[OC] Sapphire X800 GTO² --> x850xt PE topic - deel 2

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 3.097 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/sapphirex800gto2banner.jpg

Deel 2 - Inhoud
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/spacer.gif

De Sapphire X800 GTO²

Allereerst: LET OP! Dit verhaal gaat over de oude/originele GTO² kaarten, nu (bijna?) niet meer te krijgen. De 'GTO²' kaarten van tegenwoordig zijn eigenlijk gewone GTO kaarten met een slechter koeler. Daar geldt dit verhaal dus NIET voor.

Nu ATI net de GTO variant van de X800 heeft gelanceerd, heeft het Chineese bedrijf Sapphire een rare stap genomen. Naast dat dit bedrijf drie variaties (GTO, GTO fireblade en GTO ultimate) van deze GTO chip lanceren op 17 oktober 2005, brengen ze ook een vierde PCI-expres kaart uit genaamd de GTO². Het valt op dat op de site van Sapphire nooit informatie over deze kaart verschijnt en op de doos zelf staat ook dat het een 'limited edition' is. Bijzonder genoeg is deze kaart al beroemd voordat deze op de markt verkrijgbaar is. De jongens van techPowerUp!weten hun handen te leggen op een kaart. Bij het verwijderen van de gigantische koeler vinden ze tot hun verbazing dat er een R480 chip op het bordje zit: dezelfde chip die ook op de X850 Pro, XT en XT PE gebruikt wordt! In de software vinden ze echter maar 12 i.p.v. 16 pipelines. Ze vinden ook 1.6 ns Samsung geheugen, dat een theoretische snelheid van 1250 MHz heeft.
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/sapphirex800gto2chip.jpg
Na wat experimenteren komen ze erachter dat de 4 niet gebruikte pipelines simpelweg uitgeschakeld zijn in de bios. Een simple biosflash zet ze weer open!
Verder heeft de kaart in tegenstelling tot de GTO een goede koeler en een 6-pin voedingsaansluiting op het bordje. De kaart blijkt dan ook een overklokmonster.
De standaardsnelheid is 400/490 (core/geheugen=ddr, dus effectief 980 MHz). De heren van techPowerUp! beweren dat elke kaart minimaal de X850 XT snelheden van 520/540. Zelf hebben ze zelfs de XT PE snelheid van 540/590 gehaald. 595/645 is gehaald door jongens op GoT
Als je het forum van techPowerUp! bekijkt, dan blijkt dat het slagingspercentage 100% is! Dit in tegenstelling tot de bekende 6800LE. Het nadeel is wel dat deze kaart nu al bijna nergens meer te krijgen is. Er gaan wel geruchten dat de Connect3D X800 GTO ook moddable is... Indien iemand hier verdere informatie over heeft hoor ik het graag. Sowieso heeft de Connect3D het langzamere 2.0 ns geheugen en zal dus minder over te klokken zijn.

Waarom Sapphire deze stap heeft gemaakt is een raadsel. De Sapphire X800 GTO² was ten tijden van schrijven verkrijgbaar voor € 215,-. Dat is ongeveer 2/3 van wat een X850 XT kost en 1/2 van wat een XT PE kost.
...(weet niet meer wie) maakte in [rml][ Sapphire X800 GTO²] Waar te krijgen?[/rml] GoT topic wel een goede opmerking:
"Aangezien Sapphire over wil stappen op de X1800, willen ze van hun overstock R480 borden af".
Wat mij met meest logisch in de oren klinkt. Daarnaast verloopt de garantie ook wanneer je je bios mod, dus hoeven ze zich ook niet druk te maken over RMA requests ;)

UPDATE: er blijkt volgens Anandtech dat het verschilt per kaart of er 12 of 16 pipes openstaan... blijkbaar had Sapphire zoveel haast om van die kaarten af te komen, dat ze niet alle biossen hebben vervangen ;)

UPDATE 2: Een tijd geleden waren alle kaarten op. Vanuit het 'overstock' idee zou dat logisch zijn. Sapphire heeft daarna echter op hun website laten weten dat er nieuwe kaarten aan zaten te komen. Wij vragen ons af of ook hier de R480 cores en het 1,6 ns geheugen op zit. Iets later vonden we dit plaatje, waarom een nieuwe doos staat. Uit de informatie op de doos kunnen we lezen dat alle 16 pipes al open staan: flashen lijkt niet meer nodig! De bedrijven die de nieuwe kaart verkopen melden echter nog steeds 12 pipes op hun webpagina. Een paar mensen die de nieuwe kaarten hebben, hebben gemeld dat de nieuwe kaarten ook R480 cores en 1,6 ns geheugen bevatten. (Ook al geeft ATItool vaak aan dat er een R430 inzit, na flashen staat er weer R480)

De Bios Modificatie

LET OP! Deze modificatie geld alleen voor de originele Sapphire X800 GTO², aangezien die over de R480 core beschikt! De nieuwe GTO², de gewone GTO, GTO fireblade en GTO utlimate hebben een andere core en daar zijn die extra pipes niet op deze manier te unlocken. Als je kaart niet lijkt op het onderstaande plaatje, kan je hem niet modificeren! Dus met rode PCB en 6-pins powerconnector!
Afbeeldingslocatie: http://www.lostcircuits.com/video/sapphire_x800gto2/06.jpg

LET OP 2! Er is op GoT al iemand met een DOA kaart. Het is nog niet helemaal duidelijk of dit een geheugen of een pixel pipeline probleem is. Hij heeft wel een biosflash gedaan en bij het terugflashen met de bios van techPowerUp! worden waarschijnlijk niet de foutieve pipelines uitgeschakeld. Probeer dus altijd een biosbackup te maken van je eigen kaart!
LET OP 2 Update! Sapphire heeft één of ander tooltje waarmee ze kunnen zien of de kaart geflashed is met een andere bios. Na een flash heeft het dus helemaal geen zin om de kaart RMA te sturen, de garantie is geheel verlopen. Blijkbaar kunnen leveranciers ook aan het tooltje komen, want EMPC weigert al geflashde kaarten...

Om je Sapphire X800 GTO² bios te modden heb je de volgende zaken nodig
- zekerheid dat je kaart in orde is: garatie vervalt hierna
- een bootdisk (floppy, USB, CD-ROM, etc) <-- floppy heeft de voorkeur, i.v.m. biosbackup
- ATItool
- flashrom <- dit is een gemodificeerde variant, de gewone ATIflash doet het niet.
- de gemodificeerde Sapphire X800 GTO² bios
- voor de veiligheid je een backup van je eigen originele bios.

Om te controleren of je pipes unlockbaar zijn installeer je eerst ATItool. Diegene die bij de omega-drivers zit is niet genoeg, aangezien die niet genoeg informatie geeft. Start ATItool en shift-click op 'settings' (op die manier krijg je extra opties). Scroll helemaal naar beneden. Daar staan twee waarden:
CONFIG_DIE_FUSES 0xFFFFFFFF
CONFIG_SUBSTRATE_FUSES 0xFFFFFF9F
Het gaat om de dikgedrukte waaden, die moeten blijkbaar 'F' hebben, wil je de kaart kunnen unlocken. (Mijne had eerst 12 pipes overigens.)

Voor onderstaande, zie ook hier!
Nu maakt je een bootdisk aan. Pak daar flashrom op uit en kopieer de gemodificeerde bios erop. Ik heb ook de gemodificeerde bios hernoemd naar 'sap16p.bin' omdat dos niet goed met lange bastandsnamen om kan gaan.
Edit nu de autoexec.bat naar:
code:
1
2
3
4
cls
cls
a:\flashrom.exe -s 0 sapold.bin
a:\flashrom.exe -p 0 -f sap16p.bin

Deze schrijft automatisch een backup van je oude bios en noemt die 'SAPOLD.BIN'. LET OP! als je reboot met dezelfde floppy in de drive, dan overschrijft hij de biosbackup! Verwijder de floppy dus voor het herstarten.
Boot dus met de floppy en wacht rustig af totdat alles klaar is (dan zie je de prompt 'a:/>'). Zet nu de computer uit en haal de stroom eraf (dit laatste is voor de zekerheid). Start nu alles weer op.

