Toon posts:

Pixeldefecten: wat zijn de regels?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar eens een mailtje betreffende TFT's en kapotte pixels. Ik kocht gisteren in een bekende computerwinkel een mooie 19 inch flatscreen van een bekend "kwaliteitsmerk". Omdat ik al wel eens gehoord had van kapotte pixels vroeg ik in de winkel of ik het scherm eerst mocht zien. Dat kon niet, het was erg druk in de winkel en bovendien was het scherm van een bekend merk, dus ik maakte daar niet te veel problemen over.

Bleek bij thuiskomst dat het scherm een kapotte subpixel had die voortdurend rood oplichtte. Erg vervelend aangezien ik beroepshalve meerdere uren per dag met het schem moet werken. Bij het call center van de producent werd ik met een kluitje in het riet gestuurd: ze hingen een vaag verhaal op over ISO-normen en "dat het algemeen geweten en aanvaard is dat TFT-schermen dode pixels mogen hebben." Ze komen pas tussenbeide bij 5 dode pixels of meer. Huh??? Noch in de winkel noch op de verpakking was hierover met een woord gerept.

Bij de computerwinkel ving ik eveneens bot en werd ik voor alle klachten doorverwezen naar de producent. Ze zeiden letterlijk dat de aankoop van een TFT-scherm gelijk staat met een kansspel en dat je als consument geen poot hebt om op te staan.

Deze houding maakt mij dus ZIEDEND. Je telt als klant ettelijke honderden euro's neer voor een kwaliteitsscherm maar zodra het geld is geïncasseerd wordt je door de leverancier en de producent afgezeken waar je bij staat.

De enige oplossing die zich aandient is om het spel even vuil te spelen en hen een koekje van eigen deeg te bezorgen. Dus is mijn vraag: zijn er manieren om extra pixels kapot te maken of tft-schermen finaal onklaar te maken zonder sporen achter te laten? Dan is de leverancier op basis van die belachelijke "ISO-norm" wel verplicht om tussenbeide te komen.

Allemaal niet erg ethisch, ik geef het toe, maar wordt het niet hoog tijd dat we als consumenten een keer onze tanden laten zien en gezamenlijk laten voelen dat we dat slap gelul over "pixel policies" niet langer pikken? :(

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:49

Haan

dotnetter

Zelfs als het kan, lijkt het me niet dat dit forum je daarbij gaat helpen :/

Maar meestal kan je in winkels toch extra "dode pixel garantie" afsluiten. Imo ook niet netjes van die winkel dat ze je verder niet hebben geinformeerd, want het is inderdaad zo dat 1 pixel in het algemeen buiten garantie valt.

[ Voor 61% gewijzigd door Haan op 18-10-2005 13:33 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hier op GoT wordt het niet gewaardeerd als er iemand vraagt om iets illegaals te doen, wat jou vraag eigenlijk is.

Wat je wel kan doen is op de site van de fabrikant kijken of je daar iets kan vinden over dode (sub) pixels.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat voor merk scherm is het eigenlijk? Misschien kan je met hen eens contact opnemen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

ik denk dat je jezelf niet goed voorbereid hebt, met de aankoop van een tft komen een aantal dingen om de hoek kijken..

het verhaal van de ISO normen/standaarden gaat idd op, een beetje tweakers is vandaag de dag sowieso wel op de hoogte van wat dode-pixels zijn

offtopic: welkom op GOT

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 13:34 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:18

Spotmatic

Ken sent me

Als je in zee gaat met een gerenommeerd merk als Dell (dus een aanbieder zonder fysieke winkel), dan had je kunnen zeggen dat je 6 dode pixels had en zou het scherm zondermeer worden omgeruild. No questions asked. Geen hond gaat later controleren hoeveel dode pixels het scherm echt heeft, ze komen gewoon op de grote stapel RMA's te liggen die terug gaat naar de fabrikant.

Rest me nog te zeggen dat ik de reactie van de PC zaak not done vind. Ik zou ze er fijntjes aan helpen herinneren dat het scherm vooraf bekijken van hun niet mocht. Maar verder heb je helaas geen poot om op te staan vrees ik.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:17

St@m

@ Your Service

Breng het scherm gewoon terug, je hebt de aankoopsbon toch nog wel? Als je zegt dat hij niet bevalt of dat je de verkeerde hebt meegenomen heb je met een beetje mazzel zo je centjes weer terug.
En tja, het is "algemeen" bekend dat winkels geen pixelgarantie meer geven.. en dat is al een hele tijd zo..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:29:
Nog maar eens een mailtje betreffende TFT's en kapotte pixels. Ik kocht gisteren in een bekende computerwinkel een mooie 19 inch flatscreen van een bekend "kwaliteitsmerk". Omdat ik al wel eens gehoord had van kapotte pixels vroeg ik in de winkel of ik het scherm eerst mocht zien. Dat kon niet, het was erg druk in de winkel en bovendien was het scherm van een bekend merk, dus ik maakte daar niet te veel problemen over.

Bleek bij thuiskomst dat het scherm een kapotte subpixel had die voortdurend rood oplichtte. Erg vervelend aangezien ik beroepshalve meerdere uren per dag met het schem moet werken. Bij het call center van de producent werd ik met een kluitje in het riet gestuurd: ze hingen een vaag verhaal op over ISO-normen en "dat het algemeen geweten en aanvaard is dat TFT-schermen dode pixels mogen hebben." Ze komen pas tussenbeide bij 5 dode pixels of meer. Huh??? Noch in de winkel noch op de verpakking was hierover met een woord gerept.

Bij de computerwinkel ving ik eveneens bot en werd ik voor alle klachten doorverwezen naar de producent. Ze zeiden letterlijk dat de aankoop van een TFT-scherm gelijk staat met een kansspel en dat je als consument geen poot hebt om op te staan.

Deze houding maakt mij dus ZIEDEND. Je telt als klant ettelijke honderden euro's neer voor een kwaliteitsscherm maar zodra het geld is geïncasseerd wordt je door de leverancier en de producent afgezeken waar je bij staat.

De enige oplossing die zich aandient is om het spel even vuil te spelen en hen een koekje van eigen deeg te bezorgen. Dus is mijn vraag: zijn er manieren om extra pixels kapot te maken of tft-schermen finaal onklaar te maken zonder sporen achter te laten? Dan is de leverancier op basis van die belachelijke "ISO-norm" wel verplicht om tussenbeide te komen.

Allemaal niet erg ethisch, ik geef het toe, maar wordt het niet hoog tijd dat we als consumenten een keer onze tanden laten zien en gezamenlijk laten voelen dat we dat slap gelul over "pixel policies" niet langer pikken? :(
je kan je scherm volgens de nederlandse wet gewoon weer inruilen

...less is more

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sommige winkels geven wel pixelgarantie, alleen betaal je dan zo 50 euro extra
funk-e schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:33:
je kan je scherm volgens de nederlandse wet gewoon weer inruilen
Oh ja? Ruilen is in Nederland voor zover ik weet, geen recht

[ Voor 64% gewijzigd door Gunner op 18-10-2005 13:34 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja aan dit soort praktijken doen we hier niet aan op GoT.
Met de aankoop van je TFT scherm ben je akkoord gegaan met de ISO norm. En je hebt dus geen poot om op te staan. Ik snap dat je iets van 400 euro hebt gekocht en daar een dooie-pixel vrij product van verwacht, maar de dooie pixel vrije tft schermen beginnen pas vanaf de 800 euro (of 45 euro dooie pixel vrije garantie).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Met hierboven :)

Anyway, mocht je toch de bikkel uit willen hangen, kortsluiting :X
Gaat het mis, ben je helemaal genaaid :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gunner schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:34:
Wel met een defect product.
Atlas schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:34:
Met de aankoop van je TFT scherm ben je akkoord gegaan met de ISO norm. En je hebt dus geen poot om op te staan. Ik snap dat je iets van 400 euro hebt gekocht en daar een dooie-pixel vrij product van verwacht, maar de dooie pixel vrije tft schermen beginnen pas vanaf de 800 euro (of 45 euro dooie pixel vrije garantie).
Dit is dus absolute onzin. Zie je het al voor je dat hij dat ondertekend heeft bij aankoop ;)

Als jullie opgelet hadden de laatste tijd hadden jullie geweten dat een TFT met een dode pixel een product is dat niet aan de beloven verwachtingen voldoet. Omruilen die hap dus.

