7 dagen terug brengen in geval van dode pixel.
Maar zij sturen de monitor dan voor reparatie terug. Aangezien zij in Delft zijn gevestigd zijn zij voor mij qua vervallen van bezorgkosten niet veel minder voordelig dan 4launch (377,- euro). En geen pixelgarantie (a 49,-).
Ik weet niet zo goed of ik daar nog wel zin in heb, aangezien Maxdata/Belinea op mij niet zo solide overkomt. Slechte website, slechte info-telefoonlijn, een irrelevant antwoord op m'n email naar Maxdata, slechte ladingen beeldschermen bij 4launch met het advies om die reden van Belinea af te zien, etc.
Sorry dat ik nog steeds geen review van een monitor kan schenken, maar wel eentje van een manufacturer. M'n zoektocht zet zich voort en begint zich langzaam te richten opde 970p.
Sorry dat we ons ermee bemoeien, zeg anders tegen die zaak dat je een kapotte pixel hebt, maar het scherm niet wil missen en dat je die 40 euro (of een deel) terug vraagt.Jerox schreef op maandag 07 november 2005 @ 14:46:
ik ben ontroerd door het medeleven van mijn dode subpixel in het forum 
het is een rode trouwens en misschien moeten we een naam voor hem verzinnen....
Die garantie terugvragen en de monitor houden is zich wel een aardig idee, misschien doe ik dat. Die pixelgarantie is geldklopperij en ik verwacht dat zoiets over 2 jaar niet meer door de beugel kan (gewoon standaard pixelperfect garantie) ., maar ja het was gewoon voor mijn gemoedsrust en die is mij wat waard. Ik heb net nog even zitten kijken, maar ik kan me helaas onmogelijk irriteren aan die pixel...
het is een rode trouwens en misschien moeten we een naam voor hem verzinnen....
Die garantie terugvragen en de monitor houden is zich wel een aardig idee, misschien doe ik dat. Die pixelgarantie is geldklopperij en ik verwacht dat zoiets over 2 jaar niet meer door de beugel kan (gewoon standaard pixelperfect garantie) ., maar ja het was gewoon voor mijn gemoedsrust en die is mij wat waard. Ik heb net nog even zitten kijken, maar ik kan me helaas onmogelijk irriteren aan die pixel...
Verwijderd
sry, maar ik heb gebeld met samsung en ze zegden mij dat 3 aaneengesloten pixels of 7 verspreid over het ganse scherm de limiet is.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:38:
TAV Samsung 970P. Dit is neem ik aan de P serie -> dus Zero Bright Dot warranty van kracht?
Wat betekent dat je binnen 14 dagen van de aankoopdatum de monitor kan ruilen bij Samsung als er 1 dode pixel is.]. M'n zoektocht zet zich voort en begint zich langzaam te richten opde 970p.
En hoe ga je dit aantonen? Zonder het scherm op te sturen denk ik niet dat ze je gaan geloven tenzij je het op een andere manier kan bewijzen... maar ik zie je niet direct een dode pixel fotograferen en dan kan het altijd nog van een ander scherm zijn.DopdeDouwer schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:52:
[...]
Sorry dat we ons ermee bemoeien, zeg anders tegen die zaak dat je een kapotte pixel hebt, maar het scherm niet wil missen en dat je die 40 euro (of een deel) terug vraagt.
Je kan altijd proberen natuurlijk.
Verwijderd
Dank u voor uw email met betrekking tot uw SyncMaster 970P.
In de Benelux geldt de Zero Bright Dotgarantie alleen voor de modellen 172X, 173P en 193P.
De Zero Bright Dot garantie betekent dat een monitor binnen 14 dagen na aankoop een garantie-reparatie kan krijgen als er 1 pixel is die konstant aanstaat. Dit in tegenstelling tot de normale specificaties van LCD-monitoren, volgens ISO 13406-2, waar dit toegestaan is.
Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft, aarzelt u dan niet om contact met onsop te nemen.
Met vriendelijke groet,
Henri
Samsung Electronics
In de Benelux geldt de Zero Bright Dotgarantie alleen voor de modellen 172X, 173P en 193P.
De Zero Bright Dot garantie betekent dat een monitor binnen 14 dagen na aankoop een garantie-reparatie kan krijgen als er 1 pixel is die konstant aanstaat. Dit in tegenstelling tot de normale specificaties van LCD-monitoren, volgens ISO 13406-2, waar dit toegestaan is.
Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft, aarzelt u dan niet om contact met onsop te nemen.
Met vriendelijke groet,
Henri
Samsung Electronics
Was inderdaad led backlighting XiN, en wat ik erover gelezen had maakt mijn afschuw naar deze techniek eigenlijk alleen maar groter
LED backlighting wordt een flop.