Voor mij was het hierna nodig de drivers opnieuw te installeren (misschien kan je ze ook herconfigureren, maar ik vond herinstallatie netter). Voila: 16 pipes.

Ik heb mijn mod-informatie van techPowerUp.

Voltmodden

Het is dezelfde voltmod worden als voor de X850 serie. Hij is al succesvol toegepast (core 600+).
Ik heb mijn kaart gesloopt na de voltmod... schoot uit met mijn multimeterstift... dat risico neem ik niet weer, misschien kan iemand anders een guide schrijven.

MeMoRy timings

User eshbach op XtremeSystems forum heeft zitten spelen met de memory timings. Deze kan je bewerken met AtiTool (dus niet ati tray tools die bij de omage drivers zit).
Deze veranderingen kunnen je een performance boost geven bij het benchmarken. Aangezien ze strakker zijn, zal je je geheugen misschien niet meer zo hoog kunnen klokken (Ik ging zo 10 MHz max omlaag). Er zijn gevallen gemeld dat mensen onder de xt pe speed van 590 moesten blijven. Je krijgt echter een framerate winst van 5 fps! ofzoiets... ik ben aan het controleren.
Eerst de standaardwaarden (van de mijne):
TRCDRD: 7
TRCDWR: 4
TRP: 6
TRAS: 14
TRRD: 5
TWR: 7
TR2W: CL+3
TW2R: 3
TR2R: USE TWR RULE
TR2R: 2
WR_LATENCY: 1.5
CAS_LATENCY: 7
CMD_LATENCY: 0
STR_LATENCY: WR LATENCY
REFRESH_RATE: 0x3B
TRFC: 27

Nu de voorgestelde waarden:
TRCDRD: 7
TRCDWR: 3
TRP: 5
TRAS: 13
TRRD: 4
TWR: 6
TR2W: CL+2
TW2R: 4
TR2R: USE TWR RULE
TR2R: 2
WR_LATENCY: 1.5
CAS_LATENCY: 7
CMD_LATENCY: 0
STR_LATENCY: WR LATENCY
REFRESH_RATE: 0x75
TRFC: 23

Andere instellingen hebben artifacts tot niet meer willen booten tot gevolg. Kijk uit met experimenteren.!

De Resultaten

Mijn resultaten.
Test systeem:
AMD Athlon 3500+ Venice revisie 6
1024 MB GeiL ONE W bh-5
DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D
Sapphire X800 GTO²
Creative Soundblaster Audigy 2 zs
2*Maxtor Diamondmax 9 160 GB (geen raid)
Tagan TG480-U22
Windows 2000 pro
Omega ATI drivers 2.6.71, high quality settings
3dmark03 (niet pro), 3Dmark05 (niet pro), dus 1024*786, geen AF, geen AA

Hele systeem op stock draait de Sapphire X800 GTO² op 12 pipelines op 400/490.
3Dmark03: 9713 3Dmark05: 4492

Na unlocken: 16 p @400/490 (stock)
3Dmark03: 10687 3Dmark05: 5061

X850 XT PE: 16p@540/590
3Dmark03: 12784 3Dmark05: 6390

Alphacool NexXxoS GP1X-A ATI X800 met AS5 erop gezet en het geheugen gekoeld met Revoltec BGA RAM freezers, erop met AS-adhesive.

Haal voor voltmod:
16p@550/630
3Dmark03:13066 3Dmark05: 6590
GPU komt niet boven de 31 graden...

Haal na voltmod:
0p@0/0
3Dmark03:0 3Dmark05: 0
R.I.P.

Update: nieuwe kaart binnen. Intussen heb ik ruim de tijd gehad mijn CPU en RAM over te klokken. Ik krijg het CPU@2673 1,65V en RAM@243 2-2-2-5 1T 3,2V stabiel.

Met de GTO²@12p 400/490:
3Dmark03: 10169 3Dmark05: 4596... scheelt zo'n 400 en 100 punten... hopelijk wordt dat meer bij overclocken.

16p@400/490:
3Dmark03: 11203 3Dmark05: 5191

16p@540/590
3Dmark03: 13500 3Dmark05: 6507

core ging iets hoger dan de vorige kaart:
16p@615/588
3Dmark03: 14224 3Dmark05: 6989

Ten slotte na de MeMoRy timings veranderd te hebben:
16p@615/594
3Dmark03: 14630 3Dmark05: 7248
(voltmodden? nergens voor nodig! ;) )
Er zijn overigens meldingen gemaakt van artifacts bij de 'nature'-test van 3DMARK03 na overklokken... ik heb ze ook. Aangezien ik ze nergens anders heb, trek ik me er niet veel van aan...

Laatste update: Omega 2.6.87 zonder memopt... (atitool wil ff niet installeren of vage reden)
16 pipe@614/600
3dmark06 2329 (SM2.0 1218 CPU 1049) redelijk voor een gto2 ;)

Onderstaande resultaten zijn niet van mij:
@16 pipe+ 590/640
3Dmark03: 13961 3Dmark05: 6939

Waar is hij te krijgen?

Dit is een limited edition kaart, dus de oplage is beperkt. Wees er snel bij. Ik geef een lijstje van webshops waar hij gespot is, maar dat zou elk moment kunnen veranderen! (Sowieso goed om even te bellen.)
UPDATE: Ze zijn bijna op! Sapphire heeft ze al niet meer! Als je er nog één wilt hebben, moet je er snel bij zijn!
UPDATE: Ze zijn niet meer verkrijgbaar in Nederland en Belgie... iemand heeft gehoord dat er weer nieuwe geproduceerd zullen worden. Zelf kan ik me dit niet voorstellen, aangezien het niet logisch is, maar hij leek erg zeker zijn zijn zaak.
Update: nu opeens weer wel verkrijgbaar: er zijn weer nieuwe kaarten gemaakt. Sommige mensen beweren echter dat deze kaarten niet goed te unlocken zijn... ik heb hier nog niet genoeg informatie over gekregen... Ik hou jullie op de hoogte... De nieuwe kaarten blijken weer dezelfde R480 cores met samsung 1,6 ns geheugen te zijn, dus veel succes!

LET OP! Er zijn intussen een paar mensen ernstig afgezet. Die mensen hebben een normale x800 GTO ontvangen met een GTO² koeler erop! Die normale GTO herken je aan het feit dat er geen powerconnector op de kaart zit. Verder zit er ook een R430 core op. Beide hebben als gevolg dat de kaart niet meer zo goed over te klokken is. Dit is dus afzetterij! Sapphire heeft NOOIT dit soort kaarten uitgegeven: terugsturen en geld terugvragen en dan ergens anders wel een GTO² kopen, zou ik zeggen.

Nederland:
- Hardware Discount
- IComputers
- Zercom
- EMPC solutions
En hij staat eindelijk op Pricewatch!!!!!!! vanaf 190 euro!

Duitsland: (de verzendkosten zijn wel hoog.)
- Funcomputer
- Alternate.de: heb ik mijn eerste vandaan...
- Mad-moxx: ze hebben hem voor je unlocked en een grotere koeler erop gezet (?)
- Webshop vergelijking!

Engeland:
- Overclockers.uk
- Microdirect

Weet jij nog een zaak? Post het in deze topic!

Het verhaal is blijkbaar helemaal voorbij... Er zijn nieuw geen GTO²'s meer te krijgen... :'( *snik*
Sapphire zet tegenwoordig heel achterbaks de kleinere koeler met sticker van de GTO² kaartjes op hun gewone GTO kaartjes. Op die gewone GTO's zit echter een R430 chip, die slechter over te klokken is, en soms ook nog langzamer geheugen. Misschien zijn er nog wat winkels die de oude kaart hebben liggen. Ik zou voordat je bestelt even bellen... vraag dan naar de kleur van het bordje (hoort rood te zijn) en de aanwezigheid van de powerconnector: de gewone GTO kaartjes hebben die niet en zijn blauw.

