GoT II Alliance: Ogame - Universum

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 4.526 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Silent7 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:26:
Helaas ben ik nog lang bie toe aan schepen bouwen maar toch even en paar vraagjes.

1 als je en schip of vloot wegstuurt, kan je dan de snelheid aanpassen terwijl ze onderweg zijn?
Nope, de settings stel je vantevoren in. Je kunt ze hooguit eerder terugroepen .. en dan opnieuw met andere settings wegsturen.
2 Als je een schip of vloot wegstuurt kan je hem dan ook terughalen nog voor de bestemming bereikt is?
Jup. :)
(ik las op het forum dat er lieden zijn die een vloot achter je aan sturen die dan net achter je aankomt door de snelheid te vertrgen draai je het om.)

3 Zie uitleg bij 1, hoe weten ze dat je weggaat en waar je naartoe gaat?
Ik heb geeeeeeeeeen idee wat je hiermee bedoelt?! :?
4 Hoe weet jij of er een vloot naar je op weg is?
Zodra iemand de opdracht geeft tot aanvallen, ontvangt die andere partij op datzelfde moment een bericht.
(ik heb enkel kunnen vinden dat als je verdediging hebten dieschiet een spion uit de lucht dt er dan naar je ekeken is en je dan dus een vloot kan verwachten.)
Dat zal gebeuren als de spionerende partij minder ver ontwikkeld is qua spionage dan te bespioneerde partij. Door spionage verder te ontwikkelen, kun jij bij anderen beter bespioneren, maar zie je dus ook eerder dat jij bespioneerd wordt.

Zo loopt 1 spionage sateliet minder kans opgemerkt te worden dan wanneer je 5 verstuurd. Echter, wordt er niets tegen ondernomen, kun je met 5 spionage satelieten wel meer zien als jouw niveau te laag is.
5 Volgens mij kan ik bijna een kleine laser maken, heef het zin er 1 op te hangen?
Jup. Weldegelijk! Binnen de GoT alliantie hanteren we 1 raket werper op 4 lasers. Als je Speedsim enige simulaties laat uitvoeren maken die lasers nogal een verschil. Ik weet echter niet hoe dat verderop in het spel zal zijn ..
6 als je bij echnologie kijkt zie je hoeveel een schip verbruikt, maar is dat per reis, of heen of weer of per enheid?
per eenheid. Zodra je de opdracht aan het configureren bent, zie je precies wat dat gaat nemen.
Bijvoorbeeld 1 klein vrachtschip naar een planeet naast je, 1 deut. Doe je een melkweg opzij, dan 2 deut .. ga je wat verder .. 4 deut. Valt best mee dus :)

Ik vermoed wel dat de grotere schepen aanzienlijk meer zullen gaan zuipen though :P
7 wat is een lekker aantal voor een raider om bij je langs te komen? (Dus oeveel metaal, kristal en deut is interessant voor een raider? dan weet ik een beetje of het slim is een onderzoek te staren of te sparen voor een upgrade. Zo heb ik nu 668 metaal, 736 kristal en 244 deut, zou en raider hier op af komen?)
Hoeveel interessant is, is helemaal afhankelijk van diens niveau. Iemand met Metaal mijn 4 zal 300 metaal lekker vinden, maar als je zoals ik Metaal mijn niv. 12 hebt, is 3000 pas lekker. :)

Daarnaast moet je gewoon niet teveel voorraden houden. Lekker uitgeven, kunnen ze het ook niet stelen! ;)
bedankt!
geen dank. :) Je vraagt gelukkig niet zoveel :P

:+

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 03:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Ik hier met 0:00 zo juist ook niet, maar momenteel werkt het weer

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Aan alle beginners:
Metaal is in het begin het allerbelangrijkste, maar verwaarloos deut en kristal niet.
Ik heb nu het probleem dat ik een volle dag verlies doordat ik m'n kristal en deut niet genoeg heb doorontwikkeld.

Ik kan overigens ook niet ruilen :( want heb nog geen vrachtschip
Ik zit nu 1k metaal/uur te maken en zit telkens te wachten op kristal of deut om m'n volgende move te doen (upgraden mijnen natuurlijk)
Ben dus maar begonnen van nog meer raketdingen te plaatsen om wat metaal weg te doen, en gelijk bescherming te verhogen. :(

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

master-DC is mijn buurman, maar is nu naar een andere alliantie overgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

ogame alweer down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
HIGHGuY schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:21:
Aan alle beginners:
Metaal is in het begin het allerbelangrijkste, maar verwaarloos deut en kristal niet.
Ik heb nu het probleem dat ik een volle dag verlies doordat ik m'n kristal en deut niet genoeg heb doorontwikkeld.

