Nou hier mijn review over de Samsung 970P
Ik ben altijd gewend geweest om met 2 schermen tegelijk te werken. Dit werkt nou eenmaal veel makkelijker en sneller. Mijn monitoren waren een Samsung 907MB en een Hitachi CML174SXW. Ben inmiddels verhuist en heb niet zo heel veel ruimte meer voor een CRT scherm. Ook vond ik het niet echt mooi om 2 verschillende schermen te hebben.
Wat doe ik met mijn schermen:
Ik doe veel programmeer werk en moet vaak vele grote stukken tekst lezen. Verder ben ik fanatieke (vind ik) Battlefield 2 gamer
Bestelling:
Ik heb dus 2 schermen besteld bij icomputers.nl. Deze zijn volledig zonder dodepixels geleverd. Ik had gelukkig de pixelgarantie niet nodig.
Eerste indruk:
Bij het openen van de doos begreep ik meteen waarom er verwarring is of het nu een wit scherm of zilver scherm is. Het scherm is van de achterkant wit en de voet ook. Verder is het scherm dus zilver. Alle kabels worden netjes meegeleverd. Zowel de analoge DSUB als de digitale DVI stekker.De DSUB stekker is een verloop van DVI naar VGA. Bij het eerste beeld viel me gelijk op dat deze schermen HEEL erg diep zwart heeft. Dieper als mijn Samsung CRT scherm en helemaal als mijn Hitachi TFT.
Installatie
Ik had moeite om in Windows te komen. De WHQL 81.85 drivers vond 2 schermen niet erg leuk en bleef zwart of crashde met een blauwscherm. Ik heb geprobeerd de driver opnieuw te installeren maar Windows XP bleef vast lopen. Iedere keer als ik de driver 81.85 installeerde liep Windows vast op het moment dat ik mijn 2de scherm ging gebruiken. Gelukkig bood de Nvidia Forceware 81.87 uit komst. Gek dat bij mij de beta drivers altijd beter draaien als de WHQL
Ik vind het erg jammer dat ze de voeding en kabels niet in de voet konden verwerken maar dit wist ik al voor de bestelling. Je zit nu dus met een externe voeding en een kastje van het scherm zelf.
Weergave:
De schermen hebben allebei out of the box goede kleuren. Het contrast is erg mooi.
Je ziet meteen het verschil tussen VGA en DVI in kleuren. Ik heb de kabels nog omgewisselt en je ziet dat het DVI scherm wat beter de witte kleur toont als het VGA scherm. Het VGA scherm gaat een beetje richting blauw.
Dit kun je oplossen met het programma van Samsung. Helaas is dit programma SLECHT geschreven. De help staat soms in het chinees? japans ? en is lastig te gebruiken. Wat ook niet slim is dat er dus GEEN multimonitor support in zit en ik dus telkens de schermen in Windows moet omdraaien om het programma op beide monitoren te kunnen gebruiken. Ik kon de kleuren op het VGA scherm niet goed ingesteld krijgen .. Het scherm blijft richting blauw kleuren.
Voor het feit dat het MagicTune programma 160MB groot is

krijg je er weinig voor terug.
Backlight leakage is niet aanwezig met dit scherm. Kijk hoek bij dit scherm is goed te noemen. De kleuren verbleken wel maar is vanaf iedere hoek goed te zien.
Games
Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand bij dit scherm serieus ghosting merkt. Je hebt absoluut GEEN trail van kleuren bij snelle bewegingen. Wat wel interresant is dat het VGA scherm dus wel ghosting heeft. Met perpixeran is de tekst via het VGA scherm is moeilijk te lezen terwijl het op het DVI scherm scherp is. Het scherm heeft in ieder geval een veel sneller beeld opbouw als de Hitachi CML174SXW.
Films
Ik had bij dit scherm van te voren gehoord over het twinkling effect. Dit zou erg hinderlijk zijn bij dit scherm. Ik heb een aantal films bekeken en vind dat het erg mee valt. Soms is het helemaal niet te zien en alleen in erg donkere beelden zie je lichtelijk in de achtergrond de gevreesde twinkling effect. Je moet er wel echt op letten anders valt het niet op. Ook hier zie ik weer een duidelijk verschil met VGA. VGA heeft hier veel meer last van.
Kwaliteit
Ik was bang dat de voet gammel zou zijn en was ook voorzichtig te werk gegaan toen ik het uit pakte. Achteraf dus onzin want de voet is erg stevig en kan alle kanten opdraaien. Wel heb ik een hekel aan het externe kastje. Ik ben met dit soort dingen altijd bang dat ik de aansluiting sloop en zo dus het hele scherm sloop.
Vormgeving
Nadat ik de bekabeling had weggewerkt ziet het natuurlijk erg mooi uit om 2 schermen naast elkaar te hebben

De voet is een design waar je van moet houden. De 1 vind hem mooi de ander vind het maar gek. Het externe kastje is lelijk. Je hebt het gevoel dat het niet hoort. Ik had eigenlijk meteen al zin om hem met een schaar er af te knippen.
Mijn Conclusie:
Pluspunten:
Mooie kleuren
Mooi design
Geen/Tot weinig ghosting (VGA heeft dus wel ghosting)
Geen merkbaar Twinkling effect.
Minpunten:
Kleuren kunnen alleen met dat flut programma van Samsung ingesteld worden.
Externe voeding en externe DVI/VGA aansluiting
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 03-11-2005 20:33
]