Poll: Wat heb jij met je Sapphire X800 GTO² gedaan?
Niets veranderd, Het is teveel risico.
Niet unlocked, wel overgeklokt.
Unlocked, X850 XT(PE) speed.
Unlocked, Sneller dan X850 XTPE.
Unlocked en voltmod. Veel sneller dan XTPE.
Kaart gesloopt met flashen.<-- dus niet DoA kaarten! Die mensen hoeven niets in te vullen.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=99348&layout=2&sort=org
(klopt niet helemaal, aangezien mensen hun DoA kaarte idd bij 'kaart gesloopt met flashen.' hebben gezet.)

Ryan666 heeft een vragenlijst-pagina gemaakt...hier

Deel 1

[ Voor 70% gewijzigd door MeMoRy op 16-03-2006 11:28 . Reden: update ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hmm deze nieuwe kaart klokt de GPU veel hoger (615 t.o.v. 550), maar het geheugen veel lager (594 t.o.v.630). Het geheugen wil echt niet hoger... toch wel tevreden over de resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90608

volgens mij alleen dus nog verkrijgbaar bij alternate? tsja, ietsjes duurder, maar je hebt em nog. mijne is nu bij de TGP.

verder komt als het goed is dit er nog bij:

Antec 1000AMG Performance Plusview No PSU €63.49
Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit €85.99
Twinmos / M-tec DDR400 512MB €44.95
MAXTOR 120.0Gb 7200RPM 6Y120MO 8MB SATA €73.78
Zalman CNPS7700-Cu cooler €37.49
CASE FAN SAF-B83-E1 Ball bearing x2 €7.50
Zalman VF700-Cu Vga Cooler €22.49
ASUS A8N-E €87.99
Athlon64 939 3500+ Venice €185.99
Tagan TG-530-U22 530 Watt "2FORCE Series" €103.95
BELINEA 19" 10 60 55 FLAT CRT €171.36
LOGITECH MX518 Gaming mouse €43.79
LG DVD 16x52 OEM zilver €20.23
+ toetsenbord

ow, als iemand nog een goedkope 17" CRT kent met een flatscreen, max reso 1280x .... (of natuurlijk hoger) met een hoge (denk 100 mhz) refreshrate? + verzendkosten liefst onder de 150. dan neem ik die, want 19" is zo belachelijk groot.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 90608 op 19-11-2005 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
lekker offtopic... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 22-06 19:46
Hoe kan je de memory timings veranderen dan? 8)7 (ik neem aan van de vga geheugen, want van RAM kan ik het ook wel :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Laatst online: 21-06 12:37

codeneos

[...]

Volg dit topic al een tijdje en heb ook maar besloten em een x800 GTO2 te bestellen. Helaas moest het wel bij alternate :(, omdat de kaart verder overal EOL was...

Maarja het is niet anders, ik hoop wel dat het kaartje een beetje lekker wil overclocken.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
codeneos schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 09:44:
Volg dit topic al een tijdje en heb ook maar besloten em een x800 GTO2 te bestellen. Helaas moest het wel bij alternate :(, omdat de kaart verder overal EOL was...

Maarja het is niet anders, ik hoop wel dat het kaartje een beetje lekker wil overclocken.
Aangezien hij nu 240 is, komt hij wel heel dichtbij de 6800gt, waarom gaan mensen dan toch vor de x800gto², ik bedoel een 6800gt is makkelijk over te clocken naar een 6800ultra(garantie hou je), maar de x800gto² moet je eerst nog flashen, en nog overclocken(houd geen garantie) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
matsume schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 09:36:
Hoe kan je de memory timings veranderen dan? 8)7 (ik neem aan van de vga geheugen, want van RAM kan ik het ook wel :P)
In ATItool staat er naast het knopje settings ook een knopje 'Mem'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we willen gewoon HL2 op 1600x1400 alles max spelen met zon gemiddeld fps van 60 ;) dat haal je niet op die nvidia (aangezien hl2 gewoon een ati-game is :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Anoniem: 90608 schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:12:
we willen gewoon HL2 op 1600x1400 alles max spelen met zon gemiddeld fps van 60 ;) dat haal je niet op die nvidia (aangezien hl2 gewoon een ati-game is :))
Wil je alleen hl2 zo hoog spelen dan? geen doom 3 of quake ofzo B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
Wat een onzin, het mag dan wel een ATI-game zijn, maar ik haalde makkelijk 60FPS met een 6800ULTRA, zelfs met een 6600GT in HL2. Dus welke kaart je koopt maakt in princiepe niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120879

@ el snorro: welke drivers gebruik jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ach boeiend, op de een of andere manier vind ik het flashen van dees nu eenmaal leuker dan van de nvidia. kweeddookniet..

maargoed, LAAT DE POSTBODE OPSCHIETEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
matsume schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:49:
Wil je alleen hl2 zo hoog spelen dan? geen doom 3 of quake ofzo B)
Quake werkt onder DOS en heeft niet eens directx ondersteuning... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
MeMoRy schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 14:44:
[...]

Quake werkt onder DOS en heeft niet eens directx ondersteuning... :+
hehe, maar ik wil dus die x850xt (pe), alleen wat me tegen zit is dus nog steeds die garantie, Ik ben niet de rijkste(ben 14 jaar) en wil dus niet dat als mijn kaart stuk gaat, die 240 weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05-2023
Mijne is binnen. Vrijdag de rest van me spullen op de HCC halen. Zal daarna mijn bevindingen melden.

Ik twijfel voor me mobo tussen DFI Nforce of de ATI chip.

Iemand suggesties?

Ik begreep dat met crossfire je geen 2 identieke kaarten nodig hebt spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
matsume schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 09:47:
Aangezien hij nu 240 is, komt hij wel heel dichtbij de 6800gt, waarom gaan mensen dan toch vor de x800gto², ik bedoel een 6800gt is makkelijk over te clocken naar een 6800ultra(garantie hou je), maar de x800gto² moet je eerst nog flashen, en nog overclocken(houd geen garantie) ?
kan iemand hier een "normaal" antwoord op geven :'( ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
matsume schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 16:27:
[...]

kan iemand hier een "normaal" antwoord op geven :'( ? :+
1) Je bent er nóóit zeker van of je nog garantie hebt na het overclocken
2) Het slagingspercentage GTO2 >> X850XT (PE) is écht groter als GT >> Ultra (lang niet altijd haalbaar)
3) Als je eenmaal een X850XT PE hebt, istie vlotter als je GT ;)

Mr t blijft jou geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Laatst online: 14-06 12:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Voor diegene der er nog eentje willen en geen winkel vinden... Ik ben hem vandaag puur toeval tegengekomen op www.snogard.de. Hier is er te koop voor 239.90€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ik zit even op alternate.de te kijken en zie opeens dit:

http://www.alternate.de/h...rue&artno=JAXO55&#tecData

een x850xt voor 270 euro, met garantie :D
Mijn vraag was(heb ook al een mail gestuurd) moet je nog 19% btw betalen als je daar wat koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Gebruik cat 5.11

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

matsume schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 20:44:
Ik zit even op alternate.de te kijken en zie opeens dit:

http://www.alternate.de/h...rue&artno=JAXO55&#tecData

een x850xt voor 270 euro, met garantie :D
Mijn vraag was(heb ook al een mail gestuurd) moet je nog 19% btw betalen als je daar wat koopt?
Nee, alleen als je wat van buiten de EU koopt...