Ik kan overigens ook niet ruilen :( want heb nog geen vrachtschip
Ik zit nu 1k metaal/uur te maken en zit telkens te wachten op kristal of deut om m'n volgende move te doen (upgraden mijnen natuurlijk)
Ben dus maar begonnen van nog meer raketdingen te plaatsen om wat metaal weg te doen, en gelijk bescherming te verhogen. :(
Ik op het moment:
12:9:7:13
Robot fabriek 2
Onderzoeks lab 2
Werf 2
2 Raket lanceerder

opzich dus best veel inkomsten van grondstoffen maar vind het nog steets te langzaam gaan... dus nu denk ik eraan om mijn mijnen eerst nog maar weer ff te upgraden voordat ik schepen ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Zit GoT II nu ook vol en komt er een GoT III of :P ? Want we kunnen wel blijven groeien maar dan wordt het enorm onoverzichtelijk en chaotisch toch. Ik beslis hier verder niet in, maar zomaar een gedachte ya :) . Ik ben nu zover dat ik zelfs volledig 1:1:1 zit met mn mijnen, dikke neus, 4:3:2 vertraagt nog veel te veel. En ik bouw niet alleen schepen maar zit allround met verdediging en heel veel technology. Voorsprong door techniek ;) . Ik ga voor 10-10-10-14 als doel nu :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
werkt inderdaad nog maar ttrrrrrrrrraaaaaaaaaggggggggggg

[ Voor 51% gewijzigd door napp op 19-10-2005 19:03 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Ing._Buttje,

Bedankt en tevens dat je door al de spellingsfouten heen hebt gelezen.

Ik meen dat het mogelijk is vlootbewegingen van anderen te zien, zelfs als ze je niet aanvallen. (derde vraag) en ik vroeg me af hoe dit kon, maar je geeeeen idee hebben stelt me gerust.

Mooi trouwens dat je een berichtje krijgt dat je aangevallen gaat worden, zie je dan gelijk hoe groot de vloot is?
Maar ik begrijp dat je dus eerst moet kijken of je berichten hebt als je inlogt en niet eerst verlekkert kijken of je weer wat kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
Ogame werkt niet...verdorie..ben verslaafd, zwaar afkicken nu... :(

19:12 Ogame werkt weer...afvoering naar de klinieken kan uitgesteld worden :)

[ Voor 38% gewijzigd door Snowwie op 19-10-2005 19:13 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Silent7 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:45:
Ing._Buttje,

Bedankt en tevens dat je door al de spellingsfouten heen hebt gelezen.
Ervaring hé :7

You're welcome ;)
Ik meen dat het mogelijk is vlootbewegingen van anderen te zien, zelfs als ze je niet aanvallen. (derde vraag) en ik vroeg me af hoe dit kon, maar je geeeeen idee hebben stelt me gerust.
Nah, zoek maar eens wat rond op de fora .. misschien vind je er meer over. Ik zou het iig niet weten :)
Mooi trouwens dat je een berichtje krijgt dat je aangevallen gaat worden, zie je dan gelijk hoe groot de vloot is?
Dát hangt dus af van jouw spionage level vs. de zijne! ;)
Maar ik begrijp dat je dus eerst moet kijken of je berichten hebt als je inlogt en niet eerst verlekkert kijken of je weer wat kunt bouwen.
Berichten kun je aldoor krijgen, dus continu in de gaten houden!! B)

Je hebt altijd wel wat tijd om spullen op te maken ... tjah, alleen wanneer ze 's nachts aanvallen kan het welleens verhipte lastig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wing_xD
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:34
Snowwie schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:09:
Ogame werkt niet...verdorie..ben verslaafd, zwaar afkicken nu... :(
zijn vast wel wat (webbased) mmorpg afkickklinieks, even gouden gids checken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
marzzman schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:41:
Zit GoT II nu ook vol en komt er een GoT III of :P ? Want we kunnen wel blijven groeien maar dan wordt het enorm onoverzichtelijk en chaotisch toch. Ik beslis hier verder niet in, maar zomaar een gedachte ya :) . Ik ben nu zover dat ik zelfs volledig 1:1:1 zit met mn mijnen, dikke neus, 4:3:2 vertraagt nog veel te veel. En ik bouw niet alleen schepen maar zit allround met verdediging en heel veel technology. Voorsprong door techniek ;) . Ik ga voor 10-10-10-14 als doel nu :) .
GoT II zit nog bij lange na niet aan z'n max, bovendien als je de ledenlijst bekijkt zijn er ook een aantal leden die al 4 dagen geleden geregt zijn (bv. Peut) en nog steeds 0 punten hebben. Straks,
op 22 oktober zal ik gaan inventariseren wie allemaal een week lang al bij de alliantie zit en nog steeds 0 punten heeft. Die leden worden dan verwijderd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