[ Voor 66% gewijzigd door Glashelder op 18-10-2005 13:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Atlas schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:34:
Dat is niet helemaal waar; Philips bijvoorbeeld geeft af-fabriek de garantie door middel van Perfect Panel.
is het technisch dan defect? (ik ben het wel met TS eens dat hij een goed scherm wil en ik verwacht ook een goed scherm als ik weer een nieuwe zal kopen)

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 18-10-2005 13:38 ]

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:34:
Sommige winkels geven wel pixelgarantie, alleen betaal je dan zo 50 euro extra

[...]

IDD, dit is niet iets wat ze zomaar voor eigen rekening nemen aangezien de fabrikant dat ook niet doet ; )

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 21:25

dlmh

Lo-Fi

Sure... als de fabrikant echt alle TFT schermen zomaar terug nou nemen die een kapotte (sub)pixel hebben en dan maar afdanken schieten de prijzen van de schermen natuurlijk omhoog. Ik vind de prijs die je in sommige winkels betaalt voor een zero dead pixel garantie heel acceptabel. Sommige bieden zelfs de service het scherm in de winkel (gratis) te controleren, sommigen niet. Het is inderdaad een heel bekend feit dat TFT schermen een kapotte pixel kunnen hebben en alhoewel ik natuurlijk zelf ook een perfect scherm wil, heb ik me nog nooit echt kunnen ergeren aan een kapotte pixel.
Veel plezier met het vuil spelen en kapot maken van je scherm, je bent dan niet veel beter dan de door jouw verafschuwde fabrikant :( (en nee, ik heb geen belangen bij de fabrikanten of winkels ofzo, maar zie ook de kant van de fabrikant).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Gunner schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:35:
[...]

Dat is niet helemaal waar; Philips geeft af-fabriek de garantie door middel van Perfect Panel.
Philips geeft op hun normale schermen (170C enzo) de normale ISO norm garantie. Dit betekent dat je een x aantal sub pixels stuk mag hebben voordat het onder ganrantie valt (aantal weet ik niet uit mijn hoofd).

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• funk-e
  • Laatst online: 11-01 17:06
je mag een product toch binnen een bepaalde termijn terug brengen naar de winkel?

ongeacht de reden

...less is more

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 11:07
koop je scherm gewoon bij de mediamakt.
daar kan je gewoon een nieuwe halen als hij niet bevalt, geen lange gezichten geen gezeur.
heb het zelf gehad met een samsung 19" tft. 10 min voor sluitings tijd gekocht dus geen zin meer om te testen.
volgende dag weer heen geweest, direct naar de servive desk(die zit buiten winkel) en er werd een nieuwe aangeruckt vanuit de winkel, even kijken of hij goed werkt.
en als tevreden klant weer naar huis

https://f1nerd.nl

• Haan

Haan

dotnetter

Glashelder schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:35:

Als jullie opgelet hadden de laatste tijd hadden jullie geweten dat een TFT met een dode pixel een product is dat niet aan de beloven verwachtingen voldoet. Omruilen die hap dus.
Bij mijn weten beloven de fabrikanten absoluut niet dat hun schermen 100% pixelvrij zijn. Dus heb je een officiële bron hiervan?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Atlas schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:38:
Philips geeft op hun normale schermen (170C enzo) de normale ISO norm garantie. Dit betekent dat je een x aantal sub pixels stuk mag hebben voordat het onder ganrantie valt (aantal weet ik niet uit mijn hoofd).
Ok, ik baseer mn mening op (de meeste) 19" schermen van Philips
funk-e schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:38:
je mag een product toch binnen een bepaalde termijn terug brengen naar de winkel?

ongeacht de reden
Als je doelt op de wet "Koop op afstand" gaat het hier niet op, dat is alleen bij aankopen bij web-winkels waar je het niet zelf ophaald

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 18-10-2005 13:39 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-08 22:50
SerialThrillaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:36:
Sure... als de fabrikant echt alle TFT schermen zomaar terug nou nemen die een kapotte (sub)pixel hebben en dan maar afdanken schieten de prijzen van de schermen natuurlijk omhoog. Ik vind de prijs die je in sommige winkels betaalt voor een zero dead pixel garantie heel acceptabel. Sommige bieden zelfs de service het scherm in de winkel (gratis) te controleren, sommigen niet. Het is inderdaad een heel bekend feit dat TFT schermen een kapotte pixel kunnen hebben en alhoewel ik natuurlijk zelf ook een perfect scherm wil, heb ik me nog nooit echt kunnen ergeren aan een kapotte pixel.
Veel plezier met het vuil spelen en kapot maken van je scherm, je bent dan niet veel beter dan de door jouw verafschuwde fabrikant :( (en nee, ik heb geen belangen bij de fabrikanten of winkels ofzo, maar zie ook de kant van de fabrikant).
Hear! hear! Ik ben het helemaal met je eens. Daarnaast een rode live pixel. Dat betekent dus dat één pixel van je 3 * 1280 * 1024 pixels kapot is... dat is echt heel weinig. Je had het vooraf kunnen weten en je neemt zelf het risico. Ik vind het dan ook minimaal not-done om je scherm kapot te maken om dan maar garantie te eisen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:55
Je koopt een tft zonder je in de materie van dode (sub)pixels te verdiepen. Vervolgens heb je dus een probleem met die tft en vraag je ons hoe je dat ding onherkenbaar kunt slopen om je eigen stommiteit recht te zetten. Zal wel aan mij liggen.

Het is zo volgens de nieuwe (consumenten)wetgeving dat je zonder opgave van reden binnen 8 dagen mag terugbrengen of ruilen. Je zit nog binnen die 8 dagen dus kan/mag de winkelier niet moeilijk doen. Of geldt dit alleen bij webaankopen. (Kopen op afstand)

[ Voor 6% gewijzigd door Nilco op 18-10-2005 13:41 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Haan schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:39:
[...]

Bij mijn weten beloven de fabrikanten absoluut niet dat hun schermen 100% pixelvrij zijn. Dus heb je een officiële bron hiervan?
Moet dat dan :?

Het is bij Kassa geweest, bij Radar geloof ik ook, en zelfs de consumentenbond heeft het erover gehad. Maar ik ben niet lid van de consumentenbond dus ik kan het niet terugvinden op de site.
Het is zo volgens de nieuwe (consumenten)wetgeving dat je zonder opgave van reden binnen 8 dagen mag terugbrengen of ruilen. Je zit nog binnen die 8 dagen dus kan/mag de winkelier niet moeilijk doen. Of geldt dit alleen bij webaankopen. (Kopen op afstand)
Dat laatste dus (alleen op afstand)

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 18-10-2005 13:42 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
Stuur een brief (dus geen mail), aangetekend inclusief ontvangsbevestiging naar de fabrikant, waarin je de producent officieel in gebreke stelt en je verontwaardiging uiteenzet, gooi het vooral op vertrouwen in een kwaliteitsmerk maar geen kwaliteitsservice etc Eis een schriftelijke reactie binnen 14 dagen. Mooiste is een CC naar een ander kantoor / afdeling en dit ook in de brief vermelden.
Vraag om een voorstel hoe ze dit willen oplossen en dat je niet schroomt om juridische stappen te ondernemen.
Hoge kans dat men hierop alsnog met een inruil reageert. Dit is althans mijn ervaring als het via de normale wegen niet wil.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