Maar leuk, heb net vandaag de X800GTO2 bij alternate besteld krijg je dit... Nou ja misschien kan ik hem nog ruilen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Kom er nu pas achter dat het ok nog eens een ViVo is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Hij staat nu ook op alternate Nederland, de connect3d & powercooler X850XT's zijn te koop voor maar 279,- euro. Dat vind ik nog een redelijke prijs, jammer genoeg heb ik nu al een x800GTO2 die naar me toekomt (had ik nu maar even gewacht)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
codeneos schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 21:28:
Hij staat nu ook op alternate Nederland, de connect3d & powercooler X850XT's zijn te koop voor maar 279,- euro. Dat vind ik nog een redelijke prijs, jammer genoeg heb ik nu al een x800GTO2 die naar me toekomt (had ik nu maar even gewacht)...
maar die powercolor is ten eerste duurder, en ten tweede niet ViVo :P
Ik kan niet echt wat over de powercolor x850xt vinden, maar wel over de x850xt PE, deze heeft 1.6ns. Kan ik hieruit maken dat de x850xt dat ook heeft? Of gebruiken ze voor de PE altijd/meestal sneller geheugen?
De connect3d heeft wel weer 1.6ns geheugen.

ps.
Omschrijving:
De PowerColor X800XL grafischekaart is een goed presterende 3D grafischekaart en uitgerust met Radeon X850 XT GPU en 256MB geheugen
Dit lijkt me een type fout..?

[ Voor 40% gewijzigd door Perzikvrucht op 19-11-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ik zit nu tussen een adnere twijfel geval:

een 2de handse, 3 maand oude 6800gt@ ultra speeds(oced, niet geflasht) (du snog met 9 maand garantie) + zalman vf700-cu (en orginele koeler, dus als ike stuk is kan ik de orginele koeler er weer opzitten, en zou behoud ik dus mijn garantie) voor 210 euro
en die x850xt van connect3d (1 jaar garantie) 279 euro(NL alternate)

De x850xt is wel beter, maar is het de 70 euro waard? (daar kan ik ook wel wat anders moois van kopen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Niet online
Door die vraag krijg je wss weer nvidia - ati discussies.. Zoek eens wat over allebei de kaarten en vergelijk het voor jezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
hebben jullie die 3dmark05 vooruitgang gezien door die nieuwe memtimings? bijna 300 punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

MeMoRy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 23:10:
1280*960? waarom niet 1280*1024?
Omdat ik op mijn CRT scherm met een 4:3 verhouding liever ook een resolutie met een 4:3 verhouding gebruik en dat is 1280x960 en niet 1280x1024. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
MeMoRy schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:55:
hebben jullie die 3dmark05 vooruitgang gezien door die nieuwe memtimings? bijna 300 punten!
Ik zei het toch! >:) :>

edit: Spelvoutje

[ Voor 7% gewijzigd door El Snorro op 20-11-2005 14:59 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik neem aan dat je 'zei' bedoeld... maar idd. ik heb het ook van jou! ;) thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Die van mij heeft kuren

[ Voor 122% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 07-11-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Waarschijnlijk geheugen (hitte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
lijken idd op geheugenartifacts. als de core niet goed is, dan loopt hij meestal vast.
En dat het niet afgekeurde x850xt kaarten zijn, blijkt aan de resultaten van de meeste hier... overigens: waarom zouden ze als de corespeed de bottleneck was maar 12 vd 16 pipes open zetten?

Had je wel vervanging voor de geheugenkoeling geinstalleerd, toen je de stockkoeling verving door waterkoeling? Als je dat niet gedaan hebt, is je geheugen misschien gefried...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:50:
lijken idd op geheugenartifacts. als de core niet goed is, dan loopt hij meestal vast.
En dat het niet afgekeurde x850xt kaarten zijn, blijkt aan de resultaten van de meeste hier... overigens: waarom zouden ze als de corespeed de bottleneck was maar 12 vd 16 pipes open zetten?

Had je wel vervanging voor de geheugenkoeling geinstalleerd, toen je de stockkoeling verving door waterkoeling? Als je dat niet gedaan hebt, is je geheugen misschien gefried...
Ik heb voor het geheugen grote memsinks op maat gemaakt en erop gezet met zalman adhessive. Die sinks werden niet meer dan lauw en koelen zeker 10x beter dan die lullige zalman sinkjes die veel gebruikt worden. Deze sinks en kaart werden gekoeld door een 12cm en 8cm fan. Deze heb ik later wat langzamer laten lopen omdat alle temps zeer laag waren en ik wat herrie kon missen.
Ik denk niet dat wamte een punt is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ok... dat is zuur... je hebt niet gevoltmod?
Ander is je kaart misschien gewoon brak... RMA zal wel niet meer lukken...

(overigens... als die ramsinks weer wilt proberen te verwijderen: doe dat niet op de vrieskastmethode, maar met een scheermesje... ik had die vrieskastmethode gebruikt om de ramsinks van mijn oude kaart op mijn nieuwe te zetten en heb per ongeluk een ramchip eraf gerukt (van de oude natuurlijk! maar die was toch al gesloopt)...) Overigens zou je wel wat geheugenmodules van mijn oude kaart mogen hebben, was het niet dat die op geen manier over te plaatsten zijn....BGA sux

Jammer dat dit soort dingen pas na veelvuldig gebruik aan het licht komen... ik hoop dat mijn nieuwe gaakt dit niet gaat krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 14:15
Anoniem: 7346 schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:14:
[afbeelding]
Kan iemand met enige zekerheid zeggen wat hier loos/kapot is. Ik denk dat een geheugenmodule gaar is.
Kaart deed stock goed, geflashed goed, met wc goed, maar begon na een tijdje rare artifacts te geven in 3Dmark05 terwijl de temps niet boven de 50 graden meer zijn geweest en ik er een fan op had gericht, maar nu ook in 3Dmark03 en NFSMW demo. Andere games nog niet getest, maar zal ook wel.
Heb stock koeling terug gezet, maar artifact blijven. :(
// Core heeft overigens nooit meer dan 520 gehaald met WC, ik vrees dat de GTO2 afgekeurde 850XT kaarten zijn......... niet zonder reden blijkbaar. :|
Bovenstaand effect treed op bij alle clocksnelheden: 300/400 of 500/600 maakt geen verschil, maar bij lagere snelheden treedt het iets later/minder hevig op.
Welcome to the club, garantie kwijt, kaart naar de klote dag 220 euro. Niks aan te doen. Ik heb het overigens niet bij 3dmark05 in die benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147587

ik zie nu toch steeds meer mensen waarbij de kaart niet helemaal meer lekker werkt... komt dit door te hoog clocken of gewoon afgekeurde x850xt's?

want ik zit nu steeds meer te twijfelen of ik de overige 4 pipes wel ga unlocken en dus een veel te dure videokaart heb gekocht :|

anders heb ik nog een x800gto² te koop :) en ga ik op zoek naar een betere

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 147587 op 20-11-2005 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op zondag 20 november 2005 @ 17:13:
Ok... dat is zuur... je hebt niet gevoltmod?
Ander is je kaart misschien gewoon brak... RMA zal wel niet meer lukken...

(overigens... als die ramsinks weer wilt proberen te verwijderen: doe dat niet op de vrieskastmethode, maar met een scheermesje... ik had die vrieskastmethode gebruikt om de ramsinks van mijn oude kaart op mijn nieuwe te zetten en heb per ongeluk een ramchip eraf gerukt (van de oude natuurlijk! maar die was toch al gesloopt)...) Overigens zou je wel wat geheugenmodules van mijn oude kaart mogen hebben, was het niet dat die op geen manier over te plaatsten zijn....BGA sux

Jammer dat dit soort dingen pas na veelvuldig gebruik aan het licht komen... ik hoop dat mijn nieuwe gaakt dit niet gaat krijgen...
Nee, niet gevoltmod en sinkjes kon ik er heel makkelijk afhalen, die zalman adhesive is niet zo sterk. BGA overzetten weet ik ook niets van, maar ik zal het eens opzoeken.

// van http://www.softwolves.pp....v/cbm-hackers/7/7687.html
> You can "solder" BGA chips quite easily with a hot-air blower:
> put the chip into the approximate position, then heat it with
> the blower. When the solder melts, the chip will align itself
> automatically. Then very carefully remove the blower, i.e.
> increase the blowing distance so that the chip remains aligned.
>
> A normal hot-air blower for hair probably doesn't have enough
> power for this though..