mogen die dan geraid worden ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Laatst online: 15-09 18:14
Heb Demonfreak een pm gestuurd in Ogame met daarin mijn gegevens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is het normaal dat mijn berichtjes (oa van de alliantie) verdwenen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:49
(jarig!)
Ben gisteren gestart met dit spel, maar vandaag pas serieus aan het spelen geweest.
Heb het gevoel dat ik hier behoorlijk verslaafd aan kan gaan worden, gelukkig kost dit minder tijd als de laatste online game die ik speelde.
Mijn gebouwen zijn nu op 7-6-1-6.

Heb me ook aangemeld voor de alliantie.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook even een account aangemaakt.

ifix

Gefeliciteerd. Je bent nu een lid van de alliantie [GoT II]

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:28:
[...]

GoT II zit nog bij lange na niet aan z'n max, bovendien als je de ledenlijst bekijkt zijn er ook een aantal leden die al 4 dagen geleden geregt zijn (bv. Peut) en nog steeds 0 punten hebben. Straks,
op 22 oktober zal ik gaan inventariseren wie allemaal een week lang al bij de alliantie zit en nog steeds 0 punten heeft. Die leden worden dan verwijderd.
niet voor het een of ander ik speel dit game voor het eerst, is een week niet te weinig aangezien je gigantische hoeveelheden grondstoffen nodig heb om maar iets te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryonist
  • Laatst online: 23-12-2024

Cryonist

- Something clever -

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 21:46:
[...]

niet voor het een of ander ik speel dit game voor het eerst, is een week niet te weinig aangezien je gigantische hoeveelheden grondstoffen nodig heb om maar iets te bouwen
Ik speel nu paar dagen en heb 19 punten, dus je kan wel zeker zijn dat die spelers niet actief zijn.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoUdViS schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 21:49:
[...]

Ik speel nu paar dagen en heb 19 punten, dus je kan wel zeker zijn dat die spelers niet actief zijn.
Maak jij daar bij aanvallen om die punten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Nee Materiaal gebruiken krijg je ook punten voor. het komt er dus op neer dat je gewoon moet gaan bouwen.. ander krijg je geen punten.
per 1000 grondstoffen die je uitgeeft krijg je 1 punt...

[ Voor 23% gewijzigd door lightstyle op 19-10-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lightstyle schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 21:57:
Nee Materiaal gebruiken krijg je ook punten voor. het komt er dus op neer dat je gewoon moet gaan bouwen.. ander krijg je geen punten.
Okay thanks was bang dat je alleen met vechten punten kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ligt het aan mij of is http://www.ogame.nl traag?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
nee had ik net ook :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Laatst online: 07-09 21:35
Op het forum van ogame http://www.ogame162.de/phpBB2_nl/index.php vind je meer informatie over waarom het traag is en welke servers je kan gebruiken om alsnog te kunnen blijven spelen :) (vermoedelijk hebben ze 1 centrale database draaien en daaraan een kudde webservers)

Ik heb dus in ieder geval geen last van snelheidsproblemen (behalve dat het minen niet snel genoeg gaat en ik sneller meer metaal moet hebben dan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Gem

Gamename : Clavicus
Gebruikers-id : 71474

Ahoy !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gem schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:57:
Gamename : Clavicus
Gebruikers-id : 71474

Ahoy !
Wel even aanmelden dan bij de alliantie :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Gem

Ok done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:49
Weet niet of ie hier al een keer gepost is, maar dit kwam ik ook nog even tegen:

Ignore Missiles, cruisers get rapid fire making them pretty much useless.
Small lasers are your fodder. Get plenty of them!
Build 1 heavy laser for every 4 small lasers.
Build 1 ion cannon for every 6 small lasers. These aren't as powerful as heavy lasers but have high shields to absorb damage.
Build 1 gauss for every 25 small lasers.
Build 1 plasma for every 100 small lasers. These are your main damage dealers.
Build your small shield dome at about 20 small lasers.
Build your large shield dome at about 100 small lasers.

Zit zelf nu op 11-10-8-12, maar al behoorlijk wat onderzoek achter de rug :) Nog ff wat meer resources laten genereren en dan gaan we maar eens wat meer verdediging plaatsen en een vloot aanmaken.