St@m schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:33:
Breng het scherm gewoon terug, je hebt de aankoopsbon toch nog wel? Als je zegt dat hij niet bevalt of dat je de verkeerde hebt meegenomen heb je met een beetje mazzel zo je centjes weer terug.
En tja, het is "algemeen" bekend dat winkels geen pixelgarantie meer geven.. en dat is al een hele tijd zo..
ligt eraan welke winkel.
ik heb voor ik een tft ging kopen eerst gekeken welke winkels dat gewoon nog deden.
ik kwam toen bij paradigit uit die dat dus wel doet.
ik was mischien 10 euro duurder uit maar wel met de garantie dat ik kon omruilen als er dode pixels waren.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• ShellGhost
newsgroupie schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:43:
Stuur een brief (dus geen mail), aangetekend inclusief ontvangsbevestiging naar de fabrikant, waarin je de producent officieel in gebreke stelt en je verontwaardiging uiteenzet, gooi het vooral op vertrouwen in een kwaliteitsmerk maar geen kwaliteitsservice etc Eis een schriftelijke reactie binnen 14 dagen. Mooiste is een CC naar een ander kantoor / afdeling en dit ook in de brief vermelden.
Vraag om een voorstel hoe ze dit willen oplossen en dat je niet schroomt om juridische stappen te ondernemen.
Hoge kans dat men hierop alsnog met een inruil reageert. Dit is althans mijn ervaring als het via de normale wegen niet wil.
Dat gaat niet werken omdat de fabrikant volledig in hun recht staan.
Vanwege de pixelpolicy die ze hanteren en als koper je daarvan op de hoogte had moeten stellen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn dode pixels onvermijdelijk?

In Kassa hebben we al eerder aandacht besteed aan dode pixels in computerschermen. Tijdens de fabricage ontstaan inderdaad altijd dode of slapende pixels en andere onvolkomenheden. Het is vervolgens wel een bewuste keuze van de producent om schermen met die mankementen te verkopen, want in de fabriek wordt alles altijd gecontroleerd. Voor LCD- of TFT-computerschermen is een internationale ISO Norm opgesteld door de branche waarin wordt aangegeven hoeveel dode pixels acceptabel zijn (zie www.nen.nl). Een 0-pixelgarantie kan wel gegeven worden, maar dat maakt dat het productieproces kostbaarder en daar zal de consument voor moeten betalen. Volgens een uitspraak op 10 september 2001 van de Geschillencommissie Computers -die jammer genoeg niet meer bestaat-, hoeft een consument echter helemaal geen genoegen te nemen met dode pixels en kan een gaaf product eisen. Die ISO Norm geldt overigens nog niet voor kleine schermen zoals die van bijvoorbeeld een mobiele telefoon, digitale camera of PSP. Juist door het kleine formaat is het bij deze producten nog belangrijker dat er geen storende puntjes in zitten.
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:45:
[...]

Vanwege de pixelpolicy die ze hanteren en als koper je daarvan op de hoogte had moeten stellen.
:D

Oh please. Voorwaarden moeten een koper bekend zijn / gemaakt worden.
Een TFT met kapotte pixels is gewoon defect.

• Nilco
Glashelder schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:49:
[...]

[...]

Niet volgens de ISO-normen.

• Haan

Haan

dotnetter

Glashelder schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:42:
[...]

Moet dat dan :?

Het is bij Kassa geweest, bij Radar geloof ik ook, en zelfs de consumentenbond heeft het erover gehad. Maar ik ben niet lid van de consumentenbond dus ik kan het niet terugvinden op de site.
Tja, er is niemand die beweert dat de schermen 100% pixelvrij zullen zijn, sterker nog er wordt op iedere site vermeld dat er dode pixels in een scherm kunnen zitten. Dus dan kan je als consument toch niet verwachten dat het wél zo is..

• ShellGhost
[...]

[...]

Nope.
Niet zolang het maar binnen de marge is die het bedrijf hanteerd.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

[...]

[...]

Nee.
De wet moet je ook uit je hoofd kennen, en als je beboet wordt voor iets wat niet wettig is kom je er ook niet vanaf met een "Ja maar dat wist ik niet" ;)
En een dode subpixel is geen defect maar een deel van het productieproces!

• Pimmr
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:45:
[...]

Oh had je het al geprobeerd dan ?
Het is mij wel gelukt om een nieuwe camera te krijgen omdat de reparatie van mijn oude camera mijns inziens te lang duurde en er inmiddels een nieuw model uit was. Dit was de fabrikant absoluut niet verplicht. Je staat er versteld van wat je met een beetje formele brief niet kan losmaken. Helemaal als je wat namen met personen die je gesproken hebt vermeld, en dan naar een verdieping hoger sturen.

[ Voor 41% gewijzigd door Pimmr op 18-10-2005 13:51 ]

• ShellGhost
newsgroupie schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:50:
Oh had je het al geprobeerd dan ?
Het is mij wel gelukt om een nieuwe camera te krijgen omdat de reparatie van mijn oude camera mijns inziens te lang duurde en er inmiddels een nieuw model uit was. Dit was de fabrikant absoluut niet verplicht. Je staat er versteld van wat je met een beetje formele brief niet kan losmaken. Helemaal als je wat namen met personen die je gesproken hebt vermeld, en dan naar een verdieping hoger sturen.

[...]
Wanneer je meteen gaat dreigen met juridische acties heb je een grote kans dat je je eigen ruiten aan het ingooien bent.
De fabrikant hoeft het niet te doen, dat ze het soms wel doen is super, maar ze zijn het niet verplicht.
En wanneer je ze later nog een keer nodig hebt wil je wel goed geholpen worden zonder dat ze jou brief in hun achterhooft hebben.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 23:09
Het is toch zo dat je binnen 8 dagen je aankoop weer terug kan brengen of ongedaan kan maken?? Was wettelijk bepaald dacht ik

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
MEGATRON schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:40:
Je koopt een tft zonder je in de materie van dode (sub)pixels te verdiepen. Vervolgens heb je dus een probleem met die tft en vraag je ons hoe je dat ding onherkenbaar kunt slopen om je eigen stommiteit recht te zetten. Zal wel aan mij liggen.

Ik probeer het topic niet te kapen hoor maar geld dit bijvoorbeeld ook voor spellen? Ik had laatst een spel gekocht bij de Media Markt waar ik totaal niet tevreden over was. Ik een dag later terug, krijg ik te horen dat er zogenaamd bij het spelletjes rek stond 'Gesealde producten die geopend zijn worden niet terug genomen' wat dus niet zo was. Ik zit nu dus opgescheept met een spel waar ik dus geen zak aan vind.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 17:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

en als je bon en tft nou eens mee neemt naar een ander filiaal? waar andere mensen zijn die dr niks van weten op welke manier je die tft gekocht hebt, en wat je daar gevraagt hebt, gewoon in ander filiaal naar binnen wandelen, zeggen dat je er niet tevree over bent, en misschien heb je geluk en nemen ze hem in...

Professioneel Heftruck Syndroom

• ShellGhost
M@rijn schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:53:
Het is toch zo dat je binnen 8 dagen je aankoop weer terug kan brengen of ongedaan kan maken?? Was wettelijk bepaald dacht ik
Lees eerst even het hele topic door.
Is al meerdere keren gezegt dat dat alleen geldt wanneer je via internet koopt, niet wanneer je iets in de winkel koopt.

• Haan

Haan

dotnetter

Software kan je iha niet terugbrengen nee. Meestal heeft dit te maken met de licentie die er op zit. Je kan anders namelijk thuis eerst snel een kopietje draaien, licentie overpennen, en vervolgens de software terugbrengen.. Hoe dit bij spellen zit durf ik niet te zeggen, maar daar zit vaak ook een key bij.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Lawrentium schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:53:
[...]

