Review Samsung 970p
Waarom dit scherm ? Ik wilde a) een DVI-aansluiting en b) en .VA-scherm vanwege de betere kleuren. De SP was en is erg positief over dit scherm, en de goedkoopste winkel zit ongeveer 700 meter van mijn woning vandaan....Dus...
Dinsdag heb ik de Samsung besteld bij Encycue te Amersfoort; donderdag kon ik hem afhalen. Dat was snel...De prijs ? E 473,88. Ook wel netjes vond ik.
In de doos zat een monitor (duh), twee kabels (een analoge en een DVI kabel) een adapter, een stroomkabel, een CD en wat garantie papier.
Uiterlijk
Smaken verschillen, maar hij viel me eigenlijk erg mee. De foto in de SP gaf mij vooraf het idee van een lompe voet, maar dat klopt zeker niet. De voet, of beter bodemplaat, is plat (circa 2,5 cm hoog) en zwaar, met een "aluminium" draaivoet erop. De zwenkarmen zijn van glanzend kunstof met eveneens een aluminium zijkant erin verwerkt. Ze bewegen soepel. Ook het draaien gaat erg makkelijk. Aan de achterkant van de bodemplaat zit een kort snoer met een klein doosje, waarin de DVI-kabel en de stroomtoevoer gaan. Ik vind het mooi verwerkt, maar wie ben ik ? Er zitten (gelukkig) geen speakertjes in de zijkanten.
Ik gebruik de PC voor "kantoorgebruik", internet, games en eenvoudig fotowerk. DVD's bekijk op de TV, daar heb ik een bank en een DTS-versterker bij nodig, geen bureaustoeltje !!!
Mijn vorige monitor was een iiyama VisionMaster Pro 411, een CRT. Ik kan (dus) geen vergelijking maken met andere TFT's, behalve dan met de eenvoudige BenQ's op mijn werk, maar dat is niet helemaal dezelfde kwaliteit...... Vandaar dat ik hem vergelijk met mijn CRT.
Pivoting
Gaat prima. De A4-tjes passen er dan keurig op. Via de rechtermuisknop kan je op elk moment de boel draaien. Van plat naar rechtop naar ondersteboven. Dan staat het woord Samsung ondersteboven op de bovenkant. Wat daar nou het nut van is...Overigens: een leuke muisoefening voor hen die zich écht vervelen: draai je scherm 90 of meer graden, en probeer je muis te besturen. Leuk, joh !
Kleur
Zo uit de doos schrok ik me naar ! Wat een ellende. Het wit was letterlijk oogverblindend. Gauw de drivers geïnstalleerd, en even op internet gezocht naar updates. De CD deed het niet automatisch, maar via de verkenner kwam ik er wél in. Magic Tune is een matig progje,Natural color doet écht niks, Magic Rotation is beter. Via de videokkaart (een MSI GeForce 6800 GT) is e.e.a. veel beter in te stellen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben een tijd bezig geweest om alles naar mijn smaak in te stellen,
en ben eigenlijk nóg niet tevreden.
Nu wel, na een aantal weken. De kleuren zijn wel iets fletser dan ik gewend was.
Dode pixels
Hier kan ik kort over zijn: nul, nada, zero. (pfoeh...).Ik was hier vooraf erg bezorgd over, gezien de eerdere berichten, maar dat is (nog) niet aan de orde.
Scherpte
De scherpte is goed. Zowel foto's, internetsites alswel geschreven teksten in Word zijn prima. Scrolling levert geen vervaging op.
Ghosting
Ik ben geen FPS'er, ik speel vooral RPG's (maar dan wel veel

) en enkele strategy-games. In Morrowind werkt alles goed. Wat mij opviel was een vreemd, niet goed te benoemen verschijnsel, wat misschien met ghosting te maken heeft. Als je in First Person loopt is de onderste 5 centimeter van het beeld betrekkelijk vaag. Dat hoort. Wat nieuw was, was een soort, hoe zal ik het noemen, bloksgewijs opschuiven van die gehele onderrand tijdens het lopen. Dat gebeurde niet constant, maar ik kon het een aantal keer waarnemen. Ik moet dat nog even testen in andere games; misschien is het een Morrowind-verschijnsel. Dat is uiteindelijk een wat ouder spel, dat opeens in een veel grotere resolutie voorbij komt schuifelen.
Vampire: the Masquerade zag er prima uit; ik kon hier geen vreemde verschijnselen ontdekken.
Backlight-leakage
Als Windows afsluit, wordt het scherm lichtblauw. Dat is echter niet egaal. De buitenranden zijn lichter dan het centrale deel. Die randen zijn circa een centimeter breed en worden snel naar het midden toe donkerder, totdat de goede kleur bereikt is. Is dat backlight-bleeding ? Ik weet het niet. Het is iig niet egaal gekleurd. In drukker gekleurde schermen valt het niet op.
Kijkhoek
Die valt mij erg tegen ! Je moet echt recht voor het scherm zitten om de kleuren goed te zien. Staand of vanaf 10 cm naast het midden zittend worden de kleuren snel geler. Ik had een grotere kijkhoek verwacht.
Al met al ben ik nog niet helemaal blij; de overstap van CRT naar TFT is groter dan ik dacht. Ik zal deze review nog wel eens editen, bijv. wanneer ik veranderingen opmerk of iets nieuws te melden heb.
+ de grootte van het scherm. 19" TFT ziet er toch wel beter uit als 17" CRT.
de ruimtebesparing
het uiterlijk en de afwerking
erg goed zwart
- (voorlopig) de kleuren. Dat komt misschien nog wel. Je mot effe wennuh, tenslotte.
kijkhoek.
instellingen alleen via muis aan te passen; er zijn geen knopjes
Edit: kleur: het zwart is eigenlijk toch wel zwart, écht zwart. Ik vind het vergelijkbaar met een CRT.
snelheid: ghosting speelt geen rol. Dat wat ik in Morrowind opmerk, herhaalt zich niet in andere spellen. Nogmaals: ik oordeel niet over echte FPS's.
Wat mij ook opvalt is het feit dat je alleen op het scherm zelf kan instellen, er zijn geen knopjes of schuifjes of zo. Voor de één een plus, voor de ander een min. Voor mij het laatste: je zal naar het bureaublad terugmoeten om e.e.a. te veranderen aan de instellingen.
[
Voor 13% gewijzigd door
garathane op 22-11-2005 23:35
]