Hoeveel contactpuntjes heeft deze chip? Indien ik jouw oude kaart kan gebruiken om een keer te oefenen en mogelijk een chip over te zetten, is er wellicht een reparatie mogelijk. Maar welke van de 8 zou het zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 20-11-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ik heb de mijne nog niet gemod, maar wel overclocked, en bij de nature test bij 3dmark03 heb ik dus ook strpen, een heleboel.
Het vreemde is dat ik dit niet bij games heb en andere tests.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ik heb ook strepen bij de nature test... nergens anders.... ik vind het wel goed zo...
Dat is erg kritiek, want die twee chipjes die ik met ramsink en al erafgetrokken heb, zijn echt kapot :( bolltjes eruit gerukt...ik heb ze voor de show maar weer op hun plaats gekit :lol: ...
Anders wil ik wel proberen die anderen eraf te halen... ik heb alleen geen fohn...

Maar ik denk dat het vinden van de kapotte chip voor jou erg moeilijk wordt... moet je ze 1 voor 1 vervangen....
zodadelijk blijkt het de memcontroller/databus op de GPU te zijn...
Het blijft moeilijk... memtest/superpi/prime95 voor de vidkaart bestaat nog niet...

Ik denk overigens dat (net als bij STIMPPYYY) het toch een geheugenprobleem is. Maar ja, mijn geheugen is ook niet hoger dan 594 MHz te klokken, tewijl anderen 630+ halen... Het hebt geluk, of je hebt het niet...

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 20-11-2005 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:02:
Ik heb ook strepen bij de nature test... nergens anders.... ik vind het wel goed zo...

[...]

Dat is erg kritiek, want die twee chipjes die ik met ramsink en al erafgetrokken heb, zijn echt kapot :( bolltjes eruit gerukt...ik heb ze voor de show maar weer op hun plaats gekit :lol: ...
Anders wil ik wel proberen die anderen eraf te halen... ik heb alleen geen fohn...

Maar ik denk dat het vinden van de kapotte chip voor jou erg moeilijk wordt... moet je ze 1 voor 1 vervangen....
zodadelijk blijkt het de memcontroller/databus op de GPU te zijn...
Het blijft moeilijk... memtest/superpi/prime95 voor de vidkaart bestaat nog niet...

Ik denk overigens dat (net als bij STIMPPYYY) het toch een geheugenprobleem is. Maar ja, mijn geheugen is ook niet hoger dan 594 MHz te klokken, tewijl anderen 630+ halen... Het hebt geluk, of je hebt het niet...
Ik vermoed ook een geheugenprobleem en ga de standaard koeling er nog een keer afhalen en rondom en onder de memchipjes ff goed schoonmaken met Thinner; wellicht is er shin etsu silverpaste, 2 pootjes aan het kortsluiten..... T is te proberen denk ik maar, kans is heel klein.

Die bolletjes kan je los kopen en zijn een soort soldeerbolletjes welke je gewoon op z'n plaats legt en dan verwarmt. Kun je schatten hoeveel contactpuntjes het zijn? Indien Ze 8 bij 8 = 64 stuks zijn, zal het al bijna ondoenlijk zijn deze te vervangen omdat het wel erg klein wordt.

Maar strepen in nature? hem je daar een sreenie van?
Ik had gistern in AOE3 een soort gelijk effect als mijn niet flashbare 9500@9700; ofwel het leek alsof 1 pipe niet lekker is. Ben er dus nog niet met zekerheid uit wat er mis is.
Ik ga ook de originele bios nog ff terugflashen, klopt het dat ik niet meer 4 pipes kan sluiten zodat het er weer 12 worden?

@ Stimmpy: zou jij ook een screenie willen posten met de artifacts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
Ok dus nu de kaarten ongeveer een maand of 2 uitzijn heeft een groot deel van de mensen die hun graka hebben geflashed problemen met artifacts.

Ik ga op de hcc dagen een nieuwe pc halen en heb er steeds over gedacht om deze kaart te gaan zoeken tot dat de 6800gs uitkwam toen ben ik gaan twijfelen maar het lijkt erop dat ik nu toch maar voor de 6800gs moet gaan want mijn x800 gto2 verneuken zou ik geen zin in hebben en een x800 gto 2 @ stock is zoveel slechter als een 6800 gs.
Erg jammer dat je niet meer trug kunt flashen maarja ik hou nog tot vrijdag dit topic in de gaten en dan zie ik het op de hcc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Brainstorm86 schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:39:
Ok dus nu de kaarten ongeveer een maand of 2 uitzijn heeft een groot deel van de mensen die hun graka hebben geflashed problemen met artifacts.

Ik ga op de hcc dagen een nieuwe pc halen en heb er steeds over gedacht om deze kaart te gaan zoeken tot dat de 6800gs uitkwam toen ben ik gaan twijfelen maar het lijkt erop dat ik nu toch maar voor de 6800gs moet gaan want mijn x800 gto2 verneuken zou ik geen zin in hebben en een x800 gto 2 @ stock is zoveel slechter als een 6800 gs.
Erg jammer dat je niet meer trug kunt flashen maarja ik hou nog tot vrijdag dit topic in de gaten en dan zie ik het op de hcc wel.
Het flashen zelf geeft dus totaal geen problemen, het zijn en blijven gewoon r480 cores.
Het is vaak de combinatie van flashen+overclocken+coolingmods (die vaak niet goed en secuur worden uitgevoerd) die de kaart laten artifacten.

Gewoon goed opletten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft er al iemand problemen gehad met de beveiling als je de voltmod heb gebruikt. want af en toe freezed mijn systeem na bijv een uur een spel spelen. en na 20 seconden valt het beeld weg. daarna even handmatig een reboot doen en allles werkt perfect. dit gebeurd alleen maar als ik mijn core boven de 600mhz clock zonder artifacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Nee... als het na een tijd pas gebeurd is dat meestal een temperatuurprobleem. HEt kan ook zo zijn dat iets het net trekt en alleen bij bepaalde operaties vastloopt. Bij geheugen is dit een bekend verschijnsel. Als je je geheugen overklokt kan het zo zijn dat maar bepaalde adresgebieden errors geven.

Bij mij slaat hij er ook wel eens uit na lang HL2 of NFSMW gespeeld te hebben.

Overigens is er wel iemand die (denk ik) last gehad heeft van de Igpu beveiliging. Die had alleen de Vgpu pencilmod gedaan, maar en kreeg direct een vastloper (ipv artifacts) als hij boven een bepaalde snelheid instelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat was ik :) bij een snelheid van 607.6mhz maar bij 600mhz doet hij het pas na een tijdje. temps komen voor de kaart en gpu niet boven de 50 graden uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 120879 op 21-11-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah bij mij vind ik het raar met die strepen bij de nature test. Ik heb hem enkel ge'oct nog niet geflashed. Wat ook typisch is dat hij andere dingen perfect doet.
Ik wil nog wel een andere cooler, want dat standaard ding maakt een pokke herrie.. :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:19:
mjah bij mij vind ik het raar met die strepen bij de nature test. Ik heb hem enkel ge'oct nog niet geflashed. Wat ook typisch is dat hij andere dingen perfect doet.
Ik wil nog wel een andere cooler, want dat standaard ding maakt een pokke herrie.. :(
Dat is inderdaad een vreemd probleem, ik zou hem inpakken en RMA sturen. Je hebt toch enkel pas wat overclocked? De standaard koeling is dus waarschijnlijk @stock niet eens voldoende om de boel heel te houden in bijvoorbeeld een dell desktop. Want iedereen hier heeft bovengemiddelde airflow om hun kaart, dat moet een beetje overklokken wel opvangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 21-11-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb trouwens nog een vraagje.... als ik mijn x800gto² op xt pe speeds laat draaien (zonder flash)
loopt gelijk mijn pc vast

waarom??? de kaart word niet te warm ofzo en aan de voeding kan het niet liggen (lijkt me) want ik heb een tagan 480 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Niet online
Probeer max core en mem te laten vinden ;) Mss kan hij 520 wel aan?