Heb me overigens nog niet aangemeld, dat doe ik wel bij GOT III :P

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 15-09 14:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

Heeft het nut om een 'Licht gevechtsschip' en een 'Raket lanceerder' te maken of kun je beter doorsparen tot je wat meer geavanceerdere wapens/defentie kunt maken? Is hier nog een GoT (II) policy voor?

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Turfschipper

Hup NAC

Ik doe nu ook een kleine week mee in universum 2. En ga eerst ff door met spelen, en kijk dan of ik in een alliantie ga.

Ik heb een vraag: je kan steeds 1 gebouw bijmaken tegelijk. Veranderd dat nog? Ik bedoel dat je 2 of meer gebouwen tegelijk kan bouwen als je wat verder in het spel bent?

edit.

als ik op werf klik, staat er dat ik eerst een werf moet bouwen. Kan iemand mij even helpen wat hier bedoelt wordt?

editedit, robotfabriek naar nivo 2.

[ Voor 23% gewijzigd door Turfschipper op 20-10-2005 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
stalscu schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 03:30:
Ik doe nu ook een kleine week mee in universum 2. En ga eerst ff door met spelen, en kijk dan of ik in een alliantie ga.

Ik heb een vraag: je kan steeds 1 gebouw bijmaken tegelijk. Veranderd dat nog? Ik bedoel dat je 2 of meer gebouwen tegelijk kan bouwen als je wat verder in het spel bent?

edit.

als ik op werf klik, staat er dat ik eerst een werf moet bouwen. Kan iemand mij even helpen wat hier bedoelt wordt?

editedit, robotfabriek naar nivo 2.
Ik speel dit sinds gister en zat met hetzelfde! Maar ik denk dat het indd de robotfabriek is die je dient te bouwen en dat je dan of meer gebouwen simultaan mag bouwen of dat ze sneller gaan. Ik hoop het eerste, want wordt nu (na 1 dag) al gek van 20min wachten op een mijn... ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Sowieso, het is lastig (mijns inziens) dat je geen research en buildings tegelijk kan doen. Twee buildings tegelijk snap ik nog wel. Maar als je veel workers hebt zou de een een hamer kunnen vasthouden en de ander met zn neus in de boeken zitten :7 !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 13:31
marzzman schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 08:45:
Sowieso, het is lastig (mijns inziens) dat je geen research en buildings tegelijk kan doen. Twee buildings tegelijk snap ik nog wel. Maar als je veel workers hebt zou de een een hamer kunnen vasthouden en de ander met zn neus in de boeken zitten :7 !
Onderzoek en Bouwen kan wel tegelijk hoor.
Ben nu bezig met zonnecentrale niveau 9 en energietechniek 2, beide tegelijk.

[ Voor 61% gewijzigd door J_Davelaar op 20-10-2005 09:05 ]

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ

CyeZ

Vroem vroem!!!

Research en bouwen gaat hier prima te gelijk. Wel kost het uiteraard veel resources, dus je hebt kans dat je daarna een tijdje even niets meer kunt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb een raar probleem, ik kan niet meer inloggen... :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Laatst online: 15-09 18:14
Snowwie schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:38:
Ik heb een raar probleem, ik kan niet meer inloggen... :?
Ja ik ook, krijg telkens een database fout :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan ook niet meer inloggen.
Ben extra eruit gegaan omdat ik ingelogt was en het systeem niet meer wilde werken.
Kreeg ook nog een BAUBUG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu krijg ik deze foutmelding,
Ik denk dat de db server eruit ligt.

Failed to connect
The host 82.165.42.4 could not be contacted. If this persists, you should contact the administrator of the remote site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Laatst online: 08-08 17:58
hopelijk wordt het snel opgelost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:40:
Ik kan ook niet meer inloggen.
Ben extra eruit gegaan omdat ik ingelogt was en het systeem niet meer wilde werken.
Kreeg ook nog een BAUBUG!
Hier precies hetzelfde.
Kon alleen het scherm waarin ik op dat moment was nog gebruiken. Het menu lag er helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Op het Ogame forum wordt wel melding gemaakt van een DOS aanval, maar dat was gisteren.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ow je kan onderzoek en bouwen wel tegelijk doen :> . My bad! Een denial attack, sneu weer, ach, laat die mensen lekker in de avond giegelen omdat ze een site een tijdje down hebben. Niet teveel mee zitten, kan er wel om lachen, tis kut voor de beheerders, maar er is meer dan dat :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:49
(jarig!)
Ik speel het pas net en ik mis het nu al, weer een online game waar ik aan verslaafd ben. Was vanmorgen zelfs eerder opgestaan om voor school nog wat dingen te bouwen.

