Dit is een oude topic, deel 1 ---> DEEL 2 hier!!! <---
Inhoud |
![]() |
De Sapphire X800 GTO² |
Nu ATI net de GTO variant van de X800 heeft gelanceerd, heeft het Chineese bedrijf Sapphire een rare stap genomen. Naast dat dit bedrijf drie variaties (GTO, GTO fireblade en GTO ultimate) van deze GTO chip lanceren op 17 oktober 2005, brengen ze ook een vierde PCI-expres kaart uit genaamd de GTO². Het valt op dat op de site van Sapphire nooit informatie over deze kaart verschijnt en op de doos zelf staat ook dat het een 'limited edition' is. Bijzonder genoeg is deze kaart al beroemd voordat deze op de markt verkrijgbaar is. De jongens van techPowerUp!weten hun handen te leggen op een kaart. Bij het verwijderen van de gigantische koeler vinden ze tot hun verbazing dat er een R480 chip op het bordje zit: dezelfde chip die ook op de X850 Pro, XT en XT PE gebruikt wordt! In de software vinden ze echter maar 12 i.p.v. 16 pipelines. Ze vinden ook 1.6 ns Samsung geheugen, dat een theoretische snelheid van 1250 MHz heeft. ![]() Na wat experimenteren komen ze erachter dat de 4 niet gebruikte pipelines simpelweg uitgeschakeld zijn in de bios. Een simple biosflash zet ze weer open! Verder heeft de kaart in tegenstelling tot de GTO een goede koeler en een 6-pin voedingsaansluiting op het bordje. De kaart blijkt dan ook een overklokmonster. De standaardsnelheid is 400/490 (core/geheugen=ddr, dus effectief 980 MHz). De heren van techPowerUp! beweren dat elke kaart minimaal de X850 XT snelheden van 520/540. Zelf hebben ze zelfs de XT PE snelheid van 540/590 gehaald. 595/645 is gehaald door jongens op GoT Als je het forum van techPowerUp! bekijkt, dan blijkt dat het slagingspercentage 100% is! Dit in tegenstelling tot de bekende 6800LE. Het nadeel is wel dat deze kaart nu al bijna nergens meer te krijgen is. Er gaan wel geruchten dat de Connect3D X800 GTO ook moddable is... Indien iemand hier verdere informatie over heeft hoor ik het graag. Sowieso heeft de Connect3D het langzamere 2.0 ns geheugen en zal dus minder over te klokken zijn. Waarom Sapphire deze stap heeft gemaakt is een raadsel. De Sapphire X800 GTO² was ten tijden van schrijven verkrijgbaar voor € 215,-. Dat is ongeveer 2/3 van wat een X850 XT kost en 1/2 van wat een XT PE kost. ...(weet niet meer wie) maakte in [rml][ Sapphire X800 GTO²] Waar te krijgen?[/rml] GoT topic wel een goede opmerking: "Aangezien Sapphire over wil stappen op de X1800, willen ze van hun overstock R480 borden af". Wat mij met meest logisch in de oren klinkt. Daarnaast verloopt de garantie ook wanneer je je bios mod, dus hoeven ze zich ook niet druk te maken over RMA requests UPDATE: er blijkt volgens Anandtech dat het verschilt per kaart of er 12 of 16 pipes openstaan... blijkbaar had Sapphire zoveel haast om van die kaarten af te komen, dat ze niet alle biossen hebben vervangen ![]() |
De Bios Modificatie | ||
LET OP! Deze modificatie geld alleen voor de Sapphire X800 GTO², aangezien die over de R480 core beschikt! De GTO, GTO fireblade en GTO utlimate hebben een andere core en daar zijn die extra pipes niet op deze manier te unlocken. (Volgens mij zijn ze zelfs helemaal niet aanwezig). LET OP 2! Er is op GoT al iemand met een DOA kaart. Het is nog niet helemaal duidelijk of dit een geheugen of een pixel pipeline probleem is. Hij heeft wel een biosflash gedaan en bij het terugflashen met de bios van techPowerUp! worden