Offtopic: Speel jij wel eens ET onder de naam noobz0r ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bouw je de snelheid wel rustig op zodat je kan zien wanneer de artifacts komen. want lang niet iedere kaart kan zonder voltmod de xt pe snelheid draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee ik speel geen ET :)

okee... dan weet ik wat ik fout deed :P

ik zette em in 1 x op xt pe speeds.... maar met max mem en core komtie nie eens in de buurt van de 590 mem terwijl het mem maar 45 graden op de kaart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe zou je het beste de voltmod ongedaan kunnen maken? ik heb alleen een enkel streepje gezet. want het scheelt me uiteindelijk maar een paar honder 3dmark punten omdat mijn cpu toch de bottleneck is. en dan ben ik van mijn vastlopers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[/kiddie] Uitgummen? [kiddie]

misschien met lucht eraf blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ET?
Afbeeldingslocatie: http://www.sandelman.ottawa.on.ca/justin/Avatars/leetavatars/Copy%20of%20E_T__the_Extra-Terre_12676f.jpg

Uitgummen is volgens mij idd een oplossing. Misschien werkt het beter met pure alcohol...(ook al gebruik ik terpentine en daar ben ik ook heel tevreden over :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk Enemy Territory? :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@memory: kan jij me iets zeggen over het aantal contactpuntjes van een memchippie? Voor zover ik weet ben jij de enige die ze van onderen heeft gezien. O-)
Hoeveel contactpuntjes heeft een chip, hoe groot zijn ze? En zitten ze over de gehele onderzijde?
Hoewel ik nog wel gewoon een spelletje kan spelen, wil ik het wel gaan proberen om BGA.
Tot op heden heb ik gelezen over de verfbrander en de ovenmethode voor doe het zelvers.
Weet iemand waar professionals BGA chips solderen (in Nederland)? Ik heb namelijk geen idee waar te zoeken en wil informeren of dat ergens voor een krat bier / aardige prijs kan.

// Mocht iemand andere handige/nuttige informatie hebben over BGA solderen: ik hou me aanbevolen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 21-11-2005 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 7346 schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:28:
[...]

Dat is inderdaad een vreemd probleem, ik zou hem inpakken en RMA sturen. Je hebt toch enkel pas wat overclocked? De standaard koeling is dus waarschijnlijk @stock niet eens voldoende om de boel heel te houden in bijvoorbeeld een dell desktop. Want iedereen hier heeft bovengemiddelde airflow om hun kaart, dat moet een beetje overklokken wel opvangen.
Mmm zal dit nog te doen zijn ?
Toch best raar, maar ik gloof dat ik @ stock nergens last van heb.
Hij geeft ook geen artifacts aan als ik hem test.
Toch iets anders kapot dus ?
Ik zal wel ff et een en ander mailen.

Hoewel aan de andere kant ik tijdens games nergens last van heb
(nieuwe NFS, halflife 2, call of duty 2 en quake 4 doen het probleemloos).

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:47:
[...]

Mmm zal dit nog te doen zijn ?
Toch best raar, maar ik gloof dat ik @ stock nergens last van heb.
Hij geeft ook geen artifacts aan als ik hem test.
Toch iets anders kapot dus ?
Ik zal wel ff et een en ander mailen.

Hoewel aan de andere kant ik tijdens games nergens last van heb
(nieuwe NFS, halflife 2, call of duty 2 en quake 4 doen het probleemloos).
Als je @stock nergens last van hebt, kan je hem niet retour doen. Als je op een cleane install en originele ati drivers, fouten ziet bij nature is er echt iets mis. Wat ook kan is even testen in een andere machine. Als de kaart dan alleen bij nature fouten geeft, zou ik hem toch terug doen. Bij mij vielen de errors in het begin ook erg mee...... dat werd wel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
/me pakt even zijn mesje of de vastgelijmde chips weer los te wrikken

die balletjes zien er 0,5 mm uit, maar idat kan ik niet goed meten... sommige lijken doorverbonden :?
ze zitten in een grid van 12*12 onder de gehele oppervlakte van de chip. 144 contactpunten dus.

Volgens mij is het heel erg moeilijk dat zelf je doen... plaatsen, plakken e.d. moet heeeel erg precies gebeuren... normaliter doen ze dat met computergestuurde robots. Ik denk dat je het risico niet moet lopen om die kaart te verkloten...

edit:
Als je het nog steeds interresant vind: samsung site
Daar zie je in de pdf met specificaties dat sommige pinnetjes idd hetzelfde zijn. Misschien kan je die chipjes ergens vandaan halen... neem dan direct de 1,4 ns chipjes... kan je 1,4 GHz halen!

[ Voor 13% gewijzigd door MeMoRy op 21-11-2005 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ik heb net fftjes getest (met alleen de nature test, het is trouwens 3dmark03 en niet 05 :P, maargoed, detail :P )

Ik heb het niet als ik standaard draai. Dan blijft alles gewoon goed eruit zien. Enkel als ik op x850xt PE snelheden draai gaat hij moeilijk doen.

Ik heb ook het idee dat het iets met de warmte is, hoewel mijn kaart redelijk goed blijft is het toch we laan de hoge kant (bijna 60 graden).
Ik kreeg nmlk toen ik de test net runde minder (of geen) artifacts, terwijl ik er later meer kreeg.

Toch tijd voor een zalman coolertjes, die is tevens lekker stil :D

Wat ik mij alleen afvraag is of ik mijn kaart dan niet verkl**t als ik nu al artifacts heb bij een overclock van 540/600. Terwijl je kaart nog warmer etc wordt als je een aantal pipes meer open gooit.

Zou mijn voeding er ook iets mee te maken hebben , of niet ? (360 watt enhance voeding met 19a op 12 v lijn)
de waardes die je normaal moet hebben (12v, 3v etc) zijn nmlk wel wat aan de lage kant...

edit..
het is trouwens ook de gpu die problemen geeft. Als ik nmlk geheugen op standaard zet en gpu @ 540 dan hebben we het gezeur weer.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat na enkele uren nfs spelen ik er geen last van heb.... en wel bij deze nekele test..(atitool geeft ook geen fouten aan)

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 22-11-2005 11:05 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Ik heb zelf ook hele kleine artifacts in quake4 als ik bepaalde instellingen draai met x850 XT PE snelheden, maar dit boeit me niet echt.

Denk aan fikkerende textures rondom buizen of hele kleine plekjes op willekeurige muren en meestal achter dozen / vaten. En locaties zijn altijd hetzelfde...

Heb je al andere drivers geprobeerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Mesh op 22-11-2005 11:57 ]

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Van oververhitting (lang boven de 60 graden... mischien 70 graden) slijt je core sneller. Je kan dus idd schade aanrichten...

Overigens heb ik die 'nature' artifacts ook op XTPE speeds. Dat terwijl mijn GPU niet boven de 38 graden komt en mijn memchippies ook extra actief(fan)+passief(grote kopere memsinkjes) gekoeld zijn. Dus ik denk niet dat het aan de temps liggen, maar aan de hogere snelheid.