Ik probeer het topic niet te kapen hoor maar geld dit bijvoorbeeld ook voor spellen? Ik had laatst een spel gekocht bij de Media Markt waar ik totaal niet tevreden over was. Ik een dag later terug, krijg ik te horen dat er zogenaamd bij het spelletjes rek stond 'Gesealde producten die geopend zijn worden niet terug genomen' wat dus niet zo was. Ik zit nu dus opgescheept met een spel waar ik dus geen zak aan vind.
Wat denk je zelf?
Je hebt dan dus een spel kunnen kopieren en een key kunnen overschrijven. Denk je nou echt dat ze dat spel dannog terug (kunnen) nemen?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Als ik eerlijk mag zijn, vind ik het een beetje dom van jezelf.
Je gaat naar 'n winkel, koopt 'n TFT (okee 't is idd wel jammer dat je 'm niet mag zien) en als er dan 'n dode pixel inzit ga je lopen blaten. Nogmaals (jaja spuit 11) heb jij geen recht om hem te ruilen door de ISO-normen. Er zijn wel allerlei precieze regeltjes voor, maar deze kun je beter zelf opzoeken! Hoeveel dode pixels je mag hebben, hoeveel dode subpixels je mag hebben en waar deze pixels zich mogen bevinden in je scherm (als je drie dode pixels hebt in 't midden van je scherm, krijg je bv wel 'n nieuwe maar als deze pixels zich aan de randen van het scherm bevinden niet)

Er is vast wel ergens 'n website te vinden, waar al deze regels en normen opstaan! Naja succes dermee

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• ShellGhost
[...]

Wanneer je de verpakking hebt opengemaakt is de seal gebroken.
Geldige actie van MM.
Ms doet het ook met Windows.

• TLer
De gemiddelde Nederlander heeft nog nooit van dode (sub)pixels gehoord.
De rechten van de consument zijn in deze dan ook heel vreemd geregeld.

Als je een product koopt dan mag je er redelijkewijs van uitgaan dat deze het 100% volgens specificatie doet. In dit geval zal je dus een product mogen verwachten waarbij alle pixels het doen. Als je een televisie koopt die kanaal 3 niet kan onthouden dan is deze ook gewoon stuk. Dat die andere 500 het wel doen doet er niet toe.

Dat prijzen van LCD panelen omhoog gaan als fabrikanten 100% kwalteit moeten leveren doet er niet toe .

Ik kan mij de reactie van TS dan ook goed begrijpen, dat deze niet geheel netjes is is een andere zaak.
Toch denk ik dat je er met de leverancier van het product gewoon uit moet kunnen komen. Wellicht heeft hij wel een pixel garantie en heeft hij deze niet aangeboden. De leverancier is in ieder geval wel te kort gekomen bij het weigeren van het laten zien van het product. Dit is hij in mijn ogen wel verplicht.

De 8 dagen bedenk tijd is inderdaad alleen bij kopen op afstand (webshops e.d.)

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 23:58

Metzie

Nyaano !

Kom op zeg! Lees eerst eens voordat je blaat! |:(
Dit is al 3x eerder geroepen in dit topic en het is niet waar. Ruilen of geld terug is een gunst van de winkel, geen recht. 8 dagen bedenktijd is alleen van toepassing bij koop-op-afstand.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Valt me op dat niemand even de manieren noemt die soms willen helpen.
-Erover wrijven (niet te hard natuurlijk, maar aaien schiet niet op)
-De PSP stuck pixel fixer schijnt ook wel eens te helpen op TFTs.
En koop voortaan je scherm bij media markt of mycom, waar ze je gewoon een nieuwe geven ;)

• Nvidiot
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

1. Aanspreek punt is ALTIJD de winkel. Deze mag *NIET* naar de fabrikant verwijzen voor garantie.
2. Zoals hierboven staat is een defecte subpixel gewoon een defect, en heb je dus recht op garantie.

Ik zou deze 2 punten nogmaals vriendelijk aankaarten door bij de winkel langs te gaan. Wordt je dan weer weg gestuurd, klim in de pen en stuur ze een aangetekende brief waarin je ze een redelijke termijn (14 dagen ofzo) geeft om het probleem op te lossen.

Bovenal, blijf correct, ga niet in de winkel staan schelden en dreigen, dat werkt alleen maar tegen je.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Pimmr
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:53:
[...]

Wanneer je meteen gaat dreigen met juridische acties heb je een grote kans dat je je eigen ruiten aan het ingooien bent.
De fabrikant hoeft het niet te doen, dat ze het soms wel doen is super, maar ze zijn het niet verplicht.
En wanneer je ze later nog een keer nodig hebt wil je wel goed geholpen worden zonder dat ze jou brief in hun achterhooft hebben.
Zo ver laten ze het vaak echt niet komen. Probleem in deze is meestal dat de personen die je krijgt te spreken op callcenters etc alles volgens het boekje doen en je nou niet bepaald verder willen helpen. Wees doortastend, vraag naar hun leidinggevende, laat je niet afschepen. "Mag ik uw naam even noteren ? Op welke afdeling betn u werkzaam ? Wie is uw direct leidinggevende ?" Hier krijgen ze het meestal erg warm van.

• CLB
  • Niet online

CLB

Haan schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:55:
Software kan je iha niet terugbrengen nee. Meestal heeft dit te maken met de licentie die er op zit. Je kan anders namelijk thuis eerst snel een kopietje draaien, licentie overpennen, en vervolgens de software terugbrengen.. Hoe dit bij spellen zit durf ik niet te zeggen, maar daar zit vaak ook een key bij.
Idd of je download 'n no-cd-key!

Ga je naar de Intertoys aan 't eind van de maand koop je F.E.A.R voor 50 euro,
gaat lekker naar huis, installeert dat spel en download 'n no-cd-key. Naja cd/ dvd niet meer nodig.
Gaat binnen 24 uur weer terug naar de winkel, ruilt dat spel om voor Quake 4, gaat weer naar huis en dan mag je 'm niet meer omruilen. Heb je dus 2 supervette spellen voor 50 euro.

En als je helemaal 'n gier bent, download je ook nog is 'n no-cd-key voor Quake 4 en verkoop je het origineel via marktplaats voor 40 euro. Mja ik houd erover op, anders krijgen 'gieren' nog ideeen :|

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Nilco
[...]

Voor software gelden weer andere regels. Is ook afhankelijk bij welke winkel je de software koopt. Bij sommige winkels mag je binnen 24 uur na aankoop het spel ruilen. Terugbrengen als het spel nog gesald is is bullshit want dan kan je nooit weten of je het spel goed vindt.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[...]

[...]

En dat is nou juist waarom het gaat. Het begrip defect heeft verschillende definities bij consument en producent. Zij vinden dat een product pas defect is als het niet in de gestelde ISO norm valt.
Dit is natuurlijk vreemd, deze ISO norm stellen ze zelf vast, de consument of vertegenwoordigende partij heeft hier een minimale inbreng in.

Persoonlijk ben ik het met je eens dat een TFT met defecte (sub) pixels een defect product is, wat niet voldoet aan je verwachtingen. Redelijkerwijs zou de verkoper het geschil moeten oplossen, daarvoor zijn genoeg middelen. (Gereduceerde aankoopprijs, omruilen of het defect oplossen.)

Helaas gaan verkopers hier niet in mee en is heel moeilijk 'je recht' te behalen. Daarom zul je het slim moeten spelen. Genoemde opties zijn al kopen bij een winkel waar je zonder opgaaf van reden het product kan retourneren (Mediamarkt etc.)
Een andere optie is gebruik maken van de wet koop op afstand, je hebt een afkoelperiode van 7 dagen. Binnen 8 dagen mag het product zonder opgaaf van reden geretourneerd worden.
Nog een optie is om in de winkel expliciet aan te geven dat je het product voor bepaalde doeleinden nodig hebt, en dat het daarom perfect moet zijn. Laat de verkoper jou bevestigen dat dit product daarvoor geschikt is.
Mocht toch blijken dat het 'defect' is, en één of meerdere defecte (sub) pixels heeft, voldoet het niet aan wat de verkoper jou heeft toegezegd. Ongedaan maken van de aankoop is de vervolgstap.

