Nou ik totaal niet.
Als je de PS3 neemd en hun Cell ding. Nou die richting gaat de PC CPU ook toe. Hoelang moet zo'n Console mee. 5 jaar voor xbox toch wel de PS3 nog langer 10 jaar werd ergens genoemd.
CPU ontwikkeld zich naar multicores ja zoiets Cell achtig's.
Daarnaast Xbox en PS3 worden SMP platformen PC ook Cross development push SMP development voor de PC net zo hard. PC surft met de geforceerde SMP development voor consoles mee.
In den beginnen moet de PC game en console single thread design routine oplossing migreren naar de SMP design oplossing. MS heeft zelf al te kennen gegeven dat de eerste Xbox titles nog hoofdzakelijk singlethreaded zullen zijn met hooguit wat helper threads. De overstap naar SMP is geen lichte. Vereist ander Software enginering expertise dat devstudio's moet vergaren en ge routineeerd in worden om het onderste uit de kan te halen van Console maar ook PC.
Multithraded het splittsen van taken is envoudig het tread save maken is ene ander verhaal.
Ik denk dat gezien de eerste games voor de Xbox en PS2 ook minder waren dan de latere omdat de dev's na enkele projecten meer uit zo'n console kunnen halen zal dat bij de nextgen consoles nog extremer zijn. De latere nextconsole games kunnen een grotere evolutie zijn dan tov de games waarmee de nextgen console geintroduceerd worden.
Game design en ontwikkeling is weer een stuk complexer geworden. Op engine level.
De PC game markt heeft de tijd om bij te komen.
De volle potentie van die console komen pas later tot uiting.
De VPU van de Xbox en PS3 is gewoon 'n 90nm variant van wat er nu ongeveer voor PC beschikbaar zijn. Beetje aangepast geoptimaliseerd voor consoles.
Unified shaders lijkt mij geen wonder middel maar wel een met een voordeel voor consoles omdat console nogal memory limiteerd zijn en dat is fix voor lange tijd terwijl PCgame van 256 naar 512MB naar 1GB gaan. Moet consoles het doen met UMA mem van 512MB met een edram frame buffer van 10MB? Voor Pc wordt dit in twee jaar wel 1GB en 4GB systeem geheugen onder vista.
Unifide shaders kunen de texture detail afhankelijk heid voor grote hoop geheugen voor High detaild textures opvangen door games meer Vertex afhankelijker te maken. Door meer detail te leveren door unified shaders de VS/PS instelling meer naar VS te schuiven. Meer detail uit geometrie ipv Texture pushing dit lijkt mij wat zuiniger om tegaan met UMA memory wat mij voor consoles al snel beperkt wordt. na drie tot 5 jaar tov de PC. Iets waar Console dev zwaar voor gaan optimaliseren om het onderste uit de kan te haal met die limieten. ALs ze SMP voor games goed onder de knie hebben. En het optimaal kunne toepassen.
Xeonos of RSX VPU lijkt niet veel beter het is gewoon 'n variant van de huidige PC VPU beetje anders mischien ietje krachtiger en optimaler voor die console taak zoals die geintergreerde Edram.
MAar zoals ik al eerder zeg de PC zal met de tijd op CPU GPU en mem size en speed ook vid speed met GDDR4 de console voorbij gaan. Ondanks OS overhead.
De overdreven voorsprong van de console is eigenlijk nogal beperkt en wordt nog verder gereduceerd door dev problemen. Van SMP migratie.
Nu lijkt de console 'n betere keus maar dat word met elk de jaar een stuk minder.
Nu is het dus schijnbaar 'n moeie tijd om voor zo'n console te gaan.
Maar natuurlijk zijn nog veel andere factoren die je keuze bepalen.
zoals genre voorkeur.
Ik kies voor PC VPU upgrade.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K