Ik heb trouwens vaak dat NFS:MW exit naar windows... Ik weet niet of dat ligt aan mijn CPU speed, RAM speed, RAMtimings, GPU speed, grafisch MEM speed, grafisch MEM timings of het feit dat NSF:MW een 'uitprobeer' versie is ;)... alles is helemaal tot de rand geklokt....
Heb nu de vidkaart op GPU en RAM 20 MHz teruggeklokt (595/575)... kijken of ik er nog steeds last van heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Ben echt jaloers op snelheden die jij nu uit je GTO2 trekt... :'(

Kom zelf nog steeds niet hoger als 540/590

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 18:29
@osdorp dude

dat is toch best goed?? @ xtpe speeds..

ps. ik draai nfsmw @ max

owja waar halen jullie die grote zalman heatsinks voor je kaartje.
want ik heb de indruk dat die heatsinks die bij mijn vf700cu zaten niet goed genoeg zijn....
voor xtreme oc dan

@ xtpe draait alles perfect kaart komt nooit boven de 35C
maar als ik daarboven kom krijg ik echt dikke artifacts enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Norbertvdl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:59:
@osdorp dude

dat is toch best goed?? @ xtpe speeds..
Zeg niet dat het slecht is, alleen feit dat hij 60Mhz hoger kan klokken is toch een groot verschil en dat terwijl hij net als mij de eerste keer zonder Vmod ook niet hoger kwam en nu wel... :9~

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Niet online
Hey dat heb ik ook met die nature test.. ik dacht eerst dat het gewoon blaadjes waren die langsvlogen.. Maja ik heb voor de rest nergens last van dusja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb de gpu nou op 575mhz lopen (was 600) want dan schiet de beveiliging er tenminste niet meer op. en het verschil in spellen is verwaarloosbaar (5fps ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Anoniem: 120879 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:18:
ik heb de gpu nou op 575mhz lopen (was 600) want dan schiet de beveiliging er tenminste niet meer op. en het verschil in spellen is verwaarloosbaar (5fps ofzo).
Verschil tussen 20 en 25fps is zeker niet verwaarloosbaar O-)

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Osdorp-Dude schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:07:
[...]
Verschil tussen 20 en 25fps is zeker niet verwaarloosbaar O-)
Een 4% verschil in gpu zal nooit een 20% prestatieverschil laten zien. |:( Die 5 fps verschil zal bij 100+ fps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158212

Als ik mijn Core en memory bij ATi tools verander naar bv de XT PE speeds en ik reboot mijn systeem hoe komt het dat mijn core en memory terug veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01-2024

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Tadaaa. we hebben er weer een succesvolle flash bij... het draait hier perfect op 850xt speeds(520/540) zonder enige vorm van artifacten.

Ik kan wel hoger... de kaart komt op 540/600, maar ik vind het allemaal niet zo boeiend, ik ben allang blij dat alles nu weer als een trein draait, als toekomstige games het echt nodig hebben ga ik misschien nog wel eens voltmodden, maar nu moet het maar even goed blijven draaien! :)

Ik heb nog een nieuwe kaart gesealed in doos liggen met bon, die moet dus maar ff weg... ;) Ik had in een wanhoopspoging maar even snel een andere bij een andere shop besteld omdat deze die nu in de bak zit niet te leveren was. Gisteren had ik dus twee kaarten in handen! :p Ik heb al een paar mensen (waarschijnlijk ook uit dit topic) die interesse hebben, maar als die het af laten weten post ik het wel.

[ Voor 34% gewijzigd door lordofthelints op 22-11-2005 21:38 ]

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Anoniem: 158212 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 21:04:
Als ik mijn Core en memory bij ATi tools verander naar bv de XT PE speeds en ik reboot mijn systeem hoe komt het dat mijn core en memory terug veranderen ?
d'oh... makkelijk...
Je moet natuurlijk wel instellen dat die speeds steeds geladen worden!
Dus als je een speed hebt, sla je die op onder een profiel. Dan selecteer je bij setting->startup, dat hij elke keer als windows start ATItools moet laden en dat hij het profiel met de door jou gewenste speeds laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
Wat ik dus niet snap he is dat de 6800gs ook makkelijk 6300 3d markjes haalt maar is de x800 gto2 @xtpe in games dan toch beter of schillen ze niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
uhm...links :? deze gast haalt er zelfs na overklok heel wat minder mee...

[ Voor 84% gewijzigd door MeMoRy op 23-11-2005 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
in dat andere topic hier op het forum over de 6800gs zijn zat mensen die easy over de 6000 gaan maar wat is er dan nog beter aan de x800 gto2 op die 300 3d markjes na? want die 300 zou niet zoveel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
uhm... nog steeds links graag...

als ik zoek op '6800gs' of '6800 GS' dan kom ik vooral bij deze topic, omdat hij hier nu al zeker twee keer is genoemd :P

Maar het is misschien helemaal geen slechte optie...zeker nu de GTO2 kaartjes uitverkocht zijn... wat is de kans van slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
MeMoRy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:46:
uhm... nog steeds links graag...

als ik zoek op '6800gs' of '6800 GS' dan kom ik vooral bij deze topic, omdat hij hier nu al zeker twee keer is genoemd :P

Maar het is misschien helemaal geen slechte optie...zeker nu de GTO2 kaartjes uitverkocht zijn... wat is de kans van slagen?
In duitsland is de GTO2 nog volop verkrijgbaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
neemt ook af hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
6800GS Topic

hier is het linkje ik weet nog steeds niet wat ik nu wil gaan halen een x800 gt02 of 6800 gs en ik ga op de hcc toch echt 1 van de 2 halen voordeel van de 6800 gs is vooral shader model 3 en 3dmarkjes zijn ongeveer evenveel waarom zijn er dan toch zoveel mensen die liever een x800 gto2 @ xt pe willen.

Iemand die echt een goed standpunt heeft waarom voor 1 van de 2 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm bij tony hawk ook kleine artifacts.. vreemd allemaal.
Zou betere cooling helpen ?

offtopic:
hebben jullie ook problemen met het updaten van brothers in arm

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159203

Ik zat dus ook met een vraag over het unlocken van pipelines op de X800 serie.

Ik heb de Sapphire X800 GTO Fireblade Edition PCI-e 256MB met een R430 chip. Ik heb een aantal topics gezien over het unlocken van de GTO2 en de Pro, maar vroeg me af of ik mijn GTO Fireblade ook naar 16pipes kan modden.
Toen ik hem kocht was ie net een dag uit, en niet veel later kwam dus de beruchte GTO2 uit die bijna even duur was, maar wegens de unlockmogelijkheid een stuk aantrekkelijker.
Naar mijn idee hebben maar heel weinig mensen deze kaart. Verder is er dus ook maar heel weinig info over deze GTO Fireblade beschikbaar, en dus is het mij onduidelijk of het unlocken daarmee nou wel of niet kan. De ene zegt dat het theoretisch wel mogelijk is en de ander weer zegt dat het niet zou kunnen. Is er iemand die hier meer over weet of deze kaart ook heeft (gemod)? Ik ben al heel wat forums afgestuind, maar kon geen concrete voorbeelden over (niet) succesvolle mods vinden.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Niet online
Logisch omdat ze gekocht worden maar niet meer bijgevuld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Anoniem: 159203 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:06:
Ik heb de Sapphire X800 GTO Fireblade Edition PCI-e 256MB met een R430 chip. Ik heb een aantal topics gezien over het unlocken van de GTO2 en de Pro, maar vroeg me af of ik mijn GTO Fireblade ook naar 16pipes kan modden.
(het is hier al zooo vaak gezegd, maar) Nee, die chip heeft fysiek maar 12 pipes...
OK, ik had het verkeerd. Ik lees nu dat hij wel 16 pipes heeft...
Verder niets gevonden

[ Voor 55% gewijzigd door MeMoRy op 23-11-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
En memory al in dat tpoic van 6800 gs gekeken? wat vind je er nu van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:15:
[...]
(het is hier al zooo vaak gezegd, maar) Nee, die chip heeft fysiek maar 12 pipes...
Sorrie, niet goed genoeg gezocht dus B).

Ik quote even wat ik zojuist vond op een ander forum:
For the present only Sapphire X800GTO cards like the Ultimate and Fireblade editions using the X800 GTO² (R480) core can be successfully unlocked.
Oftewel, stel dat ik een R480 Chip heb zou het evt. wel kunnen?