Als laatste, de aanschaf van een TFT houdt gewoon in dat je een product koopt wat technologisch al volwassen genoeg is, echter beheersen de producenten om vele redenen het fabricageproces niet zoals een consument dat zou willen zien.
Neem het risico, of ga voor veiligheid door het product van te voren te bekijken of neem een pixelgarantie.

Divide and conquer.

• CLB
  • Niet online

CLB

Trouwens @ TS; er schijnt ook 'n softwareprogje te zijn, die je een aantal uur moet laten draaien op je computer, waarmee die dode pixel ook zou kunnen weggaan. Ik zal even voor je gaan zoeken!!! :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

CLB schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:58:
[...]

Idd of je download 'n no-cd-key!

Ga je naar de Intertoys aan 't eind van de maand koop je F.E.A.R voor 50 euro,
gaat lekker naar huis, installeert dat spel en download 'n no-cd-key. Naja cd/ dvd niet meer nodig.
Gaat binnen 24 uur weer terug naar de winkel, ruilt dat spel om voor Quake 4, gaat weer naar huis en dan mag je 'm niet meer omruilen. Heb je dus 2 supervette spellen voor 50 euro.

En als je helemaal 'n gier bent, download je ook nog is 'n no-cd-key voor Quake 4 en verkoop je het origineel via marktplaats voor 40 euro. Mja ik houd erover op, anders krijgen 'gieren' nog ideeen :|
wat een idee :P dan kun je net zo goed (wat vroeger wel werkte hier) ff naar een compuzaak gaan, waar de boekjes nog in de hoesjes zitte, #* overpennen, en klaar :P

• ShellGhost
Nvidiot schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:57:
2. Zoals hierboven staat is een defecte subpixel gewoon een defect, en heb je dus recht op garantie.
Zolang fabrikanten een norm houden wbt dode pixels, dus dat er zoveel kapot mogen zijn voordat er omgeruild mag gaan worden, staan hun 100% in hun recht.
Het is geen defect.
Een defect zou zijn dat hij het niet zou doen, of dat het backlight het niet meer zou doen.
Of dat de tuner het baggerslecht zou doen, of dat....

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wet koop op afstand, kan je zonder opgaaf van reden je product terugsturen als je dit binnen 7 dagen na aankoop meldt bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

http://www.google.nl/sear...l&q=koop+op+afstand&meta=

How bad is it on a scale from one to Spurs

• ToFast
  • Laatst online: 22-02 15:08
wtf wat doet iedereen moeilijk. Gast ga gewoon wat klooien met voorwerpen en je handen en zorg dat er wat pixels tevoorschijnkomen, die het ook toevallig niet doen ;)

Klaar is kees. Geen gezeik, er wordt al genoeg verdient aan studenten.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

1. Aanspreek punt is ALTIJD de winkel. Deze mag *NIET* naar de fabrikant verwijzen voor garantie.
Punt 2: Zoals hierboven staat is dat echt gewoon onzin. Een defecte subpixel is geen defect maar een onderdeel van het productie proces! Maw: onoverkomelijk bij het maken van een TFT scherm. Hier heb je geen garantie op (tot een zeker aantal (maw: een zekere ISO norm)).

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
TheFrozen schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:56:
Valt me op dat niemand even de manieren noemt die soms willen helpen.
-Erover wrijven (niet te hard natuurlijk, maar aaien schiet niet op)
-De PSP stuck pixel fixer schijnt ook wel eens te helpen op TFTs.
En koop voortaan je scherm bij media markt of mycom, waar ze je gewoon een nieuwe geven ;)
De media markt heb ik al een tijd opgegeven voor electronica. Films e.d. koop ik er nog wel en spelletjes tot voor kort ook (zie aantal berichten terug) maar als ik zie hoe de verpakkingen er uit zien (alles is beschadigd) en de geweldige behulpzaamheid van het personeel (not) dan kies ik liever voor Mycom of Alternate.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

wimpie schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:59:
[...]

Neem het risico, of ga voor veiligheid door het product van te voren te bekijken of neem een pixelgarantie.
Grappig dat je het zegt, ik ben namelijk aan het orienteren voor een TFT scherm en ik heb bij een bekende hardware toko geinformeerd hoe het zit. Als ik het scherm wil bekijken dan MOET ik een pixel garantie hebben afgesloten. De dwaasheid gekroond!

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Haan

Haan

dotnetter

Ik zou deze 2 punten nogmaals vriendelijk aankaarten door bij de winkel langs te gaan. Wordt je dan weer weg gestuurd, klim in de pen en stuur ze een aangetekende brief waarin je ze een redelijke termijn (14 dagen ofzo) geeft om het probleem op te lossen.

Bovenal, blijf correct, ga niet in de winkel staan schelden en dreigen, dat werkt alleen maar tegen je.
1. Sommige fabrikanten willen uitdrukkelijk zelf de garantie afhandelen. Dat is dan vaak on-site, dus ook nog eens sneller dan via winkel.
2. Hierboven staat een quote van Kassa, dat is echt rechtsgeldig hoor ;)

Het blijft natuurlijk altijd een lullig iets die dode pixels, maar er is echt niet veel aan te doen.

• edwardVdV
  • Laatst online: 08:45

edwardVdV

I shall say this only once!

CLB schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:00:
Trouwens @ TS; er schijnt ook 'n softwareprogje te zijn, die je een aantal uur moet laten draaien op je computer, waarmee die dode pixel ook zou kunnen weggaan. Ik zal even voor je gaan zoeken!!! :)
Nou maak je mij ook benieuwd... :) Kom maar op!

Knockwurst.

• CLB
  • Niet online

CLB

Slasher schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:03:
[...]

Grappig dat je het zegt, ik ben namelijk aan het orienteren voor een TFT scherm en ik heb bij een bekende hardware toko geinformeerd hoe het zit. Als ik het scherm wil bekijken dan MOET ik een pixel garantie hebben afgesloten. De dwaasheid gekroond!
Pixelgarantie die ik betaalde voor 8 dagen was maar 29,95, kan ik wel mee leven vind ik zo
Als er ook maar 1 defecte (sub)pixel tevoorschijn kwam, mocht ik 'm omruilen (gelukkig niet 't geval)

Met m'n ppc had ik ook 'n defecte pixel, Orange-winkel opgebeld, gelijk omgeruild no problemo
(ok dat is wel geen tft-beeldscherm van 'n computer, maar voor mij wel iets soortgelijks)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Trouwens @ TS; er schijnt ook 'n softwareprogje te zijn, die je een aantal uur moet laten draaien op je computer, waarmee die dode pixel ook zou kunnen weggaan. Ik zal even voor je gaan zoeken!!!
ik ben ook benieuwd! niet dat ik een tft heb maar goed, miss handig voor me broer (wel Dual 17" CRT Spanning) }) }) }) }) !

[ Voor 43% gewijzigd door NeFoRcE op 18-10-2005 14:07 ]

• Nilco
Slasher schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:03:
[...]

Dat is geen dwaasheid. Je wilt een scherm controleren zodat je geen dode (sub)pixels hebt, dat IS dus een pixelgarantie. Wel lekker in de winkel tig schermen checken en te bedondert om 10-20 euro extra te betalen voor een dode (sub)pixel vrije tft.

• CLB
  • Niet online

CLB

edwardVdV schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:05:
[...]