Ik vraag me trouwens af waar Philips nu blijft met hun knipperlicht techniek, er wordt momenteel massaal (kwa techniek) over LG/Philips heengewalst in de TFT wereld. Tijd voor Philips om echt terug te slaan. Bovendien, responstijd is hot, dus als ze met lage getallen kunnen patsen + wat reclame maken zullen ze zeker hun afzet wat opkrikken. Ik snap niet waarom Philips het allemaal zo lang op zich laat wachten, zouden er toch nog nadelen aan de techniek zitten... Een scherm dat op 120Hz of 140/150Hz (60/70/75x2) knippert zou toch voor het oog een rustig beeld moeten geven...
Ik vraag me trouwens af waar Philips nu blijft met hun knipperlicht techniek, er wordt momenteel massaal (kwa techniek) over LG/Philips heengewalst in de TFT wereld. Tijd voor Philips om echt terug te slaan. Bovendien, responstijd is hot, dus als ze met lage getallen kunnen patsen + wat reclame maken zullen ze zeker hun afzet wat opkrikken. Ik snap niet waarom Philips het allemaal zo lang op zich laat wachten, zouden er toch nog nadelen aan de techniek zitten... Een scherm dat op 120Hz of 140/150Hz (60/70/75x2) knippert zou toch voor het oog een rustig beeld moeten geven...
[ Voor 20% gewijzigd door Yokozuna op 08-11-2005 12:44 ]
Verwijderd
ik ben nu dus aan het denken van een tft te kopen voor xbox360
alleen lees ik dat je bij de 930/730 bf enkel de instellingen kan aanpassen via de pc en niet onscreen ... klopt dit ?
alleen lees ik dat je bij de 930/730 bf enkel de instellingen kan aanpassen via de pc en niet onscreen ... klopt dit ?
Verwijderd
Jezus he.. ik ben me tft 970p al weer kwijt.. kreeg ik hem binnen was ie dus gaar.. bleek de dvi aansluiting gaar te zijn. als je beweest worden de kleuren goed/niet goed.
Nou wordt ie omgeruild bij samsung.. naja hij gaat richting reparatie. Ik heb gezegd dat ik geen gerepareert pleuris ding wil hebben. niet bij een nieuwe die ik 3 dagen heb gehad.
Dat kwam inorde zolang ik alle accesoires en omhulsel doos etc heb.
Nou dat heb ik, dan krijg ik over 1/2 weken een nieuwe.. Klote zooi, duurt allemaal lang.
En ik had een monitor zonder dode pixel
... nou hopen dat die nieuwe ook zo pixelvrij is.
Nou wordt ie omgeruild bij samsung.. naja hij gaat richting reparatie. Ik heb gezegd dat ik geen gerepareert pleuris ding wil hebben. niet bij een nieuwe die ik 3 dagen heb gehad.
Dat kwam inorde zolang ik alle accesoires en omhulsel doos etc heb.
Nou dat heb ik, dan krijg ik over 1/2 weken een nieuwe.. Klote zooi, duurt allemaal lang.
En ik had een monitor zonder dode pixel
Nee, dit klopt niet. Je kunt bij de 930/730 wel degelijk via knopjes alles instellen. De 970p moet via software...Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:40:
ik ben nu dus aan het denken van een tft te kopen voor xbox360
edit:
Sorry...
Sorry...
[ Voor 122% gewijzigd door n-i-x op 08-11-2005 18:07 ]
Ben ik nu blind of verwissel jij nu ook de 930 met 970p
Je bent niet blind.. Ik heb een 930BF, en ik kan gewoon op de monitor zelf met knopjes alles instellen..
Men haalt idd de 930 en 970 door elkaar..
Men haalt idd de 930 en 970 door elkaar..
[ Voor 18% gewijzigd door Inflatable op 08-11-2005 17:05 ]
Verwijderd
@XiN
Ik had t al eens voorgesteld, ik doe het nog eens om te peilen hoe t zit. Is een dode-pixel-poll van toevoegende waarde?
Ik had t al eens voorgesteld, ik doe het nog eens om te peilen hoe t zit. Is een dode-pixel-poll van toevoegende waarde?
Let op:
Er worden teveel basic vraagjes gesteld in grote topics als dit. De GoT Huisregels gelden ook in grote topics. Als je vraag te simpel is voor in een aparte topic, is hij ook te simpel voor hier.
POST DUS GEEN 'SIMPELE VRAAGJES' MAAR DOE EVEN ZELF DE MOEITE IETS UIT TE ZOEKEN.
Doe je dat niet en post je hier alsnog, dan riskeer je sancties :o
Er worden teveel basic vraagjes gesteld in grote topics als dit. De GoT Huisregels gelden ook in grote topics. Als je vraag te simpel is voor in een aparte topic, is hij ook te simpel voor hier.
POST DUS GEEN 'SIMPELE VRAAGJES' MAAR DOE EVEN ZELF DE MOEITE IETS UIT TE ZOEKEN.
Doe je dat niet en post je hier alsnog, dan riskeer je sancties :o