/Edit
Maakt dus niet uit of ik R430 of R480 heb, beide chips hebben 16pipes, waarvan 12 actief, maar is het dan zo dat de R480 gesoftmod kan worden, en je bij de R430 een hardmod zou moeten toepassen, of zit dat anders? Weet iemand of de 4 extra pipes op de Fireblade uitgeschakeld staan, of dat ze gecut zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 159203 op 23-11-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hmmm, die gasten die 6300 3DMARKS05 halen (van HotHardware) doen dat op een duur systeem, dat al flink overgeklokt is. En die GS is dan ook nog eens tot z'n max overgeklokt... er gaan ook geruchten dat ze voltmods en/of waterkoeling hebben gebruikt.
Ik haal met de GTO2 1000 punten meer op mijn (relatief) goedkope systeempje.
Verder is er maar één gast (Lyp0) die zulke hoge scores (6300) haalt... ik zie van niemand anders zulke resultaten. (een ander schrijft meer iets ~5500 3DMARKS).

Maar je moet het zelf weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal op die GTO Fireblade met VPU op 490Mhz en Mem op 570Mhz ongeveer 4850 3D marks. Ik heb de kaart tot 600/600 stable kunnen krijgen maar daarmee nog niet gebenched omdat ik hem dan toch iets te warm vind worden (stressed bij gamen boven de 65graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Met die grote koeler? 65 graden is flink, voor een overgeklokte kaart... misschien denken aan waterkoeling? Ik weet niet hoe het zit met de R430 chip... haal je koeler er eens af, dan kan je zien wat voor een GPU je hebt... (kan je direct de koelpasta vervangen door AS5 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:43:
Met die grote koeler? 65 graden is flink, voor een overgeklokte kaart... misschien denken aan waterkoeling? Ik weet niet hoe het zit met de R430 chip... haal je koeler er eens af, dan kan je zien wat voor een GPU je hebt... (kan je direct de koelpasta vervangen door AS5 ;) )
Idd, met die X850XT PE koeler erop.
65 o is idd erg flink, vandaar dat ie nu ook ook op een bescheiden 490/570 draait. Nu wordt ie niet warmer dan een graadje of 45 stressed. Ik wil hem het liefst niet warmer hebben dan 60 graden stressed, als ik mn clock op 580/580 zet blijft ie daar net onder, maar het maakt naar mijn idee allemaal niet zo bar veel uit, vandaar dat ik ook naar die 16pipes wil met mn kaartje :P
Je kan met ATi tool ook gewoon zien wat voor chipke je hebt hoor, hoef je nix voor open te maken ;)
En wat betreft die chip, ik zei wel heel leuk dat ik een R430 heb, maar volgens mij heb ik ook gewoon een R480. Als ik thuis ben zal ik wel ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max247
  • Niet online
Ik heb net een zalman vf700-cu op mijn gto2 gezet in de verwachting dat deze dan wat koeler zou zijn. Maar het tegengestelde blijkt de stessed waardes dmv atitool zijn gestegen van 53 naar 58 graden @ 400/490.

Zijn er meerdere ervaringen waarbij de zalman cooler hogere temperaturen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Bestaat de R481 ook... want, dat geeft mijn x850xt pe (AGP) aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

max247 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:29:
Ik heb net een zalman vf700-cu op mijn gto2 gezet in de verwachting dat deze dan wat koeler zou zijn. Maar het tegengestelde blijkt de stessed waardes dmv atitool zijn gestegen van 53 naar 58 graden @ 400/490.

Zijn er meerdere ervaringen waarbij de zalman cooler hogere temperaturen geeft?
hoogst waarschijnlijk heb je je koeler er niet goed opzitten te weinig/teveel koelpasta. ik zou het nog eens goed nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
Anoniem: 120879 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:08:
[...]

hoogst waarschijnlijk heb je je koeler er niet goed opzitten te weinig/teveel koelpasta. ik zou het nog eens goed nakijken.
Denk het ook aangezien er in deel1 ook al mensen zeiden dat de kaart koeler bleef met de Zalman...dus idd nog ff checken oftie goed zit? Zonder teveel pasta? :)

Kep zelf trouwns ook nog 2 vraagjes;

1) Hoe kan het dat mn GTO'tje bij NFS MW tot 65 graden wordt bij 530/580, en als ik 3d Mark05 draai op 530/615 hij "maar" 57 graden word :? :X

2) Is het een redelijke score in 3d05 van 5437 @ 530/615 met stockcooler en 12 pipes? Niks gemod/getweaked/unlockt etc. Aangezien er al wat mensen tegen de 7000 aanzitten gloofik :Y) 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Ruben [NL] op 23-11-2005 22:19 ]

G-SuPRuuB schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:36:
[...]

Denk het ook aangezien er in deel1 ook al mensen zeiden dat de kaart koeler bleef met de Zalman...dus idd nog ff checken oftie goed zit? Zonder teveel pasta? :)

Kep zelf trouwns ook nog 2 vraagjes;

1) Hoe kan het dat mn GTO'tje bij NFS MW tot 65 graden wordt bij 530/580, en als ik 3d Mark05 draai op 530/615 hij "maar" 57 graden word :? :X

2) Is het een redelijke score in 3d05 van 5437 @ 530/615 met stockcooler en 12 pipes? Niks gemod/getweaked/unlockt etc. Aangezien er al wat mensen tegen de 7000 aanzitten gloofik :Y) 8)7
Nou,

1) Omdat NFS MW je videokaart nog zwaarder belast dan 3Dmark, daar 3Dmark alleen een filmpje met veel belichting, details en effecten renderd. In een game ben je interactief bezig en bestuur jij dingen, dus moet er veel meer gerenderd worden lijkt mij.
65graden is wel iets aan de hoge kant. Clock hem eens wat terug. 540/580 is ook prima, dat verschil merk je toch nauwelijks of denk aan een andere koeler.

2) 5437 is klinkt als een redelijk goede score, maar dat hangt ook af van wat voor systeem je hebt.
Je moet alleen andere mensen niet als referentie nemen die dezelfde videokaart hebben, het ligt daarbij ook aan je processor en je RAM. En ook maakt het een hoop uit als je AA en je AF waarden anders staan.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 159203 op 24-11-2005 02:17 ]

• max247
  • Niet online
Ik heb de zalman opnieuw erop gezet met iets minder koelpasta. De temperatuur is nu ongeveer 55 graden na een kwartier stress testen met atitool. Dit op 530/540.

Had niet verwacht dat ik teveel pasta erop had maar evengoed bedankt voor de reacties :Y)

6400 3dmarks @ 530/540 met aangepaste memtimings

[ Voor 10% gewijzigd door max247 op 24-11-2005 11:16 ]

• MeMoRy
Anoniem: 159203 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 01:55:
In een game ben je interactief bezig en bestuur jij dingen, dus moet er veel meer gerenderd worden lijkt mij.
Als je interactief bezig bent, wordt je GPU niet zwaarder belast... je CPU wel...
Maar NSFMW spreekt gewoon meer functies van je kaart aan en heeft ook ontzettend complexe scenes. (Misschien is je kasttemperatuur ook hoger, juist omdat je CPU extra aangesproken wordt.

De R481 is de R480 met AGP interface....de interface zit op de chip i.t.t. sommige kaarten die een extra bridge nodig hebben.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

hmm, wil je die kaart ergens bestellen incl. verzendkosten zit je al gauw aan de 240,-/250,-.
Ik heb em al besteld, maar kan IVM geldzaken de kaart pas over 2 weken ophalen...
Nu ben ik op tweakers aant surfen zie ik dit.
Stiekem toch blij dat ik em niet opgehaald heb... Nu dus even overwegen wat te doen...
Met die GTO² ben ik dus niet zeker of ik wel tot X850XT PE speeds kom en voor deze prijs ben ik zeker dat het em wél is... en dan kan ik alsnóg oc'en met waarschijnlijk nog méér resultaat...
Stom hè...
én crossfire-klaar als ik het goed lees...

[ Voor 5% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 24-11-2005 18:15 ]

Ici kann uw Werbung staan

Weet eigenlijk iemand al of deze GTO2 met crossfire werkt?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste