Dat heb ik niemand horen beweren, eigenlijk. Misschien overheengelezen, zeker.
Dat klopt niet, ongeacht of de norm wel wettelijk klopt of niet.
Het advies van de commisie is niets meer dan een advies.
Een uitspraak van een geschillencommissie is wel degelijk iets anders dan een advies van bijvoorbeeld een adviesorgaan of een stichting. Het is een uitspraak van een onafhankelijke bemiddelaar inzake consumentenrecht, die zo vaak door de rechter wordt overgenomen dat het in verreweg de meeste gevallen niet tot een rechtzaak komt omdat zowel consument als leverancier eieren voor hun geld kiezen.
Dat jij als leverancier zo'n uitspraak aan je laars zou lappen moet je zelf weten, maar de meeste leveranciers weten beter.

Zolang niemand een rechtzaak aanspant zullen we het nooit weten, maar zitten we wel vast aan de norm die internationaal bepaalt is.
Zoals hierboven ook opgemerkt zitten we helemaal niet aan die norm vast. Sterker nog: die norm heeft beduidend minder waarde dan de uitspraak van de geschillencommissie, simpelweg omdat die norm unilateraal is opgesteld en de uitspraak door een onafhankelijk instantie gedan is.
Maar sommige denken dat wanneer ze een panda kopen ook meteen de veiligheid en comfort van een dikke merc kopen, en dat klopt niet.
Je vergelijking gaat mank: als ik een panda koop verwacht ik net zo goed dat ie geen zeven kleuren lak heeft als wanneer ik een merc koop. Is dat zo gek?
[
Voor 15% gewijzigd door
Dido op 18-10-2005 17:12
]