Nou maak je mij ook benieuwd... :) Kom maar op!
Ik ben bezig voor je! Owh ik heb 'm alweer gevonden (dankzij n00bs, thanks)
n00bs schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:34:
The_Shad0w >

Heb je al geprobeerd die plek te masseren op je scherm :?
En probeer anders dit filmpje http://www.psp-vault.com/...ownload&req=getit&lid=355
Speel deze op repeat voor een paar uur! (met je scherm aan natuurlijk).
CLB komt erachter dat dat 't zelfde fimpje is als waarvan TheFrozen de site al noemde in dit topic :+

[ Voor 13% gewijzigd door CLB op 18-10-2005 14:09 ]

• Dubbel Fristie
  • Laatst online: 04-08 18:16
funk-e schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:38:

ongeacht de reden
Precies.....dus gewoon naar de winkel je geld terug vragen, en naar een andere winkel gaan waar je hem wel mag bekijken ;)

En het maakt niet uit welk merk je koopt de kans op op een dooie (sub) pixel is overal even groot :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 18:38

Dido

heforshe

Waarom leest iedereen dit wel:
Tijdens de fabricage ontstaan inderdaad altijd dode of slapende pixels en andere onvolkomenheden.
[..]
Voor LCD- of TFT-computerschermen is een internationale ISO Norm opgesteld door de branche waarin wordt aangegeven hoeveel dode pixels acceptabel zijn (zie www.nen.nl). Een 0-pixelgarantie kan wel gegeven worden, maar dat maakt dat het productieproces kostbaarder en daar zal de consument voor moeten betalen.
Maar dit niet :?
Het is vervolgens wel een bewuste keuze van de producent om schermen met die mankementen te verkopen, want in de fabriek wordt alles altijd gecontroleerd.
[..]Volgens een uitspraak op 10 september 2001 van de Geschillencommissie Computers -die jammer genoeg niet meer bestaat-, hoeft een consument echter helemaal geen genoegen te nemen met dode pixels en kan een gaaf product eisen.
Lijkt me toch duidelijk, het enige jammere is dat de betreffende geschillencommissie niet meer bestaat.

Feit blijft dat er een - helaas niet bindende - uitspraak ligt dat een scherm met 1 defecte pixel gewoon stuk is.

Wat betekent mijn avatar?

• CLB
  • Niet online

CLB

TrIsTaN_tDb15 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:09:
[...]

Precies.....dus gewoon naar de winkel je geld terug vragen, en naar een andere winkel gaan waar je hem wel mag bekijken ;)

En het maakt niet uit welk merk je koopt de kans op op een dooie (sub) pixel is overal even groot :)
Volgens mij is dat hier niet het geval, omdat je gewoon moet weten dat er 'n dode (sub)pixel in je scherm kan zitten. Dan kun je wel zeggen 'nee dat wist ik niet' mja als we zo gaan praten betaal ik ook nooit meer een boete of een autokeuring...

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

CLB schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:08:
[...]

Ik ben bezig voor je! Owh ik heb 'm alweer gevonden (dankzij n00bs, thanks)

[...]

CLB komt erachter dat dat 't zelfde fimpje is als waarvan TheFrozen de site al noemde in dit topic :+
waaah om gek van te worden, wat een crazy film :P maar het zou inderdaad best kunnen werkenn, die pixel krijgt continu andere kleuren en felle kleuren aangestuurd, hij word als het ware gedwongen..

• Haan

Haan

dotnetter

Dido schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:09:

[...]

[...]

Lijkt me toch duidelijk, het enige jammere is dat de betreffende geschillencommissie niet meer bestaat.

Feit blijft dat er een - helaas niet bindende - uitspraak ligt dat een scherm met 1 defecte pixel gewoon stuk is.
Dus je zegt het zelf al, fabrikanten en winkeliers staan gewoon in hun recht als ze weigeren een scherm met 1 dode pixel in te ruilen.

• ShellGhost

[...]

[...]

Aan een niet bindende uitspraak heb je niks, daar kan je niks aan ontlenen qua rechten.
Dus zit je nog steeds vast aan de normen die de fabrikanten opgelegt hebben.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:01:
[...]
Zolang fabrikanten een norm houden wbt dode pixels, dus dat er zoveel kapot mogen zijn voordat er omgeruild mag gaan worden, staan hun 100% in hun recht.
Fabrikanten staan 100% in hun recht, maar dat maakt mij niet uit. Ik koop van een winkel, dus moet de winkel zorgen dat ik een deugdelijk product krijg.

Atlas is erg stellig, oa met een ISO norm en de inherentie met het productieproces. Maar kijk eens naar een krant: als daar een deel van het papier van de voorpagina ontbreekt onder het mom 'rol papier was op, inherent aan het productieproces van een krant', is dat toch ook niet acceptabel? Ook niet als de krantendrukker een of andere ISO-norm erbij haalt waaruit blijkt dat er bij 1 op de 10.000.000 kranten maximaal 100cm² papier mag ontbreken.
Precies.....dus gewoon naar de winkel je geld terug vragen, en naar een andere winkel gaan waar je hem wel mag bekijken
Nee niet, 4de maal: dat is slechts bij koop op afstand.

• CLB
  • Niet online

CLB

NeFoRcE schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:00:
[...]

wat een idee :P dan kun je net zo goed (wat vroeger wel werkte hier) ff naar een compuzaak gaan, waar de boekjes nog in de hoesjes zitte, #* overpennen, en klaar :P

Ja wat 'n idee heh! Doe ik weleens met 'n vriend. Hij koopt 'n origineel spel en ik ook. Ik sla dat spel van hem op op m'n schijf, download 'n no-cd key en kan fijn spelen en andersom. Zo hebben we twee spellen voor de prijs van 1 zeg maar. Mja dit is wel soort illegale aanpraterij dus CLB distantieert zich

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

MediaMarkt staat in deze in hun recht; software valt onder de wettelijke uitzonderingen

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

staat er op de aankopbon niets over ruilen binnen 8 dagen oid?

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

De vraag is hier: voldoet een scherm met een dode (sub) pixel aan de verwachtingen van de koper? Mijns insziens niet, aangezien het zeker niet onmogelijk is om schermen zonder dode (sub) pixels te fabriceren. De overgrote meerderheid van de schermen die verkocht worden hebben geen dode (sub) pixels, dus kun je verwachten dat wanneer je zo'n scherm koopt je geen dode (sub) pixels hebt.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Dido

Dido

heforshe

Haan schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:11:
Dus je zegt het zelf al, fabrikanten en winkeliers staan gewoon in hun recht als ze weigeren een scherm met 1 dode pixel in te ruilen.
Ik quote toch geen Spaans :?
Je hoeft als consument geen genoegen te nemen met een dode pixe, oftwel, in Jip-en-Janneketaal: pixel stuk is niet goed!
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:12:
Aan een niet bindende uitspraak heb je niks, daar kan je niks aan ontlenen qua rechten.
Dus zit je nog steeds vast aan de normen die de fabrikanten opgelegt hebben.
Een uitspraak van een geschillencommissie is meestal niet bindend. In het merendeel van de gevallen zal een rechter echter het oordeel van de geschillencommissie overnemen.
Dat weten bedrijven ook, en die zijn na een uitspraak van een geschillencommissie dan ook een stuk minder geneigd om het op een bindende (gerechtelijke) uitspraak aan te laten komen.

Het is sowieso absurd om te veronderstellen dat een door - of namens - de fabrikanten gemaakte afspraak bindend is voor een consument zonder dat die daar mee accoord is gegaan. Als fabrikanten afspreken dat auto's met minimaal drie wielen geleverd moeten worden, mag je als consument nog steeds verlangen dat er minstens vier onder zitten.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MEGATRON schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:07:
[...]