Die link hieronder werkt wel, maar het lijkt erop dat ik vanmorgen voor niks vroeg ben opgestaan :(

[ Voor 24% gewijzigd door victenn op 20-10-2005 11:36 ]

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
probeer deze eens is een alternative

http://ogame168.de/portal/?go=team&lang=nl

hier mee kan ik wel in loggen

[ Voor 20% gewijzigd door napp op 20-10-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eranum
  • Laatst online: 15-09 11:15

Eranum

geek!

Irri dat wegvallen. Alles wat ik vanmorgen heb gedaan is blijkbaar niet verwerkt. Research moet ik nu weer doen, dingen die ik gebouwd hebt zijn er ook niet meer. Gelukkig zijn de resources niet afgeschreven gebleven...

tää on taas niin tätä

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
napp schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:26:
probeer deze eens is een alternative

http://ogame168.de/portal/?go=team&lang=nl

hier mee kan ik wel in loggen
He die had ik eerder ook al geprobeerd maar toen lukte deze ook niet.
Maar nu weer wel! :)

Helaas zijn idd alle wijzingen van vanochtend weg. ;(

En dit kom ik tegen bij vloten:
Geen aanvallen mogelijk tot 20.10.2005 18:00:00. Geen aanvallen of spionage mogelijk!

[ Voor 25% gewijzigd door J_Davelaar op 20-10-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
mij lukt het wel om inte loggenmet die link :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Owke ik heb het helemaal gehad met dat eeuwige gewacht op resources :D . Ik ga nu gewoon door tot ik 15-15-15-20 heb ofzo :/ , kan ik tenminste verder! Ik vind dat plaatje van die ster des doods echt wicked, die gaan we bouwen :p ! Lijkt een beetje op een planeet uit een animatie/teken film al weet ik niet meer precies welke. Ook iets met een big ster die planeten kan maken door deeltjes te versnellen. Afijn, niveau 12 energie komt eraan.

Edit >> volgens mij heette die film Titan ofzo, not sure.

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 20-10-2005 11:55 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
[quote]J_Davelaar schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:40:
[...]

He die had ik eerder ook al geprobeerd maar toen lukte deze ook niet.
Maar nu weer wel! :)

Helaas zijn idd alle wijzingen van vanochtend weg. ;(

ja dat heb ik ook :Y) maar komt me wel goed uit zat nog half te slapen was bezig een Zonne-energie centrale te bouwen bouw tijd meer dan 1 uur.
Dus toen deze niet door ging maar ff gauw eerst een Robot fabriek gebouwd scheeld de helft in bouw tijd zie ik net :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door napp op 20-10-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik kan ook weer inloggen, maar wel een vage melding bij mijn vloot. Ik kan me niet herinneren dat ik iemand gebashed heb, alhoewel mijn buurman de laatste dagen wel vaak de klos was.. ;)

Nou ja wachten maar tot 18:00 uur

Afbeeldingslocatie: http://www.topgokkasten.nl/overig/aanval.png

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ

CyeZ

Vroem vroem!!!

Dat bericht dat er geen aanvallen mogelijk zijn krijg ik ook, terwijl ik nog niet eens een eerste schip heb gebouwd. Het zal dus wel algemeen zijn voor het hele universum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadaemon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09-2022
Yo... Best wel grappig spelletje. Samen met Travian ben ik wel zoet op m'n werk hier.

Zal me ook even aanmelden voor de alliance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loque
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07-2023

Loque

^^^^^

* Loque groet GoT II

net geregistreerd en verzoek voor toetreding tot de Alliance ingediend :)

I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
Gaat lekker zo al 118 leden nu maar hopen dat het allemaal actieve leden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loque
  • Laatst online: 08-07-2023

Loque

^^^^^

Bericht: Gefeliciteerd. Je bent nu een lid van de alliantie [GoT II]

:D

I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Snowwie in "GoT II Alliance: Ogame - Universum"

[ Voor 114% gewijzigd door Snowwie op 20-10-2005 21:52 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Demonfreak je zei een stel posts terug dat de alliance "nog lang niet vol was" ... maar al haal je nu -alle- mensen met 0 punten (en daar zitten nog actieven tussen) eruit, dan zit je nog goed boven de 100, just pointing it out ya :) .

Ik ga weer verder met andere zaken, morgen presentatie voor Philips, eeek :/ .