waarschijnlijk niet de foutieve pipelines uitgeschakeld. Probeer dus altijd een biosbackup te maken van je eigen kaart! LET OP 2 Update! Sapphire heeft één of ander tooltje waarmee ze kunnen zien of de kaart geflashed is met een andere bios. Na een flash heeft het dus helemaal geen zin om de kaart RMA te sturen, de garantie is geheel verlopen. Blijkbaar kunnen leveranciers ook aan het tooltje komen, want EMPC weigert al geflashde kaarten... Om je Sapphire X800 GTO² bios te modden heb je de volgende zaken nodig - zekerheid dat je kaart in orde is: garatie vervalt hierna - een bootdisk (floppy, USB, CD-ROM, etc) <-- floppy heeft de voorkeur, i.v.m. biosbackup - ATItool - flashrom <- dit is een gemodificeerde variant, de gewone ATIflash doet het niet. - de gemodificeerde Sapphire X800 GTO² bios - voor de veiligheid je een backup van je eigen originele bios. Om te controleren of je pipes unlockbaar zijn installeer je eerst ATItool. Diegene die bij de omega-drivers zit is niet genoeg, aangezien die niet genoeg informatie geeft. Start ATItool en shift-click op 'settings' (op die manier krijg je extra opties). Scroll helemaal naar beneden. Daar staan twee waarden: CONFIG_DIE_FUSES 0xFFFFFFFF CONFIG_SUBSTRATE_FUSES 0xFFFFFF9F Het gaat om de dikgedrukte waaden, die moeten blijkbaar 'F' hebben, wil je de kaart kunnen unlocken. (Mijne had eerst 12 pipes overigens.) Voor onderstaande, zie ook hier! Nu maakt je een bootdisk aan. Pak daar flashrom op uit en kopieer de gemodificeerde bios erop. Ik heb ook de gemodificeerde bios hernoemd naar 'sap16p.bin' omdat dos niet goed met lange bastandsnamen om kan gaan. Edit nu de autoexec.bat naar: code:
Deze schrijft automatisch een backup van je oude bios en noemt die 'SAPOLD.BIN'. LET OP! als je reboot met dezelfde floppy in de drive, dan overschrijft hij de biosbackup! Verwijder de floppy dus voor het herstarten. Boot dus met de floppy en wacht rustig af totdat alles klaar is (dan zie je de prompt 'a:/>'). Zet nu de computer uit en haal de stroom eraf (dit laatste is voor de zekerheid). Start nu alles weer op. Voor mij was het hierna nodig de drivers opnieuw te installeren (misschien kan je ze ook herconfigureren, maar ik vond herinstallatie netter). Voila: 16 pipes. Ik heb mijn mod-informatie van techPowerUp. ![]() |
Voltmodden |
Het is dezelfde voltmod worden als voor de X850 serie. Hij is al succesvol toegepast (core 600+). Ik heb mijn kaart gesloopt na de voltmod... schoot uit met mijn multimeterstift... dat risico neem ik niet weer, misschien kan iemand anders een guide schrijven. ![]() |
MeMoRy timings |
User eshbach op XtremeSystems forum heeft zitten spelen met de memory timings. Deze kan je bewerken met AtiTool (dus niet ati tray tools die bij). Deze veranderingen kunnen je een performance boost geven bij het benchmarken. Aangezien ze strakker zijn, zal je je geheugen misschien niet meer zo hoog kunnen klokken (Ik ging zo 10 MHz max omlaag). Er zijn gevallen gemeld dat mensen onder de xt pe speed van 590 moesten blijven. Je krijgt echter een framerate winst van 5 fps! ofzoiets... ik ben aan het controleren. Eerst de standaardwaarden (van de mijne): TRCDRD: 7 TRCDWR: 4 TRP: 6 TRAS: 14 TRRD: 5 TWR: 7 TR2W: CL+3 TW2R: ? vergeten op de schrijven... kan iemand me die melden? TR2R: USE TWR RULE TR2R: ? vergeten op de schrijven... kan iemand me die melden? WR_LATENCY: 1.5 CAS_LATENCY: 7 CMD_LATENCY: 0 STR_LATENCY: WR LATENCY REFRESH_RATE: 0x75 TRFC: 23 Nu de voorgestelde waarden: TRCDRD: 7 TRCDWR: 3 TRP: 5 TRAS: 13 TRRD: 4 TWR: 6 TR2W: CL+2 TW2R: 4 TR2R: USE TWR RULE TR2R: 2 WR_LATENCY: 1.5 CAS_LATENCY: 7 CMD_LATENCY: 0 STR_LATENCY: WR LATENCY REFRESH_RATE: 0x75 TRFC: 23 Andere instellingen hebben artifacts tot niet meer willen booten tot gevolg. Kijk uit met experimenteren.! ![]() |