Dat is geen dwaasheid. Je wilt een scherm controleren zodat je geen dode (sub)pixels hebt, dat IS dus een pixelgarantie. Wel lekker in de winkel tig schermen checken en te bedondert om 10-20 euro extra te betalen voor een dode (sub)pixel vrije tft.
Simpelste en eenvoudigste en nog 100% legaal ook:
1. scherm via webwinkel kopen.
2. Bij het uittesten kijken of het 100% okay is.
3. niet okay? Terug sturen onder wet "koop op afstand" en koop ontbinden en geld terug eisen

sim-pel

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 18-10-2005 14:17 ]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

j-w schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:14:
staat er op de aankopbon niets over ruilen binnen 8 dagen oid?
daar staat dan vast op van;

"ruilen binnen 8 dagen, in originele verpakking en onder vertoon van de bon. *geldt niet voor batterijen, software, en schermen*" ofzo

Verwijderd

gewoon hard over je beeld vrijven beetje tikken en slaan 8)7, met doos en al van de trap laten vallen.

anyway als je zelf de boel wilt misleiden dan is dat een optie en dan moet je dat vooral doen maar niet hier komen posten erover want dat getuigt nogal van domheid.

• Nilco
Nvidiot schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:15:
dus kun je verwachten dat wanneer je zo'n scherm koopt je geen dode (sub) pixels hebt.
Dus niet want het is inherrent aan het produktieproces en ook de geldende ISO-normen geven de fabrikant wat ruimte. Wil je hoe dan ook een dode (sub)pixel vrije tft koop dan bij een winkel met een pixelgarantie of via een webaankoop met die 8 dagen regeling.

• Nilco
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:17:
gewoon hard over je beeld vrijven beetje tikken en slaan 8)7, met doos en al van de trap laten vallen.

anyway als je zelf de boel wilt misleiden dan is dat een optie en dan moet je dat vooral doen maar niet hier komen posten erover want dat getuigt nogal van domheid.
Voorbeelden geven is meewerken aan deze vorm van oplichting en getuigt nog meer van domheid.

• ShellGhost
Dido schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:16:
[...]

Ik quote toch geen Spaans :?
Je hoeft als consument geen genoegen te nemen met een dode pixe, oftwel, in Jip-en-Janneketaal: pixel stuk is niet goed!

[...]

Een uitspraak van een geschillencommissie is meestal niet bindend. In het merendeel van de gevallen zal een rechter echter het oordeel van de geschillencommissie overnemen.
Dat weten bedrijven ook, en die zijn na een uitspraak van een geschillencommissie dan ook een stuk minder geneigd om het op een bindende (gerechtelijke) uitspraak aan te laten komen.

Het is sowieso absurd om te veronderstellen dat een door - of namens - de fabrikanten gemaakte afspraak bindend is voor een consument zonder dat die daar mee accoord is gegaan. Als fabrikanten afspreken dat auto's met minimaal drie wielen geleverd moeten worden, mag je als consument nog steeds verlangen dat er minstens vier onder zitten.
Ik quote toch geen japans? :)

Je zit met de iso norm die vast gelegt is en daar heb je mee te maken.
Dus in Jip & Janneke taal :) , dikke pech wanneer je zonder pixel garantie een tft koopt.

• TD-er
  • Laatst online: 09-07 10:05
Het eeuwige gezever over dode pixels in TFT's

Winkeliers (en menigeen hier) heeft het steeds over dat ze voldoen aan de ISO norm.
Nu is er niet een "de ISO-norm" maar er zijn er een heleboel (ISO9660, bijv bekend van de CDroms)
Ik weet vrijwel zeker dat vrijwel niemand hier de ISO norm zo kan noemen evenals de winkeliers.

Daarbij komt nog dat het tegenwoordig een consumentenproduct is. Aangezien het nog steeds niet verplicht is om een computer-bedienings-bewijs te halen voordat je een PC aan kunt schaffen en je ook geen staatsexamen IT-technologie op zak hoeft te hebben om een TFT-monitor te kopen, is het je beroepen op "de ISO-norm" voor TFT's op zijn minst discutabel te noemen.

De gemiddelde consument zal het een worst wezen of die dingen pixels heten en wat pixels zijn. Hij verwacht gewoon een mooi strak scherm, voor het (meestal best grote) bedrag wat uitgegeven wordt.

Om even over die pixel-garantie verder te gaan.
Als je percee als winkelier de laagste prijs wilt hanteren, ga dan ook niet lopen miepen over die kosten van het omruilen, maar gooi dat bij de prijs op.
In de reis-organisatiebranche is het ook niet zomaar toegestaan om voor allerhande -voor de consument- ondoorzichtige zaken geld te gaan vragen. Denk hierbij aan brandstoftoeslag, terroristenbelasting en weet ik wat. Duw dat soort kosten gewoon bij de vraagprijs in.

Als ik een prijskaartje zie staan bij een product en ik vind dat een acceptabele prijs, dan koop ik een product voor die prijs en niet de kans op dat product. (zie ook de zaken over die duitse loterijen die adverteren met "gefeliciteerd.... "

Maar goed, de TS kan zich in elk geval beroepen op wat er in de winkel gezegd is dat ze 'm niet wilden aansluiten en "dat het wel goed zat met merkproducten"
Dat is in mijn ogen een mondelinge toezegging over de kwaliteit (en garantie). Ik zou als ik de TS was me daarop gaan beroepen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:18

Spotmatic

Ken sent me

Ik lees hier wel veel over ISO normen, maar niet dat een ISO norm boven de wetgeving gaat. Dus hoe zit dit? Ik zou geneigd zijn te zeggen dat de ISO norm m'n rug op kan en dan naar het wetboek wijzen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

LOL

Verwijderd

Het is geen defect.
Dan introduceer ik nu de norm: zolang een auto nog 10 km/u kan halen en je niet vaker dan 1 keer per kilometer een onderdeel verliest, is hij niet stuk.

Iemand interesse in de aanschaf van een mooie auto mét garantie? Dan bel ik even de lokale schroothoop.

• ShellGhost
Spotmatic schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:21:
Ik lees hier wel veel over ISO normen, maar niet dat een ISO norm boven de wetgeving gaat. Dus hoe zit dit? Ik zou geneigd zijn te zeggen dat de ISO norm m'n rug op kan en dan naar het wetboek wijzen.
Volgens mij is hier wettelijk nog niks over geregeld, dus zou je eerst een rechtzaak moeten gaan aanspannen die aardig lang kan gaan duren.
De meeste hebben daar geen zin in en financieel al helemaal niet.

• Nilco
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:23:
[...]

Dan introduceer ik nu de norm: zolang een auto nog 10 km/u kan halen en je niet vaker dan 1 keer per kilometer een onderdeel verliest, is hij niet stuk.

Iemand interesse in de aanschaf van een mooie auto mét garantie? Dan bel ik even de lokale schroothoop.
Dit slaat natuurlijk nergens op en is gelul in de ruimte.

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Spotmatic schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:21:
Volgens de wet moet een product voldoen aan de normale verwachtingen. Volgens o.a. de geschillencommissie betekent dat dus dat er geen dode pixels in mogen zitten. De wet gaat boven dat gezeur over ISO normen.

Ik snap overigens de winkelier wel, aangezien je als winkelier een rechtszaak moet aanspannen om die dingen terug te mogen sturen bij een aantal fabrikanten. Wettelijk gezien hebben ook winkeliers recht op een nieuw scherm zonder dode pixels als de consument daar recht op heeft. Het probleem is alleen dat er een verschil zit tussen recht hebben en recht krijgen. Ik heb bij een pc winkel gewerkt en we deden geen zaken meer met Acer voor TFT schermen omdat het bij hun onmogelijk was om een scherm met dode pixels te ruilen. Andere fabrikanten als LG, Philips en Iiyama deden daar aanmerkelijk minder moeilijk over.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:12

vinnie1908

Appel != peer

[...]

[...]

Het gaat er omdat je een keuze hebt, die dient de winkel je ook te bieden.

A) Een relatief "goedkoop" scherm met mogelijk fouten (<5%)
B.) Een relatief "duur" scherm met geen fouten.