Edit --> over die poll. Ik denk niet dat je mensen toe moet laten met nul posts op GoT, het is toch de GoT clan }:O ? En hoe leuk iemand het ook vind, laat hem dan eerst op GoT rondhangen, mensen hem leren kennen (zeker meer dan 40 posts imo) en erachter komen dat het geen freaky 14-jarige is die de gotleden gaat spammen eenmaal toegelaten. Ik blijf erbij, GoT is GoT, dan starten ze maar de non-GoT II clan :> .

[ Voor 41% gewijzigd door Cassius op 20-10-2005 12:38 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me ook aangemeld voor de alliantie. Dit spel kan ik mooi naast travian spelen :D

Edit: mijn spelersnaam is Pjotr en niet Pjotrsv

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
marzzman schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:32:
Demonfreak je zei een stel posts terug dat de alliance "nog lang niet vol was" ... maar al haal je nu -alle- mensen met 0 punten (en daar zitten nog actieven tussen) eruit, dan zit je nog goed boven de 100, just pointing it out ya :) .
Dat was toen de alliantie net krap 100 leden had, inmiddels zitten we op 120 leden. Maar vergeet niet dat er ook een aantal leden bij zitten die niets doen, die nog steeds op 0 staan (en dan praat ik niet over de mensen die gisteren of vandaag aangemeldt zijn).
Edit --> over die poll. Ik denk niet dat je mensen toe moet laten met nul posts op GoT, het is toch de GoT clan }:O ? En hoe leuk iemand het ook vind, laat hem dan eerst op GoT rondhangen, mensen hem leren kennen (zeker meer dan 40 posts imo) en erachter komen dat het geen freaky 14-jarige is die de gotleden gaat spammen eenmaal toegelaten. Ik blijf erbij, GoT is GoT, dan starten ze maar de non-GoT II clan :> .
Ja, daar heb je wel gelijk in, we wachten nog even de resultaten van die poll af. Probleem is wel dat ik de GoT gegevens van iederee gotter die zich aangemeldt heeft niet bewaard heb. Tja, dom
achteraf.

Maar ik kan in het leden beheer wel zien hoelang iemand non-aktief is geweest. Zo is "Peut" al 4 dagen non-aktief. En er zijn nog een aantal anderen die 2 a 3 dagen non-aktief zijn. Ik geef ze gewoon een week :)

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 20-10-2005 13:17 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt de ogame server er weer uit? Hopelijk ben ik niet weer alle vooruitgang kwijt..... Dit is wel een verslavend spelletje...

Gonz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Laatst online: 12-09 23:54
zie het nieuws o het forum
hij s inmiddles weer terug online
volgens hun hadde ze een DOS aanval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewy
  • Laatst online: 26-07-2022
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:34:
Ik heb me ook aangemeld voor de alliantie. Dit spel kan ik mooi naast travian spelen :D

Haha, ik ben vorige week ook begonnen met travian, ziet er ook wel geinig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Ik kan momenteel wat schepen bouwen, wat ik me nu afvraag is of het de moeite waard is om een klein vrachtschip plus een handje vol light figthers te bouwen, gaat dat wat opleveren of is het met figthers onbegonnen werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steffy schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:35:
Ik kan momenteel wat schepen bouwen, wat ik me nu afvraag is of het de moeite waard is om een klein vrachtschip plus een handje vol light figthers te bouwen, gaat dat wat opleveren of is het met figthers onbegonnen werk?
:> lees de FAQ

heeft meestal geen zin... fighters moet je combineren met slagschepen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryonist
  • Laatst online: 23-12-2024

Cryonist

- Something clever -

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:48:
[...]

Maar in het begin kan je inactive players en heel zwakke aanvallen met je fighters/freighters om toch een leuke resource boost te krijgen lijkt mij. Vandaar dat ik nu met Werf Niveau 2 bezig ben want de prijzen reizen de pan uit van alles dus moet meer resources hebben :).

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:48:
[...]

Je kunt al met enkel 1 vrachtschip een onverdedigde planeet aanvallen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ace dat staat zo helemaal niet in de FAQ. Je kan naar een non-active planeet met 10k van alle resources gewoon 4 vrachtschepen sturen mocht je willen, met fighters krijg je er misschien meer schroot/rubble bij, maar dat is niet eens nodig. Het feit dat je slagschepen erbij moet gooien voor een sterke/succesrijke combo is nu niet zo relevant, ik ben al blij als ik 4k metaal over heb :p .

Edit: Spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 20-10-2005 14:15 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
dus als ik iemands resources wil stelen heb ik alleen een vrachtschip nodig als de planeet geen verdediging heeft ?
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:31

makje

Professioneel prutser

Mah, wat spionage van tevoren lijkt mij wel verstandig ivm eventuele aanwezige verdediging?

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Het niveau van spionage techniek bepaalt eveneens de hoeveelheid details over een inkomende vloot:
- Niveau 2 voegt het totaal aantal schepen toe aan de informatie over de vloot.
- Niveau 4 voegt vervolgens de types van de inkomende schepen toe.
- Niveau 8 voegt uiteindelijk gegevens over het type en het aantal inkomende schepen toe.

Dit vind ik als uitleg bij Spionage techniek en ik snap het voordeel van niveau 8 niet zo dat heb je toch bij 4 al?

Verder vraag ik me af of zoals eerder gestelt werd, je aan zou kunnen vallen met een vrachtschip bij een zwakke speler, die zijn toch allen groen en kan je niet eens aanvallen?
En volgens mij als je zover bent dat je spionen kan maken dan heb je ook wel groter aanval materieel, dus blijft de vraag zuiver hypothetisch, toch?

Net zoals veel eerder angegeven dat er lieden zijn die nog steeds op 0 staan, die zullen nooit door iemand geraid kunnen worden want als je en vrachtschip kan bouwen dan heb je echt wel meer dan 4 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Laatst online: 15-09 12:57
Jow, ik ga dit ook maar een spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:34:

travian????

Okay gevonden.

http://www.travian.de/

Gromm duitstalig :(

Is er ook een engels of nederlandstalig uitvoering hier van.

Lamaar gevonden

http://www.travian.nl/ >:) :9

[ Voor 9% gewijzigd door napp op 20-10-2005 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:50:
Ligt de ogame server er weer uit? Hopelijk ben ik niet weer alle vooruitgang kwijt..... Dit is wel een verslavend spelletje...

Gonz
HAHAHA

Nederland komt online Ogame server gaat gelijk plat LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

>:) Ik weet niet wie er bij mij zit van Got II maar die is nog een keer het haasje, kan niet wachten tot ik kan aanvallen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 14-09 15:37
Leuk topic. Wist niet dat er dit soort games (browser based) bestonden.
Best grappig. Kan op mijn werk wel af en toe checken hoe het ermee staat.

Ben benieuwd of het op de lange duur boeien blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
Frijns.Net schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:12:

wordt alleen maar leuker als je langere tijd speelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
Frijns.Net schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:12:

Er zijn er zat hoor van deze games.

http://mmorpg.startkabel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
250 gotmannen extra op die server doet hem zeker niet goed :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Gotters,

Voor het geval dat er een vijandige aanval van een andere alliantie komt; ik heb net ontdekt dat indien je een nanorobotfabriek (level 9) met een terraformingfabriek bouwt je een luierfabriek kunt ontwikkelen. Deze luiers kan je vervolgens op de vijandige slagschepen droppen......

De luiers kan je bij mij kopen voor Deutrium. Vandaag in de uitverkoop een luier voor 100 deut...

Gonz O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg vandaag deze melding binnen :

Speler We are Borg verstuurde het volgende rondgaande bericht naar jou:
Userid GoT: 10551
Usernaam: We_are_Borg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snowwie schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:11:
250 gotmannen extra op die server doet hem zeker niet goed :)
Doet mij hard denken aan mijn eerste jaar op de hoge school. Toen had ik een zo felbegeerde samenvatting/cursus geschreven dat de webservers van Belgacom/Skynet continue down gingen totdat de laatste klas gedaan was met de examen, sindsdien draait alles weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:18:

Ja ik ook. Moet zelf ook eens uitvogelen hoe je zo een bericht kan sturen, ook al hoop ik dat voorlopig niet te hoeven doen... Want zou het alleen doen als ik echt hulp nodig zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Banjy schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:42:
Ja ik ook. Moet zelf ook eens uitvogelen hoe je zo een bericht kan sturen, ook al hoop ik dat voorlopig niet te hoeven doen... Want zou het alleen doen als ik echt hulp nodig zou hebben...
Het is niet de bedoeling dat je op die manier een bericht stuurt. De beste manier om een bericht naar een mede speler te sturen is door via 'Zoeken' de spelersnaam op te zoeken en dan op het bericht icoontje (Afbeeldingslocatie: http://ogame307.de/epicblue//img/m.gif) te clicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper
  • Laatst online: 22:48

Turfschipper

Hup NAC

Ik heb een klein irrirtant probleemje met het inloggen. Ik kies voor universum 2, vul mijn gebruikersnaam en wachtwoord in. Dan krijg ik de melding dat deze speler niet bestaat.