De Resultaten |
Mijn resultaten. Test systeem: AMD Athlon 3500+ Venice revisie 6 1024 MB GeiL ONE W bh-5 DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D Sapphire X800 GTO² Creative Soundblaster Audigy 2 zs 2*Maxtor Diamondmax 9 160 GB (geen raid) Tagan TG480-U22 Windows 2000 pro Omega ATI drivers 2.6.71, high quality settings 3dmark03 (niet pro), 3Dmark05 (niet pro), dus 1024*786, geen AF, geen AA Hele systeem op stock draait de Sapphire X800 GTO² op 12 pipelines op 400/490. 3Dmark03: 9713 3Dmark05: 4492 Na unlocken: 16 p @400/490 (stock) 3Dmark03: 10687 3Dmark05: 5061 X850 XT PE: 16p@540/590 3Dmark03: 12784 3Dmark05: 6390 Alphacool NexXxoS GP1X-A ATI X800 met AS5 erop gezet en het geheugen gekoeld met Revoltec BGA RAM freezers, erop met AS-adhesive. Haal voor voltmod: 16p@550/630 3Dmark03:13066 3Dmark05: 6590 GPU komt niet boven de 31 graden... Haal na voltmod: 0p@0/0 3Dmark03:0 3Dmark05: 0 R.I.P. Update: nieuwe kaart binnen. Intussen heb ik ruim de tijd gehad mijn CPU en RAM over te klokken. Ik krijg het CPU@2673 1,65V en RAM@243 2-2-2-5 1T 3,2V stabiel. Met de GTO²@12p 400/490: 3Dmark03: 10169 3Dmark05: 4596... scheelt zo'n 400 en 100 punten... hopelijk wordt dat meer bij overclocken. 16p@400/490: 3Dmark03: 11203 3Dmark05: 5191 16p@540/590 3Dmark03: 13500 3Dmark05: 6507 core ging iets hoger dan de vorige kaart: 16p@615/588 3Dmark03: 14224 3Dmark05: 6989 Ten slotte na de MeMoRy timings veranderd te hebben: 16p@615/594 3Dmark03: 14630 3Dmark05: 7248 (voltmodden? nergens voor nodig!) Onderstaande resultaten zijn niet van mij: @16 pipe+ 590/640 3Dmark03: 13961 3Dmark05: 6939 Dat is een verbetering van 43% voor 3Dmark03 en 59% voor 3Dmark05 meer scores volgen... ![]() |
Waar is hij te krijgen? |
Dit is een limited edition kaart, dus de oplage is beperkt. Wees er snel bij. Ik geef een lijstje van webshops waar hij gespot is, maar dat zou elk moment kunnen veranderen! (Sowieso goed om even te bellen.) Nederland: (blijkbaar niet meer leveraar bij importeur) - Alternate.nl - Zercom - IComputers Zeggen dat ze hem nog binnen gaan krijgen... ik hoop het - MAXactive - Azerty Staat ook dat hij nog binnen moet komen... België: (gaan geruchten dat alle kaarten in Belgie uitverkocht zijn) - ComTechnology - Bytes@work Duitsland: (de verzendkosten zijn wel hoog.) - Alternate.de: heb ik mijn eerste vandaan... - Mad-moxx: ze hebben hem voor je unlocked en een grotere koeler erop gezet (?) - Overclockers.de - Webshop vergelijking! Engeland: - Overclockers.uk - Tekheads - Microdirect Weet jij nog een zaak? Post het in deze topic! ![]() |
Poll: Wat heb jij met je Sapphire X800 GTO² gedaan?
• Niets veranderd, Het is teveel risico.
• Niet unlocked, wel overgeklokt.
• Unlocked, X850 XT(PE) speed.
• Unlocked, Sneller dan X850 XTPE.
• Unlocked en voltmod. Veel sneller dan XTPE.
• Kaart gesloopt met flashen.
Ook een poll maken? Klik hier
Ryan666 heeft een vragenlijst-pagina gemaakt...hier
[ Voor 209% gewijzigd door MeMoRy op 02-04-2006 12:53 . Reden: update ]
U vraagt, wij antwoorden.