Nu wordt er gekoppeld aan A ook vaak een pixelgarantie aangeboden tegen een schappelijke prijs. Zeker als er gekeken wordt naar de B schermen die te krijgen zijn vanaf 800 euro. De A schermen zijn te krijgen vanaf 2/300 euro + 25 euro pixelgarantie.

Wanneer er dus goed voorgesteld wordt dat er een keuze is, dat er aangegeven wordt dat A schermen fouten kunnen bevatten en je gaat er dan wel op in, dan heb je weinig om op te staan. Nu zal het waarschijnlijk in TS zijn geval een kwestie van het ene woord tegen het zijne.

Het komt neer op de voorlichting, iemand die accoord gaat met de voorwaarden van dit product en daar mee instemt (aanschaf doet) heb je weinig om op te staan.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:29:

Je kunt de aankoop altijd binnen 48 uur ongedaan maken. Met de bon terug naar de winkel en je geld terug vragen. Doen ze dit niet dan moet je netjes wat stennis gaan schoppen in die zaak en ze dreigen aan te klagen. Ongeacht de iso bulshit die ze hanteren heb je altijd het recht van ej aankoop af te zien.

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Weet je wat het probleem is met winkels die pixelgarantie aanbieden? Als er eens scherm met een defecte pixel teruggebracht wordt, zal die aan de eerste de beste klant die zonder pixel garantie koopt worden meegegeven. Dat is een lage streek van de winkel, omdat hij weet dat de klant vervolgens niet blij is met zijn in zijn ogen defecte nieuwe monitor. Als je een TFT wil kopen moet je dat dus ook niet zonder pixelgarantie doen in een winkel waar ze zoiets aanbieden, je weet gewoon dat de kans dat je gen**id wordt enorm is! Dat komt omdat ze de monitor niet naar de fabrikant terug kunnen sturen met zo'n defect. In dat soort winkels kunnen ze beter de prijs van TFT schermen meteen met de pixelgarantie opgeven. Bekende verborgen gebreken zonder deze te melden horen volgens mij ook nog op rekening van de verkopende partij, maar daar trekken ze zich niets van aan.

Persoonlijk zou ik alleen om die reden al bij de Mediamarkt kopen ipv een klein electronicazaakje waar iedere stuiver omgedraaid wordt. Zon kleine zaak kan de garantie op defecte pixelvrije monitoren niet dekken. Mediamarkt doet niet moeilijk over ruilen bij een dergelijk defect.

@Haan
Hoe komt die winkel anders af van de monitoren die via hun pixelgarantie geruild zijn? De fabrkant neemt ze niet terug, een nette winkel zet ze in de aanbieding met vermelding van het defect. Een slechte winkel zal ze op de bovenbeschreven manier kwijtraken.

[ Voor 18% gewijzigd door griphin op 18-10-2005 14:38 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:23:
Probeer eerst maar eens de gespecificeerde maximumsnelheid te halen. Of om een ander onderdeel te noemen: waarom wijkt de snelheidmeter ALTIJD af tenzij het een politie auto is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Haan

Haan

dotnetter

@griphin
Ik weet niet wat jij je in hoofd haalt, maar dat gebeurt niet. (in ieder geval niet bij mij in de winkel). Schermen worden namelijk altijd verkocht in verzegelde staat. Dat is ook de reden dat de schermen niet mogen worden bekeken voor aanschaf.
Uitzonderingen zijn schermen die in de winkel hebben gestaan, maar die worden dan ook met korting verkocht.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:30:
Je kunt de aankoop altijd binnen 48 uur ongedaan maken. Met de bon terug naar de winkel en je geld terug vragen. Doen ze dit niet dan moet je netjes wat stennis gaan schoppen in die zaak en ze dreigen aan te klagen. Ongeacht de iso bulshit die ze hanteren heb je altijd het recht van ej aankoop af te zien.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Zoals al eerder (ook door mij) is ruilen (ik zal het voor jou even BOLD zetten) GEEN recht in Nederland

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 18-10-2005 14:36 ]

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

leuk_he schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:34:
[...]

Probeer eerst maar eens de gespecificeerde maximumsnelheid te halen. Of om een ander onderdeel te noemen: waarom wijkt de snelheidmeter ALTIJD af tenzij het een politie auto is.
Wat dus weer neerkomt op: wat mag een consument verwachten van een product? Van een auto mag de consument verwachten dat deze 4 wielen heeft en harder gaat dan 10 km/h. De consument mag van een auto niet verwachten dat de snelheidsmeter 100% geijkt is, maar WEL dat bij 50 op de teller de auto geen 80 rijdt.

Precies hetzelfde geldt dus ook voor TFT schermen, een dode (sub)pixel is niet een te verwachten tekortkoming van het product, dus valt dit gewoon onder garantie.

Verwijderd

MEGATRON schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:25:
Dit slaat natuurlijk nergens op en is gelul in de ruimte.
Dat is natuurlijk wel erg makkelijk. Zonder enig argument mijn post "gelul in de ruimte" noemen.

• vassago
  • Laatst online: 11:38
griphin schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:31:Persoonlijk zou ik alleen om die reden al bij de Mediamarkt kopen ipv een klein electronicazaakje waar iedere stuiver omgedraaid wordt. Zon kleine zaak kan de garantie op defecte pixelvrije monitoren niet dekken. Mediamarkt doet niet moeilijk over ruilen bij een dergelijk defect.
Koop jij maar lekker bij de MM, 3x raden waarom die niet moeilijk doen over ruilen/terug brengen |:(

• ShellGhost
leuk_he schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:34:
[...]

En zelfs bij een politieauto halen ze een wettelijke correctie af van een x aantal kilometers.

• Dido

Dido

heforshe

Jij was dan ook niet degene die stelde dat ik A zei toen ik B quote ;)
Je zit met de iso norm die vast gelegt is en daar heb je mee te maken.
Dus in Jip & Janneke taal :) , dikke pech wanneer je zonder pixel garantie een tft koopt.
Weet je waar je die ISO-norm kunt steken als het aan de consument en de Nederlandse wetgever ligt? ;)
Een ISO norm betekent dat er een standaard is. Niet noodzakelijkerwijs dat die standaard goed, acceptabel, of zelfs wettig is.
ShellGhost schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:24:
Volgens mij is hier wettelijk nog niks over geregeld, dus zou je eerst een rechtzaak moeten gaan aanspannen die aardig lang kan gaan duren.
De meeste hebben daar geen zin in en financieel al helemaal niet.
Zo moeilijk is het anders niet, maar iemand moet het initiatief nemen. Een zaak als deze hoeft helemaal niet duur te zijn, en zoals ik al eerder opmerkte neemt een rechter vaak het oordeel van een geschillencommissie over. De vraag is dus in hoeverre een winkel daarop wacht. Ze zullen waarschijnlijk eieren voor hun geld kiezen. Als er immers een keer een uitspraak ligt, dan wordt het helemaal lastig om consumenten te overbluffen. ;)
De meeste consumenten vinden het inderdaad te veel moeite om zo nodig gerechtelijke stappen te ondernemen, en daar gokken winkels (begrijpelijk!) op.

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:17:
Simpelste en eenvoudigste en nog 100% legaal ook:
1. scherm via webwinkel kopen.
2. Bij het uittesten kijken of het 100% okay is.
3. niet okay? Terug sturen onder wet "koop op afstand" en koop ontbinden en geld terug eisen

sim-pel
Ja maar niet handig, want dan heb je al 2x de verzendkosten van een TFT betaald (en die krijg je niet terug). Ik heb geen idee wat dat kost, maar dan is zo'n pixel garantie volgens mij in de praktijk veel goedkoper. Vooral omdat als je je scherm terugstuurt en ergens anders een andere koopt (met weer de verzendkosten) je nog steeds een scherm met kapotte (sub)pixels kunt krijgen...
Pagina: 1 2 3 Laatste