Als ik nu de mail van mij aanmelding pak, copy and paste mijn gebruikersnaam toe pas, herkent ie de speler wel.

Heel irritant, want nu moet ik continu outlook opstarten.

Is dit een bekend probleem? En/of kan je er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 22:13
Ik meld mn eigen aan voor het got guild. ( ben net begonnen :P )

Naam: Mikkel4NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

:Y) Zo eerste vloot onderweg, klein eenzaam planeetje met redelijk wat grondstoffen en verder geen verdediging gaat het slechtoffer worden >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Steffy op 20-10-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Gaat aardig hard die alliance, nu al 124 leden, waarvan een 10% wel zal afvallen, 0 puntjes tot nu toe. Maar dan toch, 100 man, dan kunnen we een aardige vuist maken en dat al na 5 dagen. Erg cool.

"Is your mother proud of you ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 02:56

The Wrecker

Networking Rulez

Ook ik heb me aangemeld voor de GOT II alliantie. Ben bezig met opbouwen van gebouwtjes enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
Steffy schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:43:
:Y) Zo eerste vloot onderweg, klein eenzaam planeetje met redelijk wat grondstoffen en verder geen verdediging gaat het slechtoffer worden >:)
Care to share? Oftewel: wie is de pineut?

Exacte zonnestelsel en planeet hoeft nie, zoiets van 2:56x:x ofzo. Ik vraag het omdat je net had over dat je GoT II ging aanvallen en ik (en bijna alle GoT II leden) nog niet over heel veel verdediging beschikken denk ik zo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

stalscu schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:07:
Ik heb een klein irrirtant probleemje met het inloggen. Ik kies voor universum 2, vul mijn gebruikersnaam en wachtwoord in. Dan krijg ik de melding dat deze speler niet bestaat.

Als ik nu de mail van mij aanmelding pak, copy and paste mijn gebruikersnaam toe pas, herkent ie de speler wel.

In het 'opties' scherm (als je bent ingelogd) kan je je wachtwoord veranderen :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
JoetjeF schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:45:
[...]

Het is niet de bedoeling dat je op die manier een bericht stuurt. De beste manier om een bericht naar een mede speler te sturen is door via 'Zoeken' de spelersnaam op te zoeken en dan op het bericht icoontje ([afbeelding]) te clicken.
Begreep ik al :) Wees gerust geen spam van mij ;) Daarbij weet ik op dit moment nog niet eens hoe het moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik kan niet aanvallen, pas om 8 uur ???

"Is your mother proud of you ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
stalscu schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:07:

Hoofdletter gevoelig misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:18:

Oops dat was ik, ik kreeg een bericht in game dat ik mijn GoT id moest doorgeven en username toch naar de verkeerde groep gestuurd. Ik begrijp nog even niet hoe je een bericht stuurt aan 1 bepaalt persoon.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Postman schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:47:
[...]

Care to share? Oftewel: wie is de pineut?

Exacte zonnestelsel en planeet hoeft nie, zoiets van 2:56x:x ofzo. Ik vraag het omdat je net had over dat je GoT II ging aanvallen en ik (en bijna alle GoT II leden) nog niet over heel veel verdediging beschikken denk ik zo :p
:P Nee toch de Gotter maar niet aangevallen, hij was iets verder dan dat ik dacht verder moet je het zoeken in 2:47*, hopelijk niet iemand van hier die niet bij Got zit want je bent de lul, mijn kruiser en KV zulleen eens even wat extraatjes ophalen >:) :Y)

[ Voor 45% gewijzigd door Steffy op 20-10-2005 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
we_are_borg schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:49:
Oops dat was ik, ik kreeg een bericht in game dat ik mijn GoT id moest doorgeven en username toch naar de verkeerde groep gestuurd. Ik begrijp nog even niet hoe je een bericht stuurt aan 1 bepaalt persoon.
Ik wel, je hebt per ongeluk de knop "rondgaande bericht" geselecteerd in je reactie naar mij.
Deze optie heb ik nu voor iedereen uitgeschakeld, anders wordt het zo'n zooi. Als er echt problemen
zijn met een constante aanvaller kun je het via mij spelen. :)

Als je op de knop allianties klikt dan zie je daar de ledenlijst. Je kunt deze sorteren op naam, score enz. Mij daar zoeken moet niet zo moeilijk zijn toch :P, dan klik je op het blaadje bij die naam (hiermee verzend je een bericht).

[ Voor 22% gewijzigd door Snowwie op 20-10-2005 19:16 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.